ÄNNU en ung kvinnlig feminist blir krönikör

by

Man undrar varför det är så oerhört populärt bland redaktörer att välja unga kvinnliga arga feminister som krönikörer.

Nu har Nyheter24.se tagit in en ny krönikör. Och vem är det? Jo, en ung kvinnlig arg feminist vid namn Hanna Fridén.

Suck – inte en till. Får de aldrig nog av den bedövande enkelriktningen, redaktörerna? Vet de inte vad pluralism och mångfald är?

Jag noterar att Hanna Fridén far med osanning om mig i denna krönika. Så här säger hon (och då talar hon om feministkritiker, som hon kallar antifeminister):

”De mest kända inom området är två män vid namn Pelle Billing och Pär Ström. Båda vurmar för hemmafrun.”

Jag har aldrig någonsin vurmat för hemmafruar. Däremot har jag många gånger skrivit att man måste respektera människors fria val – och det gäller även de kvinnor som vill vara hemmafruar. Skillnaden är enorm. Så här skrev jag exempelvis nyligen i detta blogginlägg (som Fridén verkar ha läst):

Men det är klart, en krönika blir väl inte riktigt lika slagkraftig om man tvingas hålla sig till sanningen. Och särskilt svårt verkar det vara för unga kvinnliga arga feminister. Det blir förstås lättare att bekämpa en motståndare om man lägger påhittade åsikter i hans mun.

Ett mediahus som vill undvika att bli förknippat med gäspningsframkallande flytande med strömmen och orättfärdigt kvoteringstänkande (kvotering är detsamma som diskriminering av en annan grupp) borde satsa på att utse ett par medelålders eller äldre män som krönikörer. Det vore ett fräscht grepp som skulle chockera omvärlden genom sin innovationskraft!

Tack för tipset, Medborgare X!

(Om du vill stödja denna blogg, tipsa gärna andra om den konferens jag bloggade om i förra inlägget. Mitt företag ordnar konferensen).

157 svar to “ÄNNU en ung kvinnlig feminist blir krönikör”

  1. Buck Says:

    Man blir så trött på alla dessa feministkrönikörer. Hur fan orkar dom?

  2. Info Says:

    NU INTENSIFIERAS GENUSARBETET PÅ UNT!

    En av ärevördiga Upsala Nya Tidnings viktigaste uppgifter är genusarbete. Och nu ska detta arbete intensifieras:

    ”NU INTENSIFIERAS GENUSARBETET PÅ UNT
    Under vecka 17 hade redaktionen särskilt fokus på jämställdhet i diskussioner, planering och utvärdering och vecka 20 hade UNT som ambition att ha lika många kvinnor som män i tidningen och på webben. I bilder nådde vi nästan 50-50, men i text blev det 63 procent män och 37 procent kvinnor. Nya satsningar måste med andra ord göras till hösten.”

    genusgruppen@unt.se

    ”UNT:S GENUSGRUPP
    Varför är det fler män än kvinnor som intervjuas och syns på bild i UNT? Speglar UNT verkligheten? I så fall: vilken verklighet?

    Genusgruppens syfte är att granska UNT ur genusperspektiv och att bidra till en mer jämställd tidning och webb. Vår självklara utgångspunkt är att kvinnor och män ska skildras på lika villkor i UNT, få lika stort utrymme och tas på samma allvar. I det arbetet har vi nått en bit på väg. Statistiken visar dock att män alltjämt dominerar i medierna, både generellt och i UNT.”

    http://www.unt.se/uppsala/unts-genusgrupp-308602.aspx

  3. Ubbe Says:

    Jämställdhetskontroll av bilder på Genusnytt:

    En nedscrollning ger 20 kvinnor, 5 män
    80% jämställt, knappt godkänt

  4. Claes-Peter Says:

    Kunde inte kolla bloggen på N24, för ”något var fel”. Kanske Hanna redan är passé – hon är väl vare sig muslim, lesbisk eller transperson? Alltså har Nyheter24 blivit islamofobiskt, homofobiskt och heteronormativt och biologidetermistiskt (här tar mitt förråd av orwellianskt Nyspråk slut…)

    Minns när Aftonbladet på 70-talet tog in Åsa Moberg – de första åren kunde hon nada mer än komma med bimbotokiga inlägg, men redaktionsgubbarna ville väl ha hennes byline med en ung relativt snygg tjej i kort kjol…

  5. Bengt Says:

    Man kan ju undra på vilka ”meriter” och ”kvalifikationer” dessa krönikörer får utrymme.. ? ;-))

    Kan ju dock inte kännas speciellt ”bra” för dem själva att de vet att de är ”inkvoterade” och inte på sina meriter och kvalifikationer men det kanske de inte heller förstår…

  6. Sara Says:

    Mer Hanna Fridén till folket!

  7. Ella Says:

    In och kommentera under henns krönika!

  8. Liberalen Says:

    Om den feministiska krönikören inte ljuger så blir det ju ingen feministisk krönika.

    Ingen krönika = ingen lön. Så hon ljuger vidare, allt vad hon bara kan.

  9. B. Says:

    Det stör mig inte ett dugg att krönikören är feminist. Däremot stör det mig oerhört om hon är från Stockholm och tillhör Hufvudstadsetablissemanget. Sveriges och SAP´s problem stavas hufvudstadsmonopolet på det politiska samtalet.

  10. Info Says:

    HANNAS SERIER

    Här hittar ni Hanna Fridéns artistiska, intelligenta, roliga, humoristiska, skojiga, råfräcka och feministiska, tecknade serier:

    http://nyheter24.se/blogg/frank/

  11. Medborgare X Says:

    Pär!

    Ja, man undrar ju hur dessa tjänster som krönikör utlyses. Jag har aldrig sett någon annons där man kan sök till krönikörtjänsterna. Sedan undrar man hur de väljer ut vem av de ansökande som ska få tjänsten. Vad är det för kvalifikationer de tittar på och vad är det för förkunskaper som krävs? För det är väl kompetens som avgör vem som får tjänsten och inte någon form av svågerpolitik där man utser sina vänner och bekanta!

  12. Stina Says:

    Pär Ström frågar: Man undrar varför det är så oerhört populärt bland redaktörer att välja unga kvinnliga arga feminister som krönikörer.

    Svar: därför att de blir omskrivna överallt, även på GenusNytt.

  13. Backlash Says:

    De flesta tidningar/sajter med självaktning har redan vita medelålders män som skriver krönikor, så det är inte där problemet ligger. Problemet är väl snarare att de unga arga tillåts skriva vad för skit som helst utan att chefsredaktören refuserar dem. Samt att de sällan får mothugg av de äldre och klokare.

  14. Medborgare X Says:

    Stina!

    Det ligger nog tyvärr en hel del i det du skriver. I varje fall för små webtidningar som Nyheter24. Frågan är om inte GenusNytt har fler besökare per dag än Nyheter24. Då är det ju bra att få lite gratisreklam av GenusNytt.

  15. Klas Petter Says:

    ”Suck – inte en till. Får de aldrig nog av den bedövande enkelriktningen, redaktörerna? Vet de inte vad pluralism och mångfald är?”
    fast nu blir jag förvirrad, jag trodde jämställdismen gick ut på att en persons kön inte ska vara viktigt och att alla ska behandlas lika? Är det verkligen så hemskt att hon är en ung kvinna? Jag bara undrar, vill inte bli ditsatt(eller påsatt) av nån feminist som tycker vi är inkonsekventa. Könet ska ju inte spela nån roll och den där kommunistsidan Nyheter24 har även en massa arga unga män som skirver saker(skit om högern mest såklart).

  16. Backlash Says:

    Ja, Stina kl 19.24 har nog rätt. Arga krönikörer som skriver en massa dumheter ökar inkomsterna mer än att folk skriver självklarheter som vi redan visste.

    Hur många har inte någon gång köpt Expressen bara för att kolla vad för skit Linda Norrman/Skugge skulle kräkas ur sig den här gången?

  17. JD Says:

    @B
    Du har så rätt. Feministkrönikör är ett nutida ytligt koncept föt unga Stockholmstjejer som inte klarar av att leve eller arbeta i verkligheten. Jag har svårt att känna annat än avsmak för den virituella verklighet dom lever i som rent geografiskt ligger mellan krogarna på stureplan och en liten etta på söder.
    Snacka om att kasta bort sitt liv bara för att få lite ytlig uppmärksamhet. För det är ju bara det som det egentligen handlar om.

  18. Daniel Says:

    @Hanna Fridén:
    Södertörn ringde och sade att du hade glömt att lämna in hemtentan i ”Genuscertifierad halmgubberetorik i syfte att bekämpa patriarkat” A 7,5P

    Sen så ville Moira von Wright personligen gratulera dig och meddelat att du hade fått MVG på tentan i argumentationsfel C 7.5P.

    Keep up the good work Hanna!

  19. Daniel-san Says:

    För unga, arga feminiskrönikörer verkar det närmast vara ett krav att de är genuint obildade och korkade. De flesta av dem uppfyller det kravet med råge.

  20. JD Says:

    Har funderat lite på presentationsfoton av feministiska krönikörer i media…
    Varför tas alltid bilderna i samband med att krönikören har både PMS, migrän och allmänt associalt sinnelag?
    Jag tycker inte det är juste mot tjejerna att göra så.

  21. michael Says:

    Feminister väljer feminister så ser deras mångfald ut.
    Det är synd att kvinnor som är kritiska mot feminismen och det finns många inte får några jobb att bli krönikörer att leda debatt program osv.
    Jag gissar att det måste stå i din CV att du är feminist om du ska bli anställd på sr eller svt

  22. ParStrom Says:

    Fungerande länk till krönikan:
    http://www.nyheternadirekt.se/hanna-friden-vill-man-ha-hemmafru-lar-de-inte-fa-vardnaden/

  23. CG Says:

    Allt har sin tid. Ibland lönar det sig att vara 23 och ha en dokumenterad personlighetsstörning. Oftare än vad man kan tro faktiskt.

  24. Klas Petter Says:

    Jag hatar feminism lika mycket som the next guy, men kom igen nu grabbar! Inte är det väl värdigt en jämställdist att skriva spydigt om hur den där Hanna har en personlighetsstörning(inte är vi väl emot kvinnor med diagnoser?!), säga dumma saker om åsa moberg, säga att hanna friden ljuger, att hon är inkvoterad, att allt hon har att komma med är att hon är ung och arg och får skriva vilken skit som helst, att hon är en dum stockholmstjej som inte lever i verkligheten eller att kvinnliga krönikörer i allmänhet tar bort sina foton när de har mensvärk?
    Inte ska vi väl spela feministerna rakt i händerna när de påstår att genusnytt är en ventil för kvinnohatare?! Kan ni inte skriva nåt om vad hon tar upp i sin krönika och varför det är helt åt helvete fel istället?

  25. Penumbra Says:

    Jag tycker det är bra att kultureliten, företagen och de statliga institutionerna öser på med feminism. Mera, säger jag, mera! Det är nämligen så, att just ett sådant tjat gör att folk tröttnar.

    Feminismen tillhör numera etablissemanget och det är det värsta som kan hända en i grunden rebellisk organisation. Ungdomen reagerar mot etablissemanget, per instinkt och reflex, varmed feminismen själv får se sig bespottad som en tråkig mossig ideologi. Kommunismen har redan gått den vägen. Snart är det dags för en av kommunismens grenar – feminismen.

    Egentligen finns bara ett stort frågetecken beträffande feminismens fall på sikt, och det är kvinnornas egna intressen. Många kvinnor ser idag vad feminismen ställer till med men avstår från kritik och att aktivt motarbeta den eftersom de inte litar på alternativen. De går fortfarande på myten om den olyckliga hemmafrun, om att alternativet är att ”stå vid spisen och föda barn”. Hanna Fridén och hennes fascistfeministiska systrar vet att utnyttja denna rädsla. Så fort någon är av en annan åsikt ”vurmar” denne ”för hemmafrun”. De har manipulerat sig till sin maktposition med lögner och förvrängningar och de kommer att fortsätta med det så länge kvinnorna går på sådana trix.

  26. emelie Says:

    Klas Petter har fattat grejen. Att bara läsa kommentarerna här visar bara poäng till att detta är en kvinnohatande blogg.

    Detta är inte jämställd att bara spy hat ut bara för att krönikören i fråga är kvinna. Hade det varit en ung man hade det inte gått i samma ton. Vad spelar det för roll om det är snippa eller snopp mellan benen?

  27. Claes-Peter Says:

    Jag kollade länken ett antal snäpp uppåt, till @Info, och eftersom jag är lite luttrad vad gäller folks lättja på Internet, så återger jag hela rubbet:

    ———————————————————————————–
    http://nyheter24.se/blogg/frank/
    37 – 2010 – Fula killar 2010/08/24 @ 18:43:12

    Tjej 1: Alltså, vad är grejen med sådär fula killar som ska ragga på snygga tjejer? Vad fan tror de? Det är fan förolämpande…

    Tjej 2: Ja, det är lite som om någon skulle gå fram och säga: ”Ursäkta, men du ser ut att gilla att äta bajs
    ———————————————————————————–

    Låt oss nu stoppa, och ändra Hanna till Hannes, alltså byta kön. Antar att denne unge, fräcke tecknare gör en serie om två killar som sitter och kommenterar flickor de nyss mött. Typ:

    ”Ja, det är lite som om någon skulle gå fram och säga:”Ursäkta, men du ser ut att gilla att äta bajs/ dricka piss/ slicka i dig spyor.”

    Oj oj oj vilket liv det skulle bli då om kvinnoförnedring! Eller är jag fel ute?

    Vad gäller Åsa Moberg, så minns nog inte så många henne från 1970-talet. Då upprepade hon bara de värsta vänsterklyschorna som en papegoja – kommunister var hjältar, allt de gjorde var rätt, osv. Hon skulle ha kunnat göra en skillnad genom att tex dra igång en motkampanj mot den kommersiella sexindustrin som växte över alla gränser under de åren. Tidningen hon skrev i hade tex annonser för sexklubbar och bordeller. Numera är hon en vanlig människa med vanliga åsikter – hon har levt en massa år ute i en tuff verklighet, där hon har fått mer än sin beskärda del av problem och bekymmer. Åtminstone är det den uppfattning jag fått efter att ha ögnat igenom något av det som hon publicerat under senare år.

  28. Man United Says:

    Haha…tänk så många debatter och artiklar det kommer generera på bloggar,ga:media och debatt program.Kan inte bli bättre.Detta är kärlek;-)

  29. Pinjata Says:

    Pär: ”Man undrar varför det är så oerhört populärt bland redaktörer att välja unga kvinnliga arga feminister som krönikörer.”

    Därför att en cirkusapa lockar fler läsare än låt säga en skolad person hade gjort.

  30. Otto Says:

    Jag blir så otroligt ledsen när jag läser den här bloggen. Precis som alla andra som har en (över)tydlig agenda så tar ni endast upp nyheter som styrker era påståenden. Precis som Kent Ekeroths twitter (inga jämförelser i övrigt, syftar på hur man väljer sina källor).

    Det är svårt att ta något ni skriver på allvar när ni gör så här.

    Men mest av allt blir jag ledsen, över att ni sprider sånt här, och över att folk verkar hålla med. Framför allt blir jag ledsen över att det fortfarande finns så många män som är så oerhört rädda för att kvinnor ska få det bättre (här tolkar jag fritt, naturligtvis).

    När samhället ser ut som det gör behöver vi alla feministiska krönikerer vi kan få. Tack för mig.

  31. Hanna Fridén Says:

    Claes Peter:

    Bra att du tar upp den strippen! Den driver med kvinnor som håller på sådär. I en annan stripp driver jag med brudar som står och jämför killars penisstorlek. I en annan sitter Frank och läser porr på en tidningsredaktion och tänker: ”Haha, jag som kvinna kan läsa porr utan att framstå som en slusk!” och så vidare.

    Överhuvudtaget är inte serien Frank min största konstnärliga skapelse, men dess syfte var att driva med Stockholmsmediasfären och vanliga uttryck i den. För att säga att killar är som bajs är givetvis fullkomligt idiotiskt, vilket du observerade utan problem. Men tro mig – Irriterande jävla Söderhipsters tycker på allvar att sånt är kul. De tycker det är vitsigt och lite kul. Jag tycker mest det är rätt tragiskt, vilket jag ville förtälja.

    Däremot var jag inte världens bästa serietecknare direkt och den är lite väl intern och svårförstodd på grund av det. Äsch. Så kan det gå.

  32. Medborgare X Says:

    Otto!

    Hur ser samhället ut?

  33. Daniel Says:

    @Otto
    ”Jag blir så otroligt ledsen när jag läser den här bloggen. Precis som alla andra som har en (över)tydlig agenda så tar ni endast upp nyheter som styrker era påståenden.”

    Det är så jag uppfattar genus”vetenskapen”.

  34. Sötisen Says:

    Det börjar kännas rätt old och en smula pinsamt med feministlögnerskan som skriker *kvinnohat* åt alla dem som avslöjar feministlögnerskan.

    Feminist och Kvinnor” är ju som alla vet inte samma sak.

    – Feminist = Ett lögnaktigt våp.
    – Kvinnor = Halva världens befolkning, 3,5 miljarder människor.

  35. Daniel Says:

    @emelie
    ”Hade det varit en ung man hade det inte gått i samma ton.”

    Du har fel:
    https://genusnytt.wordpress.com/2011/10/24/41-minuters-forsprang-for-man-varje-dag/

  36. Vårdnadstvister och rättigheter | Rutrutan Says:

    […] Pär Ström och Pelle Billing har kommenterat krönikan och Hanna Fridén har svarat Pelle Billing på sin […]

  37. Sofia Capel Says:

    ”blivit krönikör”? Hanna har skrivit ett jäkla bra tag och har varit ett ”household name” i några år.

  38. En Läsare Says:

    JMK försämras = journalistiken försämras…

  39. BradDourif Says:

    http://www.expressen.se/kronikorer
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/
    http://www.metro.se/kolumner/
    http://www.dn.se/blogg/

    – ja fyfan vilket överflöd av kvinnor hörrö!

  40. dolf Says:

    OT: apropå försäljning av sex, exploatering av kvinnor i porr etc. Titta på Svenskars hemliga liv, TV 3

  41. Pär Ström skojar till det litegranna istället för att bemöta kritik – Hanna Fridén at Hanna Fridén Says:

    […] satte mig nu ner och läste Pär Ströms svar till min krönika. Först börjar han med den här fantastiska […]

  42. Kristian Says:

    Pär Ströms blogg är ett ställe där kommenterare kallar feminister för lögnaktiga våp. Fräscht.

  43. En Läsare Says:

    Förra kommentaren visar tydligt att Hanna har läst genusteori. Hon tillämpar nämligen härskartekniken till fullända. Men det betyder inte att hon har rätt, tvärtom.

    Men så kan det gå i curlingsamhället. Hon är väl typ bara 24 år ung.

  44. Fredrik Says:

    Wow, du är verkligen efterbliven. Läs på för guds skull! Hon har varit krönikör jättelänge och är dessutom en kompetent sådan, till skillnad från dig!

  45. leifer Says:

    Kristian

    Håller med där, även om det förstås inte är säkert att Hanna Fridén ens är en feminist. Det verkar vara nåt som man kan kalla sig hur lätt som helst utan att ha bevisbördan på sig, och sen tror alla att den personen är talesperson för feminismen. Det är ofräscht.

  46. En Läsare Says:

    Tyvärr kommer hon antagligen att ha samma åsikter vid 69 års ålder, men så fungerar det. Genusindustrin använder sig ju av samma metoder som Coca-Cola Company,

  47. En Läsare Says:

    ”Wow, du är verkligen efterbliven.”

    Härskarteknik, någon?

  48. Sopbilen nr. 128503-XH-54 Says:

    Sara säger:
    01 november 2011 kl. 18:56
    ”Mer Hanna Fridén till folket!”

    Mer kvinnliga sopgubbar till folket!!

  49. En Läsare Says:

    Tips till ”journalisten”:

    ”litegranna” är fel, den korrekta termen är ”lite grann”.

    http://en.wiktionary.org/wiki/lite_grann

  50. En Läsare Says:

    Eller, om man ska vara riktigt petig: ”lite grand”.

  51. En Läsare Says:

    Och, eftersom du kallar dig journalist… istället ska faktiskt skrivas i stället… Det är förståeligt att du vill skriva ihop, men just det uttrycket skall faktiskt skrivas isär. Komplicerat va?

  52. Info Says:

    HANNAS SPRÅK

    Ha-ha, om man skulle göra en liten analys av fröken mästerkrönikörens skriftspråkliga omognad, skulle det lätt kunna bli en smärre avhandling. Men varför peta i detaljer. Dock skulle jag kunna jag framhålla följande lilla lustifikation i hennes färska bloggsvar till Pär Ström:

    ”Nu låtsas han som att jag är en ung liten nysprungen krönikor.”

    NYSPRUNGEN? Har Hanna varit ute och sprungit? Vad skulle detta ha med saken att göra, i så fall?

    Hon menar, som jag hoppas att alla förstår, NYUTSPRUNGEN. Ett ord som används om just utslagna blomknoppar.

    Min älskling, du är som en ros,
    en nyutsprungen skär

    (Evert Taube, 1943

  53. Otto Says:

    Medborgare X: Jag var lite lat när jag skrev kommentaren. Det går ju inte på något rimligt sätt att säga hur ett samhälle ser ut, utan att man gör ett stort antal generaliseringar, vilket jag helst undviker. Jag är medveten om att jag själv generaliserade i min förra kommentar (lathet, som sagt), men jag blir uppriktigt ledsen när jag läser här. Inte arg, arg blir jag när någon häver ur sig något sexistiskt och korkat. Per Ström är så vitt jag vet inte en ointelligent person. Tanken på att någon har tänkt till, analyserat, och därefter fortfarande har sådana värderingar som representeras här är, som sagt, ledsamt. Det är naivt av mig, jag vet.

    ps. För att ge dig en väldigt hafsig och onyanserad bild av vad jag menade med den där hursamhälletserut-biten, så är grundtanken sm följer:
    När män (i genomsnitt) tjänar mer, har mindre press på hur de ska bete sig (ok, kanske inte mindre, men det finns ju olika skadliga ideal, om du förstår vad jag menar) samt i allmänhet (som jag ser det) har lättare att hävda sig så tycker jag att alla som på ett eller annat sätt för någon slags feministisk kamp behövs. Hur som helst, det här är inget seriöst debattinlägg, det finns fel i min text om man letar. Men det är inte heller det som är poängen. ds.

  54. ParStrom Says:

    Jag får kritik av Hanna Fridén för att jag i detta blogginlägg använde formuleringen ”Nu har Nyheter24.se tagit in en ny krönikör”. Hanna är inte ny som krönikör, skriver hon, och antyder att jag vill förminska henne genom att använda ordet ”ny”.

    Jag kan konstatera att på denna adress:

    http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/620609-hanna-friden-ny-kronikor

    Finner man denna rubrik och undertext:

    ”HANNA FRIDEN – NY KRÖNIKÖR
    Hanna Fridén blir ny återkommande nyhetskrönikör på Nyheter24 från och med måndagen”

    Det var just detta jag kommenterade, och det är nästan ordagrant vad jag skrev i blogginlägget. Jag har tagit en skärmdump och lagt in överst i detta.

    För övrigt kan jag konstatera att Hanna inte kommenterar huvudbudskapet i mitt blogginlägg – att hon lägger åsikter i min mun som jag uttryckligen skrivit att jag INTE har.

  55. Daniel Says:

    @Otto
    ”Tanken på att någon har tänkt till, analyserat, och därefter fortfarande har sådana värderingar som representeras här är, som sagt, ledsamt.”

    Men då kan du väl ge lite konkreta exempel på sådana värderingar, hänvisa gärna till text där Per Ström säger det rakt ut.

    Personligen så motsätter jag mig att jag som individ ska behöva tillskrivas vissa egenskaper eller utsättas för diskriminering.
    Bara för att jag tillhör en grupp som anses vara privilegierad, vilket i sin tur baseras på något jag inte har valt: kön,etnicitet,sexuell läggning.
    Vilket inte säger ett skit om hur det ser ut för mig som enskild individ.

    Stör det inte dig att vi har människor som har ”tänkt till” och yttrar dessa vidriga värderingar i media?
    Att man lär ut detta på högskolor och har mage att kalla det vetenskap?
    Att man genom detta resonemang tror att man står för ”rättvisa”?
    Att man använder detta resonemang som bas när det gäller hur våra barn ska uppfostras i skolor och dagis?
    Eller när det gäller vem som ska få jobbet?

    Och så har du mage att gälla över en liten blogg av Per Ström, vilket skämt.

  56. Medborgare X Says:

    Otto!

    Visst kan man bli ledsen när man läser här. Jag är den förste att medge att det många gånger kan bli en rå och ogästvänlig ton, men det är det även hos Hanna Fridén. Än värre är att det är en minst lika rå och generallierande ton om män hos feministiska krönikörer i de stora dagstidningarna med miljontals läsare. Och än värre är det att samma typ av nedvärderande ton mot män finns på ledarsidorna och i de journalistiska artiklarna i samma tidningar. För att inte tala om i de uttalanden som många politiker gör, i de rapporter som myndigheter publicerar och i den ”forskning” som bedrivs inom den svenska genusvetenskapen.

    Det är alltså hos den privilegierade makten som den typen misandriska värderingar finns representerade! Har de inte tänkt och analyserat tror du?

    Jag kan hålla med om att din bild av samhället förefaller vara väldigt hafsig och onyanserad. Visst finns det en del skillnader mellan män och kvinnor på gruppnivå, men samtidigt får man aldrig glömma att skillnaderna är betydligt mindre på gruppnivå än vad variationen är inom grupperna! Dessutom har både män och kvinnor sina för- och nackdelar.

    Bara den som anser sig sitta över andra och anser sig ha tolkningsföreträde påstår att den ena har det värre än det andra. Vem är du att bedöma vem som har mindre press på sig eller som lättare att hävda sig? Hanna Fridén verkar inte ha några som helst problem. Tydligen är hon så duktig att hon i konkurrens med hundratals andra sökande har fått en tjänst som krönikör (för hon har väl inte fått tjänsten för att hon känner rätt personer, är släkt med ägaren eller bara för att hon skriver de politiska åsikter som tidningen vill förmedla?).

  57. Medborgare X Says:

    Daniel!

    Det är just för att du ha det kön, den etnicitet och den sexuell läggning som du har som de vill bekämpa dig. Det är därför de driver kampanjer som Heterohatets dag och det är därför de hyllar böcker som SCUM-manifestet. Det är därför man kan se banderoller som ”Mansslakt=kvinnomakt” hos SSU och banderoller som ”Hata vita rika straighta män” på Pride.

    De driver precis samma propaganda som nazisterna gjorde i Tyskland på 30- och 40-talet.

  58. Medborgare X Says:

    Daniel!

    Men det är tydligen (enligt personer som Otto) schyssta värderingar….

  59. Namn Says:

    Medborgare X:

    Du tror att människor söker tjänster som krönikörer? Så funkar det faktiskt inte. Fridén arbetar som krönikör, för TV4 Nyhetsmorgon och för Radio 1 – Alla dessa tjänster är tjänster som tilldelas redan kända personer och brukar vara mycket välbetalda. Men du är kanske inte medveten om att hon har haft ett eget TV-program? Arbetat som grafisk producent? Arbetat statligt med sexualupplysning? Drivit stora webbsatsningar? Arbetar som granskade journalist för några av våra största mediahus regelbundet? Hon är en respekterad journalist. Du må tro att hon är inkvoterad på grund av dina fördomar om unga kvinnor – Men det säger bara något om dig och hur du betraktar kvinnor.

    Men från din kommentar och till syftet med mitt besök. Jag kom hit för att en person vid namn DrKejs tipsade om den här bloggen för att han sa att den skulle ta upp mansfrågor på ett bra sätt. När jag kommer hit ser jag bara folk som kastar skit på en kvinna för att hon är ung och kvinna. Jag tror att jag lämnar igen. Jag ser ingenting just nu som får mig att vilja stanna kvar. Låt oss hoppas att det ser bättre ut nästa gång. Men om det är den här attityden som florerar och tillåts okritiserat av blogginnehavaren (jag ser att han inte sagt till en enda, till skillnad från vad Fridén brukar göra) så känner jag inte riktigt att ni är min sort.

  60. Mörker Says:

    Jag kan förstå att argumentet om ”hemmafru eller vårdnad” känns klockrent för Fridén och hennes trendiga kompisar. Som tur är finns det nya saker att upptäcka om livet även efter att man fyllt 25. Vissa gör inte det, och då finns det alltid en foliebeklädd professorshatt någonstans att trä på huvet, och ställa sig i pridevrån.

  61. Daniel Says:

    @Namn
    ”När jag kommer hit ser jag bara folk som kastar skit på en kvinna för att hon är ung och kvinna.”

    Här är det en man som får välförtjänt med skit, bara för att han är vadå?
    https://genusnytt.wordpress.com/2011/10/24/41-minuters-forsprang-for-man-varje-dag/

  62. Namn Says:

    Daniel:

    Skulle det vara okej att kasta skit på Fridén för att du upplever att andra fått skit kastad på sig? Vad sägs om att agera som en vuxen människa och låta bli att kasta skit, säga ifrån när folk gör det och inte legitimera skitkastande för att det finns andra skitkastare med? Det är så de flesta av oss agerar. Tur det. Annars skulle vi alla gå runt och kasta dynga hela dagarna och skylla ifrån det på ”Men han/hon gör det ju med!”

    Jag vill minnas att detta var något man gjorde när man var liten. Inte som vuxen. Begrunda varför.

  63. Marie DL Says:

    Namn

    Hanna Fridén är allt annat än seriös i stora delar av hennes bloggande som hon skriver i egenskap av journalist. Det har ju visat gång på gång så tala för dig själv. Man blir inte mer seriös bara för man har fjantat runt på ZTV som hade typ 70 000 ungdomsprogramledare allt från Gonza till till you name it.

    Seriösa journalister är sådana som förtjänar respekt på andra sätt än att skriva om sin avföring, rita knullbilder, prata om bajs i sina serier. Dessutom är journalist idag duktigt devalverat, en utbildning på Södertörn med genuskunskap och sen börjar man kritisera män och tar några frivilliguppdrag. På det sättet kan man bygga upp ett cv som ser skapligt ut men jag höjer personligen inte på ögonbrynen åt journalister idag. Så att hon är högt respekterad får stå för dig själv.

    Det smäller högre att vara civilingenjör som Pär och det smäller defintivit högre att vara läkare som Pelle är.

  64. Jämställdhetsfeministern Says:

    Hanna Fridén har helt rätt:
    antingen vill man förbjuda kvinnor att bli hemmafruar, eller så vurmar man för hemmafruar. Du är antingen med oss feminister på allt eller så är du en patriarkal kvinnohatare. Det är bara att välja.

    Den enda anledningen till att det är många unga, arga kvinnliga feminister som skriver krönikor i svenska tidningar, är att vi i Sverige har insett att unga kvinnor skriver mycket bättre än alla andra och har mycket intressantare saker att berätta. Till exempel om hur arg man blir, när man som ung kvinna i Sverige ständigt diskrimineras och förtrycks av män.

  65. ninnitokan Says:

    @ Namn:
    Om nu denna Hanna Fridén är så himla duktig(jag vet inte vem hon är) varför beter hon sig som om hon vore analfabet eller åtminstone hade kraftiga problem med lässvårigheter?

    Så här skriver Pär:
    Förtydligande: Observera att denna bloggpost inte innebär att jag progagerar för att kvinnor ska vara hemmafruar. Den propagerar för att människor av båda könen ska få lägga upp sina liv själva – utan politiska pekpinnar.

    Ett ställningstagande som är helt i jämställdistisk anda. Vi jämställdister lägger oss inte i i vad män och kvinnor väljer att göra, bara vi har lika möjligheter, förutsättningar och skyldigheter.

    Det lyckas denna unga kvinna får till:
    ”De mest kända inom området är två män vid namn Pelle Billing och Pär Ström. Båda vurmar för hemmafrun.”

    En helt annan sak! Ingen här ”vurmar för” för det ena eller andra. Vi lägger inte värderingar i andra individers privatliv.

    Ser du det? Ser du hur denna Hanna Fridén förvrider vårt budskap?
    Så sker hela, hela, hela tiden. Varenda gång som feminister ska skriva om oss försöker man göra oss till kvinnofientliga.

    Kan du förstå att det väcker en frustrering i oss?

    Jag skulle önska att vi jämställdister här var bättre på att dölja sin frustration, För det ser inte bra ut för betraktaren. Men samtidigt kan jag inte annat än att förstå det. Det här blir lite av en ventil för oss, tyvärr.
    Jag vill inte ursäkta något(jag har inte ens kollat vad du reagerat på) bara ge en förklaring.

  66. BradDourif Says:

    Marie:
    Är Birro seriös? Schulman? Ronnie Sandahl? Var är dina och Pärs klagomål på dessa pajaser, vars texter Fridén med råge överträffar, både vad gäller stil och innehåll?

  67. Sofia Capel Says:

    Medborgare x: ”Ja, man undrar ju hur dessa tjänster som krönikör utlyses (…) Sedan undrar man hur de väljer ut vem av de ansökande som ska få tjänsten. Vad är det för kvalifikationer de tittar på och vad är det för förkunskaper som krävs” – Jag tror inte de utlyses alls. Jag tror de frågar redan bra och välkända skribenter de är intresserade av. Det var ingen som utlyste en krönikör på tidningen jag skriver för, jag skickade själv in texter och bad om att får skriva krönikor. Man behöver inga kvalifikationer eller förkunskaper så länge man kan leverera bra texter. Tänk efter lite nu. Måste författare ha ”förkunskaper” eller ”kvalifikationer” för att få böcker publicerade?🙂

    Bengt: Som konstaterat har inte Hanna blivit ”inkvoterad”. Hon har som någon innan nämnde, flera års erfarenhet inom media och har varit ett välkänt namn i flera år trots sin relativt unga ålder.

    B: ”Det stör mig inte ett dugg att krönikören är feminist. Däremot stör det mig oerhört om hon är från Stockholm…” – Öh?

    JD ”Feministkrönikör är ett nutida ytligt koncept föt unga Stockholmstjejer som inte klarar av att leve eller arbeta i verkligheten” – Vad är verkligheten? Att gå till gruvan och hugga sten? Vad gör du själv när du sitter och gnatar på GenusNytt varje dag? Är inte du lite ytligt och uppmärksamhetskåt? Eller gäller det bara om man är ung kvinna och feminist?

  68. Jämställdhetsfeministern Says:

    @BradDourif

    Bra sagt! Kritiserar man inte Birro offentligt, så har man ingen som helst rätt att någonsin rikta kritik mot Hanna Fridén eller någon annan kvinnlig journalist.

    Hanna Fridén är ett litterärt geni. Kritiserar man henne så hatar man kvinnor.

  69. Sofia Capel Says:

    Claes-Peter: Läst Rocky av Martin Kellerman någon gång??

  70. BradDourif Says:

    Jämställdhetsfeministen:

    Det jag menar är att deras kritik inte fungerar som en kritik mot feminismen och en (påstådd) kvotering; om något fungerar det snarare som en kritik av det rådande medieklimatet, där en Birro eller en ihopljugen historia kring Juholt tar mer utrymme i anspråk än en K. G. Bergström eller Vitryssland.

  71. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Sofia Capel

    Ja ush! Rocky av Martin Kellerman är så full av kvinnoförnedring att den borde förbjudas! Hur många gånger har inte fula kvinnor jämförts med att äta bajs i den serien? Skandal!

  72. BradDourif Says:

    För att förtydliga, då ni uppenbarligen inte gärna tänker ett steg längre: varför handlar det om kvotering när det är en kvinna som (enligt er) skriver skit, men när det är en man (e.g. Birro, Schulman, Sandahl) är det som vanligt, som det ska vara?

  73. Marie DL Says:

    BradDourif

    Det är ju det jag säger, jag har ingen respekt för stora delar av journalistkåren längre. Samtidigt känns det lite konstigt att jämföra en rikskändis som Schulmann med Hanna Fridén men okej jag förstår vad du menar.

  74. Jämställdhetsfeministern Says:

    @BradDourif

    Du likställer väl inte Hanna Fridén med ljugande politiker, eller män som Peter Birro?

    Som sagt. Den enda anledningen till att svenska tidningar anställer väldigt många unga, arga, kvinnliga feminister som krönikörer är att unga unga, arga, kvinnliga feminister är mycket bättre på att skriva än alla andra grupper i samhället. Det är självklart inte en fråga om kvotering. Om inte unga kvinnor hade varit så oerhört förtryckta i Sverige, så hade minst 95% av alla krönikörer i landet varit unga kvinnor. Det är en av anledningarna till att det är så oerhört viktigt att Hanna Fridén och så många andra unga, arga, kvinnliga feminister får en plattform i svenska tidningar, för att medvetandegöra det svenska folket om hur diskriminerade de är, bara på grund av att de är kvinnor.

  75. BradDourif Says:

    @Marie

    Och det har jag inga som helst problem med – har själv svårt för det rådande medieklimatet – men det uppstår ett logiskt glapp när man vill gå från ‘journalister nu för tiden kan ingenting och skriver skit’ till ‘den här kvinnliga journalisten kan ingenting och skriver skit …och är därför inkvoterad! för hon är kvinna!’. (Jag tycker alltså, för att återigen förtydliga, inte hon skriver skit.)

    @Jäm…

    ”Du likställer väl inte Hanna Fridén med ljugande politiker, eller män som Peter Birro?”

  76. Magnus Says:

    Namn
    gå in hos Hanna och ta den debatten. Hennes senaste inlägg har jag läst väldigt många kommentarer som kastar bajs, varför vågar du inte yttra de där orden där inne? Kan det vara så att du är ytterligare en feminist som kommer hit enbart för att försöka förlöjliga?

  77. Gürdel Says:

    Genusnytt, bloggen där man publicerar namn och bild på enskilda unga kvinnor och sen i ett äckligt, anonymt gubbgäng grupphatar och hetsar mot offret.
    Det här är bland det ofräschaste på hela den lagliga och ickepornografiska delen av internet.

  78. Sötisen Says:

    Faktum kvarstår: feministlögnerskan ljuger, och det är inte okej.

  79. JD Says:

    @Gürdel

    Skillnaden är dock att Den ene parten tjänar pengar på att kasta skit och hetsa mot offer medan de andra inte tjänar ett öre på att försvara sig!

    Gürdel. Du anser alltså att så länge som man tjänar pengar på att smutskasta så är det ok?

    Vilken jla inställning!

  80. JD Says:

    Det är ju också tack vare Pär Ström och Pelle som Hanna nu har fått det här jobbet.
    Utan dom vore hon okänd!

  81. Daniel Says:

    @Namn
    ”Skulle det vara okej att kasta skit på Fridén för att du upplever att andra fått skit kastad på sig? ”

    Du skrev innan:
    ”När jag kommer hit ser jag bara folk som kastar skit på en kvinna för att hon är ung och kvinna.

    Vilket jag inte anser vara sant, så jag länkade till ett inlägg som tog upp smörja skrivet av en man som han fick välförtjänt skit för.

    Det enda det handlade om var att jag ville motbevisa ditt naiva påstående om att här kastar man skit på kvinnor, bara för att de är kvinnor.

    Inget annat, försök att få in det i ditt huvud.

  82. Medborgare X Says:

    Namn, Sofia Capel m.fl.!

    Så Hanna Fridén (och andra feministiska krönikörer) har alltså fått sina tjänster genom att söka en utlyst tjänst och att det sedan har gjorts en bedömning om vem som har de bästa kvalifikationerna till tjänsten. Istället har de fått sina jobb genom kontakter och genom att vänner till dem har handplockat dem.

    Är det inte just den här typen av nepotism som feminister själva brukar kritisera när det gäller män? Att män väljer män?

    Brukar inte feminister säga att man istället borde ha anomyma ansökningar?

    Här ser vi istället exempel där feminister väljer feminister och där det inte finns några ansökningar överhuvudtaget. Och tydligen till tjänster som är relativt välbetalda!

    Vilka andra tjänster är det som Hanna Fridén har fått bara genom att bli utvald av en annan feminist? Hur är det med hennes jobb på Radio1? är det feminister Cissi Wallin som gett henne den, utan att tjänsten har utlysts och utan att Hanna har behövt söka den i konkurrens med andra sökande?

    Det är den här typen av agerande från feminister, när de själva inte gör så som de propagerar att andra ska göra, som visar vilken enorm dubbelmoral det lfinns inom feminismen!

  83. Medborgare X Says:

    JD!

    Precis! Det är också detta som är den stora dubbelmoralen i hela näthatsdebatten. De betalda journalisterna och krönikörerna kan kasta hur mycket skit som helst på både enskilda personer och på hela grupper i samhället (inte minst på vita medelålders heterosexuella män), men så snart någon reagerar och protesterar mot journalisterna och krönikörerna smutskastning och hetsjakt så kallas det för näthat!

    Feministerna är precis likadana. De kastar oändliga mängder skit, men ynkar sig och gråter så snart någon kritiserar eller ifrågasätter dem. Det är en sådan jävla dubbelmoral!

  84. Sara Says:

    @Sopbilen nr. 128503-XH-54

    Mer Hanna Fridén till folket och fler kvinnlig sophanterare!

  85. Otto Says:

    X: Vad tråkigt att du nedlåter dig till personangrepp. Jag tyckte jag var ganska tydlig med att man inte skulle dra för stora växlar av vad jag skrev, och att det krävs en betydligt längre text för att få någon som helst substans i diskussionen. Men det är klart, det är ju lättare att plocka billiga poänger om man väljer att bortse från min brasklapp.
    Återigen, vad jag menade: Det är män som har den riktiga makten i samhället. På grund av detta så är förtryck av kvinnor ett större problem än förtryck av män. Båda är såklart problem, men på den här sidan letar man inte lösningar. Man är rädda för att mäns maktposition ska försvinna. Tack för mig.

    ps. Jag vet inte riktigt hur jag svara dig annars, eftersom du medvetet misstolkar och letar fel, vilket jag ju skrev var väldigt lätt i min föregående kommentar. Härskartekniker för inte diskussionen framåt. ds.

  86. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Otto

    Exakt. Män har den verkliga makten i samhället. Svenska kvinnor, som Hanna Fridén, är maktlösa och förtryckta, medan de svenska männen är maktfullkomliga och glider fram på en räkmacka. Så ÄR det. Och därför är förtryck mot kvinnor per definition alltid ett mycket värre problem än eventuellt förtyck mot män. Håller man inte med om det, ja då är man en gubbe som är rädd att förlora sina manliga privilegier. Tack för mig.

  87. Sopbilen nr. 128503-XH-54 Says:

    @Sara säger:
    02 november 2011 kl. 10:02
    @Sopbilen nr. 128503-XH-54

    ”Mer Hanna Fridén till folket och fler kvinnlig sophanterare!”

    ”Fler sådana som Hanna Friden till sopgubbar!”

  88. Medborgare X Says:

    Otto!

    Så länge du enbart slänger dig med feministiska floskler så gör du dig knappast förtjänt av ett bättre svar. Men om du verkligen vill föra en saklig diskussion så får du nog börja med att vara lite mer konkret och svara på raka frågor som:

    Vad är ”den riktiga makten i samhället”?

    Vilka är dessa ”maktpostioner” som ”män” enligt dig har?

    Vad är ”lösningen” enligt dig?

  89. Medborgare X Says:

    Noterat för övrigt att ett ”inte” har fallit bort ur min kommentar klockan 9:16. I första meningen ska det naturligtvis stå:

    ”…har alltså INTE fått…”

  90. Sopbilen nr. 128503-XH-54 Says:

    @Sara
    Sopgubbaryrke är det mest kvinnodiskriminierande yrke.
    100% av sopgubbar är män och även namnet på yrket avslöjar att det är ytterst patriarkaliska gubbvälde strukturer som råder.

    Undrar om det egentligen inte borde heta sopHENterrier.

    Fler kvinnor till sopHENterriers!

  91. Backlash Says:

    Otto – Om män haft den riktiga makten i samhället hade Hanna Fridén varit en helt okänd bloggerska som inte fått betalt för det hon skriver.

  92. Medborgare X Says:

    Backlash!

    Precis! Det är ju underligt att det finns så många feministiska kvinnor som får betalt för att skriva och föra ut sin taskiga manssyn inte bara i tidningar, utan även i radio, i TV, på universitet och inom politiken.

    Om ”män” verkligen hade haft ”den riktiga makten” och ”förtryckte” kvinnorna så skulle naturligtvis alla dessa feministiska kvinnor får göra sin röst hörd, än mindre få betalt för det.

  93. Ella Says:

    Kommentarerna under henns krönika har raderats!

  94. Medborgare X Says:

    Ella!

    Varför blir man inte förvånad? I Sverige är det i det närmaste förbjudet att offentligt ifrågasätta och kritisera en arg ung feministisk kvinnas generalliserande (och dessutom, som både Pelle Billing och Pär Ström påpekat, felaktiga) påhopp på män.

  95. Backlash Says:

    Jag är möjligen lite sen på pucken, men jag vill kommentera vad BradDourif skrev i natt:

    Är Birro seriös? Schulman? Ronnie Sandahl? Var är dina och Pärs klagomål på dessa pajaser, vars texter Fridén med råge överträffar, både vad gäller stil och innehåll?

    Det är nog ingen som ifrågasätter att Birro, Schulman och Sandahl kan skriva en massa skit. Och den dagen de, så som Hanna Fridén nu gjort, skriver lögner om Ström och Billing, eller angriper män som grupp, så kommer de att få skit tillbaka på Ströms och Billings bloggar, var så säker.

  96. Sofia Capel Says:

    Medborgare X: Men det FUNKAR inte så inom media. Man söker inte krönikörer på det sättet. Man frågar de man vill ha, de som man vet skriver bra. Och visst, skulle Pär Ström vara editor in cheif skulle han antagligen inte anställa Fridén, men nu har alla publikationer sina agendor. Tror du att Fridén är den enda som fått sina jobb på det sättet? Du tror att män inom media snällt skickar in intresseanmälan om positioner?

    JD: Fridén var ett household name LÅNGT innan någon utanför Pär Ströms familj någonsin hört talas om honom.

  97. Sofia Capel Says:

    JämställdhetsTROLLET: Nej, Rocky är skoj. Det är ok att skoja samt driva med sig själv och andra i serier.

  98. Medborgare X Says:

    Noterar att jag missade ett ”inte” i sista stycket i min kommentar klockan 11:41. Skall naturligtvis vara:

    ”…alla dessa feministiska kvinnor INTE får göra sin röst hörd…”

  99. Medborgare X Says:

    Sofia Capel!

    Så du menar att media fungerar precis på det sättet som feminister kritiserar andra yrken för? Ändå kritiserar inte feministerna media, utan låter sig glatt involveras i nepotismen och få jobb av sina egna kompisar.

    Det är OK när en feminist ger en annan feminist ett jobb, men det är fel när en man ger en annan man ett jobb. Snacka om feministisk dubbelmoral!

    Det visar återigen att feminismen inte är trovärdig!

  100. Chauvinistsvin Says:

    Detta vill jag se:

    En jämn fördelning av antalet självmord relaterade till kön. 9/10 är män.

    EN jämn fördelning av kvinnor och män som dör i krig. 9.9/10 är män.

    En jämn fördelning av kvinnor och män som blir misshandlade av sina partners. Nej vänta det är redan jämnt enligt en studie från Finland.

    En jämn fördelning av kvinnor och män i trafficking(Både sexuellt och arbetskraft. Sexuellt: 6/7 kvinnor. Arbetskraft 9/10 män.

    En jämn fördelning av kvinnor och män som dör i gruvolyckor. 9.9/10 män

    En jämn fördelning av kvinnor och män som drabbas av det oprovocerade gatuvåldet. 9/10 män.

    En jämn fördelning av kvinnor och män prostituerar sig. 2/3 män, det finns alltså fler unga män som prostituerar sig än kvinnor som prostituerar sig i Sverige. Visste ni inte va? Feminister?

    Hur ska vi lösa detta hörrni?

  101. JD Says:

    @Sofia Capel

    ”JD: Fridén var ett household name LÅNGT innan någon utanför Pär Ströms familj någonsin hört talas om honom.”

    Varför måste hon då använda sig av Ström och Billing som fotunderlägg genom att smutskasta och medvetet felcitera dem för att nå ännu högre på karriärsstegen?

    Borde hon inte kunna klara sig utan sånt?

  102. Sofia Capel Says:

    Medborgare X: Kan du sluta dra alla feminister över en kam? Jag har aldrig hört någon feminist klaga på att redan kända mediamänniskor får positioner som passar dem även om det finns andra duktiga skribenter som inte fått samma chans. Iaf inte de som fattar hur media funkar. Pär skriver att han vill se en medelålders man som krönikör, men det kryllar det ju av redan! Men allt ni ser är feminister och tror därför att de är överrepresenterade inom svensk media.

    Ska jag också dra alla antifeminister över en kam? För ena sekunden existerar inte könsroller för er och andra sekunden går ni i taket när Solanas citeras ”to call a man an animal is to flatter him”. Men om män är överrepresenterade i alla fängelsen och inom alla våldsbrott i hela världen och det INTE beror på könsroller, vad är det då att bli sur över? Bete dig som ett djur, bli behandlad som ett.

  103. Sofia Capel Says:

    JD: Pelle B och Pälle S borde vara glada att någon så känd ens tar upp deras namn i media. Snacka om att få snålskjuts, gubbar!

  104. BradDourif Says:

    Backlash:
    Men kommer de då kallas unga arga invkoterade feminister?

    Chauvinistsvin:
    ”En jämn fördelning av kvinnor och män som drabbas av det oprovocerade gatuvåldet. 9/10 män.”
    Detta tar också Ström upp i sin bok om feministiska ‘myter’, och jag ställer mig samma fråga nu som då: hur är mäns våld mot män en jämställdhetsfråga? För när det passar er slår ni mer än gärna fast att kvinnor är lika aggressiva*, och minst lika benägna som män att ta till våld i nära relationer.

    *Per skriver uttryckligen att kvinnor är lika aggressiva som män i kapitlet om ‘mäns våld mot kvinnor’ – när det handlar om att dekonstruera ‘myten om könet som social konstruktion’ heter det i stället att ‘män är mer aggressiva till naturen’. Vad var det här med logik ni pratade om?

  105. Sofia Capel Says:

    Pälle S har feministiska krönikörer och skribenter att tacka för all medial uppmärksamhet

  106. Sötisen Says:

    För kännedom:

    Uttrycket ”en erkänt genuslobotomerad kalkon” blir på feministiska ”ett feministiskt household name”.

  107. Sofia Capel Says:

    Sötisen:

    Att Hanna Fridén är ”en erkänt genuslobotomerad kalkon” är din åsikt. Synd att den inte räknas då du insisterar på att vara anonym.

  108. Ella Says:

    Sofia Capel: ”Pelle B och Pälle S borde vara glada att någon så känd ens tar upp deras namn i media. Snacka om att få snålskjuts, gubbar!”

    Och du ökar besöksantalet här på bloggen! Bravo!

  109. Ella Says:

    Medborgare X: ”Varför blir man inte förvånad? I Sverige är det i det närmaste förbjudet att offentligt ifrågasätta och kritisera en arg ung feministisk kvinnas generalliserande (och dessutom, som både Pelle Billing och Pär Ström påpekat, felaktiga) påhopp på män.”

    Jag inte ens kritiserade! Bad henne bara i min kommentar under hennes krönika att länka till inlägg där Ström respektive Billing ”vurmar för hemmafurar” som hon påstår. Det har jag nämligen aldrig sett. Men det var tydligen ett tillräckligt allvarligt ”brott”.

    Suck sicken sunkig attityd, att inte ens låta läsarna efterlysa källhänvisningar.

  110. Feminist-Sofias mamma Says:

    Nu ska jag lära dig någonting som är helt nytt för dig: Ett lögnaktigt uttalande blir inte mera sant för att det uttalas av en icke-anonym lögnerska.

    Sanningshalt baseras inte på hur anonym eller inte anonym budbäraren är.
    Sanningshalt bestäms av hur väl det sagda överensstämmer med den faktiska verkligheten.

    Detta kan vara svårt att begripa för en kändis-suktande fjortis.

  111. Hanna Fridén Says:

    Alltså, det är ingen fara att ni avfärdar mig för att jag är kvinna och råkar vara 25. Ingen av er bemöter det jag skriver så ni har ju satt er nivå.

    Alla som kommer in utifrån och ser hur ni beter er avfärdar den här bloggen och er som oseriösa. Det har ni bara er själva att skylla för. Det kanske är skönt för er att skriva på det viset. Det kanske tillfredställer en frustration för stunden. Men som sagt, med alla handlingar kommer konsekvenser och ni gräver er grav ordentligt.

    I övrigt, jag ljuger inte om Pär eller Pelle. Ni är välkomna att läsa mitt svar till Pelle Billings seriösa svar till skillnad från Pärs där jag utvecklar mitt resonemang: http://www.hannafriden.com/politik-samhalle/feminism-politik-samhalle/det-handlar-inte-om-man-eller-kvinnor-det-handlar-om-barnen-replik-pa-pelle-billing/

    Och ja, Pär, jag ser att du är upprörd över att jag inte bemötte din huvudpoäng i det här inlägget – Har du funderat på att du kanske får bättre gensvar om du gör samma sak som du kräver av andra? För du bemötte ingenting i min krönika, utan avfärdade mig som en ung, arg kvinna – Det är oseriöst och fånigt och om du vill bli betraktad med respekt så får du föra en mer seriös ton.

    Att avfärda människor på det vis du gör ger ingen fjäder i hatten för dig. Det tilltalar dina läsare som gärna för sig med påhopp och fånerier istället för seriös diskussion. Titta på skillnaden i ditt kommentarsfält och i Pelle Billings. Titta på skillnaden i ditt svar på min krönika och hans svar. Han beter sig seriöst, det blir en seriös diskussion, han får ett ordentligt svar.

    Du svarar med en fånigt inlägg som bara rör mitt kön, min ålder och att du anser att jag är emotionell (arg). Du bemöter ingenting som skrivits. Du fixerar bara vid de andra sakerna.

    Pelle Billing bemöter det jag skriver, och jag bemöter honom.

    Du däremot avkräver att jag ska bemöta ”huvudpoängen” i ditt svar. Ursäkta? Ditt svar bemöter ingenting jag skriver, du fixerar vid min ålder, mitt kön, mitt påstådda humör och du avkräver mig att bemöta dig?

    Lika ansvar, verkligen Pär? Om jag skulle bemöta dig likadant som du gjorde här, hur skulle min rubrik sett ut? Förmodligen så här:

    ”ÄNNU en sur antifeministgubbe med en blogg”.

    Skrev jag så? Nej. Men ändock känner du att du måste bli bemött. Trots att du inte beter dig mot andra som du kräver att andra ska bete sig mot dig. Det är under all kritik, Pär.

    Jag har jobbat inom media i väldigt många år. Du är den enda person som konsekvent avskriver ditt eget ansvar och kräver att andra ska bemöta dig annorlunda än vad du bemöter dem. Vad tror du att det ger dig?

  112. joel Says:

    Hanna
    ”Alltså, det är ingen fara att ni avfärdar mig för att jag är kvinna och råkar vara 25. Ingen av er bemöter det jag skriver så ni har ju satt er nivå.”

    Flera gånger om har du bemötts. Av många olika personer. Bemöt dessa argument själv istället. Men jag vet då jag redan diskuterat med dig på ett flertal tillfällen att det är omöjligt.

  113. joel Says:

    Hanna
    Pär har bemött dig en gång. Räcker inte det? Eller ska man ta och skriva en 27 sidor lång text som du gör för att komma fram till en poäng på sin höjd? Svara på det han säger istället, sluta göm dig.

  114. joel Says:

    Ella
    Ja hanna brukar banna lite hur som helst när hon inte kan bemöta argument. Hon brukar oftast styras av sina andra radikalfeminister på sin blogg. Tyvärr kommer det du frågade aldrig gå besvarat, hon har gjort bort sig totalt och då kommer vi istället se sida upp och sida ner med ännu kräkningar på Pär och Pelle för att på något sätt framstå sen den utsatta. PATETISKT!

  115. Sofia Capel Says:

    ”Feminist-Sofias mamma”: Ingen har sagt något om lögner, jag snackar om åsikter. Om du är anonym och yttrar en massa åsikter räknas de inte då du inte står för vem du är och därefter inte står för dina åsikter. Som åsikten att jag skulle vara en kändissuktande fjortis. Att sitta bakom en skärm och bakom ett alias är mer fjortis.

    Jag går ut med namn, bild och ålder och står för vad jag tycker. Är det därför jag är ”kändissuktande”?

  116. CG Says:

    Jag funderar ofta på vad som driver människor som HF att bete sig så irrationellt. Att inte kunna bemöta sakfrågor, att tillskriva andra åsikter de inte har, att blocka människor som inte tycker likadant etc. Efter att ha studerat hur feminister beter sig i ett par år nu så vill jag hävda att detta beteende är en genomgående röd tråd.

    Höjden av komik blir när t ex HF refererar till sig själv som en erfaren och balanserad mediepersonlighet som verkligen har en gedigen bakgrund. Jag brukar se henne på stan ibland. Hon är inte snygg, har ett röstläge som om hon rökt och druckit whiskey och hon ser likblek ut. Gällande intellektuella kvaliteter och förmåga att hålla sig till sanningen så finns det en hel del att önska.

    Men You go girl som det heter i feministkretsar. Gapa på och ljug lite mer ingen man kommer ju att kunna stoppa dig. FÖ hur kan feminister ha pojkvänner. Skulle vilja se den man som står ut i mer än kvart med en radikalfeminist.

  117. joel Says:

    ”Sofia Capel ”
    Så du menar på fullaste allvar att man måste visa upp sitt namn, sin adress, en bild på sig själv och då alltså ha en egen blogg som visar allt detta. Enbart för att ha en åsikt. Jo tjena!

  118. Sofia Capel Says:

    CG: ” Jag brukar se henne på stan ibland. Hon är inte snygg, har ett röstläge som om hon rökt och druckit whiskey och hon ser likblek ut.” – Ja, detta har ju mycket att göra med hennes skrivierier. Om ett ofördelaktigt utseende skulle förhindra att man blir hörd genom text – hur tror du det då skulle gå för denna bloggs författare?

  119. Sofia Capel Says:

    Joel: En anonym människas åsikt är ingen åsikt eftersom det är en ”åsikt” ingen vågar stå för.

  120. BradDourif Says:

    Att gå från ”Jag funderar ofta på vad som driver människor som HF att bete sig så irrationellt. Att inte kunna bemöta sakfrågor…” till
    ”brukar se henne på stan ibland. Hon är inte snygg, har ett röstläge som om hon rökt och druckit whiskey och hon ser likblek ut” utan att haja till kräver en inte helt oäven blind spot.

  121. CG Says:

    Brottas man med en gris så är det lätt bli full av skit.

  122. Sötisen Says:

    Faktum kvarstår alltjämt: feministlögnerskan ljuger, och det är inte okej.

  123. ninnitokan Says:

    Hanna Fridén

    Ingen av er bemöter det jag skriver så ni har ju satt er nivå.

    Det kommer att komma, jag lovar dig.

    Dessvärre är min livssituation just nu sådan att jag jobbar extremt långsamt. Jag håller på att göra åtgärder i mitt liv för att jag ska kunna prioritera upp jämställdismen. Så längre fram kommer bemötandet ske snabbare. För naturligtvis vill jag inget annat än att påvisa hur kvinnofientlig nutidsfeminismen är. Och du bäddar så fint för att jag ska kunna visa det. Det är tacksamt. Ska blir riktigt kul att ta plats som en motdebattör till dig.

  124. Backlash Says:

    Hanna Fridén skrev

    Och ja, Pär, jag ser att du är upprörd över att jag inte bemötte din huvudpoäng i det här inlägget – Har du funderat på att du kanske får bättre gensvar om du gör samma sak som du kräver av andra?

    Jag är inte Pär, men jag vill bemöta detta genom att citera vad Peter Englund skrev på sin blogg i samband med debatten om Liza Marklunds falsarium ‘Gömda’. http://peterenglund.wordpress.com/2009/01/

    I mötet mellan fakta och fiktion förvandlar fiktionen på ett oundvikligt vis fakta till sin egen avbild. Fakta som placeras inom ramen för ett fiktionsverk fiktionaliseras.

    Vad jag vill ha sagt är att HF inte ska förvänta sig att den seriösa delen av hennes text kommer att bemötas, om hon själv öppnar debatten med en fet halmgubbe om Ström och BIlling.

  125. Otto Says:

    Men snälla herr Medborgare X, jag tyckte jag var tydlig med att jag inte orkar med en seriös diskussion, då den här bloggen bara fyller mig med känslor av uppgivenhet. Där kan vi sätta punkt, även om du finner ett värde i att sätta dit mig trots att jag själv har skrivit att jag är ett lätt mål, eftersom jag i min uppgivenhet inte kan förmå mig att ge mig in i en diskussion på allvar. Arg=orkar diskutera. Ledsen och uppgiven=orkar inte diskutera. Aight?

  126. Medborgare X Says:

    Otto!

    Jag vet hur det känns. Jag även jag blir uppgiven, arg och förlorar tron på hela samhället när jag läser inte bara feministkrönikörer som Hanna Fridén i landets alla tidningar, men än mer så när jag ser att även de journalister som är satta att granska makten visar sig vara feministiska propagandister som hellre sprider manshat än att göra sitt jobb som objektiva journalister.

    Själv blir jag bara mer och mer övertygad om att detta på sikt kommer att leda till samma våldsamma typ av upplösning som vi idag ser i arabländerna.

  127. Pelle Says:

    Kanske någon som berört just det här, orkade inte läsa alla 101 inläggen hehe. Men, jag har pluggat i Sundsvall där ett av sveriges journalistikprogram ligger. Och vad jag vill minnas var det väldigt många tjejer just på det programmet.

    Kanske är just däreför många krönikörer är just tjejer (nu vet inte jag riktigt om journalistutbildning krävs för att bli krönikör).

    Men tidningarna borde ju kunna, ve och fasa, kvotera in män. Ja, det vore roligt…

  128. Shastra Says:

    Att vulgärmedia som huvudsakligen riktar sig till ”white trash” anlitar obildade krönikörer vars enda uppgift är att provocera är ingen nyhet. Sådana krönikörer har alltid funnits, av båda könen, och de kommer alltid att finnas. Det intressanta är att krönikörer som omfamnar den feministiska statsideologin uppfattas som rätt positionerade för denna ”provocerande” roll. Det säger en del om hur svårt de ideologiska opportunisterna i media har att följa med i svängarna idag.

  129. j Says:

    fan alltså, jag blir mörkrädd när jag går in här och läser all skit ni kastar mot Hanna, feminister och kvinnliga journalister.

    hörni, lyssna: Det GÅR FAKTISKT att kritisera en person eller en ideologi eller VADFANSOMHELST utan att börja med massa påhopp. Ska ni vara vuxna människor? Jag är fan sjutton år och håller inte på med sånt här. Lägg ner.

    Och du vill tas seriöst, Pär Ström? Rensa upp i ditt kommentarsfält för fan, för det här kan inte vara ok.

  130. joel Says:

    Sofia
    ”En anonym människas åsikt är ingen åsikt eftersom det är en ”åsikt” ingen vågar stå för.”

    Så alla åsikter som är från anonyma personer vågar ingen stå för, det var något nytt. Och jag vet faktiskt inte dom du clownar dig nu, eller ligger på trollnivå, jag vet inte…

    Kan det inte vara så att du är sur för att någon inte tycker som dig? Att du trodde du skulle bli respekterad för att du visar upp dig på bild? Istället blev du hånad för att du är feminist, bränns det?

  131. Agnes Says:

    asså jag FÖRSTÅR verkligen inte hur ni kan argumentera MOT jämställdhet?

    förstår, förstår, förstår verkligen inte hur man som tänkande människa, med vetskap om att könet inte längre än något tilldelat av gud utan hände genom en slumpmässig celldelning någonstans, kan tycka att kön ska motivera till olika förutsättningar?

    kan alla få samma förutsättningar vore väl det helt underbart, och att det är något NÅGON skulle vilja arbeta emot gör mig lika förbluffad och illamående varje gång.

  132. fredrik Says:

    Agnes:

    hur argumenterar vi mot jämnställdhet?

  133. hamstrn Says:

    BradDourif säger:
    02 november 2011 kl. 14:02

    ”””””””””””””En jämn fördelning av kvinnor och män som drabbas av det oprovocerade gatuvåldet. 9/10 män.”
    Detta tar också Ström upp i sin bok om feministiska ‘myter’, och jag ställer mig samma fråga nu som då: hur är mäns våld mot män en jämställdhetsfråga? För när det passar er slår ni mer än gärna fast att kvinnor är lika aggressiva*, och minst lika benägna som män att ta till våld i nära relationer.”””””””””””””

    För att det mottagande könet är en man. Att män slår män är tydligen helt ok tycker du. Att kvinnor hindrar andra kvinnor i karriären är alltså också helt ok, eftersom det inte är en jämställdhetsfråga? Är du sjuk i huvudet?

    ””””””””*Per skriver uttryckligen att kvinnor är lika aggressiva som män i kapitlet om ‘mäns våld mot kvinnor’ – när det handlar om att dekonstruera ‘myten om könet som social konstruktion’ heter det i stället att ‘män är mer aggressiva till naturen’. Vad var det här med logik ni pratade om?”””””””””””

    Kan du länka till stycket och sidan?

  134. Otto Says:

    hamstrn & Agnes:❤

  135. Helena Says:

    michael säger: 01 november 2011 kl. 20:55: ”Feminister väljer feminister så ser deras mångfald ut.”

    Jaa, feminsterna ska mångfaldigas.

    Sen blir bara någon enfaldig man kvar.

    Äh, jag skojar lite. 😉

  136. olof Says:

    Mer hanna fridén åt folket som sagt! Och pinsamt pär, pinsamt. Du skämmer verkligen ut dig i ditt försök att förminska en etablerad mediaprofil….

  137. Otto Says:

    Lol, nu var det jag som inte läste ordentligt. Jag tar tillbaka mitt❤ från hamstrn. Du får bli bättre på att citera hörru!

  138. Lasse Says:

    Nu startar snart föreställningen, alla feminister vik åt sidan (eller vad det vita män) för Ni är inte välkomna.

  139. Aktivarum Says:

    CG:

    ”Jag brukar se henne på stan ibland. Hon är inte snygg, har ett röstläge som om hon rökt och druckit whiskey och hon ser likblek ut.”

    Det där var väl ändå förbannat onödigt! Det är en sak att argumentera för sin sak, en helt annan sak att vara elak och försöka få folk att må dåligt över sitt utseende.

  140. Aktivarum Says:

    Sofia Capel:

    ”Om ett ofördelaktigt utseende skulle förhindra att man blir hörd genom text – hur tror du det då skulle gå för denna bloggs författare?”

    Hur bra tror du ditt argument funkar när du sade det där? Hört talas om uttrycket ”lika goda kålsupare” nån gång?

  141. Farmor Says:

    Kollar runt lite på Hanna Fridéns blogg och hittar kommentarer som

    ”Glöm inte att förrädare som dig kommer få sitt straff i framtiden, den konflikt som alla väntar på är slutet för kräk som dig.”

    Skriven i slutet av förra året.

    När jag läser Genusnytt och andra hatbloggar på internet inser jag att Utöya inte ens var en fartbula på vägen för er. Och en tår rullar utför min kind.

  142. Musse Pig Says:

    Jadu, ”Farmor”, hat och aggressivitet kan man få utlopp för på många sätt…

  143. En Annan Anonym Says:

    Hur är det? Har Hanna till slut tagit studenten? Har hon någon form av journalistisk utbildning? Hennes sexualupplysning undrar jag också över. Har hon någon för området relevant utbildning?

  144. BradDourif Says:

    Hamstrn:

    ”För att det mottagande könet är en man. Att män slår män är tydligen helt ok tycker du. Att kvinnor hindrar andra kvinnor i karriären är alltså också helt ok, eftersom det inte är en jämställdhetsfråga? Är du sjuk i huvudet?”

    Kan du läsa? Hur får du det till att det är okej? ”Inte en jämställdhetsfråga” betyder (för att förtydliga för folk med uppenbara lässvårigheter) inte ”alltså skiter vi i det”. Det betyder bara att det är svårt att ens med skohorn lyckas få in den frågan på det sättet i den här debatten, och om man nu ska klämma in den handlar det väl snarare om de könsroller Pär m fl påstår inte finns, där mannen bör vara aggressiv, macho och lättkränkt och därför lättare hamnar i bråk med okända människor.

    ”Kan du länka till stycket och sidan?”

    Lyckas inte länka, men:

    ”Vidare är män mer aggressiva och riskbenägna” skriver han på sidan 12, när han vill bevisa att könen är biologiska. När han vill bevisa en motsatt poäng – nämligen att också kvinnor slåss – heter det i stället att ”slutsatsen är att ‘kvinnor är lika aggressiva som, eller mer aggressiva än, sina manliga partners'” (s 57).

    http://www.google.se/search?q=6+feministiska+myter&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

  145. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Farmor

    Bra sagt Farmor! Utöya var Pär Ströms fel! Tycker man att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och skyldigheter, så är man en nazistisk massmördare. Så är det bara. Bra att du säger sanningen.

  146. Sofia Capel Says:

    Joel: ”Kan det inte vara så att du är sur för att någon inte tycker som dig? Att du trodde du skulle bli respekterad för att du visar upp dig på bild? Istället blev du hånad för att du är feminist, bränns det?”

    Inte tycker som du* heter det. Kära Joel, detta är Pär Ströms blogg, självfallet är jag medveten om att ingen här tycker som jag. Att man som feminist blir ”hånad” är inte heller något nytt när man besöker denna site. Men du kanske känner till att utanför denna lilla bubbla hör ni till de hånade. Ni bör vara glada över att somliga människor tar sig tid att bemöta era argument.

    Fortfarande: En åsikt du inte är beredd att stå för har jag svårt att ta på allvar.

  147. Jack Says:

    Sofia Capel,

    Jag känner inte alls igen det. Visst hånas vi och förlöjligas, ses som hot mot försörjning, världsbild och anseende bland en del grupper, ofta social-”vetenskapligt” lagda eller mediala, men om du talar om svenska folket i stort så uppfattas oftast det vi pratar om här som en befrielse, inte bara för män utan även för kvinnor.

  148. Sofia Capel Says:

    Jack: Haha, care to explain?🙂 tyckte det mest lät som rappakalja

  149. Hjalmar Says:

    Daniel-san säger:
    01 nov 2011 kl. 20:33
    ”För unga, arga feministkrönikörer verkar det närmast vara ett krav att de är genuint obildade och korkade. De flesta av dem uppfyller det kravet med råge.”🙂 Detsamma gäller de svenska pk-journalisterna…

  150. Stina Says:

    Ja, det är väl det genuint obildade och korkade som säljer.

    Vem vill läsa om vetenskap?

  151. Lövet Says:

    Den där Sofi Capel är en ganska obehaglig typ…
    …för varje kommentar petar hon in lite fler halmstårn i fågelskrämman, kastar ur sig några fler personangrepp…
    …kort sagt – ger feminismen ännu ett snipigt ansikte…

  152. tell Says:

    ”Vet de inte vad pluralism och mångfald är?”

    Vad är det Pär Ström? Berätta gärna.

  153. Claes-Peter Says:

    Hur står det nu, hur är ställningen? Är tex. könet fortfarande en social konstruktion? Vill i så fall passa på att framföra ett litet tack till ‘socialen’ för fint designarbete med kvinnorna…

  154. Hanna Fridén, pappadiskriminering som inte kan kallas orättvis, och påstått hemmafruvurmande « bittergubben Says:

    […] https://genusnytt.wordpress.com/2011/11/01/annu-en-ung-kvinnlig-feminist-blir-kronikor/ […]

  155. rP Says:

    Med tanke på hur Hanna fått jobbet kan man ju lugnt säga att feminister väljer feminister.

  156. När argumenten tryter | Juggen reflekterar över intryck Says:

    […] ”När Pär Ström skriver att jag bara har ett jobb för att det är populärt att kvotera in … […]

  157. Kommentar på Hanna Fridéns krönika – Del 1 Pär Ströms påstådda åsikter « Aktivarum Says:

    […] Nu var det inte riktigt det han skrev. Vidare så var det inte personen Hanna Fridéén han klagade på utan ”strukturen” där alla krönikor skall skrivas av arga feminister. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: