En ögonblicksbild av Glastaket

by

Vi får ofta höra att kvinnor hindras från att avancera till chefer av det så kallade Glastaket, monterat på plats av Patriarkatet.

Med anledning av den tragiska händelsen på häktet i Flemingsberg, där en vårdare mördades, har en grupp chefer i kriminalvården hållit presskonferens. Du ser cheferna på bilden nedan (som är från Expressen).

Detta är ännu en indikation i raden som motsäger pratet om att det skulle finnas ett glastak för kvinnor. De kommer hela tiden. Ändå fortsätter feminister att prata om glastak.

Tack för tipset, Fredrik!

Jag skriver nu även på Newsmill om genusaspekter på mordet i häktet. Här. Gå gärna in och kommentera.

 

57 svar to “En ögonblicksbild av Glastaket”

  1. dolf Says:

    Vad kommer bilden från för sammanhang? Vad är det den vill säga? Den är så uppenbart självemotsägande att jag spontant känner att det är menat som kritik mot dubbelmoralen, men rent visuellt känns det som ett rättfärdigande. Den är ett typexempel på ett dåligt budskap, för jag som mottagare undrar bara vad sjutton det är som egentligtn är budskapet.

  2. Ulf Andersson Says:

    Med anknytning till bilden från Matte Matik:
    Jag plockade bort mina pensionspengar från JP Morgan
    och placerade dem i andra fonder efter deras manshatarkampanjer
    på bussar (Dallas Area Rapid Transport, DART) i Dallas, Texas i USA:
    ”One day my husband will kill me”

    och
    ”When I grow up, I will beat my wife”
    http://mensnewsdaily.com/2008/11/05/jp-morgan-chase-funding-dart-hate-advertising/

  3. Ulf Andersson Says:

    Vid fel av sidhämtning till ovanstående länk
    angående JP Morgan´s manshatarkampanj,
    hänvisar jag till:
    http://www.dads-r-us.se/2008/11/06/namen-ulf-vad-har-du-gjort/

  4. GandalfGrå Says:

    Det värsta med allt detta med kvinnor och feminismen är att i stort sett alla barn enbart blir uppfostrade av kvinnor ”pojkar” som flickor. Vi sätter barnen på dagis där det i stort sett bara finns kvinnor som arbetar. Vi har världens högsta skillsmässostatistik och vem får vårdnaden av barnen i nästan alla fall, jo kvinnorna. Nästan hela grundskolan så är det kvinnliga lärare som präglar alla barn. Vad leder detta resonemang fram till JO att barnen som är vår framtid helt eller delvis har fostrats i en miljö nästan helt utan män och kan därför inte relatera till ”gruppen” män…och männen förlorar även de sin förmåga att fostra och ta ansvar för någon annan än sig själv.

    Jag har uppfattningen att detta är en farlig väg att vandra, en väg som leder till förlorare och förlorade generationer med problem till följd som vi inte kan överblicka ännu. Att kvinnor även börjar sitta på chefsposter är väl helt OK i.o.f.s men att dominansen är så stor i barnens uppfostran JAA jag tror att det går snett om vi fortsätter på den vägen. Det måste komma fler män till dagisarna och fler män måste lockas att ta grundskolläraryrket på allvar , jag tror att vi ”via skattesedeln” måste börja betala mer pengar för att locka gruppen män att välja dessa yrken…kvinnorna behöver tydligen inget extra incitament för att välja yrket. Jag tror att om det blir fler män i grundskolan kommer vi även att få mer lugn och ro i klassrummen .

    //GandalfGrå

  5. Sötisen Says:

    Skrämselspökena, fantasikonstruktionerna *OSYNLIGA GLASTAKET* och *STYGGA PATRIARKATET* har sorgligt nog vallat in mer än ett stackars lättduperat får i den könshatiska, könskollektivistiska dogmfållan.

    Newsflash – Old News: *STYGGA PATRIARKATET* ska kallas *KÖNSMAKTSORDNINGEN*

    Newsflash – Old News: *KÖNSMAKTSORDNINGEN* i ännu mera insinuant smygform kallas *MAKTORDNINGEN*

  6. Mörker Says:

    GandalfGrå

    Det vore bra med fler män i dessa yrken. Dessvärre tror jag på motsatt utveckling. Med den nya feministiska lagstiftningen och rättstillämpningen är det farligt för män att alls umgås med kvinnor. Att då dessutom utmana kvinnors privilegier och maktpositioner i kvinnoyrkena är att utsätta sig själv för allvarlig fara. Det räcker nämligen med ett enda ”rötägg” (feministisk hjälte) som vill dig illa så har du som man hela samhällsapparaten emot dig.

    Jag minns med värme några av de män som jobbade på skola och dagis när jag var liten. Framförallt de som inte blev så långvariga. De kämpade redan på den tiden mot kärringväldet med den egna hälsan och säkerheten som insats. Några decennier med statsfeminism senare är det förknippat med ännu större risker.

  7. Jämställdhetsfeministern Says:

    Det finns fortfarande manliga chefer och dessutom är statsministern en man. Både Mona Sahlin och Maud Olofsson har kritiserats ibland. Det bevisar att det finns ett glastak och att kvinnor i Sverige är förtryckta. Precis som vi feminister konstaterar.

  8. GandalfGrå Says:

    Hahahaha…vad ska man göra skratta eller gråta, varför har det gått så snett. Jag såg på nya serien Pengarna på bordet där en man och en kvinna tillsammans spelade om de två miljonerna. Mannen gjorde i stort sett alltid det rätta valet, men fick vika sig för den nervösa kvinnans osammanhängande logik och i sann demokratisk anda gjorde hon tokiga satsningar, vilket ledde till att de efter fyra ronder av åtta hade 850.000kr kvar hehe jag tänkte att med den här logiken så har dom ingenting kvar vid slutronden…och mycket riktigt 50.000 kr hade dom att spela för sista ronden och det enbart för att mannen gjort riktiga val kvinnan de felaktiga…det var stora drömmar och planer innan de började spela det var en stor fest och en världsomseglande båt…haha men det blev bara en tummetott kvar!!

    Jag tyckter att på ett sätt speglade detta vår tid och vår framtid när folk som inte kan räkna och inte resonera logiskt ska bestämma dagordningen i våra liv…det är detta som vi har att se fram emot. Jag vet att det finns väldigt många tjejjer som är väldigt duktiga på matte men tyvärr den stora massan av kvinnoindoktrinerade människor som vi fostrar kan inte det och dessutom kan de inte tänka logiskt. Men det är dessa människor som är vår vår framtids beslutsfattare…..HAHAHA tur att jag ska dö snart..!

    //GandalfGrå

  9. dolf Says:

    Jag tar tillbaka min kritik av bilden. Jag var inne på quickmeme.com där den kommer ifrån och kollade. Vilket fick mig att omvärdera den. Den får fram sin poäng på ett alldeles utmärkt sätt.

  10. s Says:

    Jämställdhetsfeministern; Hör du vad du skriver eller skriver du bara i blindhet… ” Det finns fortfarande manliga chefer” kan man ju tolka som att det inte ska finnas någon manlig chef överhuvudtaget!
    Jag förstår att det känns skönt att vara inne i en bubbla och inte se verkligheten, att det inte finns glastak och att det på många områden har blivit mycket bättre, för det är alltid enklare att kritisera allt och fortsätta skylla och gnälla på ”patriarket” som ständigt är ens motståndare istället för att titta ut från bubblan och se att det inte alltid stämmer överens med hur verkligheten ser ut.

  11. blomrabatten Says:

    Var det en kvinna som mördade en annan kvinna på häktet i Flemmingsberg i går eller????? Det verkar så när pojkvaskrarna på denna sida gör inlägg. Ja det finns ett fåtal kvinnor som är chefer. En bild är inget bevis på hur många det är. och är det fel att det finns några få kvinnor som är chefer?? Nej. Ja, män mördar kvinnor är det något fel – ja naturligtvis är det fel men när hörde du en man säga att detta är fel – aldrig.

  12. Abra Says:

    Jag såg inslaget på TV, inte nog med dessa tre kvinnor. ett antal kvinnliga poliser, jag tror det var 3-4 st visades i inslaget sedan debatt i Aktuellt, vem var där ?? Jo den kvinnliga Generaldirektören för Kriminalvården!! Har inga problem med det egentligen men det är som Pär säger, en bild av att Glastaket är en bild hos feministerna.

  13. Matte Says:

    @blomrabatten

    Haha, shit vilka halmgubbar. Inte ens värt att kommentera.

    Bättre kan du🙂

  14. Jo Says:

    Att mängden glastak vad gäller höga chefs- och förtroendepositioner är mindre än förr (men inte alls borta) har rätt mycket att göra med att jämtälldhetsarbetare, väldigt många av dem feminister, har jobbat hårt och länge för att åstadkomma just det. Att en del av feministerna inte uppdaterat sig, och fortfarande dogmatiskt definierar glastaket som mer eller mindre allomfattande är ett problem. Men att det finns en hel del glastak kvar är ett större.

  15. AV Says:

    Blomrabatten: Dags att fixa koffeinfritt kaffe! I offentliga sektorn var 62% av alla chefer 2008 kvinnor. Hur får du ihop det till: ”Ja det finns ett fåtal kvinnor som är chefer.”? (källa SCB)

    Och bara för att förövaren i detta fall (och i de flesta andra fall) var man, vad vill du ha sagt med det? Är det männens (kollektivets) fel eller manlighetens fel att han klippte till? Eller hans fel?
    Spridningen i den manliga populationen är större än i den kvinnliga. Så det finns fler riktigt korkade våldsamma män än kvinnor. Men det har inte vi andra någonting extra med att göra bara för att vi också är män. Det är inte ”vårt” problem som män, utan allas problem som samhällsmedborgare.

    Det största problemet i detta fall var att klienten var dokumenterat våldsam, hade beväpnat sig på rättspsyk och angripit vårdare tidigare. Ändå gör man ingen bra riskanalys av dåren, utan skickar på honom två kvinnliga vårdare, varav en nyanställd. Just han borde tagits hand av ett par stadiga karlar och försats med handfängsel. Någon chef har inte gjort sitt jobb! Men för de allra flesta intagna går det säkert bra med kvinnliga vårdare och mindre män. Kan dessutom vara en fördel i andra sammanhang. Så jag håller inte heller med Pär att alla vårdare måste vara biffiga karlar på 2 meter åt båda hållen. Men för vissa idioter är det tyvärr det enda språk de fattar, ”han är större än jag, så då kostar det mer än det smakar att bråka”. Primitivt men sant.

  16. GandalfGrå Says:

    Appropå AV.s inlääg:

    Testosteron gör män både starka och agressiva(are) alltså krävs det mer av en man att hålla sig lugn och kall. Kvinnor som slår vad har dom att skylla på ”det kan ju knappast vara testosteronnivån som är för hög”😉 !

    Jag som man går ju inte heller fram till en vakt på krogen som är dubbelt så stark som jag själv och hånar honom och slår honom i ansiktet. Det skulle inte vara så smart…!😉

    Men det är precis så kvinnor gör mot män…jag har sett det på stan..ute bland folk..så vad som sker innanför låsta dörrar i hemmen kan man ju räkna ut……jag anser därför att det är ett UNDER av alla UNDER att det inte sker fler misshandlar ”av kvinnor” än vad som sker i Sverige.

    Jag försvarar aldrig våld av något slag om det inte är Polisiärt, men jag kan förstå de män som tröttnar på sina kvinnor som slår dem och hånar dem….att dom till slut klappar i för kärringen, för att hon har nött ut deras ofta inneboende ridderlighet och högaktning för kvinnan.

    ”Så är jag uppfostrad” man slår aldrig en kvinna, aldrig (PUNKT)!!

    Mycket kan hända om inte kvinnor börjar respektera sina män, självklart ska män respektera sina kvinnor men respekt förtjänar man!!

    Och som sagt män är verkligen starka i jämförelse med kvinnan och agressivare dessutom….men inte för att han är en tänkande varelse utan för att han är en biologisk varelse med helt andra förutsättningar än kvinnan ”hormoner” !

    Sen har vi gruppen män som slår sina kvinnor trots att kvinnan i hemmet är hur blid som helst…sådana män ska naturligtvis fängslas och hållas inom lås och bom, för att dom är farliga för andra.

    //GandalfGrå

  17. Lasse Says:

    @Blomrabatten skriver

    ”Ja det finns ett fåtal kvinnor som är chefer. En bild är inget bevis på hur många det är.”

    Du förnekar dig aldrig som den väderkvarn du är, viftar vilt med olika påståenden utan grund😉

    72% av ledamöterna i kriminalvårdens ledningsgrupp är kvinnor, många med en stark feministisk anknytning. Detta gör att man börjar skymta en förklaring och orsak till de saker som gått snett (börjar gå snett) i kriminalvården.

  18. fredrik Says:

    JO:
    Kan du inte hänvisa till någon form av dokumentation och belägg för detta glastak? Och framförallt göra någon form av analys av hur pass stor del av skulden till att kvinnor ofta inte når toppositioner i samhället glastaket och diskriminering har.

    Pär Ström har ju redan pekat på flera förklaringar till att kvinnor inte når topposter. Kvinnor arbetar mindre, har andra prioriteringar, mindre konkurrensdrift, en tendens för kvinnor att tacka nej till topposter etc. Som jag ser det ska alla glastakspåståenden ses i ljuset av dessa faktorer. Den påstådda diskrimineringen ër helt enkelt inte den huvudsakliga förklaringen till att kvinnor inte når toppen.

  19. ninnitokan Says:

    Jo: Att mängden glastak vad gäller höga chefs- och förtroendepositioner är mindre än förr (men inte alls borta) har rätt mycket att göra med att jämtälldhetsarbetare, väldigt många av dem feminister, har jobbat hårt och länge för att åstadkomma just det. Att en del av feministerna inte uppdaterat sig, och fortfarande dogmatiskt definierar glastaket som mer eller mindre allomfattande är ett problem. Men att det finns en hel del glastak kvar är ett större.

    Jag ska avslöja en helt officiell hemlighet för dig. Jag började jobba 1990-tal. I en mansdominerade bransch. Jag hade kvinnor (och män) över mig, långt upp i hierarkin, jag hade kvinnor och män under mig. På den tiden betraktade vi oss alla som, hör och häpna, ”människor” och vi konkurrerade med kompetens. Mitt kön hade viss betydelse. Det var lite av räkmacka, det ska jag villigt erkänna. Ganska naturligt då män var i majoritet så tyckte dom det var kul att det kom ”kvinnlig fägring”.

    Nu är jag inte kvar längre, men jag kan tänka mig att det idag finns ”ett glastak”. Jag hade nämligen blivit piss-förbannad om någon konkurrerade med mig i karriären med ojusta medel, så som ”rätt” kön. Så jag kan förstå om män i ”traditionella mansyrken” idag tittar snett på kvinnsen på jobbet. ”Fick hon jobbet för hon är kompetent eller för hon är kvinna?” Alltså inte pga att dom är kvinnor utan för att kvinnor kvoterats in.

    Det är en av flera negativa effekter jag anser kvotering medför.

  20. Man United Says:

    @ För övrigt vill jag visa nedanstående bild, inskickad av Matte Matik:

    http://www.youtube.com/verify_age?next_url=http%3A//www.youtube.com/watch%3Fv%3DL7lfVyyEI70

  21. Man United Says:

    Kvinnliga cheferna på bild tycks vara sympatiska,empatiska och det spelar ingen roll om de är fler till antalet. Så länge de gör sitt jobb och inte är färgade av radikalfeminism och blint misandri. Här står vi inför en mänsklig tragedi som inte ska behöva hända igen. Kvinnor och män ska samarbeta för att undvika sådana hemska situationer i största möjliga mån istället för att bedriva könskrig.
    Alla feminister,kvinnor som är här på Genus Nytt ger er syn på saken och förslag på förändring hur män och kvinnor kan bäst samarbeta och mötas halv vägs? Det behövs. Det finns onda män och kvinnor inget snack om saken. Men hur gör vi för att gå vidare trots särintressen ur kvinno och mansrörelsen?

    Tankarna går till kvinnan som blev brutalt mördad. Det är många frågetecken som anhöriga och människor med empati för det inträffade vill ha svar på. Sedan kan man gå till botten med mördaren genom att knäcka honom att komma i kontakt med sitt inre känsloliv som han verkar vara rädd för.

    Vad var det som fick honom att begå en så fruktansvärd handling. Var det pga rädsla för kärlek, vad framkallade den kvinnliga fångvaktaren och de övriga offren vid mordförsök, våld mot tjänsteman etc för något som fick förövaren att tända till? Återigen här behövs en icke feministisk mansforskning baserad på vetenskap för att ta ansvar och komma till kärnan med oproverat våld,våld,dråp,mord bland kvinnor och män.

  22. dolf Says:

    OT
    när skall kulturnytt byta namn till feministnytt
    När jag slog på handlade det om ny kvinnlig chef på filminstitutet som säger att ”helst vill vi få till jkämställdhet utan kvotering, men går inte det får det bli kvotering”. Sen är andra inslaget om att Maud Olofsson skall skriva memoarer om hur det är att vara kvinna i politiken och hon ordar om att vi skulle ha något emot att ha en kvinnlig statsminister (varför ledde hon inte sitt parti så kompetent och framgångsrikt att det blev det största partiet i alliansen, då hade hon säkert fått statsministerposten). Inslag nummer tre handlade om en pjäs om hur man på 1800-talet behandlade hysteri hos kvinnor med orgasmterapi. Vinklingen är inte svår att föreställa sig. Nästa inslag handlade om en kvinnlig artist och modell, där tappade min tv tyvärr sändninen så vet inte vad som hände därefter.
    Kan dock konstatera att de enda män som förekom under alla fyra inslagen var sådana som förekom i bakgrunden och de som spelade läkare i klippet om orgasmbehandlingen, det var väl svårt att bara visa kvinnan där.

  23. Jo Says:

    fredrik:

    ”Kan du inte hänvisa till någon form av dokumentation och belägg för detta glastak? Och framförallt göra någon form av analys av hur pass stor del av skulden till att kvinnor ofta inte når toppositioner i samhället glastaket och diskriminering har.

    Pär Ström har ju redan pekat på flera förklaringar till att kvinnor inte når topposter. Kvinnor arbetar mindre, har andra prioriteringar, mindre konkurrensdrift, en tendens för kvinnor att tacka nej till topposter etc. Som jag ser det ska alla glastakspåståenden ses i ljuset av dessa faktorer. Den påstådda diskrimineringen ër helt enkelt inte den huvudsakliga förklaringen till att kvinnor inte når toppen.”

    Dokumentation o belägg: Har inte ork och utrymme för detta. Men jag har för mig att det t.ex. finns färska och tydliga siffror på t.ex. könsfördelningen bland chefer på olika nivåer inom offentlig sektor. Ju högre chefsnivå desto lägre andel kvinnor. De 62% kvinnor som AV nämner är så vitt jag vet i huvudsak lägre chefer. I bl.a. det landsting och på den klinik jag jobbar är detta tydligt. Dessutom har jag för mig (fast mer osäkert) att andelen anställda kvinnor i offentlig sektor är betydligt högre än 62%.

    Har också hyfsat gedigen erfarenhet från partipolitik, och om det inte varit för ett mycket aktivt arbete för att motverka den tendensen skulle högre ansvarsposter i det partiet ”spontant” ha besatts av ca 70 % män. Glastak/patriarkat/könsroller är inte den enda förklaringen, men det är oerhört svårt, kanske omöjligt att vetenskapligt sortera ut alla olika faktorer. Jag tror personligen bl.a. att kvinnor gör klokare livskavlitetsval och att män har en något starkare herre-på-täppandrift. (Kvinnors maktspel har i snitt andra fokus och andra mål.) Min personliga uppfattning, väldigt grovt räknat, är att ca hälften av effekten (nuförtiden) beror på glastaket. Och det är tillräckligt illa. Dessutom tror jag att det totalt sett är bra för verksamheter med hyfsad balans mellan manligt och kvinnligt ledarskap. Att vara sugnast på toppositioner är inte samma sak som att göra bäst jobb på toppositioner.

  24. ninnitokan Says:

    Man United
    Alla feminister,kvinnor som är här på Genus Nytt ger er syn på saken och förslag på förändring hur män och kvinnor kan bäst samarbeta och mötas halv vägs? Det behövs. Det finns onda män och kvinnor inget snack om saken. Men hur gör vi för att gå vidare trots särintressen ur kvinno och mansrörelsen?

    Jag vill mest visa dig att jag inte ”hoppar över detta viktiga” för att jag inte har svar.
    Det är precis tvärtom jag har väldigt mycket svar. För mycket och för viktigt för en kommentar. Det var därför jag startade bloggen. Mitt mål med min blogg är att just svara på detta jag citerat. Jag har så mycket i huvudet på just vad och varför att jag nästan exploderar.🙂

    Tyvärr kan jag inte göra det så fort som jag önskar eftersom det måste förklaras så tydligt jag förmår. Det är en sak att skriva kommentarer där jag bara kan kasta ur mig saker rakt upp och ner.
    Budskapet jag vill förmedla med bloggen måste göras så tydligt och pedagogiskt jag bara kan för att förstås i en tid där feminismen gått så långt och är så ”självklart det rätta”. Och det är inte helt lätt att prestera sånt när man inte mår så bra.:)

  25. AV Says:

    ”Att vara sugnast på toppositioner är inte samma sak som att göra bäst jobb på toppositioner.”

    Nä men en obönhörlig förutsättning för att nå dit. Är man inte beredd att betala priset av skitjobb, extra ansvar, övertid, pendling, resor mm som krävs för att nå toppen kommer man inte på frågan till positionen, eller uppenbart gör kvinnor det eftersom de blir erbjudna tjänster som de sedan tackar nej till. De flesta som betalar priset för att klättra blir heller inte belönade med topposter, utan stannar på mellannivå.

  26. ninnitokan Says:

    Jo:
    Jag tror personligen bl.a. att kvinnor gör klokare livskavlitetsval och att män har en något starkare herre-på-täppandrift. (Kvinnors maktspel har i snitt andra fokus och andra mål.)

    Min uppfattning också. Varför är det fel? Varför ska inte kvinnor och män få lov att vara olika?

    Min personliga uppfattning, väldigt grovt räknat, är att ca hälften av effekten (nuförtiden) beror på glastaket. Och det är tillräckligt illa.
    Det är min uppfattning att i den mån det finns ett glastak, så är det en konsekvens av kvotering. Hur skulle du själv uppleva det om du i din karriär blev omkörd på insidan av den ena individen efter den andra med sämre kompetens, för att dom hade rätt kön?

    Dessutom tror jag att det totalt sett är bra för verksamheter med hyfsad balans mellan manligt och kvinnligt ledarskap.
    Varför?

    Jag tycker det är oviktigt. Jag tycker det är viktigt att det är individer med ledarskapsegenskaper som är driftiga, kämpande och är där för dom vill vara där. Jag kan inte se varför kön-balansen är viktig. Jag menar att sådan balansering sker på bekostnad av kompetens pga det första jag citerade och skrev här.

    Svara gärna på mitt varför.

  27. 1Vis Says:

    @GandalfGrå

    ”Testosteron gör män både starka och agressiva(are) alltså krävs det mer av en man att hålla sig lugn och kall. Kvinnor som slår vad har dom att skylla på ”det kan ju knappast vara testosteronnivån som är för hög”😉 ! ”

    http://www.sciencedaily.com/releases/2009/12/091208132241.htm

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=3295077

  28. Torstensson Says:

    Ninni

    Något man ofta hör, senast idag, är att om det finns fler kvinnliga producenter så har dom ”andra glasögon”.

    Filmerna kanske hade blivit annorlunda då. Jag kan någonstans se poängen med ett sådant synsätt men då måste man också vara medveten om att om kvinnor tar mäns platser på grund av sitt kön som merit så kommer det innebära att män inte kan vara de vinnare som kvinnor ofta kräver att män ska vara för att de ska vara villiga att gifta sig med dom. Tittar du på kvinnorna i riksdagen så är det kvinnor som mycket sällan är tillsammans med män som har mindre meriter än dom själva erller mindre pengar än dom själva. Jag har inga förhoppningar om att det ska bli som i Mirandas fall i SAC att dom hittar en gosig jämställd kille som är arbetslös, men himla söt. Det funkar ju inte så. Låt oss säga att alla kvinnor hade suttit på toppjobben idag. Män hade alla jobbat på lager och vi bara hade haft kvinnor. Då ska inte heller politikerna bli förvånade när dessa frustrerade ung amän blir bortvalda, barnafödandet minskar, och att SD får fler röster.

    Allt blir då invandrarnas fel eller homosexuellas fel.Jag som man hade nog inte haft minsta problem med att ha ett lägre betalt jobb om det hade inneburit att jag då ändå hade kunnat infria drömmar om att skaffa familj. Men män har sämre förutsättningar på så sätt att de måste bevisa mer för att kunna bilda en familj. Ska män gå med på kvoteringar som merit så måste staten börja se till att dessa män kompenseras på andra sätt, för kvinnor kommer alltid och jag menar alltid vilja ha en man som är bättre än den som hon vet att hon lätt kan få.

    Det är riktigt tragiskt och det är inget feminsiterna vill tala om. Det är två helt olika områden man då måste diskutera, men dom hänger ihop mycket tydligt. Låt oss säga att jag går helt med på kvoteringen, att jag kan se svårigheterna för kvinnor etc. (Även om jag är kluven till stora delar av kvoteringsivern) så vill jag ändå veta hur man kompenserar de bortkvoterade männen när de blir bortvalda på dejtingmarknaden. Har du någon lösning på detta? Urban brukar prata om hur han stormtrivs som singel, att han behvöer vare sig man eller kvinna, respekt… men så vill kanske inte alla män leva. När sen somliga män gifter sig med thailändskor eller rysskor så blir det de hånade, av feminister, av män som inte är feminister, av kvinnor som inte är feminister.

    Dvs när kvinnan sågs som underklassen som inte kunde få jobb så är ju sanningen att om män är underklassen som inte får jobb så stannar det inte bara där. Dom blir underklassen även på dejtingmarknaden. Det slår alltså dubbelt mot en man.

    Har du några förslag?

  29. Torstensson Says:

    Kanske kan man börja införa någon sorts bonuspoäng för män som blir bortkvoterade? Extra pension? Nja, det hade blivit ett jäkla liv,

    Jag undrar om inte det vore moraliskt rätt att erbjuda män ett sorts wildcard som innebär att om de vill gifta sig med en partner utomlands så får den partnern omedelbart svensk medborgarskap plus att staten betalar en sorts ersättning för kvinnan under tiden hon lär sig svenska och utbildar sig. Som det är nu får inte partnern medborgarskap och mannen mpste försörja henne tills dess hon har inkomst själv. Det här är ett getingbo jag gärna ger mig in i.

  30. Jämställdhetsfeministern Says:

    Blomrabatten har helt rätt – 70% kvinnliga chefer inom kriminalvården är alldeles för lite. Ska det vara så svårt för er pojkvaskrar på denna blogg att fatta det?!

  31. Torstensson Says:

    Bortkvoterade män MÅSTE kompenseras. Om man använder strukturer som förklaringsmodell kvittar. För då kam man hävda att män också är offer för denna struktur.

    Kvoteringen verkar stanna här, kanske dags att börja ställa ett motkrav då som man? En bonus av något slag. Jag tycker det är rimligt.

  32. GandalfGrå Says:

    @1Vis

    Jag tror att vi kan börja kasta undersökningar på varandra….men allvarligt talat menar du att du tar den där undersökningen som bevis för att testosteron inte gör män agressiva….haha män lever med testosteronet dag in och dag ut i hela sitt liv från det dom blivit könsmogna…! Dessa försök är gjorda på kvinnor som får 0.5mg i en injektion en gång…för att sedan se om dom blir mer eller mindre benägna att erbjuda andra kvinnor ett bra affärserbjudande eller inte….hehe lägg ner…! Har du sett en kastrerad hund eller katt någon gång😉 hahaha..! Jag menar förhållandet före och efter ..!😉

    http://men.webmd.com/news/20060728/guns-up-testosterone-male-aggression

    Jag har själv sett hur galna muskelbyggare kunde bli av testosteronet som dom tog gjorde dom…jag behöver ingen undersökning för att förstå sammanhanget…men om du vill ha en, se ovan i länken…!

  33. GandalfGrå Says:

    @Jämställdhetsfeministern

    LOL

  34. Jo Says:

    ninnitokan:

    ”Varför ska inte kvinnor och män få lov att vara olika?” Det får dom väl. Så länge det inte blir normer för hur män och kvinnor BORDE vara. Individer är väldigt olika, och passar inte sådär jätteofta riktigt in i mallarna.

    ”Det är min uppfattning att i den mån det finns ett glastak, så är det en konsekvens av kvotering.” Glastaket var mycket kraftigare förr, långt innan man ens började prata om kvotering på allvar. Jag fattar ditt resonemang, men om kvotering haft någon negativ effekt över huvud taget tror jag den är ganska liten.

    ””Dessutom tror jag att det totalt sett är bra för verksamheter med hyfsad balans mellan manligt och kvinnligt ledarskap.”
    Varför?” En väldig massa orsaker, för många för att dra här. delvis beroende på verksamhetens art. Allmänt: Dels därför att olika perspektiv över huvud taget har ett värde, verksamheten blir bättre anpassad/matchad gentemot fler människor och får en bredare kunskapsbas, oavsett om det är variation i kön, etnicitet, livserfarenheter, ålder eller något annat. Dels därför att (i genomsnitt, enligt min erfarenhet) manligt ledarskap har en större tendens till konkurrens och att stärka ledarens/ledarnas position medan kvinnligt ledarskap har en större tendens till samarbete och fokus på verksamhetens syfte i sig. Manligt ledarskap har lite lättare för att ta konflikter rakt på. Kvinnligt ledarskap har lite lättare för att komma ihåg att kolla av hur verksamheten påverkar barn. o.s.v.

    ”Jag tycker det är oviktigt. Jag tycker det är viktigt att det är individer med ledarskapsegenskaper som är driftiga, kämpande och är där för dom vill vara där. Jag kan inte se varför kön-balansen är viktig. Jag menar att sådan balansering sker på bekostnad av kompetens pga det första jag citerade och skrev här.” Men VARFÖR vill de vara där? Är det mest den höga positionen och lönen (vanligare bland män) som lockar, så kanske det inte är så bra för verksamheten alla gånger. Så vitt jag vet finns det också väl dokumenterat tendenser, som i o f s blivit svagare, att (medvetet eller omedvetet) förbise kvinnlig kompetens vid t.ex. tillsättningar av chefspositioner. I en förenklad typsituation lyckas man hitta sätt att få det till att den varken mer eller mindre kvalificerade mannen ändå är mer kvalificerad. Ungefär samma slags mekanism som gör att kvinnor ofta i vårdnadstvister anses vara mer lämpade föräldrar bara för att de är kvinnor. Urtypen för en omvårdande förälder en fortfarande en kvinna och urtypen för en chef/ledare en man.

  35. Joakim Says:

    Glastak…? Inte glashiss?

  36. Lasse Says:

    Trött och lat så jag klipper och klistrar från Pärs tidigare inlägg.

    Idag publicerar DN en intressant artikel i sin bilaga Jobb & Karriär (ännu ej på nätet). En undersökning visar att kvinnliga chefer inte är lika beredda som manliga chefer att flytta till en annan ort om karriären kräver det. Jag citerar ur DN:

    ”Transearch har frågat 463 chefer i olika branscher hur de ser på en attraktiv chefstjänst om den kräver en flytt inom Sverige. 64% av männen är positiva, mot 52 procent av kvinnorna. 24% av kvinnorna svarar definitivt nej, mot bara 10% av männen”.

    Det är ju solklart att denna skillnad i attityd främjar mäns karriär och bromsar kvinnors karriär – i genomsnitt. Detta är förstås en bidragande orsak till att män genomsnittligt når högre positioner i samhällslivet.

    Det där så kallade glastaket – att kvinnor blir stoppade av strukturer när de försöker göra karriär – finns inte. Vad det handlar om är att kvinnor genomsnittligt prioriterar förvärvsarbete och karriär lägre än män. Det sker på många sätt. Mindre flyttbenägenhet är bara ett.

    Vet att det finns några till liknande undersökningar.

    GLASTAKET är en av de största feministiska myterna, ett verktyg för att kvinnor skall få legitimitet att skaffa sig bättre möjligheter och rättigheter på vår arbetsmarknad och i företag.

    ”Vi har rätt att diskriminera och utesluta män i arbetslivet för vi kvinnor lever under ett glastak”

  37. Jo Says:

    Lasse:

    Om jag förstått det rätt så betraktas de traditionella förväntningarna på en chef, t.ex. att inte vara så bunden av ansvar för barn och att vara beredd att offra mycket av sitt liv i övrigt för jobbet som en av ingredienserna i glastaket. En del i arbetet med att försvaga glastaket har varit att försöka rucka på vad ordet chef innebär. Chefsrollens karaktär är inte för evigt skriven i sten, och det finns sätt att organisera ledarskap som inte ställer den traditionella sortens krav. Ett exempel: Traditionell chefsroll är ganska byggd kring EN herre på täppan. Typ partiledare. Miljöpartiets variant med två partiledare sågades av många som naiv och ohållbar, eller rentav absurd, när den lanserades. Nu har den funkat rätt OK i 20 år.

  38. Jo Says:

    GandalfGrå:

    Om testosteronforskningen: Håller med. Att dra så långtgående och bestämda slutsatser av det där experimentet är usel forskning. Eller möjligen usel vetenskapsjournalistik, det är inte säkert att det är forskarna själva som uttalar sig så tvärsäkert och kategoriskt. Och det talar ju emot rätt mycket av vardagsempiri. Däremot tror jag att de har rätt i att måttliga ökningar av testosteron (män eller kvinnor) inte i första hand tar sig uttryck i destruktiv agressivitet, utan snarare i ökad bestämdhet, medvetenhet om revir och positioner i hierarkiska strukturer och tävlingsinriktning.

  39. Lasse Says:

    @Jo

    Kan svara dig utförligare imorgon för nu måste jag sova. Först måste jag fråga dig

    Vad har du för erfarenhet i frågan ?

    Har du drivit ett företag ?

    ”Traditionell chefsroll är ganska byggd kring EN herre på täppan.”

    Du snackar i nattmössan, finns många olika konstellationer och former.

    Börsnoterade bolag där man svarar gentemot en styrelse och dess ägare.

    Vice VD som delges lika stort ansvar.

    Man beviljas ej ansvarsfrihet.

    Man har en kompanjon och äger lika stor del av firman. Har du hört talats om t.e.x. Handelsbolag.

    Orkar inte räkna upp fler exempel nu och jag blir lite irriterad över din okunnighet.

    Sov Gott

    ps. Tips ”riv pyramiderna” är en berömd bok.

  40. Torstensson Says:

    Lasse

    Du skriver:

    ”GLASTAKET är en av de största feministiska myterna, ett verktyg för att kvinnor skall få legitimitet att skaffa sig bättre möjligheter och rättigheter på vår arbetsmarknad och i företag.”

    Det är kanske så. Det är kanske inte så. Hur kan vi veta ifall det sitter en man och vill ha en annan man på posten? Det KAN ju vara så att en kompetent kvinna faktiskt blir nobbad pga av vissa föreställningar. Hur pass vanligt det är vet vi inte. Det här är något som är bevisat med tolkningar kring intervjuer av kvinnor som inte nöde högst upp. Dessa strukturer kan vara biologiska (vilket feminister förnekar och de kan vara kulturellt betingade bla bla. Vad jag försöker säga är att OM man ska ha kvoteringar så bör de bortkvoterade männen kompenseras eftersom de enligt samma strukturteoretiska förklaringsmodeller som hittade glastaket kan användas för att visa på att dessa män också är en produkt av dessa strukturer. Alltså kan den individuella mannen inte klandras och man kan inte heller ge honom något som helst ansvar för att skapa sig ett annat liv än det som skapats åt honom. (De flesta feminsiter borde svettas nu) Om en struktur skall upphävas med kvinnokvotering så måste man leta efter möjligheter att kompensera mannen som är produkt av exakt samma strukturer. Om han tex kvoteras bort, så bör han i jämlikhetens tecken kompenseras av staten för detta och inte so nu, förväntas ta det. Mannen bör kompenseras för att han tvingats leva och formas (det tar emot att skriva det men det är ju fullt legitimt att använda strukturella förklaringar) av en struktur som nu helt plötsligt rycks undan utan några som helst livlinor. Kvinnor som kvoteras har ju livlinan att de kvoteras. Männen har ingen sådan livlina utan blir alltså bortvald. Kanske någon form av ekonomisk kompensation. Tex att man kvittar hans CSN-skulder samt att han vid nästa tillfälle han söker jobb inte får kvoteras bort igen. Ska kvotering vara praxis så måste det regleras. Den måste bokföras vem som har blivit bortkovterad så att han inte kan bli det mer än kanske 1 gång. Det har kan säkert matematiker räkna ut något lämpligt på. Det får inte vara som nu, han är ju precis lika mycket som tjejer en produkt av strukturen. Ekonomisk kompensation för att han tvingats av strukturer att bli den han är, dvs någon som ska maka på sig. Samt att han inte får kvoteras bort hur många ggr som helst i en jobbansökan. Dessutom som extra bonus borde han få större a-kassa än någon annan samt då detta wildcard som (om han vill) möjliggör för honom att hitta sig en partner utomlands som direkt får svenskt medborgarskap eftersom hans nya glastak (att vara bortkvoterad) kommer innebära lägre värde på dejtingmarknaden i Sverige. Ändå kommer det inte bli rättvist eftersom han inte kommer få jobba med det han vill, men det är en rejäl damage-controll som jag ser det.

    Det vills äga detta är egentligen bara damage controll, och inte ett önskvärt scenario för mig. Men OM det nu ska vara så som det håller på att bli, att män kvoteras på olika ställen så ska han fanemej kompenseras för det. Saftigt !

  41. blomrabatten Says:

    Till Matte!
    Stackars dig som har ett sådant torftigt ordförråd så du inte kan komma med ett enda ord till ditt försvar.Du var ju emot det jag skrev. Men för helvete försvara dig då. Eller håller du kanske med mig lite ändå.

  42. Torstensson Says:

    Jag har sagt det gång på gång nu. De strukturella förklaringarna som vissa har om kvinnors beteenden och livvsval kan användas för att ge mannen upprättelse och ursäkt för att han är som han är. Om en man kvoteras bort så bör han kompenseras eftersom det blir helt omöjligt att ge honom något ansvar för den uppkomna situationen att han blir av med jobbet eller att bli bortkvoterad pga av att en kvinna skulle fram. Det orättvisa i all den här soppan är ju att män fakiskt ges ansvar för sina handlingar. Att män faktiskt får stå vid sidan av och se på hur någon annan kvoteras in, trots att han precis lika mycket som kvinnan är ett offer för strukturen. Då återstår bara en enda sak och det är att KOMPENSERA honom ekonomiskt, precis som man kompenserade kvinnan ekonomiskt genom att hon fick jobbet. Dessutom ska mannen ha ytterligare kompensationer för att han straffas dubbelt, en bestraffning som innebär förlorad jobbmöjlighet samt förlorat värde på dejtingmarknaden.

    Jag kan gå med på all världens kvoteringar, men då ska pengarna fram på bordet samt att mäns utländska partners får odiskutabel medborgarstatus. Herregud detta måste ju aktivt diskuteras av fler än mig. Är det ingen som förstår poängen?

  43. Montahue Says:

    jamen förihelvete om en normalbyggd kvinna ger en normalbyggd man ett slag i ansiktet resulterar det på sin höjd i ett blåöga om det är tvärt om kan det lätt bli en hjärnskada. dessutom ligger det en massa historia, maktbalans inärvd syn på könstillhörighet i detta. Man blir så jävla matt när man kollar den här bloggen för var gång den har en bra poäng så åtföljs den direkt av ett jävla sjävupptaget närsynt snyfteri.

  44. Montahue Says:

    ”guy gets slapped” altså på vilket sätt visar denna video på att vi lever i ett matriarkat? s j ä l v a anledningen till att det anses ok att tjejen gör detta på killen -och inte tvärt om, är ju att killen i och med sin fysiska styrka är överlägsen tjejen när det kommer till våld. Dessutom är det här ju ett jackass klipp och varför får inte brudar vara med i jackass?

  45. Montahue Says:

    Matte Matik’s bild är ju också jävligt steriotyp. Som om att brudar hollywood-slappar en i ansiktet direkt de är missnöjda.

  46. Montahue Says:

    dolf: din kritik av bilden är helt befogad och det finns inget på quickmeme.com gör den till något av betydelse.

  47. Jo Says:

    Lasse:

    Ja, jag kan alla bolagsformerna. Ja, jag har rätt hyfsat grepp om alla vanligt förekommande organisationsstrukturer och ledarskapsvarianter inom näringsliv, politik, intresseorganisationer och offentlig sektor. Ja, jag vet att ledarskap vanligtvis är teamwork, ibland i rätt komplexa konstellationer. Ja, jag har drivit eget företag. Ja, jag har suttit i bolagsstyrelse.

    Inom ramarna för att det vanligen är teamwork, och att man ansvarar inför ägare/partimedlemmar/väljare/m.m.: Man utser EN verkställande direktör, vice VD har i normalfallet inte jämställd roll med VD. Man utser EN styrelseordförande, vice ordförande är inte jämställd med ordinarie. Man utser (förutom MP) EN partiledare. O.s.v. Inom nästan alla verksamheter har pyramiden (oavsett hur platt eller spetsig den är, och hur platt den gör anspråk på att vara är inte alltid så platt som den är.) en, eller möjligtvis två toppar. Har den två (eller fler) toppar brukar de ha distinkt avskilda ansvarsområden/funktioner, typ VD och styrelseordförande. En topp per område är normalmodellen. Undantagen från detta är, enligt min erfarenhet, rätt få.

    Att jag spetsade till resonemanget för att göra det tydligt trodde jag gick fram, men det gjorde det kanske inte.

  48. Man United Says:

    @ ninni ”Budskapet jag vill förmedla med bloggen måste göras så tydligt och pedagogiskt jag bara kan för att förstås i en tid där feminismen gått så långt och är så ”självklart det rätta”. Och det är inte helt lätt att prestera sånt när man inte mår så bra.:)” Din närvaro här betyder mer än du tror och gör skillnad. Du blir en frisk fläkt,skapar nyanser och är en god lyssnare som ger feminister,jämställdister,kvinnor och män nya perspektiv. Ivl är att föredra så dyk upp på Genus Nytt ev kommande skype chatt/-länk,Genus Nytts youtube kanal,Genus Nytt Tv,- Live vid pubträff föreläsning eller posta ett jämställdhets repotage via bambuser.

  49. ghjghj Says:

    blomrabiaten
    håll tyst, bara tyst med dig.

  50. AV Says:

    Montahue säger:
    05 oktober 2011 kl. 1:02

    ”jamen förihelvete om en normalbyggd kvinna ger en normalbyggd man ett slag i ansiktet resulterar det på sin höjd i ett blåöga om det är tvärt om kan det lätt bli en hjärnskada. ”

    Så då ska vi inte bråka om ”kvinnors våld mot män”, eftersom ett blåöga är något en man ska tåla? Och omvänt, bara för att han kan slå henne medvetslös behöver han ju inte göra det. Om han klipper till lite lagom, så det inte blir permanenta skador, är det ok då? Hört talas om att kvinnor i sitt våld oftare använder tillhyggen?

    Dina ursäkter för det täcka könets våldsandvändning är skrattretande. ”dessutom ligger det en massa historia, maktbalans inärvd syn på könstillhörighet i detta.” Och då är det plötsligt ok?

    Det är lika fel oavsett vem som slår, skulden är våldsverkaren och det finns inga ursäkter annat än självförsvar. Dessutom kan inte mannen slå tillbaka, då är det han som torskar. Även om hon är den aktive som startar våldet.

    Om du skriver mindre i affekt kan du få med stor bokstav, kommatecken och mellanrum.

  51. Matte Says:

    @blomrabatten

    Nej, jag tycker att du skriver smörja.

  52. Lasse Says:

    @Jo

    Förstår överhuvudtaget inte ditt resonemang eller var du vill komma, blir förvirrad. Delat ansvar för en organisation sträcker sig långt tillbaka i historien.

    Min personliga reflektion är att det oftast är en dålig ide´ att bedriva verksamhet med delat ansvar. Konflikter brukar komma som ett brev på posten. Otaliga gånger har jag upplevt lysande företag och organisationer som gått i graven p.g.a. ovanstående.

    (28 år som entreprenör)

  53. Lasse Says:

    ps. med delat ansvar menar jag delat ledarskap, ägande etc.

  54. Aktivarum Says:

    Montahue:

    ”jamen förihelvete om en normalbyggd kvinna ger en normalbyggd man ett slag i ansiktet resulterar det på sin höjd i ett blåöga om det är tvärt om kan det lätt bli en hjärnskada.”

    Vad du säger är bullshit!

    1) Enstaka smällor ger inte sådana skador. Jag har fått sådana smällar när jag tränade kampsport så lägg ner överdrifterna.

    2) Det är inte skadorna som är poängen, det är kränkningen. Att vara dålig på att slåss är ingen ursäkt för att slåss.

    ”dessutom ligger det en massa historia, maktbalans inärvd syn på könstillhörighet i detta.”

    3) Nej, alla de där sakerna är helt irrelevanta. Det ligger ingen historia i vad du gör idag. Sluta leta ursäkter för dåligt/svinaktigt beteende.

  55. Joakim Says:

    När Jonna blir skitzofren tar blomrabatten över rollen som värdelöst troll, så ignorera henne för i helvete!

  56. ninnitokan Says:

    Man United:
    Din närvaro här betyder mer än du tror och gör skillnad. Du blir en frisk fläkt,skapar nyanser och är en god lyssnare som ger feminister,jämställdister,kvinnor och män nya perspektiv.
    Tack, det värmer:)

    Ivl är att föredra så dyk upp på Genus Nytt ev kommande skype chatt/-länk,Genus Nytts youtube kanal,Genus Nytt Tv,- Live vid pubträff föreläsning eller posta ett jämställdhets repotage via bambuser.
    Jag hade så gärna kommit på pubträffen. Men ni är elaka och lägger det 1-2 veckor för tidigt bara för att slippa mig;)

    Det där andra vet jag inte vad det är.. får väl kolla upp det:)

  57. Ale Says:

    Någon som är överraskad?

    Det har bara varit en tidsfråga innan fångar och brottslingar utstuderat ska börja utnyttja fångvårdare och poliser är kvinnor.

    Man kan säga att den här kvinnan som blev mördad är ett offer för feminismen. I ett land med sunda värderingar ges inte den kriminelle fysiskt övertag.

Kommentera

