Manliga politiker revolterar mot kvinnlig gräddfil

by

Genushiss uppskattas inte

I England har något hänt som jag tror vore otänkbart i Sverige. Manliga politiker protesterar mot att bli förbigångna av kvinnor som får gräddfil på grund av sitt kön.

Bakgrunden är att inför det senaste parlamentsvalet gjorde toryledaren David Cameron en specialsatsning på att lyfta fram kvinnor. Många kvinnor blev parlamentsledamöter som ett resultat av det – dessa kallas ”Camerons Cuties”.

Av de 305 konservativa parlamentsledamöterna är 35 kvinnor som valdes in 2010 – förra året. Dessa har alltså ungefär ett års erfarenhet av parlamentariskt arbete.

Nu har det kommit tydliga tecken på att David Cameron planerar att snabbt befordra en del av dessa nyinvalda kvinnor, av genustaktiska skäl. Genushiss i karriären för kvinnor, alltså.

Inget nytt under solen – så går det till nuförtiden. Inte minst i Sverige.

Men det unika är att manliga parlamentsledamöter – med längre erfarenhet än de nyligen invalda kvinnorna – revolterar. David Cameron har blivit varnad – det jäser i partiet. Mest arga är de män som valdes in ett val tidigare än de kvinnor vi talar om, alltså valet 2005. De männen fruktar att bli helt överhoppade i den politiska karriären. En förlorad politisk generation, offer för mansdiskriminering.

Vi borde har mera av engelskt go bland männen här i Sverige. För jämställdhetens skull.

Läs mer här. Tack för tipset, Fredrik!

51 svar to “Manliga politiker revolterar mot kvinnlig gräddfil”

  1. Jack Says:

    Imponerande att de både klarar av att se och möta det som så många andra försöker dölja för sig själva och andra, att män behandlas som skit.

    Själv tror jag att det är möjligt även i Sverige.

  2. Urban Says:

    Ridderligheten har fungerat – fram tills nu! Nu börjar även folk med mycket makt, som tidigare varit vana att hålla i pekpinnen och tala om för oss andra hur vi ska göra, bli hotade av kvoteringsvapnet. De närmaste åren kommer att bli rafflande, jag har börjat bunkra upp med läsk och pop-corn🙂

  3. Urban Says:

    Och grattis Pär, du fyller ju år idag! Hoppas du spräcker 20 000-personersvallen idag och framöver🙂

  4. Mats Lind Says:

    Stort Grattis Pär!

  5. Joel Johansson Says:

    Jag undrar om dessa politiker varit lika talföra tidigare, vad gäller att protestera mot kvinnliga gräddfiler. Det är väl inget vågat antagande att dom haft större acceptans för mansförtrycket fram tills dess att det drabbade dom själva?

    Det är ändå glädjande att inte ens makthavare nära toppen sitter säkert i den evolutionära hierarkin. Att feminismens främjande av selektionstrycket når ända dit kanske till och med blir räddningen.

  6. AnnanDan Says:

    Du sa ordet, Joel:
    Mansförtryck.

  7. Man United Says:

    David Cameron och avlyssningsskandelen. Han ligger inte bra till. Titta på hur debatterna går till i underhuset. Klart att engelsmännen kommer visa vägen. Engelsmännen är mer raka,säger ifrån och sparar inte på krutet när det är något som inte stämmer. Inspirerande att de gör revolt mot feminismen och genusidiotin.

  8. Abra Says:

    Jättegrattis på födelsedagen Pär.

    Du skriver på din blogg med ett språk som är väldigt direkt och konkret. Inte massor av fina ord utan rakt på själva poängen Det gillar jag starkt!!

    Grattis igen och hoppas du fortsätter vara nagel i ögat på radikalfeministerna.

  9. barfota Says:

    @Joel Johansson

    ”Jag undrar om dessa politiker varit lika talföra tidigare, vad gäller att protestera mot kvinnliga gräddfiler. Det är väl inget vågat antagande att dom haft större acceptans för mansförtrycket fram tills dess att det drabbade dom själva?”

    Helt sant och därför menar jag att feminismen är ett lyxproblem och att jag i detta fallet bara är en nyttig idiot som förhoppningsvis kan bidra till att sätta fokus på feminismens dumheter. När ”kampen mot feminismen” är över börjar kampen om verklig jämställdhet d.v.s. den klasskamp som många påstår inte finns kvar längre… den finns kvar även om den inte har samma ”ansikte” som för 100 år sedan.

  10. Man United Says:

    http://www.youtube.com/manwomanmyth

    Four videos have been posted so far featuring interviews with Angry Harry, Erin Pizzey,
    Michele Elliottand Stephen Fitzgerald covering:

    perspectives on male psychology
    the “1-in-4″ statistic for female victims of domestic violence
    male gender identity
    the abuse industry’s negative effects on human relationships

    More to follow!

    4 Comments

    Richard Stephens
    Posted May 27, 2010 at 2:30 AM

    The work you are doing is brilliant. I, like many others, am deeply grateful. I am attaching a link to a sample item from a project I am doing which overlaps — but is not restricted to — themes important to the study of misandry. It includes a hughe amount of historical material unavailable elsewhere — and which has been “left” out of the history books. Please take a look … and make use of anything you wish.

    http://www.flickr.com/photos/42981430@N05/4466017683/in/set-72157623688113550/

    Reply

    Ruben
    Posted January 25, 2011 at 6:23 AM

    Thank you so much for making this videos!!! im actually spreading your videos, cause they are so helpful to make people aware (specially men) about this discrimination and all problems that feminism bring to our society, they are damaging and contaminating our families and relationships with their lies and hatred, we need to end this up!!! I would like to ask you if you know where can i get your videos translated to spanish language?? because i want to share your work (if you don’t mind) with all the people that i know in my country and Spain too. Thanks for your help!!

    By the way, sorry for my english

    Reply

    mwm

    Posted January 25, 2011 at 8:13 AM

    Thanks for you kind comment and support.

    Youtube channel comeranas100- has been translating the videos into Spanish. Look through his uploads to find them.

    Ruben

    Posted January 30, 2011 at 6:59 PM

    thanks for answering, i would like to share this video, i hate the way they talk about the how superior are women, and humilated men and boys. I don’ know why most of men don’t say a word about this discrimination.

  11. AnnanDan Says:

    Är det så att ”Kvinnoförtryck” betyder att män förtrycker kvinnor medan ordet ”Mansförtryck” innebär att män förtrycker kvinnor?
    Briljant.

  12. ParStrom Says:

    Tack för alla grattis på födelsedagen!

  13. Man United Says:

    @ Joel Johansson säger: ”…fram tills dess att det drabbade dom själva?
    Det är ändå glädjande att inte ens makthavare nära toppen sitter säkert i den evolutionära hierarkin. Att feminismens främjande av selektionstrycket når ända dit kanske till och med blir räddningen.” Så sant!

  14. Gullis Says:

    Grattisar och hurrningar =)

  15. Matte Says:

    Jag läser rubriken och blir hoppfull…. I en sekund, sen ser jag att det gäller England och inte Sverige. Pessimisten i mig säger att vi kommer reagera många år efter, optimisten hoppas på att vi tar rygg idag!

  16. Musse Pig Says:

    Barfota, det kommer alltid finnas intressekonflikter i samhället. Det finns mycket orättvist i det svenska systemet som är skapat för socialisering av medborgarna och en industri dominerad av de skattebefriade Wallenbergarna, dvs sossarna styr politiken och Wallenbergarna industrin. Media styr var medborgarna förväntas se och inte se. Detta vittrar nu sönder men mycket finns kvar.

  17. bograhn Says:

    Grattis på födelsedagen!

    Jag gillar Cameron.
    Trots detta negativa.
    Han har utseende och pondus
    också för att vara PM.

  18. Jocke S Says:

    Här dagens newsmill, där ”feminism och äktenskap” är på tapeten:
    Häpnadsväckandeläsning…:
    http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/29/kvinnor-som-inte-lyfter-blicken-fr-n-spisen-sviker-sitt-eget-sl-kte#comment-294094

  19. barfota Says:

    @Musse Pig
    Kunde nog inte sägas bättre.

  20. Kristin Says:

    Får damfotboll kritiseras? undrar Dick Erixon.
    ”Min reaktion på sportjournalisten Arne Hegerfors uttalande om kvinnor och fotboll blir: har feminismens totalitära grepp om samtalet börjat släppa?”

    http://www.dagensps.se/opinionen/artiklar/2011/08/30/15099160/index.xml

  21. Hjalmar Says:

    Camerons ”genushiss” är ett självmål…hoppas han förstår det i tid, och avbryter dumheterna. Kompetensen sitter inte i könet, erfarenhet och skicklighet är avgörande!

  22. barfota Says:

    @ParStorm
    OK, grattis då. Anledningen till att jag inte grattade dig tidigare är dels att du är man (som man helst inte bör vara) och dels börjar bli gammal (som man absolut bör undvika) och därmed faller för åldersdiskrimineringsstrecket. Vi stöttar dig tillsammans och behövs en ”extra käpp” på ålderns höst så räkna med mig.

    Stort GRATTIS!

  23. barfota Says:

    @Hjalmar
    Om erfarenhet och skicklighet är avgörande när det gäller politiker, skulle vi då haft politiska partier och ett samhälle som genomsyras feminism?

  24. Musse Pig Says:

    Tack, Barfota!

  25. barfota Says:

    😳
    ett samhälle som genomsyras AV feminism?
    Hur blir det med redigeringsknappen Pär?

  26. Jämställdhetsfeministern Says:

    Dessa män är bara bittra för att de förlorar sina privilegier. Klart att kvinnor alltid ska gå före män, för jämställdhetens skull. Männen har haft sin tid, nu måste de acceptera att de ska stå tillbaka. Förstår de inte det är får de läsa på om strukturer och könsmaktsordningen.

  27. Terje Says:

    På tiden att feministmakt-ordningen ifrågasätts i de högre leden också.

  28. Johan Says:

    @Jocke S: Håller med. Men redan den första meningen visar vad det handlar om:

    ”Varför ska en hemmafru inte få pyssla med sådant hon tycker är roligt? Därför att livsstilar skickar tydliga signaler om vad vi prioriterar och vad vi tror på.”

    Vi tro ock på den Heliga Feminismen…
    För länge sedan var kyrkan åsiktspolis. Det stämmer inte längre, men feministerna har axlat manteln.

  29. Hjalmar Says:

    barfota:
    Jo, jag tycker att erfarenhet och skicklighet borde vara avgörande…men vi vet ju hur det är, tyvärr.

    Cameron har ett antal ”backbenchers på tillväxt”; han hoppas nog på att någon av dem ska visa sig ha talang. Vi får se.

    Jämställdhetsfeministern:
    Ja, det finns ju hela bibliotek med feministisk forskning som bevis!

  30. barfota Says:

    @Hjalmar

    ”Jo, jag tycker att erfarenhet och skicklighet borde vara avgörande…men vi vet ju hur det är, tyvärr.”

    Hehe… jag borde vara ung, vacker, frisk, välutbildad, framgångsrik och multimiljonär… men vi vet ju hur det är, jag blev inget är inget av allt det här bara ett gammalt gubbslem😀

    Nu förtjänar jag inget bättre har jag hört och som mycket riktigt @Jämställdhetsfeministern påpekar så finns det hela ”bibliotek med feministisk forskning som” bevisar att man förtjänar diskrimineras om man är man.

  31. Nils Jungenäs Says:

    Detta är nog ett av dina viktigare inlägg på bloggen Pär.

    Jag ser det dessutom lite annorlunda än du gör. Du väljer att se det som att ”för en gång skull ifrågasätter någon denna typ av mansdiskriminering”.
    Jag ser det snarare som ”skulle den typ av mansdiskriminering vi har vant oss vid i sverige inträffa någonannanstans i den demokratiska västvärlden, blir detta naturligtvis reaktionen.”

    Det är inte ok att diskriminera.

    Det är inte ok att diskriminera utifrån kön.

    Det är inte ens ok att diskriminera bara männen utifrån kön.

    Det är ju absurt att det anses ok att diskriminera folk i Sverige, bara man diskriminerar rätt grupp.

  32. Hjalmar Says:

    barfota:
    Ja, meningen: ”bibliotek med feministisk forskning som bevisar” har verkligen blivit en favorit…Det handlar istället om feministisk dynga som likt skadedjur letat sig in i, och underminerar, det svenska samhällsbygget. En del bygger, andra river ner😦
    Dekonstruera mannen, dekonstruera samhället…

  33. Mattias Says:

    Joel Johansson,

    det är ju förbaskat underligt att enligt er feminister så skall kvinnor stå upp för sig själva och männen skall också stå upp för kvinnorna istället för sig själva! Hur skall det skapa respekt och jämlikhet?!

  34. Joel Johansson Says:

    @barfota

    Menar du att feminismen inte inverkar menligt på ”vanligt folk” utan bara har påverkan bland de högre samhällslagren?

    Det håller jag i så fall inte med om. Jag ser ett par stora problem med feminismen som påverkar alla:

    1) Den misandri som feminismen underblåser har stor inverkan på attityder hos vanligt folk och hjälper även till att forma det klimat som våra yngre möter.

    2) Genusindustrin lägger beslag på offentliga medel som du och jag står för.

    3) Feminismen urholkar grundläggande demokratiska principer, vilka är viktiga att upprätthålla för ett långsiktigt civiliserat samhälle. Det gäller principerna om lika rättigheter och skyldigheter. Ju fler som står upp för dessa desto bättre.

    Jag kanske missförstod dig.

  35. Joel Johansson Says:

    @Mattias

    Ja du..😉

  36. barfota Says:

    @Joel Johansson

    ”Menar du att feminismen inte inverkar menligt på “vanligt folk” utan bara har påverkan bland de högre samhällslagren?”

    Nej för tusan! Men som du själv skrev så händer det inte så mycket förrän de själv drabbas (negativt). Kvinnor är inte lika med feminister. Feminismen gynnar bara en ytterst liten elit och därför menar jag att feminismen är ett lyxproblem.
    Tydligare så?

  37. Joel Johansson Says:

    @barfota,

    Ja. Jag håller nog ändå inte med helt. Vanliga kvinnor tjänar i viss mån på feminism eftersom den även bidrar till förtrycket av vanliga män. Den främjar alltså allmänt det biologiska selektionstryck som ett civiliserat samhälle egentligen ska vara satt att reglera. Jag misstänker att de flesta kvinnor tackar och tar emot.

  38. barfota Says:

    @Joel Johansson
    Jo på det viset har du rätt jag tänker mer på ”styrelseposter” och överbetalda jobb, där gagnas inte den vanliga kvinnan eller mannen.
    Nåväl, nu skall jag gå ut i ett strålande solsken och njuta av friheten ett tag.

  39. Connor Says:

    England är samma land som infört lagstadgad straffrabatt för kvinnor samt har utredningar som nu rekommenderar att alla kvinnofängelsen skall stängas eller göras om till mansfängelsen.

    Good luck att England skall leda motståndet mot feminismen…

  40. barfota Says:

    @Hjalmar

    ”En del bygger, andra river ner😦
    Dekonstruera mannen, dekonstruera samhället…”

    Feministisk pysselsättningspolitik, skapar pysselsättning åt många feminister, det finns hela ”bibliotek med feministisk forskning som bevisar” detta!

  41. Bishounen Says:

    Joel Johansson säger:
    30 augusti 2011 kl. 12:30

    ”Ja. Jag håller nog ändå inte med helt. Vanliga kvinnor tjänar i viss mån på feminism eftersom den även bidrar till förtrycket av vanliga män. Den främjar alltså allmänt det biologiska selektionstryck som ett civiliserat samhälle egentligen ska vara satt att reglera. Jag misstänker att de flesta kvinnor tackar och tar emot.”

    Jag tvivlar faktiskt på detta, eftersom väldigt många kvinnor inte uppskattar att betraktas som oförmögna offer som måste ”lyftas fram”, vilket också är just en av de orsaker till att kvinnor som undanber sig feminismen motsätter sig den.

    Naturligtvis lär vissa ”tacka och ta emot”, men långt ifrån alla.

  42. Nils Jungenäs Says:

    …och grattis då Pär, om nu det envisa ryktet att du har födelsedag idag stämmer.😉

  43. Helena Says:

    Ja, han fyller 52 idag.

    Ni killar här, ni är inte så bra på datorer?

  44. Joakim Says:

    Den arabiska våren började med Tunisien – börjar den jämställdistiska hösten med Storbritannien nu?😀

  45. Matte Says:

    @Helena

    Varför undrar du?

    Det är nog stor spridning på datorkunskaperna, jag kan dock allt! Vad vill du veta?

  46. Helena Says:

    Matte – jag bara noterade att flera killar här inte grejade att se Pär Ströms födelsedag och ålder.

    Jag behöver inte få veta något… Hur kom du fram till det? Inte stött på ett fruntimmer som kan lika mycket – eller mer – än du själv? 😉

  47. Matte Says:

    @Helena

    Många använder smartphones när de kommenterar här, jag gör det och ser inte Pärs födelsedagsdatum. Står det tydligt på ”riktiga” sidan?

    Nej jag har inte stött på en kvinna som kan mer om datorer än mig(kanske om facebook), annars har jag ju självklart stött på hur många som helst som kan mer än mig om annat😉

  48. Helena Says:

    Matte säger: 31 augusti 2011 kl. 7:58 @Helena:” Många använder smartphones när de kommenterar här, jag gör det och ser inte Pärs födelsedagsdatum. Står det tydligt på ”riktiga” sidan?”

    Nä, Matte, det gör det inte, ja vad du nu menar med ”riktiga sidan”.

    Man måste ha förmågan att tränga lite djupare in i det som många män uppfattar som en datordjungel.

    Alltfler supportsiter anställer nu kvinnor. Det tilltalar – rent genetiskt – kvinnors önskan att ta hand om outveckalde eller vilsna män.

  49. Matte Says:

    @Helena

    Hahaha det var komiskt, lite som det är i verkligheten. Kvinnor är bättre än män på att komma ihåg födelsedagar och årsdagar osv. Och? Kvinnor gillar generellt mer relationer och män är mer åt teknisk fakta. Och om jag har intresse av att leta reda på något så gör jag det, inte annars. Någons födelsedatum är lågt prioriterat förstår du.

    Förklara gärna vad du menar med vilsna outvecklade män🙂

  50. Matte Says:

    @Helena

    Och om du behöver hjälp med något tekniskt är det bara att ringa så kan jag ringa dig om jag känner mig outveckad och vilsen i den djupa datordjungeln och behöver hjälp med födelsedagar. Deal?😉

  51. Nils Jungenäs Says:

    Mitt ex är systemvetare. Jobbar som kravanalytiker. Det var mycket kablar och skit överallt när hon bodde här…
    Men hon kunde mycket om datorer.😀

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: