”Sverige ensamt kvar i jämställdhetens skamvrå”

by

Att Sverige förmodligen är världens mest feministiska land – ”feminismens Saudiarabien” sa Julian Assange – räcker tydligen inte.  Att vi diskriminerar män i lagen och systematiskt ger mängder med fördelar åt kvinnor räcker inte. Det krävs mer.

Åtminstone enligt nyhetsbyrån TT, som verkar ha skickat ut en artikel med följande ingress:

”Helle Thorning-Schmidt blir historisk som första kvinnliga statsminister i Danmark, men det är ett halvt århundrade efter det att glastaket spräcktes ute i världen. Sverige står som enda nordiska land kvar i en jämställdhetens skamvrå.”

De menar att Sverige är det enda land som inte har haft en kvinnlig statsminister. Eller, som TT så fint uttrycker sig:

”När Thorning-Schmidt tillträder blir Sverige ensamt om att inte ha släppt fram en enda kvinna.”

De skriver ”släppt fram”. Vadå ”släppt fram”?  Jag ser framför mig patriarkatet stå hand i hand och bilda mur mot de anstormande kvinnorna som vill fram till statsministerposten.

Den här artikeln är inte värdig en nyhetsbyrå. Detta är inte nyhetsproduktion, det är ideologiproduktion.

Alltid mer, aldrig nog. Sådan är feminismen. Men vi är rätt många som säger: Stopp – det räcker nu!

Läs artikeln här. Tack för tipset, Joel Johansson!

87 svar to “”Sverige ensamt kvar i jämställdhetens skamvrå””

  1. maukonen Says:

    Jag begriper inte att det är så skamligt att inte ha ”släppt fram” en kvinna på en framträdande post i den svenska politiken.

    Att formulera sig med orden ”släppa fram” ger en tydlig vink att det är viktigare att ha en eller flera kvinnor på topp positioner än att det ska vara kapabla personer. (förresten vi pratar ju om politik och då vet jag inte om det egentligen finns någon som är kapabel att inneha en topp position…)

    Måste etablissemanget släppa fram en kvinna, har inte en kvinna tillräckligt vassa armbågar för att inta en topp position själv inom den svenska politiken ???

    Vad tog ”Sisters are doing it for them self” och ”Kvinnor Kan!” vägen ???

    Jag antar att med skammen brännande på kinderna så har de flesta glömt Drottning Kristina och att Sverige har en kronarvinge som är kvinna……

  2. Backlash Says:

    Varför röstade kvinnorna på Göran Persson? Könsförrädare?

    En av mina kvinnliga polare bytte från S till SD i senaste valet, inte för att hon är mot invandring, utan för att hon vägrade acceptera en idiot som Måna. (Men i praktiken gör det ingen skillnad eftersom dessa båda partier brukar rösta lika i Riksdagen).

  3. Pether Says:

    Notera även att de säger att glastaket inte har existerat på 50 år. De har alltså varit lögn av feminister som hävdat att det fortfarande existerar.

  4. Jonas S Says:

    Så vi skulle ha röstat på Sahlin ‘för jämställdhetens skull”?
    Jamen… hennes politik sög ju…?!

  5. Håkan Says:

    Jo det var ju mest män som röstade på Alliansen och genom det så släppte vi inte fram Mona som statsminister. Mea culpa!

    Nästa val kanske vi män skall låta bli att rösta. Ja i alla fall vi män som inte har insett sanningen som Claes Borgström har gjort.

  6. Lorem Ipsum Says:

    Ja, feminister har aldrig varit några stora anhängare av demokrati. Det har vi sett fler än en gång, och detta är ännu ett exempel i högen.

  7. Jämställdhetsfeministern Says:

    Men det är ju helt sant som TT säger: de svenska männen har ännu inte släppt fram någon kvinnlig statsminister. Det är fakta. De svenska kvinnorna är maktlösa och förtryckta. Det är helt rätt av TT att spegla den verkligheten.

  8. Torstensson Says:

    Kan man inte ställa krav på kvinnor att om de kvoteras in på ett arbete, att de då enligt lag inte får gifta sig med en man som tjänar mer?

    Jag menar ska man ge kvinnor förmåner så måste man även kunna plocka bort saker som de pga av sitt kön ger fördelar. Eller är ett sådant tänk konstigt?

    Lite skämtsamt sagt men hur kommer man åt detta problem?

  9. Torstensson Says:

    Är det någon som överhuvudtaget förstod sig på det resonemanget ? =)

  10. maukonen Says:

    @ Torstensson,
    Tror inte det ! 😉

  11. Ninni Says:

    ”Vad tog ”Sisters are doing it for them self” och ”Kvinnor Kan!” vägen ???”

    Just så. Det är det som är så kränkande för mig som kvinna. Vill jag ha något så kan jag fan ta det själv.

    Kan inte kvinnor TA makten själv utan måste ”släppas fram”, är dom då kompetenta att utföra makt-jobbet?

    Naturligtvis kan vi själv!

  12. Lorem Ipsum Says:

    @Ninni, klart som tusan att kvinnor och män kan själv.

    Kvotering är som att betala premium för sekunda vara. Handlar jag brädor på brädgården så väljer jag de bästa, för jag betalar lika mycket för dåliga brädor som bra brädor. Att göra nått annat är dumt.

  13. Torstensson Says:

    Jag tycker det ska inrättas en kvoteringsdatabas där olika variabler ska räknas in. Män som blir bortkvoterade måste ju få en ärlig chans att få ett jobb på en position där det normalt sett sitter kvinnor. Kvoteringen måste vara jämställd och det verkar den inte vara idag.

    Börja kvoteria in män i den offentliga sektorn. Sen får väl dessa män figta sig med kvinnor som uppskattar svenska män och Sverige och så får de kvoterade kvinnorna med finjobben i näringslivet helt enkelt gifta sig med toppmän utomlands eller dela på de toppmän som finns i Sverige.

    Det viktigaste i det hela, för att få ett samhälle att gå runt i den här cirkusen är ju att se till att de utslagna männen kan få en partner och ett jobb. Det är ju bekant svåra för en man att få en kvinna än tvärtom om de lägger lika mycket energi i det. Mannen måste ges en ärlig chans att också kunna föröka sig. Dessutom behöver ju samhället fler människor. Jag ser det som det mest icke jämställda någonsin. Att kvinnor behöver anstränga sig mindre än män föra tt få en partner. Då måste man korrigera de följderna det får för män när det blir bortkvoterade. Allt annat är ju ett hån och dessutom katastrofalt för ett samhälle. Man måste kompensera män med jobb helt enkelt.

  14. dolf Says:

    @makonen
    för att parafrasera det gamla eminenta dock-programmet Fablernas värld: ”Kråkor är väl också mänskor, ja, det är just vad dom är. I Fablernas värld.” Jag är däremot högst tveksam ifråga om politiker. Sens moral: inför skottpengar på politiker.

  15. Bishounen Says:

    Ninni säger:
    16 september 2011 kl. 22:11

    ”Kan inte kvinnor TA makten själv utan måste ”släppas fram”, är dom då kompetenta att utföra makt-jobbet?

    Naturligtvis kan vi själv!”

    ”Släppas fram” antyder dock att Kvinnor eventuellt skulle kunna ta sig någonstans på egen hand och utan hjälp, vilket ju är en omöjlighet enligt Statsfeminismen, vilket också således är orsaken till att det istället och oftast heter att kvinnor måste ”LYFTAS” fram. 😀

  16. Torstensson Says:

    Även om jag dratt en öl för mycket så menar jag mycket av det som jag skriver här uppe. Nä nu lägger jag ner och tar en titt på vad jag skrev imorgon. Stavfelen duggar tätt. Gifta blev fighta tex.

    Men jag menar det jag skrev nu här ovanför.

  17. dolf Says:

    @torstensson
    en? jag har intryck av att du åtminstone ett par för mycket. Men drick gärna en för mig oxå, jag måste jobba inatt så jag får va utan. 😀

  18. maukonen Says:

    @dolf ,
    tror inte att det är speciellt lagligt med skottpengar på politiker.

    Tror att det är bättre att konfrontera dem med deras inkonsekventa ideologi och påståenden om hur verkligheten ser ut i Mellanmjölkens förlovande land.

  19. Bishounen Says:

    I AB’s artikel i ämnet, står likaså där att läsa att : ”Sverige är det enda nordiska land som inte haft en kvinna som högsta politiska ledare.

    Och det lär dröja.

    – Det sätter lite press på Sverige, vi vill ju gärna vara bäst i klassen, säger professor Lena Wängnerud.

    Efter det danska riksdagsvalet i går står det klart att Danmark får sin första kvinnliga statsminister.

    Därmed är Sverige det enda nordiska land som inte haft en kvinna på den högsta politiska posten.”

    Vidare; ”– Det är inte så att de andra nordiska länderna har något som inte vi har. Tvärtom brukar feministiska frågor stå högre upp på agendan i Sverige än i till exempel Danmark. Det är snarast en slump att de andra nordiska länderna är före oss på det här området, säger hon.”

    Och Pär har naturligtvis helt rätt i sina antaganden om att detta skylls på just Patriarkatet. 😉
    Gudrun Schyman säger; ”– Vi får göra upp med den där myten om att vi är bäst. Det finns fortfarande ett starkt patriarkalt tänkande i partiledningarna, säger Schyman.”
    http://www.aftonbladet.se/wendela/article13633995.ab

  20. Jämställdhetsfeministern Says:

    Klart att kvinnor kan själva – men de släpps ju (som TT konstaterar) inte fram av de förtryckande svenska männen. Det är samma strukturer i Sverige som i Talibanernas Afghanistan, som Gudrun Schyman sa för några år sen. Det gäller än.

  21. Nils Jungenäs Says:

    Pär

    Jag delar det förakt ditt tonläge förmedlar.

  22. Nils Jungenäs Says:

    Jag tror inte att det är en slump att det mest feministiska landet är det som ligger efter i jämställdheten.

    Feminismen skuldbelägger männen och nedvärderat och omyndigförklarar kvinnorna.

  23. dolf Says:

    @maukonen
    shit, jag får väl ge mig in i politeken sjäv så jag kan få till stånd en grundlagsändring. Skämt åsido, jag ville bara uttrycka att jag anser kråkor vara moraliskt högre stående än politiker.

  24. Backlash Says:

    Skönt att Måna Muslim ruttnar i periferin

  25. Joakim Says:

    Undrar om TT har skaffat sig en ledarsida.

  26. Gronberg.info Says:

    dolf säger:
    16 september 2011 kl. 23:04
    @maukonen
    shit, jag får väl ge mig in i politeken sjäv så jag kan få till stånd en grundlagsändring. Skämt åsido, jag ville bara uttrycka att jag anser kråkor vara moraliskt högre stående än politiker.

    Tyvärr.. du kommer inte komma så långt.. Du är varesig inte kvinna eller feminist, där av kommer du att bli dubbelt utsorterad och således inte bli inkvoterad

  27. Torstensson Says:

    Backlash

    Höj nivån på snacket. Skippa islamofobin snälla.

    Vad vet du förresten om Islam min vän?

  28. Torstensson Says:

    Min vän Mario sade precis något bra. Jag fick skriva ner det för att inte glömma det. Saker försvinner snabbt när det är bra för benen börjar skaka och skallen vibrera när man blir överrumplad av magiska ord.

    ”i Sverige verkar man har gjort jämlikhetsdebatten till en fråga om vem som ska göra vad. Jämlikhet handlar om värde och attityder mer än vem som lagar mat eller byter olja på gräsklipparen”

    Glöm det aldrig. Det kom från en italienare.

  29. anna Says:

    http://blogg.tianmi.info/2011/09/16/statsfeminismens-misslyckande/

  30. Argus Says:

    Det finns fler röstberättigade kvinnor än män i Sverige. De hade kunnat rösta fram Sveriges första kvinnliga statsminister. De gjorde det inte. I stället röstade de fram en man med en obefintlig profil i feministiska frågor. Är det männens fel?

  31. Argus Says:

    Rättelse till föregående inlägg. Det heter ”det gjorde de inte”. Naturligtvis!

  32. Pether Says:

    http://www.dn.se/nyheter/varlden/tva-doda-i-gruvolycka-i-wales

    ”Gruvolycka i Wales. Fyra män stängdes in när gruvan översvämmades på torsdagen. På fredagskvällen hade samtliga män hittats döda. ”

    Ordinarie skrivare fortfarande på sommarlediget?

  33. Jack Says:

    Texten i denna låt…är den tecknande för denna tid eller något man hittar lika mycket i alla tider?

  34. Jack Says:

    Kommentar till inlägget:

    I Sverige tjänar feminister kanske så mycket på bilden av att kvinnor och feminister inte är gynnade medan män diskriminerade att man inte vill se en kvinnlig statsminister. Det skulle liksom panga ballongen, välta luftslottet, avslöja kejsarinnan, eller hur man vill uttrycka det.

  35. Jack Says:

    Det viktiga är lagar och fördelning av pengar. Så länge kvinnor får mer av skattepengarna, betalar in mindre, eller har mer juridiska möjligheter än män råder mansdiskriminering.

  36. Liberalen Says:

    Även TT är således infesterat av könskommunistisk intellektuell misär. Gammelmedia. Groteskt.

  37. AV Says:

    ”Det är snarast en slump att de andra nordiska länderna är före oss på det här området, säger hon.”

    Tror inte det är en slump att 4 av 9 partier i Danmarks folketing har kvinnlig partiledare eller talesperson. Även om yttersta vänsterrörelsen och alternativrörelsen varit och är mer aktiva i Danmark är det mer individualistiskt. Med friheten att definiera din egen livsstil följer också ansvaret att göra något av sitt liv och ta konsekvensen av sina val. Man väntar inte på att någon annan ska starta ett projekt för att lyfta dig. Du får gå själv. Och det gör kvinnor lika bra som män. Egofeminismen (jag ska ha) där man skyller alla sina tillkortakommanden på andra (männen) har inte slagit i Danmark.

    Eller som någon här sa: Hade det varit meningen att flickor och kvinnor skulle lyftas hade de haft handtag.

  38. poppkorn Says:

    Med viss motvilja kan jag tänka mig att prenumerera på en vinklad högertidning
    Men att prenumerera på en extremt vinklad feministisk högertidning -där går verkligen min gräns.
    Har varje gång kastat ”den första månaden fri”-erbjudande från DN rakt i sopkorgen där den hör hemma.
    Det är bara de själva som förlorar på det här (inte särskilt rationellt eller Popperianskt av en högertidning, mao)

  39. michael Says:

    Det är inte vi som röstar på ett parti pga deras politik som ska skämmas.Det är feminister som anser att vi ska rösta på ett parti pga partiledarens kön som ska skämmas

  40. Poppkorn Says:

    Den som kallar feminister ”könskommunister” är inte mer kompetent än dessa inkompetenta kvinnor som vi ju inte vill välja

    Oavsett vad man anser om ordet ”kommunism” borde man fan använda någon hjärncell för att fatta att dessa ord är varandras raka motsatser

    Är tjejer som falskanmäler pojkar för våldtäkt, könskommunister?

    Är det någon hjärncell där hemma?

    Bedrövligt…

  41. Info Says:

    SVERIGE PÅ VÄG UT UR SKAMVRÅN

    Jag lyssnade nyss några sekunder på programmet ”Stil” i P1. Programmet handlade om formgivningen av cyklar. En hånfull kvinna konstaterade, att cykelsadlar förr anpassats för att skydda de (löjliga) MANLIGA JUVELERNA.

    Tja, det är klart, numera åker ju kvinnor till Danmark för att insemineras. Testiklar är så klart onödiga. För att inte säga överflödiga. Utom om de sitter på kvinnor, förstås.

    Men varför all denna feministiska ilska? Det är väl bara att stifta en lag som ger varje kvinna rätt att när hon, så snart hon har fött ett gossebarn, klippa av penisen och testiklarna? Och så göra likadant på alla djur, som föds på jorden.

  42. Per Says:

    Något ni tycks ha missat är att patriarkatet består av oss alla och är inte ett begrepp som hittats på för att vara taskiga mot er som vita ensamma män med IT-intresse. Vi, i betydelsen samhället, familjer, myndigheter, enskilda personer, har faktiskt inte släppt fram en kvinna till statsministerposten. Vi har heller inte fått bort stämpeln att män ska vara tuffa och hårda(vilket leder till att män mår dåligt, får svårare att få vänner och tar självmord i högre utsträckning) eller myten om att kvinnor är mjuka och passiva(vilket märks på attityderna när kvinnor begår sexbrott eller vill ha ett yrke tidigare vikt för män). Vi har absolut inte fått bort problemet med att flickor och pojkar behandlas olika i skolan. Ni skämtar gärna om folk som säger ”hen” men kommer inte direkt med några egna lösningar på dessa problem. Är det så upphetsande att skriva skit om feminister hela dagarna istället?
    Patriarkatet är alltså inte ett begrepp ute efter att sätta dit män, det handlar om hur vi alla beter oss och vilka förväntningar på könen vi för över till våra barn. Det är detta feminismen kämpar emot och det är oärligt av Genusnytt att vränga till vad feminister tycker för att ytterligare öka klyftorna mellan er jämställdister och resten av samhället. Då kan man knappast vara intresserad av jämställdhet, det är något annat som ligger och lurar.

  43. Per Says:

    Fast det är klart, om man som Poppkorn tror att en kvinna som falskanmäler en våldtäkt är samma sak som en feminist så…
    Eller om man som INFO tycker det är roligt att skoja om avklippta snoppar(kvinnor får dock inte göra detta) så…
    Eller om man som Jack tycker kvinnor ska straffas som grupp genom att ingen av dem får bli statsminister eftersom det finns dumma feminister så…
    Eller om man som backlash hellre kallar Mona Sahlin för idiot istället för att ens bry sig om sakfrågan så…
    Kort sagt: det är så mycket irrelevant hat på genusnytt, varför skärper ni er inte och börjar kämpa för jämställdhet på riktigt?

  44. Lasse Says:

    @Per

    Istället för att använda *härskartekniken osynliggörande vore det trevligt om du svarade på mina inlägg gentemot dig, vilka är några till antalet nu.

    Saknar du respekt mot andra människor Per ?

    Ovanstående är en påminnelse från tidigare trådar.

    ”har faktiskt inte släppt fram en kvinna till statsministerposten.”

    Vore ju bra om dui läser vad Pär skriver.

    De skriver ”släppt fram”. Vadå ”släppt fram”? Jag ser framför mig patriarkatet stå hand i hand och bilda mur mot de anstormande kvinnorna som vill fram till statsministerposten.

    Det finns ingen som hindrar att en kvinna blir statsminister det handlar om den som är mest lämpad. Tyvärr har hysterin kring kvotering samt att få fram kvinnor på ledande poster lett till en rekyl. Bästa exemplet på det är Mona som p.g.a. sin imkompetens körde partiet i botten.

    ”Vi har heller inte fått bort stämpeln att män ska vara tuffa och hårda(vilket leder till att män mår dåligt, får svårare att få vänner och tar självmord i högre utsträckning”

    Är urtrött på dina påhitt och halmdockor.

    – Vilka belägg har du för att ovanstående leder till att män tar livet av sig 2,5 ggr så mycket än kvinnor.

    – På vilket sätt skulle ovanstående påverka hur män får mindre vänner.

    Önskar källhänvisning helst med länk.

    ”kommer inte direkt med några egna lösningar på dessa problem.”

    Jag har en enkel lösning, feminismen vill ha en positiv särbehandling av flickor i skolan. Pär har presenterat flera specialsatsningar som bara är för tjejer. Den här bloggen har visat hur man implementerar sk. genusvetenskap i skolan vilket gör killar oerhört förvirrade över sin identitet.

    Min lösning är att man låter tjejer vara tjejer och killar vara killar utan att försöka påtvinga någon annan könsroll. Att man ger likadan positiv särbehandlng till de pojkar som beöver det. Att man behandlar tjejer o killar rättvist.

    ”Fast det är klart, om man som Poppkorn tror att en kvinna som falskanmäler en våldtäkt är samma sak som en feminist så…”

    Det ÄR feministerna som skapat den här bilden av män som våldtäktemän. Det ÄR feministerna som står bakom den skärpta och rättsosäkra lagstiftning som införts.

    Det är numera ganska många män som fällts för sexköp, däremot finns det inte EN enda kvinna som fällts trots att även de köper sex i en omfattande skala.

    ***************************************************************

    ”varför skärper ni er inte och börjar kämpa för jämställdhet på riktigt?”

    Snygg pekpinne (var du ordningsman i skolan) så du är förmer än alla andra ?

    @Per tycker du skall skärpa dig för nu är du snudd på oseriös, dessutom verkar du vara feg eftersom du struntar i debatterna/trådarna där du är överbevisad.*

  45. Poppkorn Says:

    @ Per
    Falskanmälningar har uppmuntrats av svensk feminism i minst två decennier.

    Den svenska feminismen är inget annat än en transportering av Äcklet i manskönet in i kvinnokönet (så visst är det så jämställt det kan vara. Äcklet har nämligen inget kön).

    Som det brukar heta: historien upprepar sig. Varje gång i ny gestaltning.

    Du kanske borde läsa Sartres ”Äcklet”. Det är i sådana här sammanhang jag brukar rekommendera honom.

    Den feministiska falskheten har nått en sådan astronomisk nivå att skribenten av självaktning inte ens undertecknat den här DN-artikeln.
    Wittgenstein menade att en vetenskapsman som ljuger kan lika gärna ta livet av sig.
    Man vill ju framställa feminism som fakta, vetenskap etc… Inte undra på att skribenten inte vågar avslöja sitt namn.
    Men är det bättre att ljuga för sig SJÄLV anonymt? Kommer hon lindrigare undan vid sin dödsbädd?

  46. Matte Says:

    @Per

    Det är bra att du ställer frågor, men jag har i stort sett aldrig sett dig besvara någon fråga eller motfråga själv, varför?

    Det är mycket hit and run från din sida i trådarna.

  47. fredrik Says:

    Per:
    Samma gamla dravel. Patriarkatet och könsmaktsordningen är en TEORI utan empiriska belägg. Du gör alltså en IDEOLOGISK TOLKNING av verkligheten.

    Anledningen till att vi inte har haft en kvinnlig statsminister är inte att kvinnor inte har ”släppts fram”. Troligare är väl att en kvinna idag har mycket lättare än en man att uppnå den posten. Snarare handlar det väl antalet arbetade timmar, de uppoffringar i privatlivet som män är mer benägna att göra vilket ofta gör att kvinnor blir mindre ambitösa när det gäller toppposter etc.
    Såg du där!? Inga abstrakta svävande, obevisade teorier,utan konkreta fakta.

  48. Mattias Says:

    Per,

    något som DU missat är att ”Patriarkatet” endast är intressant att diskutera tillsammans med, eller i motsats till, ”Matriarkatet”.

    Det är som att se en fotbolls match med bara ett lag på banan, en debatt med bara en talare eller vilken annan jämförelse du vill. Den har ingen relevans utan sin motpart.

  49. Poppkorn Says:

    @ fredrik
    Det är fan inte frågan om någon IDEOLOGISK TOLKNING av någon verklighet.
    Feminismen består av myter och lögner och förtjänar definitivt inte epitetet ”ideologi”

  50. Matte Matik Says:

    Fantastiskt, man lyfter fram Danmark som ”mer jämställt” än Sverige på grund av en kvinnlig statsminister men missar helt att Danmark har en väldigt liberal syn på prostitution. Sexköplagen är annars nåt många feminister är stolta över och Danmark är väldigt långt från Sverige i det avseendet, men jag gissar att det bara är vissa saker som är intressanta att lyfta fram när Danmark framställs som ett föredöme…

  51. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Per
    @Alla andra

    Per har som alltid rätt. Patriarkatet består av alla män och det är ett faktum att alla män i Sverige förtrycker kvinnor och hittills vägrat släppa fram en enda kvinna som statsminister. Patriarkatet är alltså inget begrepp som är till för att sätta dit er vita, manliga it-nördar – utan objektiva fakta om de osynliga strukturer som gör att ni och alla andra män glider fram på en räkmacka, medan kvinnorna förtrycks och hindras från att bli t.ex. statsminister i detta land.

    Mona Sahlin blev inte statsminister bara för att hon som kvinna blev förtryckt och diskriminerad av män. Om Sverige hade varit jämställt idag hade Mona Sahlin varit statsminister. Det är fakta. Precis som Per säger.

    Ni ”jämställdister” borde sluta hata kvinnor och istället ansluta er till os feminister och börja kämpa mot det massiva kvinnoförtrycket i detta land och dela med er av alla tusentals privilegier ni åtnjuter som män – dvs ni borde hörsamma Pers uppmaning och kämpa för verklig jämställdhet.

  52. CG Says:

    Danmark är ett fint land på många sätt tycker verkligen att Sveriges feminister ska studera och lära sig av hur juten beter sig.

  53. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Matte

    Det är under Pers värdighet att svara på ert kvinnohatande tjaffs.

    När ni ”jämställdister” erkänner grundläggande fakta, som att män är överordnade kvinnor i Sverige, att män glider fram på en räkmacka i livet medan kvinnor förtycks, att diskussioner om ”falska” våldtäktsanmälningar är otäcka och att Mona Sahlin hade varit statsminister idag om Sverige varit jämställt – först då har ni kommit upp i en nivå som gör att Per kan svara på era frågor och föra en meningsfull diskussion med er om vilka åtgärder som krävs för att komma till rätta med mäns massiva förtryck av kvinnor i Sverige.

    Så länge ni inte ens accepterar ovanstående fakta är det ingen mening med att svara på era frågor.

  54. Johan Says:

    Jag hörde Mona Sahlin på Studio ett igår och häpnade. Jag kan ha fel, men jag tolkade henne såhär: I Sverige förses kvinnor med en ideologisk (=feministisk) etikett som gör att många drar sig för att välja kvinnor för att de riskerar få feministisk ideologi på köpet. Så är det inte i andra länder, där kan man välja en kvinna för att hon är bra politiker.

    Nu menade förstås Sahlin att det svenska etiketterande var bra (ja säkerligen bäst i världen) och att det jagade skräck i patriarkatet.

    Men hennes grundtes kvarstår: feminismen kan tydligen motverka jämställdheten.

    Nån annan som hörde detta?

  55. Liberalen Says:

    Könskommunism.

    Du. Den unika individen, att respektera, finns inte. Du. Människan. Gör inga egna val, värda att respektera. Verkligheten är fienden. Kärnfamiljens vita, heterosexuella man är fienden. Biologisk vetenskap är det onda patriarkatets/könsmaktsordningens ondskefulla förtryck.

    Människor är utbytbara, identiska, könlösa, formlösa, teoretiska entiteter. Kuggar i kommunistens, köns-kollektivistens, klass-kollektivistens, godtyckligt valda kollektiv. Som kommunisten/socialisten skall ”städa” efter eget tycke.

    Vissa ”kollektiv” är av staten/genuseliten utsedda som offer. Som godtyckligt kvoteras av statens maskineri, av den socialistiska/kommunistiska genuseliten. 100% genuslobotomerade, klimakterieflator är det absolut jämställdaste.

    Kommunisten vill ha – klasskrig
    Kommunisten vill ha – könskrig

    Söndra och härska. Utopin är det klasslösa/könlösa samhället fullt av lättkontrollerade, identiska hen som lever i kolchoser.

    Könskommunisten kallar sig vanligen feminist, och upplyst genustant, som uppmanar dig att läsa på om du protesterar. För det finns ju hela bibliotek med statligt finansierade, könskommunistiska, könsvinklade lögner att lära.

  56. Per N Says:

    Vi har haft chansen att rösta fram en kvinnlig statsminister flera gånger. Sahlin, Schymann, Olofsson … svenska folket gjorde inte det. Varför? Förmodligen för att väljarna inte gillade deras politik. Könet spelar ingen roll när politiken är helknäpp (Schymann t.ex.).

  57. Backlash Says:

    Per:

    Eller om man som backlash hellre kallar Mona Sahlin för idiot istället för att ens bry sig om sakfrågan så…

    Att Mona är idiot ÄR ju själva sakfrågan. Hade hon inte varit det hade kanske folk röstat på henne. Det var ju så uppenbart att hon var kvoterad till posten, till skillnad från t.ex. Maria Wetterstrand eller Maud Olofsson.

  58. JD Says:

    Tidningarnas Telegrambyrå bevakar omvärlden och säljer sedan nyheter till övrig media.
    Detta vore jättebra om det inte vore så att TT skriver partiskt och även politiskt riktat trots att man ger sken av att vara objektiv.
    Egentligen kan man väl jämföra TT med media i Kina i fråga om makt och ibland även vilja att påverka opinionen.

    Det finns mycket kritik mot Svenska TT då det gäller bristen på Objektivitet.
    Här är ett makabert exempel till.
    http://gudmundson.blogspot.com/2007/05/tt-kritik.html

    Sveriges största nyhetsfönster saknar trovärdighet i mångas ögon.

  59. Daniel Says:

    @Per:
    Vore trevligt om du kunde skriva ett inlägg på denna sida utan att göra en massa halmgubbar.
    Ta och skärp dig!

    Om det skulle vara så att du inte förstår vad jag talar om,så uppmanar jag dig att läsa följande sida och ordentligt tack.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

    Skulle du efter detta fortfarande inte förstå, så hjälper jag dig gärna.

    PS: Vetenskaplig fakta != ideologiskt ställningstagande, för din och alla andras skull försök att få in detta i ditt huvud.

  60. Petter Says:

    Per.
    Feminister tar aldrig upp mansfrågorna. Jag har t.ex. aldrig hört någon av de stora feministerna ta upp frågan om varför män är så kraftigt överrepresenterade bland självmord.
    Är det då konstigt att tro att feminister inte bryr sig om mäns problem? Feminister verkar helt låsta i att kvinnor hela tiden har det sämst, trots att det är något som man vet inte går att mäta objektivt.

  61. Backlash Says:

    Torstensson:

    Backlash

    Höj nivån på snacket. Skippa islamofobin snälla.

    Vad vet du förresten om Islam min vän?

    Jag har inget emot Islam specifikt, däremot är jag allmänt kritisk mot religioner, där Islam är en av många. Vad jag vänder mig mot är inställningen att muslimer, precis som kvinnor, är en ‘tycka-synd-om-grupp’ som ska ‘lyftas fram’.

    Därav epitetet ‘Måna Muslim’.

  62. aristo Says:

    Per.
    Om nu ”patriarkatet” inte är ett begrepp påhittat för att peka finger mot och skuldsätta just män kan man väl lika gärna kalla det ”matriarkatet”?
    Om nu ”feminism” jobbar lika mycket för mäns frigörelse (här blir det nästan lite religiöst, märker ni det?…) kan man väl lika gärna kalla det ”maskulinism”?
    Nej, där får du nog hitta på nåt bättre.
    Du kan inte slå i oss vilka blå dunster som helst.

  63. Matte Matik Says:

    Apropå TT. Vet inte om ni lagt märke till det, men i princip alla tidningar har en direkt-feed från TT in på sina webbar. Deras egna nyheter publicerar de själva, manuellt förstås, medan TT:s nyheter åker direkt ut på webben – utan granskning från tidningarna.

    @Johan: Intressant uttalande av Sahlin. Blogge har listat en hel massa länder som haft kvinnliga regeringschefer/statschefer. Länder som räknas som bra mindre ”jämställda” än Sverige. Kina, Bangladesh, Thailand, Brasilien, Pakistan, Indien, Östtyskland, Irland, Australien, – bara som några exempel. Jag tror definitivt att Sahlin har rätt i sin grundtes, och att feminismens iver att kvotera och lyfta fram kvinnor motarbetar kvinnor. Om kvinnor tar sig någon vart på egna meriter får de ändå stämpeln som inkvoterade – och då man inte verkar ge sig med detta kommer den stämpeln att bli ännu vanligare för kvinnor framöver.

  64. Matte Matik Says:

    Här är länken till Blogges inlägg förresten:
    http://blogg.tianmi.info/2011/09/16/statsfeminismens-misslyckande/

  65. JD Says:

    Per, jag tycker mig känna igen ditt sätt att skriva. Jag misstänker att du är kvinna och kolumnist på en tidning.
    Dessutom är det väldigt tråkigt att du drar ned feminismen i skiten ännu mer genom ditt sätt att ignorera frågor och diskussioner av substans för att istället själv yttra direkt osakliga och oseriösa spörsmål. Jag håller med vad någon sagt tidigare. Skärp dig om du vill bil tagen på allvar!

  66. blomrabatten Says:

    Per vill inte bli tagen på allvar, han vill låta ironisk men det är fullaste allvar. Han och de andra hannarna på denna spalt har ju satt i system att förringa och baktala kvinnan och kvinnorna samt faminismen. De gör de därför att de är rädda som fan och nära att skita i byxorna för tänk om det kommer en kvinna som är mer kapabel än va de är. och det har redan kommit flera kvinnor som är bättre ,mycket bättre än dessa rädda män. Skolorna är fyllda av kvinnor som presterar myckte bättre än männen. men då säger männen att det är fel på undervisningen när deras resultat går ner. problemet med männen är att de skyller på kvinnorna när det går dem emot istället för att ta tag i problemet själva jobba mera i skolan i dag får ni inga förmåner bara för att ni är män, ni måste prestera. När det gäller kvinnans ställning i sveige så kan det inte komma fram några bra kvinnor så länge ni män och kvinnohatare klankar ner på kvinnorna. Män röstar nämligen på dem som männen föreslår. Sätt upp hur många kvinnor på varbara platser och männen dissar varenda en bara för att de är kvinnor så väljs inga kvinnor. Män måste också rösta på kvinnorna för att de ska väljas. Inte bara klaga på dem. Inse för tusan att kvinnor duger till ledande poster likväl som männen gör det.
    Appropå glastaket så menar tidningen världens glastak som spruckit för länge sedan medan sverigen fortfarande är intakt.

  67. JD Says:

    Blomrabatten
    sluta droga för f.n!

  68. michael Says:

    blomrabatten.
    Det var mycket ogräs där.
    Jag vänder mig inte emot att tjejer får bra utbildning.Jag vänder mig emot att killar inte får det

  69. Matte Says:

    @blomrabatten

    Pojkar får ju sämre betyg för samma resultat som flickorna. De måste ha 103-107% av vad flickorna presterar för att få samma betyg. Är inte det en indikation på att något är fel?

    I politiken kvoteras kvinnor fram(Det måste vara en kvinna osv). Det finns fler kvinnor än män som kan rösta, varför röstar de inte fram en kvinna? Kan det vara så att de flesta skiter i könet förutom feminister som är helt fixerade.

    Och ska vi snacka glastak så slår många pojkar i det redan i grundskolan. Glastaket om det nu finns drabbar båda kön.

  70. vmm Says:

    Minns inte i vilket radioprogram det var, men Mona Sahlin intervjuades häromdagen efter det danska valet. Hon sa att i de övriga nordiska länderna, som haft en kvinna som regeringschef, så har jämställdhetsdebatten inte kommit lika långt. Hon sa att hon valdes till partiordförande delvis för att hon är kvinna medan i de andra länderna var det trots att hon är kvinna. Ja, jag tycker det var ganska talande. I de andra länderna, som är mindre feministanstrukna, så är könet inte så viktigt. Ingen blir vald för att hon är kvinna. I Sverige så utses en partiordförande delvis för att hon är kvinna och vips så blir hennes kön ett kompetensområde. Dvs man kan vara för (man röstar på henne för hon är kvinna) eller man kan vara emot (man röstar inte på henne för hon är kvinna). Själv skulle jag inte rösta på någon som ser kön som en kompetens så jag skulle inte rösta på Mona Sahlin. Och inte heller på någon som ropar ut att den företräder sin hudfärg eller sexuella läggning heller. En statsminister ska ju företräda alla oavsett kön, hudfärg eller sexuell läggning.

    Men intressant nu att det i dom övriga nordiska länderna finns eller har funnits en kvinna på den politiska toppen medan det i Sverige inte har gjort det trots att dom andra länderna inte har en lika feministisk diskurs som vi har i Sverige. Interesantissimo.

  71. Matte Says:

    @blomrabatten

    Hur röstar du själv? På politiken eller på könet?

    Jag röstar på politiken och skiter fullständigt om det är en man eller kvinna som för fram den.

    Nu är nästan alla politiker uttalade feminister så det blir svårare att hitta något bra. Då de måste ha mycket andra bra åsikter för attdet ska väga över.

  72. MalinÖ Says:

    Per, stå på dig! Sitter och läser denna blogg fast jag inte borde, blir kall inombords, arg och ledsen. Inte för bloggen, men för det anti-jämställdhet som den föder och matar.
    Skönt att någon faktiskt förstår det här med att feminism och genus eller jämställdhet inte är samma sak,
    att genus i förskolan inte alls måste betyda att barn blir förvirrade.
    Någon som har läst något alls om tittmyran/björntomten?
    Stor genussatsning i Gävle! Artikel senare visade att ungdomarna inte alls kände sig hjärntvättade, de ansåg sig ha fått fördelar.
    Nej, har ingen länk men det finns en magisk ”plats”- Google! googla lite om genus tex och lär er att skilja på genuspedagogik och feminism!

  73. MalinÖ Says:

    Förresten, efter den forskning jag läst så är en av anledningarna till pojkars dåligare betyg att de blir behandlade efter förväntningar i förskolan. Flickor behandlas annorlunda.
    Flickor uppfostras i skolan att sitta still och göra som de blir tillsagda.
    Pojkar uppfostras att de inte har tålamod att vänta/sitta, de förväntas inte klara av att vara lugna.
    Pojkar ska bryta regler, flickor inte.
    När de sedan ska få betyg är detta så inrotat att hallå? Varför ska vi lyssna nu?

    alla dessa jävla förväntningar på barnen, att de SKA vara olika. att de ska vara på ett visst sätt pga vilket kön de har tror jag ställer till med en massa tok.
    Jag tänker då inte upprätthålla dessa idiotiska stereotyper när jag är färdigutbildad förskollärare..

  74. Jocke Says:

    TT:s text är väldigt, väldigt besynnerlig och ett brott mot de regler och riktlinjer som finns inom journalistiken.

    Nyhetstexter ska INTE ge uttryck för journalistens eget tyckande och personliga åsikter. Hade jag varit redaktionschef på TT hade jag tagit ett MYCKET allvarligt snack med journalisten bakom denna text.

    Om journalisten hade citerat någon expert eller politiker hade saken varit helt okej. Men här sitter vederbörande och förmedlar ideologiska tankar i en nyhetstext!!!!!!

    Som sagt – väldigt, väldigt märkligt. Extremt förvånade faktiskt, och ett brott mot journalistikens grundpelare.

  75. Lasse Says:

    Angående Blomrabatten och MalinÖ.

    Ooops……

    Nu pratar vi inga halmgubbar eller halmkärringar längre, där kom en hel j-kla lada 😉

    @ Malin

    Jag halkar själv frekvent på tangentbordet med dålig stavning och icke grammatisk korrekthet som följd när jag är stressad,

    ….men

    pojkars ”dåligare” betyg är under lågvattenmärket.

    ps. hoppas du lär dig innan du är färdigutbildad.förskollärare 🙂

  76. Jocke Says:

    MalinÖ:

    Personligen blir jag alldeles varm inombords, glad och upprymd över att Pär Ström och så många andra här har förstått vad riktig jämställdhet innebär. Det vill säga att jämställdhet även inbegriper pojkar och män. Samt att feminism inte har det minsta med jämställdhet att göra.

    Pär står därmed för det nya och enda realistiska förhållningssättet i frågan. En jämställdhet som även ser män, men också individer. Något som är ljusår från feminismens kvinnochauvinistiska, agressiva, kollektivistiska, konfliktinriktade och misandryna ideologi.

  77. Johan Says:

    @Matte Matik: Tack för länken!

  78. Karl Says:

    Har ofta tänkt på att vi i Sverige aldrig haft en kvinnlig statsminister, trots att vi slår oss för bröstet i jämställdhetsfrågor. Flera europeiska länder har haft kvinnliga ledare.

    Den svenska ivern att ”lyfta fram” kvinnor skapar en (ofta berättigad) misstanke om att den kvinna som har en position inte fått den på egna meriter utan genom diverse stödåtgärder.

    Om jag var kvinna och feminist skulle jag vara rätt lack.

    F ö väl formulerat av denne bloggare:

    http://blogg.tianmi.info/2011/09/16/statsfeminismens-misslyckande/

  79. Lasse Says:

    @Karl

    Kvinnlig eller manlig statsminister har ingenting med jämställdhet att göra.

  80. Man United Says:

    @ Jack Justa kommentarer och länkar;-)Att (fi)och statsfeminism skiljer sig från omvärlden. Det är något som inte stämmer för feministerna vill ju ha kvar ridderligheten och delar av patriakatet dvs plocka russinen ur kakan. Männen betalar och gör allt för bevara ”husfriden”. En Mansrörelse fyller ett enormt behov. Sen heter det ”kvinnofrid” och inte ”människofrid”. Är det demokratiskt? Mannen är så förtryckt men kommer klara av dessa prövningar med hjälp av evolutionen. Värt att begrunda.

  81. Matte Says:

    @MalinÖ

    Jag blir förvånad när du säger att barn ska sitta stilla, barn behöver röra på sig.

    Och att byta från en förväntning till en annan förväntning, vad är skillnaden?

    Jag tycker förskolan ska anpassas efter barnen och inte anpassa barnen efter förskolan.

  82. Man United Says:

    @ Lasse instämmer. Angela M har väl inte lyckats direkt. Bara för att det är en kvinna ger det inga undantag för ansvarsfullt ledarskap. Två kompetenta statsminister kandidater är Camilla Lindberg eller Maria Abrahamsson. Carin Jämtin och (s) kan ju få bort Juholt och bli sänkta i det historiska valet. Enligt radikalfeministerna inom (s) är Juholt bara ett mellanspel innan radikalfeministisk kvinna ska tillsättas. Varför blev inte Hillary president? Det finns något banalt och löjeväckande romantiskt över feminism te x att en kvinna måste bli statsminister. Respekterar kvinnor som inte koketterar med inkompetenta politiska och falskt agenda om jämställdhet. Intellekt och hjärta istället för omogen feministisk könskamp.

  83. Matte Says:

    @MalinÖ

    ”Sitter och läser denna blogg fast jag inte borde, blir kall inombords, arg och ledsen. Inte för bloggen, men för det anti-jämställdhet som den föder och matar.”

    Jag bli kall inombords när du blir kall inombords för att du upplever denna blogg som anti-jämställdhet. Män och pojkar ska inte få komma till tals i jämställdhetsfrågor eller vad?

  84. Man United Says:

    @ MalinÖ Det blir lika tragiskt när du inte förstår kärnan till VARFÖR kvinnor och män reagerar som de gör på sveriges radikala statsfeminism och övergrepp dvs Sveriges mörka bakgård. Av pk skäl och tidigare (s)-styre fruktar man visa sig svag vid självrannsakan. Även om (män)niskor offras. Från klasskamp till könskamp. För att citera vad simone weil menar, kan inte dom som krossar förstå och känna med dom som blir krossade. Summariska rättegångar baserat på radikalfeministisk lagstiftning och dess topp styrning är ännu ett exempel. Läs rapporten ”felaktigt dömda”. Är de svaga offren aka männen och papporna galna och hatiska som ropar ut sin nöd och ber om Samhällets förståelse,stöd och hjälp? Min slutsats är att Jämställdhets arbetet fullständigt har havererat. Sverige är inte världens mest sk ”jämställda land”. Radikal statsFeminism har blivit har bara underblåst och skapat ett icke önskat könskrig. Sverige har internationellt fått ett nytt namn ”feminismens saudiarabien” som sprids jämte rättshaveriet med Tomas Quick (mfl icke mediala rättsövergrepp via genusleaks) över världen. Sverige är inte det land som skenet visar. Dom mest grundläggande värdena mellan människor, mellan man och kvinna i en civilisation har rubbats. Tilltro till rättsväsendet har rubbats. Sverige har för stor tilltro till distansiering och politik. Vi måste gå tillbaks till naturbefolkningar som lever enkelt och har sin själ intakt. Som vet vad mänskliga värden betyder vid samarbete. Det är ömsesidig. respekt. Varför tvinga pojkar leka med dockor och bära kjol. Det är kränkande och kväver själen blir kontra produktivt. Varför ska feminister och genus pedagoger leva genom andra istället för att låta människor själva välja? Är inte det kommunism så säg. Tror du på fullaste allvar att feministerna och genus industrin kommer lyckas? När dom är värre än det patriakat dom själva kritiserat från början. Inser du inte vidden av Samhällsproblemet med genus och feminism.Då är det bara att beklaga. Jämställdhet och att vara jämställdist är något helt annat. Det är humanistiska värdegrunder som delas av omvärlden. Som tur är finns det många sunda kvinnor som stödjer jämställdhet och kritiserar statsfeminism te x Tanja Bergkvist,Ingrid Carlqvist,Rigmor Robért,Monica Pernroth,Theres Juel,Erin Pizzey,Doris Lessing mfl mfl och tillsammans med mansrörelsen ger det hopp

  85. Man United Says:

    @ Per N till skillnad från många andra anser jag inte mona som person var hindret utan innehållet i politiken och just att det absolut skulle vara en kvinna vid själva beredningen. Wallström mfl blev ju till frågade. Mona Sahlin gick ut hårt med att oppositionen ville bilda en feministisk regering vilket inte gick hem hos folket. Lika lite som persson snackade om klass samhället och motsägelsefullt gjorde svart ombyggnation på sin herrgård. Där blev dock politiskt innehåll och person ofrånkomligt sammankopplade. Minst sagt dubbla budskap. Men Branting var inte bättre han.

  86. Man United Says:

    Bästa kommentar:
    ”om inte feminist så i alla fall… feminin!”

  87. JD Says:

    @MalinÖ

    Vad är genuspedagogik?
    Är genuspedagogik en universell lösning på alla problem som kan uppstå mellan människor och barn av olika kön.
    Ett slags dundermedicin som kan tillämpas i varje situation på varje individ efter som varje individ antingen är Pojke eller Flicka?

    Eller Malin…. Kan det vara så att genuspedagogik bara är en del av den totala sanningen för hur varje individ ska tolkas och behandlas inom förskola och på andra ställen.
    Är det till och med så att du som blivande förskollärare kan ifrågasätta stora delar av den genuspedagogik som du fått lära dig under utbildningen? Har du ens tänkt den tanken Malin?

    På vilket sätt motarbetar den här bloggen jämställdhet Malin?
    Ge ett enda exempel!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: