5 kvinnor och 0 män skapar ny gudstjänstordning

by

Svenska kyrkan håller på att utarbeta en ny kyrkohandbok – alltså en beskrivning av hur gudstjänsten ska gå till. Det arbetet har pågått en tid.

Nu har en ny styrgrupp, som utgör projektledning, tillsatts. Den består av fem kvinnor och noll män. Återigen lyser det berömda glastaket med sin frånvaro.

Om vi hade haft en normal situation i Sverige hade jag inte sagt något om det. Men nu har vi genushysteri. Jag är helt övertygad om att det hade ansetts vara ett stort problem om det rört sig om fem män och noll kvinnor.

Det har blivit allt vanligare med hundra procent kvinnor i olika ledande och beslutsfattande sammanhang – utan att det anses problematiskt. Det är problematiskt (så länge som det anses oacceptabelt med mansdominans).

I det här fallet ska Kyrkans Tidning ha en eloge för att de tar upp den ojämna könsfördelningen, vilket de gör här.

Tack för tipset, Tobias, som också skrev i sitt mejl till mig att det finns många fler exempel på hur Svenska kyrkan alltmer feminiseras.

För övrigt: Här kan du se TV-debatten om feministisk porr i TV4 igår där jag medverkade som debattör.

61 svar to “5 kvinnor och 0 män skapar ny gudstjänstordning”

  1. Xon Says:

    ”kvinnan tige i församlingen” — 1 Kor 14:34, kanske något för SK att tänka på.

    När vi ändå är inne på den gamla ökenboken, vad sägs om Syr 25:19, ”kvinnans list övergår mannens förstånd”, har feministerna månne tagit inspiration här?

  2. Backlash Says:

    Undrar om de är mansprästmotståndare?

  3. Stina Says:

    Xon säger 03 november 2011 kl. 19:28: ”När vi ändå är inne på den gamla ökenboken, vad sägs om Syr 25:19, ”kvinnans list övergår mannens förstånd”, har feministerna månne tagit inspiration här?”

    Mjo – som det senare visar sig – med besvärliga kvinnor så går mannens för stånd snabbt över.

  4. Pether Says:

    Med feministiska kvinnor går mannens stånd snabbt över?

  5. bograhn Says:

    Boel Hössjer Sundman är feminist.
    Och då framstår hennes förklaringar som typiska för feminister.

  6. Stina Says:

    Pether säger 03 november 2011 kl. 20:15: ”Med feministiska kvinnor går mannens stånd snabbt över?”

    Ja, har du inte fått chansen att upptäcka det?

  7. Jämställdhetsfeministern Says:

    Det här är ju ännu ett tydligt exempel på hur förtryckta kvinnor är i Sverige. Hade Sverige varit ett jämställt land där kvinnor respekteras, så hade det varit minst 10 kvinnor och 0 män i gruppen. 5 kvinnor är alldeles för lite. Det finns mycket kvar för oss feminister att kämpa för. Men vi ger oss inte!

  8. Anna Says:

    ”Det är problematiskt (så länge som det anses oacceptabelt med mansdominans).”

    Varför är det problematiskt? Du brukar väl inte anse att det är problematiskt med mansdominans i olika sammanhang? Alltså borde du inte tycka att det är problematiskt med kvinnodominans heller? Jag förstår inte ditt resonemang.

  9. Penumbra Says:

    Vad kan man vänta sig av en kyrka som är fullproppad med kommunister och socialister, samtycker till abort, viger homosexuella, betraktar jungfrufödelsen som en ”metafor” och Jesus Kristus bara som en vis man.

    Svenska kyrkan är ett skämt men klarar sig bra på att följa med de för dagen korrekta politiska trenderna och därmed slippa kritik från media. Skulle de gå mot strömmen så kommer mediedrevet att göra slut på den på ett par år.

    För att den verkliga maktfaktorn idag är media, och media i sig är fullproppad med kommunister, socialister samt en och annan vänsterliberal.

  10. Silver Levinsky Says:

    Penumbra,
    Håller fullständigt med dig.

  11. JD Says:

    @jämställdhetsfeministern
    Ja. 100% kvinnor är alldeles för lite.
    Det ska minst vara 200% kvinnor innan vi kan börja prata om riktig jämställdhet!

  12. Pether Says:

    Anna: Det är problematiskt då dessa kvinnor alltid är ditsatta på grund av sitt kön, inte av kompetens. Vi har ingen världsomspunnen manssekt som försöker få män in i varenda beslutande post, däremot har vi feminism.

  13. Blomma Says:

    @Anna

    För att svara på din första fråga: det står liksom i parentesen…
    Om du läst ett par inlägg på denna blogg så borde du förstå att
    1. Pär (och många av oss andra) skiter fullständigt i hur könsfördelningen ser ut i en bolagsstyrelse, på en brandmansutbildning eller bland programledare i TV. Sålänge var och en av dessa MÄNNISKOR (för visst är vi väl ändå alla just människor i grund och botten?) har nått dit de är baserat på just DERAS meriter/kvalifikationer/kunskaper/erfarenheter.
    2. Pär skriver tydligt i presentationen av sin blogg att han ämnar belysa den OBELYSTA halvan av jämställdhetsfrågan. Därav att de flesta inläggen behandlar situationer där MÄN blir diskriminerade p.g.a. sitt kön. Att vara emot diskriminering (oavsett vem som drabbas) är en del av att vara jämställdist.
    (The absence of evidence is not the same as ”evidence of absence”)
    3. Att just sådana här exempel tas upp är ju bara för att peka på den fullkomliga dubbelmoralen eller inkonsekvensen som finns bland media, myndigheter, företag/organisationer samt andra institutioner.
    För att förtydliga: Hade det varit en ledningsgrupp bestående av 5 personer av manligt kön så hade det skrikits ”GUBBVÄLDE!” eller liknande. Det Pär (och många med honom) försöker skapa opinion emot är varför inte motsvarande skällsord brukas när det är helt omvänt förhållande, vilket ju enligt Newtons tredje lag borde vara det mest logiska (To every action there is always an equal and opposite reaction).

  14. GandalfGrå Says:

    Till Pär…jag tittade på debatten om feministisk porr alldeles nyss…och jag tycker att du gjorde ett lugnt och sansat intryck trots att vänsterpanelen… försökte ”försökte” ställa dig mot väggen med ett par lama frågor som du med rätten på din sida och med starka argument sablade ned framför dina fötter…bra jobbat…!

    Jag tyckte nästan synd om panelhöne tjejjen för det syntes så tydligt att dina argument gick rakt in i hjärtat på henne.. men som vanligt med fanatiker kan dom inte ta till sig vad andra säger utan ignorerar helt sonika dina argument och rider vidare på sina höga hästar som om ingenting hänt…!

    Det slår mig mer och mer att det ofta är ganska oattraktiva kvinnor som är feminister på allvar… de vackra damerna verkar inte ha samma behov av att stjäla ”trycka ned män” något från männen dom får kanske redan så mycket av män…som uppskattar deras kvinnlighet, så att deras mindre fagra medsystrar blir bittra och trängs ut i feministskrået för att åtminstone kunna ge tillbaka på männen på ett kollektivt plan…en av mina teorier bara…take it for what it is ;)…!

    GandalfGrå

  15. Ia Says:

    @ Blomman
    det jag måste ifrågasätta här är att många ställer sig i försvarsställning och pratar om en skev könsfördelning i det aktuella fallet (vilket jag såklart håller med om!). Men vad finns det egentligen som säger att dessa inte var bäst lämpade till jobbet? Det kanske handlar om kvalifikationer (som det ju så ofta verkar handla om i bolagsstyrelser och när det kommer till män…) det är där i problemställningen borde ligga tycker jag.

  16. Johannes Westlund Says:

    Gällande sammansättningen av gruppen är den direkt olämplig. Svenska kyrkan har både kvinnliga och manliga medlemmar, och här är det gudtjänstslitturgin och -ordningen som tas upp och reformeras, något som i högsta grad berör medlemmarna och medlemmarnas och inte prästyrkeskåren eller Svenska Kyrkans övriga personalkår fördelning är alltså den intressanta. Kyrkan finns för sina medlemmar, inte för sin personal. En reformeringsgrupp måste avspegla medlemmarna som sagt. Det luktar unket könsförtryck och kärringvälde lång väg.

  17. dolf Says:

    @GandalfGrå
    tror du har fått det bakfram. Det är nog inte så att oattraktiva kvinnor blir feminister, utan snarare så att feminister blir oattraktiva.

  18. GenusSopStation Says:

    Vi behöver mer av kvinnligt perspektiv inom sopgubbaryrket.
    Alla kärringsopor är välkomna.
    Kvotera mera och se till att inte trampa i skit!

  19. Ia Says:

    tycker det är lite mycket pajkastning här inne just nu… Vägrar tro att någon kan vara så inskränkt att mena att alla feminister är oattraktiva!

  20. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Ia

    Jag håller med. Attraheras man inte av feminister, så är man en oseriös pajkastare.

  21. Ia Says:

    vad gäller det som genussopstation säger (väldigt ironiskt är jag medveten om) att det behövs kvinnor inom ”sopgubbaryrket” så är svaret: JA! det behövs mer kvinnor där, och det uttrycker även många som jobbar som ”sopgubbar” också att det hade varit trevligt med en mer könsuppblandad arbetsplats då det enbart av kommunals 903 medlemmar inom renhållning är 89 som är kvinnor. Tycker det är tråkigt att du försöker nedvärdera ett så hedervärt jobb som dessutom är ett VÄLDIGT mansdominerat. Motsäger lite det jag uppfattar att du vill ha sagt

  22. dolf Says:

    @Ia
    Ja, det kanske håller på att spåra ur lite i tråden. Men jag tror faktiskt det ligger något i vad jag sa: Det är nog inte så att oattraktiva kvinnor blir feminister, utan snarare så att feminister blir oattraktiva. Inte så att det skulle vara någon slags absolut sanning så att feminist=ful. Men jag misstänker att det finns en negativ korrelation mellan att vara attrativ och att vara feminist. Det tycks som det finns ett utpräglat drag hos feminister att vara vulgära och stötande, och det är oattraktivt, Vad jag kan se är feminismen konfrontatorisk och polariserande. Attityd har en avgörande betydelse för attraktion, läppstift och rouge funkar bara för ögonblicket (om ens det, för det är mycket mer troligt att bittterfittor med taskig attityd väljer kräkgrönt läppstift än vad sociala och gladlynta människa gör).
    Men visst, Naomi Wolff, för att ta ett exempel, är i allra högsta grad en attraktiv feminist som jag gladeligen skulle dejta.

  23. Joakim Says:

    Tråkigt att Kyrkans Tidning ens ska behöva beklaga sig över bristen på kvotering av män om nu dessa fem kvinnor verkligen var mest lämpade. Hoppas ni är nöjda nu, feminister.

  24. GandalfGrå Says:

    @Joakim

    En feminist är aldrig nöjd, blir aldrig nöjd 100% är inte nog…150% det är inte ens i närheten av nog…allt i enlighet med feminismen logik..eller den totala avsaknade av logik!!

    Kolla bara på den dåliga kopian av en man som den där Claes Borgström står för…när han gång efter annan säljer ut sina medbröder…bara för att vara lite mer PK…jag undrar var den töntiga karlen har fått sin uppfostran.

    Jag har aldrig varit med om en man som så går feministernas ”kvinnors” ärenden…det är sådana som honom som dom kallar för nyttiga idioter….och karln är för dum för att förstå det….suck..!!

    GandalfGrå

  25. Blomma Says:

    @Ia
    ”@ Blomman
    det jag måste ifrågasätta här är att många ställer sig i försvarsställning och pratar om en skev könsfördelning i det aktuella fallet (vilket jag såklart håller med om!). Men vad finns det egentligen som säger att dessa inte var bäst lämpade till jobbet? Det kanske handlar om kvalifikationer (som det ju så ofta verkar handla om i bolagsstyrelser och när det kommer till män…) det är där i problemställningen borde ligga tycker jag.”

    Det finns absolut ingenting som på något sätt antyder att de personer (i detta fall enbart kvinnor, men det ska egentligen kvitta) som blivit utsedda att sitta i denna grupp skulle sakna kvalifiktationer. Sålänge ingenting annat sägs så får man förutsätta att de är bäst lämpade för jobbet.
    Det som många ställer sig i försvarsställning emot är (som jag skrev) bristen på konsekvent rapportering. Hade det varit enbart män i denna grupp hade ”media” rasat över den skeva könsfördelningen. Men sålänge en skev könsfördelning ”gynnar” det kvinnliga könet så hörs inga negativa röster. VARFÖR? Det är det vi undrar.

  26. Ia Says:

    @ dolf
    jag håller med dig att vulgärt och dåligt uppförande är väldigt oattraktiv. Mig veterligen är detta dock inget uppförande som är hårt sammankopplat med feminister i sig. Det kan vara ett billigt trick att ta till för att höras och synas, vilket jag inte tycker återger en nyanserad av t.ex. mig som ”vardagsfeminist”.
    Jag ser dock flera vulgära män med dåligt uppförande som fäller nedlåtande kommentarer och det tycker jag är tråkigt när vad som behövs är en saklig debatt.

    @ GandalfGrå
    Varför skulle inte män kunna få jobba för kvinnors rättigheter? Tycker det är lite tråkigt att du, som jag uppfattar det, tillskriver män vissa normer som måste uppfyllas för att de ska få kallas för män. Jag tycker att män och kvinnor ska ha valfrihet att agera typiskt ”manligt” eller typiskt ”kvinnligt” utan att just dessa stämplar sätts på dem.

    Till alla andra vill jag återigen uppmana er att besvara min öppet ställda fråga hur det kan ses som ”rätt person på rätt plats” när det kommer till styrelserum med enbart män, men i svenska kyrkans fall handlar det om mansdiskriminering? DET tycker jag är en intressant reflektion som jag gärna får någon form av sakligt svar på.

  27. Ia Says:

    @blomman

    Såg att du svarat nu, vilket jag tackar för!
    Vad media gör eller väljer att rapportera kan inte vardagsfeministen svara för är jag rädd. Jag är emot orättvisor där de dyker upp och jag förstår att det kan vara beklämmande och upprörande att som man känna sig diskriminierad, för det är något som jag som kvinna upplever i samhället dagligen. Det är därför alla individer tjänar på ett mer jämställt samhälle, där de mest kompetenta får olika yrken utan en tanke på vilken könstillhörighet de har.
    En utopi kanske, men man kan ju önska.
    Kan du då hålla med mig om att det faktiskt är stora orättvisor och skevt fördelat inom olika typer av yrken, t.ex. inom VD-yrket där enbart 9% är kvinnor. Jag kan nämligen inte tänka mig att enbart 9% är bäst lämpad för posten i fråga.
    Jag tycker bara det är tråkigt att det känns som om Pär Ström bedriver någon form av häxjakt på feminister här, när det klara budskap som de flesta feminister jobbar för är att det ska vara lika för alla.

  28. Penumbra Says:

    Ingen här tycks inse att kristenhet är en traditionsbunden rörelse, och en stark tradition inom kristenheten är just att bara män kan bli präster. Kvinnor som vill tjäna Gud kan göra det på andra sätt.

    Frågan om kvinnliga präster är död i Sverige och det beror mycket på att manliga sådana inte får uttrycka motstånd mot kvinnliga prästvigningar för att då blir inte de själva prästvigda. Manliga kandidater måste faktiskt deklarera att de inte har något emot kvinnliga präster. Detta är inget annat än diktatorsfasoner och troligtvis kommer det att införas inom fler yrkesgrupper som polis, brandkår, militär, mm.

    Det är meningen att kristenheten ska vara konservativ och hålla fast vid den gamla ordningen. Dels för att man inte får ändra Budskapet enl moderna (ofta tillfälliga) strömningar, dels för att världen och människorna behöver en fast punkt, speciellt i dagens värld som förändras med allt högre fart. Av samma anledning som man vårdar och restaurerar kyrkor i ursprungligt skick bör man vårda de kristna traditionerna.

    Alltså, det var ett stort misstag att börja prästviga kvinnor. Jag tror att kyrkans förfall började där. Det var som att öppna Pandoras ask. Efter det följde den ena politiskt styrda reformen efter den andra. Den kvinnliga dominansen inom kyrkan bidrar kraftigt till det eftersom kvinnor i regel är radikalare än män, kvinnorna påverkas av feminismens tankemönster i högre grad, kvinnor har svårare att identifiera sig med Bibel och Evangelium eftersom dessa är som bekant starkt mansdominerade, osv.

    Nu är det bara att invänta slutet och hoppas på att det leder till en ny reformation som ställer saker och ting till rätta.

  29. Ulf Andersson Says:

    Jag är glad att jag gick ur Svenska kyrkan.
    Min tro har jag dock behållit………….

  30. David Eliason Says:

    @Ia
    ”Jag är emot orättvisor där de dyker upp och jag förstår att det kan vara beklämmande och upprörande att som man känna sig diskriminierad, för det är något som jag som kvinna upplever i samhället dagligen.”

    Kan du ge några exempel på denna diskriminering som du upplever dagligen?

  31. Jämställdhetsfeministern Says:

    @David Eliason

    Ia har helt rätt. Som kvinna i Sverige blir man dagligen diskriminerad och förtryckt. Gång på gång. Medan männen glider däremot fram på en räkmacka. Det är oerhört beklämmande och upprörande, att se hur svårt kvinnor har det i Sverige.

    Svenska kvinnor diskrimineras på så många tusentals olika sätt varje dag, att det är svårt att ge ett enskilt exempel på denna diskriminering. Man ser inte skogen för alla träden, så att säga. Men det råder inget tvivel om att svenska kvinnor lider av en omfattande, beklämmande och oerhört upprörande diskriminering. Varje dag.

  32. Ia Says:

    @ David Eliason

    Det handlar om allt mellan kommentarer från enskilda individer om att jag ”inte begriper något för att jag är kvinna”. Jag studerar för tillfället, men har ett jobb vid sidan av som butikspersonal och där möts jag av misstro pga mitt kön. Ofta får jag kommentaren om att jag ska hämta min chef så att dispyter kan redas ut ”som män”. Jag har upprepade gånger fått höra att min kompetens inte är önskvärd, eller ifrågasätts och att min manliga kollega kan hjälpa till bättre, trots att jag fått flera internutbildningar inom företaget och det aktuella område butiken verkar inom. Allt detta pga av mitt fysiska kön, vilket jag tycker borde vara helt irrelevant. Jag har upprepade gånger blivit hotat av manliga kunder med att jag ”ska se mig om i mörkret” efter att jag avhyst dessa från butiken pga olämpligt beteende. Jag har kallats ”flicksnärta”, blivit nypt i stjärten mm. Det tycker inte jag är ett acceptabelt beteende i Sverige 2011.

  33. Ia Says:

    ska nämna att det är kunder som uttrycker att min kompetens inte är önskvärd, inte mina kollegor eller min chef som är helt underbara

  34. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Ia

    Väl talat igen!

    Det du har upplevt är fördomar mot dig och din kompetens, som vissa kunder har, bara för att du är kvinna. Män däremot, ifrågasätts ALDRIG på någon arbetsplats, på grund av att de tillhör ett visst kön. Män som jobbar på t.ex. dagis ifrågasätts aldrig och möts aldrig med misstanke från föräldrar. En man får aldrig höra att ”det begriper du dig inte på, för du är man” eller ”män kan inte sätta sig in i…” eller ”män är inte lika bra på att…”. Män kvoteras vidare aldrig bort från arbeten, eftersom de som män anses sakna en speciell kompetens som bara kvinnor har.

    Nej, allt detta drabbar – precis som du konstaterar – bara specifikt kvinnor, bara för att de är kvinnor. Lägg sedan till alla andra sätt som kvinnor i Sverige diskrimineras – och då förstår man vilket helvete svenska kvinnor har i sina liv.

  35. David Eliason Says:

    @Ia
    Nej, sånt beteende är definitivt inte acceptabelt. Jag trodde faktiskt att sådant var rätt sällsynt nuförtiden, men idioter kommer väl tyvärr alltid att finnas.

    Men jag måste ändå säga att jag tycker det är värre att bli diskriminerad i lagen pga. ens kön, än att bli verbalt nedvärderad av främmande människor.

  36. Jämställdhetsfeministern Says:

    @David Eliason

    ”Men jag måste ändå säga att jag tycker det är värre att bli diskriminerad i lagen pga. ens kön, än att bli verbalt nedvärderad av främmande människor.”

    Du som man kan inte förstå hur tungt det är att bli verbalt nedvärderad av främmande människor, eftersom ingen man någonsin har mötts av en fördom eller en nedvärderande kommentar pga sitt kön. Dessutom saknar ju som bekant män empati och förmåga att sätta sig in i andra människors situation.

    Och tänk dig sedan att, som Ia, möta denna typ av negativa kommentarer VARJE DAG, från måndag till söndag, hela livet. Det får de eventuella ”diskriminerande” lagar som eventuellt ”drabbar” män att framstå som helt obetydliga.

  37. Ia Says:

    @ David Eliason

    Jag tycker som du, att det är skit så fort någon blir diskriminerad pga sitt kön. Vare sig detta är i lagtext eller av främmande människor. Det får en att må dåligt och rent av skämmas för att man har en snippa eller snopp (när den detaljen i själva verket är irrelevant då det handlar om vem man är som person kan jag tycka)
    Men det är svårt att bortse från det faktum att det finns förväntingar och normer som vi ska uppfylla för att få tillhöra ett visst kön i omgivningens blickar. Det kan handla om att kvinnor ska vara omsorgsfulla, kunna ta att de blir sexuella objekt och att män helt å andra sidan ses som helt kompetensbefriade när det gäller sakfrågor om genus eller barnomsorg. Det är sjukt och det borde inte få förekomma.

  38. Jocke Says:

    Jag vet inte hur många diskussioner jag har suttit i med feministiska kvinnor som drar upp anekdotiska bevis för vilken enorm kvinnodiskriminering som genomsyrar samhället.

    De drar exempel från sina liv. När jag jobbade där så sa någon si och så, i den situationen hände det och det, eller jag råkade ut för ditten och datten. Alltid är slutsatsen att det inträffade berodde på deras könstillhörighet.

    Problemet är bara att det nästan alltid är råttan i pizzan-historier. Det är alltså historier som man har hört tusentals gånger från just feminister. De bygger alltid på samma saker. Samma typ av händelser. Berättelserna har samma grundläggande byggstenar. Det är alltså mytbildningar. Inget annat.

    Uppe på det tycks väldigt många feminister lida av en sjuklig självfokusering som finns beskriven i psykologiböckerna. Om något negativt inträffar måste det härledas till den egna personen – detta hände bara för att jag är en tjej.

    Förmodligen beror det på att kvinnor i Sverige sedan barnsben har fått detta itutat i sig från skolan, samhället och i sämsta fall även föräldrarna. Om någon säger något dumt till dig beror det på att du är tjej – men ta ingen skit!

    Problemet är bara att samma saker händer oss alla – hela tiden. Även oss män. Det är alltså inget unikt eller specifikt för kvinnor vilket allt för många feminister inbillar sig.

  39. David Eliason Says:

    @Ia
    Jag håller med dig. Men frågan är vad man gör åt det? När det gäller dina exempel på hur du behandlas på ditt jobb, så handlar det ju om dessa mäns syn på kvinnor. Denna syn kommer inte förändras med hjälp av kvoteringar, kvinnosatsningar, manshatande krönikor, könsspecifika lagar och regler osv. Snarare tvärtom. Den enda vettiga lösningen jag ser är att alla som stöter på en sådan människa klart och tydligt talar om för denne att hen har fel.

    När det gäller våra förväntningar på män och kvinnor så ligger det ju i vår natur att gruppera människor i fack, och sen förvänta oss att de ska bete sig som andra människor vi har iakttagit i samma fack. Så ser vi att fler kvinnor är omsorgsfulla, så förväntar vi ju oss att kvinnor ska vara mer omsorgsfulla. En del av dessa förväntningar kommer att ändra sig med tiden, medan andra kommer vara kvar eftersom det finns biologiska skäl till att män och kvinnor beter sig olika. Jag tror att den bästa vägen framåt är att försöka sluta prata och gruppera på kön, ras, sexuell läggning osv, och istället prata om individens rätt. Avkönade ansökningshandlingar är t.ex. ett steg framåt.

  40. Ia Says:

    @ Jocke

    Jag tycker det är oerhört kränkande att du avfärdar mina upplevelser som ”mytbildningar”. Kan det kanske vara så att denna typ av historier återkommer i diskussioner därför att de faktiskt stämmer? Jag vet vad jag har upplevt och det kan ingen ta ifrån mig. Att bli kallad för ”tösabit” ”lilla gumman” och bli nypt i stjärten eller få mina bröst utstirrade kan jag inte härleda till annat än att jag faktiskt är kvinna. Skulle vara intressant att höra om man över huvud taget kan tolka det på annat sätt.

  41. Ia Says:

    @ David Eliason

    Jag håller med dig vad gäller avkönade ansökningshandlingar.
    Jag kan dock inte hålla med dig i ditt resonemang att diskussion om problemen skulle leda till att folk värjer sig mot det istället. Det är ju som du säger att de förväntningar vi har på individer beror på det vi är vana vid (fritt tolkat nu från det du skrev). Om då fler kvinnor syns i höga positioner blir det mer normaliserat och inte något ovanligt, som det är idag. Att t.ex. bara 9% av alla inom VD-yrket är kvinnor kan jag inte förklara på annat sätt än att det är en skev könsfördelning som skett. Samma sak gäller när det framkommer att det enbart är 7% män som jobbar som förskollärare. För att normalisera behöver vi människor se något. Det är i alla fall vad jag tror. Dock ställer jag mig kritisk till kvotering (vilket iofs redan sker idag i mans- och kvinnodominerade yrken om än i dold form)

  42. ninnitokan Says:

    Jocke:
    Jag vet inte hur många diskussioner jag har suttit i med feministiska kvinnor som drar upp anekdotiska bevis för vilken enorm kvinnodiskriminering som genomsyrar samhället.

    De drar exempel från sina liv. När jag jobbade där så sa någon si och så, i den situationen hände det och det, eller jag råkade ut för ditten och datten. Alltid är slutsatsen att det inträffade berodde på deras könstillhörighet.

    Det där, anser jag, ligger i den biologiska skillnaden mellan män och kvinnor. Här upplever jag mig urtypisk för mitt kön.

    Många problem som uppstår mellan våra kön, även helt privata, så som när det knakar i förhållandet, skulle kunna bli mycket bättre om vi bara lärde oss förstå varandra bättre.

    Jag tycker vi har olika språk där merparten kvinnor talar ”kvinnoska” och merparten män pratar ”maniska”. Som talande ”kvinnoska” så förklarar jag vad jag ser och jag upplever med ”anekdoter från mitt eget liv” eller andra liknelser. Så gör man inte på ”maniska”. Eftersom jag är den jag är, med erfarenhet utöver vad som är vanligt bland kvinnor av den manliga sfären, så förstår jag båda språken.

    Jag delar inte Ia’s uppfattning om att kvinnor förtrycks av män, kvinnor förtrycks av kvinnor endast. Däremot betvivlar jag inte alls att chefen påkallas, har det med kön att göra?
    Jag betvivlar inte heller en uttalad önskan att ”lösa det mellan män”. Jag delar dock inte hennes tolkning av situationen. Det ser jag som en del av det som nästa inlägg handlar om, mäns biologiska programmering ”skydda kvinnor och barn”. Det tar mot för merparten män att behandla en kvinna illa tex. genom att ”skälla ut”.

    Det är en biologisk egenskap hos män som jag finner såväl charmig som attraktiv, dvs allt annat än förtryckande.

  43. David Eliason Says:

    @Jocke
    Jag har också frågat flera feminister efter exempel på hur kvinnor är diskriminerade i Sverige idag, utan att få några konkreta svar. Oftast får man något luddigt om lönediskriminering och att män väljer andra män till höga poster. Men ska du anklaga Ia för att ljuga så får du allt ha lite mer på fötterna, annars framstår du bara som en av männen hon beskriver. Skärpning!

  44. Jocke Says:

    @ Ia

    Jag har blivit kallad för pojksnärta, lille pojk, fått höra kommentarer om längden på mitt könsorgan av 25 år äldre kvinnor i lunchrummet, blivit klämd på paketet, tafsad på röven,fått höra att jag som man inte kan göra flera saker samtidigt (suck – hur många gånger har man inte fått höra det egentligen), att jag som man är primitiv, en grottmänniska, fått veta att jag inte kan ta hand om barn, sköta ett hushåll, laga mat, osv.

    Allt detta har hänt på jobb som jag har haft och jag tror knappast jag är unik.

    Problemet som du gör är att du tror det du råkar ut för är så jävla speciellt och bara för att du är kvinna. Men välkommen i klubben. Så här är det att vara människa – det finns idioter därute.

    För övrigt så skrev jag att det ”nästan alltid är råttan i pizzan-historier”. Med andra ord så har jag inte påstått att du ljuger. Jag vet att det du beskriver tyvärr förekommer.

    Däremot är min absoluta övertygelse att väldigt många av dessa historier är samma berättelser som mals om och om igen. De ältas av den feministiska lärarinnan, av den feministiska krönikören, av de feministiska tjejkompisarna och tillslut låter det som något som händer hela tiden. Men det är bara upprepningar av samma historier. Alltså mytbildningar.

  45. Jocke Says:

    @ David:

    Jag har inte påstått att Ia ljuger. Mitt inlägg beskrev en generell bild av vad jag personligen har notera. Hennes namn fanns inte ens med i texten. Den var inte specifikt riktad till henne.

    Så om du ska tillrättavisa mig – gör det på korrekta grunder tack.

  46. Ia Says:

    @ Jocke

    om du läser igenom det jag skrivit en gång till istället för att slå på stora trumman så ser du att jag belyser problemet med diskriminering över lag. Då jag är kvinna kan jag ju omöjligt upplevt de handlingar som du fått uppleva då du är man. Jag tycker diskriminering av alla de slag är rutten, men nu gällde frågan som var riktad till mig vad jag har upplevt för disrkiminering som kvinna.
    Jag tror inte att jag är ”så jävla speciell” och jag tycker såklart att det är trist att du fått uppleva det du gjort, för det ska ingen behöva göra! Därav mina argument mot diskriminering av alla de slag. Detta beteende av män och kvinnor mot män och kvinnor är vidrigt och inget som ska få förekomma.

  47. Josef Boberg Says:

    Skall Wi nu få uppleva hur det traditionella patriarkatet i kyrkan istället blir ett matriarkat ?

    Lika fel båda två – som jag ser det.

  48. Jocke Says:

    @ Ia

    Jag ber om ursäkt ifall jag tog i för mycket. Men jag blir så trött på det hela ibland. Livet är ingen fluffig tillvaro för någon. Inte ens för oss män.

  49. David Eliason Says:

    @Jocke
    Du har rätt. Jag missförstod dig. Förlåt.

  50. Ia Says:

    @ Jocke
    Jag godtar din ursäkt, skönt att vi inte behöver göra någon större sak av det än så🙂
    Livet är inte en fluffig tillvaro nej och däri ligger det viktiga med jämställdhetsarbete – att ingen oavsett kön ska behöva känna sig kränkt

  51. Spåman Says:

    @Josef Boberg: Man kan kanske förutse en kombination av sekularisering och feminism, blandat med lite gammalt smått & gott: Moder Vår som är i arbetslivet, diskriminerad är du bland människor, drabbad och utsatt. En smärtornas kvinna förtrogen med sjukskrivning. Må du bevaras från mäns ondska och list, våld och övergrepp, från männens krig och världsbrand.

  52. Blomma Says:

    @Ia

    Vi är båda emot rättvisor = Bra!
    Baserat på det du beskrev i en annan kommentar gällande de gånger du dagligen blir diskriminerad p.g.a. ditt kön så fick jag bara en känsla av att vissa saker som du nämner snarare borde kategoriseras som trakasserier och vanligt ohyfs än diskriminering.
    (att nypa någon i rumpan är inte direkt diskriminerande, det är dock FÖRnedrande och [sexuellt] trakasseri).

    Kompetens skall alltid gå före kön, undantaget de gånger då ens kön innebär en kompetens (om det nu finns..?)
    Och ja, det kanske är en utopi -men något som är värt att sträva efter åtminstone.

    Jag håller även med dig om att det är stora orättvisor här i världen… på många plan dessutom. Men nu gällde det ditt exempel, VD-yrken.
    Jag betvivlar starkt att alla som innehar en VD-post har varit den mest kvalificerade för den tjänsten. Ofta handlar det nog om kontakter och klasstillhörighet. Och säkerligen handlar det om kön också. Det är åt helvete fel, enligt mig. Men man ska vara försiktig med att klandra den enskilde individen. Det är inte hans/hennes fel att någon vill erbjuda dem ett välbetalt jobb, trots att vederbörande är underkvalificerad…

    Pär Ström bedriver enligt min uppfattning ingen häxjakt på feminister som grupp, utan han brukar sakligt citera de personer som han inte håller med.
    Misstaget som många av de Pär kritiserar gör, är att kollektivisera män såfort det handlar om något negativt.

    Att de flesta feminister jobbar för att det ska vara lika för alla är jag inte helt övertygad om. Har inte mött och diskuterat med tillräckligt många feminister för att själv kunna göra ett statistiskt korrekt och empiriskt riktigt uttalande om feministers agenda. Men jag vet att det finns feminister som tycker att det är dags för männen att ”betala” sin kollektiva, historiska skuld (arvssynden).
    Det finns även feminister med mer ”jämställdistiska” åsikter. Jag skiter i vad man kallar sig. Sålänge man har sunda åsikter och värderingar får man kalla sig vad man vill.

    Men för mig har ordet feminist och ideologin feminism en klart negativ klang.

  53. Stina Says:

    Blomma, du skriver: ”Men för mig har ordet feminist och ideologin feminism en klart negativ klang.”

    Vad tycker du om förskärare? Är de bra att ha?

  54. Blomma Says:

    @Stina
    Förstår inte frågan, menar du kniven eller yrkesgruppen?

  55. Stina Says:

    Blömma, visa vad du går för och gissa. 😉

  56. Blomma Says:

    @Stina
    Antar att du menar kniven, eftersom (såvitt jag kunde se i den -förhoppningsvis- med verkligheten överensstämmande wikipediaartikeln) yrket ”förskärare” inte finns längre.
    Jag har ingen erfarenhet av en sådan kniv ovh har således ingen uppfattning om den.

    Misstänker att du vill få fram en finurlig poäng, men kan inte se sambandet mellan din fråga och den text som du citerade…

  57. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Blomma

    Ia har rätt. Det vi feminister kämpar för är att det ska vara lika för alla. Och då måste vi ju ständigt gynna, lyfta fram, satsa och kvotera in flickor och kvinnor överallt och på alla plan i samhället. Och tvinga pojkarna och männen att maka på sig och ta sitt ansvar för allt våld, krig, förtryck och diskriminering som drabbar flickor och kvinnor i världen. Det är allt vi feminister vill – och då kommer Pär Ström och använder sina manliga härskartekniker för att bedriva en häxjakt på feministerna. Skamligt!

  58. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Ia

    Du sa att du, som kvinna, drabbas av diskriminering varje dag i samhället. Låt inte gubbarna på den här bloggen, med sina manliga härskartekniker, tvinga dig att backa på den punkten!

  59. Så skapar du din lovebasket! Says:

    […] 5 kvinnor och 0 män skapar ny gudstjänstordning « GenusNytt Share and Enjoy: […]

  60. John Nilsson Says:

    Elin Grelsson, som uttryckt en del bra saker och en del märkliga dito (som tagits upp här på GenusNytt – se nedan) kommer att vara med som föreläsare på Svenska kyrkans Teologifestival i Uppsala nästa år ( http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=762192 ):

    https://genusnytt.wordpress.com/2011/10/28/hon-pastar-att-vald-mot-kvinnor-tystas-ned/
    https://genusnytt.wordpress.com/2011/10/11/hon-foresprakar-hemlig-kvotering/

    Tyckte det kunde vara värt att nämna i sammanhanget.

  61. Ulf Andersson Says:

    @ Blomma
    Ang. förskärare tror jag att Stina menade detta
    http://www.dads-r-us.se/2009/11/02/man-ar-bra-knivstall-kvinnlig-humor/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: