GenusNytt-läsare ställer Telia mot väggen för golfdiskriminering

by

Jag bloggade nyligen om att Telia anordnar en golfturnering för sina kunder – dock bara de kvinnliga kunderna.

En av GenusNytts läsare beslöt att gå från ord till handling. Han tog kontakt med Telia och sa vad han tyckte. Och han fick svar – flera stycken. Dialigen mellan jämställdisten och de kvinnor som försvarar mansdiskrimineringen är mycket intressant (utöver nedanstående kvinnor är ytterligare en kvinna är inblandad, Anna Rose, men i form av ett telefonsamtal varför det inte kan återges här).

Här följer mejlen i tur och ordning. Jämställdistens inledande mejl först. Han kallas här NN på egen begäran. Att kritisera feminism kan som bekant resultera i repressalier.

.

Pia Bremling Sturk.

Telia har bjudit in enbart kvinnor för en golfturnering i Spanien. Man tror inte det är sant att i dessa tider där jämlikhet diskuteras i alla sammanhang nummera. Anser du att detta är jämlikt? Eller har Telia en hemlig agenda där man anammat den nya trenden, genusvetenskap? Vill Telia inte ha manliga kunder meddela då detta omgående. Oavsett Telias beslut har jag fattat mitt. Fyra abonnemang kommer ni att tappa. Hoppas fler män följer mitt exempel. F. ö tror jag inte det blir någon Ladies take over eftersom konceptet är illa genomtänkt.

Med vänlig hälsning
NN
PS. Jag har försökt att nå någon ansvarig på Telia, men det är inte lätt. DS
.

.

Hej NN,

Det var mycket tråkigt att höra.

Jag sänder en förklaring nedan vad Telias syfte är med tävlingen och hoppas att detta kan ge dig en förståelse varför den riktar sig mot tjejer/kvinnor.

Telia har många aktiviteter där målgruppen är i huvudsak män. Telia har därför valt att göra något mer fokuserat för kvinnor. Inom golfen är det överrepresenterat med män i alla events och Telia vill därför stimulera golfsporten att få fler kvinnor att tävla i golf.
Ladies Take Over har som syfte att få fler kvinnor att spela golf. Vi tror dock att männen är en stor påverkare varför priset i tävlingen är en resa för två där pristagarna kan välja medresenär. Vi hoppas att männen stöttar fler kvinnor att tävla.

Med vänliga hälsning,

Pia Bremling Sturk
park one event ab
Telefon:08-723 05 50
på uppdrag av Telia
.

.

Tack för dit svar!
Jag kan inte se varför Telia skall stimulera golfsporten för kvinnor. Har Telia den ambitionen att stödja verksamheter som är underrepresenterad i fråga om kön, har Telia en svår och kostsam väg att vandra. I Sverige förs det en konstig debatt om bl.a manligt och kvinnligt, dvs genusproblematiken. Många tror att frågan är svart eller vit, men den är både svart och vit. Det finns ju områden där kvinnor är överrepresenterade, ingen nämnd och ingen glömd. Har Telia ambitionen att även stimulera dessa engagemang?
Eftersom jag själv spelar golf sedan ca. 20 år vet jag att kvinnor vill spela med andra kvinnor. Fullt förståligt. Men varför inte bjuda både män och kvinnor. Dom behöver ju inte gå i samma boll. Som jag skrev i mitt första mail är konceptet fel. Namnet på tävlingen är provocerande. Vad sägs om, ”Men takes over”! Sedan tycker jag din sista mening är provocerande. Jag vet inte vad du lever i för värld, men att män inte skulle stötta sina fruar, sambor och flickvänner när de spelar golf är oförskämt.

Mvh
NN
.

.
Hej NN

Jag fick ditt mail vidarebefordrat från Pia Bremling Sturk på Park on event.

Telia har valt att just nu arrangera denna aktivitet för en specifik målgrupp. Vi arbetar kontinuerligt med aktiviteter som är målgruppsanpassade och dessa löper sällan samtidigt. Tidigare har vi haft aktiviteter som exempelvis Sommartravet, sponsring av ett STCC-team och Way out West. Vi har inga planer på att sluta arrangera liknande aktiviteter och vi försöker att inrikta oss på de olika målgrupper som våra kunder representerar.

Denna tävling genomförs som så att man får gå på vilken bana man vill men det finns några banor som valt att ge rabatt på greenfee. De som deltar kan alltså gå sina rundor med vem de önskar och sedan registrerar de score på hemsidan.

Vi ser hela tiden över var vi ska vara sponsorer  samt vilka aktiviterer som ska genomföras. Vi kommer att samla alla inkomna synpunkter kring denna tävling till ansvariga personer för utvärdering framöver.

Vänliga hälsningar

Lena Olsson
Telia Kundservice

.

.
Hej  och tack för ditt svar.
Naturligtvis tycker jag det är bra att Telia sponsrar olika evenemang i Sverige. Vad jag vänder mej emot är den provocerande tävlingsnamnet och det enbart i detta fall vänder sig till kvinnor. Det för ju inte jämställdhets debatten framåt, det polariserar den ju ytterligare. Du pekar på några tidigare engagemang som Telia sponsrat. Jag förmodar att du menar att dessa vänder sej enbart till män. Helt fel. Det vet jag av eget intresse. Trav- och motorintresset bland kvinnor ökar ständigt, både som aktiv som åskådare. Jag kan inte förstå denna debatt som förs i Sverige om hur vi män förtrycker våra kvinnor och hur orättvist de blir behandlade.

Mvh
NN
.

.
Hej NN

Nej, jag skrev inte att det enbart var för män som dessa aktiviteter arrangerats. Det var exempel på andra målgruppsinriktade evenemang som vi varit delaktiga i på ett eller annat sätt. Det jag menar är att vi hela tiden försöker att skapa olika arrangemang för olika målgrupper. Det är dock svårt att skapa något som engarerar och lockar alla befintliga och potientiella kunder. Därav att det skapas olika arrangemang.

Med vänlig hälsning

Lena Olsson
Telia Kundservice

.

Tycker du att jämställdisten får övertygande svar?

.

 

54 svar to “GenusNytt-läsare ställer Telia mot väggen för golfdiskriminering”

  1. ConZor Says:

    Det som Lena Olsson på Telia Kundservice missar är att nämna EN enda aktivitet som vänder sig exklusivt till män där inga kvinnor får vara med. Att stödja ett STCC-team är inte en aktivitet som är exklusivt för män för vem som helst får komma och se olika STCC tävlingar. Att det är huvudsaken män som besöker tävlingarna hör inte till saken för som sagt det är inte inriktat exklusivt för män.

    Så nej inget övertygande svar för än hon nämner minst en aktivitet som enbart män får delta i och inga kvinnor.

  2. Jonas Says:

    Exakt! När det gäller områden där må hända män är överrepresenterade (om man nu kan sägas vara det) är det inte exkluderande på något sätt. Men nu när det gäller kvinnor då tar man sig rätten att vara exkluderande. Hade Telia nu riktat in sig på ett område som domineras av kvinnor men hade varit öppna för alla är det en helt annan sak. Men nu ska liksom kvinnor kompenseras för gammal ost och då gör man en manifestation eller ett statement av det. Skamligt!

  3. dolf Says:

    OT. Lyssnar just nu på Unni Drougge Radio 1 med praktikanten Noel som blir trackas. Det var uppe redan för några veckor sedan bland kommentarerna. Jag undrar, finns det någon som vet om det är någon slags avsiktlig parodi, eller om det är äkta? Trackandet av Noel är så över gränsen och han verkar så oerhört mesigt och nedtryckt så jag misstänker starkt att det är något som görs avsikligt som någon form av parodi, ungefär som när Jämställdhetsfeministern är feministisk, men jag hittar inget som slutgiltigt klargör det. Om det verkligen är på allvar ligger det enligt min åsikt på gränsen till det åtalbara (hade det varit på Afbonbladets insändarsidor hade det nog lett till en polisanmälan, hade det varit en man som behandlat en kvinna på det viset hade det garanterat blivit rättssak).

  4. greger Says:

    mycket bra av jämställdisten tycker jag. Jag mailade och frågade för länge sen, men det blev inte så mycket frågande som skrik och arga slag.
    Dels är dessa ”manliga” evenemang inriktat på kvinnor också.

  5. Jocke S Says:

    Öh, inga fruntimmer i båten, ja man har rätt vara själv bland män ibland!
    Jag var och kollade en annan båt igår, på Vasamuséet.
    Med utställning om hur det var på den tiden ”när fruntimmer inte fick vara med”. (Faktiskt var det just här någon kvinna med, besättningens familjer fick vara med på invingningsresan, man har hittat minst ett kvinnolik).
    Det fanns en barberare med på dessa krigsfartyg, han kunde även amputera och annat smått och gott. Sjukdomar var vanliga, inga sängar fanns mer än för befäl, maten enahanda. En del blev tokiga….Och som sagt, ”fruntimmer fick inte vara med”…

  6. Silver Levinsky Says:

    Till: Carlsson, Gunilla I.
    Ämne: Ladies take over

    Hej Gunilla,
    Vad är det här för smörja med ”ladies takes over” golfturnering?
    Jag trodde Telia var ett företag med god etik och moral och så går ni ut med att kvinnor ska ta över..??!?! Det måste alltså innebära att jag som är man har haft företräde till golf tidigare då?
    Då jag aldrig spelat golf i hela mitt liv så måste jag ha missat det.
    Snälla, inget mer sånt här feministiskt vinklat dravel något mer i era framtida kampanjer.

    Mvh

    Svaret jag fick:

    Hej!

    Tack för dina synpunkter! Jag beklagar att du inte gillar vårt deltagande i golftävlingen
    ”Ladies Take Over 2011”.

    Vi kommer att framföra din åsikt till ansvariga.  

    Med vänliga hälsningar
    Gunilla Carlsson
    Kundrelationer

  7. UCA Says:

    Känns typiskt att man kommer med undvikande svar när någon ställer obekväma direkta frågor. Med andra ord, bra frågor!

  8. barfota Says:

    Jag väntar på att Gunilla skall komma tillbaka till jobbet, har fortfarande inte fått nått svar från henne.
    https://genusnytt.wordpress.com/2011/08/23/telia-ordnar-golf-for-kvinnliga-kunder/#comment-70363

  9. barfota Says:

    @Silver Levinsky
    Ordagrant samma svar som jag fick. Därefter skrev jag till henne att jag fortfarande inte var nöjd med svaret och sedan har hon som sagt var inte återkommit.

  10. Tycker du att jämställdisten får övertygande svar? | Lika rättigheter för alla Says:

    […] du att jämställdisten får övertygande svar i den här mailväxlingen? Jag tycker det är mest svammel och undanflykter i Telias svar. Dessutom […]

  11. Man United Says:

    Vet en till som nu ska sluta använda telias tjänster pga Telias radikal feministiska profil. Vi snackar Konsument kraft,word!

  12. Itchy Says:

    Vi kommer aldrig, aldrig någonsin få se ett liknande arrangemang för enbart män.

  13. Men@Work Says:

    Telian har inte övertygat mig alls med sitt svar. Nu säger jag upp alla mina kvarvarande förbindelser med Telia, och byter leverantör. Vi får rösta med fötterna…

  14. Lars I Says:

    Först av allt: Stor eloge till den jämställdist som i stället för att muttra och morra för redan övertygade ”fattade pennan” och direkt tilltalde de ansvariga ! Eftersom man inte kan räkna med att dessa lusläser GenusNytt och tar till sig kritik per automatik

    Vad gäller Telias svar så är det delvis väntat och delvis inte:

    En smetig bortförklaring och i sann kvinnlig andra, dvs lämpa över kritiken till någon annan syndabock, i första hand en manlig.
    Det märkliga i det här fallet är att man inte kunde hitta en man utan en annan kvinna fick ta över mailväxlingen. DETTA är det mest ovanliga med detta svar.

    Annars är väl svaret ”Vi arbetar kontinuerligt med aktiviteter som är målgruppsanpassade och dessa löper sällan samtidigt” det God dag-yxskaft svar man kan förvänta sig. Fortfarande kvarstår det faktum att i Sverige idag är ”Ladies take over” för jämställdhet och ”Men take over” diskriminering. Där befolkningen består av både ”ladies” och ”men”.

  15. någonnågotellerannat Says:

    teliA ofeliA annA ceciliA gunillA lenA kristinA

    televerket hade varit ett grymt coolt namn idag

    swebus bytte nyligen till nobinA

    statsfeminism, suck

    hur går det för sverige, egentligen

  16. Telia läggs till svarta listan | Lika rättigheter för alla Says:

    […] man kritiserar feminismen kan detta som bekant resultera i repressalier. Men tyvärr kan man inte vara anonym vid anmälan till DO eller då man väcker talan i domstol. […]

  17. Musse Pig Says:

    Barfota och Silver, exakt samma svar fick jag. Jag undersöker nu till vilken/vilka operatörer som jag ska flytta mina 5 Teliaabonnemang.

  18. Schizofreni Says:

    Om könet bara är en genuskonstruktion ska även män kunna få åka och golfa, hur vet Telia vem som är man förresten? Stort tack till de sturska själva som vågar stå upp mot matriarkatsamhällets förtyck och förnedring av jämlikheten.

    Bara för att en man har ett känselspröt som män gillar att tala känslor med så ska han inte diskrimineras. Tvärtom så bör männen kunna få bejaka sin rätt att tala känslor med sitt känslospröt utan att bli kränkta av könsförakt och känslomässig kyla. Men mäns sätt att vilja tala känslor har alltid setts ned på bara för att männen är i minoritet..

  19. barfota Says:

    @Musse Pig

    ”Barfota och Silver, exakt samma svar fick jag. Jag undersöker nu till vilken/vilka operatörer som jag ska flytta mina 5 Teliaabonnemang.”

    Kan något telekomföretag vara mer mansfientligt än just Telia?
    Jag tror faktiskt inte det spelar så stor roll vilket företag man anlitar bara de har en bättre policy mot män och stamkunder.
    Jag skall också säga upp mitt över 45åriga abonnemang men inte förrän jag fått ett vettigare svar från Telia.

    Naturligtvis så kommer jag att fortsätta stöta på Telia tills dess jag får ett svar från den som har det yttersta ansvaret för mansdiskrimineringen. Så länge jag är kund så bör de bemöda sig att svara skulle jag tro, men man vet ju aldrig hur det blir med Telia, jag är ju både stamkund och man… alltså ganska betydelselös i Telias ögon.

  20. Jesuit Says:

    ”gott om aktiviteter som vänder sig till män”.. Nämn en. EN!

  21. Johan Says:

    Mediatränad? Gissa tre gånger…

  22. Lars I Says:

    Hör den som är intresserad av kvinnoperspektiv, offerkoftor och självökan : En demonstration av det finna att kolla på kvällens TV program ”Fråga doktorn” och intervjun med Kicki Danielsson. Om hur kvinnor drabbas värst, vare sig det är för rattfylla eller av att för övrigt leva ett jordeliv. Men den som har lätt för kräkreflexer: Avstå !

  23. Mats Says:

    Kom ihåg att meddela Telia varför ni avslutar era abonnemang!

  24. Man United Says:

    @ mats Det anges självklart om inte operatören försöker göra en ”save”. Ytterligare ett mobil nummer ska avslutas och ett tredje abonnemang med ip och tv ska ej förlängas. Man häpnar över Telias agerande.

  25. Lasse Says:

    OT

    Varit borta några dagar så jag kanske slår in öppna dörrar men här kommer ytterliggare en feministisk vinkling på temat arbetstid och hemarbete.

    http://di.se/Artiklar/2011/8/31/243941/Langt-kvar-till-jamstallt-hemma/

  26. Joel Johansson Says:

    Såg just att Robert Pettersson tar ”time-out” efter all kritik (mest på twitter?) av hans blogginlägg – ”män vs kvinnor”. Värt att lägga märke till med tanke på den misandri som är tillåten i övrig press.

    http://hockeysverige.se/blogg/pettersson/12296161/winning

    Inlägget som upprört feministerna är detta:
    http://hockeysverige.se/blogg/pettersson/12284467/man-vs.-kvinnor

    Han har ju rätt och fel. Det där med normalfördelningskurva, ni vet. Jag har inte sett någon enda som försökt att bemöta honom i sak på något sätt. Det har varit sågningar av hans person rakt av.

  27. Man United Says:

    @ Joel och Pär Ström. Det kanske är bra underlag för intervju med Robert Pettersson på Genus Nytt

  28. Silver Levinsky Says:

    Bra att många biter ifrån under kommentarerna.

  29. Joel Johansson Says:

    @Man United,

    Att PS öht skulle befatta sig med Robert Pettersson vore nog politiskt otänkbart🙂 Det ger ju öppna dörrar för feministerna att slå in, även om ämnet är intressant.

  30. Joel Johansson Says:

    Jag skickade ett mejl till honom. Han säger att folk som följer honom bör förstå att det var mycket satir i vad han skrev.

    Om inte annat så visar händelsen den intolerans och de känsliga tentakler kollektivet har när det gäller hur man uttalar sig om kvinnor. Pöbelväldet fick snabbt sin vilja igenom denna gång.

  31. Jenny Kristiansson Says:

    Robert Pettersson har ju helt rätt. Hushållssysslor ÄR tråkiga och helt klart något som passar oss kvinnor bäst eftersom vi ÄLSKAR att göra tråkiga saker. Varenda gång jag tar fram dammsugaren eller ställer mig framför disken så jublar mitt inre. Och hade jag bott tillsammans med en man så hade jag så gärna befriat honom från sådana hemskheter. I am your house negro master. You go and rule the world and in the meanwhile I clean up your shit.

  32. barfota Says:

    @Mats säger: 05 september 2011 kl. 20:24

    ”Kom ihåg att meddela Telia varför ni avslutar era abonnemang!”

    Min dröm är att någon här på GenusNytt kunde författa en uppsägningsblankett med en förklaring till varför vi säger upp abonnemanget hos Telia och att alla vi som tänker avsluta vårt samröre med Telia gjorde en gemensam uppsägningsaktion på samma tid och dag.

    En pressmeddelande i samband med aktionen hade heller inte suttit fel. Kan Martin Luther King och Pär Ström ha en dröm så kan jag också😀

  33. Pether Says:

    http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/tv/svenskahollywoodfruar/article13578851.ab

    Helt ok för mammor att tortera sina barn alltså.

  34. Man United Says:

    @ barfota, låter fair…

  35. Man United Says:

    @ joel jenny satir…satir..för i h är det jobbigt att städa skaffa betjänt. Dock Inte flicka med rut avdrag det är opk. En svag pojke funkar. En butler. Vad kännetecknar svag? Eller varför inte bara ha förståelse,visa respekt och kommunicera med varandra inför världsproblemet städning. låt individer och familjer själv välja. Killar och tjejer är lika dåliga på att städa i kollektiv och student korridorer. Så vad är nytt under solen.

  36. Jesuit Says:

    Har någon funderat på varför karriärkvinnor alltid har dubbelnamn, och helst så konstiga som möjligt? ”Bremling Sturk” t.ex här ovan, låter som om karriärkvinnan smakat på olika extraordinärt ovanliga namn för att hitta en alldeles särskilt märkvärdig kombination som ser extraordinärt märkvärdig ut på visitkortet. Kan detta ha med brist på självförtroende att göra? Kanske ett rop på ”synliggörande”?

  37. AV Says:

    Jenny K: Jag tycker innerligt synd om dig. Vi män har det så mycket roligare med bilreparationer, fasadmålning, rensa hängrännor, tapetsera sovrum, skotta snö, valla familjens alla skidor innan fjällsemestern mm. Varje gång jag tar fram verktygen skriker min inre manlighet av glädje. Det är så kul när fru och svärföräldrar förväntar sig att man använder halva semestern att bygga på andras hus.

    Nej just det, jag hoppade ju av mitt liv som arga snickaren. Fixar ju både manliga o kvinnliga sysslor. Diska är ju inte så svårt, finns maskiner till det, men det är inte målning och vinterhjulbyten heller. Ändå är det fullt ok för kvinnor att klassa det som ”mansgöra”, men ve den man som ens på skämt kallar städning ”kvinnogöra”. Dubbelmoral i sin prydnad.

  38. andreeyzerman Says:

    Varför blir man aldrig förvånad hur mycket feminismen aktivt jobbar för att utsätta män för sexism, suck.

    Läste för övrigt i DI i artikeln ”männens lön lägst” att män numera lönediskriminerades. Inte nog med att män tjänar lägre än kvinnor numera, de skall fortfarande förväntas bjuda ut tjejen och stå för olika kalas i långt mycket större utsträckning än kvinnan. Usch för ”jämställdhet” och feminism.

    http://di.se/Default.aspx?referrer=&refresh=1&pid=3866&epslanguage=sv&referrer=http%3A%2F%2Fdi.se%2F

    Kanske något att ta upp

  39. profanum_vulgus Says:

    Helt apropå:
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/hade-sex-for-sallan–doms-till-boter
    Hur hade nyheten sett ut om könsförhållandet varit det omvända?

  40. barfota Says:

    @profanum_vulgus

    ”Hur hade nyheten sett ut om könsförhållandet varit det omvända?”

    Törs vi ens tänka på det?
    Frenchman ordered to pay wife damages for lack of sex Källa: The Telegraph

    ”But the 47-year-old ex-wife then took him back to court demanding 10,000 euros in compensation for “lack of sex over 21 years of marriage”

    Vanlig sätt att hämnas på män och tjäna en slant förmodar jag.

    ”The ex-husband claimed “tiredness and health problems” had prevented him from being more attentive between the sheets.”

    Att män kan behöva hjälp för deras problem hälsoproblem verkar tydligen inte vara så viktigt. Att äldre män ibland behöver starthjälp i form av Viagra eller annan medicin är någonting som feminister ibland t.o.m. hånar männen för. Jag har själv uppnått den åldern att jag är beroende av mediciner och starthjälp, ett mycket dyrt men nödvändigt kapitel som tär på en begränsad hushållskassa om man fortfarande vill ha kvar lite livskvalité. Männens potensproblem är kanske något för Pelle Billing att ta upp. Jag är ingalunda ensam om dessa mansproblem och helt övertygad om att vi äldre män kanske borde ventilera denna viktiga livskvalitetsfråga.

  41. Jenny Kristiansson Says:

    @ AV

    Helt ärligt så tror jag att dom sakerna som du radar upp som typiska mansjobb faktiskt är snäppet roligare än att städa, diska, dammsuga osv. osv. Helt enkelt av den anledningen att dom inte behöver göras lika ofta som hushållssysslorna. Hushållssysslorna är inte ansträngande i sig det är bara det att dom är så fruktansvärt tråkiga och tar tid, varje dag, speciellt om man har familj.

    Men jag ska ta till vara på den underliggande meningen och den dagen jag lever med en man så ska jag te.x rensa stuprännor lika mycket som honom.

  42. Matte Says:

    @Jenny

    Bra! Men glöm inte allt annat underhållsarbete och ”mansgöra”.

  43. barfota Says:

    @Jenny Kristiansson

    ”Helt ärligt så tror jag att dom sakerna som du radar upp som typiska mansjobb faktiskt är snäppet roligare än att städa, diska, dammsuga osv.”

    Ta svaret från en som vet. Nej dom är inte roligare, bara mera tidskrävande, smutsigare och farligare.

  44. Matte Says:

    @Jenny

    Det är bra att du är benägen att avlasta din framtida man, då kanske han lever lika länge som du.

    Lycka till

  45. Lasse Says:

    @Jenny K

    Har gått och grämt mig över en veranda som måste renoveras, vad skönt att vara ihop med dig då slipper man det. Sen tycker jag det skall bli skönt att slippa snöskottningen.

    Ovanstående byter jag gärna ut mot allaehanda hushållssysslor🙂

    ps. den där väggen som skulle rivas känns också helt underbart att slippa.

  46. Aktivarum Says:

    Jenny:

    ”Helt ärligt så tror jag att dom sakerna som du radar upp som typiska mansjobb faktiskt är snäppet roligare än att städa, diska, dammsuga osv. osv. Helt enkelt av den anledningen att dom inte behöver göras lika ofta som hushållssysslorna.”

    Helt ärligt så tror jag vad du säger beror på att du inte hört historien om turisten och gatumålaren.

    En turist ser en gatumålare som erbjuder porträtt på plats. Han frågar gatumålaren hur lång tid det tar att måla ett porträtt. Målaren svarar att det tar 1 timme. Han frågar vad det kostar. Målaren svarar 300 kronor. Oj det var dyrt svarar turisten men porträtten är mycket bra så han beslutar sig ändå för att göra ett.

    När porträttet är klart så säger turisten att det inte är dåligt att få 300 kronor för en timmes arbete, han skulle kanske ha blivit målare.

    Målaren svarar då: 300 kronor för 1 timme + 8 års arbete.

    Nyligen så läste jag boken ”Inside Delta Force” om amerikanska armens hemligaste elitstyrka. Det är säkert så att de flesta tycker att storma ett rum och skjuta på pappfigurer är mycket roligare än att diska. Men de flesta tycker knappast de oräkneliga timmar av träning som krävs för att vara i det rummet är lika roligt.

    ”Hushållssysslorna är inte ansträngande i sig det är bara det att dom är så fruktansvärt tråkiga och tar tid, varje dag, speciellt om man har familj.”

    Med samma argument är det heller inte ansträngande i sig att bli en av världens bästa gitarrister. Det är bara det att lära sig spela så bra tar en himla massa tid och kräver mängder av tråkig upprepning.

    Om vi bara räknar de gånger en fullärd gitarrist spelar så blir det mycket roligare. Men så länge vi inte lever i The Matrix och kan ladda upp kunskapen direkt i hjärnan så är det fundamentalt fel att enbart räkna de timmar som ägnas åt sysslan i sig och inte de timmar av träning som krävs för att KUNNA göra sysslan i sig.

    Att räkna bort tiden män TRÄNAR saker är ju bara ett till bekvämt sätt att skapa illusionen av en feministisk värld där kvinnor jobbar och män jämförelsevis latar sig.

  47. rgsson Says:

    Angående seglatsen
    ”jagar en annan båt”. Då hade ni att göra med en Bavaria 30, hehe. Vart brukar ni segla?

    /’Robert

  48. Spisen Says:

    Ok, jag har mailat Telia också.

    Undra om de håller med om att män pratar för mycket?

  49. barfota Says:

    @Spisen
    Tack!

    ”Undra om de håller med om att män pratar för mycket?”

    Det gör de säkert helt privat och off-line, det krävs ett visst mod att riskera sitt jobb och sina möjligheter till befordran.
    Telias styrelse och koncernledning är kraftigt mansdominerad. Vem vet styrelsen och koncernledningen kanske i bästa ”kapten Klänning anda” ”bjuder på” detta vidriga ”Ladies Take Over 2011” för att komma i bättre dager hos deras kvinnliga anställda.

  50. Jenny Kristiansson Says:

    @ Aktivarum

    Jag gillade historien om turisten och gatumålaren. Bra poäng.

    Men jag är ganska säker på att jag kunde diska från dag ett utan att behöva träna på det. Och av dom där sysslorna som Lasse i kommentaren ovan nämnde så skulle jag klara snöskottningen och väggrivningen galant. Verandan skulle jag inte klara, sånt fick alltid min storebror hjälpa till med. Alltså kan jag inte sånt. Jo kanske om jag fick mycket tid på mig.

    Jäkla föräldrar va?! Uppfostra en på det viset. Nu måste min framtida man lära mig sådant när min pappa hade 21 år på sig att lära mig. Hmmmm…..

  51. Stig Yngve Says:

    Svar till Jenny K
    Du tycks ha levt i en skrubb hela ditt, förmodar jag, korta liv. Du tror att den moderne mannen inte vill eller klarar av husållsarbete. Han gör det både bättre och snabbare. Dessutom fixar han bilen, tapetserar, målar, snickrar, klipper gräsmattan, skottar snö m m. Du märker inte i ditt rabiata manshat att det är mannen som håller på att ta över. Kvinnans roll tycks mer bli att framstå som offer i det framväxande samhället. Ni ser inte skogen för alla träd. Eller med hänvisning till artikeln; ”Men takes over”.

  52. Jesuit Says:

    Man behöver ju inte angripa Jenny för att hon är naiv. Det är symtomatiskt att kvinnor inte har en susning om vad männen gör när de är ”ute”. De vet bara att allt fungerar i och runt huset, att bilen går och är välstädad, att barnens cyklar växlar upp och ned som de ska, kort sagt att allt tekniskt är i ordning. Mitt eget liv (och jag är 61 i dag) har inneburit att jag är en bra kock, jag kan sy gardiner och laga kläder, baka och städa, jag kan laga alla typer av maskiner, elektriska artiklar, jag har byggt tre hus mer eller mindre själv, servat och underhållit bilar, mc, båtar, grästrimmers och klippare, pumpar, och you name it… Mamma intresserade mig för hemarbetet, och jag gör det med glädje. Pappa var händig med allt och lärde mig resten. Vad har då mina barns mor (min f.d. fru) varit bra på? Jo – hon har varit bra på att utforma kravspecifikationerna, och hon har varit en god mor för sina barn uppenbarligen, eftersom de är välartade. Annars har hon inte gjort mycket. En tid hade vi städhjälp då hon inte orkade städa. Röka och dricka vin orkade hon dock, till slut så mycket att vi skiljdes. Hon tog så klart det mesta. Jag var bara glad att bli av med henne. Det har gått bra för mig sedan, jag tjänar jättebra, ska pensionera mig tidigt och flytta till värmen. Och hon då? Ja, hon sitter i en sunkig tvåa med disk fulla diskbänken och kaffefläckar fulla golvet och klagar på att allting är så jobbigt…..

  53. Jenny Kristiansson Says:

    @ Stig Yngve

    Fan vad taskigt att kalla min fina tvåa för skrubb! Eller mitt föräldrahem för den delen, det är sannerligen ingen skrubb. Och mannen som du beskriver i din kommentar SNÄLLA presentera mig för honom!! Jag har då aldrig träffat på en sådan man. Heter han Clark Kent på dagarna och Superman på kvällarna? Grrrr….. Give me🙂

    Och att kvinnor skulle vara offer, please. Är det så du tror att vi har överlevt?? Isåfall är det du som inte ser skogen för alla träd.

    Och mitt rabiata manshat?! När har jag någonsin nämnt att jag hatar män? Jag tror bara att du försöker dra ner mig på din låga nivå. Du verkar ha en fis på tvären, massera magen eller drick lite grönt te då brukar det gå över. OCH snälla inga sådana där tarvliga personpåhopp i framtiden tack. Jag får så svårt att ta detta seriöst då.

    @ Jesuit

    Good for you! Du verkar ju ha fått den ljuvligaste hämnden. Det är bara att njuta mannen🙂

  54. Jesuit Says:

    Nej Jenny, jag tycker synd om henne och alla andra i hennes situation. Jag hade bra föräldrar som lärde oss något, och det har jag haft nytta av. Det hade inte mitt ex. Jag försökte hjälpa henne genom att lära henne, på samma sätt som jag gjort med jättemånga tjejer i karriären. Tyvärr har de alla med något undantag haft ett gemensamt: de har aldrig tackat för hjälpen, så jag slutade vara mentor för några år sedan. Det är bra att du är här och debatterar, Jenny. Verkligen. Lycka till och jag hoppas att vi inte verkar alltför bittra i våra kommentarer. Det finns goda liv för alla, det gäller bara att hitta rätt väg.

Kommentera

