Han kräver ny feminismbefriad TV-kanal

by

Skådespelaren Ulf Brunnberg berättar i dagens ”Sommar i P1” om sin dröm – en feminismbefriad tevekanal särskilt för män. ”Tänk att som man slippa ta del av all feminism som vräks ut ständigt av diverse media”, säger han i Expressen (här). Tack för tipset, Erik!

Själv tycker jag idén om en tevekanal utan vinkling på könsområdet är en utmärkt idé (det borde egentligen vara en självklarhet för alla medier). Mindre entusiastisk är jag över tanken på att den nya kanalen bara skulle handla om boxning och motorsport. Tack i alla fall, Ulf Brunnberg, för att du vågar ta strid mot mansföraktet i samhället! Om fler vågade göra det skulle feminismens grepp om samhället snabbt försvinna! Deras makt bygger på männens rädsla.

För övrigt 1: Här följer ett intressant mejl jag fick nyss från Robert:

Hej Pär,

Tack för en bra blogg.

I gårdagens Göteborgs-Posten fanns en ledare med titeln ”Barnen kläms i vårdnadstvist”. Den finns att läsa här.

Som vanligt konstateras att kvinnorna till en överväldigande majoritet vinner tvisterna. Men vad sägs om den här formuleringen:

”I nästan alla fall handlar det om att papporna ser sig som förlorare.”

Vadå ser sig som förlorare? Det är ju helt uppenbart att de förlorar. Sedan följer något förvirrat resonemang om att barnen står närmare kvinnorna och därför är det okej att mannen förlorar.

Göteborgs-Posten visar sig gång på gång vara en mycket feministisk tidning.

Hälsningar

Robert

.

För övrigt 2: Idag publicerar DN nedanstående bild över nästan ett helt uppslag, med anledning av protesterna mot regimen i Syrien (klicka på den för att se den större).

Det är nästan bara kvinnor som syns i demonstrationen. Detta är intressant. Jag tvivlar inte på att bilden är äkta och att det såg ut precis så här på denna plats. Det jag funderar över är:

1. Är bilden representativ för situationen i Syrien (med kvinnor som huvudsakliga demonstranter)?
2. Är det en slump att en bild med främst kvinnor valdes ut för publicering av DN, eller har redaktionen aktivt letat efter en kvinnobild som ett inslag i sett genusarbete?

Jag tvivlar inte ett dugg på att det finns kvinnor i arabvärlden som demonstrerar och tar andra risker i kampen för frihet. Men samtidigt vill jag att verkligheten ska speglas på rätt sätt av svenska medier. Annars blir vi förda bakom ljuset.

Jag påstår inte att DN lurar oss i detta fall. Jag lägger bara upp frågan på bordet. Vad tror du?

Låt oss fortsättningsvis hålla koll på genusfördelningen när vi ser bilder från protesterna i Syrien.

Annonser

50 svar to “Han kräver ny feminismbefriad TV-kanal”

  1. greyeye Says:

    heja ulf brunner. håller med honom om en tv kanal enbart för men.

  2. Men@Work Says:

    Heja Ulf Brunnberg, nu steg du i aktning på min ”lista”! Angående medias urval av rapportering och fotografering så är det ingen tvekan att den är skev till genus fördel. Skandalöst att vänstern har ett sådant grepp om media fortfarande.

    Som någon skrev i kommentarsfältet till artikeln om Ulf: I TV2 syns knappt ett manligt ansikte längre. Skrämmande! Tur att man inte sponsrar skiten längre! ALDRIG en licenskrona till DDR-TV, ALDRIG ett lösnummer från DN eller Aftonbladet. Man bör undvika att besöka deras hemsidor också så minskar deras annonsintäkter.

  3. Abra Says:

    Hej jag såg med mina genusglasögon på TV-inslagen på nyheterna igår. Just rörande Syrien. Gång på gång zoomade man in demostranter och jag kan lova att jag såg inte en kvinnas. Det är helt enkelt patetiskt att en tidning med DN:s dignitet kan styras av genusmål som att hälften av artiklarna skall visa kvinnor OAVSETT hur verkligheten ser ut.Det är skrämmande… Feminism påminner allt för mycket om kommunism. Samma mekanismer.

  4. Jocke S Says:

    Verkligen? Trodde att det var tabu att kritisera feminismen i ”Sommar”! Har bara hört ett avsnitt, av en greve Wachtmeister med slottet Wannås och konstbesök av Yoko Ohno. På slutet kunde denne priviligierade man inte låta bli att ösa lite förakt över de MÄN, (betonat) som bla, bla, bla.
    Det är väl en repris i kväll vid 22 av sommar eller?

  5. bograhnBo Says:

    1. Ulf Brunnberg är en buffel men han vågar iallafall säga vad han tycker utan att snegla på det politiskt korrekta annat än som avskräckande exempel.

    2. Syrien

    Lyssnade på P1 om ett annat land, Libyen ,och tänkte på det som beskrivs om Syrien ovan. Journalisten var i en stad i Libyen och konstaterade att kvinnorna enbart syntes inomhus där de tex jobbade med internetinformation för motståndsrörelsen. Det intressanta var att de kvinnor som intervjuades stod för hatet medan männen var mer ödmjuka om att alla till slut måste kunna leva tillsammans. Kvinnorna snackade bara om död, avrättning etc av motståndarna.

  6. Man United Says:

    Om Ulf Brunnberg och Magnus Uggla mfl är bufflar,vem bryr sig.Skilj på sak och person. Eller kommer anklagelsen om manliga genier att vina. För övrigt kan rekommenderas, Uggla och Brunnbergs filosofiska program på radioteatern härom sistens,borde finnas på sr.se P1 arkiv Ulf brunnberg är en skådespelare av folket liksom Johan Rheborg som snappat det bristande tålamodet inför feminism. Vidare emimente Robert Gustafsson som Kräks på feminismen och genushysterikor.Se äldre inlägg på Genus Nytt.

  7. Tänkolog Says:

    Håller med om tveksamhet till förslaget på innehåll i Ulf’s TV-kanal, med det var en ren njutning att höra hans råsopar till feminister, HBT, Cykelmaffia och andra PK-organisationer.

  8. Man United Says:

    Toppstyrda inkompetenta Soc kan inte tänka själva,rannsaka sig själva, bemöda sig ställa frågan VARFÖR känner sig så många män systematiskt kränkta,diskriminerade och slaktade i vårdnadstvister?? Soc skyller på att Tingsrätten är för konservativa att mamman alltid ska ha vårdnaden,boendet och majoriteten av umgänget. Samt att felet ligger hos tingsrätten och Tingsrätten skyller på feministerna på Soc och deras vinklade utredningar. Det kan ju inte bara vara en tillfällighet att det förhåller sig på detta viset! Te x Hur många Jo och Do anmälningar har lagts ned om detta nya Samhällsproblem med detta Statsfeministiska manshat?Blir det konstigt då när fäder känner sig frustrerade och tar lagen i egna händer bara för att få rätten att träffa sina barn och barnen få träffa sina pappor . utan mammans rättsvidriga makt spel där barnen görs till båda tragiska offer och vapen. Detta sker Inte i alla fall, men alldeles för många fall för att rättsvidrigheterna inte tas på allvar och de allvarliga problemen inte skildras för allmänheten. Feministiska gammel media. Källor: stick ut huvudet i verkligheten eller läs statistik,fakta och följ fall på http://www.minpappa.nu http://www.dads-r-us.se http://www.pappamanualen.se Daddy’s Sweden

  9. Hjalmar Says:

    Fler och fler vågar kritisera feminismen & feministerna 🙂 !

    Feminismbefriade tv-kanaler vore en nåd att stilla bedja om…

  10. Jocke S Says:

    Man United. Jag vet, så är det…Och de fega politikerna tiger still, antagligen gynnar det dem att vanliga män diskrimineras och förlorar makt!

  11. Per Says:

    Sa inte Ulf Brunnberg i Stjärnorna på slottet att han aldrig mer kommer att gifta sig (eller ens skaffa sig en partner), har för mig att han gjorde ett sånt uttalande.. jag fick MGTOW-vibbar av det i alla fall. Han är störtskön!

  12. Heat Says:

    Ide’n om manskanal är bra, men det skulle behövas fler. Ungefär som Discovery Channel, där det finns flera inom samma genre. Mer som ett nätverk av manliga kanaler. Då kan man skapa ett mer breddat manligt utbud också. Långt bort från ”sex and the city”, ”hung”, ”cougar town” osv

    En fristad i TV djungeln för män.

    Det vore kommersiellt gångbart helt klart, hoppas ändå något företag inser detta med att män vill slippa feminism. SVT är idag helt feminiserade bör enligt min mening inte syssla med underhållning. Det skulle räcka med en kanal som antingen är finansierad via skatten, eller genom frivillig betalning (digitalt kodad).

    Ifall manskanalerna är reklamfinansierade så slipper man ju även all reklam som riktar sig till kvinnor, med bindor, tamponger eller kvinnliga rakhyvlar osv Väldigt mycket reklam vänder sig till kvinnor så den stör mer, dessutom borde det blir kortare avbrott på manskanalerna isåfall. Bara fördelar alltså.

  13. Aktivarum Says:

    Manskanal?

    Vadå manskanal? Sedan när är det bara män som gillar program som inte svämmar över med politisk propaganda och censurerad ensidighet? Sedan när är det bara män som vill se något annat än massproducerade fejkrelationer på den senaste dokusåpan? Sedan när är det bara män som vill se något annat än kvoteringspropaganda i alla samhällsprogram?

    Det skulle vara en ickefeministisk kanal, inte en manskanal. Kvinnor är välkomna och skulle den bli en framgång och få status så gissa om kvinnorna skulle komma…. 🙂

  14. Heat Says:

    @aktivarum

    Jag menade ”feministbefriad också, men precis som Brunnberg räknade upp i sitt exempel ”motorsport” mm. Så var hans intention ganska klar eller hur? Han vill inte bara bort från propagandan utan det är utbudet som sådant också.

    Du kan inte påstå att det svämmar över av ”relationsdraman” som rör sig i den manliga sfären likt de exempel jag räknade upp. Det beror på att de till 99% tilltalar kvinnor. Det finns väl inget som hindrar kvinnor att titta på det ”manliga nätverket” om de vill?

    Vi män tvingas ju betala för feminist TV idag.

  15. Access Says:

    Tänkolog säger:
    ”… det var en ren njutning att höra hans råsopar till feminister, HBT, Cykelmaffia och andra PK-organisationer.”

    HBT är varken en organisation, en ideologi eller ens nån form av åsikt. Bland homo-, bi- och transpersoner så hittar du alla sorters uppfattningar och åsikter. På samma sätt som hos heterosexuella (observera att de flesta transpersoner är heterosexuella).

  16. Man United Says:

    Discovery Channel Jame’s Man Lab James May räddar den moderna mannen! För trettio år sedan var männen ett värdigt,praktiskt och pålitligt släkte. Idag har de reducerats till lufsande,värdelösa och opålitliga drumlar,ett ryckte som spätts på av populärkulturen. James May leder ett gäng förlorade själar i en rad påhittiga tester,visar dem hur de handskas med romantikens mysterier och återerövrar begreppet teamwork i avskräckande men lärorika utmaningar.

  17. Man United Says:

    Top gear med 350 miljoner tittare, 5FWD fifth gear http://www.m5board.com

  18. Man United Says:

    Man week STHLM Summer 2011 industribolaget.blogg.se

  19. Heat Says:

    Alltså det skulle underlätta att beställa ett paket med kanaler till boxen. Ett färdigt paketerat manligt kanalutbud, där man på förhand vet att släpiga dramers inte ingår, eller typ tantsex egotrippserier eller Oprah Winfrey osv. Man köper hela ”paketet” istället och får vetenskap, fakta, action, thrillers, relationskunskap för män, andra världskrigs doc. Osv. Ett antal TV kanaler utan femininet som signum. Som omväxling skulle det kunna vara manliga ”hallåor” som inte ler falskt utan presenterar programmen rakt och koncist på ett manligt vis.

    Manskanalen – för din njutning. Det är du värd. Antihjältar som Eastwood. Dit ska vi. På fredagar eller lördagar kan man köra program för män som typiskt ensamma drar några öl framför TV’n eller kör uppladdning innan krogkvällen, män behöver denna TV. Senare på kvällen kör man igenkännande humorserier för fulla muggar istället. Det är bättre än KBT.

    Let’s face the facts, män lever i väldigt högre grad ensamma, var finns TV’n för dem? Var finns den peppande manskanalen som lyser upp mörkret för dem? Är det fel att tänka såhär?

  20. Heat Says:

    ”för din njutning” kanske inte passade riktigt hehe..

  21. C Says:

    Hanna Wigh, SD Kvinnor, om jämställdhet och genus:

  22. barfota Says:

    @Aktivarum
    Håller med till 100%, inga fler kanaluppdelningar, men hellre än gärna ickefeministiska kanaler. Barnprogrammen är så infekterade med feministpropaganda att jag inte längre tillåter mitt barn att se visa barnprogram.

  23. Heat Says:

    En annan sak är hur vissa feminister verkar vilja gå tillbaka till 80 talets censur där man hade förslag som förbjudande av parabolantenn och video.

    Min skolklass hade lite dålig ”sammanhållning” som man kallade det. Därför fick vi åka på ”läger” där vi skulle lära känna varandra bättre – eller något. På detta läger så gick läraren igenom filmen Rambo – First Blood med oss, minut för minut, och förklarade hur den var våldsförhärligande på ett mycket lömskt sätt och naturligtvis direkt skadlig för oss alla.

    Jämför detta med feministen @sams inlägg här på GN:

    ”Ibland önskar jag att actionfilmer och våldssporter skulle förbjudas, på samma sätt som någon som sett skadeverkningarna av alkohol kan bli nykterist och till och med vilja förbjuda spriten. Är det så farligt att tänka så?”

  24. Lorem Ipsum Says:

    @barfota, kan du ge några exempel på barnprogram som du anser vara skadliga? Det är en ärligt menad fråga. 🙂

  25. Viola Says:

    Mhhm för det finns ju Sååå lite av sport, motor och våld i tablån. Gud vad besvärligt det måste vara att zappa.

    Och vissa tycker att kvinnor gnäller för ingenting? Jisses…

  26. Heat Says:

    @barfota

    Fast propagandan verkar inte på barn på det sätt som feminister tror. De har en övertro på hur man kan styra människor. Det har ju alltid varit en viss propaganda, som i ”vilse i pannkakan”, ville valle och viktor osv. Men som barn så tolkar man allting annorlunda ändå. Visst var jag rädd för ”storpotäten” men tänkte inte på vad hans politiska värderingar var eller ställning i samhället.

  27. Heat Says:

    När det gäller kommersiella aktörer får de sätta ihop vilken kanal de vill, om det efterfrågas och betalas för så kommer det fungera helt enkelt. Det är ändå intressant att tanken nu har väckts på en feministfri kanal, eller kanske manskanaler. Och det är roligt att se hur feminister verkligen blir skitskraja, ungefär ”Men då blir ju män cementerade i sin könsroll” hjääälp!

    De vill ju bestämma hur pojkar och män ska vara; med genuspedagogik, feminist TV och gammelmedias manshat (samtidigt som det dräller av kvinnliga kollektiv).

    http://bitterfeminist.wordpress.com/2011/07/15/manskanal/

  28. Pether Says:

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article13331991.ab

    Och som vanlig ingen kritik.

    Det existerar inga trovärdiga studier som visar på att hivrisken minskar om man e omskuren. Men även om så vore, är att använda kondom ett mycket bättre alternativ.

  29. Heat Says:

    Ja, det är skenheliga Birgittas ande som gömmer sig bakom anti-krig FN och WHO där man vill införa ”allmän omskärelse” av män. Anna Thorson, docent karolinska står bakom detta. Självklart kan man överväga att männen får reseersättning för färden till sjukhuset. Det är läskiga undertoner i den artikeln.

    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=15400

  30. Carl Says:

    ^ Anledningen till att kvinnor ofta förordar manlig omskärelse är framförallt allt att de tycker det är snyggare och ”ser fräschare ut”. Dumt men sant.

  31. Heat Says:

    70% av närmare 20000 har svarat JA på frågan: vill du ha en manskanal? (i expressen)

    Tydligen hade bolaget SBS sedan tidigare (2008) redan haft en kvinnokanal och lanserade så en manskanal, fast innehållet var väl sådär…

    http://www.resume.se/nyheter/2008/11/28/sbs-lanserar-manskanal/

    Personligen skulle jag vilja se mer intressanta dokumentärer, mer om arkeologiska utgrävningar, jakt efter gamla skeppsvrak, teorier om naturkatastrofer osv. Långfilmer ska vara utan avbrott och mest thrillers eller action. På nyhetsmorgon sitter Pär Ström o Pelle Billing och diskuterar lite om männen i samhället, inbjudna är också forskare och politiker som vill se jämställdhet och en förbättring av mäns situation. Där slänger man in ”relationskunskap” för män också; hur man relaterar till sitt jobb, sig själv och sin omgivning, unikt för manskanalen, men bara på förmiddagar. Annars ska det vara samlevnadsfritt.

  32. Pether Says:

    GP osynliggör totalt mäns lidande.

    http://www.gp.se/ekonomi/1.676343–truckar-staller-till-mest-problem-

  33. Man United Says:

    @ Heat Word! @ Carl intressant, var det inte populärt med omskärelser på 70 talet?Rätta mig om jag har fel.Den vita duvan etc.

  34. Logifech Says:

    Finns ett väldigt lätt sätt att se hur stor den egentliga könsfördelningen är vid protester. Kolla hur många som dött/arresterats. Står det att ”x antal människor har dött/arresterats” så vet man att bilden är missvisande. Står det ”x antal kvinnor har dött/arresterats” så vet man att den är sann.

  35. Kristin Says:

    Malin Krutmeijer Helsingborgs Dagblad, vill tydligen inskränka i yttrandefriheten.
    ”Själv tänker jag att det här dög inte. Någon på Sveriges radio borde ha avkrävt Brunnberg ett ordentligt manus och försökt jobba (ännu?) mer med programmet”

    http://hd.se/kultur/2011/07/15/malin-krutmeijer-ulf-brunnberg/

  36. Man United Says:

    @ kristin vidrigt,men j bra reflekterat av dig.Det är det Genus Nytt Genus Leaks mfl plattformar är till för, att granska maktmissbruk genom att granska journalisterna, ställa de obekväma frågorna och publicera när ga:media och journalistkåren sviker sitt kall att granska statsfeministiskt maktmissbruk. Det är Inte helt orimligt att de t kan sammankopplas med att många inom ga:medias journalistkår är vänster och radikalfeminister som sanningsenligt då inte kommer granska just detta statsfeministiska maktmissbruk genom att gå emot sina uppdragsgivare och feministiska maktintressen.Lägg därtill ett stort tapp av läsare av ga:medias pappers upplaga både för dag och kvällspress.Samt att de misslyckat fatalt att fånga läsarna med sitt innehåll trots mindre lyckade försök att gå över till nyare medier. Journalistkåren har förlorat sitt inre kall och går medvetandes och omedvetandes maktens intressen.

  37. Lavazza Says:

    MSM är verkligen ett feministfäste. Det går inte att läsa många sidor i en tidning eller lyssna många minuter på radio eller TV innan man stöter på en feministvinkling eller osynliggörande av mäns värdefulla bidrag, uppoffringar eller utsatthet.

  38. Ostpannkakan-antifeminist Says:

    Lavazza

    Tidningen ”City” som är en gratistidning är nog den tidning som är mest feministisk i avseende på texten. Sen når den väl inte ut lika mycket som DN eller Sydsvenskan. DN är väl störst men även radikalfeministiska Sydsvenskan nere i Söder ska ej underskattas. De når ut till hela Skåne och där bor väl i runda slängar 1,2 miljoner människor idag.

    Om jag återgår till tidningen City så har det gått så pass långt att jag inte kan förmå mig att ta upp ett exemplar för man vet att det är misandry på ungefär vart tredje sida. För mig innebär misandry faktiskt framhävandet av det kvinnliga könet och tidningen har ju gjort sak av att ständigt framhäva kvinnor. Alltifrån Dj:s till krukmakeri. Då känns Metro lite bättre.

  39. QED Says:

    Angående att kvinnornas roll framhävs i rapporteringen från protesterna i Syrien, så kanske man kan gissa att det är en amerikansk informationsstrategi (jmf Wikileaks om Afghanistan) ägnad åt att väcka sympati bland kvinnor (och män) i väst. Vem tillhandahåller bilderna ovan? Två (?) förföljda syriska lesbiska bloggare visade sig vara påhittade och bloggarna skrevs av män från USA.

  40. Hur medias BIAS påverkar bla rapporteringen av kvinnors dataspelande « Aktivarum Says:

    […] Och kan han möjligen – hemska tanke – ha föreslagit media har politiskt bias och att det vore bra med alternativ som inte förespråkar samma åsikt? Ka-tching! Ka-tching! Ka-tching! ”Vidare föreslår Brunnberg en ”Man Channel” i tv, så att männen kan få slippa femini… […]

  41. John Nilsson Says:

    Tycker faktiskt att Ulf Brunnbergs insats inte var så intressant, även om det var lite befriande att höra någon som vågar gå utanför det ”politiskt korrekta”. Men en frustig grabbkanal med sport, bil- och vapenreportage, whiskyprovningar och genomgångar av andra ”manliga” statusmarkörer, skulle jag klara mig rätt bra utan. En kanal som inte skulle våga gå utanför denna snäva ”ram” vore inte så intressant i längden, för mig. Men det som ”Heat” säger i denna kommentar skulle vara mer i min smak:

    https://genusnytt.wordpress.com/2011/07/15/han-kraver-ny-feminismbefriad-tv-kanal/#comment-65001

    Varför inte också en intervju med Rob Halford, sångare i hårdrocksbandet Judas Priest? En riktig tuffing, som nog många killar sett upp till, men som efter närmare 30 års karriär kom ut som homosexuell:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Rob_Halford

    Det skulle vara kul att höra honom diskutera manlighet…

  42. Heat Says:

    @John Nillson

    Exakt, det måste vara någonting unikt med manskanalen. Intervjuer med män som gjort en annorlunda resa genom livet, kanon. Jag skulle gärna vilja se en slags ”speakers corner” också, som man kan köra kl.19.00 primetime några ggr i veckan, vanliga män eller killar från gatan får säga sitt om drömmar, livet eller samhället under 10 min, eller så. Jag tror faktiskt att det skulle kunna gå att sätta ihop en fantastiskt bra kanal som kan fylla ett tomrum. Men det hänger ju på hjärta och engagemang hos det bolag som i så fall skulle nappa. 🙂

  43. Aktivarum Says:

    John/Heat:

    Är det verkligen meningsfullt att diskutera innehållet av en förteelse som inte ens finns? Personligen bryr jag mig inte om vad det exakta innehållet skulle vara eftersom det i vilket fall som helst är publiken som bestämmer det. Vad jag gick igång på var förslaget/förteelsen i sig att vi skulle ha en enda tvkanal befriad från såväl ideologisk statsfeminism som ekonomiskt motiverad mediefeminism.

    I dagsläget är det svårt att se det ens skulle få finnas ett Tv-PROGRAM som var befriat från feministisk ideologi. Det enda material av den sorten som jag sett har varit antingen a) skämtprogram eller b) PUA-material.

  44. Heat Says:

    @aktivarum

    Jag förstår din synpunkt, men jag tycker det är meningsfullt av den anledningen att man kan väcka tanken och intresse hos media. Ju fler som efterfrågar någonting speciellt för män, desto större chans att det också kommer i en kanaltablå. Sedan är det alltid kul att höra vad andra män saknar mest i den TV som redan finns. Och faktum är att det finns knappt någonting stärkande, peppande och positivt för män som grupp. Exempelvis där man visar vad man kan göra för att förändra livssituationer. Det finns ju ett enormt behov av sånt, det visar statistiken i samhället. Varför kan aldrig något göras för männens välmående? Jag vill se en kanal som vågar ta män på allvar och presentera män på ett sätt som kan inspirera, väcka funderingar. Det behövs idag.

    10: an är ju en kanal som jag tror tilltalar fler män än kvinnor, men ”udden” saknas, problemet för mig är att de valt att ha med sport (Rena sportkanaler finns ju redan) istället för mansspecifika saker som vi pratat om ovan och att inga långfilmer visas. Dessutom är det lite tunnsått med dokumentärer (och de som visas är inte spännande nog för mig).

    Det går att förstöra en dokumentär om andra världskriget så den blir totalt ointressant, även om själva filmmaterialet är bra. SVT är experter på att köra speakers som, förutom att lägga in sina egna personliga värderingar på det som sker, även smyger in feministisk propaganda. Det är illa nog att vinnarsidan i ett krig alltid får visa upp hela ”sanningen”, men när även speakern vinklar saker i ett syfte så tröttnar man snabbt. Till och med en dokumentär man normalt är intresserad av blir tråkiga och man tappar intresset. Men det finns dokumentärer som är neutralare (med neutralare speakers), dessa kan då visas på manskanalen ex ”Hitler’s War” (sett mer ur Tyskarnas synvinkel).

    Det är intressant att se hur feminister reagerar på att män vill ha en ”manskanal”. Dem visar direkt missunnsamhet och misstänksamhet. ”varför ska de ha något!!”, ”får jag se på den kanalen också??!!” ”patriarkatet har ju allt??!” ”som att de inte var nog med sport!!” Som avundsjuka barn. Även, ”de vill ju tillbaka till 50 talet!!!” ungefär.

    De vill inte erkänna att män som grupp kan ha (generella) behov och intressen som är starkare åt något håll än kvinnligt dito. De är rädda för att patriarkalspöket ska ta någonting ifrån dem. Men att ex. SBS sedan tidigare hade en kvinnokanal, det var inget problem uppenbarligen. Det handlar naturligtvis också om att dem själva vill problematisera och definiera män som grupp.

    Det är mycket märkligt, de har mer rädsla för män som vill förbättra någonting för andra män så att medvetenhet och välmående ökar, än rädsla för ett MC gäng. Sedan gnälls det över våld och andra problem… Diskussionen är alltså intressant för att skönja hur kvinnor och feminister reagerar. Det väcker insikter.

  45. barfota Says:

    Lite sent påkommet kanske men jag har varit borta från datorn ett tag och har inte kunnat svara förrän nu.

    @Lorem Ipsum juli 2011 kl. 22:56 https://genusnytt.wordpress.com/2011/07/15/han-kraver-ny-feminismbefriad-tv-kanal/#comment-64983

    ”kan du ge några exempel på barnprogram som du anser vara skadliga? Det är en ärligt menad fråga. :)”

    Vad som är skadligt eller inte?? Det är väl den eviga frågan som alla söker svar på och alla experter är oense om.
    Däremot så såg jag ett barnprogram där det sades någonting i stil med ”om du ringer en gång till så kommer jag att döda dig”, direkt olämpligt enl. min subjektiva uppfattning.

    @Heat 15 juli 2011 kl. 23:00
    https://genusnytt.wordpress.com/2011/07/15/han-kraver-ny-feminismbefriad-tv-kanal/#comment-64985

    ”Fast propagandan verkar inte på barn på det sätt som feminister tror. De har en övertro på hur man kan styra människor. Det har ju alltid varit en viss propaganda, som i ”vilse i pannkakan”, ville valle och viktor osv. Men som barn så tolkar man allting annorlunda ändå. Visst var jag rädd för ”storpotäten” men tänkte inte på vad hans politiska värderingar var eller ställning i samhället.”

    Jag tror på fullaste allvar att propagandan fungerar och gör allt vad jag kan för att mina barn skall undkomma en ofrivillig hjärntvätt.

  46. Forskare kräver mera manlighet på dagis « GenusNytt Says:

    […] övrigt 2: Jag bloggade nyligen om att skådespelaren Ulf Brunnberg som sommarpratare i P1 krävt en ny feminismbefriad […]

  47. barfota Says:

    @Lorem Ipsum
    SVT Barnkanalen den 25 Juli 2011
    Den manlige programledaren i programmet ”Sommarlov” skall prova på att snorkla och får instruktioner om hur han skall placera bitmunstycket i munnen. Programledaren undrar något i stil med det är väl ingen gammal äcklig gubbe som haft den i munnen?.

    Det är ungefär den här typen av skitprogram som jag helst ser att mina barn undviker.

  48. Och så lite om Ulf också | One-way Communication Says:

    […] så gör jag givetvis misstaget (elleeeeeer?) att gå in och läsa på genusnytt igen. Och där drar Pär Ström den här slutsatsen: […]

  49. Känd krönikör kopplar mans-TV till analöppning « GenusNytt Says:

    […] här. Tack för tipset, Sara! Jag har tidigare bloggat om Ulf Brunnbergs förslag om mans-TV här och här. Like this:GillaBli först att gilla denna […]

  50. Oest Says:

    Pär, om du inte anser att feminism är rätt verktyg att komma till rätta med de stereotypa föreställningar som de facto råder i Sverige vad gäller män och kvinnor, maskulint feminint, är jag nyfiken på att höra på hur du tycker vi (i Sverige) ska arbeta mot ett bättre och mer jämställt samhälle?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: