Politiker kräver mer feministiskt självförsvar i skolor

by

I Umeå finns det ett beslut i kommunfullmäktige om att gymnasieelever skall få träning i så kallat feministiskt självförsvar. En artikel i Västerbottens Folkblad idag gjorde mig uppmärksam på saken. Beslutet fattades för sex år sedan.

Vad som aktualiserar frågan är att politikerna i kommunens Gymnasienämnd anser att den nya läroplanen för gymnasieskolan sätter stopp för kurser i feministiskt självförsvar.

En uppföljning som nu gjorts visar att efter sex år har bara ett fåtal skolor genomfört uppdraget från kommunfullmäktige att arrangera utbildning för eleverna i feministiskt självförsvar. Umeå kommuns jämställdhetskommunalråd, Tamara Spiric(v), är upprörd.

Nu har Jämställdhetsutskottet inom Umeå kommun, som leds av Tamara Spiric, beslutat om ”omtag”. Skolorna ska tvingas genomföra det feministiska självförsvaret. ”Vi skickar ut tydligare instruktioner denna gång om vad som förväntas av en kurs i feministiskt självförsvar och vi kommer också att följa upp detta redan i början av 2013”, säger Tamara Spiric.

När reportern på Folkbladet påpekar att Gymnasienämnden anser att kurser i feministiskt självförsvar strider mot den nya skollagen svarar Spiric som följer:

”Vi har tagit ett beslut om vad våra elever har rätt till och om verksamheterna ser hinder får vi lösa det. Och jag förutsätter att även killar erbjuds kurser i jämställdhet och får prata om stereotypa könsroller.”

Det är ett underligt svar. Och det där sista gör saken extra intressant. Pojkarna – de som löper störst risk att råka ut för våld på gator och torg och därmed har störst behov av att lära sig självförsvar – ska alltså inte få ta del av kurserna i självförsvar. De ska istället gå kurser i ”jämställdhet” och ”prata om stereotypa könsroller”.

Anar jag en udd riktad mot pojkarna? En skuldbeläggning för att de inte är tillräckligt jämställda och för att de tillämpar stereotypa könsroller?

Det här verkar väldigt ojämställt. Men så är det också en antijämställdist som fått jobbet som jämställdhetskommunalråd och ordförande i Jämställdhetsutskottet – vilket man kan tycka är lite märkligt.

För att tala klartext måste jag konstatera att Jämställdhetsutskottet i Umeå kommun helt enkelt verkar ha kapats av antijämställdister – som använder utskottet som ett verktyg för att bekämpa jämställdhet. Så kan det gå när vaksamheten i den demokratiska processen inte är tillräcklig.

Näraliggande: Här kan du lyssna på när jag debatterade feministiskt självförsvar mot två antijämställdister i Sveriges Radio Västernorrland (gå till torsdag 17 november och klicka på kl 15.00 – 15.30, spola förbi de inledande nyheterna). Här kan du läsa ett tidigare inlägg på GenusNytt, om när Ung Vänster besökte en högstadieskola i Gällivare och lärde tjejer att sparka killar i skrevet medan killarna istället fick undervisning i feminism.

Tack för tipset, Ann-Mari Maukonen på Ann-Mari’s blogg.

För övrigt: Det har varit konferens om ”supradisciplinära infallsvinklar till feministisk teknovetenskap” på Uppsala Universitet. Synd att man missade den. Tack för tipset, Erik!

68 svar to “Politiker kräver mer feministiskt självförsvar i skolor”

  1. Jack Says:

    Vafasen, har en antijämställdist fått ordförandeposten i jämställdhetsutskottet?!

    Riktigt sjukt. Jag gissar att det inte direkt var någonting hon skyltade med att hon var antijämställdist.

    Är det månne så
    att de trojanska stona rullas fram
    under den mörka vinternattens skydd
    Säg finns här några tuvor
    finns här några facklor

  2. Pelle Says:

    Fruktansvärt komiskt att kalla det för just ‘feministiskt’ självförsvar, då av erfarenhet, brukar feminister försvara sig med bisarra argument, nedvärderande kommentarer och annat hokus-pokus. Varför inte bara kalla det ‘försvar’?

  3. Misshandlad av tjejer Says:

    Jag vill bara berätta följande, eftersom de hävdar att de tjejer specifikt blir utsatta av killar och inte nämner något om det motsatta.

    Under min skoltid blev jag som det förmildrande kallas ”mobbad” i själva verket dagligen misshandlad, förföljd, hotad och trakasserad.

    De som utsatte mig för detta var ett gäng på 6 killar och 5 tjejer.

    Tjejerna körde ofta med just att sparka mig i skrevet med sina spetsiga skor. Dom hånade mig och utsatte mig för sexuella kränkningar. Just att tjejer gjorde det var kändes extra kränkande för min ”manliga självkänsla” och har i princip förstört hela livet med hänseende på relationer.

    Jag kan knappast vara helt unik om att varit utsatt för detta.
    Men sådant är väl det feministerna helst ser mellan fingrarna på?

  4. Skåning Says:

    ”Och jag förutsätter att även killar erbjuds kurser i jämställdhet…”

    Vilken svinigt uttalande ! Är sparkar i mäns skrev jämställt ?

    Varför inte i samma andetag också lära killar hur man enklast får omkull en kvinna. Manlig härskarteknik, kunde ju kursen heta.

  5. Skåning Says:

    Jag tar snart tåget upp till Umeå…

  6. Hugo Says:

    OT: Noterar att Vänsterpartiets valberedning föreslår en vit medelålders man till partiledare (igen!). Det kan ju knappast vara fråga om en inkvotering, så man får anta att det beror på att de tror att han bäst kan sköta jobbet.

    Kan kanske bli knepigt för honom att trovärdigt kämpa för kvotering av bolagsstyrelser..

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/jonas-stjostedt-foreslas-bli-ny-vansterledare

  7. Liberal Says:

    Den samhällsdestruktiva spiralen: Smygkommunist – feminist – genustant – antijämställdist: Kollektivism – könshat – manshat – pojkhat: Omvänd rasism – självhat: Självdestruktivitet – samhällsdestruktion – kvinnohat.

    Inget pris är för högt för att nå den rosenskimrande socialistiska utopin bestående av ett enda kollektiv av könlösa hen. Identiska kuggar i statens maskineri. Kontrollerad av en liten elit genuslobotomerade kommunister såsom Tamara Spiric (v).

    Nej tack.

  8. Skåning Says:

    …hon använder sig av ordet omtag också. Här har vi ett riktigt vänsterfeministiskt äckel. Mot ett sådant tryne finns bara ett motmedel. Hon klättrar rakt upp i rang !

  9. Misshandlad av tjejer Says:

    Sen vill jag ven tillägga att jag även sett hur fruktansvärt elaka tjejer kan vara mot varandra och att det nog är väldigt vanligt att tjejer mobbar andra tjejer.

  10. Jesuit Says:

    Det är så dumt att man gråter. Självförsvar har ingen ”feministisk” dimension, däremot en våldsdimension. När det kommer till våld, oavsett om syftet är angrepp eller försvar, så kommer kvinnorna till korta. Det är klart att en kvinnlig Europamästare i karate el.dyl skulle ha en chans mot en 85 kilo vältränad och riktigt våldsam man. Åtminstone en stund. Tänker på den stackars häktesvakten i Huddinge som överfölls av en intern. Han inte bara slog ihjäl henne han avväpnade även kvinnans likaså kvinnliga kollega. Vi som är män, och vi som gjorde värnplikt i stridsförband vet att kvinnor i princip är chanslösa. Lura dem inte att ta strid med en man. Bättre att tillåta pepparsprej på licens.

  11. Ulf Says:

    när Ung Vänster besökte en högstadieskola i Skellefteå och lärde tjejer att sparka killar i skrevet medan killarna istället fick undervisning i feminism.

    Ja, det är ju en sorts utjämning! Att sparka killar i skrevet får väl ses som ett slags träning av tjejernas maskulina sida? Kanske vore bättre att uppmuntra dem till att spela fotboll istället…

    En instruktör i självförsvar från Polishögskolan besökte en gång vårt gymnasium och undervisade på en temadag. Hans råd till tjejer var att inte träna på aggressiva tekniker, eftersom de riskerade att råka ännu värre ut, när våldet inte räckte till. I princip: om man blir attackerad av en tillräckligt kraftfull man, är det risk för att pungsparken, snarare än att däcka honom, gör honom asförbannad istället. Då kan han bli riktigt farlig.

    Grundprincipen är nog att låta bli våldsamma tekniker om man inte är beredd att löpa linan ut, vilket då innebär stenhård träning i åtskilliga år, innan man faktiskt behärskar det.

  12. Skåning Says:

    Håller med Jesuit. Den dag jag attackeras av feministiskt självförsvar då kommer jag att slå. Låt inte Sverige få uppleva detta. Jag kommer inte att sluta. Ett enda försök att träffa mina kulor och jag går lös.

  13. Koo Says:

    Bra, Pär!

    Nu undrar jag vem som kommer att lägga ut det förfärliga i att en vit, heterosexuell, europeisk, äldre man har vunnit nobelpriset i litteratur?

    Borde det inte vara förbjudet för sådana att vinna nobelpriset? Särskilt när han är svensk (etniskt)?

  14. Rudolf Says:

    Egentligen bryr jag mig inte eftersom jag vet att en kvinna aldrig kan vinna ett slagsmål mot mig. Det finns inte på kartan. Ungefär som att ett litet barn på kanske fem eller sex år som tränar karate inte kan slå ner en kvinna. De kan vara hur många som helst och jag lovar att de aldrig skulle vinna. Som sagt, det finns inte på kartan. Skulle någon mot förmodan få in ett slag på något ömtåligt ställe, ja då åker en hagelbössa upp.

  15. Ulf Says:

    @Jesuit,

    Vi som är män, och vi som gjorde värnplikt i stridsförband vet att kvinnor i princip är chanslösa. Lura dem inte att ta strid med en man.

    Jag håller med, men ofta kan det nog fungera, eftersom de flesta män inte är våldsamma av sig, och har fått med sig från barnsben att man inte slår tjejer.

    Inom proffsboxningen finns ju ett gammalt talesätt: ”En stor bra man slår alltid en liten bra man”, just för att illustrera hur viktigt det är att ha storleken på sin sida.

    På tal om sådant här, hittade jag nyss denna artikel:

    http://www.azcentral.com/news/articles/2009/08/04/20090804CheaterAssault04-ON.html

    A married man who planned to rendezvous with one of his handful of lovers at an eastern Wisconsin motel instead found himself bound, blindfolded and assaulted by a group of women out for revenge, according to court documents.

    Four women, including his wife, eventually showed up to humiliate the man, who ended up with his penis glued to his stomach in a bizarre plot to punish him for a lover’s quadrangle gone bad, according to the documents filed in Calumet County.

    Här var det dock inte tal om att de övermannade honom med kraft. Han gick med på att bli bunden och försedd med ögonbindel, som del av någon sexlek, gissar jag.

  16. Jack Says:

    Den tyska nationalkatekesen från 1934, en instruktionsbok för unga tyskar, var tydlig i vilka som skulle behöva slåss mot vem, precis som feministiskt självförsvar och regeringens ”mäns våld mot kvinnor”.

    Ur den tyska nationalkatekesen från 1934:

    Svarta och Marrocaner stred mot Tyskland i världskriget. Efter kriget våldtog svartingar tyska kvinnor och flickor.

    Tyskar — glöm aldrig det!

    Att uppmåla våldtäktshot mot egna kvinnor från fienden är alltså en gammal nazisitisk tradition som också använts med religiösa undertoner och som hittat sitt hem i feminismen, där de egna männen uppmålas som fienden.

    Vilken ras ska nationalsocialistiska rasen slåss mot?

    Den judiska rasen.

    Vilken ytterligare skuld bär juden?

    Han korrumperade tyskar genom dåliga böcker, hånade äkta litteratur och tysk musik, ersatte den med icketysk musik. Överallt har hans inflytande varit destruktivt.

    För mer se:
    -Werner May, Deutscher National-Katechismus 2nd edition (Breslau: Verlag von Heinrich Handel, 1934), pp. 22-26.

  17. Rudolf Says:

    Det där med att aldrig slå en kvinna kan stå för de som tycker så. Jag har slagits mot kvinnor fysiskt och kommer fortsätta göra så ifall de angriper mig. De ska dom ha klart för sig. Dock vill jag understryka att någon kvinnomisshandlare är jag definitivt inte. Fegheten i att misshandla en kvinna kommer först när det sker i hemmet eller när ingen kan hjälpa till. Men utanför pubbar och dylikt är slagsmål mot kvinnor något av det festligaste man kan göra. Helt plötsligt står där en stor och skäggig bock framför en och ska ingripa med sin ridderlighet. Man undrar vad han vill och har med saken att göra. Såg du något kanske? Vem var det som började då? Han har ingen aning och åker han lika snabbt ner i backen.

  18. Jack Says:

    För de som drar paralleller till SDs argumentation gällande våldtäkt och vissa invandrade kulturer, notera att SD, till skillnad från feminister åtminstone inte skuldbelägger invandrare för att de skriver böcker och gör musik, vilket feminister gör mot män! Nazi-liknanden. Rent av själva instrumenten, som en trumpet, har skuldbelagts och det till en facil kostnad av 700 000kr eller så framforskat på något av de excellenta genusuniversiteten av idag, pengar dragna från din skattesedel!

    Notera också att visst står män för merparten av våldtäkter men å andra sidan står svenska kvinnor för merparten av alla mord på våra små barn. Ska alla kvinnor känna skuld för att vissa kvinnor mördar små barn? Bör vi starta ett krig för att kvinnor står för småbarnsmord? Kanske inte men det kan vara något som ska upp på jämställdhetsagendan och bör vara ett av regeringens jämställdhetsmål med lika finansiering som mäns våld mot kvinor, dvs kvinnor våld mot små barn och hur vi får stopp på det. Därutöver ska naturligtvis kvinnors våld mot män upp.

  19. Jonte Says:

    Med denna artikel slängde Pär in en brandfackla i ett ammounitionsförråd. Bilden på Tamara Spiric kunde inte vara mer uppretande heller. Exakt så ser en feminist ut. Detta är tjurfäktning.

  20. rutrutan Says:

    Könsmaktsordningsteorin dog i slutet av förra helgen. Jag skojar inte och jag överdriver inte. Gå in och läs min blogg, särskilt alla genusvetare och i andra hand alla andra forskare.

    Det är väldigt hög tid att vänja sig vid tanken på att livet efter könsmaktsordningsteorin redan har börjat. Jag hoppas att genusvetarna själva tar kommandot och förklarar hur de ser på framtiden utan könsmaktsteorin.

    Och jag hoppas att alla andra någonstans inom sig kommer att sansa sig och tänka på de människor som har använt teorin som just medmänniskor. Tänk er som om att dessa människor skulle vara vänsterhänta och att ni själva skulle vara högerhänta. Eller tvärtom. Att jag själv och många andra har lidit av könsmaktsteorins verkningar är visserligen illa. Men inget blir bättre av mer lidande.

    Det är nämligen bara en tidsfråga innan detta läcker ut i pressen och hela korthuset rasar.

  21. Bengt Says:

    Självklart skall pojkarna tvingas att sätta sig ner och normkritiskt diskutera sina könsmaktsordnande beteenden. Beteenden som att ”sitta bredbent på säten i kollektivtrafiken” (och därmed demonstrera en unken patriarkal könsmaktsordning) och att stå upp och kissa på toaletterna ( och därmed demonstrera en unken patriarkal könsmaktsordning)
    ;-))

  22. Torstensson Says:

    @Misshandlad av tjejer

    Tråkigt att höra. Förjävligt och jag förstår vad du menar även om jag inte varit mobbad på det sättet. Kan ändå föreställa mig hur det kan kännas att bli dissad av brudar som testar din manlighet. Det är något som sker genom hela livet och jag har itne varit blyg i den saken, tvärtom öppen med hur dynamiken mellan mig och min tjej fungerar. Jag tycker det är jävligt jobbigt när hon ska testa min manlighet genom att vara kaxig, hon vill då att jag ska sätta henne på plats. Brudar kan vara sjukt elaka i den processen och har man då dessutom gått genusskola på 80- talet så kan det vara lite svårt att förstå att tjejer ofta inte alsl respekterar den där snälla killen som kommunicerar så fint som Ingemar Gens försöker få killar till. Problemet med Gens är att han förstår inte kvinnor själv och frågar du mig så är det hans egen frustration över att han itne förstår kvinnor som har gjort att han med en fanatikers envishet vill förvandla killar till brudar och inte tvärtom, problematisera tjejerna istället alternativt LÄRA killar signaler och lösningar som fungerar bra. Att förvandla killarna till brudar tror jag inte på om de vill lyckas få till stånd ett förhållande med en kvinna i framtiden. Däremot tycker jag att killar ska lära sig vad som funkar bäst i olika kontexter. Att vara för snäll mot en tjej leder nästan alltid till att hon börjar testa din manliga energi eller hur du nu vill uttrycka det och där är svenska killar dåligt rustade, pga av en feministisk indoktrinering med att tjejer vill ju ha den där snälle killen med mössan i hand. Det är rena rama lurendrejeriet iscensatt av radikalfeminister som dels vill göra män mjäkiga och fega men också smicka sig själva genom att försöka inbilla omvärlden att tjejer är precis som män. Dvs feminister lider av apex fallacy syndrom, dom vill vara som bankcheferna på JP Morgan, Dom vill bära slipsen och mörk kostym och bete sig som en kaxig alfahanne och dom föraktar kvinnlighet. Det som radikalfeminister hatar mest är inte att en alfahanne kan be sin kvinnliga sekreterare att torka upp whiskeyspillet på kokosmattan, det radikalfeministen hatar mest är att hon själv inte kan spela den rollen för hon saknar helt enkelt de egenskaper som krävs av alfakvinnor och alfahannar. Avundsjuka helt enkelt som lett rätt till en hatisk ideologi där inte ens homosexulla män kommer undan.

    Det positiva är att du har reagerat och hittat hit. Nu tar du inte skit längre och om en brud kaxar sig så ska du kaxa dig tillbaka. Det är viktigt att du inte låter dom dissa dej. Ett tips är att sublimt antyda att hon är tjock. Det tar hårt på en brud om du säger det i rätt tillfälle. Gör inte det när hon har garden uppe. Väntar du på bussen? Gå fram och säg ”Hej Linda,,kände inte igen dej hehe,,du var smalare innan ”.

    Dom orden kommer hon sitta och tänka på hela vägen hem. Om någon har sparkat dig på snoppen med spetisga skor som du säger så förtjänar hon att få fett med skit tillbaka. Det är vad jag tycker. Skippa ridderligheten, du har INGEN skyldighet att vara snäll och fjäskig mot andra tjejer än den du väljer att bli ihop med. Du behöver inte hålla upp dörren, inte resa dig för en tjej på bussen, du behöver inte vara snäll. Framförallt du behöver INTE känna dig omanlig för att du inte dansar efter hennes pipa. Hon kommer häva ur sig att du är omogen, tramsig etc vilket är tjejers sätt att säga ”skärp dig annars kommer ingen ligga med dig”. Bry dig inte om detta.

  23. Bengt Says:

    Feministiskt självförsvar: Sparka killar / män i skrevet!

    Manlig härskarteknik: Lite (försynt) säga till en tjej / kvinna ”du har börjat att bli tjock och fet”..
    ;-)).

  24. Dan Says:

    DN:s Maria Crofts om Jonas Sjöstedt:

    ”Att Vänsterpartiets valberedning inte nominerar en kvinna visar att Sjöstedt har ett starkt stöd”.

    Så långt har det gått🙂

  25. Jocke S Says:

    Hos kvinnor (unga kvinnor säkerligen) har våldet tredubblats på tio år. Har varit uppe här. Både feministiskt sj’älvförsvar och litanian ”mäns våld mot kvinnor” legitimerar indirekt kvinnligt våld och är en orsak till ökningen av våldet. Främst hos kvinnor således.

  26. patrizia kenny Says:

    Sie kamen zu dem überraschenden Ergebnis, dass insgesamt 11,6 Prozent der Frauen, aber 12 Prozent der Männer angegeben hatten, geschlagen, geohrfeigt, getreten, gebissen, mit Gegenständen beworfen oder anderweitig angegriffen worden zu sein. (Manche Untersuchungen, die den Begriff ”körperliche Gewalt” weiter fassten, kamen sogar auf 25 Prozent attackierter Männer gegenüber 16,5 Prozent Frauen.) Auf 1,8 Millionen weiblicher Opfer kamen also zwei Millionen männliche Opfer. Wenn alle 17,5 Sekunden eine Frau angegriffen wurde, dann alle 15,7
    Sekunden ein Mann

    1980 ! Murray Straus, Richard Gelles und Suzanne Steinmetz

    NOVO 45 :Häusliche gewalt ist weiblich

    tyckte siffrorna är intressant …..redan 1980 var det officiellt att kvinnor är den agressiva part hemma .
    apropo myt ,pär

  27. Stefan Zethraeus Says:

    Kan någon förklara varför man efter avslutad kurs skall kunna problematisera maskulinitet men inte femininitet?

    http://www.gender.uu.se/Utbildning/Avancerad+niv%C3%A5/Genusteori/

    ”Genusteori
    Det övergripande syftet med kursen Genusteori (7,5 hp) är att ge insikter i skilda teoretiska diskussioner kring kön/genus. Tyngdpunkten ligger på aktuella genusvetenskapliga teorier och metoder belysta i ett tvärvetenskapligt perspektiv med globala utblickar. Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna diskutera och problematisera betydelser av hur kön/genus strukturerar, och struktureras i, kultur, samhälle och vetenskap utifrån skilda teman t ex arbete, politik, familj liksom maskulinitet, ras och globalisering.”

  28. Manlig härskarteknik som självförsvar Says:

    Aha, att försöka hitta kvinnans svaga punkt och angripa den är ett kraftfullt vapen. Stor / manhaftig istället för tjock tar nog lite extra bra tror jag (men bara om det ligger någon sanning i det). Är det en söt sexbomb man tampas med så gäller det som sagt att hitta vad hon döljer och ge sig på det med kritik. Alla har kvinnor har någon svag punkt precis som män har två pungkulor. Det kan vara en spetsig näsa = då är det örnen som gäller. Har brösten jäst för länge så kalle henne vattenmelonen osv.

  29. Manlig härskarteknik som självförsvar Says:

    Gammal, rynkig, whiskeyröst och ofräsch är nog inte heller roligt att höra för en 40 årig kvinna.

  30. Manlig härskarteknik som självförsvar Says:

    Ska man lägger en manlig härskarkommentar till bilden ovan på Tamara Spiric så hade jag valt att i ett ödmjukt och empatiskt tonläge förklara för henne att hon har ett maskulint käkben och en ganska grovhuggen haka.

  31. Manlig härskarteknik som självförsvar Says:

    Nästan i stil med scream samt långa tandhalsar.

    http://www.jpegwallpapers.com/wallpaper/Scream/

  32. Torstensson Says:

    Stefan Zethraeus

    Därför att det är avundsjuka kvinnor som skapade radikalfeminism. Om inte dom får vara maskulina så ska ingen annan heller få vara det typ. Dessutom ligger det helt i linje med hur vanliga kvinnor resonerar i förhållanden, dom kan ju aldrig göra fel.Det är inte fel på din tjej , det är ju fel på dej =) .

    SAMT ..att det ingår i mansrollen att inte börja tjaffsa och försvara sig. Det fyller ju en funktion att inte klaga över feminismen hos vissa män. Jag menar att det där är iofs smart, men inte i alla situationer, som nu när det är långt ifrån enbart retorik som riktas mot män utan faktiskt handlingar och politiska beslut som starkt påverkar våra liv negativt. Lägg därtill att alfamales gärna sluggar mot andra alfamales och i synnerhet betamales. Därför funkar det inte att ”ta det som en karl”. Dessutom behöver jag bara vara manlig gentemot kvinnan jag älskar, jag behöver inte vara manlig och stark och häftig och trygg och sexig för andra kvinnor för jag har inget att vinna på det i dagsläget.

  33. Lorem Ipsum Says:

    Den feministiska kravmaskinen brölar vidare trots att eftertexterna nu har börjat rulla. Sorgligt med människor som inte riktigt kan släppa taget och gå vidare med värdighet.

  34. Jämställdhetsfeministern Says:

    Feministisk forskning har visat att pojkar och män är våldsamma, förövare och förtryckare, medan flickor och kvinnor är oskyldiga, förtryckta offer. Därför måste flickor självklart lära sig självförsvar i svenska skolor, så att de bättre ska kunna försvara sig mot pojkar och män. Och lika självklart är det att pojkar ska få gå kurser i jämställdhet, så att de slutar att förtycka och misshandla flickor/kvinnor.

  35. JD Says:

    Uneå är ett feministiskt kallträsk som utan sitt universitet skulle ha varit en tom fläck på kartan. Genusvetenskapen på universitetet har fått sitt inflytande pga den låga intellektuella nivån i övrigt. Min gissning…

  36. Olle Says:

    Det ar viktigt att tanka pa att fallosen ar ondskans symbol http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LOQsvOkkLq4#!

  37. urk Says:

    Jag skulle gärna anmäla mej i en kurs i självförsvar mot feminismen.

  38. JD Says:

    Det är bara en tidsfråga innan den första kvinnan från en självförsvarskurs blir dödad pga den naivitet kursen medfört och att hennes angripare inte alls reagerade så som kursledaren påstod.

    Det finns ingen som helst tvekan om att dessa kurser egentligen handlar om en slags manifestation för att underordna män både fysiskt och psykiskt i deltagarnas medvetande.
    Lär dem hata män så blir feminismen starkare.
    De deltagare som inte förstår detta syfte, riskerar att råka illa ut.

  39. Petter Says:

    Som manligt misshandelsoffer så finner jag vänsterns prat om ”macho-norm” jävligt lågt. Tror inte att de idiotiska individer som slår andra människor kommer ta till sig av deras luddiga kollektiva skuldbeläggande. Ge polisen mer resurser istället för lyfta resurser till att sprida manshat på skoltid…

  40. JD Says:

    @Stefan Z
    ”Kan någon förklara varför man efter avslutad kurs skall kunna problematisera maskulinitet men inte femininitet?”

    Troligen därför att deltagarna är mer mottaglig efter den feministiska fysikterapin man just har genomgått.
    Jag såg någon dokumentär på TV för några år sedan där en rasistisk familj lät sina barn skjuta på pappfigurer av svarta, samtidigt som föräldrarna uppfostrade dem om hur farliga svarta var.

  41. margareta sandebo eriksson Says:

    Kommentarerna i dag känns småskuret. Den här dagen då tre kvinnor fått Nobels fredspris just för att man visat på vad kvinnor kan åstadkomma genom ickevåldsaktioner för att få till stånd demokrati och fred. Så här säger en av frdspristagarna (Leymah Gbowee): jag tror att kvinnor har en viktig roll att spela i fredsprocesser. Vi tillför andra idéer och har en annan världsbild när det gäller hela diskussionen om fred och säkerhet.
    Hon har bidragit till demokratisering av Liberia. På motsvarande sätt har även Ellen Jonson Sirleaf och Tawakul Karman också bidragit med. Snälla lyft blicken och se att andra förhållningssätt kan leda till att vi inte behöver kriga och behöver våld.
    Margareta

  42. JD Says:

    @margaretha

    Ja just det ja… Tre kvinnor fick Nobels fredspris och då kan man ju inte kritisera feministiskt självförsvar…
    Goddag yxskaft!
    Förlåt! Jag tar tillbaka det där. Du har naturligtvis helt rätt eftersom tre kvinnor fick Nobels fredspris!

  43. Daniel Says:

    @margareta
    Är det den där ”osynliga kompetensen” som du talar om?

  44. Lorem Ipsum Says:

    @margareta, finns inget som har löst så många konflikter i världen som våld. Allt prat om icke-våld funkar bara till en viss gräns. När motståndaren inte vill lyssna på ditt icke-våldsbudskap så får du ta till andra medel.

    Neville Chamberlain kom tillbaka från München 1938 och viftade glatt med ett papper och yttrade de så bevingade order ”Peace for our time”. Ett år senare var andra världskriget ett faktum.

  45. Pether Says:

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/idol/article14058817.ab

    Med tanke på alla bullshit manshatar attacker mot killarna i Idol, så tror jag inte en sekund på att det var ‘teknikstrul’, utan en manshatare som förstörde hans uppförande.

  46. Uppochnervända Världen Says:

    Det behövs många olika åtgärder för att stoppa den här snedvridna inställningen som GenusFeminister har till sina medmänniskor.
    Ett av de viktigaste är nog att förbjuda all undervisning i Genusvetenskap och GenusPedagogik omedelbart.

  47. Andreas B Says:

    Det där SR-inslaget är verkligen humoristiskt, och jag vet inte om jag ska tycka synd om antijämställdisterna eller inte. De låter unga och har förmodligen en indoktrinering bakom sig som de inte själva har varit kapabla att skydda sig från. Alla har vi gjort oss till åtlöje när vi varit små, men det är ju lite extra unlucky att göra det i Sveriges Radio.

    Nåväl, snart är de vuxna och jag hoppas för deras skull att de finner de verktyg som behövs för att släppa indoktrineringens förblindande effekter.

  48. rutrutan Says:

    @Manlig härskarteknik som självförsvar

    Snälla hyfsa tonen. Jag hoppas att någon i din närhet säger till dig att det står i min makt att göra slarvsylta av samtliga genusvetenskapliga skrifter från 1988 och framåt och dessutom ett antal skrifter om andra teorier om strukturella maktordningar. Det gör ont i en forskare att få sin forskning kritiserad. Det gör ännu ondare att få all sin forskning förvandlad till slarvsylta.

  49. noterat Says:

    Även jag har erfarenhet av tjejig mobbning. Det är hemskt. Ännu värre är att det inte är PK att nämna att sådan finns.
    Trots att denna blogg antagligen skall vara opolitisk går det inte att undvika att notera vänsterpartiet som tillhåll för antijämställdister. Tänker t ex på den fd partiledare som satte i gång FI. Ett observandum på valdagen.

  50. AA Says:

    Bra text från Angry Harry, på temat att största anledningen män utövat våld mot varandra, har alltid varit för att det uppmuntrats av kvinnor. Skulle vara intressant om någon feminist nånsin nån gång skulle tagit upp kvinnors eget ansvar i upphovet till mäns våldsutövning.
    http://angryharry.com/esWomenJustLoveViolentMen.htm

  51. Jesuit Says:

    Magareta Sandemo. Du är ju patetisk.. Att få Nobelpris för att man har uträttat något för kvinnors rätt de senaste åren syftar bara till att sprida ett löjets skimmer över Nobelpriset. Nu är det ju mer regel än undantag med den Norska Nobelkommitténs nomineringar. Dessa kvinnor har rakryggat stått upp och försvarat mänskliga? rättigheter, under en kort tid, och för detta får man Nobels fredspris. Nästa år gäller det för dem som vill kvalificera sig att sätta in stöten i mars-april om man ska kunna komma i fråga.

  52. Mr Galahad Says:

    De aktuella eleverna har fått självförsvarsträning men de fick inte de feministiska dogmerna med och det är vad som irriterat vänsterkvinnan. Hur sjukt får det bli innan det rasar samman i sin egen orimlighet????

    Jag har bevittnat en sådan där kurs i feministiskt självförsvar.
    Det som skiljer den ifrån traditionell självförsvarsträning är i huvudsak användandet av rösten (De skriker nej hela tiden) samt de ideologiska undertonerna i hur de beskriver verkligheten.

    ”Vad är Feministiskt SjälvFörsvar – FSF?
    Feministiskt självförsvar bygger på kvinnors samlade erfarenheter och kunskaper om vilka självförsvarsstrategier som fungerar i verkligheten.

    Genom rollspel, lekar och teknikträning utvecklar vi tillsammans ett effektivt försvar. Genom att lyssna, slåss och skrika arbetar vi med att se och uppvärdera våra kroppar och förmågor. Vi tränar på att sätta gränser, skapa en handlingsberedskap, avbryta övergrepp och oskadliggöra angripare.

    Mäns våld mot kvinnor drabbar oss alla. För att göra gemensamt motstånd måste vi lita på och stödja varandra.

    Varför feministiskt?
    Feministiskt självförsvar utgår från en feministisk grundsyn på samhället. Vi arbetar med att synliggöra att det finns problem i vårt samhälle som drabbar kvinnor i stort och smått just för att vi är kvinnor. Genom att dela erfarenheter med varandra ser vi att våra upplevelser och samhällets kvinnosyn hänger ihop. Tillsammans hittar vi sätt att hantera de situationer som vi möter i vår vardag.”

    Så det handlar egentligen inte så mycket om att träna självförsvar som att forma dessa unga kvinnor i våra skolor utefter den feministiska dogmen och ge dem en världsbild som är tämligen verklighetsfrånvänd.

    Med mina över 20 år av kampsportsträning och dryga 15 som instruktör så stod jag helt mållös inför det jag såg den dagen.
    Tekniker som vi aldrig ens skulle nämna för andra än mycket högt graderade individer pga de stora skaderiskerna gavs till dessa flickor efter någon timmes träning. Några exempel: Slag med raka fingrar mot ögonen, vilket med stor sannolikhet skulle innebära blindhet alternativt nedsatt syn på angriparen. Den klassiska pungsparken fanns givetvis med men användes ofta lätt tveksamt utifrån nödvärnsrätten. Dvs Innan jag bedömde att det skulle förekomma ett aktuellt hot eller ett pågående angrepp. Instruktören ansåg att eftersom de som kvinnor inte hade samma förutsättningar (Styrka, storlek etc) så var det bättre att förekomma våldet och slå ut mannen först. Att hennes elever då möjligen skulle göra sig skyldiga till misshandel nämnde hon inte. För henne var det solklart att varje man som exempelvis kom fram till henne sent en kväll ute på gatan troligen ville våldföra sig på henne.
    En annan farlig teknik: Nycklar mellan fingrarna för att tillfoga så mycket skada och smärta som möjligt. Detta talar vi om på våra självskyddsutbildningar för individer som har avsevärt mycket mer förstånd kring nödvärn och hur våldet brukar te sig.
    Att lära ut det till unga kvinnor som i ren rädsla förmodligen skulle slå först och tänka sedan om hon hamnade i en sådan situation är rent oansvarigt. Dessutom så kan det innebära ett åtal om grov misshandel eftersom kvinnan beväpnat sig. (Jämförbart med knogjärn som är helt förbjudet att bära med sig.)
    Den kvinnliga instruktören argumenterade också för att bära med sig en liten burk med hårsprej som man kunde spruta i ögonen på en eventuell förövare, vilket är helt okej. MEN sedan säger hon att det givetvis vore bäst om man kunde ha tårgas eller peppar sprej istället. Varpå en kort diskussion om var sådant gick att få tag i startade. Att det skulle innebära olaga vapeninnehav bekom inte den feministiska instruktören.

    Jag hade ett långt samtal med rektorn på skolan efter detta och hon var helt oförstående till min oro. Det var ju viktigt att ”även flickor fick lära sig försvara sig själva” var det enda hon hade att säga kring det hela.

    Jag har efter detta tillfälle haft egna självförsvarskurser för just kvinnor dvs med tekniker som lämpar sig bättre för just kvinnor i försvar mot just män. Viktigt för mig var då att kursen inte var stängd för pojkarna även om bara en enda kille vågade sig dit.
    I dagen ingick tekniker för att ta sig loss ifrån strypning, fasthållning i handled, runt midjan, i håret samt liggande med uke (förövaren) över offret. Vi spenderade ungefär en timma med varje teknik för att de skulle hinna lära sig den tillräckligt bra och talade enbart om begreppet nödvärn. Vi hade ruskigt roligt hela dagen och flera av dem började också träna i den Ju-Jutsu klubb jag instruerar på, några av dem är fortfarande kvar där än idag och skulle förmodligen klara en sådan situation mycket bra.

    Vad vill jag säga med detta då? Jo överlåt sådant som självförsvar till oss som vet vad vi håller på med. Vi har genomtänkta självförsvars system som fungerar enligt våra svenska lagar om nödvärn och inte ger studenter tillgång till tekniker de inte är mogna att hantera.

    Självförsvar i skolan rent generellt tycker jag skulle vara en bra sak förutsatt att det sker under professionellt tränade individer och på ett traditionellt kampkonst vis för att inte tala om att det ska vända sig till samtliga individer och inte bara flickorna.

    Budoträning (Kampkonstträning) ger den tränande både självinsikt, självdisciplin, självförtroende, bättre kroppskontroll och högre medvetenhet om sin omedelbara omvärld. Det minskar risken för att du råkar illa ut eftersom ditt kroppsspråk uppvisar självförtroende och orädsla istället för det omvända.

    Detta blev duktigt långt men jag tål verkligen inte dessa skräniga brudar och deras oförstånd (Syftar på de som pratar om och instruerar i feministiskt självförsvar) kring vad de egentligen håller på med. I deras värld helgar väl ändamålen medlen kan tänkas och det krävs förmodligen att någon av dem eller ännu värre deras studenter görs sig skyldig till brott innan de ifrågasätter detta…

    Umeå har dessutom en riktigt bra och fin Ju-jutsu klubb.

    En riktigt irriterad
    //Mr Galahad

  53. Carl Says:

    Jag hittar inte ord. Återigen vill feminister framställa kvinnor som helgon.

    Snackar vi verkligen jämställdhet ska tjejerna träna självförsvar med killarna, det lär ut respekt och integritet tror jag. Varför inte göra kampsport en del av idrottsläran? Så att elever lär sig att skilja på våld och självförsvar? Som det är nu har vi konstant debatter som påtalar att kampsport handlar om våld när det egentligen handlar om självkontroll och självrespekt.

  54. Jocke S Says:

    Mr Galahad, läste med intresse! Jag har i senaste länken från Pär Ström, om värnplikt, (”Historierevisionismen sticker fram sitt fula tryne”) lagt in mina tidigare två artiklar om våldsproblematiken, vilka även tar upp förslag om civil/militär värnplikt för båda könen, tillsammans(!). Med träning för varandra, inte nödvändigtvis mot varandra.

  55. Jesuit Says:

    Du träffar, som den professionelle tränare du är, på pricken rätt. Det skulle vara en mardröm att en liten 54 kg tjej skulle slå till en fulltränad man i ansiktet med en nyckel mellan fingrarna eller liknande. Det skulle kunna göra honom ursinnigt förbannad och han skulle kanske gå till full attack med alla sina 90 kilo, vräkande sig över henne, slå henne till marken och krossa hennes näsa och käke med stenhårda knytnävsslag… Är det ingen som kan ta in en man i lokalen och låta honom gå till angrepp på instruktören? I ett våldsutbrott finns inga hedersregler, inget bockande för motståndaren, inget ”code of Honour”. Där finns bara blodsmak, ursinne och en instinkt att döda. Förstår inte dessa tjejer att det de lär ut kan kosta deras lärjungar livet när det blir på riktigt?

  56. JD Says:

    Mr Galahad

    Jag har inte samma erfarenhet av kampsport som dig men jag ställer mig mycket tvekande till att självkontroll och självförtoende kan uppnås på mindre än 50 lektioner. I skolorna är det frågan om en snabbkuts för att kunna slå ut en förövare och det är i princip omöjligt genom den kunskap man får på dessa snabbkurser. Den som har mött en drogad eller på annat sätt störd person i kamp vet hur jä… skrämmamde och oberäknerligt det kan vara. Att reta en sådan person kan vara väldigt farligt. Missar tjejen sitt slag mot ögonen vilket hon sannolikt gör så kan det vara förödande.

  57. Julius Evola Says:

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2072687/Men-control-partners-targeted-domestic-violence-crackdown.html?ITO=1490

  58. David Holman Says:

    Är det verkligen lagligt att på detta sätt ge en så skev bild av politik? Får man verkligen komma in och lära ut på detta sätt om feminism? (låter som en anka, går som en anka, ser ut som en anka, då är det också feminism)

    Kan jag komma in och sepparera på de rika och de fattiga, de rika får en indokrinering i kommunism som vi kallar ”rättvise utbildning” medan de fattiga får dricka lite skumpa och skåla.

    Jag ser inget gott komma ur detta!

  59. Pojkar drabbas mycket värre av skolvåld « GenusNytt Says:

    […] träning i självförsvar, medan pojkarna får undervisning i feminism istället? Sagt på förekommen anledning (två länkar till två […]

  60. Ritsurei Says:

    Totalt meningslöst då de flesta seriösa självförsvarsgrenar tränar deltagaren mot just skrevsparkar (både undvika samt ta emot och hantera smärtan).

    Det är skrattretande att de kallar ovanstående för självförsvar. Steg två i deras modell är att lägga sig på rygg, be en bön och skrika ”Slå mig inte, jag är kvinna!”

    Nä, något självförsvar är det inte. Jag är övertygad om att de helst vill prata feminism och att ordet ”självförsvar” enbart handlar om att locka dit naiva, okunniga tjejer.

  61. David Holman Says:

    @Ritsurei
    Ehm? Jag gissar, baserat på ditt namn, att du är kvinna. Således har du aldrig tagit en pungspark (om du inte är kvinna vet jag inte hur du kunnat få för dig det du sa i alla fall, eller aldrig upplevt en liten obetydlig smäll mot pungen). Den smärta som en pungspark medför går inte att träna bort mig veterligen. Om du har någon artikel som säger annat så är jag mer än intresserad av att läsa den. Eller om du kan berätta vilken kampsport det är man tränar bort detta i, har du någon video på det?

    Vad jag vet att man kan göra är att träna upp en muskel som förflyttar pungkulorna innanför kroppen men detta är mycket svårt att göra.

    Vad jag inte gillar med just ”feministiskt självförsvar” är att de 1. är feministisk självförsvar, vad är det bra för? 2. ger deltagarna i dessa utbildningar en skev bild av vad de kan göra.

    Alla som börjar träna kampsport får i början storhetsvansinne och tror sig kunna ta sig an hela världen, ingen kan stoppa dem. Detta är kallas ofta för ”Downing effekten” efter att Downing upptäkte att folk med låg IQ överestimerar sin förmåga och folk med hög IQ underestimerar den. Så desto sämre du är desto bättre tror du att du är och tvärtom.

    Således, när en tjej går en av dessa feministiska självförsvarskurser så tror hon att hon är bäst i världen och får möjligen övermod vilket gör att hon kanske tar en onödig risk för ”hon vet ju bättre”.

    Men, varför gillar jag att tjejer får självförsvar? För det gör jag, jag gillar också att killar får lära sig lite och skulle gärna se att alla får lära sig någon form av kampsport i skolan, kanske köra en termin med det (För att bli av med downing effekten). Den största orsaken till att pojkar blir påhoppade är dåligt självförtroende, människor är djur och kan se ett lätt byte. Har du då av någon anledning inte den moraliska spärren så tar du den lätta före den svåra.

    Blev själv mobbad i skolan, min mor försökte stoppa det utan att jag viste det vilket bara gjorde saken än värre, det var först då jag började träna karate som jag slutade bli mobbad, inte för att mitt självförtroende sköt i taket utan för att när en av mina mobbare skulle hoppa in i mig med ett knä i sidan på gympan kunde jag ta ner honom utan att tänka och gå där ifrån, han försökte inte det två gånger.

  62. Ritsurei Says:

    @David

    Nej, jag är definitivt inte kvinna.

    Självförsvarsgrenar (bl.a Krav maga, Silat, Karate, Kung fu) lär ut detta (inte tävlingsvarianterna vad jag vet). Efter en hel del träning klarar man av att ta en hård spark mot skrevet (uppnås genom andningsövningar, inte krypa ihop som 99% gör, mental träning m.m.). Hela grejen med att få stryk är att lära sig tåla det, därav är ”silkesvantesmetoden” totalt meningslös. Jag har sett/blivit utsatt för många regelrätta misshandlar inom budo vars enda syfte är att utsätta deltagaren för skräck samt smärta så att personen lär sig att göra rätt i en sådan situation. Det låter brutalt och det är det men det är frivilligt att utsätta sig för detta.

  63. Johan Says:

    Det värsta med hela idén är ju att den bevisar att politiker saknar förmågan till ens basala resonemang. Man kan lära kvinnor hur mycket feministiskt självförsvar som helst men även om de tränar dagligen ett par år kommer de få problem mot en större och starkare man.

    Vill man nu lära kvinnor något som faktiskt skyddar dem mot våldtäkter ska man snarare lära dem att inte gå ensamma när det är sent, att undvika vissa farliga platser, att inte bli redlöst berusade och att inte bjuda hem män ensamma i lägenheten.

  64. Jesuit Says:

    Johan. En visselpipa som låter utav h-e , en stark röst som ropar på hjälp och snabba fötter, det är vad jag skulle rekommera i tillägg till det du redan sagt.

  65. Andy Says:

    Alltid lika roande med gråtfärdiga feminister. Bra att du håller dig lugn och på ett sakligt sätt förklarar din ståndpunkt. Anledningen till att dom med gråt i rösten försöker förklara sina idiotiska idéer är ju att dom alltför sällan möter motstånd i debatten. När dom väl gör det så tappar dom nästan alltid fattningen, underbart att bevittna.

    Dom tjatar på om sina dolda manliga maktstrukturer. Fram med dessa maktstrukturer på bordet säger jag. Genom exempelvis forskning. Men det är väl där allt faller för dom, de små vegantokararna.

  66. Andy Says:

    3.15 och ca 10 sek framåt i detta klippet sammanfattar dagens svenska feminism på ett koncist sätt:

  67. David Holman Says:

    @Ritsurei
    Okej, har själv tränat karate i 6 år, har aldrig hört talas om detta (nej, inte tävlingsstil utan den klassiska stilen Shoto Kan (Kase-Ha)).

    Har vänner inom många olika kampsporter och de har aldrig heller hört talas om detta. Och om inget annat så är detta extremt oansvarigt av stilen att träna om det är sant då männen kan bli sterila tack vare det, män har en så extrem reaktion av slag där emot av en anledning liksom.

    Och som sagt, har du någon video där de övar detta? Eller en artikel kanske?

    Må vara att andningsövningar hjälper dig, men det bästa försvaret (Som jag tycker de flesta försvarsstilar glömmer bort att lära ut) är att vända sig om och springa för livet. Kampsport ska du bara utöva när du är fast och inte kan fly någonstans.

    Nå ja, jag tvivlar på att du kommer svara då det gått några dagar sedan du skrev och jag glömt bort detta tills nu.

  68. Blanche Says:

    What’s up, constantly i used to check blog posts here early in the dawn, since i enjoy to learn more and more.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: