Ska ni ha barn? Två döttrar är bäst!

by

Funderar du och din partner på att skaffa barn? Satsa på två döttrar. Inte fler, inte färre. Och absolut inga pojkar.

Det rådet kommer från internettjänsten Bounty, som har undersökt 2116 familjer. Jag citerar:

”The results show of all the variations, two girls make for the most harmonious family life as they are unlikely to fight, will play nicely and are generally a pleasure to be around. Two girls rarely annoy their parents with too much noise, confide in their parents and are unlikely to wind each other up or ignore each other.”

Som det heter over there: ”Women Are Wonderful” (WAW).

Läs mer här. Tack för tipset, Tord!

För övrigt:
Jag citerar Genus: ”Eftersom fler kvinnor än män åker kollektivt har politikerna i Malmö särskilt diskuterat hur de ska få fler män att ställa bilen.  – Det är absolut en relevant diskussion eftersom bilkörning är en symbolisk fråga med koppling till synen på maskulinitet, säger Lena Levin.” Läs mer här. Tack för tipset, Erik!

40 svar to “Ska ni ha barn? Två döttrar är bäst!”

  1. rudolf Says:

    Jättebra! Nu kommer västvärlden att få en ökad abortering av manliga foster (dvs tvärtom mot asien); och så löser sig alla problem med både ojämn könsfördelning i asien och (med tiden) förekomsten av medelålders vita män.

  2. Olle Says:

    Hur bär man sig åt för att styra könet på sina barn utan att ta till vidrigheter som könsselektiv abort?

    Det finns förvisso de som hävdar att samlagsställningen spelar roll, och när jag diskuterade med en kompis kom vi fram till att vårt eget sammanlagda empiriska underlag (fem barn) överensstämde med myten till 100%. Men det krävs nog större underlag än så för att kunna dra slutsatser.

    Andra hävdar att hög samlagsfrekvens eller onani dagarna före befruktningen minskar chansen att få pojkar.

  3. Toddan Says:

    Om man som svensk förälder vill ha ett barn med lång livslängd

  4. Toddan Says:

    Om man vill ha ett barn som ska leva länge, få bra betyg, god utbildning, bra jobb, mindre våldsutsatthet, mindre risk för självmord, större möjligheter till riktade hälsokampanjer, vaccinationsprogram, cancerscreening med mera, bör man i Sverige se till att få en dotter istället för en son.

  5. 50/50 Says:

    Dags att byta kön….

    Synd bara att det inte går ännu :(( (Dom som gjort det efter puberteten har ju alla misslyckats ganska dramatiskt)

    Skämt å sido, det här är ju så dumt att det inte borde tas på allvar.

  6. 50/50 Says:

    ”Om man vill ha ett barn som ska leva länge, få bra betyg, god utbildning, bra jobb, mindre våldsutsatthet, mindre risk för självmord, större möjligheter till riktade hälsokampanjer, vaccinationsprogram, cancerscreening med mera, bör man i Sverige se till att få en dotter istället för en son.”

    – Är det sånt här som kallas för ”strukturer”?

  7. Info Says:

    DET HÄR VAR KNEPIGT

    Hur vet man att de avbildade varelserna verkligen är den sociala konstruktionen ”flickor”?

    Och, om så vore fallet – pojkar och flickor är ju numera exakt detsamma, frånsett att pojkarna f.n. är socialt felkonstruerade. Den som har oturen att föda en gammaldags ”pojke” behöver ju bara så tidigt som möjligt lämna in henom på närmsta dekonstrueringsanstalt (förskola) i och för könsneutralisering.

    Så här går det till numera för att alla ska bli harmoniska och lyckliga:

    SIGN. ”ANONYM” I FAMILJELIVS FORUM 24/2 2011:

    ”Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! – Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går!

    Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning! Vad tycker ni?? Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?”

  8. robjoh Says:

    Jag älskar citat som detta:

    Eftersom fler kvinnor än män åker kollektivt har politikerna i Malmö särskilt diskuterat hur de ska få fler män att ställa bilen. – Det är absolut en relevant diskussion eftersom bilkörning är en symbolisk fråga med koppling till synen på maskulinitet, säger Lena Levin.

    Då anledningen till varför jag som man inte åker kollektivt inte har med vad jag anser maskulinitet är. Det har med vad jag tycker att jag ska behöva gå med på när jag reser till jobbet.

    Jag pendlade till jobbet under närmare ett år med kollektivtrafiken och det var förseningar, överfulla bussar och längre restid. Sedan tillkom saker som iskalla bussar på vintern och bussar med element på max mitt under hög sommaren.

    För min del var restiden mindre intressant, det var resten som irriterade mig jag kunde inte lita på tjänsten som jag betalade för. Då det inte finns någon konkurrens på kollektivtrafiken i Göteborg valde jag därmed det enda tillgängliga alternativet, bilen.

    Vad kollektivtrafiken har missat är att kollektivtrafiken måste skapa ett större värde för mig som kund än vad bilen gör, vilket de uppenbarligen misslyckats med.

    Alltså det har inte ett något att göra med att jag är man, utan helt enkelt hur jag förväntar mig att bli bemöt som kund.

  9. Leif Says:

    ”Hon [Lena Levin] beskriver genusforskning som nödvändig inom transportsammanhang för att alla ska få samma möjligheter att utnyttja kommunikationerna. Att bussar ofta stannar vid fotbollsplaner men inte vid alla ridskolor är ett exempel på hur vissa gruppers behov gynnas.”
    Man inser direkt att här arbetar forskning på hög nivå! Eller?

  10. Hjalmar Says:

    Amazonia, here we come! Manligheten är inte bara hotad, den är utdöende. F!-sterna applåderar!

    rudolf, Toddan: Bullseye!

  11. Lavazza Says:

    Jag har två döttrar och många av deras kompisar är också från tvådötterskonstellationer. Hittills har de varit ruggigt lättskötta och andra föräldrar har samma åsikt. Vi får se när de blir äldre. Min viktigaste uppgift blir att se till att de inte skaffar sig för bra jobb och gifter sig och skaffar barn tidigt. Inte för att män är rädda för starka kvinnor, utan för att kvinnor inte trivs med män som de inte kan se upp till, och jag vill att de ska leva i lyckliga förhållanden och ge mig barnbarn tidigt. Chansen att bli morförälder är i alla fall högre än att bli farförälder (i alla fall till barn som man kan ha kontakt med).

  12. Lavazza Says:

    ”Hon [Lena Levin] beskriver genusforskning som nödvändig inom transportsammanhang för att alla ska få samma möjligheter att utnyttja kommunikationerna. Att bussar ofta stannar vid fotbollsplaner men inte vid alla ridskolor är ett exempel på hur vissa gruppers behov gynnas.”
    Man inser direkt att här arbetar forskning på hög nivå! Eller?

    Ja, för att inte tala om hur dåliga bussförbindelserna är till golfbanor och segelbåtshamnar!

  13. Olle Says:

    Kvinnor åker kollektivt och bussen stannar vid fotbollsplaner. Fotbollstjejerna åker alltså buss? Vad gör fotbollskillarna, får de skjuts av mamma precis som de beridna ungdomarna?

  14. Musse Pig Says:

    Värdelösa bussförbindelser till jaktskyttebanan….

  15. Göran Says:

    Den som skrev det som citeras i Pärs inlägg har helt uppenbarligen inga egna barn, varken döttrar, söner eller hens:)
    Tydligen så är ett idealbarn (enligt latte-intelligentsian på”Bounty”) en accessoar som man tar fram och ställer undan som man vill när man ska vara ”hipp”. De skapar inga ”problem” för den hippa föräldern. Nej, fy f*n skaffa en docka istället…….

  16. Hjalmar Says:

    Göran:
    Lattefeministerna på ‘Bounty’ fick troligen inte leka med dockor som små…och tar nu igen det…

  17. Men@Work Says:

    Vilken dynga! Tonårstjejer lär ju kunna vara de mest besvärliga som finns.

    Könsrasismen tar sig allt tydligare uttrycksformer.

  18. Toddan Says:

    Göran: fullträff!!

  19. Stina Says:

    50/50 skrev: ”Skämt å sido, det här är ju så dumt att det inte borde tas på allvar.”

    Hör du, 50/50, när det är riktigt dumt är det dags att se upp. Då är det någon politiker i farten.

  20. Matte Says:

    Ska du adoptera? 2 ariska barn är bäst………

    *Ironi*

  21. HSL Says:

    Om det nu är två döttrar som är ”normen” för ett lätt och bra liv borde det då inte bli överskott på kvinnor varför man istället skulle skaffa söner? De kommer att bli behandlade som gudar om de är brist på dem. Det är inte för många kvinnor, misstänker jag, som vill att deras framtida partner skall vara ett inseminations-instrument på en klink. Alternativt kommer att skaffa sig en kvinnlig partner bara för att ha någon.

    Detta då under förutsättningen att man faktiskt kan, och kommer, att bestämma kön på sina barn utifrån vad man tycker på engelska Bounty Media.

  22. Josefine Says:

    Olle: Jag är mest nyfiken på hur ni lyckades ha koll på vilken ställning ni hade sex i vid befruktningen… eller körde ni seriöst samma i flera månader?

    Nämen skämt åsido, hur är det man ska knulla för att få tjejer? Hur ska man inte knulla för att inte få killar?😛

  23. Man United Says:

    repris männen är miljöbovarna!

    Har någon sett källor på vad hon häver ur sig?

  24. Matte Says:

    @Man United

    Jag skulle vilja ha en källa där Gudrun har rätt, en enda.🙂

    För övrigt har väl temperaturen på sperman inverkan på vad det blir för kön. Eller gällde det krokodiler?

    Rättelse på mitt inlägg ovan:

    Ska ni adoptera? 2 ariska flickor är bäst…….

    *ironi igen*

  25. Olle Says:

    Josefine: varje gång har vi haft känslan ‘Där satt den!’ och därför minns vi resten av livet hur det gick till. Sen fanns det omständigheter som gör att vi kan bekräfta att det var just den gången, t.ex säkra metoder eller celibat de närliggande dagarna.

    Enligt myten: bakifrån ger flickor, framifrån ger pojkar. Myten stämmer till 100% på det lilla underlag jag och min kompis skrapat ihop.

  26. Matte Says:

    Undrar vad Gudrun säger om att en stor hund är en större miljöbov än en stor jeep?

    Är män miljöbovar? En feministisk myt eller inte, det är frågan?

  27. 50/50 Says:

    @Man uni

    Gudruns källa: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/miljo/article12750754.ab

  28. Jämställdhetsfeministern Says:

    Kvinnor som aborterar sina pojkfoster borde få en rejäl jämställdhetsbonus. Utan pojkar blir våra svenska familjer mer harmoniska, alla problem i skolan försvinner, medelbetygen i svenska skolor kommer att höjas osv. Med tiden skulle ju även männen försvinna från Sverige och därmed också alla problem vi har i samhället. Sverige skulle bli ett paradis på jorden.

  29. Nitti Says:

    Jag förstår inte den här fixeringen med ideal. Kan man inte nöja sig med livet hur det är. Det ända såna här undersökningar leder till är missnöjda människor när de inte får barn/makar/hus enligt ideal. Korkat.

  30. 50/50 Says:

    @Nitti

    Vad är det för fel på att ha ambitioner?

  31. Ulf Andersson Says:

    Mina före detta grannar som tidigare bodde
    i lägenheten ovanför mig, har två döttrar.
    Dessa flickor, 12 och 7 år gamla, var värre än
    pojkar i samma ålder är.

    Det går inte att beskriva vilket liv det var
    när de bodde här. Mina nya grannar
    är betydligt lugnare😉

  32. hamstrn Says:

    Som bror till två systrar kan jag intyga om att det är förfan ingen skillnad…

  33. Ulf Andersson Says:

    @ hamstrn

    Jag gav bara ett exempel. Du bor inte i min lägenhet, eller?

  34. Medvedor Says:

    Hurra, jag har två döttrar! Envy me!
    (nu har jag också en son, men det kan jag nog gömma undan på något sätt)
    Notera ironin ovan – men vad är det för uttalande av Bounty egentligen?

  35. Julian Says:

    Jämställdhetsfeministern säger:
    24 maj 2011 kl. 21:00
    Kvinnor som aborterar sina pojkfoster borde få en rejäl jämställdhetsbonus. Utan pojkar blir våra svenska familjer mer harmoniska, alla problem i skolan försvinner, medelbetygen i svenska skolor kommer att höjas osv. Med tiden skulle ju även männen försvinna från Sverige och därmed också alla problem vi har i samhället. Sverige skulle bli ett paradis på jorden.

    OK,om det ska bli mansfritt i Sverige,vem får då jobba som tex brandman,gruvarbetare,lagerarbetare bara att nämna några yrken.
    Vad tycker du?

    För övrigt tycker jag att du en oempatisk kvinna.
    Har du tänkt på att även DIN PAPPA är en man liksom DIN BROR (om du hade haft någon)
    Men,en PAPPA måste du väl ha haft,eller hur?
    Annars skulle inte du heller funnits här på Jorden!
    Hur kan du se dig i spegeln?

  36. Erik Norén Says:

    @ Julian
    Har du tänkt på att Jämställdhetsfeministern alltid är lite väl ”over the top” ?
    Skratta eller gråta?

  37. Andres Says:

    Julian och Erik,
    ”Jämställhetsfeministen” är uppenbarligen ingen feminist utan ett mycket klassiskt kommentarstroll.

    Sen undrar man hur många här som faktiskt klickat på länken till undersökningen. Gör det. Återkom sen.

  38. Maria Says:

    Äh, det fattar ni väl att ”Jämställdhetsfeministern” bara driver med feministerna. Han låtsas hålla med om vad de skriver men brer på ytterligare för att man ska förstå hur absurt de resonerar.

  39. Nitti Says:

    50/50, det handlar inte om ambitioner, det handlar om att någon annan bestämmer vad som är fint för oss. Någon annan är i det här fallet en grupp engelsmän som uttalar sig om något som ingen har bett dem om. Och flera tidsskrifter världen runt förmedlar budet vidare. Sedan ser jag inte sammanhänget mellan ambitioner och könet av barnen man får. Jag trodde att man tyckte om sina barn oavsett om de passar i någon annans korkad ideal eller ej. Kanske har jag fel. Jag får nog bli modern jag med.

  40. Olle Says:

    Den feministiska hjärntvätten har gått långt när folk tror att jämställdhetsfeministerns parodiska texter är på riktigt. Folk är så vana vid att feminister faktiskt har såna extrema åsikter att de inte ser parodin, utan försöker bemöta den med motargument.

Kommentera

