Många arbetslösa kvinnor vill förbli arbetslösa

by

En undersökning i Danmark visar att en stor del av de arbetslösa kvinnorna inte är intresserade av att komma ur sin arbetslöshet. De vill inte ha något jobb.

Närmare bestämt var det 34 procent av kvinnorna i undersökningen som hade den inställningen. Bland män var det 6 procent. Män var alltså nästan sex gånger så intresserade av att få ett arbete.

En annan siffra från samma undersökning: Hälften av kvinnorna uppger att de inte har sökt något arbete de senaste fyra veckorna, och de säger att de inte är beredda att börja jobba inom två veckor. Därmed anses de inte stå till arbetsmarknadens förfogande. Bland männen var det bara var sjunde som gav samma svar.

Det är en stor undersökning, 15.000 personer har tillfrågats. Alla hör till den så kallade matchningsgrupp 1, som ligger väl till för att få ett jobb. De har inte några fysiska eller psykiska sjukdomar som utgör hinder för arbete. De är fit for fight.

Den artikel i den danska tidningen Politiken som skriver om detta avslutar med följande:

”Enligt Dansk Arbejdsfivareforening visar siffrorna att det inte lönar sig att arbeta jämfört med att gå hemma med barnen”.

Det här är intressant. Vad säger det om danska kvinnors värderingar och sätt att prioritera i livet? Kan informationen tillämpas på svenska förhållanden, och vad säger den i så fall?

Förutom den nämnda artikeln kan du läsa om den aktuella undersökningen på Danskt Mansforum – här. Där står det bland annat:

”Här ligger en del av förklaringen till att kvinnor inte utgör hälften av företagsledningen i danska företag”

Efter artikeln på Danskt Mansforum finns en mycket intressant diskussion bland kommentarerna – rekommenderas.

Tack för tipset, J.

24 svar to “Många arbetslösa kvinnor vill förbli arbetslösa”

  1. Bengt Says:

    Tja, om man vill vara lite elak..😉
    En man utan arbete är INTE attraktiv på relationsmarknaden medan detsamma inte gäller för kvinnor…
    :-O

  2. Ivar J Says:

    OT: Hörde på Vetenskapsradion i P1 imorse att kvinnor dröjer längre med att åka till sjukhus vid hjärtinfarkt än män. När män dröjer med att söka läkare brukar det väl heta att de inte sköter sin hälsa lika bra som kvinnor och att det är en av anledningarna att män dör tidigare. Män får skylla sig själv.

    I detta fall tycks dock det vara kvinnorna som dröjer. Och vad är anledningen?

    ”–Många kvinnor vill städa hemmet, duscha och tvätta håret innan de beger sig till sjukhuset, säger Catrin Henriksson…”

    Tja, vad ska man säga?

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4861769

  3. barfota Says:

    Den Danska undersökningen kan nog stämma, bara i mitt lilla begränsade umgänge känner jag några stycken kvinnor som resonerar på samma sätt. Ibland har jag frågat dem vem de har tänk sig skall försörja dem och får inget eller en axelryckning till svar.

  4. Lavazza Says:

    Detta stämmer väl rätt väl med Hjernevasks konstaterande att ju rikare och mer jämställt ett land är, desto större är kvinnors chanser att kunna göra det som de verkligen vill, det vill säga att bete sig traditionellt kvinnligt och undvika att behöva kämpa på manliga arenor.

  5. Tommy Says:

    Jobba är ett nödvändigt ont så om de kan slippa gör de helt rätt. Vårt samhälle är rätt sjukt som kräver att alla arbetar hela tiden. Lyssna lite på filosofiska rummet och ”meningen med arbetet”. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=793&artikel=4841096

  6. Ulf Says:

    Här känner jag mig manad att lyfta fram en kvinna som inte tycks ha några större attitydproblem: Corrinne Yu.

    Det finns inte många tjejer i programmerarbranschen, men det här är en programmerare i de högre sfärerna. En pionjär inom 3D-grafik. Tidigare prisbelönt kärnfysiker, programmerare på rymdfärjan, m.m.

    Lyssnar man på den här intervjun, slås man av att det är så här det brukar låta när de allra främsta berättar om hur de kom in i industrin. De har varit ”galna” från början, och helt enkelt kastat sig in i olika utmaningar långt innan vi vanliga dödliga ens började förstå att sådant var möjligt. Hon började med FORTRAN och hålkort, så hon måste vara äldre än hon ser ut…

    Fascinerande vilken enorm skillnad det kan vara mellan olika individer.

  7. Mrs G Says:

    Jag är ju inte arbetslös på det där sättet, men hemmafru av egen fri vilja och älskar verkligen mitt liv.
    Jag ställde nyligen upp i en intervju om mig själv som hemmafru och frivilligt utan barm. Artikeln publicerades i Expressens Sköna Söndag igår och jag är själv nöjd med reportaget.
    Jag får fram min åsikt om det livet som vi har valt, min man och jag, på ett bra sätt tycker jag.
    Jag tror att alla människor mår bra när de själv få välja hur de vill leva sitt liv.

    Mrs G http://ifalldayswereholidays.com

  8. Brüno Says:

    Angående Kim Jong Il’s död: Är det inte dags för Gudrun Schyman att påstå att det är dags för en kvinnlig efterträdare? Eller just ja…glömde visst…de är ju ideologiska partners, då klagar man inte

  9. Lasse Says:

    @Bengt

    Tja, om man vill vara lite elak..
    En man utan arbete är INTE attraktiv på relationsmarknaden medan detsamma inte gäller för kvinnor…

    Du är inte elak det är sanningen, har ganska många som blivit singlar i min bekantskapskrets just nu och de flesta hänger på sk.dejtingsajter.

    Den första frågan (hög prio) som brukar komma från många tjejer är:

    Vad jobbar du med ?

    De söker alltså status och pengar.

    Själv struntar jag fullständigt vilket yrke min flickvän har bara hon trivs själv med det hon arbetar med.

  10. Pernilla Says:

    Det verkar finnas två falanger som skriver på den här sidan. Den ena som kritiserar feminismen för att den ”tvingar kvinnor att inte få vara kvinnor” och en annan som kritiserar feminismen för att den svartmålar män och fråntar kvinnor allt ansvar i jämställdhetsdebatten. Som jag ser det är detta två väsensskilda synsätt. Jag tillhör den senare falangen. Jag tycker jämställdhetsdebatten behöver ta ett nytt språng och uppmärksamma att även kvinnor har ansvar för att förändra sitt beteende om de (vi) vill ha jämställdhet. Min mission är inte att vi ”stackars kvinnor” nu tvingas ut på den manliga arenan och får gå emot vår natur. Den artikel som Pär nu har lagt upp om arbetslösa kvinnor ser jag som viktig information för alla som är intresserade av jämställdhet för den visar att kvinnors lägre löner etc. kan förklaras av kvinnors eget beteende och inte av ett förtryckande patriarkat. Vissa här verkar snarare tolka artikeln som ett bevis för vår speciella natur, att vi inte ska behöva tävla på mäns villkor, att vi har ”rätt” att leva på mäns ansträngningar. Alla har förstås rätt att tycka vad de vill men detta är väldigt långt från mina värderingar. Vad tycker ni?

  11. Leif Says:

    @Ivar J
    ””–Många kvinnor vill städa hemmet, duscha och tvätta håret innan de beger sig till sjukhuset, säger Catrin Henriksson…”

    Tja, vad ska man säga?”

    Min gissning är att det är patriarkatets fel.

  12. Jocke S Says:

    det här har naturligtivs ingen haft en aaaning om? Men mycket viktigt det här, verkligen hög tid att problematisera kvinnligt kön.
    Vem gör det, genusforskningen?
    Vad säger feminansminister Anders Borg, finns det risk för smittspridning, redan skedd, eller kom viruset härifrån? Har han frågat sina döttrar, som övertygade honom om feminismens välsignelse, även för arbete och ekonomi?

  13. Jocke S Says:

    Pernilla, det finns säkert många förklaringar, både de du nämner, och en jämställdhetsdebatt som gått över styr, som fjäskar för kvinnor och sparkar på män.
    Politiskt sett är idag den svenska/skandinaviska kvinnan oerhört bortskämd (spoiled på engelska) vilket även är en björntjänst på lång sikt.
    För min del anser jag 6-timmars arbetsdag för alla är framtiden, ännu kortare längre fram. Alltför många män är/tvingas till arbetsnarkomaner, vilket också påverkar.

  14. Katarina Says:

    @ Ivar J. Kan ha fel, men jag tror mig ha läst att symptomen vid hjärtinfarkt för kvinnor kan skilja sig åt från mäns. Kanske de avviker från hur man associerar till en begynnande infarkt och därför dröjer med att åka in. Man kanske tolkar symptomen fel. Har svårt att tro att jag skulle vänta om jag faktiskt förstod att vad jag kände kunde vara en infarkt. Men som sagt, jag kan ha fel…

  15. Ivar J Says:

    @Katarina: Jag är inte expert på området utan länkar bara till en artikel där forskaren bakom resultatet intervjuas.

    Men man kan nog inte avfärda Leifs (11:54) teori..

  16. Hugo Says:

    @Katarina: Så när en kvinna tycker att symptomen för en åkomma inte känns så allvarliga så är det biologi. När en man tycker likadant (om andra åkommor) är han slarvig och får skylla sig själv att han dör tidigare.

  17. Ullis Says:

    Men detta beror ju på
    1 Kvinnor har så fruktansvärt låga löner att det inte lönar sig för dem att arbeta. Män har ju sett till att kvinnoyrken ska styras av samhället istället för dfen fria merknadsekonomin.
    2. Kvinnor är beroende av barnomsorg och åldringsvård (för sina äldre släktingar) för att kunna jobba. Män skiter i om barnen far illa bara dom får göra karriär.

    Ge kvinnor marknadsmässiga löner och barnomsor som fungerar så kommer kvinnor kunna jobba.

  18. Kim Says:

    ”Närmare bestämt var det 34 procent av kvinnorna i undersökningen som hade den inställningen. Bland män var det 6 procent. Män var alltså nästan sex gånger så intresserade av att få ett arbete.”

    Pär, ett tips är att du byter ut den där sista formuleringen. 66 procent av kvinnorna (100 – 34) vill ha jobb medan 94 procent av männen (100 – 6) vill det. Då torde männen vara 42 procent (94 / 66) mer intresserade, inte sex gånger.

    (Det är inom undersökningen sex gånger vanligare att kvinnor är ointresserade av att få jobb än att män är det, men man kan inte bara vända på påståendet.)

    Istället tycker jag att du bättre kan belysa skillnaden genom att påpeka att för varje 10 män som vill jobba vill bara 7 kvinnor det (66 / 94, om vi antar en jämn könsfördelning bland de arbetsföra). Kunde vara ett intressant argument i diskussionen om varför kvinnor är underrepresenterade lite varstans!

  19. Leif Says:

    @Ullis:
    Kan du verifiera dina intressanta teorier på något sätt? Jag är speciellt intresserad av var du jag kan hitta källor till:

    1. att det finns speciella yrken, som kvinnor tvingas arbeta inom
    2. att ”fruktansvärt låga löner” följer kvinnor var de än arbetar
    2. att endast kvinnor är beroende av barnomsorg
    3. att endast kvinnor tar hand om sina äldre släktingar
    4. att alla män ”skiter i sina barn” i sin strävan att göra karriär

  20. Birgitta Says:

    @Ullis
    Jag hoppas att din andra punkt är ironi eller någon dålig form av försök till skämt. Den känns väldigt långt från verkligheten (i alla fall den jag känner igen), barnomsorgen i sverige är välfungerande. Det kan jag kanske inte riktigt säga om äldreomsorgen men det är inte speciellt många som tar hand om sina äldre släktingar idag i Sverige och att män inte bryr sig om sina barn är en direkt förolämpning mot hälften av Sveriges vuxna medborgare.

    Men en sak som jag funderar över i artikeln är om det kan vara så att kvinnorna kanske har svarat ärligare på frågorna än männen. Männen kanske helt enkelt vill vara PK och svara som det förväntas av dem?

  21. Mackan Says:

    Självklart instämmer jag med en sanning. Kvinnor vill inte göra rätt för sig utan fortsätta glida i sin gräddfil och fortsätta hävda diskriminering för att få ännu fler fördelar. Hade kvinnor haft samma arbetsanda som män så skulle jag kunna hållas med om att glastak funnits men så är inte fallet. Som sagt innan, har feminismen bitet sig själva och kvinnorna i svansen. Det glädjer mig.

  22. Katarina Says:

    @ Hugo. Var lästa du in den tolkningen? Försöker du provocera?

  23. Petter Says:

    Ullis. Om det nu är mäns fel att kvinnor får lägre lön så antar jag att den genomsnittligen längre semestern och kortare arbetstiden också är männens förtjänst? Eller är det bara de dåliga delarna av arbetet som beror på patriarkatet?

  24. Backlash Says:

    Typisk att en kvinnlig ‘slacker’ illustreras av en ung vältränad blondin med pigg självsäker blick, hela rena kläder och pushad byst. En illustration av en frivilligt arbetslös man i TV-soffan hade haft stripigt hår, tre dagars skäggstubb, trötta ögon, solkigt linne över en svällande buk och en ölburk i handen.

Kommentera

