Kronofogden gör specialsatsning på kvinnor

by

Allt fler kvinnor har problem med att få ekonomin att gå ihop, enligt Kronofogdemyndigheten. Som exempel anförs att kvinnors problem med obetalda sms-lån successivt har ökat så att det nu är lika många kvinnor som män som drabbas av detta.

Kronofogdemyndigheten har precis gjort en undersökning om skillnader i skuldsättning mellan kvinnor och män, och kommit fram till att kvinnor oftare än män saknar en buffert i sin ekonomi. ”Då det hos kvinnor är vanligare med deltidsarbete och svagare sociala nätverk, så bidrar detta till att minska kvinnors ekonomiska ramar”, skriver Kronofogden i ett pressmeddelande.

”Vår slutsats är att kvinnor är mer utsatta när de får problem med sin privatekonomi”, säger Cecilia Fredholm, som tituleras projektledare kvinnors skuldsättning. ”Vi kan dock konstatera att kvinnor i högre grad än män själva söker efter hjälp och information”, säger hon vidare.

För att komma tillrätta med problemet har Kronofogden inrättat en ny webbplats särskilt för kvinnor. Den presenteras så här i kronofogdens pressmeddelande:

”Webbplatsen innehåller samlad information och handfasta redskap som kvinnor kan använda för att lösa sin ekonomiska situation. Dessutom innehåller den berättelser från kvinnor som varit med om svåra ekonomiska situationer.”

Jag citerar vidare ur Kronofogdens pressmeddelande:

”Kronofogden behöver också hjälp att sprida kunskap till kvinnor. Samhällsbyggare i kvinnors närhet, till exempel familjerådgivare, ideella organisationer och stora arbetsgivare, kan komplettera kvinnornas egna nätverk.

— Vi behöver hjälp med att sprida information och förmedla kunskap, säger Cecilia Fredholm. Just kunskap är en viktig kraft för att få balans i sin privatekonomi. Många av kvinnorna saknar egna nätverk där de kan fråga om ekonomi och därför är samverkan med andra aktörer viktig. Vi har till exempel inlett ett samarbete med Fryshuset i Stockholm i projektet ”Barn till ensamma mammor”. Kronofogden finns med som expert och de som deltar i projektet kan få svar på funderingar kring det mesta som har med ekonomi att göra.”

Du finner pressmeddelandet här, kvinnosajten här. SvD skriver om saken här.

Jag förstår inte riktigt varför man måste göra genusfråga av skuldproblem. Den som har skuldproblem har väl ungefär samma nytta av Kronofogdens råd oavsett kön?

Rubriken för det ovan nämnda pressmeddelandet är: ”Kronofogden vill minska kvinnors skuldsättning”. Varför inte helt enkelt satsa på att minska människors skuldsättning? Är det särskilt viktigt att minska kvinnors skuldsättning?

Tack för tipset, Erik och Fredrik!

För övrigt, läs Correns utmärkta ledare idag: ”Feministernas läxa till unga tjejer”. Den går ut på att unga individualistiska tjejer som inte går i feministernas ledband blir nedtryckta av feministerna.

(Min bok ”Sex feministiska myter” kan köpas/laddas ned här)

42 svar to “Kronofogden gör specialsatsning på kvinnor”

  1. Jimmy Rock Says:

    vad är det för skillnad om en man eller kvinna hamnar hos kronofogden. Känns som det är könrasististisk politik det handlar om,det som återstår är bara demonstrationer

  2. Hjalmar Says:

    Kvinnor ska curlas – män får klara sig bäst de kan, samt betala för förnedringen. Det låter som statsfeminism…

  3. barfota Says:

    Då får vi väl se fram emot att KRFM gör en specialsite för frånskilda män som drabbats av den hemska sjukdomen kärlek och skaffat barn med en kvinna som så småningom väljer att bryta upp, få hela vårdnaden och alla ekonomiska fördelar. Visste väl att man kunde lita på KRFM 😀

  4. Jämställdhetsfeministern Says:

    Kronofogden gör helt rätt. Det är fullständigt oacceptabelt att det idag är lika många kvinnor som män som är skuldsatta. Kraftfulla åtgärder måste vidtas så att männen åter blir i klar majoritet bland de som inte kan betala sina lån.

    Dessutom är det, som Kronofogden är inne på, oändligt mycket mer synd om kvinnor som har skulder. Därför måste kvinnor få extra hjälp. Män som är skuldsatta får skylla sig själva.

    Att ge samma service till alla som behöver hjälp är helt oacceptabelt, eftersom de osynliga strukturerna i samhället gör att kvinnor drabbas värst. Bra att Kronofogden förstår det och agerar feministiskt.

  5. robjoh Says:

    Min fråga är väl hur skiljer sig råden till kvinnor mot män? Jag menar om kvinnor redan nu söker mer hjälp så borde väl informationen redan finnas där? För det kan väl inte vara så att de tror att kvinnor är mer korkade än män och inte förstår den informationen som finns?

  6. C Says:

    Angående de ledaren i Corren tycker jag den typiskt svag som för så många andra ledarartiklar. Samhällskritik viftas bort med anklagelser om avundsjuka och härskartekniker. Att den inte ens bemöter budskapet i de analyserade artiklarna som den kritiserar utan istället bemöter något oskrivet som den lyckas vinkla till personangrepp är väl bara rutin.

  7. Kim Says:

    Det förstår man ju att kvinnor drabbas värre än män av en lika stor ekonomisk skuld.

    Kvinnor är ju redan strukturellt förtryckta, det finns det hela bibliotek med genusvetenskap som bevisar. Att sedan hamna hos Kronkalle ovanpå det, jag menar, hur mycket ska en stackars utsatt kvinna behöva utstå? Männen håller å andra sidan alltid varandra om ryggen, och klarar sig på något sätt, de pantar burkar, samlar skrot eller vadvetjag, och SMITER från DISKNINGEN.

    Nästan alla hemlösa i Sverige är män. Det är för att männen klarar detta eftersom de slipper kämpa mot könsmaktordningen.

    (förlåt att jag inte orkade kommentera Kronofogdens satsning på ett seriöst sätt, det är för galet för att vara sant)

  8. C Says:

    Blondibella menar ju bland annat att det bara är att bestämma själv för ungdomar vilken lön de vill ha – eller åtminstone att de ska ha högre lön. Inte ens alla civilingenjörer får löneförhandla överhuvudtaget. Så nog är kritiken om att hon inte vet vad hon talar om berättigad.

  9. NisseNyfiken Says:

    ”Då det hos kvinnor är vanligare med […] svagare sociala nätverk”

    Eh, det där är absolut inte min erfarenhet. Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom – det är vanligare att män är sämre på sociala nätverk…

  10. Gilbert Says:

    @ C
    ”Angående de ledaren i Corren tycker jag den typiskt svag som för så många andra ledarartiklar.”

    Jag förmodar att Corren är en udda högertidning.

    Det är rena mardrömmen för enskilda högersympatisörer som kallar sig för ”liberaler” att se hur hela deras ideologi helt i det osynliga blivit en feministisk (t.o.m. extremfeministisk) verksamhet på hög varv (och det snart i hela västerlandet).

    De vill intala sig själva att det handlar om en ”anammning”.

    Och varför i hela friden anamma något som bevisligen inte fick mer än en futtig procent av rösterna och bevisligen var något som splittrade och försvagade vänstern och gav högern seger två gånger i rad?

    Man bekämpar inte lögner med nya lögner. Det är FÖRETAGEN som utövar feminismen.
    Feminismen har alltid varit ett högerextremistisk fenomen (även när den hade gömt sig bakom kvinnorättsfrågor), eftersom den är raka motsatsen till (och här talar jag om den LEXIKALISKA innebörden, dvs. definitionen av) socialism.

    Blondinbella har gjort sig ökänd som en jobbig dum irriterande gnällig …. feminist och själv i högsta grad har deltagit i feministiska lögner…

    Kunde Corren inte försöka anstränga sig mer och hitta andra exempel utan självbedrägeri?

  11. Fastighetskatten Says:

    Jag kollade lite på rapporten som ligger bakom Kronofogdens vidare arbete med kvinnor: http://www.kronofogden.se/download/18.616b78ca12d1247a4b2800024724/sms-lan_rapport_2010.pdf

    Rapporten sammanfattas i tre rubriker:
    * Stor minskning av antalet betalda SMS-lån!
    * Ungdomars andel fortsätter att minska.
    * Kvinnornas andel av obetalda lån lika stor som männens.

    Utifrån Kronofogdens statistik kan man räkna fram antal och inte bara andel:
    År 2009 var antalet obetalda lån 46531 stycken. 53 % ~ 24660 män och 47 % ~ 21870 kvinnor
    År 2010 var antalet obetalda lån 28038 stycken. 50 % ~ 14000 män och lika många kvinnor.

    Antalet kvinnor med obetalda lån har alltså minskat med nästan 8000 på ett år, men eftersom antalet män har minskat med uppemot 11000 under samma tid så ökar andelen kvinnor.

    Kronofogden lyckas alltså presentera en positiv utveckling för alla (lånen minskar för både kvinnor och män, deras första huvudrubrik) som en negativ utveckling för kvinnor (deras andel ökar, eftersom antalet män med problem minskar snabbare än antalet kvinnor med problem)!

  12. C Says:

    Gilbert,
    För min egen del är höger-vänsterskalan rätt ointressant. Jag kan till exempel inte se varför arbetstidsförkortning skulle vara vänster. Däremot förundrar det mig varför det tycks som att så gott som varje yngre tjej som etablerat sig inom media tycks vara feminist av den mer övertygade och renläriga sorten. Är det något som krävs för att de överhuvudtaget ska få vara med. Samtidigt vet jag ingen man som etablerade sig i media och som är under 30 år och som är genomgående kritisk mot feminismen.

  13. Bo Says:

    Jag hoppas detta blir ett ex på hur dumt det kan bli med ett feministiskt synsätt. Kanske vågar vi hoppas på att man tar upp det i tex Debatt eller
    iallafall i en diskussíon i tv:s morgonprogram. Pär vs Gudrun!!!!!!!!!!!!!!!!

  14. Bo Says:

    C säger:

    För att ta dig fram i etablerade företag, media etc så måste du ha vissa PK åsikter. Det handlar om bl.a feminism, invandring men även att för övrigt hålla käften! Vi kommer mer och mer in i ett samhälle dör tysnadens ideologi ligger som en filt över de flesta av oss.

  15. Katarina Says:

    Jag vill inte vara sådan, men är detta inte främst ett UNGDOMSproblem, där yngre tidigt tar snabba och dyra sms-lån som sedan försätter dem i en ond lånecirkel?

    Fokus för KFM bör vara att vända sig till ungdomar generellt. Mina fördomar säger mig att unga killar och tjejer p.g.a. grupptryck förleds att konsumera sådant de inte har råd med, för att ha en livsstil som rätteligen kommer med ålder och inkomst. ”Vill ha NU utan ansträngning”-generationen således. Vid 18 års ålder (apropå ungdomzarbetslöshet) bör man försöka förkovra sig och göra sig attraktiv på arbetsmarknaden. Ta CSN-lån istället och läs en utbildning, praktisk eller teoretisk. Direkt från gymnasiet har man sällan kunskaper och erfarenhet som i konkurrens med andra förslår för en arbetsgivare. Men lustbetonade 80-90-talister vill hellre ha omedelbara lustupplevelser (är själv 70-talist).

    Summa summarum. Detta är för mig ett ungdomsproblem. Sedan kan man ju försöka komma åt problemen genom att dra åt tumskruvarna kring sms-lånegivarna som till ockerränta riktar in sig på kunder som inte kan söka lån hos reguljära låneinstitut. Man kan ifrågasätta om det är samhällsekonomiskt motiverat att tillhandahålla en sådan lukrativ marknad när samhället får bära kostnaderna för social utslagning och skuldsanering.

    /Katarina

  16. Musse Pig Says:

    Håller med dig Katarina!

  17. Gubbe Says:

    I enlighet med statsfeminismen skall naturligtvis fordringar efterskänkas kvinnorna. Sedan tas det ut så mycket mer av männen.

  18. vmm Says:

    Det kan ju vara så att kvinnor rent generellt har sämre kunskaper om hur myndigheter fungerar. Då kan det ju vara bra om alla myndigheter gör en kvinnoanpassad sida med lite enklare och mer basic information. Typ ”vad är pengar och varifrån kommer dom”, ”du får pengar av din man, men varifrån får han pengar”. Okej, det är lätt att raljera om det här, men har man bestämt att verksamheten ska vara uppdelad efter kön så har man, och då får man ta konsekvenserna också.

  19. Hjalmar Says:

    Fastighetsskatten 14:37: Tack för sammandraget!

    Kf lyckas vinkla en positiv utveckling (minskade skulder för båda könen) till något pk-negativt (kvinnors skulder minskar inte lika fort). Såå feminist-pk, så billigt.

    Instämmer Katarina!

  20. Fastighetskatten Says:

    @ Katarina: Det har varit ett ungdomsproblem, men är det inte nu längre. Enligt samma statistik stod 18-25-åringarna för 35,9 % av de uteblivna betalningarna 2007 men bara 18,8 % år 2010, jämfört med 29,5 % i åldern 26-35 år (2010) och 26,2 % i åldern 36-45 år.

    Om man räknar på vad Kronofogden kommit till och inte presenterar tycks det vara så att det är yngre män och äldre kvinnor som har betalningsproblem.

    Mycket mer finns att säga om statistiken och räkna fram, men det får bli till någon gång då jag har mer tid.

  21. Lasse Says:

    Jahapp nästa råd från skuldfällan på tv3.

    Är du man lägg dig på operationsbordet och gör snoppen till en snippa. Konvertera till kvinna och du får all den hjälp som behövs.

    Fattar fortfarande inte varför vanliga Svenssons reagerar kraftigare ?

  22. Kitty Says:

    Bra kommentar av någon i Expressen

    ”Varför har inte kronofogden lanserat en sajt för män redan då? Eftersom män tidigare legat sämre till?
    Är det för att kvinnor ”underförstått” är mindre inteligenta än vad män är? Eller är det bara mer synd om dem för att de just är kvinnor?
    Hur ska det kunna bli jämnställt om man hela tiden inför olikheter. Man kan väl inte kompensera andra orättvisor genom att införa nya orättvisor.
    Fattar inte hur dom tänker… Vadå saknar buffert? Saknar inte de män som tidiager varit i majirotet också det då tror dom?”

  23. Man United Says:

    Om Alliansen varit vid sina sunda vätskor hade staten försvunnit eller delvis minskat till den omfattning så det mest nödvändigaste skulle kunna bistås medborgarna. Det enda självklara i en kapitalistisk värld aka marknadsekonomi är att anslagen stryps till statsfeminismen. För vem vill vara med och betala skatt till något som bara gynnar ett kön.
    En liknelse:Feminister vill vara individualister i ett kollektivt Samhälle med för sjukt högt skattetryck utan att betala skatt själva. Det ska männen göra. Inte så länge till. Frågan ska väckas, VILL DU FORTSÄTTA BETALA SKATT TILL STATSFEMINISMEN? Hela Jämställdhetstanken är i gungning och skatten från kvinnor och män till staten och statsfeminismen ska upp på bordet. Varför förlorade Sossarna valet två gånger i rad? Svar:Männen flydde pga feminism. Så skattefrågan kring om vilka som ska betala statsfeminismen är i allra högsta grad aktuell när tiderna förändras.

    Jämställdhetsfeministern säger:

  24. Men@Work Says:

    Jag blir riktigt arg. Det verkar som om det här landet endast är ämnat för hälften av befolkningen, gissa vilka? Män betalar betydligt mer än hälften av alla skatteintäkter till staten och får bara skit. Snart lägger jag ner och flyttar utomlands. Känner ingen lojalitet med Sverige längre, bara avsmak.

  25. Tree Says:

    Om jag skulle få ekonomiska problem kan jag alltså inte läsa på denna sajt för att jag är man? Gissar nog på att de råd som står där är till lika mycket hjälp för mig ändå, så varför rama in sajten till att ”vara till för kvinnor”? Dagens logik alltså…

  26. C Says:

    Kitty,

    Det feministiska svaret blir att kronofogdens ordinarie sida riktar sig till män eftersom vi lever i ett patriarkalt samhälle. Vilket innebär att allt som inte är anpassat för kvinnor på default är anpassat för män.

  27. JD Says:

    Varför får kvinnor köra bil och ha egna företag egentligen då det är uppenbart att kvinnor helst skulle sitta på inackorderingshem eller annat boende för utvecklingsstörda?

  28. 50/50 Says:

    Apropå skatt och jämställdhet. Tidningen Riksdag och departement hade förra veckan den här artikeln (i pappersupplagan var den ett helt uppslag) Konstigt nog nämns inte vilket kön som betalar mest i skatt:

    ”Riksdag & Departement
    Mån 23 maj 2011

    MITT I POLITIKEN: Konsten att beskatta jämställt

    Det är dags för politikerna att visa att de menar allvar med
    jämställdheten i skattepolitiken, menar forskaren Åsa Gunnarsson.
    Finansminister Anders Borg menar att regeringen gör sitt – med
    privatisering av sjukvård och sänkta skatter.

    Nyligen delade Riksbankens Jubileumsfond ut fem miljoner kronor till
    ett projekt som ska undersöka hur skatter påverkar jämställdhet.
    Projektet är tvärvetenskapligt men leds av skatterättsprofessorn Åsa
    Gunnarsson.
    Hon anser att skattepolitiken speglar samhällets värderingar. Därför är det viktigt för den ekonomiska jämställdheten att ifrågasätta hur skattesystemet är uppbyggt, enligt Gunnarsson.
    – Vem vi beskattar, hur vi beskattar och vad vi beskattar har att göra
    med föreställningar om vår ekonomi och hur vi är som ekonomiska
    aktörer; vad som är viktigt och vad som inte är viktigt ur ekonomisk
    synvinkel, säger hon.
    De etablerade partierna i riksdagen utger sig för att vara eniga om
    att ekonomisk jämställdhet är viktig. Ändå skjuter de ansvariga
    politikerna över en stor del av ansvaret för hur mycket kvinnor och
    män har i plånboken på marknaden, enligt Gunnarsson, som själv har
    varit aktiv i Vänsterpartiet.
    Hon menar att politikernas främsta möjlighet att göra ekonomin mer
    jämställd är att hålla koll på statskassan. Även skatterna – statens
    inkomst – måste omfattas av ett jämställdhetstänkande, enligt henne.
    – Vi äger budgeten, men vi äger inte marknaden. Politikerna har ett
    ansvar om de menar allvar med vad de säger.
    Det finns flera saker som pekar på att dagens skattesystem inte gynnar
    jämställdheten, enligt Gunnarsson. En av dem är att ekonomiska
    investeringar beskattas väldigt lågt. Det är en del av ekonomin där
    kvinnor lyser med sin frånvaro.
    – Allt som staten inte beskattar blir gynnat. Att staten bestämmer sig
    för att vi ska ha en mycket lägre kapitalbeskattning än beskattning på
    förvärvsarbete är ett stort ställningstagande. Det är en enorm
    skatteutgift för samhället.

    Finansminister Anders Borg säger till Riksdag & Departement att
    regeringen främst prioriterar att minska inkomstskillnaderna mellan
    män och kvinnor. Skillnaderna beror enligt honom på att kvinnor har en
    svagare ställning på arbetsmarknaden och jobbar mindre.
    Han anser att regeringens sänkningar av inkomstskatterna hjälper det
    målet.
    – Den viktigaste åtgärden för att förstärka förutsättningarna för
    kvinnor att arbeta är jobbskatteavdraget. Vi kan räkna med att kvinnor
    som jobbar halvtid eller deltid ökar sin arbetstid och inkomst med
    ungefär tio procent till följd av det. Det är en mycket betydande
    förstärkning av jämställdheten, säger han.

    När det gäller beskattningen av ekonomiska investeringar vill Anders
    Borg hellre prata om hur regeringen ska få kvinnor att äga mer.
    Privatisering av sjukvård och omsorg öppnar för att traditionella
    kvinnoyrken utförs av kvinnor i egna företag, enligt honom.
    – I grund och botten är det så att kvinnor äger för lite av vårt
    företagskapital. Det beror bland annat på att vi har haft
    restriktioner på kvinnligt företagande. Betydliga delar av de områden
    där kvinnor har arbetat har legat i offentlig sektor. Det kan säkert
    ha bidragit till det.
    Andra av finansministerns jämställdhetskurer är skattelättnader som
    tar sitt sikte på hushållet, så som rutavdraget. Regeringens politik
    ska genom sina åtgärder få kvinnorna att jobba ikapp männens
    inkomster.
    – Det är en mycket tydlig inriktning som leder till att fler kvinnor
    inte bara arbetar halvtid och längre deltid, utan också heltid.
    Socialdemokraten Jennie Nilsson är vice ordförande i riksdagens
    skatteutskott. Hon är kritisk till både regeringen och det egna
    partiets sätt att hantera jämställdheten i skattefrågan. Hon menar att
    det inte har funnits någon helhetssyn i den socialdemokratiska
    skattepolitiken.
    – Vi har historiskt inte haft tillräckligt av den typen av analys. Det
    här är frågor som man inte har fått upp ögonen för fullt ut förrän på
    senare år, säger hon.

    Nilsson hoppas att en sådan analys ingår i den översyn som
    Socialdemokraterna ska göra av sin skattepolitik efter valförlusten.
    Arbetet har ännu inte börjat och Leif Pagrotsky (S) som leder arbetet
    kan inte svara i detalj på hur den kommer att se ut, men vissa mål är
    klara. Han menar att jämställdheten behöver prioriteras men att
    intresset för skatter över huvud taget verkar lågt.
    – Det är klart att det kommer vara en fråga som står i centrum för
    oss, säger Pagrotsky och fortsätter:
    – Det som förvånar mig med de stora förändringarna som har skett i
    skattepolitiken, där ambitionsnivån när det gäller inkomstfördelning
    har sänkts, är att det har skett med så lite debatt utanför
    politikernas krets.
    Jennie Nilsson menar att regeringen har förbisett jämställdhetens roll
    i frågan och anser i motsats till Borg att jobbskatteavdragen inte
    gynnar kvinnor. Men främst kritiserar hon det sätt finansministern,
    enligt henne, bemöter sådan kritik.
    – Det är inte okej att svara på den kritiken med att ”så blir det bara
    för att de äger mindre, tjänar mindre och jobbar mindre”, säger hon.

    Enligt Nilsson visar Borg på så sätt att han accepterar att kvinnor
    och män inte är ekonomiskt jämställda. Det är också ett sätt att inte
    ta i frågan, menar hon.
    – Man nonchalerar utfallet utifrån hur verkligheten ser ut och man
    verkar inte ha några ambitioner att göra någonting åt det, säger hon.
    Skatteprofessorn Åsa Gunnarsson menar att det är viktigt att räkna in
    att kvinnor generellt sett tjänar mindre än män. Hon förespråkar ett
    progressivt skattesystem där man betalar en högre del av lönen i skatt
    desto mer man tjänar. Enligt henne uppmuntrar det i lägre utsträckning
    att den som tjänar minst i ett parförhållande – alltså oftast kvinnan
    – stannar hemma med barnen.
    Att få kvinnor att fortsätta jobba i högre utsträckning när de får
    barn är en röd tråd genom frågan om den ekonomiska jämställdheten.
    Avskaffandet av sambeskattning av gifta par under talet var en
    milstolpe, enligt Gunnarsson.
    – 1971 års skattereform var den största jämställdhetsreformen, om man
    ser snävt på ekonomisk jämställdhet. När vi införde individuell
    inkomstskatt innebar den progressiva inkomstskatten att det blev
    dyrare att bara en person arbetade ihop hela hushållets försörjning än
    om både mannen och kvinnan arbetade, säger hon.

    När skattesystemet reformerades igen 1991 gick det, enligt Gunnarsson,
    i en annan riktning. Skatterna blev mindre progressiva, ”en
    skattereform för män”, säger hon. Därefter har det blivit mer lönsamt
    för många kvinnor att stanna hemma igen.
    I forskningsprojektet är andra skatter också aktuella att undersöka.
    Åsa Gunnarsson nämner konsumtionsskatter. En fråga är till exempel hur
    momsen på mat påverkar kvinnor och mäns ekonomi. Hela skattesystem ska
    analyseras och jämföras med hur det ser ut internationellt.
    Anne Boschini är universitetslektor i nationalekonomi vid Stockholms
    universitet och har forskat om ekonomisk jämställdhet. Hon håller med
    Gunnarsson om att avskaffandet av sambeskattningen var viktig för
    jämställdheten. Men trots att frågan om hur ekonomiska medel ska
    fördelas och jämställdhetsfrågan går hand i hand rör det sig om två
    separata frågor, enligt Boschini. Hon tycker att låga marginalskatter
    är ett bra sätt att få ut fler i arbete och tror inte på att bara
    gynna dem som har lägsta inkomster för att göra ekonomin mer
    jämställd. Även om kvinnor ofta tjänar mindre.
    – Förhoppningsvis kommer det inte alltid att se ut så, säger hon.

    SKRIBENT: SEBASTIAN ORRE

    FAKTARUTA:

    Forskning

    En viktig fråga för den skatteforskning som Åsa Gunnarsson på Umeå
    universitet ska driva är om skatter kan användas för att göra
    samhället mer jämställt. Det ska också titta på om skattesystemets
    utformning kan hindra förändring eller återskapa ojämställda mönster.

    Enligt beskrivningen ska forskningen utmana den gängse synen på
    skatter med utgångspunkt i att skattelagar också bör ha ett
    jämställdhetstänk bakom sig.

    I projektet kommer historiker, sociologer, rättsforskare, statsvetare
    och ekonomer delta.

    Sambeskattning

    När gifta par sambeskattas brukar deras gemensamma inkomst räknas
    samman och därefter delas på två. I ett progressivt
    inkomstskattesystem kan det leda till en skatterabatt eftersom båda
    makarna betalar en lägre skatt. En avsikt i länder som sambeskattar
    äktenskap är att en högavlönad ensamförsörjare inte ska missgynnas av
    skatterna.
    Grafiken jämför vilka marginalskatter de båda makarna skulle betala i
    Sverige om det sam- respektive särbeskattades för sina
    arbetsinkomster. Kvinnan i exemplet tjänar 150 000 kronor om året,
    medan mannen tjänar 450 000 kronor om året.
    Marginalskatten är det belopp man får betala i skatt på den sista
    kronan man tjänar in. Det är ett mått på hur mycket pengar man måste
    betala i skatt om man höjer sin inkomst, till exempel genom att arbeta
    mer.

    Källor: Åsa Gunnarsson och Ekonomifakta

    SEBASTIAN ORRE”

  29. johansblohm Says:

    Ja de tjänar ju mindre eftersom män historiskt sätt snott åt sig en större del av kakan. Konstigt att försöka kompensera detta?

  30. Lasse Says:

    @Johan

    Jag har jobbat som en idiot 75% av mitt liv, varit utbränd 2 ggr försakat massor som jag ångrar idag, allt för att tjäna pengar.

    Är ovanstående att SNO åt sig av kakan ?!

  31. barfota Says:

    @Lassa
    Instämmer, samma här. Vad är det för skitbeskyllning?

  32. barfota Says:

    Lassa skulle naturligtvis vara Lasse.

  33. Gilbert Says:

    @ johansblohm

    ”eftersom män historiskt sätt snott åt sig en större del av kakan”

    Wow!
    Den store ekonomen har talat.
    Vilken avancerad och djup ekonomisk analys av samhälle och historia!
    Alla de stora tänkarna kan gå och gömma sig.

  34. Chattanoga Says:

    Obetalbart Fastighetskatten!

    För ett par år sedan blev rubriken ”SMS-lån är den nya kvinnofällan” (Metro), när man konstaterade att kvinnornas andel av de obetalda sms-lånen uppgick till hela 44 procent.

    Nu heter det ”Allt fler skuldsatta kvinnor hos fogden” (DN). Trots att antalet MINSKAT med nästan 8.000st för kvinnor.

    Vad blir det nästa år?
    ”Diskriminering: Endast män har obetalda SMS-lån – Kvinnor missar skatteavdrag!”

  35. David Says:

    Det här var något av det sjukaste jag har sett. Att ta på sig för mycket skuld har ett genusperspektiv? Nu är det dags att ringa Cecilia Fredholm och begära en kopia av denna undersökning. Det lär finnas andra samband som är intressanta. Exempelvis kanske de mellan 34 och 34.2 år i större utsträckning förhandlar om räntan — för detta är ju någonting som behöver en aktion. Eller är dessa människor inte en grupp som är populistiskt intressanta?

  36. joeytruelove Says:

    Jämställdhetsfeministern måste extraknäcka som komiker när denne inte skriver här: ”Det blir så oändligt mycket mer synd om kvinnorna”… Ska detta verka ens en gnutta trovärdigt, egentligen?! Skulle gagna debatten om denna signatur var modig nog att skylta med sitt namn och faktiskt våga stå för sina åsikter, oavsett vad de är av för art. Men det är väl ett gott tecken att F-isterna faktiskt känner de behöver mörka sin identitet för att tordas ha förkastliga och psykologiskt/ filosofiskt felaktiga åsikter, så det förvånar mig inte ett nå’.

  37. Hjalmar Says:

    joeytruelove:
    Jämställdhetsfeministern är ironisk/sarkastisk, och är dessutom bra!

  38. Torstensson Says:

    Johan

    Det där resonemanget kanske hade gått under förutsättningen att kvinnor och män är lika. Men det är dom generellt inte. Töntigt att förneka det.

    Gå till din närhet. När du sitter där på din humaniorautbildning och kvinnorna i klassen lovordar feminismen för att föreläsaren gör det så lovar jag dig att de flesta tjejerna i den klassen inte har ons med feministiska killar på kåren. De väljer snygga killar som kan ta för sig. Som har framtida earning possibilites eller som helt enkelt är initativtagande till kontakt. Dvs de själva intar sin ”roll” som kvinna när de står i baren och de förväntar sig en manlig roll av mannen. De kräver den. Något tillspetsat, men mycket sant.

  39. Gonzo Says:

    Blondinbella syndromet.
    Alla kvinnor vill bli en ny Blondinbella.
    Kvinnor och ekonomi är inte en bra kombination

  40. PO Says:

    Gonzo säger 02 juni 2011 kl. 15:05: Kvinnor och ekonomi är inte en bra kombination.

    Säg inte det. Jag var en gång gift med en rik kvinna. Hon var både snäll och generös. 🙂

  41. Stina Says:

    PO, vad fick henne att välja dig? 😉

  42. Plötsligt är genusperspektivet viktigast av allt igen « GenusNytt Says:

    […] Här har jag tidigare bloggat om Kronofogdemyndighetens specialsatsning på kvinnor – de ger särskilt service åt kvinnor på sin webbplats. Like this:GillaBli först att gilla denna post. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: