Hon utnyttjade mäns kärlekstörst – tjänade 1200 dollar/månad

by

Hade en man kunnat göra detta? Om svaret är JA råder jämställdhet på dejtingmarknaden. Annars inte.

En ung kvinna i New York vid namn Minerva tyckte inte att lönen räckte till för att finansiera den livsstil hon ville ha. Då upptäckte hon dejtingsajten Match.com.

Hon började äta ute på restaurang fem kvällar i veckan, genom att använda sig av ett roterande schema av män som ville dejta henne. Hon använde varje kille max fem gånger – sedan vidare till nästa.

Det var inte enkla restauranger hon åt på. Killarna bjöd henne på det ena stället lyxigare än det andra.

Minerva gjorde stora besparingar på att nästan helt slippa kostnaden för kvällsmat. Dessutom åt hon så mycket på lyxrestaurangerna att hon slutade äta lunch och gick över till mycket lätta frukostar. Det sparade hon ännu mer på. Totalt ”tjänade” hon 1200 dollar i månaden på killarna på Match.com.

Minervas kvinnliga rumskamrater lät sig också delförsörjas via Match.com. De och Minerva skapade gemensamma regler och gjorde spreadsheets på datorn om varje kille som någon av dem gick ut med, med namn, foto och data från profilen på Match.com. Kvinnorna lät varandra veta vart de gick och med vem. De stämde alltid möte med sin dejt någonstans på stan för att inte avslöja den gemensamma lägenheten.

Jag säger inte att den låga moral som här kommer fram enbart kännetecknar kvinnor. Det finns människor av båda kön som utnyttjar andra och i övrigt beter sig moraliskt förkastligt. Men – som sagt – jag hävdar att ifall det som Minerva och hennes rumskamrater gjorde även hade kunnat göras av en grupp män så är dejtingmarknaden jämställd. Bedöm själv om så är fallet.

Läs mer här. Sajten har stängt av kommentarsfunktionen för att kommentarerna löpte amok. Tack för tipset, Rasmus!

För övrigt: Sveriges Radios Musikhjälpen samlar in pengar för flickors (men inte pojkars) skolgång i tredje världen. Här. Tack för tipset, Clabbe!

Annons

106 svar to “Hon utnyttjade mäns kärlekstörst – tjänade 1200 dollar/månad”

  1. Ullis Says:

    Du gnäller över att feminismen i Sverige är är så unik och hemsk men ändå tar du massa exempel från utlandet för att visa hur ”hemska” kvinnor är. Varför skulle inte kvinnor utnyttja män när män alltid har utnyttjat kvinnor?

    Att Sveriges Radio samlar in pengar till flickors skolgång beror ju på att bara pojkar få gå i skolan i 3:e världen. I 3:e världen råden ingen jämlikhet mellan könen. Visste inte du det?

  2. Nils Jungenäs Says:

    Angående ”för övrigt”:

    Det går inte att kommentera.

    Vart mailar man?
    …eller hör av sig på annat sätt.

  3. Nils Jungenäs Says:

    Ullis:

    ”-Varför skulle inte kvinnor utnyttja män när män alltid har utnyttjat kvinnor?”

    Är du serös eller skämtar du?

    1. På vilket sätt har ”män alltid utnyttjat kvinnor? Jag är nyfiken. Kan du inte berätta.

    2. På vilket sätt gör två fel ett rätt?

    3. Är det rätt eller fel av ett kön att utnyttja ett annat, eller är det fel?

  4. Kalle Says:

    Jag tycker det är bra att man samlar in pengar till kvinnors skolgång i den tredje världen. Det är där kvinnans status behöver lyftas upp till samma nivå som männens. Då kan man som det står i SRs text motverka många av de problem som finns i den tredje världen.

    Min konklusion är, jämställdhetsarbetet är viktigt i den tredje världen. Ni radikalfeminster som vill ha något vettigt att kämpa för, gör det för kvinnorna i Afrika i stället för att leta efter fel i det jämställda Sverige.

    En fråga. Är Percy Barnevik en buffel/mansgris som säger att de enda som får microlån i hans bank ska vara kvinnor?

  5. barfota Says:

    Dejtingmarknaden har blivit en
    marknadsplats där alla verkar utnyttja varandra flitigt, ingen bättre eller sämre än den andra. De som utnyttjas mest är männen eftersom tjejer oftast får tillgång till gratistjänster, telefonsamtal, SMS o.s.v. Varför reagerar inte antijämställdisterna (feministerna) på detta? kan det bero på att feminismen med sin unkna manssyn är gammalmodig, mossig och förlegad. Så långt ifrån verklig jämställdhet man någonsin kan komma.

  6. Jack Says:

    Den 45 (?) åriga Mariah Carey med sin kortkorta tomtedräkt vänder fram rumpan mot den 12 (?) åriga Justin Bieber och sjunger ”All I want for christmas…”

    God Jul på er 2011

  7. anders Says:

    Dejtingvärlden är stenhård. Den som ger sig in i leken måste leken tåla.

    I Sverige har vi inte samma bjudkultur som i USA, så det är nog inte lika lätt att göra som exemplet ovan. Tycker inte heller att Minerva är något mer omoralisk än Casanova-killen som ljuger och manipulerar sig fram till ett ligg för att sen dra, och de är nog rätt vanligt förekommande det också.

  8. Carl (@carlbren) Says:

    Jack: Bieber är 17år, 18 i mars.

  9. anders Says:

    Generellt sett kan man väl också säga att dejtingsajter tycks dra fram och förstora de mest stereotypa könsrollsbundna beteendena, det är i alla fall min erfarenhet. Det är ofta en mycket större andel män än kvinnor på sajterna också vilket förstärker det hela ytterligare.

  10. Jack Says:

    Min afrikanske vän menar att i Sverige så går man ut i krig när man går ut på klubb och att kvinnorna har totalt makten. Själv kommer han från ett land där män lever lika länge som kvinnor och säger att det är betydligt varmare klimat där (dubbelvitsen var min) när man går ut. Det kan finnas en sorts matriarkat-koppling mellan att män dör 5 år tidigare i Sverige och att kvinnorna har makten i olika domäner.

  11. Jack Says:

    Carl,

    Tack, för upplysningen. Hela arrangemanget verkar ändå sitta obekvämt enligt många av kommentarerna till videon. .

  12. Ulf Says:

    @Ullis,

    Du gnäller över att feminismen i Sverige är är så unik och hemsk men ändå tar du massa exempel från utlandet för att visa hur ”hemska” kvinnor är.

    Jag gissar att ditt främsta syfte med att kommentera här är att racka ned på Pär och hans gäng. Har din kommentar över huvud taget något annat syfte?

    Att Sveriges Radio samlar in pengar till flickors skolgång beror ju på att bara pojkar få gå i skolan i 3:e världen. I 3:e världen råden ingen jämlikhet mellan könen. Visste inte du det?

    Jag tror att t.ex. Afrikas skolor har mer grundläggande problem, även om det nog är så att flickors skolgång har lägre prioritet.

    Se t.ex. videon på följande sida:

    http://www.unicef.fi/schools-for-africa-svenska

    132 elever och en lärare, och bara undervisning i klass 1 och 2… Barnen får gå upp 05.30 och arbeta på fälten några timmar innan de går till skolan, och äter ingen frukost. Däremot tycks det som om det är någorlunda jämn könsfördelning, av bilderna att döma. Åtminstone är det närbild på betydligt fler flickor än pojkar.

    I denna rapport studeras sannolikheten för föräldralösa barn i Afrika att få gå i skolan. Det är ingen större skillnad mellan pojkar och flickor – om något har flickorna större chans att få gå i skolan.

    Nu finns det andra faktorer. I denna artikel räknar man upp olika faktorer som gynnar pojkars resp. flickors chanser att få gå i skolan i Västafrika. Men (som vanligt) är bilden mindre enkel än schablonen, ”flickor/kvinnor har det alltid sämre”.

    Increases in household income lead to greater investments in girls’ schooling but have no significant impact on schooling of boys. Improvements in father’s education raises the schooling of both sons and daughters (favoring the latter) but mother’s education has significant impact only on daughters’ schooling; these estimates are suggestive of differences in maternal and paternal preferences for schooling daughters relative to sons.

  13. Carl (@carlbren) Says:

    Jo jag tycker den är lite märklig men men

  14. Patrik S Says:

    Ur artikeln: ”Ändå är det idag upp emot 100 miljoner barn som inte får ta del av den rättigheten.
    En övervägande majoritet av dessa är flickor”

    Och lite längre ner: ”Faktum är
    … att 50 miljoner flickor får aldrig möjlighet att gå i skolan – trots att det är en mänsklig rättighet”

    Va!? Är 50 miljoner en övervägande majoritet av 100 miljoner? Jag trodde det var exakt hälften.

  15. Clabbe Says:

    Nils Jungenäs > Det finns en kommenteringslänk på sidan som Pär länkade till: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3946&artikel=4745363#srcomments

  16. Ulf Says:

    @Patrik S,

    Jo, men det står ju ”upp emot 100 miljoner barn”, och ”50 miljoner flickor”. Alltså måste ju flickorna vara i majoritet. 🙂

  17. Jack Says:

    Patrik S,

    ”Va!? Är 50 miljoner en övervägande majoritet av 100 miljoner? ”

    Det är ett välkänt faktum sedan länge att feministers utsagor inte har någon förankring i verkligheten.

    Lögnen är ett av deras centrala maktmedel.

    Förstås bra att belysa men du kan kräva lika mycket sanning av en feminist som du kan kräva människotal av en gris.

    Det är helt enkelt inte en del av deras system. Människor är olika.

  18. Rolle Says:

    Fast annars är det väl Raskenstam som är anfadern till att utnyttja dating till egen vinning. En middag kanske är billigt för att få åtnjuta den status som en vacker kvinna skänker sällskapet.

  19. Torstensson Says:

    Hejsan stolta karlar !( och charmanta damer.)

    Jag tycker att Pars tva senaste poster ar intressanta. Det finns en annan sak som killar ofta pratar om och som feministerna aldrig pratar om och som faktiskt sallan tas upp som nagot viktigt.

    Det har hander valdigt manga unga man idag som jag kanner och det hander aven mig sjalv. Det som vi fick lara oss i skolan som unga gossar stammer inte med verkligheten, vi larde oss att flickor och pojkar vill bli behandlade likadant och att pojkar och flickor tanker likadant etc.

    Det dar ar ju inte sant ! Det ar sa langt ifran sanningen man kan komma nar man umgas med kvinnor och framforallt nar man dejtar en kvinna. Det har menar jag ar valdigt viktigt att prata om, for det ar nog manga karlar som undrar varfor kvinnor ofta inte gillar den dar jamstallda forstaende mannen som vill vara snall.

    Det har med att kvinnor testar mannens mostandskraft sker redan inledningsvis vid dejting pa tex dansgolvet. Kvinnan kan da mitt i dansen valja att ga ifran dasngolvet en stund for att se om han foljer efter henne. Foljer han efter henne tolkar hon det som svaghet. Sen forfoljer detta oss karlar aven genom forhallandet.

    Som idag och speciellt igar sa kan jag beratta nagot personligt. Min flickvan ar underbar, men hon utsatte mej igar och idag for ”shit tests’ . Hon testade mina granser hela tiden, brakade for brakandets skull for att hon ville se hur motstanskraftigt jag ar. Kort sagt om jag har varit for snall mot henne under lang tid sa reagerar hon med att bli kaxig och elak mot mig. Jag har lart mig upptacka detta och ser det som naturligt och blir inte langre forskrackt eller konfunderad nar det hander. Vid dessa tillfallen blir jag endast respekterad om jag beter mig macho for nagra minuter mot henne. Dvs stark rost, hard blick och samtidigt som jag dissar henne med ord.

    Forst da lugnar hon ner sig och blir nojd, jag skamtar inte, det ‘r sjukt, men hon blir nojd.

    Detta ar nagot valdigt manga heterosexuella killar kan vittna om och jag tycker det ar en jamstalldhetsfraga som bor disktueras. Detta beteende hos kvinnor borde problematiseras och tas pa allvar minst lika mycket som man diskuterar mansrollen. Det ar fruktansvart jobbigt att behova satta sin flickvan pa plats, och det ar annu jobbigare att hon erkanner det.

    Jag havdar, och det har jag alltid gjort, att machoism finns till for att kvinnor vill det. Det ar kvinnorna som har skapat det som antijamstalldister(feminister) kallar patriarkala strukturer.

  20. Matte Says:

    Inte jätteovanligt i Sverige heller, ingen som tvingar män att betala. Många väljer att bjuda ändå… No money, no honey.

    Inte ovanligt med players heller som utnyttjar sin charm för att sen pumpa och dumpa.

    Det är en hård dejtingvärld.

  21. Jack Says:

    Matte
    pumpa dumpa är ömsesidigt, oavsett vad du trott, en transaktion å andra sidan lämnar en person fattigare. Om något är pumpa dumpa något som lämnar MANNEN fattigare också, därför att kvinnan har den reproduktiva makten och har kanske fått tillgång till mannens DNA. Ditt argument är i princip att en förlust för mannan vägs uppp av en annan förlust för mannen…ett filosofiskt misstag i bästa fall.

  22. Jack Says:

    I värsta fall nåt som lämnar dig utfatting och tvingad att betala för barn du aldrig får träffa medan dina chanser till en egen familj är krossade.

  23. Sötisen Says:

    Att det finns gott om kvinnor som skor sig, och äter sig proppmätta, på mäns bekostnad, genom att använda sin slida som dinglande morot, är ju i realiteten verkligen inget nytt, utan ett synnerligen vanligt fenomen genom hela världshistorien. Skillnaden här är ju bara att delar av lurendrejeriet baserat på männens kärlekstörst, tack vare män, nu är ytterligare förenklat – delar av processen är datoriserad, digitaliserad.

    Världens äldsta ”yrke”, baserad på kvinnors sexuella makt, and all that jazz. You know=)

  24. Jocke S Says:

    Kalle, jag tycker det är lite oklart vad du menar. Om Barnedvik, se nedan.
    Vet du hur män har det i tredje världen, eller unga pojkar, försörjningsplikt osv? Unga pojkar riskerar sin hälsa genom att samla miljöfarligt skrot i Kina och i västafrika t.ex.
    50 miljoner människor är enligt FAO skadade i tredje världen genom besprutningar, vilket kön tror du de tillhör?
    När det gälelr Barnevik, så hörde jag det på TV. Beklämmande!
    En buffel som först gör dåliga affärer i USA, sedan vill ha 750 miljoner för detta!
    Och när han blir avlsöjad kryper han till korset, kvinnor i tredje världen, och svenska feminister snyftar rört. Han sa i TV : ”Indiska män kan inte hantera pengar!” Ynkligt spridande av rasistfördomar om indiska män, utan protester från TV intervjuaren! Ett typiskt exempel på manlig, ynklig feminism.
    Tror du någon kunnat säga i TV att ”kvinnor (i något land) inte kan hantera pengar”?
    Detta är könsmakten i Sverige, dags att inse detta faktum!

  25. profanum_vulgus Says:

    Ja är svaret.
    Jag har en bekant som satt i fängelse två gånger på 90-talet. Han kom i kontakt med mer vana fängelsekunder och lärde sig ett sol-och-vår-program som var ”vanligt” bland fångarna. De satte ut kontaktannonser i porrtidningar och i dagstidningar och fick sedan kontakt med kvinnor som svarade på annonserna. De berättade genast, om inte redan i annonsen, att de satt i fängelse och törstade efter kärlek. De brevväxlade och pratade i telefon en del och sedan fick de besök av tjejerna, vilket ofta innebar att de hade sex med dem. När det gått en tid så började de fråga efter pengar, alltid småsummor och alltid till något särskilt ändamål t.ex. ”min son fyller år och jag vill skicka en present till honom men jag har bara 150 spänn så om jag kan få låna en hundring så vore det väldigt snällt”. (600 kronor extra per månad är inte dåligt om man har en månadslön på 400kr)
    Min kompis fick svar från 30-40 kvinnor och inledde relationer med sex och pengar inblandat med 6-7-stycken av dem under sin första volta. Han tyckte att det var kul att ha något att tänka på och ett projekt medan han satt inne och skrev långa brev till dem, ofta var breven mycket lika varandra. När han kom ut så skickade han brev till allihop om att han blivit ”knallad” till ”isol” för att nån elaking hade gömt narkotika i hans cell, sen hörde han inte av sig något mer.

    Förrän 3-4 år senare när han åkte in igen för en dumhet. Då plockade han fram tjejerna igen och skrev till dem att han varit isolerad och på rymmen och sedan blivit oskyldigt dömd för elakingens tilltal och det var därför han inte kunde höra av sig. Ungefär hälften av kvinnorna svarade, han satte in en ny annons i en porrtidning och fick några till och så rullade det på hela den vändan.

    När han kom ut träffade han en tjej som fick fason på honom och han har inte varit inne sen dess.

    Visst var det djupt omoraliskt. De här kvinnorna trodde nog iaf nästan alla att det var kärlek och de var kära i honom, ville honom väl och trodde att han var kär i dem. De blev såklart väldigt sårade och slösade stora delar av sina liv på honom.
    Sen finns det såklart kvinnor som sätter det i system från andra hållet och har romanser med fångar som de hittar genom kontaktannonser.

  26. Mr 33 Says:

    Måste nog tyvärr säga att många av kvinnorna på dejtingsidorna inte
    är riktigt kloka, de lägger upp listor på tusen punkter som den ”perfekte”
    prinsen måste ha och sen så sitter dom där och väntar och väntar men
    ingen dyker upp, tagga ner lite tjejer, varför söka efter den perfekta
    i fantasins värld, bättre att förhålla sig någorlunda till verkligheten.

    Blir bara tröttsamt med narcissist tjejer som går med näsan i vädret
    och som aldrig visar en mänsklig sida, leta tjejer någon annanstans
    än på dessa sidor så har ni större chans att hitta någon schysst
    tjej, dissar väl inte alla på dejtingsidorna men som kille så får man
    inte visa upp några brister av svag karaktär för då fallar du snabbt
    i värde.

    Har ju själv laborerat och testat vad som funkar och kan väö säga som
    så att vara en mjuk feminin man inte är en fungerande strategi,ha,ha.

    Testa lite bilder som utstrålar självsäkerhet och var inte så på hela
    tiden så funkar det nog.

    Trist med det här spelet, men kvinnorna vinner alltid, det går väl
    runt 20 killar på en tjej så det är ju inte enkelt precis.

  27. Jack Says:

    Mr 33

    De gör mer än väntar. De njuter av situationen 😉 En del är inte ens där för att träffa nån.

    Som kille/man bör man inte Investera inte sin tid i deras egotripp.

    Internetdejting är för tjejer och inte för killar.

  28. Jack Says:

    Själv fick jag 500 nya kontakter på min kvinnliga profil, på ett dygn, medan det tog 9 månader innan någon kvinna ens besötke min manliga profil. Mitt beteende var ungefär detsamma i bägge profiler.

    Kvinnan som besökte min profil efter 9 månader lämnade inget meddelande, men alltså i min kvinnliga profil fick jag 500 kontakter på ett dygn, på en helt vanlig, rumsren dejtingsajt.

  29. Chattanoga Says:

    Men, Gudrun Schyman har ju sagt att
    ”Män utnyttjar systematiskt kvinnors kärlekskraft och får alltid mer än de ger”.

    Hon avslutar nästan alltid sina uttalanden med: ”det är vetenskapligt bevisat”, så hon måste väl ha rätt?

  30. Mr 33 Says:

    Jack

    Hmm, intressant experiment, undrar hur man skall gå tillväga för att
    få 500 nya kontakter på den manliga profilen, då får man väl vara
    som Tom Cruise eller någon annan celibritet:)

    Har hört dom som testar kriminell looken, är ju hyfsat framgångs-
    rikt men då får man ju bara massa med knäppa tjejer efter sig ha,ha.

  31. Jack Says:

    Mr 33

    Inte ens då går det, därför att kvinnorna är upptagna med sina inboxar. Kvinnor letar knappt runt medan en man måste sitta och spamma skräddarsydda mejl utifrån färdigskrivna mallar till hundratals tjejer för att få något svar. Vilket i sin tur gör att kvinnorna är upptagna med sina inboxar….och så fortsätter det.

    En snygg, rik, känd man får kanske lika uppmärksamhet som en halvaverage tjej i dessa situationer.

  32. G.S. Says:

    Dags att reagera på årets vuxenkalender i SVT som snarare är reklamfilm för Feministiskt initiativ.

    Sjuk julkalender. Skapar allt annat än julstämning.

    http://svtplay.se/v/2614174/rim_och_reson/lucka_6__fuck_off?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2614176/sb,p169553,1,f,-1

    http://svtplay.se/v/2614176/rim_och_reson/lucka_7__abf-huset?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2614174/sb,p169553,1,f,-1

  33. Man & Woman United Says:

    Undrar om skatteverket blev intresserad av hennes organiserade glädjande uppvaktning. Är det uppvaktaren eller betalaren som ska straffas? Same same. Eller? Vem är dealern och vem är kunden
    Är det skillnad på om kunden är en kvinna?

  34. Anders Says:

    Torstensson: inte alla tjejer beter sig så, men det är nog inte ovanligt. På tjejers dejtingprofiler har jag ibland sett det stå rakt ut i profiltexten att de vill ha en kille som kan sätta dem på plats. Känns sådär fräscht…

  35. Julefrid Says:

    @GS: Såhär i juletid försöker jag mig på en välvillig och positiv tolkning 😉

    Den första är en illustration av hur kvinnokollektivet förtrycker sig själv med orimliga utseendekrav.

    Den andra visar att t.o.m. en Genusvetenskaplig institution (med 25 kvinnliga akademiker och en manlig ”övrig personal”) kan hålla ett jämställt personalmöte om de måste (eftersom Certifieringskommittén är på inspektion)

  36. Anders Says:

    Jack: riktigt så risigt är det väl inte numera? Jag har provat en del, och skulle väl säga att man får svar på cirka 1 av 30 meddelanden, skriver man nåt nu och då kan man ha napp på säg två-tre månader eller så, och av dem är det kanske hälften som leder till en träff i verkliga livet. Jag är nog hyfsat genomsnittlig eller något mer attraktiv än snittet. Så jättebra stats är det väl inte, men som komplement till annat är det väl uthärdligt…

  37. Jack Says:

    Anders,

    1 av 30 säger du, 100tals mail ger då ca 3-4 svar vilket är ungefär vad jag skrev. Nej, jag skrev ”något” svar så, det var en överdrift.

    Men oavsett om det är i 95 eller 99% av fallen den genomsnittlige mannen får tystnad som svar så är dynamiken är inte gynnsam för män. För kvinnor lär det väl ligga på kanske 10%-20% (?) att de inte får ens ett svar?

    Det är iaf en tydlig struktur som gynnar kvinnor….

  38. Jack Says:

    När jag fick 500 nya kontakter i kvinnliga profilen skickade jag inte ett enda meddelande skall sägas. Det var på ett dygn, jag var inloggad i ca 1 timme under detta, vilket höjer ens exponering. Ca 3 nya kontakter per minut fick jag då.

  39. david Says:

    brukar hålla med i det mesta du skriver men för fan per,det här har inget med diskriminering att göra. tillgång och efterfrågan är vad det handlar om.

    att dessa tjejer är jävligt omoraliska och av en mindre förfinad individ än undertecknad skulle kunna kallas både det ena och det andra är en annan sak.

    finns förövrigt ett liknande fenomen i sthlm med unga tjejer som går ut på krogen i princip panka och skaffar drinkar från olika killar under kvällens lopp.

    jag har jobbat på krogen och känner igen den typen av tjejer på mils avstånd så när jag är ute och nån brud dyker upp och frågar om jag vill bjuda på en drink brukar jag alltid svara nej men du kan få bjuda mig om du vill 🙂

  40. Jonas Says:

    Angående den icke jämställda dejtingmarknaden i Sverige och andra feministiska länder så har jag rent mjöl i påsen. Aldrig har jag gett en krona mer än vad jag har fått tillbaka under min ungdom med dejting. Jag hämtar mina kvinnor från dukat bord och sover gott om nätterna med tanke på att här har minsann ingen kvinna dejtingutnyttjat mig. Och aldrig kommer någon att lyckas, jag har stenkoll på hur man inte blir en damtoffel

  41. vmm Says:

    Jag förstår iofs tankegången bakom Musikhjälpen att man vill satsa på en grupp barns skolgång istället för alla barns skolgång för att man då vill maximera nyttan för samhället. Har man inte råd att satsa på alla så kan man satsa på dom som ger mest tillbaka, så att säga. I samhällen som är strikt uppdelade där männen sköter arbete utanför hemmet och där kvinnorna tar hand om hemmet så kan det ju vara smart att bara ge männen skolgång och sedan räcker det med att kvinnor lär sig tvätta, laga mat och städa.

    Sedan finns ju en annan filosofi, en HELT annan, där man väljer att inte anpassa skolsystemet efter rådande könsnormer och exkluderar dom barn som har fel kön (dvs dom som har ett sådant kön att det inte lönar sig att utbilda dom) utan istället utbildar alla.

  42. Jocke K Says:

    Det är ju inget att snacka om att är man en tjej som ser hyfsat bra ut så har man en stor sexuell makt. Många tjejer kan ju få en man att göra nästan vad som helst och visst är det moraliskt förkastligt men det är ju ändå till viss del förståeligt varför man gör så. Ett enkelt sätt att tjäna pengar helt enkelt.

    Feministerna bortser från den enorma sexuella makten som kvinnor har i samhället. Om man har den i åtanke så kan man knappast påstå att det är män som är de överordnade.

    En tänkbar orsak till att detta glöms bort kan ju vara att många av de feminister jag har sett iaf (inte alla dock) saknar de kvinnliga attraktiva attribut som krävs för att man ska kunna ha en sexuell makt. Och därmed har de aldrig upplevt den makten och vet inte om att den finns. Bara en teori.

  43. Jocke K Says:

    @ david

    Håller med där. Jag håller med Pär i 99,9 % av det han skriver men i det här fallet handlar det faktiskt om tillgång och efterfrågan. Men som jag sa innan, det är viktigt att påpeka att kvinnor har den kanske största makten av alla dvs den sexuella makten. Den bör man inte bortse från i jämställdhetsdebatten.

  44. Jonas Says:

    Måste bara lägga en kommentar till eftersom detta ämne berör mig så djupt. Sexiga kvinnor våldtar mäns plånböcker. Snälla, lova mig att aldrig låta er utnyttjas på detta horribla sätt. En dejt där båda betalar för sig sen är det sex som gäller eller adjö. Tänk i ert sinne; det är stake hon ska ha, inget annat.

  45. GandalfGrå Says:

    Vi är i Sverige fyllda med en falsk naiv bild av rättvisa, allt ska vara rättvist..OK!!

    Men redan våra kroppar är ju inte rättvisa kvinnors kroppar är inställda på att vara reproduktiva från ca:13 års ålder t.o.m ca:40 års åldern…och män är reproduktiva från ca:14 års ålder t.o.m döden….!!

    Varför tror ni könsforskningen i vårt land är så emot att tala om biologi…? Självklart därför att i biologin stämmer inget överens med vår/deras bild av rättvisa hur ska dom då kunna skapa rättvisa mellan könen när det redan är stopp där..! Alltså därför den rabiata hållningen till biologi..!

    Men i verkligheten så är kvinnor väldigt medvetna om att den biologiska klockan tickar…! Det är ju bara att kolla hur mycket antirynkkrämer det säljs i Sverige..hehe! Och alla fitnessmagasin som finns där ute…!

    Angående detta med nätdejting..faan vad jobbigt det måste vara att få 500 kontakter varje dag… ;)…jag tror faktiskt att det kan vara lugnare att som man få 1 kontakt i veckan för den kvinnan som tar kontakt med dig har ju faktiskt tagit sig tid att söka efter just dig…tittat på din profil blivit tillfreds med din bild..mm.. kanske kan hon rent av vara giftasmaterial..hon skiljer sig ju defenitivt från mängden kvinnor på det området.

    Jag vet faktiskt inte grabbar/män men handen på hjärtat det är nog inte alla kvinnor som får 500 träffar…per dag…jag vet själv att jag är ganska selektiv när det gäller kvinnor…det är inte alla kvinnor som duger i mina ögon..dom borde göra det men gör det inte.

    Moralen i det fall som Pär tar upp må vara förkastlig..visst den är urusel…men på det här området är vi män lika stora kålsupare…fast kanske med något lättare plånböcker om ni förstår vad jag menar..men jag anser att beteendet som kvinnan uppvisar är att jämställa med prostitution eller någon form av eskortservice…! Hon tar och utnyttjar det faktum att hon är ung och vacker….och i den värld vi lever i som är orättvis tycker jag på något konstigt sätt att hon gör både rätt och fel…!

    UNGA vackra kvinnor sitter som bekant på en guldgruva..det är dom som är attraktiva för välbärgade medelålders män som kanske tappat tron på tvåsamheten…eller vill göra ett snedsprång på konferensresan…!

    Vad jag vill ha sagt är att världen inte ÄR RÄTTVIS att kämpa för en rättvis värld är att vara ”kärringen mot strömmen” det är en utopi och det är naivt att tro att man kan uppnå en totalt rättvis värld. De som kan ta för sig gör ju naturligtvis det, dom sitter ju redan på smörklicken som flyter på gröten…de som inte har förmågan blir utan. En vacker kvinna kan utnyttja detta faktum..en ful kvinna blir sittandes på kammaren….! En välbärgad man utnyttjar det faktum att han kan bjuda en ung vacker kvinna på middag..i förhoppning att få lite punani..! Den fattige misslyckade mannen han får stanna hemma på kammaren.. 😉 så är vår värld…på både gott och ont…det är dags att Svenska folket växer upp och accepterar världen..var inte så naiva i er världsbild..!

    //GandalfGrå

  46. Jack Says:

    gandalfgrå,

    Känner igen ditt resonemang från feminister, ”Vi ska inte ha rättvisa utan mer makt” (åt kvinnor). Fair enough.

  47. barfota Says:

    Helt OT:
    Nu Kl 21:30 på TV4 ”Kalla Fakta”

    ”Bara i Sverige har försäljningen av botox stigit med 42 procent på tre år. Det finns en baksida, det verksamma ämnet i botox är extremt giftigt. För att produkten ska kunna vara säker för kosmetiskt bruk krävs omfattande och plågsamma djurförsök.

    Programledare: Lennart Ekdal.”

    Sluta upp med era botox behandlingar killar, var rädda om djur och natur.

  48. Connie Says:

    @ GandalfGrå

    Jo visst men det är ju just det vi måste försöka komma ifrån, nämligen kvinnors våldtäkt på mäns plånböcker. En läckerbit ska inte lagligt kunna få lov att ”köpa” sig rättigheter. Det måste vara straffbart för kvinnor att utnyttja sin sexualitet i annat syfte, precis som det är straffbart för män att ”utnyttja” sina pengar.

  49. Connie Says:

    Med andra ord: En kvinna som glider på en räkmacka med sin fitta till höger och vänster är okej men inte om hon utnyttjar detta för personliga vinster.

  50. Jocke S Says:

    GandalfGrå och Jack: Ja och nej, men kanske därför skön poesi!?

  51. Petter Says:

    Tror inte att Pär Ström vill införa lagar som reglerar vem som betalar på dejten. Tror snarare han vill visa exempel på att den kvinnliga könsrollen har fördelar (som antijämställdisternas könsmaktsordning helt ignorerar).

  52. Ior Says:

    OT: I inlägget nedan finns länk till Nordegren i P1 som diskuterar genusvetenskap o Hjernevask

    http://blog.svd.se/ledarbloggen/2011/12/07/genusdebatten-fortsatter/

  53. Jack Says:

    Kvinnors sexuella makt ska inte liknas vid pengar utan vid Mäns fysiska makt.

    T ex är endast mäns sexuella trakasserier olagliga medan kvinnor tillåts trakassera varje man, och kvinna för den delen, omkring sig med en djup urringning t ex. En lagstiftning som fångar upp kvinnligt beteende inte bara mäns som det är idag är alltså vad som behövs. Det går väl en 13 män per 1 kvinna i fängelse, om lagen också fånga upp kvinnors beteenden och de inte fick härja fritt skulle det förhållandet vara 1 till 1.

  54. Jack Says:

    Förmodligen skulle vi faktiskt till en början se fler kvinnor än män dömda eftersom kvinnor är vana vid att få göra som de vill. Att behöva ta juridiskt ansvar, att ha juridiska skyldigheter osv är något som kvinnor förmodligen behöver skolas in i för att inte fängelsena skulle bli överfyllda.

  55. Men@Work Says:

    Prostitution är renhårigare. Helt klart. Den så kallade makten vissa kvinnor har på dejtingmarknaden är dock ganska ihålig. Män kan dejta flera kvinnor och många män vill ju ha sex mer än romans. Dessutom gäller den ju mest smala, vackra kvinnor mellan 18 år och 30 år. På äldre dar blir det ombytta roller. Samma sak om mannen är rik, känd eller snygg…

  56. Jack Says:

    Men@work,

    Alla flyttar fram sina önskemål så att de blir knappt tillgängliga, alla är lite småmissnöjda för att det är funktionellt.

    Men ser vi på begären så önskar män bara sex men kvinnor begära ofta mycket, mycket mer än så. Läs bara listorna på dejtingsajterna…

    På samma sätt, den som bara har 1kr drömmer om 9kr till för en matbit medan den som har 1 miljon vill ha 9 miljoner till för en lyxvilla. Vad vi önskar är en effekt av hur mycket vi redan har.

    Kvinnor kräver mer i dejtingen..

  57. leifer Says:

    ”Hon utnyttjade mäns kärlekstörst – tjänade 1200 dollar/månad”

    En patetisk kvinna.

  58. Nä, snällhet lönar sig inte alltid… - En Elak Jävel Says:

    […] jag märkt. Tyvärr. Så läste jag denna berättelse på Genusnytt: ” (…) Det har med att kvinnor testar mannens mostandskraft sker redan inledningsvis […]

  59. Petter Says:

    Jack,
    En mer jämställd lagstiftning/praxis skulle nog också minska antalet självmord bland män dramatiskt eftersom kvinnor oftare får vård när de begår samma dumheter som män får fängelse för..

  60. GandalfGrå Says:

    @Jack

    Ett vanligt misstag att se det på det viset…jag försöker bara påvisa att rättvisa är en ide´ den är vacker som en dag…men världen är anorlunda…jag talar inte om mer ”makt” makt är något förgängligt..jag talar om att vi i Sverige kanske lever i den bästa av världar en trygg och lugn ankdamm. Men det är en falsk fasad av trygghet och rättvisa…

    ”den kan faktiskt rämna speciellt med tanke på att våra unga är så dåliga i skolan vilket jag tycker är väldigt oroande ..vad tror ni det var som gjorde Sverige rikt, det var kunskap och innovation ” Och två världskrig 😉 ”

    ..och vi försöker få andra i andra länder att följa i våra fotspår..det är lätt att säga sådant när man alltid har mat på bordet..pengar i plånboken.

    Alla har inte de rättigheter vi tar för givna..vi tror i vår enfald att det är en gudagiven rättighet att alla ska ha det bra må bra..inte svälta ha rätten till vår egen kropp…! Men om man inte har dom valen utan det enda man har är sig själv och sin kropp. Om nu det är en vacker kvinnas kropp är det då fel av henne att sälja den till någon som vill ha den..alternativet skulle vara att svälta ihjäl eller att bli utsparkad från sin lägenhet för att man inte har råd att betala hyran…! Jag är tveksam till om detta är så fel och jag är också tveksam till att ha en ensidig lagstiftning där män straffas som kriminella när dom i många lägen faktiskt sett till att kvinnan fått mat på bordet för hur skulle hon annars fått det…både hon och han kan man se som ett slags socialarbetare 😉 om man ska hårddra saken !!

    Ekonomisk makt är synlig i världen i både det stora och det lilla och det tror inte jag att någon någonsin kommer att kunna förändra..den har funnits i alla tider..!

    Jag tror på att man ska förändra det som man kan förändra…jag tycker att rättvisa är något bra men att vi samtidigt inser att millimeterrättvisa aldrig kommer att kunna införas…för det blir för dumt när vi alla är så olika som individer!!

    Det är på den punkten som jag skiljer mig från feminister…”extremfeminister och genusvetare”de som på allvar tror att bara man säger en sak tillräckligt ofta då blir det sant…och att rättvisa är något som man bara har rätt till..! Ja om man bor i ett rikt land som Sverige kanske man kan ha råd att tycka så…!

    Men det är naivt att tro att ett land som Sverige med 9 miljoner invånare skulle kunna hjälpa alla som inte har rättigheter eller mat på bordet…alltså rättvisa är en utopi man kan naturligtvis uppnå små förbättringar…men då måste man nog ha en hel del tålamod och låta det ta flera generationer innan ens minsta lilla förbättring kan uppnås..!

    //GandalfGrå

  61. Eric Says:

    Min kommentar är egentligen inte apropå denna bloggpost utan mer allmän. Pär Ström: Du gör ett extremt viktigt arbete för att samla oss som tycker illa om genus och berätta vad som händer i samhället. Om du och Tanja Bergkvist startade ett politiskt parti så skulle jag rösta in er två i Riksdagen oavsett vad annat ni stod för. Keep up the good work!

  62. Jocke K Says:

    @ Eric

    Håller med. Dock skulle jag inte rösta på dem om de också hade tex rasistiska värderingar, men de har de ju inte. SD är väl annars lika mycket mot feminism som vi men dom har ju andra värderingar också som iaf inte jag vill stödja.

    Det känns ändå bra att veta att det finns sådana som Pär Ström, Tanja Bergkvist och Pelle Billing. De är Sveriges hopp, tillsammans med alla andra som kämpar för riktig jämställdhet givetvis.

  63. Aktivarum Says:

    Detta är ingen nyhet.

    Steven Levitt (Freakonomics), The Economics of Prostitution.

    Med sin andra bok så har Levitt retat gallfeber på feminister i USA genom att påtala feminism har skapat ett ökat behov av lyxprostitution, högbetalda kvinnor som inte bara har sex utan låtsas vara flickvänner på timbasis.

    Man kan verkligen fråga sig var den där magiska gränsen för prostitution och ”generös pojkvän” går någonstans.

    Levitt påtalar även att feminism pressat bort kompetenta kvinnor från läraryrket. De blir numera advokater och ekonomer, (däremot inte fysiker och matematiker) och sålunda sjunker standarden på skolorna.

  64. Olle Says:

    Aktivarium, nu blir jag lite förvirrad, är inte Levitts tes att kvinnors sexuella frigörelse har ändrat ”gratis alternativen” till att köpa sex. Dessutom har jag läst huvudkritiken från feminister som att den gäller Levitts syn på prositution som vilket jobb som helst. Har inte lyckats hitta någonstans att det är just feminister som skapat den ökade efterfrågan på lyxprostitution? Vart kan jag hitta det?

    Sen är jag också lite nyfiken på det här med att feminister pressar bort kvinnor från läraryrket och minskar kompetensen. Den allmänna synen på detta (inklusive Levitts) är att lärares relativa löner har går ner och att många därmed sökt sig till mer välbetalda jobb. Jag tycker att det känns som en rimligare förklaring än att feminister pressat bort kvinnor från läraryrket.. Men jag har säkert missat något viktigt här som tipsa mig gärna om var jag kan hitta detta explicita argument.

  65. Olle Says:

    Ok, nu förstår jag vad du menar med lärarna. Det är feministerna som pressat på kvinnor P-piller? De menar ju att p-pillret är det som gjort det möjligt för kvinnor att investera i utbilidning och karriärer som ger högre löner. Det gör att de mest kompetenta kvinnorna väljer alternativa karriärsvägar. Vart kommer egentligen feministerna in i den här argumentationen? Jag fattar faktiskt inte alls om det nu inte är så att feminister pressat ner p-piller i kvinnor..

  66. Connie Says:

    ”Kvinnors sexuella makt ska inte liknas vid pengar utan vid Mäns fysiska makt.

    T ex är endast mäns sexuella trakasserier olagliga medan kvinnor tillåts trakassera varje man, och kvinna för den delen, omkring sig med en djup urringning t ex. En lagstiftning som fångar upp kvinnligt beteende inte bara mäns som det är idag är alltså vad som behövs. Det går väl en 13 män per 1 kvinna i fängelse, om lagen också fånga upp kvinnors beteenden och de inte fick härja fritt skulle det förhållandet vara 1 till 1.”

    Äntligen känns det som jag fått ut mitt budskap rätt även om det var någon annan som formulerade det. Tack !

    Dock tycker jag att kvinnors sexuella makt kan liknas vid båda två. Det är ett fruktansvärt övergrepp som pågås mot män 24/7 år efter år.

  67. noterat Says:

    Ännu ett bevis på riktigheten av ordspråket ”Kvinnans list övergår mannens förstånd”

  68. Connie Says:

    ”Kvinnans list övergår mannens förstånd”

    Rätt återgivet borde ordspråket lyda: Kvinnans falskhet överträffar mannens ärlighet”.

  69. AnnanDan Says:

    När man läser sådant som i inlägget undrar man om det är en slump att ordet för ”dödlig substans” och ”äktenskap” är detsamma i vårt språk.

  70. AnnanDan Says:

    Jack 07:41:
    Man ska vara försiktig med vad man önskar, rätt som det är slår det in och då går kvinnorna omkring i burka.
    Inte så kul det heller.

  71. Man & Woman United Says:

    @ AnnanDan

    Eller så får individen själv bestämma. Tolernas och humanistiska inslag i ett samhälle är sunda värdegrunder

    Aktivarium Men@Work Connie

    Kvinnan i inlägget har ju systematiskt, organiserat utnyttjat män för gratis måltider. Läs lyxkrogar. Inte husmanskost hos en manlig vän. Hade det varit typ du bjuder mig på middag några gånger för jag är så fattig så bjuder jag tillbaka ur ett icke kommiersiellt tillkortakommande så snackar vi något annat.

    Skulle det överhuvudtaget för en man att göra på liknande sätt?
    Bortsett om han var manlig eskort. Ridderligheten är manlighetens sämsta vän. Otack är världens lön.

    Den kvinnliga frigörelsen på 70talet var menat utan kommiersiella intressen. Bra eller dåligt. Men det är långt ifrån idag alla kvinnliga politiker som gått över till radikalfeminism som försöker se ut som mannekänger och snyltande radikalfeminister. Regeringen är pigga på att generöst dela ut miljard bidrag till genus forskning och radikalfeministiska satsningar på rättsväsendet(ink.socialtjänsten) och fullständigt strunta i och skära ner basverksamhet som sjukvård(sahlgrenska och lund mfl),tågverksamhet(-kvotering) och äldrevård(carema).

    Hur ser samtycke ut att bjuda och bli bjuden? Frågeställningen i sig är högst relevant avseende vart gränsen går för kvinnan. Vart gränsen går för mannen enligt radikalfeminism är ju uppenbart! Som inte är demokratisk utformad med båda könen i avseende. Utformning av lagar och brott har utformats utifrån från scum, 90talets radikalfeminism där mannen är en biologisk olycka. Hur ska detta få tilltroende ur ett Jämställdhetsperspektiv och den fria debatten om Jämställdhet 2,0. Det är samma tanke och systemfel inom samtliga områden där radikalfeminism är inblandat.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Geisha

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Prostitution

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Samtycke

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexk%C3%B6pslagen

    http://samtycke.nu/

    http://debatt.svt.se/2010/10/29/snart-kan-sverige-vara-ett-civiliserat-land-vad-galler-sex/

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/krav-pa-samtycke-fore-samlag_17449.svd

    http://www.expressen.se/debatt/1.1114663/med-dagens-feminister-finns-ingen-sexuell-revolution-i-sikte

    http://newsmill.se/artikel/2011/02/11/feministerna-i-assange-h-rvan-g-r-v-ld-p-feminismen

    Sexuell revolution torde vara att kvinnor tar ansvar för sitt sexuella beteende,lär sig empati och att Samhället skriver in i regeringsformen att det är straffbart att ljuga om brott

    Det här är grundfelet i Jämställdhetsdebatten som är synonymt med feministens perspektiv som ges tolkningsfrihet inom lagstiftning, straffrätt och brottsbekämpning. How come!

    #snackarvifeministiskutilitarism

  72. AA Says:

    En modell jag tycker har bra förklaring är alfa-beta, att kvinnor kategoriserar in män som älskare eller försörjare. Bra genetiskt material eller välstånd.

    En apflock fungerar så att det är den hane som visat att han är störst och starkast inför de andra hanarna, har förtur till alla honorna och till maten, han går runt och gör lite som han vill, gör honorna på smällen för att sedan dumpa dem, honan har fått det hon ville ha, hans gener. Sedan får beta-hanarna hjälpa honorna och ungarna med försörjningen, genom att komma med resurser i form av mat till henne och alfahanens ungar, om han hade bra resurser att komma med kunde han oxo få sig ett ligg.

    Tror det är ju olika bland olika arter, men liggstatistiken är väl nåt i stil med att alfahanen står för 50% av samlagen med kvinnorna, medans de resterande 24 hanarna få dela på de övriga 50% av samlagen.

    I äldre kulturer så fanns det institution äktenskap, då kunde de betahanar som hade tillräcklig med resurser för att försörja hona med barn, möjligheten att bilda familj.

    Det som verkar ha hänt nu i dagens samhälle, är att betahanarna blivit överflödiga, och därför inte attraktiva. För att kvinna ska tycka det är attraktivt att ha ett förhållande, måste man vara bättre beta än henne, dvs erbjuda henne en märkbart bättre materiellt välstånd, vilket oftast inte män har i dagens ”jämlika” samhälle.

    Så det återstår att visa att man är alfa, aldrig avslöja att man bryr sig om henne till annat än sex, visar du är intresserad av ett förhållande, eller på något sätt är intresserad av hennes liv, lycka och välstånd, så kommer hon identifiera dig som beta.
    Är du riktigt alfa, då vill hon ha dina gener så fort som möjligt om hon är kåt. Märker hon att du är beta, så kommer hon hålla undan på sexet så mycket det går, och använda det som lockbete för att få så mycket resurser av dig som möjligt.

    Inom pickup/PUA/Game-kulturen så finns det ett begrepp som kallas kvinnors ”skittest”, att hon testar en om man är alfa eller beta, ett klassiskt exempel är om en tjej frågar en på krogen om man bjuder på en öl, minns jag hade fått upp vanan i hur man kan reagera på sådant, t.ex att svara saker i stil med att hon kunde gå och hänga med sina töntiga killar istället för de vill bjuda på öl. Detta resulterar i saker som att kvinno kommer sedan tillbaka 5 min senare och säger att hon måste få mitt telefonnummer för att hon tyckte jag verkade så cool.

    Jag ser feminism som ett enda globalt skittest. Kvinnor ser hur mycket de kan trycka ner och underkasta sig beta-männen, och det tycks aldrig ta slut. Sverige och de skandinaviska länderna är de mest ”jämställda”, feministiska-genusindoktrinerade länderna i världen, och samtidigt är det här män får ta emot mest skit från kvinnor. Beta-män som aldrig har haft något ont mot kvinnor, indoktrineras till att de är privilegierade på grund av sitt kön, samtidigt som kvinnor tappat intresse för dem för att de inte duger som hennes försörjare längre.

    Viktigt ämne att förstå är kvinnors hypergami:
    http://www.the-spearhead.com/2011/01/10/implications-of-the-apex-fallacy

    Vad kvinnor finner sexuell attraktivt:
    http://www.independent.co.uk/news/science/why-women-really-do-love-selfobsessed-psychopaths-850007.html

    Och om en mans erfarenheter från att gå från beta till alfa:
    http://www.rooshv.com/you-did-this-to-me

  73. Lena Says:

    Tycker Olle har en poäng där. Troligen är svaret att feministerna hjärntvättat alla nickedockor till kvinnor. Så vi ofrivilligt började ta p-piller. Det gav oss tid att studera mera. Och medförde att vi tog mer välbetalda arbeten som advokater och ekonomer.

    Tanken är nog även att det inte känns bekvämt om kvinnor tjänar lite mer pengar än mannen. Bättre om de håller sig som mest, till de lågbetalda läraryrket.

    Felet anses då hellre ligga i en ideologi som planterat in de obekväma idéerna i huvudet på alla kvinnor. Vi kan ju inte heller tänka själva. Kvinnor kan vi ju inte heller kasta skit på direkt, så då skyller vi på feminismen.

  74. Rolle Says:

    ”UNGA vackra kvinnor sitter som bekant på en guldgruva..det är dom som är attraktiva för välbärgade medelålders män som kanske tappat tron på tvåsamheten…eller vill göra ett snedsprång på konferensresan…!”

    -Hur mycket guldgruva det är att nappa på ett oanständigt förslag på konferensen kan väl diskuteras. Skönhet är en tillgång som utan motsvarande mängd förhandlingsförmåga är värdelös. En middag kanske är för billigt. Varför smyga med det? Lägg upp en auktion. Hur mycket är en ful människa beredd att hosta upp för att åtnjuta den status ett vackert sällskap skänker?

  75. Lena Says:

    AA:

    Intressant med appex-fallacy länken. Tycker nog att den teorin verkar väldigt svart-vit. Kortfattat tycks den påstå att alla kvinnor i de ”lägre skikten”, det vill säga med enklare utbildning har en mängd män att välja mellan.

    Däremot har kvinnor med högre utbildning inte så många, eftersom mannen sägs välja någon som inte har en egen inkomst.

    ”With each increase in her income, the number of men at and above her own level shrank geometrically. If I felt like putting in the time I would create a diagram, but I don’t, so I’m going to rely on people’s imaginations.”

    Själv lär jag lita mer på sunt förnuft. Ty med den logiken Innebär det ju att män är ytliga svin, som inte vill ha en kvinna på samma diskussionsnivå.

    Inte sagt att människor med lägre utbildning är dummare. Däremot finns det ju ute i verkliga livet par – män och kvinnor, som har annat gemensamt än att bara utbyta kroppsvätskor. De är även vänner och samtalar med varandra.

    Har den ena av paret inte läst eller satt sig in i så mycket, så blir det kanske inte mer kommentarer än, kan du räcka mig smöret, vid middagsbordet. Det blir alltså inte så mycket stimulans under den tid de har utanför sovrummet. Och det leder inte heller till någon attraktion i sovrummet, genom den bristande intellektuella kommunikationen.

    Tycker de är bättre om män riktar in sig på att förändra sig själva. Istället för att kämpande förmå kvinnor, att lägga ner sin utbildning.

  76. barfota Says:

    @Lena

    ”Tycker de är bättre om män riktar in sig på att förändra sig själva. Istället för att kämpande förmå kvinnor, att lägga ner sin utbildning.”

    Kanske ännu bättre om alla ”riktar in sig på att förändra sig själva”.
    Har varit med på GenusNytt sedan starten och har helt missat att någon här vill ”förmå kvinnor, att lägga ner sin utbildning.” En annan sak är att GenusNytt inte är emot kvinnor, GenusNytt är emot antijämställdhet som företräds av båda könen. Kvinnor är inte lika med feminister! Kanske något du missat i din utbildning?

  77. Olle Says:

    Hej,

    en lite fundering. Jag har en liten fundering. Ett ganska vanligt argument att man kvinnor radikalfeminist för att de är fula och därmed blivit förbittrade över att inte ha fått ligga tillräckligt. Utifrån diskussionen här verkar det ganska vanligt att inte heller män får ligga. Blir dessa män ocksa radikalfeminister eller får de någon annan politisk inriktning?

  78. Lena Says:

    Barfota:

    Jag kan förstå att man blir lite hemmablind när man hängt här sedan starten. Då lär du ju inte heller missat att var och vartannat inlägg påtalar händelser kring kvinnor ur ett hetsande och negativt perspektiv.

    Bara inläggets rubrik, ”Hon utnyttjade mäns kärlekstörst – tjänade 1200 dollar/månad”, lyser i sin frånvaro kring både män och feminism. Däremot visar den upp en ganska negativ bild av kvinnan.

  79. AA Says:

    @Lena:

    ”Själv lär jag lita mer på sunt förnuft. Ty med den logiken Innebär det ju att män är ytliga svin, som inte vill ha en kvinna på samma diskussionsnivå.”

    Jag vill bara påpeka att det är kvinnorna som har makten att välja mellan partners, inte männen.

    Detta visar ju Jack här i ett inlägg ovan, att med en kvinnlig profil på ett dejtingforum tog det ett dygn att få 500 män att välja mellan att dejta. Medan med en manlig profil fick han inte en endaste kvinna han kunde välja att dejta på 9 månader.

    Det är inte männen som är ”ytliga svin” som endast vill välja kvinnor på lägre uppsatta än de själva, det är kvinnorna som är ”ytliga svin” som endast väljer männen som är högre upsatta än de själva.

    Män har inget val. Inom biologin kallas det Batemans princip. Männen tvingas tävla, kvinnorna väljer.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bateman%27s_principle

  80. barfota Says:

    @Lena

    ”Jag kan förstå att man blir lite hemmablind när man hängt här sedan starten. Då lär du ju inte heller missat att var och vartannat inlägg påtalar händelser kring kvinnor ur ett hetsande och negativt perspektiv.”

    Nåja, vet inte om jag är så hemmablind och vet inte om jag hänger här heller, vad får dig att tro att jag inte skulle kunna vara ganska objektiv och ha ett liv utöver att ”hänga” här?

    Du sprider en lögn när du påstår att ”var och vartannat inlägg påtalar händelser kring kvinnor ur ett hetsande och negativt perspektiv.” Som sagt var, det är inte kvinnor vi vänder oss emot, det är antijämställdister (feminister) oavsett kön som hamnar i blåsväder här.

    ”Bara inläggets rubrik, “Hon utnyttjade mäns kärlekstörst – tjänade 1200 dollar/månad”, lyser i sin frånvaro kring både män och feminism. Däremot visar den upp en ganska negativ bild av kvinnan.”

    Jag kan inte svara för Pär Ström men jag tro att det helt enkelt vara så att rubriken speglar den typ av rubriker som män ofta möts av i så gott som alla mediala sammanhang och därför är rubriken bara är ett tydligt sätt att visa på hur korkade och vinklade media är med sina ständigt återkommande ”offer rubriker”.

  81. Lena Says:

    AA:

    ”…det är kvinnorna som är ”ytliga svin” som endast väljer männen som är högre upsatta än de själva.”

    Här finns några med kvinnor med andra perspektiv.

    http://madamenoire.com/30349/dating-dilemma-white-collar-woman-and-blue-collar-man-2/

    Barfota:

    ”Du sprider en lögn..”

    Anser inte att jag har möjlighet att sprida några lögner, som ju finns öppet för alla parter att bedöma själva. Jag är kvinna och det är min uppfattning. Take it or leave it.

    ”därför är rubriken bara är ett tydligt sätt att visa på hur korkade och vinklade media är med sina ständigt återkommande ”offer rubriker”.

    Okay. Det utesluter kanske inte att det medför ett visst negativt hetsande.

  82. AA Says:

    @Lena:
    Ja, här ser vi en kvinna som påpekar att kvinnor endast vill män som är högre uppsatta än de själva på den sociala rangskalan. Och att kvinnor faktiskt går miste om bra män genom att vara så ytliga som de är i sitt partnerval. Men det är kvinnorna som kan välja att sluta vara så ytliga, inte männen. Det är kvinnorna som ställer orimliga krav på männen och inte tvärtom.

    Exempel från Sverige;
    ”Kvinnor har i många fall högre utbildning än män, och vill gärna ha någon som är lika välutbildad eller mer, lika intelligent eller mer, eller tjänar lika mycket eller mer.”
    http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article7151624.ab

    ”När det gäller att välja partner ratar nämligen kvinnor män som har lägre utbildning än de själva eller som står under dem på den etablerade yrkessociala rangskalan”
    http://www.expressen.se/debatt/1.1940638/nobbade-man-ar-en-tickande-bomb

    ”Män förväntas fortfarande upprätthålla maskulina ideal som kräver ständiga uppvisningar i styrka. De väntas var framgångsrika, mäktiga och dominanta, inte visa några svagheter eller sprickor i rustningen,”
    ”Hon påpekar att uppluckringen av könsrollerna och kvinnors större oberoende inte tycks ha nämnvärt förändrat kraven på männen.” ”Män kan lida skada både psykiskt och fysiskt av att eftersträva de maskulina idealet.”
    http://www.aftonbladet.se/wendela/article7268433.ab

  83. Lena Says:

    AA:
    ”Ja, här ser vi en kvinna som påpekar att kvinnor endast vill män som är högre uppsatta än de själva på den sociala rangskalan. ”

    Och även några av de som kommenterat, hade vågat välja utanför vad andra ansåg vara bättre.

    ”Men det är kvinnorna som kan välja att sluta vara så ytliga, inte männen. Det är kvinnorna som ställer orimliga krav på männen och inte tvärtom.”

    Jag tycker inte det går att göra den bedömningen av någon undersökning gällande anställningsintervjuer. Arbete och kärlek. Två olika områden. Vi kan ju ha olika roller i olika situationer.

    Det framgick även att kvinnor med lite mer erfarenhet såg till inre kvaliteterna. Ett utseende kan förstöras. En förmögenhet kan försvinna.

    ”Ju äldre man blir, desto säkrare är man på vilka egenskaper man söker hos en partner. När man är 20 vet man inte.”

  84. barfota Says:

    @Lena

    ”Anser inte att jag har möjlighet att sprida några lögner, som ju finns öppet för alla parter att bedöma själva. Jag är kvinna och det är min uppfattning. Take it or leave it.”

    Du ljuger som en häst travar. Take it or leave it.
    Det utesluter kanske inte att du bedriver ett visst negativt hetsande.

  85. Lena Says:

    Barfota:

    Om du alltid kastar ur dig att kvinnor du inte känner ljuger.Totalt utan vettig grund. Så förstår jag att du sitter härinne och kastar skit om och till kvinnor!

  86. Hjalmar Says:

    @Lena
    Du får gärna utveckla varför du ”sitter här”… Då kan du kanske möta större förståelse.
    (Själv är jag för jämställdhet, dvs lika rättigheter och skyldigheter för både män och kvinnor.)

  87. barfota Says:

    @Lena

    ”Om du alltid kastar ur dig att kvinnor du inte känner ljuger.Totalt utan vettig grund. Så förstår jag att du sitter härinne och kastar skit om och till kvinnor!”

    Jag påstår inte utan grund att någon ljuger oavsett om det är en kvinna eller man som far med osanningar. Nu fick du allt till ytterligare en lögn och om det nu är någon som ”sitter härinne och kastar skit” så ber jag dig vänligen men bestämt att ta dig en funderare… vem kan det vara tro?

  88. Lena Says:

    Hjalmar:

    Intressant. Varför ska jag utveckla varför jag sitter här mer än någon annan?

  89. Lena Says:

    Barfota:

    Okay!

    1)Du påstår att jag ljuger.
    2) Vari ligger lögnen? Kasta upp det jag har ljugit om!?

  90. AA Says:

    @Lena:
    Ja kanske ett fåtal kvinnor var ihop med män lägre ner på den yrkessociala rangskalan. Men alla kvinnor där håller ju med om att det är ytterst sällsynt att det händer. Men det kan ju lika gärna varit att kvinnan hade ett högskoleutbildat jobb med lägre lön och mannen hade ett slitsamt arbetarjobb med högre lön. Och chansen är nog stor att de träffades i ungdomen, innan de valt sina yrkesbanor.

    Kan ju finnas något undantag på regeln, men det har gjorts undersökningar på över 10.000 personer i 37 kulturer, alla världsdelar, religioner, oavsett om det råder monogami eller polygami. Och det finns samhällen i Västafrika där kvinnorna är klart rikare än männen, och det finns över dubbelt så många män som kvinnor i befolkningen på grund av inflyttade manliga plantagearbere, även fast det finns väldigt överflödig tillgång på män, så vägrar kvinnorna att välja män som är fattigare än de själva. Och dessutom visar studierna, att ju rikare en kvinna är i västländer, ju större krav får hon på att männen ska vara ännu rikare än henne.

    Kvinnors girighet känner inga gränser. Det verkar vara biologiskt inkodat i kvinnors hjärnor att välja bort män som inte är märkbart rikare än de själva.

    http://www.amazon.com/Evolution-Desire-Strategies-Human-Mating/dp/0465021433

  91. barfota Says:

    @Lena

    ”1)Du påstår att jag ljuger.
    2) Vari ligger lögnen? Kasta upp det jag har ljugit om!?”

    ähh… var det inte du som påstod en hel del rakt ut ur luften, kan det vara så att det kanske är du som måste bevisa var du hittar ett enda uttalande som bekräftar ditt påstående att någon vill förmå just kvinnor att lägga ned sin utbildning. Vi är däremot många som tycker att man kan skrota genusvetenskapen och antijämställdismen (feminismen).

    Du påstår:

    ”Då lär du ju inte heller missat att var och vartannat inlägg påtalar händelser kring kvinnor ur ett hetsande och negativt perspektiv. ”

    Också upp till dig att konkret visa på att så är fallet. Jobba på för du har måååånga inlägg att gå igenom.

  92. blomrabatten Says:

    Varför betalar män för sex överhuvudtaget? Jag bara frågar. Vi har väl ändå fri företagsamhet i detta land som i USA. Världens älsta yrke säger man ju att det är, så antagligen har män betalat för sex i alla tider. Varför ? får de inte till ett litet knull annars?

  93. Lena Says:

    Barfota:

    ”Då lär du ju inte heller missat att var och vartannat inlägg påtalar händelser kring kvinnor ur ett hetsande och negativt perspektiv. ”

    Jag det stämmer att jag skrev ovan! Och en UPPFATTNING är ingen lögn! Jag lade även till att du fick ta det som du ville.
    ”Take it or leave it”. Alla har rätt till sina uppfattningar.

    Du hade t ex även kunnat välja att ta den kommentaren som konstruktiv kritik. Nu valde du istället att tänka det värsta om mig. Den inställningen missgynnar ofta bara en själv.

    ”Också upp till dig att konkret visa på att så är fallet. Jobba på för du har måååånga inlägg att gå igenom.”

    Jag har ingen anledning att uttrycka en uppfattning som jag inte läst något om. Gav även aktuellt inlägg som ett exempel.

    Rubriken: ”Hon utnyttjade mäns kärlekstörst – tjänade 1200 dollar/månad”, signalerar knappast, – Voaw här älskar vi kvinnor och vill diskutera deras goda sidor!

    Utan snarare, – Se vilka bitchar det finns där ute! Alla kvinnor vill bara lura oss män.

    Nu var det bara en reflektion från mig. Och inget jag tog åt mig för personligen. Men vill ni ha in fler blygsamma tjejer till chipsen, så kanske ni bör tänka på upplägget. 😉

  94. AA Says:

    @blomrabatten:

    Att män betalar för sex är på grund av det som kallas Batemans princip inom biologin. Kvinnor lägger ner större energi än män i fortplantingsprocessen. Sperma är billigt att framställa, ägg dyrt. Därför har kvinnor alltid ett överskott på tillgängliga sexpartners medans män alltid har ett underskott.

    Och vi män kan få till massor av knull genom att härma beteendet hos de män som är sexuellt mest eftertraktade hos kvinnor, det vill säga de mest självbesatta, narcissistiska psykopatmän:
    http://www.independent.co.uk/news/science/why-women-really-do-love-selfobsessed-psychopaths-850007.html

  95. Lena Says:

    AA:

    ”så vägrar kvinnorna att välja män som är fattigare än de själva. Och dessutom visar studierna, att ju rikare en kvinna är i västländer, ju större krav får hon på att männen ska vara ännu rikare än henne.”

    Okay, om du nu hittat mängder med undersökningar, som pekar på att kvinnor bara är ute efter pengar! Så bör du nog leta efter mer positiva undersökningar. Även om jag berättar att jag känner flera kvinnor som har män med lägre utbildning. Och även känner kvinnor som är rikare än deras män, så har du nog bestämt dig redan för din negativa bild. Kanske bör du då mer tänka på att vi aldrig kan ändra på andra bara oss själva. Det bästa är nog klart att hålla en mer positiv approach.

    ”Kvinnors girighet känner inga gränser.”
    Jasså? Det lät lite fördomsfullt.

    ”Det verkar vara biologiskt inkodat i kvinnors hjärnor att välja bort män som inte är märkbart rikare än de själva.”

    Min bästa väninna har en kille, som har mindre pengar än henne. Han saknar även akademisk utbildning i jämförelse med henne. Hon valde nog honom av kärlek. Han var trög som attan men till slut fick hon honom. De har varit ihop i flera år.

  96. barfota Says:

    @Lena
    OK, du har inte ljugit bara att det är lustigt att man kan få en uppfattning om man inte kan förklara varför man har en uppfattning.

    ”Du hade t ex även kunnat välja att ta den kommentaren som konstruktiv kritik.”

    Visst om det hade varit konstruktiv kritik så…

    ”Rubriken: “Hon utnyttjade mäns kärlekstörst – tjänade 1200 dollar/månad”, signalerar knappast, – Voaw här älskar vi kvinnor och vill diskutera deras goda sidor!”

    Nä, skulle den signalera det menar du? Dessutom om du läser vad jag har skrivit i denna tråden så menar jag på att alla utnyttjar alla på dessa dejtingsidor.

    ”Men vill ni ha in fler blygsamma tjejer till chipsen, så kanske ni bör tänka på upplägget. ;)”

    Ja, eller inte. Jag tror att de flesta som läser och följer bloggen vet att vi är för jämställdhet, mot antijämställdhet (feminismen) samt att rubriker och innehåll på GenusNytt är betydligt blygsammare än många andra ställen. Så vill ni att vi skall betala för chipsen så bör antijämställdister (feminister) fundera på att ändra upplägget.

  97. Tanja Suhinina Says:

    http://blog.okcupid.com/index.php/the-case-for-an-older-woman/

    Intressant statistik från en amerikansk dejtingsajt. Kortfattat – unga kvinnor får massor av meddelanden, men av de äldre har männen bra chanser.

  98. Jack Says:

    Tanja,

    ”av de äldre har männen bra chanser”

    Vi vet alla dels att de män som inte redan dött vid den åldern tenderar att ha en bättre socioekonomisk situation relativt yngre och relativt kvinnor (de fattigare männen har dött men inte de fattigare kvinnorna som får mer stöd såväl privat som från samhället) och dels att andra mäns död gett kvinnorna mindre att välja på.

    Det är brutala och primitiva orsaker bakom och inget att egentligen celebrera. Frågan är om samhället kan ändras så t ex äldre män har bra chanser utan att det sker på bekostnad av att pojkar och yngre män löper stor risk att dö.

  99. Jack Says:

    En lösning är t ex att sluta ge kvinnor betalt för arbete de inte kan utföra. Ta t ex en kvinnlig brandman eller polis, istället för att ge henne lika lön som mannen ge henne lika lön för samma arbete. Eftersom mannen kan göra mer än kvinnan sänks då kvinnors lön varpå plötsligt många fler kvinnor befinner sig i ekonomiskt korrekt situation vilket gör att de finner män mer attraktiva.

    Män har då på en punkt lyfts till samma nivå som kvinnor i samhället och framstår som möjliga partners (även om många lagar kvarstår som förtrycker män). Om män skulle göras till fullvärdiga medborgare på flera sätt ökar också samtidigt antalet kvinnor som är intresserade av män. Det är ett fascinerande tankeexperiment iaf att föreställa sig att vi män skulle få lika rättigheter som kvinnor. Även för äldre män finns ju stora juridiska diskrimeringspunkter, t ex ges deras pension ut baserat på kvinnors livslängd, dvs i alldeles för låg takt. Skulle dessa pengar istället gå till männen hade de återigen bättre chanser, utan att unga män ska behöva dö.

  100. Olle Says:

    @Jack En fascinerande tanke. Genom att sänka kvinnors löner skapar vi alltså lika rättigheter. Kvinnor tjänar ju faktiskt redan mindre än män i genomsnitt (oavsett om det beror på diskriminering eller inte), men det räcker alltså inte. Hur mycket lägre lön skulle krävas för lika rättigheter, 50% kanske blir bra???

  101. Jack Says:

    Olle,

    ”Genom att sänka kvinnors löner skapar vi alltså lika rättigheter.”

    Kolla upp begreppet orsak och verkan, det lärs inte ut på alla universitet men finns t ex att läsa om på det av män skapade wikipedia. Jag lovar dig att världen blir mer förståelig för dig om lyckas smälta vad det handlar om! Du kanske rent av blir jämställdist efteråt.

    Hur som helst, en låg lön för kvinnor är inte i första hand orsak till lika rättigheter men kan vara verkan av det, en följd av likarättigheten lika lön för lika arbete. Den som jobbar mindre kvantitativt och kvalitativt får då mindre betalt för det mindre arbetet.

    Du använder dig av lika lön oavsett arbete för kvinnor som del av lika rättigheter. Det är en fascinerande tanke det också. Man kan förstå att många kvinnor vill ha det så men vill vi män det om vi pratar om det och vilka blir konsekvenserna på sikt?

  102. siggardsbelt Says:

    ”I värsta fall nåt som lämnar dig utfatting och tvingad att betala för barn du aldrig får träffa medan dina chanser till en egen familj är krossade”

    Det är bara först testa lagliga vägen få vårdnad boende om barnet. Fungerar inte det får du med all rätt ta den olagliga vägen och göra så som du behagar. Lagboken är trots allt bara en guidning. Fungerar inte guiden får du göra vad som krävs för att just ditt liv ska fungera.

  103. barfota Says:

    @siggardsbelt

    ”Fungerar inte det får du med all rätt ta den olagliga vägen och göra så som du behagar.”

    Shit, att jag inte tänkte på att det var OK att stjäla, råna banker och slå ihjäl mina barn, då hade jag sluppit betala underhåll och förstört mitt liv på det sättet.

    Nä, det var trams och ett skittips du kom med där, bättre med samma spelregler för alla i Sverige. Samma skyldigheter, rättigheter, lagar och lika straff för samma brott, m.a.o. samma spelregler för alla oavsett kön, religion, sexuell läggning m.m. Lagarna skall helt enkelt vara neutrala!

  104. majaivarsson Says:

    http://www.genusdott.wordpress.com

  105. Clabbe Says:

    Här finns aktuell och överskådlig statistik på skillnaderna mellan flickors och pojkars skolgång i tredje världen:

    http://www.unesco.org/new/en/media-services/single-view/news/unesco_report_shows_less_than_40_of_countries_provide_girls_and_boys_equal_access_to_education/

    Visst, flickorna verkar ha det sämre, men inte SÅ mycket sämre att all hjälp ska gå till flickorna. Man får ju lätt uppfattningen av kampanjen att det bara är flickor som drabbas.

  106. Kvinnor som gör ”äktenskapskarriär” tar bara rika män « GenusNytt Says:

    […] Här kan du läsa mitt blogginlägg ”Hon utnyttjade mäns kärlekstörst – tjänade 1200 dollar i månaden”. Här kan du läsa mitt blogginlägg ”Kvinnor föredrar rik make framför karriär”. Här kan du läsa mitt blogginlägg ”Hon vägrar dejta andra än miljonärer”. Nedan ser du den tjejen. Hon säger: ”Jag blir behandlad som en prinsessa varje dag och det är så här alla kvinnor borde ha det”. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: