Plötsligt väldigt synd om kvinnlig konduktör

by

En konduktör på SJ tvingade en 11-årig flicka att ensam stiga av tåget på en obemannad station. Hon kunde inte visa biljett – hon sa att storasystern som var på toaletten hade biljetten.

Upprördheten har (med rätta) varit stor över konduktörens agerande.

Nu har det visat sig att konduktören är av kvinnligt kön. Och plötsligt är hon mer offer än förövare.

”Konduktören knäckt”, är Aftonbladets rubrik för denna artikel. Där får vi veta att konduktören har ”flytt” till en sommarstuga, och att facket kritiserar SJ för att ha dömt konduktören på förhand. ”Hon mår jättedåligt”, säger Lennart Jansson, huvudskyddsombud på Seko SJ.

Hela artikeln är ett enda stort urskuldande av konduktören, och vi får gång på gång veta hur hon ”mår dåligt” och att man ska vara försiktig med att skuldbelägga henne.

Även Aftonbladets krönikör Malin Wollin ger intryck av att försöka urskulda kvinnans agerande. Wollin skriver:

”Kan det vara så att passet snart är slut, du är trött och hungrig?

Kan omständigheterna vara så att du är less på spattiga missbrukare som låser in sig på toaletten och åker två stationer därför att de vet att de i sin situation som spattiga missbrukare har exakt ingenting att förlora och sedan flinar dig rakt upp i synen med nerknarkad trotsuppsyn?

Kan omständigheterna vara så att det är varmt under uniformen, du är på god väg att bli en människohatare och drömmer om att jobba ensam på ett lager?”

Jag undrar om denna offerroll hade blivit tilldelad även om konduktören varit av manligt kön. Vad tror du? Innan det kom fram att konduktören är kvinna var ju tonen en helt annan.

Det brukar vara så här, enligt min erfarenhet:

Män = Det Skyldiga Könet
Kvinnor = Det Drabbade Könet

Tack för tipset, Robert!

För övrigt 1: Här kan du se en TV-dokumentär på TV4 om ”det oprovocerade våldet” – som främst drabbar män och pojkar. Tack för tipset, Christian!

För övrigt 2: Kvinnliga artister toppar topplistorna för skivförsäljning i både Norge och Sverige, skriver SvD. Dags att kvotera in män för att få stopp på kärringväldet? (Det tycker jag förstås inte, det är ironi, mot bakgrund av alla beskyllningar om gubbvälde så fort män är i majoritet). Läs mer här. Tack för tipset, Fredrik!

29 svar to “Plötsligt väldigt synd om kvinnlig konduktör”

  1. Clabbe Says:

    Per > Det är mycket som är mystiskt men den här händelsen. Läs denna redogörelse:

    http://politisktinkorrekt.info/2011/08/05/mystiken-tatnar-kring-den-sa-kallade-11-aringen/

  2. Clabbe Says:

    Och jag vet förstås hur man stavar ditt förnamn: Pär. Sorry.🙂

  3. JD Says:

    SJ är ett fruktansvärt dåligt skött skitföretag. Förmodligen europas sämsta med fler än 500 anställda så att rötägg och dålig personal finns där är inte konstigt.
    Ännu konstigare dock att Wollin jämför en 11 årig svart flicka med tjuvåkande knarkare.
    Kan intr säga om kondektören eller MW har sämst omdöme?

  4. Lorem Ipsum Says:

    Enligt svensk media är det:

    Kvinna ställer till det = Alla ursäkter i världen
    Man ställer till det = Inga ursäkter i världen

    Men kör på säger jag. Kräng offerkoftor och grillbestick. För nyheter har ni inte sålt dom senaste trettio åren.

  5. JD Says:

    Clabbe
    Hur ska man veta vems uppgifter man kan lita på?
    Jag har i alla fall ingen aning nu mer då vanliga dagstidn bara skriver för att tjäna pengar och inte för att upplysa.

  6. zoega59 Says:

    Jag börjar bli trött på allt skriveri om denna händelse
    Kanske finns det ett rasistiskt inslag i det som hände, bara konduktören vet

  7. Dan Says:

    Oavsett SJ’s regler så säger medmännskligheten i oss att vi inte slänger en liten flicka av tåget även om hon ser ut som 15 (ännu en ursäkt till konduktörens fördel).

    Att Malin Wollin väljer jämföra flickan med knarkare för att ursäkta konduktören säger allt om hur långt dessa feminister är bredda att gå för att ursäkta sina fel och misstag. Att hon sen väljer att se det positiva i det hela är ju bra. Det är bara det att hon ALDRIG hade sett det minsta positivt i historien om en man varit inblandad även om det hade varit 1/10 så hemskt. Det har hon tydligt bevisat i sina tidigare attacker på män.

    Då hade det hetat att patriarkalet åter igen visar sitt hemska ansikte och att inte ens små flickor (hon såg ut som 7) får vara i fred.

  8. Jocke S Says:

    Svenska journalister slår alla rekord! Kan man åtminstone få veta om storasystern var på toaletten!? Med eller utan biljett?

  9. barfota Says:

    Vet inte vad som är sant eller falskt, läs själv.
    Korsfäst konduktören!
    Fram med sanningen om 11-åringen!

  10. Lars I Says:

    Bara ett av alla exempel på obefintlig social kompetens hos svenska kvinnor i ”maktposition”,
    dvs handläggare på myndigheter och serviceinrättningar, butiksbiträden och varför då inte också SJ konduktörer. Så långt har det gått att jag undviker en kvinnlig handläggare om det finns ett manligt alternativ, och jag har aldrig kommit underfund med vad i det kvinnliga tänkandet som får henna att genast hoppa upp i sadeln och utöva ”makt”, om makten sen bara är att få avhysa en stackars 11-åring från tåget.

    Och bara ett av alla exempel på när dumhet förvandlas till martyrskap, grundbulten i modern svensk kvinnokultur i sann feministisk anda. Utan att man fattat att man förvandlat sig själva till ett stackars B-lag, som är vår uppgift att tycka synd om.

  11. Argus Says:

    Själva händelsen går inte att uttala sig om eftersom vi inte hört konduktörens berättelse. Normalt sett så brukar dock större hänsyn tas till politisk korrekthet än till sanningen. Sedan är det sant att det finns en större acceptans för svaghet hos kvinnor än hos män. Män förväntas, också av kvinnor, att ta större ansvar i svåra situationer.

  12. Jack Says:

    Off topic: Tittade i scb. Mellan 2000 och 2009 ökade mäns inkomst av tjänst med 28%, kvinnors inkomst av tjänst ökade med 68% (!).

    Kvinnors inkomst av tjänst i Sverige var 74.6% av män 2009

    Kvinnors arbetstid i Sverige var 74.5% av män 2009

    Kvinnor får lika lön för samma arbetstid men utför inte samma arbete.

    Därutöver får kvinnor i snitt 4200kr relativt män genom sociala transaktioner varje månad.

    Därutöver saknar män många av de juridiska rättigheter kvinnan har.

    Därutöver är samhällstjänsterna som män betalar för inte anpassade för män eller är inte de samhällstjänster som passar män.

    Därutöver kommer kvinnor i Sverige hästlängder före män vad gäller många av de viktigaste komponenterna i livet: Livslängd, reproduktionsmöjligheter, partnervalsmöjligheter, sociala kontakter, livstillfredställelse, rätten till sin egen kropp (ex många män har under militär livegenskap under hot om våld och fängelse tvingats slita ut sina kroppar, fler män har också jobbat som prostituerade)

    Män har heller nästan ingen politisk röst eller representation.

    Att det är så synd om den kvinnliga konduktören kan ställas i proportion till att det bara idag dör ca 100 män och pojkar i förtid i Sverige pga en kvinnocentrerad och på sina håll mansfientlig organisering av samhället.

  13. Robban Says:

    Som dåligt ät det extremt dålig journalistik av kvällspressen. De vet att synen på SJ är dålig och därför vill folk läsa negativa nyheter om SJ. Kvällspressen bryr sig dock inte om det är sant eller inte.

    Att 11-åringen var från Kongo och att de ofta ljuger om sin ålder för att få fördelar i Sverige bryr de sig självklart inte om att förtälja

  14. Olle Says:

    Ganska komiskt att se hur en händelse som denna ger gammelmedierna total PK-kortslutning. Å ena sidan några Afrikanska flyktingar som möjligen gjort något brottsligt, å andra sidan en kvinnlig ämbetshavare som möjligen trampat i klaveret. Vems sida ska de ställa sig på? Hur de än väljer blir det ju fel i deras PK-agenda. Det enda man kan vara säker på är att kommentarsfälten spärras.

  15. Olle Says:

    Angående bloggen: Av någon anledning kan jag inte längre skriva kommentarer här från min PC, bara från min iPhone. Möjligen beror det på att det finns fler som använder samma nick som jag?

  16. Carl Says:

    Två oprofessionella människor gör en professionell?
    För den där Malin Wollin verkar ju ha helt fuckad människosyn som skriver så om narkomaner. Fast i Sverige får man ju ser ner precis hur mycket som helst på narkomaner för de ska minsann skylla sig själva och helt enkelt bara ta sig i kragen, i alla fall om de är män – kvinnorna är offer för männens beroende förstås och bör få all världens medömkan och hjälp. Alltid. Utan undantag.

  17. Knut Says:

    PK-kortslutningen infann sig också för några år sedan när demokraternas presidentkandidatur stod mellan fru Clinton och Obama. Kvinna eller svart man? Deras åsikter spelade mindre roll för svenska ”experter”. (förresten är väl Obama till hälften vit).

  18. Daniel L Says:

    Jack: Det där var riktigt intressant. Du har inte en länk eller en hänvisning till var man kan hitta siffrorna? Jag förstår ju att det är från SCB, men lite mer specifikt?🙂

  19. Jämställdhetsfeministern Says:

    Sverige är ett feministiskt land och svensk media förstår därför att en kvinna aldrig skulle göra fel eller visa prov på bristande empati. Det måste väl även ni ”jämställdister” förstå att det är fullständigt orimligt. Givetvis är det de patriarkala strukturerna inom SJ som tvingat den stackars kvinnliga konduktören att bete sig på detta sätt. Hon är ett offer, precis som flickan som kastades av tåget. De skyldiga är, som vanligt, männen.

  20. Lövet Says:

    Lars I: Jag håller med till 100%. Jag uppmärksammades på detta av en kollega för ett par-tre år sedan. Jag trodde först inte riktigt på vad han sa: Att kvinnor med makt alltid är omständligare och mer paragrafryttare än män; att du aldrig kan hitta en smidig lösning med en kvinnlig handläggare, medan du alltid löser det hela med en kille som motpart.

    Jag har sedan hållt noggrann koll på detta och hans utsaga har stämt till så gott som 100%. Det har gällt allt från hotelreceptionister, butiksbiträden etc till passpoliser.
    Kan en kvinna strula till det med hänvisning till regelverket så kommer hon att göra det* – medan en kille i samma position kommer att hitta kryphålet som gör ”kunden” glad.

    Med ett snart bortglömt gammalt uttryck från Janne Carlssons tid inom SAS. Kvinnor är ”singlebaggers” medan karlar är ”doublebaggers”.

    Numera går jag alltid till disken med en man bakom – även om jag får vänta lite extra och oavsett hur trevlig tjejen vid disken bredvid ser ut.

    *) Ett extra minnsevärt tillfälle var när jag bad att få ”late checkout” på ett hotell och killen i receptionen sa ja, men tjejen vid disken bredvid gick över och sa ”ajabaja”. Hon var inte överordnad, men i och med att hon drog ”vi-har-våra-reglerkortet” så fick jag vänta på planet i en fotölj i lobbyn i fyra timmar istället…

  21. Ben Says:

    Även kvinnor förtrycker varandra ibland. Genusvetenskapen lär oss att även detta beror på patriarkatet.

  22. David Holman Says:

    Var är de mest uttalade feministerna här på bloggen när det gäller sådana här solklara saker?

    Jag har jobbat som tågvärd, vi slängde av folk över 15 dock jobbade jag inom pendeltrafiken och visste att de max behövde vänta 20min och inte flera timmar. Och aldrig slängde jag av någon på sista tåget över huvudtaget samt lyssnade på folk som sa ”Min kompis/syster/bror har biljetten”.

    Mina gamla kollegor tycker denna konduktör varit en idiot, för att hon är en idiot! Skäll ut ungarna men kasta inte av dem!

  23. Dan Says:

    @ Olle & Robban

    Bra, då vet vi att alla Afrikanska flyktingar Ljuger. Så ni menar att ni skulle ha slängt en 11 årig av tåget om hon inte hade biljett? även om ni var 100% säkra att hon ljuger? Men jag antar att ni inte blir sura då om er lilla flicka blir avslängd? Vare sig hon har biljett, råkat tappa det eller annat?

    Vad vet ni om Kongoflyktingar? Att även 11 åringar blir våldtagna av uniformerade soldater? Att när helst de ser en uniform blir till sig av skräck? Nej, hon är säkert bara ute efter din skattepengar.

  24. Lars I Says:

    @Lövet
    Ja, det verkar onekligen som att det kvinnliga tänkandet i högre grad än mäns är inriktat på att hitta svårigheterna i stället för möjligheterna. Varför söka en smidig lösning när man kan hävda sig själv och motivera sin existens genom en handflata i nyllet på en kund ? Något tillspetsat: ”Jag har i alla fall nekat en kund, alltså finns jag” För en feminist är det ju dessutom ett gyllene tillfälle för en hämnd i det lilla mot det patriarkat som i alla tider ”förtryckt” kvinnan. Eller är det kanske bara det klassiska, att auktoritär behöver bara den vara som saknar auktoritet, medan auktoriteten kan bjuda hur mycket som helst på sig själv. Vet inte hur mycket det är frågan om feministisk kultur eller samma konfliktbenägenhet som i allmänhet verkar göra kvinnlig samvaron med omvärlden så komplicerad, men hur som helst upplever jag detta gerillakrig i det vardagliga miniformatet som lika samhällsdestruktivt och kvinnoförnedrande som det etablerade feministiska könskriget i media och politik. Man undrar om det aldrig infinner sig några kvinnliga farhågor för ett ökat och självförvållat kvinnoförakt.
    Jag har kommit på mig själv med att i det närmaste applådera, åtminstone särskilt uppmuntra, de serviceminded kvinnliga tjänstemän som när det inträffar gör ett bra jobb. Vilket man vanligtvis inte gör mot manliga dito, där man mer tar det för givet.

    För att också bidra med ett exempel på vad jag menar så bytte jag häromdagen optiker där jag varit kund i snart tio år, efter ett besök där jag artigt frågade efter några linsförvaringsboxar av plast (maxvärde 2 kr ?) som synligen förvarades i en glasskål bakom disken. Av den äldre manlige butiksägaren brukar jag nämligen få en grabbnäve linsboxar i farten, på köpet, men denna dag betjänade det kvinnliga butiksbiträdet som jag lärt mig att inte låta mig betjänas av förrän jag har fått mitt matintag och känner mig stark.
    – ”Linsboxarna levereras med linsvätskan”, var kvinnans svar.
    – ”Men du har ju en hel skål med boxar bakom dig, är inte dom till salu ? Jag betalar gärna !”
    – ”Linsboxarna levereras med linsvätskan”, var återigen svaret.
    Efter bytet till ny optiker kände jag behov av att per mail för butiksägaren beklaga och förklara den avbrutna kundrelationen, eftersom den frånsett de adrenalinbringande kontakterna med butiksbiträdet varit mycket givande och trevlig.
    Så min uppmaning är alltså att alltid rapportera undermålig tjänsteutövning vare sig det handlar om ren och skär dumhet eller medvetna trakasserier, eftersom jag tyvärr upplever det här exemplet som snarare regel än undantag. Åtminstone irriterande vanligt. Att det i slutändan brukar vara kvinnan som framställs som offret – om än för sin egen dumhet- i dagens feministiska Sverige gör inte saken mindre angelägen.

  25. trollan Says:

    Personligen tycker jag det finns mycket frågetecken i detta fall, och som någon redan tagit upp så finns det länkat en del frågetecken om rapporteringen här:
    http://mopsen.wordpress.com/2011/08/05/korsfast-konduktoren/

    Att man vänt och tycker synd om konduktören ser inte jag som att det har något att göra med att det är en kvinna. Nu kan jag väl erkänna att jag trodde det var en man från början. Men den spontana reaktionen var väl att det blev värre när jag insåg att det var en kvinna – inte så att man då skulle urskulda henne.

  26. Jämställdhetsfeministern Says:

    @trollan

    Exakt! Konduktören kritiseras bara för att hon är kvinna. Om det varit en manlig konduktör, hade han snarast beskrivits som en hjälte. Kvinnor drabbas alltid värst.

  27. Olle Says:

    Dan kl 18:50, vad var det där för meningslöst halmgubbeinlägg? Vad är det i ordet ‘möjligen’ du inte förstår? Min poäng är att medierna sällan klarar av att rapportera ordentligt om någon annan än en vit heteroman gjort något klandervärt. Och inte heller då förresten, fast på motsatt vis.

  28. Jack Says:

    Daniel L,

    ”Jack: Det där var riktigt intressant.”

    Tack, det tycker jag med.

    ”Du har inte en länk eller en hänvisning till var man kan hitta siffrorna?”

    Har inte hittat något bra sätt att länka till data ur scb, man skulle ju vilja kunna ge en länk som gör den sökning man gjort, eller iaf till ett cachat resultat om de vill spara sökkraft.

    Här kan du dock söka själv efter arbetstimmmar:
    http://tinyurl.com/4xzpdvq

    Och här kan du söka efter inkomst av tjänst (ökning 2000-2009 samt nivå 2009):
    http://tinyurl.com/3umwt9o

    Ang sociala tranfereringar:
    ”Utbetalningarna av skattepliktiga transfereringar
    har ökat för kvinnor och minskat för män under
    det senaste decenniet. Detta medför att kvinnornas
    andel av utbetalningarna har ökat
    väsentligt….Detta innebär
    att kvinnor nu får ersättning med högre belopp
    eller för längre perioder än tidigare

    http://tinyurl.com/3d8rv3x

    Även här om hur kvinnor 2 miljoner relativt genomsnittsmannen:
    http://www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2005K03_TI_06_A05ST0503.pdf

    Notera där också hur män måste leva till 90år för att få tillbaka vad de betalat in till staten, Enligt den måttstocken är det än fler än 100, kankske 150 män som dör i förtid varje dag? Ca 100 baserade jag på kvinnors medellivslängd, vilken få av de män som dör på en dag har uppnått.

  29. Christofer Catilan Says:

    Lorem Ipsum: Man ställer till det = Inga ursäkter i världen?

    Dess värre tycks det stämma. Jag har själv berättat (icke publicerad) historia i en exakt samma tappning utom att jag har gjort ett virtuellt könsbyte på aktörerna. För min stora förvåning så fick jag diametralt helt olika reaktioner och kommentarer beroende om lyssnarna fick veta det var kvinnor eller män. Jag testade denna övrigt så sanna historia på flera och utfallet var alltid detsamma: till männens nackdel. Men både män och kvinnor var tämligen samstämmiga i sina omdömen, dvs män och kvinnor är i stort sett överens att det ska vara så. Hela sanningen är att det var det var två kvinnor som var ”skurken”. Slutsats? Hmmm…svårt att säga men det låter som att kvinnligt kön tolkas som det vore ett psykologiskt/emotionellt handikapp vilket jag tycker är hårresande.

Kommentera

