Italien avskaffar sex års mansdiskriminering

by

Se här en glädjande nyhet. Efter Silvio Berlusconis avgång som premiärminister kommer ett upprörande matriarkalt inslag i den italienska lagstiftningen att avskaffas. En stor mansdiskriminering tas bort.

Det har med saneringen av statsfinanserna att göra. Hittills har pensionsåldern varit 60 år för kvinnor, men 66 år för män. Kvinnor får alltså sex år mer än män för att njuta sitt otium (därutöver tillkommer kvinnors högre medelllivslängd).

Nu ska dock pensionsåldern jämställas. På sju års sikt ska den bli helt jämställd, så att kvinnor måste utföra ett fullt manligt arbetsliv. Härligt för en jämställdist att höra.

Tänk att det ska krävas en superkris för att en så uppenbar orättvisa som denna ska åtgärdas.

Läs mer här. Tack för tipset, Ann-Mari på Ann-Maris blogg.

För övrigt 1: Den nya antijämställdistiska myten om att vårdpersonal tycker att misshandlade kvinnor får skylla sig själva fortsätter att spridas. Som väntat. Nu skriver tre representanter för Centerkvinnorna en debattartikel på SvD Brännpunkt där de upprepar den felaktighet som bland annat avslöjats i GenusNytt.

För övrigt 2: Detta mejl fick jag från Ulf:

Hej Pär,

Det här är väl inte förslag till ett inlägg direkt, men ändå.

Statens Medieråd har gjort en översikt av forskningen kring våldsamma datorspel och ungdomars aggressivitet.

http://www.statensmedierad.se/Kunskap/Datorspel/Ny-forskningsoversikt-om-valdsamma-datorspel/

Här är ett utdrag ur rapporten:

”Under arbetet med forskningsöversikten visade det sig emellertid att delar av det sammanställda materialet lider av så allvarliga metodologiska brister, icke-transparenta resultatredovisningar och logiska felslut att begreppet vetenskaplig forskning inte längre kan sägas vara en korrekt beskrivning av dessa studier i sin helhet.”

Hårda ord… Man önskar att liknande granskningar skulle göras även inom andra områden.😉

Mvh,
Ulf

26 svar to “Italien avskaffar sex års mansdiskriminering”

  1. Ivar J Says:

    Du menar inte ”otium”?

  2. ParStrom Says:

    Tack Ivar J, jag har rättat.

  3. Sara Says:

    ”Under arbetet med forskningsöversikten visade det sig emellertid att delar av det sammanställda materialet lider av så allvarliga metodologiska brister, icke-transparenta resultatredovisningar och logiska felslut att begreppet vetenskaplig forskning inte längre kan sägas vara en korrekt beskrivning av dessa studier i sin helhet.”

    Typ som din bok, ”Sex feministiska myter” då, eller?

  4. Jack Says:

    Eftersom kvinnor lever längre borde de pensionera sig senare också. I Sverge 5 år senare, i italien 6 år. Kvinnor i italien borde alltså behöva jobba 12 år (!) längre än tidigare för att göra rätt för sig. Där kan vi tala om en kollektiv skuld!

  5. Jack Says:

    En kvinna hade i snitt 24 års pension medan en man bara 11år i italien. Vänligen beakta hur mycket pengar det rör sig om och hur det påverkar samhället, all den dagdrivande shopping, vilken mentalitet sätter det på kvinnor?

    Västerländska samhällen är byggda för underbara rödmatte-liv för kvinnor och helveten för män. Kvinnor som klagar har bara ingen aning, eller snarare, de bryr sig inte om hur det förhåller sig för män men de vet att de får grejer genom att klaga! Mera! Det är också därför kvinnorörelsen är så stor, de har märkt att de får pengar genom att klaga, till skillnad från män som i exakt samma situation endast får skit.

  6. Matte Says:

    @Sara

    Utveckla gärna dina argument för att myterna inte är myter.

  7. Medborgare X Says:

    Det finns många länder där kvinnor glider fram på denna typ av pensionsräkmacka, som till största del är betald med skattemedel från män. Tänk att man aldrig hör feminister beklaga sig över den typen av orättvisor!

  8. Jocke S Says:

    Vad jag vet så var det tidigare så även i sverige, att män hade högre pensionsålder. Och är fortfarande i diverse länder. Och som påpekats, när det skall mässas om pensioner:
    Även vid samma ålder för könen, så har kvinnor betald pension i snitt 4-5 år mer, bara i Sverige!
    Man kunde höja kvinnors pensionålder med ett par år i alla fall. Att kvinnor arbetar är ju även en ”frigörelse från kvinnoförtryck” eller hur?
    Plus att de ofta ärver mannens hopskrapade förmögenhet. Borde gå främst till barnen genom lagstiftning enligt min mening.

  9. Backlash Says:

    Fast kvinnorna på bilden lär ju inte få uppleva pensionen förrän 2050 nånting.

    Centerkvinnorna som skrev i SvD får sina fiskar varma i kommentarsfältet.

  10. Lasse Says:

    One small step for italy, a giant leap for mens right.

    ********************************

    Vad beträffar centerkvinnorna upphör det aldrig att förvåna mig vilken slagsida det är på den Svenska lobbyismen gällande kvinno och mansfrågor.

    Vi lever inte längre i ett samhälle där man behöver en uppsjö av fackföreningar för kvinnor ?

    Är det rättvist och jämlikhet när vi har ca: 400 organisationer (huvuddelen skattefinansierad) som arbetar för kvinnofrågor och ca: 20 som arbetar för mansfrågor ?

    Varför måste feministerna alltid indirekt och direkt könssegregera organisationer som säger sig arbeta för rättvisa och jämställdhet ?

    Varför finns det överhuvudtaget kvinnoorganisationer inom ett parti i Sverige år 2011 ?

    Varför får feministerna sådant enormt (allt) utrymme i media ?

  11. Torstensson Says:

    Tittar vi på bilden ur ett feministiskt perspektiv så ser vi två kvinnor som har ett förhållande och har bra jobb och kan shopa mycket utan att behöva gifta sig med män.Män är onödiga. Fler kvinnor ska kunna leva såhär och därför ska kvinnor curlas.

    Det finns ett annat feministiskt perspektiv på bilden, nämligen att kvinnorna är väninnor, singlar men har bra jobb och därmed kan handla dyra saker. Män är onödiga. Fler kvinnor ska kunna leva så här och därför ska kvinnor curlas.

    Sen har vi det allra vanligaste perspektivet, det mest sannolika. Nämligen att de två kvinnorna på bilden är väninnor, dom kan vara utbildade och är ihop med varsin man som tjänar mer pengar än dom själva. Alternativt dejat flera killar åt gången som alla tjänar mer pengar än dom själva. Dvs dom vill inte gifta ner sig, dom gifter upp sig och behöver inte satsa lika mycket på karriären som män eftersom dom helt enkelt låter män göra det istället. De utyttjar helt enkelt sin sexuella makt över män och är inte intresserade av att leva vidare jämställt med en man i sin egen ålder eller som matchar deras egna lön. Oavsett om de är utbildade eller ej så är deras partner statistiskt sett inte den där jämställda mannen som har samma lön som henne, samma intressen som henne, och han vill inte stanna hemma med barnen.

    Vilka effekter får det sedan för samhället kan ju en 5-åring räkna ut.

    @Jack

    Även om vi inte ska generalisera, men jag förstår din synpunkt, dock ska sägas att även om de curlas i Italien och att TV-branchen där diskriminerar män och premierar vackra kvinnor nästan uteslutande så väljer jag hellre en italienska än en svenska. För du får andra saker som inte är så vanligt hos svenska kvinnor. Charm och det som jag uppfattar som feminint. Jag vänder mig mot tanken att alla kvinnor i ett jämställdistiskt samhälle måste bete sig och se ut som män. Jag är inte säker på var jämställdismen står i den saken. En kvinna kan vara feminin utan att vara shopgalen och söndercurlad. Ibland tycker jag det är tabu att säga detta. Jag stör mig inte på att kvinnor behandlas som prinsessor. Jag stör mig bara på det när staten och andra män är ridderliga mot kvinnor som de inte får samma sak tillbaka av. Det är betydligt vanligare att en italiensk kvinna är ridderlig mot en man än att en svensk kvinna är det.

    Men jag noterar avskyn mot Italien på bloggen, tråkigt tycker jag. Det finns positiva sidor med det landet också. Berlusconi står för det negativa,homofobin är utbredd, men att börja ifrågasätta italienska kvinnors mentalitet utan att väga det mot fördelarna anser jag är orättvist. Det finns inget system som är perfekt. Svenska kvinnor är lika köpgalna som italienska. Möjligt att de italienska kan utnyttja den tiden mer.

  12. Torstensson Says:

    Jag tycker att det är helt okej att behandla kvinnor som prinsessor som sagt men jag måste förtydliga detta.

    Bara om det är en kvinna som betyder något för mig. Som min moder och min tjej. Dessa kvinnor curlar jag och det tycker jag om. Dom är mina prinsessor.

    Staten däremot ska inte behandla alla kvinnor som prinsessor, andra män ska inte vara mer ridderliga mot en okänd kvinna än vad de är mot en annan okänd man. Jag gör mitt bästa för att vara ridderlig mot andra män. Jag kramar mina manliga vänner när jag hälsar på dom samtidigt är jag medveten om att alla män inte vill prata om djupa saker, vilket jag mer än gärna gör. Män är , kanske inte lika mycket, men också väldigt mottagliga för beröringar. Om en okänd man kommer fram till mig och vill ha hjälp med att beställa en tågbiljett (som igår) så har jag inga problem att ta honom lätt på axeln och säga ”javisst ska jag hjälpa dig ”. När jag gör detta så reagerar dessa män INTE med att slå ner mig, tvärtom så verkar dom bli smickrade av att jag rör vid dom. Som sagt män måste behandla andra män bättre, man kan göra det på olika sätt och det här är mitt sätt. Vilka effekter det får på samhället vet jag inte, men jag vill att män ska förstå att vara för att du fjäskar för en kvinna betyder inte att hon kommer ligga med dig. Det går tex att styra sig själv i olika situationer även om det är jobbigt. Om en otroligt sexig kvinna kommer gående och upptar hela ljudrummet med sina stövlar( som Pär så roligt uttryckte det) så är det ett mindre inombordsligt krig att välja att INTE titta åt det hållet. Jag klarar av det kriget, jag vinner det och fortsätter läsa tidningen. Men tyvärr finns det massor av män som hellre väljer att titta på den klack-smattrande kvinnan än att diskutera med mannen som sitter bredvid.

  13. kolli Says:

    För det är ju det värsta som hänt och gjorts under Berlusconis tid, han är ju annars väldigt jämställd när det gäller kvinnor och kvinnor i Italien framställs ju inte alls enbart som objekt (titta på italiensk tv)…?
    Berlusconi är den största mansgrisen i hela världen.
    Sen undrar jag om kvinnorna som går i pension tidigare får jobba längre? Det kan ju faktiskt vara förödande ekonomiskt annars? Min mamma har inte råd att gå i pension vid 65 och behöver jobba längre för annars har hon inte råd att leva, hur funkar det där, någon som vet?

  14. Lena Says:

    Torstensson:

    ”Charm och det som jag uppfattar som feminint. Jag vänder mig mot tanken att alla kvinnor i ett jämställdistiskt samhälle måste bete sig och se ut som män.”

    Allvarligt talat kan inte du kasta iväg dina idiotiska ointelligenta förklaringar, av den svenska kvinnan! Bli åtminstone charmig och manlig själv, före du skyller kvinnor för att inte äga de egenskaperna. Springa på gayklubb som du tydligen har som intresse är inte manligt heller.

  15. PO Says:

    Lena säger: 15 december 2011 kl. 19:17 till Torstensson:

    ”Charm och det som jag uppfattar som feminint. Jag vänder mig mot tanken att alla kvinnor i ett jämställdistiskt samhälle måste bete sig och se ut som män.”

    Eh, Lena, du vill inte att *alla* kvinnor ska bete sig och se ut som män.

    Hur stor andel tycker du är lagom?

  16. Lena Says:

    PO:

    Pojkvän till Torstensson?

    Jag vet att det blev ett syftningsfel i den meningen. Trior även du är klok nog att uppfatta det. Men jag orkade inte bry mig. Då jag ändå tror att merparten förstod vad jag menade. Torstensson anklagade ju alla svenska kvinnor för att sakna charm och femininet.

    Bara det är oerhört korkat, då han omöjligt kan ha träffat alla Sveriges kvinnor! Problemet är nog snarare att de som fäller de yttrandena ofta är osäkra i sin egen manlighet.

    Om ni ”jämställdister”dessutom säger er avsky manliga generaliseringar, så är det inte smart att kasta ut er likadana själva!

  17. Lena Says:

    PO:

    Stycket du citerade var dessutom Torstenssons kommentar! Så det blev nog lite fel.

  18. PO Says:

    Lena, förlåt.

    Jag blandade ihop vem som skrivit vad.

  19. Joakim Says:

    ”Eftersom kvinnor lever längre borde de pensionera sig senare också. I Sverge 5 år senare, i italien 6 år. Kvinnor i italien borde alltså behöva jobba 12 år (!) längre än tidigare för att göra rätt för sig. Där kan vi tala om en kollektiv skuld!”

    Är det någon som vet exakt varför kvinnor lever längre? Har det med biologiska orsaker att göra eller lever de generellt ett hälsosammare liv? En mycket avgörande fråga för ovanstående argument som jag själv är alldeles för oinsatt i.

  20. Torstensson Says:

    ”Allvarligt talat kan inte du kasta iväg dina idiotiska ointelligenta förklaringar, av den svenska kvinnan! Bli åtminstone charmig och manlig själv, före du skyller kvinnor för att inte äga de egenskaperna. Springa på gayklubb som du tydligen har som intresse är inte manligt heller.”

    Haha. Vilken vrede. Att gå på gayklubb är inget jag skäms för. Har varit på sådana en hel del. Det är en stämning jag gillar.

    Det där är helkul. Det betyder inte att jag har sex med dessa män. Jag gillar uppmärksamheten jag får där och stämningen. Sen finns det ju olika stämningar såklart. Jag behöver inte bli manlig eller charmig för dig, inte det minsta. Jag är redan godkänd av en kvinna och behöver inte din OK-stämpel till något alls. Det är liksom inte som att jag bryr mig vad andra kvinnor anser om min manlighet.

    Du får jättegärna tycka att jag är osäker i min manlighet. Faktum är att jag gillar att du sa det för då kan jag få tillfälle att säga att jag struntar i vad du anser om mig. Hoppas du stör dig.

    Jag har även sagt att om ajg får en son så hoppas jag att han skaffar pojkvän. Då slipper han sådana som dig som har krav på manlighet men samtidigt fräser när killar har krav på kvinnlighet.

    /Torstensson, hetero with a gay spirit.

  21. Hjalmar Says:

    @torstensson
    1-0 till dig…🙂
    ”hetero with a gay spirit” Mycket bra uttryck!

    På svenska får man tydligen bara vara pk… Avvikare blir jagade av feminister med ‘pk-blåslampa’, eller av deras servila fotfolk.

  22. Lena Says:

    Torstensson:

    ”Haha. Vilken vrede. Att gå på gayklubb är inget jag skäms för. Har varit på sådana en hel del. Det är en stämning jag gillar.”

    Då har du inte sett mig arg om du anser att det där var vrede. Det handlade dessutom inte endast om mig. Utan du talade ner ALLA svenska kvinnor generellt! Du talade ner kvinnors femininet samtidigt som du själv inte uppträder speciellt traditionellt manligt genom att springa på gay klubb. Sedan om du har det intresset har mindre betydelse. Det är dubbelmoralen och hyckleriet bland folk som är störande.

    Har tanken någonsin slagit dig att du även talar ner andras fruar, systrar, sambos och flickvänner? T ex dem som dina vänner på den här bloggen har i Sverige med just svenska kvinnor!? Du missade kanske den detaljen då du var så fullt upptagen med att skryta om din utländska flickvän vars man springer på gayklubb.

    ”Jag behöver inte bli manlig eller charmig för dig, inte det minsta.”

    Det handlade som sagt inte om dig! Eller endast mig som svensk kvinna. Utan din falska generaliseringar kring alla svenska kvinnor! Sedan struntar jag fullständigt i om just du springer på gayklubb. Kom bara inte samtidigt och klanka ner på att alla kvinnor inte står vid spisen och rör i grytorna när män springer på gayklubb.

    ”Jag har även sagt att om ajg får en son så hoppas jag att han skaffar pojkvän.”

    Stackarn. Ja pappa lär göra han till en flicka på en gång.

    ”Då slipper han sådana som dig som har krav på manlighet men samtidigt fräser när killar har krav på kvinnlighet.”

    Som sagt dina ointelligenta uttalanden visar bara på en massa fördomar om människor du aldrig träffat. Du känner inte mig, så du har ingen aning om mina uttalade krav. Det är bara patetiskt med män som sitter här på GenusNytt och kräks på kvinnor samtidigt som ni är gifta. Stackars era fruar!

  23. lastkaj Says:

    Heja Lena, Torstenssons kommentarer är obegripliga, hoppas han inte får en son.

  24. Kim Jong Says:

    Verklig jämställdhet är det feminismen fruktar mest. Feminism är något helt annat än lika rätt och skyldigheter för könen och nästan så lång bort från jämställdhet som man kan komma.

  25. Sigvard Says:

    Mary Wallstonecraft-suffragetterna-feministerna började sin bana i kamp mot ett mer eller mindre omedvetet patriarkat.

    När man gör revolution tar man ibland till i överkant – allt i övernsstämmelse med Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770- 1831) och hans Tes-Antites och sedan förhoppningsvis Syntes.

    Man kan säga att Pär Ström redan är framme vid Syntesen.

    Men där är inte feministerna, än.

  26. Allvarlig mansdiskriminering i Ryssland kanske avskaffas « GenusNytt Says:

    […] bloggade jag om att Italien ska ändra pensionsåldern så att kvinnor kommer att tvingas utföra ett fullt […]

Kommentera

