Glastak eller glashiss?

by

Det har gått ungefär två veckor sedan Metro skrev om det, men jag har inte hunnit blogga om det. Nu gör jag det.

Inom det feministiska etablissemanget talas det mycket om glastak. Det innebär att kvinnor stoppas från att nå framgång i arbetslivet. Patriarkatet håller emot och ser till att kvinnor inte kommer fram. När de kämpar uppåt tar det stopp vid glastaket.

Men ibland verkar det vara lite annorlunda. Jag citerar tidningen Metro 12 oktober 2011:

Invecklade och finurliga mönster har kännetecknat tapet- och textilnyheterna den senaste tiden. De flesta har en gemensam nämnare – de är ritade av unga, nyutexaminerade tjejer”.

Det låter som ett hål i glastaket. Närmare bestämt låter det mera som en glashiss än ett glastak. Direkt från student till kändisdesigner på något år – det måste vara en snabbhiss rakt upp i karriären. Får killar åka med?

40 svar to “Glastak eller glashiss?”

  1. ninnitokan Says:

    Glastaket är en glashiss.

    Jag har inget mot Annie Lööf, men jag anser att den posten är för tung för att en kvinna knappt torr bakom öronen, ska kunna ha hunnit skaffa sig tillräcklig kompetens.

    Så jag roade mig med att räkna på åldern på hennes föregångare. i medel var ”ingångsåldern” på hennes föregångare 50,4 år. Den som var närmast henne i ålder var 11 år äldre än henne när han fick posten (Thomas Östros) och han hade då hunnit skaffa sig en gedigen CV-portfölj, vilket jag inte kan se att Annie Lööf har.

    Jag kan mycket väl ha fel. Kanske har hon något som väger upp hennes korta livserfarenhet? Kanske har hennes föregångare haft andra lika tunga poster före sitt tillträde som näringsminister? Men det stinker glashiss om det hela.

  2. Caesar Says:

    OT: ”Ett gigantiskt nedtystat samhällsproblem. Män som slår kvinnor.”

    http://hd.se/kultur/2011/10/16/27-200-misshandlade-kvinnor/

    Nedtystat?????

  3. Hissflicka Says:

    Här spelar den feministiska ideologin en viktig roll. M h a den kan vi åka rätt upp i styrelsen utan att behöva träla åratal nere i linjeorganisationen. Det verkar bara trist. Det är ju makten man vill åt.

  4. Lorem Ipsum Says:

    @Hissflicka, men det är ju det som är så bedrägligt. Det som på håll ser ut som makt är vid närmare påseende ansvar.

  5. Hissflicka Says:

    @Lorem Ipsum: Jamen i en styrelse finns ju en massa andra också. Man blir liksom del av en struktur. Så ansvarsbiten tror jag inte blir så betungande.

  6. Musse Pig Says:

    Bäva månde svenskarna…..

  7. Musse Pig Says:

    Ninni, jag har samma intryck av Annie Lööf. Media belönar en kaxig ung kvinna som gärna ska vara fräckt framfusig. Så småningom så måste hon uträtta något, leda partiet. Då har hon förstås hjälp av media som kommer att dra sig för att kritisera henne. (Jag fick en känsla av att media aktivt propagerade för henne.) Det hjälper nog inte så långt när problemen hopar sig och hon ska peka ut riktingen och förankra den inom partiet. Jag tror att hon och centern får det tufft.

  8. Backlash Says:

    I anslutning till kvinnoartikeln står: ‘Inredning – här är säsongens trender’

    Det där måste vara en typisk kvinnogrej. Ingen artikel riktad till män skulle tala om ‘trender’. För kvinnor är det däremot ett ord som används för att locka läsare/tidningsköpare. ‘Trendig’ är ett annat ord som anses positivt. Varför är det så viktigt för kvinnor att följa trender? Vad är det för fel på att bara vara sig själv? En jacka eller soffa som var snygg för tio år sedan är snygg nu också, annars var den ju inte snygg för tio år sedan.

  9. Musse PIg Says:

    Backlash, för 35 år sedan var det populärt med Ingemar Stenmark luva och näbbkängor där jag växte upp. Iallafall jag har ändrat smak sedan dess.😉

  10. Backlash Says:

    Var det din mamma som valde dom åt dig?

  11. Musse Pig Says:

    Nä, det var högsta mode.

  12. Backlash Says:

    Då var det väl den enda modellen som fanns att köpa i affären?

  13. Jocke Says:

    Detta är ett mycket intressant fenomen som jag tycker mig se allt mer. Det vill säga hur unga kvinnor förvånansvärt snabbt kommer upp sig, belönas på olika sätt, gör enastående karriärer, osv. Man kan se kvinnor i 25-årsåldern som har hamnat på poster som i vanliga fall kräver ett halvt yrkesliv att nå fram till.

    Det är väl i och för sig inget fel med det. Den som är duktig förtjänar framgång oavsett kön. Men eftersom vi lever i Sverige kan man ju inte låta bli att fundera på om det inte också beror på alla dessa miljarder som plöjs ner i specialsatsningar för tjejer och kvinnor. Ger det kvinnor orättvisa fördelar gentemot lika duktiga män? Ja, tanken är som sagt svår att få ur hågen. Liksom att det många gånger anses vara en merit att vara ung kvinna – av någon anledning.

    Ett exempel såg jag bara för en tid sedan när det delades ut pris till några framstående fotografer. De manliga fotograferna som belönades för sin skicklighet var någonstans i 40-årsåldern. De hade jobbat i många år. De kvinnliga var under 25 och i praktiken nybörjare. Återigen – man kan inte låta bli och fundera över om det funnits något slags ”genustänk” i botten.

  14. Musse Pig Says:

    Backlash, så här i efterhand så ligger det definitivt nära till hands att tro det.

  15. Musse Pig Says:

    Jocke, självklart handlar det om andra faktorer än kompetens. Det är en nedvärdering av erfarenhet och kompetens för politisk korrekthet som kommer att stå Sverige dyrt.

  16. Backlash Says:

    Jag vet inte om låg ålder är något stort hinder. Einstein var 26 år när han lade fram relativitetsteorin. Då går den genomsnittlige svensken fortfarande på KomVux. De flesta rockstjärnor skriver sina klassiska hitlåtar i åldrarna 20-25, därefter tryter inspirationen och det blir mest upprepning. Claes Dahlbäck var 28 när han blev ordförande för Investor. Alf Svensson, Jimmie Åkesson och Gustav Fridolin blev partiledare i tämligen unga år, vilket knappast varit någon nackdel för deras partier. De flesta globala superentreprenörer startade sina företag redan i 20-årsåldern. Och så vidare.

  17. Lorem Ipsum Says:

    @Hissflicka, utan att låta nedlåtande, men tro mig, en styrelsepost är betungande.

    Det är en av anledningarna till varför det är svårt att hitta folk som vill sitta i en styrelse.

    Utsikten är bra, men det är ensamt och blåsigt.

  18. ninnitokan Says:

    Musse Pig
    Det hjälper nog inte så långt när problemen hopar sig och hon ska peka ut riktingen och förankra den inom partiet. Jag tror att hon[Annie Lööf] och centern får det tufft.

    Jag tror att det i praktiken inte kommer bli ett problem. Det finns ett talesätt ”bakom varje framgångsrik man står en kvinna” som jag anser att man kan applicera här i en modifierad form.
    Annie Lööf, är bara näringsminister på pappret, det är jag helt övertygad om. För hon har omöjligtvis kompetensen som krävs då jag inte tror att hon skaffat den i ett tidigare liv. Bakom henne någonstans står den individ som har kompetensen och i praktiken är den verkliga näringsministern.

    Moderaterna gör vad som krävs för att utföra sitt uppdrag. Kan vi klandra dom för de spelar med de spelregler som råder i vårt samhälle? Klandrar vi Annie Lööf?
    Jag klandra inte iaf. Jag tycker hon är cool som törs ta chansen. Hon är karriärstypen och som sådan spelar man på dom kort som finns efter bästa förmåga. Jag hade gjort detsamma. Jag tycker moderaterna i denna fråga uppfyller sitt ansvar mot sina väljare i ett helsjukt samhälle. Det anser jag trots att jag står långt ifrån alliansen politiskt.

    Frågan är, är detta ”helsjuka samhälle” bra för Sverige? För svensk ekonomi?
    Jag lämnar frågorna retoriskt obesvarade. Ni inser alla mitt svar:)

    Backlash
    Varför är det så viktigt för kvinnor att följa trender? Vad är det för fel på att bara vara sig själv? En jacka eller soffa som var snygg för tio år sedan är snygg nu också, annars var den ju inte snygg för tio år sedan.

    Det är en av de saker i den kvinnliga könsrollen som skapar problem för mig. Jag tycker vissa saker är snyggt, annat inte. Det förändras ytterst lite med trender. Gissa om jag har problem att hitta kläder vissa perioder när trenden inte passar min smak? Utbudet för kvinnor är stort, men allt följer trenden som råder.
    Så jag har lärt mig att leva som en hamster. När trenden är rätt för mig fyller jag en garderob med nya kläder på vinden att ha sen när kläderna ser jävliga ut.:P

  19. Aktivarum Says:

    Hissflicka:

    ”Jamen i en styrelse finns ju en massa andra också. Man blir liksom del av en struktur. Så ansvarsbiten tror jag inte blir så betungande.”

    Det där är lika idiotiskt som om alla spelare i svenska landslaget skulle sätta sig på bänken och låta Zlatan vara ensam på planen. Ifall du missat det så kommer inte jag att göra ditt jobb om du sitter i samma styrelse som mig. Precis som i fallet med andra män kommer jag att konkurrera med dig, inte göra det jobb som är din uppgift.

  20. Aktivarum Says:

    Ninnitokan:

    ”Moderaterna gör vad som krävs för att utföra sitt uppdrag. Kan vi klandra dom för de spelar med de spelregler som råder i vårt samhälle? Klandrar vi Annie Lööf?”

    Moderaterna bestämmer ju vilka spelregler som råder. De är regeringspartiet, vill de skylla sina beslut i dessa områden på nån annan vill jag veta vem som har makten att bestämma sådant. Då vill jag ha namn.

  21. ninnitokan Says:

    Aktivarum

    Normalt sätt är det så, att regeringen är ”skyldig”. Men en moralpanik, så som nutidsfeminisem gör makten skev. Den stora boven i dramat är media, dom är guilty as hell till den situation som råder i Sverige idag.

    Trots att jag står väldigt långt vänsterut politiskt, så kan jag inte annat än att ha respekt för alliansens och framförallt Reinfeldt(Det tar verkligen mot att berömma honom för mig. Men han är en slipad politiker. :P) sätt att sköta denna fråga. Som regeringsparti är valen man måste göra hela tiden en balansgång mellan att vinna väljare och att göra det man tror på. Att peka ut Annie Lööf som näringsminister-ansiktet är att ”vinna väljare” i det samhälle som moralpaniken skapat. Ser man bara till att ha uppbackning för hennes bristande erfarenhet så tar man ansvar samtidigt. Även om det inte är det optimala och önskvärda, så är det för Moderaterna ett klokt val.

  22. blomrabatten Says:

    vem är det som röstar fram småflickor till ”lämpliga poster. Jo ni män.
    Ni vill ha något vackert att skicka fram men så står ni i bakgrunden och bestämmer. Är det den nya jämställheten?

  23. Hjalmar Says:

    Ninnitokan:
    Men Annie Lööf ser ju bra ut, ungefär som Wetterstrand, och det drar röster… Affischflicka? Kvotering eller kompetens?🙂

  24. ninnitokan Says:

    Hjalmar: Inte för utseende är relevant, men goda ordalag kan man väl offra på sig?:)

    Även i mina ögon ser hon bra ut, ja. Framförallt har hon en pondus som gör henne grymt attraktiv i mina ögon.
    Jag har inte något ont att säga om henne, förutom att jag anser hon är för ung för att ha fått uppdraget pga kompetens.

    blomrabatten:
    Du är så klok så. Naturligtvis är allt männens fel. All onska ligger i kuken.:P

  25. Daniello Says:

    Kanske skulle man kunna kategorisera denna glashiss som en sorts härskarteknik – Man planterar en hypotes om att det finns ett glastak som hindrar en, vilket förhoppningsvis får andra att (felaktligen) kompensera denna individ.

  26. Hjalmar Says:

    ninnitokan:
    Jo, tyvärr är utseendet väldigt relevant, särskilt inom politiken, och för ett parti (C) som balanserar på 4%-spärren så handlar det om överlevnad… Men det kan förstås vara så att Annie Lööf var bästa kandidaten. Hon är uppenbarligen mer begåvad än Juholt iaf…

    Är det något som feminister gillar, så är det vulgärt – ‘revolutionärt ‘ – språkbruk. Men att skrika om könsdelar är inte chockerande längre, bara äckligt.

  27. Pelle Says:

    Ang. att Annie Lööf skulle vara för ung för att bära det ansvar som hon blivit betrodd vet jag inte mycket om. Kom däremot att tänka på en annan person i politiska sammanhang som inte har speciellt många årsringar; Fridolin. Säger inte att någon av ovannämnda är olämpliga, bara att båda är väl tämligen unga.

  28. Nils Jungenäs Says:

    Blomrabatten 13:05

    Är du sarkastisk a’la jämstäldhetsfeministern?
    Annars är det där ett av de mer korkade inläggen hittills. Har du någon statistik på att någon särskild grupp centerpartister är överrepresenterade i valet av ny partiledare och dessutom – har det gjorts någon enkätundersökning om varför medlemmarna röstade som de gjorde?

  29. Lövet Says:

    Hjalmar: Ninnitokan är inte feminist – men det är blomrabatten.

    Jag tycker förövrigt att Ninnis respons till ”Blomrabatten” var adekvat och väl avvägd!

    Rabatten är nämligen full av ogräs – mest tistlar och nässlor, men även en del bolmört…

  30. Nils Jungenäs Says:

    Ninnitokan 12:48

    Inte heller jag röstar blått. Har jag förstått dig rätt när du hyllar Reinfelt för att han är duktig såtillvida att han gör saker som är bra för moderaterna och/eller AlLiAnSeN snarare än för Sverige?

  31. Hjalmar Says:

    Lövet:
    ”Hjalmar: Ninnitokan är inte feminist – men det är blomrabatten.”
    Javisst, kanske var jag lite otydlig. Men jag hoppas att Ninnitokan förstod mig, och min kritik mot feministers könsords-tics.

  32. Filip Says:

    Nån framförde hypotesen att längd förklarar löneskillnader mer än kön. Att längre män har högre lön än kortare män är mycket väl belagt. Tycks även gälla för kvinnor:

    http://www.e24.se/karriar/langa-kvinnor-tjanar-mer-an-korta_1985101.e24

  33. Torstensson Says:

    Tycker ni Annie Lööf ser bra ut? Det tycker inte jag. Jag tycker inte det finns en enda svensk politiker som ser bra ut. Vi har ingen Stoltenberg i Sverige. Där har ni en karl som kan värma upp ett stadshotell bara genom att ringa ditt.

    Men sen är ju jag van vid ett land som tillsätter politiker pga av skönhet i mycket större utsträckning än Sverige.

    Det har alltid förvånat mig att Sverige inte har snyggingar där uppe i riksdagen.

    Den snyggaste som pratar politik är Alice Teodorescu. Kvinnlig som tusan. Smart och mörkhårig. Precis min kopp av te. Så strålande vacker att jag måste ha solbrillor när hon syns i rutan.

  34. ninnitokan Says:

    Hjalmar: Precis som Lövet säger så var det ett svar som var väl avvägt. Det var en ironisering av feminismens könsords-tics.

    För mig personligen är könsord helt neutrala ord likvärdiga axel eller hals. Jag använder i huvudsak kuk och fitta, då jag gillar dess gammel-svenska betydelser. Med den inställningen och hållningen till könsorden som jag har, blir feminismens könsords-tics roande på ett tragikomiskt sätt. Därav min ironisering.

    Om den ironiseringen får du tycka precis vad du vill.

    Torstensson:
    Alice Teodorescu är absolut inte min kopp te, den får du avnjuta ensam;)
    För dockig och helt utan personlig karisma i min smak. Det är väl härligt att smaken är som baken, delad?:)

    Nils Jungenäs:
    Ja, precis så. Jag beundrar människor som är duktiga på sitt jobb. Om det är ”kassa-tanten”, dagisfröken, hjärnkriurgen eller vem det än måne vara så tycker jag det är coolt med duktiga människor.
    Alliansens politik generellt(det finns alltid ett och annat ljus även i det mörkaste mörker) är i min värld så avskyvärd att den ger mig torrsprickor på tungan. Men det innebär inte att inte borgliga politiker kan vara bra på sitt jobb.

  35. Torstensson Says:

    Ninnitokan

    Jag gör ett nytt försök.

    Världens vackraste kvinna är utan tvekan Mozhan Marno. Åhhhh…asså …åååååååååååå *torka mungipan med wettex*

    Mozhan som spelade huvudrollen i Soraya M, där kan vi prata om orättvisor för kvinnor. Kolla in henne här.

    http://www.playbill.com/news/article/97442-Heather-Raffos-Nine-Parts-of-Desire-Plays-Berkeley-Rep-with-New-Star

    Jag önskar fler svenska män vågade dejta utländska kvinnor. Fina !

  36. ninnitokan Says:

    Torstensson:
    Du har uppenbarligen lite att lära i ämnet. Att jag ska behöva utbilda er i allt. ;D Här hittar du en fin bild The vackraste kvinna: http://fwallpapers.com/view/katee-sackhoff

  37. Joakim Says:

    @blomrabatten
    Du har rätt. Det är oerhört sexistiskt att rekrytera kvinnor till högre poster. Jag menar, vi män borde ju respektera er kvinnors rätt att uteslutande ta låglönejobben så ni slipper bli objektifierade av oss under styrelsemötena! Karriär är verkligen en kvinnofälla till förmån för vår gubbsjuka!

    Eller nja…hur riktigt tänkte du där?😀 Jag föreslår att du frågar dina systrar😉

  38. Andreas Dahlin Says:

    Haha, glashiss istället för glastak, utmärkt uttryck! Borde man börja använda!

  39. Rolle Says:

    Eftersom män och kvinnor är sinnebilden av interaktion, spelar det krasst sett mindre roll vem som tjänar pengarna, så länge kärnfamiljen består. Intressant blir då att det förmodligen säkraste sättet att lyckosamt driva den radikalfeministiska agendan framgångsrikt är just den bestående kärfamiljen, eftersom mängden resurser per hushåll (Mamma, Pappa ,barn) blir konstant, och folk orkar inte bråka om man inte reellt förlorar på att inte göra det. Människor är människor, och det finns massor av forskning som stödjer detta –att vi undviker bråk alltså. Svenska män kanske inte är mesar mer än de är pragmatiska, och det är ju rätt schysst att dra runt men ungen på stan, bowla och dricka latte. Vi har ju inget jordbruk att se om längre och inte femton barn heller. Det är bara att shoppa loss grabbar, låt frugan ta glashissen. Så jävla kul är den inte.

  40. Ludde Says:

    Snart jämställda löner hos Beckhams.

    http://www.aftonbladet.se/sofismode/article13850032.ab

Kommentera

