Kvinnor har intagit Tripoli och befriat Libyen

by

Tack vare ett tips från Wagner fick jag kännedom om detta sätt på vilket Dagens Industri presenterar vad som idag händer i Libyen:

Jag hade redan innan tänkt skriva på bloggen att det vore intressant att anlägga ett genusperspektiv på de rebeller vars offensiv nu har arbetat sig ända fram till Gadaffis palats. Hur är könsfördelningen i de rebelltrupper som kanske borde kallas för hjältar, de verkar ju vara på vippen att befria det libyska folket, det är något som vore intressant att veta.

Men Dagens Industri hann före. Läs deras artikel här.

Uppdatering: Signaturen Kenneth skrev följande kommentar till detta blogginlägg:

”Typisk genusvinkling av Dagens Industri! Jag känner folk som jobbar på tidningen och de säger att DI sedan många år har som uttalat mål att få in fler kvinnor på bild i spalterna. En kvinna som startar ett nytt företag har därför avsevärt mycket lättare än en man att få synas i Sveriges största affärstidning.

Med den inställningen är det fullt logiskt för DI att beskriva det som att frihetskampen i Libyen drivs av kvinnor.

En snabb titt på hur händelserna i Libyen beskrivs i exempelvis CNN och BBC ger en helt annan bild. I den rapporteringen är det nästan omöjligt att upptäcka några kvinnor alls på barrikaderna.

Uppdatering 2: Titta gärna på detta bildspel från brittiska BBC, som ger ett helt annat intryck än Dagens Industri när det gäller könsfördelningen i den libyska befrielsekampen.

35 svar to “Kvinnor har intagit Tripoli och befriat Libyen”

  1. Jämställdhetsfeministern Says:

    Alla i Sverige vet att det är kvinnorna som har stått för demokratiseringsrevolutionerna i Mellanöstern. Männen har, som alltid, antingen latat sig eller stått på förtryckarnas sida. Detta har tydligt framgått i svensk media och man måste vara både blind och dum för att inte fatta att det är så det är.

    Det ÄR skillnad mellan män och kvinnor – män förtycker och är oansvariga medan kvinnor drabbas, tar ansvar och inför demokrati.

  2. barfota Says:

    Di är väl en affärstidning och likt andra skitblaskor hänger på vilken ”trend” som helst så länge det genererar pengar.

    Jag är stark anhängare av konsumentkraft och min omedelbara reaktion är sluta köpa eller annonsera i blaskan.

  3. Lövet Says:

    Skämmes ta mej fan!

  4. profanum_vulgus Says:

    Islamistrebellerna är knappast ute efter att befria någon. De tusentals värnpliktiga som dött i kampen mot islamisterna och NATO kanske kan kallas hjältar, vad sägs om att anlägga genusperspektiv på dem?
    Varför är det bara kvinnor med huvudduk som hurrar? Det är ju trots allt en minoritet av kvinnorna i Libyen som bär huvudduk (men snart blir det väl lag på det).

  5. Kenneth Says:

    Typisk genusvinkling av Dagens Industri! Jag känner folk som jobbar på tidningen och de säger att DI sedan många år har som uttalat mål att få in fler kvinnor på bild i spalterna. En kvinna som startar ett nytt företag har därför avsevärt mycket lättare än en man att få synas i Sveriges största affärstidning.

    Med den inställningen är det fullt logiskt för DI att beskriva det som att frihetskampen i Libyen drivs av kvinnor.

    En snabb titt på hur händelserna i Libyen beskrivs i exempelvis CNN och BBC ger en helt annan bild. I den rapporteringen är det nästan omöjligt att upptäcka några kvinnor alls på barridaderna.

  6. Lasse Says:

    Var länge sedan DI var en affärstidning. Nu är det inget annat än en feministisk skvallerblaska. Jag och många av mina kollegor har slutat läsa den.

  7. barfota Says:

    @Lasse
    Du som är aktiv och jobbar vet bättre än jag, men som vi gamla gubbslem brukar säga det var bättre förr! På min tid, då jag prenumererade på den var det en hyfsad affärstidning. Heder åt dig och dina kollegor som slutat köpa tidningen och mata dårarna med pengar.

  8. JD Says:

    Texten är väl helt ok i DI. Den är inte genusvinklad vilket inte heller är nödvändigt.

    Att man valt en bild på kvinnor som jublar istället för män som jublar kan ju bero på att man inte vill ha kritik från dem som räknar antalet kvinnor i våra dagstidningar.
    För tio år sedan hade det nog varit en helt annan bild till artikeln än idag! Dvs på den tiden då det sågs som politiskt korrekt att illustrera verkligheten så som den är!

  9. barfota Says:

    @JD

    ”Att man valt en bild på kvinnor som jublar istället för män som jublar kan ju bero på att man inte vill ha kritik från dem som räknar antalet kvinnor i våra dagstidningar.”

    Med andra ord DI är fega och populistiska, kan man då lita på en sådan tidning när det kommer till viktigare saker som affärer, investeringar o.s.v. Jag skulle inte lita på DI, skulle du?

  10. Olle Says:

    Att en massa kvinnor syns på bild ska nog tolkas som att huvudstaden nu anses så pass rensad och säker att t.o.m kvinnor vågar sig ut.

  11. Silver Says:

    Bästa rubriken, någonsin.

  12. barfota Says:

    @Olle

    ”Att en massa kvinnor syns på bild ska nog tolkas som att huvudstaden nu anses så pass rensad och säker att t.o.m kvinnor vågar sig ut.”

    Haha, jo det skulle väl vara just det. Huvudstaden är rensad och säker, kvinnorna ger sig ut, blir utsatta för våld och vips så har vi en helt ny kvinnofälla skapad av DI. Tripoli en ny kvinnofälla?

  13. Theodor Says:

    Att verklighetsskildra är livsnödvändigt. Bilden återger en verklighet i alla fall fast få är det väl som tror att just kvinnor skulle drivit bort Kadaffis trupper. Men att kvinnor har en stor del i att hålla ihop familjerna och grundfunktionerna i samhället kan man inte förneka heller.

    Män ocj kvinnor behövs båda lika mycket, även om jag anser att speciellt in dessa muslimska länder står männen helt klart på förtyckarsidan. Det är bara att se verkligheten i vitögat!

    /man

  14. ParStrom Says:

    @Theodor

    Generaliserar du inte lite när du säger att männen står på förtryckarsidan i muslimska länder? Hur tror du det skulle kännas för de män som torterats i tyranners fängelser i dessa länder, eller för de män som kämpar med livet som insats med vapen i hand för att störta tyranner, om de läste vad du skrev om dem?

  15. fredrik Says:

    Haha, ja just det ja. Den verklighet som feminster vill se, dvs där alla kvinnor bär alla bördor och är dom enda som är förtryckta.

    Vem i media idag skulle ens drömma om att förnekar de bördor och funktioner kvinnor har i samhället? Och i det här fallet får man väl konstatera att ”hålla ihop familjen” är en löjligt lite uppoffring i förhållande till det som männen har gjort.

    ”Män ocj kvinnor behövs båda lika mycket, även om jag anser att speciellt in dessa muslimska länder står männen helt klart på förtyckarsidan. Det är bara att se verkligheten i vitögat!”

    Här ser man också hur du delar upp: män står för förtrycket, men själva det postiva, befrielsen, den är det helt ok att att skildra som om kvinnor står för!

  16. Theodor Says:

    Ja, det kan säkert vara så att jag generaliserar lite. Det finns också kvinnor som tagit över männens metoder att förtrycka, men jag tror ändå inte att det skulle vara det normala, speciellt inte i muslimska länder där kvinnan verkar anses mest vara männens bruksföremål.

    Ärligt sagt tyckte jag bilden var vacker och man ser liksom hoppet i dessa kvinnors ögon. Att koppla detta till att nån har menat att det skulle vara kvinnorna som fixat segern anser jag va helt befängt.

    Tror ändå inte att situationen i såna länder kan jämföras med just Sverige där knäppa vänsterfalangsdrömmare tror mer på sina egna olustiga idéer än på verkligheten. De hade platsat bättre bland Stalins historieförfalskande omtolkare. Att se bilden i DI som uttryck för dessa knäppgökars önskan att omtolka verkligheten är dock att ta i.

  17. Pether Says:

    Theodor: Kolla tillbaka i alla reportage om den arabiskavåren, så ser du att 90%+ av innehåller kvinnor eller endast kvinnor. Trots att nog 100% av de som slogs för deras frihet är män.
    Kvinnorna fanns med när de hade picnick på torgen, men drog sin kos när det blev farligt.

    Precis innan revolutionerna kom det forskningsresultat som visade att det var unga män som drog det stora tunga lasset vid sådana här revolutioner. Men feministmedia vill få oss att tro att det är kvinnor, och det har de även sagt rakt ut.

    Sedan att säga att alla män är förtryckare så förtjänar du en stor fet pungspark, om du har någon pung kvar efter din feministiska sjukdom.

  18. Lövet Says:

    Min kommentar på di.se på temat DI:s redaktionella bildval togs bort…

    …kan ha berott på att jag ansåg att bildvalet var ”skamligt” av DI…

  19. Lövet Says:

    @Theodor, Khaddaffi har som bekant en egen specialutbildad livaktsstyrka av bara kvinnor. Så du kanske borde dubbelchecka dit mansföraktande ”männen helt klart på förtyckarsidan”.

    Jag är f.ö. nästan böjd att hålla med Pether i hans sista mening…

  20. Theodor Says:

    Sansa dig lite Pether. Tror att jag med all tydlighet visat att jag inte håller med feminister på ens 5 öre och så tänker du pådyvla mig det ändå. Att sen prata om pungsparkar och annat ovett gör att du klaasificerar dig själv till extremist. Skäms!!!

  21. Theodor Says:

    Lövet, du tänker enbart utifrån svenska förhållanden! Jag avskyr våld från både kvinnor och män! Ondskan finns i dem båda! Men den som förnekar att män utnyttjar kvinnor till enbart egna behov det är något som du kan va viss om. Läs annars det som pågår i Kongo Kinshasa där män systematiskt våldtar kvinnor. Att inte vilja erkänna att detta är ett grymt förtryck är att med vett och vilja blunda för verkligheten.

  22. fredrik Says:

    Lövet:
    Jag känner igen det där. Jag skrev något liknande om foton på börsmäklare häromdagen, och vips så var det borta. DI tål tydligen inte kritik.

  23. Theodor Says:

    @pär Naturligtvis har du rätt att speciellt många män drabbas av andra mäns våld. Helt klart! Men det tar ju inte bort att det i stort är männen där som står på förtryckarsidan. Nej, inte alla män, men det har jag heller menat med det jag skrev. Om du uppfattat det så har jag kanske uttryckt mig onyanserad och jag är i så fall glad att kunna förklara lite mer det jag menar.

  24. Theodor Says:

    Lövet, jag vet inte hur du uttryckt dig, men gjorde du det som Pether här som jag naturligtvis hoppas att du INTE gjorde då är det självklart att de tar bort en sådan kommentar. Man ska förvänta sig att folk har lite hyfs när de skriver. En del har tydligen inte det och det ska tas bort, tycker även jag oavsett om det kommer från höger eller vänsterextremister…. Så är det med det!

  25. maggan Says:

    ang kongo kinshasa så är våldtäkter och sexuella övergrepp ganska jämnt spridda på kvinnor och män, hur det sedan ser ut på förövar sidan så kan jag nog hålla med om att det är i huvudsak män. Men att förringa människors lidande bara för att de har olika kön, etnicitet och religion där har du spiken i det toleranta samhällets kista.

  26. Theodor Says:

    Maggan, där säger du rätt! Det var det även jag menade! Det är verkligheten som ska styra hur vi tänker över saker inte kvinnohat eller manshat. Båda två är lika illa och leder bara till förfall av samhället. Att Pär sen använder denna blogg till att påpeka att genusperspektivet kan vara förvridet är bara bra, precis av samma anledning. Vi behöver se verkligheten som den är, inte som vi vill spegla den eller tycker att även andra ska spegla den. Sanningen gör oss fri, inte våld, inte hotfulla ord, inte ofördragsamhet utan respekt för varandras egenhet. Jag hoppas Pär kommer att jobba utifrån det även fortsättningsvis så att kommentarer kan leda till meningsfullt tankeutbyte och att de som uppför sig oförskämt även på denna sida kommer bli vräkta…

  27. Olle Says:

    För att kunna våldta en kvinna i krig måste du först oskadliggöra männen som skyddar henne. Och då kan man ju debattera om vem som drabbas värst, fast det är tämligen improduktivt.

    Men vad våldtäkter i Afrika har i den svenska genusdebatten att göra begriper jag inte. De skyldiga förstår ju inte ens svenska och kan inte delta i debatten. De har heller inga supporters i Sverige.

  28. Lövet Says:

    Jag var inne nu igen och nu var min kommentar tillbaka, tillsammans med en ny på samma tema som jag skrev ett par timmar senare.

    De har ”tappat bort” mina kommentarer många gånger förr på DI, det kan vara så att de har ett kommentarssystem som funkar dåligt, men det är ju inte utan att man undrar…

  29. Lövet Says:

    @Theodor: Spekulera på i mitt inlägg på DI. Det finns som jag skrev ovan att läsa igen på DI.

    Jag väljer istället att titta på vad du kommunicerar i dina inlägg här:

    Du skriver att ”männen står på förtryckarsidan” och att ”män i stort står på förtryckarsidan” att ”män utnyttjar kvinnor till enbart egna behov”.

    Jo då, du försöker finta oss med ett ”inte alla män” i ett inlägg, men det är en lika bedrövlig ursäkt för din sexism som det skulle vara för ”Påls i Landskronas” rasism om han skrev ”Inte alla invandrare begår brott men de brott som begås – de begås i stort av invandrare”.

    Ja, jag skrev som sagt att jag ”nästan” höll med Pether och med det menar jag att du är precis lika god kålsupare – och förtjänar lika mycket och lika hård kritik – som någon annan hetsare mot någon som helst folkgrupp.
    Ja du är värre faktiskt. En rasist framhärdar åtminstone i sitt människoförakt i vetskapen om att han kommer att bli motsagd och kritiserad.

    Du sitter här och föraktar ”inte alla män” men ”män i stort” och vet att du blir klappad på ryggen av ditt lilla vänsterkollektiv för d i t t människoförakt.

    BTW: Ända sedan du skrev det så har jag funderat på hur d u själv går tillväga när du ”utnyttjar kvinnor till enbart egna behov”?
    …ja ”i stort” sådär alltså!

  30. JD Says:

    @Theodor

    Ja det finns förtryckare av båda könen och förtryckta av båda könen oavsett hur fördelningen ser ut.
    Det stora frågan är om förtryckarna fått sina egenskaper pga sitt kön eller pga att dom har makt att förtrycka?
    Jag tvivlar inte på att det är makten som är roten till förtrycket och inte könet.

    Vi får heller inte glömma att det var en kvinna som var orsaken till att revolten startade i Mellanöstern.
    En av förklaringarna är nämligen att mannen som brände upp sig själv (Bouazizi i Tunisien ) gjorde det som ett utlopp för att han blev offentligt förnedrad när en 45 år gammal kvinnlig kommunaltjänstekvinna då han ville förtjäna sitt levebröd genom att sälja grönsaker.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Mohammed_Bouazizi

    Det finns även andra som bränt sig själva under mellanösternrevolten.
    Vad jag vet så är det bara män som har drivits till detta desperata protestbeslut.
    http://www2.amnesty.se/andranyheter.nsf/%28notiseraphem%29/3ED22F186763F89FC125782200514B4E?opendocument

  31. J Says:

    Det er ikke bare DN som har disse bildene på forsiden. Sjekk ut Deutsch Welle. http://www.dw-world.de/dw/0,,265,00.html?id=265

    Å fremme kvinner, selv på områder hvor menn beviselig står for de største offer og insatser er allmenn kutyme i vesten i dag. Feminister er ofte opptatt av at kvinner usynliggjøres. Noen bør kanskje oppyse dem om at det er langt mer vanlig at menn usynliggjøres i dag.

  32. Lövet Says:

    @JD: Det är inte omöjligt att den Tuniska kvinnliga tjänstemannen har svenska motsvarigheter på soc, försäkringskassan eller SJ…

  33. Jack Says:

    Om DI vill ha mer kvinnor på bild, varför då inte göra som några av de mest framgångsrika tidningarna i genom historien? Eller gör de redan det genom att i smyg ha målet att ha fler kvinnor på bild? Kvinnor på bild är ju som bekant temat för några av de mest populära tidningarna i världen, Playboy, Hustler och nu Dagens industri. Kvinnor säljer men man kanske ska fråga sig vad det är som säljs innan man betalar.

  34. Olle Says:

    Jack, sidan 3 är en klassiker

  35. Sigvard Says:

    maggan säger 22 augusti 2011 kl. 14:01: ”ang kongo kinshasa så är våldtäkter och sexuella övergrepp ganska jämnt spridda på kvinnor och män”.

    Kan du ange någon källa till det påståendet?

Kommentera

