Jämställdhetsministern underkänner mäns mekande

by

Som nya siffror från SCB visar arbetar de två könen lika mycket – om än med olika saker. Män förvärvsarbetar mer. och i hemmen jobbar männen mer med ”underhållsarbete” – att laga saker, snickra, byta däck på bilen och liknande – medan kvinnor jobbar mer med traditionellt hushållsarbete.

För det senare skuldbeläggs nu männen av jämställdhetsminister Nyamko Sabuni. Jag citerar DN idag:

”Att män främst har hand om underhållsarbetet, som att byta däck på bilen, och inte deltar lika mycket i det traditionella hushållsarbetet ser Nyamko Sabuni som ett stort problem.

– Hämta och lämna barn, laga mat och städa skapar stress. Underhållsarbetet som männen ägnar sig åt är planerbart. Stressen för hushållsarbetet får kvinnor att arbeta deltid.”

Jag undrar om ministern har någon forskning att hänvisa till, eller några andra belägg, för påståendet att mäns mekande i hemmen är skönare och mindre påfrestande än det kvinnor gör i hemmen. Inga belägg redovisas i DN i alla fall.

Jag tycker det här är misandri. Mansförakt. Män har blivit samhällets hackkyckling.

För övrigt – att kalla mäns mekande i hemmen för ”ett stort problem” är ett hån mot de många människor runtom i världen som har riktiga problem.

Läs mer här och här.

Nedan kan du se hur Aftonbladet och Metro totalvinklar nyheten från SCB. Betänk att om man skuldbelägger män för att göra mindre hemma så måste man också skuldbelägga kvinnor för att inte göra lika mycket för försörjningen. Men många gammelmedier tar bara upp den ena halvan av jämställdhetsfrågan. Tur att det finns internet och bloggar! (Tack för tipset, Robert!)

.

.

För övrigt: I Zimbabwe måste alla ministrar i regeringen omskära sig (DN sid 21). Tänk om det varit kvinnor som ställts inför ett motsvarande krav – vilket ramaskri det hade blivit.

För övrigt 2: Annie Lööf, snart centerledare, har motionerat om att hon vill göra lagen om könsstympning könsneural så att den omfattar även pojkar. Vilket skulle stoppa omskärelse av minderåriga. Word! Läs motionen här. Tack för tipset, Urban!

108 svar to “Jämställdhetsministern underkänner mäns mekande”

  1. Per Boberg (@PerBrg) Says:

    AB har snabbt ändrat rubriken till: ”Nu delar vi (nästan) lika på hushållssysslorna” men den felaktiga vinklingen i texten består.

  2. Björn Says:

    Statistik kan man ju tolka hur man vill. Enligt den tabell DN redovisar rör fördelningen av respektive syssla befolkningsgruppen 20-84 år. Jag är fullständigt övertygad om att fördelningen av hushållsarbetet mellan könen ser annorlunda ut om man endast tittar på befolkningsgruppen 20-50 år.

  3. Nova Says:

    Jamen vad spelar det för roll om mannen mekar med bilen när det är disken man vill slippa!

  4. Clabbe Says:

    Tips till Pär: Metro finns som pdf på Metro.se (om du vill ha bättre bilder på artiklar därifrån).

  5. Onkel Kostja Says:

    Nyamko är varmt välkommen att byta till vinterdäck åt mig (min kära sambo vägrar) så kan jag diska åt henne en vecka.

  6. Men@Work Says:

    Det här var anledningen till att jag inte längre röstar på alliansen. De är lika stora statsfeminister som sossarna. Den hårda feministiska retoriken har drivit mig i händerna på SD. Även om jag är liberal i grunden. Det finns dock inget liberalt parti att rösta på. Problemen i invandringspolitken är det ju inte heller någon som tar tar tag i.

    SD är det enda parti som har i partiprogrammet att statsstödet till genuspedagogik ska tas bort.

  7. Johan Says:

    Att laga prylar som plötsligt går sönder är planerbart.
    Att det blir disk efter varje måltid och att det bör städas en gång i veckan är fullständigt oförutsebart.
    Är det det som brukar kallas feministisk logik?

  8. Men@Work Says:

    Att Sverige fortfarande är ett socialistland syns för övrigt i att det privata är politiskt.

  9. Terje Says:

    @Johan:

    ”Är det det som brukar kallas feministisk logik?”

    Snarare feministisk skitsoppa.

  10. Men@Work Says:

    Nyamko Sabuni: bort från vårt köksbord, du har inget med mig och min frus personliga beslut att göra! Lika lite som din kompis Beatrice Ask har i vår sängkammare att göra.

  11. Sven Says:

    ”Den hårda feministiska retoriken har drivit mig i händerna på SD.”

    Där kom spiken, nu är det alltså feminismens fel att folk röstar på ett främlingsfientligt parti också.🙂

  12. Backlash Says:

    Min bil går inte sönder när jag planerat det. Inte hustruns heller. Inte heller barnens cyklar. Och jag har absolut inte planerat stormfällda träd, läckande vattenrör eller ymniga snöfall. Sabouni har noll koll.

  13. Per Says:

    Sabuni börjar framstå som det absolut största stolpskottet i regeringen.
    Om man slår ihop tiden för förvärvsarbete och hemarbete så verkar det vara ganska lika mellan könen. Nu vill man tydligen (genom lagstiftning?) att kvinnor ska ”få chansen” att förvärvsarbeta mer och göra mindre arbete i hemmet. Det borde i rimlighetens namn betyda att männen ska gå ner i förvärvsarbetstid om man nu tycker det är bra att den totala tiden ska vara lika mellan könen? Låter inte så nationalekonomiskt klokt precis och inte riktigt i linje med regeringens arbetslinje.
    Ett annat alternativ är att politikerna ger fan i att gå in och pilla och detaljstyra människors liv och låta de bestämma själva.
    För övrigt så avstår jag hemskt gärna från att skifta däck på bilen eftersom det är ett riktigt skitgöra. Inte så många kvinnor som anmäler sig frivilligt till den sysslan dock.

  14. lyckligt gift Says:

    @Johan:
    kunde inte sagt det bättre själv!😀

    fattar dock fortfarande inte folk som gifter sej/flyttar ihop med någon dom inte är överens om vardagssysslorna med. förstår inte hur det kan bli politik av det, öppna munnen och kommunicera!

  15. profanum_vulgus Says:

    Anledningen till uppdelningen är nog inte enbart ena partens önskemål.

    Man kan ju testa att byta. Jag har gjort det flera gånger och det finns aldrig något intresse.
    I en släktsituation var jag i det läget att männen jobbade med ett bygge medan kvinnorna skötte markservicen (och fick gott om tid över till annat). Ett par feministiskt lagda kvinnor klagade på att det var så könsstereotypt att kvinnorna lagade mat och städade. Jag förslog genast att vi skulle byta arbetsuppgifter nästa dag, alla männen gick med på det men inte kvinnorna.

    (Jag tycker alltså absolut inte att könsuppdelningen på sysslorna är bra eller rätt, jag bara menar att kvinnorna har kapat åt sig de lätta och männen tar på sig de tyngre)

  16. Men@Work Says:

    Jag tycker Paolo Roberto sammanfattat saken väldigt bra:

  17. Matte Says:

    @Johan

    Exakt!

    Hur tänkte hon där? Går bilen sönder blir det svårare att handla och hämta på dagis. Nu har iofs många familjer två bilar men det finns familjer som knappt har råd med en.

    Precis allt ska ske ur kvinnors eller feministers synsätt. Då kan det bara bli 50% rätt.

  18. Joel Johansson Says:

    Måttligt vinklade artiklar.

    Varför inte fokusera på att kvinnorna inte förvärvsarbetar lika mycket, men blivit bättre på det? Rubriken skulle ju kunna vara ”Äntligen tar kärringarna i”.

    Jag tror att könsrollerna är otydligare än någonsin i vårt individualistiska samhälle och att folk därmed är mer osäkra på sin identitet. Det är den enda orsaken jag ser till att somliga blir provocerade så fort könsskillnader föreligger.

  19. Jämställdhetsfeministern Says:

    Bra sagt av Sabuni! Mäns mekande, däckbytande, snöskottande, lampbytande osv är bara ännu ett sätt för gubbarna att förtrycka kvinnorna. Det är ett enormt problem och ett omänskligt lidande, som Sveriges kvinnor tvingas utstå varje dag. Mycket bra att regeringen genomskådat detta. Hoppas Sabuni snarast vidtar åtgärder för att straffa Sveriges män. Hårt. Så länge kvinnor i genomsnitt dammsuger mer än män och män skottar snö mer än kvinnor, så råder oacceptabelt kvinnoförtryck i Sverige.

  20. Jens Says:

    Allra roligast är att Sabuni säger:
    ”Hämta och lämna barn, laga mat och städa skapar stress. Underhållningsarbetet som männen ägnar sig åt är planerbart.”

    Det är tydligen underhållning att måla hus🙂 Jag förstår inte varför hantverkare ska ha betalt när det är underhållning de håller på med..

  21. Men@Work Says:

    @Sven:

    Jag tar avstånd från begreppet ”främlingsfientligt”. Jag skulle snarare kalla det invandingskritiskt, eller kritiskt mot utformningen av invandringspolitken.

    Självklart är det mitt eget beslut och ansvar att rösta på SD, men hade det funnit andra alternativ så kanske jag inte hade gjort detta. Man kan säga att min röst föll på det, enligt min uppfattning, minst dåliga partiet.

    Jag tror de andra partierna i kommer att tappa något enormt om de fortsätter vurma för statsfeminismen. Missnöjet bland folket är bara i sin linda ännu.

  22. Nils Jungenäs Says:

    Johan 09:42

    Hahaha!
    Fan vad jag garvade. Tack!😀
    Nu kan jag gå upp och börja dagen.

  23. Men@Work Says:

    @Jens:

    Good point! Det vi talar om är oavlönat hushållsarbete i bägge fallen.

  24. CG Says:

    Dagens skvaller:

    Jag tycker att Sabuni själv borde lägga ned mer tid på underhållsarbete. För inte länge sedan, när fruntimmret var bortrest uppstod nämligen en vattenläcka i hennes bostadsrätt som ligger högst upp i fastigheten. Trotts att man ringt upp Sabuni så underlät hon att laga läckan under så pass lång tid att detta resulterade i att flera underliggande lägenheter fick stora problem med fuktskador.

  25. Nils Jungenäs Says:

    CG>>
    Källa…

  26. Erik Says:

    fy fan vad skönt det är att vara singel.
    man har några sköna tjejer man förärar med
    en visit då o då. dom är glada jag är glad.
    jag är inte typen som blir nojig av att sova själv några dagar.
    enda problemet blir ju om man vill ha barn..
    då måste man väl flytta ihop med nån antar jag?
    men man kanske kan ha varsin lilla stuga typ 50-100m ifrån varann på en tomt? typ särbo? det vore ju najs kanske?

  27. barfota Says:

    @Nova

    ”Jamen vad spelar det för roll om mannen mekar med bilen när det är disken man vill slippa!”

    Vill man slippa diska? Jag diskar 1000 ggr hellre än mekar med en skitig bil. Upps… glömde att allt en man gör bara är en hobby.
    Det handlar inte om vem som gör vad i en relation, det handlar om att allt måste göras och då jobbar männen fortfarande mer än kvinnorna per dag.

  28. Gullis Says:

    Sabuni!

    90- talet ringde, och ville ha tillbaka sina kommunist-/feministlögner.

  29. CG Says:

    Den källan tänker jag inte avslöja….

  30. Kim Says:

    Pär, jag har en fråga: är jämställdiströrelsen en högerrörelse eller är alla välkomna oavsett politisk hemvist?
    Min undran beror på att det finns en del kommentarer på din blogg som snarare ägnar sig åt vänster-höger retorik än kritik mot radikalfeminism.

  31. ParStrom Says:

    Kim:
    Alla är välkomna. Bloggen är politiskt oberoende. Om sedan vissa kommentatorer har en politisk hemvist så får det stå för dem.

  32. barfota Says:

    @Kim
    Skicka en länk till inlägget i din blogg.

  33. Jack Says:

    Media är som en del universitetsutbildningar idag. Hederliga arbetares eller kanske skattepotten av förvägrade bidrag till skadade män står för deras lön. Varför inte kalla det för blodspengar eftersom 100 män dör i förtid i Sverige varje dag. Precis som med universitetsutbildningar är det med media, man betalar för att sen se någon som står ljuger en rakt i ansiktet och ofta med verkan att väcka hat, ofta mot män.

  34. Men@Work Says:

    @Kim:

    Jag förstår att du hängde upp dig på mitt inlägg. Tanken är att vi som har tröttnat på statsfeminismen måste enas över partigränserna för att få slut på eländet, som även alliansen står bakom nuförtiden. M

    Samma sak känner jag för liberalismen. Oavsett vilket parti man röstar på så kan man sträva efter ett friare samhälle.

    Min politiska hemvist (liberalkonservativ) står således för mig personligen.

  35. Jocke S Says:

    Vänta till ”gubbväldet” tar över i hemmet….då jäklar blir det gnäll åt andra hållet! Sabuni är ”inte feminist”, men extremist?
    Sedan instämmer jag med Kim, och det är ett gammalt problem.
    Redan ”Anitfeministiska samfundet”, som var framgångsrikt mellan ca 2002-2006, gick under till slut när vissa där använde kritiken mot feminismen mest för sin egen kamp mot vänstern.
    Som Pelle Billing tycks göra (Newsmill)
    Sedan kan man också fråga sig om Pär svarar på dylikt…

  36. Lövet Says:

    Jag gillar AB:s kvinnliga tvist på detta: Varför ge positiv feedback på att man uppnåt den önskade förändringen när man kan drämma till med ett ”Det var fan på tiden och inte var det tillräckligt heller”.

    Det är ju f.ö. så kvinnor genom alla tider ”uppfostrat” sina barn och sina män (”Varför kan du aldrig…”)
    …med tanke på att kvinnor enligt egna utsagor ”är sååå bra på relatioooner”, så är de rätt usla på elementärt ledarskap.

    Generalisering? Ja absolut, men det gör mig inte mindre övertygad om dess generella giltighet.

    Jag börjar f.ö. bli osäker på Nova: Hon kan vara Jämställdhetsfeministerns tonårshormonstinna lillasyster…
    Bättre karikatyr på en ouppfostrad feminist har inte setts sedan Tiina Rosenbergs föreläsningar och Katarina Janouchs tweets.

  37. Backlash Says:

    Kim – Pär får förstås svara för sig själv, men här är mina observationer: Motstånd mot osaklig feminism har traditionellt kommit från liberala och konservativa, dvs de ideologier som partierna i Alliansen säger sig stå för. Men det senaste decenniet har även dessa partier infiltrerats av feminismen, så i genus- och könsfrågor har Alliansregeringen helt sonika tagit över Socialdemokraternas politik, gjort den till sin egen och drivit den flera steg längre.

    Idag finns bara enskilda ickefeminister kvar bland riksdagsmännen och de är ganska tystlåtna. Så jämställdheten har upphört att vara en fråga om höger- vänsterpolitik.

  38. Kim Says:

    Tack för svaren Pär och Men@Work. Jag ville bara påminna om att radikalfeminismen inte är en vänster-höger fråga utan en maktfråga – rätten att få bestämma över sitt eget liv utan inblandning från s.k. genusexperter.

  39. Jon Sundeman Says:

    Om nu jämställdhetsministern själv hade befattat sig med praktiskt arbete som att byta däck på bilen (som hon öppenbart inte gör) så hade hennes inställning varit en annan. Men det är lätt att sitta fast i gamla könsroller å ha åsikter om jämställdhet fast man själv inte lever som hon öppenbart tycker andra ska göra.

    För övrigt har jag bestämt mig sluta skriva kommentarer här under nicknamn, att INTE visa sig sjäv och öppet stå för sina åsikter är i sig, tycker jag, att låta sig förtryckas av genusvansinnet och femenismens köns rasism.

    Det är negativa strukturer som skapar ett icke jämställt samhälle, har inget med kön att göra.

    Jon Sundeman

  40. Nils Jungenäs Says:

    Kim>>
    Självklart!
    ¿Höger/vänster?
    Du kan ju ha två personer som tycker ungefär samma i alla enskilda sakfrågor men ändå röstar helt olika.
    Det beror ju på vilken aspekt av politiken man ser som viktig.
    Jag är liberal, sett till värderingar och människosyn. Jag röstar trots det rött, men det är pga den socioekonomiska politiken. Jag är EMOT utförsäljning och privatisering av viktiga samhällsfunktioner. Jag är för en stark välfärd med ett väl fungerande socialt skyddsnät osv. Jag tror inte att man skapar fler jobb genom att sänka skatten och dra ner på de offentliga utgifterna… som ju gick till att upphandla tjänster och avlöna offentliganställda.
    Jag är jämställdist!

  41. Abra Says:

    Jag reagerade spontant på samma sätt som Pär på artiklarna i morse. Hur utvecklingen än ser ut så lyckas alltid Sabuni få det till att männen är slöfockar och inte gör något vettigt!!

    Varför är det bara fokus på det som sker i köket och i tvättstugan?? Varför aldrig avloppsrensning, målning, plocka ogräs, upp på farliga stegar och rensa hängrännor, handla mat, klippa gräset m.m.

  42. Kim Says:

    Bra svar Nils Jungenäs. Jag har en liknande uppfattning som du och även jag är jämställdist.

  43. Lasse Says:

    Som vanligt räknas inte att bygga verandor, meka med bilen, klippa gräset, skotta snö etc. Dammsuger 100 gånger hellre än att stå o meka med en sktig bil.

    Så trött på feminismens sjuka och skruvade värderingar.

  44. Nils Jungenäs Says:

    Kim 10:55 >>
    Feminismen är ffa en demokratifråga.

  45. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Abra

    Ja det kanske beror på att män ÄR slöfockar, som inte gör något vettigt, utan bara ägnar sig åt att förtrycka kvinnor. Sabuni har förstått det och det är det minsta man kan begära av en jämställdhetsminister.

    ”Varför är det bara fokus på det som sker i köket och i tvättstugan?? Varför aldrig avloppsrensning, målning, plocka ogräs, upp på farliga stegar och rensa hängrännor, handla mat, klippa gräset m.m.”

    Därför att avloppsränsning, gräsklippning, snöskottning mm är planerbara fritidssysselsättningar, som gubbar ändå njuter av att pyssla med.

  46. Lövet Says:

    @Kim: Du är självklart välkommen. Anledningen till att feminsimen ibland angrips från ”höger” är att man radikalfeminismen med sin ”struktur-dogm” lånat Marxismens teorier men bara bytt
    ”Klass” mot ”kön”, ”Kapital” mot ”Patriarkat”, ”Borgousien/Borgarna” mot ”Män” och ”Proletariatet/arbetarna” mot ”kvinnor”.

    Jag personligen är allergisk mot diskussionen höger vs vänster, eftersom det i grunden är en dikotomi som är rent godtycklig. Som bekant så uppstod begreppet efter den franska revolutionen där revolutionärerna (dit vi kan räkna t ex de konstitutionella monarkisterna) satt till vänster och de – ännu mer – konservativa till höger.

    Vänster eller höger* är för mig egalt, det viktiga är vad för politik man eftersträvar i verkliga termer:

    Är man för mer eller mindre demokrati?

    Mer kollektiva lösningar, fastlagda av ”samhället” eller mer individuella lösningar: Är man för mer individuell frihet eller mer samhälleliga riktlinjer/incitament/sanktioner?
    Vill man ge folk bättre förutsättningar att själva göra livsval eller anser man att man vet bäst vilka val som är rätt?

    Jag själv är traditionellt liberal, tror på en stark offentlig sektor som hanterar infrasturktur och sjukvård – med ett starkt socialt skyddsnät. Och jag tror samtidigt på fria marknadskrafter och individens fria val. Politikens syfte skall vara att ge individen möjlighet att välja så fritt som det är möjligt hur hon skall leva sitt liv. Politikens syfte är inte att föreskriva för individen vad som är rätt val och tvinga henne dit med incitament eller sanktioner.
    Därmed saknar jag som du ser naturlig partipolitisk hemvist, Centern under Lööf nu kanske?

    Tyvärr urartar ibland diskussionen till denna typ av pajkastning, men det händer säkert i de baästa familjer.

    Välkommen in i hetluften!😉

    *) Jag anser att det vore bättre om folk presenterade sig som ”socialdemokrat” eller ”vänsterpartist”, ”moderat” etc hellre än jag är vänster eller höger. De senare säger som sagt ingenting.

    F.ö. så är det ju allom bekant att några av de värsta sk ”högerextrema” regimerna historiskt hade stora inslag av sådant som normalt tillskrivs ”vänsterregimer” (t ex kooperativ, stark militärmakt mm).
    Det är således viktigare att titta vart politiken verkligen syftar och vad den får för inverkan på medborgarna än att placera den i den ena eller andra änden av hyllan.

  47. Katarina Says:

    Hos oss är detta ett icke-problem. När det är tvätt går den ene ner och laddar tvättmaskinen/torktumlaren medan den andre lagar matlådor åt oss för nästa arbetsdag. Jag gillar matlagning, alltså blir det oftast jag. Finns det infrysta matlådor går vi båda ner i tvättstugan. Den springande punkten är att vi båda gör något som behöver göras. Diskmaskinen laddar vi båda. Det är dock aldrig så att den ene jämt sitter på rumpan medan den andre sliter; ibland behöver dock någon av oss vila och då måste ju inte den av oss göra något just då.

    Vad jag inte förstår är att man måste göra disken varje kväll om man inte orkar. Låt den stå till nästa. Det behöver inte vara perfekt jämt. Jag tror dock att det jämnar ut sig i längden ändå hos ett par som är måna om varandra och hjälps åt. Skillnaderna är inte så stora att man behöver bokföra allt. Det blir lite som att dela upp matkostnaderna efter vem som drack flest deciliter mjölk ur mjölkpaketet!

  48. Kim Says:

    Nils, självfallet är det en demokratifråga men problemet med det radikalfeministiska inflytandet är inte bara ett parlamentariskt problem utan framför allt ett problem inom den offentliga administrationen. Där s.k. genusexperter har mandat att bestämma över hur folk ska leva sina liv. Detta är en maktfråga.

  49. Nils Jungenäs Says:

    Lövet>>
    Precis!
    Kunde inte sagt det bättre själv.
    Det bästa man kan göra är att välja det parti som passar ens egna åsikter mint dåligt och sedan bli medlem för att försöka påverka det man tycker är galet i en bättre riktning.
    Det man alltid måste undvika är att hamna i dogmatiska skyttegravar, partipolitisk ryggdunkning och demonisering av ”alla andra”.

    Man måste fortsätta ”tycka det man själv tycker” och våga stå upp för det oavsett hur populismens

  50. barfota Says:

    @Nils Jungenäs säger: 01 september 2011 kl. 11:03

    ”Jag är EMOT utförsäljning och privatisering av viktiga samhällsfunktioner. Jag är för en stark välfärd med ett väl fungerande socialt skyddsnät osv. Jag tror inte att man skapar fler jobb genom att sänka skatten och dra ner på de offentliga utgifterna… som ju gick till att upphandla tjänster och avlöna offentliganställda.”

    Är rörande överens med dig här och jag kan svära på att om man så tog bort alla skatter för företagare så skulle de fortfarande utlokalisera alla jobb de kan till U-länder och fortsätta skylla på höga löner, skatter o.s.v. i Sverige. Däremot så måste man bli av med massor av onödig byråkrati och blanketthysteri och orimliga krav på småföretagare och sist men inte minst se att allt företagande som sker i Sverige (där pengarna stannar i Sverige) är bra för oss alla oavsett vilket kön företagaren har. Ingen skräddarsydd gräddfil för någon.

    Jag är inte jämställdist av en enda anledning, jag vill inte bli ”grupp-patekerad”. Som grupp kan man bli attackerad för åsikter som gruppen har men som man själv inte ställer sig bakom.

  51. anders Says:

    Jaha, man tycker alltså att män som grupp måste ta ansvar för att justera den samhällsövergripande statistiken, som om gruppen skulle ha nåt slags medvetande.

    Jag tycker att vart och ett par för sig själva får besluta själva hur de delar upp hemarbetet, och jag tycker inte man kan göra kopplingar till hur ett individuellt pars relation fungerar från samhällsövergripande statistik.

    Om nu kvinnor gör mer av sånt de tycker är tråkigt och stressande, är det så för att de blir förtryckta av de män de valt att leva med och de inte vågar ställa krav på sin partner? Statistiken säger ju ingenting om *varför* fördelningen ser ut som den gör, det är bara rena siffror som man kan spekulera hur man vill beroende på vilket ideologiskt resultat man vill ha, och det är ju det alla verkar göra…

  52. Daniel Says:

    Jag uppmanar alla här att läsa på om Trofim Lysenko, Lysenkoism och Mitjurinism.

    Mitjurinism.
    ”Det forskades om Mendelismen i Sovjetunionen på 1920-talet, men den mötte motstånd från politiskt håll, eftersom man ogillade idén att det fanns medfödda skillnader mellan individer.

    På 1930-talet började den förföljas av regimen och genetiker förlorade sina arbeten, skickades till Sibirien, arbetsläger, eller försvann helt enkelt. Mot mitten av 1930-talet började den anklagas för att vara ”idealistisk” (vilket bröt mot den dogmatiska ideologin). Den medicinsk-genetiska institutionen förlöjligades i Pravda 1936 och upplöstes. Institutionens grundare Solomon Levit tvingades göra en ”bekännelse” om vetenskaplig brottslighet och försvann spårlöst.

    Lysenkoism.
    ”Lysenkoism kallades en sovjetisk kampanj mot genetik och genetiker. Kampanjen, som inleddes under mitten av 1930-talet avblåstes inte helt förrän under 1960-talet.

    Benämningen lysenkoism kommer av den sovjetiske forskaren Trofim Denisovitj Lysenko. I sin pseudovetenskapligt-vetenskapsteoretiska betydelse kallas det bakomliggande fenomenet även mitjurinism. Termen lysenkoism är dock den vedertagna när en pejorativ term för pseudovetenskap söks.”

    Påminner mig om vad som håller på att hända i Sverige.

    Lite källor:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Lysenkoism
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Mitjurinism
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Trofim_Lysenko

  53. anders Says:

    Angående ”hobby”-sysslor, dvs att i statistiken ingår det en del grejer som inte är nödvändiga men som man gör för att man tycker det är lite kul eller trevligt, där kanske en del underhållsarbete ingår.

    Jag tror även att det är ganska vanligt att det finns de som städar onödigt mycket, och en gissning är att det är mer vanligt att kvinnor än män gör det (baserat på hur det ser ut i hemmen hos mina singelvänner, mycket mer vanligt att kvinnornas hem är stylade än männens).

    Som sagt, statistiken ger inte alls särskilt mycket information om hur hemarbetet upplevs. Det hade ju typ varit mer värt om de frågat vardera partner om de tycker de har en bra uppdelning av sysslorna, och i det räkna in förvärvsarbete. Det är ju fortfarande vanligt att kvinnor och män bildar par där mannen är äldre och har hunnit längre i karriären och därför tjänar mer, och det lär ju ha viss inverkan på hur man delar upp sysslorna.

  54. Daniel F. Says:

    Det roligaste (eller egentligen inte) var att se hur både Aktuellt och TV4 (såg inte Rapport igår) medvetet undvek att påtala det faktum att män förvärvsarbetar mer än kvinnor. Man nämnde inte heller att den sammanlagda tiden vi lägger på obetalt+betalt arbete är helt jämställd.

    SVT var riktigt patetiska. Man förklarade först att män lägger 14 minuter mer på hushållsarbete, kvinnor 11 minuter mindre. Kvinnan lägger dock fortfarande 45 minuter mer på hushållsarbete än mannen. Minsann!

    Sedan förklarade man att kvinnor förvärvsarbetar lite mer (+21 minuter) än förut och män något mindre (-14 minuter).

    Här väntade jag på att få höra att män fortfarande förvärvsarbetar mer än kvinnor……men nej. Det glömde man visst att påpeka.

    TV4 spetsade till det med att det är 30 år kvar tills vi uppnår jämställdhet. Trots att vi redan idag lägger exakt lika mycket tid på betalt+obetalt arbete.

    För den som inte läst SCBs rapport är dessa båda nyhetsinslag totalt missvisande, och visar en bild av att kvinnan totalt sett gör mer än mannen. Vilket är en direkt lögn.

    Jag blev förbannad och plockade ur diskmaskinen. Sambon satt vid Facebook…:/

  55. JD Says:

    För oss som bor i villa vilket väldigt många gör så är det knappast kvinnan generellt sett som oroas över målning, dränering och vanligt underhåll för att inte huset ska förfalla.

    Nyamko Sabuni är en klar besvikelse då hon inte ens tar med att män förvärvsarbetar mer än kvinnor.

    Det som feminister eller eller de som kryper och krälar för feminismen (Nyamko mfl) inte pratar om är den lediga tid som står till förfogande för diskning, matlagning etc efter att andra tvingande uppgifter har gjorts. Tvingande uppgifter så som restid till och från jobbet, arbetstid och nödvändigt underhåll av t.ex huset.
    Varför är ni så rädda att nämna den tid som står till för fogande för hushållsarbetet?

    BEVISET FÖR ATT MÄN HAR MINDRE FRITID:
    Sidan 5 i detta dokument illustrerar klart att Män har mindre tid åt personliga behov och fri tid än vad kvinnor har!
    http://www.scb.se/Grupp/valfard/_dokument/A05ST0203_02.pdf

    Det här skiter Nyamko Sabuni helt och hållet i bara för att det ger politiska poäng att bortse från sanningen!

  56. JD Says:

    Här är den färskaste rapporten om SCB´s undersökning för tidsanvändning Män/Kvinnor
    http://www.scb.se/Statistik/LE/LE0103/_dokument/Tidsanvandning_2010-11.pdf

    Kvinnor använder 7,57 timmar per dygn åt förvärvsarbete och hemarbete.

    Män använder 7,76 timmar per dygn åt förvärvsarbete och hemarbete.

    När politiker och ledande media ljuger och vinklar sanningen i ett land ska man börja vara vaksam!

  57. Daniel Says:

    För att förtydliga.
    Trofim Lysensko var en pseudovetenskaplig tomte, han lade grunden för en lära som fick marxisterna att tro att man kunde genom ideologi och indoktrinering skapa en ny bättre människa: ”New Soviet Man/Homo Sovieticus”

    Luktar det bekant, kanske tom lite genus?

    Det andra intressant är att marxisterna motsatte sig starkt idén att det skulle finns medfödda skillnader mellan individer.

    Varför är det en så pass farlig tanke?

    Fråga er själva, om det finns medfödda skillnader mellan kön och individer.
    Kan man då påstå alla orättvisor och all ojämlikhet, beror på ett orättvist och ojämlikt samhället/stat.
    Knappast.
    Detta är det fundament som den marxistiska läran vilar på, tabula rasa dvs vi föds alla som ett oskrivet blad.

    För vad är marxismen utan tablua rasa?
    Ingenting.

  58. Johan Says:

    @Daniel: Tecken finns. Tar mig friheten att citera Tanja Bergqvists blogg:

    ”…KI:s nya avdelning (som enda i världen) med ”biologisk genusmedicin” ska ta sig an det här. Emedan det i andra länder är fullt lagligt att tala om biologiska skillnader i medicinska sammanhang, har detta länge varit tabu för den svenska läkarkåren, ändå tills man fick tillåtelse av Genusmaffian, men då genom att ta in genusforskarna, helt utan medicinsk utbildning, i verksamheten – man skapade det nya ”tvärvetenskapliga” området ”genusmedicin”. Utan genusvetarna skulle läkarna aldrig komma på, eller snarare våga, tala om biologiska skillnader som faktor vid sjukdom.”

  59. Jocke S Says:

    Sverige: Ohöjt könsfjäsk! Helt obegripligt, ja nästan iaf. Män: skuld!
    Kolla in den här, på Newsmill: ”Våldet mot kvinnor fortsätter även när krigen är över.”
    Och gärna inlägg 13, med fakta. till skillnad från en totalt kvinnochauvinistisk kvinnlig generlasektreterarer för SIDA.
    En gång nämner hon ordet ”man”, på slutet liksom ”apropå”.
    Men det verkar inte finnas, män i Sverige mer. Bara: fjäsk!
    Det är sådant här vi måste reagera mot.
    http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/31/v-ldet-mot-kvinnor-forts-tter-ven-n-r-krigen-r-ver

  60. Zzzzzz Says:

    Huset ska fixas, målas om, läggas om tak, fönster ska renoveras, det ska snickras, sågas, badrum ska renoveras, kök ska renoveras, kyl o frys pajar, rören läcker, spisen pajar, elen krånglar, telefonen krånglar, bredbandet funkar inte, datorn krashade, tv-spelet funkar inte, tvättmaskinen pajade, gräset ska klippas, träden ska beskäras, fälla träd, klippas häck, stensätta infarten till huset, tapetseras om, snickra foder, lister, huggas ved(om man vedeldar of course), bilen ska fixas, byta däck, elverktygen pajar, plocka in offerter, ringa hantverkare, skotta snö, både från tak och mark, jobba heltid + all övertid.

    Av alla dessa saker som ska göras, hur stor del är av kvinnorna som gör detta? Fyll på listen den som vill, och orkar. Det är dags för männen att få llite cred för allt som fixas med hus och hem. Sen att hushållsarbete ska delas håller jag fullständigt med om. Men, då är det dags för många kvinnor att spotta i näven och göra det som män ”normalt” har gjort och gör. Det som Nyamko skriver är ett hån mot det andra könet och det leder bara till att människor blir förbannade och politekerföraktet får sig en boost.

  61. Jocke S Says:

    Daniel. Lysenko, javisst. Men marxismen skapade inte honom.

  62. JD Says:

    Korrigering: Scb´s dokument ovan visar hur det såg ut 2000. PB redovisar rätt siffror för 2010/11 Att kvinnor arbetar 2 minuter längre varje dag (förv.arbete och hemarbete.) Men det följer den statistiska felmariginalen och vinklingen i media och bland politiker kan ändå ses som lika extremistisk och falsk!

  63. Nils Jungenäs Says:

    Anders 11:39
    Precis! Så är det!
    Läs mina låååånga inlägg (#8 & #10)under Pelles blogginlägg om att båda könen dubbelarbetar.
    http://www.pellebilling.se/2011/08/bada-konen-dubbelarbetar/

  64. JD Says:

    Det vore intressant att se några siffror på effektivitet.
    Min uppfattning är att Män ofta är effektivare och snabbare än kvinnor då det gäller att handla mat, städa, diska etc.
    Kan det vara så att det finns såna könsskillnader då det gäller effektivitet i hemmet?

  65. Grrblt Says:

    Jag har länge efterlyst att man ska ta med insatsen i sängen när man gör såna här beräkningar av hemarbete. Det låter rimligt att det väldigt ofta är mannen som har det praktiska ansvaret för både sin egen och kvinnans orgasm. Och ingen kan väl tvivla på att sexuell tillfredsställelse är minst lika viktig som ett rent golv för att det ska fungera att bo tillsammans. Räknar man in detta arbete tror jag inte kvinnorna dominerar hemarbetet i någon större grad längre.

  66. Pether Says:

    http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/singlar-kan-tacka-mormor

    någon som tror att det är mormor som sparat?

  67. Nova Says:

    @Pether: Insinuerar du att mormor i sin tur skulle ärvt morfar? Typiskt med insinuanta s k ”jämställdister!!

  68. Lite humor i vardagen « David Holman Says:

    […] flyr detta statsfeministiska, genusstinna och oliberala #$@!% land. Så med tanke på att män får ännu mer skit av vårt jämstäldhetsombud trots att undersökningen visar att allt går åt rätt håll enligt feministisk logik med 50/50 […]

  69. Man United Says:

    ”Att män främst har hand om underhållsarbetet, som att byta däck på bilen, och inte deltar lika mycket i det traditionella hushållsarbetet ser Nyamko Sabuni som ett stort problem.
    Intressant att alliansens jämställdhetsminister angriper samtliga familjefäder. Måntro har hon drabbats av genus hybris och glömt tänka innan hon uttalar sig. Har hon överhuvudtaget gjort någon research innan hon fick det feministiska manuscriptet. Lycka till med att börja jaga feministsyndare! Tycker mig känna igen det där med byta däck,kan dom inte byta ut det mot att byta kamrem. Och när mannen inte kan byta däck renovera huset är inte det heller bra. Då har han tummen mitt i handen,duger inte till något och är ”ingen riktig karl”. Ja,sannerligen har det kvinnorna och männen inte det lätt när radikalfeminism och dess Inkompetenta ledare ska försöka styra landet.

  70. Per Says:

    Lägg ner fruntimren killar och lev som singel istället alternativt skaffa er en manlig älskare!

    Jag fattar inte hur ni står ut med det här malande kärringgnället🙂

  71. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Per

    Haha där satt den! Förstår man inte att svenska kvinnor är förtryckta av gubbslemmen är man en kärring-gnällig bög! Så jävla bra sagt!🙂

  72. Grrblt Says:

    Per: http://www.youtube.com/watch?v=4wNGsQgEPiE😀

  73. CommonS Says:

    Om man läser den tekniska beskrivningen av undersökningen http://www.scb.se/Pages/Standard____38870.aspx finner man att 30% av deltagarna är ensamstående, och hur dessa kan ha något med jämställdhet att göra begriper jag inte. Hur mycket tid en ensamstående man resp kvinna lägger på hushållsysslor borde rimligtvis endast påverka dem själva, eller..? Skillnaderna mellan män och kvinnor, med fördel för kvinnorna, finns just i dessa grupper. De som lever tillsammans är jämställda eller till och med med en liten övervikt för männen.
    Se tabellen för familjecykel: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____27529.aspx

    Där framgår att sammanboende män under 65 år förvärvs- och hemarbetar MER än kvinnorna. Slutsatsen blir alltså att männen borde dra ner på hemarbetet om vi ska uppnå jämställdhet.

  74. Nils Jungenäs Says:

    Haha!
    Jag försökte nu över frukosten intressera min flickvän för ämnet. Hon fick luften att gå ur mig TOTALT!
    ”-Vadå? Vad tjaffsar ni om? Alla får väl göra som de vill?”
    Haha!
    Hon följer med till Dickens på måndag kväll!😉

  75. Daniel Says:

    @Jocke S
    Det har jag aldrig påstått.
    Det jag ville belysa är den grundläggande problematiken i marxisternas övertro på tabula rasa och socialkonstruktion.
    Samt vilka negativa konsekvenser det kan få.

    Det finns säker andra ideologier som har gjort samma misstag, men den som är på offensiven idag i Sverige.
    Är marxismen och den moderna tappningen av Lysenkoism heter genusvetenskap.

  76. Hjalmar Says:

    Jämställdhetsfeministern: Tack för att Du finns! (Och undervisar oss okunniga gubb- & pojkslem…)

    Nils Jungenäs: Ja, det finns vettiga kvinnor! Feministerna låtsas representera alla av kvinnligt kön…j-la nonsens.

    Frihet är det dyraste ting,
    som kan köpas världen kring. (Så sant.)

  77. --- Says:

    Jag har en känsla av att Nyamko Sabuni inte har tillbringat skärskilt många sena vinterkvällar i ett ouppvärmt garage med att försöka laga ett trasigt bromssystem på sin bil.

  78. Hjalmar Says:

    @—
    Instämmer. Det är nog få elitpolitiker som har någon praktisk erfarenhet öht. Patetiskt!

  79. Man United Says:

    När dom försöker ger sig på majoriteten av vanliga människor och angriper medborgarna dvs vårt sätt att leva kommer det ske saker. Morrandet och protesterna kommer inte vänta på sig. För det är ju så när människor själv blir drabbade och angripna på individnivå börjar man förstå och protestera. Skyddsglas ögonen åker av, kvinnor och män ser klart. Framförallt männen börjar se klart som det är häxjakt på. Se ”grillupproret” som ett exempel och den riggade feministiska undersökningen om ”sexuella trakasserier” på teatern. Underblåst och med en stor miss i utfrågningen. Männen blev aldrig tillfrågade om kvinnornas svinande,sexuella trakasserande,neredande och förnedrande beteende mot pojkar och män. Kan medborgarna överhuvudtaget lita på ga:media driver oberonde journalistik? Ska medborgare tålerera att bli förpassade som näthatare,missnöjes väljare osv osv när det är medborgarna som vill ha en öppen och fri debatt. Det visar i allra högsta grad på civilkurage! Det är ett sundhetstecken när något i Samhället inte står rätt till. Medborgarna debatterar,tänker kritiskt, ifrågasätter, granskar rättsväsendet,politikerna och journalistkåren för radikalfeministisk korrumption. Avslöjande och publicering sker på alternativ ny media bloggar nättidningar och -magazine. Makten ska utgå från människan och vara till för människan aka medborgaren. Makten ska inte tjäna sig själv. Inte heller bli förblindad av radikalfeminism och inte heller någon annan vänster höger extrem fundamentalistisk ideologi. Det är meningen med evolutionslära, att föra vidare vårt arv och skapa bättre förutsättningar för människa och Samhälle. Det är kärlek;-)

  80. Musse Pig Says:

    Tro inte att de oskyldigt misstar sig! Media och politiker, såväl på höger som vänstersidan gör gemensam sak för att hålla liv i och underblåsa dessa myter! Varför?

  81. barfota Says:

    @Musse Pig
    Money make the world go around

  82. Man United Says:

    @ Nova vad spelar det för roll när mannen tar disken men inte kan tanka om programvara i bilen? Hur man än vrider och vänder på resonemanget så utgår feminismen från mannen som syndare likt en inkvisations anklagelse. Det är något sjukt när feminismen tillsammans med delar av det sk patriakatet vill få människor att känna sig som tredje klassens bihang i ett förtryckar samhälle. Då framstår kvinnorörelsen och feminism inte sina grundläggande värderingar på 60talet om lika rättigheter och skyldigheter. Det är fel när en ideologi angriper människor. Det är fel när denna problematik inte får diskuteras i tex ga:media. Det är fel att inte kvinnorörelsen och om det finns några justa feminister kvar som tar ansvar för att belysa jämställdhet ur fler perssektiv än bara kvinnans och radikalfeminism.Det är kontraproduktivt och eldar bara på ett könskrig. Ta ansvar och ställ upp för mansrörelsen som männen ställde upp för kvinnorörelsen på 60talet. Antifeminister maskulinister Men’s Liberation front är bara ett svar och motstånd på radikalfeminism i Samhället. Varför inte samarbeta att belysa både mäns och kvinnors förtryck diskriminering rättsövergrepp så som det egentligen borde vara. Idag råder det en enorm obalans i Samhället pga radikal feminism. Och många vill veta om kvinno rörelsen de justa feministerna stödjer detta eller om de vågar se att det finns en enorm mörk bakgård med bla systematiska rättsövergrepp på män och pappor,brist på stöd för pojkar i skolan,män som största gruppen våldsoffer på stan för mäns våld. Pga det ska forskar anslag till manlig forskning ges till Pelle Billing att ta reda på varför och hur Samhället motverkar det.Vi måste utgå från mannen det går inte att göra om könet. Så är det bara och hoppas på förståelse för all frustration nu när pojkarna männen papporna för första gången kliver ur garderoben. Börjar berätta och tala utifrån sig själva och inte feminism;-) Ett led för att bättre förstå sig själv och möta kvinnan i jämställdhet på riktigt.

  83. Matte Matik Says:

    Sabuni har inte gjort sitt underhållsarbete. Hon har väldigt dålig koll på hur svårt det är att planera sådant. Enligt Katerina Janouch:s antar jag att hon har svikit sitt eget släkte?

    http://mattematiksblogg.blogspot.com/2011/09/sabuni-har-inte-gjort-sitt.html

  84. Aktivarum Says:

    Musse Pig:

    ”Tro inte att de oskyldigt misstar sig! Media och politiker, såväl på höger som vänstersidan gör gemensam sak för att hålla liv i och underblåsa dessa myter! Varför?”

    Den politiska klassen har mer gemensamt med sina ideologiska motståndare än med personer som inte tillhör den politiska klassen. Såväl högern som vänstern vill ha ett folk som i högre grad LYDER dem. Kunskap som säger ”du är som du föddes” minskar politisk makt Kunskap som säger ”du kan vara hur som helst” ökar politisk makt.

    Även dödliga fiender som nazisterna och kommunisterna var överens om den grundläggande åsikten: Folk är konservativa och sålunda kan man i förändringens namn inte låta folk styra sig själva. De måste ”puffas på lite” för att använda Hanna Fahls ord.

    Rent tekniskt så vill högern fler kvinnor skall arbeta så att man får billig arbetskraft och fler konsumenter medan vänstern vill fler kvinnor skall arbeta pga deras teorier om makt. Oavsett om man röstar på högern eller vänstern så är det dominanta budskapet den text som kröner ett känt koncentrationslägers ingång.

    Vill du hitta liberala värderingar i frågan får du åka till Holland.

  85. Hjalmar Says:

    Aktivarum:
    Ja, politiker och folk i allmänhet kallar sig gärna för liberala, men hur många är det egentligen? I rikspolitiken finns tydligen ett konsensus om att politikerna ska bestämma mycket (Alliansen), eller nästan allt (vänstern). Vem är då liberal? Alexander Bard?🙂

    Hur många vet något om/bryr sig om liberalismens grunder? Frihet?

  86. Jonna Says:

    Tack o lov har jag en pojkvän en riktig man som är jämställd och hjälper till hemma. Grabbslem och rasister som er, typ Aktivarum här nyss, är inte värda en enda flugskit

  87. Jonna Says:

    ”Hur många vet något om/bryr sig om liberalismens grunder? Frihet?”
    frihet för mansgrisar och gubbslem????? huuuujedamej

  88. Man United Says:

    @ Nova i ett led för män och kvinnor att börja förstå varandra och kämpa tillsammans för jämställdhet är att sätta sig in,förstå och respektera könens olikheter. Ett bra sätt är skönlitteraturen och konsten. Börja med att inte missförstå och misstolka Strindberg som kvinnohatare. Se det vad som döljer sig under texten som det gör i människans liv. Se den banala löjliga könskampen,totala allvaret som övergår till humor, barnsligt lekfulla,förälskelsens rus, kärlekens kraft,kärlekens oförmåga att kommunicera,svartsjuka och obesvarad kärlek, undertryckta humöret,ironin,liberal konservativa jämte socialistiska värderingar,och det känslohat att känna sig sviken av gud,jesus,kärleken och skapandets kraft. Det för att beskriva lite av den rikedom i Strindbergs texter. Att Strindberg hade ett stormigt privatliv med känsloladdade och problem fyllda relationer gör honom inte till en kvinnohatare. Det är för platt och okunnig beskrivning. Det går förbi kärnan till att förstå oss på män och kvinnors inre känsloliv,intellekt och tankar. Kärlekens oförmåga att kommunicera för oss hit och till den banala könskamp vi kanske står inför idag. När jämställdhet;som inte är likhetstecken med enbart kvinnofrågor, är att föredra;-)

  89. Jonna Says:

    hahahahaha

  90. Man United Says:

    @ Jonna Aktivarium erik Mfl PelleBilling.se/blogg senaste inlägg ”Förvirring och onödig ilska” dyker frågeställningen upp om vilken ideologi det var som införde traditionella könsroller där mannen förvärvsarbetade och kvinnan skötte om hushållet i ett led bort från livegenskapen,arbetarna började ställa villkor,bort från fattigdom och smuts. Bryter vi ner Pelle Billings grymt intressanta inlägg handlar det nu som då om pengar för dom arbetande och pengar och stor makt hos elitfeministerna aka radikalfeministerna? Är det gamla begrepp som skam och skuld beläggande samt synd mannen ska lastas för? Jämte försöket till att få några andra tredje klassens medborgare att framstå som syndare. Har då feminismen,genus industrin och kvinnorörelsen blivit kapitalistiska. Sålt sin själ till djävulen och ramlat ned i helvetes tratten! Har feminismen blivit en girigbuk som inte går att mätta….. Ja,då har sannerligen wigfors, branting och socialdemokraterna totalt misslyckats och mannen av folket juholt kommer inte kunna göra något åt det. Kapitalisten (+ rosengren fd näringsminister mfl) Göran Persson,hans feta svart bygge och tal om klasskamp. Det var han som släppte in radikalfeminismen,odlade trädgården(staten,-rättsstaten) med radikalfeministiska myter. Sparka och rök ut hela gamla partitoppen med elitfeminister(wallström,ekberg,winberg,wedin,borgström mfl)utan feta arvoden som sahlin och eva lundgren fick. Det är inget hat mot politiker,det är förslag på att ersätta politiker med människor. Politiker med inkompetens,avsaknad av empati och förnuft. Ersätt politiker med människor med hjärta,enkelhet, mod och utan fallenhet för hycklri. Politiker ska ha empati och förståelse för andra människor. Inklusive pojkar pappor och mansfrågor som ingår i tal om jämställdhet. Utopi, inte alls,bara väldigt krävande. Politik är väldigt krävande men har sjukt mycket ansvar som dessa ovan har flytt från. Dom har däremot skapat misär för efterkommande att rätta till. Två valförluster. Demokrati måste omprövas ständigt genom yttrandefrihet. Jämför det med torgmötena under antiken aka direkt demokrati. En stor uppgift om det finns vilja till debatt och föreläsning i verkligheten, offentliga rummet,privata rummet företag, Samhället,Högskolor/Universitet. Bara att bestämma plats;-)

  91. Aktivarum Says:

    Hjalmar:

    ”Ja, politiker och folk i allmänhet kallar sig gärna för liberala, men hur många är det egentligen?”

    Ingen, de är i bästa fall socialliberaler.

    ”I rikspolitiken finns tydligen ett konsensus om att politikerna ska bestämma mycket (Alliansen), eller nästan allt (vänstern). Vem är då liberal? Alexander Bard? :-)”

    Han är mer liberal än de flesta ja. Därmed har han dock liberalismens stora problem också. liberal inställning till antiliberala krafter i världen.

    ”Hur många vet något om/bryr sig om liberalismens grunder? Frihet?”

    Folk i allmänhet vet inget varken om socialismen, konservatismen eller liberalismen idag. Det är i stort sett bara nazismen folk lärt sig något om och sedan har nazismen funkat som inverterat lackmuspapper för allmän ”godhet”

  92. Aktivarum Says:

    Jonna:

    Beklagar lilla flicka, eftersom jag inte är rasist så läser jag alla sådana anklagelser som ”ditt j-a cp” vilket i sin tur visar två saker

    1) Personen har inga argument
    2) Personen är på grundskolenivå

  93. barfota Says:

    @Man United

    ”Har då feminismen,genus industrin och kvinnorörelsen blivit kapitalistiska. Sålt sin själ till djävulen och ramlat ned i helvetes tratten! ”

    Ja, har blivit eller kanske snarare skapad av kapitalismen för att få en skara nya mjölkkossor, hålla arbetslösheten hög, lönerna låga och se till att båda könen får jobba häcken av sig för småsmulor. Tjäna pengar, konsumera, konsumera mera. Om sedan kapitalismen är höger eller vänster spelar ingen roll, kapitalister ger feta bidrag både till högern och vänstern och inbillar de som inte genomskådar kapitalisterna att de för en viktig frihetskamp för deras egen skull när det faktiskt är för kapitalisters skull, funkar bra tydligen. Har det inte funkat för länge snart?

  94. barfota Says:

    @Aktivarum

    ”2) Personen är på grundskolenivå”

    Ta ett steg tillbaka, du gjorde just ett klavertramp och jag känner mig kränkt.
    Man kan vara på en ”grundskolenivå” utan att kränka någon med sådana tillmälen, du borde veta bättre som har en högre utbildning.

    Blir faktiskt arg på dig mellan varven!

  95. dolf Says:

    @barfota
    tycker inte du skall ta åt dig. Att bara ha grundskola i bagaget (vilket jag antar gäller för dig eftersom du kände dig kränkt av aktivarium) och argumentera på grundskolenivå är två skilda saker. Om jag minns rätt är du medelålders/övre medelålder, du har således lämnat grundskolan för länge sedan, och du argumenterar inte som en person som går i grundskolan, så du befinner dig inte på grundskolenivån, oavsett vad du har eller inte har för formell utbildning. (jfr. att säga att en 5-åring är ”barnslig” är inte en förolämpning, att säga att en 50-åring är ”barnslig” är det)

  96. barfota Says:

    @dolf
    Jo det gör jag det är min akilleshäl och skälet till att jag engagerar mig så helhjärtat i motståndet mot feminismen, jag tål helt enkelt inte mobbare feminister eller inte. Kanske jag inte tar åt mig personligen så värst mycket för jag är gammal nog att inte ta sånt skit från någon. Jag är helt säker på att han inte hjälper @jonna att bli en bättre person med mobbning som redskap, både Jonna och Erik mognar säkert med tiden de också.

    Men jag förstår vad du menar och tack för ditt stöd.

  97. Hjalmar Says:

    barfota:
    Jag håller med dolf, ingen skulle kalla Dig för barnslig. Jag har också svårt för översittare/besserwissrar, men försöker ändå lyssna på argument som framförs. Jag har fått intrycket av att Aktivarum är på rätt sida, och har många goda synpunkter och uppslag, om än något oförsiktig och fyrkantig🙂

  98. barfota Says:

    @Hjalmar
    Klart att @Aktivarum (Erik) är på ”rätt sida” och har många goda synpunkter och uppslag men även solen har sina fläckar. Jag vill inte skrämma bort @Aktivarum, förresten så är jag själv både oförsiktig och fyrkantig många gånger. Blev förbannad bara, men nu släpper vi det och går vidare, vi har ju trots allt en gemensam yttre fiende att rikta vår uppmärksamhet på.

    Så tack till dig också.

  99. Torstensson Says:

    Barfota

    Ibland låter du som en sån där som man möter på landsbygden i samhällen där jantelagen är inskriven i byaföreningens stadgar. Såna som är avundsjuka på personer som har utbildat sig. Ingen har väl hindrat dej från att utbilda sig. Även om folk hade gjort det så har du ingen rätt att känna agg mot personer, vilket du gör, bara för att du har en ”akilleshäll”. Problemet är att du tar åt dig för saker som du inte bör ha rätt att ändra. Du har all möjlighet i världen att läsa in sådant som lärs ut på högskolor. Du har all möjlighet i världen att läsa in massvis med högskolepoäng förslagsvis via distans då du inte behöver skämmas för att vara äldre. Vet en som slutade för han inte kände han passade in vilket jag tyckte var synd.

    Jag ska ge dig några sanningar. Allt på hlgskolor handlar om att hålla ut. Inte att vara superintelligent elelr bättre människa eller mer intelligent än någon annan. Folk förfassas tex över juridik och tycker att det är såååå svårt och det är fiiiiina människor som läser det.

    Göken och juridisk introduktionskurs var tex det lättaste jag någonsin läst. Det var inte något märkvärdigt eller något fint med det. Problemet är att det är såna som du som bli avundsjuka och tror att såna människor är finare men inte nog med det. Du avskyr dessa bildade personer.

    Du är oförskämd mot andra och snälla släng bort jantelagen och svär dig fri från dina komplex. Jante-tänkande är det värsta som finns och mycket värre. Det är inte synd om dig, och du har tidigare eberättat att du har en son. Jag har en vän med svår diabetes med toppjobb, bildad som bara faaaaaaan men som hade velat byta liv med dig omgående. Han kan inte få en son för han har valt att leva ensam eftersom hag vet med sig att han inte blir gammal. Så sätt dig ner och inse att du har det bra. Det finns nog ingen här som uppfattar dig som obildad, tvärtom problemet är att du är som feministerna, du stirrar dig blind på meriter på papper. Likaså finns det ingen lag som säger att en mobbad person är dömd att vara en nobody. Berättade tidigare om en mobbad tjej från barndomen som lämnade Sverige, UTAN UTBILDNING, och slog sig ner i Turkiet och är idag en inköpschef för ett företag där som importerar och exporterar.Hon har inte ett enda högskolepoäng men lever ett liv som en stolt jurist på skatteverket bara kan drömma om.

    Du duger, fatta det.

  100. barfota Says:

    @Torstensson
    No comment

  101. hsl Says:

    Om jag visste att något skulle gå sönder dag X och kunde planera för det hade jag då inte gjort något åt det INNAN det gick sönder?

  102. Aktivarum Says:

    barfota:

    Grundskolenivå = Maximalt 14-15 år gammal

    Det har alltså inget med utbildningsnivå att göra, det handlar om ålder, mognad och erfarenhet.

  103. barfota Says:

    @Aktivarum
    Vet att du inte menar nåt illa, blev pissed bara.

  104. Valeria Says:

    Vänta lite nu. Nyamko Sabuni – företräder inte hon ett liberalt parti. Jag trodde att ett av liberalismens budord var att man inte ska lägga sig i människors privatliv.

    Visst, män och kvinnor gör olika arbeten. Är detta ett problem? Det är väl upp till varje par att avgöra. För egen del så tvättar och stryker jag så gärna (och jag stryker även sängkläderna) och jag är bara glad så länge jag slipper komma i närheten av vinter- och sommardäcken. Och om Nyamko Sabuni har problem med det så kan väl hon komma hem till mig och ta hand om det. Jag tänker inte hindra henne. Om hon vill så kan hon gärna få ta med Birgitta Ohlsson också, för vill ha nytt golv i vardagsrummet.

  105. Musse Pig Says:

    Aktivarum och Barfota, tack för era kommentarer angående min fråga 1/9 13:35. Det är ju i grunden så manipulativt och cyniskt och, inte minst, visar att man inte egentligen tror på demokrati. Inte ens som prioriterad målsättning.

  106. Knut Says:

    I bland smyger det in något bra även i AAftonbladet:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article13568886.ab

  107. Socialism är feministisk « Yasers hörna Says:

    […] sovjetiska feminismen var tidigt emot verklighetsbaserad forskning. En [kommentator skriver]: Jag uppmanar alla här att läsa på om Trofim Lysenko, Lysenkoism och […]

  108. Feministisk misandri « Yasers hörna Says:

    […] Genusnytt [skriver]: … nya siffror från SCB visar arbetar de två könen lika mycket – om än med olika […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: