Det behövs fler kvinnor…

by

Man man konstatera att ”det behövs fler kvinnor”. På många områden. Hoppas kvinnorna räcker till. Nedan ser du några exempel på det stora behovet.

”Finansvärlden behöver fler kvinnor”

Det behövs fler kvinnor i näringslivet

Det behövs fler kvinnor i byggbranschen

Det behövs fler kvinnor i skollitteraturen

Därför behövs fler kvinnor som företagare

Det behövs fler kvinnor i Europaparlamentet

Det behövs fler kvinnor i militären

Det behövs fler kvinnor i uniform

Det behövs kvinnor i åkerinäringen

Det behövs fler kvinnor i South Park

Fler kvinnor ska ut i skogen

Fler kvinnor behövs för att bredda kompetensen

Det behövs fler kvinnor som brandmän

Fler kvinnor behövs i trafikpolitiken

Fler kvinnor behövs i internationella insatser

Fler kvinnor behövs i fredsbevarande insatser

Fler kvinnor behövs i IKT-branschen i Europa

Fler kvinnor behövs i sportbranschen

Fler kvinnor behövs i uppländska företagsstyrelser

Fler kvinnor behövs i styrelserna

Fler kvinnor behövs som skogsarbetare

Fler kvinnor behövs i krig

Fler kvinnor behövs i civila insatser

Fler kvinnor behövs i kommunledningarna

Fler kvinnor behövs i mitt-Dalarna

Fler kvinnor behövs i trafikpolitiken

Fler kvinnor behövs i arbetslivet

För övrigt 1: Här kan du läsa en artikel om en bok som hävdar att kvinnor blir avtända när män agerar jämställt i sängen.

 

75 svar to “Det behövs fler kvinnor…”

  1. Sara Says:

    Ja, då är det väl bara till att välja och vraka eftersom jag tillhör ”rätt kön” och därmed behövs överallt:)
    Kompetens? – Jag har allt som behövs – Jag är Kvinna!

  2. Lasse Says:

    Avsaknad av kompetens är en merit när man är kvinna😉

    Folk måste börja se igenom den här propagandan eftersom den är så frukstansvärt överdriven.

  3. Clabbe Says:

    Underbart inlägg, Pär!

  4. Jerry Says:

    ”Fler kvinnor ska ut i skogen”.
    Kan inte alla feminister flytta ut i skogen?

  5. Jonna Says:

    Det saknas ju en bransch – sjöfarten. Varför curlas vi inte in dit?

  6. Jack Says:

    Kvinnor är mer kompetenta eftersom de har mer juridiska rättigheter än män. En man kan t ex ha svårigheter att åka kommunalt eftersom vagnarna är vigda för kvinnor. I indonesien är således kvinnor mer kompetenta än män eftersom kvinnor är mer mobila.

    På samma sätt ligger det till i Sverige. Kvinnor kan göra en massa saker män inte kan t ex eftersom män är förbjudna med lag från att ha lika rättigheter som kvinnor.

    Faktum är att även om lagen vore lika i Sverige så finns i Sverige kulturellt förstärkta reaktioner eller utstuderad psykopati i en del som gör att även om män följer lagen kan de ändå sättas i fängelse eller iaf terroriseras av kvinnor eller den organiserade våldsmakten i samhället, polisen, vilka kan bryta sig in hos lagenliga män och åtminstone stjäla information som sedan distribueras till psykopatiska beskyllare.

    Dessa omständigheter gör att kvinnor är mer kompetenta än män även i Sverige eftersom de t ex har rätten till sin egen egendom.

    Kvinnor har också haft rätten till sin egen kropp, vilket män i stor del saknat, de har istället tvingats slita ut sig. Dessa saker gör att även i Sverige är kvinnor mer kompetenta än män. Om lagen och kulturella föreställningar gjordes lika för män skulle dessa kvinnors fördelar dock jämställas med män.

  7. Klara Says:

    Haha, ut i skogen! Ja gärna, sätt alla radikala feminister så långt bort det går.

  8. ninnitokan Says:

    Sara: Haha. Det är en spännande värld. Det svåra blir bara att veta vad vi ska välja vi som har den helt avgörande meriten, ”rätt kön”?

    Lasse:
    Avsaknad av kompetens är en merit när man är kvinna😉
    Nejdå. Så är det inte. Rätt kompetens är en merit som kommer efter den viktiga meriten ”kvinna”.

    Folk måste börja se igenom den här propagandan eftersom den är så frukstansvärt överdriven.
    Det är på gång, märker du inte det?:) Det är därför tex. hemmafruar har ökat något. Detta är något feminismen kämpar hårt med att förtrycka tex genom att visa en parodibild i form av programmet Svenska Hollywoodfruar. Där försöker man förmedla bilden av ”Hemmafru=blåst rik bimbo”. Det är motsvarigheten till ”värsta pojkvännen, som Pär skriver om här: https://genusnytt.wordpress.com/2011/09/20/varsta-pojkvansakademin-laxar-upp-pojkvanner/
    Så har man mage att påstå att man försöker motarbeta våra könsroller? Genomskinligt så man spyr)

    Individer börjar idag kunna och våga välja utifrån sig själv och sina egna förutsättningar just för att fok börjar se igenom propagandan. Det är så coolt att se kvinnor(jag ser främst kvinnokönsrollen som kvinna. Säker på att samma gäller för män)i Sverige börja våga ge feminismen fingret.

  9. ninnitokan Says:

    Nu kom jag på att jag HAR sett motsvarande tendenser hos män.

    Ett tag märkte jag att män stod som fån med hatten i handen och nerböjt huvud och bad om ursäkt för att de tillhörde ”den hemska skaran män”. Som om ni har någon som helst kollektivt skuld för att det finns våldtäktsmän/misshandlare av manligt kön.
    Det är ett beteende som jag upplever avtagit. Jag ser fler och fler män som vägrar ta på sig kollektivt ansvar för individers hemska handlingar.

    Att jag upplever så förstärks ju av att jag hittat hit. Men även om jag bortser från genusnytt så tror jag det är så.. kanske får vi då fler män som vågar söka sig till förskola? Vi kan väl hoppas?

  10. Man United Says:

    Det hela framstår som dålig buskis.

  11. Kristin Says:

    @Jerry, Klara

    Nej, tack! Jag vill inte ha några feminister i min skog.

    @Jonna

    Renhållningsbranschen tycks inte heller behöva kvinnor. Jag har i alla fall aldrig hört att fler kvinnor behövs som förare av sop- och slamsugarbilar.

  12. Jonna Says:

    @Kristin

    ”Renhållningsbranschen tycks inte heller behöva kvinnor. Jag har i alla fall aldrig hört att fler kvinnor behövs som förare av sop- och slamsugarbilar.”

    Visst, men listan gäller mest högstatusjobb. Varför inga kvinnliga sjöbefäl? Eller flygbefäl för den delen?

  13. Matte Says:

    Kvinnor kan själv!

    De behöver inte curlas eller lyftas fram.
    När jag var liten sa jag alltid, -Kan själv! Och blev sur och förolmpad när jag fick hjälp för saker jag ansåg att jag kunde klara på egen hand. Kvinnor av idag borde känna samma sak. Kan själv!

    @Ninnitokan
    ”Ett tag märkte jag att män stod som fån med hatten i handen och nerböjt huvud och bad om ursäkt för att de tillhörde ”den hemska skaran män”. Som om ni har någon som helst kollektivt skuld för att det finns våldtäktsmän/misshandlare av manligt kön.
    Det är ett beteende som jag upplever avtagit. Jag ser fler och fler män som vägrar ta på sig kollektivt ansvar för individers hemska handlingar.”

    Håller med, jag böjde också ofta ner huvudet av skuld och skam i tex skolan när det propagerades ut att män står för det onda och att tjejer är bättre.

    Nu har jag genomskådat denna absurda indoktrinering. Och är numera stolt och vägrar känna skuld för att tex de flesta diktatorer i världen är män.

    Att uppfostra pojkar till att känna skam kommer aldrig att hålla, det blir mer absurt ju mer jag tänker på det.

    Skönt att fler vaknar och protesterar.

  14. AV Says:

    Det intressanta är vilka dessa kvinnor är som ska bli brandmän, skogsarbetare, företagsekonomer mm. För min del får det gärna bli fler kvinnor som söker branscher bortom vård och handel, om de vill det. Men, det brukar inte vara de som propagerar för det som själva har tänkt sig dessa livsval. Det är alltid ANDRA som ska göra det valet. Det är lätt att tala om vad andra ska göra. Om ett gäng kvinnliga företagare och ingenjörer säger att det finns ett glastak, kan man lyssna på dem, men de behöver knappast några proffstyckare i media och genusinstitutioner att föra deras talan. Så mitt tips till alla kvinnor som talar om hur få kvinnor det är och hur många det behövs inom vissa branscher: Kavla upp ärmarna, ta en ”manlig” utbildning, lär dig köra skogstraktor/motorsåg, börja uppfinna, starta företag, hitta en karl som vill göra marktjänst när du gör karriär, ta skitjobb för att klättra osv osv. Föregå med gott exempel och gör något själv, istället för att peka ut andra till jobbet. SEN kan du klaga om du stöter på fördomar och härskartekniker. Som det nu är det ett gäng från medelklassen som ska tala om för städerskornas döttrar hur de ska välja i livet. Som för trasproletariatets talan som på den gamla goda tiden.

  15. ninnitokan Says:

    Nu har jag genomskådat denna absurda indoktrinering.

    Här kommer det som är riktigt illa med nutidsfeminismen.

    Det är just ”absurd indoktrinering”. Till viss del är genus en social konstruktion. Vi kommer att i olika grad ta till oss det genus-social konstruktion som stämmer överens med vårt inre biologiska kön.

    Genom att hela tiden signalera saker som säger typ:
    ”Kvinnor som grupp är offer som inte klarar säga nej till oönskade sexuella inviter, inte förstår sitt eget bästa om hon gör ‘fel’ val” (och kvinnor älskar shopping osv. osv.)

    ”Dessa stackars offer måste skyddas mot gruppen män eftersom dom är svin som vägrar behandla kvinnor (och barn) väl”

    förändrar man genus-social konstruktion till att bli just svin & offer. När man dessutom bekräftar det i lagändringar så cementerar dessa nya könsroller.

    Resultatet blir att den individ som har ett inre manligt kön antingen ber om ursäkt för sin kollektiva skuld eller tar till sig ”svin” som en del av sitt genus. Och motsvarande för kvinnor, man upplever sig som ett offer alt. väljer bort traditionellt kvinnliga val för att inte göra ”fel” val.

    Det är endast dom som lyckas genomskåda ”denna absurda indoktrinering” som i sina val blir fria från sina respektive tvingande nutids-könsroller. Det är då man vågar ge feminismen fingret.

    Vill vi öka andelen som blir svin(våldtäktsmän/misshandlare) resp. offer? Då är feminismen en bra väg.

  16. johanna Says:

    För övrigt 1:
    Har du ens läst artikeln själv Pär?

    ”‘And, yes, women — including feminists — are often aroused by “bad boys”. But to say feminism is causing loss of desire is misleading.
    ‘Feminism is about social, economic and political equity, and is independent of what turns someone on in a bedroom or a fantasy.’
    There is plenty of evidence to counter the claims made by Ogas and Gaddam. One major study, involving 27,500 people conducted in 29 countries by the University of Chicago, showed that men and women aged 40-plus reported less satisfaction with the quality of their sex lives in countries where men have a dominant status over women, such as the Middle East.
    In relationships based on equality, couples reported sexual lives more in keeping with both partners’ wishes.
    This certainly holds true for Bill and Dana, in their 50s and married for the second time. ‘In my first marriage I was the little wife, bringing up the children, doing the housework and looking after my husband’s every need,’ says Dana.
    ‘He expected sex on demand, but took no interest in pleasing me.
    ‘When I went back to college as a mature student, I met Bill. We shared interests and eventually began an affair. For the first time I felt free to express myself sexually. Sometimes he’s in charge; sometimes I am. Sometimes it’s wild, sometimes it’s gentle. But always there’s a sense of mutuality. ’”

    Och vidare:
    ”‘In her rational, conscious mind, a woman might tell herself she has worked hard and fought for independence, and no man is going to tell her what to do in or out of bed,’ he says.
    ‘But she may have been raised with different expectations of the male role, and find it difficult to express herself sexually and emotionally with a man who earns far less than her or who is sexually less confident.’”

    Jag tolkar denna artikeln mycket feministisk och könsrollifrågasättande, jag förstår därför inte riktigt varför du publicerade den då, Pär Ström.

  17. Jocke S Says:

    ninnitokan ”…så förändrar man genus-social konstruktion till att bli just svin & offer. När man dessutom bekräftar det i lagändringar så cementerar dessa nya könsroller…”
    Javisst, ”Den självuppfyllande profetian”, väl känd!
    Och därmed ökar också problemen i landet ”jämställdast”. Könsrelaterade problem ökar, kvinnligt våld, osv.
    ”Det svenska skolspråket är värst i världen” säger/påstår Björklund Sabuni rakt ut. Och satsar 140 mijoner på mer jämställdhet=genuspedagoger=statsfeminism.
    http://www.folkpartiet.se/Jan-Bjorklund/Pressmeddelanden/BjorklundSabuni-110-miljoner-for-okad-jamstalldhet-i-skolan/

  18. Nils Jungenäs Says:

    Ååh, vad jag älskar Sverige!

    NOT!

  19. Jämställdhetsfeministern Says:

    Hur lång tid ska det ta innan ni ”jämställdister” förstår det alla andra (och särskilt vi feminister) i Sverige sedan länge sett som självklart: det måste alltid vara minst 50% kvinnor inom alla yrken, annars är det inte jämställt, utan kvinnoförtyck.

    Och eftersom vi tyvärr fortfarande har ett gigantiskt problem i och med att det är en majoritet män i en hel del yrken – så behövs det fler kvinnor på väldigt många arbetsplatser och branscher i Sverige. Det är ju självklart!

  20. Lasse Says:

    Argghhh är så trött på det här jäkla tjatet om sk. könsroller, staten måste ändra våra roller för vi får inte bestämma själva hur vi ska vara.

    Snart går väl alla omkring omålade, samma frisör och med samma gråa uniform (med rishatt), precis som det såg ut i Kina för 40 år sedan.

    Skulle aldrig tvinga min son att bära rosa, skulle aldrig tvinga min dotter att leka med bilar. Skulle ej heller ha någonting emot om de gjorde det.

    Ge fan i våra sk. könsroller, jag är en fri individ och vill själv bestämma hur jag skall vara.

    Säg åt feministstasi att sluta rota i våra liv.

  21. Pether Says:

    http://www.dn.se/livsstil/trend/sa-skapas-en-historia-som-gor-plaggen-unika

    Ok om det varit tjejer i bikini som stått o sålt grejjer?

  22. leifer Says:

    Var behövs det då fler män?

  23. Glenn Jason Says:

    Även i Indien finns köns-apartheid. Där har man kvinnovagnar som är rymligare. Detta för att man är rädd att män ska tafsa. Om män försöker åka där ingriper särskilda feministpatruller med polisiära befogenheter som får straffa männen med spott och slag direkt på plats utan rättegång. Jag skämtar inte, såg det på SvD TV eller om det var GP TV för nåt halvår sen cirka.

  24. ninnitokan Says:

    AV:
    Om ett gäng kvinnliga företagare och ingenjörer säger att det finns ett glastak, kan man lyssna på dem, men de behöver knappast några proffstyckare i media och genusinstitutioner att föra deras talan.

    Personligen skulle jag bli ytterst förvånad om inte ett sådant glastak finns idag inom traditionellt manliga yrken. Med det ”genus-teoretiska-tänket” som jag har så är en självklar och helt oundviklig konsekvens av kvotering-hysterin att feminismen skapat detta glastak.

    Det samma skriver Pär om här: https://genusnytt.wordpress.com/2011/09/21/intern-strid-inom-moderaterna-om-kvotering/

    Jag har tänkt att jag ska fördjupa mig i det här i ett inlägg längre fram i höst:)

  25. Argus Says:

    Sängartikeln innehåller en del sanning även om Johanna inte anser det. Sexualiten är nämligen driftsstyrd och inte särskilt mottaglig för genusindoktrinering. Den jämställde eller undergivne mannen är inte precis något afrodisiakum för karriärfeministen. Det är nog bäst för mannen att ligga lite före kvinnan eller åtminstone hålla jämna steg annars är skilsmässan ett faktum!

  26. ninnitokan Says:

    Lasse: Ge fan i våra sk. könsroller, jag är en fri individ och vill själv bestämma hur jag skall vara.

    Du ska få vara precis den du är:) Men könsroller och andra normer är väldigt viktigt att jobba med kontinuerligt. Könsroller är inget problem för den där individens ”fri individ” är samstämmigt med vad normen säger. Det är för den där normen skaver som normen blir ett problem just för att den hindrar den individen från att vara fri.

    Feminismen försöker förändra våra könsrollsnormer och har lyckats göra så och skapa nya könsroller som är sämre än dom vi kom ifrån. Jag vill att könsroller(och andra normer) ska breddas så att en man kan gråta utan att vara kärring eller låta bli att gråta utan att för det vara riktig man, en kvinna kan vara hemmafru utan att vara förtryckt eller politiker utan leva med misstanken att hon curlats dit.

  27. Olan Says:

    Jonna

    Sjöbefäl är inte högstatusjobb. Eller menar du att en fänrik på en minröjarbåt har advokatstatus. Lägg ner.

  28. ninnitokan Says:

    Jocke S:
    Jope, det är en självuppfyllande profetia. Och feminismen i nutid har skapat oss stora problem(större än dom vi kom ifrån) som kostar mycket personligt lidande och dessutom är svindyrt ur ett samhällsperspektiv (tex. pga rättsväsende som idag jagar ”bovar” som gjort sig skyldiga till offerlösa lagar som inte borde få existera.)

    Vi har att jobba med, helt klart. Det är så mycket och så många olika ändar där skutan måste åtgärdas för att komma på rätt köl.

  29. Jonna Says:

    @Olan:

    ”Sjöbefäl är inte högstatusjobb. Eller menar du att en fänrik på en minröjarbåt har advokatstatus. Lägg ner.”

    Sjöbefäl typ sjökapten, sjöstyrman, maskinbefäl skolas på sjöbefälsutbildning. Den ena på chalmers tekniska högskola, den andra i Kalmar. Det är lite över din fattningsnivå ser jag.

  30. Olan Says:

    Jonna

    Du tänker alltså på civila yrken. Sjökapten då. Maskinbefäl och sjöstyrman har jag aldrig uppfattat som statusjobb.

  31. Lasse Says:

    @Ninnitokan

    Är inget fel på våra roller idag, det är ett ickeproblem som feminister använder för att skaffa sig mer makt.

    Våra roller är frukten av flera tusen års evolution.

  32. ninnitokan Says:

    Argus:
    Det är nog bäst för mannen att ligga lite före kvinnan eller åtminstone hålla jämna steg annars är skilsmässan ett faktum!

    Det menar jag mycket väl kan(notera att jag inte säger att det är. Det är blott en misstanke) vara bundet till genus-social konstruktion.
    Vi har i våra respektive könsroller även en diskurs rörande kvinnlig och manlig sexualitet. Där mannens är ”hingsten” som ska ”ge sin kvinna njutning”, som kan ha mängder av partners och ”bara vara som en man”

    Medans kvinnans ”sexkönsroll” är ”madonnan” som har sex endast av kärlek, som ska ges njutning och väljer en kvinna ha sex för sexets skull så får hon ökennamn som ”hora eller slampa”

    Det här ger massor av följdproblem.
    Tex:
    En man med problem med erektion tappar inte bara sin förmåga till stånd utan han tappar även en del av sin manlighet. Därför är det svårt för män med denna typ av problem att söka hjälp. Klarar han inte ”ge sin kvinna njutning” tappar han oxå sin manlighet.

    Jag själv har haft väldiga problem med madonnan, då ”vaniljsex och puttinutt-romantik” inte är något för mig. Det tog mig lång upp i vuxen ålder att skilja mig från madonnan och be henne dra dit pepparn växer, så att jag kan ha sex på det sätt som är rätt för mig.

    Även här behövs saker göras för att bredda våra könsroller så att var och en kan välja det som passar just den individen.

  33. ninnitokan Says:

    Lasse: Läs mer av vad jag skriver:)
    Jag syftade på våra roller ”svin” och ”offer”

  34. Olan Says:

    Gustav som gick omkring i blårock nere i maskinrummet var väl maskinbefäl på Freja i Rederiet.

    Här är statusmannen. Staight from Chalmers.

    http://www.youtube.com/watch?v=s2Gg_I8C1lA

  35. Jonna Says:

    @Olan:

    ”Du tänker alltså på civila yrken. Sjökapten då. Maskinbefäl och sjöstyrman har jag aldrig uppfattat som statusjobb.”

    Exakt de jag tänker på😀

    Nä, styrman är väl krav för att få bygga på med kaptensdelen har jag för mig.

    Styrman tjänar visst mer än sjuksköterskor med. Och utbildas på högskolan med.

    Undrar varför den kategorin inte intresserar kvoteringsförespråkarna? Om jag inte minns helt fel var det väl 1-2 kvinnliga styrmän i tv-serien ”Rederiet”? Försökte dom redan då kanske med att styra yrkesvalet?

  36. Jonna Says:

    @Olan:

    Gustav var motorman och inte maskinbefäl. Men jag är som sagt lite osäker då serien gick på 1990-talet.

  37. Lasse Says:

    @Ninnitokan

    ”Jag syftade på våra roller ”svin” och ”offer””

    En generaliserade myt skapad av feminismen, i ett försök att ge oss en roll.

  38. ninnitokan Says:

    Lasse: Du menar att dom inte lyckats rätt långt i det arbetet?

    Jag är jämställdist och anti-feminist, Lasse. Jag upplever det som att du dömer mina ord som feministiska (pga mitt kön?) utan att läsa och försöka förstå vad jag försöker förmedla. Försök igen?:)

  39. Lasse Says:

    De försöker påtvinga oss en roll genom indoktrinering, skapad av propagandaliknande metoder.

    Kvinnor är inte offer

    Män är inte svin.

    Ovanstående är en bluff en lögn.

  40. Lasse Says:

    @Ninnitokan

    Delar bara inte din uppfattning i den här frågan som jag uppfattat det. Ska iväg en sväng nu men ska läsa igenom det igen när jag är tillbaka. Är lite för snabb ibland när jag läser och skriver.

  41. ninnitokan Says:

    Lasse: Som sagt. Läs igen. Om du börjar från början i bland dessa kommentarsfält så kommer du kanske kunna se att vi står på samma sida. Läser du på min blogg och andra kommentarer jag skrivit kommer du se att vi är ense om evolutionsbiten också.
    Kan du inte se det,här, där det faktiskt är uppenbart, så kan jag inte göra mycket åt det. Då får du tycka vad du vill.

  42. ninnitokan Says:

    Bra Lasse, gör så:)

  43. PO Says:

    Dagens unga killar kommer inte att få det lätt på arbetsmarknaden.

    Annars lär det väl finnas tillräckligt med icke-feminister för att få privatlivet att gå ihop. Feministerna kan väl få ha roligt med sig själva och de andra könen.

    Rent egoisdtiskt kan ju vi vanliga äldre killar välja att bara hålla oss undan i vår egen trevliga del av världen.

  44. Olan Says:

    Jonna
    Jag bara tänker på hur man uppfattar yrkena. För att ett yrke ska vara status måste alla omkring uppfatta det som status inte sant. Jag tror de flesta 17 åringar i världen vet vad en sjökapten är på en stor lyxkryssare. Säger man maskinbefäl blir det mer frågetecken. Handen på hjärtat Jonna, men om du går förbi postlådor och det står advokat Lindgren på ena och Maskinbefäl Nilsson på den andra, vilken av dem uppfattar du som statusjobbet?

    Man kan fråga sig varför det är så, för de flesta syrianska pizzabutiks-ägare i Södertälje tjänar mer än en jurist . Ändå misstänker jag att folk nästan tycker det är negativt att bli det. Om det svenska folket visste vad en pizzeria kan tjäna så skulle de storkna. I rätt läge kan en vanlig kiosk som säljer korvar tjänar mer än en advokat som jobbar i innerstan på någon fin firma. Men advokaten kommer alltid ha mer status än korvtjorren.

  45. JockeH Says:

    Är inte alla dessa politiska krav en massa dåliga parodier på monthy python sketcher?

  46. Jonna Says:

    @ Olan:

    ”Handen på hjärtat Jonna, men om du går förbi postlådor och det står advokat Lindgren på ena och Maskinbefäl Nilsson på den andra, vilken av dem uppfattar du som statusjobbet?”

    Visst är det personligt vad som är högstatus. Men anledningen till att jag kallade detta högstatus är kommentaren här i denna tråden:
    https://genusnytt.wordpress.com/2011/10/02/det-behovs-fler-kvinnor/#comment-75824

    Klistra nu på maskinbefäl och sopåkare på dina brevlådor och jämför igen.

    Ang. advokaten du nämner. Juristjobb är väl välbetalda överlag? Lagman tjänar typ 70′ kr i månaden,
    http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Lagman-1394

  47. Jonas Says:

    Ja: fler krigande kvinnor! Är det inte fascinerande att den Grekiska krigsguden var en kvinnlig sådan vid namn Pallas Athena? Och se’n denna Xenia – krigarprinsessan. Men har det fått fler kvinnor att vilja offra sina liv? Nej, det är väl ytterligare att ansvarsområde som de gärna överlåter till männen – typ det och byta hjul på bilen. Bara att de får sköta om barnen, för det släpper de inte så lätt.

  48. Olan Says:

    Jonna

    Beror på vad för jurist. Vissa jurister är jurister och vissa är advokater. Man kan inte bara dra alla över samma. Det är skillnader mellan de olika juristyrkena.

    En lagman tjänar 70 000 i månaden. Säkert mer i somliga fall skulle ajg vilja säga. Men det är inget vad en pizzeria i bra läge drar in. Jag vet en korvtjorre som ligger i ett industriområde där arbetarna flockas vid lunchtid. Ett svenskt par i övre medelåldern. Dom drar in 200 000 i månaden. Efter skatt.

  49. Olan Says:

    Jonna

    Det är såklart personligt, men ändå finns det fler som uppfattar avokat som högstatus än maskinbefäl. Maskinbefäl låter inte alls status i mina öron.

  50. Jonna Says:

    @Olan:

    Visst det finns säkert korvsäljare som tjänar så mkt men dom uppfattar jag iaf inte som regel utan snarast undantag. Nämner man ena yrkets ytterlighet så ska man jämföra det med andra yrkenas ytterligheter.

    Men i princip tror jag du fattar min poäng och att vi är överens för övrigt.

  51. Jonna Says:

    @Olan:

    ”Maskinbefäl låter inte alls status i mina öron.”

    Maskinbefäl är bara en del av sjöbefälet dock.

  52. Klara Says:

    Jämställdhetsfeministern, förtryck? Vad hände med parametrarna intresse, möjlighet och tillgång när man söker jobb?
    Och vad kallas det när det är som i branscherna handel och barn & fritid, det vill säga mestadels kvinnliga anställda?

  53. ninnitokan Says:

    Klara: Jämställdhetsfeministern är ett troll, som faktiskt är (i min smak) rätt rolig. Jag blir mer och mer övertygad om att detta är en individ som inte alls är feminist utan en individ med min humor som gör typ feminism-satir.
    Det är inte lönt att debattera med hen dock:)

  54. Klara Says:

    Åh, det förklarar dumheten.

  55. Lasse Says:

    Ninnitokan

    ”Det är för den där normen skaver som normen blir ett problem just för att den hindrar den individen från att vara fri.”

    Om det är feminismens normer och syn på könsroller håller jag med dig. Det är deras framväxt, ideologi och indoktrinering som skapar problem. Vi kommer snart se protester (i olika former) från unga testeronstinna män. Att det kommer en rekyl är jag övertygad om.

    ”Jag vill att könsroller(och andra normer) ska breddas”

    Det här är en naturlig process som sker utan inblandning av manipulerande feminister. Evolution är ju en synonym till utveckling.

    ”och har lyckats göra så och skapa nya könsroller”

    Njaae…. här håller jag inte med dig, de har kanske kommit en bit i deras agenda att göra så. Min fasta övertygelse att huvuddelen av Sveriges befolkning ser igenom och inte köper deras synsätt. Som jag skrev ovan kan man inte tvinga på människor roller. Biologi och evolution tar alltid ut sin rätt i slutändan.

    Avslutningsvis tror jag vi missuppfattade varandra en smula😉

  56. Lasse Says:

    @Klara

    Jämställdhetsfeministern ironiserar med feministiska synsätt på det mest absurda och världsfrånvarande sätt. du kan tänka dig. Extra roligt blir det när feminister hakar på🙂

  57. ninnitokan Says:

    Lasse:

    Jag misstolkade inte dig. Jag så att vi står på samma sida. ;P

    Jag skrev: ”Det är för den där normen skaver som normen blir ett problem just för att den hindrar den individen från att vara fri.”

    Du skrev Om det är feminismens normer och syn på könsroller håller jag med dig.

    Det är faktiskt normer över lag som är problematiska för den individ dessa normer inte passar. Säg att vi var på 1900-talets början, då hade jag pga mitt kön, inte kunnat läsa till ingenjör för sånt begrep ju inte kvinnor då. Det är ju inte okej, eller hur?

    Sen hade vi en tid då vi faktiskt, tycker jag, var rätt fria vad gäller begränsningar pga kön (typ 1980-tal-1995).

    Sen pga nutidsfeminismen har det slagit över till någon ren idioti där traditionellt kvinnliga val blivit fult/dåligt att välja som kvinna. Det beskriver den här krönikan väldigt bra: http://www.corren.se/bostad/?articleId=5787429&date=&menuids

    Som grupper kommer könen välja lite olika val pga. evolutionen. Därför är detta nya långt värre än 1900-talets början.

    Jag skrev: ”Jag vill att könsroller(och andra normer) ska breddas”

    Du skrev: Det här är en naturlig process som sker utan inblandning av manipulerande feminister.

    Feminister i nutid gör inget bra, det är vi överens om. Den här breddningen jag pratar om, den görs inte av sig själv dock.
    Skulle jag lägga mer tid på att förklara det, så tror jag dock du skulle se vad jag menar. Det handlar inte om att pressa, curla, diskriminera osv. utan att göra ”fel” val mer accepterat. En ökad tolerans för individuell olikhet.

    Ett ex. för att förtydliga: Den kille som gillar rosa klänning, ska kunna välja det utan social bestraffning och utan att behöva göra det i den berömda garderoben och alla andra killar som inte vill ska ha rätt att låta bli.

    Det är väl rätt okej? Att vi alla ska få lov att vara sådan som vi är och kunna välja som vi vill?

    Jag skrev: ”och har lyckats göra så och skapa nya könsroller”

    Du skrev: Njaae…. här håller jag inte med dig,

    Läs det jag skriver här: https://genusnytt.wordpress.com/2011/10/02/det-behovs-fler-kvinnor/#comment-75822

    och Mattes svar här: https://genusnytt.wordpress.com/2011/10/02/det-behovs-fler-kvinnor/#comment-75827

    Det är det här jag menar. Det är fan inte okej att män ska stå och be om ursäkt så här. Och just det beteendet, att be om ursäkt istället för att slå näven i bordet med ett ”män är fan inte svin” är vad jag åsyftar med att dom har lyckats. Det är inte okej, eller hur?

    Ser du att vi bara har olika språk trots åsikterna våra inte går isär?
    Och det är bra att vi har olika språk här. För att någon förstår dig, någon annan förstår mitt sätt att uttrycka saken bättre.. och sida vid sida blir vi så ett starkare lag och fler kommer att se jämställdismen är ända vägen.:)

  58. ninnitokan Says:

    Lasse igen:
    Jag skrev. någon annan förstår mitt sätt att uttrycka saken bättre

    Här är ett syftningsfel va?
    Jag menar inte att jag uttrycker bättre, det är bara olika. jag menade att det kan _förstås_ bättre av ”någon annan” om denna använder samma sätt/språk

  59. Pelle Billing Says:

    Artikeln om att kvinnor inte tänder på jämställda män förvånar mig inte alls. Visst finns det variationer men de flesta kvinnor vill ha en man som tar initiativet i sovrummet och i förhållandet.

    Det är bara att titta på hur erotisk litteratur för kvinnor ser ut.

  60. Olan Says:

    Jonna

    Men de flesta korvioskar som inte går i konkurrs i storstäderna tjänar mer än 70 papp i månaden. Det är många, inte få. Kränger man pizza, kebab, hamburgare och lite annat smått så är det inte förvånande. Jag kom fresten på en korvtjorre utanför ett samhälle med bara 70 000 invånare. Ligger i en korsning mellan ytterkanten av samhället och sen bara åkrar och skog. Dom drar in 2 miljoner om året. Det gör inte skattejuristen på skatteverket.

    Känner en familj som har en sån där pastavagnen vagn på deltid. Den drar dom in 50 000 på i månaden vid sidan om sina vanliga jobb. Efter skatt. Och dom bor i ett litet samhälle som inte ens bör räknas som stad. Det är bara en liten skitvagn som säljer en begränsad meny. Pasta.

    Ska man gå efter vem som tjänar mest pengar och inte status, så har jurister ingen chans mot restaurangägare som är etablerade.

  61. ninnitokan Says:

    Pelle Billing:
    Jag säger oxå att jag inte är förvånad över resultatet. Men däremot tycker jag din slutsats nedan är förhastad.

    Visst finns det variationer men de flesta kvinnor vill ha en man som tar initiativet i sovrummet och i förhållandet.

    Det är bara att titta på hur erotisk litteratur för kvinnor ser ut.

    Att det är så är vi ense om, men varför det är så är en annan sak.
    Vi har nämligen två möjliga orsaker, arv och/eller miljö.

    Vår miljö i sexuella frågor är i mångt präglad av viktorianska eran och kristendomens tabu. Vi kvinnor lärs att vi ska uppskatta romantik, förförelse och manliga initiativ.

    Hur många kvinnor skulle hitta en annan form om inte tabuer kring kvinnlig sexualitet fanns? För mig personligen var det en svår väg att hitta vad som var rätt för mig. Och att det var svårt beror på viktorianska eran och kristendomens tabu.

    Är jag variationen/undantaget eller är jag vanlig bara ovanlig vad gäller att kasta av mig oket madonna är?

    Vi vet helt enkelt inte vad som beror på vad.

  62. barfota Says:

    Eftersom vi är ungefär lika många män som kvinnor och det behövs fler kvinnor i alla sammanhang så kan jag bara tolka det so att det krävs betydligt fler kvinnor för att göra samma jobb som männen gör. Kanske krävs det sådär 7-8 kvinnor för att göra 1 mans jobb? Visst är väl sådana rubriker både dumma och kränkande mot fullt normala dugliga kvinnor.

  63. Lasse Says:

    @Pelle Billing

    ”Artikeln om att kvinnor inte tänder på jämställda män förvånar mig inte alls.”

    Har inte gjort någon djupdykning i ämnet, men att det finns biologiska kopplingar är självklart.

    Snubblade över den här artikeln, förra veckan.

    http://www.livescience.com/5276-women-brains-respond-manly-men.html

    Hormonella kvinnor är mer mottagliga för manliga män, och Kinsey Institute forskare har hjärnan skannar att bevisa det.

    Kvinnorna som deltog i Kinsey studien visades 224 bilder av mäns ansikten, hade några av dem har ”masculinized” eller ”feminiserade” med foto-morphing program. MRT visade högre nivåer av hjärnans svar på masculinized bilder, speciellt hos kvinnor som var i den fas av menstruationscykeln närmast före ägglossning och högre födelsetal.

    Studien, som publiceras denna månad i tidskriften Evolution och mänskligt beteende, är den första att visa skillnader i neural aktivering till masculinized och feminiserade ansikten. Ett av de områden av hjärnan mest aktiveras av bilder, den främre cingulated cortex, är involverad i beslutsfattande och bedömning, vilket indikerar att kvinnor är att beräkna risker och fördelar med anknytning till en man med höga halter av testosteron.

    (google översättning)

    http://www.livescience.com/7641-mating-game-waiting-game.html

  64. Klara Says:

    @Lasse, det kan jag tänka mig. Har inte hängt kvar tillräckligt länge tidigare för att se!

  65. dolf Says:

    @ninnitokan och andra
    gör tankeexperimentet att föreställa er att alla preventivmedel (förutom de naturliga, avhållsamhet och coitus interruptus) försvann över en natt. P-pillret kom i slutet av 50-talet, början av 60-talet. Kondomer har funnits länge, men jag misstänker att kondomerna för ett par hundra år sedan lämnade en hel del att önska, både ifråga om den sexuella upplevelsen och ifråga om säkerhet. Så om det helt plötsligt inte fanns några preventivmedel imorgon, vad skulle hända med sexualiteten, könsroller osv under de kommande åren, och hur skulle det se ut om, låt oss säga, 100 år. En kvalificerad gissning är att vi i mångt och mycket skulle se en återgång till traditionella värderingar och könsroller. Socialt konstruerat eller biologiskt nödvändigt? Who cares. Kontentan av det hela blir i vilket fall som helst att den gamla moralen inte bara var något helt godtyckligt utan att den hade en väldigt pragmatisk grund, och att den gamla moralen inte i sig är felaktig, även om den ofta tar sig felaktiga uttryck. Likaså är inte den nya (o)moralen automatiskt av godo.

  66. Petter Peppar Says:

    Det behövs fler manliga sekreterare, ekonomiadministratörer, löneassistenter, lågstadielärare och förskollärare. Allvarligt. Speciellt i skolan är den totala kvinnodominansen kvävande och antagligen inte alls särskilt bra för barnen.

  67. AV Says:

    Petter Peppar: Men det är bara att läsa DEJA mfl rapporter om förskolan. Det finns inget behov av män i skolan, speciellt inte några ”machomän”. Möjligen mjuka och fiiina män som ändå gör jobbet på kvinnors sätt. Och eftersom könet bara är en konstruktion, kan kvinnor ge barnen alla de influenser de behöver. Några mellanlägen mellan dessa manstyper finns tydligen inte.

  68. AnnanDan Says:

    Jonna:
    Dessvärre är verkligheten den att bara ett litet fåtal kvinnor passar till riktigt kvalificerade yrken och uppdrag. Den överväldigande majoriteten av uppfinningar, upptäckter och andra mänsklighetens framsteg har gjorts av män. Om kvinnor vore duktigare hade det varit de som gjort allt det här.
    Tyvärr, Jonna du och de flesta av dina systrar platsar inte på toppositionerna. Varför tror du att ni måste kvoteras in överallt?
    Ni platsar i allmänhet inte heller till tungt kroppsarbete. Varför inte inse fakta och i stället för att tramsa måla läpparna och vara som en riktig kvinna?

  69. Aktivarum Says:

    Jonna:

    Har dock lagt märke till att det är ett område där det inte bara är väldigt dåligt med kvinnor. Det området är heller inte med på listan över de områden där det ”behövs” kvinnor.

    Nämligen NÄSTA framgångsrika område. Alltså det område där det idag varken finns status eller pengar men NÄR det väl blivit en business som drar in pengar och därmed får status så kan jag slå vad om att det kommer att fattas kvinnor där.

    Jag kan även slå vad om att vid den tidpunkten kommer kvinnor att dras dit. Men jag tror inte det kommer att ske förrän det redan finns framgång där.

  70. AnnanDan Says:

    – och könsmaktsordningen är något ni krystat fram för att dölja era tillkortakommanden.
    Ingen går på det där längre.

  71. Torstensson Says:

    Ninnitokan

    ”Vår miljö i sexuella frågor är i mångt präglad av viktorianska eran och kristendomens tabu. Vi kvinnor lärs att vi ska uppskatta romantik, förförelse och manliga initiativ.”

    De manliga intitiativen sträcker sig långt mycket längre än till den viktorianska eran och långt innan tabu ens uppfanns. Så stryck manliga initiativ. Det har du inte lärt dig av en viktoriansk era. Manliga initiativ har varit med genom hela resan.

    Förförelse då? Om du tittar på fula män och vackra män så har ju kulturen långt och länge premierat vackra män. De finns fler vackra män i skvallermagazin och hjältarna i sagorn var alltid vackra. Även under den viktorianska eran. Du har även Ivanhoe, hjälten, Robin Hood hjälten och alla framställs som bildsköna på kopparstick och på gammal tryck och i text. Därmed kan man säga att kvinnor ”lärt” sig gilla de vackra männen. De har lärt sig gilla vackra män i betydligt högre usträckning än de lärt sig gilla den romantiska de senaste 40 åren. Dvs sedan popkulturen slog igenom med idolbilder som alla samlade. Den vackra mannen borde väl med samma retorik som du ger stort värde blivit inlärd som det enda rätta i kvinnan. Men säg det till PUA-experter som via handling attraherar kvinnor trots mediokert utseende. Så mycket för den vackra mannen och inlärning.

    Romantik då?

    Den svenska mannen har varit ganska oromantisk i verkligheten sedan urminnes tider. Romantiken är väldigt låg i Sverige sett till andra länder. Borde inte kvinnor i Sverige då blivit ”avlärda” romantik? Snarare är det så att kvinnor har ett behov av romantik. Jag bara använder din egen metodik här. Dvs en miljö där romantik inte är vanlig borde ju enligt strukturteoretiker påverka kvinnor starkt att INTE bry sig ett skvatt om romantik. För det finns ingen som lärt dom. Då undrar jag varför tjejgäng åker till Antalya och blir vrålförälskade i killar från en kultur som lärt sig charm och romantik sedan barnsben. Borde inte de kvinnorna varit avlärda? Borde inte de kvinnor anse att sådana killar är konstiga?

    Det roliga med sturkturteoretikerna är att de inte tar hänsyn till att strukturer ser ungefär likadana ut i alla kulturer på de låga nivåerna. Sen tänker inte heller strukturteoretiker på att om de kan bevisa en struktur så kan man men samma metodik bevisa att den borde upplösas av någon annan struktur.

    ”Vi kvinnor lärs att vi ska uppskatta romantik, förförelse och manliga initiativ.”

    Bara för att något lärs betyder inte att det automatiskt uppskattas och blir en struktur. Ställd dig då frågan vad det beror på =)

  72. Torstensson Says:

    Ninnitokan

    Om man ständigt förkunnar att strukturerna skapar oss, eller att vi skapas av andra människors syn på oss som företrädare för interaktionismen tror så är människan inte speciellt unik. Då kan alla bli lika bra schackspelare som Vladimir Kramnik, Alla kan bli Zlatan, Alla kan formulera sig lika smidigt som Pär Ström i en debatt, alla är lika duktiga i matematik som Tanja. Alla kan debattera lika skickligt som Gudrun. Bara man uppfostrades i samma miljö. Det roliga är att den miljö som strukturteoretiker säger ”lär” ut massa är samma miljö som personer med olika intressen och färdigheter växt upp i.

    Anledningen till att strukturteoretikerna inom socialpsykologi började kriga hejvilt var för att somliga av dom förstod att man inte kan analysera en individ utan att ta del av samtiden. Om man ska ta del av samtidens påverkan på en individ så betyder det att strukturerna på låg nivå som man dittills hade förklarat inom denna slutna klubb, inte alls var så mäktiga som man först trodde. Detta kunde man såklart inte gå ut med om man skapat sig en karriär på saken.

    Istället kom man på något smart för att undvika de värsta striderna och undkomma förlöjligande, vilket jag anser är det största bedrägeriet i sociologin historia; Man började kalla SP för ett perspektiv. Istället för att gå hårt och och ända in i kaklet så lutade man sig tillbaka och slutade kalla det disciplin och istället ett perspektiv som samhällsvetare kunde dra nytta av liksom.

  73. Sigvard Says:

    Män är olika sinsemellan. Kvinnor är olika sinsemellan.

    Rätt, fel?

    Det är upp till båda parter att söka sin kombination.

  74. ninnitokan Says:

    Torstensson:
    Det menar jag mycket väl kan(notera att jag inte säger att det är. Det är blott en misstanke) vara bundet till genus-social konstruktion.

    Vi vet helt enkelt inte vad som beror på vad.

    Jag har vid minst två tillfällen poängterat att jag inte vet och att min enda poäng är att jag anser att vi inte kan veta. Inget av det du säger talar mot vad jag försöker förmedla. Kanske är jag oklar?

    Vi lever med ett kyrkans arv som har tabubelagt kvinnlig sexualitet. Jag tycker därför det är helt omöjligt att urskilja och dra slutsatser om vad som är ”naturligt programmerats” och vad som är ”ett resultat av kyrkligt arv”. Det är allt jag säger.

    Jag har ingen som helst problem med att kvinnor och män som grupper är lite olika. Tvärtom är det något jag anser är charmigt och uppskattar. Jag är alltså inte feminist någonstans.

    Det är mycket möjligt att kvinnor som grupp gillar ”romantik” och ”manliga initiativ” av biologiska orsaker. Det är tom troligt. Skulle det vara så, så är det helt okej för mig.
    Jag lägger alltså inte värdering på det ena eller det andra. Förstår du?

    Det jag försöker säga är bara att vi har ett kristet arv också som ligger som ett dis över sexuella frågor, speciellt vad gäller kvinnlig sexualitet. Och därför är det svårt att urskilja vad som är vad.
    Jag har läst ”Samlag eller salighet” av Dick Wase för att frågorna intresserar mig. Och jag tror tex. att kvinnlig prostitution eg. är en biologisk naturlig företeelse som vi förtrycker till följd av vårt kristna arv.

    Blev jag tydligare nu?:)

  75. ninnitokan Says:

    Pär: Ta gärna bort förra kommentaren. Jag missade en sluttag så det blev helt oläsligt:)

    Torstensson:
    Det menar jag mycket väl kan(notera att jag inte säger att det är. Det är blott en misstanke) vara bundet till genus-social konstruktion.
    Vi vet helt enkelt inte vad som beror på vad.

    Jag har vid minst två tillfällen poängterat att jag inte vet och att min ända poäng är att jag anser att vi inte kan veta. Inget av det du säger talar mot vad jag försöker förmedla. Kanske är jag oklar?

    Vi lever med ett kyrkans arv som har tabubelagt kvinnlig sexualitet. Jag tycker därför det är helt omöjligt att urskilja och dra slutsatser om vad som är ”naturligt programmerats” och vad som är ”ett resultat av kyrkligt arv”.
    Jag har ingen som helst problem med att kvinnor och män som grupper är lite olika. Tvärtom är det något jag anser är charmigt och uppskattar. Jag är alltså inte feminist någonstans.

    Det är mycket möjligt att kvinnor som grupp gillar ”romantik” och ”manliga initiativ” av biologiska orsaker. Det är tom troligt. Skulle det vara så, så är det helt okej för mig.
    Jag lägger alltså inte värdering på det ena eller det andra. Förstår du?

    Det jag försöker säga är bara att vi har ett kristet arv också som ligger som ett dis över sexuella frågor, speciellt vad gäller kvinnlig sexualitet. Och därför är det svårt att urskilja vad som är vad.
    Jag har läst ”Samlag eller salighet” av Dick Wase för att frågorna intresserar mig. Och jag tror tex. att kvinnlig prostitution eg. är en biologisk naturlig företeelse som vi förtrycker till följd av vårt kristna arv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: