Microsoft och KTH diskriminerar pojkar

by

IT-företaget Microsoft anordnar regelbundet inspirationsträffar för ungdomar i högstadiet som bara är för tjejer. De kallas DigiGirlz. Det är en global satsning – här kan du se Microsofts information på engelska om DigiGirlz.

I Sverige har Microsoft tidigare anordnat DigiGirlz i sina egna lokaler i Akalla (info här). I somras anordnades en sådan. Kursen var tre dagar lång, och innehöll workshops där tjejerna fick prova på olika programvaror och föreläsningar av Microsoft-anställda och andra IT-personer.

Så här motiveras DigiGirlz könsdiskriminerande inriktning av den person på Microsoft som har startat projektet i Sverige och verkar vara den drivande eldsjälen, Eva Pethrus (se artikeln här):

”En grundförutsättning för it-branschens framtid är att den präglas av mångfald. Fortfarande är det brist på kvinnor i it-branschen och få unga tjejer söker sig till tekniska utbildningar. Genom Digigirlz vill vi väcka tjejernas intresse för teknik, helt enkelt genom att visa upp hur kul teknik är och alla de möjligheter som it kan erbjuda.”

Under hösten har Microsoft gjort en ny variant av DigiGirlz i Sverige, denna gång i samarbete med KTH. Det är affischen för det evenemanget som du kan se nedan. Här kan du läsa om det hela på KTH:s webbplats. Här är det detaljerade programmet. Det är gratis, lunch ingår – fika, tårta och diplom får tjejerna också.

En annan könsdiskriminerande satsning som Microsoft ligger bakom är priset ”Årets IT-tjej”, som företaget har instiftat.

Det är tråkigt att Microsoft och KTH inte tillämpar jämställdhet. Det är märkligt att det ska sitta så hårt inne att behandla män och kvinnor, pojkar och flickor, likadant. Tack för tipset om DigiGirlz, Uffe på PappaRättsGruppen!

50 svar to “Microsoft och KTH diskriminerar pojkar”

  1. Orwell Says:

    Den globala kapitalismen kräver att den konsumerande könet, dvs. kvinnorna, delar med sig av nyckeln till ökad försäljning. Detta torde inte vara någon överraskning för någon. Att det skulle handla om att uppmuntra mångfald är tveksamt.

    Det stora problemet är naturligtvis att det blir en gräddfil för flickor och kvinnor, som i förlängningen motverkar jämställdhet. Mitt recept är nog att man istället försöker rikta insatser mot den strukturella skråbildning som sker på den svenska arbetsmarknaden. Om man; 1. Direkt eller indirekt kvoterar in kvinnor, och 2. Kräver att alla som vill arbeta ska ha genomgått den utbildning vilken det kvoteras till, så har vi stora problem med att hitta kompetent folk. Om man däremot ifrågasätter det reella värdet av en ”akademisk” examen så gynnar man bortkvoterade män som lyckats förvärva kunskaper på annat sätt.

    Rekommenderar denna videodokumentär:

  2. rutrutan Says:

    Pär! Könsmaktsordningsteorin tar inte hänsyn till diskriminering av pojkar och män och eller till något annat av det som du brukar skriva om. Och eftersom den inte gör det så är den inte testbar.

    ”Om man i denna teori tar hänsyn till plågade kvinnor och plågande män men inte till plågade män eller plågande kvinnor så kommer man, för alla fakta man tar in och prövar teorin mot, finna att det finns en könsmaktsordning i vilken män förtrycker kvinnor.

    Varje gång. Svaret givet på förhand. Oavsett hur verkligheten ser ut. Med Fredrik Segerfeldts snygga formulering får man ett ‘forskar-Jeopardy: Jag har svaret, men vad är frågan?’”.

    Läs mer här.

  3. Ulf Says:

    Why We Don’t Need More Women in Tech… Yet” (

    Today, I want to tell you that this push needs to stop immediately. While conducted with the best of intentions, it is damaging to technology, to the economy of our industry and most certainly to women themselves.
    Most of all, this push is potentially damaging to the very future of gender and technology because it attempts to correct a widely recognized imbalance without examining how the imbalance got to be there in the first place.

  4. Info Says:

    MICROSOFT BEHÖVER NYA KUNDGRUPPER

    Och tar genusvetenskapen – Sveriges viktigaste och snabbast växande forskningsområde – till sin hjälp.

    Könet är enligt genusvetenskaplig expertis helt och hållet en social konstruktion – och om inte tillräckligt många kvinnor är intresserade av teknik, boxning, av att bli stridspiloter osv., så beror det helt enkelt endast på att de är felaktigt socialt konstruerade.

    Och betyder, att de snarast måste konstrueras om och programmeras rätt.

    Därför är särskilda teknikkurser för tjejer inte ett tecken på bristande jämställdhet utan ett bevis på att VÄRLDEN och UTVECKLINGEN går framåt.

    Se här:

    ”KÖNSIDENTITET ÄR INGET VI FÖDS MED

    Han förkastar allt tal om att det finns genetiska skillnader som förklarar skillnaden mellan hur män och kvinnor beter sig. Kön är bara en social konstruktion inne i våra huvuden, säger Victor Bernhardtz.

    – – –

    Victor Bernhardtz arbetar med sexuella rättighetsfrågor på RFSU, Riksförbundet för sexuell upplysning. Han är också med i teaterprojektet Kunq i Stockholm. Där gestaltas teorierna om queer på scen. Queer?


    – Det handlar om en tolkning av verkligheten. Enligt queer är könen bara sociala konstruktioner, de förändras hela tiden och är beroende av tidsandan. Jämför gärna med 1700-talets adel och deras mansideal, med mycket smink och peruker. Det finns ingen evigt given manlighet och kvinnlighet.

    – För mig handlar queer framför allt om att exponera heteronormativiteten så att vi kan dekonstruera den, rasera den.”

    http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/konsidentitet-ar-inget-vi-fods-med

    Hur stora är för resten RFSU:s bidrag av skattemedel? Har befolkningen tillfrågats om den vill betala skatt för att bli raserad?

  5. Rikard Says:

    Hej!

    Det finns oerhört många stipendier och liknande som endast ges ut till tjejer på de olika tekniska högskolorna. Helt av den anledningen att dom vill locka fler tjejer.

  6. Matte Matik Says:

    Microsoft har gjort en hel del strategiska misstag de senaste åren och har gått från att vara herre på täppan till att bli omkörda av Apple vad gäller företagets värdering förra året. Men, vem vet, kanske lyckas man vända detta med ”genustänk”? Tjejer (och killar eller ”hens”), vill ni investera i något som håller på sikt – gräv ner er i nåt Unixliknande istället. Skippa grafiskt lullull och lär er behärska den terminalbaserade världen. Microsofts storhetstid är redan över.

  7. Men@Work Says:

    Detta visar även hur ryggradslösa företag kan vara. Som vindflöjlar. Microsoft är väl desperata nu när de insett att det inte finns något behov av deras åldersstigna produkter i mobila enheter…

  8. ZZZR ambaZZadör Says:

    Vadå kurZer, diplom, gratiZ tårta och bananer?
    Sarah BritZ har ett mycket bättre recept på åtgärder:

    Om inga kvinnor söker?
    Ja, gör om rekryteringsprocessen!

  9. dolf Says:

    @Matte Matik
    Unix. High Five. Du talar ett språk jag grepar.

  10. Daniel Says:

    Mångfald har tydligen blivit något slags axiom.

  11. Matte Matik Says:

    @dolf FTW! Det hänger ihop med ens personlighet det där, om man vill vara någon som köper ett helt koncept eller få möjlighet att tänka friare. Som konsument förstår jag att man inte vill bråka med saker i onödan, men bland folk som jobbar med grejorna…

    Jag tror f ö att det finns en tydlig inriktning på manligt / kvinnligt om man tittar på dragningskraften mellan olika OS. Jag har hittills inte stött på en enda dam i branschen som inriktat sig på den typiska Unix-miljön (textbaserat shell).

  12. Petter Says:

    Vågar man gå klart 5 år i teknisk fysik som kille idag?
    Med tanke på att över 90% av de som tar examen är män så lär väl feministernas version av jämställdhet göra det helt omöjligt för en man att få någon form toppjobb i branschen…

  13. Men@Work Says:

    @matte matik

    Tjejer brukar väl pyssla med grafiska gränssnitt och grafisk formgivning. Det måste ju vara känslor med, logik är farligt och manligt… dessutom är UNIX stabilt medans Windows har humörsvängningar… Sedan dessa pop-up dialoger i Windows. Systemet vet inte när det ska vara tyst och arbeta… 😉

    Nu var jag lite cynisk. Det var meningen…

  14. barfota Says:

    @Matte Matik
    Hehe… du får börja hacka på ett nytt operativsystem, bygg gärna in ett aktivt feministfilter😀

  15. rutrutan Says:

    Angående det här med könsmaktsteorins bristande testbarhet som jag skrev om innan så lade jag upp en länk som inte fungerar. Provar igen:

    http://rutrutan.wordpress.com/2011/12/05/kortare-om-konsmaktsordningsteorin/

  16. Ulf Andersson Says:

    Tack Pär!
    http://www.dads-r-us.se/2011/12/03/digigirlz-digital-konsdiskriminering/

  17. Ulf Says:

    @Matte Matik,

    Jag har hittills inte stött på en enda dam i branschen som inriktat sig på den typiska Unix-miljön (textbaserat shell).

    Ja, men det har jag! Jag nämnde några i en kommentar till ett tidigare inlägg. Bortsett från dem känner jag ett antal kvinnliga programmerare som skulle fnysa rejält åt sådana antydningar, som vilken annan duglig unix hacker som helst.😉

  18. Matte Matik Says:

    @Ulf: Jag lägger ingen värdering i det. Jag vet att det finns kvinnor som kör Unix, även den traditionella textbaserade varianten, men jag har inte träffat någon själv, och gissar, med utgångspunkt i att det är ytterst få kvinnor inom Open Source-världen, att män dras till Unix i större utsträckning än kvinnor – av någon anledning. Det är bara ett konstaterande.

  19. Ulf Says:

    @Matte Matik,

    Och jag säger inte emot. Jag känner ett antal duktiga kvinnliga programmerare, men de är sannerligen inte många!

  20. Matte Matik Says:

    @Ulf: Jag måste i sanningens namn erkänna att jag tyvärr inte vet av någon riktigt vass kvinnlig programmerare i min närhet, de jag håller högst är män allihopa. Å andra sidan har bottennappen jag stött på varit män.

  21. JD Says:

    Jag tycker att det är bra att fler kvinnor uppmuntras att söka sig till IT branchen.
    Samma sak gäller killar till skola och vård.
    Jag tror att det finns en obefogad rädsla pga könsdominans inom visss yrken som gör att många tvekar.

  22. Snötösnötö Says:

    Jag förstår vad Pär menar, men samtidigt – det är klart att det ska få finnas riktade satsningar, både till tjejer och killar. Tjejer och killar är delvis olika, har olika intressen, kompetenser, o.s.v. De är inte – som vissa feminister hävdar – exakt likadana. Och att då vissa företag vill verka för ökad mångfald, att bjuda in det andra könet – det handlar alltså inte om assimilering, att det inte finns några kön – har jag svårt att se som något negativt. Så länge det inte är statligt finansierat. Då skulle det vara ett problem om det inte fanns en motsvarande mängd satsningar på det andra könet.

  23. Ulf Andersson Says:

    @ JD
    ”Jag tycker att det är bra att fler kvinnor uppmuntras att söka sig till IT branchen.”

    Inte på bekostnad av att 13- 17-åriga pojkar blir kollektivt
    skuldbelagda på grund av att feministerna anser att
    det finns för få kvinnliga IT-tekniker, väl?

  24. Daniel Says:

    genustalibaner | /dev/null

  25. rP Says:

    På tjejens diplom borde det istället stå:

    Årets inkvoterade pristagare.

    För det är vad det handlar. Gräddfil som dom inte förtjänar. Det måste ju även feministerna inse. Hoppas alla arbetsgivare tar i beaktning alla diplom och vitsord unga tjejer får och som unga män inte får och tar dessa med en nypa salt eftersom det har gått inflation i utmärkelser till tjejer

  26. student Says:

    KTH har även sin future female leader awards… könsdiskriminering till 1000!

  27. Hugo Says:

    Hur ska det gå för Norge?

    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/hur-gar-det-for-norge-utan-genusvetenskap_6687272.svd

  28. Silver Levinsky Says:

    Jag har jobbat på Microsoft som konsult och känner därför Eva.pethrus@Microsoft.com. När man sitter direkt hos kund så finns det ett tak för hur långt man kan yttra sig men nu jobbar jag alltså inte där längre.
    Mitt intryck av Eva är att hon är engagerad i samhällsdebatten och gärna slåss mot orättvisor därför gör det mig beklämd att se att hon driver sånt här trams. Maila henne gärna och be henne förklara hur hon på bekostnad av alla duktiga och intresserade killar istället väljer att curla flickor.
    Microsoft har en mycket politiskt korrekt policy om 0% tolerans mot all slags rasism men det gäller tydligen INTE mot den manliga delen.
    Jag kan ge ett annat exempel då jag i ett jobbuppdrag satt på microsofts HR/marknads avdelning. Då fick jag höra i förbifarten av en av tjejerna, (jobbar bara kvinnor där) att ”jag har så fullt upp just nu med våran jämnställdhetsplan och så..” Jaha? Svarade jag, vad intressant, den vill jag gärna titta på sen!
    Jaha, vadådå? Svarade kvinnan och alla andra i rummet vände sig och lyssnade på vår diskussion.
    Jo svarade ja, de flesta företag snackar mycket om jämlikhet men menar då egentligen bara hur man ska lyfta fram kvinnor i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
    Jämlikhet ska ju vara att alla människor oavsett kön ska ha samma möjligheter, eller hur?
    Tystnaden var efter det mycket tryckande och jag fick aldrig titta på den där jämnställdhetsplanen trots att jag jobbade kvar där länge efter det. Nu har jag en annan kund än Microsoft🙂

  29. JD Says:

    @Ulf Andersson

    Jag förstår hur du menar och därför är det väldigt viktigt att samma satsning sker för killar i samma ålder.
    Jag kan tänka mig hur det känns för killarna annars då tjejerna skickas iväg på diverse roliga saker bara pga sitt kön.
    Personligen hade jag funderingar på att hålla på med barn och ungdomar då jag var i den åldern men jag kände att det var svårt bara för att jag var kille och att jag var ensam om att tycka att det kunde vara roligt. Idag är jag webbprogrammerare, kanske därför att lärarna tog det för givet att jag som kille var duktig på datorer. En hel del basic, (go to 10) blev det i högstadieåldern.

  30. kristina Says:

    Gå in på Microsoft en dag så förstår du varför de lägger ner extra krut…

  31. kristina Says:

    Var på Dreamhack för några månader sedan…mer tjejer nu än för några år sedan. Det behövs extra insatser.

    En av 28 elever på spelkonstruktionsgymnsieinriktningen.

    Självklart ska tjejer som väljer manliga yrken uppmuntras.

    Instifta årets SJUKSKÖTARE eller årets Barnmorska istället!

  32. michael Says:

    Såg att man på svd ledarsidan skriver om Norge och hjenevask

  33. Ulf Says:

    @kristina,

    Gå in på Microsoft en dag så förstår du varför de lägger ner extra krut…

    Hur menar du? Gör männen där ett dåligt jobb, eller är de få kvinnorna mycket bättre? Eller är det så att de systematiskt förtrycker och mobbar kvinnorna? Utveckla gärna.

  34. kristina Says:

    En annan sak har slagit mig. Jag frågade min man som är djupt involverad i div herrsällskap som ju i sig skulle kunna uppfattas som diskriminerande.

    Jag frågade om de uttrycker sig nedlåtande om insatser som är speciellt riktade för att uppmuntra kvinnor, eller om de känner sig hotade av kvinnorörelsen.

    Nej sa han. Det kanske är mer män som inte känner trygghet i sig själva som får en anledning att ge sig på de som behöver extra stöd.

    Kanske det är som du säger JD att man behöver sätta in stöd även för de pojkar som känner osäkerhet.

    Jag förstår dig och jag förstår Microsoft.

    Det jag INTE förstår är varför man anser att extra drafting för grupper som man vill ha skulle vara diskriminering.

    Själv har jag särskilt efterlyst kvinnor också till byggbranschen då jag varit en av de få där. Är det också diskriminering????

  35. michael Says:

    Varför inte ha stipendier och drafting rent allmänt till högskolor för män eftersom dom är i minoritet.En fråga finns det stipendier för män som vill bli psykolog barnmoska lärare tandläkare sjuksköterska journalist osv där män är i kraftig minoritet

  36. Ulf Says:

    @kristina,

    Det kanske är mer män som inte känner trygghet i sig själva som får en anledning att ge sig på de som behöver extra stöd.

    …eller män som noterat att det finns en systematik i att, för skattebetalarnas pengar, alltid lyfta fram kvinnor på männens bekostnad, samtidigt som man passar på att kritisera männen för att vara förtryckare, svin, och eventuellt osäkra på sin manlighet, om de inte kan tåla att kvinnor får lite hjälp.😉

    Det jag INTE förstår är varför man anser att extra drafting för grupper som man vill ha skulle vara diskriminering.

    IT-företag har försökt locka kvinnor i årtionden. Det är inget nytt, och helt förståeligt. Det lär behövas många IT-personer framöver, och naturligtvis vill man bredda rekryteringsbasen. Det har varit förvånansvärt ineffektivt, dock. Man kan undra varför?

    Jag har inget emot att man försöker locka kvinnor att söka sig till IT och ingenjörsyrken.

    Det jag däremot tycker blir fel är när man, som många tekniska företag, och tydligen även Microsoft (enligt Silver Levinsky), har en jämställdhetsplan som förordar 50/50. Om könsfördelningen i rekryteringsbasen för kärnverksamheten är i stil med 90/10 eller 80/20, kan det lätt bli så att man bullar upp med extra administrativ personal, och får en överrepresentation av ekonomer och HR i chefsleden – eftersom det är där kvinnorna finns.

    Det, i sin tur, kan lätt leda till en försvagning i kärnkompetensen – inte för att man rekryterar kvinnor, utan för att man hellre tar in kvinnor med fel kompetens än män med rätt kompetens.

  37. Daniel Says:

    Jag skulle gärna vilja veta varför det är så livsviktigt att få in tjejer i it-branschen.
    Om nu kön endast är en socialkonstruktion, så har jag svårt att se att kvinnor skulle bidra med något som inte männen kan.
    Ni säger ju hela tiden att variationerna inom grupperna är större än de mellan grupperna.

    Ja men då så, eftersom att det är mest män som är intresserade så kan vi lika gärna kvotera in olika sorters män istället.
    Varför gå över ån efter vatten?

    Och kan någon förklara för mig varför mångfald är ett självändamål som alla talar om, men ingen lägger fram bevis för varför detta skulle vara sant.
    Är det en naturlag?

  38. Backlash Says:

    Jag håller med om att det är fel med kvotering och ensidiga rekryteringskampanjer, men jag tycker även det är fel av Pär att hänga ut ‘Årets IT-tjej’ med namn och bild i en negativ kontext. Inget av det han kritiserar är ju hennes fel.

  39. Ulf Says:

    @Backlash,

    Inget av det han kritiserar är ju hennes fel.

    Nej, det är riktigt. Gissningsvis är kandidaterna väldigt kompetenta. När jag läste lite om dem, fick jag känslan att man framför allt premierar evangelister, vilket inte är fel, direkt. Framför allt är man nog ute efter talangfulla kvinnliga ingenjörer som arbetar aktivt och innovativt för att locka fler kvinnor till IT. Makes sense.

    En av kandidaterna hade dock skapat en sajt, TjejIT, i samband med sitt exjobb. Nu skjuter jag från höften, men intervjuerna för att förklara varför så få kvinnor väljer IT, är bara med kvinnor som faktiskt valt IT… Jag har inte läst rapporten, eller intervjuerna, så jag kan mycket väl ha missuppfattat upplägget.

    Bland ”myterna” om IT, hittade jag denna:

    Man sitter framför datorn hela dagen och träffar inga människor –

    Självklart finns det perioder då man spenderar mycket tid framför datorn på jobbet men man träffar absolut människor. Det sociala börjar spela allt större roll nu och det är där vi tjejer har en stor fördel eftersom vi älskar att prata med människor. Men man sitter absolut inte i någon källare och knackar kod.

    Jag har suttit mycket i källare och knackat kod, under åtskilliga år, faktiskt. Det är inte alls ovanligt. IT är ett brett fält, och en viktig del är demonprogrammerare som helst jobbar ensamma och löser riktigt svåra problem. Väldigt mycket av programmering numera är dock i små grupper med mycket social interaktion. Det passar vissa personer väldigt väl, och fungerar mycket bra för många problem inom mjukvarubranschen. Om tjejer har en stor fördel vet jag inte, men det är nog helt klart så att det är ett arbetssätt som passar tjejer. Det passar många män också, och det är fortfarande så att den sociala interaktionen behöver vara rapp och målinriktad. Korta möten och raskt hackande med korta ledtider, skarpt fokus på väl formulerade mål och leverans varje vecka. Socialt, men också väldigt intensivt och målstyrt.

    Det är inte givet att man gör folk en tjänst om man beskriver det som att man skall ”älska att prata med människor”. Man skall framför allt älska korta och tydliga möten och raska puckar.🙂

  40. Matte Matik Says:

    Precis, Ulf. Det är inte nån vidare smart strategi att försöka locka fler tjejer till yrket genom att beskriva det som något annat än det är – för att man tror att tjejer överlag inte riktigt tilltalas av samma saker som killarna (nu tror jag i och för sig att vi attraheras av olika saker generellt, men det är oväsentligt för just den här diskussionen). Lyckas man locka folk med falska löften blir de besvikna när de ser att verkligheten inte stämmer överens med det de förväntade sig. Och ja, det är en hel del kodknackande, och även om man inte sysslar med det bör man ha förståelse för vad det innebär. Den förståelsen får man så mycket lättare om man provat på det själv och gillar det.

  41. Matte Matik Says:

    Eller så här:
    – ”Vi måste få bort gubbstämpeln från IT-branschen så fler tjejer vill söka sig till den!”
    – ”Jag vet, vi beskriver jobbet på ett annat sätt än det faktiskt är!”
    – ”Jättebra idé!”

    Ett bra recept om man vill få missnöjda framtida medarbetare.

  42. JD Says:

    @Kristina

    Vi är ense i den här frågan men hälsa gärna din man att hans förklaring snarare verkar vara enkel och heroisk slutsats om något han förmodligen inte alls är insatt i.

    ”Nej sa han. Det kanske är mer män som inte känner trygghet i sig själva som får en anledning att ge sig på de som behöver extra stöd. ”

    Fråga honom gärna om det verkligen är så att man alltid kan dela upp de som behöver extra stöd och de som inte behöver extra stöd utifrån vilken kön personen tillhör.
    För det är ju precis det som frågorna här handlar om!

  43. Ulf Says:

    För att vara tydlig, tycker jag att tjejer borde intressera mig mer för IT-branschen, och förstår inte riktigt varför de inte gör det. Det är en extremt expansiv, stimulerande och mångfacetterad bransch, som griper in i snart sagt alla delar av vårt samhälle.

    Här har man chans att vara precis så social, eller precis så mycket enstöring, som passar en bäst, och verkligen påverka människors liv. Dessutom finns möjligheten att tjäna bra med pengar… Mjukvarubranschen ligger också i framkant när det gäller att utveckla nya affärsmodeller och arbetssätt, och tänja gränserna för transparent och öppen samverkan, relativt befriat från traditionella fördomar om ras, ålder och kön.

    Det det inte är, är lätt. Programmering är en mycket svår konst, som kräver hög intelligens, disciplin och kreativitet. Dessutom är det väldigt lätt att hamna på för hög stressnivå, att jobba halvt ihjäl sig för att hålla sig uppdaterad om utvecklingen. Man bör vara beredd att regelbundet utmana sina fördomar om arbetssätt, maktförhållanden och marknadsdynamik. Det är inte heller enkelt.

    Nu finns det mindre utmanande roller inom IT också, så man behöver inte leva vid frontlinjen och bygga morgondagens samhälle, om man inte vill.🙂

  44. Man & Woman United Says:

    anonymouse.org/

    Konstigt det finns ju killar och tjejer utan gräddfiler,
    hm,hur kommer det sig?

  45. kristina Says:

    Fel i rekryteringsbasen. Det här riktar sig till tjejer i grundskolan som jag förstår det??

    Vad jag menar är att går jag in och kikar i kontoret på Microsoft hittar jag en majoritet av män. Ren okulärbesiktning/observation.

    Som rekryterare slår man inte samma HR, admin, etc i jämställdhetsplaner utan tittar roll för roll, befattning för befattning. I alla fall i någorlunda seriösa mångfaldsplaner.

    Det finns också forskning som visar att företag med större mångfald är mer lönsamma. Det beror också sannolikt på att man är professionellare i att rekrytera och ökar upp talangbasen. Helst ska man rekrytera på potential. Att redan avgöra när man är 13-14 år att tjejer inte kan lära sig it anser jag vara för tidigt.

    Jag vill att mina barn ska få alternativa bilder och erfarenheter till det som erbjuds i leksaksaffärerna när de väljer yrke. Att få prova på är väl en jättebra idé.

    Strid gärna för årets….sluta hacka på alla insatser som görs för att skapa jämnvikt.

    Självklart är olika egenskaper i samma kön också intressant, olika utbildningar osv.

    Under 90-talet var jag med i ett projekt där vi tittade på mångfald i en rad stora företag – IKEA, Volvo, Bodyshop, McDonalds, Skandia, etc. Den enskilt svåraste parametern att få till var den mellan könen. Etnicitet var mycket lättare dvs att få invandrare på högre chefsposter. Men mycket har hänt sedan dess….eller?

  46. Microsoft och KTH | Lika rättigheter för alla Says:

    […] ”IT-företaget Microsoft anordnar regelbundet inspirationsträffar för ungdomar i högstadiet som ba…” […]

  47. Ulf Says:

    @kristina,

    Vad jag menar är att går jag in och kikar i kontoret på Microsoft hittar jag en majoritet av män. Ren okulärbesiktning/observation.

    Ok, sade din okulärbesiktning dig att det var en större andel män där än kompetensbasen motsvarar? I ett mjukvaruföretag kan man vänta sig att hitta runt 80-90% män.

    Som rekryterare slår man inte samma HR, admin, etc i jämställdhetsplaner utan tittar roll för roll, befattning för befattning. I alla fall i någorlunda seriösa mångfaldsplaner.

    Visst. Man stoppar inte in HR-personer i programmerarroller. Däremot kan man rekrytera chefer antingen från HR, finans eller tekniksidan, eftersom tekniska chefer behöver lite av varje, och rent tidsmässigt ägnar mest tid åt administration och projektledning. Det gör det extremt frestande att jämna ut könsfördelningen i chefsleden med hjälp av administrativt kunniga kvinnor med någon teknisk kompetens.

    Innan du åter börjar antyda att jag bara är anti-jämställdhet och inte förstår hur professionella organisationer fungerar, skall du veta att jag har jobbat åtskilliga år i mycket professionella organisationer, med väldigt god insyn dessutom. Jag har sett detta hända, och har kunnat observera effekterna. Man antar att, eftersom chefen har någon teknisk kunskap, kan hon delegera den tekniska analysen till experter. Problemen uppstår när frågorna blir tillräckligt komplexa; då krävs det avsevärt kompetens för att ens veta vilka experter man skall lyssna på. Jag har jobbat under såväl extremt erfarna och tekniskt kunniga chefer (inte alltid så administrativt skickliga, kanske), och administrativa chefer med ytligt tekniskt kunnande. Jag har dessutom varit teknisk chef själv, och expert. Jag anser mig ha mycket torrt på fötterna i denna fråga.

    sluta hacka på alla insatser som görs för att skapa jämnvikt.

    Temat på den här bloggen är, såvitt jag förstår, hur man skall uppnå riktig jämställdhet, där både män och kvinnor kan uppleva att de har lika förutsättningar. En grundförutsättning, bland många, är nog att inte automatiskt utgå ifrån att män som kritiserar satsningar på jämställdhet är ute efter att försvara ojämlikhet eller förtrycka kvinnor.

    Jag är helt för att man skall locka kvinnor till IT, och håller med om att mångfald på arbetsplatsen är bra. Jag har skrivit att jag själv varit ute i skolor och försökt locka tjejer att söka tekniska utbildningar. Jag har också på denna blogg lyft fram kvinnor inom mjukvarubranschen som jag själv tycker borde kunna vara starka förebilder.

    Om du trots det anser att jag är emot jämställdhet, får jag nog anta att du inte läst mina inlägg särskilt noga.

  48. Ulf Says:

    @kristina,

    Den enskilt svåraste parametern att få till var den mellan könen. Etnicitet var mycket lättare dvs att få invandrare på högre chefsposter. Men mycket har hänt sedan dess….eller?

    Jag kommer osökt att tänka på passagen i Hjernevask, där det talades om att män och kvinnor i 53 olika länder (i olika kulturer), visar upp väldigt lika preferenser – dvs män väljer rätt lika, tvärs över kulturgränserna, och kvinnor likaså.

    Det skulle kunna vara en förklaring till att det är lättare att få till etnisk mångfald. Det bygger förstås på att man är beredd att acceptera iden om att män och kvinnor prioriterar olika av naturen, och att kön inte (enbart) är en social konstruktion.

  49. Daniel Says:

    Fan också jag har suttit hela dagen och försökt att fundera ut en algoritm för att sortera en dubbellänkad lista, så snabbt som möjligt och utan att slösa minne.

    Jag antar att det är min vita hy, min heterosexuella läggning samt snopp mellan benen som hindrar mig från att tänka ut något bra.

  50. Ulf Says:

    @Daniel,

    Viss risk att tråden divergerar här…🙂

    http://stackoverflow.com/questions/3732580/c-bubble-sorting-a-doubly-linked-list

    …kanske kan ge någon inspiration?

Kommentera

