GenusNytt har tidigare bloggat om Athena Spel, ett företag som utvecklar feministiska sällskapsspel. Nu är det dags igen.
På Genuslistan, en diskussionslista för Sveriges genusforskare som drivs av Nationella sekretariatet för genusforskning, skrev Athenas grundare Ulrik Wemmenhed (bild ovan) idag ett inlägg om ett nytt spel. Jag citerar:
”I samarbete med Umeå Kommun och Länsstyrelsen Västerbotten ger Athena Spel ut ett nytt sällskapsspel till hösten, och denna gång handlar det om jämställdhet och feminism i vardagen!
Spelet riktar sig till dig som vill leva och vara jämställd, men som söker tips och inspiration kring hur du praktiskt kan gå till väga i olika vardagssituationer.
Spelet riktar sig också till alla som försöker sprida jämställdhetstankar till en större allmänhet, exempelvis lärare och genuspedagoger, för att få sina sina elever eller personal att diskutera kring jämställdhet i praktiken, och vad vi var och en kan göra (och inte bör göra) för att bli mer jämställda”.
Så här ser spelets omslag ut:
Spelet beskrivs här på Athenas sajt. Jag citerar:
”Spelet består av tjugo scener som kokat ner strukturella fenomen kring makt och kön till, om än något tillspetsade, vardagliga situationer. Spelet går ut på att i de olika scenerna hitta igen de könsroller och andra former av ojämställdhet som begränsar oss och våra medmänniskor, men också möjligheterna vi faktiskt har att göra något åt det.”
I varje ”scen” – det finns alltså 20 – ska man försöka hitta så många problem och möjligheter som möjligt. Ju fler man hittar, desto fler poäng får man. Men om poängräkningen skriver Athena Spel så här:
”Fast själva poängräkningen är, oss emellan, sekundär. Det viktiga är att deltagarna diskuterar jämställdhetsfrågor och reflekterar kring de konkreta möjligheter vi alla har att bidra till en mer jämställd värld. Tävlingsmomentet som medföljer i spelet är mest till för att sporra till just denna diskussion.”
Nedan ser du en av de 20 scenerna i spelet. Klicka på bilden om du vill se den större.
Det finns ett slags facit också. Fem problem och fem möjligheter listas för varje scen. Problem 1 för ovanstående scen är (jag citerar):
”Titta på rakhyvlarna i vänstra hörnet. Tjejens hyvel är kurvig, glittrig och mjuk, killens är hård och mörk. Samtidigt är ju själva rakbladet detsamma på båda hyvlar, och kvinnors och mäns kroppshår är precis likadana. Dessa rakhyvlar, precis som en mängd andra produkter, spelar på förlegade fördomar om att kvinnor är kurviga och mjuka, män raka och hårda. Utan att vi tänker på det får vi dessa budskap inpräntade, och till sist tar vi dem för sanna.”
De 20 scenerna i spelet är dessa: Arbetet, Fotboll, Grabbighet, Hushållet, Intersektionellt, Krogen, Kärlek, Mansforum, Offentliga rummet, Relationer, Rädsla, Sex, Sexualitet, Skolan, Språket, Status, Styrelsen, Uppfostran, Utseende och Våld.
Athena Spel har tidigare producerat spelet Kvinnofrågor – ett sällskapsspel om kvinnliga förebilder. Det är dessvärre slutsålt.
Det nya spelet är tyvärr inte tryckt än, det kan inte tryckas förrän Athena Spel har fått in ett tillräckligt antal bindande beställningar. Du kan dra ditt strå till stacken för att spelet ska kunna tryckas genom att lägga en beställning (300 kr plus frakt) här.
Jag har tidigare bloggat om Athena spel (här). Det resulterade i att Ulrik Wemmenhed läxade upp en av GenusNytts läsare (läs om det här).
26 augusti 2011 kl. 18:06
Det blir nog en storsäljare…. NOT… 🙂
26 augusti 2011 kl. 18:10
”Tjejens hyvel är kurvig, glittrig och mjuk, killens är hård och mörk.”
Är inte det lite fördomsfullt av dem att förutsätta att den kurviga, glittriga och mjuka hyveln är tjejens, och att den hårda mörka är killens? Det står ju faktiskt inte på dem.
Finns det inga scener kring ”Tjejkvällar”, ”Flickighet” eller ”Kvinnoforum” som spelarna ska hitta problem kring (ju fler problem desto fler poäng)?
… och killen sitter såklart ned när han kissar, samt håller in snoppen så det inte kommer kiss på kanten. Lydig pôjk, här stås minsann inte och kissas!
(ironi)
26 augusti 2011 kl. 18:11
Men@Work säger:
”Det blir nog en storsäljare…. NOT…”
Kanske inte hos allmänheten. Men Umeå Kommun och Länsstyrelsen Västerbotten lär väl beställa så det räcker.
26 augusti 2011 kl. 18:13
En tjejs rakhyvel är inte precis samma som en mans. En man använder sin hyveln i ansiktet, och en tjej över hela kroppen, de är byggda på olika sätt. Tjejers hy är också oftast mjukare, och behöver en annan hyvel.
Men verkligheten är ju främmande för feminister.
26 augusti 2011 kl. 18:30
Jag har ingenting principiellt emot att man försöker sälja en produkt, hur knäpp den än är. Däremot ska inte Umeå kommun och Länsstyrelsen i Västerbotten använda skattemedel för att stödja kommersiell verksamhet som gynnar några få. Särskilt inte när det handlar om oförblommerad politisk progaganda (anarkafeminism). Då är det nog lämpligt att anmäla Umeå kommun för vanstyre (var man nu lämnar in en sådan anmälan?)!
26 augusti 2011 kl. 18:31
Varför kommer jag att tänka på Peter Dalle som uppfinnaren…?
Mycket snurrigt blir det.
26 augusti 2011 kl. 18:33
Pether: Korrekt. Dessutom har inte alls kvinnor och män ”precis samma kroppshår”, då män har betydligt grövre hår än kvinnor, som i regel har en sprödare och finare hårstruktur, såvida, förstås, de inte har någon form av hormonrubbning.
Kvinnor har dessutom mycket riktigt tunnare hud än män.
Detta är något som varje hudvårdare och dermatolog känner till och det är också orsaken till att produkter och behandlingar i regel ser olika ut beroende på kön.
Dessa könsliga skillnader kanske vore något att ta upp på nästa genusföreläsning? Men det skulle väl bara göras till att män har ”Otäck, buskig hårväxt” och är ett hot mot feminismen och befäster stereotypa könsskillnader.
26 augusti 2011 kl. 18:41
@ Pether
https://genusnytt.wordpress.com/2011/08/26/umea-med-och-gor-feministiskt-sallskapsspel/#comment-69017
Feminister använder varken BH eller rakhyvlar.
26 augusti 2011 kl. 18:51
Om det är sekundärt att samla poäng och att slutligen vinna så är det inte ett spel. Finns det ingen fungerande spelmekanik så är det inte ett spel.
För att kalla sig ett spelföretag så måste jag säga att det är skralt med den mest basala kunskapen kring spelmekanik.
Som @Argus skriver så handlar det om ren och skär propaganda.
26 augusti 2011 kl. 19:03
Reklambranchen är förkastlig enligt mig. Den räknar med att konsumenterna är direkt korkade. Men vad är det som anmäls? Jo, lättklädda kvinnor. Inte den där rakhyveln.
De reklamare som bryr sig är de som vinner priser och hamnar i böcker och dokumentärer. Resten är en skam för jobbet.
26 augusti 2011 kl. 19:08
@ instämmer Argus . Fine gör ett radikalfeministiskt spel men för i h finansiera skiten själva inte med skattemedel som ska gå till viktiga verksamheter än lekstuga för genus ideologi. Jag vill inte betala skatt till radikal statsfeminism vill ni? Kolla med riksrevisionen om bestämmelser och känslighet. Kontakta riksdagens växel för rätt departement angående lämplighet och bestämmelser.Leta upp kommunalrådets adress konfrontera denne med obekväma frågor om finansieringen cc:a alliansen och Kräv svar.
26 augusti 2011 kl. 19:09
Lokal tidningarna är nog pro feministiska annars kunde uppslag om granskning sänts till dere
26 augusti 2011 kl. 19:17
Den här mannen sticker verkligen ut hakan… Sorry, kunde inte låta bli… 🙂
26 augusti 2011 kl. 20:09
@Pether
Bakåtsträvare! Män och kvinnor är EXAKT likadana. Allt annat är fördomar.
26 augusti 2011 kl. 20:13
Och Ulrik Wemmenhed har helt rätt. Det är en myt att kvinnors kroppar är mer kurviga och mjuka än mäns kroppar. Män och kvinnor har EXAKT likadana kroppar. Precis som UIrik säger. Förstår man inte att Ulrik har rätt är man emot jämställdhet och hatar kvinnor.
26 augusti 2011 kl. 20:24
Har aldrig använt rakhyvel, och kastade min enda rakapparat när skägget nådde anständig tillväxt!
Men om jag skulle ha en rakhuvel, som man kunde jag väl lika gärna föredra en med mjuka runda kvinnliga kroppsformer?
När män är lite straighta, är det fel. När vi gillar ”rund kvinnlighet” blir det fel.
Att Ulrik Wemenhed är en fjäskande könsopportunist och kappvändare är väl rätt så tydligt?
26 augusti 2011 kl. 20:43
”Dessa rakhyvlar, precis som en mängd andra produkter, spelar på förlegade fördomar”
Nej däremot speglar de vad som säljer på marknaden. Det är såklart helt upp till kunder vilka hyvlar de vill köpa och helt upp till tillverkare vilka hyvlar de vill sälja. Sedan när tjejer köper en viss hyvel oftare så kommer den att sälja mer och det är såklart den hyvel som säljer som denna sorts propagandahafsverk klagar på.
Nu bor vi inte i CCCP och därmed så finns det heller inte bara en enda rakhyvel att välja mellan. Nåt Athena spelförlag missat.
26 augusti 2011 kl. 21:03
Aktivarum: Angående rakhyvlarna så handlar det mer om att saker som marknadsförs för män ofta är hårda, tuffa(ex Coca Cola Zero, samma dryck som Coca Cola light fast riktad till män), innehåller lättklädda tjejer(ex Dressmanns kritiserade reklam) i murriga färger och appellerar till föreställningen om att män ska vara råbarkade karlakarlar som skiter i att hyveln drar med sig hud(ett synsätt som tack och lov är på väg bort). Produkter för kvinnor är ofta rosa, gulliga och ger en svag känsla av att generande hårväxt helst ska bort om man vill hitta en kille(tjejen i reklamen blir överlycklig när hon rakar benen och springer nerför gatorna i fladdrande kjol, tillsammans med en snygg man).
Självklart är det upp till var och en vad man vill köpa för hyvel(duh) men du måste ju förstå att de allra flesta av oss påverkas av allt detta? Är du inte själv benägen att köpa hyveln för män eftersom du är man(?) och för att reklamen riktar sig till dig och inte till tjejen som ska ha en rosa hyvel för att hon är tjej? Tror du inte de som gör reklamen tänker på detta? På dig låter det som om ingen någonsin påverkas av någonting och vi är alla helt oberörda av samhällets attityder till män och kvinnor. Jamen vad bra, det finns inga problem,ingen mansroll som män förväntas följa, ingen kvinnoroll som kvinnor förväntas följa och inga problem med att vissa tror att män inte ska vara nära barn och kvinnor ska inte ta krångliga beslut. Varför sitter du då dag ut och dag in och diskuterar just dessa frågor, Erik? Det är ju, som du själv säger, bara att välja vad man vill?
Spelet handlar, om jag förstått rätt, om de fördomar och myter som omger oss och som kan spåras till vardagliga företeelser som kroppsvård. Om man(som du?) alltid tror att vi av naturen väljer manligt och kvinnligt helt utan att påverkas av normer(förutom när en manshatande ful feminist hjärntvättar en så klart) så tror jag du är i fel forum.
26 augusti 2011 kl. 21:08
men om man gillar att vara en hård kärv man, får man inte vara det då? i övrigt så är inte rakhyvlar och reklam något större problem, utan hårklyverier.
26 augusti 2011 kl. 21:14
Jag tror tyvärr att det är feminism och inte jämställdhet som kommer att vara den bärande tanken med det här spelet. Jag hoppas jag har fel, men jag har haft rätt så många gånger förr att jag knappt vågar hoppas längre.
26 augusti 2011 kl. 21:15
Jag tror faktiskt inte jag gäspat så mycket som när jag läste om detta ”spel”….. ett alternativ till preventivmedel.
26 augusti 2011 kl. 21:31
Vad den här typen inte vill eller inte kan förstå. Är att män/pojkar behöver känna sin trygghet i sin ”manliga sfär”, för att sedan dras mot en ”kvinnlig sfär”. Och att båda är viktiga för honom. Och det samma gäller kvinnor förstås, de behöver sin sfär, men dras även sedan mot en manlig sfär.
Det typen här med sin slips gör, är att snoka upp miniskillnader, och göra dem till konflikter, uppförstorade, för sitt eget existensberättigande, fjäsk eller affärsideer.
Han kunde lika gärna tagit formen på en flugsmälla och påstått ditten och datten!
Man kan då undra varför dessa typer inte tar tag i t.ex. den kvinnliga personliga konsumtionen, korta kjolar, kläder, smink och smycken?
En millionfalt större könsklyfta än formen på en rakhyvel!
26 augusti 2011 kl. 21:38
Jocke S: Han är även väldigt Heteronormativt klädd.:D
Fast det kanske är det som är grejen? Han kanske utmanar Genusfeministiska normer med den där looken?;D
26 augusti 2011 kl. 21:56
http://www.metro.se/kolumner/en-saga-jag-inte-nattar-min-dotter-med/EVHkhy!IVOWXDQwcZdk/
Ytterligare en feminist anser att han var skyldig trots att det bevisats att han inte var det.
26 augusti 2011 kl. 21:59
Skulle gärna konstruera ett ”jämställdistspel”, eller varför inte ett ”antifeministspel”? Eller ”maskulist”, nä…?
Man kunde tänka sig kända feminister eller deras infantila påståenden längs banan, som man då skall avslöja och få poäng utifrån.
Ja gärna med fokus på feminissar som den där typen. Man sätter honom på pottan?
Nåja, har någon annan kanske lite bättre ideer?
26 augusti 2011 kl. 22:57
Att raka sig med en riktig hyvel (inte något engångsskräp) från Solingen med tillhörande raktvål och borste är en manlig ritual vi ska värna om. Toppa sedan med en skön svalkande balsam och en väldoftande eau de toilette… För mig är rakningen en konst, och en tid för kontemplation och avslappning. Det är manligt! 🙂
Detta och andra manliga klassiska riter som förs över från fader till son är viktiga för män och manligheten. Könen är olika och ska så förbli. Det är en tillgång!
26 augusti 2011 kl. 23:10
Lämna inte mamman ensam med barnet. Det vet man ju hur kvinnor är.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/mamma-atalad-for-sexbrott-mot-dotter
26 augusti 2011 kl. 23:10
Men@work – Riktiga män använder oparfymerat rakvatten. Är det inte lite bögigt med parfym?
26 augusti 2011 kl. 23:32
Bögar är centrala i mansrörelsen och de som har verkligen mest att vinna i mansrörelsen. Precis som lebbor är centrala i feminazrörelsen fast istället på den goda sidan. Bögar behöver verkligen inte kvinnor, men de behöver juridiska rättigheter och att bli betrakade med respekt som vem som helst annan. Begrunda, det kan vara bögar som lär kvinnor att älska män.
26 augusti 2011 kl. 23:40
@Olle:
Nej, det är för eget välbefinnade, och i andra hand för omgivningen. Eau de toilette är manligt, åtminstone om doften påminner om regemente och läderremmar… 🙂
27 augusti 2011 kl. 0:13
Jack – ja särskilt machobögar driver ju faktiskt manligheten till sin spets. Men fjollbögar gillar väl parfym?
27 augusti 2011 kl. 0:20
Vilken grotesk, onaturlig bild på en pappa som försöker amma sitt barn!
För övrigt, så blir jag lite förvånad över att du uppmanar oss att beställa detta ”spel”. Du måtte väl ändå vara ironisk?
27 augusti 2011 kl. 0:46
@Olle:
Med fru och två välskapta barn skulle jag bli ytterst överraskad om jag vore fjollbög…
Det finns en stor marknad för manliga parfymer, det är väl okey?
27 augusti 2011 kl. 1:13
”De 20 scenerna i spelet är dessa: Arbetet, Fotboll, Grabbighet, Hushållet, Intersektionellt, Krogen, Kärlek, Mansforum, Offentliga rummet, Relationer, Rädsla, Sex, Sexualitet, Skolan, Språket, Status, Styrelsen, Uppfostran, Utseende och Våld.”
Finns det inga ”kvinnliga” scener? Det hela känns lite väl utstuderat och planerat i förväg.
Vad sägs om Kvinnojouren, Gymnastiken, Bitchighet, Garaget, Skitsnack, Doping, Styrketräning?
27 augusti 2011 kl. 1:25
Vad sägs om lagen, reproduktiva möjligheter, reproduktiva rättigheter, mediala vinklingar, livslängd, och sociala transfereringar?
27 augusti 2011 kl. 1:31
speltillverkaren har verkligen hittat det perfekta brottet.
Attt lura folk att köpa ett spel som kan vara fyllt med hur många osanningar och tom lögner som helst utan att någon vågar ktitisera dess innehåll.
Feministers analysförmåga är ju ungefär lika avancerat som att peta navelludd.
Killen blev ju dessutom nästan våldsam sist han fick lite kritik mot sig.
27 augusti 2011 kl. 2:16
Per:
”Aktivarum: Angående rakhyvlarna så handlar det mer om att saker som marknadsförs för män ofta är hårda, tuffa(ex Coca Cola Zero, samma dryck som Coca Cola light fast riktad till män)”
Vad skulle vara ”hårt” och ”tufft” med siffran NOLL menar du? Snarare verkar det vara så att vad än som riktas mot män anklagas för att vara hårt och tufft för på genusmarknaden är vad som säljer att uttala sig negativt om allt som är associerat till män.
”innehåller lättklädda tjejer(ex Dressmanns kritiserade reklam)”
Det är inget tufft och hårt med lättklädda tjejer. Det är däremot sexigt med lättklädda tjejer. Precis som det enligt KVINNOR är sexigt med välklädda rika fotbollsspelare i märken som Armani.
”i murriga färger och appellerar till föreställningen om att män ska vara råbarkade karlakarlar som skiter i att hyveln drar med sig hud(ett synsätt som tack och lov är på väg bort).”
Det där är rena fantasier från din sida. Exempelvis Gilette Mach 3 marknadsförs som en hyvel som tack vare avancerad teknik är len mot huden medan en grafik visar hur det funkar.
”Produkter för kvinnor är ofta rosa, gulliga och ger en svag känsla av att generande hårväxt helst ska bort om man vill hitta en kille(tjejen i reklamen blir överlycklig när hon rakar benen och springer nerför gatorna i fladdrande kjol, tillsammans med en snygg man)”
1) Det är ingen som sätter en pistol mot ditt huvud och tvingar dig att följa svaga känslor. Hur du agerar på dina känslor är ingen annans ansvar än ditt eget.
2) Om kvinnan nöjer sig med EN kille så behöver hon såklart inte raka benen men om hon skall ha en viss rik snygg statuskille som impar på tjejkompisar kommer hon att tvingas konkurrera med andra kvinnor pga scarcity.
”Självklart är det upp till var och en vad man vill köpa för hyvel(duh) men du måste ju förstå att de allra flesta av oss påverkas av allt detta?”
Nej jag måste inte förstå att ni påverkas. Jag förstår som tränad säljare att ni VÄLJER att följa de här sakerna men inte ens en tränad hypnotisör kan få dig att göra saker MOT din vilja.
”Är du inte själv benägen att köpa hyveln för män eftersom du är man(?)”
Nej, däremot har jag köpt en tekniskt avancerad grunka av märket Babyliss.
”och för att reklamen riktar sig till dig och inte till tjejen som ska ha en rosa hyvel för att hon är tjej?”
Tjejen får en rosa hyvel – inte för att hon är tjej – utan för att hon vanligen ber om en sådan. Ber hon om en svartfärgad Babyliss kan hon lika gärna få en sådan.
”Tror du inte de som gör reklamen tänker på detta?”
Jag har jobbat med både försäljning och marknadsföring och ingen av de människor jag jobbade med visade överdriven intelligens. De var utbildade i att utvinna folks åsikter och mata dem tillbaka. Nåt som knappast kräver tankeförmåga utöver det vanliga.
”På dig låter det som om ingen någonsin påverkas av någonting och vi är alla helt oberörda av samhällets attityder till män och kvinnor.”
Samhällets attityder är ett fullkomligt intetsägande nonsensbegrepp.
Människor har attityder, och att säga du följer ”samhällets attityd” säger absolut ingenting om VEM som du lyssnar på.
”Jamen vad bra, det finns inga problem,ingen mansroll som män förväntas följa”
Du menar precis som du imorgon förväntas följa den där KYLSKÅPSROLLEN när du äter frukost? Testa att vara utan den och se hur bra ditt liv blir.
27 augusti 2011 kl. 3:55
Några kanske har läst om mamman som åtalats för att ha misshandlat och utnyttjat sina barn. Artiklarna har redan förpassats till nätets nederkanter, tydligen inte alls viktigt. Kollar man tydligt så visar det sig att det även finns en annan kvinna som anmälts för misshandel och sexbrott mot sitt barn. Alltså två stora nyheter på en dag!
När kommer den stora artikelserien i aftonbladet som mammor som är farlig för sina barn?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/mamma-atalad-for-sexbrott-mot-dotter
Den andra var i jönköping.
27 augusti 2011 kl. 10:25
Men@work. Känner mig tillräckligt manlig i mitt skägg. Undrar faktiskt var det här med rakning kommit ifrån…
Men valet är fritt/demokratiskt (uanför vissa religioner iafinns definitivt ingen anledning att döma ut varken det ena eller andra!
27 augusti 2011 kl. 12:12
Det där med rakning kom nog från romarna. Det var höjden av förfining och civilisation att inte (som barbarerna) ha ansiktet fullt med hår. 🙂
27 augusti 2011 kl. 12:44
Vad jag vet startade det med Alexander den Store som hade klen skäggväxt.
27 augusti 2011 kl. 12:51
Det som är allra mest irriterande med feminismen är att man tar aldrig ansvar för någonting. Ta badrumsskåpet i bilden överst: att mannen har 3 saker i skåpet medan kvinnan 23 beror inte på att kvinnan är mer fåfäng och utseendefixerad utan på att kvinnan är offer för manssamhällets krav om man ska tro feministerna. Alltså ständigt samma retorik: mannen – förövare, kvinnan – offer.
27 augusti 2011 kl. 14:48
Det här med rakhyvlarna får mig att tänka på gamla Svenska MAD (R.I.P), där hade man typiskt visat bilden med ”Vad är det för fel?” och sedan gett korrekt svar: ”Den raka rakhyveln tillhör kvinnan och den kurviga tillhör mannen”.
Tänk att det skall krävas MAD för att få sunt förnuft.
27 augusti 2011 kl. 15:42
Det var ganska kul om det där med ‘hur det är att vara tjej idag’. Den dagen jag ser blekfeta orakade män på reklamafficherna för underkläder på dressman tar jag det påståendet på allvar.
27 augusti 2011 kl. 18:36
Pär och Per gjorde tidigare ett par samtals videos. Kan ni inte ta och köpa ett exemplar av spelet och spela det, ha det som diskussionsunderlag. Jag tror att det skulle bli mycket underhållande.