Kräver jämställdheten manliga lucior?

by

Tidningen Sydsvenskan skriver om en pojke från Lund som går i femman, och tycker att skolan utsätter honom för könsdiskriminering för att han inte får bli Lucia. Lärarna säger att Lucia måste vara en tjej.

Det är roligt att en pojke har upptäckt att dagens stora fokus på jämställdhet även kan användas för pojkar/män för att kräva rättigheter. Mycket roligt. You go boy!

Men det är intressant på ett djupare plan.

Som jämställdist anser jag att jämställdhet innebär lika värde, rättigheter och skyldigheter för de två könen. Innebär det att könsuppdelning ska upphävas även i gamla traditioner? Det beror förstås på hur man väger värdet i traditioner gentemot värdet av jämställdhet.

Om strikt jämställdhet ska tillämpas måste naturligtvis alla kön kunna bli Lucia. Kanske måste vi till och med tillämpa varannan herrarnas? Och tomtefar kan lika gärna vara tomtemor, med kjol istället för skägg. Kanske är det den vägen vi måste gå?

I hemmen gör förstås varje familj som de vill – det angår ingen utomstående. Men saken ställs på sin spets vid firanden i officiella sammanhang, som på skolor.

En näraliggande fråga är könet på Gud – för dem som tror på henom. Är det ojämställt att kalla Gud för ”han” i kristendomen? Bör de kristna driva igenom en omskrivning av bibeln och andra texter så att Gud blir könsneutral?

I så fall – kommer det att leda till ännu en stor splittring inom kristendomen, likt när Martin Luther drev igenom reformationen? Jag har svårt att tro att de kristna i sydländska kulturer går med på att göra om bibeln för att den ska bli jämställd.

Får det över huvud taget finnas någon könsuppdelning kvar som en rest av historiska förhållanden? Är könsbundna traditioner diskriminerande? Vad tycker du? Jag släpper ordet fritt.

PS: Några lite äldre artiklar i ämnet: Här kan du läsa om en manlig kandidat till Lucia på en gymnasieskola som hoppade av efter trakasserier. Här kan du läsa om Freddy som inte fick bli Lucia på skolan för att rektorn tyckte att det ska vara en tjej.

83 svar to “Kräver jämställdheten manliga lucior?”

  1. Info Says:

    JULKLAPPSTIPS FÖR BARNBARNEN!

    ”FÖRSTA BARNBOKEN OM HEN
    På senare år har ett nytt – könsneutralt – pronomen lanserats. Nu är det dags för den första svenska barnboken som varken handlar om en tjej eller en kille. – – – Förlaget Olika lanserar en bok fri från stereotyper, bortsett från den om läskiga monster.

    Varje gång man skriver ´han´ eller ´hon´ får man ett kulturhistoriskt bagage att förhålla sig till; medvetet eller omedvetet måste man möta upp eller bemöta sina egna och andras bilder, tyckanden, fördomar och generaliseringar om manligt/kvinnligt och pojkigt/flickigt. Det är jätteskönt att slippa den biten, säger författaren Jesper Lundqvist i ett pressmeddelande.”

    http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/forsta-barnboken-om-hen

    Grundaren av Olika Förlag:

    ”Hur många gånger har man inte läst sagor om en hjälplös stackars prinsessa som räddas av stark och stilig prins? I frustration över detta bestämde sig Marie Tomicic för att starta OLIKA förlag med syftet att en gång för alla göra sig av med gamla och förlegade könsroller i barnlitteraturen.

    – Vi kände att någon måste göra en riktad satsning, och vi ville sticka ut hakan och säga att vi tror på det här, säger Marie Tomicic.
    Ett vanligt scenario i barnlitteraturen är att flickorna är rara och passiva medan pojkarna får vara modiga och självständiga. Idén med OLIKA förlag är att dessa traditionella könsroller ska kompletteras med icke-stereotypa karaktärer, och att den traditionella bilden av familjen ska utmanas genom att även familjer med exempelvis två pappor ska få en naturlig plats i barnlitteraturen.”

    Läs fortsättningen här:

    http://www.magasinvera.se/tankvart/marie-startade-bokforlag-med-genustank

  2. maukonen Says:

    Luciatraditionen är helig och stereotypisk

    Pojkar och killar ska förändras och efterlikna flickor och tjejer för att få bort stereotypiska beteenden som inte är önskvärda sägs det.
    Men när någon pojke eller kille gör ett oväntat val som egentligen borde få genuspedagogerna att göra vågen så blir det istället ett hysteriskt STOPP för att valet bryter mot en könsstereotypisk tradition.

    Vad är det för fel på en Lucia som inte är en tjej?

    Jag minns från min skoltid att den traditionella och stereotypiska bilden av Lucia var en lång, smal, långhårig och söt tjej som var blond. Inga andra tjejer hade en chans att bli Lucia om hårfärgen var fel, de var för kort, vägde för mycket och de inte hade tillräckligt långt hår eller hemska tanke var inte söt nog.
    Om Lucian kunde sjunga eller var inte viktigt det var bilden, den stereotypiska bilden som hon skulle uppfylla som var det viktigaste. Och om det någon gång valdes en Lucia som var tondöv så fick hon endast citera en juldikt och sedan stå tyst och le medan hennes följe av tärnor sjöng.

    Jag menar, vad är det för bild eller budskap vi sänder alla flickor och tjejer om Lucia?

  3. Jocke S Says:

    Ur ”Jämställdhetsjulvisan”, (vers 4)
    Melodi ”Hej tomtegubbar”

    I feministisk julplanering
    Mansnormen skall demonteras
    Med jämställdhetscertifiering
    Var julsymbol korrigeras
    Lusse blir feminism mot sex
    Tomten ges patriarkatkomplex
    Och över landet blir budkavlat
    Att Genusbarnet är avlat!

    Mv Lussefirande, JS

  4. Urban Says:

    Tänk att det ska vara en mellanstadieelev som säger det som jag predikat länge: Vänd på feministargumentationen och dra nytta av den! Att läsa om Loke som ställer krav gör att jag känner hopp inför framtiden för vad händer när han och hans generation börjar ställa krav om likabehandling i vårdnadstvister, förbud mot könsstympning, rätt till reproduktion via surrogatmödraskap mm, mm.?

    Håller helt med Pär: You go Loke🙂

  5. Info Says:

    ALTERNATIV LUCIA

    Vad säger Maukonen om denna Lucia:

    http://www.malmgrenpaintings.se/Lucia_pa_cats_delsida.htm

    Försynt fråga: Skulle du hellre vilja se några halvfeta karlar med glitter i håret på målningen?

    Oavsett vad du svarar, så kan jag berätta, att Lucian till höger är en äkta finsk Lucia. Nyss anländ till Stockholm. Och inget ont med det. Om så varit fallet, hade konstnären inte valt att avbilda henne så positivt och stämningsfullt.

    Eller hur?

  6. JonasR Says:

    Jag måste nog sälla mig till de konservativa i denna frågan. Lucia är och har alltid varit kvinna, på samma sätt som Näcken är man, skogsrået kvinna och kung Bore kung och inte drottning. De väsen vi har från vår folktro, för Lucia har ju trots allt inget att göra med hennes Sicilianska namne mer än namnet, har ju många gånger precis som våra gamla gudar så väl som andra påhittade figurer som tex Pippi Långstrump och Bamse ett specifikt kön. Att ändra på det i Lucias fall är för mig precis lika illa som när förskolor editerar texterna i Elsa Beskows böcker för att göra dem mer politiskt korrekt vad det gäller kön. Om ett väsen, person eller annat har ett kön så låt det ha det. Är det ett stort problem så förpassa firandet då till den historiska soptippen, men låt Lucia ha sitt kön i fred, det är så jäkla trist när man skall fila bort alla kanter och göra allt så könsneutralt i den politiska korrekthetens namn.

  7. Tommy Says:

    Jag tycker att alla som vill vara lucia ska kunna ställa upp, kvinna som man, men att det ska bestämmas via demokratiskt skolval. Det ska aldrig vara någon kvotering för att ”rätta till” vem som blir vad. Vill majoriteten av eleverna ha den manliga luciakandidaten så bör det respekteras.

    Hur kristendomen ser på saken ska vara skitsamma inom skolan. Det här med lucia i skolan är ju bara en kul grej, en tradition, inte något med religiös förknippelse. Religion ska inte påverka skolan.

    Vill någon nödvändigtvis fira lucia enligt kristendomens könskriterier så får de väl göra det på fritiden genom kyrkan då. Kristendomen ska inte ha någon upphovsrätt på hur man ska få fira lucia.

  8. CB Says:

    Har svårt att se att vidmakhållande av traditioner med kvinlig Lucia o manlig tomte skulle vara ett problem, så länge kvinnor o män har lika skyldigheter o rättigheter i verkliga livet. Olika högtids-traditioner lär knappast styra hela vårt liv, varje dag av vårt liv.
    Om sedan en kille vill vara Lucia, så e väl det ok. Så var det på mitt gymnasium ett år. Folk gillade det, blev inget tjafs o nästa år var det ”som vanlig igen”.

  9. Urban Says:

    Lucia är väl dessutom bara någon kristen fernissa som målades på en gammal tradition om trollpackan Lusse och hennes anhang. Det är väl också kopplat till guden Oden och hans ”vilda jakt”. Så att ha en kille som Lusse känns på något sätt mer adekvat.

  10. UCA Says:

    Lärarna har rätt i att Lucia bara kan vara en tjej. Den som är bekant med språkligt genus i romanska språk känner kanske till, att Lucia per definition syftar på en kvinna. Den korrekta termen för en manlig motsvarighet är Lucius.

    Dock var just Lucia rent faktiskt en kvinna, precis som Jesus var man (om vi utgår från att personen i fråga funnits rent historiskt sett). Vill man ha en manlig Lucia borde det väl inte hindra att man frångår könsöverensstämmelsen i andra traditioner.

    Jesus skulle till exempel i ett julspel kunna vara en kvinna. Kanske blir det mer svårsmält för de kristna om hans/hennes mor Maria kan vara en Marius, eller om de tre vise männen kan vara de tre visa kvinnorna.

    Ganska snabbt blir det förstås lite fånigt, men det brukar bli så när man skall anlägga ett dylikt synsätt på gamla seder, bruk och berättelser.

    Jag tycker inte jämställdheten påverkas negativt av att en kille inte tillåts bli Lucia. Lika rättigheter och skyldigheter i juridik och praktik är en självklarhet men det framstår som fjantigt om man ska kriga om sådana här triviala saker. Låt var och en som sätter upp ett Luciatåg bestämma själv.

  11. Torstensson Says:

    Jonas R

    Jag förstår din åsikt. Samtidigt så lutar jag mig mot Urbans åsikt, det här ska givetvis utnyttjas till max. Tänk om det börjar bli politiskt korrekt med killar i luciatåg, då dröjer det inte länge innan det blir en sk spill over effect på andra områden. Tex så stör jag mig på att klädaffärer i Sverige har så mycket tjejer som jobbar där och väldigt få killar. Jag stör mig inte på tjejernas kön utan på att jag misstänker att killar diskrimineras när de söker dessa jobb. Lägg därtill att tjejerna kvoteras in på manliga domäner så är det ju bra om vi får fler Loke på kvinnliga domäner. För så långt har det gått och jag tror att detta är en bra väg att göra mannen politiskt korrekt för just nu är mannen inte värd mycket. Som sagt börja kräv rättigheter, kalla er ”hen” vid tillfällen det kan gynna er karriär, (gärna med ett mjuggigt leende så att dom fattar att du fortfarande är en han).

    Tänk er följande. Du söker till polishögskolan och du har haft den överjävliga oturen att födas som vit etnisk svensk heterosexuell man med blont hår. (väldigt negativt i Sverige idag) . Ett bra sätt att komma undan diskriminering är att vid intervjun säga att man är homosexuell eller att man anser sig vara av ett tredje kön. Inte vågar dom diskriminera en homosexuell kille som söker till polishögskolan? Inte vågar väl politiskt korrekta RPS neka denna person?

    Jag uppmnar till inget, Jag leker med fantasin och det är ju lagligt att göra det.

  12. Ulf Says:

    Tja, hela luciatraditionen bottnar ju främst i folktro och vidskepelse, och stundtals har det tydligen funnit plats för män också (enligt Wikipedia):

    Lussinatta inträffade den 13 december och det var då som Lussi, eller Lussekäringen, en kvinnovarelse med onda egenskaper likt en kvinnlig demon eller häxa, kom ridande genom luften med sina följeslagare som kallades för lussiferda. I vissa trakter, särskilt i Västergötland, handlade i stället om en man, Lussegubben. Lucialegenden var känd i Norden först på 1200-talet, och först på 1300-talet var namnet allmänt känt som namn på dagen. Lussi är med all sannolikhet en personifikation av dagen, utan koppling till helgonet. Under tiden mellan lussinatta och julen trodde man att troll och onda andar var särskilt aktiva utomhus. Det var synnerligen farligt att vara ute under själva lussinatta. Barn som hade begått illdåd behövde akta sig extra noga, då Lussi kunde komma ner för skorstenen och röva bort dem. Och om vissa av julens förberedelser inte blev klara, kunde Lussi straffa gården i fråga.

    Vill man prompt koppla luciafiguren till helgonet, Sankta Lucia, så är det knappast blonda tjejer som skall ha företräde. Lucia föddes på Sicilien och var – liksom de allra flesta där – mörkhårig.

    Kopplingen till Sankta Lucia tycks vara ett försök att få de gamla hednaritualerna rumsrena. Med det som utgångspunkt tycker jag väl att vi kan göra lite hur vi vill. Sedan vill ju folk ha sina jultraditioner, med glögg och pepparkakor och allt. Det skall sjungas rätt sånger och Lucia skall vara blond och söt. Jag ser inte nödvändigtvis något fel i det. Traditioner är viktiga. Vi kan utveckla dem så länge det känns rätt, men folk behöver också få vila i att vissa saker inte förändras så hastigt.

  13. Johannes Westlund Says:

    Det ska väl sägas att inom kristendomen så är det felaktigt att säga ”Han” om Gud ”Fadern” (dvs den hypostasen av treenigheten). I grundtexterna skrivs pronomen om Gud ”Fadern” med något som motsvarar ”Det” snarare än ”Han”. Jesus omskrivs som ”Han” av naturliga skäl och anden skrivs som ”hon” i GT => dvs jämställdhet på högsta nivå.

    Som kristen ser jag inget som helst skäl till att en tjej inte skulle kuna spela säg ärkeängeln gabriel, jesus eller någon an lärjungarna. Jag kan inte påminna mig någon specifik gång det har skett, men det har varit en naturlig del av min uppväxt att se både tjejer och killar gestalta manliga roller. Vad gäller Lucia anser jag som jag skrev i förra tråden att killar ska ha möjlighet att ställa upp, men exempelvis på skolor avgörs sådant ofta genom demokratiska val. Där får ju alla tycka till. Pojkar ska alltså inte kvoteras in, men ej heller hindras från att delta och ställa upp på lika villkor som tjejerna. Jag har varit med om att killar som velat blivit tillbakahållna av könsförtryckande konservativa traditionalister till skolledningar och lärarkollegier. Igen, och det här kan inte sägas nog många gånger, så handlar det inte om att byta kön på Lucia, tomten eller någon annan. Det här handlar om ifall könet på den som antar rollen och gestaltar en given karaktär måste ha samma utseende ner till könsorganet. Vi ser ju ofta för övrigt Jesus gestaltas som en relativt lång vit och skäggig man. Historiska faktum talar för att Jesus var någorlunda kort, mörkhyad men dock skäggig. Jag har sett många ”vita” personer gestalta Jesus. Hur kan det vara möjligt? Det är ju i så fall lika mycket historierevisionism och kan ju betecknas som ett försök av vita att överdriva sin ras historiska beteende vilket i ljuset av kolonoalismen och förintelsen inte blir en helt trevlig diskussion…

  14. Chroni Says:

    ”Mörkret skall flykta snart, ur jordens dalar
    så hon ett underbart ord till oss talar.
    II: Dagen skall åter ny stiga ur rosig sky.
    Sankta Lucia, Sankta Lucia :II ”

    ”hon”.

    Anyhow, alla ni som säger att killar bör kunna vara Lucia är bara barnsliga. Har 0 med jämställdhet att göra då det är en roll skapad för kvinnor.

    Härnäst när de gör filmer ska väl kvinnor få spela män och män kvinnor. ANNARS ÄR DET DISKRIMINERING.

  15. Urban Says:

    Torstensson, håller helt med!

    Jag har sedan länge föreslagit till mina heterokillkompisar, om de blivit arbetslösa, att de när de söker jobb ska framställa sig som åtminstone bisexuella, då det kan öppna en massa dörrar som annars kunnat förbli stängda.

    Själv är jag verkligen extremt PK och skulle kunna tänka mig att använda hen, även om klockan och moder jord, så det är ju bara att köra på. Måste dessutom tillägga att det är rätt kul🙂

  16. Mörker Says:

    Bra gjort av Loke!

    Tyvärr blir jag ledsen när jag tänker på det ny-feministiska samhälle han fötts in i.

  17. 50/50 Says:

    En skitfråga… Nä, manliga lucior är ju inte särskilt attraktiva och det hela är ju en skönhetstävling. Inför istället någon roll som passar män i skådespelet, typ årets stjärngosse.

  18. Urban Says:

    Tack Ulf för upplysningen! Gillar Lussekärringen eller Lussegubben, känns mer inkluderande.

  19. G.S. Says:

    @Chroni

    Rollen må vara en kvinna men varför skulle den inte kunna spelas av en man? Självklart ska killar få vara lucior. Alla killar är inte de som vill få hjälteroll via att göra mål i fotboll eller att visa upp sin styrka. Skolan måste givetvis behandla alla barn jämlikt.

  20. Chroni Says:

    G.S.:

    Tja, när jag är gammal och sitter på ålderdomshem och ungdomar kommer och lussar för mig (om ungdomar fortf. gör det då)

    Så vill jag ogärna ha en kille i målbrottet som Lucia. Då dör jag hellre.

    och om vi gör en film om Astrid Lindgren då är det ok för dig att rollen spelas av Micke Persbrandt?

  21. AnnanDan Says:

    UCA:
    Tror det blir svårt att hitta tre visa kvinnor. Annars är det väl inte så noga med kön på fantasifigurer.

  22. Access Says:

    Det är klart att en kille kan vara Lucia. Att påstå nåt annat är bara trams.

    Jag blev vald till klassens Lucia i åttan (början av 70-talet), vilket bara var kul. Jag kandiderade inte ens. Men jag vann, påhejad av den långa blonda tjejen i klassen som själv skulle uppfyllt alla krav på en ideal Lucia.

    Jag fick inga men av det och jag tror inte det var särskilt traumatiskt för någon av våra åskådare eller deltagare.

    Möjligtvis var det lite jobbigt att få bort allt jäkla stearin ur håret.

  23. Mörker Says:

    Chroni

    Du missar poängen. Lucia var en av många kristna helgon som torterades och brändes. Anledningen till att vi firar henne och inte någon av de andra martyrerna är antagligen just för att hon var kvinna. För att vi tycker mer synd om kvinnor. Det är bara att kolla på alla feministiska journalister som tjötar på om att ‘kvinnor drabbas värst’. Det är bara att kolla på hur män behandlas i Sverige. Ingen höjer ens på ögonbrynen när män torteras av myndigheterna, vänsterextremister och i extraordinary renditions. Det är gammal Svensk tradition och det är samtidigt ny-feministisk antijämställdism att män är en förbrukningsvara som kan mördas och torteras hur som helst. Kvinnor däremot blir helgon. Kolla på behandlingen av hedersförtryck i Sverige. En invandrarkille som utsätts för hedersförtryck kan inte vänta sig samma hjälp som en invandrartjej.

    Jag tycker att Loke ska samla ihop ett gäng och sabotera hela Lucia-tillställningen. Om han inte ens tillåts kandidera så är det antagligen inte för att det är konservativa ideal (suck) som fått bestämma, utan antijämställdistiska och ny-feministiska idéer om den heliga kvinnan och den dålige mannen.

  24. Robert Says:

    Nu går vi för långt! Precis som feminismen går för långt när de vill ha kvinnor till allting. Vissa figurer har kön och då skall människor som gestaltar dessa figurer ha det könet som figuren har. Punkt slut!
    Det här är väl ett ypperligt tillfälle att förklara för Loke varför Lucia är en kvinna, vem Lucia var.
    Könet är ingen social kontruktion! Se Hjernevask!
    Om vi jämställdister börjar bete oss som feminister, hur kan vi då kritisera dem och tycka att de har fel?

    /R

  25. Torstensson Says:

    Urban

    Haha ja jag ser fördelarna och ska sprida ordet. Det lovar jag. De enda som inte kommer gilla detta är ju radikalfeministerna. Dom kommer inse att heteromannen har börja sin tillflykt till homomannen, om man kan uttrycka sig så och jag tror att radikalfeministerna inte riktigt räknat med vad det kan innebara för deras sjuka utopier. Helt plötsligt är mannen viktig igen. Hur ska dom ta sig ur detta?

    Jag blir inte förvånad om många killar kommer börja använda sig av denna taktiken. Hade jag varit 24 och sökt till polishögskolan så hade jag definitivt idag sagt att jag var homosexuell. Lätt.

    Som sagt radikalfeministerna kommer inte gilla detta. Vilket glädjer mig. Om någon gör en radikalfeminist arg så sitter jag i närheten på en kulle med kikare och röker en sex-cigg.

    Jag tycker att Pär bör skriva om detta i ett seperat inlägg. Att killar bör överväga att definiera sig som homosexuella och andra saker som hen. Tror faktiskt det är en win win för homomannen och heteromannen.

  26. John Berg Says:

    ”Får det över huvud taget finnas någon könsuppdelning kvar som en rest av historiska förhållanden? Är könsbundna traditioner diskriminerande? Vad tycker du? Jag släpper ordet fritt.”

    Sveriges asyl- och flyktingpolitik försvaras ofta med anledning av mångfaldens påstådda betydelse för Sverige och inte minst för landets välfärd. Varför ska inte könsskillnader bejakas med anledning av mångfaldens berikande av samhället? Vi vill att olika kulturer, religioner, etniciteter med mera ska samsas i ett och samma samhället men samtidigt ska könen likriktas till oigenkännlighet. Vari ligger logiken i dagens likriktning av könen? Varför finns inte utrymme för män och kvinnor om utrymme finns för medborgare av olika religion, etnicitet och kultur?
    Låt män vara män och kvinnor vara kvinnor. Könsrollerna ska inte bekämpas utan förstärkas!

  27. ninnitokan Says:

    @ Tommy
    ”Jag tycker att alla som vill vara lucia ska kunna ställa upp, kvinna som man, men att det ska bestämmas via demokratiskt skolval. Det ska aldrig vara någon kvotering för att ”rätta till” vem som blir vad. Vill majoriteten av eleverna ha den manliga luciakandidaten så bör det respekteras.”

    Lite OT:
    Jag ser gärna en kvinnlig lucia, likaväl som jag vill föredrar manliga staffan. För mig handlar det inte om jämställdhet alls. Det är samma inom teater whatever. En kvinnlig gestalt i en roll görs bäst av en kvinna och vise versa. Inte konstigt alls.

    Men din sista mening är det jag blir så irriterad på i vårt samhälle. Vuxna människor kör regelmässigt över minderåriga, utan att använda minsta möjliga mått på argumentering.

    På min sons skola hade de en annan omröstning angående skolans regler, var vid rektorn som inte uppskattade valresultatet och körde över ungdomarnas demokratiska beslut, med enda argumentet ”det är ingen viktig fråga”.
    Om det inte är en viktig fråga, varför inte respektera elevernas val(det var grym majoritet)?
    Om det är en viktig fråga, varför göra det till demokratiska val?

    Sen skickades det hem lapp där vi föräldrar förväntades skriva under på det regler som skola och elever gemensamt kommit fram till där just den fråga som röstats om var rektorns val.
    Jag skrev inte under, istället bifogade jag ett diplomatiskt brev som förklarade varför jag inte ställer mig bakom detta förtryck av unga människor. Kanske fick det någon av personalen att tänka en gång till? Man kan ju alltid hoppas.

  28. Gonzo Says:

    Robert

    Ingen har förnekat att Lucia precis som tomten har ett kön.
    Naturligtvis är Lucia en kvinna och Tomten en man och visst ska dom framställas som det i dom flesta fallen.

    MEN att det skulle hindra oss från att ha tex manliga Lucior är bara genusförtryck.
    Det skulle innebära att vi inte kan ha kvinnor som tomtar, vilket ”tyvärr??” är ganska vanligt.

  29. GandalfGrå Says:

    Jag tycker det här med hen istället för han eller hon är riktigt löjligt…jag kan bara inte acceptera en könsneutral värld när det är så mycket som skiljer könen åt…!

    Att en kille skulle vilja vara Lucia kan jag inte heller förstå..varför skulle han vilja vara det..?? Är det inte tillräckligt att var en av Staffans stalledrängar längre..en stjärngosse..??

    Skärp till er ni som tycker att det är så förbannat bra …..jag förstår ingenting av det här…jag kan bara säga att det är förbannat TRAMS, TRAMS och åter TRAMS..!!

    //GandalfGrå

  30. Urban Says:

    Torstensson, så länge det finns bögar så kommer manlighet aldrig att förlora sin relevens; för vilka är det som gör konst, kultur och kult av manlighet – inte är det kvinnorna i alla fall! Det är också i detta perspektiv som homofobi blir smått löjeväckande när det kommer från andra män.

  31. Chroni Says:

    ”Jag tycker att Loke ska samla ihop ett gäng och sabotera hela Lucia-tillställningen. Om han inte ens tillåts kandidera så är det antagligen inte för att det är konservativa ideal (suck) som fått bestämma, utan antijämställdistiska och ny-feministiska idéer om den heliga kvinnan och den dålige mannen.”

    Din första kommentar var bara korkad. och du är helt ute och flyger.

    GandalfGrå: Sen har ju också svenska språkrådet sagt nej, det finns inget behov av det, och det funkar inte i svenskt talspråk.

    Gonzo: och nej, det är inte genusförtryck.

    Detta jag menar med Pär Ström, han klankar ner på feminister (vilket är bra), men sen beter han sig själv lika barnsligt som dem.

  32. Aleks Says:

    Karaktären ”Lucia” får gärna spelas av en kille om han klarar rollen.
    Detta är framförallt en religiös och kristen tradition, som jag inte tycker att staten ska behöva rycka på.
    Däremot ska man kanske separera Luciafirande från skolorna så vi inte behöver använda oss av religion som ursäkt för vinterlovet.

    Vi ska nu inte spela på samma luta som idiotfeministerna och kvotera in folk där de inte hör hemma.
    Vill killen vara Lucia, så får han gärna vara det. Bara han är lika bra eller bättre än tjejer som spelar lucia.
    Ungefär samma sak som med homogifte i en kyrka. Här ska inte staten peka på vad som är rätt. Kyrkorna är religiösa frivilliga organisationer som bestämmer sina egna regler, vilka som får gifta sig, vilka som får vara Lucia, och vem som får bli präst.

    Allvarligt talat mina damer och herrar, se på vad ni håller på med och vad ni önskar.

  33. Jesus Says:

    Jag anser inte att saken är något särskilt att bry sig om. Traditionerna måste förbli traditioner annars har vi ju inga kvar… Men visst, vill man vara petig så går det alltid att jävlas tillbaka.

    Vi skulle kunna leva i ett helt jämställt samhälle men med lagar som ändå missgynnar män. Kanske kan jag inte sätta mig in i hur den här pojken upplever sig diskriminerad och i så fall är jag inte bättre än en feminist.

  34. Jesus Says:

    Ett sunt föredöme är Danmark. Danmark är ett land där sunf förnuft har kommit för att stanna. Jag kan såklart inte alla lagar där men vad jag har upplevt så råder där i alla fall en helt annan attityd och stämning. Danmark är en friare demokrati. En verklig demokrati skulle jag vilja säga.

  35. newman Says:

    Nä nu får ni ge er! Vad är det här för ja–la mög. Det här är ingen jämställdhetsfråga! Vi höll på med sånt här på 60-talet för att vi tyckte att vi var vitsiga. Vi var tramsiga!! Lucia är en sägen och låt det vara det. Om ni inte vill fira Lucia så gör inte det. Jag firar med lussebulle och pepparkakor, levande ljus och fyrstämmig musik från 1600- 1700-talet och har trevligt och tänker f-n i mig inte fördunkla trivseln med trams. Ska man sjunga julpsalmer eller inte, ska man sjunga ”den blomstertid nu kommer”? ska de vara i kyrkan eller ej. Sådant kan de hålla på med som har svårt att få tiden att gå! Jag har trevligt i stället!!! Grrrr…

  36. GandalfGrå Says:

    Varför ska det anses vara en självklarhet att genomföra homogiften i kyrkan som är en religiös institution…det räcker väl med att gifta sig borgerligt…de som tror på bibeln kan ju där läsa att homosexuellt umgänge är en styggelse..om man tror det ska man väl inte påtvingas att utföra ett homogifte i kyrkan..!

    För min egen del anser jag att alla kyrkosamfund måste få bestämma detta själva…annars anser jag att det är helt OK med homogifte utanför kyrkan…!

    Varför flytta in Sodom och Gommorra i kyrkan…det kan inte vara rätt…!

    Det är mycket som har gått för långt i Sverige..allt ska sättas på sin spets och testas men när resultatet av alla experiment utfaller så att utfallet är sämre än från början då måste man nog ta sig en allvarlig funderare på vad vi håller på med…för det är dyrt att göra misstag i samhället när saker och ting går fel…titta bara på skolan det är ju det bästa exemplet…!!

    //GandalfGrå

    //GandalfGrå

  37. Urban Says:

    Gandalf Grå, visst borde kyrkorna få bestämma detta själva, men så länge de kräver skattepengar av en massa bögar och flator – bla. för att underhålla sina byggnader – så är det inte mer än rätt att de öppnar upp sina portar för homogifte.

    Det är samma sak med manshatet: Antijämställdister får gärna hata män, det rör mig inte i ryggen, men det får inte ske på min bekostnad där jag ska vara med och betala kalaset över skattesedeln.

  38. Skåning Says:

    Jag har en teori om danskar och skåningar. När den stora emigtationen till Amerika rådde så vad det relativt få som kom från Skåne och Danmark. Resten av Sverige blev åderlåtit på folk med företagsverksamhet i generna och som vågade stå upp för sig själva. Vissa delar av Sverige tömdes helt på sådant blod pga avflyttningen till Amerika. Därav, det vi kan se idag. Skåningar är av ett starkare blod än övriga svenskar, som inte så lätt låter sig kuvas, precis som danskar. Feminismen får ju inte riktigt fäste i Danmark än hur den försöker och vill.

  39. Jack Says:

    Apropå lussegubbar och lussekärringar och eventuellt sexism. Det är artism med lussekatter. Som god medborgare kan man baka lussevovvar och lussekrabbor i stället, för att visa sitt stöd för den ekologiska mångfalden och att man inte är…artist. Eller varför inte lussefirrar för att hedra lussekattens offer.

  40. Skåning Says:

    En kommentar till ska lämnas: Vad jag påpekade om Skåne och Danmark märks väldigt tydligt så fort man kommer upp i Smålands skogar och norrut. Mentaliteten där är lite trögare och folk har inte riktigt samma stake. Självklart har detta blandats upp till en del men fortfarande kan effekten urskiljas. Norrlänningar vet jag inte så mycket om men jag kan tänka mig att det går runt väldigt trögt där uppe med mycket socialdemokrati och lågt i tak.

  41. Johannes Westlund Says:

    Urban: Appropå underhåll av byggnader och så vidare klassas många kyrkor som kulturarv och staten är alltså underhållsskyldig av byggnaderna oavsett om kyrkan finns eller inte. I nuvarande läge har Svenska kyrkan ett avtal med staten om att Svenska kyrkan tar hand om fastigheterna åt staten. Detta är för staten ett extremt förmånligt avtal som Svenska kyrkan gör ganska rejäl förlust på. Om Kyrkan skulle säga upp avtalet skulle staten tvingas gå in med betydligt mer pengar än vad som läggs nu.

    Däremot så kan man diskutera om kyrkan alls ska ha formell vigselrätt. Vigsel är ju sekulärt en juridisk handling som borde skötas av myndighetspersoner. För religiösa är ju vigseln också en sakral handling inför Gud, men den handlingen är ju inte kopplad till den juridiska äktenskapskonstruktionen och de två sakerna kan enkelt separeras. Man skulle kunna tänka sig att man inför ett led i firandet som innebär att det blivande äkta paret åker förbi lämpligt kontor och skriver på papper innan man genomför vigseln religiöst om man nu önskar religiöst firande. Annars finns ju som sagt borgerlig vigsel. Just nu är det lite märkligt att kyrkan har ansvar över den juridiska biten…

  42. Access Says:

    @ Johannes Westerlund

    Javisst, en del kyrkobyggnader är en del av vårt kulturarv.
    Däremot ser jag inte att alla gamla kyrkobyggnader måste bevaras. Förslagsvis väljer man ut representativa sådana som man vill bevara och låter staten underhålla dem. I den mån någon religiös organisation (t ex Svenska kyrkan) vill hyra en bevarad kyrkobyggnad så kan de väl få göra det, precis som man hyr andra lokaler.

    En del kyrkobyggnader borde man dessutom kunna avsakralisera och istället använda för konserter eller icke-konfessionella ändamål. Inte minst i storstäderna är det ont om bra lokaler för sådant.

    Vill någon religiös organisation själv ta över någon icke-bevarad kyrkobyggnad så får de gärna köpa den. Annars så låter man den vara eller river och bygger nåt annat, t ex bostäder.

    Man måste inte bevara allt gammalt.

  43. hsl Says:

    Jag är mer imponerad .över att de fortfarande tillåts att utse en representat för ett kristet helgon. Detta då de i dessa dagar plockar bort skolavslutningar i kyrkor etc.

    Att Lucia sedan då var en kvinna spelar väll mindre roll.

    Man fortsätter sålunda att titta på och göra vad man vill utan att på någotsätt vara konsekvent.

  44. Johannes Westlund Says:

    Access: Jag håller helt med dig om att man inte måste bevara allt gammalt. Detta är dock så det ser ut nu. Allt är definierat som kulturarv och om man nu vill sluta betala ut fastighetsunderhållet så måste staten överta underhållet. Och det är väl först då man kan börja föra en diskussion om vad som ska vad kvar och hur man ska göra. Och det där är en ganska infekterad diskussion så sannolikt kommer det ta åtskilliga decennium innan man fått igenom att riva en rimlig andel. Man ska inte glömma bort att bara en sådan enkel sak som att riva slussen är något som engagerar och upprör…

    Det är inte helt osannolikt att Svenska kyrkan kommer tvingas att minska sina ambitioner vad gäller fastighetsunderhåll inom en relativt snar framtid, så det ska bli intressant att se vad som händer. Vad gäller ägandet så ägs de flesta kyrkor redan av Svenska kyrkans olika organisationella instanser. De flest ägs av församlingar men vissa ägs av stift. Så vad gäller centralt belägna lämpliga ”eventlokaler” har jag svårt att tro att Svenska kyrkan släpper dem. Och att tvångsmässigt anektera dem skulle sannolikt vara politiskt självmord, för människor är konservativa som attans i det här landet när det kommer till kritan, dvs när just deras kyrka ska röras.

  45. Johannes Westlund Says:

    http://www.raa.se/cms/extern/vart_uppdrag/fragor_och_svar/kyrkor.html

    För övrigt relevant information om hur det ligger till med kyrkor och k-märkning osv.

  46. Penumbra Says:

    Vilken patetisk tönt, om det inte är ett skämt eller en provokation av systemet. Hoppas på det sista, men det kan mycket väl vara allvar. Normaliseringen av HBT börjar få effekter. Offren är inte vi som är gamla nog att se kritsikt på detta utan det är de unga.

  47. ID Says:

    Alla skillnader i samhället måste upphävas till för den absoluta skillnaden mellan individerna som gör dem till absoluta individer.

    Detta har varit målet för feminismen ända från början

    Den enda likhet denna stackars individ har med andra blir till sist ”intet” självt.

    Vad man i själva verket har hållit på att förinta för att nå sig själv som den absoluta individen har varit de traditionella likheterna (ceremonier etc.) hos gemenskapen, kollektivet etc.; allt som ger människan en existens, mening …

    Där är därför feminismen = nyliberalismen. Den ena är den andras förverkligande.

    Tvisten mellan dessa är tvisten mellan intet och varat: en existensiell självutbränningsprocess tills båda försvinner…

    Framtidens tunga uppgift blir: hur återuppbygga ett raserat samhälle befolkat av arga generationer…? Samma cynism i den här frågan som i miljöfrågor. Dessa feminister och feministiska politiker verkar mena ”inte mitt problem, för då är jag ändå död.”

  48. dolf Says:

    Skrev nyss av mig hos Maukonen, repeterar det här:

    Gee! Manlig Lucia?
    Varför ha några traditioner över huvud taget? Alla traditioner har ett starkt element av godtycklighet i sig. Finns det någon naturlag eller moraliskt högt stående anledning som säger att det är mer rätt att ha en julgran än en julbjörk? Eller att vi firar julafton den 24 december istället för 12 januari? Ok, julafton och midsommar har i och för sig med solstånden att göra, men varför har vi nyår 1 januari istället för 18 juli?
    Lucia är delvis legend, men var också (om jag förstått rätt) en verklig person, och i både legend och verklighet handlade det om en kvinna. Så det finns faktiskt vissa belägg för att det skall vara en kvinna som är lucia.
    Personligen tycker jag att manliga, svarta, brunetter, korta, överviktiga, snaggade etc inte platsar som Lucia. Inte därför att jag värderar män, svarta, brunetter, korta, överviktiga, snaggade eller andra lägre som människor, utan därför att jag är uppväxt i en tradition där Lucia är en ljusbringare, och hela upplevelsen är en hyllning till ljuset. Jag har ingen aning om hur den verkliga Lucia såg ut, men en slank, blid, blond, ljushyad kvinna är vad som harmoniserar både traditionellt och estetiskt med ljusdrottningen. Lika gärna som att vi låter en svart man vara Lucia kan vi bestämm oss för att Lucia och tärnorna skall gå i blodröda pumps, korsett, svarta läderkjolar och nätstrumpor med söm. Varför skall just de vita skrudarna ha företräde.
    Och medan vi ändå är på gång kan väl integrationsminister Sabuni tjänstgöra som jultomte iklädd kirurgens gröna klädedräkt. Eller?
    Om man sen vill parodisera Lucia med en man, hittar på speciella jippon eller i särskilda miljöer (tänk Kumlabunkern) tar till otraditionella lösningar har jag inga problem med. Men att man så att säga officiellt sanktionerar dekonstruktionen av alla kulturella världen stör mig. Luciafirandet är en specifikt svensk tradition (jag vet inte hur det är med Norge och Finland, men den förekommer inte söderöver, inte ens i Danmark). Varför skall vi göra om den? Jag vet inte vad de har för traditioner i Somalien, men det skulle aldrig falla mig in att börja propagera för att de skall börja låta ljushyade människor ta deras mörka ikoners plats.
    Traditioner bygger inte rättvisa, så att börja tillämpa rättvisetänk på dem är ungefär lika meningsfyllt som att föra moraliska resonemang med utgångspunkt från Newtons fysik.

  49. Lena Says:

    Helgonet Sankta Lucia föddes på Sicilien, så egentligen borde de ha långt mörkt hår. Även om namnet Lucia betyder den ljusa.

  50. Jocke S Says:

    Eftersom den här tråden handlar om könsroller och det dessutom är Nobeldagen idag. Så kanske jag får flagga för artikeln ”Nobel, kvinnan och könsrollerna”? Som just tar upp bl.a. detta om att byta roller, klädkoder osv. För det är inte så enkelt som vissa kanske vill ha det till, ”på båda sidor”?
    http://www.sourze.se/Nobel_kvinnan_och_k%c3%b6nsrollerna_10562671.asp
    ”Nobelpriset och Sverige är åter i fokus. Men handlar Nobelbudskapet i TV allt mindre om DNA och atomer, snille och visdom? Och allt mer om flärd och galaklänningar? Och i så fall, vems är felet?”

  51. Joakim Says:

    En ensam lucia ska vara en kvinna och Gud en man. Om man valt att vara seriös och inte skoja till det. Är man i behov av en gudinna finns andra religioner. Eller ska vi byta kön på Frej och Freja?

    Ett större problem med minilucia tycker jag faktiskt är att minderåriga flickor ska tvingas in i en skönhetstävling. Så här håller jag faktiskt med feministerna: Det är objektifiering av unga tjejer vars självförtroende inte är självklart. Luciatåget började knappast i skolor. Ha flera lucior istället. Då blir det heller alltid inte lika kontroversiellt med någon enstaka kille också, vilket jag ändå faktiskt tror är ganska så ovanligt. Annat är det dock med vuxenlucia där vuxna kvinnor nominerat sig själva!

    @Jack
    Du tänker på speciesism. eftersom ”artist” redan förknippas med ”arts”, ”Lussekatt” har för övrigt en väldigt långsökt etymologi.

  52. Snötösnötö Says:

    Mycket konstigt att ha problem med att Lucia är en vacker (företrädesvis blond) tjej. Inget konstigt med att vilja variera sig, om man känner för det, men konstigt att ha ett problem med den traditionella Lucian. Lucia är inte en stereotyp – hon är Lucia.

    Lucia är Lucia, på samma sätt som Gud är Gud och Kalle Anka är Kalle Anka. Och att spela Lucia är inte en rättighet, liksom det inte är en rättighet att som man få göra reklam för tjejmode på en reklamplansch. Det har inget med jämställdhet att göra.

    Tänk vad skönt om folk kunde förstå bättre än att blanda ihop äpplen och päron på det här viset! Och till er som säger att det här ska ”utnyttjas till max”, snälla – sansa er lite. Det finns saker som är högre och finare än att plocka politiska poänger. Mångfald – i kulturer, kön och dylikt, hur föränderliga och socialt konstruerade dom än må vara – gör världen vacker.

  53. Snötösnötö Says:

    Allvarligt talat, vad är det för fel på somliga svenskar och deras rädsla för skillnader? =) Vad är det för samhälle dom drömmer om? Vi ser det omedelbart framför oss, som en trött sciencefictionklyscha – sterila byggnader, alla människor ser likadana ut, nihilismen är förhärskande – men tydligen är det ingen som tar den bilden på allvar. Det är som att dom inte förstår att det faktiskt är det dom förespråkar, draget till sin spets. Att det är det som BORDE vara deras önskedröm, eftersom det är den yttersta konsekvensen av deras handlande.

    Förstå mig rätt, jag har inte personligen en stark relation till sverige och svensk kultur, men jag står åtminstone för att jag inte vill ha dystopin här ovan. Jag tar ställning.

  54. Torstensson Says:

    Snötösnötö

    Det finns av förklariga skäl inte många saker man håller med valerie solana i. Men en sak håller jag med henne om.

    Varför i helvete bygger kommuner, landsting och stat så ruggigt fula byggnader? Även privata byggbolag när de bygger nya lagerbyggnader. Fy fan att jobba i sådana lådor, inte en sekunds tanke till att skapa trivsel eller något snyggt.

    En anledning till att jag gillade Harry Potter-filmerna var just att byggnaderna ofta var väldigt vackra och trevliga. Byggnader är sjukt fula och speciellt i Sverige.

    Något jag är allergisk emot är att de nya husen som byggs i sverige ser alla likadana ut, dom målas ofta i rött också. Alla klär sig likadant osv.

    Men BYGGNADERNA är värst. Vindpinade gråa fabrikshus eller någon röd trävilla. Det är allt. Ångest.

  55. Lasse Says:

    Och nu skall vi byta kön på ett helgon ?

    Man kan utveckla och utvidga traditioner men att avvika från ursprunget är att bryta en tradition.

  56. Jack Says:

    Lasse,

    Kvinnor och flickor kan vara tomtar, jag är helt säker på att detta sker i helt vanliga oradikala familjer i Sverige, men att män är Lucior är inte lika ok. Skillnaden beror kanske inte på kön utan på att Lucia var en människa medan Tomten ett hittepåväsen, inte ens bara hittepåmänniska. Nog kan män spela kvinnliga hittepåväsen också om så behövs. Det är ju lek och spel i första hand.

    Så om man firrar lussekärrringen, den nordiska traditionen och ett hittepåväsen, så skulle en man kunna ha rollen, spöka ut sig med långa håret, och så lämpligt när detta väsen är ondsint att i våran kultur en man får spela, men här är det ju dessutom så lätt som att lussegubben också varit en tradition att man kan välja denna istället, mycket praktiskt.

  57. barfota Says:

    @Torstensson

    ”Att killar bör överväga att definiera sig som homosexuella och andra saker som hen.”

    Jag förstår vart du vill komma, men att låtsats vara nåt annat än den/det man verkligen är bara för att försöka få respekt från någon som inte respekterar dig för den/det du är tycker jag snarare signalerar det man har kapitulerat och inte vågar kräva den respekt man förtjänar som medmänniska.

  58. Snötösnötö Says:

    Tomtar är som alver – ett släkte. Det finns både tomtegubbar och tomtegummor och tomtenissar och tomteflickor. Därför går det alldeles utmärkt för tjejer att vara tomtar.

    Torstensson: Jag håller med! Det är hemskt hur dom bygger hus ibland.

  59. Snötösnötö Says:

    Och kvinnor som spelar Jultomten, och har lösskägg, förändrar inte könet på jultomten. Han är och förblir densamme.

  60. Hen Guevara Says:

    Proletariatet kräver fler manliga Lucior
    och fler kvinnliga snögubbar åt svenska folket!
    Annars blir det revolution!

  61. Jack Says:

    Torstensson,

    ”Killar bör överväga att definiera sig som homosexuella och andra saker som hen.”

    En vanlig heterosexuell man kan bli homosexuell lika lite som en homosexuell man kan bli heterosexuell. Det är radikalfeministisk dynga att heteromän kan bli homosexuella för att det passar och går rakt emot vad hbt-rörelsen kämpat för. Heterohatetsdag finns dock och kanske dina ideer är sprungna ur en vilja till hämnd, att kräva av heteromänniskor, iaf män, att de ska bli av en annan sexuell läggning än de är.

    Likaså är identifikation som hen ett religiöst påfund, ovetenskapligt och alienerat från den fysiska verkligheten. Vi har förmågan till en okönad agens, tankar och känslor som ska respekteras men människor är inte hens.

    Det handlar i båda fall, byta sexualitet och hen-identifikation, om att alienera män från den och det de verkligen är och därigenom ta ifrån den breda massan män förmågan att följa sina egna intressen. Det är sånt vi är emot. Vi är för mäns intressen och behöver fler män som kan se och känna dessa intressen annars blir även vi av med våra rättigheter och kommer kanske aldrig få lika rättigheter som kvinnor! De har redan haft mer i 90 år! Lever längre osv! Har sluppit slaveri! Osv!

    Som män under antijämställdistisk regim behöver vi förlita oss på varandra men inte byta sexualitet Torstensson. Hade vi legat i ett traditionellt krig, inte detta, och du kommit med såna idéer alla kanske borde prova att bli bögar i tältet hade det känts smått obekvämt. Du kan förstås ha menat nåt helt annat men jag tar iaf tillfället i akt att tydliggöra det ovan.

  62. Torstensson Says:

    Jack och Barfota

    Jag förstår era synpunkter. Jag bara menar att som ung man idag har man inte råd att vänta på den rättvisa som vi alla kämpar för. Jag vidhåller att om jag hade varit 24 år idag och sökt till polishögskolan så hade jag sagt att jag var homosexuell om det hade gynnat mina chanser att bli antagen.

    I övrigt har ni rätt. Jag kan inte säga emot er. Jag tror inte man byter sexualitet alls. Jag menar att helt enkelt störa radikalfeminister. Jag menar på att man kan börja kalla sig hen lite hips som happs om det gynnar er. Jag har full förståelse för hur ni tänker, men en ung kille är bara ung en gång i livet.

    Men visst har ni rätt i det ni säger som sagt. Glasklart. Jag menar att man kan ljuga för radikalfeminister samtidigt som man kämpar för verklig jämställdhet. Det som sker nu är ju inte några stötande konversationer eller debatter, det som sker är en aktiv diskriminering av heterosexulla män som söker brödföda. Dvs det här handlar ju inte bara om rättvisa i det långa loppet utan även om brödföda i den mycket korta perspektivet. Att dissa en man får mer konskevenser för honom just nu än om man dissar en kvinna på arbetsmarknaden.

    En man kan inte göra ekonomisk karriär genom att föda barn, han kan inte bli försörjd av en rik kvinna, han får inte ens flickvän så lätt, han riskerar att bli dumpad. Läget är ju desperat för vissa män, och då menar jag att man får ta det här med utopierna en annan dag och helt enkelt utnyttja läget om man tror att det hjälper en.

    Jag hade ljugit om jag hade sökt till polishögskolan idag. Det hade jag. Jag hade fan sagt allt politiskt korrekt du kan komma på.

    Att jag knarkat och därmed förstår brottslingar.
    Bytt namn till Muhammed Svensson. Så att dom förstår att jag e etnisk svensk men valt att vara multikulturell även via namn.

    Jag hade kallat mej feminist, haft feministnäve-t-shirt vid ansökningen.

    Nu är jag för mångkultur, men ni fattar, det är ju bara vissa grupper som räknas som utsatta idag och den gruppen tillhör inte jag eller ni.

  63. siggardsbelt Says:

    Klart Loke ska få vara lucia.

    Flickor får ju vara stjärngossar, tomtar och pepparkaksgubbar (typiskt manliga attribut i ett lussetåg).

    Det ska väl vara jämställt PÅ BÄGGE HÅLLEN.

  64. Aktivarum Says:

    Johannes Westlund: (postar här också då denna tråd är nyare)

    ”Aktivarum: Menar du på fullt allvar att en kvinna inte kan gestaltas av en man eller?”

    Jag har aldrig sagt att en kvinna inte kan gestaltas av en man, det var inte vad jag sade. Jag sade det inte var diskriminering av män att välja en kvinna för det jobbet. Kvinnor är bättre för att spela kvinnor.

    ”Det är ju inte historierevisionism att välja att gestalta en historisk person på ett nytt sätt.”

    Det beror helt på om du pratar om gradskillnad eller artskillnad.

    ”Lucia var verksam på Sicilien och var väl då sannolikt latino. Hur i hela friden kan vita och blonda kvinnor tillåtas spela henne?!”

    Där har du ett ganska typiskt exempel på en gradskillnad.

    ”Det är ungefär samma sak.”

    Nej det är en gigantisk skillnad. Att det bara är hår och bröst och sånt som är skillnaden mellan män och kvinnor är däremot ganska precis vad Lorentzen i Hjernevask säger. Det är sånt som genusforskare inbillar folk. ”Äsch, det är bara utseendet”

    ”Spelar det någon roll hur man ser ut?”

    Nej utseendet spelar ingen roll. Det är dock bara genusforskare som tror den enda skillnaden mellan män och kvinnor är utseende.

    ”Kan inte tjejer med afrikanskt ursprung vara lucia heller?”

    Klart de kan vara det, hudfärgen är ju helt oviktig. Som sagt en gradskillnad, en väldigt liten dessutom. Könsskillnader är mycket större än skillnader i etnicitet.

    ”Det handlar inte om att skriva om någon historia. Man berättar samma gamla historia ännu ett år.”

    Man byter ut något värt något som är bättre mot något som är sämre och som enbart kulturradikaler (som i cirka femtio år ansett allt som förstör och byter ut i vår kultur är bra – och skall skydda oss från nazism)
    Som sagt läs på om kritisk teori. Jag vet att det låter ”oskyldigt” det är meningen. Om man sade från början vad målet är skulle folk göra motstånd, sålunda går man en liten liten liten bit i taget.

    Kom igen nu då! den här lilla lilla saken kan väl ändå inte vara viktig…

    Det är bara det att ALLA saker om de delas sönder i små nog delar är små saker så praktiskt säger du att ingenting i din egen kultur är viktigt. Ärligt talat har du någonsin hört någon annan kultur beskrivas så? Isf vilken?

    ”Det som skiljer är könet på skådespelaren.”

    Och könsskillnader är inte bara utseende. Könsskillnader är mycket större än exempelvis skillnader i hudfärg.

    ”Könet på karaktären är och förblir det samma. Man förändrar alltså ingenting i historien som du försöker påstå.”

    Det är klart du förändrar i historieämnet. Det är ju det som är hela meningen. Varför tror du dessa människor förespråkar sånt här? Var tror du vinsten för dem är? Tror du de gör det här för att vara snälla? De där efterblivna västeuropeerna vettu, det är bara snällt att visa dem hur det skall se ut? De får allt lära sig det är slut med nordbarbarer och vikingar. Dags att ”släppa fram” andra länder.

    Känns språket igen?

    ”För övrigt gestaltas Bart Simpson av en kvinna och han är i alla fall någorlunda känd och poppis…”

    Ja några enstaka kvinnor låter mer som män, några enstaka män låter mer som kvinnor, framför allt inträffar dessa likheter i mycket låg ålder varvid till genusproffsens förfärelse ”patriarkatet” sett till att likheterna blir mindre och mindre med ÅLDER.

    Kort sagt, Bart Simpson är inte gammal nog.

  65. Aktivarum Says:

    dolf:

    ”Varför ha några traditioner över huvud taget?”

    Jag instämmer helt i det argumentet men jag har märkt att i stort sett alla som försöker inbilla mig de tycker så bara pratar om västeuropeisk kultur och då blir det jag som ”calling bullshit”

    Om kulturradikaler har den åsikten skall de visa det på ANDRA kulturer också och så länge de inte gör det så har de personerna ingen trovärdighet här. Det är patetiskt att kulturförbättrarna påstår det är vår kultur som är högst behov av en ändring. Seriöst hur pantad måste man bli för att tycka det är vi som är i störst behov?

  66. barfota Says:

    @Aktivarum

    ”Det är patetiskt att kulturförbättrarna påstår det är vår kultur som är högst behov av en ändring. Seriöst hur pantad måste man bli för att tycka det är vi som är i störst behov?”

    10 Poäng till dig Erik.

    Uppochnedvända världen är vad som gäller och har gällt i många herrans år. Fortsatt trevlig helg och jobba vidare på Fyra Nationalekonomer vs Pär Ström vs Genusvetenskapen

  67. Johannes Westlund Says:

    Aktivarum: Du menar alltså att vissa biologiska faktum såsom hudfärg och hårfärg är oväsentliga men däremot just könet är av största vikt när det gäller valet av vilka som ska tillåtas kandidera för att göra en roll? Jag tycker det är aningens motsägelsefullt att vara för ojämställdhet, dvs formell diskriminering av pojkar, samtidigt som man utger sig för att vara jämställdist. Traditionen som sådan har aldrig och kommer aldrig lida av ifall Lucia gestaltas av en kille eller tjej. Det är konservativa och diskriminerande åsikter bland antijämställdister som du som hindrar ett samhälle där män och kvinnor får vara med på lika villkor.

  68. Lena Says:

    Johannes Westlund:

    Det tycker jag var en skarp iakttagelse av en 20-åring!

    Själv tror jag att det kan finnas en stor rädsla hos många män att konservativa könsroller rubbas. Ungefär som att var person bör hålla sig och förhålla sig på sin traditionella plats. T ex kvinnan ska tiga i församlingen och mannen står för all försörjning.

    Däri ligger även mycket av rädslan för användningen av genusforskningen. Något som ännu inte upprör mig.Trots att jag själv inte anammat könsmaktsordningen som teori. Något som sägs härstamma från den.

    Jag är övertygad om att det finns utrymme för olika preferenser. Både så att gamla lucia traditioner kan fortgå. Och kreativa förslag får sitt utrymme. Det här är till syvende och sist ett banalt eget skapat i-landsproblem.

    Slutligen är jag ganska säker, att accepterar vi oss själva. Så struntar vi fullständigt i hur eventuellt andra skulle uppfatta oss.

  69. Aktivarum Says:

    Johannes Westlund:

    ”Aktivarum: Du menar alltså att vissa biologiska faktum såsom hudfärg och hårfärg är oväsentliga men däremot just könet är av största vikt när det gäller valet av vilka som ska tillåtas kandidera för att göra en roll?”

    Jag menar precis vad jag sade. Det biologiska könet har mycket större konsekvens för människan än både hudfärg och hårfärg. Det biologiska könet styr mycket fler saker.

    ”Jag tycker det är aningens motsägelsefullt att vara för ojämställdhet, dvs formell diskriminering av pojkar, samtidigt som man utger sig för att vara jämställdist.”

    Var är motsägelsen? Jämställdhet betyder spelreglerna är lika, inte att vi är utbytbara som kugghjul i en maskin. Det är inte bara pojkar som inte spelar flickor, det är även flickor som inte spelar pojkar. Däremot förr i tiden spelades kvinnor av manliga skådisar just pga brist på jämställdhet: dvs kvinnor fick inte skådespela alls vilket VAR kvinnoförtryck.

    ”Traditionen som sådan har aldrig och kommer aldrig lida av ifall Lucia gestaltas av en kille eller tjej.”

    Vilken tradition? Traditionen är att Lucia är en tjej. Om det är en kille är det inte ens någon tradition utan bara en fluga, en värdelös trend som när som helst kan bytas ut mot något annat politiskt tre-sekundersalternativ som man kan muta folk med.

    Vad hindrar för övrigt kulturradikala människor från att skapa EGNA traditioner? Varför skall deras tradition vara 13 december när de skiter i allt annat och varför är det så viktigt den byter ut och blir den ENDA?

    Vad har kulturradikaler mot mångfald? Är det kanske som Simone de Bevoire sade att ”nej folk skall inte ha det valet för om de har de valet är det så många som gör FEL val kanske?”

    ”Det är konservativa och diskriminerande åsikter”

    Tänk, jag som trodde detta var en demokrati där alla får ha olika åsikter, jag hade ingen aning om att man kunde använda ordet ”konservativ” som ett skällsord.😀 Att inte tycka könen är utbytbara är dock inte samma sak som att förespråka diskriminering vissa tycks ha missat det.

    ”bland antijämställdister som du som hindrar ett samhälle där män och kvinnor får vara med på lika villkor.”

    Nej, lika villkor stödjer jag helt, det är det där med att de skall vara HELT LIKA som jag har problem med.

    Dvs den helt AVGÖRANDE skillnaden (du försöker låtsas som det regnar angående) mellan ”Equality” och ”Sameness” Det finns inga som helst BEVIS för att det första har nåt med det sista att göra.

  70. Aktivarum Says:

    Lena:

    ”Själv tror jag att det kan finnas en stor rädsla hos många män att konservativa könsroller rubbas.”

    Nej, det är inte DU som tror det. Det är några sociologiska akademiker från över femtio år tillbaka som ostört TYCKER det. Anledningen du följer dem är att de utnämnde sig själva till världssamvete efter andra världskriget

    Det fanns inte mycket konkurrens på den tiden så skolor har okritiskt lurat i elever att det finns belägg för dessa påståenden. Det är därför som varenda unge känner till nazisternas brott mot mänsligheten men 90% av ungarna kan lite eller ingenting om Gulag eller kulturrevolutionen i Kina som var mångdubbelt värre.

    Kort sagt det här är inget du tror, det här är något du blivit tillsagd. Nåt vi alla blivit tillsagda. Det är bara patetiskt att höra dessa påhittade samband upprepas. De är aldrig bevisade på något sätt, tvärtom tyder allt på gruppen som gjorde påståendena såg sig som politiska och kulturella krigare.

    ”Ungefär som att var person bör hålla sig och förhålla sig på sin traditionella plats. T ex kvinnan ska tiga i församlingen och mannen står för all försörjning.”

    Helt påhittat – noll belägg för påstådd koppling!

    ”Däri”

    Däri? Det finns ingen däri…. det första påståendet har inte fått några belägg och kan sålunda inte användas för att bygga nya…

    ”ligger även mycket av rädslan för användningen av genusforskningen.”

    Som jag BEVISAR på Aktivarum (DEL 2) behövs ingen rädsla för att avstå genusforskning, det saknas däremot helt orsak för normalt funtade människor att göra det.

    ”Något som ännu inte upprör mig.Trots att jag själv inte anammat könsmaktsordningen som teori. Något som sägs härstamma från den.”

    Åter…. de gamla påståendena är helt falska, inga nya påståenden kan byggas på – eller härstamma från dem. Det är ett korthus!

    ”Jag är övertygad om att det finns utrymme för olika preferenser. Både så att gamla lucia traditioner kan fortgå. Och kreativa förslag får sitt utrymme. Det här är till syvende och sist ett banalt eget skapat i-landsproblem.”

    Som jag redan påpekat, inget hindrar kulturradikaler att fira egen lucia med en man, varför skall han ens vara vitklädd? han kan väl vara i blåställ, och precis som det inte behöver vara en kvinna så skadar det väl ingen att fira Lucia den 30 Februari – den dag som mer än någon annan bör tillägnas genusforskning.

    ”Slutligen är jag ganska säker, att accepterar vi oss själva. Så struntar vi fullständigt i hur eventuellt andra skulle uppfatta oss.”

    Ja det där var ju en fiffig uppdelning i världen mellan ”vi” och ”de andra” men statistiskt har siffror i åratal visat att det är genusfolket som är ”de andra” en liten radikal elit som tycker alla andras ”strukturer” är i världen för paradiset.

  71. Alexandra Says:

    Men snälla, rara någon! Den här debatten är ju helt förvriden! Och den illustrerar det främsta skälet till att jag känner mig tämligen långt ifrån att börja kalla mig ”jämställdist”. Lika långt som jag är från att kalla mig feminist eller antifeminist.

    Det måste inte vara antingen eller. Man måste inte vara 100% konsekvent i alla sammanhang, för det leder bara till tokigheter.

    Vi måste inte välja mellan att antingen förbjuda alla pojkar att vara lucia, i traditionens namn, eller att överallt och alltid tillämpa varannanregeln i jämställdhetens namn. För oss protestantiskt präglade nordbor är väl det som nu följer en läskig tanke, men: Vi kanske borde tillämpa pragmatism istället? Inte skapa problem där de inte finns, utan avhjälpa dem där de uppstår. Om en skola firar traditionellt luciatåg och ingen protesterar, ja då är ju allt lugnt. Om någon protesterar, så kan man ha en ordentlig diskussion, där man lyssnar på båda sidornas argument, och därefter försöker man att fatta klokast möjliga beslut. Ibland kanske det innebär att en pojke trots allt tillåts att vara lucia, ibland kommer man kanske fram till motsatsen. Om många protesterar så kanske vi börjar skönja en grundläggande kulturell förändring, och ju fler det är som protesterar desto svårare kommer det att bli för traditionalisterna att framhärda i att lucia ”ska” vara en pojke. MEN bara för det så måste vi inte skriva en regel som påbjuder förändringen! Kulturen kan ju, och kommer antagligen, att förändras igen. Det är bara plågsamt med dessa försök att styra naturliga, kulturella processer ovanifrån!

    Så: Försök att lösa problemen pragmatiskt där de uppstår, med ett stort mått av omdöme och klokhet. Skapa inte problem där ingen upplever att de finns.

  72. Rick Says:

    @Alexandra

    Kloka ord av dig, men som jag ser det så är det helt enkelt ingen poäng i att ändra på Lucia-firandet. Det är ingen fråga av någon som helst betydelse för människors väl och ve.
    För min del får man t.ex. fira jul när som helst på året, men jag ser ingen poäng i att i exempelvis toleransens namn påstå att den femte september är lika mycket jul som den 25 december (jo, förresten, ryssarna firar av hävd något slags jul den 6 januari).
    Lucia råkar nu en gång för alla vara något av en tjej-grej och jag ser inget konstigt i det. Jag skulle ändå inte ha brytt mig om saken när jag var i den åldern. Kanske någon uppfattar saken annorlunda och det respekterar jag, men fortfarande tycker jag ingen berövas något väsentligt om han inte får bli Lucia.
    Det finns nämligen betydligt allvarligare frågor att dryfta,

  73. barfota Says:

    @ Alexandra

    ”Skapa inte problem där ingen upplever att de finns.”

    Helt rätt. Du kanske borde skriva en insändare om detta till mediaföretagen som öht. publicerar skiten, skicka förresten en till de som ”tipsat” tidningen om detta också. Sedan tycker jag nog att man kan och bör styra och förbjuda vissa kulturyttringar som t.ex. omskärning av omyndiga gossebarn med hjälp av lagstiftning eftersom det handlar om övergrepp på barn och olikheter inför lagen. Men jag förstår vad du menar och tror att det handlar om ren och skär nyhetstorka och PK-lobbing.

  74. Lena Says:

    Aktivarum:

    ”Nej, det är inte DU som tror det. Det är några sociologiska akademiker från över femtio år tillbaka som ostört TYCKER det. ”

    Det är onekligen intressant att du tror att kvinnor blivit hjärntvättade av någon annan grupp i samhället! Så är dock inte fallet här. Min uppfattning kring män som är rädda att konservativa könsroller ska försvinna har jag delvis fått från din blogg. Du uttrycker där t ex, ” (..) genusfolk hela tiden TRODDE att kvinnor som beter sig som män är mer fria”.

    Jag frågade dig vad du menade med ”kvinnor som lever som män”. Jag fick inget svar! Så jag drog slutsatsen, att det innebär kvinnor som inte håller sig hemma och blir fullt försörjda av män. För vad tusan innebär kvinnor som lever som män!?

    Så kort sagt, det här är något som min högst kvinnliga hjärna uppfattat helt självständigt själv!

    ”Helt påhittat – noll belägg för påstådd koppling!”

    Jasså! Vad säger då första Korinthierbrevet som ingår i Nya Testamentet? – Jo kvinnor ska tiga i församlingen.

    ”Däri? Det finns ingen däri…. det första påståendet har inte fått några belägg och kan sålunda inte användas för att bygga nya…”

    Alltid lika fascinerande att du kan anklaga andra för bristande belägg när du inte själv har ett enda belägg för dina egna påståenden!

    ”Ja det där var ju en fiffig uppdelning i världen mellan ”vi” och ”de andra” men statistiskt har siffror i åratal visat att det är genusfolket som är ”de andra” en liten radikal elit som tycker alla andras ”strukturer” är i världen för paradiset.”

    De enda som delar upp i ett ”Vi” och ett ”Andra” är bloggar som denna.

    Jag tillhör varken genusfolk, jämställdister eller feminister. Jag tror på att folk ska få vara och välja liv som de vill. Utan några förbannade pekpinnar av osäkra människor!

  75. Rick Says:

    @Lena
    Angående det där om traditionella könsroller. Min uppfattning är att det snarare är kvinnorna (inte minst feministerna) som är ivriga att upprätthålla traditionella könsroller. Hur vanligt är det inte att kvinnor förväntar sig att män är starka (fysiskt och psykiskt), välbetalda och samtidigt lämpligt känslosamma (inte för mycket..).
    Kvinnor har i regel blivit accepterade i traditionellt mansdominerade yrken, medan kvinnor tjuter om pedofili så fort en man vill bli förskolelärare. Det är kvinnor som läser allsköns konstiga livsstilsmagasin och slukar de idéer de förmedlar.

    Sedan tycket jag att din kommentar om att det skulle vara bloggar som denna som delar upp folk i vad du kallar ”vi” och ”andra” som fullkomligt obefogat. Ge belägg!

  76. Aktivarum Says:

    Lena:

    ”Det är onekligen intressant att du tror att kvinnor blivit hjärntvättade av någon annan grupp i samhället!”

    Hurdå kvinnor? Vadå kvinnor? Varifrån får du påståendet att jag pratade om kvinnor? Det är både män och kvinnor som lurats på det här socialvetenskapliga tramset och lurat på andra det.

    http://aktivarum.wordpress.com/2011/12/11/fyra-nationalekonomer-vs-par-strom-vs-genusvetenskapen-del-2/

    ”Min uppfattning kring män som är rädda att konservativa könsroller ska försvinna har jag delvis fått från din blogg.”

    För att citera Roland Poirier-Martinsson, ”genusvetenskap är ett humanistiskt tolkningsmönster” Du har alltså inte fått de här åsikterna från min blogg utan från hur du TOLKAT vad du läst där.

    ”Du uttrycker där t ex, ” (..) genusfolk hela tiden TRODDE att kvinnor som beter sig som män är mer fria”.”

    Ja och vad tror du det betyder? Vågar du försöka dig på att lista ut vad det betyder utan en massa tolkning? Det kanske (hemska tanke) betyder precis vad det står? Dvs att genusvetare trodde ”normbrott” korrelerade med minskat förtryck. Att det var förtryck som gjorde kvinnor var mindre manliga och inte ett INFORMERAT VAL kvinnor själva gjorde.

    ”Jag frågade dig vad du menade med ”kvinnor som lever som män”. Jag fick inget svar!”

    Jag har inte alltid möjlighet att svara.

    ”Så jag drog slutsatsen, att det innebär kvinnor som inte håller sig hemma och blir fullt försörjda av män. För vad tusan innebär kvinnor som lever som män!?”

    Det var en felaktig slutsats. Att kvinnor lever som män betyder kvinnor generellt prioriterar som män. Dvs genusvetare tror att ett samhälle där väldigt många män spelar fotboll och väldigt många kvinnor sysslar med ridning är ett ojämställt och dåligt samhälle där skattepengar måste användas för att bryta ner strukturer som hindrar män från att rida mer och kvinnor från att spela mer fotboll.

    Genusparadoxen är att ju mer frihet ett land har (demokrati, pengar etc) ju tydligare blir denna uppdelning. Enligt genusvetare är alltså kvinnor i diktaturer och fattiga skitländer mycket mer ”jämställda och fria”

    De är inte vetenskapliga, de är galenskapliga!

    ”Jasså! Vad säger då första Korinthierbrevet som ingår i Nya Testamentet? – Jo kvinnor ska tiga i församlingen.”

    Jag säger att religion och manlighet inte är samma sak. Om vi skall beskriva det ytterst grundläggande så är religion politik medan manlighet är kultur. Religioner världen över har gjort betydligt värre saker mot män än sagt åt dem att tiga i församlingen.

    ”Alltid lika fascinerande att du kan anklaga andra för bristande belägg när du inte själv har ett enda belägg för dina egna påståenden!”

    Nämn ett påstående jag inte har belägg för please!

    ”De enda som delar upp i ett ”Vi” och ett ”Andra” är bloggar som denna.”

    Citerar dig: ”Slutligen är jag ganska säker, att accepterar VI oss själva. Så struntar vi fullständigt i hur eventuellt ANDRA skulle uppfatta oss”

    Även om du är så van med ideologin att du inte ens tänker på det så skall du inte förutsätta alla andra är lika blinda för den.

    ”Jag tillhör varken genusfolk, jämställdister eller feminister. Jag tror på att folk ska få vara och välja liv som de vill. Utan några förbannade pekpinnar av osäkra människor!”

    Är det därför Luciamänniskorna skall tvingas på pekpinnar?

  77. Lena Says:

    Rick:

    ”Angående det där om traditionella könsroller. Min uppfattning är att det snarare är kvinnorna (inte minst feministerna) som är ivriga att upprätthålla traditionella könsroller.”

    Det verkar ändå vara så att en grupp män, mer än kvinnor ivrigt läser allt vad vissa vissa krönikor skriver. Själv har jag inte noterat något i media kring någon speciell pressad situation över hur män bör förhålla sig konventionellt. Och om så vore fallet. Är den texten inte möjlig att ignorera?

    ”Hur vanligt är det inte att kvinnor förväntar sig att män är starka (fysiskt och psykiskt), välbetalda och samtidigt lämpligt känslosamma (inte för mycket..).”

    Förmodligen blir den individuella effekten av att ignorera den texten till styrka för er personligen. I slutändan går det ju ändå bara att vara sig själv.

    ”Kvinnor har i regel blivit accepterade i traditionellt mansdominerade yrken, medan kvinnor tjuter om pedofili så fort en man vill bli förskolelärare.”

    Ja det stämmer att kvinnor på de flesta ställen är accepterade. Annars håller jag inte med om det sista. Tvärtom är jag övertygad om att män är mycket välkomna till förskoleverksamheten.

    ” Det är kvinnor som läser allsköns konstiga livsstilsmagasin och slukar de idéer de förmedlar.”

    Jaha? Vad består de idéerna av? Om jag utgår från mig själv så stannar inte min vardag eller tillvaro upp, om jag skulle läsa någon artikel, om att det är nyttigt för relationerna att stå på huvudet.

    ”Sedan tycket jag att din kommentar om att det skulle vara bloggar som denna som delar upp folk i vad du kallar ”vi” och ”andra” som fullkomligt obefogat. Ge belägg!”

    Ibland kan vissa inlägg ge negativa bilder av kvinnan. Och de kan i sin tur ge upphov till negativa diskussioner. De ser jag som kontraproduktivt. Om syftet är att belysa den ena obelysta halvan, så leder det automatiskt till att den huvudsakliga kretsen består av män. Samhället består idag av marginellt mer kvinnor. Vill någon samtidigt sälja in en produkt till samma marknad gör det lämpligast mot hela marknaden. Om de två sidorna ändå i normala fall har något med varandra att göra.

  78. Lena Says:

    Aktivarum:

    ”Hurdå kvinnor? Vadå kvinnor? Varifrån får du påståendet att jag pratade om kvinnor? Det är både män och kvinnor som lurats på det här socialvetenskapliga tramset och lurat på andra det.”

    Jag talade om din kommentar från din blogg: ” (..) genusfolk hela tiden TRODDE att kvinnor som beter sig som män är mer fria”.

    ”Ja och vad tror du det betyder? Vågar du försöka dig på att lista ut vad det betyder utan en massa tolkning? Det kanske (hemska tanke) betyder precis vad det står?”

    Nu klippte du ju itu sammanhanget från det jag först nämnde. Men annars betyder det säkert som det står.

    ”Att kvinnor lever som män betyder kvinnor generellt prioriterar som män.”

    Okay lätt att misstolka betydelsen av den meningen. Kvinnor har ändå ”prioriterat” många områden, som män ganska länge! Något som inte behöver innebära att allt annat måste uteslutas.

    ”Enligt genusvetare är alltså kvinnor i diktaturer och fattiga skitländer mycket mer ”jämställda och fria”

    Ja det handlade om att kvinnor i fattigare länder i jämförelse med Norge var intresserade av att lära sig teknik. När de egentligen i första hand tänkte på att kunna försörja sig och överleva. I Norge var fler kvinnor inom vården. Medan många kvinnor i Indien kunde tänka sig att bli ingenjörer. En dålig jämförelse då lönerna inom vården i Norge faktiskt är högre. Pengar kan ju ha betydelse även för kvinnor i val av arbete. Alla kvinnor förväntar sig nämligen inte att bli fullt försörjda idag.

    ”Religioner världen över har gjort betydligt värre saker mot män än sagt åt dem att tiga i församlingen.”

    Tycker det känns onödigt att tävla i vilket kön som lidit mest. Religion har orsakat mycket krig genom tiderna. Något som alla närliggande människor fått lida av.

    ”Nämn ett påstående jag inte har belägg för please!”

    När du t ex menar att det inte är jag som tror något. ”Nej, det är inte DU som tror det.”:)

    ”Citerar dig: ”Slutligen är jag ganska säker, att accepterar VI oss själva. Så struntar vi fullständigt i hur eventuellt ANDRA skulle uppfatta oss”

    Det hade ju knappast något med att dela in i olika grupper att göra! Individen mot alla andra har inget med ”VI” och ”Andra” att göra. Det handlade om att acceptera sig själv. Många går och runt och tänker på hur kvinnor kan uppfatta dem. Precis som många kvinnor kan gå runt och bekymra sig över hur män uppfattar dem. Jag menar att det är tankar som bara är destruktiva.

    ”Även om du är så van med ideologin att du inte ens tänker på det så skall du inte förutsätta alla andra är lika blinda för den.”

    Min tillvaro är troligen inte likadan som din. Således är inte heller min uppfattning om omvärlden likadan som din. Och vad säger att din omvärldsbild är mer riktig än min?

    ”Är det därför Luciamänniskorna skall tvingas på pekpinnar?”

    Jag har då inte givit några pekpinnar. Däremot sade jag att det fanns utrymme för både dem som föredrar det traditionella luciafirandet. Och de som vill vara lite flexibla. Gillade din jämförelse med en lucia i blåställ🙂

  79. Aktivarum Says:

    Lena:

    ”Jag talade om din kommentar från din blogg: ” (..) genusfolk hela tiden TRODDE att kvinnor som beter sig som män är mer fria”.”

    I det stycket är det genusfolk som är subjektet jag beskriver och inte kvinnor. Jag skriver vad DE anser om kvinnor.

    ”Nu klippte du ju itu sammanhanget från det jag först nämnde. Men annars betyder det säkert som det står.”

    Ja precis.

    ”Okay lätt att misstolka betydelsen av den meningen. Kvinnor har ändå ”prioriterat” många områden, som män ganska länge! Något som inte behöver innebära att allt annat måste uteslutas.”

    Om man tränar fotboll, basket, handboll, ishockey och innebandy så kan man utesluta att man kommer att tillhöra eliten i någon av de sporterna. Vill man bli bäst på en av dem får man generellt minska rejält på de andra. Detta är kvinnor dåliga på jämfört med män.

    ”Ja det handlade om att kvinnor i fattigare länder i jämförelse med Norge var intresserade av att lära sig teknik. När de egentligen i första hand tänkte på att kunna försörja sig och överleva.”

    Just det, kvinnor är inte intresserade av teknik någonstans men de uthärdar teknik där de tvingas göra det. För en genusvetare är det dock tvärtom, de skiter i faktisk frihet eftersom de har en teoretisk grund.

    ”I Norge var fler kvinnor inom vården. Medan många kvinnor i Indien kunde tänka sig att bli ingenjörer. En dålig jämförelse då lönerna inom vården i Norge faktiskt är högre.”

    Sjuksköterskor har inte högre lön än ingenjörer i Norge, norska sjuksköterskor väljer inte mellan en norsk sköterskelön och en indisk ingenjörslön.

    ”Pengar kan ju ha betydelse även för kvinnor i val av arbete. Alla kvinnor förväntar sig nämligen inte att bli fullt försörjda idag.”

    De flesta kvinnor förväntar sig deras man skall tjäna lika mycket pengar som dem vilket påverkar allting i deras dejtingvanor. De ser negativt på kroppspråk som tyder på att mannen tjänar dåligt med pengar och gynnar män med en BIL som tyder på mycket pengar.

    Få kvinnor säger/tror såklart det är pengarna som är det viktiga men lika få reflekterar någonsin över hur det kan ”råka” bli en man med bra jobb så ofta och en man med dåligt jobb så sällan.

    ”Tycker det känns onödigt att tävla i vilket kön som lidit mest. Religion har orsakat mycket krig genom tiderna. Något som alla närliggande människor fått lida av.”

    Min poäng var att det finns ingen koppling mellan vad religionen gjorde mot kvinnor (då religioner är lika illa mot män) och denna diskussion om männens syn på konservativa roller.

    ”När du t ex menar att det inte är jag som tror något. ”Nej, det är inte DU som tror det.”:)”

    Det påståendet har jag alla belägg som krävs för. Som jag påpekar på Aktivarum vet jag mycket väl varifrån de åsikterna om ”konservativa män” kommer, men det är sällan personer som förespråkar dem är tydliga med varifrån de FÅTT den åsikten.

    Du har exempelvis ännu inte berättat någon källa på att det finns orsak att tycka så (annat än följa flocken och tro saker helt utan orsak bara för att nån annan gör det)

    ”Det hade ju knappast något med att dela in i olika grupper att göra! Individen mot alla andra har inget med ”VI” och ”Andra” att göra. Det handlade om att acceptera sig själv. Många går och runt och tänker på hur kvinnor kan uppfatta dem.”

    Nej tvärtom så tänker de inte alls på det. Det är därför män (men inte kvinnor) sedan 2000-talet har en jätteindustri vid namn PUA som lär alla de män som vill öka sin sexuella framgång hos kvinnor att de måste börja tänka på det.

    ”Precis som många kvinnor kan gå runt och bekymra sig över hur män uppfattar dem.”

    Helt felaktigt, dvs BULLSHIT! Det finns ingen motsvarande PUA-industri för kvinnor. Det är inte många kvinnor går inte runt och oroar sig för vad MÄNNEN tycker om dem.

    Var får du nåt så dumt från?

    Vad kvinnor oroar sig för är vad STATUSPOSITIONER (inte män) tycker om dem. Dvs vad TV säger, vad tidningar säger, vilken värdegrund skolan säger de skall ha (därav höga betyg), och vad kändisar tycker.

    Vad kvinnorna oroar sig för är vad ANDRA KVINNOR tycker om dem. Särskilt viktigt verkar det för unga kvinnor vara att bli omtyckta av kvinnor som jobbar på Aftonbladets och Veckorevyns redaktioner.

    Vad MÄN I ALLMÄNHET tycker är helt oviktigt för kvinnor. Det är en liten liten del av männen som kvinnor vill ligga med som är viktiga och att jämställa dem med ”män” kallas Apex Fallacy”

    ”Min tillvaro är troligen inte likadan som din.”

    Det är heller inte min tillvaro som bestämmer saker i verkligheten. Och sålunda heller inte min tillvaro jag baserar åsikter på. Jag har betydligt bättre källor än bara en persons tillvaro.

    ”Således är inte heller min uppfattning om omvärlden likadan som din.”

    För mig är det där påståendet enastående märkligt. Jag som trodde vi hade haft både upplysningstiden och internetrevolutionen med här menar du att du drar slutsatser på samma sätt som man gjorde i ”the dark ages” när man saknade sådana hjälpmedel?

    Jag säger som Harald Eia, ”intressant”

    ”Och vad säger att din omvärldsbild är mer riktig än min?”

    Min omvärldsbild (dvs hur jag drar slutsatser) skapade glödlampor, telefoner, bilar, klockor, tv-apparater, tryckpressen, rinnande varmt och kallt vatten, penicillin och Peter Jacksons LOTR-filmer.

    Vad har din omvärldsbild åstadkommit?

    ”Jag har då inte givit några pekpinnar.”

    Nej du har bara kritiserat mig för att jag försvarar luciamänniskorna.

    ”Däremot sade jag att det fanns utrymme för både dem som föredrar det traditionella luciafirandet. Och de som vill vara lite flexibla.”

    Som jag förklarade så finns inget utrymme för att vara så flexibel i luciafirande. De som är så flexibla firar helt enkelt inte Lucia – vilket är helt ok med mig men jag förstår inte varför de skall ha rätt att inkräkta på riktiga lucia.

    De som inte firar Lucia behöver inte göra det den 13 december.

    ”Gillade din jämförelse med en lucia i blåställ”

    Jag med.

  80. Lena Says:

    Aktivarum:

    ”Om man tränar fotboll, basket, handboll, ishockey och innebandy så kan man utesluta att man kommer att tillhöra eliten i någon av de sporterna.”

    Har du komplex? Är det viktigt för dig att vara bättre än alla kvinnor? Om en kvinna vill bli bäst inom en elitsport, går in för det så kommer hon bli bäst på den sporten!

    ” Vill man bli bäst på en av dem får man generellt minska rejält på de andra. Detta är kvinnor dåliga på jämfört med män.”

    Om nu kvinnor generellt är dåliga på det enligt dig, utan att du uppger någon källa, så bör det ju inte beröra dig som är man! Eller handlar det egentligen om, att du anser att kvinnor inte ens ska försöka något för de lämpar sig bättre på andra platser!?

    Vi är alla olika individer. Vi kan även komplettera varandra. Om nu dagens samhälle bryter mot den uppväxt någon hade. T ex med en hemma varande mamma som bakade bullar som satt sin son på en piedestal och annars höll käften i bakgrunden. Så går livet inte under om samhället idag har rört sig framåt och visar upp en annan bild, med mer än hemmavarande bullbakande kvinnor.

    ”Just det, kvinnor är inte intresserade av teknik någonstans men de uthärdar teknik där de tvingas göra det. För en genusvetare är det dock tvärtom, de skiter i faktisk frihet eftersom de har en teoretisk grund.”

    Hur kommer det sig att vissa kvinnor ändå har utbildat sig till ingenjörer i Europa? Har de blivit omedvetet indoktrinerade av Aliens?

    ”Sjuksköterskor har inte högre lön än ingenjörer i Norge, norska sjuksköterskor väljer inte mellan en norsk sköterskelön och en indisk ingenjörslön.”

    Vad jag sade var att kvinnor även tänker på sin lönenivå, då de inte växer upp med en tanke i bakhuvudet, att en prins på en vit springare ändå ska komma och försörja oss. Och hur förbannat lyxigt är det att behöva fråga sin man om pengar hela tiden? Vilken oerhörd frihetskänsla det måste ge! Faktum är att sjuksköterskor från Sverige åker över till Norge för att de får högre lön, som jag nämnde på din blogg.

    ”Nej tvärtom så tänker de inte alls på det. Det är därför män (men inte kvinnor) sedan 2000-talet har en jätteindustri vid namn PUA som lär alla de män som vill öka sin sexuella framgång hos kvinnor att de måste börja tänka på det.”

    Hur kommer det sig då, att så många manliga kommentatorer redan idag påstår att alla kvinnor tar dem, för deras pengar!? Om de inte skulle bry sig!? De tänker på att de måste visa upp en massa ytliga statusföremål. De har kanske läst för mycket biltidningar och köpt, att kvinnorna kommer hänga över motorhuven med en kort kjol om de köper en Maserati.

    ”Helt felaktigt, dvs BULLSHIT! Det finns ingen motsvarande PUA-industri för kvinnor. Det är inte många kvinnor går inte runt och oroar sig för vad MÄNNEN tycker om dem.”

    PUA-industri är ingen vedertagen industri. Och visst finns det osäkra kvinnor. Precis som män. Det är lätt att notera t ex på nätet, där en del kvinnor hänger runt vissa bloggar. De försöker säga något som ska ge dem ett bättre sken. De kan t ex ge komplimanger i hopp om att få uppmärksamhet av en ofta nonchalant narcissistiskt människa. Kvinnor som går ut på krogen klär inte alltid upp sig för att må bra själva. Utan visst kan de även klä upp sig för att ibland få uppmärksamhet av män. Om jag ska vara lite provocerande. Kanske ju mer lättklätt ju mer osäkert. Men det kan ju även handla om taskig smak.

    ”Vad kvinnor oroar sig för är vad STATUSPOSITIONER (inte män) tycker om dem. Dvs vad TV säger, vad tidningar säger, vilken värdegrund skolan säger de skall ha (därav höga betyg), och vad kändisar tycker.”

    Ni har troligen fokuserat på en väldig snäv grupp i samhället. Min värdegrund kring skola och betyg fick jag nog delvis via uppväxt. Jag tycker det är intressant hur ni försöker ge er på tjejtidningar som Amelia för att få småtjejer på andra tankar. Bättre att sluta underskatta tjejers/kvinnors intelligens!

    Michael Arbib, professor i dator- och neurovetenskap vid University of Southern California, hjärnforskare och matematiker. Leder USC:s program för hjärnforskning. Han menar, att det krävs viss mognad för att kunna tänka bort kantiga och stela vetenskapliga bilder. Ty Arbibs teori kräver att vi tillämpar den förmågan och ser oss bortom en trist vardag med inrutade rutiner. Vi ska nämligen leva oss in i rollen som en bläckfisk. Den rollen ska enklare kunna sätta oss in i hur vi blir kompis med grannen tusen ljusår bort eller grannen i galaxen. Bläckfisken kan lära oss att kommunicera med utomjordingar.

    Det inger väl ändå visst hopp?

    http://itunes.apple.com/se/itunes-u/interstellar-communication/id439656983

    ”Min omvärldsbild (dvs hur jag drar slutsatser) skapade glödlampor, telefoner, bilar, klockor, tv-apparater, tryckpressen, rinnande varmt och kallt vatten, penicillin och Peter Jacksons LOTR-filmer.”

    Ok det är därför du sitter och bloggar hela dagarna?

    ”Vad har din omvärldsbild åstadkommit?”

    Att jag inte sitter och grinar hela dagarna och tror att någon annan ska hjälpa mig.

    ”Nej du har bara kritiserat mig för att jag försvarar luciamänniskorna.”

    Nej på vilket sätt då?.

    ”Som jag förklarade så finns inget utrymme för att vara så flexibel i luciafirande.”

    Nej inte om vi tror att vår omvärld är lika stor som en liten by. Och alla ser vad alla gör hela tiden. Då skulle det kunna påverka dem som absolut bara vill ha ett traditionellt Lucia firande. Nu är ju trots allt Sverige och världen så mycket större, så hur en liten grupp firar sin lucia kommer aldrig påverka dig. När vi var små firade vi jul i Spanien ett år. Jag överlevde. Trots att vi fick ta emot julklappar av en utklädd tomte utomhus under en varm sol. Tror inte det heller störde några andra som aldrig skulle kunnat tänka sig att rubba sin jultradition något år. Vi ”inkräktade” alltså aldrig på några andra som firade på annat sätt den 24 december!

  81. ninnitokan Says:

    Rektorn backar:D
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/ifragasatt-for-sitt-kon–men-far-bli-lucia

  82. Claes-Peter Says:

    Ja, jösses… Hur ska en lucia se ut? Jag gick i en skola som då kallades folkskolan, och vi skulle välja klassens lucia. Jag var blyg och hämmad på den tiden, ganska mobbad, men ändå stod jag upp och höll ett brandtal för att min stora, hemliga kärlek Ann E skulle vara mest lämpad som lucia, fastän hon var kort och mörk. (Tänk er den unga Liz Taylor, fast med lite mer fräknar och kurvor)

    Mitt huvudargument var, att Lucia ju var ett _sicilianskt_ helgon, och därför borde vara kort och mörk! Men klassen valde ändå en lång, blond flicka som kunde sjunga. Shit! Men jag stod i alla fall upp och kämpade för min kärlek…

  83. Manliga poeter. Nummer 5: "Dadaisten" Says:

    […] Kräver jämställdheten manliga lucior? « GenusNytt […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: