Flickor nu bättre än pojkar på allt

by

Skillnaderna mellan pojkars och flickors prestationer i skolan blir allt större i Gävles grundskolor, rapporterar Arbetarbladet. Flickorna har nu gått om pojkarna i samtliga ämnen. I årskurs tre missar nästan en fjärdedel av pojkarna att nå målen i svenska.

Tidigare var pojkarna bättre än flickorna i matte och i idrott och hälsa. Men det är nu ett minne blott, åtminstone i Gävle.

Här kan du läsa ett tidigare blogginlägg på GenusNytt om en ambition att feminisera skolämnet idrott, vilket ju traditionellt varit ett ämne där pojkar presterat bra.

Nedan kan du se en tabell (lite rörig tyvärr) som visar flicköverlägsenheten i Gävle mera i detalj:

Läs mer här. Tack för tipset, Ann-Mari på Ann-Mari’s blogg.

För övrigt 1: Regeringen tillsätter en delegation för ökad jämställdhet i arbetslivet. Delegationen ska utreda skillnaden i kvinnors och mäns villkor och föreslå åtgärder för att exempelvis minska lönegapet mellan könen. Läs mer här. Tack för tipset, Sara!

 

 

57 svar to “Flickor nu bättre än pojkar på allt”

  1. Jo Says:

    Angående skolan: Riktigt otäckt. Om det är representativt.

    Angående Fredirka Bremer-förbundet: Sannolikt de mest meriterade i ämnet. Vi vill väl inte ha kvotering?🙂

  2. Johannes Westlund Says:

    Oj! Feministerna måste jubla. 100procentig feministisk ”jämställdhet”. Men det rimmar ju illa med könsmaktsordningen…

  3. Stina Says:

    Fredirka Bremer-förbundet… Det var där som Birgitta Jagstrand var ordförande en gång i tiden.

  4. Onkel Kostja Says:

    Skillnaden är hårfin i matte, där finns ännu gott om potential för förbättring!
    Det enklaste är kanske att låta killarna bara gå varannan lektion. Resten av tiden kan de ha gruppterapi i ämnet manlig ondska.

  5. Bishounen Says:

    Även om följande inte har något med trådämnet att göra(Eller jo förresten, kanske faktiskt litet grand), så tar jag mig friheten att bifoga artikeln ändå:

    Citat:”Unga män skulle kunna tänka sig att bli sjuksköterskor och barnmorskor men de är rädda för att bli retade.

    De anser att de måste leva upp till en bild av manlighet på bekostnad av vad de verkligen tycker.

    Det framgår av ett jämställdhetsprojekt mellan Karolinska sjukhuset och fotbollsklubben AIK om manlighet och utbildningsval, rapporterar SR Ekot.

    Projektet har resulterat i en bok som nu skickas till lag, tränare och högskolor.”
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13751769.ab

  6. CAJ Says:

    En gång om året läser jag boken ”Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra” av Liza Marklund och Lotta Sprängare. Jag tycker att det är en bra sammanfattning av hur, bland annat, skolan fungerar i relation till könen. Anledningen till att jag läser den en gång per år är att jag inte ska glömma bort och förlika mig med de fakta som de i den boken presenterar.

  7. Info Says:

    NYA FORSKNINGSRÖN: DATORSPELANDE ÄR ETT UTTRYCK FÖR JÄMSTÄLLDHET

    Vem visste tidigare, att datorspelande är ett uttryck för förfinad kultur? Men så är det numera –

    – nämligen om spelandet utförs av KVINNOR (helst MAMMOR):

    SVERIGES RADIO P1 2011-10-10
    Vetenskapsradion: Forum (kl 13:20)

    ”Spelande mammor syns inte så ofta i medierna. Den gängse bilden av datorspelare är snarare att de är unga män som träffas och spelar våldsamma spel nätterna igenom, och att mammornas roll är att begränsa spelandet, förfasa sig över innehållet och klaga över den tid som spelandet tar. Verkligheten ser dock, som så ofta, annorlunda ut. Vid Lunds universitet pågår ett FORSKNINGSPROJEKT om spelande mammor. Genom bland annat intervjuer, enkäter och deltagande observationer undersöker etnologerna CHARLOTTE HAGSTRÖM och JESSICA ENEVOLD hur mammorna kombinerar familjelivet med spelandet, och vilka stereotyper som förmedlas i till exempel medierna av datorspelare. Vi hör också SUSANNE MÖLLER, spelkritiker och spelande mamma.”

    Kan någon svara på några frågor:

    • Hur många skattemiljoner har Vetenskapsrådet anslagit till detta genustrumpetprojekt?

    • Hur ser könsfördelningen ut bland de etnologiska forskarna?

    • Vilken glädje har skattebetalarna av denna forskning?

    • Vilka högavlönade poster i samhället väntar forskarna efter avslutad forskning? Dataspelsgenusambassadör? Dataspelsjämställdhetsstrateg?

  8. JD Says:

    Fy fan!
    Det är barn det handlar om. Barn i 9-10 års åldern och redan här kommer pojkarna efter samtidigt som skolans ”experter” förklarar det med att pojkar är latare än flickor och därför får skylla sig själva.
    Det som inte framgår i den förklaringen är dock hur det kan vara så att pojkar klarar sig lika bra som flickor i de svårare ämnena så som matte samtidigt som pojkar är rejält efter i andra ämnen.
    Borde det inte ge en hint om att det är undervisningen som ska förändras i första hand!!!!!

    Det Svenska samhället sviker våra barn pga att dom har ”fel” kön!

  9. Matte Says:

    Feminiserade skolor och nästan bara kvinnliga lärare = dåliga betyg för pojkar.

    Inget ont om kvinnliga lärare men pojkar lär sig på lite andra sätt än flickor, sätt som kvinnliga lärare kan ha svårt att relatera till. Krydda det med att skolan ska anpassas efter flickor kommer att vara ödestigert för pojkar i framtiden.

    Och nej, det är inte antipluggkultur. Snarare antipojkkultur.

  10. Info Says:

    HEMSK UPPTÄCKT: ”DET FINNS FORTFARANDE FÖR FÅ KVINNOR I JAKTEN”

    Se själva:

    http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.3984694–det-finns-fortfarande-for-fa-kvinnor-i-jakten-

    Självklart ämne för nya genusforskningsprojekt! Sök anslag! Sök anslag! Miljoner! Miljoner!

  11. Lönegapet finns inte Says:

    Vilket jävla lönegapet mellan kvinnor och män?
    I Sverige män och kvinnor får samma lön per gjort arbetstimme. Om män har bättre avkomster, beror det bara om faktat, att de gör mera arbetstimmar per år.

    Titta hit: http://www.tasa-arvo.com/Sweden-svenska-kvinnans-krona.html

  12. Bishounen Says:

    Matte säger:
    10 oktober 2011 kl. 15:38

    ”Feminiserade skolor och nästan bara kvinnliga lärare = dåliga betyg för pojkar.

    Inget ont om kvinnliga lärare men pojkar lär sig på lite andra sätt än flickor, sätt som kvinnliga lärare kan ha svårt att relatera till. Krydda det med att skolan ska anpassas efter flickor kommer att vara ödestigert för pojkar i framtiden.”

    I sådana fall är det en ny strategi, då, för när jag gick i Skolan, var kvinnliga och manliga lärare precis lika bra och effektiva. De som hade problem hade dock problem med alla lärare oavsett deras kön
    Skulle dock faktiskt inte förvåna mig om strategierna ändrats sedan dess mellan manliga och kvinnliga lärare och hur de undervisar.
    Vore egentligen intressant att smyga sig in i någon skola någonstans och spionstudera förhållandena.🙂

  13. Nova Says:

    Jamen, det är väl jättebra att duktiga flickor lyfts fram! Varför är ni så ogina? Det vet väl alla att pojkar är lata och ointresserade i skolan (det finns undantag men dom är nog egentligen tjejer).

  14. Bishounen Says:

    Jag såg alldeles nyss att Pär redan tagit upp temat om manliga ”sköterskor”, så jag ursäktar för detta.:D

  15. Lövet Says:

    @Jo: Det är dessvärre representativt och orsaken är i själva verket inget annat än medveten diskriminering av pojkar.

    Varför påstår jag det. Jo det mest talande beviset torde vara den skola i i Växjö http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/pojkarna-presterar-battre-an-flickorna(1774977).gm där pojkarna häromåret presterade bra och där rektorn omedelbart fick medel från skolverket för att ”rätta till problemet”.

    Det slog igenom direkt året efter, då pojkarna återfick sin – enligt rektorn – rätta plats i botten på betygsskalan.

    Nu inser vi allihop att sannolikheten för att denna förändring berodde på en pedagogisk förändring är mycket liten. Så snabbt ändrar man inte på sin undervisning och så snabbt ger det inte resultat. Den enda rimliga tolkningen är att lärarna lyssnade på vad rektorn ville och gjorde som hon sa. Sänkte killarnas betyg och höjde tjejernas. Ordningen återställd.

    Nu är detta med den uppenbara betygsdeskrimineringen ett litet problem i sammanhanget – ett större problem är den medvetna satsning som görs på att alienera pojkarna från skolan, redan från 6-års och lågstadiet: Där de skall lära sig att de ”är stökiga”, ´”tar plats”, ”är empatilösa”, ”har en anti-plugg-kultur” och andra uttryck av ren hatpropaganda som sprids alltifrån sk ”jämställdhetsexperter” som Inegmar Gens m fl via tidningskrönikörer som Anna Laestadius-Larsson och Ulrika Knutsson, ända upp till regeringen med Sabuni, Björklund och Reinfeldt i spetsen.

    Den syftar till inget annat än att så tidigt som möjligt knäcka pojkarnas självförtroende så att de ”låter flickorna ta plats”…

    …och de tillåts göra det mot våra barn, år efter år och allt mer utstuderat.

    …vidrigt!

  16. Torstensson Says:

    CAJ

    Du menar Marklund som tidigare ljugit och vinklat om siffror? Liza Marklund ljög om Brottsförebyggande rådets utredning gällande kvinnovåld med dödlig utgång.

  17. AV Says:

    CAJ:
    Jaha, du tycker den boken är bra. Varför tycker du det? Vad är det den tar upp som handlar om att killar missgynnas i skolan, som är postens ämne?

    I detta läge skulle vi skriva boken ”Det finns ett särskilt helvete för de lärare, skolledare och skolpolitiker, som inte skapar en skola anpassad för både flickor och pojkar”. Eller boken ”det finns ett helvete för de män som inte stödjer varandra”. Men den hade ju genast fått kritik för att den uppmanar män att kvotera in män, att hålla varandra om ryggen, bilda grabbnormativa miljöer och skapa glastak.

  18. Joakim Says:

    Pojkfälla…?

  19. CAJ Says:

    Jag tror inte att man kan prata om diskriminering av pojkar i svenska skolan förrän vi ser i statistiken att unga män tjänar mindre än unga kvinnor och/eller har svårare att få jobb.
    Om pojkar idag diskrimineras i skolan (vilket jag betvivlar i så fall är överlagt från skolans sida) så kan man lugnt påstå att det jämnar ut sig i det långa loppet över livet till tjejernas nackdel!
    Borde inte diskussionen handla om hur man på bästa sätt skapar en bra pedagogisk situation för samtliga barn oavsett kön, istället för att polarisera pojkar mot flickor som att båda grupperna inte har rätt att få bästa möjliga utbildning???

  20. CAJ Says:

    Det boken jag refererar till tar upp är faktiskt det direkt motsatta till vad som skrivs i den här bloggen. I boken står det att stökiga pojkar får mest uppmärksamhet i skolan, tätt följda av duktiga pojkar. Efter det kommer stökiga flickor och sist i uppmärksamhetsskalan kommer duktiga flickor. Det är möjligt att det beror på att undervisningsformen är bättre anpassad för flickor, men i så fall kompenseras uppenbarligen pojkar med mer uppmärksamhet och stöd från läraren. Den här boken har några år på nacken och det är möjligt att detta har förändrats under senare år, men i så fall kanske det är en överkompensation för det som forskningen visade när boken skrevs? Dvs, att man insett att man negligerat tjejerna under många år.

    När det gäller att män ska skriva böcker om att stödja varandra så är det väl inget fel i det? Den här boken handlar om att kvinnor ska stödja varandra på samma sätt som män alltid gjort samt att vara uppmärksam på de könsrollsfällor som man som kvinna lätt kan bli ett offer för i arbetslivet. Vad är det som är fel i det?

  21. Onkel Kostja Says:

    ”Om pojkar idag diskrimineras i skolan (vilket jag betvivlar i så fall är överlagt från skolans sida) så kan man lugnt påstå att det jämnar ut sig i det långa loppet över livet till tjejernas nackdel!”

    Så det är alltså okej att ge pojkar lägre betyg för samma prestation bara för att deras fäder i genomsnitt tjänar mer än deras mödrar?

  22. Man United Says:

    ”Små positiva nyheter

    Det finns mycket att vara kritisk mot i svensk jämställdhet. Statsfeminismen, mediefeminismen och jämställdhetspolitiken behöver alla reformeras eller avskaffas.”
    http://www.pellebilling.se/blogg

  23. Johannes Westlund Says:

    CAJ: ”Jag tror inte att man kan prata om diskriminering av pojkar i svenska skolan förrän vi ser i statistiken att unga män tjänar mindre än unga kvinnor och/eller har svårare att få jobb.”

    Den statistiken kommer aldrig någonsin att presenteras rättvist. Istället kommer det heta att män lämpar över även den bördan på kvinnorna som då alltså tar mer ansvar för hemmets ekonomi. Dessutom finns den typen av statistik redan internationellt, exempelvis har exakt detta hänt i USA.

    Men det största problemet med vad du säger är att man inte kan prata diskriminering i skolan om det inte slår igenom i lönestatistiken. En mycket märklig åsikt. Diskriminering kan man mäta på många andra sätt. Betygsdiskriminering kan man exempelvis uppskatta med hjälp av standardiserade prov och jämföra med slutbetyg. Annan diskriminering måste mätas nogrannare, men att pojkars resultat sjunker så pass i förhållande tjejers indikerar ju att något är fel.

    ”Om pojkar idag diskrimineras i skolan (vilket jag betvivlar i så fall är överlagt från skolans sida) så kan man lugnt påstå att det jämnar ut sig i det långa loppet över livet till tjejernas nackdel!”

    Det återstår att bevisa eller motivera. Jag menar på motsatsen, att diskrimineringen börjar i förskolan och skolan och sedan fortsätter hela mannens liv i lag, myndigheters agerande och alla feministiska tidningar som ständigt spyr galla på gruppen män.

  24. Lasse Says:

    @Caj skriver

    ”Jag tror inte att man kan prata om diskriminering av pojkar i svenska skolan förrän vi ser i statistiken att unga män tjänar mindre än unga kvinnor och/eller har svårare att få jobb.”

    Oj vet inte var jag skall börja, kom många floskler och påståenden på samma gång.

    Så kvinnor är lönediskriminerade ?!

    Kan du vara vänlig och påvisa ett yrke eller bransch där lika lön för lika arbete ej råder.

    Om man får ett arbete efter skolan styrs till stor del av marknadskrafter.

    – Vilken bransch man valt.
    – Hur länge man studerat.
    – Om man har någon tidigare erfarenhet från sommararbete etc.

    Att göra en jämförelse mellan könen utan att lägga in ovanstående parametrar är fullständigt absurt.

    Sedan hänvisar du till hela tiden till en bok vilket är högst oseriöst om man inte hänvisar till vilka källor boken grundar sig på.

    Jag kan hänvisa till bibeln om du vill😉

  25. Onkel Kostja Says:

    ”I boken står det att stökiga pojkar får mest uppmärksamhet i skolan”

    Att få skäll som barn gör alltså att man tjänar multum som vuxen? I så fall gör man ju helt fel när man curlar tjejer, man borde alltså ge dem en daglig skopa ovett istället. Är det så du menar?

  26. Musse Pig Says:

    För att börja någonstans:

    ”Om pojkar idag diskrimineras i skolan (vilket jag betvivlar i så fall är överlagt från skolans sida) så kan man lugnt påstå att det jämnar ut sig i det långa loppet över livet till tjejernas nackdel!”

    Hur menar du då?

  27. Medborgare X Says:

    CAJ!

    Om du har sett på de siffror som börjar dyka upp i statistiken om lön för just unga personer, så finns det faktiskt flera tecken på att just unga kvinnor tjänar allt mer än unga män och har lättare att få jobb. Pär Ström har skrivit om detta tidigare både här på bloggen och i hans bok ”Sex feministiska myter”.

    Att påstå att det skulle jämna ut sig i det långa loppet är tyvärr inte sant. Bara för att män tidigare har haft lätt att finna hyfsat välbetalda arbeten som inte kräver speciellt höga betyg eller långa utbildningar så gäller ju inte det idag. Samhället har förändrats. Den typen av industrijobb som inte kräver höga betyg och lång utbildning blir allt färre. Den typen av jobb görs numera i allt högre utsträckning i lågkostnadsländer. Det innebär att de pojkar som inte trivs i dagens skola och som de kvinnliga lärarna inte bryr sig om i speciellt stor utsträckning inte kommer att ha speciellt stor chans att få ett bra jobb. Dessa pojkarna kommer att gå mot ett liv i utanförskap och bidragsberoende. Det är inte till nytta för varken de själva, de duktiga flickorna i klassen eller för samhället i stort. De kommer att leda till stora kostnader för samhället på sikt och de löper en förhöjd risk att hamna i brottslighet. Till ingens nytta. Förutom feminister som gärna vill framställa män som onda och dumma. Så det kanske är därför som dagens kvinnliga lärare och feministiska skolledning skiter i dessa pojkarna?

  28. Sötisen Says:

    Är det på grund av en medfödd biologisk defekt i själva hjärnan som feminister alltid försöker släta över att pojkar, bevisligen, systematiskt missgynnas – av vuxna kvinnor – genom hela skolsystemet?

    Eller har feministen bara socialiserats att hata vissa barn, ganska exakt hälften av alla världens barn. Alla barn födda med penis. Feministiskt blind för individen, barnet, könskollektivet ska missgynnas, hatas, straffas?

  29. NisseNyfiken Says:

    CAJ:
    Pojkar diskrimineras de facto i dagens skola. De presterar bättre på nationella prov än vad betygen visar, vilket tyder på en solklar betygsdiskriminering. Även skolverket har påtalat detta i sina rapporter ett antal år.

    https://genusnytt.wordpress.com/2011/02/10/ny-statistik-pojkar-betygsdiskrimineras/
    http://aktivarum.wordpress.com/2011/02/10/svenska-skolan-betygsdiskriminerar-pojkar-varfor/

    Och på vilket sätt jämnar den betygsdiskriminering, som bla lett till att dubbelt så många tjejer än killar numera går högre utblidningar, ut sig till tjejernas nackdel!?

  30. Musse Pig Says:

    Angående Liza Marklund så har hon avslöjats som en iskall bedragare. Läs ”Mia-sanningen om Gömda” av Monica Antonsson och ”Vingklippt- Den sanna historien om stiftelsen Paradiset” av Elisabeth Hermon. Liza Marklund försvarade sig med att det ingick i hennes ”projekt”, vilket uppenbarligen gick ut på att skapa en verklighetsbeskrivning som understödjer den radikalfeministiska teoribildningen och agendan.

  31. Medborgare X Says:

    CAJ!

    För övrigt har du helt fel i att män skulle ha stöttat varandra i alla tiden. Det är till och med ett påstående som går emot synen på den manliga könsrollen, att hela tiden tävla om att stå högst i hierarkien och ha hög status. Att då samtidigt påstå att män skulle stötta varandra faller på sin egen orimlighet. Det vore att rycka undan stegen under ens egna ben.

    Om man ska stötta varandra i ett jämställt samhälle så ska det ske oberoende av kön. Att stötta enbart baserat på kön leder enbart till könskrig och osämja. Men det är ju precis det som feminister som Liza Marklund vill, så det är inte underligt att just hon är författare till en dylik bok. Att det sedan finns kvinnor som dig som följer hennes uppmaning säger tyvärr mer om dig än om samhället i stort.

  32. Lasse Says:

    @Medborgare X

    Här får du några länkar.

    https://genusnytt.wordpress.com/2010/10/07/unga-kvinnor-gar-om-man-i-lon/

    https://genusnytt.wordpress.com/2010/12/13/engelska-kvinnor-tjanar-mer-an-man/

    https://genusnytt.wordpress.com/2011/04/04/nu-tjanar-jantorna-mer-an-guttarna/

    https://genusnytt.wordpress.com/2011/04/29/kvinnor-tjanar-mer-an-man-i-en-hel-bransch/

  33. Lasse Says:

    Länkarna var självklart menade för Caj.

  34. Musse Pig Says:

    Det finns många blogginlägg om Liza Marklund eftersom gammelmedia skyddar henne. Här är ett par artiklar: http://medborgarperspektiv.blogspot.com/2009/02/locket-pa-for-liza.html
    http://www.newsmill.se/node/3152

  35. Musse Pig Says:

    Caj, så du förstår, att referera till Liza Marklund är bland det sämsta du kan göra för att ge trovärdighet till dina argument.

  36. Harry Says:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13752487.ab

    Kvinnor tycks ha inbyggda egenskaper som gör dem mer lämpliga ,helt enkelt. Vet inte riktigt vad som hände med ”bara en social konstruktion”. Kanske nåt man släpper till förmån för biologi när kampen vunnits?

  37. CAJ Says:

    Boken jag refererar till refererar till en undersökning från 1990 som heter ”Könsmönster i klassrummet”, men som jag skrev i tidigare inlägg så kan det vara gammal information och att skolan idag ser helt annorlunda ut och ni har helt rätt i att skolan idag är en gräslig plats där pojkar medvetet diskrimineras av den feministiska lärarkåren som enbart är ute efter att trycka ner dem och inget annat!

    Jag är en ganska optimistisk person som tror människor om gott så jag tror inte att det finns en illvillig systematik i detta utan snarare att man har reagerat på tidigare forskning att flickor i många år har missgynnats i skolan och att man vill lyfta dem snarare än trycka ner pojkar. Tyvärr kanske det i vissa fall har gått för långt i denna iver att hjälpa tjejer och det är ju verkligen tråkigt om det sker på pojkarnas bekostnad. Det jag vill ha sagt är att det var inte bra tidigare heller för då missgynnades tjejerna. Det måste finnas en balans där alla barn får samma chanser i skolan oavsett kön!

    Jag vill för övrigt rekommendera denna länk på TED Talks kring utbildning/pedagogik som jag tycker är väldigt intressant och som inte tar utgångspunkt i stereotypa könsuppdelningar utan utifrån andra perspektiv på lärande. http://www.ted.com/talks/lang/eng/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

  38. Jo Says:

    Medborgare X:

    ”För övrigt har du helt fel i att män skulle ha stöttat varandra i alla tiden. Det är till och med ett påstående som går emot synen på den manliga könsrollen, att hela tiden tävla om att stå högst i hierarkien och ha hög status. Att då samtidigt påstå att män skulle stötta varandra faller på sin egen orimlighet. Det vore att rycka undan stegen under ens egna ben.”

    Sen när är det något motsatsförhållande mellan att samarbeta/stötta och konkurrera? Det är ju den vanligaste formen av konkurrens, att göra det inom ramen för ett samarbete, en grupptillhörighet. Man stöttar och finner styrka i varandra för att laget/flocken/grabbgänget/tjejgänget ska fungera i sin arbetsuppgift/gentemot motståndare/yttre hot, det vinner laget på. Men vem ska vara ledaren/stjärnan/ballast? Det är där konkurrensen kommer in. Har du aldrig spelat fotboll? Att vara ledare utan en fungerande grupp att vara ledare för är ju bara fånigt.

  39. Torstensson Says:

    ”Jag är en ganska optimistisk person som tror människor om gott så jag tror inte att det finns en illvillig systematik i detta utan snarare att man har reagerat på tidigare forskning att flickor i många år har missgynnats i skolan och att man vill lyfta dem snarare än trycka ner pojkar”

    Men hur lyfter man tjejer utan att det drabbar pojkarna?

    Något är ju uppenbarligen fel när pojkar överlag får sämre betyg än tjejer. Du menar väl på allvar inte att tjejer är smartare än killar, jag får lite den känslan av vissa delar av ditt inlägg. Och om det är så, varför ska killar skuldbeläggas för att skolan inte vet hur man lär ut till killar. När killar får mer uppmärksamhet så är det också för att dom är stökiga, inte för att man vill lära dom räkna tex. Bråkiga killar får uppmärksamhet för sin bråkighet och knappast för att dom erbjuds dåliga förutsättningar från skolan.

    Det känns också som att man gör allt för att ta död på det man anser vara en myt att män är sämre men också bättre i matematik än kvinnor. Dvs män har bättre extremvärden, det finns fler manliga genier samtidigt som det finns fler manliga underpresterare. Såg ett inslag på hur man försökte säga ”titta, kvinnor är på mäns nivå nu i antalet duktiga på matematik” Saken var den att man hade aktivt befrämjat kvinnliga studenter, satsat på dom och så visade det sig att kvinnor blev i majoritet på toppen, men det roliga är att dom tog inte med toppen av toppen i sin rapportering. Min gissning är för att det visade sig att trots den enorma kvinnosatsning dom gjorde på kvinnor vid detta universitet så kom dom inte förbi att den absoluta toppen fortfarande var män. Däremot fick man fram att kvinnor överlag gått om män.

    Självklart får tjejer bättre betyg idag för att tjejer framhävs och för att undervisningen mer och mer gått till grupparbeten (för att spara in på lärartjänster) och så har man lämnat den tydliga katerundervisningen. Om det är det du menar med att främja killar så har man lyckats starkt med att sänka killar. Är det rättvist?

    Du framstår i mina ögon som en kvinnochauvinist.

  40. Torstensson Says:

    Tittar man på humanioraprogrammen så tror jag man hittar extremt få salstentor och desto fler inlämningsuppgifter som ligger på samma datum. Så var det för min kusin. Vid salstentorna som dom hade 2 stycken under 3 år hade killarna bättre resultat än tjejerna. Inlämningsuppgifterna var tjejerna bäst på att ha gjort i tid. Jag blev inte förvånad när jag hörde detta.

  41. Torstensson Says:

    Med tanke på hur Liza Marklund undanhöll siffror och lyfte fram andra och hur hon vinklade saker från BRÅ så tar jag alla hänvisningar till siffror som hon uttalat sig om med en stor skopa salt. Hon är inte trovärdig alls för mig.

  42. NisseNyfiken Says:

    CAJ:
    Här hittar du en annan intressant TED Talk:

  43. AV Says:

    CAJ: Jag jobbar i skolan sedan 13 år och har barn där. Så här kommer lite reflektioner:

    -Ett problem är den stereotypa bilden av pojkar och flickor som råder. Pojkar är störiga och tar plats och flickor är duktiga och stressar ihjäl sig. Visst finns de, men bilden är mycket mer komplex än så. Det finns massor av flitiga tysta pojkar och flickor som stör sina grannar. De missas dock i debatten.

    -Skolans norm har blivit flicka. Pojkar utvecklas rent biologiskt senare I GENOMSNITT. Därmed får de epitetet ”efter”. Men det är de ju inte.

    -Ja, det är vissa biologiska skillnader på flickor och pojkar I GENOMSNITT. Fler pojkar har mer spring i benen (och en del flickor med för den delen) än vad de får utlopp för. Om man inte får utagera på rasterna och sedan får en massa stillasittande fylla-i-uppgifter och ritpyssel, som de inte gillar, är det inte underligt att det skär sig i skolan.

    -Parallellt med att pojkarna ska ha möjlighet att utagera på rasterna, utaktiviteter och idrotten, ska man också sätta förväntningar på pojkarna. Det duger inte med ”men pojkar är ju pojkar” och lämna dem vind för våg, eller (kvinnliga) lärare som ska vara extramammor. En lärare ska vara en positiv vuxen förebild som kan sätta gränser. Nu är vi på skolan och här gäller skolregler! Och som faktiskt också ger positiv beröm när man som pojke gjort något bra.

    -Det gäller att vara lyhörd på både killars och tjejers reaktion på att de inte känner sig hemma. Rent statistiskt finns det tre grupper elever. De som gillar skolan, de som accepterar skolan och de som inte vet vad de gör där. Pojkar och flickor i sista gruppen tenderar att reagera olika. Pojkarna skiter i skolan och flickor gör åtminstone lite av vad läraren säger, dock utan att förstå varför.

    -Tyvärr utgår många lärare från sig själva. De ser sig själva i eleven och gynnar dem de tycker om. Därmed kan man som tjej få fördelar av kvinnliga lärare om man är duktig och gör vad man blir tillsagd. Jag säger inte att fler män behövs för att favorisera pojkar, men de behövs för att vara trygga vuxna män, likt barnen fick hjälpa pappa på gården/verkstan förr. Till det har det varit en ständig uppmaning att släppa fram tjejer och bromsa killar. Nu får ”ni killar” vara tysta!, trots att det bara var två som bråkade. Får man ständigt höra nej nej nej (vilket är bra ibland), aldrig höra bra jobbat och dessutom får höra att det är fel på dem som killar i något genusgeneraliseringsprojekt, är det klart man vänder i dörren.

    -Kvinnliga lärare skulle kunna vara bra förebilder för killarna om de aktivt deltar i de ”pojkiga” aktiviteterna på rastvakten och gör en undervisning med annat än pyssel. Men de gör ju inte det. Då behövs fler män i småskolan som komplement. Det är faktiskt bara de senaste 100 åren barnuppfostran varit en ”kvinnlig” syssla. Innan fick man minsann umgås med pappa också och hjälpa till med gårdens göromål.

    Så det var lite man kan göra i skolan för att göra den mera jämställd och få upp killarnas resultat, istället för att bara skylla på ”antipluggkultur”. Fast egentligen är det både killars och tjejers resultat som sjunker. Killarnas bara lite fortare.

    Och vad gäller ditt ”det jämnar ut sig i längden” så nej. De duktiga killarna med tävlingsinstinkt kommer givetvis att klättra högt och tjäna pengar. Det kommer även kvinnor göra tills de skaffar barn. De flesta studerande kvinnor går treåriga program till lågbetalda offentliga yrken. Det använder de sina fina betyg till. Så i de övre skikten kommer det se ut som om män klarar sig ändå. Men det är i andra änden det blir problem. Det kommer finnas en underklass av manliga drop outs, som kommer få svårare att få jobb. Men dem ser man som vanligt inte i den feministiska debatten präglad av the apax fallacy.

  44. Daniel Says:

    Om nu stereotypa könsroller verkligen ett problem, så borde ju pojkarna prestera mycket bättre idag än vad de gjorde för 40 år sen.
    Men utvecklingen verkar ju gå åt det andra hållet, så vad är det egentliga problemet.
    Könsroller/könsmönster? Knappast.

    Personligen så tror jag att man helt enkelt har lyft tjejerna på pojkarnas bekostnad (rättvisa enligt feminister) genom att anpassa skolan och undervisningen, så att den passar tjejer bättre.

    Har precis blivit pappa och fått en son, över min döda kropp att jag kommer sätta honom i någon skolan där man praktiserar marxistisk pseudovetenskap.

    Tur att min sambo är en välbetald akademiker och även jag så snart jag har fått min examen.
    Då kan jag helt enkelt köpa min son fri från detta vansinne och välja en skola där undervisning kommer främst i alla lägen, kosta vad det kosta vill.

  45. Frogfish Says:

    @CAJ:

    ”Om pojkar idag diskrimineras i skolan (vilket jag betvivlar i så fall är överlagt från skolans sida) så kan man lugnt påstå att det jämnar ut sig i det långa loppet över livet till tjejernas nackdel!”

    Vilket j*vla resonemang!!! Med det resonemanget skulle man ju kunna hävda oavsett hur kvinnor diskrimineras (eller har diskriminerats) så spelar det ingen roll. Det jämnar ju ut sig med att kvinnor lever längre än män. (Inser du skitsnacket?).

    Man kan inte blanda äpplen och päron. Undrar om den betygsdiskriminerade killen tycker det är ok bara för att en annan kille fick ett bra jobb på sin farsas firma. Då är det ju skit samma att den första killen fick direktbiljett till det undre skiktet i samhället.

    Istället för att släta över en orättvisa med en annan är det väl bättre att vi försöker ta bort så mycket oskäliga orättvisor vi kan?

    Tänk om, tänk rätt.!

  46. Tupp! Says:

    Vet inte om ni tagit upp det här. Men ni missade väll inte detta i
    Ann-Maris blogg:

    http://nlt.se/startsidan/lanet/1.1381132-domd-for-logn-om-valdtakt

    //T

  47. Nova Says:

    @Tupp! : Jamen, hon hade ju behov att få uppmärksamhet. Ska det vara så svårt att förstå?

  48. Joakim Says:

    Nova, siktar du på att bli jämställdhetsfeminister?

  49. Jimmy Says:

    Jag har en son som snart ska börja skolan, förhoppningsvis blir det ingen kommunal skola för där får han inte rättvisa förutsättningar, det har vi ju sett gång på gång

  50. En Läsare Says:

    Och samtidigt är den svenska skolan sämre än någonsin. Elevernas resultat står sig inte internationellt sett.

  51. AV Says:

    Jimmy: Bara för att det är en friskola behöver den inte vara bra och alla kommunala skolor är inte dåliga.

    Åk till de skolor som finns i närheten, prata med lärare, skolledare och föräldrar.

    Undersök hur de ser varje elev, hur de arbetar, uteaktiviteter, hur ser de på flickor/pojkar mm.

    Jobbar själv på en friskola och har barnen på en kommunal montessoriskola med små klasser. Så se varje skola för sig och stirra dig inte blind på epitetet fri.

  52. JD Says:

    @CAJ!

    Du talar verkligen med kluven tunga då du menar att eventuell diskriminering av pojkar inte spelar någon roll eftersom Män enligt dig ändå har fler fördelar än vuxna kvinnor. Samtidigt menar du att Kvinnor ska stödja kvinnor och Män ska stödja män och inte att Vuxna ska stödja barn oavsett deras kön.
    Du refererar till en bok fast egentligen är det boken som istället refererar till din sjuka cyniska syn på barns arvssynd och vad dom gjort sig förtjänta av för hjälp pga den.

    Jag mår illa av en sådan mental slapphet och cynisk inställning till andra människor CAj!
    Kan bara tycka synd om dig!

  53. JD Says:

    Förhoppningsvis jobbar du inte med barn eller har du inga barn Cai

  54. Kommentar Says:

    Systematisk vanvård av pojkarna. Av könspolitiska skäl.

  55. Jämställdhetsfeministern Says:

    Bra att jämställdheten går framåt. Men än är de duktiga flickorna inte tillräckligt överlägsna och de blir dessutom störda av de bråkiga pojkarna med sin antipluggkultur. Vissa pojkar får till och med fortfarande bättre betyg än vissa flickor. Så än är pojkarna överordnade flickorna. Vi behöver med andra ord rikta ännu mer stöd till de duktiga flickorna!

  56. herregud Says:

    CAJ
    ”Jag tror inte att man kan prata om diskriminering av pojkar i svenska skolan förrän vi ser i statistiken att unga män tjänar mindre än unga kvinnor och/eller har svårare att få jobb.”

    Det finns statistik som visar att unga män tjänar mindre. Dels för att dom har svårare att få jobb och också att tjejer gör karriär snabbare. Det är ungefär sisådär 70000 mer arbetslösa män än kvinnor idag i Sverige.
    varför vet du inte? Vem har sagt det där till dig?

  57. Sigvard Says:

    Principen bakom det som nu drabbar oss män kan till stor förklaras av den princip som upprättades av Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770–1831).

    Å andra sidan visste inte Hegel något om psykopater.

    Dessa trivs bättre än andra i oklara lägen som t ex när ett företag växer mycket fort eller när två (stora) företag slås ihop och regelverken blandas och controller-funktionerna är nedsatta.

    Det oklara samhällsläge som har uppstått som en följd av feminismens (feminismernas) genombrott, är julafton för psykopater.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: