Politiker vill begränsa unga manliga bilförares frihet

by

En norsk politiker och ledamot av stortinget (riksdagen), Susanne Bratli, föreslår lagstiftning om begränsad frihet för unga manliga bilister. De ska tvingas ha alkolås och hastighetsspärr i sin bil, och de ska inte få ta med passagerare. Sedan ska frihetsbegränsningarna successivt lättas, menar hon.

Trafikforskaren Marianne Nordtømme tycker att unga manliga bilförare ska förbjudas att köra i mörker. Informationschefen på Norges Automobilförbund är dock kritisk mot förslaget.

Läs mer här och här. Tack för tipset, Bengt! Här kan du läsa en angränsande norsk artikel, som hävdar att unga flickor dör i bilar som passagerare till unga manliga bilförare.

Så här tyckte läsarna av Västerbottens-Kuriren när de läste artikeln och röstade om huruvida unga män bakom ratten bör ha särskilda regler:

36 svar to “Politiker vill begränsa unga manliga bilförares frihet”

  1. Petter Says:

    Stackars de unga flickorna som inte har någon möjlighet att säga åt den hemska manlige föraren att köra försiktigare…
    Fantastiskt hur den feministiske retoriken slår åt båda håll, männen hålls tillbaka och kvinnor förklaras till idioter och mähen.

  2. Torstensson Says:

    Ska sådana lagar finnas så kan man fråga sig om man inte bör förbjuda kvinnor från att skaffa barn med yrkeskriminella.

    Man bör förbjuda kvinnor att gifta sig med rika män som inte villa vara hemma med barnen.

    Man bör föbjuda kvinnor att dejta killar som kör bil fort.

    För om man ska diktera vilkoren utefter riskbeteende så borde man gå all the way.

  3. Men@Work Says:

    Om Norge varit med i EU hade detta varit olagligt, eftersom det strider mot Charter of Fundamental Rights. Ingen får diskrimineras på grund av kön, sexuell läggning, etnisk bakgrund, etc.

    Kollektivism och socialism leder alltid till diskriminering av individer, eftersom individen bara är en del av en grå massa – kollektivet.

  4. Liberalen Says:

    Två norska rasist-tanter tycker:

    ”S v a r t s k a l l a r n a” ska tvingas ha alkolås och hastighetsspärr i sin bil, och de ska inte få ta med passagerare. Och ska förbjudas att köra i mörker.

  5. En Läsare Says:

    Även politiker kan påverkas av hjärntvättande propaganda. Inte konstigare än McDonaldsreklamens framgångar.

  6. Johannes Westlund Says:

    Jag kan hålla med om delar av idéerna. Alkolås i alla bilar tycker jag borde vara ett sunt krav. Så om man tar hennes idé om att ha det för unga män och generaliserar till hela befolkningen så blir det ju utmärkt. Jag kan tänka mig att man successivt inför det under en 20-årsperiod. Då hinner biltillverkare integrera detta fullt ut i sina bildesigner utan att det blir en dyr och krånglig omställning för alla parter.

    Hastighetsspärr borde egentligen vara ganska enkelt att åstadkomma, så att fysiska hastighetsskyltar också förses med givare som kan uppdatera hastighetslåset för vad som gäller i den zonen man befinner sig i. Men naturligtvis borde man ha detta på alla fordon för alla förare. Dock är jag skeptisk till det hela eftersom det många gånger är motiver att bryta hastighetsbegränsningar. Exempelvis omkörningar blir mycket säkrare om man en kort stund passerar hastighetsgränsen, och olika former av nödsituationer såsom att föra akutfall till sjukhuset som inte är tillräckligt akuta för ambulans. Dessutom är det inte farten som dödar, utan dåliga avstånd. Jag har under mina två år med körkort sett många som ligger precis 87km/h helt lagligt med ett avstånd på 0,7 sek till framförvarande bil (vilket förvisso är olagligt men det tänker man sällan på i diskussionen). Detta vet alla som kan lite matte är betydligt farligare än att ligga i 140 på motorväg med 6-10 sek till närmsta framförvarande bil. För trafiksäkerheten bör det vara viktigare att öka avstånden, alltså borde obligatorisk avståndshållningsutrustning installeras istället. Naturligtvis måste detta gälla alla bilister.

    Mörkerköring är så dumt att jag knappt nedlåter mig till att kommentera det. Självklart är mörkerkörning något som är farligare än körning vid dagsljus, men svårast för mörkerkörning har pensionärer med ögon som har svårt att hänga med ljusförändringarna. Detta upplever jag att pensionärer på ett moget sätt hanterar genom att undvika mörkerkörning så det behöver vi i princip inte hantera. Oavsett hur farligt mörkerkörning är så råkar vi bo på ett ställe där det är mörkt under större delen av dygnet. Även unga män måste kunna ta sig till jobbet. Dessutom ska sägas av mig som ung bilförare att jag föredrar mörkerkörning runt kl 02 på natten. Då ligger de flesta och sover och det är min vaknaste tid på dygnet. Vägarna är tomma och körningen flyter på bra. Dock sällan man har ärenden på den tiden av dygnet då…

  7. Elina Says:

    Bättre att införa en lag som begränsar Susanne Bratli.

  8. David Says:

    Mycket sorgligt att 33 % svarar ”ja”. Jag såg precis en dokumentär om situationen för en viss typ av människor under andra världskriget. Kopplingen mellan politikerns förslag i artikeln och de tyska politikernas resonemang i dokumentären är olustig…

  9. QED Says:

    Bild från något daterad tysk kampanj för att få unga kvinnor att ta körkort.

    http://www.timoworld-download.de/pic_engine/picture.php?wallid=116&PHPSESSID=a37c4d0955fdd32c322efc7226c215cc

    Tanken var väl att körkunnighet skulle rädda liv i den typiska situationen då den berusade pojkvännen försöker köra paret hem.

  10. Chroni Says:

    Sen har vi min mormor som körde rakt över en rondell och när vi påpekade detta sa hon ”Den var inte där innan!”.

  11. JD Says:

    Medelålders kvinnor 50+kör absolut sämst i tättbebyggt område. Inte ovanligt att man ser dem totat ignorera övergångsställen med en stirrade blick rakt fram. Totalt livsfarligt!

  12. Ulf Andersson Says:

    Jag förvånas över att många tjejer/kvinnor hittar pojkvänner som har körkort, eftersom de (tjejer/kvinnor) i många fall saknar detta själva.

    Inte bara den förra pojkvännen,
    utan även den nye pojkvännen har körkort.
    Detta gäller inte bara en tjej/kvinna.
    Jag kan räkna upp ett antal………….

    Kan inte kvinnor ta körkort själva?
    Vad hände med att vara oberoende
    och ”you go girl”?

    Btw, mamma tog sitt körkort när hon var gravid
    med min lillasyster. Det tycker jag är starkt jobbat.

  13. Mattias Says:

    Hur har de hamnat här? Hela ursprungsidén med feminismen var ju att kön INTE skulle vara en begränsande faktor.😦

  14. John Nilsson Says:

    PMS… …och körförmåga?

  15. Saxen Says:

    Eller varför inte testa en begränsad frihet för gråhåriga politiker med glasögon. De ska tvingas ha alkolås vid sin arbetsplats.

  16. Men@Work Says:

    Talet om feminismens Saudiarabien i Skandinavien blir allmer befogat.

    Det var inte så många år sedan KD:s kvinnoförbund ville förbjuda ensamstående män att åka utan ledsagare till Thailand. Ni kan ju gissa varför…

    Att sådana tankar ens kommer på tal är extremt allvarligt och man kan tala om fascistoida tendenser på allvar…

  17. Man United Says:

    På vilken beställd genus forskning baseras detta på?
    Ghost rider,
    Trimmade databoxar, Fast & Furious,Mad max filmer eller
    facebook.com/LindbergBros

    Ett kontraproduktivt förslag som endast kommer utmynna i en ny motsvarighet till raggarrörelsen som gör revolt
    mot fascistisk feminism där det skyldiga könet ska slaktas dvs baserat på Scum,månne

  18. Pelle Says:

    Undrar om hon har tänkt igenom att det är väldigt många manliga förare som JOBBAR med just att köra. Skulle vara ett nackskott för nästan en hel arbetsbransch. I och för sig så blir det väl ett guldläge att kvotera in kvinnliga förare då.

  19. Jack Says:

    Merparten av alla småbarnsmördare är kvinnor. Förbud för kvinnor i närheten av små barn, påbjudes. Den kvinna som invänder vet man nog vad det är för sorts kvinna….Kan vara värt för polisen att hålla under uppsikt på dessa. Tips!

  20. Pelle Says:

    Men@Work
    ”Det var inte så många år sedan KD:s kvinnoförbund ville förbjuda ensamstående män att åka utan ledsagare till Thailand.”

    Ja, vad blir nästa förslag? ‘Män får inte lämna krogen utan kvinnligt sällskap’?… hmm

  21. Vänster Wiki (@Vansterwiki) Says:

    @Johannes Vad händer när farfar 98 puttrar på i 70 på den breda fina vägen och din fina avståndshållare helt enkelt vägrar låta dig köra upp i rumpan för att göra en säker omkörning? Lägg till en gravid fru med värkar så har du en fin situation som får folk att koka.

    Alkolås är lika vrickat. Vissa länder har 0,2 som Sverige, andra har 0,5 och några har nolltolerans. Lägst vinner så säg hejdå till munvatten.

    En tanke är att bygga vägtåg men det funkar bara på sträckor utan onödiga störningar.

    Förbjud unga män att arbeta från höstsolståndet till vårsolståndet. Det låter som en bra tanke! Not…

  22. Ulf Andersson Says:

    Män får skit för mycket.
    Man får aldrig påtala bra saker som män gör, för då är genast
    kvinnorna diskriminerade.

    Med risk för att få på pälsen av feministerna,
    tänkte jag visa en suverän uppfinning som en –
    vågar jag säga det, MAN står bakom.
    Han kom på idén efter att en närstående till honom
    hade omkommit i en bilolycka.
    Utan att ta på sig bilbältet, startar inte bilen:
    http://www.nobucklenostart.com/

    Vi män är bra att ha – ibland…………..

  23. Johannes Westlund Says:

    @Vänster Wiki (@Vansterwiki):
    Där pekade du ut en komplikation som jag inte förutsett. Det blir så när man funderar i egen kammare, och då är det bra med respons. Men jag är övertygad om att denna tekniska detalj kan lösas på något bra sätt.

    Alkolås är däremot inte vrickat. Svensk lagstiftning ska självklart tillämpas vid gränssättning, även om det vore intressant med en europeisk gemensam hållning. Kör du inte rattfull kommer det inte vara några problem, och kör du rattfull så ska du inte köra.

  24. Mannenpagatan Says:

    Hur ska en ung kille på landsbygden ta sig till och från sitt jobb under vinterhalvåret när det är mörkt på morgonen när man åker till jobbet och mörkt när man kör hem igen..? Låter ju verkligen som en ekonomisk hit. Vågar man gissa att det är de utopiska drömmarna på vänsterflygeln som är framme igen?

  25. Rolle Says:

    http://fredrik.cafe.se/personligt-meddelande-2/ . Det är inte bara unga killar i så fall.

  26. dolf Says:

    @Johannes
    Du verkar på det hela vara en ganska förnuftig ung man (har för mig du sagt att du är runt 20). Jag tror, och hoppas, att du med tiden inser att det är något gravt fel i idén med alkolås och teknisk hastighetskontroll som standard, vilket nästan är en garanti för att det kommer att införas.
    Om människor själva väljer att sätta in alkolås, heder till dem, arbetsgivare (tänker på speditionsföretag, bussbolag osv) kan också göra det, inget fel i det. Men staten skall inte göra det.
    Frihet och säkerhet är i mångt och mycket oförenliga. När staten börjar tvinga på medborgarna säkerhet flyger friheten sin kos genom närmsta fönster. Livet är i sig en riskfylld aktivitet, ett säkert liv är en oxymoron. När staten tvingar på medborgarna säkerhetslösningar går vi raka vägen in i 1984-samhället där vi som medborgare får mindre och mindre ansvar, mindre och mindre frihet och mer och mer en påtvingad zombie-tillvaro. Man skall inte köra när man är berusad. Faktum är att man skall inte köra när man är påverkad av mediciner, man skall inte köra när man är uttröttat, man skall inte köra när man är upprörd eller förbannad (efter ett gräl med frun eller chefen), man skall inte köra när man sitter och ältar ett problem man inte kan släppa (som hur man skall förhindra bolaget från att gå i konkurs). Det finns miljontals anledningar till att man inte skall köra. Man skulle kunna införa tekniska lösningar för att förhindra många av dem, såsom elektronisk pulsmätning, tester och analyser som visar om personen är ur balans på något vis.
    Det finns en massa anda saker som inte heller borde göra när man berusad, trött osv. Skall man införa kontroller för att hindra dem med.
    Det finns en skillnad mellan att upplysa folk om faror, och lösningar för att undvika dessa och påtvingade inskränkningar.
    I början av 70-talet körde folk utan vare sig hjälm eller säkerhetsbälte. Det blev en livlig debatt när man först ville införa hjälmtvång på mc. Sen kom hjälmtvång på moped. Så kom säkerhetsbälte i framsäte. Så säkerhetsbälte i baksätet. Och halvljus på dagen. Nu har vi fartkamror, snart kommer alkolåsen.
    Hjälmtvång har tydligen (om jag är rätt informerad) införts för barn på cykel. När blir det hjälmtvång för alla?
    Jag frågade sarkastiskt redan på 70-talet hur länge det skulle dröja innan vi fick hjälmtvång för fotgängare. Ingen kunde på den tiden tänka sig hjälm för vardagscyklister (till skillnad från tävlingscyklister som använde hjälm redan när jag var liten) och skulle ha skrattat åt tanken. Ingen skulle idag ta hjälmtvång för fotgängare på allvar, men … ge det 30 år till. Någonstans på vägen kommer någon pervers politiker, beväpnad med statistik på skallskador hos gamla människor (som ofta faller och skadar sig), dra igång en kampanj för att pensionärer alltid skall använda hjälm utomhus. Sen lurar lagen runt hörnet, sen utvidgas den till att gälla alla, inte bara pensionärer.
    Ett säkert samhälle är ett hemskt samhälle. Kolla bara hur flygplatssäkerheten utökats de senaste 10 åren och vilka effekter det har. Nu har man i USA börjat dra igång med liknande säkerhetsrutiner också vid tågstationer och bussterminaler, och trenden håller på att sprida sig till sportevenemang och köpcenter.
    Det är bara en tidsfråga tills rökning blir förbjudet. När man lyckats införa förbud mot all tobak kommer man förmodligen att sätta in krafterna mot alkoholen igen. Surströmmingen hänger löst (pga dioxinhalter), och diskussioner om straffskatter¨för feta och på onyttig mat som chips diskuteras redan. Och vart fan tog påsksmällarna vägen?
    Jag vill inte leva i ett samhälle som är genomsyrat av ett utpräglat säkerhetstänk. De enda som är utom all fara är de som ligger under två meter jord på kyrkogården.
    Och för politiker som menar på att man skall införa sådana här åtgärder baserat på saker som kön eller annan grupptillhörighet, tja det är väl dags att skriva ett SCUP-manifest (Society for Cutting Up Politicians).

  27. Mrs G Says:

    Norrmännen har alltid haft lite halvtokiga idéer för sig, men kanske ändå att det var ett klokt val från deras sida at stå utanför EU.
    Norge går det ju ingen nöd på.

    Mrs G

  28. Johannes Westlund Says:

    @dolf: Det är alltid en avvägning. Jag tror du är väldigt glad åt säkerhetstänket inom flyget genrellt. Och med det menar jag inte alla ”säkerhetskontroller”. Dessa är i stort sett helt verkningslösa visar diverse tester, såg en dokumentär om det där en person som testar om systemen funkar (dvs som jobb har att försöka föra bomber genom säkerhetskontroller och liknande i syfte att testa) berättade ganska skrämmande anektdoter. Dock ska sägas att det är en rätt kul syn att se affärsmän i kostym stå i bara strumpor och dra ut skärpet ur sina dyra kostymbyxor osv. Men det är också djupt tragiskt på andra sätt. Det verkliga säkerhetstänket finns ju i procedurer, design av system och så vidare samt träning och åter träning. Ett flygplan kan flyga på 1 motor och en pilot måste kunna genomföra en start med motorhaveri involverat, dessutom under värsta tänkbara väderförhållanden. Jag tror du är glad åt den säkerheten.

    Frihet är ett intressant begrepp och frågan är vems frihet som är vitkigast. Genom att då utöva sin rätt att köra rattfull så utsätter man många andra för risker. 75 personer mister årligen livet till följd av rattonykterhet i Sverige. Hur försvarar vi dessa 75 personers rätt till frihet? Genom att utöva rätten till frihet kan man i vissa fall på ett påtagligt sätt begränsa andra människors frihet till den grad att det är relevant att fråga sig vems frihet vi bör försvara. Dessa resonemang får aldrig dras för långt, men är viktiga att ha i bakhuvudet.

    För övrigt kom jag på att en körkortsläsare borde införas i samtliga bilar förutom alkolåset. Då kommer man ju effektivt reglera att de som kör verkligen har körkort. En enkel kontrollstruktur som inte medför det minsta komplikationer för vanliga människor men som effektivt hindrar trafikfarliga idioter med indragna körkort eller obefintliga körkort från att köra. Naturligtvis går det att kringå så kontroller måste finnas kvar, men jag tror det är ett effektivt sätt att hindra en stor andel av de som kör utan körkort idag.

  29. dolf Says:

    @Johannes
    Jag är absolut glad för säkerheten som läggs ner på flyget som du nämner (Michael Chrichton skrev en alldeles utmärkt bok av deckarkaraktär, Flight 545 från Hong Kong, som ger en bra insyn i hur rigorös säkerheten är inom flyget), likaså tycker jag att det är alldeles utmärkt att man har bilbälten som standard i bilar.
    Jag anser inte att det skall vara tillåtet att köra berusad, det var inte vad jag avsåg säga, det är metoderna att genomdriva efterlevnaden av lagen jag vände mig emot. Det är faktiskt inte tillåtet att köra i uttröttat tillstånd heller, eller något annat tilstånd där man inte är kompetent att framföra sitt fordon. Man skall vara i ett skick så att man är kompetent som förare, men hur skall du praktiskt genomdriva det utan att införa ett totalitärt kontrollsamhälle.
    Hur trevligt vore det inte om man bara rätt och slätt kunde förbjuda allt brottsligt och lagstifta att människor skall vara vänliga och toleranta?

  30. RbK Says:

    Varför ifrågasätts inte tjejerna och kvinnorna som premierar killar och män som har häftiga motorstarka bilar och motorcyklar, de är inte direkt lack på tjejer, de kan gödsla med dem. Men som tradition i vårt samhälle får inte kvinnor ifrågasättas,det socialt korrekta är att alltid se kvinnor som Moder Teresa varelser, hur de än beter sig.

  31. Jämställdhetsfeministern Says:

    Män borde inte få köra bil alls. Så att det blir jämställt i trafiken.

  32. En Läsare Says:

    Härligt med alkolås som inte fungerar i kyla. Tänk vad mysigt att inte få igång bilen, trots nykterhet, tio mil bort från civilisationen i
    norrlandstrakter och minus trettio grader. Kanske något för Bratli att prova på?

  33. En Läsare Says:

    Eller, nej – glömde. Hon är ju varken ung, eller man. Manlig är inte nära nog. Kanske något för hennes son (om hon har någon)?

  34. Ulf Andersson Says:

    @ Jämställdhetsfeministern
    ”Män borde inte få köra bil alls. Så att det blir jämställt i trafiken.”

    Vilka ska de körkortslösa kvinnorna då åka med?

  35. Optimist Says:

    Förbjud alla män att köra bilar, tillverka bilar, utveckla bilar, designa bilar, köpa bilar, äga bilar, sälja bilar, tvätta bilar, meka med bilar!!!
    Så blir det inga trafikolyckor.
    Det blir nog inga fler bilar framöver heller med va’fan spelar det för roll?

  36. Optimist Says:

    Rättelse av stavelsefel: …heller meN….
    Rättelse som INTE är aktuell just nu: mÄn – för DÄR var det rätt.
    Gutt Paj Zamuraj!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: