Män pendlar mer, men kvinnor drabbas värre

by

Engelsk forskning visar att män tillbringar mer tid med att pendla till och från jobbet, medan kvinnor drabbas värst av pendling. De lider mer av den, helt enkelt, trots att de pendlar mindre.

Eftersom jag är jämställdist, och inte maskulist, tar jag kvinnors problem på största allvar (även om min blogg förvisso fokuserar på den obelysta halvan av jämställdhetsfrågan). Vad kan det bero på att kvinnor lider mer av pendlingen, trots att de pendlar mindre?

En förklaring skulle kunna vara att kvinnor har lägre tröskel för att klaga. Att de orkar mindre innan de tycker att det ”blir jobbigt”. Jag har emellertid ingen grund för att påstå att så skulle vara fallet, och det finns flera andra tänkbara förklaringar.

En artikel om saken i brittiska Daily Mail har en annan förklaring. De skriver att orsaken till att kvinnor lider mest av pendling skulle kunna vara att kvinnorna tar ett större ansvar för hushållsarbetet. Detta är dock inte något som forskningen kommit fram till, utan en spekulation.

Min kommentar till det: Jag har ingen statistik för England, men i Sverige jobbar männen lite mer än kvinnorna, totalt sett, när hushållsarbete och förvärvsarbete läggs samman. Jag antar att männen förvärvsarbetar betydligt mer än kvinnor i England – vilket borde ha nämnts i samband med den ovan nämnda formuleringen i artikeln. Det är ensidigt att bara nämna hemarbetet.

En annan spekulation (inte ett forskningsresultat) i Daily Mail är att orsaken skulle kunna vara att kvinnor tjänar mindre pengar än män. Jag tycker det låter tveksamt.

En sak som forskningen verkligen visade var att kvinnor med barn i förskoleåldern är de som lider mest av pendlingen. Och alldeles speciellt det som anser sig ha för liten fritid. Daily Mail skriver att forskarna har kommit fram till detta.

Skulle könsskillnaden i upplevda pendlingsproblem kunna bero på att kvinnor har större behov av att vara med sina barn, och lider mer än män när de är borta från barnen? Eller kan könsskillnaden bero på att kvinnor har större behov av fritid, och inte är beredda att lägga ned en lika lång arbetsdag på förvärvsarbete (varvid pendlingen ingår) som män?

Jag har inte något svar. Men frågan är intressant. Och jag tycker verkligen det är tråkigt att kvinnorna mår så dåligt av att pendla. Som jämställdist vill jag att alla människor – oavsett kön – ska må bra i livet.

Här är en av kommentarerna till artikeln. Jag säger inte att jag ställer mig bakom hypotesen bara för att jag publicerar kommentaren. Jag tycker bara den är intressant.

Läs artikeln här. Tack för tipset, Fredrik!

För övrigt: Tidningen Corren skriver återigen bra i genusfrågan. Denna gång handlar det om Göteborgs Universitets samarbete med organisatörerna för Heterohatets dag. Corren har även bra genusartiklar här och här. Tack för tipset, Lars!

41 svar to “Män pendlar mer, men kvinnor drabbas värre”

  1. CG Says:

    Det här blir som en parodi. Finns det något som kvinnor inte lider mest av? Märkligt nog så finns det en myt om att män gnäller mer när de är sjuka. Det stämmer ju inte alls. Män går ju i högre utsträckning till jobbet även om de är sjuka.

    Undra var den myten uppstod, om mäns erbarmerliga tillstånd så fort de är lite krassliga. Någon som vet?

  2. Mattias Says:

    Jag tror det är för att de kvinnor idag uppfostras till att klaga och tutas i sedan födseln att just deras liv är så mycket värre än alla andras. De tror de har det värre än alla andra helt enkelt.

  3. Grodan Boll Says:

    Joshua lär väl troligen vara en tokkonservativ kristen, med tanke på namn och plats. Hans definition av ”QUALITY!” skulle nog inte falla i god jord hos svenska feminister.

    Det sagt, var det inte en holländsk rapport uppe på tapeten nyligen om vad som gjorde deras kvinnor till världens lyckligaste?

  4. anders Says:

    Nog kan det faktiskt på riktigt vara så att kvinnor mår sämre av att pendla trots att de får mindre volym av det. Jag tror att män är som grupp mer tränade att tåla monotoni, och kanske mer uppfostrade att göra det, en liten rest av att män förr i mycket stor utsträckning behövde ofta jobba med tunga monotona jobb. Kan också vara att det finns en biologisk faktor som gör att män tål det bättre, sett över gruppen är det ju lite mer ensamvarg över män än kvinnor.

    Visst, det kan också vara att kvinnor har en lägre tröskel att klaga, vilket de nog har då det gäller psykisk ohälsa. Det viktiga när man analyserar sånt här är att man inte väljer plocka ut spekulationer baserat på nån slags ideologi, feminism eller annan, utan försöker vara så neutral som möjligt och titta på alla möjligheter.

  5. Jocke S Says:

    Nu får väl världen bestämma sig. Är det skillnad på könen, ja eller nej? Och hur påverkar detta ”jämställdheten”?
    Kvinnor jobbar mindre, orkar mindre, helt OK förstås. De gör annat.
    Men kan deras extremfalang sluta anklaga oss män som kön också?

  6. anders Says:

    Kan också handla om hur man värderar jobb vs fritid. Om t ex män skulle värdera jobb lite högre (eller mindre lågt) i förhållande till fritid än kvinnor gör skulle ju det kunna förklara resultatet i den där undersökningen.

    Då det visat sig att det är mer viktigt för en man att ha ett bra jobb än en kvinna för att vara attraktiv och locka till sig en partner så kan jag mycket väl tänka mig att män faktiskt värderar jobb högre än kvinnor och därför står ut med pendling och andra obekvämligheter mer än kvinnor gör.

  7. CG Says:

    @anders
    ”Då det visat sig att det är mer viktigt för en man att ha ett bra jobb än en kvinna för att vara attraktiv och locka till sig en partner så kan jag mycket väl tänka mig att män faktiskt värderar jobb högre än kvinnor och därför står ut med pendling och andra obekvämligheter mer än kvinnor gör”.

    No shit!! Kan det verkligen vara så:) Det verkar vara väldigt svårt för de flesta att fatta det mest uppenbara.

  8. Access Says:

    Jag tror inte det är svårare än så att kvinnor generellt sett har ett starkare behov av att kunna kommunicera med andra än vad män har. Ett behov av att ständigt spegla sig i andra människor, få positiv bekräftelse från sin omgivning. Ett stort pratbehov, helt enkelt.

    Under pendlingen så har man oftast ingen man känner bredvid sig att prata med. Det tycker många kvinnor illa om.

    Se på alla dessa ensamma kvinnor som under sin resa med kollektiva färdmedel hela tiden pratar i telefonen med sina väninnor. Eller sms:ar.

    Se också på alla dessa kvinnor i par som under sin resa med kollektiva färdmedel kontinuerligt pratar med varandra.
    Jag reser ofta med tåg Sthlm-Gbg och fasan är att få två kvinnliga väninnor/arbetskamrater i närheten. Då blir det 3 timmar av oupphörligt pratande, det går inte att få en lugn stund. Hörlurar med hårdrock på hög volym är enda räddningen.

    Så – ja – jag tror att pendling generellt sett innebär avkoppling för män och stress för kvinnor. Kanske därför män i större utsträckning än kvinnor väljer att arbeta? För att få vara ifred en stund?

  9. Access Says:

    Den här meningen i Correns artikel tycker jag var klockren:

    ”Kanske är de dubbla måttstockarna vanligare hos genusvetare? Med högskola och politiker i ryggen uppför de sig ibland som den nya tidens prästerskap, som avgör vad som är rätt och fel och som ingen får ifrågasätta.”

  10. AV Says:

    Och vad skulle hända om vi män började fokusera mera på kvalitén i livet? ”Tyvärr damen, jag betalar inte. Jag tänker minsann ha lika mycket fritid som du, ha barnen hälften av tiden och klarar mig med en gammal Honda Civic. Tjäna ihop till din egna stora bil du. Nej, vi behöver inte större hus och trädgård. Nej, du får tapetsera vardagsrummet på semestern om du tröttnat på tapeterna, så går jag på puben med polarna eller läser en deckare”.

    Någon som tror det faller i god jord?

  11. CG Says:

    AV du har så rätt. Slacker- stilen är inte omtyckt. Men det vore ju kanon om alla män gjorde så och hänvisade till feminismen.

  12. Jack Says:

    Kvinnor lider alltid mer om du frågar dem, naturligtvis också av pendling. Män å andra sidan vet att man aldrig ska klaga.

  13. Per Says:

    Och det synsättet leder bl a till att män väntar längre med att gå till doktorn. De får svårare att visa känslor och har svårare att skaffa sociala relationer(en riktig man grinar inte och visar känslor som nån annan fjolla).
    Så hur tycker du det funkar hittills, Jack?

  14. AN Says:

    AV

    ”vad skulle hända om vi män började fokusera mera på kvalitén i livet? ”Tyvärr damen, jag betalar inte. Jag tänker minsann ha lika mycket fritid som du, ha barnen hälften av tiden och klarar mig med en gammal Honda Civic.”

    Gör det! Vi feminister har eftertraktat mäns hjälp att bryta könsrollsmönstret länge. Äntligen! Visst, några antifeminister kanske kallar er omanliga men sådant får man stå ut med när man bryter normer. Fråga kvinnorörelsen!

  15. CG Says:

    AN
    ”Gör det! Vi feminister har eftertraktat mäns hjälp att bryta könsrollsmönstret länge. Äntligen! Visst, några antifeminister kanske kallar er omanliga men sådant får man stå ut med när man bryter normer. Fråga kvinnorörelsen!”

    Det här ytterligt intressant. Ska vi skapa ett antiprestationssamhälle där männen slackar och skiter lite i jobb? Haha feminister ni är för sköna. Börja med att gifta er med slackers och belöna dem för deras slöhet.

  16. Access Says:

    AN säger:
    ”Gör det! Vi feminister har eftertraktat mäns hjälp att bryta könsrollsmönstret länge. Äntligen!”

    *asgarv*

    Tänkte inte på det – att det naturligtvis är männens fel att kvinnorna inte själva fixar finansieringen av det stora huset och statusbilen eller tapetserar vardagsrummet.

  17. En annan Sam Says:

    Vad menar Joshua med kvantitet i livet? Pengar?

  18. Urban Says:

    Bli slacker är mitt förslag!

    Om du inte verkligen älskar ditt arbete eller har någon annan idé om att du vill köpa något eller sparar till en jorden runt-resa. Att vara slacker är ”Atlas shrugged” i mina ögon; dvs. sluta uppoffra dig och göra dig till redskap för andra, ex. att försörja en massa mans- och heterohatande genusfeminister inom Akademia.

    Om priset du betalar är att du får svårt att hitta en partner – som kräver uppoffring och att du ska ha det största försörjningsansvaret – så lev ensam! Själv lever jag som jag lär och har aldrig mått bättre🙂

    Genusnytt borde ha en andlig avdelning där vi män byter erfarenheter för att förbättra våra liv och förhöja vår livskvalitet.

  19. AN Says:

    Access

    Männens fel? Jag skyller på könsrollerna.

  20. CG Says:

    Ja nått måste man väl skylla på om man är feminist. Det kan väl inte vara så att man har ett eget ansvar och får ta konsekvensen av sina egna beslut. Förklaring följe enligt nedan:

    Gifta sig med rik och driftig karl= Inte hemma så mycket och kanske inte delar på barnpassning och hemarbete.

  21. Johannes Westlund Says:

    Jag tror det handlar mycket om hur man uppfattar situationer. Män definierar sig betydligt mera sällan som offer medan kvinnor gör det. Om man dessutom beaktar att man gör olika värderingar så skapar det ett läge där kvinnan upplever sig må dåligt för att pendlingen inte stämmer med hennes värdering och dessutom mår hon ytterligare dåligt eftersom hon ser sig som ett offer.

    @Access: Jag blev lite tagen av det ödet du måste underkasta dig med kvinnor som tjötar hela resan. Det finns fantastiska hörlurar med noise cancelling som man kan köpa. De skickar ut brus i motfas till vad som händer utanför och därför så släcker ljuden ut varandra. Och dessutom skickar de ut musiken. alltså får man upp signal to noise-ratio betydligt och slipper lyssna på tjötandet från medpassagerare oavsett om man drar på sig en hörselskada med nån heavy metal eller om man lyssnar på Bellman

  22. Lövet Says:

    Dagen plattityd: ”Jag skyller på könsrollerna”…

    En sådan där go variant på ”Det är inte Kunta Kintes fel att han stjäl det ligger deras kultur”…

  23. Access Says:

    @ Johannes Westlund

    Tack för medkänslan.
    Ibland är det svårt att leva …
    ;o)

    (kategori: dagens i-landsproblem)

  24. Access Says:

    För övrigt tror jag att många män blir stressade när kvinnor ständigt vill prata, lika väl som många kvinnor blir stressade när män inte vill prata.

  25. Mats Says:

    @ anders, CG

    Ja, exakt!

    När män klättrar på karriär-stegen så klättrar de även på partner-stegen. Män klättrar alltså på två stegar, medan kvinnor bara på en. Män har starkare incitament för karriär. När ska detta erkännas i den allmänna debatten och som bidragande förklaring hur samhället ser ut?

    (Visst är det märkligt att även extrema feministkvinnor har sånt starkt intresse för män med bra karriärer. Ingen nämnd, ingen glömd.)

  26. AV Says:

    AN: Ja eller hur. Kvinnorörelsen har knappast sett till männens situation. Och hur många feminister lever efter den devisen: Hitta en karl som tjänar mindre, gärna går ner i arbetstid, diskar och med varm hand överlåter fasadmålning och hjulbyte till henne. Knappast många. Som slacker lever man ett gott singelliv!

    Debatten har uteslutande tagit upp kvinnliga sysslor och beskrivit mäns situation som en oansvarig räkmacka. Män skall helst fortfarande jobba heltid och tjäna pengar, göra hälften av de kvinnliga sysslorna och fortfarande göra de manliga (de som inte finns). Man jämför manliga vals makt med kvinnliga vals ansvar, men glömmer det manliga ansvaret och den kvinnliga makten. Allt fler kvinnor ser igenom den analysen när de valt manligt.

    Och sedan könsrollerna. Det handlar om att ta ett fåtal mäns negativa beteende, generalisera på gruppen män och kalla det en könsroll. Det betydligt vanligare beteendet att jobba extra för familjens väl, ställa upp på obekväma och tunga jobb och skydda familjen när de hotas förtigs. Män är per definition otrogna glidare som parasiterar på stackars förtryckta kvinnor. Lata och oansvariga. Men allt är socialt konstruerat och blir bättre bara han diskar lite oftare.

    Hur ofta har kvinnorörelsen tagit upp följande: ”Nä, systrar nu är det dags att ta ansvar för försörjningen av familjen och lämna över makten över barn och socialt liv. Det kan inte vara meningen att männen jämt skall snickra, skotta snö, måla huset, valla familjens skidor mm. Nu är det dags att vi hjälps åt med detta!”?

    Möjligen fanns det en vilja på 70-talet att dela på alla sysslor och att man skulle vara hela människor som både kunde tvätta och rensa avlopp, men de senaste 15 åren har det bara varit ”män är djur” i medierna.

  27. Gustav Says:

    Cg: appropå mäns gnäll vid sjukdom så såg jag nyligen en artikel om en studie av hur kroppen reagerade på feber som påvisade att män redan under 38-strecket upplevde samma grad av sjukdom som kvinnor först upplevde någonstans över 38. Om jag minns rätt gjordes mätningen av detta inte genom frågeenkäter utan mätning av olika hormoner i kroppen. Det stämmer iaf väl in på mig och min flickvän. Jag är sänkt vid redan ganska låga temperaturer medan hon klarar relativt höga temperaturer. Kan nu inte hitta länk till artikeln men jag tror studien var gjord på Karolinska om jag inte missminner mig.

    Urban: kul att fler än jag jämför feminismen med samhället i Atlas shrugged. Ayn slog verkligen huvudet på spiken trots att hon troligtvis hade en annan ideologi i fokus när hon skrev boken.

  28. Olle Says:

    Gustav – Den artikeln var ett aprilskämt, tror det var i SvD eller DN.

  29. Gustav Says:

    Olle: haha. Tack för upplysningen. Jag behöver inte nämna att jag gick på den. Jag dementerar allt som inte handlade om ayn. Jag ska hålla mig till filosofi hädanefter.🙂

  30. Andreas Nurbo Says:

    Olle: Artikeln i DN var det men det finns studie från England som faktiskt visade på det som artikeln sade eller iaf höll det för troligt. Tror det var en kommentator till artikeln som länkade till studien.

  31. Andreas Nurbo Says:

    HIttade länken:
    http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/health/article7073376.ece
    Även Expressen skrivit om studie från USA:
    http://www.expressen.se/halsa/1.319743/ja-killar-blir-sjukare

  32. Matte Says:

    Om det nu är så att män mår sämre vid samma sjukdom/feber, hur kommer det sig att kvinnor ör sjukskrivna mycket mer? För kvinnor och män borde generellt bli sjuka lika ofta, eller?

  33. Urban Says:

    Eftersom jag själv är klassiskt liberal och förkastar den altruistiska/självuppoffranade moralen så ser jag en poäng i feminismens eviga litanior och bitchande kravställande. Den kommer att få män att helt enkelt vända ridderlighet och självuppoffring ryggen och skaka på sina axlar och gå sin egen väg – typ gör jobbet själva och fixa era egna stålar – à la Atlas shrugged.

    Jag tror bitterfittefeminismen i sin nuvarande form påskyndar denna process vilket ju knappast var tanken hos genusmaffian som självklart hatar Ayn Rand.

    Ödets ironi som rent av är underhållande🙂

  34. Helena Says:

    CG blandar ihop olika – iofs korrekta – citat.

  35. Helena Says:

    Jocke S skrev 25 augusti 2011 kl. 10:19
    Nu får väl världen bestämma sig. Är det skillnad på könen, ja eller nej? Och hur påverkar detta ”jämställdheten”?

    Ja, Jocke S, det är skillnad – och tack för den.🙂

    Ja, ibland är mannen över och ibland kvinnan.

    Det går även i sidled.

  36. Mats Says:

    @ Mattias, anders

    ”Jag tror det är för att de kvinnor idag uppfostras till att klaga och tutas i sedan födseln att just deras liv är så mycket värre än alla andras. De tror de har det värre än alla andra helt enkelt.”

    ”det kan också vara att kvinnor har en lägre tröskel att klaga”

    Det är väl därför dom kallas kärringar😉

  37. spindelgubben Says:

    Corren är så otroligt JÄVLA BRA!🙂

  38. Sofia i London Says:

    ”The reason could be that women have more responsibility for day-to-day household tasks, such as childcare and domestic chores, researchers believe.”
    Tycker det låter rimligt. Jag bor i England och har tidigare jobbat som nanny här i flera år i olika familjer. Mammorna är alltid de som stressar hem medan männen mycket oftare kommer hem sent, går ut efter jobbet etc. Jämställdheten mellan män och kvinnor har inte kommit särskilt långt här.

  39. Matte Says:

    @Sofia

    Är hushållssysslor jobbigare än att förvärvsarbeta?

    Enligt vad jag erfar _vill_ kvinnor hem från jobbet tidigare.

    Jag tycker det är konstigt att det är ett så djupt rotat synsätt att kvinnor har det värre än män.

  40. Sofia i London Says:

    Matte: Om det är jobbigare att städa/bära omkring på skrikande barn/diska/tvätta än att sitta på ett kontor? Ja

  41. Vad Säger Jämställdismen Del 3 - papparollen och biologiska skillnader - Genusfolket Says:

    […] Angående en artikel om en engelsk forskning som visade att kvinnor upplever pendling som en större stressfaktor än män, trots att män pendlar mer skrev Pär Ström: ”Eftersom jag är jämställdist, och inte maskulist, tar jag kvinnors problem på största allvar.” Sedan radar han upp några egna exempel som han undrar om de kan ligga bakom kvinnornas stress (istället för, vilket artikeln föreslår, att de engelska kvinnorna är mer stressade eftersom de har större ansvar för hushållsbestyren som att handla, hämta och lämna barn på dagis, osv): ”Skulle könsskillnaden i upplevda pendlingsproblem kunna bero på att kvinnor har större behov av att vara med sina barn, och lider mer än män när de är borta från barnen? Eller kan könsskillnaden bero på att kvinnor har större behov av fritid, och inte är beredda att lägga ned en lika lång arbetsdag på förvärvsarbete (varvid pendlingen ingår) som män?” (länk) […]

Kommentera

