Framtiden är kvinnornas i Göteborg

by

I Göteborg verkar det som om det efterhängsna problemet med patriarkatet är på väg mot sin lösning. Jag citerar tidningen GT:

”Vare sig det är en medveten strategi eller ej så byts Göran Johanssons Goa ­gubbar ut. Det är kvinnorna som blir chefer i Anneli Hulthéns Göteborg. Anneli Snobl är den tredje kvinnan som utses till vd i Göteborgs kommun under kort tid.

Visserligen hävdar Anneli Hulthén bestämt att kön inte går före kompetens när viktiga personer ska rekryteras till nyckelposter. -Men visst behövs förhållandet mellan ­manliga och kvinnliga chefer jämnas ut, och visst är det oerhört positivt att de senaste vd-rekryteringarna är kvinnor, säger hon.  
[…]
Nästa vd-rekrytering är Gbg Energi och Egnahemsbolaget. Och med tanke på orsakerna till vakanserna på dessa vd-stolar kanske det är naturligt att det blir kvinnor som rekryteras. Även om männen inte är uteslutna.Men en sak är klar. Framtiden tillhör ­kvinnorna.

Denna formulering är intressant: ”…med tanke på orsakerna till vakanserna på dessa vd-stolar kanske det är naturligt att det blir kvinnor som rekryteras”. Jaså. Exakt varför är det naturligt? Hur resonerar journalisten Åke Lundgren? Om en person har gjort ett dåligt jobb, ska då hela hans eller hennes kön straffas? Märklig tanke.

Läs mer här. Jag har tyvärr tappat bort vilka det var som tipsade mig om dessa saker, men tack ändå!

För övrigt 1: Umeå Universitet har skickat ut ett pressmeddelande med rubriken Sjuksköterskor går på besök – etik och genus i hemsjukvård”. Jag citerar: ”Historiskt har det funnits en rörelse från att vårdas i det egna hemmet till att vårdas på sjukhus. Nu tenderar rörelsen att gå åt motsatt håll, d.v.s. från vård på sjukhus till sjukvård i hemmet. I ljuset av detta kan det finnas en risk att sjuksköterskor i hemsjukvård kan uppfattas som en rekonstruktion av ‘the domestic woman’ eftersom sjuksköterskorna beskriver sig som gäster.” Läs mer här.

För övrigt 2: Denna blogg stöder den saudiska internetkampanjen Women 2 Drive, som kräver att kvinnor ska få rätt att köra bil. Läs om det här.

(Min bok ”Sex feministiska myter” kan köpas/laddas ned här)

25 svar to “Framtiden är kvinnornas i Göteborg”

  1. Lasse Says:

    ”Sjuksköterskor går på besök – etik och genus”

    Ännu ett steg i den feminstiska indroktineringen av medborgarna.

    I vissa länder var Stasi på hembesök för att se om man var en god medborgare och ej var kritisk till xxxxxxxxx. För något århundrade sedan i Sverige var prästen på hembesök för att tillse sina och kyrkans intressen, speciellt ibland vår urbefolkning Samer och ve den som ej var upplyst.

    Måste nog ta paus ett tag nu är jag så där uberfrustrerad igen😦 känns som jag lever i ond dröm.

  2. Olle Says:

    Samma logik som ‘Med tanke på hur det gått för Socialdemokraterna kanske det var naturligt att en man tog över partiledarskapet.’ Den formuleringen lär vi aldrig få läsa.

  3. Hamstrn Says:

    Angående den större artikeln av Pär:

    Är det nepotism inom matriarket vi ser? (Ironi)

  4. Musse Pig Says:

    Kanske de anlitar den där rekryteringsfirman som utesluter manliga sökande?

  5. Musse Pig Says:

    Vad har de där nytillsatta cheferna för meriter?

  6. Hannah Says:

    Som vanligt så har ni svårt att acceptera att kvinnor också tar plats. Mansgrisarnas makt utmanas, därav att ni kokar över av ilska. Kryp ur sandlådan med er era små talibanungar ……

  7. UlfSun Says:

    När det gäller Göteborg så är det förvisso inte företrädarnas kön som var det egentliga problemet, MEN det var faktiskt i stor utstäckning en fråga om ”goa gubbar” som kände varandra genom föreningsliv mm.
    Men åtminstone i fråga om Göteborgs Energi var ju en av skurkarna en kvinna (chefen som blev inspelad när hon pressade en konsult om kontakter med media).
    Problemet i Göteborgs politik och kommunala förvaltningar är annars att många av de framstående personerna har en massa kopplingar till varandra (släktband, vänskapsband, sexuella förhållanden mm).

  8. Musse Pig Says:

    Hannah, varför så affekterad? Jag frågade bara vad de har för meriter. Det är ju glädjande om de fått sina tjänster pga av adekvata meriter och inte för att de tillhör ett feministiskt nätverk. I det första fallet så är allt OK och ingen anledning till oro, i det senare fallet så är det del av en potentiellt mycket destruktiv samhällsutveckling.

  9. Hamstrn Says:

    Hannah

    Wow vilket banbrytande och konstruktivt inlägg.

  10. JD Says:

    Hannah. Är du en äkta feminist?
    Jag är säker på att det finns nya besökare här som undrar!

  11. Jag Says:

    Det är tydligt att kvinnorna har snipptillägg när det gäller lön, liksom dom har snippavdrag på straffet om dom skulle dömas för något brottsligt

  12. Bo Says:

    hemsjukvård…

    Jag förstår inte vad avhandlingen går ut på.

  13. Jack Says:

    Jag,

    ”Det är tydligt att kvinnorna har snipptillägg när det gäller lön”

    Kul att fler vågar säga det. Därtill har de förtur till posterna.

  14. Cving Says:

    Snipptillägg.
    Jag håller med: det troliga är att det är männen som är lönediskriminerade i Sverige idag.
    Män får lägre lön än kvinnor för samma arbetsinsats pga all feministindoktrinering, i alla fall i ofantliga sektorn. Därför finns det så få män där.
    I privata sektorn (exportindustrin) går det inte att diskriminera bort elitarbetskraften i längden, kapitalismen är därtill för skoningslöst inrättad; visar du minsta svaghet (feminism) blir du obönhörligen utkonkurrerad, vad än genusvetenskapen säger.
    Tyskar, kineser, amerikaner etc skiter fullständigt i om vi är genusmedvetna i Sverige eller inte; mest värde för pengarna får ordern, precis som vi själva agerar när vi går till affären och precis som det ska vara.

  15. Jack Says:

    Cving,
    ”Män får lägre lön än kvinnor för samma arbetsinsats”
    Jag tror situationen beskrivs bättre som att män får samma lön som kvinnor för mer/obekvämare/riskablare/svårare/konkurrensmässigare arbete. Något som i längden sänker män som grupps vilja att prestera och därmed den edge som Sverige (alla) annars haft.

  16. Cving Says:

    Jack,
    Exakt. Feminismen biter sig själva (och oss alla) i fingret. I stället för att stödja de individer som har entreprenörskraft och riskvillighet att ge oss exportinkomster (och även finanisiera genusvetenskapstrams) ska alla dras ner i ett fattigt, feministgrått DDR-liknande tillstånd.

  17. Joakim Says:

    Jag håller med om att kompetens går före kvotering och att detta är ett bevis mot könsmaktsordningen, men…är det fel att stödja Women 2 Drive?

  18. OldWolf Says:

    Det lite märkliga med artikeln är ju att Anneli Snobl varit VD i Gatubolaget sedan 2006, så hon byter ju bara stol.

  19. Jack Says:

    Joakim,

    Vi talar sannning på den här bloggen så jag ska vara lite Pär-kritisk eller hur man ska kalla det. Det känns som att Pär ibland slänger fram en del referenser till kvinnoprojekt för att visa ”kolla, jag är ju för båda könen”. Det känns inte helt rätt. Just nu har jag inte ord på varför. Jag tror absolut att Pär är för inte båda könen, utan individers möjligheter oavsett kön. Att skylta med att stödja women 2 drive faller rätt så platt i min mening. Däremot så bör ju kvinnor få köra bil om de kan, de bör inte få mer stöd än män till det dock. Kanske skrev Pär för lite om det men vi bör ju vara skeptiska till alla påståenden om att kvinnor har det värre än män i andra länder och därför måste särskilt kompenseras, inklusive arabiska. Ärligt talat så vet vi (iaf jag) ofta för lite om andra kulturer för att kunna säga något. I svensk kultur vet vi att det är det de som pratar mest som vet minst men tjänar mest skattefinansiering på att prata som de gör.

  20. Joakim Says:

    Jack

    Jag märker att du är kritisk till att Pär tydligt visar att han även kämpar mot kvinnoförtryck. Just den biten har jag dock inget problem med, det är viktigt att han tydligt visar att han faktiskt inte är någon mansgris för sin egen trovärdighets skull och för att avväpna sina kritiker.

    Vad jag däremot reagerade på var att jag uppfattade det som om Pär menade att den blogg som han klagade på stödde Women 2 Drive. Du verkar snarare ha uppfattat det som om han pratade om sin egen blogg, och jag vet inte riktigt vem av oss som missförstod, men om Pär menar att det är hans egen blogg som stödjer Women 2 Drive blev jag lite förvirrad eftersom han satte in det faktumet i ett annars feminismkritiskt blogginlägg. Vid närmare granskning ser jag dock att han klagade på en krönika och inte en blogg, men det känns ännu inte helt glasklart.

  21. PO Says:

    JD säger 27 maj 2011 kl. 16:35
    Hannah. Är du en äkta feminist?
    Jag är säker på att det finns nya besökare här som undrar!

    Det finns många olika slags feminister, JD.

    Vet du inte vilka du själv är i opposition mot?

    En elementär väglednng: http://sv.wikipedia.org/wiki/Feminism

  22. Jack Says:

    Joakim,

    ”Jag märker att du är kritisk till att Pär tydligt visar att han även kämpar mot kvinnoförtryck.”

    Absolut inte. Det tycker jag är väldigt bra att Pär gör. Det som oroar mig är om det kommer igenom tydligt nog att det är vad han gör.

  23. Joakim Says:

    Jack

    Pär kommer aldrig någonsin sluta fokusera på det kön som ingen annan fokuserar på. Det borde du veta om du följer den här bloggen. När Pär fördömer kvinnoförtryck gör han det endast för att bevisa att han fortfarande inte tappat respekten för kvinnor, resten sköter feministerna så det räcker och blir över.

    Problemet ligger istället i att västfeministerna får mer inflytande än U-landsfeministerna. Herr Gårman kritiseras mer än körförbud för och omyndigförklarande av saudiska kvinnor.

    (Jag vet att U-land är en diffus definition, men den saudiska befolkningen är hursomhelst inte särskilt rik.)

  24. Jack Says:

    Joakim,

    Problemet ligger i att när Pär granskar feminismen i Sverige så granskar han just vad som rapporteras, när det gäller rapporter om utländska förbrytelser mot kvinnor saknas iallafall ibland redogörelsen av denna granskning. Istället vidarebefordras nyheter såsom som formulerade.

    Jag förstår poängen i mönstret dock, släpp igenom rapporter om kvinnoförtryck i utlandet men var kritisk om det är i Sverige. Jag tycker dock att Pär kan släppa igenom utlandsrapporter tillsammans med en granskning de utsatts för. Det förmedlar mycket mycket tydligare att intresset är genuint för lika möjligheter samt mycket mycket tydligare att kvinnor i vissa länder kan ha det betydligt värre på riktigt än svenska kvinnor, dvs att det inte mest är prat och myter som i de svenska artiklarna.

    Om svenska feminister spenderar mer tid och pengar på att attackera herr Gårman än att hjälpa saudiska kvinnor så är det en annan femma. Det är bra att Pär uppmärsksammat deras utsatthet då men ännu bättre om han gör det tillsammans med ett bevis för att detta skiljer sig från feministiska påhitt.

    Det är t ex erkänt att kvinnor världen över är kulturbärare vad gäller en rad övergrepp mot kvinnor och flickor. En utlandsnyhet som rapporteras och tagit detta i beaktning men funnit att det inte var aktuellt i det fallet med kvinnliga förrövare har betydligt större och bättre effekt imo.

  25. Joakim Says:

    Jack

    Okej, då missförstod jag dig. Jag trodde att du ansåg att han borde fokusera ytterligare på utsatta män, men nu har jag fått en klarare bild.

    Jag håller absolut med dig om att det behövs betydligt fler svenska krafter för utsatta kvinnor utanför Västvärlden. Pär Ström har å andra sidan valt att fokusera på västerländskt mansförtryck, och jag tror att det kan bli svårt att kombinera med utomvästligt kvinnoförtryck om han vill sticka ut ur mängden. På samma sätt hade det varit svårt för honom att lyfta västerländskt mansförtryck om han hade valt att fokusera på utomvästligt kvinnoförtryck, så det är bra att det finns olika aktivister som väljer olika områden.

    För den som däremot vill fokusera på utomvästligt kvinnoförtryck är det dock naturligtvis fortfarande viktigt att lära sig av Pär Ström genom att slopa ”inga-kvinnor-och-barn”-resonemanget och istället fokusera på det systematiska förtryck och övergrepp som enbart begås mot kvinnor just för att de är kvinnor, där Saudiarabien är ett klockrent exempel.

Kommentera

