Har 9-årig pojke del i den manliga arvsskulden?

by

En nio år gammal pojke i USA blev avstängd från skolan i två dagar för att han tyckte att hans lärare var söt. Han sa det inte till henne, utan till en av sina kompisar, men en lärare (inte hon som var söt utan en annan) råkade höra det.

Skolledningen informerades, klassade det hela som ”sexual harassment” (sexuella trakasserier) och stängde som sagt av pojken från all undervisning i två dagar.

Man baxnar. En nioåring. Har inte manshatet gått fullständigt överstyr när en nioårig pojke blir formellt anklagad för sexuella trakasserier och avstängd från skolan för att han säger till en kompis i korridoren att hans lärare är söt?

Detta är inte ”sexual harassment”. Det är ”feministic harassment of boys”.

Läs mer här. Tack för tipset, Manfred!

För övrigt 1: Pelle Billing skriver en kritisk artikel om genusforskningen på Newmill.

För övrigt 2: I förrgår kom regeringens nyhetsbrev om jämställdhet. Du finner det här.

För övrigt 3: Läs här om ”Ny zon för tjejer på Söderslätt”. Ingen zon för killar. Syftet är att förebygga psykisk ohälsa för tjejer mellan 12 och 25 år. Tack för tipset, Andreas!

78 svar to “Har 9-årig pojke del i den manliga arvsskulden?”

  1. anders Says:

    Det där minns jag väldigt tydligt från min ungdom, att allt i komplimangväg man sa till tjejer sades kunde vara sexuella trakasserier, eller bara om man tittade på dem lite för lystet. Idiot som jag var tog jag mig till det och sa inget och visade aldrig nåt sexuellt intresse även fast det fanns… ni kan ju gissa hur bra det gick att få tjejer…. hehe

  2. Jocke Says:

    Vi brukar klaga på Sverige. Men när det gäller att dra saker till sin extremaste spets vinner amerikanarna fanimej alltid. Detta var något av det sjukligaste jag hört…

  3. Jocke Says:

    Anders: känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. När jag gick i skolan fick vi pojkar så ofta höra att vi på olika sätt förtryckte tjejerna att vi killar tillslut knappt vågade tilltala tjejerna på ett avslappnat och normalt sätt. Jag minns hur jag som tonåring gick omkring och oroade mig för att jag skulle verka mansgrisig och att det jag sa skulle uppfatta som sexuella trakasserier. Så jag vågade knappt visa intresse för en tjej jag blev attraherad av på grund av rädslan att jag skulle kränka henne.

    Nu som vuxen inser jag hur jävla skadad man faktiskt blev av den rabiata feminismen som rådde bland fröknarna i skolan. Detta var på 80-talet. Man undrar hur killar har det nu för tiden när den feministiska ideologin totaldominerar i skolorna. Personligen tvekar jag inte en sekund över varför det går sämre och sämre för pojkar i skolan. Förklaringen är feminismen som hämmar och skuldbelägger killar för deras naturliga beteende.

  4. Info Says:

    ”FÖR ÖVRIGT 2”: REGERINGENS JÄMSTÄLLDHETSAMBITIONER

    har utförligt kommenterats av Tanja Bergkvist här:

    http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/08/10/skolgenus/

    Och här:

    http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/08/18/fran-deja-till-rismodellen/

    Och här:

    http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/08/22/deja-genuspedagoger-och-goran-perssons-motionsrunda-i-studion/

    Och här:

    http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/08/30/mattegenus-i-det-butlerska-vektorrummet/

    Och här:

    http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/09/09/dejas-matteproblem/

  5. Anders Says:

    Helt rätt Jocke!
    Dessutom har flickorna liknande problem.
    Denna offerstatus som de har fått gör även att de är nertryckta i skorna. Tänk dig själv att hela tiden få höra att man inte har en egen vilja, att allt du säger och gör styrs av männen… Till slut blir det ju en sanning…. Hjärntvätt kallas det! Och det är precis det som dessa Nationalfeminister håller på med i våra skolor….. Det är ingen slump att både kvinnor och män mår allt sämre i detta land..

    Det är det feministiska skitsnacket som gör män till förövare och kvinnor till offer, med påföljd att alla mår dåligt!!

    Pojkar och män som läser här. Var stolta över de ni är! Låt inte feminismen definiera er. Strunta i vad de försöker tuta i er. Upp med bröstet. Känn ingen skuld eller skam för vad någon annan har gjort. Protestera mot feminismen!

    Flickor och kvinnor, ni är inga offer! Låt inte feminismen trycka ner er! Var stolta, ta plats. Sträck på er! Ni behöver ingen särbehandling för att lyckas i livet. Protestera mot feminismen!

  6. Anders senior Says:

    Finns två Anders, den sista var från mig, som nu döpt om mig till ”Anders senior”

  7. Olof Says:

    Det är med sorg i hjärtat jag ser hur Alliansen förirrar sig allt djupare in i det genusindustriella komplexets fällor.

    PS. @Info: tack för länkar, hårresande läsning

  8. Olof Says:

    Med hjälp av Tanja Bergkvists analyser i Infos inlägg har jag nu insett att lärarna i Pärs inlägg bara ville hjälpa pojken med skolarbetet genom att dekonstruera hans manlighet.

  9. dolf Says:

    @anders @jocke
    känner igen det där. jag tog upp just det där igår på Pelles blogg, så tar om mitt inlägg därifrån:
    När jag var ung trodde jag på allvar att flickor (och kvinnor) inte hade något sexuellt intresse och bara “gick med på” att ha sex. Detta konfunderade mig något oerhört eftersom det inte alls stämde överens med den verklighet jag faktiskt såg runt omkring mig där tjejerna sprang lika mycket efter killarna som tvärt om. Samtidigt var jag själv en utpräglad romantiker och byggde upp ett oerhört skuldkomplex för att jag kände mig dragen till flickor, och fick någon slags kortslutning där jag redan som tonåring kände mig som “ful gubbe”, nästan våldtäktsman, bara för att jag tyckte om någon och jag vågade aldrig ta första steget och visa mitt intresse. Då ska man veta att jag var tonåring på 70-talet och mina skuldkänslor väl egentligen hade sitt ursprung i en tidigare puritanism, inte fenimism, men den spirande feminismen satte så att säga sista spiken i kistan och gjorde bara det hela värre. Jag mådde dåligt som det var utan att få påhitt som “sexfria zoner” på arbetet som en extra skuldbörda att bära. (För de yngre, jo, i början av 80-talet diskuterade man faktiskt att införa sexfria zoner på arbetsplatserna så att kvinnor skulle kunna känna sig fredade från män). Jag får nog trots allt vara glad att jag inte föddes tjugo år senare, för fan vet om jag hade pallat med dagens feministiska skuldbeläggning av det manliga. Jag hade tillräckligt med självmordsfunderingar på den tiden, och hade jag blivit tvungen att gå och se SCUM på teatern när jag hade det som värst under gymnasietiden … fan vet.
    (Om nån undrar, allt det där är förflutet för mig. Jag har lärt mig se skillnad på samhällets vansinne och vad som verkligen är mina personliga problem som jag själv måste ta ansvar för. Nuförtiden blir jag bara förbannad på dumheterna.)

  10. dolf Says:

    Lyssnade på en av de amerikanska ”maskulinist”-radiokanalerna när de körde ett program om hur hemskt Sverige var med feminismen (i samband med SCUM-uppsättningen och hela det köret). Bland de allmänna nyheterna (inte svensk) de tog upp var en om en pojke, har för mig han också var sex år, som hade lekt doktor med en jämngammal flicka och jag tror till och med han blev stämd för det. Och om jag inte minns fel (möjligt att jag blandar ihop två olika fall) så skickade åklagaren stämningen direkt till honom, inte till föräldrarna.

  11. Grrblt Says:

    Rektorn som stängde av 11-åringen blev tvungen att sluta, och pojken fick en ursäkt av skolan efter att de kom fram till att han inte hade trakasserat någon. Så det klarades åtminstone upp tidigt.

  12. Grrblt Says:

    9-åringen menar jag, så klart.

  13. Brüno Says:

    @ Pär

    Nu drabbas kvinnor värre av sina brott också

    http://www.metro.se/nyheter/kvinnor-drabbas-varre-av-sina-brott/EVHkli!Lsh75xUnC6CH6/

    I dagens metro pryds första sidan om hur synd det är om kriminella kvinnor. De har svårt att hitta en partner, socialt utlsagna m.m.

    Ja, hade vi väntat oss att det är lätt att leva som kriminell?

  14. Hjalmar Says:

    Gäller inte yttrandefriheten i USA för nioåriga pojkar?
    Kände den kvinnliga läraren sig hotad av en nioårig pojkes ”sexualitet”? Byt jobb!

    @Olof
    Ja, det är obegåvat av Alliansens ledare att satsa på feminismen, det var länge sedan den ”peakade” (De behöver inte feminism för att slå Juholt…).

    Feministernas utförsbacke är väldigt tydlig i Norge… Det är bara en tidsfråga nu, även här i ”ankdammen”. Feministerna lever i förnekelse.

  15. Johan F Says:

    Helt galet!
    I Sverige kan det vara ”galet” på andra hållet (ibland). Jag flyttade min dotter för 2,5 år sedan från en skola till en annan i Malmö då hon som tioåring blev kallad hora av grabbarna i klassen.
    Jag hörde detta när jag hämtade och gick då till läraren som sa:

    ”Du ska inte ta det så bokstavligt, det är så ungdommarna uttrycker sig idag. Det är mycket hårdare klimat nu än innan”.

    Bytte till en fantastisk skola där även min son nu går.

    MEN, visst fasiken är det galet om en skolpojke inte ska få tycka (och uttrycka) att hans lärare är söt !!

  16. Sam Says:

    Billing och Ström, vore fint om ni backar upp den här killen som tagit strid mot diskriminering även om det kanske inte stämmer med er bild av vad pojkar ska vilja:

    http://www.sydsvenskan.se/lund/article1588695/Luciatraditionen-diskriminerar.html

  17. Jocke Says:

    @ dolf:

    Mycket bra beskrivet och jag känner verkligen igen mig.

  18. dolf Says:

    Om 6-åringen i Winsconsin som lekte doktor kan man läsa (engelska) här och här. Föräldrarna svarade dock med motåtgärder.
    Och så kan man notera åklagaren (som satte åt 6-åringen från början) försvarade åtgärden med att ”ingen åldersgräns var angiven i lagen”. Man undrar om hon invandrat från Sverige.

  19. Chroni Says:

    Sam: Fast det är ju oftast bara killar som tramsar, och de försöker göra våra traditioner till ett skämt genom att välja en kille till Lucia.

    Är ju fortf. menat att Lucia ska vara en tjej/kvinna. Samma som att tomten är en man osv.

  20. Hjalmar Says:

    @Sam
    Varför vill ingen kvinna vara Näcken?
    Linda Lampenius skulle säkert göra sig bra…

  21. dolf Says:

    kommer förresten ihåg att när jag gick i andra och tredje klass så hade jag en jättesöt lärarinna (som jag förstås var hemligt kär i). När vi duschade efter gymnastiken var tjejernas och killarnas dusch åtskilda av en vägg som inte gick ända ner till golvet, så det gick att kika under den. Vilket jag (och några till) förstås utnjyttjade flitigt. En gång när jag låg där på alla fyra och kikade så kände jag plötsligt någon som daskade till mig i stjärten, vänder mig om och ser till min stora förlägenhet vår söta fröken stå och skratta (på ett snällt sätt) åt mig. Det hela blev ju inte bättre för att jag var förälskad i henne.
    Men tänk vilket komplicerat rättsfall det hade kunnat bli av det, först åtal av mig för kränkning av tjejerna i klassen, sen motåtal av lärarinnan för pedofili (det hörde till vanligheterna att hon kom in och kollade när vi duschade) och till råga på allt daskade hon till mig i ändalykten, solklart fall av misshandel (ironi).

  22. Lasse Says:

    Angående Pelle Bllling som skriver:

    ”Genusvetenskapen måste omedelbart reformeras”

    Vår kära Pelle är en försiktig general, enligt min mening bör genusvetenskapen avskaffas eftersom det aldrig annars går att tvätta bort den ideologiska och postmodernistiska inriktningen.

    För att vara riktigt krass tycker jag rasbiologiska institutet och den sk. genusvetenskapen går lite hand i hand. De hör hemma på historiens skräphög.

  23. Mrs G Says:

    En liten påminnelse från mig oavsett kön, gäller samtliga
    http://wp.me/p1uIV8-236

    Mrs G

  24. GePo Says:

    Man får se upp med vad man säger. Genuspolisen har öron överallt. Se även Tanja Bergkvists blogg: ”Ett skräckexempel på genusväldet”

    http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/05/11/ett-skrackexempel-pa-genusvaldet/

  25. Info Says:

    DU BESTÄMMER!

    Fortsatta lösningar på all genusproblematik är på väg bl.a. genom det statliga DU BESTÄMMER-projektet:

    ”Projektet DU BESTÄMMER! är ett samarbete mellan tre ideella organisationer; Tjejzonen, SveaSträng/Ung utan Pung och Manliga Nätverket. Alla med lång erfarenhet av att arbeta ur ett barnrätts- och jämställdhetsperspektiv. Genom Allmänna Arvsfonden har alla tre organisationer fått ekonomiskt stöd för att, tillsammans med Socialdepartementets FLICKA-projekt, arbeta med det pedagogiska projektet DU BESTÄMMER!”

    Passa på att läsa och begrunda projektets märkliga hemsida medan den ännu finns kvar:

    http://www.dubestammer.se/inspirationsbok.pdf

    ”Killar tänker på hur de ska skaffa tjejer och tjejer tänker på framtiden och hur deras liv ska bli!”

    ”I min ålder förväntas killar bara vara en sak. Kåta, kåta, kåta!! / Kille 15

  26. Lasse Says:

    @Sam

    Blir du inte diskriminerad av att vi använder en stor fallossymbol till midsommar. Vore kanske bättre att tillverka en stor rosa vagina istället för midsommarstång.

  27. barfota Says:

    @Lasse

    ”För att vara riktigt krass tycker jag rasbiologiska institutet och den sk. genusvetenskapen går lite hand i hand. De hör hemma på historiens skräphög.”

    Håller med till 100%, det hör hemma på skräphögen tillsammans med antijämstäldism (feminism). Vi män måste sluta upp med att vara så förstående, förlåtande, ha överseende med och betala för antijämställdister och genusindustrins fjant!

    Antijämställdister och genusindustrin har mer än nog resurser för att lösa sina egna problem och betala för sina egna seminarier och sammankomster, vi behöver inte tillföra dem ännu mer resurser.

  28. JD Says:

    Håll ögonen på Vänsterpartiets nya Framtidskommission.

    Risken med att ett parti tar stark fokuserar på det ena könet i frågor som gäller både män och kvinnor är att Vänsterpartiet kommer att tjäna på att medvetet vinkla verkligheten på ett skevt sätt för att på så sätt ge en illusion av att en röst på partiet känns mer trolig för nya väljare.
    Risk för politisk kvacksalveri..

    Så här skriver man på hemsidan:
    Framtidens Vänsterparti är mer konkreta i vårt arbete för att förbättra kvinnors livsvillkor. Det handlar om frågor som arbetsvillkor, barnomsorg, äldreomsorg och sexualiserat våld. Vi har inte lyckats nå ut till det flertalet kvinnor som idag har allt att tjäna på en upprustad äldreomsorg och mindre barngrupper i förskolan. Vår feminism har varit för smal för att nå fram.

    http://www.vansterpartiet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=3701:framtidskommissionens-slutrapport&catid=22:nyhet&Itemid=799

  29. Tanja Suhinina Says:

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/manliga-p-piller-stoppas-av-lakemedelsbolagen

    DN har idag en artikel om hormonella preventivmetoder för män.

  30. Jämställdhetsfeministern Says:

    USA är ju väldigt långt efter Sverige när det gäller feminism, men i just det här fallet har de varit kloka och duktiga. Självklart är det ett oerhört allvarligt fall av sexuella trakasserier om en 9-årig pojke säger att en lärare är söt. Ett par dagars avstängning från skolan är det minsta man kan begära, efter ett sådant övergrepp.

    Det är just denna typ av avskyvärda trakasserier, kvinnoförtryck och manliga härskartekniker som vi i Sverige försöker motverka, bland annat genom att tvinga pojkar att se Turteaterns uppsättning av SCUM.

  31. Aktivarum Says:

    Sam:

    ”Billing och Ström, vore fint om ni backar upp den här killen som tagit strid mot diskriminering även om det kanske inte stämmer med er bild av vad pojkar ska vilja:”

    Försöker du slå något slags dumhetsrekord i Politisk korrekthet? Är det även diskriminering enligt dig om Cameron Diaz får nej till att spela Bill Clinton i filmen om hans liv kanske? Lucia var en kvinna, rätt logiskt att man ger rollen att spela henne till en kvinna. Bill Clinton är en man, rätt ologiskt att man gör en film där en kvinna springer runt och låtsas vara honom.

    Vidare så undrar jag också om du verkligen VILL se filmer där Shakespeare, Ayrton Senna, Diego Maradona eller liknande historiskt betydande figur spelas av en kvinna. Villl du verkligen ärligt lägga pengarna på de filmerna eller är du bara ute efter att förstöra så mycket som möjligt för andra?

  32. Johannes Westlund Says:

    Ang Sam:
    Vad är det för packe konservativa puckon som börjat uttala sig här?

    Definition, Jämställdhet:
    ”Lika rättigheter och skyldigheter för könen”

    Följd:
    Alla ska kunna få möjlighet att vara Lucia, Stjärngosse, Tomte, Tärna…

    Tvingande logik ger detta. Det några kommentatorer håller på med är antijämställdistiskt, förlegat och nästan feministiskt. Förespråkan av ett Lucia-matriarkat!

    Jag stödjer grabben till 100 procent! Klart som korvspad att han ska få ställa upp. När jag gick i skolan på typ högstadiet och det var luciaval var det samma sak. Några killar ville ställa upp men fick inte för att bara tjejer fick vara med. Vad är det för ”jämställdhet”?

  33. Johannes Westlund Says:

    @Aktivarum: Det är inte ovanligt inom all teater att man spelar ”fel” kön mot vad man råkar ha mellan benen.

  34. Shastra Says:

    @Info
    Underligt, tror de att manlig kåthet är en ”social konstruktion”? Jag kan förstå om feministiska kvinnor som aldrig har pratat med en man om manlig sexualdrift kan få för sig något sådant, men en kille som tror på det måste ju vara svårt hjärntvättad.

  35. Shastra Says:

    @Chroni

    Är ju fortf. menat att Lucia ska vara en tjej/kvinna. Samma som att tomten är en man osv.

    Håller med om att det är tramsigt. Det är i och för sig inget fel i att göra avsteg från normen ibland, men det är inte förtryck eller diskriminering att välja en tjej för en kvinnlig roll eller att välja en kille för en manlig roll. Det är bara normalt.

  36. Petter Says:

    Sam,
    Bara en fråga om tid innan du o FI börjar kräva att hälften av alla lucior är killar. Luciaplatsen ska väl ingå bland de mänskliga rättigheterna eller?

  37. barfota Says:

    @Sam

    ”Billing och Ström, vore fint om ni backar upp den här killen som tagit strid mot diskriminering även om det kanske inte stämmer med er bild av vad pojkar ska vilja:”

    Billing och Ström får ge sina synpunkter, här kommer min syn på det hela.
    I jamställdhetens namn så bör killen skall få lov att kandidera men i det sunda förnuftets namn borde han vara smart nog att avstå. Jag är en vit heterosexuell man på 64 år m.a.o. ett ”gubbslem” enl. en del antijämställdister (feminister) och funderar på att kandidera till fröken Sverige 2012.
    Rösta på barfota till fröken Sverige nästa gång!

  38. Hjalmar Says:

    @Tanja Suhihina 11:52
    Vem vågar prova? P-piller för kvinnor hade mycket stora problem i början.
    Att stoppa i sig hormonpiller som innebär sterilitet, förhoppningsvis tillfällig, vore jag nog den siste att göra. Att så många kvinnor gör det, trots biverkningar, är för mig en gåta – det finns ju andra p-medel.

  39. Metal Says:

    Klart att grabben ska få stå i centrum som Lucia om det är det han vill, själv fick jag ljuga och säga att vi bara hade tomteluvor efter min bror (jag har ingen bror) för att få vara tomtenisse.
    Grabben gör ju ett statement här, icke att förkasta!

    Men alltså det här med skolan, jag vet inte hur mycket man kan gnälla på feminismen i de fallen. Vi tjejer gick ju runt och trodde att vi hade en mödomshinna, man var ju livrädd för sex pga den. Och myten om mödomshinnan är ju föga ett feminisktiskt påfund.
    Jag säger inte att killarna hade det bättre.

    Synen på flickor i skolan är verkligen inte rolig den heller. Jag var tidigt väldigt verbal, tog för mig, och var allt annat än blyg…min lärar informerade min mamma om detta genom att förklara att; klassen består av 14 killar, 11 tjejer och så jag. Vilket jävla påhopp! Skulle jag vara mindre flicka för att jag inte var blyg eller vad?

    Näe, skolan på 80 och 90-talen var verkligen inte kul för någon….

  40. barfota Says:

    @Tanja Suhinina

    ”läkemedelsbolagens ointresse gör att inget kommit ut på marknaden.”

    Jag tror det handlar om ekonomi. Män är nog inte det kön som knaprar flest piller helt enkelt.

  41. skvitt Says:

    När blev en komplimang till sexuella trakasserier? Hur ska man nu uppvakta en kvinna efter detta?

    ”Hej ditt äckliga as! Om du du tycker att det är ömsesidigt, kan vi då inte träffas oftare och spy galla över varandra?”
    Eller nåt sånt.

    /Skvitt

  42. Metal Says:

    @aktivarium
    Är det bara papporna som får ta på sig tomte-outfitten helt plötsligt?
    Det handlar ju om en gestaltning, inte att Lucia ska byta kön.

  43. barfota Says:

    @Metal

    ”Vi tjejer gick ju runt och trodde att vi hade en mödomshinna, man var ju livrädd för sex pga den. Och myten om mödomshinnan är ju föga ett feminisktiskt påfund.”

    Upps… MYT? Verkligen inte, fråga dem som åker utomlands och opererar in den.
    Mödomshinnan är verklig och existerar!
    Ps. Skolan har varit pest på samma område redan sedan slutet på 50 talet då jag gick där, inget nytt under solen där alltså. Det tyder på att alla miljarder som spenderats på genusforskning och antijämställdhet (feminism) omedelbart kan skrotas!

  44. Metal Says:

    Barfora och Tanja..

    Angående p-piller så är det oerhört mycket svårare att ta fram ett p-piller för män.

    Har inget med att göra vem som käkar mest piller.

    Men det är ju förövrigt bra att framtagningen av p-piller för män fortsätter så att även män ges det alternativet.

  45. Flirt, nej bara ett omdöme « Skvittbilder Says:

    […] Aftonbladet blogg, AftonbladetBlogg, GAB, genus, genusfrågpr, Genusproblematik Läs här skälet till denna […]

  46. Svårt vara man på 9 år « skvitts Says:

    […] Ja, om du är man alltså! Ja, även om du bara är 9 år! Läs här! […]

  47. Metal Says:

    Nej, det är ingen hinna som spräcks genom penetration.

    Ja,hymen finns och det är typ ett veck. Men det finns ju inget, ursäkta språket, fittlock, som man trodde när man var liten.
    Hur skulle man i sådana fall kunna ha mens innan man haft sex.

  48. barfota Says:

    @Metal

    ”Angående p-piller så är det oerhört mycket svårare att ta fram ett p-piller för män.”

    Må så vara men självklart är det ekonomin och efterfrågan som styr vad man satsar mest resurser på att få fram, om inte så är läkemedelsidustrin världsunika.

    ”Men det är ju förövrigt bra att framtagningen av p-piller för män fortsätter så att även män ges det alternativet.”

    Absolut, där håller jag fullständigt med dig och jag tillhör den sortens män som förmodligen hade prövat detta alternativ trots att jag inte är mycket för att knapra piller.

    Givetvis under förutsättningen att de liksom P-piller för kvinnor subventioneras.

  49. Metal Says:

    @barfota

    Här finns några män som vill slå hål på myten om efterfrågan, jag hävdar dock fortfarande att svårigheterna med att ta fram ett sådant piller är avgörande

    http://www.newsmill.se/node/34983

  50. barfota Says:

    @Metal

    ”Här finns några män som vill slå hål på myten om efterfrågan, jag hävdar dock fortfarande att svårigheterna med att ta fram ett sådant piller är avgörande”

    Ja det var verkligen inte mer är några (141 st) som skrivit under det uppropet, så därför hävdar jag fortfarande att det är efterfrågan och ekonomin som styr vilka läkemedel som tas fram. Att det sedan kanske är svårare att ta fram P-piller för män har jag ingen aning att ifrågasätta så där tror jag dig på ditt ord. Ja vi män får väl maka oss 50 år till för viktigare piller än de som gynnar oss.
    Nog om detta, vi får se vart det leder.

  51. Tanja Suhinina Says:

    Om ni läser artikeln och överlag läser på om preventivmedel för män upptäcker ni att det finns hormonella preventivmedel för män, dock har de alla biverkningar. Som p-medel för kvinnor, typ. Eller som mediciner generellt. Dock verkar läkemedelsföretag tro att män är mer kinkiga med sånt än kvinnor, och att biverkningarna kommer att göra att hormonella medel för män inte säljer. Det vet man dock inte, för att man har inte provat. Det finns tecken på att det finns intresse, och intresse kan alltid skapas med rätt marknadsförning. Med rätt marknadsföring lyckas man ju exempelvis sälja p-piller till höger och vänster, trots att det finns alternativ för kvinnor med.

    Är man intresserad av att män ska få ökade reproduktiva rättigheter och större kontroll över när de blir pappor borde man engagera sig i att få ut alternativ till kondom på marknaden.

    Metal:
    Mödomshinnemyten lyder som följande: det är en hinna som täcker större delen av slidöppningen och spricker vid första samlaget så man blöder och det gör svinont. Generellt sett är det inte fallet, förutsatt att kvinnan är upphetsad och avslappnad – någonting som kan vara svårt att uppnå om man är beredd på att spricka och blöda. Att det finns ett slemhinneveck är det ingen som förnekar, däremot är det på de flesta ingenting som påverkar samlagsdebuten om sexet är okej.
    De som opererar sig till en ny mödomshinna får en betydligt mer tjock och inflexibel hinna än de hade fån början. Den spricker och gör ont.

  52. Tanja Suhinina Says:

    Att det var få som skrev på det där uppropet kan ju bero på att ett upprop på Newsmill knappast når ut till en särskilt stor del av befolkningen. Man kan inte skriva på upprop man inte känner till. 141 pers är snarare rätt många i sammanhanget.

  53. barfota Says:

    @Tanja Suhinina

    ”Att det var få som skrev på det där uppropet kan ju bero på att ett upprop på Newsmill knappast når ut till en särskilt stor del av befolkningen. Man kan inte skriva på upprop man inte känner till. 141 pers är snarare rätt många i sammanhanget.”

    OK, då säger vi att 141 pers är många. Att inte så många känner till uppropet är som du säger ganska naturligt men jag undrar likförbannat varför inte männens problem uppmärksammas och tas på allvar i media. Kan det bero på att i ett antijämställt (stadsfeministiskt) samhälle så betraktas mäns problem som ”icke-problem” eller har vi män bara otur stup i kvarten?

  54. Rocky Says:

    Feministic harassment of men…

    Tilldelades jag en arvsskuld när jag föddes som pojke ? Till vem och varför i så fall ? Hur hög är räntan ? Hur mycket amorterar jag per månad idag ? Kan man ansöka om skuldsanering ?

  55. Rocky Says:

    Utan män och dess föregångare hade livet på jorden inte kommit längre än till bakteristadiet. Om feminismen upprättat en arvsskuld (vilket låter sannolikt) pga kön borde denna i så fall inte vara omvänd ?

  56. Jocke K Says:

    Ena dumheten värre än den andra. Igår trodde jag att jag hade läst det dummaste någonsin ang de feminister som anser att män utövar makt genom att sitta bredbent. Och så går man in här i dag igen och får läsa något ännu dummare. Jag trodde inte det var möjligt.

    Kan ens de allra värsta radikalfeministerna i Sverige tycka att det här var rätt?

  57. Jocke K Says:

    @ Anders – första kommentaren

    Kunde varit jag som skrivit det där. Finns säkert många killar/män som känner så och det är nog en av anledningarna till att många unga män mår så dåligt i dag. Vet feministerna hur mycket skada de gör egentligen? Själv lider jag av sjuklig blyghet när det gäller tjejer och jag skyller såklart inte allt på feminismen men jag tror nog att den är en bidragande orsak. Större än jag tidigare trott..

  58. Jocke K Says:

    Och jämställdhetsfeministern fortsätter att leverera klockrena analyser som förgyller vår dag!

    Nej men seriöst, det är kul med lite ironi. Det behövs bland allt allvar. Du har en förmåga att skriva så absurt att man brister ut i skratt varje gång.

  59. Aktivarum Says:

    Johannnes Westlund:

    ”Det är inte ovanligt inom all teater att man spelar ”fel” kön mot vad man råkar ha mellan benen.

    Du får ursäkta om jag inte tar direktioner från den yrkesgrupp som förespråkar SCUM visas för skolungdomar. Teaterfolk är ingen moralisk kompass för vad som är vettigt. Att de gör det betyder absolut inte det är något BRA att göra. Sålunda var det där en utmärkt demonstration av det moralistiska felslutet.

  60. Johannes Westlund Says:

    @Aktivarum: För det första så kan man inte dra all teater över en och samma kam. För det andra så innebär väl sann jämställdism att ingen ska hindras på grund av sitt kön? Lika rättigheter och skyldigheter medför att även killar ska ha rätt att vara lucia. Allt annat är könsdiskriminerande. Det är inkonsekvent, ojämställt, gammalmodigt, unket och feministiskt att påstå att bara tjejer ska få vara lucia.

  61. Aktivarum Says:

    Metal:

    ”Är det bara papporna som får ta på sig tomte-outfitten helt plötsligt?
    Det handlar ju om en gestaltning, inte att Lucia ska byta kön.”

    Vad det handlar om är DEKONSTRUKTION Dvs att ta något som är värt någonting och bit för bit göra det värdelöst.

    Läs på ämnet kritisk teori och återkom sedan.

  62. Aktivarum Says:

    Johannes Westlund:

    ”För det första så kan man inte dra all teater över en och samma kam.”

    Det gjorde jag inte heller. Det var du som använde ”teatrar gör det inte sällan” som argument. Jag påpekade att teaterfolk knappast är någon moralisk kompass för vad som är bra. Tvärtom så är kulturvänstern i Sverige i regel från vettet.

    ”För det andra så innebär väl sann jämställdism att ingen ska hindras på grund av sitt kön?”

    Jämställdism IDAG ja, men lucia skapades inte idag. På den tiden traditioner som Lucia uppkom var det inte jämställt. Sålunda kan vi välja mellan att acceptera vår historia – eller avskaffa den helt. Ingen tvingar dig att fira Lucia men det är absurt att folk som vill fira Lucia skall göra det efter direktioner från folk som vill avskaffa Luciafirande.

    Att de sedan inbillar sig Lucia kan vara vad som helst är ju bara en följd av naiv okunnighet. Om Lucia kan vara vad som helst (behöver inte vara vitklädd, behöver inte ha ljus, får ha rakad skalle, osv) så är det inte Lucia heller. Det är ju inte ORDET som skapar traditionen.

    ”Lika rättigheter och skyldigheter medför att även killar ska ha rätt att vara lucia.”

    Nej, och killar kan aldrig vara Lucia för OM de får vara Lucia är det inte Lucia längre. Sålunda är det lika bra att avskaffa skiten istället för att springa runt med en pinsam politiskt skapad wannabeekopia som har inget av det kulturella värde som originalet har.

    ”Allt annat är könsdiskriminerande.”

    Javisst men så var världen förut och det ändras inte för att man i bästa Stalin-stil skriver om historieböcker, reviderar sagor och fyller teatrar och filmer med orealistiska tvärtomkaraktärer.

    ”Det är inkonsekvent, ojämställt, gammalmodigt, unket och feministiskt att påstå att bara tjejer ska få vara lucia.”

    Det är också precis så Luciatraditionen ser ut-Att skapa en helt annan tradition och kalla den Lucia i ett försök att ”låna värde” är lika patetiskt som att sitta i grupp och tycka lika och kalla det vetenskap.

  63. Aktivarum Says:

    Johannes Westlund:

    Och jag ställer samma fråga till dig som jag ställde till Sam. Vill du verkligen ärligt se (och betala för) filmer om Diego Maradona där han spelas av en kvinna?

  64. AN Says:

    Aktivarum,

    ”På den tiden traditioner som Lucia uppkom var det inte jämställt. Sålunda kan vi välja mellan att acceptera vår historia – eller avskaffa den helt.”

    Gäller det ridderligheten på Titanic också?

  65. Shastra Says:

    @AN
    Jämför du på fullt allvar Titanic med Lucia-traditioner? Jag nyper mig i armen…

  66. Paul Says:

    ”Ny zon för tjejer på Söderslätt”

    Är detta lagligt? Någon i den åldern och området som tar på sig en DO-anmälning?

    http://www.do.se/sv/Material/Anmalningsblanketter/

    Märkligt är det att jag aldrig någongång har sett en vit vanlig man på deras hemsida. Zigenare, kvinnor, flator och kolsäckar, inget annat – vad jag har sett.

  67. auuus Says:

    Men snälla någon, det där är ju inte något som har med feminism att göra, utan det är jänkarna som är livrädda för precis allt som ens någonstans kan kopplas det minsta till tillgivenhet i skolan.

  68. Aktivarum Says:

    AN:

    ”Gäller det ridderligheten på Titanic också?”

    Ja det gäller ÅTERGIVNINGAR av vad som skedde på Titanic också! Dvs filmer, böcker, dataspel och teaterpjäser om Titanics undergång låtsas inte att det var jämställt när båten sjönk.

  69. Johannes Westlund Says:

    Aktivarum: Menar du på fullt allvar att en kvinna inte kan gestaltas av en man eller? Det är ju inte historierevisionism att välja att gestalta en historisk person på ett nytt sätt. Lucia var verksam på Sicilien och var väl då sannolikt latino. Hur i hela friden kan vita och blonda kvinnor tillåtas spela henne?! Det är ungefär samma sak. Spelar det någon roll hur man ser ut? Kan inte tjejer med afrikanskt ursprung vara lucia heller? Det handlar inte om att skriva om någon historia. Man berättar samma gamla historia ännu ett år. Det som skiljer är könet på skådespelaren. Könet på karaktären är och förblir det samma. Man förändrar alltså ingenting i historien som du försöker påstå.

    För övrigt gestaltas Bart Simpson av en kvinna och han är i alla fall någorlunda känd och poppis…

  70. Jack Says:

    Paul,

    ”http://www.do.se/sv/Material/Anmalningsblanketter/

    Märkligt är det att jag aldrig någongång har sett en vit vanlig man på deras hemsida.”

    Om du lämnar start och offersidorna går in på fliken ”Riskerar du att diskriminera” så ser du flera män….

  71. Liberalen Says:

    Johannes Westlund, släpp sargen märkt ‘kulturell självutplåning från vänster’, vettja.

    Luciafirandet tycker jag är en fin tradition, väl värd att värna och bevara.

    En ”manlig” lucia är i bästa fall ett dråpligt skämt, som ett spex, exempelvis tjock gubbe med riktigt lurviga ben, som lucia, med luciakrona och allt, som en kul grej på en arbetsplats. =)

  72. AN Says:

    Schastra,

    ”Jämför du på fullt allvar Titanic med Lucia-traditioner?”

    Nej. Läs igen.

  73. AN Says:

    Aktivarum,

    Det var inte vad jag frågade.

  74. Abbe Says:

    ”Du får ursäkta om jag inte tar direktioner från den yrkesgrupp som förespråkar SCUM visas för skolungdomar. Teaterfolk är ingen moralisk kompass för vad som är vettigt. Att de gör det betyder absolut inte det är något BRA att göra. Sålunda var det där en utmärkt demonstration av det moralistiska felslutet.”

    TACK Aktivarum för dagens gapskratt. Att dra alla teatermänniskor över en kam och vägra ta till sig något någon ur den gruppen säger någonsin igen eftersom en liten teatergrupp i Kärrtorp gjorde nåt du inte gillade är stor stor humor(och samtidigt lite sorgligt, men vad annat kan man vänta från en av Genusnytts flitigaste supportrar?). Vad kommer härnäst? Att du tar ditt märkliga inlägg och byter ut teaterfolk mot muslimer(the jämställdian way)?😀

  75. Aktivarum Says:

    Johannes Westlund:

    ”Aktivarum: Menar du på fullt allvar att en kvinna inte kan gestaltas av en man eller?”

    Jag har aldrig sagt att en kvinna inte kan gestaltas av en man, det var inte vad jag sade. Jag sade det inte var diskriminering av män att välja en kvinna för det jobbet. Kvinnor är bättre för att spela kvinnor.

    ”Det är ju inte historierevisionism att välja att gestalta en historisk person på ett nytt sätt.”

    Det beror helt på om du pratar om gradskillnad eller artskillnad.

    ”Lucia var verksam på Sicilien och var väl då sannolikt latino. Hur i hela friden kan vita och blonda kvinnor tillåtas spela henne?!”

    Där har du ett ganska typiskt exempel på en gradskillnad.

    ”Det är ungefär samma sak.”

    Nej det är en gigantisk skillnad. Att det bara är hår och bröst och sånt som är skillnaden mellan män och kvinnor är däremot ganska precis vad Lorentzen i Hjernevask säger. Det är sånt som genusforskare inbillar folk. ”Äsch, det är bara utseendet”

    ”Spelar det någon roll hur man ser ut?”

    Nej utseendet spelar ingen roll. Det är dock bara genusforskare som tror den enda skillnaden mellan män och kvinnor är utseende.

    ”Kan inte tjejer med afrikanskt ursprung vara lucia heller?”

    Klart de kan vara det, hudfärgen är ju helt oviktig. Som sagt en gradskillnad, en väldigt liten dessutom. Könsskillnader är mycket större än skillnader i etnicitet.

    ”Det handlar inte om att skriva om någon historia. Man berättar samma gamla historia ännu ett år.”

    Man byter ut något värt något som är bättre mot något som är sämre och som enbart kulturradikaler (som i cirka femtio år ansett allt som förstör och byter ut i vår kultur är bra – och skall skydda oss från nazism)
    Som sagt läs på om kritisk teori. Jag vet att det låter ”oskyldigt” det är meningen. Om man sade från början vad målet är skulle folk göra motstånd, sålunda går man en liten liten liten bit i taget.

    Kom igen nu då! den här lilla lilla saken kan väl ändå inte vara viktig…

    Det är bara det att ALLA saker om de delas sönder i små nog delar är små saker så praktiskt säger du att ingenting i din egen kultur är viktigt. Ärligt talat har du någonsin hört någon annan kultur beskrivas så? Isf vilken?

    ”Det som skiljer är könet på skådespelaren.”

    Och könsskillnader är inte bara utseende. Könsskillnader är mycket större än exempelvis skillnader i hudfärg.

    ”Könet på karaktären är och förblir det samma. Man förändrar alltså ingenting i historien som du försöker påstå.”

    Det är klart du förändrar i historieämnet. Det är ju det som är hela meningen. Varför tror du dessa människor förespråkar sånt här? Var tror du vinsten för dem är? Tror du de gör det här för att vara snälla? De där efterblivna västeuropeerna vettu, det är bara snällt att visa dem hur det skall se ut? De får allt lära sig det är slut med nordbarbarer och vikingar. Dags att ”släppa fram” andra länder.

    Känns språket igen?

    ”För övrigt gestaltas Bart Simpson av en kvinna och han är i alla fall någorlunda känd och poppis…”

    Ja några enstaka kvinnor låter mer som män, några enstaka män låter mer som kvinnor, framför allt inträffar dessa likheter i mycket låg ålder varvid till genusproffsens förfärelse ”patriarkatet” sett till att likheterna blir mindre och mindre med ÅLDER.

    Kort sagt, det är Bart Simpsons låga ålder som gör det möjligt.

  76. Aktivarum Says:

    Abbe:

    ”Att dra alla teatermänniskor över en kam och vägra ta till sig något någon ur den gruppen säger någonsin igen eftersom en liten teatergrupp i Kärrtorp gjorde nåt du inte gillade är stor stor humor”

    FÖR DET FÖRSTA: Vad som är humor är din läsförståelse. Det var nämligen inte alls vad jag sade.Vad jag sade VAR

    1. Teatermänniskor är ingen moralisk kompass, ATT teatermänniskor gör det betyder inte det är bra (snarare ofta motsatsen). Jag har inte mer orsak att lyssna på teatermänniskor än jag har att lyssna på kassatjejen i affären.
    2. SCUM är också nåt teatermänniskor gör (exempel – ej bevis). Det betyder inte allt teatermänniskor gör är fel det betyder saker teatermänniskor gör inte är mer rätt än saker ANDRA gör.

    Att sedan många teatermänniskor verkar leva i inbillningen att de är viktiga personer vars ord om FAKTA är mer värt än vad en kassörska på ICA säger är deras problem. Nu när jag förklarat vad jag skrev i ett språk som en tolvåring borde fatta så kanske du kan ge mig ett riktigt svar på vad jag faktiskt skrev istället för en massa påhittat trams som har NOLL relevans till vad jag skrev

    Ok?

    ”Vad kommer härnäst? Att du tar ditt märkliga inlägg och byter ut teaterfolk mot muslimer(the jämställdian way)?”

    FÖR DET ANDRA: Vad menar du är fel med att byta ut en grupp mot exempelvis muslimer nu igen Abbe? Jag hörde inte ditt argument mot det den första gången, har du lust att upprepa?

  77. Claes-Peter Says:

    Har för mig, att på Shakespeares tid så spelades ALLA roller av män – kvinnorollerna spelades av unga pojkar… (Lite HBTQ-vibbar)

    Tur man är så gammal – annars hade man åkt dit för att man lekte doktor med Marie-Louise i potatiskällaren… Förutom sexualbrott så skulle det väl också blivit ”att falskeligen utge sig för att vara läkare”. Men å andra sidan – jag anmälde henne aldrig för misshandel för alla de gånger hon bet, klöste, luggade, slog, sparkade och kastade sand i ögon på mig. Jag tyckte att jag kände mig fullt kompenserad genom att hon alltid så glatt och villigt ställde upp i doktorslekarna… (Tror jag fortfarande skulle tycka så under motsvarande omständigheter!)

    Och skolan… under puberteten… de tankar jag hade om de kvinnliga lärarna, och vad jag hade velat göra med dem, skulle väl ha gett mig minst livstid i dagens USA?

  78. 6-årig pojke lekte doktor – åtalas för sexuellt övergrepp « GenusNytt Says:

    […] mitt tidigare blogginlägg om en 9-årig pojke som anklagades för sexuella trakasserier, och stängdes av från […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: