”Rövknullad” och ”rikspucko” säger känd feminist

by

Man kan föra samhällsdebatt på lite olika sätt. Det gäller även feminister. De har sina olika metoder, sina olika debattstilar. Inte så konstigt egentligen – vi är ju alla människor med olika personlighet.

Vissa feminister har en hög intellektuell nivå. De diskuterar genusfrågor genom att bolla argument fram och tillbaka och lyssna på vad motparten har att säga. De redovisar fakta och hänvisar till vetenskap och forskning. Det kan vara mycket givande. Ett exempel på en sådan feminist är Heidi Avellan på tidningen Sydsvenskan. Vi debatterade jämställdhet på en konferens i Malmö för några år sedan och det var en positiv upplevelse.

Sedan finns det ju andra feminister som gör på sitt sätt. Som till exempel Katerina Janouch, sedan länge en känd sexualrådgivare med egen frågelåda på tidningen Expressen. Hon är också författare av både romaner och fackböcker, och har egen blogg. Hon har varit skådespelare också – i filmen Kärleks språk.

Katerina Janouch kallar sig själv ”hypomanisk feminist”. Hon har uppenbarligen tagit del av det faktum att jag har skrivit en ny bok om jämställdhet (”Sex feministiska myter”). Boken har ju fått en del uppmärksamhet i media, och jag tror det är detta som ligger bakom några intressanta tweets som Janouch har skrivit på Twitter. Se nedan:

.

(Jag tror hon stavade fel och menade ”rikspuckot”).

Jag förstår att det här är ett inlägg i genusdebatten som ett svar på min bok, men jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta Katerina Janouch. Jag grunnar och tänker, men förstår inte hennes argumentationslinje, och då blir det ju svårt att skriva ett genmäle. Men jag klurar vidare.

Jag kanske kommer på något framöver. Jag tar gärna emot tips från bloggläsarna.

Så här presenterar sig Janouch på Twitter:

Tack för tipset, Clabbe!

PS: Jag blev nyfiken på det där ordet ”hypomanisk” och slog upp det i Svenska Akademiens Ordbok. Men det fanns inte. ”Rövknullad” fanns inte heller.

(Min bok ”Sex feministiska myter” kan laddas ned här)

82 svar to “”Rövknullad” och ”rikspucko” säger känd feminist”

  1. Matte Says:

    Feministerna går från klarhet till klarhet.

    *skojar*

  2. Leif Says:

    Pär, det som illustreras här är en av feminismens stora landvinningar, flåbusebeteendet. När detta plockas fram kan man vara förvissad om att den superhypomaniska feministens förmåga till argumentation helt har gått i baklås. Endast ett ytterst primitivt invektivältande återstår. Du får med andra ord se detta fenomen som en stor framgång för dig! Grattis!

  3. Lasse Says:

    Känns nästan överflödigt att kommentera aldrig läst om en människa som sågat sig själv så fullständigt vid fotknölarna.

    Var kommer alla intelligensbefriade sektfeminister ifrån ?

  4. Toddan Says:

    Det är en skam att hon får vara en etablerad sexualrådgivare i en stor tidning. Hennes unkna manssyn lyser igenom hennes sexualråd. En sexualrådgivare ska va neutral i könsfrågan (i dubbel bemärkelse faktiskt), men det är inte Katerina. Linn Heed är mycket mer professionell!

  5. Torstensson Says:

    Katerina Janousch har länge suttit på tv4 och hetsat mot män och pojkar och ljugit om verkligheten. Hon är helt oseriös och har inga vetenskapliga argument. Hon skäms väl för att feminismen är avslöjad. Pär Ströms bok har rivit upp ett enormt sår.

    Fortfarande har inte en enda feminist motbevisat Pärs Ström. Dagarna går och ingen har kommit längre än att förbjuda boken och ”för att jag tycker det”.

    Fram med vetenskapliga argument nu feminister. Hela Sverige väntar.

  6. m Says:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hypomania

    ”Hypomania (literally, ”below mania” ) is a mood state characterized by persistent and pervasive elevated (euphoric) or irritable mood, as well as thoughts and behaviors that are consistent with such a mood state.”

    ”Hypomania is also a side effect of numerous medications, often—though not always—those used in psychopharmacotherapy. Patients suffering from severe depression who experience hypomania as a side effect of (for example) antidepressants”

    ”Hypomania may also occur as a side effect of pharmaceuticals prescribed for conditions/diseases other than psychological states or mood disorders.”

    http://paranormal.se/topic/bipolar_sjukdom.html

    ”Efter en hypomanisk eller manisk period följer en period av själsligt lidande, känslor av hopplöshet, kvävande ångest och i många fall även en önskan av att inte längre vilja leva.”

  7. Klas Says:

    Rövknullad är väl inte värre än någon annan form av sex?
    Dvs, bra om det är skönt för folk, neutralt om det är oskönt och negativt om det är obehagligt.

  8. Info Says:

    KULTIVERAD KVINNA

    i sin bästa, mest sexiga och oemotståndliga medelålder (47 år). Här en liten presentation av Bokia av ett av hennes mest framstående, litterära alster:

    ”ORGASMBOKEN: ALLT OM KONSTEN ATT FÅ ORGASM

    ´Årets bästa njutningstips!´ (Cosmopolitan.) Här är boken som ger dig ännu skönare, längre och härligare orgasmer! Sex är skönt, sex är kul och sex leder till orgasm. Ekvationen skulle kunna vara enkel. Ändå har många, kanske främst de yngre, svårt att få orgasm. Men orgasmen måste inte alls vara en slump! Orgasmen kan läras in, utvecklas och finslipas. Om du vet vilka knappar du ska trycka på, och hur, kommer din kropp att samarbeta och bjuda dig på den mest fantastiska resa. Samtidigt är orgasm ett riskfritt lyckopiller som vi när som helst kan ta utan recept. Den får dig att slappna av. Den ökar din blodcirkulation. Du blir faktiskt snyggare. Huden slätas ut. Rynkorna runt sura munnar försvinner mirakulöst. Orgasmen helar din kropp. Orgasmboken är fylld av 250 inspirerande orgasmtips som kan få både män och kvinnor att explodera likt en nyss uppväckt vulkan och mullra som åskan på öppet hav. En ljuvlig liten röd bok om orgasmer.- Tidningen Mama Katerina Janouch , född 1964, är journalist, författare och en av Sveriges främsta och mest anlitande sexrådgivare.”

  9. gealach Says:

    OK, där sjönk mina tankar om henne ett par snäpp längre. Visst måste man få tycka olika, men framför man det på ett sådant där sätt kan man inte förvänta sig att bli lyssnad på eller tagen på allvar.

  10. Jakob Says:

    Hm. Hur var det nu? Om bara kvinnor fick mer makt så skulle världen bli bättre och vänligare?

    Förövrigt tror jag att Ström har bemött Janouch på rätt sätt. Att återge exakt vad en person har sagt är i vissa fall det enda som behövs. Janouch framstår som just en hypoman person; lättirriterad, aggressiv och oförmögen att föra fram vettiga argument.

  11. Torstensson Says:

    Info

    Ja hon är så jäkla bra. Helt enkelt ska man lyssna på Janousch. Hon som med säkerhet vet att tjejer idag INTE rakar sig mellan benen.

    Hon menade allvar, tjejer rakar sig generellt inte mellan benen idag.

    Vi killar vet att alla tjejer gör det.

  12. Erik Says:

    Ordet ”hypomani” finns i SAOB. Det handlar bara om att böja ord. Alltså:

    HYPOMANI hyp¹omani⁴ l. -åm- l. -ωm-, r.; best. -en l. -n.
    [av gr. ὑπό (se HYPO- 2) o. MANI]
    [HYPOMANI 0]
    med. sammanfattande benämning på de lindrigaste formerna av den maniska sjukdomen, då exaltationen ännu tillåter ett normalt yttre uppträdande hos den sjuke. WRETLIND Läk. 9– 10: 265 (1902). WIGERT PsykSj. 2: 30 (1925).

  13. Torstensson Says:

    Jakob

    Jag har länge roat mig med att se TV4 sändingar med Janousch. Hon är ganska aggresiv , hon ser väldigt arg ut när hon argumenterar. Som en arg unge. Mestadels blir hon arg på kvinnor som har en annan åsikt än henne har jag sett.

    Hon hetsar alltså väldigt ofta mot män och pojkar i dessa sändningar.

  14. Men@Work Says:

    Jag skulle inte vilja ta sexråd från en radikalfeminist. Då blev det väl kyskhetsbälte eller kemisk kastrering direkt. Sex är ju en kvinnofälla!😉

  15. Jämställdhetsfeministern Says:

    Det är klart att man som feminist blir rasande när någon (dessutom en man) kommer med krav på lika rättigheter och skyldigheter för alla människor.

  16. Pater semper est Says:

    Jag tycker det är nedlåtande att föra debatten på det sätt som Janouch gör; snarast påminner det om relationsaggressivitet, dvs. härskarteknik. I alla sammanhang där man refererar till personen bakom argumenten snarare än argumenten i sig, blir det så här trist och tråkigt.

    Hoppas du står över den ansatsen Pär.

  17. Urban Says:

    En sexualrådgivare som pratar om att bli rövknullad, hehe.. ser hon ner på analsexande kanske?

    KJ är ett ypperligt exempel på att kvinnor får vara tokiga hysterikor och komma undan med det; en man hade aldrig kunnat göra samma sak. Kanske dags att börja ställa krav på kvinnor att sluta upp med sina härskartekniska känsloargument.

  18. Pelle Billing Says:

    Våldsamt motstånd är sista fasen innan något blir accepterat som självklar sanning. Jag tror vi är i början av en äkta förändring av jämställdhetsdebatten. Detta känner ledande feminister på sig, därför går de ny till attack mot Pär, och i viss utsträckning även mot mig (även om jag inte gett ut en bok nyligen).

    Ordet som Janouch söker efter är hypoman. Hypomani är en mildare form av mani, och ingår t ex i bipolär störning typ II. Janouch ”tweets” är kompatibla med den diagnosen – även om man givetvis inte kan diagnosticera på avstånd.

  19. ParStrom Says:

    En sak har jag funderat länge över. Hur kommer det sig att feminister är så bra på att göra självmål?

  20. Chr Ewrk Says:

    Torstensson, här kan du läsa lite kritik mot boken http://metablogg.blogspot.com/2011/05/it-relies-on-homonymic-relationship.html

    har inte gått igenom och vet inte om det är rätt eller inte😛

  21. michael Says:

    Hon skrev en bok om att hon hellre ville ha döttrar än pojkar

  22. Torstensson Says:

    Urban

    Jag tycker du har en viktig infallsvinkel. Eller åtminstone intressant. Visst är det så att kvinnor lättare kommer undan med utbrott likt detta. Det håller jag med dig om. Helt klart är det ett känsloutbrott inifrån och inte styrt av några strukturer åtminstone. Dock inget jag vill ändra på, utan något jag accepterar eftersom män och kvinnor ÄR olika generellt sett.

    Under Gens föreläsningar lärs det ut att den enda skillnaden mellan män och kvinnor är att kvinnor kan föda barn. Det är helt ofattbart att han kan få stå och säga detta i sverige när det var väldigt längesedan vi passerade upplysningen.

    På den nivån ligger han. Vad kan Gens tjänar på ett sådant föredrag? 40 000 ? Räcker det? Att stå och ljuga inför massvis med kommunalanställda och även statsanställda har han gjort länge.

    Sen hoppas jag att det kommer en uppföljare till boken. Men att det väntar. Det kan vara bra att ha dessa 6 myter spräckta under en viss tid så att dom hinner gro in.

  23. Anders Says:

    Jag gick in på hennes illa designade hemsida http://www.katerinajanouch.se. Där länkar hon till sin blogg http://www.amelia.se/blogg/katerina-janouch

    Det sista inlägget på den bloggen berättar att bloggen är flyttad till blogg.amelia.se/katerina-janouch.

    Där i sin tur säger det sista inlägget att bloggen numera ligger på blogg.tara.se/katerina-janouch

    Jag anser att Katerina bör hålla sig borta från datorer helt och hållet, men det är såklart bara min personliga åsikt.

  24. Men@Work Says:

    Twitterflödet har gått igång igen hos vissa av de ”(vänster)journalister” som låg bakom den falska och orkestrerade gräsrotskampanjen #prataomdet, vars enda syfte var att smutskasta Julian Assange. Det är samma lilla klick lantisar som flyttat till stora stan för att göra karriär. Nu känner de sig oerhört hotade, och är rädda att bli av med sina priviligier.

    Låt oss punktera deras luftslott…

  25. Clabbe Says:

    Jag hittade dessa inlägg genom att söka på Twitter.com efter ”Pär Ström”. Det kan vem som helst göra, utan Twitterkonto.

  26. Urban Says:

    Torstensson,

    Det är det minsta man kan begära av oss som följer den här bloggen, att vi börjar ställa krav på dessa hysterikor. Pär får ta jättesmällar som vågar fronta dem så öppet, då håller det inte att vi andra fegar ur.

    Förut tyckte jag att tokkärringar à la Janouch var rolig, homo som jag är, nu blir jag mest förbannad. Låt inte de komma undan och på med blåslampan.

  27. Torstensson Says:

    Urban

    På tal om homosexuella män.

    Jag har länge velat ha med dom i vårt gäng så att säga. Jag har fördommar om att homosexuella kanske har lite fördommar om oss jämställdister =)

    Hur får vi fler homosexulla män att lyssna på oss. Lyssnar dom på oss?

  28. Urban Says:

    Torstensson,

    Knappast fördomar om jämställdister, däremot fördomar om straighta män.

    Jag har det helt klart; dvs. jag fattar inte att ni inte går till motattack. Bögar kan som sagt gilla hysteriska tokkärringar som Janouch, men vi kan också sätta dem på plats, dvs. don´t bitch with a bitch.

  29. Joakim Says:

    Hur tänkte Katerina Janouch när hon tog initiativet att angripa Pär Ströms person med vulgära skällsord? Att hon skulle ”äga” honom och betraktas som hipp? Det värsta är att hon faktiskt har anhängare som kommer att anse detta. Hur tänkte hon att han skulle konfrontera henne? Det värsta är att hennes anhängare kommer att vägra läsa det här. Man kan ju inte ge uppmärksamhet åt en ”mansgris”!

  30. JD Says:

    ”Alla som inser att kvinnor fortf är rövknullade av PS&CO(även om dom inte bett om det) får va med.”

    Hur ska man kunna kommentera en sån sak?
    Det är tur att du Pär talar om för alla som besök genusnytt att det finns
    feminister som inte uttrycker sig så här.

    Det verkar ju ha rasat totalt där ute… Och ändå var boken bara på lite drygt hundra sidor…

  31. JD Says:

    Kanske dags att lägga till myten om kvinnors ödmjuka attityd i nästa bok Pär?

  32. David Says:

    @Urban

    Aja baja, inga fördomar!😉

    För övrigt håller jag helt med dig och håller fast vid den aktivitet jag vill genomföra. Du vet vilken.😉

  33. Men@Work Says:

    En kvinna i medelåldern som försöker vara tonåring… Pinsamt!

  34. Mats Says:

    @ Men@Work

    Det är ganska vanligt numera. Jag brukar kalla dem tjejtant.

  35. Mats Says:

    @ ParStrom 24 maj 2011 kl. 21:16

    Angående feministernas många självmål:
    Dom är nog inte vana att få motstånd, utan istället vana att spela på en spelplan med medlut. Då behövs varken strategi eller målvakt. Knappt ens intelligenta spelare.

  36. Chr Ewrk Says:

    Är det inte bättre att bemöta seriösa feminister som har seriös kritik på boken istället för att skriva om alla idioter ? Ta t.ex. länken jag postade.
    Här är en till sådan länk

    http://ablativ.blogspot.com/2011/05/strom-upptacker-att-de-flesta.html

  37. Pär.B Says:

    Jag måste faktiskt få fråga: finns det verkligen inte en enda feminist som kommenterat Pärs bok med annan fakta?

    Jag tror att till och med en fanatisk religiös sektkedare inte bara skulle avfärda en motståndare med att denne är drabbad av den onde anden.

  38. Jack Says:

    Chr Ewrk,

    Den du länkar till verkar inte seriös. Hon startar ju med ett faktafel och bygger hela inlägget på denna konstruktion. Hon skriver att Pär menat att feminister borde göra något åt att få psykologer är män. Det är själva titeln på hennes inlägg:

    ”Ström upptäcker att de flesta psykologer är kvinnor, och tycker feminister ska lösa det”

    Se dock vad Pär skrev:
    ”Om det varit kvinnor som hade lidit brist på kvinnliga psykologer och psykoterapeuter hade problemet säkert varit en stor debattfråga. Nu får vi se om feministerna, som säger sig kämpa för jämställdhet, tar upp denna fråga.”

    Pärs huvudsakliga poäng är alltså inte att feministerna borde ta upp frågan utan Pärs poäng är att vi genom observation kanske kommer skönja ett mönster i vilka frågor som tas upp under namnet jämställdhet av feminister.

    Man kan undra varför en feminist tolkar denna granskning som att hon och hennes systrar är uppmanade att ändra beteendemönster?? Betyder kanske hennes tolkning att deras mönster inte stämmer med vad de sagt sig stå för och att de därför plötsligt känner sig uppmanade till ändring bara för att någon menar vi ska se hur de beter sig? Snarast är det väl så att ablativ avslöjat sig genom sitt inlägg.

  39. Nils D Says:

    Jag tror feministers märkliga resonerande bottnar i att för dem är det helt självklart att de är utsatta och sårbara. Och till viss del kan jag förstå att det är på det viset, för att som snubbe kan man nog inte riktigt föreställa sig hur det är att inte våga gå ensam i en öde park om natten. Även om sannolikheten för att en kvinna ska bli överfallen av en främling är extremt låg, så är nästan alla kvinnor beredda det. Verkar inte helt rationellt, men så är det.

  40. robjoh Says:

    @Nils D
    Har för mig att det är större sannolikhet att en man skulle bli överfallen och misshandlad vilket innebär att det är skapad rädsla.

  41. Liberalen Says:

    Det råder onekligen en påfallande korrelation mellan observationen ‘äcklig kalkon’ och den könspolitiska sekt-etiketten ‘feminist’.

  42. Jack Says:

    Nils D,

    ”att inte våga gå ensam i en öde park om natten”

    Det är andra myntet på den skada mediavinkling och felaktig samhällskommunikation ger. Män demoniseras, kvinnor skräms. Lagen om kvinnofrids existens t ex är kommunikation utformad så att kvinnor känner att det finns extra hot mot dem. Miljarder som satsas på att uppmåla mäns våld mot kvinnor som utbrett, likaså det är skrämselpropaganda oavsett vad det är för övrigt. Tyvärr är det så att en del kvinnor inte är bemedlade att se igenom propagandadelen utan faktiskt tror på det och blir skrämda. Acceptansen från kvinnor kan dock ha att göra med att kvinnor får uppmärksamhet och resurser utav det och inte minst att folk i deras närhet också är överbeskyddande så att de känner igen sig när staten gör samma sak. Kvinnor är attraktiva och då vet en del inte vad de ska ursäkta sin närvaro med så de försöker beskydda och säga att kvinnor har problem som kvinnor ska ha hjälp med. Även detta skrämmer kvinnor, antingen för att de ser det för vad det är eller för att de då tror på de hot och problem som målas upp för dem.

  43. profanum_vulgus Says:

    Hypomanisk borde väl betyda lätt manisk, lite manisk eller liknande.

    Sen skriver hon ju inte RiKSpucko utan RiSKpucko. Vilket väl ger meningen mer innebörd. Genom att bråka med feministmaffian tar Pär Ström puckade risker.

  44. PabloHoney_4 Says:

    @Pelle Billing

    Påminner mig starkt om Khaddafis reaktioner i samband med den pågående revolutionen i Libyen. Khaddafi lider av sjukdomen manodepressivitet och har gått under behandling under väldigt många år. De galna utspelen vi ser av diktatorn är en effekt av hans sjukdomstillstånd.

    – Istället för att bomba skiten ur hela Libyen hade man faktisk kunna skicka en läkare och medicin till den sjuke.

    – Istället för att bomba hela skaran män i Sverige med skit, kan väl Katerina Janouch gå till doktorn istället.

  45. Lövet Says:

    @Clabbe: Oj, oj, oj vad de är uppe i varv! De knappar likt hysterikor på sina sponsrade iPhones…

    …På träffsidan så var det en som skulle ”wasta” PS ”om ryssen kom”…
    …eh… right liksom…

    …medan Lisa Magnusson spydde galla, för att sedan komma fram till att hon om hon skulle debattera med PS någon gång skulle ”bli tvungen att läsa” bloggen…

    …Gud vad skönt att de är så sakliga och rationella och inte låter sig svepas med av känslostormar (patriarkalt strukturella sådana naturligtvis)…

    Självmålen rasar in…

  46. manckerstroem Says:

    Jag tror hon går igång på att använda sig av sk grova” ord offentligt. En form av sexologisk fetischism. Feministerna har ju inte gjort sig kända för att använda sig av någon mer civiliserad eller genomtänkt vokabulär. Egentligen tas dom nog inte heller på riktigt allvar av sina uppdragsgivare. Mer dom skapar den oro och split som är avsedd. Ströms bok är det viktigaste som klappat feministerna i baken på ett par generationerna. Inte undra på att dom är generade.

    Fler exempel på huvudlös, men trots allt överlevande och fortfarande fungerande, retorik (favorit i repris) :

    http://manckerstroem.wordpress.com/2011/02/24/feministisk-retorik/

  47. JD Says:

    @Chr Ewrk

    Den första länken har i stort sett bra konstruktiv kritik tycker i alla fall jag.
    I den andra länken gör personen grundfelet att slå ned på Pär som person utan att på något sätt själv tillföra något vettigt kritiskt argument. Lite blaha blaha, titta vad bra jag är…

  48. privatspanare Says:

    Lasse: ”Var kommer alla intelligensbefriade sektfeminister ifrån ?”

    Sekten heter Hackers of Armenia.

  49. Lövet Says:

    @manckertroem:

    ”Jag tror hon går igång på att använda sig av sk grova” ord offentligt.”

    …nån borde göra en studie på samvariationen mellan Tourettes och radikalfeministisk världsbild. Janouch är ju långtifrån ensam: Solana, Stridsberg, Sveland, Magnusson, Skugge, Schyman (där gick vi längre än att bara ”prata” förargelseväckande)….

  50. Sten Sture Says:

    Chr Ewrk säger:
    24 maj 2011 kl. 21:20

    Jag orkade fram till ”Jag har nämligen inte läst boken.”

  51. Sebastian Says:

    @MEN@WORK

    ”… den falska och orkestrerade gräsrotskampanjen #prataomdet, vars enda syfte var att smutskasta Julian Assange.”

    Spännande, berätta mer!

  52. Tanja Says:

    Jack:
    Jag ställer mig ytterst skeptisk till vad Pär Ström åstadkommer om han fokuserar på att belysa feminismen. Visst är det ett steg som behövs, många feminister sysslar med det med. Men det är ett steg av många man behöver ta. Som i frågan med psykologer – vad tycker Ström behöver göras? Hur tycker han det ska hanteras? Vad har han för förslag för att öka proportionen manliga psykologer?

  53. Chr Ewrk Says:

    @Tanja, han öppnar upp feminismen för kritik och visar på att dom största flosklerna från feminismen är myter. Eller ja han framför argument för att det är så iaf.

    Har feminismen kött på benen bör dom kunna besvara dessa på ett sakligt vis och fortsätta som vanligt.

  54. Hjalmar Says:

    Det är svårt att ta tjejtanters fyllechattrande på allvar. KJ:s beteende är i vart fall på en berusad tonårstjejs nivå – lådvinet talar. Endast finansministern är glad…

  55. Tanja Says:

    Chr Ewrk:
    Jag tycker också att många reagerar på Ströms texter osaklig. Men många besvarar sakligt, och jag har hittills aldrig sett hnoom besvara det.

    Exempel:
    http://ablativ.blogspot.com/2011/05/strom-upptacker-att-de-flesta.html – där jag undrar hur han tycker att man ska hantera att män är i minoritet bland psykologer, förutom att hänvisa till feministerna
    http://metablogg.blogspot.com/2011/05/it-relies-on-homonymic-relationship.html
    http://townbloodyhall.livejournal.com/12224.html – båda kommentar på hans läsning av källor

  56. Jack Says:

    Tanja,

    ”Jag ställer mig ytterst skeptisk till vad Pär Ström åstadkommer om han fokuserar på att belysa feminismen”

    Gör du det? Det Pär Ström gör är bra för en person att åstadkomma. Dock behövs allt och alla som kan göra litet eller mycket. Endast tack vare varje enskild god gärning, hur liten eller stor den än är, vänder vi skutan på rätt köl igen.

  57. Chr Ewrk Says:

    @Tanja, ja jag väntar också på att dessa ska bemötas, har skickat mail till han om det, vi får se hur det tar sig🙂

  58. Sten Says:

    En sak har jag funderat länge över. Hur kommer det sig att Pär Ström driver sina frågor bortom rimlighetens gränser? Hur kommer det sig att Pär Ström känner sig så hotad av Katerina Janoush att han måste förlöjliga det hon skriver och allt som har med henne att göra? Står liksom inte i rimlig proportion till de små twittrar med tydlig glimt i ögat som hon skrivit om PS!

    Mycket roande, men samtidigt sorgligt.

  59. Robin Says:

    Sten,

    Räknat i antal bokstäver så har KJ garanterat skrivit mer om Pär Ström än tvärtom. Varför ska han inte få kommentera hennes desperata elakheter?

    Visserligen kan man läsa på Katerinas twitterkonto om hur hon inmundigar ryskt eldvatten, och det är kanske därför tanten formulerar sig som en fjortonåring, men hon är ju trots allt en offentlig person.

    Jag kanske är humorlös, men jag ser ingen glimt alls i hennes öga utan mest vodkavidgade blodådror, bortkastad aggression och hypomani.

  60. Tanja Says:

    Jack:
    Jag tycker som sagt att det är ett bra steg, men tycker Ström samt hans kommentatorer fastnat i kommentera feminister och diskvalificera kvinnofrågor. Däremot har jag sett väldigt lite om mansfrågor, och ser nästintill aldrig diskussioner om konkreta handlingar man kan göra som mansrättsaktivist. Jag efterfrågar ibland konkreta förslag i diskussionstrådar, men får inga sådana.

  61. Sigvard Says:

    Tanja, du frågade: Vad har han (Pär) för förslag för att öka proportionen manliga psykologer?

    Du, jag tror inte Pär tycker om manliga psykologer. :-I

  62. Bitte Assarmo Says:

    Min erfarenhet är att det är meningslöst att bemöta människor som fastnat i det anala stadiet, och som inte utvecklat vare sig tankeförmåga eller språk sen sexårsåldern, så jag skulle nog bara rycka på axlarna åt hennes infantila rapningar.

  63. Leif Says:

    @Sten

    1. Vilka frågor har PS drivit bortom rimlighetens gränser?
    2. Hur framgår det att PS känner sig hotad av Katerina Janouch?
    3. I vilket avseende förlöjligar PS det Katerina Janouch skriver?
    4. Var framgår det att Katerina Janouch benämner PS ”riskpucko” med glimten i ögat?

  64. En läsare Says:

    Jag kan faktiskt tänka mig att Katerina gillar att bli ”rövknullad” eftersom hon förmodligen innerst inne vet att hon har fel.

  65. Jack Says:

    Tanja,

    ”Ström samt hans kommentatorer fastnat i kommentera feminister och diskvalificera kvinnofrågor. ”

    Jag håller med om att utvidgning behövs och konkreta mål.

    En väg är att feminismen identifieras som fiende och måste krossas tillsammamsn med matriarkatet. Trots allt, det är ju så feminister jobbat, dvs helt beroende av deras idé om män i patriarkat, och då kan naturligt en motsvarande rörelse bildas. En som ljuger, manipulerar, förtalar, skickar kvinnor i krig, stjäl kvinnors barn, sätter oskyldiga kvinnor i fängelse, motarbetar kvinnor och flickor på alla tänkbara sätt i alla tänkbara domäner osv och gör det med en oförtruten hämndlystnad och känsla av att slåss för det goda. Det är kanske bara en tidsfråga innan män reagerar med samma mynt.

  66. AV Says:

    Sten: Pär gjorde bara vad Saturday Night Live gjorde med Sarah Palin. Återgav exakt vad hon sagt. Så får hon sänka sig själv. Båda verkar ha lite otur när de tänker.

  67. Clabbe Says:

    Nu har Janouch uppmärksammat detta inlägg!

    Från hennes Twitter:

    det känns rätt gött när Pär Ström baktalar mig. Med såna fiender behöver man inga fiender, eller vad det heter.

    det är faktiskt väldigt kul att göra Pär Ström mållös: http://bit.ly/iiqvjU kan ingen hjälpa honom? han ber ju om en hand här.

  68. Jack Says:

    Janouch säger:

    ”Med såna fiender behöver man inga fiender”

    Freudiansk felsägning? Hon låter nöjd och komplimenterar väl PS som en formidabel fiende här??

    Hon har för övrigt tidigare sagt motsvarande att hon känner sig ”rövknullad” av PS&co och sammakallat sina systrar med samma känsla.
    ”…alla som inser att kvinnor …är rövknullade av PS&co ”

    Specifikt har hon öppnat för möjligheten att man kanske gillar att ”rövknullas” av PS&co genom att säga att det kan vara så att man som kvinna inte bett om det.
    ”…även om de inte bett om det”

    Känslan av ”rövknull” hos Janouch har kommit mot bakgrund av att PS gett ut en slagkraftig bok som avslöjat sanningen om feminismen med inte färre än 112 referenser.

    Efter dessa rövknullsuttalanden komplimenterar hon nu alltså PS som en formidabel fiende och förmedlar en känsla av nöjdhet genom att säga att hon inte behöver fiender mer.

  69. Jack Says:

    Janouch säger också:
    ”det känns rätt gött när Pär Ström baktalar mig”

    En läsare sade tidigare:
    ”Jag kan faktiskt tänka mig att Katerina gillar att bli ”rövknullad” eftersom hon förmodligen innerst inne vet att hon har fel.”

    Man kan ärligt säga att för den hypotesen finns i Janouchs egna uttalanden en del stöd.
    ”det känns rätt gött när Pär Ström baktalar mig”

    Notera också ordvalet BAK-talar från Janouch.

  70. Leif Says:

    Det konstiga (och underhållande) i den här historien är väl ändå att Janouch inte inser att det är HON som är mållös. Pär Ström har skrivit en bok i ämnet, Janouch recenserar den genom att utnämna honom till ”riskpucko”. Närmare ett orangutangiskt yttrande kan man väl knappast komma. Mållös?

  71. Adalbert Says:

    Att till en sådan enfaldig kvinna ger Expressen plats att framföra sina sjukliga s.k. tankar, ja tom. råd till sina läsare, är bevis på att tidningen saknar värdighet, försöker vara folklig, tidningen borde hjälpa henne till att söka hjälp, det är ju välbekant att det finns en sjukdom som visar sig så att den sjuka använder gruva ord , framförallt könsord att utrycka sig har mött sådana patienter , aggressiva i ord , dock sällan i handling .

  72. Gudrun Schyman vs Pär Ström – Del 1 « Aktivarum Says:

    […] en kyrka med rätt att formulera sanningen så har vi vetenskaplig debatt som utgår från metodik, inte person. ”Svårigheten med att bemöta Pär Ström sakligt är att han saknar sakligt underbyggda […]

  73. Johan Says:

    Att en sexualrådgivare använder rövknullad på det sättet är förstås lite märkligt. Betyder det att hon alltid tycker att analsex är kränkande? Gäller det även när homosexuella män har analsex?

    Kliniskt verksamma i parrelationer brukar alltid ha någon av det andra könet att bolla med eller handledas av. Det finns forskning som visar att det är svårt att undvika att identifiera sig med det egna könet. Nu har förstås inte Janouch någon relevant utbildning för det hon arbetar med men du kanske ska föreslå att du kan handleda henne? Eftersom så många brukar klaga på henne för att hon är partisk för kvinnor mot män borde hon ju vara medveten om att hon har brister, om hon har någon etik och tar sitt jobb på allvar vill säga.

  74. Joakim Says:

    Tanja:

    Med all respekt förstår jag hur du känner. Inte heller maskulism bör ersätta feminismens sändningstid. Men Pär Ström och Genusnytt strävar efter att vara en motpol till feminismens inflytande över media som du själv verkar ha märkt av.

  75. Tanja Says:

    Johan:
    ”Kliniskt verksamma i parrelationer brukar alltid ha någon av det andra könet att bolla med eller handledas av.”

    Nej, det stämmer inte.

    Däremot är Janouch rätt känd för att vara negativt inställd till analsex, så när hon säger ”rövknullad” finns det inte en chans i helvetet att hin menar det positivt.

  76. Avgör själv Says:

    […] Katerina Janouch skriver om Pär Ström. Tycker att det är sorgligt att hon inte kan komma med sakliga […]

  77. En spricka i den svenska feminismens Berlinmur? | Rut-rutan Says:

    […] verkar ha varit nog för att skaka om ledande feminister och gräsrotsfeminister, som mest har haft könsord och invektiv att ta till mot boken. Åtminstone vad jag har sett i tidningar och på bloggar och […]

  78. Jack Says:

    Tanja,

    ”Däremot är Janouch rätt känd för att vara negativt inställd till analsex, så när hon säger ”rövknullad” finns det inte en chans i helvetet att hin menar det positivt.”

    Du har missförstått hela diskussionen. Det är uppenbart från första början för jag tror 99.99% av alla som läser att Janouch menar ”rövknullad” som negativt. Det betyder inte att hon själv inte vill bli just det.

  79. Adalbert Says:

    Vet ej om jag skall tycka synd om denna kvinna , Katerina Janouch, att hon är sjuk vet ju själv, hon presenterar sig själv med att tillkänna ge detta , om detta är hon alltså medveten om, att hennes arbetsgivare , Aftonbladet vet detta eller ej är okänd, dock tycker jag att det är arbetsgivarens uppgift att se till att de anställda tilldelas uppgift som motsvarar dennes kapacitet ,tar alltså hänsyn till att hon klarar av den uppgift hon blivit tilldelad, i detta fall gör inte Aftonbladet detta , utan låter kvinnan fortsätta att hänsynslöst hetsa folket mot en försvarslös minoritet , det är inte hon som är ansvarig för detta, hon är ju sjuk, utan den ansvariga utgivaren.

  80. En våldtagen feminist är en bra feminist | Medborgarperspektiv Says:

    […] Ström skulle tystas. Expressens sexrådgivare, tillika feministen, Katarina Janouch hävdade att Pär Ström ”rövknullade” kvinnor och att han är ett […]

  81. Skenheliga Schyman och den förhatliga standardavvikelsen | Medborgarperspektiv Says:

    […] sex vanliga feministiska påståenden, har inte bara lett till det vanliga osynliggörandet och förlöjligandet från feministiskt håll och från medias sida. Istället har plötsligt även feminister ställts […]

  82. Feminism handlar om känslor och inte sunt förnuft. « Malte on the Roxxx Says:

    […] på männen, s.k. misandri. Katerina Janouch är en annan känslofeminist som också då och då spyr ut sin antiintellektuella och känslosamma misandri. Sen alla dessa känslofeministiska bloggare, som t.ex. Lady Dahmer, som inte bidrar med någonting […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: