En grupp feminister har börjat fotografera män som sitter och skrevar med benen i kollektivtrafiken, och lägger upp bilderna på Facebook. Ovan ser du två sådana bilder.
Det hela är ett politiskt projekt. ”Förhoppningen är att få oss att ifrågasätta mäns vardagliga maktutövning”, skriver tidningen Södermalmsnytt.
Så här säger en av de ansvariga om sitt projekt (hon eller han vill vara anonym):
”Folk tycker att ‘man får väl sitta som man vill’ och ja, det får man. Men det är också viktigt att tänka på vad det innebär. Det här är ett tydligt sätt att utöva makt i en vardaglig situation. Det är viktigt att poängtera både för dem som tar mycket plats och för dem som inte gör det.”
Hon eller han säger på reporterns fråga att det inte vore lämpligt att lägga ut bilder på kvinnor i kjol som skrevar. Och lägger till:
”Men kvinnor gör inte så här och de har inte heller lika mycket makt som män”
Min kommentar: Oj så långsökt det är att kalla det manlig maktutövning att sitta bredbent. En floskel. En variant på könsmaktsordningen. Man blir så trött.
Efter vad jag kan se på de två bilderna i exemplet ovan, tillhandahållna av Södermalmsnytt, går skrevandet inte ut över någon annan. På den vänstra bilden är det gott om plats mellan den skrevande mannens ben och grannens ben, och på den högra bilden finns ingen granne alls.
Visst ser det ouppfostrat ut, om man tillämpar borgerliga Magdalena Ribbing-värderingar, att sitta på det här viset. Men det är många av båda kön som beter sig ouppfostrat i kollektivtrafiken och andra delar av det offenliga rummet. Själv får jag ofta en dörr i ansiktet från en kvinna (eller en man) som går alldeles före mig, till exempel. Och jag upplever det som lika vanliga att kvinnor/flickor blockerar vägen och inte flyttar på sig när någon måste passera som att pojkar/män gör det.
Är det kanske sexuella kopplingar som feministerna gör? Tycker de att manligt skrevande blottar könet och symboliserar mäns sexuella makt? I så fall skulle jag vilja leda in uppmärksamheten på olika sätt för kvinnor att utöva sexuell makt i det offentliga rummet. Exempelvis i form av extremt korta kjolar och djupa urringningar – båda mycket vanliga företeelser. Antijämställdisterna har missat något här.
Ta plats kan man göra på olika sätt i det offentliga rummet – inte bara fysiskt. En kvinna som går med högklackat på ett stengolv kan lätt dominera ett mycket stort utrymme på det akustiska planet under lång tid. Hon blir centrum för allas uppmärksamhet redan på långt håll, ljudet stegras successivt, hon passerar, alla tittar (det går inte att låta bli), och sedan fortsätter hon att dominera utrymmet akustiskt ett tag till medan klapprandet successivt tonar bort. Män som går förbi är ljudlösa och tar ingen plats alls i det akustiska rummet.
Hur är det med användning av stark parfym? Parfymanvändning är ett sätt att dominera det offentliga rummet, och ta plats där, på luktområdet. Ska det klassas som en form av maktutövning kanske?
Nej, kära feminister, lägg ned tramset!
Läs mer här. Tack för tipset, Fredrik!
07 december 2011 kl. 11:02
Ännu ett bevis för att vissa feminister över huvud taget inte är kloka i huvudet.
Att vi män sitter på det viset har ju främst med biologiska faktorer att göra, det vill säga hur våra kroppar är skapta. Det är helt enkelt förbannat obekvämt att sitta med benen ihop som man.
Detta var nog något av det mest infantila jag sett på evigheter.
07 december 2011 kl. 11:10
Det finns många liknande fall där kvinnor är värre än män, men som inte uppmärksammas, till exempel sätter de sin handväska och shoppingkassar på sätet bredvid, de sitter oftare än män med benen i kors och petar på mitt byxben med sina smutsiga skor, kvinnor vevar mycket mer med sin fria arm när de går osv.
07 december 2011 kl. 11:11
På den högre bilden sitter ju dessutom kvinnan som fotograferar med benen i kors, vilket inkräktar på killens plats mitt emot. Inte konstigt att han måste sära på benen!
07 december 2011 kl. 11:18
Väldigt tramsigt, dock inte tramsigare än de män som ofta sitter här i Genusnytts kommentarsfält och beklagar sig över att kvinnor dominerar dem med sin manipulativa sexuella makt. Förklara gärna skillnaden.
07 december 2011 kl. 11:18
Jocke: Håller med
När jag sitter ner faller mina ben ut sådär per automatik. Jag tror de flesta män sitter ”bredbent” av bekvämlighetskäl.
Kvinnorna ifråga kan ju testa ha någonting i skrevet med byxor på och se hur lätt hur bekvämt det är att ha knäna stängda.
07 december 2011 kl. 11:19
MEN HUR SITTER DET TREDJE OCH DE ÖVRIGA KÖNEN?
Detta vill jag (och med mig Tanja Bergkvist, Bo Rothstein och många andra) ögonblickligen veta!
Kanske vet denna FEMINISTISKA DRAGWORKSHOP:
http://transformation.kamplust.se/transformers.php
Apropå: Får denna fria teatergrupp – liksom SCUM-teatern – också ”kulturstöd” av skattemedel? Och i så fall hur mycket? Brukar den uppträda under skolornas särskilda jämställdhetstimmar? Om så – till vilken timkostnad?
”Matz Råzmark är queerorganisatör och performanceartist. Matz är lågutbildad inom teater, konst och genusteori.”
”Betz är en erfaren drag king, lesbisk agitator och gatukonstnär med pärlplattekonst som specialitet.”
07 december 2011 kl. 11:20
”Och visa tuttarna i urringningen” Kommenterade min fru ” är det inte en kvinnlig maktutövning. Har feministerna blivit galna?”
Ja, vad skulle jag svara på det.
07 december 2011 kl. 11:21
”Jämställdhetskampen” erövrar nya segrar! Så duktiga de är som kan ”provocera”. Lite statsbidrag på det så kan det nog bli ”karriär” av.
07 december 2011 kl. 11:29
Lär nu en läxa av detta, och läs aldrig mer Södermalmsnytt (o dyl). Den är skadlig, och håller max nivån av en skoltidning gjord av grundskoleelever.
07 december 2011 kl. 11:34
Män med makt åker inte tunnelbana.
07 december 2011 kl. 11:34
SÅ HÄR FUNKAR DET
http://transformation.kamplust.se/workshop.php
07 december 2011 kl. 11:36
Sätena i tunnelbanan är alltså anpassade efter kvinnor, KVINNOR ÄR NORMEN OCH MÄNNEN DET ANDRA KÖNET!
Eller nej just det, det där gäller ju bara om något är formgivet efter mäns behov.
07 december 2011 kl. 11:39
Rubrik: Varför kan inte feminister ta avstånd från SCUM-manifestet
https://www.flashback.org/t1728593p20
07 december 2011 kl. 11:46
Två anledningar till att män sitter mer bredbent generellt:
1: Vi har en kroppsdel som inte bara tar upp utrymme mellan våra ben utan som dessutom är biologiskt betingad att vara luftad så att den kan regulera sin temperatur mer noggrannt då det annars sänker vår fertilitet.
2: Vi har längre ben, sitter man bredbent har man mer möjligheter att sitta bekvämt, även kvinnor brukar sitta bredbent på barnstolar.
07 december 2011 kl. 11:48
Läget är svårt skall man besvara provokation med provokation eller skall vi förlita oss på sans och vett.
07 december 2011 kl. 11:52
Att vi sitter som vi gör har som sagt anatomiska orsaker. Det går naturligtvis att råda bot på den saken, men det vill vi inte.
Man väntar spänt på nästa sak att hacka på. Vad kan det bli? Att våra fötter är större och tar mer plats i tunnelbanan? Att vi i genomsnitt är både längre och tyngre och tar mer plats? Större lungor och tar mer syre?
Varför helt enkelt inte förbjuda oss att åka i tunnelbanan helt och hållet?
Det här var något av det ynkligaste jag sett på länge.
07 december 2011 kl. 11:52
Tja då är det väl bara att ansöka om statliga bidrag och ge sig ut och fotografera skrevet och urringningen på kvinnor med korta kjolar och urringat till naveln. Så djävla korkat!
07 december 2011 kl. 12:02
Ytterligare ett exempel på feminismens desperation i jakten på att visa att kvinnor egentligen är underordnade.
Vi kanske skulle påbörja en kontrasamling med exempel på kvinnor som drar nytta av sitt kön eller könsroll för att nå sina mål.
07 december 2011 kl. 12:07
Så fruktansvärt barnsligt.
07 december 2011 kl. 12:07
Nej, om en kvinna tar plats är det bara bra. Eftersom män, per definition, har mer makt än kvinnor, kan man inte invända mot kvinnor som tar plats. Kvinnor kan möjligen jämna ut maktfördelningen lite, men patriarkatet finns ändå där och förtrycker.
07 december 2011 kl. 12:08
Som mànga har skrivit, kvinnor har ju inte det dàr extra kòttstycket att tànka pà, dà kan man rulla ihop sig utan att lida. Vakna! In i matchen tjejer! Undrar vad de feministiska mànnen har att sàga om detta, eller de àr sà jàvla fòrstòrda och hjàrntvàttade?
07 december 2011 kl. 12:10
Tramsigt!
Lagligt?
Skaffa ett jobb eller ett riktigt intresse.
07 december 2011 kl. 12:11
Antijämställdisternas argument tryter. Bara att låta passera (såvida de inte får offentliga bidrag till sitt fotograferande).
07 december 2011 kl. 12:16
Backlash: Tummen UPP! 🙂
07 december 2011 kl. 12:22
Undrar hur långt dessa barnsligheter skall kunna gå!
Men det är egentligen utmärkt, för argumenten som Pär m.fl tar upp, visar på ett mycket större problem – den sexuella uppmärksamhet och makt som många kvinnor ogenerat utövar, genom sin frihet att klä sig som de vill, kort kjol, högklackat, parfym osv.
07 december 2011 kl. 12:22
En manlig vän vid universitet berättade att han som doktorand haft ett vanligt kollegialt samtal på stående fot med en kvinnlig doktorand, som uppenbarligen var genustroende. När samtalet var slut och de skulle gå åt skilda håll, hejdade kvinnan honom och påtalade att han stått med armarna i kors under hela samtalet, och att detta var ett tydligt fall av manlig maktutövning och en härskarteknik från hans sida.
Bortser man från att det är trams, så kan man jämföra med ben som skrevar, där istället det att inte lägga lemmarna i kors ses som manlig maktutövning.
Man undrar hur man som man ska bete sig för att undvika den här typen av genusfeminsitisk maktutövning och förtryck av oss judar… förlåt… av oss män.
07 december 2011 kl. 12:29
Det kan ju vara arrangerat =P.
Men hur som så verkar ju killen på högra bilden ha en fot mellan sina ben =P.
(Själv kan jag inte sitta med benen ihop, då jag har ljumskbråck för tillfället)
Sen har det ju också varit jäkligt obekvämt att göra så innan också. (Pga skillnader i anatomi)
07 december 2011 kl. 12:31
OT
Män för jämställdhet och stadgar.
(nummer 2)
”MfJ verkar för jämställdhet, för kvinnofrid, för att synliggöra könsmaktordningens inverkan på kvinnor och män, samt mot mäns våld och övergrepp.”
Finn flera fel 😉
***********************************
Jämställdhet är ett missbrukat ord, läs och förstör din dag.
http://www.jamstalldskola.se/fallgropar/fallgropar.shtml
***********************************
Från SKR
http://www.kvinnojouren.se/fakta/feminism-och-jamstalldhet/vad-innebar-jamstalldhet
Målet för den svenska jämställdhetspolitiken är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv. Regeringen har satt upp fyra delmål för att nå dit:
• Jämn fördelning av makt och inflytande.
• Ekonomisk jämställdhet
• Jämn fördelning av det obetalda hem- och omsorgsarbetet
• Mäns våld mot kvinnor ska upphöra
Ovanstående mål handlar inte om jämställdhet. Vi ser mansdiskriminering i sin ädlaste form. Individuell kompetens och förmåga, glöm det.
Kommer ligga lågt några dagar eftersom jag blir så ledsen och frustrerad av all orättvis feministpropaganda.
Sorry för OT Pär du gör ett fantastiskt jobb.
07 december 2011 kl. 12:35
Radikal feministiskt maktutövande mot män, ett exempel på härskarteknikerna som radikal feministerna använder (som de är väldigt upptagna av och fokuserade på, deras egen konstruktion, som finns där i deras medvetande, selektiv varseblivning, vanföreställning, som de själva skapat och fokuserar på.) Anledninge att denna feministiska aktion väcker stara känslor antar jag är att de här angriper oskyldiga mäns bilogiska ursprung. Anledningen att pungen sitter på utsidan är för att den behöver hållas kyld, om den är för varm för länge kan det leda till infertilitet eller slöa spermer, därför är den konstruerad på detta sätt. Det gär även ont om pungkullorna kläms och kan orsaka magont, därför är det naturligt för män att sitta på detta sätt. Av manshatarna/radikalfeministerna att angripa detta, kan jämföras med om en ovanligt korkad kvinnohatare skulle hävda att kvinnor som har bröst måste linda överkroppen så att brösten inte står ut för att det kan väcka anstött eller vara där för att dominera. Men vem skulle överhuduvtaget komma på en sådan absurd idée.
07 december 2011 kl. 12:36
Löjligt att fotografera och lägga ut på nätet dock upplever jag extremt otfa som kvinna att män som sätter sig bredvid mig helt plötsligt öppnar och ”skrevar” så att jag knappt får plats och får ont trots att jag satt där först! om man då själv börjar skreva för att poängtera deras beteende så får man sura miner, helt otroligt.
Är det så obekvämt att man inte kan sitta med benen ihop (konstig eftersom vissa män tydligen kan det- till och med de flesta på bussen och min sambo klarar det fin fint också) så kanske man ska stå då istället för att bre ut sig på bekostnad av någon annan. Och nej det gäller inte alla män men förvånansvärt många.
07 december 2011 kl. 12:43
Angående kropsspråk som kommenterades tidigare så kan armar i kors och ben i kors även tyda på osäkerhet, eller att man känner sig obekväm och vill skydda sin integritetsfär, om man känner sig angripen. När man är avslappnad så är det lättare att hålla armarna nere, eller sitta bredare isär med benen, när man inte behöver skydda sig, men det kan naturligtvis variera från situation till situation och inget i livet är svart eller vitt. (För mycket svart och vitt tänkande när man inte ser nyanserna där emellan eller bara ser saker blint ur ett perspektiv kan indikera psykisk sjukdom.) Tänkande som ofta uppkommer i sekter där det endast råder en blind uppfattning där man inte är öppen för nyanserna.
07 december 2011 kl. 12:45
Detta är rent och skärt TRAMS. De ser ju fanimej förtryck i allting, hur långt skall detta gå…? Även om jag tycker det är bra att liknande tramsgrejer kommer upp till ytan så att man får se vad de verkligen står för, så är risken att ju fler sådana här vansinnes/tramsprojekt desto mera ”normaliserat” blir det. Seriöst, det måste bli ett slut på det här.
För övrigt hittade jag inte gruppen på facebook, kan Pär länka?
07 december 2011 kl. 12:50
Jag kan inte ens sitta med benen i kors som kvinnor ofta gör. Betyder det att jag är naturlig ledare (och extra mycket kvinnoförtryckare)?
Feministerna som hittat på detta är förstås bara barnsliga — men det var ju ingen nyhet att det förhåller sig så.
07 december 2011 kl. 12:57
Jag vet inte om skall skratta eller gråta, men detta är nog bland det mest korkade jag sett. Det kanske är en satir över radikalfeminismen? Man undrar… Dessutom så verkar det som mannen på den högra bilden nog mer verkar underlätta för kvinnan att lägga benen i kors än att bre ut sig i någon ”manlig maktposition”. Men egentligen borde vi vara tacksamma. Forstsätter feminsmen med liknande aktioner, för att avslöja manlig makt, så tar de frivilligt de första spadtagen att gräva sin egen grav.
Clas
07 december 2011 kl. 13:02
Huvudsaken är ju att feministerna har riklig tillgång till skattemedel…
Annars vore de kanske tvungna att skaffa riktiga jobb!
07 december 2011 kl. 13:05
http://www.dn.se/sthlm/gratis-mammografi-ska-fa-fler-att-undersoka-sig
Och när kommer de gratis prostataundersökningarna?
07 december 2011 kl. 13:14
[…] GenusNytt 2011-12-07, 14:13 (uppdaterat 2011-12-07, 14:13) | Kategori(er): Inrikes […]
07 december 2011 kl. 13:15
När man trodde att galenskaperna snart skulle vara slut efter Assange-affären så kom SCUM-manifestet. Men SCUM hjälpte oss alla jämställdister att se radikalfeministernas verkliga ansikte och mål.
Och nu har vi SKREV-manifestet. Slutsatsen MÅSTE vara att dessa smågrupper eller individer har svårt att leva i ett normalt samhälle och anpassa sig till ett normalt omgänge och liv. Finns det hjälp?
Det kanske är som El-överkänslighet. Inte många som tror på det men det finns individer som säger sig lida av det.
07 december 2011 kl. 13:15
Man brukar ibland ha bloopers under eftertexterna i filmer. Snart så kommer vi se vilka som finansierade spektaklet. Sen är det slut. Det här är exakt samma sak.
07 december 2011 kl. 13:18
Jag tycker det är en kränkning antijämställdisterna håller på med när dom smygfotar männen, likartat det där med att fota snygga killar i tunnelbanan, om det omvända gkordes skulle antijämställdisterna kalla det ”grisigt”.
Jag måste dock tillstå att jag tycker det är lite löljligt när andra män sitter överdrivet bredbent, jag försöker faktiskt låta bli. Dessutom (ursäkta mig) siktar jag på porslinet när jag kissar, så att det inte skall låta som man spolar toan med en brandslang, något som många män OCH kvinnor dock gärna gör.
07 december 2011 kl. 13:24
Själv brukar jag gå runt på tunnelbanan och fota tjejers tuttar och rumpor, för att visa på deras maktutövande. =D
Nä, det är som alltid med feminister, de fokuserar på män penis och hittar på nån förevändning för att de ska verka mindre perversa.
07 december 2011 kl. 13:24
Kvinnor flyttar väldigt sällan på sig i det offentliga rummet, mycket vanligare med män som tar hansyn och försöker vara trevliga mot varandra.
07 december 2011 kl. 13:27
Vad rättfärdigar radikal stasfeminismen i Sverige?
#Män har för krokiga näsor som stör,sitter bredbent, toppstyrningen inspireras av: scum;en man, läs andy w antar inte ett manuscript och ska därför skjutas, män tar alla högskoleplatser,styrelse poster,jobb och förtrycker kvinnor.
Alla män är potentiella våldtäksmän. De ska utrotas!
#Statens institut för rasbiologi aka genus och feministisk forskning i Uppsala
#Regeringens miljard satsning på Mäns våld mot kvinnor
# Regeringens bygger (s) 90tals satsning på ”Slagen dam” av Eva Lundgren jämför med Myten om mäns våld http://www.newsmill.se/node/6448 och http://www.dn.se/debatt/jag-riskerar-helt-medvetet-fortroendet-for-rattsvasendet
#ROKS-utan insyn och kontroll
# Feministiska privilegier som Icke likhet inför lagen vid icke könsneutral lagstiftning.
# Radikalfeministisk rättsstat.
Valerie Solanas,Ilse Koch ”Buchenwalds häxa” och Scum feminister i Sverige mfl
Högst berättigad fråga ”Varför tar inte kvinnor och feminister avstånd från Scum?
07 december 2011 kl. 13:29
Om det nu är så att mäns anatomi förklarar varför män sitter bredbent så kan man ju konstatera att säten i t.ex. tunnelbanan inte är anpassade efter män. Hur var det nu med feministernas påståenden om att samhället är byggt av män, för män osv. Och det här med att kollektivtrafiken ska genusanpassas, hur går det med det?
07 december 2011 kl. 13:29
Varför protesterar människor
07 december 2011 kl. 13:30
Tips: 349 feminister debatteras jämställdhet. Snart i Riksdagsdebatt på Svt.
07 december 2011 kl. 13:32
När man trodde botten var nådd, kommer alltid någon feminist med spade och hacka ivrig att försöka gräva djupare.
Jag har efter många år av idrottsutövande blivit ganska stel och har väldigt svårt för att sitta med benen i kors + att det inte är så skönt för det heliga att klämmas ihop.
Det är dags att sätta ner foten mot idioti som detta. Det är nog med tramset, spyr på det snart.
07 december 2011 kl. 13:35
Argh! Nu blir jag så sur att jag nästan skriver med bara versaler men jag skall hålla tillbaka! Dock har jag i flera år nu retat mig på alla tjejer som sitter med benen i kors i tunnelbanan. Det adderar bara ca en decimenter till deras benlängd (i knähöjd) men alla som suttit på en full t-banevagn vet hur mycket den decimetern spelar roll.
Inte nog med att det blir trångt, deras övre ben hamnar 2 decimeter ovanför golvet och deras leriga fotsulor lämnar märken på mina byxben. Otroligt irriterande. Slutligen känns det obehagligt – kräkning av min integritet – när de sitter med sitt ena ben mellan mina. Kanske för pungen är känslig och instinkten vill skydda den, vad vet jag, men obehagligt är det iaf.
Kontentan: Det är MÄNSKLIGT ohyfs att sitta fel, inte manligt! Idioter!
07 december 2011 kl. 13:41
Mattias,
Vet vad du menar. Kvinnor har betydligt värre beteende än män vad gillar att sitta på tunnelbanan vilket fler påpekat här och vilket också varit kontentan när dylika diskussioner förts tidigare.
07 december 2011 kl. 13:50
@Mattias,
Hehe,
http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/03/28/benfrid/comment-page-7/
Ni skulle vara lika obekväma då. Undrar hur ni skulle lösa det?
😀
07 december 2011 kl. 13:51
[…] SödermalmsnyttGenusNytt […]
07 december 2011 kl. 13:51
Pojkar och män som läser här. Var stolta över de ni är låt inte feminismen definiera er. Strunta i vad de försöker tuta i er. Upp med bröstet, bresa på tunnelbanan om ni känner för det. Känn ingen skuld eller skam för vad någon annan har gjort. Protestera mot feminismen!
Flickor och kvinnor, ni är inga offer. Män är inga odjur. Låt inte feminismen trycka ner er. Var stolta, ta plats. Ni behöver ingen särbehandling för att lyckas i livet. Försök alltid att se jämställdhet ur mäns synvinkel också.
Feminism, nej tack!
07 december 2011 kl. 13:52
det här måste väl ändå vara ett skämt va.
07 december 2011 kl. 13:54
Bara jag som inte kan se någon sådan grupp på facebook?
07 december 2011 kl. 14:01
Nu väntar jag bara på att Per (med e) och Sam skall dyka in och förklara för oss hur bra sådana här feministiska män är för samhället i allmänhet och därmed för oss män…
…Ja d..r, detta torde vara det slutgiltiga exemplet på att svensk feminism totalhavererat!
07 december 2011 kl. 14:01
För en genuslobotomerad könsmarxist som pinsamt förutsägbart snöat in på *makt* och förnekelse av biologiska fakta, är det som bekant oöverstiglig överkurs att överhuvutaget använda hjärnan. Könskommunistdogmerna är ju bekvämare.
För hade feminist-tanterna med sjuklig penisavund, smygkommunisterna, lyckats använda sin medfödda hjärna, och applicerat occham’s razor: Då hade de kommit fram till verkligheten att det, inte minst, faktiskt är oerhört bekvämt att sitta bredbent av könsanatomiska skäl.
Men detta är som sagt, och som bekant, onåbar överkurs för den offerkoftade och manshatiska feministen, som snöat in på sin sjukt vinklade, könsmarxistiska genusfantasi.
07 december 2011 kl. 14:03
Freud skulle ha kallat detta för ”penisavund”.
Om ni vill ta ett foto på mig när jag sitter bredbent på bussen så bara säg till, för all del. Jag kan posera också. Sen kan ni tok-onanera bäst ni vill.
07 december 2011 kl. 14:08
I helgen blev en 29-årig kvinna brutalt gruppvåldtagen på en flyktingförläggning i Mariannelund av uppemot elva olika män från Mellanöstern. Och feministerna oroar sig över hur män sitter när de åker tunnelbana?!?
07 december 2011 kl. 14:25
@Mattias
Det gäller att prioritera rätt, hur män åker tunnelbana är minsann ett allvarligt och stort antijämställdistiskt problem. Män skall minsann inte tro de får sitta hursomhelst.
07 december 2011 kl. 14:34
”Folk tycker att ‘man får väl sitta som man vill’ och ja, det får man. Men det är också viktigt att tänka på vad det innebär.”
Enligt VEM då? Baserat på VILKA belägg då? De här personernas lärare verkar ju vara religösa sektledare som kan lära ut vad f-n som helst som feminister sedan helt okritiskt tror på och sprider vidare.
”Det här är ett tydligt sätt att utöva makt i en vardaglig situation. Det är viktigt att poängtera både för dem som tar mycket plats och för dem som inte gör det.”
Påstår VEM då? Vem är dessa personers lärare och vad sjutton är KÄLLAN till de påståenden som görs. Här verkar man ju testa hur mycket trams man kan hitta på och komma undan med.
”Hon eller han säger på reporterns fråga att det inte vore lämpligt att lägga ut bilder på kvinnor i kjol som skrevar. Och lägger till:””Men kvinnor gör inte så här och de har inte heller lika mycket makt som män”
Mona Sahlin har uppenbarligen mer makt än de flesta män och hon är ju kvinna så med samma logik skall väl hon sitta spagat på stolarna? Detta är bara för mycket.
”Visst ser det ouppfostrat ut, om man tillämpar borgerliga Magdalena Ribbing-värderingar, att sitta på det här viset.”
Till skillnad från att smygfota folk mellan benen som ser oerhört uppfostrat ut?
Den enda som utövar MAKT här är personerna som vill sitta och tolka vad andra gör och sålunda tvinga folk att varje vaken sekund på dygnet TÄNKA vad de gör och kolla upp så det inte är nån påhittad regel de bryter.
Avslutningsvis ”If men have the POWER how come women MAKE the rules” Om nu de här personerna saknar makt, hur kan de ha makten att bestämma hur andra skall FÅ sitta?
Moment 22 om något.
07 december 2011 kl. 14:35
Vet ni vad jag stör mig på? Kvinnor som är uttråkade under kollektivfärd och prompt måste ringa och snacka skit med sina väninnor… endast för att inte känna sig så livsfarligt uttråkade. Det om något är hänsynslöst beteende.
Egentligen tycker väl den här typen av feminister att män skulle förpassas till en liten bur längst bak med endast ståplats, fraktade, packade som historiskt oönskade, till arbetsläger där de tvingas sy fittvärmare till lesbiska kulturarbetare och ‘genusvetare’.
07 december 2011 kl. 14:38
Seriöst, är ni helt dumma i huvudet? Snacka om att ni har 0 respekt från min sida era idioter.
07 december 2011 kl. 14:42
Jag har suttit bredvid åtskilliga kvinnor som sitter så här eller tar upp för mycket plats på andra sätt. Om män utövar makt genom att göra detta, vad gör i så fall kvinnorna?
Sedan är det väl inte så svårt att säga till den som tar upp för mycket plats, oavsett vilket kön de har. De flesta brukar flytta lite på sig i det läget.
07 december 2011 kl. 14:42
Håller med om att somliga är ouppfostrade när man åker kollektivt men inte att det skulle vara speciellt manligt. Den värsta gruppen är nog unga tjejer. Brukar skräna högre än någon annan och borra in sina skitiga skor i sätet. Inte lyfter de sin väska heller när bussen är full och den enda lediga platsen råkar vara där den ligger.
07 december 2011 kl. 14:43
Hur är det med kvinnor som simmar i bredd i motionsbanorna i simhallen? Istället för att simma in till kanten så att snabbare simmare kan köra om brer de ut sig i bredd, maskar och pratar. Påfallande ofta med parfym, vilket luktar i vattnet efter dem. Brer ut sig i det offentliga rummet. Roff roff!
För att inte tala om mammor med var sin barnvagn i bredd. De brer inte bara ut sig över hela gångbanan, men även brevidliggande cykelbana. Plingar man får man dödsblicken. Roff roff!
Dags att ta fram mobilkameran och hänga ut på nätet…
Eller så växer man upp.
07 december 2011 kl. 14:46
Vi bryr oss väldigt lite, Kristoffer.
07 december 2011 kl. 14:50
@kristoffer,
Vilka är det som du har 0 respekt för?
07 december 2011 kl. 14:51
feminism är ett sjukdomstillstånd…
hah hah haa… all time low…
07 december 2011 kl. 14:53
3 mammor med barnvagn i bredd på cykelbanan. Gör dom detta för att visa för mig som man att dom har makten över barnen?
07 december 2011 kl. 15:02
Jag har inte läst alla kommentarer, men de jag läst talar ofta om att män har en biologisk orsak att sära på benen, eftersom de vill hålla lägre temperatur i paketet. Som sexnörd tycker jag att det argumentet är intressant – för kvinnor har precis lika mycket anledning att sära på benen, rent anatomiskt. Det är inte bra för vulvan att vara instängd, ett kvinnligt underliv mår bra av att luftas och inte vara ihoptryckt.
07 december 2011 kl. 15:03
Klas Mattson skriver:
”Två anledningar till att män sitter mer bredbent generellt:
1: Vi har en kroppsdel som inte bara tar upp utrymme mellan våra ben utan som dessutom är biologiskt betingad att vara luftad så att den kan regulera sin temperatur mer noggrannt då det annars sänker vår fertilitet.
2: Vi har längre ben, sitter man bredbent har man mer möjligheter att sitta bekvämt, även kvinnor brukar sitta bredbent på barnstolar.”
Till detta ska man lägga att kvinnans och mannens bäcken skiljer sig åt ganska mycket. Det kvinnliga bäckenet är bredare än mannens och det är betydligt enklare rent anatomiskt för en kvinna att sitta med korslagda eller hophållna ben än vad det är för en man. Men några sådana skillnader inser naturligtvis inte galningar av det här slaget.
07 december 2011 kl. 15:05
Fan Joel hann före mig.
Cykelbanor är väl en sak, i köpcentrat, i kollektivtrafiken och på trottoaren etc står dessa fyrhjulade pansarvagnar med tyll, blöjor och tuggleksaker i vägen för oss män när vi försöker utföra vårt arbete, ärenden och andra viktiga ting.
Håll med om att det måste vara det yttersta beviset på kvinnans makt över mannen i vardagen…. *Ironi*
//Mr G
07 december 2011 kl. 15:06
En stilla undran är ju hur mycket av mina pengar de fått för att ”forska” omkring vilken sittställning jag har…
*Man tar sig för pannan*
//Mr G
07 december 2011 kl. 15:14
Leif:
Tack! Äntligen en person som påpekar det helt uppenbara faktumet att man som man kan tvingas sitta bredbent pga stolar konstruerade för folk runt 1,70. Detta gäller såklart även de kvinnor som är över 1,80 men av naturliga skäl trots ”könet är en social konstruktion” är det inte lika många kvinnor som är 1,80 långa.
07 december 2011 kl. 15:14
Det kanske dummaste jag sett/hört på hela året. Snälla feminister, ha gärna era politiska hypoteser, men låt bli att ofreda vanligt folk som inte vill vara med i leken!
Tack ska ni dock ha, för de fina exempel på att män inte förtjänar visas samma respekt som kvinnor. Hade det varit en man som smygfotat kvinnors skrev hade det setts som oerhört kränkande. Påstår man sig vara underordnade män som grupp kan man visst komma undan med lite vad som helst.
07 december 2011 kl. 15:25
Är det inte så att män faktiskt måste sitta lite bredbent, eller inte måste men, för att ge plats åt det som kvinnor inte har mellan benen?
Hur bekvämt är det för män att pressa ihop låren?
Klämmer det inte åt på ett obehagligt sätt?
07 december 2011 kl. 15:26
Nisse:
”När samtalet var slut och de skulle gå åt skilda håll, hejdade kvinnan honom och påtalade att han stått med armarna i kors under hela samtalet, och att detta var ett tydligt fall av manlig maktutövning och en härskarteknik från hans sida.”
Där ljög hon. I den mån det betyder någonting så innebär armar i kors dvs ”stängt kroppspråk” att man är på försvar. Alltså att man utsätts för makt från någon annan och begränsar dess effekter med distans.
Förvånar mig inte alls han skyddade sig från hennes otillbörliga påverkan.
07 december 2011 kl. 15:27
Hm, såg nu att fler skrivit samma som jag. Förstår inte varför eller hur de ens orkar??
Och det här får de forskningspengar för?? Sanslöst!
07 december 2011 kl. 15:28
Ett tips som kan vara intressant
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article14045291.ab
Kanske en möjlighet att debattera lite mindre PK i tv? Själv gillar jag Betnérs vassa, ironiska tunga 🙂
07 december 2011 kl. 15:36
Om en man går runt i t-banan och fotograferar kvinnors ben ligger eptitetet gubbslem nära tillhands. I själva verket är bilderna en diskret maktdemonstration: det kvinnor får göra får inte män göra.
07 december 2011 kl. 15:49
@Tanja Suhinina
Nu har vi killar ju faktiskt någonting mellan benen som tar upp plats och då är det helt enkelt jävligt obekvämt att sitta med benen i kors.
Kan det inta vara så att dessa smygfotograferande antijämställdister helt enkelt är pilska tjejer som får sexuell utdelning av smygfotograferandet, sitter med benen i kors och smygonanerar, för det är väl hyfsat vanligt med smygonanering bland tjejer eller?
07 december 2011 kl. 15:51
Franska maktmän skrevar mer sällan. Jag vet inte vad det beror på. Jag kan själv sitta som en tjej utan att besväras av det men jag har väldigt öppna höfter för att vara en man.
07 december 2011 kl. 15:52
Glömde länken.
07 december 2011 kl. 15:55
@Tanja: ”för kvinnor har precis lika mycket anledning att sära på benen, rent anatomiskt. Det är inte bra för vulvan att vara instängd, ett kvinnligt underliv mår bra av att luftas och inte vara ihoptryckt.”
Hear, hear! 😉
…skämt åsido: Jag vet ju av olika skäl (X och Y) inte hur det är för dig, men säg mig – inte har du väl två lika ömtåliga och ömma saker som kan hamna i kläm just där?
…Kan inte undgå att fundera på om detta är samma diskussion som ibland dyker upp där kvinnor upprörs när (andra) män (än Michael Jackson) rättar till ”paketet”…
De förstår inte att grejorna ibland kan hamna så illa till att smärtan blir omöjlig att bortse från…
…och innan nu nån kvinna kommer med snacket om mäns låga smärttröskel så minns att det där paketet är försett med ett biologiskt betingat extraskydd just för er (och era framtida barns skull) skull…
07 december 2011 kl. 15:57
Maktutövning genom att sitta bredbent måste vara bland det dummaste och mest långsökta jag hört. Undrar om man ska gå runt och fota tjejers urringningar för att visa vilken sexuell makt dom besitter.
Nej, feminister, ni gör faktiskt parodi på er själva den här gången.
07 december 2011 kl. 16:01
Det finns feministiska kurser där man lär ut till kvinnor att sitta bredbent att ta plats.Och att det är maktutövning när män sitter bredbent verkar som dom har gått på den kursen
07 december 2011 kl. 16:08
Barfota och Lövet:
Nej, jag har ingen pung. Men jag har blygdläppar, inre och yttre. Och en massa vulva i övrigt. Och ja, de kan behöva rättas till, t ex om trosorna åkt in innanför. Och ja, vulvan ska luftas och inte tryckas ihop för att må bäst.
Jag tror inte det är hyfsat vanligt med smygonanering bland tjejer, men jag tror det förekommer.
07 december 2011 kl. 16:11
@Lövet,
Nu är det väl så att de flesta studier indikerar att män har högre smärttröskel än kvinnor?
Se t.ex.
http://www.anesthesia-analgesia.org/content/97/5/1464.short
07 december 2011 kl. 16:33
Tycker alla vi riktiga macho-män ska lära oss gå ner i Spagat så att vi VERKLIGEN kan visa vår makt över kvinnosläktet.
Lite bredbent? Vad är det för larv – jag har svart bälte i Kama Sutra och demonstrerar det mer än gärna på tunnelbanan! =P
07 december 2011 kl. 16:41
@Tanja Suhinina
Kommer inte ihåg men det är många år sedan jag läste om just det här med smygonani bland tjejer, kommer tyvärr inte ihåg var eller i vilket sammanhang men det handlade i princip om att tjejer hade så många fler möjligheter att få småorgasmer genom diverse knipningar, tryckningar o.s.v. Nåja det spelar ingen roll, jag missunnar ingen detta men jag tror att smygfotograferande av männens skrev kan ge samma sexuella kick för dessa tjejer som den kick en fönstertittare eller smygtittare kan få, kanske en form av sexuellt ofredande rent utav. Vad tror du?
Ja eller, skit samma tycker bara hela den här grejen är totalt idiotisk.
07 december 2011 kl. 16:42
Detta är nog det starkaste beviset jag hitills sett på vissa feministers penisavund.
Hälsningar
från en STOLT SKREVARE
———————————–
För övrigt:
citat: ”Hur är det med användning av stark parfym? Parfymanvändning är ett sätt att dominera det offentliga rummet, och ta plats där, på luktområdet. Ska det klassas som en form av maktutövning kanske?”
För att inte tala om kvinnors ständigt praaaaatande!
07 december 2011 kl. 16:49
Känner bara att jag måste erkänna att jag sitter bredbent för att jag vill förtrycka kvinnor.
(Inte för att det gör ont när jag har benen ihop)
07 december 2011 kl. 16:53
Tips till praktiska övningar för feministtokar:
1. Ta två ägg!
2. Ta en korv i vanlig storlek!
3. Stoppa allt i trosor!
4. Åk med ”bagaget” i kollektivtrafiken!
5. Ta en bild på dig själv när du sitter i kollektivtrafiken!
Lycka till!
Hälsningar från en mycket nyfiken man.
07 december 2011 kl. 16:58
rättelse: feministtokOr
07 december 2011 kl. 16:59
Löjligt
07 december 2011 kl. 17:04
Nyfiken,
Om de är stora som ägg är det nåt som är fel….kontakta din husläkare.
07 december 2011 kl. 17:17
Det saknas knapp för att dela på fb!
Kan du inte lägga till en sådan?
Om inlägget: helt sant i alla dess delar!
/Skvitt
07 december 2011 kl. 17:32
När jag läste inlägget så kollade jag hur jag själv satt på kontorsstolen. Precis som männen på bilden, ganska bredbent. Det har ingenting med ”makt” att göra, det är naturligt bekvämt. Alla som inte är totalt genom-introktinerade förstår ju dock på en gång att tok-feministerna är ute och hatar som vanligt.
07 december 2011 kl. 17:48
Jag fick faktiskt kritik på just detta på läkarutbildningen.
Vi hade övningar när vi skulle ha ett öppnande med en patient, och en lärare (utbildad i Medicin och. . . Genus.) Den enda kritiken jag fick av läraren var att jag satt på ett för ”dominant sätt”… Jag undrar verkligen om patienterna i Sverige gör samma värderingar som genusvetarna..
07 december 2011 kl. 18:06
Petter:
Folk föredrar nog dominanta läkare framför inkompetenta läkare som i jämlikhetens namn ber patienten att göra läkarens jobb. (Det är inte jag som skall säga vad du har, det är du som skall göra det)
07 december 2011 kl. 18:11
Hur vet fjortisarna bakom detta infantila trams, att det är män och inte ”hen” som sitter där och bräsar med benen?
Tänk vad besviken Moira Von Wright skulle bli på er.
07 december 2011 kl. 18:22
Medicin mot den sjuka feminismen
http://register-her.com/register/
07 december 2011 kl. 18:39
Jag åker kollektivt ganska ofta och min uppfattning är att män i allmänhet inte sitter på det där viset, och de som gör det är i regel storväxta. Men utifrån ett feministiskt perspektiv har inte kroppshyddan med saken att göra, utan det handlar om ett maktutövnade. En liten fundering: Om jag ställer min väska på det tomma sätet bredvid, utövar jag makt då?
07 december 2011 kl. 18:49
Valeria,
”utifrån ett feministiskt perspektiv har inte kroppshyddan med saken att göra, utan det handlar om ett maktutövnade. En liten fundering: Om jag ställer min väska på det tomma sätet bredvid, utövar jag makt då?”
Utifrån ett feministiskt perspektiv – är du man eller kvinna? Är du man så kan det ses som ett maktutövande, ja.
07 december 2011 kl. 19:14
Som riddaren av den sorgliga skepnaden drar feministerna fram och fäktar mot väderkvarnar.
Hur kan någon tro att män som sitter bredbent gör det för att utöva makt? Det är något osunt över det tankesättet.
Varifrån kommer det? Troligen från någon form av genusundervisning. Våra studenter behöver få lära sig mer av att kritiskt granska!
Fast vad kan vi förvänta oss när t.o.m. riksdagen lät sig luras att köpa in de så kallade vattenvirvlarna till riksdaghuset?
07 december 2011 kl. 19:30
Förmodar ett dessa feminister enbart fotografera vita etniska Svenskar.
När invandrarsnubbar vräker ut sig över två tunnelbanestolar och skrevar maximalt med benen är det för feminister förmodligen ett tecken på underkastelse och bör förlåtes.
07 december 2011 kl. 19:30
Alltså, jag tycker inte ens man behöver försöka försvara eller förklara varför många män sitter bredbenta. Varför skulle man det, det är ju inget ”fel” att sitta så.
Det vore som att försöka försvara eller förklara varför en del människor har längre hår än andra. Det enda svar som duger är ”jaså”.
07 december 2011 kl. 19:47
Tur, Aktivarum.
Med tanke på att genusforskare tidigare hävdat att anledning att kvinnor har svårare för fickparkering är att de blir mindre smidiga då brösten är i vägen när de ska vända sig om så borde de inte ha svårt att fatta varför killar oftare sitter bredbent..
07 december 2011 kl. 19:57
Sitter man avslappnad så faller sig benen helt naturligt på ett sådant sätt. Nog om det. Däremot upprör kvinnors sexutpressning mot män mig återigen. Motmedel mot detta vore att helt punktera kvinnornas kartellbildning. Konkurrensen fungerar dåligt. En herrmanual rörande import av kärlek och sex vore på sin plats där olika länder rankas, samboavtal och annat tas upp.
07 december 2011 kl. 19:58
Ingen förbjuder kvinnor att sitta på samma sätt.
07 december 2011 kl. 20:07
Jag brukar sitta så där på T-banan men först stoppar jag in två hoprullade sockor innanför kallingarna och längs med vardera benen så.det see ut som 2..
Det är så.oerhört kul att se dessa förvånade blickar. 🙂
07 december 2011 kl. 20:08
@ Petter
Kvinnor som backar in i andras bilar kanske utövar makt på bilarna i fråga? 😉
07 december 2011 kl. 20:28
”Men kvinnor gör inte så här och de har inte heller lika mycket makt som män”
Det torde finnas åtskilliga skäl till att män ”skrevar med benen”. Könsorganens utformning skulle till exempel kunna utgöra en av många förklaringar till en olikartad sittställning män och kvinnor emellan. Även höftpartiets utformning hos män resp kvinnor skulle kunna utgöra en förklaring till en olikartad sittställning. I feministernas skeva verklighetsuppfattning finns en och endast en förklaring: könsmaktsordning.
07 december 2011 kl. 20:33
Det är bara en massa trams som de håller på med! Som sagt, det finns sjukt många tjejer/kvinnor som också sitter på detta vis. Och den största anledningen till att man sitter så är för att det bekvämt. Jag tror ju dock inte att man sitter så där bredbent när det sitter en annan person bredvid en.
Sådana überfeminister gör mig bara helt galen, de letar livet av sig för att hitta ”brister” eller ”fel” som vi män gör. Bara de här små, små, små sakerna tar de upp och försöker göra det till något stort. Som jag sa innan, tjejer sitter också så.
Seriöst nu, har ni inget vettigt att komma med så ska ni bara sitta ner (bekvämt som vi gör) och vara tysta.
Tack för mig.
07 december 2011 kl. 21:08
[…] ”Förhoppningen är att få oss att ifrågasätta mäns vardagliga maktutövning”: https://genusnytt.wordpress.com/2011/12/07/feminister-lagger-ut-bilder-pa-man-som-skrevar/ […]
07 december 2011 kl. 21:35
Finns en hemsida uppe:
http://machoikollektivtrafiken.se/
Personligen så skulle jag vilje se en sida med smygtagna kort från Lund,Uppsala eller Södertörn.
Den skulle kunna heta ”hönor i genusfabriken”, varför hönor kan man då fråga sig.
Jo ”Hen” betyder höna på engelska och många av dessa individer verkar ha en logisk slutledningsförmåga i paritet med fjäderfä.
Jag tror knappast att man skulle komma fram till slutsatsen att män sitter bredbent för att utöva makt, om man vore en intelligent och rationellt tänkande människa.
Nej mina vänner det här är höns som vi har att göra med.
07 december 2011 kl. 22:05
Tokvänsterfeministerna anser det även vara en manlig patriarkal maktstruktur och därmed könsmaktsordning när män står och upp och kastar vatten…
De skall enligt dessa tokvänsterfeminister ju sitta ner när de gör detta behov…
Man kan ju fråga sig hur mycket som rör sig uppe i deras hjärnor och hurpass inskränkt deras teoretiska tankevärld är …
ALDRIG skulle jag bli någon ”sittkissare”!!!
07 december 2011 kl. 22:37
När ni slutat tjafsa om vad som är rätt och fel och vill tjäna pengar istället kan ni ju komma och hälsa på
~ http://snabbaslantar.blogspot.com ~
07 december 2011 kl. 22:41
@ kristoffer 07 december 2011 kl. 14:38
Du får fortsätta att leva den klassiska mansrollen då, men då får du också acceptera att det är dig som feministerna syftar på när dom slänger skit på ”män” och ”manssamhället”.
Vi andra försöker faktiskt debatera jämställdhet men ur ett annat perspektiv. Ingen har förnekat att kvinnor diskrimineras eller har problem. Vi försöker bara belysa att det finns fler orättvisor och problem som OCKSÅ måste belysas och rättas till
07 december 2011 kl. 22:53
Hehe, varje gång man kollar in här är det nån ny galenskap som beskrivs. Jag tycker att vi ska vara tacksamma för underhållningen!
07 december 2011 kl. 23:12
Dom kanske bara har fel i lederna? 😉
07 december 2011 kl. 23:28
Själv brukar jag glömma fälla ner toalettlocket efter uträttat behov jag har ännu inte klurat ut om det handlar om maktutövning eller om jag gillrat ännu en kvinnofälla
08 december 2011 kl. 0:03
Att sitta bredbent är en manlig härskarteknik och ett av de värsta exemplen på kvinnoförtyck i världen. Bara kvinnor ska få sitta bredbent, för kvinnor har mindre makt än män, på grund av att de inte sitter bredbent. Det måste väl till och med ni jämställdister förstå?!
08 december 2011 kl. 0:15
Casey Jones
Ja, Strukturerna i bilkrocken varierar beroende på genuskoden i styrandet. Ratten är rund vilket symboliserar kvinnlighet vilket lurar kvinnliga förare in i en kvinnofälla. 😛
08 december 2011 kl. 0:23
PROVOKATIONSVARNING!
Vi lever i ett matriarkat. Att killarna skrevar är ett bevis på hur underordnade de är. De söker bekräftelse genom att visa vad de har så att tjejerna kan ha något att vila ögonen på. Det är kvinnor som har gjort mannen till ett sexobjekt genom porrindustrin. Därför är manskroppen mycket mer sexualiserad än kvinnokroppen. Män sexualiseras så mycket att de nästan blottar sig utan att märka av matriarkatets hjärntvätt. Män tror att det är så det ska vara. Män tror att de är till för kvinnornas behag. Män tror att det är meningen att kvinnorna skall råda över dem. Därför behövs maskulismen, för jämställdhetens skull. Eller vad säger du, Ullis? 😉
08 december 2011 kl. 0:25
Nej, men allvarligt, varför kan inte feminister bara hålla käften och börja skreva de också? Patriarkatet finns bara så länge de sitter och gnäller över att någon skall ta plats åt dem.
08 december 2011 kl. 1:24
På tal om feministsk teori (genusvetenskap) nu finns uppdatering på Aktivarum.
http://aktivarum.wordpress.com/2011/12/06/fyra-nationalekonomer-vs-par-strom-vs-genusvetenkapen/
08 december 2011 kl. 1:33
Det finns ett engelskt ord för ”självsäker”, eller ”tvärsäker”, som verkar hänga ihop med ”skrevande”, nämligen cocksure… 🙂
08 december 2011 kl. 5:14
[…] Nu får en man inte sitta som han vill utan att utgöra ett ”hot” mot jämställdheten, eller , ja alltså kvinno … nej, vad är det egentligen fråga om? Läs här. […]
08 december 2011 kl. 6:16
Får man lov att gå med stånd i tex ett par träningsbyxor (utan kesingar undertill) på offentlig plats ? Nästa gång ska jag placera en strap-on dildo under byxorna och sen sätta mig i tunnelbanan som vanligt och verkligen skreva. Själv ska jag vara utrustad med dold videokamera och grön laser.
08 december 2011 kl. 6:48
När feminister tar till provokation som att fotografera tror jag att de snart kommer mötas av hårdnackat motstånd. På de planet kan femininsterna hälsa hem. Det behövs nog minst 100 feminister för att skrämma en maskulinär. Tyvärr har dock männen ännu inte hunnit organisera sig.
08 december 2011 kl. 7:57
@John Nilsson,
http://www.phrases.org.uk/meanings/cock-sure.html
Tydligen vet vi inte vad det uttrycket kommer i från, men just den tolkningen är nog tveksam, eftersom ‘cock’ inte började användas i den meningen förrän i början av 1600-talet, och ‘cocke sure’ användes åtminstone något århundrade innan. ‘Cock’ är hur som helst onomatopoetiskt, och imiterar tuppens kacklande, och verkar gå tillbaks sådär en 1000 år. 🙂
08 december 2011 kl. 8:16
@Ulf och John Nilsson: Ursprunget var som sagt osäkert, men utan att spekulera alltför mycket så har vi ju t ex uttrycket ”stolt som en tupp” i svenskan.
08 december 2011 kl. 8:31
Så tjejer som sitter och sprätter med benen i kors tar inte så mycket plats då eller?
08 december 2011 kl. 9:04
Chroni säger:
Känner bara att jag måste erkänna att jag sitter bredbent för att jag vill förtrycka kvinnor.
(Inte för att det gör ont när jag har benen ihop)
Jag sitter alltid med benen i kors. Tom på skrivbords stolen när jag är ensam hemma. När det kommer någon som sätter sig mitt mot(naturligtvis tar jag ner foten och använder mitt utrymme), så blir det så pass obekvämt att jag ibland reser mig upp och står istället. Jag har helt enkelt svårt att sitta med båda benen i golvet, höger ben över vänster knä är bäst, men omvänt fungerar i nödfall.
Jag har hört (via sonens taekwondolärare, så källan är inte säker alls. ta det för vad det är) att kvinnor har i snitt 10% mer rörlighet i bäcken-partiet. Jag är överrörlig i lederna i synnerhet i bäcken. Jag trodde att det var det som gör att jag sitter som jag gör.
Så, Jag får väl också erkänna jag hade fel. Jag sitter med benen i kors för att jag som kvinna är underordnad män, inte för jag tycker det är bekvämt. ;D
Denna var kul på allvar:P
Nu ska jag vara seriös: Det är sånt här tolkande av våra kroppsspråk och liknande som ligger bakom uttryck som ”mannen är norm”, ”hur vi skapar kvinnlighet/manlighet”.
Och eftersom det stämmer, vi har olika kroppsspråk, vi har även olika talat språk(och massa andra småsaker som skiljer) så kan folk som lyssnat till föreläsningar od om ”könsmaktordnings-tecken” i vardagen (Ur inlägget: ”Det här är ett tydligt sätt att utöva makt i en vardaglig situation. Det är viktigt att poängtera både för dem som tar mycket plats och för dem som inte gör det.”) tolka in bekräftelse på ”patriarkatet” i sin vardagsmiljö. Det är därför dom vet att ”det” finns och att vi bara är blinda för det.
08 december 2011 kl. 9:59
@Lövet,
Ja, och mycket riktigt sitter ju tuppar på samma sätt som män:
http://www.jeddalaimports.com.au/cgi-bin/frontcart/frontcart.pl?command=details&itemid=173
😀
08 december 2011 kl. 10:12
Jag hittar ingen grupp på Facebook.
08 december 2011 kl. 10:16
http://machoikollektivtrafiken.se/
”December 7, 2011 by vinis
Macho i Kollektivtrafiken bildades som facebook-grupp. Efter knappt två veckor blev vi dessvärre nedstängda. Nu börjar vi om som hemsida och blir större än någonsin!
Skicka in dina bilder på machomän i kollektivtrafiken till: macho@machoikollektivtrafiken.se så lägger vi upp dem här! ”
Det var förklaringen.
08 december 2011 kl. 10:17
Efter en titt på deras hemsida undrar jag följande: Är detta på riktigt? Eller är det vänner till genusnytt som vill förlöjliga feminister?
Har sällan varit så irriterad på en ”genushändelse” som denna…
De flesta män på bilden sitter förvisso bredbenta, men i de allra flesta fall inkräktar det inte på det andra sätet. De som sitter extra bredbenta är antingen för långa eller så har de ingen bredvid sig. Personligen föredrar jag att sitta bredbent av bekvämlighetsskäl, men naturligtvis flyttar jag in på mitt eget säte om någon sätter sig bredvid, man som kvinna! Hur som helst känns det EXTREMT löjligt att sitta och analysera hur folk sitter i kollektivtrafiken…Frågan är: Vad vill de göra åt ”problemet”?
Sånt här är så fruktansvärt onödigt! Istället för att diskutera jämställdhet vill de provocera fram reaktioner. Hur vi än gör kommer det att betraktas som ett bevis på könsmaktsordningen. Säger vi ingenting uppfattar de det som att de har rätt, protesterar vi är det också ett bevis på att de har rätt.
08 december 2011 kl. 10:43
@Brüno 10:17:
Feministerna vill kanske tvinga på män tajta kjolar, så att patriarkatet (män) inte kan sitta och skreva… 🙂
Frågan är väl vad heterokvinnorna tycker om saken… 🙂
08 december 2011 kl. 11:52
@ Hjalmar:
Frågan är väl vad heterokvinnorna tycker om saken… 🙂
Jag räknar mig förvisso inte som ”heterokvinna”, men jag tror jag kvalificerar mig att svara trots bisexualitet.
Jag tycker individer ska få vara som de är. Att påstå att män som sitter med benen i sär tar mer plats än jag som kvinna som sitter med benen i kors varvid foten tar utrymmet framåt, är blott radikalfeministisk idioti.
”Manlighet” är inte något negativt, inte heller är ”kvinnlighet” det, det helt oavsett vilket yttre kön vi har.
Den hemsidan är patetiskt så det förslår. Jag skäms över att vara kvinna när jag ser sån ren galenskap som denna hemsida visar på.
@ Susanne:
Det hade ju varit rimligt att förklara sig och bemöta de kommentarer som finns här om varför män och kvinnor sitter lite olika? Ni tolkar in ”mannen överordnad” i det mest galna perspektiv jag någonsin sett.
Sorry, men jag har aldrig varit underordnad eller förtryckt pga mitt kön. Men så vantolkar jag inte alla ”signaler” så som ni gör.
Njuter ni av offerkoftandet?
08 december 2011 kl. 13:04
@ Hjalmar
Precis, skulle vara intressant att se deras egna pojkvänner/sambos m.m. Skulle inte alls förvåna mig om de ”skrevar” mer än genomsnittet… eftersom vi vet att feminister oftast gnäller på och vill styra andras beteenden förutom sitt eget (och närståendes). Ungefär som den manlige regissören till SCUM-teatern, som föga förvånande visade sig vara rabiat feminist, samtidigt som han utstrålar de av feminister mest hatade klassiska manliga attribut, däribland vrålande, brölande, avbrytande och aggressivitet.
08 december 2011 kl. 17:04
@ninitokan
Givetvis håller jag med dig, det är bara ett nytt sätt att kritisera män på. Även jag reagerar på kollektiviserandet. De borde kanske skaffa en hobby? Skrevfotografering kan möjligen kallas ”feministisk perversion”…
Jag tänkte närmast på vad heterokvinnor skulle tycka om att män gick omkring med tajta kjolar… Det vore nog inte någon ”hit”… 🙂
Men genusfolket skulle säkert applådera, patriarkatet äntligen dekonstruerat!
@Brüno
Instämmer. De verkar se världen som ett stort sociologiskt experiment, med sig själva som experimentledare…
Scum-regissören framstår som en oborstad och hormonstinn tonårsgrabb. På tv såg det ut som att han försvarade sin tjej, skådespelerskan Edwards. Han verkade inte vara riktigt nykter, och Edwards – närmast bipolär.
08 december 2011 kl. 17:33
Jag blir lika förbannad varje gång dom säger att det är makt missbruk. Vadå Makt?? makt att skreva? vilken (ursäkta) jävla makt snackar dom om?
Vad för makt har man om man skrevar? Vilken ”makt ”utövar man när man skrevar?
Kan någon feminist svara bra på det tack!
08 december 2011 kl. 18:00
Men det är alltid lika intressant att se dessa feministiska ”forskare” som i sitt överdrivna intresse för såväl genitala som rektala kroppsområden, helst andras egentligen borde navelskåda sin egen navelludd.. Vem vet? Det kanske borde gå att skriva flera doktorsavhandlingar om den..
😉
08 december 2011 kl. 19:59
[…] https://genusnytt.wordpress.com/2011/12/07/feminister-lagger-ut-bilder-pa-man-som-skrevar/ […]
08 december 2011 kl. 23:13
”Feminister lägger ut bilder på män som skrevar”
LOL
Det är väl bara att börja skreva? Det är sexigt. Ser gärna även bara bröst på sommaren.
08 december 2011 kl. 23:27
Jag tycker synd om tjejerna som har en så låg självkänsla och svagt ”jag”, att de blir kränkta och intimiderade av män som sitter och bräsar i tunnelbanan.
Så jag tänkte att de behöver nog all hjälp de kan få, så jag gjorde ett första utkast på en varningslapp som man skulle kunna klistra upp i vissa vagnar:

PS. Har noll skills i photoshop, så det vore bra om någon kunde göra en bättre version
09 december 2011 kl. 11:58
men det gör ju så jävla ont när klitty kommer i kläm!!! vet ju kanske inte ni om grabbar men det finns en bra anledning till att vi tjejer med stor klitty och stora blygdisar sitter med benen isär.. vill inte göra dig arg om jag kunde hade jag ju suttit med benen så tätt ihop som jag bara kunde men oh the pain……….
09 december 2011 kl. 12:12
@maria
Så är det, vi är alla olika skapta och bör faktiskt ha rätten att kunna sitta bekvämt utan att antijämställdister (feminist-fjortisar) roar sig med att fotografera och publicera bilder på oss. Sitt bredbent du om du vill, det tänker åtminstone jag göra.
09 december 2011 kl. 14:00
[…] Feminister lägger ut bilder på män som skrevar « GenusNytt […]
09 december 2011 kl. 15:53
Hehe… har sett många maskulina brudar sitta precis så här på tricken. Fast då är det nog okej.
09 december 2011 kl. 21:31
@Tanja Suhinina
Varför ser du inte bara till att sitta och lufta vulvan på t-banan? (Dvs skreva, inte dra ner byxorna.) Är du rätt för att bli övervakad av patriarkatet och bli behandlad på iranskt vis?
09 december 2011 kl. 21:32
rädd*
09 december 2011 kl. 22:05
Ulf säger, 08 december 2011 kl. 7:57:
”Tydligen vet vi inte vad det uttrycket kommer i från, men just den tolkningen är nog tveksam”…
Kan så vara… 😳
09 december 2011 kl. 22:23
Ett problem som i alla fall jag har är att man klämmer pugnen om man har stängda ben på vissa typer av säten. Lika så kan det vara obehagligt eftersom pungen blir varm.