Bilprovningen kvoterar kvinnor – sänkte kraven

by

Svensk bilprovning utropar stolt i ett pressmeddelande att andelen kvinnliga besiktningstekniker har ökat med 134 procent på fyra år. Jag citerar:

”Förklaringen är framför allt ett mer medvetet sätt att rekrytera. Ambitionen att öka mångfalden har präglat Bilprovningens rekryteringsarbete sedan 2007. Då förändrades synen på arbetet som besiktningstekniker. Kravet på fordonsteknisk gymnasieutbildning togs bort och servicekänsla blev allt viktigare. Samma år genomförde Bilprovningen sin första rekryteringsdag med fokus på mångfald och nästkommande år på tjejer. ”

Det är lite nyspråk över det här. ”Medvetet sätt att rekrytera” och ”ambition att öka mångfalden” är omskrivningar för kvotering av kvinnor – på mäns bekostnad.

Bilprovningens HR-chef Stefan Hesselgren säger:

”Vi har jobbat hårt för att öka mångfalden och numera besiktar fler än 100 kvinnliga besiktningstekniker fordon på Bilprovningen. Att vi lyckats spränga denna magiska gräns känns stimulerande och vi ökar andelen allt snabbare, vid årsskiftet var antalet 69”

Det är absolut inget fel med kvinnliga besiktningstekniker. Men de bör få jobben på de vanliga villkoren. Att ändra kravprofilen för att den bättre ska passa kvinnor är en form av kvotering. Och kvotering är per definition samma sak som diskriminering.

Det där med servicekänsla är nog viktigt i yrket som besiktningstekniker. Men det kravet hade kunnat införas utan att kravet på fordonsteknisk gymnasieutbildning togs bort.

Man kan för övrigt notera att krav på en viss gymnasieutbildning är ett formellt krav. Det är lätt att se om en sökande uppfyller det eller inte. Krav på servicekänsla däremot är något subjektivt. Det öppnar för godtycke (i praktiken – att välja kvinnliga sökande).

Tack för tipset, Jan. Läs mer här.

24 svar to “Bilprovningen kvoterar kvinnor – sänkte kraven”

  1. Liberalen Says:

    Bilprovningens Stefan Hesselgren är en duktig hund som levererar kvotvåp på löpande band.

    *klappar på huvudet*
    Såååja. Jätteduktig kvotkommunist.

  2. Thomas Says:

    Helt fantastiskt! Den fordonsteknisk kompetensen hos samhällets tillsynsorgan ersätts med kvinnliga känslor – och ingen mer än extrema jämställdister reagerar. Istället för de sedvanliga kvalificerade råd som jag brukar få om hur jag ska förebygga problem med mitt fordon kanske jag numera kan få tips om vilken färg jag ska ha på min nya bil. Och skulle jag som man mot förmodan våga ställa en kvalificerad, högst berättigad, fråga om mitt fordon kommer jag väl att hängas ut som ett exempel på hur män testar kvinnor på nästa feministsammankomst. Sedan är det kanske så att många manliga kunder trivs med kvinnliga besiktningstekniker, men orsaken till det är nog snarast biologisk än fordonsteknisk.

  3. Daniel Says:

    Underbart!
    För vi behöver ju även fler läkare, men det fixar lätt genom att ta bort kraven på utbildning.

  4. maukonen Says:

    Hmm, så det fanns inga krav för att kvinnorna skulle ha gått fordonsteknisk utbildning?

    Ja då kan ju jag söka jobb som elektriker eller varför inte hjärnkirurg?
    Jag har ingen utbildning som räcker till, men jag är ju kvinna……

  5. Daniel Says:

    Jag undrar hur många vanliga svenska män det är som nu har fått jobb utan att ha utbildning.
    Eller om slopade krav på utbildning först och främst gäller andra grupper.

  6. Info Says:

    STEFAN HESSELGRENS PROFIL

    Och hur meriterade sig Bilprovningens HR-chef, Stefan Hesselgren, till sin överbetalda post?

    Kan det vara genom sin likhet med en yngre upplaga av Claes Borgström?

    Stefan Hesselgren: ”Född 1966. Anställd 2002 och i ledningsgruppen sedan 2009. Tekniker med studier inom HR, management och företagsekonomi vid Linköpings universitet.”

    Och vad innebär HR-teknik? Jo, något fint, amerikanskt, som dumma svenskar ska gapa av beundran inför:

    ”Human resources (förkortas HR) kallas hanteringen av ett företags mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och organisation. Även beteckningen human resource management (HRM) används.” (Wikipedia.)

    ”Att utveckla medarbetare för att förädla den positiva kundupplevelsen är en del av Bilprovningens affärsidé.”

    Infantilt snömos.

    Kom ihåg, att De Nya Moderaterna också skapades och fortfarande styrs av en HR-person, förre reklamkonsulten, numera partistrategen Schlingmann: De Nya Moderaterna – Kvinnornas Parti! Kvotering till bolagsstyrelser nu! Genusdagis överallt nu! Flera genuspedagoger!

  7. ninnitokan Says:

    Har ni tänkt på att man gör tvärt om ”på andra sidan”(traditionellt kvinnliga yrken)?

    Idag får man inte jobb på förskola utan förskollärarexamen. Jag har all respekt för individer som jobbar på förskola, men det är inte höskolekompetens som gör en bra personal. Ska du jobba med kvantfysik så är det en teoretisk kompetens, ska man jobba med barn behövs en annan form av kompetens som inte har en suck att göra med huruvida du har läshuvud nog så du kan eller inte kan skriva ett paper/uppsats, förmåga att räkna matte på den nivån osv. osv.

    Även detta innebär att man försämrar kvalitén på förskolepersonal, då man silar bort individer med rätt egenskaper för yrket men som inte har läshuvudet och därmed inte lyckas med tex. högskolematten.

    Jag har själv suttit många timmar som ”lärare” med en kvinna som hade 22 års erfarenhet inom förskol-yrket. Nu fick hon inte längre utföra alla arbetsuppgifter för hon hade inte rätt kompetens.(men suck!) Utan mig hade hon inte haft en chans att klara matten och kunnat läsa upp förskolelärarutbildningen.

  8. Matte Matik Says:

    Inte för att jag har koll på den här satsningen, men jag tänker direkt att lägre utbildning vad gäller det tekniska ökar risken att någon missar ett allvarligt fel vilket kan medföra olyckor ute i trafiken. Är det värt den risken, bara för att könsfördelningen ska vara jämnare?

  9. Jämställdhetsfeministern Says:

    Genom att kvotera in kvinnor på Bilprovningen så ökas kompetensen där med 50%. Det har feministisk forskning visat. Dessutom blir en gubbig arbetsplats mer jämställd.

  10. AnnanDan Says:

    Eventuella missade fel på bilarna uppvägs mer än väl av den förbättrade serviceandan. Det innebär förmodligen att om bromsarna inte funkar kan man sätta sig ner en stund och tala om det. Då känns det bättre sen och några obehagliga patriarkala förtryckaranmärkningar behöver inte skrivas.

    Dessutom kommer levande ljus att placeras ut över hela lokalen.
    Det kommer att bli så mysigt så.

  11. Kattsvans Says:

    Får vi se framemot fler godkända bilar utan bromsar??? Kanske underkända felfria bilar??? Att besiktiga är snart = Lotteri

  12. Backlash Says:

    Jag har inget emot kvinnliga tekniker, men väger inte trafiksäkerheten tyngre än könet på den som utför besiktningen?

  13. Pontus Says:

    De utbildade mekanikerna får helt enkelt ridderligt jobba dubbelt så hårt för att kompensera för sina inkvoterade kolegor.

  14. Daniel Says:

    Tycker detta är rätt så målande, man sänker kompetenskraven för att uppnå mångfald.

  15. Ubbe Says:

    Borde man inte också höja kraven på killarna. De har ju uppenbarligen grava brister. Utöver fordonsteknisk utbildning borde det krävas åtminstone feministisk grundkurs.

    (för övrigt borde studievägledare upplysa alla elever om att den bästa utbildningen är Genusvetenskap, då får man en grund som är gångbar överall och man blir kvalificerad till i stort sett alla yrken).

  16. Penumbra Says:

    Polishögskolan könskvoterar vid intagningen och där är principen 50-50%. Får vi en bättre poliskår på det sättet? Nej, den blir sämre.

    Fallet med dödsmisshandeln av den kvinnliga fångvaktaren är inte färdigdiskuterat ännu, men det faktum att till hennes hjälp skyndade en annan kvinnlig fångvaktare som blev av med batongen, som ju blev mordvapnet, kommer aldrig att tas upp som ett i grunden könsrelaterat problem. Hade det gått på annat sätt om det var män som ledsagade busen? Det tror jag.

    Kvoteringar görs också ur etnisk synpunkt men könskvoteringar är just nu högsta mode, t o m i privatindustrin när det ska tillsättas chefer. Samhällen som ägnar sig åt den här typen av påtvingade reformer kallas för socialistiska, där sk rättviseprinciper går före kompetens, meriter, vinstintressen, dvs allt det som driver utvecklingen framåt.

    Det tragiska med oss, och då menar jag hela den västerländska kultursfären, är att vi har lämnat socialismen bakom oss men anammat en stor del av dess idéer. Det blir så väldigt tydligt när vi betraktar Moderaternas förvandling. Glöm inte bort att feminism är en viktig politisk faktor även inom de nya Moderaterna, där bl a Schlingmann och Borg stolt har deklarerat att de är feminister.

    I slutändan får vi den politik vi förtjänar eftersom vi röstar på de politiker som driver dessa linjer. De gör ett bra jobb på vissa områden som de borgerliga, eller bevakar stora gruppers ekonomiska intressen som de socialistiska, och vinner röster på det. Men parallellt med det smyger de in sina filosofiska idéer som t ex idén om jämlikhet mellan könen.

    Förstår man inte det sammanhanget kan man inte heller göra något åt problemet, bara belysa det, som den här bloggen gör – alldeles utmärkt. Men, är det inte dags att börja söka de djupa och ofta väl dolda orsakerna till eländet?

  17. JD Says:

    Jag kommer begära en manlig besiktningsman nästa gång jag besöker bilprovningen!
    Tänker definitivt inte riskera att min familj råkar ut för en olycka pga av att en ”trevlig” kvinna utan kompetens gör ett dåligt jobb!

    Samma sak gäller Polis, Brandkår och många andra områden där Manlig yrkesutövning är en garanti för bättre utbildning och kompetens inom respektive område.

  18. Dan Says:

    @JD, det ska jag också göra. Kvinnor kan ju kräva att få träffa en kvinnlig läkare vid undersöknin så jag tycker att vi män kan kräva att en manlig tekniker ska få undersöka det viktigaste vi har🙂

  19. AV Says:

    Numera är ju bilprovningen ”konkurrensutsatt”. Dock har få företag visat intresse att starta egna bilprovningar. Om det är så att Bilprovningen sänker kraven (på båda könen förmodar jag) kanske det blir en marknad för ”Janne och Karins bilprovning AB”, där de kan visa upp civilingenjörsexamen och bilmekanikerexamen. Dvs att man som kund vet att det är kunnig personal som bedömer säkerheten. Om det står mellan ett företag som tar in kreti och pleti eller ett med utbildad personal, vet jag vem jag åker till. För min del är könet på inspektören egalt.

    Pryade på bilprovningen på 80-talet. Fick göra en hel del uppgifter: kolla ljusinställning, kolla chassinummer, mäta avgaser, leta rost mm. Många uppgifter lärde man sig på ett par dar, men de allvarligare felen: bromsar, glapp i styrsystemet och liknande tar lite tid att lära sig. Visst, en vuxen teknikintresserad lär sig säkert de viktigaste felen på ett halvår/ett år som lärling, men det har ju jag som kund ingen aning om det är en nybörjare eller ett proffs som kollar min bil.

  20. AV Says:

    JD: Hur vet du att han har fordonsteknisk examen. Visst just nu kanske de bara tar in kvinnor, men i längden kommer även manliga inspektörer utan examen anställas.

    Bilprovningen sänker sig själva och öppnar upp för konkurrens med kompetens…

  21. RbK Says:

    Jag var och byte till vinterdäck på en däckverkstad idag. Medans jag väntade tänkte jag, när jag såg alla skitiga däckbytarmän – varför brölar inte feminister om jämn könsfördelning här.

  22. Helena Says:

    Naglarna, RbK, naglarna…

    Gillar inte ni killar att vi har långa snygga naglar?

  23. Feministisk ideologi kontra vetenskap, del 4b(5). « kvinnaochantifeminist Says:

    […] på hur det diskriminerar männen eller vad det medför för konsekvenser för samhället när man sänker inträdeskrav och liknande för att kunna få till ett jämt utfall. Detta sänder dessutom ut signaler som […]

  24. Feminism « Yasers hörna Says:

    […] Sänkta krav [1] […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: