Det genusindustriella komplexet gör reklam

by

I gårdagens Metro gjorde det genusindustriella komplexet reklam för sig. På köpt plats finns dels en artikel, skriven för att se ut som om den vore redaktionell, och en annons. Se ovan.

Den aktör som verkar ha köpt reklamutrymmet är Genusföretagarna, en branschorganisation för genuskonsulter. De gör dels reklam för sig själva som organisation, dels för idén om att anlita en genuskonsult, dels för några utvalda medlemsföretag (genuskonsulter).

Rubriken är, som du kan se ovan, ”Därför vinner ni på jämställdhet”. Genusföretagarna menar att deras kunder kan öka sin lönsamhet genom att köpa tjänster från olika genuskonsulter.

Jag är mycket tveksam till det. Jag tror inte det är lönsamt för ett vinstdrivande företag att ta in en genuskonsult för att utföra så kallat jämställdhetsarbete.

Det är ju egentligen helt onödigt – åtminstone för mindre företag. Man kan som företag helt enkelt behandla könen lika – då har man uppträtt jämställt och det kostar inte ett öre. Så gör jag själv, exempelvis, i min roll som företagare. Jag tror att de allra flesta företag redan i utgångsläget behandlar könen jämställt.

Genusföretagarna vill dock – av naturliga skäl – få det till att jämställdhet är ett mycket krångligt projekt som kräver stora konsultinsatser. Jag citerar Pernilla Karlsson, som är samordnare på Genusföretagarna, initiativtagare till organisationen och dessutom genuskonsult i ett eget företag:

”Trots att vi ligger i framkant är vi dåliga på att arbeta med de verktyg som vi faktiskt har – det vill säga med den välutbildade kompetensen inom genus- och mångfaldsfrågor – för att fortsätta driva arbetet framåt.”

Karlsson ger några tips på hur ett företag kan ”jobba med jämställdhet”. Jag citerar:

– Diskutera fram syftet med ert jämställdhetsarbete tillsammans med både vd och hr-direktören.
– Skicka ut er syftesbeskrivning på förfrågan till olika (jämställdhets- och) genusföretagare för respons och förslag på hur ni kan jobba.
– Det går också att kontakta branschorganisationen Genusföretagarna som hjälper er att ta fram en syftesbeskrivning och kontakt uppgifter till genusföretagare.

Företag med maximalt 24 anställda behöver inte göra något annat än uppträda naturligt jämställt. Företag med fler än 24 anställda måste enligt lag ha en jämställdhetsplan och ett förebyggande arbete mot diskriminering. Jag är dock tveksam till om detta i praktiken kräver anlitande av en genuskonsult. Att skriva ned en plan bör ju företagsledningen kunna göra på några timmar. Sedan finns ju planen, och tills någon myndighetsperson eventuellt (vilket torde vara osannolikt) hör av sig och underkänner planen så uppfyller den ju lagkravet.

Detsamma gäller nog i många fall ”förebyggande arbete mot diskriminering”. Även om jag kan tänkta mig vissa speciella typer av företag där diskriminering på etnisk grund kan vara ett reellt problem.

Jag bedömer det reella behovet av yrkeskategorin genuskonsulter som mycket litet.

För övrigt kanske företagare som har några timmar över borde lägga lite tid på att lobba för en borttagning av lagkravet på jämställdhetsplan.

För övrigt 1: En mycket intressant debattartikel på Newsmill: ”Jag är förbannat trött på den endimensionella bild av könsmaktsordningen som ständigt målas upp. Med tanke på den är det inte konstigt att undersökningar som visar att betydligt fler unga killar än tjejer säljer sex, förbigås med tystnad. Eller att jag trodde att det var mitt fel när min före detta flickvän slog mig”. Det skriver artisten och författaren Martin Svensson, som också berättar om hur han har blivit utsatt för kvinnors sexuella trakasserier på krogen. Tack för tipset, Mansjouren i Jämtland!

För övrigt 2: Här kan du läsa om hur utomordentligt kämpigt det är att vara manlig fotomodell. Tack för tipset, Tanja!

För övrigt 3: En brasiliansk domstol har gett en kvinna rätt att onanera och titta på porr när hon är på jobbet, av medicinska skäl. Jag kunde inte undra över att fundera på om domslutet hade blivit detsamma om det rörs sig om en man. Se här. Tack för tipset, Ann-Mari på Ann-Mari’s blogg.

(Köp/ladda ned min bok ”Sex feministiska myter” här)

22 svar to “Det genusindustriella komplexet gör reklam”

  1. Sötisen Says:

    Genusklientelet är statsfeministiskt indoktrinerade samhällsiglar som här desperat via annonsering försöker sko på andra människor, via sina egna könsvinklade lögner.

    Självklart är de desperata, det har ju förslösat sin studietid på en könsideologisk fluga från extremvänstern. Och naturligtvis utbrett ratade på hela arbetsmarknaden, då de ju besitter en ointressant genuatro, men saknar en i realiteten relevant och efterfrågad kompetens.

  2. Leif Says:

    Ja det är ju den bistra verkligheten för alla genusvetare. Nu har det byggts upp institutioner vid högskolor och universitet för genusstudier. Man har skrivit avhandlingar där man kommenerat varandras epokgörande upptäckter, och man har utbildat genusvetare.
    Men för vem? Ja, kommuner och landsting kommer kanske i den allmänna yran att anställa en del genusvetare som applicerar sina teorier på förskolor, vårdcentraler och, varför inte reningsverk. Men sen då? Nu sitter ju alla mer eller mindre nybakade genusvetare på sina tjänster till pensionen.
    Vad ska man då göra med alla i en strid ström nybakade genusvetare? Ja antingen får de väl skola om sig till något vettigt, eller också får de förstås försöka försörja sig som egna företagare. Det blir nog med tiden inte lätt.

  3. Ulf Andersson Says:

    Öh, får annonser utformas så att de kan misstas
    för att vara redaktionellt material?

    Detta är en ren generell fråga,
    men jag ser gärna att feministerna
    får på tafsen.

  4. Olof Says:

    Hej Pär, satt precis och skulle trycka på ”donate” knappen eftersom jag självklart vill skänka pengar till din viktiga kamp för jämställdhet (jag brinner också för jämställdhet). Det är ju oerhört spännande hur du lyckas avslöja saker som ” Det genusindustriella komplexet”. De säger ju sig också brinna för jämställdhet men gör det ju givetvis på helt fel sätt. En sak jag inte riktigt förstår bara, vad gör du förutom att ”avslöja” andra som strävar efter jämställdhet och lägga märke till misstänkta konversationer på TV5 (Hennes killkompisar kommer och ”fixar”). Jag blir lite nyfiken eftersom jag så gärna vill stödja din kamp. Typ: om jag ska bygga ett hus så blir det ju inget hus byggt om det enda jag gör är gnäller på folk som bygger på ”fel sätt”. Vad gör du för att ta oss till målet?

  5. CaseyJones Says:

    @ Ulf Andersson

    Jo det är helt ok, så länge det står tydligt att det är en annons/reklam i direkt anslutning till texten.

  6. Medborgare X Says:

    Jag undrar just om de s.k. genusföretagen (genuskonsulterna) får någon form av statliga bidrag eller om de verkligen lever enbart på de kommersiella villkor som andra traditionella konsultbolag gör. Någon som vet?

  7. ParStrom Says:

    Hej Olof! Jag ser det som opinionsbildning och inte gnäll. Jag tror att steg 1 för att få en förändring till stånd är att skapa ett tryck underifrån på politikerna. Då måste människor bli medvetna om att den feministiska världsbilden inte är en självklar sanning (vilket många faktiskt tror). Den medvetenheten eftersträvar jag att åstadkomma med bloggande, debattartiklar då och så samt en och annan bok. Via dessa verktyg kan man få ut ett budskap i media, vilket i sin tur kan få människor att tänka nytt. Och därefter öppnar sig möjligheten för politiska förändringar.

  8. Lasse Says:

    @Olof skriver

    ”avslöja” andra som strävar efter jämställdhet.

    Pärs ”avslöjande” består till ganska stor del av att feministerna EJ strävar efter jämställdhet. De enda de är ute efter är egen vinning. Om du studerar den här bloggen lite mer ingående kommer du finna oräkneliga exempel (med källa) som stöder mitt påstående.

  9. Sötisen Says:

    1. Skapa ett konstgjort behov av statsfeministiska genuspolitruker, genusiglar, via lagstiftning – kalla den statligt påtvingande kvotkollektivismen ”jämställdhetslagstiftning”.

    2. Serieproducera nyttiga idioter, statsfeministiska genusiglar genom utbildningsväsendet – kalla den könskollektivistiska antivetenskapen för ”genusvetenskap”.

  10. AV Says:

    OT: Minns ni O’Learys tjejrabatt i baren? Skickade ett litet mail där jag påpekade att det inte är tillåtet med tjejtaxor, olika inträden etc.

    De svarade:
    ”Hej AV
    Tack för ditt tips, vi ändrar om kampanjen och tar bort reducerade priser för tjejer.
    Vad tycker du vi ska göra på måndagarna? vi erbjuder barnen att äta gratis hos oss i vuxensällskap, vad säger lagen om det?
    Tacksam för dina tips samt dina juridiska kunskaper.”

    Så de tog sitt förnuft till fånga. Det skall de ha cred för! Med vänligt bemötande kommer man långt.

  11. Lasse Says:

    @Ulf

    ”Öh, får annonser utformas så att de kan misstas
    för att vara redaktionellt material?

    Man får utforma annonser så att de liknar redaktionellt material men det måste tydligt framgå att det är en annons. Oftast brukar det stå detta är en annonsbilaga från xxxx.

  12. Olle Says:

    Off topic: Jag gillar Mustaschkampens nya annonstext:

    ”Varje år drabbas 0 kvinnor av Sveriges vanligaste cancerform”

  13. Lorem Ipsum Says:

    @Olle, det var en kaxig annons som dessutom är 100% korrekt. Undra hur många sekunder det dröjer innan diverse kvinnliga intresseorganisationer börjar skrika i högan sky om att män inte drabbas av bröstcancer? För 3-5 fall av manlig bröstcancer varje år är ju inga fall alls enligt deras definition.

  14. Lorem Ipsum Says:

    @Olle, det var en kaxig annons som dessutom är 100% korrekt. Undra hur många sekunder det dröjer innan diverse kvinnliga intresseorganisationer börjar skrika i högan sky om att män inte drabbas av bröstcancer? För 1% av alla fall av bröstcancer står männen för, och det är ju inga fall alls enligt deras definition.

  15. Andreas B Says:

    Nätverket Genusföretagarnas styrelse består av 6 av 7 kvinnor. Inte helt jämställt än alltså. Tobias Holfelt, den enda manlige ledamoten, borde kanske kliva åt sidan.

    http://www.genusforetagarna.se/?page_id=72

  16. Olle Says:

    Andreas B: Eftersom könsmaktsordningen säger att män är mer värda än kvinnor, så anses full jämvikt mellan könen vara uppnådd om det är en man och sex kvinnor i styrelsen. 🙂

  17. DDR2 Says:

    Ännu ett projekt bara för kvinnor: http://helahalsingland.se/hudiksvall/1.3177663-kvinnoinspiration-till-241-tusen

  18. Li Says:

    Hej! Jag skulle gärna se att du diskuterar varför färre kvinnor än män blir delägare inom juridiken.

  19. 50/50 Says:

    ”För övrigt kanske företagare som har några timmar över borde lägga lite tid på att lobba för en borttagning av lagkravet på jämställdhetsplan.”

    WORD!

  20. 50/50 Says:

    Hade jag varit företagare hade jag praktiserat civil olydnad. Hela idén med jämställdhetsplan går ju ut på att det från början inte skulle vara jämställt.

    Vilket förakt för näringslivet!

  21. Sigvard Says:

    Även genusdiskussioner, bloggar, hemsidor, diskussusionsfora, kvällspress, mm har en stark kommersiell slagsida.

    Alla som skriver under fullt eget namn har kommersiella intressen.

  22. Hur jämställda är Genusföretagarna? | Medborgarperspektiv Says:

    […] Nätverket Genusföretagarna. Tillsammans bildar alla dessa människor och organisationer det genusindustriella komplexet. De har alla det gemensamt att de är mer eller mindre finansierade (direkt eller indirekt) av […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: