Män tar inte ansvar, skriver krönikör

by

Jenny Persson, gästkrönikör på Gotlands Tidningar, skrev härom dagen en mansfientlig krönika. Det handlar om preventivmedel och barnomsorg. Persson menar att män inte tar sitt ansvar. All skuld ligger hos männen, medan allt ansvarstagande och allt lidande ligger hos kvinnorna, verkar det som när man läser.

Jag citerar. Och det är först preventivmedel det handlar om:

”Siffrorna visar väldigt klart och tydligt att det är främst tjejer som går till ungdomsmottagningen. Killar gör det helst inte. […]

När preventivmedlen kom, någonstans långt tillbaka på Ingrid T:s tid, så blev Ingrid och hennes kompisar jätteglada!
Så kvinnorna fixade sitt skydd. Sitt skydd mot männen och deras vildsinta spermier.”

Sedan är det barnomsorg:

”Tidigare hade kvinnorna inte kunnat jobba, eftersom de varit tvungna att ta hand om barnen. För männen spelade det ju ingen roll, för de tog ändå inte hand om barnen. Men kvinnorna fixade sitt dagis.”

Sedan preventivmedel igen:

”För några veckor sedan fick jag ett mejl från en tjej som skrev att alla de preventivmedel hon ätit sedan tidiga tonåren, hade satt hennes hormoner ur balans och att hon nu var tvungen att äta mediciner för att överhuvudtaget få tillbaka sina kvinnliga hormoner. […]

Kvinnor och tjejer runt omkring mig kämpar dagligen med besvär på grund av preventivmedlens biverkningar. […]

Men alla ni karlar! Varför finns inga preventivmedel som ni kan proppa era kroppar fulla med? Varför behöver ni aldrig gå på ungdomsmottagningen?

Varför kan ni inte själva ta ansvar för er sexualitet? Och varför i helvete kunde inte ni ha stannat hemma med ungarna?

Idag, år 2011, har vi ett helt system uppbyggt runt mäns ovilja att ta ansvar. Ovilja att ta ansvar för sin sexualitet och därmed även för barnen. Ett helt system gjort för att män ska kunna fortsätta jobba och ligga, som om ingenting har hänt.”

Det här är en mycket vinklad krönika. Man kan säga flera saker. Viktigast tycker jag är:

1. Är det män som bär skuld till att det vetenskapligt har visat sig vara enklare att tillfälligt göra kvinnor sterila med läkemedel än att göra det med män? De biologiska funktionerna är helt olika. Eller tror Jenny Persson att det hela är en konspiration från manliga forskares sida?

2. Om män ska beskyllas för att ”inte ta ansvar” för barnomsorgen så ska kvinnor beskyllas för att ”inte ta ansvar” för försörjningen av familjen. Varför ser Persson bara hälften av verkligheten?

3. Vadå ”kvinnorna fixade sitt dagis”? Barnomsorgen växte fram genom politiska beslut, fattade av politiker som på den tiden huvudsakligen var män. Alltså var det männen som fixade dagis. Tänk innan du skriver, Jenny!

Man blir så trött på den här sortens ointellektuella radikalfeministiska skriverier. Det förvånar mig att gammelmedia fortsätter att ta in dem. Tröttnar inte läsarna? Tröttnar inte chefredaktörerna? Se där två av vår tids stora gåtor.

Tack för tipset, Ann-Mari på Ann-Mari’s blogg!

73 svar to “Män tar inte ansvar, skriver krönikör”

  1. ninnitokan Says:

    Så ledsen jag blir när jag läser sånt här. Jag skäms för att tillhöra samma kön som ett sånt skåp!

    När jag först ville ha barn, så ville inte min man. Jag var såklart ledsen för det och pratade med en fd. väninna. Det råd jag fick var ”Men ‘glöm’ pillerna bara. Han kommer ångra sig när du är gravid.”

    Jag blev helt chockad. Jag kunde inte drömma om att man ens tänkte tanken att göra så mot någon man sa sig älska. Jag antar att jag inte behöver förklara varför det står fd före väninna va?

    Som kvinna har man ju liksom hela kontrollspaken förutom kondom. Och i en fast relation hur kul är kondomen? Jag hade gärna sett att det fanns bra p-medel för min son den dagen när han har en ev. har fast relation med en kvinna för att han ska slippa lämna ifrån sig den makten eller ta det enda andra valet, kondom. Jag är rätt säker på att många män skulle önska detsamma.

  2. Backlash Says:

    För mig är detta den viktigaste mansfrågan i Sverige i dag, det kollektivistiskt mansfientliga och osakliga debattklimatet som frodas i nästan alla gammelmedier. Inte bara i anonyma kommentarsfält, utan i betalda krönikor och ledare, godkända av chefsredaktören. Ofta med kommentarsfältet avstängt, för att slippa stå till svars för sina åsikter.

  3. En läsare Says:

    Jag tror inte att hon är ointellektuell, dock är det lätt att bli hjärntvättad (har själv varit där).

  4. Jämställdhetsfeministern Says:

    ”All skuld ligger hos männen, medan allt ansvarstagande och allt lidande ligger hos kvinnorna.”

    Ja, så ser världen ut – och det har Jenny Persson och vi andra feminister förstått.

    Och på frågan om läsare och media inte tröttnar på det feministiska budskapet, så är svaret nej. I Sverige har vi kommit överens om att feminism är sanningen och man kan inte tröttna på sanningen.

  5. Ulf Andersson Says:

    Dagen för min 10-årsdag som papparättsaktivist (den 13 december),
    närmar sig. Visst blir jag trött när jag hör samma feministiska rapningar hela tiden om att killar och män inte tar ansvar –
    och speciellt när det är en ung kvinna utan livserfarenhet
    som skriver dessa saker.

    Jag VILLE ta ansvar för min dotter. Det fick jag inte göra –
    observera att jag inte är misstänkt eller dömd för något.
    Jag VILLE vara en närvarande pappa. Det fick jag inte vara.
    Mamman, socialtjänsten och tingsrätten skapade
    papparättsaktivisten Uffe, den 13 december 2001.

    Den 13 december närmar sig. Det gör även en mindre avhandling om mina tio år som papparättsaktivist.

  6. En läsare Says:

    ”[…] och speciellt när det är en ung kvinna utan livserfarenhet
    som skriver dessa saker.”

    Av bilden att döma är hon 80-talist – så du kan ha rätt där.

  7. Ullis Says:

    Men Jenny Persson har ju uppenbart alldeles rätt! Ni är patetiska!

    1. Det är mäns ovilja att använda kondom som är orsaken till att män har experimenterat fram p-piller för kvinnor. Mixtrandet med hormoner är aldrig bra men enligt er ”jämlikister” eller vad ni nu kallar er för så får alltås inte kvinnor påpeka det och berätta om biverkningarna?

    2 Barnomsorgproblemet har av trad legat på kvinnorna sen den tid kvinnor inte var myndiga och saknade rösträtt. Det är fortfarande barnomsorgproblemet som gör att kvinnor inte kan bidra med försörjningen.

    3 Barnomsorgen växte fram tack vara Alva Myrdal, en _kvinnlig_ politiker.

  8. Tanja Says:

    Gammalt skämt bland folk intresserade av sexualpolitik- och hälsa – ”P-piller för män släpps om fem år”. För det har läkemedelsbranschen sagt sen typ sextiotalet.
    Sedan är det också sant att det ses som för självklart att kvinnan i en heterorelation ska ta hormonella medel eller ha annat ”permanent” p-medel. Informationen om alternativ är bristfällig och de flesta som får sina första p-piller på UM går ingen info om biverkningar.

  9. Fillidutt Says:

    Till jämställdhetsfeministen:
    Jag tror inte ett ögonblick på att du är jämställd. Det verkar inte så när du skriver. Du är enögd så det skriker om det. Om du vore politiker och drev en grupps önskemål genom att kasta skuld på någon annan skulle du var värre än sverigedemokraterna. Kanske Hitlers gäng skulle passa dina moraliska värderingar.

  10. Ullis Says:

    Till Backlash: Jasså du är trött på mansfientliga artiklar men du tycker män ska få ha kvar sin kvinnorförnedrade porr? Över allt så fort jag kommer in i en affär möter jag tidningar som fläker ut kvinnor som köttstycken. Varför ska kvinnor behöva finna mig i det om du som man inte ens kan tåla sakliga artiklar som Jenns? Du kastar sten i glashus.

  11. Ullis Says:

    Till En läsare: Ja hjärntvättade så vi har accepterat mäns våld mot kvinnor alldeles för länge och accepterat porren alldeles för länge. Men det är äntligen slut på det nu när vi börjar sakligt inse hur vi idag 2011 har helt system uppbyggt runt mäns ovilja att ta ansvar.

  12. Jenny Hamilton Says:

    Jag gillar den här bloggen skarpt!

    Jag är transsexuell, född som kille men upplever mig själv som tjej och är på väg mot processen att få ”byta kön”, som det heter på dålig svenska.

    Jag har slutat kalla mig själv feminist, eftersom jag faktiskt tror på jämställdhet. Visst finns det mycket inom den feministiska rörelsen som är bra och viktigt, och jag är absolut inte ”antifeminist” i någon mening, men jag tror att jämställdhetsarbetet måste vara bredare än det som företräds av ”kvinnorörelsen”.

    Vi måste ta oss ur den där uppdelningen av könen, där ”mannen” är förtryckaren och ”kvinnan” den förtryckte. Verkligheten är mer komplex än så. Vi måste börja se oss som människor istället, där onda och destruktiva mönster inte nödvändigvis har att göra med våra kön att göra.

    Allt gott!

  13. Ullis Says:

    Ang Till jämställdhetsfeministen som skriver här inne hoppas jag alla har insett att det bara är en man som försöker få feminister att verka fåniga.

  14. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Ullis

    Bra talat! Bilder på vackra, lättklädda kvinnor bör totalförbjudas i Sverige, precis som i Saudiarabien!

    Lättklädda eller nakna män ska dock givetvis få fortsätta att publiceras, för det är ju en helt annan sak.

    Den som inte håller med om detta hatar kvinnor och kastar sten i glashus.

  15. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Ullis

    Va pratar du om Ullis? Jag står ju på din sida och håller alltid med dig till 100%. Vi feminister måste hålla ihop! Hur ska vi annars kunna bekämpa det porrkonsumerande patriarkatet?

    Du kommer ju alltid med kloka inlägg och säger ju alltid precis det jag vill ha sagt (eller precis just sagt). Låt oss ta oss an kvinnoförtryckarna istället för att käbbla inbördes!

  16. Fillidutt Says:

    Ullis:
    Jag blir ledsen när jag läser dina kommentarer som genomsyras av ett obefogat hat mot alla män. Visst finns det män som läser porr, faktiskt också kvinnor, men alla gör det inte.
    Visst finns det män som brukar våld mot kvinnor – men de är väldigt få. Det finns även kvinnor som brukar våld mot män.Själv känner jag ingen vare sig man eller kvinna som gör det. Att då som du bygga upp ett hat mot ALLA män känns inte riktigt sunt. Jag skulle önska att du kunde sprida ett kärleksfullt budskap istället för ett hatfullt.

  17. AV Says:

    Jenny lider både av historielöshet och bristande biologiska kunskaper.

    Först kvinnor på jobb.
    I bondesamhället var det ingen snack om att båda jobbade. Kvinnorna slet med mjölkning och sysslor nära hemmet, männen i skogen och på åkrarna. Man hade många barn. De äldre fick jobba och ta hand om småsyskon. Även mor- och farföräldrarna fick vakta barn. Man bodde nära sina föräldrar.
    När Sverige industrialiserades i början på 1900-talet fick båda jobba för att få in pengar. Kondomen kom så man kunde få färre barn. Många barn var ingen pensionslösning som på landet. Man hade flyttat bort från sina föräldrar, så de få barnen fick klara sig själva. Läs gärna Nils Karlsson Pyssling som hanlar om dessa barn. Värre historier finns med fastbundna barn och brännvinstrasor. Hemmafrun var inte uppfunnen ännu i arbetarklassen. Om hon inte jobbade heltid bidrog hon med klädsömnad och matkonservering för att spara pengar. Många hushållssysslor som klädtvätt tog mycket tid. Bådas jobb var nödvändiga för att få allt att gå runt. Båda var beroende av varandra.
    Andra världskriget förändrade allt. Sverige klarade sig undan och en medelklass växer fram. De tjänar så bra att hon kan gå hemma. Hemmafrun var född! Samtidigt kommer hushållsmaskiner som underlättar hemarbetet så mycket att även det arbetet tappade i värde. Två-tre barn var lätta att sköta. Hemmafrun fick syssla med en massa terapeutiska sysslor som att brodera monogram på örngott mm. Många gick på valium för att döva tristessen. Nu föds även vår bild av ”Den perfekta julen” ™ som vi fortfarande försöker leva upp till, trots att båda jobbar. Hon blir mer beroende av honom än han av henne.
    När resten av Europa kom ikapp var sötebrödsdagarna över och fler händer måste jobba. Folk förflyttades i ännu större grad bort från sina föräldrar, så dagis startade. Inte i första hand för att frigöra kvinnan, utan för att bibehålla och öka vårt välstånd. Kvinnans ökade ekonomiska självständighet är en positiv bieffekt, men knappast den viktigaste faktorn. Investeringen på den offentliga sektorn under 70-talet var ett försök att bibehålla sysselsättningen när industrin började gå knackigt.

    Om preventivmedel och besök på ungdomsmottagningar.
    Kvinnor har i alla tider tagit de största riskerna av fortplantning. För inte så många år sedan var död i barnsäng en realitet för svenska kvinnor och är det fortfarande i stora delar av världen. Abort förbjuden och inga preventivmedel. En oönskad graviditet kunde bli en katastrof ekonomiskt, socialt och medicinskt. Så kom kondomen. Man kunde nu bestämma över fortplantningen, men kådisarna var knappast ultratunna och hon kunde inte själv styra fortplantningen. P-piller, pessar och fri abort var en frigörelse för kvinnor. Jenny borde prata med kvinnor en och två generationer bakåt för att få lite perspektiv. Ja, hormonpreparaten har biverkningar. Tyvärr, men det finns faktiskt andra alternativ. Och det är lättare att stoppa ett ägg en miljoner spermier. Jag skulle också bli glad om män hade fler alternativ till kådisen för män, men vill hon verkligen lämna ifrån sig makten över fortplantningen till männen som på trettitalet? Hon riskerar abort eller ett barn att ta hand om och hon kan utesluta honom som aktiv pappa. Han riskerar 18x12x1200=259200 kr och kan vägra skriva på om vårdnad. Visst är det bra om fler killar testar sig, men kvinnans anatomi och större risk för underlivsproblem kräver mera tillsyn. Tough luck!

    Lite utblickar bortom genuskurserna är nyttigt.

  18. Pether Says:

    http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.739397-misslyckad-satsning-pa-tjejers-idrottande

    Tjejer är tydligen värda mer.

  19. Jonas Says:

    Fillidutt har helt rätt. Kärlek och tolerans borde alltid genomsyra denna process.

    Jämställdhetsfeministern låter som en parodi på en hard-core -feminist. Denne verkar också totalt ha missuppfattat ekvalismen och vad den går ut på. Det handlar varken om generalisering, förtryck eller förtal, men till viss del att dålig energi skall självbekämpas. Vad var det du skrev i ditt förra inlägg igen?😉

    För övrigt: Du är väl ironisk betr nakenhet, va? Både män och kvinnor föds nakna och det är ett naturligt sätt att vara på. Det är lika uppseendeväckande (eller snarare faktiskt dess motsats) om en kvinna eller man är naken. Vi är båda könen lika vackra med eller utan kläder i Guds (eller valfri gudomlighets) ögon.

    Allt annat är någon sorts hämnd för någon gammal ost, som inte för oss som art framåt utan skapar bara ännu mer motsättningar och förtryck. Vi bör nog alla erkänna de misstag vi begått och se’n bara gå vidare och göra rätt, att inte väga in dåtid eller eventuell framtid utan leva i nuet. Klarar du av det?

  20. Johannes Westlund Says:

    @Ullis: Jag måste bara säga att om pornografi ska anses som något så är det människoförnedrande på grund av objektifieringen av både kvinnan och mannen. Det finns all möjlig porr, hur kan exempelvis bögporr vara kvinnoförnedrande? Tar man unionen av mängden porr så är det inte könsförnedring utan möjligen då människoförnedring, just på grund av objektifieringen då.

    Men om man jämför med accepterad reklam där människor säljer sina kroppar till agenturer, tvingas in i kontrakt som reglerar vikt, livsstil, allt, för att se tillräckligt snygg ut på foton eller i två minuter film. Är inte det människoförnedring, objektifiering och så vidare?

    Vad ska man kalla brandmäns-kalendrarna? Vad ska man kalla veckoblaskor riktade till kvinnor med avklädda män på glansiga sidor?

    Porren har problem med att en partition av materialet är filmade övergrepp, men den majoritet av filmer som är producerade av seriösa bolag filmar människor som själva valt att vara med. Jag brukar tycka det är ganska otrevligt att se ner på människor och deras yrke bara för att det inte passar in i min mall. Det om något är människoförnedrande!

    Lite OT, men hoppas det inte gör så mycket.

  21. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Fillidutt

    Ullis hatar inte män. Hon säger ju bara att män vägrar ta sitt ansvar och därför bär all skuld, medan kvinnor dels drabbas och lider och dels tvingas ta allt ansvar och göra allt jobb.

    Istället för att ta ansvar så ägnar sig män åt att konsumera porr och att misshandla kvinnor. Precis som Ullis säger. All porr är kvinnoförnedrande, liksom bilder på vackra lättklädda kvinnor. Kvinnor konsumerar INTE porr och använder INTE våld – förutom kanske i enstaka undantagsfall, som är så få att man inte behöver bry sig om dem.

    Dessutom har Ullis helt rätt i att det var Alva Myrdal, en kvinna, som helt på egen hand och mot alla de manliga politikernas vilja lyckades fixa fram dagis i Sverige. Dagis är alltså visst helt och hållet kvinnors förtjänst.

    Det Ullis säger är alltså inte på något sätt manshat, utan helt enkelt fakta. Jag som feminist inser det. Och det kommer säkert du också att göra en dag, bara du sätter på dig genusglasögonen, som Ullis och jag har gjort.

  22. Grrblt Says:

    Kvinnan är ju dum på huvudet. Finns hur många män som helst som gärna skulle slippa kondom och använda manliga p-piller. Hur många som helst som inte vill behöva lita på att tjejen talar sanning om att hon verkligen tar de där p-pillren. Hur många som helst som inte vill behöva avstå samlag för att de har glömt kondomerna hemma, eller råkat ha sönder den sista.

    Men nu finns det inga manliga p-piller.

  23. Jonas Says:

    Och när vi ändå tar upp ansvarsbiten räknar denna krönikör inte med det ansvar män känner sig tvingade att axla. Så män tar minst lika stort ansvar men inom andra områden. Vi kanske på ett mer maskulinistiskt sätt skulle börja hacka på de lata kvinnorna som inte fixar bilen, pysslar om huset och arbetar så mycket som ”man” ju borde förvänta sig? Nej, jag trodde väl det, och det ska vi inte heller. Dock ingen anledning att kasta sten om man sitter i glashus

  24. ninnitokan Says:

    Ullis:
    Jasså du är trött på mansfientliga artiklar men du tycker män ska få ha kvar sin kvinnorförnedrade porr? Över allt så fort jag kommer in i en affär möter jag tidningar som fläker ut kvinnor som köttstycken.

    Vet du vad jag tycker är kvinnoförnedrande?
    Det är när radikalfeminister som du anser sig har rätt att göra sig till talesmän för kvinnor som grupp.

    Till skillnad från dig så har jag lyssnat på kvinnor bakom kameran. Jag har varit medlem i SANS, nu mer Rose alliance http://www.rosealliance.se/
    För att försäkra mig om att dessa kvinnor gör detta frivilligt. Och ja, det gör dom. Det kallas exhibitionism.
    (Jag har även läst ”porr, horor och feminister” av Petra Östergren för att bilda mig en uppfattning om prostitution.)

    Dessutom har jag läst forskning om pornografis effekter på samhället, som tydligt och upprepat visat på att förekomst av pornografi minskar andelen övergrepp/våldtäkter.(Vill någon ha rapporterna så hhojta. Jag lär ha dom i datorn någonstans.)

    Uppenbarligen finns det kvinnor som frivilligt ”fläker ut” sig ”som köttstycken”, uppenbarligen finns det en marknad för detta, och konsumenterna är både män och (en växande andel) kvinnor.

    Och dessutom finns det en positiv effekt i samhället i form av minskat andel övergrepp/våldtäkter. För mig är det det viktiga. Vad jag sen anser eller inte anser om pornografi är oviktigt.

    Så nästa gång så tala gärna för dig själv. ”Jag tycker det är jobbigt att komma in i en affär”, ”jag upplever det förnedrande” osv. osv.

    Låt bli att göra dig till taleskvinna för oss kvinnor som grupp, tack!

  25. Bishounen Says:

    Jenny Hamilton:

    Välkommen till Jämlikheten.
    Hoppas du kommer att trivas här bland alla jämlikister.
    Det finns visserligen en och annan inskränkt surputte, men dessa skall du inte bry dig om och de brukar heller inte bli alltför långvariga då bloggen trots allt är för jämlikhet.
    Jag tar mig för övrigt friheten att länka till ytterligare en Jämlikist som också motsätter sig Statsfeminismens jargonger, och, som liksom du, bland mycket annat tar upp just slentrianen om flickor och kvinnor som automatiska offer och män som lika automatiska förövare: http://gothbarbie.se/politik/2011/pojkar-forovare-flickor-offer/

  26. hsl Says:

    Vilka butiker idag kan man bara gå in i och se porr och kvinnor som köttstycken? Jag undrar lite för det var nog väldigt länge sedan jag såg det i någon vanlig butik. Fast jag är kanske lite blind och avtrubbad. De flesta matbutiker har vad jag vet mer eller mindre porrstopp efter tidigare våger av feministiskt ramaskrik och ”tänk på barnen” tänkande.

    Om det nu är så hemskt med lite patriarkal könsmaktsordning i foto form så sluta då gå in i butiken och titta på den? Men inte, bättre att gå in där gång på gång och reta upp sig lite.

    Tillbaka till huvudspåret.
    Det verkar vara den sedvanliga mängden med substanslöst tyckande. Vill du inte ta piller? Var lite radikal, tänk själv och ta inte något piller? Det är ingen som tvingar dig. ”Men jag vill ju inte bli med barn!” Kanske är det dags att sluta knulla runt? Det är inte ett alternativ eller? Det måste vara så himla bra när det alltid är någonannans fel.

    När det kom var det den stora kvinnliga befriaren men nu har pillret förvandlats till förtryckande och är bara ännu ett av patriarkatets maktmedel.

    Förövrigt borde nog ungdomsmottagningen byta namn till flickmottagningen för de har aldrig direkt vänt sig till pojkar eller unga män. Av kvinnor för flickor.

  27. Ulf Andersson Says:

    @ Ullis
    Hört talas om ”feministisk porr”?

    Länk 1
    https://genusnytt.wordpress.com/2009/07/27/svenska-filminstitutet-sponsrar-feministisk-porr/

    Länk 2
    https://genusnytt.wordpress.com/2009/10/31/har-kan-du-se-feministisk-porr/

  28. Lasse Says:

    @Ullis

    Vad anser du om lönediskrimineringen i porrindustrin, en kvinnlig porrskådis (stjärna) tjänar ofta flerdubbelt mer än vad en manlig gör.

    Varit tidigare i hotelbranschen och jag kan berätta en hemlighet för dig. Kvinnor utnyttjar betalkanaler (porrkanaler) i större utsträckning än män.

    Hujeda mig🙂

  29. Lasse Says:

    OT

    Undrar när feministerna skall attackera alla finkrogar där man har som etikett att kvinnan alltid har företräde i olika former, servera tjejen först, dra ut stolen till tjejen, alltid lägga notan på mannens sida etc.

    Skicka Gudrun Schyman till Operakällarn de behöver nog en uppläxning i feministisk jämställdhet. *skratt*

  30. Kim Says:

    Den här hafsiga krönikan ser ut att vara automatgenererad så att Gotlands Tidningar också ska kunna få rida lite på den feministiska vågen.

    Arg kvinna i 18-45-årsåldern med en feministisk agenda – check.
    Kvinnoofferkofta på – check.
    Männen som kollektiv angrips som det skyldiga könet – check.
    En svordom (helvete) läggs in på lämplig plats – check.

    En dussinkrönika. Men jag vågar ändå inte satsa månadsinkomsten på att skribenten inte finns på riktigt eller att hon aldrig får fast jobb på Gotlands tidningar.

    ”Och varför i helvete kunde inte ni ha stannat hemma med ungarna?”

    Lösningsförslag: ge alla pappor (bortsett från de bevisligen olämpliga papporna) ensam eller delad vårdnad om barnen och lagstadgad rätt till halva umgänget, från barnets födsel till 18-årsdagen. Kvotera i vårdnadstvisterna så att 50-100% av fallen med enskild vårdnad döms till fädernas fördel. Med ökade rättigheter följer antagligen ökat ansvarstagande. Fast, oj, att ta makten ifrån mammorna, det är ju inte alls feministiskt, det glömde jag.

  31. Joakim Says:

    1. Så många kvinnliga forskare som kvoteras in nu för tiden borde de väl ändå ha chansen att försöka hitta ett manligt preventivmedel, om nu männen bara forskar efter egna fördelar?

  32. ninnitokan Says:

    Lasse:
    Varit tidigare i hotelbranschen och jag kan berätta en hemlighet för dig. Kvinnor utnyttjar betalkanaler (porrkanaler) i större utsträckning än män.

    Ajdå, vi kvinnor gillar att förnedra oss själva? Men det kan vara så att männen tvingar kvinnorna till att utnyttja betalkanaler? Patriarkatet du vet;D

  33. Daniel Says:

    Jag undrar vad det är för slags härskarteknik som ”patriarkatet” använder sig av, som gör att kvinnor helt enkelt inte kan säga till mannen ”ta på en kådis annars blir det inget”.

  34. Backlash Says:

    Ullis kl 21:45 – Vad är det för suspekta butiker du besöker, om du möts av porrigt uppfläkta köttstycken vart du går? Det finns väl 3-4 manstidningar som säljs i vanliga mataffärer och på dem får man inte se såna bilder, varken på omslagen eller inuti. Ibland ser man rumpan eller bröstvårtorna på nån tjej ifall man tar ner tidningen från hyllan och bläddrar i den, huh så hemskt! Den mesta porren som säljs helt öppet på Ica är till för kvinnor. Du hittar den i Veckorevyn, Cosmopolitan, Solo, Amelia o.s.v.

    Och jag ser inte kopplingen mellan mjukporr på ICA och hatiska idiotkrönikor i gammelmedierna? Varför skulle det ena motivera det andra?

  35. Jan-Erik Says:

    Krönikören verkar ha uppfattningen att det finns massor av preventivmedel för män att välja om t.ex. en kvinna inte vill använda kondom. Men efter att i 50 år fått beskedet att det är fem år kvar verkar det vara nere på tre–fyra vilket kanske är nere i noll inte alltför långt över denna tid. Det man kallar RISUG eller Valsalgel är hyfsat vältestat och ska mest förbi myndigheternas talrika testflora. Funkar ultraljud blir det hela ännu enklare. Varma bad verkar dock vara det enklaste att få tillgång till i dagsläget.

    På sjukvårdsupplysningen har de ingen aaaning om något är på gång men ganska mycket info finns på:

    http://www.newmalecontraception.org/

  36. fredrik Says:

    Det blir så tydligt hur ensidig feminismen är när man läser sådant här. Det är helt klart en kvinnofråga att kvinnor förväntas vara den som tar denna faktiskt ganska skadliga typ av medicin. Men det är ju lika mycket en mansfråga att det än idag inte finns ett sätt för män att skydda sig mot att kvinnan blir gravid. Varför kan de inte börja se saker och ting från båda könens perspektiv?

  37. Daniel Says:

    @Backlash
    Och jag ser inte kopplingen mellan mjukporr på ICA och hatiska idiotkrönikor i gammelmedierna?

    Det är tydligen någon slags feministisk logik,skulle du påpeka felaktigheter i något som de har sagt eller gjort.
    Så väljer man bara ut något valfri hemskhet och kastar tillbaka bollen och tror att man då har avgjort diskussionen.

    Vänstermänniskor gör exakt samma sak, fast då brukar det uteslutande handla om USA.
    Låt oss säga att Lars Ohly skulle torska på rattfylla, så skulle man försöka få det hela att handla om invasionen av Irak.

    I grund och botten så tror jag att detta beror på att dessa människor är idealister och är mer eller mindre dogmatiska.
    Detta gör att det är svårt för dessa individer att tänka rationellt.

  38. Montahue Says:

    -och de männen (och säkert var många av dem kvinnor) var progressiva sossar -glöm inte det Per!

  39. Jenny Kristiansson Says:

    Själv älskar jag ”Hentai”. Japansk hard- core anime. Härligt fluffigt, men rått. Inga öststatstjejer som kommer till skada där inte.

  40. Argus Says:

    Om man spegelvänder artikeln och tänker sig en ung, arg kille som skriver motsvarande utfall mot kvinnor så inser man att den nog inte skulle publiceras. För unga kvinnor är det fritt fram att gnälla och anklaga pojkar och män. För unga män går det inte för sig.

  41. ninnitokan Says:

    Daniel:
    Jag undrar vad det är för slags härskarteknik som ”patriarkatet” använder sig av, som gör att kvinnor helt enkelt inte kan säga till mannen ”ta på en kådis annars blir det inget”.

    Jag tänkte den tanken med.
    Det finne en ganska gullig sak med män. Det må vara hur stora och kaxiga macho-män som helst men när man kommer till läget där det är dags att säg ”kådis – eller dra dit pepparn växer” då har har det aldrig hänt mig iaf att mannen väljer ”pepparn” före ”kådis”. Möjligt det finns män som väljer ”pepparn”, vi ska inte generalisera.:) Men jag upplever det som om det är mot männens naturliga biologiskt programmerade sexualdrift som grundar sig i det varit en fördel för artens överlevnad att ”få lov att doppa”.

    Snacka om att vi kvinnor har total makt i denna frågan.:)

  42. ninnitokan Says:

    Jämställdhetsfeministern:
    Haha! Denna gången äger du fullständigt! *dog av garv*

  43. Liberalen Says:

    Jösses, vilket patetiskt litet feministäckel. Att krönikören Jenny Persson är en om den faktiska verklighet okunnig jubelidiot, och lögnerska, marinerad i smygkommunisternas löjligt förutsägbara, kollektiva könslögner. Det Är ju bara förnamnet.

    Hon kommer sannolikt en dag få skämmas rejält över den smörjan.

  44. Noterat Says:

    Är det inte så att ungdomsmottagningarna domineras av tjejer bland personalen.
    De kräver i matriarkatets anda att killar skall gå dit och lämna ut sig. Om situationen varit den omvända hade säkert massmedia protesterat.

  45. Matte Says:

    @Fredrik

    ”Men det är ju lika mycket en mansfråga att det än idag inte finns ett sätt för män att skydda sig mot att kvinnan blir gravid. Varför kan de inte börja se saker och ting från båda könens perspektiv?”

    När de kan se saker från båda könens perspektiv så är de inte feminister längre utan jämställdister.

  46. ninnitokan Says:

    Jenny Kristiansson säger:

    Själv älskar jag ”Hentai”. Japansk hard- core anime. Härligt fluffigt, men rått. Inga öststatstjejer som kommer till skada där inte.

    Man kan tydligen inte vara helt säker på det. Nyligen dömdes manga-experten Simon Lundström för manga(japansk konst)-barnpornografi och jag såg folk som på seriöst sätt argumenterade för riktigheten i att tecknat material ska vara olagligt för att det ”drabbar barnen”.
    (här kan ni läsa om fallet och se bilderna som först dömdes och sedan friades. Dom bilder han fortfarande är dömd för får vi inte titta på enligt lag : http://blogg.tianmi.info/2011/02/09/index-pictorum-prohibitum/)

    Kan dessa få manga att ”drabba barnen” kan de få till att Hentai ”drabbar öst-statstjejer” ala (radikal-)feministisk logik.

    Föredrar du Hentai, om det känns bättre i magen för dig, så ska du naturligtvis välja det. Det vänder jag mig absolut inte mot. Jag har ingen moralisk värdering på det ena eller andra valet.

    Min poäng är att vi måste sluta ducka för användandet av feministiska härskartekniker som det är att slå med ”skydda kvinnor/barn”-piskan om vi ska komma till rätta med detta.

    Men det finns exhibitionister som är kvinnor, det är dom som är porr-skådisar. Jag tycker även dom kvinnorna förtjänar att vi andra visar dom respekt för deras val. Om det förekommer kvinnor som tvingas till att delta så är det en polissak. Man har försökt det, bl.a. försökte man få ”Max hardcore”(http://en.wikipedia.org/wiki/Max_Hardcore) dömd för våldtäkt. Hade inte allt gått sjysst och han kunde påvisa sin oskuld hade han blivit dömd. Istället tog man till en lag som med (radikal-)feministiskt logik jämställer anspelningsex ”ageplay” med barnpornografi.

    Det räcker att man skrapar på ytan för att dessa härskartekniker ska bli fullt synliga. De här användandet av härskartekniker måste vi ha modet att stå upp mot, även om ”drabbar kvinnor/barn” är en hård piska. För användandet av dessa piskor är det som gjort att vi kommit hit där vi står idag. Och denna situation drabbar högst verkliga kvinnor och barn(och män) inte minst Simon Lundströms son.

  47. ninnitokan Says:

    Matte: När de kan se saker från båda könens perspektiv så är de inte feminister längre utan jämställdister.

    Japp, det är allt som skiljer majoriteten feminister från oss jämställdister. Vi ser ur båda köns perspektiv och vi vägrar använda den kvinnor och mäns respektive köns-problematik som vapen för att förtrycka män.

  48. Per Says:

    Jämställdhetsfeministern..

    Sluta ditt troll

  49. Backlash Says:

    Den är inget troll, den är en bot

  50. michael Says:

    Ett manligt ppiller skulle vara lika revolutionerande som det kvinnliga fast inte när det gäller sexuellfrigörelse utan när det gäller barn.Om 25% av männen börjar använda manligt ppiller så får dom makten om dom vill och när dom vill ha barn.Då måste politiker och samhälle ställa sig frågan vad dom kan göra för pappor för att dom ska vara intresserade att skaffa barn.Det skulle lyfta frågan som skulle sträcka sig t.o.m in i domstolarna där vårdnadstvister avgörs.

  51. AV Says:

    Per säger:
    05 oktober 2011 kl. 8:07

    ”Jämställdhetsfeministern..

    Sluta ditt troll”

    Hahaha vårt eget hit ‘n run-troll tillrättavisar en bot för att vara ett troll! Dagens ironidos är fylld.

  52. Miss Bee Says:

    Kvinnor behöver ju inte knapra i sig en massa piller. Bara för att kondomen ska sitta på mannens könsorgan så betyder inte det att det bara är han som kan bära med sig kondomer.
    Sen underlättar det såklart om killen gör det, då han kan sin penisstorlek bäst.😉

  53. Carl Says:

    Hur svårt är det för en kvinna att säga ”Jag vill att du kommer i mitt ansikte”.

    Problemet löst.

  54. JD Says:

    @Ullis

    Så män tar inte ansvar? Tillåt mig gapskratta en stund…

    Om vi bortser från att Män idag arbetar mer än kvinnor inklusive hemarbete så vill jag räkna upp följande:

    * Män skapade den infrastruktur vi har idag med järnvägar, vägar, flygtrafik.
    * Män har ritat, konstruerat och bygg alla Sjukhus, Dagis och alla andra offentliga byggnader som Män och kvinnor är beroende av för att samhället ska fungera.
    * Män har konstruerat och programmerat i princip alla program som används inom offentliga myndigheter och även inom privata sektorn.
    * Män har uppfunnit alla maskiner, motorer och annat som underlättar livet för människor.

    * Utan Män skulle inte ens datorer och Internet ha funnits idag!

    * Utan Män skulle kvinnor fortfarande bara ha en egen ko i en ladugård utan el att ta hand om.

    Är det så du vill ha det Ullis?

  55. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Per

    Är det du Per, som brukar skriva kloka, feministiska inlägg som ligger helt i linje med vad jag skriver? Nej, det kan det givetvis inte vara. Det måste vara en av dessa kvinnohatande män som kapat Pers namn, för att försöka provocera fram intern osämja bland oss feminister. Men det går varken jag eller den verklige, feministiske Per på.

  56. Backlash Says:

    JD: Vem skulle byggt den ladugården?

  57. Torstensson Says:

    Ninnitokan

    Först och främst så tycker jag porr är skit. Återkommer till detta. Tycker du säger det bra, problemet är att man nöjt sig med att dela in samhället i två grupper. Män och kvinnor. Bland kvinnor finns det dom som frivilligt lägger sig framför en kamera och visar upp sig. Dessa kvinnor har det gått en dokumentär om och dom framstår snarare som businesskvinnor än förtryckta eller förnedrade. Många av dom gör dessutom då inte filmer med män utan antingen själv eller med andra kvinnor. De flesta av de brudar du ser i porrmagasinen är lesbiska kvinnor. Det undantar dock inte min syn på porr. Att porr minskar våldtäkter osv visste jag inte, det var intressant. Det finns däremot andra baksidor av det, fast även där är det beroende på vem man är. Jag tillhör gruppen män, men är inte represantiv för den gruppen. Ullis har föreställningen om att porr är förnedrande för kvinnor medan jag tycker att det är minst lika mycket förnedrande för mannen. Dels kan porr leda till porrimpotens. Mannen som tittar på det kan få erektionsproblem, han kan sluta tända på sin flickvän och det påverkar därmed förhållandet. Det kallas PED.

    Du kan läsa om en svensk killes berättelse om det här
    https://www.flashback.org/t1640001

    Ullis lever med en mycket gammal föreställning om att porr är förnedrande för kvinnan och endast kvinnan. Dels så är hon inte representativ för alla kvinnor och dels är porren idag förnedrande även för mannen. Även om jag tycker ordet förnedring är fel, det måste finnas bättre ord men titta på hur männen framställs inom porren.

    Antingen är de hunkar. Extrema muskelpacket med tvättbrädor, guldkedja,brun utan sol och ooohh yeeah baby. En man som tar för sig och är alfahanne. Hur påverkar det kvinnors syn på män kan då vän av ordning fråga sig.

    Sen har vi den fule mannen. Losern. Ron Jeremy-killen och även den vanliga amatörmannen som får ha sex med porrstjärnor under väldigt förnedrande omständigheter. Han ska liksom vara ”tacksam” för att han får ha sex med en porrstjärna under tiden som kameramannen samt kvinnan skrattar och fnissar. Vad ger det unga fula killar för historier? Att bara för att dom är fula så är det legitimt med förnedring av dom under en sexakt? Blir det mainstream att ta emot förnedring?

    Sen har vi den sexuella makten som i porrfilmer ganska tydligt visar att mannen, tex en rörmokare, alltid är beredd att ha sex med kvinnan han lagar rören mot. Hon behöver bara vicka lite på höfterna och säga ”wow” och så förvandlas rörmokaren till en kåt grönsak som sliter av sig blåstället och förvandlas till en brun utan sol guldkedjebärande kille. Kan tjejer få för sig att killar alltid vill ha sex ? Hur hanterar dom isåfall den ”informationen”ur ett maktperspektiv?

    Sen har vi då det vi ser idag, unga killar sitter framför datorn och tittar på porr istället för att träffa tjejer eller män i verkligheten. Porren ger dig de kickar du behöver, kvinnan blir överflödig.

    @Ullis

    Du säger:

    ”Barnomsorgproblemet har av trad legat på kvinnorna sen den tid kvinnor inte var myndiga och saknade rösträtt. Det är fortfarande barnomsorgproblemet som gör att kvinnor inte kan bidra med försörjningen. ”

    Problemet är inte att kvinnor stannar hemma med barn, problemet är ju att kvinnor väljer män som inte gör det. Att kvinnor inte kan bidra till försörjningen beror ju på att de inte behöver göra det för att få en partner De gifter upp sig, inte ner sig och det innebär att den med högst lön jobbar. Ställ krav på kvinnor att välja hemmapappor istället för att klandra männen för detta. Köper man grisen så får man grisen. Om kvinnor hade haft som preferens att mannen ska vara hemmapappa så måste de kommunicera detta till mannen, men det gör dom inte. Det som kommuniceras till män idag är istället ”var framgånsrik, ha meriter, var aktiv ” och knappast ” stanna hemma med barnen”.

    Att du hittar mycket magazin där kvinnor flänger ut sig som ”köttstycken” får du förtydliga. Ska vi förbjuda för kvinnor (som är de som köper dessa magazin) att titta i dom? Vad har männen för skuld till att kvinnor älskar att se hur andra kvinnor ser ut och vilka statusmän som gäller. Dessutom kan du ju öppna valfri aftonbladet och leta upp sportdelen. Blev Zlatan inte förnedrar och uthäng som ett köttstycka innan han stack till Ajax? Då stod han ju o strippade på bilden intill en cemenvägg.

    Varför kan du inte se till båda könen när du gör dina analyser? Jag har förståelse för porrmagazinen för där är din primära reaktion att de kvinnorna konkurrerar ut dig på det sexuella planet och kvinnor har aldrig gillat sexuell konkurrens. Konkurrens är något killar har fått leva med i hela sitt liv.

  58. Hjalmar Says:

    ”AV säger:

    Per säger:
    05 oktober 2011 kl. 8:07

    ”Jämställdhetsfeministern..

    Sluta ditt troll”

    Hahaha vårt eget hit ‘n run-troll tillrättavisar en bot för att vara ett troll! Dagens ironidos är fylld.”
    🙂 Per var nog inte riktigt vaken… Skönt att vår bot Jämställdhetsfeministern alltid är på hugget!

  59. Grodan Boll Says:

    @ninnitokan

    På liknande tema:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lupe_Fuentes

  60. Torstensson Says:

    Porr är alltså förnedrande för båda könen.

    Om människor nu vill ha detta, om de finner det funktionellt för att få kickar så är det lite en annan diskussion. Jag ville bara poängtera att porr även är förnedrande för män om man ska gå efter samma begrepp och samma metoder som man gör när man säger att kvinnan är förnedrad.

  61. Carl Says:

    Porr är inte mer förnedrande än att vara montör på valfri fabrik. 10 timmar om dagen i en månad för halvtaskig lön eller några timmar med kuk i röven för samma pengar? Tyvärr saknar i princip alla insikt i hur ‘porrindustrin’ ser u på riktigtt – på¨grund av politiskt korrekt svennemedia – och mångfalden som finns där. Men alla har förstås ändå en åsikt..

  62. Torstensson Says:

    Läste precis på Ninnitokans blogg. Mycket intressant, intellektuell och läsvärd.

    Hon tar upp det som ingen mindre än Ingemar Gens har som slagord ”skillnaderna är större inom könet än mellan könen” vilket jag anser är irrelevant.

    Det är inte medellängden som är det intressanta heller egentligen. Det är medianen som ger den bästa uppfattningen kring vad som är mest förekommande eftersom det eliminerar extremvärlden på ett bättre sätt än vad det blir om man ska räkna på ett medelsnitt. Samma problematik ser man i feministisk logik där de konstaterar att männen har alla pengarna i värden. Dvs tar man Sveriges alla män, inklusive Ingvar Kamprad och jämför med Sverige alla kvinnor så kommer män säkerligen ha flera miljoner mer på bankontot än vad kvinnor har. Tar man bort Kamprad ur beräkningen så ger det en annorlunda bild.

  63. Torstensson Says:

    Carl

    Ja, det är det jag menade. Alltså porr är förnedrande om man mäter det utefter samma parametrar som när man konstaterar att porr är förnedrande för kvinnor.

    Du säger ”kuk i röven”. Också det är dumt att påstå vara kvinnoförnedrande. Det är det säkert för många, men väldigt många kvinnor gillar analsex. Män också kan jag tänka mig. Jag tror många feminister har problem med sexbiten överhuvudtaget. Nu inte porr, utan sex där de kanske uppfattar sexakten som en erövring av kvinnan då mannen vid vissa positioner är den som står upp medan kvinnan står i hundställning. Sen tänker dom inte på att kvinnan likaväl kan sägas ha makten i andra positioner tex när hon rider.

    Men då blir det istället att kvinnan måste göra jobbet medan mannen bara ligger där och njuter. Det är nästan omöjligt att undkomma feministpiskan. Jag har alltid undrat hur sådana feminsiter har sex och undrar om det finns något som heter genus-sex? Hur ser det ut?

    Vem vet i framtiden kanske mannen tänder en cigg efter sexakten och säger ” Det där var bra genus-sex,..varför ska du förresten till Antalya på måndag utan mig?”

  64. ninnitokan Says:

    Torstensson
    Porr är alltså förnedrande för båda könen.

    Jag förstår vad du menar och jag förstår Ullis oxå. Däremot anser jag att ni båda har fel.
    ”Förnedrande” eller ”bli förnedrad” är en upplevd känsla. Du kan alltså uppleva porr som förnedrande. Och det är din rättighet att ha dina känslor.

    Men så fort du försöker få det till att det per automatik bär på någon inneboende kraft av förnedring för en viss grupp, så gör du dina känslor gällande för hela gruppen. Det är inte någons rättighet att tala för en hel grupp, bara individer kan uppleva känslor.

    Varför är det här viktigt?
    Det finns kvinnor(och män) som frivilligt jobbar inom sexarbetar-branschen, det finns många kvinnor(och män) som uppskattar porr. Har vi rätt att tala om för dom att dom ska uppleva det förnedrande? Vad är det i porren som ger oss rättigheten att tala om för någon annan hur dom ska uppleva det?

    Liknelse för att se bort från just det sexuella:
    Jag är helt övertygad ateist, det är en mycket stark tro för mig. För mig skulle det vara fruktat förnedrande att behöva jobba inom det kyrkliga. Jag har rätt till den känslan, jag har rätt att prata om den, men jag har inte rätt att tillskriva den känslan på er som grupp, eller ens ateister som grupp, den är bara min.

    Det är därför jag inte talar om för er min privata inställning till porr, den är totalt oviktig. Min åsikt om olika fenomen grundar sig i annat än mina känslor. Jag försöker alltid särskilja mina känslor från mitt ”logiska tänkande” och basera mina åsikter på det senare. Det är inte helt lätt alltid, men det är alltid min ambition.

    Jag och du har makten att stänga av eller sätta på porren, klicka bort, välja bort eller välja till. Det är vår allas rättighet.

    Sen har vi då det vi ser idag, unga killar sitter framför datorn och tittar på porr istället för att träffa tjejer eller män i verkligheten. Porren ger dig de kickar du behöver, kvinnan blir överflödig.
    Deras liv = deras sak att besluta hur dom väljer att spendera sin tid så länge det inte går ut över ”annan”. Jag lägger ingen värdering i hur andra väljer. Om de däremot söker hjälp för ett tvångsmässigt beteende, så ska dom naturligtvis få detta.

    Att porr minskar våldtäkter osv visste jag inte, det var intressant. Jag ska leta upp det. Det är en helt avgörande grund till min åsikt i denna fråga. En annan är att jag verkligen ansträngt mig för att hitta den där ”stackars kvinnan” i porrbranschen. Och jag hittade kvinnor med massa skinn på näsan:)

    Läste precis på Ninnitokans blogg. Mycket intressant, intellektuell och läsvärd. Tack!:D

  65. ninnitokan Says:

    Torstensson och andra som kanske är intresserade:
    Här nedan hittar du två rapporter som jag hittade snabbt när jag sökte i datorn.

    Pornography and Sex Crimes in the Czech Republic(2010) – Milton Diamond, Eva Jozifkova, Petr Weiss
    Pornography, Rape and Sex Crimes in Japan(1999) Milton Diamond, Ph.D. and Ayako Uchiyama

  66. ninnitokan Says:

    Notera året på den senaste. Trots att makteliten har tillgång till dessa så fortsätter man kampanjen i samma spår. Minimera våldtäkter är tydligen inte av intresse.

  67. JD Says:

    @Backlash

    ”JD: Vem skulle byggt den ladugården?”

    Ja det var en bra fråga!🙂

    Det Jenny Persson borde tänka på är att hela hennes liv är uppbyggt av just MÄN!
    Utan män skulle hon inte kunna cykla eller åka bil till jobbet.
    Hon skulle inte heller kunna sätta på datorn för att skriva en mansföraktande krönika eftersom inga män hade byggt huset som tidningsredaktionen befinner sig i. Inte heller skulle hon ha några läsare eftersom det var män som uppfann tryckpressen och internet.
    Till och med kläderna som hon har på sig har sitt ursprung i att Män har ritat och uppfunnit de maskiner som tillverkar kläderna.

    Utan män vore Jenny Persson väldigt naken!

  68. Jenny Kristiansson Says:

    @ ninnitokan

    ”Föredrar du Hentai, om det känns bättre i magen för dig, så ska du naturligtvis välja det. Det vänder jag mig absolut inte mot. Jag har ingen moralisk värdering på det ena eller andra valet”.

    Eeehh nog känns det bra alltid, men inte i magen precis ; ))

    Jag håller med dig om det du skriver. Jag är också innerligt trött på alla småföräldrar som sitter och predikar för oss andra om vad som är rätt och fel. Att barn tar skada av det ena och det andra. Jag skiter väl fullständigt i deras skitungar. Deras skitungar är deras ansvar.

    Fan om jag tänder på ”Hentai” så tänder jag på ”Hentai”. Jag har sett män ha sex med hästar på nätet, jag har sett japanska kvinnor hälla ner sniglar i anus, människor som blivit slaktade. Hade jag haft barn hade jag varit väldigt väldigt insatt i vad dom tittade på på nätet. Och försökt snacka med dom om det som dom sett.

    Vi lever i en sexuell revolution utan dess like, nästan allt är tillåtet, alla våra innersta fantasier kan visualiseras. Ja det är destruktivt från och till, och jag måste erkänna att man lätt fastnar i träsket. Men det är också härligt på något vis : ) Sex kan ALDRIG bli jämställt och det är det som är så jäkla härligt och upphetsande. Det ska vara en kamp, det är det som triggar.

    @ Torstensson

    Jag måste erkänna att jag känner igen mig lite i det du skriver. Jag tittar ganska mycket på porr, vissa perioder mer andra mindre. Jag tror jag blev lite skadad ett tag. Jag trodde verkligen att män ALLTID kunde prestera. Tills jag träffade en man som blev nervös och inte kunde ”prestera”. ”Skumt” tänkte jag tills jag snackade med mina killkompisar som sa att dom ibland har stora problem i sängen, pga. att dom te.x. är väldigt kära i tjejen osv. Många sa också att dom inte gillar engångsligg för att dom inte känner tillräckligt för tjejen för att kunna ”prestera” bra i sängen. Detta öppnade upp en helt ny värld för mig, jag tänkte: Shit vanliga män verkar ju ha lika mycket känslor som oss kvinnor.

    That´s life, man utvecklas right? Lär sig nytt hela tiden.

  69. Penumbra Says:

    ”För några veckor sedan fick jag ett mejl från en tjej som skrev att alla de preventivmedel hon ätit sedan tidiga tonåren, hade satt hennes hormoner ur balans och att hon nu var tvungen att äta mediciner för att överhuvudtaget få tillbaka sina kvinnliga hormoner”

    Det är inte meningen att tjejer i tidiga tonåren ska ha vuxen sex, med fullbordade samlag och allt. Inte heller killar. Det är en gammal livsregel och till för att skydda unga människor fram tills de är vuxna nog att hantera konsekvenserna, ta ansvar, men också för att kvinnokroppen inte är fullt utvecklad.

    Detta är en stor brist i vårt moderna samhälle där man tillåter mer och mer av vuxet beteende hos omogna små människor. Det inkluderar inte bara p-piller utan även andra piller, alkohol, tobak, sena nätter, osv. Under påverkan tappar unga omdömet och gör saker som inte borde existera i deras värld.

    Jenny Persson borde angripa problemet från det hållet och använda hela sin hjärna, istället för sin lilla feministhjärna som egentligen bara är en utväxt på cerebellum.

  70. Medborgare X Says:

    Kvinnor har massor av olika preventivmedel att välja mellan, varav p-piller bara är ett. De har också till exempel spiral, pessar och femidom. Så varför då förlita sig på att killen ska ta ansvar för p-medel om hon inte vill ha barn?

  71. Daniel Says:

    @Medborgare X
    En mycket bra poäng, för vem är det vars liv kommer att påverkas mest av en eventuell graviditet.

  72. Leifi Says:

    Har hon inte hört talas om kondomer?

  73. Grekinator Says:

    hahaha den krönikan är ju guld värd! Älskar argumenten, världsklass! Mera mera!! Det är något gulligt över den typen av krönikor som bara är känslodrivna, det finns ju ingen fakta att gå på någonstans. Riktigt kul läsning och jätte pinsamt givetvis!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: