Curlade kvinnor ska curlas ännu mer

by

Tidningen Sydsvenskan har en artikel med rubriken ”Män dominerar Malmös scener”. Tidningen skriver att en förening kallad Ladyfest har räknat och kommit fram till att av de ”musikakter” som uppträder i Malmö är 78 procent manliga.

Vad jag som jämställdist genast börjar fundera på är förstås hur underlaget ser ut. Det är alltid underlaget som utgör nyckeln till svaret på frågan om diskriminering kan misstänkas eller inte. Finns det lika många manliga som kvinnliga ”musikakter” i Malmö att välja på?

Det går bara några sekunder innan jag får svaret i artikelns nästa stycke. Så här säger Emelie Veide på Ladyfest Malmö:

”Den visar att man behöver tänka på att boka jämställt och att det inte är så just nu. Vi vill få arrangörer att inse värdet i att boka jämställt. Sen vet vi att det finns problem i att det kanske inte finns lika mycket kvinnliga musikakter att boka, men det beror ju också på att kvinnliga musikakter inte lyfts fram i samma utsträckning som manliga.”

Där satt den. Det finns alltså mest män i underlaget, vilket förstås gör att det är naturligt med mest män på scen.

Bandbokaren Anna Storåkers säger i en annan artikel i Sydsvenskan att av de artister som bokningsbolagen erbjuder spelställena är ungefär 7-8 procent kvinnliga. Därmed är ju saken klar. Det råder ingen kvinnodiskriminering – däremot en viss mansdiskriminering (ca 20 procent är ju kvinnor på Malmös scener trots 7-8 procent kvinnor i underlaget). Trots det tycker Anna Storåkers att andelen kvinnliga artister bör ökas!

Emelie Veide hävdar att orsaken till att det finns fler manliga än kvinnliga musiker är att de kvinnliga inte ”lyfts fram”. Det är ett påstående som jag vill ha belägg för innan jag ser någon anledning att tro på det.

Jag tror inte att manliga musiker ”lyfts fram”. Veide får det att låta som att om man bara är kille och börjar sjunga eller startar band så kommer Patriarkatet strax med stora strålkastarbatteriet och ”lyfter fram” en till ära och berömmelse. Efter vad jag har hört stämmer det mycket dåligt med verkligheten. Mitt intryck är att de allra, allra flesta manliga musiker, sångare och band kämpar i isande motvind i garage och källare – utan ära och utan pengar och utan att någonsin komma upp på en scen värd namnet. Utan att någon bryr sig det allra minsta om att ”lyfta fram” dem.

”Ladyfest arbetar för en mer jämställd kulturscen”, skriver Sydsvenskan i nästa mening. Men – kvinnor är ju redan överrepresenterade!  Jag får snarare intrycket att Ladyfest består av antijämställdister.

Här ser du exempel på hur kvinnliga artister i Malmö lyfts fram specifikt på grund av sitt kön, vilket innebär att kön är viktigare än kompetens och att kvinnligt kön är en fördel (från Twitter):

Ladyfest ordnar själva evenemang. Bland annat arrangerade de en egen festival i våras med i stort sett endast kvinnor på scen, skriver Sydsvenskan.

Och de är jämställdhetskämpar? Man märker att man lever i Sverige i nådens år 2011.

Tack för tipset, Peter, Kaveh och Sara! Även Pelle Billing bloggar om denna sak.

42 svar to “Curlade kvinnor ska curlas ännu mer”

  1. Info Says:

    GENUSPOLITIK I MUSIKENS VÄRLD

    Här passar kanske en liten reflektion, som jag gjort i en tidigare kommentar:

    NÅGRA TANKAR KRING GENUSTRUMPETER OCH ANDRA INSTRUMENT

    Att alla Sveriges radios program, från P1 till P4, från morgon till kväll är politiskt korrekt riggade på ett eller annat sätt har kanske någon upptäckt. Men vem hade trott, att P2 skulle inte bara överreklamera kvinnliga dirigenter och okända, kvinnliga tonsättare utan också LJUGA MEDVETET när det passade?

    Det ska här roa mig att påpeka, att radiokejsaren är naken.

    Den 6/11 sändes första gången ”dokumentären” Instrument söker musikant. Radions hemsida visar en bild på en liten flicka, omkring sex år, som blåser i (tyglar) en jättestor (manlig) bastuba, betydligt större än hon själv. Så långt återges verkligheten. Det har i mer än femton år ingått i musiksveriges uppdrag att förmå unga flickor att spela trumpet (genustrumpet), kontrabas, bastuba, trombon och andra ”manligt kodade” instrument och att samtidigt förmå manliga orkestermusiker att hålla sig till triangel, blockflöjt, celesta o.l.

    Så långt ingenting nytt. Nej, här kommer den medvetna lögnen:

    ”I det första programmet möter vi oboisten [= oboeisten] Catarina Fors som berättar om sitt första möte med sitt instrument:

    ”Första gången som jag satte oboen till mina läppar så talade instrumentet till mig direkt. Det var fantastsikt [= fantastiskt].”

    Oboe är ett fysiskt svårspelat instrument. I Sverige har funnits en enda mera framstående, kvinnlig oboeist, alla övriga är och har varit män: Alf Nilsson (världsoboeist), Rolf och Torleif Lännerholm m.fl. Det tar för en nybörjare MER ÄN ETT HALVÅR av daglig träning att få fram en någotsånär halvacceptabel TON över huvud taget.

    Första gången någon sätter oboens dubbla rörblad ”till sina läppar” kommer ingen ton över huvud taget. När nybörjaren till sist med yttersta ansträngning kanske lyckas få fram ett ljud, är detta så anskrämligt kväkande, att nybörjaren nästan blir rädd och vill gå och gömma sig.

    ”Första gången som jag satte oboen till mina läppar så talade instrumentet till mig direkt.”

    Antingen ljuger endast Sveriges radio eller också bara Catarina Fors eller också – troligast – båda två i maskopi. Men vad gör det – det viktigaste i konstmusikens värld är ändå Genusperspektivet!

  2. kristina Says:

    När ska du kommentera herrsällskap??????

  3. Sötisen Says:

    Hoppsan. Genuslobotomerade antijämställdister som praktiserar och togför faktisk diskriminering.

    Själv tror jag att flera av antijämställdisterna faktiskt innerst inne vill väl, men de är bara på tok för korkade, och osjälvständiga, för att själv lyckas se den förljugna kollektivismen i genustanternas floskelbyggen och förlegade könslögner.

    Antijämställdisten låter sig därför utnyttjas såsom nyttig idiot åt de kvotkåta könskommunisterna som både torgför, och praktiserar, reell könsdiskriminering – könskvotering.

  4. Jocke Says:

    Detta är mycket intressant. Själv har jag länge misstänkt att män helt enkelt engagerar sig väldigt mycket mer i sina intressen. Nästan alla som jag känner som har ett starkt intresse som de odlar intensivt är män. Och när det gäller exempelvis musik, film, och så vidare så blir utslaget att fler män helt enkelt håller på med detta.

    Sedan har detta i Sverige blivit förvandlat till kvinnoförtryck och att kvinnor inte ”lyfts fram”. Det är en feministisk myt. Jag skulle därför vilja se forskning kring detta. Jag tror nämligen att det skulle bli exakt som när det kommer till det gamla mantrat att tjejer alltid får sämre träningstider. Då visade det sig ju att sanningen var den omvända.

    Förmodligen är det samma sak här. Alltså att kvinnor förmodligen har lättare att få spelningar än män i förhållande till hur många som håller på.

  5. Lövet Says:

    @Kristina: …och din fråga är relevant i vilket avseende?

    Men för att ändå ta din fråga på lite mer allvar än den förtjänade:

    När såg du senast en artikel om en organisation som förspråkade positiv särbehandling av män eller pojkar i någon som helst mening?

    Och du: Ert favoritexempel, Frimurarorden, ä r inte – hur många vänsterfoliehattar man än tar på sig – nån världsregering.

  6. AV Says:

    Från artikel i Synsvenskan:
    ”På Debaser Malmös scen stod 76 procent manliga akter och 24 kvinnliga. Bandbokaren Anna Storåkers tycker att en månad ger ett ganska litet statistikunderlag. Hon gör bedömningen att av de artister som bokningsbolagen erbjuder spelställena är ungefär 7-8 procent kvinnliga. ”

    Låt oss räkna. Vi antar att det finns 100 artister som fördelar sig 92-8 som ska fördela sig på 100 spelningar 76-24. (Nu är det inte så, men det är bara nollor som inte spelar roll för proportionerna.)
    Sannolikheten att bli bokad som manlig artist är 76/92=0,83 och för kvinnlig artist 24/8=3. Det ger att sannolikheten för att en kvinna ska bokas är 3,6 ggr högre än en manlig artist.

    För de kvinnliga artister som finns är det alltså mycket lättare att få spelningar än för den manliga majoriteten. Diskriminering av kvinnor är det svårt att bevisa. Hur mycket mer behöver man ”lyftas fram”? Det behöver heller inte vara diskriminering åt andra hållet. Många killar när drömmen att bli stor rockstjärna, men få voro utvalda. Många låter hellre än bra. Det är inte omöjligt att de kvinnor som faktiskt startar band också är ganska duktiga. De andra kvinnorna gör något annat. Vilket då skulle visa sig att de bokas mer än deras andel i utbudet. Kvalitén på musiken måste vara det man går efter.

  7. G.S. Says:

    Är fullständigt struntprat att kvinnor inte lyfts fram inom musiken. Det är tvärt om. Det är svårare att som kille slå sig fram i branschen.

  8. rh Says:

    Malmö borde lära sig av Göteborg. Det är enkelt:
    Finns det få kvinnor som söker?
    Gör om rekryteringsprocessen!
    Annars blir det så jävla dåligt!

  9. Pether Says:

    Värt att notera är att med ”kvinnliga artister” så menas band där kvinnor är i majoritet. Dvs spelar det ingen roll om en kvinna är hela bandet, det är hon man ser, hon man hör, osv, om det sedermera står 2 pojkar i bakgrunden och spelar elgitarr o keyboard, då är det ett pojkband enligt feministernas statistik.

  10. barfota Says:

    Man kan fråga sig. Hur intressant är det att gå och lyssna på ett band som är kvoterat in eller har behövt lyftas fram för att komma upp på scen. Är man bekväm, saknar drivet och passionen att på egen hand prestera något som tilltalar publiken så kanske man borde ägna sig åt en annan hobby.

    Håller med @G.S. som skriver…

    ”Är fullständigt struntprat att kvinnor inte lyfts fram inom musiken. Det är tvärt om. Det är svårare att som kille slå sig fram i branschen.”

    Antijämställdister (feminister) är med sin unkna manssyn gammalmodig, mossig och förlegad. Längre bort från verklig jämställdhet kan man helt enkelt inte komma! Kämpa för jämställdhet och bekämpa antijämställdhet.

  11. Ladyfest i Malmö påvisar oväntat problem Says:

    […] Även Genusnytt bloggar om […]

  12. Kristin Says:

    ”Sökes: Kultur- och arrangörsintresserade feminister!”
    http://www.ladyfest.se/gbg/

    Ladyfest Göteborg välkomnar endast feminister.

  13. Pether Says:

    Senast man kvoterade in kvinnliga band gick festivalen i konkurs.
    Har de redan glömt kanske`?

  14. Stefan Zethraeus Says:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3061&artikel=4843970&play=3621455&playtype=Ljudklipp

    Lyssna på detta. Det börjar kanske röra på sig.

  15. artanvsvarlden Says:

    Håller med Barfota. Jag själv satt med i en urvalsjury till en filmfestival. Där var flest killar som hade skickat in var sitt bidrag, medan de få andra tjejerna hade 2-3 bidrag var. När vi då satt och valde ut vilka som skulle visas bland vinnarna ville bla jag att sista filmen, som råkade vara gjord av en kille, skulle visas. Men då säger huvudjuryn ”nej, vi måste ha med fler tjejer” och sätter in en betydligt sämre film gjord av en tjej som redan hade höga poäng för en annan som också fick vara med.
    Dåligt gjort. En dålig film är en dålig film, och hon hade dessutom redan en film med, som vi alla redan då visste att inte många andra skulle ha en chans mot. Så bara för att hon var tjej lät de visa en kass film över en bättre.

  16. Svenska tjejer tror att dom e missgynnade. Hysteriskt kul. Says:

    Brudar som anser sıg diskriminerade i Sverige lider av apex fallacy. Bruden i texten e sa indoktrinerad och curlad att hon inte reflekterar över verkligheten.

  17. Svenska tjejer tror att dom e missgynnade. Hysteriskt kul. Says:

    artan

    Det borde du skicka till genusleaks.

  18. Johannes Westlund Says:

    Jag tycker att om vissa kvinnor vill ha skyddad verkstad med egna feministiska festivaler så ska de få ha det – MEN FÖR SINA EGNA PENGAR!

    Och då ska symmetri också råda, dvs män måste få ha ojämställda festivaler åt andra hållet om de önskar. Men de flesta vill nog bara ha bra musik så bästa bandetprincipen lär bevaras.

  19. barfota Says:

    @artanvsvarlden
    Tack.

    @Johannes Westlund

    ”Jag tycker att om vissa kvinnor vill ha skyddad verkstad med egna feministiska festivaler så ska de få ha det – MEN FÖR SINA EGNA PENGAR!”

    Absolut, jag har inte lust att med skattemedel finansiera någon form av diskriminering. Satsa pengarna på sjukvård, skolor, äldrevård, trygghten på gator och torg eller precis vad som helst som kommer alla tillgodo.
    Kvinnor är inte lika med feminister. Feminismen är antijämställdism!

  20. Kristin Says:

    @Stefan Zethraeus:

    Tack för Radiotipset!

  21. JD Says:

    @Kristina

    ”När ska du kommentera herrsällskap??????”

    Varför skulle han gör det????
    Varför???

  22. Itchy Says:

    Tjata om millimeterrättvisa när de heter LADYfest…..

  23. Access Says:

    @ artanvsvarlden
    Inressant!

    Är det så att ett sånt här kvoteringstänkande kommer ge följande effekt:

    De kvinnligt producerade alster/akter som visas kommer att täcka alla kvaliteter – från uruselt till skitbra – eftersom man tar med allt som producerats av kvinnor.

    De manligt producerade alster/akter som visas kommer att täcka de bästa kvaliteterna – från bra till skitbra – eftersom man tar med det bästa som producerats av män.

    Det publiken kommer att få se är alltså:
    – Bra alster/akter av kvinnor och män
    – Dåliga alster/akter av kvinnor

    Slutsatsen lär väl bli att män producerar bättre kvalitet än kvinnor?

  24. Sara Says:

    Alltså ni är så roliga – ”FORSKA SÅ SKA NI FÅ SEEEEE ATT MÄN ÄR FÖRTRYCKTAAAAAA!!!”.

    ”Okej”. Det är ju det man gör för fasen. Och man kommer ju ständigt fram till att män INTE utsätts för samma strukturer som kvinnor gör.

    Fattat?

  25. barfota Says:

    @Sara

    ”Fattat?”

    Näää… Förklara gärna på vilket sätt jag och de flesta andra män förtrycker någon. Det är just antijämställdism (feminsim) som förtrycker både män och kvinnor.

  26. Backlash Says:

    Med Ladyfests definitioner är Cardigans och Lambrettas manliga musikakter och Kurt Olsson en kvinnlig.

  27. Chattanoga Says:

    Sara:

    Men i det här fallet är det ju männen som är negativt särbehandlade. Håller du inte med om det?

    Sannolikheten att bli uttagen är ju tre gånger större för en kvinnlig artist.

  28. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Sara
    @Alla andra

    Exakt Sara! Minst 50% av alla musikakter i varje svensk stad måste självklart vara kvinnor. Annars ÄR kvinnor diskriminerade. Det har ju feministisk forskning tydligt visat!

    Män kan INTE vara diskriminerade. Det har feministisk forskning ju också visat. Därför måste kvinnor alltid lyftas fram. Det är FAKTA.

  29. Micke K Says:

    Jag har hållit på med musik i olika band sedan jag var 14-15 år….(är 47 år nu), och jag har aldrig märkt av någon ”gräddfil”. Vill man ha spelningar, så får man jobba för det. Det finns inga genvägar.

    Jag har umgåtts i musikerkretsar i hela mitt liv, och det är tyvärr väldigt få tjejer man träffar på som själva spelar i något band, eller håller på och utövar musik i någon form överhuvudtaget.

    Därför är jag inte det minsta förvånad att merparten av de band som spelar på festivaler och andra arenor består av killar…..tvärtom är det en logisk följd av att det är fler killar i branschen….

    Det vore snarare en sensation om det vore en 50/50-fördelning, eftersom jag gissar att fördelningen av utövare snarare är 85/15, då med killar/män i klar övervikt….

    Jag kan såklart ha fel, men det tror jag inte.😉

  30. Jämställdhetsfeministern Says:

    @barfota

    Så länge det inte är minst 50% kvinnor som uppträder på musikscenerna i Malmö, så är kvinnliga musiker per definition förtryckta. Av män. Och då har alla män – även du – ett kollektivt ansvar för att stiga åt sidan och lyfta fram kvinnor.

    Det har ju feministisk forskning visat. Fattar du nu?

  31. barfota Says:

    @Jämställdhetsfeministern
    Efter att nu ha läst igenom ”hela bibliotek” med feministisk forskning i ämnet så inser jag nu att du har rätt. Tänkte inte på det😦

  32. Hjalmar Says:

    @Jämställdhetsfeministern
    Tack gode Gud, förlåt Schyman, för all feministisk forskning!
    Hur skulle vi annars bekämpa patriarkatet, (medelst våra oumbärliga genuspiloter mfl.)?
    De feministiska forskningsbiblioteken är den klippa som vårt kollektiva pk-medvetande vilar på…🙂

  33. dolf Says:

    Vad gör man i ett fall där man skall arrangera 10 spelningar (samtidigt) och det finns 8 killband och 2 tjejband. Fixar man 4 spelningar (2 kill+2 tjej) och ställer in 6?

  34. Hjalmar Says:

    Det tillhör den högre feministiska matematiken…

  35. Analys på hög nivå Says:

    Kvinnor har medfött inte samma analytiska förmåga som män och kan därför inte ta till sig logiken. Att prata jämställdhet med en feminist bör man undvika om man inte vill ha ögonen urklösta.

  36. Nils D Says:

    En känsla jag har:
    Är det inte vanligare bland kvinnliga artister som är riktigt bra, att de är soloakter än att de är i grupper? M.I.A., Robyn, Lady Gaga och Madonna, finns det några kvinnliga grupper som kommer ens i närheten?
    Och vad skulle det kunna bero på?

  37. Matte Says:

    @Analys…

    ”Kvinnor har medfött inte samma analytiska förmåga som män och kan därför inte ta till sig logiken. Att prata jämställdhet med en feminist bör man undvika om man inte vill ha ögonen urklösta.”

    Klart de har, jag känner massor av kloka logiska kvinnor, blanda inte ihop kvinnor med feminister. Det finns manliga feminister som har otur när de tänker också.

  38. Jenny Says:

    haha, du är så jävla rolig, du är topp ett bland humorbloggarna!

  39. Hittad idag: En karl som inte är en mes « GenusNytt Says:

    […] jag bloggade om här visade det sig, när man i Skåne skrapade lite på ytan i denna fråga, att underlaget (det vill […]

  40. Kvoteringsförespråkare ger Emmabodafestivalen stormen i vattenglaset « Aktivarum Says:

    […] Svar: sprider ihopljugna sociologiska ursäkter för jävsituationen. Så här säger Emelie Veide på Ladyfest i Malmö om föreningens verksamhet. ”Vi vill få arrangörer att inse värdet i att boka jämställt. […]

  41. Ny klubb låter bara tjejband spela « GenusNytt Says:

    […] jag bloggade om för några veckor sedan är kvinnliga artister redan överrepresenterade på Malmös scener. En […]

  42. Simsalablunder Says:

    Den kristne pompöst arrogante konservativa högermannen, tillika chefpropagandist på Timbro, Roland Poirier Martinsson anklagar -andra- för arrogans. Den du!

    Det tycker visst Stefan Zethraeus är detsamma som att det börjar röra på sig i någon riktning. Gissningsvis då i en riktning bra för män som Stefan Zethraeus, som tycks gilla tyckande från högermän med minimal självkännedom, bara tyckandet framställs med en domderande myndig stämma.

    Att Roland Poirier Martinsson framför kritik mot ett brett vetenskapsfält i stil med -Jag tycker inte att det är vetenskap, därför behöver min kritik inte vara annat än tyckande, är visst en petitess hos den sanningssökande högern.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: