Elisabet Höglund kritiserar kvinnnors straffrabatt

by

Elisabet Höglund skriver i en krönika att det svenska rättsväsendet ger kvinnor rabatt på straffen – vilket i och för sig inte är någon nyhet för läsare av GenusNytt. Men det är ovanligt att en etablerad mediaperson tar upp saken.

Höglund tar avstamp i den nyligen avkunnade domen i det så kallade barnporrmålet, där alla kvinnor slapp fängelse medan den ende mannen dömdes till ett års fängelse. Jag citerar Höglund:

”I domen säger tingsrätten att mannen ”utnyttjat kvinnornas dåliga psykiska tillstånd och längtan efter mänsklig närhet efter personliga kriser”. Detta är naturligtvis bullshit och enbart ett sätt att förringa de brott som kvinnorna gjort sig skyldiga till. Barnporr kan väl aldrig ­ursäktas, även om en kvinna just gått ­igenom en skilsmässa.

Kvinnorna är i högsta grad ansvariga för sina brott. Det går inte att skylla på att en man lurat dem. Men detta är ­typiskt för rättsstaten Sverige. Kvinnor som begår brott anses inte behöva ta fullt ansvar för sina handlingar. De har i stället manipulerats av män. Därför ska de dömas till lägre straff än män.

[…]

Trots att lagen alltså ger utrymme för fängelsestraff dömdes inte en enda av kvinnorna till fängelse. Detta är ­anmärkningsvärt. Med förra veckans ­milda domar har Falu tingsrätt satt standarden för hur den här sortens brott ska betraktas och bestraffas när gärningsmännen är kvinnor.”

Elisabet Höglund kommer in på två andra kända fall där kvinnor dödat, och avslutar sin krönika med denna formulering:

”I Sverige råder ingen likhet inför ­lagen eftersom en kvinna nästan alltid kan räkna med att få rabatt på sitt straff.”

Tack Elisabet för att du skriver så icke-PK!

Jag kan konstatera att det råder mansdiskriminering i rättsväsendet. Det borde vara en av de viktigaste frågorna i hela jämställdhetsdebatten. Hur kan det komma sig att det är en icke-fråga?

Tack för tipset, Erik!

För övrigt: Detta är de gåvor som Hjärt-Lungfonden föreslår som julklapp i år. Något som fattas? Tack för tipset, Johan!

62 svar to “Elisabet Höglund kritiserar kvinnnors straffrabatt”

  1. johanna Says:

    ”Men det är ovanligt att en etablerad mediaperson tar upp saken.”
    På vilket sätt är det ovanligt? Du verkar hitta människor som håller med dig i jämställdhetsfrågor väldigt ofta tycker jag. Roland Poirier Martinsson till exempel.

  2. Sötisen Says:

    I och med att du, feminist-johanna, motvalls-bjäbbar om fullständigt uppenbara självklarheter bevisar du ju faktiskt direkt att du bara är en tvättäkta idiot. En feministisk svettprutt i cyber-rymden. Har du tänkt på det?

  3. ninnitokan Says:

    Jag vet ju inte om krönikören läst domen eller inte, men för egen del är det för tidigt att uttala mig om huruvida domarna innehåller ”kvinnorabatt”.(Det skulle dock inte alls förvåna mig) Vad jag förstått har mannen haft en mängd barnpornografiskt material och sysslat med en relativt omfattande spridning (till de 23 andra). Både mängd och typ av material, spridningen och produktion är faktorer som enligt lagen ska vägas in.

    Jag ämnar att läsa domen och får återkomma sen med min bedömning.

  4. Joel Johansson Says:

    Professor GW hävdade ju i veckans brott att kvinnlig straffrabatt är en myt. Jag vet inte vad jag ska tro.

  5. Daniello Says:

    Ang kvinnlig straffrabatt, från åklagarmyndigheten 2007:
    ”Omständigheten att gärningsmannen är man är en omständighet som uppvisar ett visst samband med val av fängelse som påföljd.”

    http://aklagare2.episerverhotell.net/Dokumentsamling/Uppdragochrapporter/Rapporter/Pafoljdspraxis-Sammanfattning-pdf/

    s. 372

  6. Katarina Says:

    Denna viktimisering av dessa åtalade kvinnor överskuggar de verkliga offren – barnen!!!! Häpnadsväckande. En vuxen människa är alltid ansvarig för vad man tillfogar en annan människa…

  7. ninnitokan Says:

    Joel: Det går så lätt att påstå saker i ena eller andra riktningen. I detta feminismens paradis så är ett sånt påstående inget jag skulle sätta mina pengar på om det håller för en granskning.

    Jag har sett en avhandling om just det där med att kvinnor får lägre straff, ska se om jag hittar den igen..

  8. ninnitokan Says:

    Joel igen:
    Här står skrivet om den avhandlingen jag åsyftade i min förra kommentar

    http://www.realtid.se/ArticlePages/201005/24/20100524131041_Realtid222/20100524131041_Realtid222.dbp.asp

  9. Joel Johansson Says:

    @ninnitokan,

    Tackar! GW har vid andra tillfällen tydligen sagt att kvinnlig straffrabatt förekommer. Jag vet inte om jag minns helt fel eller om han var tvungen att påstå motsatsen därför att programmet gick i SVT.🙂

  10. ninnitokan Says:

    Joel: Eller så är han som resten av folket, förblindad av feminism-indoktrinering så det där ”låter rätt”;D

  11. johanna Says:

    Sötisen: Nej, det har jag faktiskt inte tänkt på. Vilka självklarheter syftar du på? Jag tycker det är fel av Pär Ström att få det att låta som om han är i en liten minoritet med sina åsikter. Det finns många feminister i samhället men det finns också väldigt många anti-feminister och båda sidor får sin plats i media.

    Och angående artikeln, jag tycker självklart att kvinnor och män ska få samma straff för samma brott, domen är inte feministers version av rättvisa.

  12. Leif Says:

    @ Johanna
    ”På vilket sätt är det ovanligt?” frågar du.
    Menar du med det att det är vanligt att media tar upp frågan om straffrabatt för kvinnor?
    I så fall: exempel tack!

  13. noterat Says:

    Joel Johansson bör tro mer på verkligheten än på en PK G W.

  14. Helena Says:

    Joel Johansson säger 25 oktober 2011 kl. 19:08: ”Professor GW hävdade ju i veckans brott att kvinnlig straffrabatt är en myt.”

    Gustav Willy (Gone Wild) missar ibland.

    Han kan redan så mycket att han inte tycker han behöver läsa på något mer.

  15. ParStrom Says:

    Man kan tyvärr inte lita på Leif GW. Jag vet. Jag bad att få intervjua honom om personlig integritet för att lägga ut på internet som en del i opinionsbildningen. Jag sa så. Intervjun genomfördes. Efter något år upptäckte media en kontroversiell sak han sade i intervjun. Då sa han till journalister att jag hade fört honom bakom ljuset genom att lägga ut intervjun på nätet, han låtsades att det bara skulle varit en privat intervju. Vad nu en sådan skulle vara bra för.

  16. fundersam Says:

    Hur ska kvinnor kunna anförtros att sitta i styrelser för multinationella storföretag eller ha andra ansvarsfulla uppdrag om de är så lättmanipulerade och oförmögna att ta ansvar för sina egna handlingar att de närmast borde omyndigförklaras och ha en god man som tar hand om dem?

  17. JD Says:

    Elisabeth säger bara det hennes yngre kollegor utan integretet inte vågar säga av rädsla för att bli utstött från den feministiska inre kretsen.
    Kan det vara så?

  18. Ulf Andersson Says:

    @ ninnitokan
    ”Jag vet ju inte om krönikören läst domen eller inte, men för egen del är det för tidigt att uttala mig om huruvida domarna innehåller ”kvinnorabatt”.”

    Menar du att någon av kvinnorna fick fängelsestraff,
    något som män hade fått för samma brott –
    eller vad menar du med att det är för tidigt för dig
    att uttala dig angående straffrabatt?

    För övrigt:
    Ursäkta oss män för att vi saknar hjärtan (ironi)
    http://www.dads-r-us.se/2009/03/23/ursakta-oss-man-for-att-vi-saknar-hjartan/

  19. Chroni Says:

    Är kvinnohjärtan så olika mäns? >_>

  20. johanna Says:

    Leif: Jag har uttryckt mig väldigt oklart märker jag nu. Kommentaren handlade mest om att jag vänder mig mot att Pär Ström uttrycker sig som om att han och de som tycker som han är i minoritet. Framför allt kontra feminister, när i själva verket även anti-feminister får mycket utrymme i media. Men jag tog det lite ur sitt sammanhang och det lät galet i förhållande till artikeln, så jag ber om ursäkt för det.

    Men åter till artikeln. Nej, straffrabatt för kvinnor diskuteras nog inte så ofta, men det finns ingen motvilja till det heller. Jag som feminist är ju självklart emot straffrabatt för kvinnor. Det är nog alla. Feminister som icke-feminister.

  21. ninnitokan Says:

    Ulf:
    Naturligtvis inte.

    Jag är ingen expert på straffpåföljd för barnpornografibrott, men vad jag förstått av det lilla jag läst om det ämnet (SOU 2007:54, den är gammal nu dock) så är det inte nödvändigtvis fängelse som är påföljden.
    Vad får man fängelse för och vad får man böter för?
    Har kvinnorna dömts till annan dom för dom är kvinnor eller för där är olikheter i brott? Skiljer det i brottslig historia? Tidigare domar?

    Jag vill helt enkelt inte uttala mig om saker innan jag gjort en egen bedömning. I detta ämne har jag för lite sakkunskap för att göra det på en höft. Jag grundar mina åsikter i fakta jag själv gräver i, aldrig annat.:)

  22. Hanna Fridén Says:

    Jag tycker att det är förjävligt att de fick så låga straff. Hela allt det där är så sjukt vidrigt att man vill spy.

    Men i relation till det låga fängelsestraffet mannen fått som begått ett högre straff enligt Sveriges straffskala (spridning av barnporr döms hårdare än konsumtion av det, och det bedöms även efter hur stor spridningen är och omfattningen av mängden av barnporr man innehar och naturen av barnporren) så är jag inte förvånad. ALLA fick skitlåga straff.

    Har någon av er läst domen, undrar jag? Det har nämligen jag. Överhuvudtaget så ska jag medge att jag tycker att straffet för den här sortens brott är för lågt, för utnyttjande av barn är aldrig okej, och jag skulle velat ha sett samtliga i fängelse. Men jag är rätt hårt i det här avseendet.

    Men jag har läst domen och det är självklart att mannen får högre straff för han har begått grövre brott. Han har haft stora samlingar av barnporr till skillnad från kvinnorna. Han haft grövre material än kvinnorna. Han har aktivt spridit barnporr till skillnad från kvinnorna,

    Det blir ett högre fängelsestraff. Kan ni inte försöka göra matten själva någon gång? För just nu tycker ni att det är diskriminerande att en grupp kvinnor som, enligt Sveriges straffskala, begick mildare brått inte bedöms lika hårt som en man som gick ett grövre brott. Och DET, och NÅGOT, är ju diskriminering.

    Man kan inte bortse från brottet folk faktiskt begår bara på grund av deras kön.

    Däremot håller jag med om att män oftare misstänkliggörs i såna här fall, att de oftare utreds, att de flesta länder och Interpol inte ens tror att kvinnor kan begå den här sortens brott: Såna saker är rena felaktigheter och har behandlats av mig med flera ett flertal gånger.

  23. michael Says:

    Det var som en kvinnlig advokat sa på tv.4 i ett program för några år sedan om sexuella övergrepp på barn.Även om en kvinnlig förövare tillstyrker brott så läggs ofta förundersökningen ner och inget åtal väcks.Vilket aldrig sker med en man

  24. Ulf Andersson Says:

    @ ninnitokan
    Jag är med på att fängelse inte nödvändigtvis behöver vara
    påföljden av ett brott.

    Det jag ville ha sagt var, att kvinnor i regel blir behandlade
    med silkesvantar av rättsväsendet (inte bara i Sverige) –
    medan en man som begår samma eller likvärdig gärning som
    kvinnan, automatiskt får fängelse och helst ska man
    kasta nyckeln till cellen också…………

    Ett exempel på olika straffsatser för samma ”brott”:
    http://www.dads-r-us.se/2009/01/28/17-aringar-hade-sex-med-14-aringar-9-manader-eller-25-ar-i-fangelse-beronede-pa-kon/
    Två 17-åringar har sex med 14-åringar.
    En 17-årig tjej har sex med en 14-årig kille
    och döms till 9 månader i fängelse.
    En 17-årig kille har sex med en 14-årig tjej som blir gravid:
    killen döms till 25 (tjugofem) års fängelse!

    Referens:
    http://www.dads-r-us.se/2009/01/28/17-aringar-hade-sex-med-14-aringar-9-manader-eller-25-ar-i-fangelse-beronede-pa-kon/

  25. ninnitokan Says:

    Ulf:

    Jag har känslan av att det är så också, men uttalar mig alltid med försiktigthet när jag inte vet säkert.

    Just vad gäller denna dom, anser jag mig kunna se just det som Hanna Fridén visar på. Men det grundar sig på medial information, knappast en trovärdig källa.

    Om vi hojtar om ”kvinnorabatt” och orsaken egentligen är att brotten är av olika grad, vad gäller mannen resp. kvinnorna, så tycker jag vi gör jämställdismen en otjänst. (Åter igen, se Hanna Fridéns kommentar. Jag vill som en bisak säga att jag inte är helt ense med Hanna Fridén tex vad gäller lämplig straffpåföljd för detta brott. Men jag tycker hennes kommentar är tänkvärd.)

    Därför är det vettigt att uttala sig med försiktighet om man inte har torrt under fötterna.

  26. Sven Says:

    Även bloggen skeptichick skriver om detta, mycket bra också:
    http://skepchick.se/2011/10/22/det-ar-syndare-om-manniskor-med-fitta/

  27. Joel Johansson Says:

    @Hanna Fridén,

    Det är förmodligen rimligt att mannen ska ha ett högre straff än de övriga och att samtliga borde fått högre straff, men det mest tokiga i övrigt är ju att mannen ”utnyttjat kvinnornas dåliga psykiska tillstånd och längtan efter mänsklig närhet efter personliga kriser”. Jag vet inte om syftet med den bedömningen är att lägga mer ansvar på mannen eller att lägga mindre ansvar på kvinnorna. Det är väl ändå ett rimligt antagande att man inte gjort samma bedömning om gärningsmännen vore just män.

  28. ninnitokan Says:

    Joel:
    Om jag ska gissa så kommer det uttrycket troligen från kvinnornas försvarsadvokat. Han spelar isf på ”kvinnokortet”. Det är en försvarsadvokats uppgift att göra sin roll för sin klients bästa. Att han då även utnyttjar kvinnokortet ser jag som hans förbannade plikt. Felet ligger inte där utan att detta kort öht finns i vårt samhälle.

    Vi måste få bukt med offergörandet av kvinnor, det är av ondo för hela samhället. Kvinnor så väl som män.

  29. Joel Johansson Says:

    @ninnitokan,

    Nej. Ska man tro Elisabet Höglund så är denna formulering hämtad från tingsrättens dom!

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/elisabethoglund/article13833230.ab

  30. Jenny Says:

    Hej Pär Ström. Jag är en ung tjej som varje dag ser orättvisa för att jag just är tjej. Jag blir uppriktigt sagt ledsen när en människa som du lägger ner så mycket tid och arbete med att försöka motbevisa detta. Hur är det möjligt undrar jag? Och jag tycker så vansinnigt synd om dina två döttrar du har. Hoppas dom kommer klara sig fint utan sin pappas stöd.

  31. Sötisen Says:

    Feminist-Jenny, ta av dig den löjligt uppenbart förljugna offerkoftan.

    Tack på förhand.

  32. Jenny Says:

    Hur kan du säga så? Jag tänker som fan bära offerkoftan, och med all rätt!

  33. Daniel Says:

    @Jenny
    ”Jag blir uppriktigt sagt ledsen när en människa som du lägger ner så mycket tid och arbete med att försöka motbevisa detta”

    På vilket sätt skulle han göra det menar du, det är en sak att komma med en massa påståenden.
    Men kan man inte backa upp dem med fakta så är de inget annat än skitsnack.

    Så Jenny tänker du fortsätta snacka skit?

  34. Joakim Says:

    @johanna
    Vi anser inte bara att enskilda feminister får mer medial uppmärksamhet än antifeminister, utan även att media är feministiskt vinklat i helt vanliga nyhetsinslag. Man har liksom köpt att genusvetenskap är empiri och låtit det bli standard. Den andra biten rapporterar man inte lika mycket om.

    @Jenny
    Du går till personangrepp mot Pär och förväntar dig att bli tagen på allvar? Du kommer inte vinna någon sympati här, så ge bara upp.

  35. Joakim Says:

    @johanna (önskar så att det fanns en redigeringsknapp)
    Det finns nog ingen feminist som talar om straffrabatt i positiv anda, men det är inte heller helt ovanligt att feminister helt omedvetet antar att kvinnor i allmänhet förtjänar hänsyn till förmildrande omständigheter.

  36. Pia Says:

    ”Ninnitokan” är sponsrad av Pär Ström! Hon är en man och betald liksom den spelande tjejen Jonna. Varför är folk så jävla naiva?

  37. Pia Says:

    Joakim, har du någongång tänkt tanken, tycka synd om sig själv ger inte mer än minnen från när mamma gav dig bulle å mjölk som 7-Åring!?

  38. Pia Says:

    Joel Johansson, läste ditt inlägg mot Erik. Höll på dig i början! Och ansåg att du hade fina åsikter om kvinnor versus ytlighet. Sedan slängde du in handuken bara? Erik/aktivarum är inte så svår egentligen😉

  39. Pia Says:

    Daniel, nu lägger vi ner den där tonen mot Jenny. Jag förstår att du funnit en gemenskap här men försök vara lite manlig och vuxen. Utan att hoppa på en och samma. Det är nämligen mindre starkt. Kärlek å duvor från pia i pisa

  40. NisseNyfiken Says:

    Jenny, jag vet inte vilka orättvisor du anser dig vara utsatt för. Du får gärna förklara lite närmare. Att du ”tycker så vansinnigt synd om” Pärs döttrar är bara fånigt. Om du inte mot förmodan känner dem personligen är det bara ett fult påhopp på Pär. Jag tycker mer synd om dig som vad det verkar lever i en (fantasi?)värld full av orättvisor mot dig enbart för att du är tjej. Min gissning är att du svalt de feministiska myterna med hull och hår, och då är det klart att du känner dig utsatt. Hoppas du en dag finner kraften i dig själv att slänga av dig offerkoftan, Jenny. Kram

  41. Grodan Boll Says:

    ”dåliga psykiska tillstånd och längtan efter mänsklig närhet”

    Pedofili anses vara en störning och inte en sexualitet, vilket ger att alla pedos är i ett dåligt psykiskt tillstånd.

    De flesta människor längtar efter mänsklig närhet. Pedofilerna föredrar den bara av en annan del av befolkningen.

    Allmän straffrabatt för alla som älskar barn på mer än påbjudet sätt?

  42. ninnitokan Says:

    Pia säger:
    26 oktober 2011 kl. 4:30

    ”Ninnitokan” är sponsrad av Pär Ström! Hon är en man och betald liksom den spelande tjejen Jonna. Varför är folk så jävla naiva?

    Det har hänt några gånger nu att jag påstås vara betald (eller är ett troll. Det måste väl betyda att jag ses som ett hot för jag gör detta bra? Tycker ni inte det är läge att Pär börjar betala mig då?;D

  43. Carl Says:

    ”Rabatt” på brott är en myntad sägelse.

    Men tro på det om ni vill, Svenssons.

    Dock lider rätten av samma mänsklighet som de flesta av oss.

  44. ninnitokan Says:

    Jenny:
    Jag är en ung tjej som varje dag ser orättvisa för att jag just är tjej. Jag blir uppriktigt sagt ledsen när en människa som du lägger ner så mycket tid och arbete med att försöka motbevisa detta.

    Det finns saker som är riktigt jävla pissiga med att vara tjej i dagens samhälle och dom sakerna är inte få. Tacka du nutidsfeminismen för din situation.

    Pär försöker dock inte ”motbevisa” att även kvinnor har en taskig situation utan att visa på lögner i vårt samhälle som slår mot oss alla, kvinnor som män. Han visar det ur ett manligt perspektiv(naturligtvis är det ett perspektiv som är lättast för honom att se) jag försöker visa på samma sak ur ett kvinnligt perspektiv.

    Tyvärr är ganska många, lik som du själv tycks vara, förblindade av andras situation. Det gör att många män här inte ser kvinnors feministens nitlotter precis som du inte tycks se hur grabbarna i din omgivning drabbas. Jag vill inte väga kvinnors elände mot mäns elände. Jag tänker inte könskriga, det får feminister hålla på med. Jag vill vi som människor och individer ska ro tillsammans. Men det kan vi inte göra förrän feministernas båt är övergiven. Därför är Pärs jobb viktigt.

  45. Carl Says:

    Höglund är för övrigt den galnaste kärringen som existerar. INGEN bör ta något av det hon säger på allvar.

  46. Ale Says:

    Jenny: Feminister förtrycker kvinnor nästan lika mycket som män om inte mer eftersom om kvinnor inte gör det som feminismen vill att de ska göra så straffas de.

    Det är därför ett allt större antal antifeminister är kvinnor. De inser att det inte finns mycket till egentlig frihet inom feminismen.

  47. Joel Johansson Says:

    @Pia,
    Jag gillar inte hans debattteknik och valde att avstå. Jag kände att jag sagt det jag ville säga och har inte ens läst hans senaste inlägg. Tack iaf🙂

  48. Hjalmar Says:

    Carl = Troll

    Pia = Feministtroll…

  49. JD Says:

    @Jenny

    ”Hej Pär Ström. Jag är en ung tjej som varje dag ser orättvisa för att jag just är tjej.”

    Nej Jenny! Det tror jag inte ett dugg på.
    Men om du eller någon annan kan ta upp ett exempel på det du säger så kan jag ändra mig! (Vilket ingen kommer att göra!)

  50. Backlash Says:

    Ale – Män i allmänhet förtrycker inte kvinnor. Det finns män som gör det, men de är inte i majoritet.

  51. ninnitokan Says:

    JD:
    ”Nej Jenny! Det tror jag inte ett dugg på.
    Men om du eller någon annan kan ta upp ett exempel på det du säger så kan jag ändra mig! (Vilket ingen kommer att göra!)”

    Det är inte lätt att vara (ung) tjej heller. Det är ett problem att vi generellt är så förblindade för varandras problematik.

    Jag ska försöka förklara. Det finns otroligt hårda sociala regler kring ”kvinna”, för hur vi ska vara i varenda liten jävla detalj. Om vi inte uppfyller dessa outtalade krav, så får vi en social bestraffning och det är troligen det som Jenny menar med ”orättvisa”.

    Det är det här som Nova också visar på här.
    Det här är ett omfattande problem som vi kvinnor har, som är långt mer subtil än diskrimineringen av män, men inte mindre verklig. Det tog mig långt upp i vuxen ålder att faktiskt våga skita i kvinno-kraven och de sociala bestraffningar jag får för att jag gör ”fel” val.

    I den frågan har feminismen faktiskt inte helt fel. Problemet är att de tror att ”patriarkatet” och männen som är de moraliska väktarna som ser till att straffa kvinnor som ”gör fel”. Jag ska avslöja en hemlighet(som oxå syns i Novas kommentar), det är uteslutande andra kvinnor, aldrig någonsin har jag upplevt det av en man, som straffar mig som kvinna för ”fel” val.

  52. Daniel Says:

    @Pia
    ”Daniel, nu lägger vi ner den där tonen mot Jenny. Jag förstår att du funnit en gemenskap här men försök vara lite manlig och vuxen. Utan att hoppa på en och samma. Det är nämligen mindre starkt. Kärlek å duvor från pia i pisa”

    Häver man ur sig en massa hutlösa påståenden utan att kunna backa upp dem så får man helt enkelt räkna med att få skit.
    Sen om just du inte gillar min ton, det är inget som jag kommer ligga sömnlös över.

    PS: Ditt lilla försök att använda härskarteknik bjöd på ett gott skratt.
    The force is still weak in you young padawan, practice and you will prevail…

  53. ninnitokan Says:

    Backlash:
    Instämmer till 100%, jag har aldrig mött någon sådan man. Det är kvinnor som förtrycker kvinnor.

  54. JD Says:

    @ninnitokan

    Jenny talar om att Pär lägger ned mycket tid på att motbevisa att kvinnor drabbas av orättvisor. Jag tycker inte så utan Pär ifrågasätter varför det skulle vara viktigare att kvinnor inte drabbas av orättvisor än att Män drabbas av orättvisor!
    Jenny skriver sin kommentar i samband med att kvinnliga pedofiler urskuldas för sina brott.

    Menar Jenny att det är rätt att urskulda kvinnliga pedofiler eftersom det även gynnar henne själv och andra kvinnor som utsätts för andra orättvisor?

  55. JD Says:

    Vi kanske till och med ska uppmuntra kvinnor som mår dåligt att göra övergrepp på barn som en signal till allmänheten om att det är synd om kvinnor?

  56. ninnitokan Says:

    JD: Vi är ense, det vet du.🙂
    Hon gör helt fel i sitt påhopp på Pär. Hon har noll koll på vad jämställdism är.

    Men jag anser att det är viktigt att jämställdister inte förnekar kvinnors problematik, vilket jag anser du gjorde med det här ”Nej Jenny! Det tror jag inte ett dugg på.”.
    Min kommentar var inte menad som en egentlig kritik mot dig utan ett sätt att försöka öppna dörren för kvinnorna till jämställdismen.

    Generellt är här ofta en ”anti-kvinnor stämning”, som inte är bra för jämställdismen. Jag har ruggigt tjockt med skinn på näsan, så jag kan stå mot sånt och stanna kvar ändå för att jag tror på jämställdismens ideologi. Jag förstår också helt varför det är så, det är en konsekvens av den diskriminering ni utsätts för.
    Men andra kvinnor kommer vända i dörren om vi inte får till en stämning som välkomnar kvinnor till klubben. Då gör vi om feminismens misstag och skapar en omvänd könskrigs-ställning. Jag vill inte det, jag vill kvinnor och män ska leva i köns-fred och jobba tillsammans för ett jämställd samhälle.

  57. JD Says:

    ninnitokan

    Jag förutsatte att Jenny menade konkreta orättvisor som hon utsattes för pga hon är kvinna och inte subjektiva upplevelser om hur hon anser att hon uppfattas av andra.
    Jag kan inte veta hur hon upplever att hon uppfattas av andra så varför beskriver hon då inte konkreta exempel hur hon uppfattar att hon behandlas illa av andra?

    Alla kvinnor behandlas tydligen illa i samhället men det är aldrig någon som konkret beskriver hur det har går till!
    Vad har jag missat?

  58. Den hjärndöda kollektivisten Says:

    Kvinnor är offer!

  59. ninnitokan Says:

    JD:
    Nej, inte alla kvinnor. Bara kvinnor som vägrar ”rätta sig in i ledet” eller önskar att de hade modet att göra detsamma.

    Det finns inte, sedan länge, den strukturella diskrimineringen mot kvinnor motsvarande det som finns för er. Det är helt rätt, det är ni, inte vi, som diskrimineras. Det där glastaket som feminister talar om har hissfunktion, utan tvekan.

    Kvinnors könsproblematik är helt annorlunda än mäns. Och det är viktigt att poängtera att det inte är män, utan andra kvinnor, som skapar problematiken vi lever med. Tidigare länkade jag in Novas kommentar(du får den igen här).

    Det är ett utomordentligt ex. på kvinnligt förtryck. Andra kvinnor dömer och socialt bestraffar hhenne om hon inte städar till ”rätt nivå”, därför upplever hon att hon måste leva upp till detta. (vilket i sin tur går ut över kvinnans partner för han ska bära halva hennes ok)

    Vad har jag missat?
    Kvinnors förtryck?;D
    Eftersom det här sker så subtilt, till skillnad från er diskriminering som är konkret, så är det svårare att peka på det. Min blogg ämnar jag att göra vad jag kan för att vissa vad du missat. För det är först när vi förstår detta som vi kan göra något åt det. Som det ser ut idag, så läggs detta förtryck indirekt på er(se slutet förra stycket), så det är i allas intresse att få bukt på helheten. Både den rena diskrimineringen av män och könsrollsproblematiken för båda kön är viktiga.

  60. Sigvard Says:

    Pär Strto, skrev om Leif GW Pessson ”..han låtsades att det bara skulle varit en privat intervju. Vad nu en sådan skulle vara bra för.”

    Ja, det hämder ibland att fok gör åtaganden, uttalar löften, som de sen inte följer

    Flera personer har fått min bok, sedan de sagt att de ska publicera en intervju eller en recension. Fyra journalister har efter sådana missar returnerat boken efter påstötning från mig.

    Två personer och ett bibliotek har tagit emot boken, utan att sedan offentliggöra något.

  61. Jämställdhetsfeministern Says:

    Klart att kvinnor inte ska få samma straff som män. Feministisk forskning har visat att kvinnor är underordnade männen. Därför är alla brott mäns fel. Och därför är det kvinnoförtryck att ge kvinnor samma straff som män. Märkligt att inte Elisabet Höglund fattar det.

  62. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Jenny

    Exakt – kvinnor är offer. Det finns massvis med orättvisor och hemskheter som bara drabbar kvinnor, bara för att de är kvinnor. Kvinnor drabbas ALLTID värst. Männen däremot, de har tusentals privilegier och glider fram på en räkmacka. Det ser jag varje dag. Jag blir också hemskt ledsen när elaka människor som Pär Ström påstår att det inte alls är så verkligheten ser ut. Att Pär Ström gör sådana som oss ledsna är för övrigt ännu ett exempel på hur kvinnor förtrycks i Sverige.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: