Genusvetare hotar polisanmäla mig

by

Jag bloggadetidigare idag om att genusvetaren Maria Zerihoun attackerat mig på ett diskussionsforum för genusforskare, den så kallade Genuslistan. Bland annat antyder hon där att jag skulle kunna döda som Breivik i Norge.

Nu har Zerihoun sett mitt blogginlägg, och med anledning av det skickat mig nedanstående mejl:

.

Hej Pär,

Letade efter din e-post och hittade den inte förrän nu. Mailar det som jag istället postade som en kommentar på ditt blogginlägg. Detta är mer officiellt och formellt.

Ja du Pär, kunde du ha regerat/agerat på ett annat sätt?!

Jag argumenterade för att du och Billing skulle få finnas kvar på listan och du ”OUTAR” mig på din genusmytsblogg. En ganska obehaglig taktik men inte främmande tyvärr.

Nu är frågan, ska jag be dig att komplettera ditt inlägg med mitt CV och kanske be dig länka till min nya blogg (och utnyttja trafiken och PR-effekten) eller helt enkelt anmäla dig för förtal!?

Att du har brutit mot Genuslistans tydliga regler är uppenbart genom ditt reflexmässiga (kanske tom biologiska?) beteende och jag har därför bett dem att stänga av dig. Men det har du säkert redan räknat så inget nytt på den fronten…
http://www.genus.se/resurser/genuslistan/

Jag ber att få återkomma lite senare när jag har mer tid. För det är alltid mycket att jobba med när man vill förändra världen till det bättre!

Ha en bra dag!

: m

.

Jag har svårt att förstå med vilken grund Maria Zerihoun skulle anmäla mig för förtal. Jag skickade henne därför följande svar:

.

Hej Maria! Tack för ditt mejl. På vilket sätt har jag förtalat dig?

Hälsningar
Pär

.

Då fick jag detta svar från henne:

.

hej hopp det var ett snabbt svar.

ett tips på användarbarhet på din blogg vore att på ett tydligare sätt
synliggöra och möjliggöra kontakt med dig direkt. dvs om du vill det.

hur?
tyvärr sitter jag med olika deadlines men du verkar ju vara online 24/7 så
lägg några minuter på att fråga andra som vet.

http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=gratis+juridisk+rådgivning&ie=UTF-8&oe=UTF-8

: m

.

Jag mejlade henne och frågade vad hon menar med att ge mig den länken. Då fick jag detta svar från henne:

.

hej igen,

jag läser ditt svar som om att du inte riktigt kan utröna meningen med ”gratis juridisk rådgivning”.
det är lite oroande tycker jag minst sagt och borde kanske be dig att förtydliga din fråga men…
…jag är upptagen av andra saker av större vikt.

återkommer ang. tidigare nämnda ärenden.
ha en fortsatt bra dag!

: m

.

Jag kommer osökt att tänka på ett intressant citat från Mahatma Gandhi (som kämpade mot det brittiska imperiet i Indien):

”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win.”

128 svar to “Genusvetare hotar polisanmäla mig”

  1. Chr Ewrk Says:

    Ja jag säger då det…

  2. maukonen Says:

    Hur kan det vara förtal om man bara visar vad ngn har skrivit om en?
    Och hur kan det bli förtal om man sakligt svarar på vad ngn har skrivit om en?

    Nog för att jag är kvinna, men jag är inte ngn feministisk jämställdhets genus kvinna av svenska mått mätt, så jag begriper mig inte riktigt på vad det du har förtalat Pär.

    Jag tycker du har bemött all kritik mot dig, i alla ämnen som du verkar har trampat på ömma tår, bra.
    Men som sagt jag är ju en kvinna som inte håller måttet, så min åsikt kanske inte räknas ?😀

  3. Pether Says:

    Så hon hotar att anmäla dig för fartal, och enda anledningen är att det är svårt att hitta din email, som för övrigt står helt synlig i spalten till höger på första sidan.

    Att vara idiot är inte skäl nog att stämma någon annan för förtal.

  4. DrKejs Says:

    Måste faktiskt framföra att detta mest påminner om lyteskomik. Ser fram emot fortsättningen! Fler självmål av genustalibanerna!😀

  5. Lasse Sjöström Says:

    Detta börjar bli farsartat.

  6. barfota Says:

    @ParStrom
    Har du startat en helt ny blogg? Var hittar jag denna ”genusmytsblogg” som den synnerligen välutbildade och helt överflödiga genusvetaren Maria Zerihoun eller skall det vara genus tror sig vetaren?

    Önskar dig all lycka med den nya bloggen.

  7. Mats Lind Says:

    Boken ”I rosens namn” kommer till minnes där kättare skulle brännas på bål. Du Pär Ström är en modern kättare som inte lyder dogmerna och vågar kritisera religionen. Det som då följer är detta, de troende protesterar, inte kan man väl få ha egna uppfattningar? Hur kan du förneka Guds existens? (Könsmaktsordningen).

    Stort LOL!

  8. Dan Says:

    Det är uppenbart att hon insåg att hon gjort bort sig med hotet om förtalsanmälning och därför länkar meningslösheter istället för att svara.

  9. Björn Says:

    Pär!
    Det är inget att bry sig om Maria Zerihoun. Maria är svagsint, enfaldig och fnoskig och talar vad hon har förstånd till.
    Stå på dig!
    Vänligen. Björn

  10. Buster Says:

    Och såhär står det i grundlagarna:

    ”Envar, vilken blivit förtrott att döma över missbruk av tryckfriheten eller eljest vaka över denna förordnings efterlevnad, bör därvid städse hava i åtanke att tryckfriheten utgör grundval för ett fritt samhällsskick, alltid fästa sin uppmärksamhet mera på ämnets och tankens än på uttryckets lagstridighet, på syftet än på framställningssättet, samt i tvivelsmål hellre fria än fälla.”

    1 kap 4 § TF
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490105.htm#K1P4

    Liknande skrivning i YGL:

    ”Den som skall döma över missbruk av yttrandefriheten eller på annat sätt vaka över att denna grundlag efterlevs bör betänka att yttrandefriheten är en grundval för ett fritt samhällsskick. Han bör alltid uppmärksamma syftet mera än framställningssättet. Om han är tveksam, bör han hellre fria än fälla.”

    (1 kap 5 § YGL)

    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911469.htm#K1P5

  11. Bengt Says:

    Åhhh…. Dessa ”små” genuvetare som bara för att de läst några poäng i detta ”kvasi”-ämne på Södertörn tror att de skall gå ut och frälsa hela världen (eller åtminstone skriva den på näsan) med hela sin nyvunna ”visdom”..
    Och nåde den som inte tar emot deras budskap med öppna armar…

  12. Ipse Cogita! Says:

    Hon är väl insatt i härskartekniker och nu använder hon bara den kunskapen. Konstigare än så är det inte.

    Ja du Pär, det borde du väl fatta! (för att använda lite av samma teknik)

    Och man får för tusan inte ”bryta mot genuslistans tydliga regler …”!

    Hon är ingen vass kniv i lådan så sitt lugnt i båten Pär.

    Allt väl!

  13. Bengt Says:

    Har hon likt ”genusöversteprästinnan” själv tittat lite för långt ner i flaskan med rödvin kanske?

    http://www.sommelleri.se/2009/09/jag-har-lange-sokt-efter-en-kurs-dar-jag-verkligen-kan-fordjupa-mina-kunskaper-och-passion-om-vin/

  14. PeKe Says:

    Passade på att läsa reglerna för genuslistan. De tillåter inte att man publicerar ett brev från någon annan, som man har fått utanför listan, på genuslistan. Det står inget om ett absolut förbud mot att citera i en annan kontext utöver det som upphovsrätten förbjuder, men jag betvivlar att MZ:s inlägg uppnår verkshöjd. Däremot är GL mer en ”announce-lista” där man inte får publicera debattinlägg. MZ kanske bör läsa reglerna själv.

  15. Joel Johansson Says:

    Jag uppskattar att inläggen på genusnytt varvas med lite lättsammare underhållning av denna typ. Alltför ofta blir man förbannad efter att ha läst om något Pär rapporterar om, men ibland (som nu) får man även tillfälle att le.

  16. CG Says:

    Det här är ju lysande… Feminism är som någon sagt en psykisk störning.. Tydligare exempel på detta var det länge sen jag såg…

  17. Lars I Says:

    Hade nog trots allt inte klart för mig att det så bedrövligt illa ställt. Att så totalt tappa koncepterna brukar man vanligtvis försöka dölja, eller åtminstone skämmas för. Men inte här.

  18. Olle Says:

    Såna här stunder vill man bara luta sig bekvämt bakåt i fåtöljen, pilla sig lite i naveln och glädjas över sin förträfflighet, vithet och manlighet, tryggt förvissad om att ens inbetalda skattemedel tillfaller någon bättre behövande.

  19. Bo Sundbäck Says:

    Det kanske vore en ide att fråga vederbörande om man ska göra en gemensam anmälan. För att få saken prövad…

  20. Ulf Andersson Says:

    Pär,

    jag kan inte se att du har gjort dig skyldig till
    förtal genom att publicera hennes åsikter.

    Du kanske borde välkomna en polisanmälan:
    om det går vidare, får du och alla andra
    jämställdister (och antifeminister) förhoppningsvis
    möjlighet att visa upp feminismens fula tryne för allmänheten.

  21. Per Says:

    I Sverige bor världens mest lättkränkta människor uppenbarligen.

    Redan Fritiof Nilsson Piraten sa på sin tid: ”Skriver man om synålar är det alltid nån enögd jävel som känner sig träffad”

    Stämmer lika bra idag.

  22. Hamstrn Says:

    Barbara Streisandeffekten?

  23. JD Says:

    Tog ett steg tillbaka i ett försök att se objektivt på allt detta. Frågan är vem som har rätt.
    Hon har givetvis rätt i att uttrycka sig negativt om människor som inte delar hennes uppfattning även om det är både osakligt och ganska snurrigt. Hon påstår att dessa idioter finns på Ströms och Billings bloggar och det får hon ju också tycka om hon vill.

    Människor i affekt bryter ju inte mot någon lag direkt bara för att de uttrycker sig klumpigt och att genuslistan inte är jämförbar med Mensa´s forum kan man ju inte göra så mycket åt, Problemet är väl mest att genusvetenskapen har blivit en undergroundkultur med oerhört mycket inflytande i samhället som få vågar ifrågasätta öppet. Därför är det svårt att säga vem som gjort mest rätt eller fel tycker jag…

  24. Pär.B Says:

    ”Att du har brutit mot Genuslistans tydliga regler är uppenbart genom ditt reflexmässiga (kanske tom biologiska?) beteende…”

    Kunde låta bli att lyfta fram denna mening. Hon antyder att gjort fel pga att du är man. Där ser man vad studier i genusvetenskap leder till.

  25. Klas Mattsson Says:

    Vänta, hon själv insinuerar att du är en potentiell massmördare.
    Du citerar henne.
    Då har DU förtalat HENNE?

    Vad fan har hon rökt?

  26. Lasse Says:

    Hon sågar sig själv vid fotknölarna ordentligt. Maria Zerihoun framställer feminismen som en sekt eller religion.

    Tack för att du stöder oss jämställdister genom dina varnande skolexempel på vad feminsmen egentligen står för Maria🙂

    .

  27. Stefan Says:

    Även jag har sett på Genuslistans regler, och utöver tekniska föreskrifter som att man inte får skicka för stora mejl eller bifoga bilagor finns de substantiella reglerna under rubrikerna Debatt, Innehåll och Personangrepp. Jag citerar reglerna nedan och kommenterar dem, och min bedömning är att MZ har brutit mot nästan alla reglerna under det att Ström och Billing har respekterat dem. Men tror någon att MZ kommer att bli utkastad från Genuslistan trots det?

    Så här står det i reglerna och så här bedömer jag att reglerna har respekterats:

    Genuslistan är inte öppen för debatt eller bloggliknande inlägg.
    – MZ:s pang-pang-dö-mejl är ett bloggliknande inlägg, vilket utgör grund för att MZ ska kastas ut från Genuslistan.

    Om deltagare vill kommentera ett mail på listan så ska det göras privat till avsändaren och inte ut på listan.
    – MZ:s pang-pang-dö-mejl om Billings mejl om Queerinstitutet gjordes inte privat utan på Genuslistan vilket utgör grund för att MZ ska kastas ut från Genuslistan.

    Det är heller inte tillåtet att posta en annan persons mail ut på listan utan tillstånd från avsändaren.
    – Ingen tycks ha brutit mot den regeln men av MZ:s svar till Genusnytt framgår att hon inte hittat Pär Ströms mejladress, så möjligen kan man här tänka sig eventuellt uppsåt från hennes sida att bryta mot Genuslistans regler.

    Genuslistan är främst en informationslista för det som rör genusforskning, men även för angränsande områden som har ett genusperspektiv.
    – Billings mejl till Genuslistan om Queerinstitutet måste anses ligga inom gränserna för information om ”angränsande områden som har ett genusperspektiv” och är alltså inte giltig grund att begära uteslutning av honom.

    Man får lov att informera om evenemang, nya böcker etc så länge man inte ”överannonserar”.
    – Pär Ströms tidigare mejl till Genuslistan om sin senaste bok måste anses ligga inom ramen för information om nya böcker och är alltså inte giltig grund att begära uteslutning av honom.

    Nedsättande eller kränkande kommentarer om andra personer är inte tillåtna.
    – I MZ:s pang-pang-dö-mejl sägs Ström och Billing vara uppsamlingsplatser för bl.a. ”höger fascism” vilket är en nedsättande kommentar som utgör grund för att MZ ska kastas ut från Genuslistan. (Det enda positiva med uttrycket högerfascism är att preciseringen av begreppet innebär medvetenhet om att det också existerar vänsterfascism.)

    Det är heller inte tillåtet att beröra individer på ett privat plan.
    – I MZ:s pang-pang-dö-mejl sägs Ström och Billing sitta i ett mörkt hörn och fumla ihop något som anspelar på massmorden i Norge, vilket tillsammans med uttrycket att de ”tillsammans blir helt i extas” (stavat ”xtras”) antagligen går över gränsen för åtalbart förtal och dessutom förstås är grund för att MZ ska kastas ut från Genuslistan.

    Inlägg som innebär hets mot folkgrupp är inte tillåtna.
    – I mejlet skriver MZ även att Ström och Billing hamnar i extas över sin ”manlighet så klart för de är ju bara självklara män”, vilket visserligen inte är hets mot folkgrupp i lagens mening eftersom män inte betraktas som en folkgrupp men som nog även det borde ses som grund för att kasta ut MZ från Genuslistan.

    Inlägg som yttrar sig kränkande om någons kön eller sexualitet är inte tillåtna.
    – Citatet ovan är uppenbarligen kränkande om könet män och är därför grund för att MZ ska kastas ut från Genuslistan.

  28. Bishounen Says:

    Pär.B.: Jag reagerade faktiskt själv över det där. Nu vet inte jag just Maria’s uppfattning om ‘Genus’, men är inte den allmäna kontentan och uppfattningen bland genusideologer att det inte finns några biologiska karaktäristika bland kön som är avgörande för individens personlighet?

  29. CG Says:

    En gång hade jag en stalker brud efter mig, som trots flera tydliga varningar fortsatte att ringa och skicka sms. Ofta riktigt smaskiga porr-sms. En dag tröttnade jag på detta och tog och vidarebefordrade smsen till hennes föräldrar. Efter några veckor fick jag ett brev från polisen där det stod att jag var anmäld för ofredande. Så beteendet ovan känns ganska bekant.

  30. Maria Says:

    I dag står det klart: Åklagare Cyrus Vance rekommenderar att åtalet mot Dominique Strauss Kahn läggs ned:
    http://www.courts.state.ny.us/whatsnew/pdf/dsk_motion_to_dismiss.pdf

  31. Joakim Says:

    Typisk härskarteknik att förlöjliga dig när hon själv inte ens kan svara på din fråga. Hon avslöjar även sin misandri genom att angripa ditt ”biologiska beteende”. Om hon nu är så upptagen, hur kan hon då ha tid att tjafsa och anmäla?

    Känn allas vårt stöd, Pär. Jag är glad att du orkar leda kampen jag inte orkar leda. Det är med stolthet som jag räknar dig som min förebild och jag samarbetar gärna med dig.

    Klassisk och passande artikel där du är hoppet: http://www.newsmill.se/artikel/2011/05/26/vi-cklas-alla-instinktivt-av-m-n-som-klagar

  32. ParStrom Says:

    @CG:

    Krona jag vinner, klave du förlorar.

  33. ParStrom Says:

    Tack för allt stöd, Joakim och alla andra!

  34. Hjalmar Says:

    Om MZ: Hjärnsläpp eller hjärnskada?
    Eller är det inlärt beteende, och alltså patriarkatets fel…?

  35. PO Says:

    Pär,

    Ditt citat av Mahatma Gandhi passar bra in här.

    Ipse Cogita! säger 23 augusti 2011 kl. 15:45: Hon är väl insatt i härskartekniker och nu använder hon bara den kunskapen.

    Precis.

    Klas Mattsson säger: 23 augusti 2011 kl. 16:33.
    Du citerar henne.
    Då har DU förtalat HENNE?

    Ett inte så ovanligt feltänk hos sköra personer

  36. Lars I Says:

    Pär
    kan du hitta något ”Falsk tillvitelse” i det informativa materialet som den kompetenta genusvetaren länkade till ?

  37. Buster Says:

    OT men viktigt (fr Saudisvenskan):

    http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1531101/27-aring-domd-for-knivattack-pa-partner.html

    27-årig gärningskvinna dömd för knivattack på partner

  38. barfota Says:

    Genuslistan är en STOR kvinnofälla.
    Där målar tok-kärringarna in sig själv i ett hörn, ja hörn är väl också en kvinnofälla, när de väl hamnat där kan de inte komma ut, ja va fan kommer väl ut så är hela samhället en enda stor gigantisk… Gissa vad, kan det börja på K och sluta med vinnofälla?

  39. Jesuit Says:

    Varför ödsla tid på knäppgökar som henne? Låt henne anmäla för allt i världen. Hennes e-mail talar för sig själva.

  40. Josef Says:

    Ur brottsbalken:
    5 kap. Om ärekränkning

    1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
    Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

    För att dömas för förtal ska man alltså peka ut någon som brottslig eller klandervärd i sitt beteende på ett sätt som är ägnat (dvs typ ”riskerar”) att utsätta denna för andras missaktning.

    Dessutom ska det inte vara försvarligt att lämna ut uppgiften.

    Är hennes beteende då brottsligt? Nope, det verkar det inte vara. Är hennes beteende klandervärt? Tveksamt. Jag menar, många kan nog få en ganska negativ bild av henne med grund i vad hon skrivit men jag har mycket svårt att tro att bristande färdigheter i skrivandets konst och lite galna åsikter i frågan är klandervärd. Om man dessutom betänker att det man tittar på är om hon framstår som klandervärd i sina egna kretsar (det vill säga, rimligen genusvärlden och vad hon nu umgås med för folk) så känns det högst tveksamt om de skulle utsätta henne för någon missaktning med grund i detta.

    Slutligen är det nog så att man kan hävda att det i vilket fall som helst är försvarligt av dig att publicera det, då en offentlig person kommer med så grova anklagelser mot dig. Alltså, de uppfyller inte på något sätt ens något av kriterierna för att ses som förtal, och även om det hade gjort det så hade det ändå inte varit förtal då det hela var straffritt.

  41. Joel Johansson Says:

    Fallet MZ är intressant i det att hon tycks vara en utmärkt representant för feminismen som helhet. Hon är feminist i praktiken, vilket märks på hennes förhållningssätt till makt, rättvisa och saklighet. Det är bra att sådana som MZ syns i skyltfönstret – då kanske färre blir lockade av att gå in i butiken.

  42. Sara Says:

    Som en medlem det kvinnliga könet känns det direkt pinsamt att behöva läsa de snurriga inläggen av Genusvetaren, man vill liksom bara blunda och ruska på huvudet för det kan väl ändå inte vara sant eller? Skrämmande att dessa personer allt för sällan blir ifrågasatta från högre instans.

  43. John Nilsson Says:

    Off topic:
    Någon som deltagit i eller läst diskussioner på http://www.feminetik.se/index.php ? Namnet låter hemskt, men sidan verkar ändå hålla en viss nivå. Kanske har jag fel. Någon som ids skriva en rad om eventuella erfarenheter?

  44. Per Says:

    Om ni skulle ta och sopa framför egen dörr?

    http://townbloodyhall.livejournal.com/14007.html

  45. Petri Says:

    @Stefan: Ja, kan bara hålla med. Kom mig bara inte för att göra en så tydlig uppspaltning med det MZ gjort kontra de inlägg Ström/Billing gjort, eftersom jag inte känner till de inläggen så väl, men när du belyser ämnet framstår det som solklart vad saken gäller. Jag var nog lite fokuserad på de faktiska anklagelserna, och eftersom hon de facto bara har upphovsrättsliga skäl att invända med så tyckte jag det var intressant att fundera på verkshöjdskriteriet.

  46. Hjalmar Says:

    Sara:
    Genusfolket blir *aldrig* ifrågasatta av högre instans, ty högre instans vågar inte. Den politiker som ifrågasätter en (elit-)feminist, blir inte långvarig på sin post. Det ser (gammel-)mediadrevet till.

    Sträckbänk och kölhalning, än så länge bildlig, väntar den som vågar kritisera statsfeminismen. Är det värdigt en demokrati anno 2011?

  47. Toddan Says:

    Pär, kan du inte få henne struken från Genuslistan pga hot mot dig? Eller polisanmäla henne för olaga hot? Jag tycker det är ett brott att hota om polisanmälan utan saklig grund.

  48. Lövet Says:

    @Sara: För Guds skull. Det kvinnliga könet är helt sokyldigt här. Var knäppgök får stå för sig själv, så och Maria Zerihoun…

    …kollektivisering står tokfeminsiterna för – vi tror på individens personliga frihet under ansvar, lika rättigheter och skyldigheter!

  49. Lövet Says:

    ”oskyldigt”

  50. Matte Says:

    @Sara

    Du behöver självklart inte skämmas som kvinna lika lite som jag behöver skämmas för dumheter som andra män gör.

  51. Sten Sture Says:

    Tyvärr , John Nilsson, men Feminetik är ökänt för att banna ut alla icke önskvärda åsikter.
    Vissa moderatorer har tidvis haft något större tolerans än andra men med åsikter utanför de godkända åker du ut så enkelt är det.
    Stället är inte värt besväret!

    Nu var det ett tag sedan jag var inne senast men betvivlar att det skett någon radikal omsvängning.

    /Bannad

  52. Matte Says:

    @Sten Sture

    Har feminetik sina servrar i Nord Korea månne?

  53. Bishounen Says:

    Nu sade visserligen inte Sara per se att hon skämdes för att vara Kvinna, men, det är ändå värt att taga upp att andra kvinnor faktiskt HAR sagt att de skäms för sitt kön på grund av den moderna feminismen, vilket verkligen är fruktansvärt och verkligt beklämmande. Man skall aldrig ta åt sig som individ för vad en främling tar sig för med enbart för att den personen råkar tillhöra samma samhällsgrupp som man själv gör.
    Även om, skall det inflikas, omgivningen inte sällan tror att bara för att man ÄR av samma samhällsgrupp, så är man också automatiskt likadan.

  54. Sten Sture Says:

    @Matte , John Nilsson

    Alltså jag skämtar eller överdriver inte.
    Vi är nog ganska många här som till en början trott att rationella argument biter till slut men tvingats konstatera att när motparten slutligen står svarslös är du bannad!

  55. Johan Says:

    Nu är det bevisat: Sverige är redan jämställt!

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-par-delar-pa-vikten

  56. JustMe Says:

    Det känns betryggande att veta att det är sådana som MZ som rådfrågas när de styrande ska utforma politiken. Jag hoppas verkligen att MZ polisanmäler så att debatten kanske når gammelmedia. Tyvärr tror jag att hon bara försöker ”skrämmas lite” på feministvis. Ganska säker på att hon biter i sten där…

  57. Pär.B Says:

    Den bästa kommentaren hitills har gjorts av signaturen barfota

    ”Genuslistan är en STOR kvinnofälla.”

  58. UCA Says:

    Den här Maria Z verkar inte vara speciellt gammal sett till vad och hur hon skriver. Berömvärt ändå att du tar dig tid att svara, Pär.

  59. JustMe Says:

    På Feminetik är taket oerhört lågt. De som är kvar där är dom som bäst vet hur man ska fäktas med sina akademiska ordvärjor(utan att stöta sig med någon). Det är rena sandlådan. Den som lindar in sina giftigheter bäst utan att bli bannad vinner… Pröva själva för all del. Gå in på Feminetiks Jäif-avdelning(Jäif=Jagärintefeminist) och se hur långt ni kommer.

  60. Broder Pär & Mahatma « fittstimm Says:

    […] https://genusnytt.wordpress.com/2011/08/23/genusvetare-hotar-polisanmala-mig/ […]

  61. dolf Says:

    Det hela är en bekräftelse av min tes att feminismen till sin natur är psykotisk.

  62. Valeria Says:

    Löjlighetsfaktorn är skrämmande. Det räcker så.

  63. Katarina Says:

    Har helt missat detta, men vad är ”genuslistan”?

    I övrigt MZ:s email låter helt förvirrat….

  64. Nils Jungenäs Says:

    Även jag är bannad på , två ggr dessutom. Inga personangrepp eller liknande behövdes. Jag valde ut ett resonemang och drev det till sin spets. Vipps så plockades hela tråden bort och mitt konto blev spärrat.
    Snacka om självbedrägligt.

    /Bannad x 2

  65. Jonas S Says:

    Tycker nästan lite synd om MZ…. här hytter hon med fingret efter x antal genusvetarpoäng… och folk säger emot henne?! Ingen sade någonting om det på folkhögskolan.

  66. leifer Says:

    Var det nån som ska åka dit för förtal så är det Zerihoun!

  67. JustMe Says:

    När jag läser vad MZ skriver får jag nästan lite Gunilla Ekberg-feeling. Ekberg till Rubar(Könskriget):

    ” Du ska inte tro att du får hjälp på en kvinnojour om du blir misshandlad. Så går det när man sviker”

    Jens Orback tyckte inte hennes uttalande var så mycket att bråka om. Ekberg är still going strong. Enligt Wikipedia är hon sakkunnig i en statlig utredning om människohandel. Det finns många trevliga feminister minsann.

  68. LEW Says:

    Först blev jag chockad av aggressiviteten. Sedan förvirrad för jag förstod inte vad hon menade. Därefter skrattade jag högt för det här kan väl bara vara ett skämt.

  69. Sten Sture Says:

    Katarina:

    Genuslistan är en e-postlista som Nationella Sekretariatet för genusforskning tillhandahåller.

    Genusnytt/Pär Ström och Pelle Billing är registrerade på listan. Varje gång de enligt listans regler postat har de fått, mot reglerna, protester, angrepp, hot osv.

    Sekretariatet för Genusforskning finns på Göteborgs Universitet och betalas alltså med våra gemensamma tillgångar.
    Länk till Nationella Sekretariatet för Genusforskning;

    http://www.genus.se/om-oss/

    ps. man tror ju att DDR återuppstått… ds.

  70. John Nilsson Says:

    Okej, tack alla ni som förmedlat erfarenheter av feminetik.se. Trådborttagningar och liknande är jag lite allergisk emot, så jag kanske väntar lite med att engagera mig där tills vidare.

    Kanske är det fel plats att fråga på, men känner någon av er till något någorlunda ”juste” diskussionsforum om jämställdhet, som huvudsakligen administreras av kvinnor och/eller feminister ? Om inte, har någon av er någon uppfattning om vilket kvinno- och /eller feministdrivet forum som är ”minst dåligt”?

    Tack än en gång för synpunkterna så här långt..

  71. JD Says:

    Nu när reglerna för genuslistan är klargjorda, Tack Stefan! Då är det ingen som helst tvekan om att Pär och Pelle ska ha all heder för att man visar upp hur genuselitens slutna forum fungerar. Att denna elit som har ett enormt inflytande på våra universitet och högskolor samt media visar upp en sådan här hotfull intolerans mot kritiken av samarbetet som gtb univ har med queergruppen är verkligen skrämmande
    Om Pär och Pelle kastas ut från listan för inbördes beundran vete fan vilka hot mot politiker och andra planer som kommer att smidas där i det fördolda då det nu står klart att statsministern i ett gevärssikte anses vara rätt ?

  72. RBK Says:

    Snacka om feministisk härskarteknik!

  73. Jämställdhetsfeministern Says:

    Hej hopp!

    Att som man kritisera feminismen är utan tvekan grovt förtal – snudd på våldtäkt faktiskt. Det ska definitivt polisanmälas och jag skulle bli förvånad om Pär inte inom kort blir internationellt efterlyst.

    Att rikta kritik mot en feminist är ett mycket, mycket allvarligt brott. Googla orden ”gratis juridisk rådgivning” så kommer du förstå.

  74. Sten Sture Says:

    @ John
    Jag skulle ochså vilja ha ett tips på ett sådant ställe…;-))

  75. Men@Work Says:

    ”Förändra världen till det bättre”,,,

    Hahaha! Genom att försöka skrämma opponenter till tystnad, och om inte det går censurera dem. Detta styrker ännu mer min teori om genusvansinnet som ett totalitärt spektakel. Det är extra viktigt att stå rakryggad i det här läget, och vi stöder dig fullt ut Pär! åt dem anmäla och censurera, det leder ingenstans utom att vi får än mer publicitet för vår sak genom Streisandeffekten…

    http://en.wikipedia.org/wiki/Streisand_effect

    ”The Streisand effect is a primarily online phenomenon in which an attempt to hide or remove a piece of information has the unintended consequence of publicizing the information more widely”.

    Du har dragit ner byxorna på dem Pär, fortsätt med det!

  76. ParStrom Says:

    Tack för allt stöd! Det är inte kul att bli hotad på det här viset, även om jag knappast tror att genusvetaren gör slag i saken. Det känns särskilt konstigt mot bakgrund av att det närmast är hon som förtalat mig, tycker jag.

  77. JD Says:

    Jämställdhetsfeministern… Tror banne mig att jag har blivit förälskad i dig och dina klarsynta kommentarer.
    Bryr mig inte ens om vilket kön du har…🙂

  78. Lorem Ipsum Says:

    ”…jag är upptagen av andra saker av större vikt.”

    Hon kanske skulle googla ”gratis juridisk rådgivning”?🙂

    Det här är fan bättre än vilken dokusåpa som helst och jag följer spänt händelseutvecklingen.

  79. oskuld pua Says:

    apropå, när hon säger jämt att hon är upptagen gör henne det för att bevisa till Pär att hon har värde. Det vill säga att hon är attraherad av Pär…

  80. Man United Says:

    Hot om att polisanmäla innan hon gjort polisanmälan..hm..@ prof v -vilken brottsrubricering går det under? Ett medlemskap i Rättssäkerhets organisationen samt lex nova är på sin plats Genus Nytts grundare när rabiat feminister med huggtänder attackerar besinningslöst. 1000 felaktigt oskyldigt dömda män i Sverige gör att män aldrig vet vad feministiska åklagare i feminismens saudiarabien kan hitta på. Se anklagelser mot Julian Assange husarrest och uppskjutet beslut. Denna radikal feminist som praktiserar skam och scum är den som är mest lik massmördaren i norge. Men återigen,det här som händer inför publik och läsare avslöjar vilken vidrig människosyn som finns. och avslöjar varför Radikalfeministiska Sverige med tick box justice ser ut som det gör. Även om Alliansen måste vinna valet en gång till för att radikalfeministerna och (s) juholt mfl ska begripa.radikal feminister förstör för alla som kämpar för jämställdhet.och det är bra att fler får bevittna det.Nu behövs riktiga kvinnor som vågar utmana dessa radikal feminister om att ingen aka majoriteten vill inte ha feministernas könskrig.Men gärna jämställdhet. Att kvinnor och män ska ta tillbaka makten från kvasi intellektuella och radikalfeminister som inte bryr sig om folket där nere på riktigt.utan bara i pk romantiska tal.tomma ord.Det är något (s) ska fundera över som bär ansvar för att släppt in radikal feminister och har ansvaret att föra en politik som är förankrad hos jämställdister aka folket som inte är feminister eller radikalfeminister.Folket medborgarna är främst människor. som Doris Lessing uttalar sig;-) feminister stjälper istället för hjälper. Det är dags att vanliga (män)niskor kliver ur garderoben och tar ställning till hur dom vill ha det. Står de bakom (s) och Juholts oförstående att felsteg mot mer radikal feminism kommer avgöra valet. Hoppet står till unga och gamla människor att kliva fram som gör mer skillnad än vad alla tror. Det är kärlek!

  81. Man United Says:

    Eller vill hon bara ha uppmärksamhet och bekräftelse dvs kärlek..fast det blir dysfunktionellt och så farligt fel..

  82. Men@Work Says:

    @Man United:

    Glöm inte att alliansen faktiskt stöder genusvansinnet, både gällande lagstiftning och finansiering.

  83. hsl Says:

    För någon som uppenbarligen är så upptagen som hon så vet jag inte varför hon bryr sig om att svara.

    Men en möjlig polisanmälan, för vad? förtal?, det kan knappast beskrivas som annat än komisk. Inledde hon inte själv dialogen med ett brev till en publik epost lista? I det fallet har hon nog förbrukat sin anonymitet när hon frivillgen lämnat ut både sitt namn, sin epost och sina åsikter så jag vet inte i vad förtalsgrunden skulle ligga. Vad är det för något som ljugits ihop? Vilka uppgifter som inte redan var kända är det som spridits för att skapa missaktning emot henne? Hur exakt har vi outat henne? Som feminist och genusvetare? Var detta tidigare okänd information? Är det ringaktningsvärt i allmänhetens ögon?

    I den meningen ligger hennes meningen med ”pang pang och dööö” med en referenser till ett nyligen begått massmord i Norge något närmare en polisanmälan och i det fallet för olaga hot. Hon framstår i den meningen nästan som labil och det kanske är dags att vara lite rädda. Att så skulle ske är dock inte troligt och skulle troligen inte vinna någon större gehör heller.

  84. St. Augustine Says:

    Alla psykiskt störda är inte inne på behandlingshem. Vissa är ute och skickar störande meddelanden till folk🙂

  85. Fredrik Says:

    Men låt henne vara. Hon vill uppenbarligen bara bråka. Ge henne inte den glädje, för fotställer du föröka försvara dig mot hennes låga och ganska så kränkande påhopp, så kommer hon få till det till ett rejält bråk. Sen vet vi vad hon troligen kommer säga, det är för att du är en man. Eller kanske rent av att det ”kanske tom biologiska?”!

    Pär, det är inte värt det. Välj dina strider, hon är definitivt inte värt det. Det har hon tydligt visat…

    (all heder till dig att du inte är lika nedlåtande mot henne i mailen, som hon är mot dig! stark)

  86. Olle Says:

    Alla såna här bråk är av godo. Ju mer offentlighet, desto bättre. Drar man ut trollen i solen så spricker dom.

  87. Carl Says:

    Säker på att hon är kvinna med det håret och aggressiva attityden? Hahaha… snacka om patetisk människa.

  88. Urban Says:

    Pär, förstår att du inte tycker det här är vidare lustigt. Jag var med om något liknande i ett annat feministsammanhang tidigare i år och man blir lätt skärrad när man ser vilka hysteriska och galna reaktioner vissa kvinnor ger prov på (det kanske är biologiskt, MZ verkar ju resonera i såna termer). Såhär efteråt inser jag dock hur bra det är att ta fram det här i ljuset – för alla att se vilka de är som finns på våra genusinstitut.

    Sedan tycker jag att det är hög tid att alla som sitter här och roat följer med det här genusdramat frågar sig vad de själva gör för att få stopp på detta elände. Det är liksom inte meningen att endast Pär och Pelle ska dra hela lasset och ta all skit. Det är hög tid att fler män börjar protestera och sätta ner foten! Jag gillar inte det där tramset om ”en riktig man”, men om det på något sätt ska definieras så sätter en riktig man gränser för den här typen av idioti.

    En annan reflektion: Detta är alltså vad vi män är med och göder på våra universitet. Det är lika tragiskt som irriterande att behöva tänka på att alla de här genusveterna – som fyller upp ”hela bibliotek med forskning” – är helt beroende av mäns uppoffringar för välfärdsstaten då de parasiterar på våra skattemedel. Inte konstigt att de är emot kapitalism, för på en fri marknad hade ingen velat köpa deras ”forskning”.

  89. Liberalen Says:

    Att tvingas försörja dessa genustanter, är vad alla medborgare helst av allt vill.

  90. barfota Says:

    @Men@Work säger: 23 augusti 2011 kl. 22:50

    ”Glöm inte att alliansen faktiskt stöder genusvansinnet, både gällande lagstiftning och finansiering.”

    Glöm inte att ALLA större partier stöder feminismen på ett eller annat vis och därmed missgynnar männen. SD var ju för tusan beredda på att samarbeta med MP (ManshatarPartiet) i vissa frågor… har dom fått hjärnsläpp eller är dom bara mesiga lycksökare som nu vill klamra sig fast vid maktens grytor?

  91. barfota Says:

    @Fredrik

    ”Men låt henne vara. Hon vill uppenbarligen bara bråka. Ge henne inte den glädje, för fotställer du föröka försvara dig mot hennes låga och ganska så kränkande påhopp, så kommer hon få till det till ett rejält bråk. Sen vet vi vad hon troligen kommer säga, det är för att du är en man. Eller kanske rent av att det “kanske tom biologiska?”!”

    Jag håller absolut inte med dig, vi skall bråka så in i helvete för minsta lilla småsak. Vad kärringslemmen troligen kommer att tycka eller säga är helt ointressant. Varför skulle vi låta ”henne vara” i fred så att hon oemotsagd kan fortsätta blåsa Svenska män på pengar och heder. Nä, ge kärringskrället vad hon tål, det kommer inte att drabba henne så allvarligt ändå. Det finns säkert en gräddfil och ett batteri med lämpliga gratisterapeuter för missförstådda feminister som hon kan utnyttja vid behov.

    @Olle

    ”Alla såna här bråk är av godo. Ju mer offentlighet, desto bättre. Drar man ut trollen i solen så spricker dom.”

    Jag går med i din fan-club😀

  92. Ullis Says:

    Med tanke på hur du formulerar dig tycker jag Maria Zerihoun utryckte sig väldigt diplomatiskt och bra.

    Jag fattar inte vad du tror att du hållerpå med mer än att sprida kvinnoförakt. En sak är intressant och det är att du aldrig kommenterar MIG! Du skriver flera inlägg om dagen men bemödar dig aldrig om att läsa annat än medhåll verkar det som. Så varför är DU kritiskt mot någon som inte slösar tid på dig när du sedan länge har satt i system att inte kommentera kritik på denna sida?

  93. Lars I Says:

    @Ullis
    om din kritik går ut på att Pär uttrycker sig illa mot Zerihoun medan ”Maria Zerihoun utryckte sig väldigt diplomatiskt och bra” så förstår jag att Pär inte ägnar tid åt att svara. Jag tror inte jag heller behöver säga mer…

    Kvinnoföraktet står feminismen för genom att förvandla dagens kvinnor till ett gnällande dagis -kollektiv

  94. ullisdenfule Says:

    Ullis gå och gråt någon annanstans. Kvinnoförakt? Here we go again!! Kan intelligensen som kallar sig Ullis förklara sig lite närmare, jag kräver länkar och källor på ditt förakt du skriver om. Siså torka tårarna och stå för det du säger och sätt igång och leta.

  95. Björn Says:

    Ullis!
    Kritik bör vara saklig ifall den vill kommenteras. Den kritik som andas tadelsjuka är inte värd att diskuteras.
    Jag vill att du ger exempel på en kritik i bloggen som du tycker är relevant i sammanhanget och som du anser inte bemöts med respekt.

  96. Lasse Says:

    @Ullis skriver

    ”En sak är intressant och det är att du aldrig kommenterar MIG!”

    Normalt kommenterar inte jag heller sk. ”forumtroll” som spammar forumet med osakliga inlägg, påhopp utan underbyggnad, härskartekniker och ibland rena falsarier.

  97. Man United Says:

    Likgiltigheten och den totala avsaknad av debatt bland feminister och politiker vilka destruktiva och negativa följd konsekvenser radikal statsfeminism drabbar pojkar,män och anhöriga i feminismens saudiarabien med tick box justice. Det är just det som skapat detta enorma motstånd och motståndsrörelse mot feminism och istället kämpar för riktig jämställdhet oavsett kön,etnicitet,ålder och klass. Något så naturligt och enklt men ändå så komplicerat och laddat. Kritiken och motståndet mot feminism är mer än befogat. Rapporten ”felaktigt dömda” och Socialtjänstens slakt av Pappor är två akuta problem som kommer sättas press på om inga förändringar sker. Feministerna blir samma svin som männen dom kritiserar i patriakatet. Feminismen,Matriakatet och Hilda har ingen demokratisk och folklig förankring. Det är denne feminist som är lik massmördaren i Norge. Extremister till höger och vänster har mer gemensamt än dom anar.

  98. Man United Says:

    Radikal feminister snackar om nät hat och vill inskränka yttrandefrihet, men utövar själva nät hot!

  99. Megapeos Says:

    Förundras över hur Ni svenska män har tillåtit alla dessa sjuka kvinnor kvinnor får agera och påverka i samhället!!???
    Ni är medskyldiga till genusrasismen i Sverige!
    /Megapeos

  100. barfota Says:

    @Megapeos

    ”Förundras över hur Ni svenska män har tillåtit alla dessa sjuka kvinnor kvinnor får agera och påverka i samhället!!???
    Ni är medskyldiga till genusrasismen i Sverige!”

    Alltid kul att kunna göra någon glad och vem är du då?

  101. Man United Says:

    Faller dock inte i fällan att jämföra alla kvinnor inom kvinnorörelsen med feminister och radikalfeminister. Liberalism och kvinnorörelse har tappat sin betydelse. Därför är jag beredd att börja samarbeta för något nytt som riktig jämställdhet. Som är allt annat än feministisk och fundamentalistisk ideologi som stödjer sig på scum,skam och fd eva lundgrens forskning mfl radikalfeminstistiska sk forskare i uppsala. Högborgen för feminism,fascism och rasbiologi. Dom har ju de rätta förutsättningarna så att säga för hjärntvätt och sekteristiska beteenden. Radikal feministiska Kvinnojourers verksamhet med miljard regn utan insyn och granskning. Dessutom inte ens statliga och utom all demokratisk förankring och riktig vetenskaplig grund.

  102. Man United Says:

    @ Lars I Kan man kalla radikal statsfeminism annat än genus dagis projekt😥

  103. Man United Says:

    @ Megapeos & Barfota du har så rätt så med tillägg att kvinnor som inte är feminister och tar avstånd i allra högsta grad är ansvariga till utvecklingen=likgiltighet även där. Män och kvinnor har glidit ifrån och splittrats i ett oönskat könskrig som bara kan bekämpas med rättssäkerhet,yttrandefrihet och kärlek;-)

  104. Man United Says:

    Barfota, glider du förbi jämställdhets pubträffen i Malmö?

  105. Mattias Says:

    Och Ullis drog på sig offerkoftan omedelbart. Ser du inte ens det själv? Det finns massor av folk här som Pär inte svarar – han svarar speciella eller exceptionella inlägg. Om du vill ha ett svar av Pär får du väl som alla andra lägga lite tid och anstränging och skapa något riktigt bra, gärna underbyggt och med referens. Eller vill du bli särbehandlad, för att du är kvinna?

  106. JD Says:

    @Ullis

    Hur vore det med att hålla isär päron och äpplen?
    Du skriver:
    ”Jag fattar inte vad du tror att du hållerpå med mer än att sprida kvinnoförakt”

    Ja MZ är förmodligen kvinna och hon är även feminist.
    Menar du på allvar att kritiken eller inlägget handlar det minsta om att MX är kvinna eller feminist?
    I så fall är du mer än lovligt …

    Jag vill också meddela dig om att på det sätt som du och andra feminister använder kvinnor som skydd och ursäkt på det sätt som du gör nu är inget annat än vedervärdigt!
    Kvinnor och feminism är inte alls samma sak och det finns heller ingen här som har den uppfattningen.
    Det är ni feminister som använder er av kvinnor för att urskulda och smita ifrån ert eget ansvar för era egna handlingar och det är lågt…

    Ni utnyttjar kvinnor så att man mår illa av att tvingas se på. Ni tar bort självförtroendet från kvinnor genom att förminska dem pga deras kön genom att ni försöker intala dem att de inte klarar sig utan feminismens hjälp. Några bevis eller argument för att kvinnor har det svårt för ni aldrig fram utan ni använder er istället av en retorik som innebär att all kritik mot feminismen är någon annans fel eller att kritikens syfte är att motarbeta jämställdhet!

    Feminismen är det som motarbetar både kvinnor och full jämställdhet i detta land och orsaken till att det är möjligt är att det finns pengar att tjäna inom feminismen samt att feminismen drar till sig lättledda människor som inte har någon egen integritet och vilja att själv dra slutsatser av verkligheten.

    Det kvinnoförakt som du försöker få kritiken till existerar inte. Det är bara feminismen som drivs av ett kvinnoförakt bland sina egna.

  107. JD Says:

    Det är tack vara kvinnoföraktet som feminismen fortfarande existerar!
    Frågan är då vilka som har mest utbyte av ett eventuellt kvinnoförakt i samhället?

  108. barfota Says:

    @JD

    ”Kvinnor och feminism är inte alls samma sak och det finns heller ingen här som har den uppfattningen.”

    Håller fullständigt med dig om detta och tycker det är förbaskat synd att vi inte har fler kvinnor här på GenusNytt som gör gemensam sak med oss. Du och jag m.fl. får väl upprepa detta i diverse trådar tills dess att det sjunker in i medvetandet hos folk.

    Alltså:
    Kvinnor och feminister är inte samma sak!

  109. barfota Says:

    @Man United

    ”glider du förbi jämställdhets pubträffen i Malmö?”

    Det har jag missat, var och när?

  110. Gullis Says:

    Varför får jag 99 gånger av 101 känslan *skrivet av en ovanligt löjlig, barnslig, obstinat och sorgligt bitter tuggumifjortis* när jag läser den fullvuxna feministens texter och inlägg.

  111. Lorem Ipsum Says:

    @Gullis, ja varför är det så? Nu ska jag i ärlighetens namn säga att en del feminister också kan uttrycka sig på ett sofistikerat sätt.

    Kan det vara den dogmatiska hållningen som gör att man tvingas att uppträda på det sättet för att mildra sin kognitiva dissonans?

    Det måste pysa ut någonstans och vad är bättre än att ägna några minuter om dagen att hata patriarkatet?

  112. ar4ne Says:

    Det sk genusperspektivet är en falsk konstruktion som inte har något vetenskapligt värde utan är en ren bluff, en kvinnofälla som någon nämnde här och det beror på en brist av logiskt tänkande för kvinnorna för att de ska förstå denna omöjlighet som är ren galenskap att ens försöka ta till sig.

    I sak har jag inte något emot kvinnor men en sak är säker, men deras logiska tänkande är under all kritik.

    Konsekvensen av det här blir att kvinnor ska absolut inte syssla med politiska frågor och än mindre fatta några beslut om dem.

    För ett rationellt tänkande har man inte råd med att blanda in sina känslor som till nästan hundra procentigt ger ett felaktigt politiskt fattat beslut.

    Vi har ett begrepp som heter orsak och verkan, om kvinnan är orsaken till ett fattat beslut så måste hon också vara helt medveten om dess konsekvens och inte enbart för stunden utan även på en lång sikt som kanske handlar om flera år och längre än så.

    Det värsta exemplet på brist av logik är det här.

    Vi tar grupp 8 kvinnorna på sextiotalet då kravet kom om kvinnans jämställdhet med mannen, alltså vi män skulle leva på lika villkor med våra kvinnor?

    Hur har det gått med detta fattade beslut, behöver jag gå in och detaljförklara det här, jag tror knappast det, eller hur?

  113. Lars I Says:

    @Gullis,
    du är långt ifrån ensam om din reflexion och jag har också funderat en hel del på orsaken, eftersom det sista jag släpper är tron på att kvinnor och män båda är intelligenta varelser med sina brister och styrkor.
    Den absoluta känsla jag har är att det handlar om ren och skär feministisk FARTBLINDHET, den fartblindhet man drabbas av att aldrig råka ut för en fartkontroll i form av en kritisk invändning eller kontrollfråga. Från början var feminismens krav berättigade, men i takt med allt mer obefogade krav och grövre anklagelser får passera med ”ja, stackars” blir man till sist så invaggad i en martyrroll där varje ansträngning till självkritik eller seriösa och intellektuella ansträngningar är bortkastad möda.
    När sen avåkningen i diket blir ett faktum, dvs man råkar ut för kritik, blir chocken desto värre och feministerna tar som sin uppgift att mörklägga den höga farten och klandra männen för den dåliga vägen.

  114. Bishounen Says:

    ar4ne
    24 augusti 2011 kl. 19:41:
    Medan jag mycket väl förstår din frustration i sammanhanget, så begår du ändock det stora men ack så vanliga – och farliga- misstaget som feministerna själva gör, och drar en hel folkgrupp över en enda kam- I det har fallet Kvinnor som hel folkgrupp. enbart på grund av vad vissa individer tar sig för med som till stor del råkar vara av Kvinnligt kön.

    Detta är endast att späda på fördomar och ytterligare diskriminering, och många högintelligenta och genuint jämlika Kvinnor får i dessa blåsväder alltså skulden komplett i onödan.

    Ett för övrigt ypperligt exempel på en kvinna som skulle passa mycket bra som just Politisk ledare och beslutstagare är Ingrid Carlqvist.

  115. Trött Says:

    Hej, vet inte om det har tagits upp (orkade inte läsa alla kommentarer) men om hon nu skulle vilja polisanmäla dig Pär, så skulle ju du kunna yrka på att hon blir avstängd från genuslistan, eller något.

    citat från: http://www.genus.se/resurser/genuslistan/Regler/

    ”Genuslistans regler
    För att listans ska fungera så konstruktivt som möjligt har vi sammanställt några regler. Det är viktigt att dessa regler respekteras.”

    en bit ner sedan så följer:

    ”Personangrepp
    Nedsättande eller kränkande kommentarer om andra personer är inte tillåtna. Det är heller inte tillåtet att beröra individer på ett privat plan. Inlägg som innebär hets mot folkgrupp är inte tillåtna. Inlägg som yttrar sig kränkande om någons kön eller sexualitet är inte tillåtna.”

  116. Man United Says:

    @ Barfota kolla in pellebilling.se som håller i pubträffen i Malmö den 5 september. Genus Nytt i sthlm osv.

  117. ar4ne Says:

    Bishounen
    24 augusti 2011 kl. 19:54

    Tyvärr finns ingen grund för ditt påstående att kvinnans logik inte fungerar som jag beskrivit.

    Peka ut någon politisk ledare som har existerat eller i nutid som du kan gå i god för, givetvis inte finner du henne någonstans.

    Jag tror att du ska läsa om det jag skrivit och finna situationer som du har haft trubbel med en kvinna och försökt att få henne på bättre tankar.

    Nu är det så, att de flesta kvinnor vill så väl, men det blir så fel om de blir ställda emot väggen” de tappar allt för att kunna uppträda resonabelt, var och varannan gift karl kan intyga att det här stämmer.
    T.om. min ovanligt kloka Mor var benägen att hålla med mig, sedan att massor av män utan att blinka gör detsamma, kanske inte är den bästa måttstocken, men ändå, lägger man ihop deras åsikter kommer man fram till mitt påstående.

  118. barfota Says:

    @Man United
    Tack, skall kolla på Pelles hemsida

  119. Erik Says:

    Det är väl kanske så att intelligenta starka duktiga kvinnor inte skulle drömma om att hänfalla åt något så horibelt som feminism.
    det är väl gissar jag sådana individer som saknar förmåga att granska saker kritiskt och eller vill nå framgång genom genvägar som hänfaller åt sådant. I övrigt så finner man många paralleller mella rasism och feminism.

  120. Helena Says:

    CG säger 23 augusti 2011 kl. 16:53: ”En gång hade jag en stalker brud efter mig, som trots flera tydliga varningar fortsatte att ringa och skicka sms. Ofta riktigt smaskiga porr-sms. En dag tröttnade jag på detta och tog och vidarebefordrade smsen till hennes föräldrar. Efter några veckor fick jag ett brev från polisen där det stod att jag var anmäld för ofredande.”

    Intressant – hur gick det sen?

  121. Bishounen Says:

    ar4ne säger:
    25 augusti 2011 kl. 3:11
    ”Tyvärr finns ingen grund för ditt påstående att kvinnans logik inte fungerar som jag beskrivit.”

    Att hävda att det inte finns grund för ett påstående enbart för att man inte håller med om det gör inte påståendet automatiskt korrekt, även om det är en väldigt poppis strategi, tyvärr.
    Vilket även är orsaken till att den här bloggen ens existerar eftersom ovannämnda strategi är just den typ av resonemang som är orsaken till Statsfeminismen.
    Så, bevisbördan vilar på dina axlar.

    ”Peka ut någon politisk ledare som har existerat eller i nutid som du kan gå i god för, givetvis inte finner du henne någonstans.”

    Och inte Honom heller.
    Låt oss helt enkelt omformulera: Det finns ingen politisk ledare oavsett kön, som håller måttet. Och det är av just den orsaken jag aldrig röstar, eftersom det varken finns några män eller kvinnor inom politiken som jag personligen vill lägga min röst på.

    ”Jag tror att du ska läsa om det jag skrivit och finna situationer som du har haft trubbel med en kvinna och försökt att få henne på bättre tankar.”
    Jag förstod exakt hur du menade redan första gången, och problemet är fortfarande detsamma; Det vill säga att du drar en fuling och drar en hel samhällsgrupp av vitt skilda individer över en och samma kam enbart för att de tillhör ett visst kön, på exakt samma vis som genusfeminister gör.

    Men javisst, och för att svara på din fråga, så har jag gruffat med en hel del personer, varav vissa mycket riktigt råkat vara kvinnor medan andra varit råkat män, och jag kan intyga att det finns gott om idioter bland bägge könen.

    ”Nu är det så, att de flesta kvinnor vill så väl, men det blir så fel om de blir ställda emot väggen” de tappar allt för att kunna uppträda resonabelt, var och varannan gift karl kan intyga att det här stämmer.”

    Hur vet du att de specifika kvinnor du åsyftar vill väl om de enligt dig agerat fel? Fel, skiljande åsikt, eller kanske rent uppsåt? Måhända har det varit så enkelt som uppsåtlig illvilja från deras sida?
    Och vad beträffar Statsfeministerna som är föremål för vår debatt, så begår dessa inga fel såsom i misstag, eftersom de gör det de gör med ren flit.

    ”T.om. min ovanligt kloka Mor var benägen att hålla med mig, sedan att massor av män utan att blinka gör detsamma, kanske inte är den bästa måttstocken, men ändå, lägger man ihop deras åsikter kommer man fram till mitt påstående.”

    Nej, det gör man inte, man kommer fram till raka motsatsen, att det finns fullt kapabla och högintelligenta INDIVIDER- oavsett kön, och lika många totalt inkompetenta, oavsett kön.

  122. barfota Says:

    @Bishounen

    ”Det finns ingen politisk ledare oavsett kön, som håller måttet. Och det är av just den orsaken jag aldrig röstar, eftersom det varken finns några män eller kvinnor inom politiken som jag personligen vill lägga min röst på.

    Jag röstar heller inte av exakt samma anledning och här menar jag att alla män verkligen har en chans att visa att de menar allvar. Hur många % av alla Genusnytts läsare som klagade på feminismen tror du som allt detta klagande till trots ändå gick till valurnorna och lade sin röst på något parti som sympatiserar med feminism?

  123. ar4ne Says:

    Bishounen

    I mitt inlägg talar jag inte om intelligens, utan det handlade om mentalitet och i det här fallet kvinnans.

    Det finns tre slag av kvinno-typer och dito när det gäller män.
    Och ingen vet vilken kategori som är mest lämpad för vad…

    Du nämner att jag uppmuntrar statsfeministerna, en lite väl drastisk tanke att göra något dylikt, när det är främst dem jag åsyftar.

    Det har gjorts experiment med högt utbildade kvinnor och oftast saknar de social intelligens som t.ex. Alva Myrdal på sin tid och
    likadant är det när det gäller män t.ex Fredrik Reinfeldt.

    Jag har jobbat med barn och ungdomar och deras föräldrar i sjutton år och deltagit i debatter, om just vad det är för skillnad mellan män och kvinnor.

    Rent vetenskapligt bekräftat så kan kvinnan använda sina båda hjärnhalvor samtidigt som är både en för och nackdel och nackdelen är kvinnanas rationella tänkande, grumlas av den andra hjärnhalvans känslotvång som bromsar hennes logiska tänkande.

  124. Jerker Nordlund Says:

    Jag blev livstidsportad utan förvarning från http://www.feminetik,se för att jag startade tråden ”Kvinnor är blodsugare” i deras öppna JÄIF (jag är inte feminist)-forum. De är lite känsliga, fröknarna.

  125. Jerker Nordlund Says:

    Brottsrubriceringen förtal avser osann ryktesspridning kring att någon person begått olagliga eller klandervärda handlingar. Per Ström skrev detta.

    ”Vem är då Maria Zerihoun? Hon är genusvetare, studerar vid Södertörns högskola, där hon läser ett mastersprogram i genusvetenskap (hon är intervjuad om sina studier här). Jobbar som webbredaktör på Kvinna till kvinna. Hon är frilansande fotograf också (egen sajt här, en utställning här). Är med i Nätverket brudarna, som verkar vara ett fotografnätverk (hennes profil här). Du kan se hennes Facebook-profil här.

    Zerihoun är opinionsbildare också. Här kan du se en intervju med henne i TV4 där hon berättar om hur feminismen har förändrats sedan 70-talet. Här intervjuas hon i Sveriges Radio om situationen i Etiopiens huvudstad Addis Abeba. Hon har egen kanal med många uppladdade filmer på YouTube, här.”

    nu undrar jag – vad i detta är osant och olagligt? Är det att hon inte läser ett mastersprogram i genusvetenskap, för det känns ju lite kinky.

  126. ar4ne Says:

    Jerker Nordlund

    Det är ju helt befängt att tro, att kvinnan skulle vara skapta av helt andra gener än vi män.

    De syftar på HBT folket som är de riktiga människorna och att det är fel på oss heterosexuella.

    Har man det i bakskallen hur genusperspektivet kom till tals så är allt grundat på lösan sand.

  127. Våldsromantik i genusvärlden | Medborgarperspektiv Says:

    […] honom. När Pär Ström berättar hur han och Pelle Billing blivit bemött av Maria Zerihoun så hotar hon med att polisanmäla […]

  128. Våldsromantik i genusvärlden | medborgarex Says:

    […] honom. När Pär Ström berättar hur han och Pelle Billing blivit bemött av Maria Zerihoun så hotar hon med att polisanmäla […]

Kommentera

