SVT har gjort ett nyhetsinslag, och skrivit en artikel, om att självmord är ett stort problem bland äldre män. Fler än fyra äldre män i veckan tar sitt liv, vilket är mer än fem gånger vanligare än för kvinnor i motsvarande ålder.
När det gäller självmord totalt sett utgör män två tredjedelar av de som tar sitt liv. Det innebär att ungefär dubbelt så många män som kvinnor tar sitt liv. Bara det är en stor skillnad. Vore det tvärtom skulle media nog kalla det för kvinnofälla. Nu är det … eh … ingen fälla alls.
Helena Silfverhielm, som är medicinalråd på Socialstyrelsen, är expert på saken. Hon har publicerat flera studier om självmord. När SVT undrar varför det är så mycket vanligare att äldre män begår självmord än äldre kvinnor uttrycker hon sig så här (vilket SVT gör till artikelns slutkläm):
”Själva åldrandet kan vara problematiskt kanske mer för männen än för kvinnorna. […] Ja alltså männen har ju levt på det här att vara man och så att säga behärska kvinnan. Och det kanske inte är så mycket av det när de blir äldre. Männens libido avtar.”
Hoppsan-hoppsan. Där tror jag minsann att medicinalrådet lyckades få med lite könsmaktsordning och misandri – manshat – i sitt svar. Har hon någon vetenskaplig grund för att män begår självmord för att de inte längre kan ”behärska” sin kvinna, eller gissar hon? I så fall, är det acceptabelt att en person i den positionen sprider sådana gissningar till media?
Kanske är det läge för en chef att ge en liten tillrättavisning? Den generella epostadressen till Socialstyrelsen är socialstyrelsen@socialstyrelsen.se
Tänk om det är så enkelt att äldre män har det kämpigare av någon anledning än äldre kvinnor? Eller om skillnaden beror på att män är modigare? Eller duktigare på självmordsmetoder?
Tänk, när män drabbas betydligt mer än kvinnor av ett synnerligen allvarligt problem anses det inte vara något som är betungande för det manliga könet – utan tvärtom. Det hela har istället sin grund i mäns härskande karaktär och kvinnors underordning. Det är alltså inte män utan kvinnor som är de egentliga offren! Om man ska tro Socialstyrelsen.
Man upptäcker, om man inte visste det förr, att man lever i Sverige i nådens år 2011.
Läs mer här och här. Tack för tipset, Göran, PappaRättsGruppen, Kristin, Magnus och Ann-Mari på Ann-Mari’s blogg.
PS: Jag undrar om det blir några riktade åtgärder mot män för att förebygga självmord? Vi är ju så vana vid att hjälp riktas till kvinnor ifall de drabbas lite mer av ett visst problem.
För övrigt: Pedofilskräcken verkar stoppa den anglosaxiska traditionen med jultomtar i tomtedräkt och stort vitt skägg som barn kan sitta i knäet på. Se här. Tack för tipset, Fredrik!
27 november 2011 kl. 23:01
Det var ett mycket olämpligt uttalande av Helena Silfverhielm.
27 november 2011 kl. 23:03
[…] Hämtat från Pär Ström och Genus Nytt […]
27 november 2011 kl. 23:06
Jag blir rent av äcklad av deras hat. De är förblindade och historien kommer att döma dem mycket hårt. Vi borde kanske skapa ett register för framtiden med de mest avskyvärda citaten? Talar man så här om människor som är så illa ute att de väljer att avsluta sitt liv så har man ingen skam i kroppen. Man måste vara störd på något allvarligt sätt…
27 november 2011 kl. 23:26
Det är faktiskt skamligt. Det är inte ens idiotiskt, bara skamligt, om hennes tolkning av varför äldre män begår självmord. Och feminister brukar klaga på att män utan kompetens tar alla höga positioner och inte låter kompetenta kvinnor få de. Här har ni en kompetent kvinna.
27 november 2011 kl. 23:27
Skolexempel på dubbelmoralen och mansfientligheten som den feministiska politiken för med sig.
27 november 2011 kl. 23:34
Synnerligen olämpligt och omdömeslöst och empatilöst. Ingen faktaunderbyggnad där, bara rena fördomsfulla och dessutom skuldbeläggande spekulationer. Otroligt att man ens kan lyckas fantisera ihop något så smaklöst om denna mänskliga tragik. Äcklande.
Säger mycket om samhällsklimatet då en statlig tjänstemannaexpert anser det rimligt att uttala sig så i media.
27 november 2011 kl. 23:38
Varför tycker du att sanningen är det samma som manshat?
Varför utgår du genst från att Helena Silfverhielm, som är medicinalråd och expert, har fel?
Bara för att hon är kvinna?
Eller bara för att hon har en annan åsikt än du?
27 november 2011 kl. 23:41
Denna kvinna känns som den stereotypa ”soc-kärringen”. Detta genus-Sverige med en DDR-twist! Härligt!
27 november 2011 kl. 23:51
http://www.dads-r-us.se/2011/11/27/socialstyrelsens-medicinalrad-sprider-manshat/
27 november 2011 kl. 23:53
De feministiska grupperingarna är till för att ta till vara kvinnors intressen. Så att när kvinnor är överrepresenterade i någon statistik så gapar alla dessa organisationer på en gång. Att det är tyst om män beror på att det inte finns motsvarande manliga organisationer som tar till vara männens intressen.
Det är någonstans där det brister. Vill män ha ändring på det bör de organisera sig i motsvarande grad. Det tror jag inte är möjligt, och varför det är så är den mest nödvändiga diskussionen idag, män emellan.
Sedan är det på modet i samhället i övrigt att uppmärksamma kvinnors problem men inte mäns, inte i lika hög grad i alla fall. Och alla ”analyser” görs utifrån de feministiska axiomen. Därav uttalanden som ”Ja alltså männen har ju levt på det här att vara man och så att säga behärska kvinnan”.
Det sista är patetiskt – ett riktigt lågvattenmärke.
27 november 2011 kl. 23:55
Ullis: Varför utgår du från det hon säger är sant?
Är det bara för att hon är kvinna?
Eller är det för att hon har samma åsikt som du?
Den så kallade experten har ju i alla fall inget hon baserar sitt lösa tyckande på annat än sina feminist-fördomar.
27 november 2011 kl. 23:56
@Ullis
Du kan ju fundera på hur du hade reagerat om det hade varit tvärtom.
27 november 2011 kl. 23:56
Vi kan bygga om våra vägar för miljardbelopp, för att de som kör för fort inte ska köra ihjäl sig. Det kallas ”nollvisionen”, och det finns bara ett sätt att uppnå den – att liksom på många stora militärbaser ha maxhastighet på 20 km/h. Inom basernas område är antalet dödsolyckor noll. Men om män tar livet av sig, så är det ”bara deras eget fel”. Konstigt nog säger man inte så om barn, ungdomar och kvinnor.
Exv.:”De flesta ungdomar vill bli kändisar, filmskådespelare, mannekänger, modeller, sportstjärnor. Och när de inser att de aldrig kommer att bli det, så klarar de inte av det.”
Ex 2:”Kvinnor vill vara extremt vackra, slanka, framgångsrika, populära och ha ett fläckfritt hem. Om när de inte klarar av det, så har de inte själslig styrka nog att komma över det.”
Ett tips: Passa på att kolla upp en grej. Kvinnor begår fler SJÄLVMORDSFÖRSÖK än män. Att de misslyckas sägs av våra andliga ledare inte bero på att de är extremt klantiga, utan att deras självmordsförsök är ”rop på hjälp”.
Man försöker ju skylla ätstörningar hos kvinnor på männen – men jag har ännu inte mött någon kille som vill ha en flickvän som är som ett skelett. Det är en sjuk grej inom kvinnogruppen, det där med smalhet. Våra andliga övervakare kräver att vi ska anse att ”de tvingas av reklamen och media” – men vem tvingar dem att köpa ”damtidningar” för 2-300 kr/vecka och sedan hänga i timmar över dessa hjärndöda modebloggar? Och vilka skriver i tidningarna och bloggar i bloggarna? Dumbella och Aoow eller vad de nu heter.
Och modeindustrin – jag vet inte hur jag ska uttrycka det här Politiskt Korrekt, men de män som jobbar där – ja, de – ja, hade alla män varit lagda som de, så hade Jorden i alla fall inte varit överbefolkad. Så feministerna kan i alla fall inte köra med sitt mumbo-jumbo-språk typ ”den manliga blicken” i de fallen.
Att göra register på vad politiker m.fl. har sagt, och ta fram det 10-20 år senare skulle vara förödande – det är väl därför man försöker förbjuda det med personuppgiftslagar mm. Precis som att man i årtionden stretat emot alla försök att avslöja innehållet i STASI:s register över svenska landsförrädare.
Så jag minns faktiskt inte vem som uttalade ”Lite AIDS dör man inte av” och ”Internet är en fluga som snart går över”:
28 november 2011 kl. 0:00
Jag har hört det förr: Män som tar livet av sig eller drabbas av motgångar får skylla sig själva. Kvinnor, däremot, är alltid oskyldiga offer. Medicinalrådets nedlåtande förklaring låter som ren spekulation. Det är i sig allvarligt då medicinalråd (eller läkare, experter o dy) inte ska ägna sig åt sådant. Det kan anses vara tjänstefel och faktiskt tillräckliga skäl för uppsägning.
28 november 2011 kl. 0:00
Det var ett av de unknaste och jävligaste uttalanden jag har hört! Vilket ofattbart förakt mot män. Tror hon på fullaste allvar att äldre män tar livet av sig av den orsaken
Vilken ofattbart vedervärdig människosyn.
28 november 2011 kl. 0:05
Bifogar bild på medelålders man som just begått självmord
http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-504444/Boltons-Speed-fast-tracked-Sheffield-United.html
Brist på libido, my a**
28 november 2011 kl. 0:06
Ullis:
Här är det relevanta citatet från SVT:s intervju igen:
”Vet man någonting om varför just männen är överrepresenterade?
-Själva åldrandet kan vara problematiskt kanske mer för männen än för kvinnorna.
Hur då?
-Ja alltså männen har ju levt på det här att vara man och så att säga behärska kvinnan. Och det kanske inte är så mycket av det när de blir äldre. Männens libido avtar.”
Observera att hon svarar att åldrandet ”kanske kan vara” mer problematiskt osv. Inte att det t. ex. ”är” eller ”är troligt”. Det är alltså spekulationer, inte ett faktaunderlag hon redogör för.
I det andra svaret hon ger utvecklar hon sin spekulation, vilken alltså tycks sakna faktaunderlag, och lägger in värderingar om att män ”lever på att behärska kvinnan” och att när de inte kan det pga att ”libido avtar” så tar de livet av sig.
För att förtydliga det fördomsfulla: tänk dig att man påstod att äldre kvinnor tar livet av sig då de inte kan ta hand om barn och familj längre, för det var ju allt de hade att leva för.
Båda saker förekommer säkert, men att anföra det som en generell spekulation utan underlag är väldigt fördomsfullt och olämpligt för en statlig expert som uttalar sig offentligt.
28 november 2011 kl. 0:07
Jag tror Claes-Peter är inne på rätt spår när han pratar om att registrera idiotiska uttalanden.
Kan ingen vänlig själ sätta upp en sida dit man kan skicka in sådana här citat.
28 november 2011 kl. 0:13
I ett samhälle där vi bygger vår identitet efter våra kön tycker jag inte detta är konstigt. män får helt enkelt lära sig att de ska vara starka för att vara ”riktiga” män och därför söker man kanske inte hjälp lika mycket som kvinnor? Därför är fasthållandet vid könsroller (och ja, de är socialt konstruerade) något som både män och kvinnor förlorar på, könsmaktordningen (män är överordnade kvinnor) är något båda ”könen” förlorar på. Män söker tex inte hjälp hos läkare i alls lika hög utsträckning som kvinnor, detta är bevisar genom undersökningar. När ska ni inse att feminismen inte handlar om att kvinnor är bättre än män, utan det handlar om att vi allihopa ska få leva jämställt, sida vid sida.
/feminist som vill att män och kvinnor ska ha det lika bra och som tror att erkännandet av patriarkatet är något som även gynnar er män.
28 november 2011 kl. 0:14
Om nu det där svaret kom från medicinalrådet så kan man ju även tolka det och göra en koppling till att de vill att det ska säljas mer Viagra så att fler äldre män mår bättre.
OMG att det aldrig tar slut, detta tjat om män vs kvinnor.
Lev och var glad att du är människa, och vid livet.
Mrs G
28 november 2011 kl. 0:25
Malin ”feminist som vill att män och kvinnor ska ha det lika bra”
Javisst, men på feministernas villkor. Glöm det! Du är ett utmärkt exempel på hur duktiga ni är att manipulera och vrida till allt till er fördel. Ni dikterar villkoren för svenska medborgare ”av hänsyn till allas bästa”. Och det tror du att vi ska svälja utan vidare. Den tiden är förbi. Försök någon annanstans…
28 november 2011 kl. 0:25
Mrs G:
Håller med dig om att det är tröttsamt med ”män vs kvinnor” som utgångspunkt.
Om man vill vara välvillig kanske det finns fog för din tolkning, och det kanske vore positivt om tillgängligheten av Viagra ökade för äldre män som har det behovet.
Det ändrar dock inte andemeningen i medicinalrådets kommentar, som också är att mäns sexualitet går ut på maktutövning (”behärskande”) över kvinnor. Det är ett skamligt nedsmutsande av mäns sexualitet, som självklart är både vacker och mångfacetterad. (Sedan kan man ju fundera över varför icke-heterosexuella män uteslöts från beskrivningen)
28 november 2011 kl. 0:26
Jag rekommenderar alla att lyssna SVT-inslaget, som finns ovanför artikeln. Där ges en viktig förklaring varför vissa personer väljer att begå självmord: De vill inte vara till belastning för sina närmaste.
En förklaring som står i bjär kontrast till fru Silfverhielms unkna och fördomsfulla uttalande.
28 november 2011 kl. 0:35
@Penumbra
Precis. Vägen till helvetet är kantad av goda avsikter. Med kvinna/barnkortet på hand kan man skapa en diktatur utan problem.
28 november 2011 kl. 0:46
Mars, jag såg reportaget. Det är precis som du säger. I exemplet handlade det dessutom om en finländare som hade upplevt kriget och hade svåra minnen. Jag tror att en grundorsak är att tidigare generationer män har i sina roller som soldater, familjeförsörjare o dyl, belastats psykiskt betydligt hårdare än kvinnorna. Nu när kvinnorna är mer exponerade mot det, i sin iver att nå jämlikhet, kommer nog också självmorden att öka bland dem pga obearbetade trauman och förstörda nerver.
Men@Work, vi köper inte på det snacket längre. Och vi lär oss för varje dag som går.
28 november 2011 kl. 0:48
”vi köper inte på det snacket längre” – blev lite fel här, men du förstår säkert vad jag menar.
28 november 2011 kl. 0:56
Obegripligt att ett medicinalråd kan vara så okunnigt – Helena Silfverhielm måste väl vara läkare???? Alltså – om en man går till en läkare och klagar på minskande libido, så får han förmodligen recept på någon salva innehållande syntetiskt testosteron. Det är bara att smörja lite på låren eller magen varje dag – och sim sala bim! – libidot är tillbaka. Kanske inte som 13 -14-årsåldern, men något i stil 25 år.
Om viagra osv ska ha verkan, måste ju libidot existera, eftersom det krävs lust.
28 november 2011 kl. 1:02
Angående det att få män söker psykiatrisk hjälp så är det ju ingen
tillfällighet då det inte finns någon hjälp att få, på sin höjd så kan
någon få ett samtal med en trött kurator som frågar om man har
ätstörningar eller självskadebeteenden, har begärt ut statistik
från min kommun angående psykiatrisk hjälp till individer men
det tycks vara omöjligt att få någon slags överblick.
Är helt övertygat iallafall i min kommun att man prioriterar
yngre tjejer med ”vissa beteenden” såsom ätstörningar
och självskadebeteenden, tydligen så är det billigare att
killarna tar livet av sig…
Hur ska män kunna klaga på att de blir diskriminerade?
28 november 2011 kl. 1:08
Det som är så bakvänt med teorin om könsmaktsordningen (eller patriarkatet) är ju att män inte sällan måste inta en slags ”överordnad” position för att bli mer attraktiva. Detta görs sen i konkurrens med andra män, vilket skapar vinnande män och förlorande män. De vinnande männen får sen utgöra beviset för könsmaktsordningens existens.
Men i grunden är det idag troligtvis till största delen kvinnors partnerkrav och sexuella krav, som skapar ordningen, vilket betyder att feministerna håller på att jaga sin egen svans.
Så när hon säger att män försöker ”behärska” kvinnor, så är det sant för att kvinnor vill bli ”behärskade”. Så vad den där kvinnan troligtvis menar är att en attraktiv man som kvinnor vill ha har libido, och ett visst uttryckssätt; när mannen tappar libidot så förlorar han lite av den identitet som han byggt upp för att framstå som attraktiv; när detta händer kan han bli lite identitetslös och därmed deprimerad. ”Libido”, ”behärska” och ”attraktiv” hör alltså ihop enligt henne. Hon råkar egentligen bara säga det feminister vet innerst inne, men vill hålla tyst om. Nu är orsakerna till självmorden säkert ofta helt andra, men det visar vad feminister oftast tänker på: makt och sex.
Nu vet jag inte om hon är feminist, men ordvalet skvallrar om en feministisk vinkling. Denna vinkling vänder det hela på vanligt feministiskt vis till att mannen har ”levt på” att ”behärska” kvinnan (vilket man kan anta är en nedsättande beskrivning), medan en bättre beskrivning är att kvinnor tvingar män in i en roll, där de måste kämpa genom livet för att bli den ”riktiga mannen” de tjatar om. Att ”leva på” är nog bara ett sätt för henne att säga ”att känna att man ha ett värde och därmed en mening med livet”. Vilket kanske skvallrar om hur begränsad mannens tillvaro kan vara.
Feminismen verkar faktiskt inte vara mycket mer än ett förvirrat trasselsudd av tankar hos vissa kvinnor som omöjligt kan se vad de själva och deras ”systrar” gör för att skapa den verklighet de ser omkring sig. Hittills har jag aldrig sett en feminist som gått med på att kvinnor kan påverka verkligheten. Och alla fattar ju hur extremt det synsättet är.
28 november 2011 kl. 1:19
@ Mattias
”Jag tror Claes-Peter är inne på rätt spår när han pratar om att registrera idiotiska uttalanden.
Kan ingen vänlig själ sätta upp en sida dit man kan skicka in sådana här citat.”
Registrering i all ära, så länge man inte bryter mot PUL
eller Data-Inspektionens regler.
@ Mr 33
”Angående det att få män söker psykiatrisk hjälp så är det ju ingen
tillfällighet då det inte finns någon hjälp att få […….]”
Gällande min vårdnadstvist, hade jag en kvinnlig kurator som sa:
”Sätt inte igång något nu. En mamma är alltid bäst för barnet”.
Jag blev uppringd av Landstinget när jag uteblev inför nästa
session. Förklarade för sekreteraren vad kuratorn hade
sagt till mig vid föregående möte och möttes av stor förståelse
från sekreteraren, som förstod att jag inte ville ha något med kuratorer eller psykologer att göra efter det minst sagt plumpa
uttalandet.
Nog för att jag har haft min beskärda del av kontakter med
feminister IRL……..
Det kan till viss del ha haft inverkan på PappaRättsGruppens
antifeministiska inställning?
28 november 2011 kl. 1:37
Det är märkligt att Helena Silfverhielm gör sitt uttalande i tjänsten.
28 november 2011 kl. 1:59
Sveriges dålig rykte återges bra i denna artikel i Voice for Men:
http://www.avoiceformen.com/feminism/feminist-governance-feminism/bleeding-sweden-the-fall-into-ideological-depravity/
28 november 2011 kl. 2:46
SM: Vältaligt och träffande inlägg! Det är inte alltid man ser inlägg med sådan skärpa här på Genusnytt.
28 november 2011 kl. 3:11
Penumbra,
”Vill män ha ändring på det bör de organisera sig i motsvarande grad. Det tror jag inte är möjligt, och varför det är så är den mest nödvändiga diskussionen idag, män emellan.”
Det är vikigt. Dock anser jag inte utgångspunkten skall vara att det är omöjligt för män att organisera sig. Att vi är mindre fysiskt attraherade till varandra (till män) är grunden för hela kvinnorörelsen. Men män har ju samarbetat tidigare ändå. kanske rent av bättre, samhälelt byggdes ju av män, det ska vi inte glömma bort. Att det nu finns kvinnor i det, rent av är dominerad av kvinnor på många håll skall inte ges för stor vikt. Det är möjligt.
Yttre hot, gemensamma vinster måste kunna identifieras och kommuniceras. Ansvar för framtida generationer och att förvalta mänskligheten på bästa sätt. Det finns många argument för mansrörelsen.
Träskallars oförmåga att smälta mansfrågor för att i stället dalta med kvinnorörelsen är en omständighet som måste gå att vändas till mäns fördel.
Jag har tidigare försökt belysa det självklara, att även dessa män skulle med lätthet få både trånande kvinnor efter sig och karriärsmöjligheter om inte kvinnorna redan fick deras pengar genom sociala transfereringar och ifall inte de själva genom sitt kön redan var så nedpratade i status gentemot kvinnliga människor. Inte ens de mest lågpannade män behöver vara feminstmarionetter för att få sina intressen nådda.
Om de själva hade sina pengar och var uppratade av samhället skulle kvinnor generellt gilla dem mer, likaså om de hade lika juridiska rättigheter som kvinnorna. Även dessa män som ännu inte förstått detta måste vi ha i mansrörelsen för att på demokratiska sätt kunna ändra lagar och transfereringsmönster.
28 november 2011 kl. 4:08
Basic Stats
Sweden population 9.4 million
Life expectancy(2010) – 83.26 years women – 78.59 years for men (6)
Post secondary enrollment – 60% female – 40% male (1)(18)
Suicides(2008) – 315 females – 855 males(5)
Government Managers 52% female – 48% male(1)
Homelessness – 19% female – 81% male(7)(17)
Notera siffrorna för hemlöshet och självmord bland män.
28 november 2011 kl. 4:20
@ Men@Work
Tack för tipset! Har inkluderat länken till A Voice for Men i inlägget:
http://www.dads-r-us.se/2011/11/28/sweden-gets-a-well-deserved-whooping-in-time-for-the-human-rights-day/
28 november 2011 kl. 4:54
@ Jack
Det du nämner tar Engelsmännen upp ingående på manmythwoman.com http://www.youtube.com/manmythwoman
Män har i alla tider offrat sig för högre syften än sig själva och som soldater försvarat civilisationer
Män har en imponerande laganda i sporter te x ishockey,fotboll,segling,engelsk rugby
Den manliga medborgaren fadern har historiskt inte tänkt utifrån sina barn och sig själv tidigare. Enkom som familjeförsörjare och konstruktör av Samhället. Många Män har inte upptäckt sina egna känslor,intellekt,vilja,engagemang integritet .
Den oberoende Mansrörelsen är j spännande och kraven på förändring till Jämställdhet 2.0
Krav på reformation av Samhället Rättsstaten är nära förestående. Mansfrågor jämte kvinnofrågor banar vägen för Jämställdhet 2.0 vare sig politiker och feminister,radikalfeminister vill eller inte.
That’s Sisu!
28 november 2011 kl. 6:37
Ett brev till Socialstyrelsen krävs, om myndigheten ställer sig bakom hennes tes. Eller så får man ta henne i örat.
Sådant rent nonsens och manshat från en myndighety kan inte bara få passera ouppmärksammat.
28 november 2011 kl. 7:46
Var god notera att i TV-inslaget var det i vanlig ordning när det kan gälla känslor bara kvinnor som uttalade sig.
USCH
28 november 2011 kl. 8:30
Socialstyrelsen har helt rätt. Män begår fler självmord än kvinnor bara för att de inte längre kan behärska och förtrycka sina kvinnor. Det har feministisk forskning tydligt visat.
28 november 2011 kl. 8:33
Helena Silfverhielm på socialstyrelsen bidrar starkt till att män tar sina liv utifrån utgångspunkten att äldre män inte får samma omtanke och vård för den depression som leder fram till självmordet.
Det Helena gör är att hon skuldbelägger män för deras egen depression vilket är fullkomligt förkastligt och avskyvärt.
Jag skulle kunna gå så långt som att kunna kalla Hellenas förfarande för delaktighet i mord eftersom hon ytterligare minskar Mäns chanser till vård för depressioner.
På något sätt tror jag att hon njuter av att äldre vita män tar sina liv och att hon därigenom även kan skjuta över skulden för kvinnors utsatthet på dessa döda män!
Det här är helt i stil med Valerie Solana´s Scum!
Fullkomligt vidrigt! Avsätt henne för helvete!
28 november 2011 kl. 8:36
Valeria:
Kanske detta inte riktigt stämde, vad vet jag:
”Officers were waiting on Sunday night to interview Speed’s 40-year-old widow Louise, who was a constant figure of support throughout his career.”
Jag har aldrig sett någon kvinna som varit en ”constant figure of support”
Tvärtom, för det mesta.
28 november 2011 kl. 8:38
Hennes uttalande är en snorloska i ansiktet på alla kvinnor som sörjer sin älskade makes bortgång.
Man kan hoppas att hon som talade om sin mans självmord får ta del av Helena Silferhielm uttalande och kräver en ursäkt om att hennes man framställs som en förtryckare inte en älskande livskamrat
28 november 2011 kl. 8:50
Det är vid såna här inlägg som de vidrigaste feministerna kryper ur sina äckliga hålor i tron att de genom en annan feminists fördomsfullhet har belägg för att Mäns depressioner som leder till självmord, beror på tappad heder!
Svt bekräftar här genom en anhörigförening något som har varit på tal förut i icke feministiska kretsar att Män som tar sina liv gör det för att dom tror att dom är en börda för sina anhöriga.
Dvs raka motsatsen till vad häxan på Socialstyrelsen anser.
http://svtplay.se/v/2619606/rapport/aldre_man_tar_sina_liv
28 november 2011 kl. 9:12
Silferhielm har gett uttrycket, att ”ha en skruv lös”, ett ansikte!
28 november 2011 kl. 9:46
Mejlat Socialstyrelsen och krävt belägg för påståendet (vilket inte finns), en ursäkt eller riskera anmälan.
28 november 2011 kl. 10:27
Måste instämma med flera andra talare. Oavsett vem som tar sitt liv är denne/denna oftast en älskad anhörig. Att framställa denne i så dålig dager baserad på illa underbyggda generaliseringar, att avhumanisera självmordsoffret, är avskyvärt och en skymf mot de kvarlevande. Det är någons make, far, farfar/morfar, bror etc. inte en siffra…
28 november 2011 kl. 10:33
Jag tror att Helena Silfverhielms uttalande egentligen bara syftade på hennes egen familj och hennes egen personliga situation. Sedan gjorde hon misstaget att generalisera utifrån det.
28 november 2011 kl. 10:35
@Inge
Bra initiativ som fler borde efterfölja, gärna med en anmälan
Är inte säker på skillnaden mellan JO:s och JK:s uppdrag, men läser man deras hemsidor så tycks en anmälan mot en myndighetsutövare platsa på deras bord.
Ett uttalande som hennes måste granskas. Är det Socialstyrelsens uppfattning så har vi svenskar ett problem. Om det är Silfverhielms privata manshat har Socialstyrelsen ett problem som de måste få en chans att rätta till genom att sparka denna nolla.
Ju fler anmälningar desto bättre.
JO:
http://www.jo.se/Page.aspx
JK:
http://www.jk.se/ersattning-klagomal/klagomal%20pa%20myndigheter.aspx
28 november 2011 kl. 10:35
Doktor Helena Silfverhielm, 68 år, är själv singel. Ingen verkar alltså ”behärska” henne. Jag tror de citat hon hasplar ur sig säger mycket mer om henne än om verkligheten. Hon är inget annat än en förgrämd nucka som ingen vettig man skulle vilja ta i med tång.
28 november 2011 kl. 10:38
Hon bör avsättas. Uttalandet saknar belägg, realism, representativitet (är i någon mening psykotiskt) men det är också aggressivt mot män och fråntar henne all trovärdighet som representant för gemensamma medel. Hon borde på sin höjd få förvalta och ges i lön en tredjedel av idag, för det är väl ungefär vad kvinnorna drar in till statskassan, för de manliga medborgarnas intressen representerar hon inte. Skulle dock betvivla att ens alla kvinnor vill se en hatisk och inkompetent person som medicinalråd.
28 november 2011 kl. 10:47
Jag kommer osökt att tänka på Hjernevask-programmen från NRK, när jag läser Helenes uttalande: Människor med inflytande över debatten (och människors liv), som uttalar sig helt utan grund för sina påståenden. Kan rekommendera alla 7 avsnitten (länkar i tidigare inlägg här på bloggen).
28 november 2011 kl. 10:51
Jag såg intervjun, och jag tycker nog att ni har extrapolerat lite väl mycket på hennes svar. Jag tror att hon menade att männens åldrande kan vara svårare än kvinnornas av andra orsaker än frånvaron av maktutövande. De flesta kvinnor ingår i olika former av ”nätverk”, och har sannolikt fler nära vänner än männen i motsvarande ålder, och detta torde hjälpa kvinnorna en del. Jag tycker inte att jag kunde se något manshat i hennes kommentarer, tvärtom verkade hon genuint bekymrad över att så många äldre män tar sina liv. Man behöver ju inte måla fan på väggen varje gång en kvinna öppnar munnen. Risken är att vi stöter bort sådana som inte alls är våra ovänner.
28 november 2011 kl. 11:22
Jesuit, har du läst artikeln i anlslutning till videon och särskilt dess slutkläm? Det är det som diskuteras här.
28 november 2011 kl. 11:25
Jag tycker ”hat” är ett starkt ord som bör sparas till mer allvarligare saker än detta.
Jag skulle säga hon talar nedlåtande om män, men hat är för starkt ord.
Kritik på internet kallas ju numera för ”näthat” så jag tycker man kan föregå med gott exempel och välja ord med lite mer fingertoppskänsla.
28 november 2011 kl. 11:26
@ Lars I
Inte för att förta ditt goda initiativ, men icke att förglömma:
JK är medlem i ett feministiskt nätverk
http://www.dads-r-us.se/2010/07/18/justitiekanslern-jk-medlem-i-feministiskt-juristnatverk/
http://www.advokatsamfundet.se/Hilda/Hilda/Hildas-medlemmar/Anna-Skarhed/
28 november 2011 kl. 11:45
Man kan ju undra vem som behärskar vem i en parrelation… Skulle tro att det är oftare är kvinnan som styr en rad val, men i sängkammaren får mannen gärna råda. Så socialstyrelsedamens uttalande är ytterst onyanserat och fördomsfullt.
Så till en nyhet som vad jag vet inte har tagits upp i svenska medier: hotellet i Köpenhamn som ville reservera en våning bara för kvinnor blev anmält (av en man) och kommissionen för likabehandling av män och kvinnor förklarade den 11 november att initiativet var olagligt. Hotellt har uppmanats att upplåta rummen även för män.
Såg notisen i min lokaltidning den 23/11 men hittar den inte på nätet så tyvärr kan jag inte länka.
28 november 2011 kl. 11:46
Jag ber alla att hålla en respektfull ton – även mot motståndare.
28 november 2011 kl. 12:01
Snarare är väl åldrandet mer problematiskt för kvinnor. Särskilt de som levt på sitt utseende.
28 november 2011 kl. 12:19
@Ulf Andersson
OK, kanske är det så illa. Alltså riktigt ordentligt illa ställt med landet Sverige. Myndighetsmissbruk granskas av myndighetsmissbrukarna. Tyst acceptans verkar dock som den farligaste vägen framåt eftersom det är just den som långsamt skapat feminismens fartblindhet vad gäller kränkningar, hån och plumpa övertramp, utan självkritik, rim och reson.
28 november 2011 kl. 12:42
@Lars I
Skarhed viftade obekymrat bort förre JK Göran Lambertz allvarliga kritik mot svenskt rättsväsende i sexualbrottsmål. Därefter tillsatte hon en riggad och på förhand bestämd utredning av sexköpslagen som inte fick ifrågasättas. Sexsäljarna själva tyckte lagen var skadlig. Det tyckte hon uppenbarligen var bra. Den svenska statsapparaten är korrupt in i märgen.
28 november 2011 kl. 12:43
”Tillsatte” ska vara ”utförde”.
28 november 2011 kl. 14:44
Bra att du tar upp det här, Pär!
Detta utspridda förakt gentemot pojkar och män är bokstavligt talat livsfarligt.
För yngre män, 18-44 år, är självmord också den vanligaste dödsorsaken. Bland tonåringarna är det, som du skriver Pär, dubbelt så vanligt med självmord bland pojkarna jämfört med flickorna. Och vad gör vi åt det? Ja, förutom hånfulla uttalanden om att det är pojkarnas eget fel så ser vi till att skicka dem till en uppsättning av SCUM (obs! obligatorisk närvaro!).
Där finns ju tydliga instruktioner i texten om upprättandet av självmordskliniker för pojkar. Och det är ju dessutom en text och föreställning som är hyllad av Sveriges samlade kulturredaktioner.
28 november 2011 kl. 15:49
Musse Pig. Sorry Musse.. Jag lyssnade om igen på intervjun och hörde till min förvåning det jag inte hörde vid första lyssnandet. Tror att det är så att man är så van denna typ av ”feministiska efterslängar” så man hör dem inte längre. Sällar mig därför till er andra i er kritik.
28 november 2011 kl. 16:06
Arvid Andersson säger 28 november 2011 kl. 10:35
Doktor Helena Silfverhielm, 68 år, är själv singel.
Vet du att hon inte är särbo?
28 november 2011 kl. 16:14
Jag ser fram emot Helena Silfverhielms snara pensionering…
Att som HS vräka ur sig förakt mot män ligger måhända i tiden,
men det är synnerligen oproffesionellt och oseriöst.
28 november 2011 kl. 20:03
För övrigt: Helt befogad åtgärd! Alla män bör ses som
potentiella pedofiler. Staten borde ställa upp med speciella (kvinnliga) säkerhetsvakter till alla de stackars barn som nu i allt större utsträckning tvingas vara ensamma hemma med sina fäder under föräldraledigheten.
28 november 2011 kl. 22:37
Anmälan mot Socialstyrelsen och Helena Silfverhielm nu inskickad till JO.
28 november 2011 kl. 23:40
Verkar egendomligt nog som om väldigt många kvinnor längtar efter att ”bli behärskade av en man”! Jag har nätdejtat i ca 1,5 år på ”ordination” av min psykolog, en kvinna som liksom jag är född under 40-talet. Och det är enormt många som är aktiva, vilket kan ses i samband med att vi är det land i hela världen som har flest singel-hushåll! Och inte verkar kvinnorna vara glada över att slippa bli behärskade av en man, i alla fall. Snarare tvärt om. I vissa sammanhang, i alla fall på vissa sajter, tar sig desperationen sig väldigt påtagliga uttryck. Så pass, att vissa dejtingsajter på offentliga datorer är spärrade som porr-sidor!
Men silvertanten har på sätt och vis kanske delvis rätt – kvinnorna är aktiva från 20 upp mot 70, men med en topp på ’20-talet’. Männens topp ligger på ’30’talet’, för att sedan ganska raskt trappa ned. Redan 40-åringarna är förvånande få, 50-åringarna är ännu färre, och 60-åringarna är relativt sällsynta. Jag har under hela tiden bara sett en man, vars ålder börjar med en 7-a.
Innan jag började dejta, så hade jag det falska intrycket, att kvinnor, säg 60+, mest tänkte på sina barnbarn och ägnade fritiden till att vattna blommorna, baka bullar och se lätt underhållning på teven. Att så många har ett så stort sexbehov kom ju som en total (men trevlig) överraskning. Men, tyvärr, ‘var är männen’? som det brukar klagas på sajterna. Jag förstår inte, och skulle vilja föreslå en liten insats med pionjärforskning på området socialpsykologi-medicin. Har de ‘mogna’ männens libido verkligen försvunnit – eller har de med hjälp av nätporr tagit sin tillflykt till pubertetens ovana?
Så vi behöver inga välbetalda akademiker som försöker splittra och skilja män och kvinnor åt, mer än vad som redan är fallet. Det är klart att många inte mår bra, för vi är sociala varelser. Och läget är inte sådant, att kyska kvinnor triumferande förnekar brunstiga män sex i Lysistrates anda. Tvärt om, kvinnorna verkar mest missnöjda med läget. Sist men inte minst – att ha enmanshushåll innebär ett enormt resursslöseri. Massor av lägenheter skulle kunna frigöras för de unga, massor av mat skulle inte behöva kastas, och det skulle sparas på elström och allt möjlig om vi bildade grupper om två i stället för en. Jag kan inte tänka mig en enskild (rimlig) åtgärd som skulle spara mer av naturens resurser.
28 november 2011 kl. 23:50
Vart någonstans säger hon detta om att ”behärska kvinnan” och libido? Jag känner inte igen det från nyhetsinslaget. Jag kommer ihåg att hon sade ”Själva åldrandet kan vara problematiskt kanske mer för männen än för kvinnorna.” men inte resten. Och när jag just nu precis kollade ett klipp så bryts hennes uttalande precis efter detta om åldrandet. Så var är källan för resten?
28 november 2011 kl. 23:53
Angående barn i tomtens knä:
Jag är säker på att feministerna har en alternativ tolkning
till vad tomten menar när han frågar ”finns det några snälla barn här?”.
Feministerna knyter så att säga ihop säcken –
på mer än ett sätt.
29 november 2011 kl. 1:23
@Argus
Tack! Men nog finns det fler som kan uttrycka sig.
29 november 2011 kl. 10:26
@Claes-Peter 28 nov 2011 kl. 23:40
Instämmer, väl skrivet! Jag ser inte heller poängen i att ”välbetalda akademiker” ska skilja män och kvinnor åt, mer än vad som redan är fallet. Det finns problem & elände ändå…
29 november 2011 kl. 14:36
Skulle inte feministiska missionärer kunna uppsöka varuhusens kosmetika- och modeavdelningar och hålla flammande tal till sina medsystrar?
29 november 2011 kl. 15:43
Skandalöst och oförskämt. Inte ens när gamla män tar livet av sig får det finnas en gnutta empati. Det beror alltså på att de är avlagda despoter. Usch!!
29 november 2011 kl. 23:31
kära nån… jag visste inte att det fanns sådant kvinnohat jag läser om här… min man tog sitt liv i en förtvivlad livssituation för honom själv som han inte klarade av att prata om… han är verkligen sörjd och saknad… och jag har talat med hundratals män i en livssituation som de inte kunnat klä i ord just för att männen sällan talar öppet med varandra… Jag har haft bröstcancer och det brukar öppna en möjlighet till en dialog… Helena från socialstyrelsen talade om statistik… inte om värderingar… snälla verka för en dialog inte påhopp… ni män kan förändra för att bana vägen för att tala öppet om hur ni mår om… varför skall varje genaration springa samma gatlopp och inte hjälpa varandra att bli mer öppna…
30 november 2011 kl. 9:22
Hej Pirjo. Tråkigt att du har behövt genomleva detta, både din privata situation och att tvingas se hur männen börjar sakta men säkert vända sig mot de kvinnor som de tidigare arbetat för, levat för och också dött för. Tyvärr finns ingen annan väg då radikalfeministerna har stängt vägen till dialog, då de gång efter annan presenterar nya fula knep för att sätta sig på männen. För mig betyder det att den som säger sig vara feminist aldrig kan räkna med min hjälp, och om hon tar till regelvidriga metoder så svarar jag med samma. Många med mig har fått nog av att misstänkliggöras och bespottas. Vi gör oss redo för Kriget.
30 november 2011 kl. 16:40
@ Jesuit
”För mig betyder det att den som säger sig vara feminist aldrig kan räkna med min hjälp, och om hon tar till regelvidriga metoder så svarar jag med samma. Många med mig har fått nog av att misstänkliggöras och bespottas. Vi gör oss redo för Kriget.”
Amen. Samma sak här.
Räkna med PappaRättsGruppen.
01 december 2011 kl. 12:44
Förutom att man slutar sitt liv för att sjukdomar tar ut sin rätt finns det nog en hel del skrivet om livskriser och hur åldrande påverkar män respektive kvinnor. Jag är inte så väl inläst men jag har haft en del äldre i terapi och män har oftare en betydligt svårare övergång till pension och ett mer begränsat liv. För de flesta män, särskilt i den gamla generationen där könsrollerna var mindre flexibla, så är görande en stor del av identiteten. Att inte längre kunna vara den som utför jobb, på arbetsplatsen, på huset, trädgården, i föreningen o.s.v. innebär för vissa att de inte längre vet vilka de är och om de har något värde. Så det är inte så förvånande att äldre män tar livet av sig. När de slutat prestera är deras värde i samhällsnormen förbrukat.
Detta är knappas en vare sig ny eller revolutionerande insikt. Därför är det extra tragiskt med Helenas uttalande. Det finns kunskap om vad som händer män, men uppenbarligen är hon bara insatt i kvinnors situation.
02 december 2011 kl. 0:03
Vi män måste akta oss, så vi inte blir ‘nyttiga idioter’ och spelar de extrema feministerna i händerna. De är ju ute efter att skilja män och kvinnor åt, att slå in en kil mellan könen och så förstöra livet för många.
Så vi får vara försiktiga vad vi säger/skriver i ‘stridens hetta’. Och på tal om hetta – vi bör nog försöka att vara så coola som möjligt, för radikalfeministerna har bara roligt när män får raseriutbrott. Som förr, när elaka barn kunde reta en fastkedjad bandhund. De kommer att tacksamt fiska upp varje fet läckerbit där en man förivrar sig och skriver saker som han inte borde ha skrivit.
Och det talas ju så mycket om konstigheter som ‘den manliga blicken’ (vad jag har erfarit. så är kvinnor mer kritiska mot andra kvinnor än vad män är), och ‘genusperspektiv’. (De riktigt hard-core kör ju med det amerikanska ordet som lyckligtvis ännu inte fått plats i SAOL – ‘gender’.) Alltså – om vi slutar att betrakta de militanta feministerna som ‘farliga motståndare’ och i stället ser dem som bråkiga barn, som skolkar, klottrar, snattar, pangar fönsterrutor och tjuvröker – typ – så kan man ju bemöta dem på det sätt som de hatar mest – ”Såja, lilla gumman. Du mår visst inte riktigt bra?”
Med det är det inte sagt att man inte ska bemöta påstådda faktauppgifter – med undantag för de ständiga anklagelserna om att man har en mycket liten och smal penis som jämt är mycket mjuk och slak – även om det vore sant, så har det ju ingen relevans i den här debatten! Alltså, man bör naturligtvis kolla uppgifter, och ifrågasätta slutsatser som verkar felaktiga. Och självklart protestera mot miljonrullningen av skattekronor till en forskning som främst verkar bestå av ett incestuöst citerande av varandras skrifter i en evighetscirkel. Var är undersökningarna, var är experimenten? Och vad är nyttan av resultaten?
De rön som tagits fram via avbildningar av människors hjärnor är tydligen ‘haram’, och Annica Dahlström är ungefär lika populär som Judas Iskariot under högmässa på långfredagen. Att hon var tvungen att vänta tills hon gått i pension från sin professorstjänst säger mycket om debattklimatet. Men Eva Lundgren begräts ju istället desto mer när hon tvangs att sluta. Säkert sörjde även satanisterna den bästa PR-kvinna de haft.
Så snart de, som anser könet har tillkommit genom social ingenjörskonst på familje- och dagisnivå, tvingas att bevisa någonting vad som helst, så faller korthuset samman. Hittills har ju all debatt bestått i misstänkliggöranden av motiv och personer, obestyrkta påståenden och förnekande av fakta.
Och så får vi inte glömma – vi håller på med det här för att vi vill vara tillsammans och umgås med kvinnorna i frid och harmoni, utan några väsande ormar i paradiset. Right?
03 december 2011 kl. 6:36
Men vilken pedofilhysteri. Det skadar barnen. Kärlek är förresten aldrig fel oavsett ålder.
03 december 2011 kl. 22:04
Kärlek är aldrig fel… alltså, grekiska ‘agape’. Men ‘eros’, sex, är ofta fruktansvärt fel.