”Lilla feministboken” lär barn feminism

by

Nu finns ”Lilla Feministboken”, en bok som förklarar det feministiska tankesättet för barn. Den är skriven av Sassa Buregren.

Så här förklarar hon boken:

”En nödvändig bok som ställer många viktiga frågor, lättfattligt berättar bitar ur feminismens historia och ger en rad handfasta tips på hur man själv kan påverka sin situation. Ingjuter en välbehövlig dos självförtroende i unga tjejer.”

Den här stilen håller boken i sina förklaringar (tioåriga Ebba är bokens huvudperson):

”När Ebba äter frukost får hon plötsligt syn på en bild i tidningen. Det är åtta gubbar i kostym. Världens mäktigaste står det. Är det de som bestämmer i världen? Varför är det inga kvinnor med på bilden? Det här verkar så konstigt att Ebba sätter igång en utredning. Vill inte kvinnor bestämma? Får inte kvinnor bestämma? Har det alltid varit så?”

Cecilia Nelson på Dagens Nyheter har recenserat ”Lilla feministboken” och är mycket positiv.

Läs mer här. Tack för tipset, Tommy!

53 svar to “”Lilla feministboken” lär barn feminism”

  1. Johannes Westlund Says:

    Jag funderar på om Olle, som är klasskamrat med Ebba, får fundera på varför jämställdhetssatsningar och kvinnosatsningar är synonymer, varför hans pappa inte får någon hjälp när mamma slår honom, varför hans lärare systematiskt nervärderar honom och hans kompisar medan tjejerna hela tiden får beröm? Särskilt undrar jag hur han upplever det när två genusfeminister kommer och ska prata lite och de hela lektionen spyr galla över män och allt som är manligt… Svarar boken på det med?

  2. Sötisen Says:

    Självklart ska alla småbarn, så fort som möjligt, hjärntvättas med svartvita feministlögner ur verklighetsförnekelsen, av smygkommunistisk härkomst. Så att det blir ”jämställt”.

  3. DrKejs Says:

    Fan vad trött jag är på ljugande feminister i genusland!

    Idioten tar upp G8 och missar totalt det faktum att Angela Merkel har suttit med där sen 2005, Merkel, som är en av världens mäktigaste människor. Maggie Thatcher satt där från 79 till 90.

    Idioten tar upp rösträttsfrågan och missar såklart grundläggande fakta.

    Osv…

    När ska denna indoktrinering ta slut???

  4. Robert Says:

    Klart det är en kvinna som har recenserat boken. Hade hon något val än att vara positiv? Du vore kul om något jämställdist recenserade och skickade in till DN. Gissar att de inte skulle publicera den recentionen…

    /Robert

  5. Pether Says:

    http://gt.expressen.se/nyheter/1.2615957/skulle-spranga-ihjal-maken-i-kungalv

    En kvinna manipulerar en man till att försöka ta livet av sin man. Hon har inget som helst ansvar och e inte anmäld för något brott.
    Hur många gånger händer inte detta?

  6. AV Says:

    Den kan ju stå på hyllan för indoktrinering av barn tillsammans med bl a barnens bibel.

    Om hon skrivit lilla jämställdhetsboken där kalle vid frukostflingorna funderar över varför det är mamma som bestämmer vilka köksgardiner de ska ha. Är det bara mammor som bestämmer sådant. Får inte pappor bestämma sådant? Har det alltid varit så?

    OT: Litet snyftreportage om Tiina Rosenberg. Hon har kommit över näthatet. Visst, det är inte ok med dödshot och homofobiska utspel, men hon har knappast ansträngt sig för att framstå som en hyvens medmänniska

    http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/med-stod-gar-det-att-komma-bort-fran-hatet

  7. Musse Pig Says:

    Som alla dogmatiska aktivister anser de att det är rätt och nödvändigt att kontrollera andra männsikors verklighetsuppfattning.

  8. Man United Says:

    Ge ut ”Sex feministiska myter” i en barn verision där Kalle Strokirk.se gör illustrationer och bilder.

    Kalle Strokirk – en äkta antifeminist – av Arvid Fallström
    20 jun 2005 … Feministerna har bara bytt ut klass mot kön. De har lagt ett karbonpapper över marxismen.
    http://www.sourze.se/Kalle_Strokirk_en_äkt...

  9. Lasse Says:

    Angående boken, kan det bli mer utstuderad propaganda ?

    Hittade några rader på nätet som jag ville lyfta fram, som jag sagt förut är det viktigt att vi vågar jämföra feminismens totalitära ideologi och tillvägagångssätt med andra.

    ”Idag minns vi kristallnatten 1938. Händelsen hade föregåtts av nazisitisk propaganda under flertalet år. Det var en propaganda, som inledningsvis var ganska städad. Den är snarlik den retorik Feminismen har idag . Och det skrämmer mig. Det viktigaste nu, är att vi aldrig ger upp, aldrig är tysta. Om vi ska tro på en framtid utan rasism, får vi aldrig vara tysta.”

    ”Det var en propaganda, som inledningsvis var ganska städad.”

    Ovanstående rad skrämmer mig.

  10. Info Says:

    SASSA BUREGREN: LÅT BARNEN HÄRSKA ÖVER VÄRLDEN!

    Sassa fick Carl von Linné-plaketten 2002 för DEMOKRATIOHANDBOKEN, en bok som vill inspirera småbarn att ta makten över världen. Presentation på hemsidan Barnens bibliotek:

    ”Är alla människor lika mycket värda? Har barn någon talan? Skulle världen se bättre ut om barnen fick vara med och bestämma? Jorinda anser att hen hel del skulle bli bättre. Hon skriver en lista med saker hon vill ändra på, sen skriver hon upp var besluten fattas. De första punkterna tar hon upp i familjen och i skolan. Därefter går hon vidare och vänder sig till kommunen, riksdagen, EU och FN. Boken är både en inspirationsbok och handbok.”

    Boken har fått ett översvallande mottagande i svenska biblioteks- och barnlitteraturkretsar.

  11. Joel Johansson Says:

    Är det kanske en uppföljare till ”Maos lilla röda” vi ser?

  12. Nils Jungenäs Says:

    Joel

    Precis vad jag också tänkte. Politisk skolning av småbarn. Vilket jävla skit!

    För 100-300 år sedan emigrerade en fjärdedel av Sveriges befolkning. Orsaken var politisk och religiös frihet.

  13. doomspawn Says:

    Nils: Va? Politisk och religiös frihet som orsak till emigrerandet?

    Om ni ska kritisera den ovan nämnda boken (vilket jag tycker att man kan göra) så håll er till fakta, kom inte med nya historieförfalskningar.

  14. ninnitokan Says:

    Lasse:
    Ovanstående rad skrämmer mig.
    Hela feminismen skrämmer mig. Helt sannslöst att människan inte blivit klokare av historien.

    Johannes Westlund och alla:
    varför hans lärare systematiskt nervärderar honom och hans kompisar medan tjejerna hela tiden får beröm?
    Nu har jag sett detta påståendet ett antal gånger, så nu är jag nyfiken.
    Jag har en grabb i 8:an och han får idel lovord och helt fantastisk support av sina lärare. I synnerhet sen han började på högstadiet tar man vara på hans styrkor och ser till att dessa kan utvecklas optimalt.

    Därför går krockar detta påståendet med min lilla verklighet.
    Men min lilla verklighet är ju just liten. Någon som har fakta så jag kan kolla hur det ser ut utanför min horisont?

  15. Bengt Says:

    Författarinnan tycks medvetet (?) ha glömt bort att ett av jordens mäktigaste och idag mest demokratiska länder leds av en kvinna!
    För att det skall passa in i de ”förtryckande strukturerna” måhända?

    Eller också kanske författarinnan ha svoit bort de senaste 40 åren och lever kvar i flummets 1968…

    Eller rent av för att denna kvinna är konservativ, doktor i fysik och dotter i en prästfamilj från f.d DDR

    Angela Merkel är kvinnan och det annars så ”macho” landet Tyskland landet..

    TVI VALE för denna ”..hjärntvätt med svartvita feministlögner ur verklighetsförnekelsen, av smygkommunistisk härkomst.!! ”

  16. Jämställdhetsfeministern Says:

    Självklart ska barn lära sig att tänka feministiskt och se de osynliga strukturerna, som hela tiden och överallt förtrycker svenska flickor/kvinnor och gör att alla pojkar/män glider fram på en räkmacka.

    Det är också bra att barn får lära sig att alla ledare i världen är män – och att detta beror på förtryck mot kvinnor. Att tex Tysklands och Brasiliens presidenter är kvinnor är en myt, påhittad av patriarkatet, för att förtrycka svenska kvinnor.

  17. Jonna, ex-feminist Says:

    Hmm … boken låter som bra eldningsmaterial i vedspisen nu när det blir lite kallare.

  18. Tommy E Says:

    Kan tillägga att boken lär ut härskarteknikerna, alla fem, till de små liven och dessutom tar upp våldtäkter så att de små flickorna ska veta vad som väntar dem.

  19. Tommy E Says:

    Mer om boken: http://www.buregren.se/doc/feminist.htm

  20. ninnitokan Says:

    Det låter helt klart som en bok som ska läsas. Jag blir sällan arg eller upprörd, men när feminismen ger sig på barnen får jag kväljningar och ilskan ligger precis under ytan.

  21. Nils Jungenäs Says:

    Doomspawn

    Det fanns säkert lika många orsaker som emigranter (ca 1,3 miljoner).
    De som var priviligierade och hade en bekväm tillvaro, ägde mark och stora gods eller andra rikedomar var naturligtvis betydligt mindre benägna att bryta upp och ge sig av mot en osäker framtid med faror och umbäranden.
    Vi hade på den tiden ett samhälle i Sverige som inte var demokratiskt. Överhögheten styrde över medborgarna med religiöst och ekonomiskt förtryck. Varför tror du att så många människor valde att sattsa allt och flytta härifrån? Det var en viss typ av människor som drog och en viss typ som stannade kvar.

  22. Pether Says:

    ”Varför tror du att så många människor valde att sattsa allt och flytta härifrån? Det var en viss typ av människor som drog och en viss typ som stannade kvar.”

    De som drog var fattiga och hade inte tillgång till mat.Därför drog hela familjen, eller delar av den för att söka bättre tillvaro.

    Sverige var mer demokratiskt än vad du tror. Vi var ett av de första länderna med något som kan liknas vid religionsfrihet. Att tro att sverige hade en hundratusentals stor hemlig katolsk grupp som flydde till amerika är ju inte lite lagom historierevisionism.

  23. michael Says:

    Pojkar beskrivs som omogna bråkiga ett problem.
    Tjejer beskrivs som mogna duktiga och kloka.
    Feminister kan hylla en kille/man som individ men talar om kollektivet killar/män i nedlåtande ordalag.
    Feminister kan kritisera en tjej/kvinna som individ men hyllar kollektivet tjejer/kvinnor som kollektiv.
    Så ser det allt för ofta ut i skolan

  24. JD Says:

    På Gotland verkar kommunen ha en väl uttänkt strategisk plan inom feminism.

    I Steg 1 Utbildningslåda för förskolan verkar man rekommendera litteratur som ”Kön spelar roll. Statistik”, Bitterfittat etc…

    För förskolan rekommenderar man också dvdfilmerna
    Genusmaskineriet: Könsmakt i skolan
    Genusmaskineriet: Att konstruera kön

    Vi har här alltså en kommun som rekommenderar böcker och dvd till lärare för att indoktrinera små förskolebarn i en feministisk tankevärld där pojkar ingår i en könsmaktsordning och där flickor blir våldtagna och förtryckta!

    http://www.gotland.se/imcms/34522

    Sjukt!

  25. ninnitokan Says:

    Michael:
    Jag betvivlar inte att det kan vara så, tom finner jag det faktiskt troligt. Jag kan se saker hos min son(han är ju uppfostrad av en jämställdist:P) skulle kunna förklara om han skulle vara ”undantaget som bekräftar regeln”.

    Men jag är sån besvärlig sak som vill ”se själv”. Jag vet bara inte var jag ska leta fakta i denna fråga. Jag har för mig att jag som hastigast sett någon som gjort en analys i denna fråga, men jag satte mig då inte in i det. Någon här som vet vad jag tänker på och var jag återfinner den infon? Annars måste jag börja från scratch och det känns lite onödigt att uppfinna hjulet igen.

  26. Törnrosa Says:

    Lasse skrev

    ”Idag minns vi kristallnatten 1938. Händelsen hade föregåtts av nazisitisk propaganda under flertalet år. Det var en propaganda, som inledningsvis var ganska städad. Den är snarlik den retorik Feminismen har idag . Och det skrämmer mig. Det viktigaste nu, är att vi aldrig ger upp, aldrig är tysta. Om vi ska tro på en framtid utan rasism, får vi aldrig vara tysta.”

    ”Det var en propaganda, som inledningsvis var ganska städad.”

    Ovanstående rad skrämmer mig.”

    Lasse: Apropå troll🙂 Är det inte oförskämt mot kvinnor att jämföra feminismen med nazismen?
    Och lika oförskämt mot motståndarna ( för det mesta män) att de ska vara så lättledda att de låter sig luras in i kristallnätter af leda fruntimbre?

    Läste inte jag också någonstans att när man misslyckas med argumentationen tar man fram nazisthotet och bygger halmgubbar. Men jag har väl fel. Män brukar vara mer vidsynta med sitt eget kön och mest köra härskarteknik mot kvinnor medan de skriker som stuckna grisar om kvinnor kör samma stil tillbaka.🙂.

  27. Pelle Says:

    Fick intrycket av hennes uttalande som om flickor föds med dåligt självförtroende.

    Jag å andra sidan, som kille har aldrig haft dåligt självförtroende. Jag tillhör ju patriarkatet och vet hur man lever på andra underordnade… <– sarkasm

  28. Mrs G Says:

    Låt barn vara barn och ge dem själva möjligheten att göra sina val och att ta sin egen ställning till vad det än må vara.
    Jag är så innerligt trött på dessa ”träiga feminister” som säger sig föra alla kvinnors talan.
    Jag för min egen och har mina egna åsikter.

    Amen.

    Mrs G

  29. Kalle J Says:

    Den här boken kan nog bli ett ”TIntin i Kongo” i framtiden när feminismen genomskådats.

  30. Mrs G Says:

    http://wp.me/p1uIV8-1J0

    Friheten att själv få välja.

    Mrs G

  31. Andreas Says:

    Kalle J: Exakt så🙂 …synd bara att det kan ta många år innan vi är där.

  32. Musse Pig Says:

    Törnrosa, ”feminister” är inte samma sak som ”kvinnor”.

  33. Ulf Andersson Says:

    @ Musse Pig
    Alldeles rätt. Feminister är inte samma sak som kvinnor.

  34. JD Says:

    @Törnrosa

    ”Är det inte oförskämt mot kvinnor att jämföra feminismen med nazismen?”

    VA???

    Vad sjutton menar du med det?

  35. Törnrosa Says:

    JD: Jag frågade inte dig. mvh

  36. Lasse Says:

    @Törnrosa

    Jaha, så det passar dig att debattera med mig nu, tidigare var jag osynliggjord och du svarade inte på mina inlägg. Bara där visar du prov på att vara oseriös debattör.

    Sedan kommer en dina berömda halmgubbar du påstår något som jag inte skrivit, ytterliggare prov på att vara oseriös.

    Törnrosa skriver:

    ”oförskämt mot kvinnor att jämföra feminismen med nazismen?”

    1.

    Du likställer kvinnor med feminister och feminismens ideologi vilket är helt felaktigt.

    2.

    Jag påstår att feminismens tillvägagångsätt att ta över maktpositioner, indoktrinera sin ideologi i utbildning (skolväsende, förskolor) införa en feministisk korrekthet i styrande organ och den retorik man använder för att åstadkomma ovanstående är snarlik Nazismens samt flera andra totalitära ideologier.

    Jag skrev:

    ”Den är snarlik den retorik Feminismen har idag ”

    *********************************

    Törnrosa skrev:

    ”Och lika oförskämt mot motståndarna ( för det mesta män) att de ska vara så lättledda att de låter sig luras in i kristallnätter af leda fruntimbre?”

    Återigen rycker du saker ur sitt sammanhang klipper och klistrar samt påstår saker helt ryckta ur sitt sammanhang.

    Den textmassa som jag hänvisade till i jämförelse och som du osynliggjorde.

    ”Det var en propaganda, som inledningsvis var ganska städad. Den är snarlik den retorik Feminismen har idag . Och det skrämmer mig.”

    Var snäll att läsa ovanstående tre gånger eftersom du verkar ha stora problem med läsförståelsen.

    ***********************************

    Törnrosa skrev:

    ”Läste inte jag också någonstans att när man misslyckas med argumentationen tar man fram nazisthotet”

    Jaså, det var väl roligt för dig🙂

    Anledningen till att feminister skriker rätt ut så fort man börjar dra in marxism, nazism, maoism etc. i olika jämförelser är helt enkelt att de inte vill se sanningen i vitögat.

    ************************************

    Törnrosa skärpning tack, skall du debattera var seriös, skaffa dig källor att luta dina argument emot och sluta upp med dina härskartekniker det är tröttsamt uppenbart.

  37. Ulf Andersson Says:

    http://www.dads-r-us.se/2011/11/08/feministpropaganda-for-barn/

  38. hsl Says:

    http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/med-stod-gar-det-att-komma-bort-fran-hatet

    ”I dag ångrar Tiina Rosenberg sitt engagemang i Feministiskt Initiativ. Hennes åsikter kanske var för radikala. En feministisk lesbisk marxist kanske blev för mycket för en del.”

    ”Jag aldrig sagt att jag hatar män, att jag tycker illa om män. Något som medierna gång på gång upprepade. Däremot hävdade jag – och gör det fortfarande – att vi lever i ett mansdominerat samhälle och att den maktordningen måste brytas. Det är en väsentlig skillnad mot att säga sig hata män.”

    Tiina gråter ut lite i DN idag. Om hur hon blivit missförstådd och ”näthatad” för sitt engagemang. Om så är fallet så han hon inte förvaltat bilden av sig själv speciellt bra.

  39. Ulf Andersson Says:

    @ hsl
    Ja, du. Denna underbara Tiina:
    ”En heterosexuell kärnfamilj är ju alltid i någon mening
    ett anti-feministiskt projekt. Jag tror inte på familjen.
    Jag vill föra in i Fi en anti-familjsk politik”.
    http://www.dads-r-us.se/2011/08/21/kunskapskanalen-repriserar-viljornas-kamp-filmen-om-fi/

    ”Näthatad”?
    Man kan ju tycka att hon har själv tuggat till det………..

  40. Sötisen Says:

    Det är ju så jätte-gulligt när den könshatiska smygkommunisten Tiina tar på den vid detta laget tämligen slitna feministiska offerkoftan, och gråter mediala krokodiltårar.

    Sötisen *får en klump i halsen*
    Sötisen *snyftar*

    Eller kanske ändå inte, låter jag mig luras av genustantens krokodiltårar =)
    Ty dylika fundamentalt lögnaktiga genuspolituker, för medborgarnas pengar, betraktar jag på sakliga grunder som den västerländska civilisationens avföring.

  41. Kalle J Says:

    Säg nu efter mig, alla barn:

    ”Kvinnor kan. Män har makt.” , ”Kvinnor kan. Män har makt.”
    , ”Kvinnor kan. Män har makt.”

    Mats Söderlund, http://hd.se/kultur/2011/11/08/man-har-makt/?from=rss-hitta

  42. Nils Jungenäs Says:

    Kalle 15:21

    Precis!

    Den som lever får se.

  43. Törnrosa Says:

    ;usse Pigg: Tyvärr i diskussionerna dyker det upp gång efter annan att kvinnor är si och så. Och så menar debattörerna egentligen feminister.

    Alltså upplever jag det som ett synonymt förhållande med begreppet mäns våld.

  44. Bengt Says:

    Hur många barn, fr.f.a pojkar skall få psykiska skador och skuldkänslor för livet när de hela tiden blir utsatta för dessa vansinniga och totalt meningslösa men GENUSPOLITISKT KORREKTA PSYKOLOGISKA EXPERIMENT?

    Vem tar ansvaret för framtida trauman och skador?

    Eller är det fritt fram för diverse hokus-pokus-oventenskapliga dissikerande psykologiska experiment där det huvudsakliga syftet verkar vara att de som utför experimenten skall få sin efterläntade doktorsexamen alltmedan de skiter totalt och fullständigt i de som de dissikerat och rivit sönder…

  45. Törnrosa Says:

    Lasse: Du är fenomenalt bra på att bygga halmgubbar själv. Du är fenomenalt bra på att skrika om härskartekniker också. Och du har i din ”retorik” varit mycket duktig på att använda detta mot andra – inte bara mot mig.

    ”Du likställer kvinnor med feminister och feminismens ideologi vilket är helt felaktigt.”

    Din halmgubbe.

    ”Den är snarlik den retorik Feminismen har idag ”

    Då jämför du – precis som jag skrev.

    ”Jag påstår att feminismens tillvägagångsätt att ta över maktpositioner, indoktrinera sin ideologi i utbildning (skolväsende, förskolor) införa en feministisk korrekthet i styrande organ och den retorik man använder för att åstadkomma ovanstående är snarlik Nazismens samt flera andra totalitära ideologier.”

    Jaha. Men det skrev du inte. I och för sig förstärkte du i stället
    ytterligare nazistbegreppet genom att dra dina farhågor om kristallnatten.

    =============================

    Lasse jag måste säga att det är du som ska skärpa dig. Du kör med väldigt patriarkaliska tillrättavisningar. Kanske för att du som man tycker du har rätt till det …*funderar*

    Det enda jag utelämnade från ditt inlägg var det här:

    ”Angående boken, kan det bli mer utstuderad propaganda ?

    Hittade några rader på nätet som jag ville lyfta fram, som jag sagt förut är det viktigt att vi vågar jämföra feminismens totalitära ideologi och tillvägagångssätt med andra.”

    Tyckte inte det var så ideologiskt viktigt.

    Inga problem med min läsförståelse. Däremot tror jag du ska se upp med dina formuleringar om du är rädd för att bli misstolkad.

    ===============================

    Din sista avdelning kan vi lämna därhän. Du har säkert läst samma argumentstexter som jag – och där har vi också delade meningar. Men snälla du kräv inte källor av mig när du själv inte lämnar några. Och tro inte för ett ögonblick att jag saknar kunskaper och källor.
    Och du är den sista som ska snacka om andras härskarreknik.

    =================================

    PS jag skrev inlägget i den här tråden eftersom jag inte svarade dig i den andra tråden. Hade fokus på annat håll då. Så du kan vara helt lugn du kommer inte att behöva debattera med mig mer.

    I den här tråden bjöd du dock på alla de ingångar som jag förknippar med just dig Lasse.
    Ha det bra

  46. Törnrosa Says:

    Lasse: ”Angående boken, kan det bli mer utstuderad propaganda ?

    Hittade några rader på nätet som jag ville lyfta fram, som jag sagt förut är det viktigt att vi vågar jämföra feminismens totalitära ideologi och tillvägagångssätt med andra.”

    Tyckte inte det var så ideologiskt viktigt.

    Kanske bäst att jag förtydligar ytterligare varför jag inte tyckte att det var så viktigt. Dels står det på ett annat ställe i tråden, dels är den enda ”källan” just där: Du själv. Och det du ville ha fram kom ju fram i ditt kristallnattsexempel.

    Är där några oklarheter så beklagar jag det. Har försökt att vara så tydlig som möjligt. mvh

  47. Lasse Says:

    @Törnrosa skriver

    ”Du likställer kvinnor med feminister och feminismens ideologi vilket är helt felaktigt.”

    Din halmgubbe.

    *********************************”’

    Törnrosa skrev innan den kommentaren

    ”Är det inte oförskämt mot kvinnor att jämföra feminismen med nazismen”

    Jag visade din felaktiga jämförelse, och halmgumma.

    Mer uppenbart kan det inte bli, sen försöker du vända på det i någon form av vilseledande manöver.

    Varför tror du flera andra debattörer reagerade på samma sätt ?

    ….jezus.🙂

    *************************************

    @Törnrosa skriver

    ”Jag påstår att feminismens tillvägagångsätt att ta över maktpositioner, indoktrinera sin ideologi i utbildning (skolväsende, förskolor) införa en feministisk korrekthet i styrande organ och den retorik man använder för att åstadkomma ovanstående är snarlik Nazismens samt flera andra totalitära ideologier.”

    Jaha. Men det skrev du inte. I och för sig förstärkte du i stället
    ytterligare nazistbegreppet genom att dra dina farhågor om kristallnatten.

    Jag svarar:

    Jag jag förstärkte det jag redan skrivit.

    Sen kommer en halmgumma igen.

    ”genom att dra dina farhågor om kristallnatten.”

    Har aldrig påstått att jag har några farhågor om kristallnatten, jag kopierade en text jag hittade på internet där man gjorde en jämförelse hur Nazismens propaganda var i sin begynnelse.

    Du har väldigt ofta blivit anklagad för att rycka saker ut sitt sammanhang och nu förstår jag verkligen varför.

    ********************************************

    @Törnrosa skriver

    ”Du kör med väldigt patriarkaliska tillrättavisningar. Kanske för att du som man tycker du har rätt till det”

    Oj oj oj här kom självmålet. När du förlorar i en argumentation så kommer det patriarkala kortet blixtsnabbt fram🙂

    Lite nyfiket, vad är en patriarkalisk tillrättavisning ?

    *****************************************************

    @Törnrosa skriver

    ”snälla du kräv inte källor av mig när du själv inte lämnar några.”

    Förbannad dikt och lögn, jag är väldigt noga med källor när det efterfrågas. Ibland bifogar jag källor direkt.

    Från dig däremot har jag aldrig sett en enda källa.

    *****************************************************

    @Törnrosa skriver

    ”Hade fokus på annat håll då. Så du kan vara helt lugn du kommer inte att behöva debattera med mig mer.”

    Är du jag ?

    Vem har sagt att jag inte vill debattera med dig, vill bara att du skärper till dig och blir seriös.

    Halmgumma igen.

    ********************************************************

    @Törnrosa skrev en rysare till härskarteknik se och INTE lär🙂

    I den här tråden bjöd du dock på alla de ingångar som jag förknippar med just dig Lasse.

    ********************************************************

    Törnrosa ser fram en riktig debatt och fajt där du har lite på fötterna.

    /Puss

    ps. som jag skrev tidigare speglar jag dina härskartekniker i förhoppning att du skall komma till inskt om att du använder dessa tekniker. När du gjort det hoppas jag att vi kan får en konstruktiv dialog och debatt.

  48. Törnrosa Says:

    Lasse: Tramsgubbe, Tänk på att det först och främst är dig själv du visar upp *asg*

    Du behöver inte spegla något. Allt har varit mycket medvetet från min sida, inbilla dig inget annat. Det blir inga fler diskussioner mellan dig och mig.

    Och du Lasse – lägg av med ditt patriarkala härskarsätt. Det om något gör att fler än jag faktiskt reagerat negativt på dig.

    Jag pussar inte vem som helst, men du kan få en avmätt kram🙂

  49. Lasse Says:

    @Törnrosa

    Tråkigt att du är en sådan dålig förlorare. Starkt av dig när du erkänner din strategi om att använda härskartekniker.

    Jag hade verkligen sett fram emot att öppna ögonen på dig.

    Min debattdörr är öppen ”anytime” dock utan retoriska fulknep och härskartekniker. En debatt där man diskuterar sakfrågor utifrån fakta, vetenskaplig säkerställd forskning samt ovinklad och statistiskt säkerställda undersökningar.

    Nu får Du två pussar. en på varje kind.

  50. Svanberg Says:

    Lilla genusboken hade varit på sin plats men lilla feministboken är ett direkt knivhugg i ryggen på alla pojkar. Femi åsyftar kvinnor/tjejer/flickor. Varför bör inte boken även rikta sig till män/killar/pojkar?

  51. Armanda Says:

    Kalle J säger:
    08 november 2011 kl. 15:21
    ”Den här boken kan nog bli ett ”TIntin i Kongo” i framtiden när feminismen genomskådats.”

    Just precis! Det påminner om självbiografin ”Stalker Cullergren och hennes dresserade råttor”. Även den skriven av en bondefeminist. En klassiker som är avgudad i Porrtjugal och en given favorit hos beijbizzar.

  52. Joakim Says:

    Som svar på Ebbas frågor: Nej och ja.

  53. Tolvis Says:

    Det verkar vara en kul och lärorik bok. Bra tips på julklapp till brorsdottern. Jag har ju inte läst den så jag kan inte yttra mig om den eftersom jag inte är en avskyvärd idiot, men jag tänkte jag alltid kunde läsa igenom den innan jag gav bort den. Men först hade jag varit tvungen att beställa den. Detta visade sig lättare sagt än gjort eftersom den kom ut 2006 och idag är listat som ”definitivt slut” på bokus.com. Jag vill därför ifrågasätta formuleringen ”NU finns Lilla feministboken”. Är det någon gång den finns så inte är det NU.
    I övrigt finns bara ett sätt att läsa åsikterna som kommer till uttryck i den här tråden: man ska inte få skriva vilka böcker som helst.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: