Borde inte kvinnofridskränkning vara jämställd?

by

Regeringen vill se över straffskalan för brotten kvinnofridskränkning och grov kvinnofridskränkning. Dessutom övervägs en höjning av straffminimum.

-Jag anser att det är mycket allvarliga brott när någon systematiskt utsätter, till exempel en kvinna i en relation, för våld. Vi har skärpt straffen för grova våldsbrott och vi tycker att det är dags att se över straffen vad det gäller kvinnofridsbrott, säger justitieminister Beatrice Ask.

Straffet i dag är lägst sex månaders fängelse och högst sex år, men i kvinnovåldskommissionens betänkande inför den förra lagändringen, föreslogs ett straffminimum på 1 år, skriver SVT.

Min kommentar:

De brott som omfattas av kvinnofridskränkning och grov kvinnofridskränkning är allvarliga och bör bekämpas med stor kraft. Men varför är lagen utformad så att det ena könet pekas ut som förövare och det andra som offer? Det skulle ju gå precis lika bra att lagföra dem som begår dessa brott om lagen vore jämställd.

Införande av en könsneutral lagstiftning är ett självklart jämställdhetskrav. Det är märkligt att vi inte redan har en jämställd lagstiftning, och att frågan inte ens diskuteras.

Om de ovan nämnda förändringarna genomförs – utan att lagtexten görs könsneutral – innebär det ett steg ännu längre bort från en jämställd lagstiftning.

Läs mer här och här. Tack för tipset, Omar.

Fotnot: Män är den enda grupp som är diskriminerad i svensk lag. Den frågan finns inte på den politiska agendan, trots decennier av enormt fokus på jämställdhet.

För övrigt: Är nedanstående ett exempel på ett kvinnligt privilegium, eller på att kvinnor är utnyttjade av patriarkatet? Se mer här.

51 svar to “Borde inte kvinnofridskränkning vara jämställd?”

  1. Info Says:

    ANKNYTNING TILL TIDIGARE DISKUSSION: UPPLYSNINGAR OM MOA LUNDQUIST

    Sidan ”Rikets sal”, där sign. ”Moa” nyligen bloggat in ett hat- och nidporträtt i ord och bild av Pär Ström (”Sex myter om Pär Ström”), har inte det minsta med Jehovas vittnen att göra.
    Enligt sidans egen varudeklaration rör det sig i stället om en s.k. humorsajt. En sida, som i verkligheten dessvärre förväxlar humor med pubertetsmässiga plumpheter.

    I kommentarerna till GenusNytts inlägg ”Hon kallar manliga feminister nyttiga idioter” spekuleras över Moas identitet. Upplysningar:

    Moas dopnamn är Moa Lundquist. Hon är 19 år, bor i Malmö och tillhör kretsen kring Galago, Johannes Klenell och Sveriges radios kulturredaktion.

    http://www.riketssal.se/rikets-sal-presenterar-mig-moa/

    Den folkhögskola utanför Malmö, där Moa säger sig studera, måste vara samma skola, där det feministiska seriekollektivet Dotterbolaget håller till – en exklusiv enklav för misandriska läbbor. Av dessas könsords- och svengelskspäckade språk (i bloggar och kommentarer) att döma lider flera gissningsvis av Tourettes syndrom. – Här gör Dotterbolaget reklam för sig självt:

    ”May 31, 2011
    VI STÄLLER UT PÅ GÖTEBORGS STADSBIBLIOTEK!
    Trots majstressen med sluteximinationer och annat har vi lyckats med kons[t]stycket att sätta ihop en liten utställning till HBTQ-festivalen. En fin avslutning inför sommaren.”

    Bakom Rikets sal står också bl.a. Moas kompis, ”serietecknerskan” Nanna Johansson, som hittills producerat ett ”seriealbum” med det betecknande namnet ”Fulheten”. Bildgogla ”nanna johansson fulheten” för att uppleva prov på hennes i Sveriges radio i år prisade ”konst”.

    För vidare kunskap om Johannes Klenell/Galago/Dotterbolaget: bildgoogla på t.ex. Karolina Bång, Sara Hansson, Sara Granér, Sofia Olsson (äv. medarbetare i Sveriegs radios Kulturnytt), Klara Granlöf.

    P.S. Just idag fick för övrigt Sofia Olsson tillfälle att belåtet konstatera i Sveriges radio, att Finland begåvats med en marxistisk kulturminister, en politisk ”aktivist”, som vuxit upp i ”hip-hop-kulturen”, därmed en välbehövlig motvikt mot det ”HÖGERPOPULISTISKA partiet Sannfinländerna”. Bra att skattefinansierade SR håller objektivitetens fana högt. DS.

  2. Robban Says:

    Män är inte den enda gruppen som diskrimineras av svensk lag. Svenskar som gruppar omfattas exempelvis inte av hets mot folkgrupp lagen.

  3. profanum_vulgu Says:

    Det finns inget brott som heter kvinnofridskränkning (som inte är grov), det finns enbart grov kvinnofridskränkning.

  4. Mats Says:

    Angående TV-inslaget om damfotboll: Vilket underbart inslag. Diskussionen gör en U-sväng, vrider sig 180 grader längs diskussionens gång. Först är diskussionen mycket PK, sen blir den ”biologi är allt”. Man inleder med ”stackars individer som inte förstår sitt eget bästa (som viker ut sig)”, senare menar man (=männen, kvinnorna är tysta) att det är avgrundsdjup skillnad på elit-fotboll som spelas av män och av kvinnor. ”Det är två olika sporter!” Biologi kan ha betydelse. Lena Mellin är tyst.

  5. Carl Says:

    Så, om jag nu väljer en man, en söt liten twink, som partner, och spöar upp honom i vårt hem, så får jag 6 månader? Men om jag istället väljer en kvinna, en liten blondin med smilgropar, och spöar upp henne, så får jag 1 år?

    Exakt var skiljer sig brotten åt?

    Subjektiva plattityder ska inte skrivas in i lagen – lagen är tillräckligt godtycklig som den är eftersom den lämnar utrymme för människors subjektiva och fördomsfulla tolkning.

  6. barfota Says:

    Lagen och spelreglerna skall vara lika för alla. Allt annat är diskriminering och en mossig feministisk syn på jämställdhet.

  7. profanum_vulgu Says:

    Carl:
    Nej då är det misshandel och i första fallet åtalas du inte alls och i det andra får du ca 1 år.

  8. Man United Says:

    Juridisk inkompetens av Alliansen och Beatrice ”rosa kuvert” Ask.Snacka om att falla på eget grepp redan nu innan valet 2014. Hitler blev inspirerad av Rasbiologiskt Institut i Uppsala.Vad blev Alliansen och Ask inspirerade av? Scum? Hoppas Juholt har mer insikt om Rättssäkerhet och juridik. VARFÖR handlar det bara om en ras;Män?Feminismens Saudiarabien är sadistisk och en fara för rättssäkerheten som försvann pga feministisk korrumperad journalistkår med start fallet catrine da costa.Om ja blir utelämnad lyfter det locket mot den sjuka feminism, korruption och de rättsvidriga övergrepp som sker i rättsstaten Sverige.Återstår att se om rättssäkerhet ligger nära den svenska folksjälen.
    No lie can live forever!

  9. Olle Says:

    Har vi inte sett tillräckligt av magrutorna på Beckham och nån svensk kalsong-nisse jag glömt namnet på? Varför skulle någon bli upprörd när kvinnliga fotbollsspelare gör samma sak? Och lite fånigt av Aftonbladet att vitpixla tuttarna 2011. De brukar väl aldrig vara så pryda i vanliga fall? Snarare är det väl Aftonbladet som brukar gå i bräschen för det som kallas ‘sexualiseringen av det offentliga rummet’.

    Angående kvinnofridskränkning, är det inte tvärtom så att detta rör sig om bagatellartade brott? Misshandel är ju redan förbjudet, kvinnofridslagen kom till för att komma till rätta med små upprepade kränkningar i vardagen, där varje enskilt brott var för bagatellartat för att leda till åtal, men där helheten vägs samman och benämns kvinnofridskränkning? Ett förbud mot manliga ‘ragator’ helt enkelt.

  10. Jack Says:

    Kvinnofridskränkning är förbjudet i Sverige medan mansfridskränkning är tillåtet.

  11. Hjalmar Says:

    Jack:
    Nästan rätt, ”Kvinnofridskränkning är förbjudet i Sverige medan mansfridskränkning är” p å b j u d e t. Såja, gör om gör rätt…

  12. vmm Says:

    Egentligen är det väldigt konstigt att inte alla lagar är könsuppdelade. Så att vi skulle ha en kvinnodel och en mansdel i lagboken. Mansmisshandel, kvinnomisshandel, mansmord, kvinnomord osv. När nu grov kvinnofridskränkning och grov fridskränkning är uppdelade, menar jag. Bisarrt.

    En annan sak jag tänker på är att man väl istället för generell straffskärpning kan dela in brottet grov kvinnofridskränkning som misshandel, dvs i graderna ringa, normalgraden och grov (och i vissa fall synnerligen grov). Då kan man i lindriga fall döma för ringa grov kvinnofridskränkning till t.ex skyddstillsyn och för grov grov kvinnofridskränkning fängelse i minst ett år. Typ.

  13. Man United Says:

    Kvinnors bagatellartade misshandel,våld,agression mot män ses inte som ett brott,verklighet och Samhällsproblem.Inte heller falska anmälningar,oskyldigt felaktigt dömda.En vanlig misshandel börjar straffskalan på ca 2 veckor vid kvinno misshandel 6 månader.Logik avseende könsneutral lagstiftning.Not!En riktig man enligt ovan feminist ska tåla lite..Även om han skulle bekänna sig till just feminism.Som manlig feminist misshandlad av en kvinna är även han rökt. Logik?En kvinna tillika fascist anmäler sätter dit en manlig feminist för kvinnomisshandel.Fast det är hon som misshandlat honom och vänder på utgången just för att hon kan utnyttja rättsproceduren som skyddar kvinnan i alla lägen oavsett. ”Tick box justice” För övrigt är det även delar av Alliansen som drar fördelar av situationen som är allt annat än sund och värnar om medborgarnas tro på rättsväsendet.En man är inte en isolerad ras,han har släkt,vänner,familj,kollegor som ser hör diskuterar och börjar tvivla på rättsväsendet.När det inte är en könsneutral lagstiftning.kvinnas Psykologiska misshandel finns det väldigt lite insikt om.Var det därför Strindberg kallades kvinnorhatare.Fadren Tv4 2012 aka strindbergsåret utan genus budget.

  14. Katarina Says:

    @ Man United

    Nej, varken Beatrice Ask eller Håkan Juholt är jurister, så förvänta dig inte det.

  15. Jämställdhetsfeministern Says:

    Kvinnor kränker och misshandlar aldrig män. Och i de få fall det ändå händer, så är det säkert tråkigt för den enskilde mannen, men inget problem som samhället bör göra något åt. En riktig man gnäller inte över sådana petitesser.

    Tycker man att lagar bör gälla likadant för alla, oavsett kön, så är man bara okunnig och hatar kvinnor.

  16. Man United Says:

    @ Katarina

    Håkan Juholt VS Fredrik Reinfeldt

    ” audience hos oppositionen” är ju en början. Pär Ström är proggressiv i sin debatt och föreläser hos oberoende parti och block.

    Ställt utom allt rimligt tvivel …och hellre fria än fälla….

    http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1345&blogg=36629

    Valkrets:
    Vingåker, Sörmland
    Adress:
    Ättersta Sörgård
    643 95 Vingåker
    Tel: 0150-506 15
    Mobil: 070-561 39 70

    Håkan Juholt:
    Presskontakter
    Ann Wolgers, pressekreterare
    (presskontakt åt Håkan Juholt)
    070-252 26 59
    E-post

    http://www.socialdemokraterna.se/Kontakt/Presskontakter1/

    Beatrice Ask

    Kontakta Beatrice Ask
    Beatrice Ask Justitiedepartementet
    Telefon work 08-405 10 00
    e-post till Beatrice Ask, via registrator
    Mer kontaktinformation
    Anna Erhardt
    Pressekreterare hos Beatrice Ask
    Telefon work 08-405 47 22
    Mobiltelefon cell 070-942 99 85

    http://www.sweden.gov.se/sb/d/7376

    ANKLAGELSER MOT REINFELDT. Statsminister Fredrik Reinfeldt anklagas för att politiskt styra förundersökningen mot våldtäktsmisstänkte Julian Assange.
    – Han piskar upp en fientlig stämning i landet, säger Geoffrey Robertson, Assanges advokat.

    http://politikerbloggen.nyheterna.se/2011/02/11/42598/

    I juli bestäms om Assange ska lämnas ut till Sverige

  17. Mia Says:

    Ja man får verkligen hoppas att straffskalan isf blir densamma för grov fridskränkning.

    Bäst vore nog om man delade upp det i partnerfridskränkning (någon man levt eller lever under äktenskapliga former med) och grov fridskränkning (övriga) iaf. Sen kan man ju titta närmare på statistiken om man vill hos Brå.

    Går man in på brå-statistik nu kan man se att 2501 kvinnor anmälde grov kvinnofridskränkning (partnerfridskränkning) 2010 men man kan inte utläsa hur många av de 127 män över 18 år som anmälde grov fridskränkning som utsatts av en partner eller
    fd partner.

    Statistiken säger mig dock två saker. Det är fler kvinnor som anmäler grovt och upprepat partnervåld, men samtidigt inte långt när så många som utsätts som somliga påstår, inte ens med mörkertal (var fjärde kvinna etc).

    Men som sagt ‘grov partnerfridskränkning’ tycker jag vore bättre och sen kan man ju som brå gör dela upp det i manliga och
    kvinnliga anmälare för de som är intresserade.

  18. profanum_vulgu Says:

    Mia:
    Grov kvinnofridskränkning består inte av grovt och upprepat partnervåld. Sådant kommer normalt sett att åtalas som grov misshandel eller flera fall av misshandel. Grov kvinnofridskränkning kan vara t.ex. över tid upprepade förolämpningar och störningar.

  19. Mia Says:

    PF

    Ok
    Det är fler kvinnor som anmäler upprepade kränkningar av en partner eller fd parner, men man kan inte utläsa hur många av de 127 män över 18 år som anmälde grov fridskränkning som utsatts för upprepade kränkningar av en partner eller fd partner.

    Men jag tycker iaf att det ska heta partnerfridskränkning. Dvs att det inkluderar båda knen och oavsett läggning.🙂

  20. Marcus B Says:

    Sedan skall i detta räknas in att de flesta av anmälningarna kommer in är förfalskningar utförda av manshatare som endast vill rasera ”manssamhället”. Som inte ens finns. Jag blir så trött.

  21. Mia Says:

    PF
    Kollade vidare och vad jag förstår gäller det brott mot 3, 4 och 6 kapitlet brottsbalken. Och då kan det om jag förstått det rätt även gälla bl a misshandel, framkallande av fara för annan, olaga frihetsberövande, olaga tvång, olaga intrång, ofredande…

    Eller har jag fått det om bakfoten också?

  22. Men@Work Says:

    Alla speciallagar riktade til kvinnor befäster ju kvinnan som det svagare könet i allas ögon. Det är kontraproduktivt att hävda att ”kvinnor kan” om de samtidigt behöver speciallagar och kvotering. Jag tror att kvinnor kan UTAN ”konstgjord andning”!

  23. Mia Says:

    Marcus B

    Även om jag inte delar din analys (jag tror att många som begår dessa brott är störda och inte mans eller kvinnohatare) så är det naturligtvis viktigt att vi värnar rättssäkerheten även om det betyder att en och annan mördare, våldsbrottsling eller ‘falskanklagare’ inte döms.

  24. profanum_vulgu Says:

    Mia:
    Je det kan det, men syftet är ju att samla ihop brott som var för sig är petitesser men tillsammans utgör ett längre ofredande eller fridskränkande beteende till en rubricering. Det kan t.ex. vara att man nyper eller knuffar sin fru en gång i veckan i ett år. Som misshandel skulle vart och ett av dessa brott (misshandel) knappt vara åtalbara, men tillsammans blir de fridskränkande.

    En enda grov misshandel har ju 1 år som minimistraff och skulle behandlas separat från fridskränkningen.

  25. Mia Says:

    PF

    Rör det sig enbart om tjyvnyp och knuffar blir det nog svårt att bevisa. I de fallen är det oftast inte lönt att anmäla ens utan man får nog nöja sig med att ta ställning till om man bör fortsätta bo med denna individ. Fortsätter trakasserierna efter man separerat och man har vittnen, sms, mail eller inspelningar tror jag det kommer i en annan dager.

  26. :) Says:

    Klart vi ska ha könsneutral lagstiftning när män slutar slå kvinnor.

  27. Mia Says:

    Undrar om ‘har barn med’ räknas som ‘levt under äktenskapliga former med’? Annars tycker jag man borde skriva till det då det finns de som är utsatta fast de aldrig haft en relation sas.

  28. Jonas Says:

    Jämställdhetsfeministern måste ha missat poängen som Pär försöker föra fram: Det borde inte heta kvinnofridskränkning, ty själva termen och definitionen av den är ojämställd. Att se’n säga att det ALDRIG inträffar saknar både underbyggnad och saklighet. Finns lite ödmjukhet att träna på där, tror jag.

    Vi ska ju förväntas vara lika inför lagen och därför, oavsett hur världen ser ut och varför, skall denna vara skriven genusneutralt. Vi ska inte lägga oss juridiskt i om ett kön begår ett brott mer eller mindre än det andra. Men vad vi kanske skulle bry oss i är varför det är så.

  29. barfota Says:

    @:)

    ”Klart vi ska ha könsneutral lagstiftning när män slutar slå kvinnor.”

    Vad har samma spelregler och könsneutral lagstiftning med våld att göra?
    Förresten har du slutat slå din partner? Ja eller Nej😀

  30. barfota Says:

    @Jonas
    Du har helt rätt. Den där @Jämställdhetsfeministern är alltid ute och cyklar och missar varenda poäng med GenusNytt. Att vara feminist är ytterst svårt så i viss mån förstår jag att @Jämställdhetsfeministern klagar.

  31. Mia Says:

    Har jag missat något. Jag trodde Jämställdhetsfeministern var ‘ironikern’ här…?

    Lagen ska inte bara vara könsneutral utan även läggningsneutral som jag ser det. En kvinna som misshandlats av sin kvinnliga partner kan vad jag förstår inte anmäla kvinnofridskränkning heller.

  32. Kim Says:

    @:)

    ”Klart vi ska ha könsneutral lagstiftning när män slutar slå kvinnor.”

    Klart vi ska ha könsneutral lagstiftning så att alla våldsbrott bekämpas oberoende av förövarens kön.

    http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1480795/Allt-fler-kvinnor-doms-for-valdsbrott.html

    Om någon närstående till mig drabbas av allvarligt våld som det är nu så hoppas jag att förövaren åtminstone inte är kvinna som gråter stackars-flicka-tårar för att plocka poäng i rätten, får kvinnlig straffrabatt, och daltas med av den statsfeministiska könsapartheidlagstiftningen. Nästa Christine Schürrer kan drabba vem som helst av oss.

  33. profanum_vulgu Says:

    Mia:
    Som bekant så behövs det inga bevis när det är fråga om män som anklagas för brott mot kvinnor och barn. Rätten använder bara sin magiska förmåga att bedöma sanningshalten i utsagor och dömer på anklagelsen.

  34. Mörker Says:

    Syftet med lagen är att samla ihop små kränkningar, men definitionerna är luddiga. I praktiken räcker det med att gå i svaromål i gräl vid två tillfällen. Det räcker att säga öknamn vid två tillfällen så är kriterierna för grov kvinnofridskränkning uppfyllt, vad jag förstår. Sen spelar inte sammanhanget någon roll, hur mycket hon än knuffar, nyper, gör sjuka saker, slår, kränker och provocerar. Men om han kallar henne ”jävla hora” första och andra gången han kommer på henne med otrohet så är det 1 års fängelse.

  35. Spisen Says:

    Info säger: 22 juni 2011 kl. 9:01
    ”Moas dopnamn är Moa Lundquist. Hon är 19 år, bor i Malmö och tillhör kretsen kring Galago, Johannes Klenell och Sveriges radios kulturredaktion.”

    Intressant. De som matar trollen på GN kan nu kallas sig fritidspedagoger🙂

  36. Pär Says:

    ”Feminismens Saudiarabien är sadistisk och en fara för rättssäkerheten som försvann pga feministisk korrumperad journalistkår med start fallet catrine da costa.”
    ”Nästan rätt, ”Kvinnofridskränkning är förbjudet i Sverige medan mansfridskränkning är” p å b j u d e t.”
    ”Sedan skall i detta räknas in att de flesta av anmälningarna kommer in är förfalskningar utförda av manshatare som endast vill rasera ”manssamhället”.”
    ”Som bekant så behövs det inga bevis när det är fråga om män som anklagas för brott mot kvinnor och barn. Rätten använder bara sin magiska förmåga att bedöma sanningshalten i utsagor och dömer på anklagelsen.”

    Men snälla människor, vad är detta för märkliga uttalanden och framförallt, var är källorna till dessa? Detta i kombination med Infos inlägg med personuppgifter till de som inte håller med er bäddar inte direkt för en debatt, det är bara läskigt.

  37. barfota Says:

    @Pär (inte Pär Ström)

    ”Men snälla människor, vad är detta för märkliga uttalanden och framförallt, var är källorna till dessa? Detta i kombination med Infos inlägg med personuppgifter till de som inte håller med er bäddar inte direkt för en debatt, det är bara läskigt.”

    Jag tror det mesta är tagit från verkligheten och visst är det läskigt när sanningar kommer i dager.

  38. Mörker Says:

    @Mia

    Läggningsneutral lagstiftning ligger också en bit bort. Avsikten är inte att skydda kvinnor, utan att göra män laglösa. Vem har inte råkat undslippa sig ett glåpord i en relation som är på väg att ta slut? Problemet med våld i lesbiska relationer är att båda ska ha kvinnorabatt på det som borde räknas som brott, men inte gör det. Det finns ingen man att anklaga, så då får det passera. Det är verkligen en lag mot manliga raggator, eller män som överhuvudtaget bryr sig. Den pappa som frivilligt släpper kontakten med sina barn vid separation slipper sådana här låtsas-anklagelser.

    Redan i benämningen av denna ganska nya lag skymtar den verkliga avsikten fram. Det handlar om att skapa en brottsrubricering som stigmatiserar den misstänkte. Vilket är lite som B: Asks ” rosa kuvert”. Sen är det ju så klart ytterligare en favorit för kvinnojourer och vårdnadstvist-jurister att tipsa sina klienter om. Det är naturligtvis lagstiftarens avsikt också – att den skall användas i vårdnadstvister. Det vore väldigt intressant att få se uppgifter på hur ofta anklagelser om sådana här ”brott” sammanfaller med vårdnadstvister.

  39. Mörker Says:

    Utformningen och utfallet av en lagändring speglar den verkliga bakomliggande avsikten.

    Vi har idag en lagstiftning som fungerar utmärkt för utpressning mot män. En missbrukande kvinna kan tilltvinga sig narkotikaklassade preparat av en manlig läkare med hot om falskanmälningar. En psykiskt störd mamma kan ta barnen ifrån en pappa som försöker skydda dem mot hennes övergrepp. En svartsjuk kvinna kan misshandla sin partner utan risk för påföljd, och om partnerna är en man, som det oftast är, så kan hon falskanmäla honom som en del i misshandeln. Exemplen kan göras oändliga. Diskrimineringen av män leder till att en väl verklighetsförankrad känsla av vanmakt sprider sig i det manliga kollektivet. Det spär på vanmakten hos redan sämre lottade män. Vanmakt är i sig den enskilt främsta orsaken till att människor tar till våld – män som kvinnor.

    Resultatet är att våldet ökar och genusfolket tjänar mer pengar

  40. hamstrn Says:

    Pär:

    ”Feminismens Saudiarabien är sadistisk och en fara för rättssäkerheten som försvann pga feministisk korrumperad journalistkår med start fallet catrine da costa.”

    Om du skulle vara någorlunda insatt om Catrine Da Costa-fallet hade du vetat att Obducenten och Allmänläkaren(som de kallades i pressen) har blivit utsatta för en hetsjakt och justitiemord utan dess like, ivrigt påhejade av en stor del av den mediefeministiska eliten.

    ”Nästan rätt, ”Kvinnofridskränkning är förbjudet i Sverige medan mansfridskränkning är” p å b j u d e t.”

    Lagen är utformad på så sätt att kvinnor har fått en särställning i lagstiftningen jämfört med män. Vilket är ren diskriminering.

    ”Sedan skall i detta räknas in att de flesta av anmälningarna kommer in är förfalskningar utförda av manshatare som endast vill rasera ”manssamhället”.”

    Kan du hänvisa till vem som skrev denna kommentar?

    ”Som bekant så behövs det inga bevis när det är fråga om män som anklagas för brott mot kvinnor och barn. Rätten använder bara sin magiska förmåga att bedöma sanningshalten i utsagor och dömer på anklagelsen.”

    Det är allmänt känt att domstolar i sverige inte håller sig ”Guilty beyond reasonable doubth” samt att fri bevisprövning är en rättssäkerhetsrisk.

    ”Men snälla människor, vad är detta för märkliga uttalanden och framförallt, var är källorna till dessa? Detta i kombination med Infos inlägg med personuppgifter till de som inte håller med er bäddar inte direkt för en debatt, det är bara läskigt.”

    I brist på kunskap uttalar du dig i ignorans.

  41. Mörker Says:

    Men visst, det finns säker de som tror på det här. Som ”vill väl” och inte förstår att det är fel sätt, men jag blir allt mer skeptisk. De flesta är nog bara så uppfyllda av sig själva…

  42. Mia Says:

    ”Men snälla människor, vad är detta för märkliga uttalanden….”

    Tack Pär!

    Kan man inte se att det finns folk som utsätts för fridskränkning (och stalkning) samt separationsvåld så kommer man nog tyvärr inte få så mycket gehör för sina egna åsikter (att ‘partnerfridskränkning’ bör vara könsneutral, ökad rättssäkerhet för de som falskankalgas, ökad kunskap hos myndigheter, fördomsfrihet vid vårdnadstvister…)

    Om jag blir illa behandlad (kränkt vid upprepade tillfällen) av någon så kan jag inte börja hota, falskanklaga, ofreda och slåss själv. Det ingår liksom också i en rättsstat att man inte tar lagen i egna händer. Eller vill vi att det ska vara tillåtet för den som utsatts för upprepad kränkning av någon att misshandla och kanske t o m slå ihjäl denna i stället?

  43. Hamstrn Says:

    Om rättslösheten blir utbredd är det precis det som kommer att hända.

  44. Mia Says:

    Mörker

    ”Det vore väldigt intressant att få se uppgifter på hur ofta anklagelser om sådana här ”brott” sammanfaller med vårdnadstvister.”

    Ganska ofta tror jag då det ibland är då ‘partnerfridskränkningarna’ (hot, våld, känslomässig och ekonomisk utperessning, falskanklagelser…) verkligen drar igång. Även kallat separationsvåld (vilket alltså inte heller är könsbundet).

  45. Mia Says:

    Hamstrn

    Just det är en delikat balansakt.

  46. ConZor Says:

    Tyvärr har urholkningen av rättssäkerhet ökat lavin artat sedan alliansen kommit till makten tänker inte bara på den sneda könsfördelning i lagboken utan även IPRED och FRA lagarna som strider mot internationella konventioner……

    Tänker även på Göran Hägglunds svar att det finns ingen manlig könsstympning bara kvinnlig.

  47. aristofanes Says:

    @Mia 11:31

    Idén att döpa om det till typ ”grov partnerfridskränkning” tycker jag är utmärkt! Det skulle sända landets alla män en efterlängtad signal: ”ni är också skyddsvärda”.

    Man brukar säga att det är viktigt att lagar har ett stöd bland allmänheten, annars blir de i praktiken verkningslösa: varför utformar man då lagar som är så potentiellt förolämpande för halva befolkningen?

    Om nu själva namnet på lagen får halva befolkningen att huka sig i försvarsställning och tyst i sitt inre avfärda det hela som bara ännu ett skuldbeläggande genustrams från statsmakterna, då har man väl ändå skjutit sig i foten.

    Sen att de flesta åtalade ändå skulle bli män, må hända, men framför allt skulle man få upp landets alla män på banan!

    Varför förolämpar statsmakterna/feminismen hela tiden de man egentligen behöver ha hjälp ifrån?
    Jag fattar det inte…

  48. Gebhardt Says:

    Jag har idag varit i kontakt med polisen angående sign. Infos publicering av ”UPPLYSNINGAR OM MOA LUNDQUIST” ovan. Kvinnan jag talade med i telefon var mycket tillmötesgående och sa att de skulle titta på det. Hon ville inte föregripa utredningen, men sa att sådana här fall i regel klaras upp ganska snabbt. Så, Info: städa och gör fint hemma, för snart kanske du får besök.

  49. barfota Says:

    @Gebhardt

    ”Kvinnan jag talade med i telefon var mycket tillmötesgående och sa att de skulle titta på det. Hon ville inte föregripa utredningen, men sa att sådana här fall i regel klaras upp ganska snabbt. Så, Info: städa och gör fint hemma, för snart kanske du får besök.”

    Är du verkligen säker på att det var Svensk polis du talade med?
    Har de en revloutionerande ny teknik till sitt förfogande, eller var det helt enkelt så att du som gjorde anmälan är kvinna?

  50. Pär Says:

    Hamstrn, du upprepar ju bara dessa hemska fördomsfulla uttalanden utan att komma med källor? Vad man själv tycker är inte fakta, hur gärna ni än vill det. Ge oss några fakta på att den svenska staten hatar män och gör allt för kvinnor, tack.

  51. Help Says:

    Är det någon som vet vad låten heter som är med i inslaget om de tyska u21 tjejernas utvik?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: