Tjejer ska lura killar för att få bärhjälp

by

Jag såg ovanstående reklam för MediaMarkt i Stockholm härom dagen.

Det är intressant. Tjejer uppmanas att bli ihop med en kille – men det ska vara en ”stark flyttkille”. Dock ska relationen bara vara tills på måndag, menar elektronikkedjan. Då ska hon uppenbarligen dumpa honom – för då är helgens bärande klart.

Det här kan synas vara en petitess. Det är bara reklam och det är tänkt att vara humoristiskt. Men det utgör en pusselbit i en större bild. Det anses vara i sin ordning för tjejer att utnyttja killar -men inte tvärtom.

Jag är ganska säker på att reklamen hade rört upp starka reaktioner om könen varit omvända. Eller vad tror du?

Jag bjuder in till idéer i kommentarsfältet – hur hade reklamen kunnat vara formulerad om killar hade uppmanats att utnyttja tjejer för utförande av traditionellt kvinnliga sysslor? Skriv en reklamtext!

Uppdatering: Här kom en kommentar värd att lyfta fram:

Frågan är om MediaMarkt-reklamen skulle kunna anmälas till Reklamombudsmannen? Faktum är ju att den ”befäster traditionella könsrollsmönster”, vilket reklam inte ska göra i Sverige.

Jag har själv lite erfarenhet av det som reklamen handlar om. När jag var ung dejtade jag en tjej – tills jag upptäckte att det var mera – just det – hjälp att bära som hon var ute efter än en relation. Då blev hon dumpad. Snabbt och effektivt. Man lär sig.

För övrigt: Uppsala Universitet har fått en ny rektor och Feministiskt Initiativ låter som om det var deras parti som tillsatt tjänsten. Se bild nedan. Tack för bilden, Erik!

(Se gårdagens debatt i SVT om SCUM här. TV-bloggaren på tidningen Allehanda gillade den jämställdistiska insatsen i Debatt igår – se här)

79 svar to “Tjejer ska lura killar för att få bärhjälp”

  1. AnnanDan Says:

    Försökte, men blev lite illa till mods.
    Vi killar kanske inte är sådana att det faller sig naturligt utnyttja andra.

  2. Helena Says:

    NI kan väl göra som killar låtsats i alla tider.

    Ingen kreativ fantasi längre, pojkar?

  3. Ulf Says:

    Hmm, jag läste det som att man innan måndag skall ha hittat sin starka flyttkille.

    Inte för att det är mycket till ursäkt…

    Å andra sidan tycker jag att det är helt i sin ordning att jag tar de flesta tunga lyften i vår familj. Det får mig att känna mig lite användbart manlig, även om jag för all del knorrar lite ibland, när det blir för mycket av det roliga. Jag är ändå, när allt kommer omkring, avsevärt mycket starkare än min älskade hustru. Jag känner mig trygg i förvissningen att det inte var just därför hon gifte sig med mig.

    Man skulle kanske kunna tänka sig en uppmaning från någon vitvarufirma att bli ihop med någon huslig flickvän i samband med någon rea på spisar…?🙂

  4. s Says:

    Samtidigt antyder reklamen en annan sak också- killar ska minsann vara starka och vältränade annars är de ingenting att ha? Jag är ganska liten och tanig och inte Stålmannen, så tjejerna ignorerar mig då de direkt ser att jag inte kommer att kunna vara dem behjälplig när varorna från butikerna ska fraktas hemåt…

  5. Jocke K Says:

    @ Helena

    Kom med nåt vettigt att säga istället.

    Alla vet att liknande reklam med omkastade kön aldrig hade fått förekomma. Jag säger inte att det borde få det heller men då borde inte denna reklam heller få förekomma. Om det ska vara jämställt.

    Det är klart att det inte är någon bid deal egentligen men det är ju ändå ytterligare ett bevis i raden på hur snedvridet samhället är.

  6. Frida Says:

    Men sen kan man ju också tycka att reklamen är vidrig eftersom den framställer oss kvinnor som svaga idioter som inte kan bära sin skit från Media Markt själva, varför skulle vi inte kunna det? Värdelös reklam på alla sätt.

  7. Jocke K Says:

    @ s

    Helt rätt. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om man i en liknande reklam med omkastade kön också nämnde något fysiskt attribut på kvinnan, som tex vacker, smal, lång eller nåt.

    Vågar inte ens tänka på vilka konsekvenserna skulle bli då.

  8. Jocke K Says:

    @ Frida

    Du har också helt rätt.

  9. Ulf Says:

    @Jocke K,

    Ja, faktiskt kändes det nästan förbjudet att ens föreslå något som retoriskt grepp.

  10. Rick Says:

    Tunga lyft är en intressant fråga rent principiellt, för dessa syns sällan i tidanvändingskartläggningar. Det tar nämligen sällan väldigt länge att lyfta och bära, men det tar tid att återhämta sig. Detta ser sedan ut som om männen mestadels skulle vara lata.

  11. AnnanDan Says:

    OK, då:

    ”Bli ihop med en Scum tjej över helgen…

    Suicide Markt”

  12. bundy69 Says:

    REA på toaborstar och såpa i helgen!
    Bli ihop med en städvillig tjej tills på måndag.

  13. Johannes Westlund Says:

    @bundy69: Jag fick mig sannerligen ett gott skratt.

  14. erik Says:

    Tycker faktiskt reklamen var ganska skojig. Problemet är inte att reklamen är diskriminerande egentligen, utan snarare den dubbelmoral som skulle göra en ekvivalent reklam med ombytta roller felaktig. En sådan reklam skulle jag också tycka var lite rolig.

    Jag tycker man inte skall vara så rädd för att skämta om könsstereotyper. De finns ju, varför skall man inte kunna parodera om dem? Det måste ju dock, såklart, kunna gå att parodera om alla stereotyper på samma sätt, annars är det inte så jämlikt.

  15. Pelle Billing Says:

    Låter som en form av prostitution som föreslås.

  16. Shastra Says:

    @erik

    Problemet är inte att reklamen är diskriminerande egentligen, utan snarare den dubbelmoral som skulle göra en ekvivalent reklam med ombytta roller felaktig.

    Exakt! Jag tyckte reklamen var småkul. Förvisso lite ”låg” humor kanske, men absolut inget övertramp. Och jag skulle tycka detsamma om en motsvarande reklam riktad till killar. Men då skulle jag även kunna sätta pengar på att reklamen skulle fällas av D.O. eftersom sådan humor är politiskt tabu.

  17. Hjalmar Says:

    Nu tycker jag ännu sämre om Media Markt.

    Svenska män är tydligen en helt legitim slagpåse. Hur blev det så?
    Har män inget människovärde längre? Hur kan man skratta åt någons (mäns) förnedring?

  18. Ulf Says:

    Jag håller med om att det skall gå att skämta om könsstereotyperna.

    En av mina favoriter bland dylik reklam är denna Old Spice-reklam:

    (The Man Your Man Could Smell Like)

  19. Nova Says:

    För övrigt: Vad bra! Då behövs bara kvinnliga rektorer de närmaste 535 åren så blir det jämställt.

  20. Dan Says:

    Nova: Om det är historisk rättvisa du är ute efter så får du jobba i gruva rätt länge.

  21. heteronorm, nej tack Says:

    Var i reklamen står det att det är TJEJER som ska bli ihop med en stark kille?? Kan ju lika gärna vara en man som blir ihop med nån kille som ska bära åt honom.

  22. Saxen Says:

    Här kommer ett förslag som svenska kyrkan kan använda.

    Killar! Passa på att gifta er innan ni får barn så garanterar vi:

    1. Att ni får vårdnaden av era barn
    2. Garanterat faderskap till de barn er fru föder (både era och andras)
    3. I förlängingen rätt till föräldraledighet….
    4. ..och rätten att dela på barnbidraget om er fru går med på det.
    5. Med ovanstående får ni möjlighet att bestämma över och påverka er avkommas liv och därigenom bygga upp den viktiga anknytningen mellan barnet och dess pappa.

    Slå till idag!

  23. Saxen Says:

    Tycker denna är klockren

  24. stina Says:

    Visserligen kanske jag tycker det är roligare än medelpersonen med skämt, reklam, filmer etc där man driver med stereotyper av alla de sorter men om jag får säga min mening så tror jag Per Ström och likasinnade enbart förlorar i längden på att sälla sig till de lättkränktas skara och bli upprörda över denna typen av reklam. Se det för vad det är, rätt kul och kämpa istället för att det ska bli lika tillåtet att göra motsvarande på tjejer🙂 Och ärligt talat så tror jag eller åtminstone hoppas att inte särskilt många tjejer skulle ha problem med motsvarande reklam som handlar om kvinnan istället. Tyvärr är det de personer som stör sig på det som syns och hörs mest. Brukar vara så…

  25. Hjalmar Says:

    Saxen säger:
    ”2. Garanterat faderskap till de barn er fru föder (både era och andras)”
    Är det positivt eller negativt ?😀

  26. krusidullen Says:

    Heinekenreklamen är ju ett guldexempel. Den är rolig och man vågar driva med BÅDE män och kvinnor för en gångs skull!

  27. Stina Says:

    stina säger: 25 november 2011 kl. 17:31: ”Visserligen kanske…”

    Ibland dyker en annan ”stina” upp. 😦

    OK, då, Jag skriver med stort S.

  28. Chroni Says:

    Frida:

    Fast har hänt mig mååånga gånger, att tjejer har behövt hjälp med saker de inte kunnat lyfta själv (lätt iaf), som jag kunnat lyfta mycket lättare (och då är jag ändå inte särskilt vältränad).

    Tex så hjälpte jag en tjej lyfta hennes tv, sen när hon skulle bära tillbaks den själv så skadade hon både ryggen och tappade tvn.

  29. Pelle Says:

    Axe-reklamerna brukar ju visa (eller kanske anspela på) ett förhållande där män utnyttjar kvinnor (för att de luktar så gott bla bla), bara för att ge ett komplementerande exempel.

    Tycker sådana reklamer är helt menlösa egentligen. Men Heineken-reklamen med kylskåpsgarderoben har en bra poäng.

  30. ninnitokan Says:

    Stina:
    ”Se det för vad det är, rätt kul och kämpa istället för att det ska bli lika tillåtet att göra motsvarande på tjejer :)”

    Absolut så!

    Jag läser faktiskt in det i Pärs inlägg, att det är just att allt är okej på ena hållet, medan vi ska gå på äggskal på andra hållet.
    Det tolkar jag in i detta:
    ”Jag är ganska säker på att reklamen hade rört upp starka reaktioner om könen varit omvända. Eller vad tror du?”

  31. Pelle Says:

    Undra om någon hade kunnat publicerat en affisch med:

    ”Problem med flyttstädningen? Bli ihop med en tjej till måndag”

    Jag tror man hade blivit arkebuserad för det.

  32. Lasse Says:

    @Ninnitokan

    Vad bra jag behöver inte kommentera, räcker att hålla med dig eftersom du slog huvudet på spiken direkt.

    ”Jag är ganska säker på att reklamen hade rört upp starka reaktioner om könen varit omvända. Eller vad tror du?”

  33. Lena Says:

    … alltså, var någonstans står det att just tjejer ska bli ihop med en stark flyttkille?😉

  34. sexistnytt Says:

    Ryktas att någon faktiskt har anmält reklamen, men inte av de skäl Pär Ström flamsar om i detta inlägg.

    http://sexistnytt.wordpress.com finns inlägg som helt förkastar Pär Ströms teorier.

  35. Pelle Says:

    @ Lena

    Nä, det står nog ingenstans. Men reklamen gick inte ut på det heller. Var att någon [valfritt kön] skulle bli ihop med en man, bara för en tjänst och en specifik tid. (påminner lite om prostitution faktiskt).

    Men I see your point🙂

  36. Ulf Says:

    Ja, Heineken-reklamen var verkligen bra.🙂

    Det är ju faktiskt riktigt kul med reklam som driver med stereotyperna, och förmodligen är det rätt effektivt också.

    Det där med städning kom upp. Hur vi grabbar bidrar till städningen vet vi ju:

  37. Lena Says:

    Pelle – Jepp, jag menade mest att alla antog🙂
    Jag vill att reklam ska vara rolig och driva med stereotyper – åt båda hållen såklart.

  38. kristina Says:

    Anmäl då!

    Det gör ju kvinnorna mot könsdiskriminerande reklam med kvinnor.

  39. Ulf Says:

    @sexistnytt,

    ”helt förkastar”?

    Det blir lite ensidigt och förutsägbart om du skall ha som utgångspunkt att vara anti Pär Ström. Pär bjuder upp till diskussioner som inte förs på så värst många ställen, och han anstränger sig tydligt för att argumentera och resonera, snarare än att attackera och smutskasta. Varför inte delta med ett mer öppet sinne och färre invektiv?

  40. Pelle Says:

    @ Kristina

    Boxer-reklamen med en halvnaken Boxer-Robert i ‘boxershorts’ med en ganska sexistisk titel blev väl anmäld, har jag för mig. Men det blev ett jävla liv från feministsidan om ‘”om vi ska bli utmålade som objekt, så kan väl män bli det”.

  41. ninnitokan Says:

    Ulf:
    Beundrar att du ens orkar skriva skriva till en sån individ. Jag gäspade lite trött och tänkte: ”Nåja, när vindarna vänt tillräckligt så kommer du inse att jämställdism handlar om båda könen och lika villkor.”

  42. Koo Says:

    Tack för en fin insats i Debatt, Pär!

    Håller med – det är de små pusselbitarna som ger oss helheten. Vid sidan av det groteska våld som det skojas om i SCUM och på Turteatern, finns i samhället detta ständiga hån och förlöjligande. I reklamen i var och varannan kampanj (tänk på alla dessa idiotiska, närmast lobotomerade män i bygg/hemmafixsammanhang). Men kanske ännu större genomslag får fiktion och drama.

    Fundera en stund på vad som ligger bakom serien och titeln ”Starke man”.

  43. JS Says:

    Kom och tänka på fler reklamfilmer. En gammal från Telia där den unga flickan (tonåring) får sin pojkvän att springa och leta kontroller åt henne och väninna under orientering i skolan. Finns även en annan som nu går på teve, tror det är för någon spelsajt. Frun sitter i köket framför datorn, hennes man står i bakgrunden och pysslar med disken(?) och visslar lite grann. Varpå frun suckar irriterat, tar fram en fjärrkontroll och ”stänger av” mannen.

    Någon som vet vad jag syftar på?
    Vänd på situationerna, då skulle det bli liv i luckan. Fick mig lite förundrad i alla fall…

  44. G.S. Says:

    Om de vill göra sådan reklam ska de självklart få göra det.

    Något är sjukt när det är helt okej att uppmana till mord på män (som i SCUM-manifestet) men att göra en reklam som kan uppfattas som sexistisk är förbjudet.

  45. ninnitokan Says:

    Koo:
    Om man tar ett steg bort från reklamen och ser på den allvarligare biten bakom.

    Det finns ett välspritt förtryck av män i relationer i just detta, där män pressas följa med som en hund på vallning tex. till ikea som bärhjälp för något ”ni” behöver (dvs kvinnan har bestämt att ni behöver), när det behövs smakråd i klädaffärer, städning av hemmet till den nivån kvinnan tycker är ”den rätta”.

    Det här är något jag ofta, ofta reagerar över. Jag har försökt då och då att få väninnor att se det själv… men det är hopplöst. Man tycks helt blinda för allt som inte följer ”patriarkatet”.

    Det här är så legitimt att så ska det bara vara och mannen ska ställa upp annars blir det liv i luckan. Jag har aldrig sett en nutidsfeminist lyfta upp denna problembild och problematisera kvinnlighet i detta.

  46. Petter Says:

    Det där med tunga lyft är rätt intressant.
    När jag jobbade inom vården så gjorde jag o en kvinnlig kollega samma fel när vi skulle städa golvet (vi städade halva rummet vardera).
    Jag fick jättemycket kritik o dem frågade ifall jag inte städade något hemma o.s.v. , medan de inte sa till den kvinnliga kollegan överhuvudtaget.
    Det jobbade bara kvinnor på avdelningen, så det var väldigt roligt att se när dessa kvinnor fick panik då en kökslucka hade bränt fast och ingen hade styrka nog att öppna den. Helt plötsligt vare bra att ha en (relativt) tung person med Y-kromosom på avdelningen. . .

  47. Koo Says:

    Ninnitokan:

    Precis.

    Feminism handlar heller inte om att problematisera kvinnlighet (skulle aldrig komma på tal). Att däremot problematisera manlighet och ge sig på pojkarna med målet att omprogrammera dem är en av de uttalade målen med feminismen – eftersom manlighet skall ses som något dåligt, destruktivt och osunt.

  48. Sara Says:

    vad du inte förstår är att reklamen diskriminerar både tjejer och killar. killar av den anledningen att de enligt reklamen ska utnyttjas. tjejer av den anledningen att de inte skulle klara av jobbet själva, att en man ständigt behövs för att en tjej ska klara sig. du vänder reklamen enbart till mäns fördel,
    oh stackars män kolla på oss reklamen utnyttjar oss!
    kolla på alla andra reklamer. tjejer utnyttjas inte bara i text, utan vanligt förekommande i bild, se bara vilken reklam som helst. din bild av reklam/verkligheten verkar trångsynt. för dig handlar missnöjet om att det är männen det är synd om. det är kvinnor som är i underläge och kvinnor har som du sa i debatts eftersnack igår, inte alls ett fritt val angående att visa brösten eller inte. skulle inte de där tjejerna ha gjort det skulle ingen köpt deras skiva. diskriminering på hög nivå där kvinnor ständigt utnyttjas.

  49. Sara Says:

    svar till signaturen Koo
    manlighet ses som idealet. människan är en man!
    feminism handlar inte om att omprogamera män på grund av att det är dåligt/destruktivt och osunt att vara man. feminism handlar om att kvinnor och män ska vara på samma nivå. överallt idag är mannen idealet. det finns hockey och damhocky t.ex. så ska det inte vara, och det ska inte heller vara tvärtom, hockey och herrhockey. det ska vara två förgreningar och ingen ska vara ensamt ideal: varför inte kalla det för damhockey och herrhockey.

    till exempel

  50. Sofia Says:

    Per Ström! Jag kan inte nånstans i själva bilden utröna att TJEJER uppmanas att bli ihop med en flyttkille.. Kan ju lika gärna betyda att företaget uppmanar vemsomhelst att bli ihop med en stark karl i sin omgivning just för flytthjälp…

    MEN! Det MediaMarkt gör sig skyldiga till ändå är just att cementera en traditionell könsroll som lyder: att bara män är starka och klarar tunga lyft. Vilket naturligtvis är helt stört.

    Sen att du läser inte att Mediamarkt uppmanar tjejer att uttnyttja karlar som flytthjälp, Det får stå för dig, men använd inte din egna tragiska erfarenhet av ett misslyckat förhållande som måttstock.

  51. Sofia Says:

    läser in* ska det naturligtvis stå.

  52. ninnitokan Says:

    Koo:
    Jo, man problematiserar kvinnlighet, men bara de delar där mannen kan anses vara ”den skyldiga”. Dock är det inte män som stör sig när jag gör ”fel”. Män kan bli förvånade, men accepterar mina val. Pressen, dvs. signalerna som säger ”rätta in dig i ledet”, kommer från ett annat håll. Behöver jag säga vilket?;)

  53. Matte Says:

    @ninnitokan

    Angående IKEA. Hänger inte mannen med så blir han beskylld att inte älska henne, svårt att värja sig mot det även fast det i en sund relation inte ska vara det.

    @Sara

    Det där med hockeyn… Det stämmer inte riktigt, det är fritt fram för damer att spela med herrarna om de platsar. Klassen är öppen. I damhockey _får_ inte herrar spela. Klassen är _stängd_. Därav skillnaden, det borde alltså helt riktigt heta hockey och damhockey.

  54. Mrs G Says:

    Eller också köper man sådana tjänster som flytthjälp, städhjälp, fönsterputsning etc.
    Då blir det jävligt jämlikt i ett förhållande ska säga.
    Båda slipper.
    Där löste jag lätt det problemet åt er.

    Mrs G

  55. dolf Says:

    Anmälan av reklam är rena fåneriet. Egentligen finns bara en enda anledning till att anmäla reklam, och det är att den är vilseledande/ljuger. Påstår reklamen att en bil drar 0,5 l/mil får den givetvis inte dra 2 l, eller om reklamen påstår att ”3 av 4 …” så skall man också kunna visa att det är fallet.
    Att man spelar på känslor/stereotyper i mer eller mindre humoristiska inslag är helt irrelevant. Och osmaklig reklam som går över gränsen straffar helt enkelt ut sig självt. Jag kommer ALDRIG köpa Expressen efter att ha sett deras reklam (inte för att jag hade gjort det i vilket fall som helst, men …).

  56. ninnitokan Says:

    Matte:
    Jag vet hur det fungerar. Det är ett problem som inte är okej. Jag har på plan att skriva om det längre fram.🙂

  57. Backlash Says:

    ‘Köp ett luder, dumpa på måndag’, skulle nog inte lämna ritbordet, fast det är ganska nära det som Mediamarkt använder.

  58. Backlash Says:

    Sara 20:16 – I vilka situationer menar du att kvinnor är tvungna att visa brösten mot sin vilja?

  59. Koo Says:

    Sara, hur kan du påstå att manlighet ses som idealet!? I ett samhälle där betydligt fler pojkfoster aborteras – och betydligt fler blivande föräldrar (ca 70%) säger att de helst vill ha en flicka.

    Herregud, titta upp ur propagandan! Se dig omkring.

    Du låter i övrigt som en sund feminist – men tyvärr delas inte dina åsikter av särskilt många ledande radikalfeminister. Detta har du ett ansvar att ta reda på själv.

  60. Jocke K Says:

    @ Sofia

    ”Per Ström! Jag kan inte nånstans i själva bilden utröna att TJEJER uppmanas att bli ihop med en flyttkille..”

    Men det är väl underförstått. Det andra alternativet hade varit att MÄN uppmanas att bli ihop med en flyttkille tills på måndag. I vilket fall så uppmanas det att män ska utnyttjas och sen dumpas när de har gjort sitt.

  61. Jocke K Says:

    @ Sara 20.16

    Håller helt med dig om att båda könen diskrimineras i reklamen.

    Men det där med att visa brösten. Där har du väldigt fel i att kalla det diskriminering. Kvinnor måste väl precis som män som gör skivor leverera en bra produkt för att folk ska köpa. Ska kvinnor producera skit och sen kalla det diskriminering för att ingen köper? Och sen om de visar brösten så kanske några köper, men det är knappast nån som tvingat dem att visa brösten eller hur? Det är ett 100 % fritt val. Ska de sälja skivor får de väl se till att göra bra musik. Nu är jag så trött i huvudet så jag kan inte förklara bättre men jag hoppas du förstår. Att kalla detta för diskriminering är fullständigt befängt, det måste du väl förstå?

  62. Europas kulturkonsult för Sveriges bondlurkar Says:

    ”Bli ihop med en stark flyttkille tills på måndag”

    Tysk humor som kort och gott beskriver Sverige – feminismens Saudiarabien där kvinnor byter män som smutsiga strumpor.
    Bara den svenska bondlurken inte förstår poängen med skämtet.
    Alla andra i övriga Europa skrattar. HAHAHAHA🙂

  63. Rapport från den riktiga världen. Says:

    Europas Kulturkonsult

    Amen sluta.

    Vi kan kommentera vad en komiker sade på teve häromdagen. Angående svenska kvinnor och svenska män. Mycket av det han sade var sant, förutom en sak och den saken GER MIG SKRATTATTACKER.

    I Sverige har man fått för sig att etniskt svenska tjejer är vackrast i världen och alla utomlands tycker det.

    Men titta på Miss Universe-tävlingarna. Det är sydamerikanskorna som plockar hem tävlingarna mest. Inte den nordiska kvinnan.

    Lite statistik.

    Venezuela har vunnit 6 ggr . Puerto Rico har vunnit 5 ggr.
    Sverige har vunnit 2 ggr.

    Sverige, Norge, Danmark och Finland är blåbärsnationer i dessa skönhetstävlingar.
    Det är något inte minst nynazister behöver höra.

  64. Tröttnat Says:

    Sverige har ingen humor. Skämtar man om någon blir dem genast ”kränkta”. Gäller både män och kvinnor. Hade gärna sett ett tolerantare klimat.
    För den delen undrar jag hur MediaMarkts andra affischer i kampanjen (antar att det är en kampanj) ser ut. Någon som sett något? Leker dem bara med manliga stereotyper, eller finns det också affischer med motsvarande kvinnliga stereotyper? Finns det det ser jag inte problemet med just den här affischen.

    Hela debatten gör mig galen. Man kan inte kalla sig feminist, för då antar majoriteten genast att man är en manshatare och jag vill inte heller kalla mig jämställdist även om det begreppet bättre skulle representera mina åsikter, för det begreppet har blivit kidnappat av en bunt lättkränkta gnällungar som hellre i så fall borde kalla sig maskulinister. I bland spårar verkligen kommentarsfälten ur här i bloggen, och somliga häver ur sig strunt som att pojkfoster aborteras i Sverige utan att hänvisa till statistik och går ibland så långt att påstå att kvinnor vore värre än djur. Herregud, sluta såga av grenen ni sitter på.

  65. Ulf Andersson Says:

    Jag har burit tillräckligt, åt två kvinnor.
    Mina knän och rygg är rätt paj
    och magen är sönderstressad.

    Dessutom är MediaMarkt inte ”scheiss billigt”,
    det är en Scheiss Geschäft (skitaffär).

  66. Men@Work Says:

    @Rapport…

    Jag har en gång tillbringat kvällen och natten med en ung kvinna från Venezuela… Vilket krutpaket, vilken livsbejakande feminin och sprudlande charm, och vilken manskärlek…. En erotisk bomb. Sådana tjejer finns inte i det kalla norden vill jag lova. Wow! Hon laddade mina batterier för år framåt…😉

  67. Europas kulturkonsult för Sveriges bondlurkar Says:

    Tröttnat säger:
    26 november 2011 kl. 1:10

    Glöm inte att en del av poängen ligger i att det inte får lov att finnas några starka män i Sverige. HAHAHAHA🙂

  68. Matte Says:

    @Tröttnat

    Njaa, lättkränkt vet jag inte, trött på att ta skit stämmer lite bättre på vad du är ute efter.

    Samhället fördömmer att förlöjliga alla grupper utom män, när sen män protesterar är _män_ lättkränkta? Hur får du ihop det?

    Och tror du att du är jämställdist så är du förmodligen det.

  69. Matte Says:

    Annars har jag inga problem med just denna reklam, så länge kampanjen driver med andra grupper och inte bara män.

    Tex så kunde nästa vara att Media Markt gör reklam för diskborstar och strykjärn, och sen skriver de att -Skynda att skaffa tjej….

  70. Stefan Says:

    Fyller på kommentaren av Nova 25 november 16:10 om rektorsvalet i Uppsala: det handlade inte om den nya rektorns kön utan om inre maktstrider. Det fanns visserligen en radikalfeministisk intern kandidat men hon blockerades i ett tidigt skede och kom inte med i det slutliga förslaget, utan där stod striden främst mellan två andra kvinnor, Uppsalas prorektor och Lunds prorektor. Den senare är nu utsedd till ny rektor i Uppsala.

    Det som verkligen innebär att en månghundraårig tradition har brutits handlar därför inte om den nya rektorns kön utan om att den nya rektorn kommer utifrån och inte som brukligt valts bland universitetets egna professorer, vilket hade blivit fallet om Uppsalas kvinnliga prorektor utsetts till rektor.

    Att universitetet utsett sin rektor bland sina egna har setts som ett tecken på universitetets självständighet. När den traditionen nu har brutits har också Uppsala övergått till att se rektorsuppdraget som ett led i en professionell rektorskarriär och inte som ett uttryck för universitetets självförvaltning.

    Man kan också se det som att man i stället för att få ”the devil you know” valde ”the devil you don’t”, och enda sättet att blockera den mer eller mindre självskrivna interna kandidaten var att ställa en annan kvinna mot henne. Det handlade inte om att ”lyfta fram en kvinna” utan tvärtom om att blockera en kvinnlig kandidat och enda sättet att göra det var att nominera en annan kvinna med ungefär likvärdiga meriter.

    Att Feministiskt initiativ försöker ta åt sig den förmenta äran av att en långvarig tradition av självförvaltning har brutits genom att låtsas att det skulle vara en genusfråga säger en hel del om FI:s bristande verklighetskännedom och respekt för sanningen.

  71. Lena Says:

    Tröttnat: Håller med dig. Var finns jämställdister som ser hela skalan och inte enkom män som offer, i allt och överallt? Det är synd om män emellanåt, det är synd om kvinnor emellanåt.

  72. Jocke K Says:

    @ Lena

    Här finns en. Självklart är den här reklamen en skitsak egentligen, men det går ju inte att bortse från att män (vita iaf) är den enda gruppen som det är tillåtet att säga vad man vill om. Kvinnor exempelvis får man inte såga i media. Därmed inte sagt att kvinnor kan ha det svårt också. Men måste man säga det hela tiden? Feminister tar ju aldrig upp mansfrågor eller att män kan vara offer. Och hos dem tjatas det väldigt mycket om att kvinnor är offer och det är så synd om kvinnorna. Fine, men då ska inte vi kallas gnälliga för att vi tar upp mäns problem också.

  73. Sofie Says:

    Det där med mediamarktreklamen är exakt sådant som jag som feminist avskyr. Trötta könsroller, förväntningar, stereotyper. Jag, personligen, känner ingen feminist som gillar den här typen av humor, tvärtom.

  74. Lena Says:

    Jocke:
    Jag FÖRVÄNTAR mig att feminister bara ser sig själva i offerkoftor hela tiden – jag kallar mig inte feminist. Men jag FÖRVÄNTAR mig att som jämställdist inte bara se när män är offer, utan även kvinnor, invandrare osv. Genom att bli motpolen till feminismen vilket inte egentligen är tanken (för mig) så blir det ju galet.
    Du skriver att ”ni” inte ska kallas gnälliga för att ni tar upp mäns problem också. Grejen är ju här (ja, jag vet vad Per Ström säger, att även belysa den…..) Men här ses bara män som offer. Jag tycker det är synd för hade det här funnits en helhetssyn tror jag att många som fattar intresse för Ströms tankar i TV och annat och söker sig till bloggen och stannat. Men man lämnar. Här är man mer motsatsen till feminismen och inte jämställdist. Nu blev det svammel, men poängen…. för att jämställdismen ska bli ännu starkare så ska den inte ses som en antites till feminismen utan stark på egna ben och inte bara finnas på feminismens villkor. Puh.

  75. Louise Says:

    Jag håller med om att det är idiotisk reklam eftersom den dumförklarar BÅDE kvinnor och män som så många andra reklamer. Men att påstå att det hade blivit ett jävla liv om rollerna hade varit omvända vet jag inte om jag går med på. Kvinnor målas ständigt ut som objekt i reklamer. Kan förövrigt tillägga att jag inte tycker ölreklamerna är särskilt roliga heller.

    Bra exempel på hur man använder kvinnors kroppar helt orelaterat till en vara finns det gott om på denna sidan http://saljgrejmedtjej.se/

    Som sagt dels sjukt med den sexismen och även att anta att killar bara tänker med kuken och därför går på den marknadsföringen.

  76. Peter Says:

    Det står väl inte att det endast är tjejer som kan hitta en stark flyttkille, det kan väl gälla killar också?

  77. Ulf Andersson Says:

    @ Peter
    ”Det står väl inte att det endast är tjejer som kan hitta en stark flyttkille, det kan väl gälla killar också?”

    Jo, det är sant. Men då får man anta att:
    – MediaMarkt anser att majoriteten av deras
    kunder är sillmjölkar som inte orkar bära
    – MediaMarkt erbjuder inte hemkörning eller
    hemkörning/installation

  78. Stefan Says:

    Som feminist skulle jag gärna se den reklamen fälld, men mer om den hade ”Tjejer!” eller något skrivet i början. Nu kan den ju vara riktad till vem som helst, alltså killar och andra kön också. Vad avsändaren menade är inte fullt lika relevant när det lämnas så öppet för tolkning.

  79. Erik E Says:

    Grammatiken är fel: Det borde stå ”… till på måndag”. Men språk är inget som reklambyråer brukar behärska.

    För egen del har jag inget emot om reklam befäster traditionella könsroller eftersom jag menar att de ofta är biologiskt motiverade.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: