”Ingen hade protesterat om en tjej hade spelat Jesus”

by

Vid Östratornskolan i Lund finns traditionen att samtliga nior röstar fram vem som ska vara Lucia. I år kom frågan upp i elevrådet om även killar skulle få komma ifråga – och beslutet blev ja.

Det verkar som om Östratornskolan lyckats bra med att lära ut demokratiska värderingar.

Sepehr Gharanfoli – som är kille – ställde upp i omröstningen. Han vann, blev väldigt glad och började förbereda sig.

Men då hände något. Den kvinnliga rektorn ingrep och sa att Sepehr inte fick bli Lucia, på grund av sitt manliga kön. Lucia måste vara en tjej.

Sepehr Gharanfoli är noga med att påpeka att han respekterar traditionen – han tycker att högtiden ska firas på ett respektfullt sätt. Men han har svårt att acceptera att hans kön skulle stoppa honom, skriver DN.

Det verkar som om Sepehr har hängt med bra i vår tids värderingar. Jämställdhet är en av samhällets viktigaste frågor, och inget annat än total millimeterrättvisa är acceptabel. Sepehr är ett barn av sin tid.

Men sedan visar det sig att Sepehr har tänkt ett steg längre än det kanske var meningen. Så här säger han enligt DN:

”Ingen hade protesterat om en tjej hade spelat Jesus i ett julspel för att hedra honom. Ingen kille hade sagt något; alla hade bara accepterat det.”

Jag tror han slog huvudet på spiken där. Millimeterrättvisa avseende jämställdhet gäller bara när det är till fördel för kvinnor. Hade du inte förstått det, Sepehr?

Läs mer här. Tack för tipset, Viktor!

För övrigt 1: Nu går det att kommentera min artikel om SCUM i Kristianstadsbladet idag. Men det verkar ha försvunnit kommentarer på ett konstigt sätt. Se, och kommentera, här.

För övrigt 2: Tidningen Corren sågar nu Sveriges genusforskning! Ständigt denna Corren! Man lyfter på hatten för deras klarsynthet. Läs sågningen här. Tack för tipset, Jonas!

För övrigt 3: Det har uppstått en intressant debatt om killfrågor på Twitter, se #killgruppen. Tack för tipset, Johnny!

Annons

63 svar to “”Ingen hade protesterat om en tjej hade spelat Jesus””

  1. UCA Says:

    När det kommer till Jesus brukar det ju röra sig om ett spädbarn vid julspel, dvs något man kan överlåta åt en docka att gestalta. Jag har iallafall aldrig sett en tonåring ligga i en krubba och spela Jesus. Fast nu när jag tänker på det vore det en rätt rolig idé.

  2. Viktor Says:

    Roligt att du fann mitt tips intressant!

    Stort tack för en riktigt bra blogg! Jag drar mig för att ens yttra mig om jämställdhet (inte minst efter att ha blivit uthängd och blockad på @hhellquist twitter, efter att försöka försvara just denna bloggen), så det är skönt med en liten oas av sunda värderingar här ute i cyberrymden 🙂

    Keep up the good work!

  3. Johan Says:

    Varför har det ett egenvärde att slå sönder alla traditioner?

  4. AV Says:

    UCA, vi kan väl säga ett påskspel. Anta att en skolklass i religion skulle gestalta en biblisk händelse och Lena spelar Jesus. Skulle någon klaga? Om någon mot förmodan klagar skulle denne inte undgå kritik för att vara en gammal förstoppad reaktionär.

  5. Joakim Says:

    Just Jesus kan vara lite extra problematisk eftersom man gärna eftersöker någon långhårig, och det är inte alltid det finns långhåriga killar. Dock ska de naturligtvis ha företräde om de finns. Man får gärna ta någon som inte är blond också, vilket dock inte är lika viktigt hos lucian då traditionen inte tagit vara på hennes ursprungliga hårfärg. I skolpjäser är kön också viktigt, möjligen med undantag för komedier. Romeo och Julia kan INTE spelas av två tjejer. Så jag kan bara stödja den manliga lucian i syfte att problematisera hyckleriet.

  6. Info Says:

    HÄR HAR NI MÖJLIGHET ATT SÄGA ER MENING

    Just nu på Newsmill: Jenny Sonesson, medlem i Folkpartiet och Liberala Kvinnor, träder fram och försvarar den statsfeministiska dogmen att kön att bara är frihetsinskränkande, sociala konstruktioner. Felaktiga sådana, som Goda Feminister och Politiker Med Rätt Värdegrund nu äntligen ska rätta till:

    ”LÅT ÄVEN POJKAR VARA LUCIA

    Att kvinnor idag kan bära byxor och bli präster upprör få. Men att män eller pojkar iklär sig kvinnoroller eller använder attribut som uppfattas som feminina oroar, skriver Jenny Sonesson medlem i FP och Liberala Kvinnor.

    Runtom i Sverige skrider Lucia fram idag. Skuggor ruva, lussekatter äts och ljus tänds. Traditionen är populär inte minst i skolor och förskolor, barn får chansen att klä ut sig till stjärngossar, pepparkaksgubbar och tomtenissar. Själva huvudrollen reserveras dock till ett kön. Något som tål att ifrågasättas.
    Istället för att känna sig hotade av pojkar som vill vara Lucia kan Sveriges rektorer och lärare se det som ett gyllene tillfälle att diskutera vårt dynamiska kulturarv och på ett handfast sätt visa att det inte är farligt att trånga könsroller vidgas. Skolan är en viktig arena för att utmana oreflekterade föreställningar om kön och kultur. Luciafirandet är en mångkulturell mix och ett fantastiskt bevis på hur traditioner formas och omformas.”

    Och så vidare. Bla-bla-bla.

    http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/12/l-t-ven-pojkar-vara-lucia

    Passa på att kommentera under artikeln!

  7. stina Says:

    Johan: Jag frågar mig det samma 😦

  8. Min björnunge Says:

    ”Jag tror han slog huvudet på spiken där. Millimeterrättvisa avseende jämställdhet gäller bara när det är till fördel för kvinnor. Hade du inte förstått det, Sepehr?”

    Det har inget med kön att göra, utan med tradition!

    Rollen som Jesus kan inte sägas vara normbrytande för tjejer på samma sätt som rollen som Lucia är det för killar. Det finns ingen tradition som gör gällande att Jesus måste gestaltas av en kille, utöver en generell tradition av att låta manliga karaktärer gestaltas av manliga skådespelare. Det finns mig veterligen inte ens några sammanhang där Jesus gestaltas med jämna mellanrum. Men rollen som Lucia återkommer varje år och förväntas då spelas av en tjej/kvinna, gärna vacker och med klassiskt feminin utstrålning.

    Därför är det intellektuellt ohederligt av Pär Ström att försöka vända på steken så här.

  9. AV Says:

    Joakim: Om Jesus funnits var han högst sannolik ca 165 cm lång, mörkhårig, mörkare hy, undernärd (gör dig av med allt) och med dåliga tänder, som de flesta andra på den tiden. Frisyren var nog tinningslockar, men i övrigt klippt. Han var ju jude.

    Den reslige, blonde, vite Jesus med långt fladdrande hår har garanterat aldrig funnits.

    En kvinnoroll (t ex Julia i original) har historiskt spelats av män, så varför inte Jesus av en kvinna? Man behöver inte vara en gud för att spela Zeus eller kunna flyga för att spela Ikaros. Teater är att ta på sig en roll.

    Och varför skulle man inte kunna göra en Romeo och Julia med två tjejer. Man skulle väl kunna köra med Romeo och Julian också, så länge man ändå inte är ute på att göra en orginalliknande uppsättning på gammelengelska mm. Man skulle t o m kunna flytta handlingen från Verona till planeten Xkrg i Andromedagalaxen mellan två familjer av arten Xkrgare. Och vilka kön de har är inte gott att veta.

  10. Matte Says:

    Jag tycker traditioner ska få bestå, håller med Johan och Stina.

  11. Ullis Says:

    Självklart hade det blivit protester om en kvinna hade spelat Jesus. Vilket patetiskt gnäll. Ditt martyrskap är väldigt osexigt.

  12. Min björnunge Says:

    ”Om Jesus funnits var han högst sannolik ca 165 cm lång, mörkhårig, mörkare hy, undernärd (gör dig av med allt) och med dåliga tänder, som de flesta andra på den tiden. Frisyren var nog tinningslockar, men i övrigt klippt. Han var ju jude. Den reslige, blonde, vite Jesus med långt fladdrande hår har garanterat aldrig funnits.”

    Det är roligt när folk försöker diskvalificera traditioner genom att påpeka att de inte är rationella =) Som om någon har påstått att Lucia hade svallande blont hår eller att Jesus var identisk med alla de – i och för sig kraftigt varierande – avbildningar av honom som har gjorts genom historien.

    En tradition behöver inte vara rationell. En tradition gör inga historiska sanningsanspråk.

    Det enda en tradition behöver vara sann mot är sig själv.

  13. Andy Says:

    Pär: skriv gärna om Fanny Ambjörnsson den tokan.

    Fanny Ambjörnsson har skrivit en bok om färgen rosa. Så här sa hon under dagens kulturnyheter:
    -Rosa kvinnokläder bekräftar det nedärvda föraktet för kvinnorna. Hoppsan svejsan. Källa på det tack.
    -Rosa är farligt för kvinnor. Wow. Källa på det tack.
    -När män använder rosa kläder gör dom det som statusmarkör. Herregud. Källa?

    Alltid lika skönt med feminister som kämpar hårt för att måla in sig i offerhörnan.

    Kom så ska jag krama dig kära Fanny. Snart blire bättre ska du se.

    Fanny är tydligen genusforkare. Kan vi nu för gott stänga ner universitetens genusforskning? Herregud vad genusforskarna utgår från att kvinnor per automatik är det svagare könet, alltid diskriminerat, utan förmåga att påverka sina egna liv. Denna gång på grund av färgen rosa. Ytterst seriös forskning får man säga. Nobelpris på det?

  14. Olof "Palmhjärta" Palme Says:

    Vid Luciatåget är det en kvinna jag vill se som Lucia, att förvränga seder och traditioner bara för sakens skull är inget som intresserar mig.

  15. kristina Says:

    Mer glädjande nyheter. VI hade även en kvinnlig stjärngosse i vårt lussetåg igår och redan på 80-talet gjorde vi revolution i skolan och en av killarna fick bli lucia. Han hade långt lockigt ljust hårdrockshår.

  16. michael Says:

    Andy.
    Dom enda som har problem med rosa är feminister

  17. John Nilsson Says:

    Johan och Stina,

    Kanske har Michel Foucault med saken att göra? Som Pernilla Ouis säger i dagens OBS i Sveriges Radio P1:

    ”Vi ägnar all vår vetenskapliga energi åt att avslöja diskurser. Vi avslöjar ord och begrepp som aldrig förr. Allt är diskurser – och allt kan reduceras till diskursiva problem. Sociala problem kan intressera många – som diskurser. ”Hur beskrivs missbrukare?” av sociala myndigheter blir alltså ett intressantare problem, än att undersöka hur det är att vara missbrukare. Det är hur problemen förstås av etablissemanget, beskrivningens förpackning, som är relevant för diskursanalysen, inte problematiken i sig. För den verkar helt plötsligt inte riktigt finnas längre.”

    ( http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=503&artikel=4851668 )

    Kanske är det lättare för oss nutidsmänniskor att utmana S:t Lucia’s och Jesu könstillhörighet i denna anda av ”diskursanalys”, snarare än att vi själva låter oss utmanas av deras budskap och självuppoffrande liv i sig? Kanske är vårt intellektuella analyserande mest ett sätt att hålla sådana personligt svåra utmaningar ifrån oss? Eller?

    (Har skrivit mer om OBS uppmärksammande av Foucault här:
    http://www.pellebilling.se/2011/12/corren-kritiserar-genusvetenskapens-ideologiska-fargning/#comment-48327 )

  18. Jocke S Says:

    Hmmm, millimeterrrättvisa åt bara det ena hållet, det vet vi sedan gammalt.
    Men hela ideen att man inte skall kunna byta kön på Lucia, (fast på t.ex. Jesus), emmanerar ur nyfeministiska ideer, eller hur?
    Att det sedan finns teatertraditoner där män spelar kvinnor, och kanske tvärtom, är en helt annan historia.
    Vi lever i kvinnofeminismens jämställdhetstidevarv, nämligen!
    Millimeterrättvisa, åt ena hållet.
    Bättre skippa denna från början, än att tro att man kan kräva millimeterrrätvisa åt andra hållet!

  19. Torstensson Says:

    Klart Sepher ska vara Lucia.

    Var är alla feminister som vill krossa strukturer nu?

    Nej nu lyser dom med sin frånvaro eftersom det handlar om att killar ska inta kvinnliga domäner. Hotas kvinnligheten nu helt plötsligt? Det är för mig ett tydligt, mycket tydligt tecken på att feminister inte vill ”utmana” strukturer när deras kvinnliga privilegier hotas.

    Ungefär som när alla mediefeminister ojar sig över hur jobbigt det är att vara vacker och sminka sig, men nevertheless, när inbjudan till gala och premiär vankas så står de där och utnyttjar sin sexuella makt med smink och långt hår.

    Hyckleri.

    Heja Sepher.

  20. Jocke S Says:

    Här är om ”pojkar som Lucior” på Newmill, Liberala kvinnorförbundet… Helsköna kommentarer! ”Även pojkar kan vara Lucia” …snyft!
    http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/12/l-t-ven-pojkar-vara-lucia#comment-320640

  21. Jack Says:

    Dags att fira lussekärringen, ett ondskefullt kvinnligt monster som härjar mellan lussinatta och jul enligt traditionerna från 1200-talet. Det ska tydligen vara vanligt med troll under denna period…vi får väl se…

  22. Johan Says:

    Ullis:
    Osexigt? Nämen? Härskarteknik anyone? 🙂

  23. ID Says:

    @ Jocke S
    ”Här är om ”pojkar som Lucior” på Newmill, Liberala kvinnorförbundet…”

    Om man vägrar ange några gränser innebär ”liberal” allt eller intet, eller snarare tills allt blir intet (att kasta ut barnet med badvattnet; eller snarare efter?)

    Och varje gång projicerar man sin klantighet och dumhet på patriark, västhatande muslim, ”kulturmarxist” osv..
    Ingen kan väl hata väst lika mycket som västerlänningen själv

    Feminism ÄR lika med nyliberalism (båda vägrar ange gränser och är alltså praktiserad relativism).

    Båda delar samma historia och kommer att dela samma slut

    Det är pinstamt att se hur en del nyliberaler så här i efterhand talar om gränser (solidaritet, omtanke, jämställdhet etc.). De låter ju plöstligt som äkta socialister.

  24. Jack Says:

    Sepehr blir nu Lucia:

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/ifragasatt-for-sitt-kon–men-far-bli-lucia

    Grattis Sepehr och alla elever som antingen röstade på honom eller som gillar demokrati!

  25. ID Says:

    Så nu är vi äntligen där..

    Männen ska nu kräva få vara (som) kvinnor

    Kampen om jämställdhet är i full gång
    Vem ska hinna först med att jämna samhället med marken
    Kvinna eller man?

    Sist var det visst något om Marquis de Sade
    ‘Om männen har haft sin sadist varför ska inte vi kvinnor få ha vår egen’?

  26. Galne Gunnar Says:

    Dina skattepengar går till könsbyten på bestick:

  27. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Ullis

    Bra sagt Ullis, jag håller med. Män ska säga sexiga saker. Annars ska de hålla käft.

    Kvinnor och män ÄR olika. Därför ska självklart bara tjejer och kvinnor ha valfrihet.

  28. Och så var det dags att kommentera Focault igen – Konstruktivismens superstjärna « Aktivarum Says:

    […] Först så säger socialvetenskapens företrädare att godheten skall avslöjas. Sedan förespråkar de en annan godhet som det saknas noll belägg för i verkligheten och som med alla objektiva mått mätt visar de glorifierar svaghet i sig. […]

  29. Torstensson Says:

    Ullis, har du inte förstått att Pär redan har en fru. Den enda han behöver vara sexig inför är sin fru. Inte dig eller någon annan. Det är ungefär det som Joe Rogan säger på scenen till en brud som börjar störa hans komediföreställning, hon säger ”I don´t think you have a girlfriend” när han inte håller med henne . Dvs ingen vill ligga med dig om du säger så ! Joe Rogan ger svar på tal och menar på att kvinnan är förvirrad.

    ”Now this is where you are confused, Im not your boyfriend, I dont need to listen to your yapeting”.

    Samma sak var det med kvinnan härförleden som kallar Pär för apa och tönt. Dvs en härskarteknik som är mycket vanlig för att trycka ner män. Ullis, den jämställda mannen behöver inte andra kvinnors godkännande om han är hetero. Det där är version 1.0 du pratar med.

    Pär är gift, han är redan godkänd. Han kan vara hur osexig som helst inför dig med andra ord.

  30. mickelborg Says:

    Traditioner ska man värna om. Men om de verkligen ska vara livskraftiga måste det också finnas utrymme för förändring. Själv tycker jag att en manlig Lucia är en utmärkt sådan:

    http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article1590391/Sluta-ljuga-om-julen.html

  31. Carl Says:

    Jesus avporträtteras fritt inom olika kulturer. Men tänk er en kvinna på korset, torterad på väg dit, blodig, naken, uppspikad, benen sannolikt sönderslagna. Och att hon tar straffet för hela mänsklighetens synd. Hur tror ni det skulle uppfattas, rent emotionellt? Det är ju uppenbarligen mannens lott att ta straff i alla dess former, det har feminismen tagit fasta på. Ingen verkar se Jesus på korset som direkt stötande på grund av det grova våldsinslaget, den brutala avrättningen. I en modern kyrka borde det bara vara ett kors, en symbol, inte en ikon.

    Och syftet med traditionen Lucia idag är ‘att sprida ljus’, det håller nog alla med om. Detta gör naturligtvis en manlig Lucia lika bra. Är det att föredra? Nej, för helst ska hela tåget bestå av unga vackra kvinnor, det är ju enda anledningen att uthärda detta fåniga upptåg (om det inte bjuds på lussebullar kanske).

  32. Sofia Capel Says:

    Johnny? Det var ju jag som tipsa först!

  33. Viktor Says:

    Vissa skyddar den feminina Luciarollen med att kalla det tradition. Frågan är då vilka traditioner som är värda att skydda?

    Herrklubbar kritiseras ohämmat, trots att dessa sitter på uråldriga traditioner sedan hundratals år tillbaka.

    Traditionellt var OS bara för män, är det något man ska gå tillbaka till?

    Så liksom millimeterrättvisan är även traditioner något som är viktigt på ett håll, verkar det som…

  34. Torstensson Says:

    Fy fan vad kul !

    Jag är verkligen väldigt glad för en del av utvecklingen, att unga killar börjar ställa krav på att få vara Lucia. Vore kul om även äldre machomän gör det. Lite klargörande, för nu kommer feministerna hävda till slut att det är dom som banat vägen för detta, men jag menar på att inget kan bli mer fel. Feministerna vill nog inte detta innerst inne. Ja vissa av dom har ju redan våndat sig över det.

    Märk väl att jag ser det inte som något absolut nödvändigt att knäcka traditioner för sakens skull. Här handlar om betydligt större saker, här handlar det om att män faktiskt får ett sorts upprättande från det som feminismen inte gjort att frigöra mannen från hans roller och då menar jag inte att de andra rollerna är fel.

    Jag är själv hetero, kommer satsa på det som många kallar kärnfamilj men män ska få leva som dom vill och när man ger Lucia-rollen till en kille så utmanar man feminismens mycket tydliga föreställningar med kvinnor som de som ska lyftas fram och män som ej behövande. Luciakillen är med andra ord ett steg i rätt riktning mot att män kan ges politisk status i det postmoderna samhället där manlighet hittills varit väldigt kritiserat och där den politska statusen varit obefintlig. För mig är det jämställdhet 2.0, dvs. en man ska kunna vara lucia och få trampa in på kvinnliga domäner samtidigt som han kan välja hur han vill leva i övrigt. Det omvända har vi sett länge och nu är det männens tur att iträda sig glitter och glamour !

    Det är därför jag gillar detta, för vad feminismen gjort är att klaga över hur män beter sig samtidigt som inga andra riktiga alternativ har getts. Lite som att mannen är ett stereotyp och ond, och att det legat i deras intresse att han fortfarande är stereotyp och ond.

    Med manlig frigörelse så blir det desto svårare för feminister att klaga även på oss som faktiskt fortfarande vill leva enligt det som kallas ”traditionellt”. Först då kan diskussionerna börja handla om vad killar vill, alla vill ju inte leva som jag, och jag har heller inget intresse av att alla gör det. Mycket just på grund av att feminismens hegemoniska förklaringsmodeller och maktställning bygger på att hålla oss män kategoriserade till en enda grupp. Om inte män går att kategorisera längre så faller korthuset ihop.

    Det blir svårare att problematisera mannen när han inte längre kan sägas stå för vissa värden och roller. Det handlar om att få mannen ”politiskt korrekt” och framförallt att få ta del av offerkoftan. När andra avskyr detta begrepp så ser jag värdet av det, jag ser värdet av att ha rätten att klaga och att få strålkastarna på sig och jag ser värdet av att inte vara kategoriserad.

    Förhoppningsvis kan de dataspelande killarna som flyr från verkligheten då lättare få jobb inom t.ex. klädesbutiker etc. D.v.s. det här kan leda till mannens ekonomiska frigörelse inte från kvinnan, utan ifrån föreställningar om hur en man ska vara. Tittar vi utomlands i andra europeiska länder är det mycket mer vanligt att män kan jobba inom klädesbutiker och med mode än i Sverige. Jag hoppas att det sker ett sorts trendbyte nu som kan gynna medelsvensson mannen. Det blir betydligt svårare för alfahannar på NGOS och inom stat och media att kritisera män som då inte längre ens på pappret kan kategoriseras, åtminstone hoppas jag detta.

    Det är därför med glädje som jag läser att Sepher blev Lucia.

  35. Erik Says:

    Statsfeminister och även en hel del politiker ÄLSKAR att styra hur andra människor ska tänka leva och tycka. Istället för att ägna sig åt uppdraget att styra landet och skapa goda förutsättningar för alla och allas frihet.

  36. kristina Says:

    @Viktor. Å tänk. Min farmor fick bara läsa hushållslärarutbildning i Uppsala.Detta är bara två generationer bort och många av dessa lever nu. En förändring kan ta lång tid, eller bara en millisekund. Tankens är snabb…

    @Ullis och Torstensson – ni är ute och slirar lite…

  37. Lasse Says:

    Vad har det för egenvärde eller syfte att en man prompt skall begära att vara lucia ?

    Varför skall man hela tiden envisas med att slå sönder svenska traditioner.

    Varför är det bara vissa traditioner man vill förstöra ?
    (dubbelmoralen står högt i tak)

    Visst kan det vara kul med en manlig lucia om det sker som ironi eller i ett spexigt syfte men förövrigt är det fel att ta bort ursprunget.

    Visst sker det en utveckling inom olika traditioner men när det gäller helgon eller gudar finns det en tydlig gräns. Väljer man att gå över den gränsen förstör man en tradition.

  38. Lasse Says:

    Har en känsla av att man försöker utplåna Svenskens ursprung och traditioner..

    De försöker tvätta bort vårt identitet och stolthet för vårt land.

    Det tråkiga är att man direkt får en stämpel när man skriver som jag gör, en negativ stämpel.

    Jag är fortfarande stolt över att vara både svensk och man, sen struntar jag i vilken obefogad stämpel jag får av ovanstående.

  39. Erik Says:

    Håller med Lasse!

    Varför förstöra fina traditioner? De skadar ingen men om man tar bort dom kommer många troligen att fara illa.
    Traditioner skapar också trygghet identitet och sammanhållning.

    Men en del vill tydligen bara förstöra för andra p.g.a. oklara dimmiga ideologiska skäl.

    Varför tar man så stor hänsyn till en liten minoritets behov att tex inte fira jul och avslutning i kyrkan då den stora majoriteten får lida för detta?

  40. JonasR Says:

    Lasse +1

    När det gäller Luciafirande och liknande så menar jag att det är viktigt att tänka på att det inte är ett skådespel i vanlig mening, utan det är en rit.
    Skillnaden ligger i att ett skådespel sätts upp AV en ensamble, men en rit FÖR en publik. Individualperspektivet får alltså stryka lite på foten för det kollektiva här.

    Detta innebär att de som sätter upp ett skådespel kan mycket väl sätta en man i en kvinnoroll och om jag inte tycker det är smakfullt så behöver jag inte gå och titta. Men de som sätter upp en rit skall inte göra det för att få utlopp för sina egna konstnärliga eller politiska ambitioner, utan de skall göra det för att tillfredsställa åskådarnas förväntningar. I vissa skolor har tydligen eleverna velat ha en kille som lucia, och då är det väl ok även om jag menar att även lärarna och eventuella föräldrar som skall delta också skall ha rätt att vara med och bestämma eftersom det är deras firande också. I de flesta andra fall tror jag nog att åskådarna vill ha en kvinna och om man inte har annan info så bör man utgå från det.

    Firandet tillhör inte de som utför riten; de har endast fått förtroendet att utföra den å publikens vägnar.

  41. Viktor Says:

    Till er som tycker att det är att slå sönder traditioner.

    Nu var ju grabben demokratiskt framröstad att bli lucia. Om majoriteten inte tycker det är ett problem, så är det ingen tradition, utan en upprepning. Inte sant?

  42. Torstensson Says:

    Lasse

    I all välmening.

    Lucia är en skönhetstävling i Sverige, har alltid varit en söt blondin som har ett led av män bakom sig iklädda konformade hattar. Detta börjar redan på dagis, pojkarna går sist i ledet. Jag vill inte att min pojke skulle utstå en sådan förnedring eftersom övriga kontexten i samhället innebär att män inte får stå i framledet. Sätt det i sin kontext.

    Lucia är en tradtion jag absolut vill ha bort överhuvudtaget eftersom jag inte ställer upp på att vara ledgosse åt en tjej som fått rollen pga av sin söthet. Det ligger ju i jämställdisters intresse att få bort sådana traditioner. Av samma anledning är jag emot den kvinnliga sekreteraren som med djup urringning skaffar sig fördelar som den manliga sekreteraren inte kan.

    Slår du upp en tidning inför Lucia så är där bilder på 8 kvinnliga kandidater, alla kvinnor i 2o års åldern som jobbar på UR och Penn och inte har andra drömmar än att resa till USA. Medan en kille som jobbar häcken av sig på ett trist och grått lager inte får någon uppskattning för sitt utseende och knappast någonsin hamnar i en tidning bara genom att vara. Antingen lägger vi ner Lucia helt, eller så kvoterar vi in män som också kan få flärda lite.

    Luciatävlingen är en tradtion som idag bygger på kvinnor inte behöver göra något för att vara populära. Din jämförelse haltar, svenska män är ingen minoritet (även om det finns fler kvinnor) invidimässigt. Vi är däremot en minoritet i politiska sammahang och mycket beror just på att män dissar andra män och sätter kvinnor på en piedestal med ljus i håret. Dvs Lucia. Vill du verkligen ha ett sådant samhälle?

    Det är ganska märkligt att du säger dig vara stolt över att vara svensk samtidigt som siuationen för män är ganska dålig i det land du hyllar.

    Som sagt det är min åsikt.

  43. Torstensson Says:

    Jag är inte en stolt svensk. Det blir jag först när vi har nått jämställdhet för heterosexuella och homosexuella män. Båda dessa ”grupper” är sist i ledet.

    Så här ser det ut.

    1) Heterosexuella kvinnor
    2) Homosexuella kvinnor.
    3)Homosexuella män
    4) Heterosexuella män.

    Vi män är sist ut i alla sammanhang. Det är INTE rättvist.

  44. Torstensson Says:

    3:an och 4:an byter plats med varandra beroende på vad man diskuterar. Men ändå, vi är alltid sist.

  45. Jack Says:

    Torstensson,

    I en tid av krig säger du att orättvisa är förklaringen till mäns underläge. Det är ett väldigt ickekonstruktivt perspektiv. Istället är verkligheten så att kvinnor har få fiender medan män i Sverige har många. Det är alltså inte orättvisa utan numerärer som gör att män är sist ut. Om män skall få det bättre måste antalet jämställdister öka och på högre befattningar.

    Idag kan dock en uttalad jämställdist istället bli beskylld för att varat ex våldtäktsman, trakasserare, pedofil, våldverkare eller mordhotare och en hel samhällsapparat står beredd för att ödelägga livet för oskyldiga män ifall de har fel åsikter. Allt detta har redan hänt vid flera tillfällen. Vänligen beakta att den som anklagar ofta går fri medan en oskyldigt anklagad typiskt lider stora skador. Så är samhället ordnat idag och feminister använder det.

    Jag menar att under cover jämställdister behövs för att kunna nå högre poster och pengar. Falska anklagelser kan annars hinda dig. Feminsterna lever också själva gladeligen i ett sorts verbalpsykotisk tillstånd där det som sägs av dem hålls sant. De har också visat sig inte ha mycket gemensamt mer än att de kallar sig för samma namn, feminister. Antijämställdisterna, de som kallar sig feminister har därför väldigt låg förmåga att urskilja en jämställdist som kallar sig feminist för att kunna få del av skattepengar och för att få avancemang. .

  46. Jocke S Says:

    Ja, så här kan man hålla på. ”Pojkar skall få bli Lucia”, en ovanligt ”öppen” diskussion, även hos vissa feminister.
    Vilket då ger en bild av att ”det finns en jämställdhetsdiskussion som även omfattar skolpojkar”, minsann. Något som naturligtvis inte alls är fallet!
    Det stora problemet för dessa är naturligtvis den omfattande diskrimieringen av pojkar i skolan, både när det gäller betygen och en hel del annat!!!

  47. Lasse Says:

    OT

    http://www.dalademokraten.se/Dalarna/Sex-en-timme-for-tidigt-gav-
    ett-ars-fangelse-/

  48. Lasse Says:

    http://www.dalademokraten.se/Dalarna/Sex-en-timme-for-tidigt-gav-ett-ars-fangelse-/

  49. Emma Says:

    Det är mer okej att en kvinna/tjej bryter ut från sin könsroll och blir med manlig (ok att bära blått som liten, ok att leka med bilar, ok att spela jesus osv). Ibland uppmuntras det t.o.m. att vara mer manlig, t.ex. inom affärsvärlden. Men inte lika ok för en kille att bryta ut från sin könsroll,(bära rosa, leka med dockor, klä ut sig till prinsessa, bli lucia) då kan han bli kallad fjolla/bög eller om han är liten så bestämmer helt enkelt omvärlden att han inte ska få sin önskan uppfylld. Hemskt men sant. Därför bör man diskutera och analysera konsekvenserna av att människor (barn som vuxna) står och stampar bundna av sin könsroll utan att, även om man skulle vilja, få vara en individ med egen vilja. Här är en tydlig frihetsinskränkning som mest drabbar killar/män.

  50. Min björnunge Says:

    Torstensson, du är lika trasig som feminister som bara ser kön överallt. Reagerar du lika negativt när det är en kvinnlig/manlig huvudperson i en film?

    Lucia handlar inte om att tjejer är förmer än killar – Lucia handlar om en tjej som enligt myten var förmer än de flesta människor.

  51. Sofia Capel Says:

    Torstenson och ni som tror att detta är något feminister ställer sig emot: Så vitt jag vet finns det inte en feminist som inte tycker att killar också ska få va Lucia. Detta är en TYPISK feministgrej.

    Pär: blir inte feminister tackade när de kommer med tips?

  52. Min björnunge Says:

    ”Detta är en TYPISK feministgrej.”

    Så är det. Jag har själv feministiska kompisar som har engagerat sig.

  53. Tankar kring Lucia « Trollan's Tankar om stort och smått Says:

    […] som skrivit Genusnytt (suprise!), Newsmill Jenny Sonesson, Christer Magister, och även på en Feminist dagbok så […]

  54. Sven-Erland Says:

    Carin Jämtin menar att vi borde lagstifta om att alla dagis och skolor skall vara tvingade att acceptera en pojke som Lucia – ”i alla fall om han är söt och ser lite gay ut” http://svenerland.wordpress.com/2011/12/13/lucia-ett-kristet-pafund/

  55. Johan2 Says:

    ”Var är alla feminister som vill krossa strukturer nu?”

    Vad jag sett i diskussioner på nätet är alla feminister för att pojkar ska får vara Lucia, däremot har många av jämställdisterna som kommenterat här varit emot, för att inte tala om alla homofoba antifeminister som spytt galla i feministforumet på flashback.

  56. Lasse Says:

    En sak som gör mig förbryllad är kopplingen som vissa gör till homfobi när man värnar svenska traditioner.

    Sverige förefaller frångå alla demokratiska principer (på samtliga plan) och är nu styrt av olika minoritetsgrupper.

    Varför är det ett så enormt fokus på kön hela tiden, de individuella värdegrunderna har helt hamnat i skymundan av de som skriker högst.

  57. Joakim Says:

    @AV
    ”Om Jesus funnits var han högst sannolik ca 165 cm lång, mörkhårig, mörkare hy, undernärd (gör dig av med allt) och med dåliga tänder, som de flesta andra på den tiden.”

    Det är väl klart att man tar den elev som efterliknar Jesus mest? Jag förespråkar inte extreme makeover om du tror det.

    ”Frisyren var nog tinningslockar, men i övrigt klippt. Han var ju jude.”

    Hur kan du vara så säker på att varenda man hade den frisyren? Jesus konverterade ju dessutom från judendomen. I populärkultur har han i alla fall långt hår, så det är ändå förenligt med traditionen.

    ”Den reslige, blonde, vite Jesus med långt fladdrande hår har garanterat aldrig funnits.”

    Jag sa ju att han INTE skulle vara blond? Har du någonsin sett en blond Jesus?

    ”En kvinnoroll (t ex Julia i original) har historiskt spelats av män, så varför inte Jesus av en kvinna?”

    Du pratar om en tid då kvinnor var förtryckta på riktigt, även då på bekostnad av trovärdigheten. Två fel gör inte ett rätt.

    ”Man behöver inte vara en gud för att spela Zeus eller kunna flyga för att spela Ikaros. Teater är att ta på sig en roll.”

    Lycka till med att få tag på en riktig gud till din teaterpjäs! Förresten så var Ikaros en helt vanlig människa som fick ett par vingar av sin far som var uppfinnare. Det är inte särskilt svårt att ”flyga” på en professionell teateruppsättning, men alldeles för högt krav för en skolpjäs. Hur svårt är det att hitta rätt kön till rätt roller?

    ”Och varför skulle man inte kunna göra en Romeo och Julia med två tjejer. Man skulle väl kunna köra med Romeo och Julian också, så länge man ändå inte är ute på att göra en orginalliknande uppsättning på gammelengelska mm. Man skulle t o m kunna flytta handlingen från Verona till planeten Xkrg i Andromedagalaxen mellan två familjer av arten Xkrgare. Och vilka kön de har är inte gott att veta.”

    Nu pratar du om en omskrivning. Du säger ju själv att två tjejer inte kan spela Romeo och Julia i en originaluppsättning. Det skall dock finnas ett bra budskap bakom idén med två tjejer eller två killar, t ex att man skrotar släktfejden och istället skildrar homofobi. Jag har själv aldrig hört talas om just en sådan omskrivning, men däremot finns ju andra teman, som t ex West Side Story, Pocahontas och Lejonkungen 2. Det blir hursomhelst INTE seriöst om det plötsligt inte längre spelar någon roll vilka kön skådespelarna har om rollerna har bestämda kön.

  58. Penumbra Says:

    Frågan har inget med jämställdhet mellan könen att göra utan det faktum att en ung kille är inne på fel spår och på väg att bli transvestit och troligtvis också homosexuell. Samhället borde först avråda honom från hans planer på att vara Lucia och sedan låta honom genomgå en terapi för hjälpa honom hitta rätt till sin manliga identitet.

    Den moderna liberalismens önskan att eliminera könsroller och könsidentitet, för att på det sättet uppnå jämställdhet och någon slags harmoni i samhället håller på att urarta i alltmer bisarra fenomen. Sätter man inte stopp för det nu är man illa ute om några generationer.

    I vilket fall som helst, HBTQ-problematiken har inget med jämställdhet mellan könen att göra. Visserligen är en stor andel av feministerna också homosexuella kvinnor, men det bekräftar bara kopplingen av feminismen med identitetsproblem och psykisk ohälsa.

    Därför tycker jag att den här typen av problem rörande säkerhet i den sexuella identiteten borde lämnas utanför diskussionerna angående jämställdhet mellan könen.

  59. Penumbra Says:

    ”rörande OSÄKERHET i den sexuella identiteten borde lämnas utanför diskussionerna” skulle det stå

  60. Sofia Capel (@sofiacapel) Says:

    ”det faktum att en ung kille är inne på fel spår och på väg att bli transvestit och troligtvis också homosexuell.”

    Jag tror inte du förstår hur rolig du är.

  61. Joakim Says:

    Penumbra, om jag inte visste bättre skulle jag tro att du var här för att spä på fördomarna om oss, i det här fallet göra en halmdocka om att vi vill stoppa den farliga bögmaskoten Tinky Winky. Tänk på att de mest radikala citaten registreras för alltid av feministerna, och sen får vi alla stå till svars för dem.

  62. Penumbra Says:

    Sofia och Joakim,

    Jag trycker inte att frågor kring förvirrad sexuell identitet hör hit, överhuvudtaget. Här handlar det om jämställdhet mellan de TVÅ könen man och kvinna – inte varianter däremellan. Varianter däremellan bör debatteras på någon annan blogg.

  63. Joakim Says:

    @Penumbra
    Det är ju du som går in på detta sidospår, ingen annan. Det räcker med att du läser rubriken så ser du att det handlar om jämställdhet mellan de två könen. Hur kan det vara så mansdiskriminerande att en kvinnlig Jesus accepteras mer än en manlig Lucia? Håller du inte ens med om att det är hyckleri?

    För övrigt kan jag inte annat än beklaga jag att du vill investera våra skattemedel på något som inte alls behöver ligga till last för välfärden eftersom du inte kan respektera att vissa människor är födda i fel kön eller attraheras av samma kön. Har man väl insett att man är ett sådant ”fall” är man knappast förvirrad, det är man bara innan man riktigt har kommit ut ur garderoben. Du å andra sidan verkar hålla med queerteoretikerna om att sexuell läggning är en social konstruktion istället för hormoner som varierar individuellt hos oss alla. Illustrerad Vetenskap tog upp det i något nummer som jag har glömt bort: Det kanske går att ändra dessa hormoner hos homosexuella avelsbaggar, bland annat genom tillskott av testosteron. Som liberal tycker jag absolut att den möjligheten även skall erbjudas intresserade HBT-människor, men om du vill tvångs-”vårda” dem har du en synnerligen skrämmande människosyn.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: