Kvinnliga skogsägare behover nog en klippdocka

by

Den 26-28 maj går en mässa som heter Skogselmia. Det är en branschmässa som vänder sig till skogsägare.

Naturligtvis ska det specialflirtas med kvinnliga skogsägare inför mässan. Arrangörerna har gjort ett utskick till 30.000 kvinnliga skogsägare med en klippdocka. Japp, du läste rätt. Klippdocka.

Rubriken är som du ser ”Vad tar du på dig idag?” Avgörande fråga för en skogsägare om hon är av kvinnligt kön, uppenbarligen. Sedan följer denna text, som svar på den ställda frågan:

”För oss spelar det ingen roll alls. På vår skogsmässa finns det något för alla typer av skogsägare. Oavsett om du är mest intresserad av skogsvård, naturvård, ekonomi, taknik eller maskiner, lönar det sig att besöka årets upplaga av SkogsElima 26-28 maj. Läs mer och köp biljetter på http://www.skogselmia.se. Du och 29.999 andra kvinnliga skogsägare är särskilt inbjudna till årets mässa. Välkommen!”

Längre ned på trycksaken finns denna text:

Påminner om ”Läsebok för lågstadiet”, tycker jag.

Kan det här ha något att göra med regeringens satsning på att öka ”jämställdheten i skogsnäringen” (alltså att öka antalet kvinnor)? Jag har tidigare bloggat om det, bland annat här, här, här och här.

Det hela är ju patetiskt. Först specialbehandlas kvinnliga skogsägare, bara det är tramsigt och ojämställt. Det behövs inget genusperspektiv på skog, den växer så bra ändå.

För det andra – när nu mässarrangören ska vara politiskt korrekt och flirta med kvinnor och ”lyfta fram” dem så blir resultatet att de behandlar kvinnor som barn. De sänker istället för lyfter. Snacka om att misslyckas.

Om jag varit kvinna och hade fått ovanstående utskick skulle jag känt mig grovt förolämpad som yrkesperson.

Nej, jämställdhet, det är vad jag som jämställdist är anhängare av. Lika rättigheter och skyldigheter för könen. Då behövs inga klippdockor.

Här skriver Skogselmia om jämställdhet på sin sajt. De hävdar att kvinnliga besökare på skogsmässor inte blir jämställt bemötta.

Faktum är att Skogselmia som en förberedelse för mässan genomförde en särskilt genusträning för utställarna. Här informerar mässan om det. ”Utställarna fick ta på genusglasögonen”, är rubriken. Ett resultat är bland annat att vissa utställare ska ha en informationsskylt i sin monter som informerar om att i denna monter får kvinnor ett jämställt bemötande.

Partik Häggkvist från Luleå tekniska universitet har forskat på skogsmässor och dess besökare. Han har bland annat konstaterat att kvinnor på skogsmässor bär plastpåsar i alltför hög utsträckning ställt i relation till könsfördelningen på mässområdet. Häggkvist var en av föreläsarna på genusträningen för utställarna. En annan var genuskonsulten Pernilla Karlsson från företaget AddGender. En tredje var Ellen Källberg från företaget Mässguru, som rådde utställarna att utöver försäljningsmål sätta upp genusmål för sitt mässdeltagande.

Man tar sig för pannan. Vad är detta för kvalificerat trams? Det är väl bara att uppträda korrekt inför alla människor – punkt slut. Behövs ingen genusträning för det – bara sunt förnuft.

Tack för tipset, Daniel!

34 svar to “Kvinnliga skogsägare behover nog en klippdocka”

  1. vmm Says:

    Äsch, dom vet väl att kvinnor gillar klippdockor o sånt. Pyssel, kläder o tjaffs. Och så vill dom ha fler fruntimmer (frunTIMMER, haha). Inget att bry sig om. Då måste dom väl få skicka ut klippdockor till fruntimmerna för att dom ska bli intresserade, eller hur!?

    (usch, jag bara töntade mig)

  2. Henrik Says:

    …. jag kan inte minnas att jag någonsin lagt någon vikt vid könet på en skogsägare.

  3. En läsare Says:

    Skog är sexigt…

  4. Yngve Says:

    Bra inlägg. Det är förnedrande att se hur de behandlar kvinnor som offer och spär på förtrycket. Jag tycker att de som skickat ut det här kan ställa sig i kören till Monty Pythons I´m a lumberjack…
    Och den som inte fattar ska genast kolla in på youtube, så fattar ni vad jag menar.

  5. Info Says:

    INTE BARA EN KLÄDSAM MOTORSÅG I KLIPPDOCKANS GARDEROB

    Utan också är – som Pär nämner – GENUSGLASÖGON viktiga i skogsägarsammanhang. Observera t.ex. följande rader på den jämställdhetssida, som Pär länkar till:

    ”TA PÅ GENUSGLASÖGONEN
    Pernilla Karlsson från företaget AddGender

    – Jag är jämställdhetsentreprenör. Det har jag varit sedan jag var mycket liten och fick reda på hur en tjej ska vara eller inte vara. Jag tyckte aldrig att det kunde vara rätt att kön skulle avgöra rätt och fel, uppmärksamhet eller ignorans.

    Åhörarna fick genom en workshop testa att vara till exempel besökare från Colombia, KVINNA SOM BESÖKER MÄSSAN MED SIN FRU och rörelsehindrad. – – –

    Och hon uppmanade alla att ta på sig genusglasögonen.

    – Med dem på suddas olikheterna ut. Ni ser människan. Att få alla besökare att känna sig sedda är en nyckel. Se möjligheter med att det finns olikheter.

    – Om det kommer ett par, tilltala inte bara mannen. Och förresten FÖRUTSÄTT INTE att det måste vara man och kvinna för att bilda ett par, påpekar Pernilla Karlsson.”

    (Vågar man förutsätta, att Pernilla känner skillnad på en gran och en björk? Kanske oviktigt på en skogsmässa.)

  6. AV Says:

    Tänk om jag som lärare blev inbjuden till skolmässan med en klippdocka av en man med olika utstyrslar: Flanellsskjorta, labbrock, manchesterkavaj, blåställ, förkläde etc med texten ”Det spelar ingen roll vad du har på dig, här finns något för alla lärare”. Till de en liten fyndig text: Här är Andreas. Han är på skolmässan för att titta på smarta IT-lösningar i klassrummet. Tänk att få elevernas närvaro i sin smartphone. En smartboard och en projektor finns också på önskelistan.

    Ja jösses vad sugen jag inte skulle bli på att åka.

    Gillar idén att VISSA montrar skall genuscertifieras. Hur blir man bemött i de andra montrarna? ”Höhö, lilla stumpan. Ska jag visa dig hur en redig karl startar motorsågen. Eller vad?

    Hur svårt kan det vara att bara skicka ut en broschyr med att aktivt skogsbruk ökar värdet och avkastningen. Se till att det finns både en manlig och en kvinnlig skogsägare som (vuxet!) exempel. Thats it. Sen är det upp till var och en att avgöra om Elmia är mässan för honom/henne. Det finns en massa manliga trädgårdsägare, men på trädgårdsmässan är det flest damer. Uppenbarligen har männen andra vägar att få inspiration. So what?

  7. Pernilla Karlsson Says:

    Hallå där! Nämen så roligt nu är jag kändis på GenusNytt igen!🙂 Alltid lika spännande! Snart tror jag minsann att det är tio års-jubliéum. Tiden går… Ni vet ju alla att jag är er absoluta favvis. *vink vink*

    FrunTIMMER va riktigt kul. SkäggSTUBBE?

    PS. länka gärna till min sajt oftare, jag får så bra googleträffar då och dessutom får jag spännande mejl som handlar om mitt utseende, min vikt och annat elementärt i en kvinnas liv. Tur att man har humorn kvar.

  8. AV Says:

    Pernilla: Istället för att skriva lite ironiskt blaj kunde du bemöta sakfrågan. Tycker du Skogselmia gör rätt med sina klippdockor, ”exkusiva” inbjudningar och ett tilltal man knappt har till sitt lågstadiebarn? Vad krävs förutom att man lär sig bemöta alla kunder korrekt utan fördomar?

    Jag kan förstå att man även får ett och annat idiotmail när man är offentlig, men det för knappast sakfrågan framåt. Så vari har Pär fel i sitt inlägg?

  9. AV Says:

    Sen kan man undra om inte damer skall ha skyddsbyxor när de kör motorsåg? Att hantera en motorsåg iklädd jeans eller jaktbyxor är ingen hit om olyckan är framme.

    Och är inte modellen lite smalhetsnormativ. Även skogsägande kvinnor bör ju genast få kroppsnojor, anorexi och börja skära sig när de ser denna kvinna med närmast barbie-proportioner. Unket! Usch och fy!

  10. Torstensson Says:

    Jag tycker Pernilla är skitsmart som skapat ett konsultföretag inom jämställdhet. Verkar finnas pengar på att surfa på den hysterin, men jag fattar inte vad företagen får ut av det. På hennes hemsida står det att dom garanterar ”ögonöppnare” men jag hittar inga redovisade vinster från företag. Det står att man kan hitta fler marknader om man är mer jämställd och att det blir ett trevligare arbetsklimat. Låter faktiskt bra, frågan är vad deras syn på jämställdhet innebär egentligen och det framkommer inte på deras hemsida.

  11. robjoh Says:

    Om jag hade fått ett sådant utskick som kvinnlig yrkesarbetare inom skogsnäringen hade jag nog blivit förolämpad. Detta kan ju givetvis bero på att jag är man och kanske inte uppfattar saker på samma sätt, men jag har lite svårt att se att en klippdocka inte skulle ses som väldigt barnsligt.

    Varför helt enkelt inte intervjua ett antal kvinnliga skogsägare, ta lite kort och göra en tidning? Lyft fram de starka kvinnorna istället.

    @Pernilla
    Uppfattade jag det rätt att du är en av de som ligger bakom det utskicket? Kan du förklara vad den grundläggande idén kom ifrån?

  12. Kristin Says:

    Jag har deltagit i en undersökning som Södra Skogsägarna genomförde bland kvinnliga skogsägare Jag fick frågan ”har du blivit bra bemött som kvinna?” minns inte ordalydelsen , men ungefär. Jag ilsknade till och skrev i kommentarsfältet att för mig spelar könet ingen roll, det handlar om personens kunskap och personlighet. Vidare var det många tråkiga ”föreningsfrågor” som jag inte var intresserad av. Men när jag fyllt i att min man tar större del av planeringsarbetet i skogsbruket än vad jag gör, upptäckte jag att en massa intressanta frågor om skogskötsel skulle jag hoppa över. Pennan glödde återigen i kommentarsfältet och jag påpekade att bara för att jag inte tog störst del var jag ju intresserad av skötselfrågor.
    Efter några veckor ringde en vänlig kvinna och undrade om hon fick ställa några kompletterande frågor.om just skötseln av skogen. Det lönar sig att säga ifrån. Gör era röster hörda, jämställdister!

  13. Info Says:

    APROPÅ SVENSKA, GENDER-RIKTIGA DOCKOR

    Apropå dockor – här är något både för PERNILLA KARLSSON och SkogsElmia:

    http://www.malmgrenpaintings.se/1984_delsida.htm

  14. JD Says:

    OT
    MP har fått två nya språkrör Fridolin och Romson.
    Jag har ännu inte sett ett ord om några krav på att dom ska bekänna sig till feminismen och jag tror inte heller att någon av dem är feminist utan snarare jämställdister.
    Väldig skillnad från Peter Eriksson i så fall.

    Än finns det hopp. Kanske?

  15. Hanen Says:

    Det är som vanligt. Dom som säger sig jobba för jämställdhet och för att könet inte ska spela någon roll är dom som är allra mest fixerade vid könet och som mer än alla andra upprätthåller konservativa och hämmande könsroller.

    Visst är det märkligt!

  16. profanum_vulgu Says:

    De här jävla skogsbolagen har nog ingen ideologi, de vill fjäska in sig så att de får göra tallåker av hela jävla Sverige.
    Jag har en bit kulturskog som varit brukad i hundratals år genom kulturavverkning. De jävlarna kommer och föreslår att de ska skära ner hela skiten och nästan bara lämna urberget och sedan plantera tall på alltihop. Jag vill inte ha ett jävla plantage utan jag vill ha en skog. Men skogsbolagen har ingen känsla.

  17. manckerstroem Says:

    Om man vill ge den personliga karriären en knuff i rätt riktning, och man har förmågan att skriva, tala eller åtminstone göra sig hjälpligt förstådd, eller möjlighet att forska, räcker det att lägga till ”Genus” i något väl valt sammanhang. Det fungerar närmast som nyckel till den massmediala gräddfilen. Innehållets kvalitet eller substans är av underordnad betydelse, då det är mängden som publiceras som är det avgörande, hur urbota enfaldig och inkompetent den än kan förefalla.
    För att dränka och rasera det etablerade manssamhället och bakbinda den etniske svenske mannen, är det mängden som är avgörande. Vi ska tro att feminism är det naturliga steget och mängden ska skapa legitimitet. Samtidigt rivs landet ner, sten för sten, av krafter som inte vill vårat väl, varken svenska kvinnor eller män.

  18. manckerstroem Says:

    @ profanum_vulgu.

    Håll i och ge inte efter. Jag har sett vad dom gör. Det dom lämnar efter sig är en våldtagen skog som kommer att ta generationer att återställa. Vi borde ta oss en funderare på vilket ansvar vi har inför nästa generation. Vilket landskap lämnar vi efter oss ?

  19. Kristin Says:

    @JD

    Jag måste nog göra dig besviken . jag tror inte att Romson och Fridolin kommer att innebära någon förändring.

    Från http://www.mp.se: ”Som ett feministiskt parti är vårt uppdrag att med politiska verktyg motverka könsmaktsordningen. Den är roten till både hur kvinnor som grupp är underordnade män som grupp i inflytande och resurser. Den är också roten till att både män och kvinnor fastnar i traditionella könsroller som är inskränkande för individens frihet.

    För några år sedan kände vi att jämställdhetsfrågorna hade hamnat i skymundan i partiet och partistyrelsen valde att dedikera en kongress åt feminismen. Det väckte känslor och debatt i partiet. Det visade sig att inom oss hade en mångfald av feministiska inriktningar vuxit sig starka. Bland annat rymmer Miljöpartiet olika typer av feministiska som ekofeminister, queerfeminister och radikalfeminister.”

  20. Pernilla Karlsson Says:

    Här har ni svar på alla era frågor:

    http://pernillakarlsson.blogspot.com/2011/05/svar-pa-alla-fragor-om-jamstalldhet.html

    Lycka till i framtiden!

  21. Onkel Kostja Says:

    Tack Pernilla.

  22. Jack Says:

    ”Som ett feministiskt parti är vårt uppdrag att med politiska verktyg motverka könsmaktsordningen. Den är roten till både hur kvinnor som grupp är underordnade män som grupp i inflytande och resurser.”

    Vad ska feministerna göra åt det här då? Djurmaktsordningen. Roten till hur kvinnor är underodnade djur som grupp i inflytade och resurser, speciellt elefanter och sköldpaddor.

  23. Jack Says:

    Fler bevis för djurmaktsordningen:

    här

    här

    här

  24. profanum_vulgu Says:

    manckerstroem:

    Det är inte ens skog de lämnar efter sig. Det är plantage. I hela världen kallar man områden med planterade träd för plantage utom i Sverige. Här är tallåkrarna ”skog”.

  25. Olle Says:

    Ja du Pernilla, än en gång försöker du behandla vuxna som barn genom att publicera en saga. Kanske borde du läst till dagisfröken i stället, för där är det OK med sagor. Men den innehöll inte precis några konkreta svar, bara en massa politiserat flum om företag som vill gå bakåt och att du kan visa dem vägen framåt.

    Ett företags syfte är att tjäna pengar till sina ägare. Allt annat är underordnat, så länge man håller sig till lagar och föreskrifter förstås. Den enda anledningen till att anlita konsulter är att öka lönsamheten, såvida de inte behöver hjälp att ta sig ur en situation där de bryter mot lagen och även då handlar det om lönsamhet eftersom böter kan vara dyrt. Men den senare situationen tror jag är ovanlig. Så hur hjälper du företag att tjäna pengar?

    En parodi vore förstås att du tipsar att ‘Enligt könsmaktsordningen behöver man inte betala lika hög lön till kvinnor, så därför kan företaget sänka sina kostnader genom att anställa större andel kvinnor’. Men så tror jag inte att du jobbar, så berätta gärna.

  26. Jack Says:

    En genuskunskap av idag är att dina konkurrenter, iaf om du är man, kan tillgängliggöra sig all information i ditt företag genom att falskeligen anklaga dig för något. Så sker i Sverige. Polis bryter sig då in i dina konton, hårddiskar osv och tillgängliggör sedan anklagaren informationen.

    Det kan leda till irreparabelt förlorad position både som forksare och näringsidkare gentemot konkurrenterna. Fråga dig detta, kan ditt företag ta smällen att polisen tillgängliggör all information i företaget till konkurrenter? Eller behöver du säkra upp din information mot falskanklagelser? Även om du själv efter mycket sveda och värk av falskanklagelse sedan går fri kan dina konkurrenter ha tillgängliggjort sig avsevärd information genom falskanmälan. Hur skyddar du dig mot det?

    Det är ett tips som en genuskonsult borde ge.

  27. Jack Says:

    I Sverige arbetar polisen så att att det lönar sig förmodligen oftare än inte att falskanmäla en man. Det är också en viktigt genuskonsultkunskap. Du kan alltså uthämta information från män genom att anmäla dem för godtycklig brottsrubricering, eller flera. Genom att visa ett behov av att para ihop din egen kunskap med information polisen bryter fram den du falskanklagar kan du alltså få tillgång till så gott som all information om konkurrenten. På detta vis har kvinnorörelsen i Sverige arbetat mot män. Frågan är om män kan arbeta på samma sätt? Det är också ett tips som en genuskonsult borde ge.

  28. Olle Says:

    Jack det där låter konspiratoriskt. Kan du ge exempel på när sånt har skett?

  29. Jack Says:

    Olle,

    Hur menar du konspiratoriskt?

  30. Jack Says:

    Olle,
    Att feminister konspirerar är väl inget som är ifrågasatt? De finns redan i så gott som samtliga riskdagspartier så det är väl inte att stick under stol med?

  31. Jack Says:

    Olle,

    Har ofta hört ”låter konspiratoriskt” som någon slags invängning, det är en besynnerlig inställning eftersom det är just med rävspel feministerna tar sig fram.

  32. Olle Says:

    Jack: Att ett företag genom falskanmälan utnyttjar polis och rättsväsende för att stjäla sina konkurrenters affärshemligheter.

    Det låter som en osannolik konspiration som jag behöver en stor foliehatt för att kunna tro på.

  33. Jack Says:

    I det fall jag tänker på var det snarare en akademisk insitution som var gemensamt för de som tillskansade sig informationen, vill inte gå närmare än så. Det räcker dock med att du som privatperson falskeligen anmäler eller tipsar, alltså ”företag anmäler” är en konstruktion från din sida som inte är nödvändig.

  34. Hjalmar Says:

    Rubrik:
    ”Kvinnliga skogsägare vill ha stock”, nej den får vi inte heller se…

Kommentera

