Hittad idag: En karl som inte är en mes

by


Idag publicerar Dagens Nyheter en av de vanliga genushysteriska artiklarna med inslag av manshat: ”Mest män som bokar artister till festivalerna” är rubriken. Det handlar alltså om musikfestivaler, och det faktum att det finns en övervikt av manliga artister på de flesta sådana.

Som jag bloggade om här visade det sig, när man i Skåne skrapade lite på ytan i denna fråga, att underlaget (det vill säga bokningsbara artister) bestod till ca 7-8 procent av kvinnor. Alltså 92-93 procent män. Inte så konstigt då att flest män blir bokade, tänker vi som förstår orsak och verkan. Givetvis kan det variera mellan olika regioner, men siffrorna från Skåne ger en indikation om vartåt det lutar.

DN för fram genusfördelningen på musikfestivaler i Sverige som ett stort problem. De hyllar också Ladyfest, en antijämställdistisk ideell organisation som tillämpar mansdiskriminering genom att ge kvinnliga artister positiv särbehandling. Räkmacka för tjejer till en karriär inom musiken.

Men det roliga kommer när den upprörda DN-reportern intervjuar Håkan Karlsson, som är bokare på Emmabodafestivalen. Han ”tar helt avstånd från Ladyfests resonemang” enligt DN. Så här säger Karlsson i artikeln:

”Vi bokar bara bra artister. Nej, vi tänker inte på handikappade och krymplingar eller något annat. Vi bokar det vi tycker om och det som passar. Vi gör en fest för oss själva. Detta intresserar oss inte ett dugg. Ärligt talat, jag undrar vem det är som bryr sig egentligen. Det är inte vårt uppdrag att titta på sång.”

Reportern frågar: ”Så du håller inte med om att ni som arrangörer har ett ansvar?”. Svaret blir:

”Nej, det tycker jag inte. Jag kan ju inte påverka heller. Jag kan inte boka en bunt med skit och sälja 300 biljetter. Det är en konstig app­roach att ha till musiken. Jag respekterar verkligen jämställdhets­ideal, men det är inget jag kan lägga in i mitt arbete och jag är stolt över att jag inte gör det.

Du har skapat dig själv enorma problem om du ska utgå ifrån kön i stället för musik. Kvinnor är inte sämre på något sätt men det finns ett mycket smalare utbud. Bland kvinnliga dj:er finns det knappt några alternativ. Utan tanke på innehåll så kan man boka jämställt. Men om man vill att det ska vara bra så finns det inte 50/50 att tillgå.”

Man häpnar. Han ser att kejsaren är naken – och han säger det högt!

Tänk att det finns svenska män som har sin stolthet, sitt sunda förnuft och sitt mod i behåll! En i alla fall. Det bådar gott inför framtiden.

Läs mer här. Tack för tipset, Tommy, Erik och Roger!

För övrigt:

Det var ett märkligt angrepp på mig i en lokaltidning igår. Se ovan (tack för bilden, Omar). Du kan läsa artikeln här. Först listar journalisten ett antal exempel på att kvinnor är rädda när de går ut. Sedan beskriver han hur orädda han och andra män minsann är när de går ut. Sedan kommer då slutklämmen:

”När jag tänker efter ännu mer har jag ingen dambekant som INTE är rädd för just det. Som lyssnar efter steg bakom sig. Som går med mobilen i handen. Som tar taxi. Som aldrig kan ha kravlöst kul. Det är sådana eftertankar som får mig att fundera kring alla mentala manshaveristers största fobi. Grubbla på Pär Ströms grövsta fasa. Kollektivt. Manligt. Ansvar. Allt mer rimligt.”

Han menar alltså att det krävs ”kollektivt manligt ansvar” för våldsbrott mot kvinnor, och när han tänker den tanken kommer han att tänka på mig.

För den som mot förmodan inte känner till det: Män är det kön som är värst drabbat av våldsbrott.

54 svar to “Hittad idag: En karl som inte är en mes”

  1. Thomas Kronlund Says:

    Likt de flesta av er andra är jag JÄKLIGT trött på dagens tonläge om/mot män som grupp.

    Som t ex Fredrik Reinfeldts miljoner till “våld mot kvinnor”.

    Eller DN:s Sofia Juvel:
    http://www.dn.se/kultur-noje/mest-man-som-bokar-artister-till-festivalerna

    Eller S-kvinnors Carina Hägg:
    http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/20/mycket-terst-r-f-r-reinfeldt-att-bevisa

    Det som nämns ovan är ju bara en droppe i havet, som vi har sett hos allas vår Pär,
    Pelle Billing, Matte Matik med flera.

    Jag har därför tagit mig friheten att ändra lite i texten i en en av våra folkkära visor:

    Melodi “Älgarna demonstrerar!

    ”Vi herrar har samlats här i kväll
    för att prata om hur vi ska göra
    för att få det bättre här i landet.
    Herrarna har ju tidigare (nästan) alltid fått
    bestämma över sig själva men nu har
    vi fått stora problem som vi måste
    ta itu med.”

    Herrarna demonstrerar
    Herrarna har fått nog
    Herrarna vill ha trygghet
    Här vid vårt eget bord

    ”Vi herrar kräver:
    För det första – Totalt förbud mot all misandri i landet!
    För det andra – Stoppa alla antijämställdister!
    Och för det tredje – Fri rätt att kritisera radikalfeminismen
    utan att få skit kastade på oss”

    Herrarna demonstrerar
    Herrarna har fått nog
    Herrarna vill ha trygghet
    Här vid vårt eget bord

    ”Vi herrar vill ha större jämställdhet!
    och vi måste få bort misandrin från dagens
    agenda – Många av våra kamrater har råkat riktigt illa ut i livet!
    Vidare: All smutskastning av mannen måste
    omedelbart upphöra – Vi mår inte bra av det!
    Låt oss enas under parollen:
    FRITT FRAM FÖR RIKTIG JÄMSTÄLDHET!”

    Herrarna demonstrerar
    Herrarna har fått nog
    Herrarna vill ha trygghet
    Här i sin egen skog

  2. ParStrom Says:

    Hehe, tack för den Thomas! Finns det någon jämställdist som kan sjunga in den och lägga ut på Tuben?

  3. ninnitokan Says:

    Pär Ström:
    Se detta påhopp som en komplimang! Att ditt namn poppar upp i huvudet på honom är för att du(dvs vi) vinner mark.

    Och nej, jag är inte rädd när jag är ute, jag går inte med mobilen i hand. Men jag är inte heller feminist och inte blivit skrämd av nutidsfeminismens propaganda. Jag är däremot rädd att något ska hända min son.

  4. Carl Says:

    Finns sannolikt fler kvinnor som upplever trygghet när de är ute på stan tillsammans med sina pojkvänner/män än som känner sig otrygga när de ensamma går genom parken. Så förmågan att hantera våld är ett tveeggat svärd.

    Bra sagt av Håkan där också, affärerna som snackar helt utan någon politiskt korrekt goja. Med tanke på hur många musikarrangemang som går halvdåligt finns naturligtvis inget utrymme för att boka undermåliga artister bara för att de råkar ha f*tta, säger sig självt.

  5. ninnitokan Says:

    Och jag är faktiskt även rädd när min man är ute, även om den risken är mindre än för min son pga ålder. Av mig och min man är det han som en gång råkat illa ut och kom hem med pissande blod från ett spräckt ögonbryn.

  6. Susanna Svensson Says:

    Jag har tre nu vuxna barn. Två pojkar och en flicka. Statestik tösen har aldrig blivit nedslagen på stan. De båda pojkarna har blivit misshandade, rånade och utsatta för hot flera gånger. Den älsta hämnade tom på sjukhus med sprickor i revbenen. Den yngsta har vägrat anmäla de senaste händelserna eftersom att han är rädd för hot från de som misshandlade honom. Det är nog män eller framför allt unga pojkar mellan 13 och 25 som har skäl att vara rädda när de vistas ute på sena kvällar

  7. Silver Levinsky Says:

    Så Jag som man (176 cm, 58Kg) ska alltså ta åt mig,känna skam, och ta kollektivt ansvar för att kvinnor sällan känner sig trygga?
    Går jag på öppen gata en sen natt i stockholm så känner jag mig inte heller särskilt trygg, därför undviker jag helt enkelt sådana platser och situationer.
    Riskerar jag inte att bli nerslagen eller rånad så riskerar jag att en piketsnut trycker upp mig mot väggen och undrar vadfan jag gör där. (antyder att man har glansiga ögon och verkar muntorr).
    Det är alltså rent sunt förnuft att undvika vissa situationer och platser oavsett om man är man eller kvinna.
    Det är sunt förnuft att se sig om och ha mobilen till hands.
    Det är sunt förnuft att tänka sig för innan man kliver in i en taxi osv. (Personligen tar jag alltid regnr och taxi ID innan jag kliver in).
    På vilket förunderligt sätt ska vissa kvinnors bristande sunda förnuft och omdöme ligga mig som man till last?

    Mitt råd till dessa våp är att ersätta fläskis och Svettis med kampsport, sluta skylla på att dom har ”otur då dom tänker” eller manligt ansvar.

  8. Daniel Says:

    när jag en dag förra vintern promenerade på Stockholms gator räknade jag upp 53 personer som rensade takåsarna rena från snö. Som alla vet är det farligt med snö och istappar som faller från taken.

    Av dessa 53 personer var 53 män.

    Vad är det exakt som är jämställt i detta land? Jämställdhet hittar vi bara där det passar kvinnor.

    Kvinnorna skall ta för sig! Kvinnor, greppa tag i en snöskyffel och erövra taken nu!

  9. Backlash Says:

    Var det inte någon undersökning nyligen som visade att över 90% av de unga kvinnor som blivit misshandlade utomhus blivit slagna av andra kvinnor? Varför skulle det vara ett kollektivt manligt problem?

  10. Ulf Says:

    Från DN-artikeln:

    – Robyn är en artist som räknas som kvinnlig akt, men sedan kanske hennes musiker är enbart män. Det kan vara totalt sju personer på scenen, varav sex är män. Som får ta plats. Skulle man ta hänsyn till detta i räkningen eller väga in storleken på de scener de spelar på skulle det bli ännu större skillnad.

    Nu skulle jag bli väldigt överraskad om det inte är så att Robyn väljer sina musiker själv. I alla fall säger hon det:

    Robyn har en roterande skara musiker som hon tar med på turné. Utifrån sett är de en disparat samling. Trummisen Harry Wallin, som känt Robyn sedan hon var fem år gammal, ger först ett rätt drygt och distanserat intryck. Över en öl berättar han att han turnerar i stort sett hela tiden med sina olika band, Hoffmaestro & Chraa och Calle Real, men att Robyn har företräde eftersom det är så rolig musik att spela. Den andra trummisen Tobias Tagesson är mer lågmäld. Han har en solid bakgrund som jazz- och soultrummis och har spelat med bland andra Stephen Simmonds.
    – Visst är de jätteolika? säger Robyn när hon möter upp på baren 8mm efter träningen.
    – Jag väljer folk som har karaktär, som jag kan diskutera med, det är det som är viktigt. Det är inte lika viktigt att de är bra musiker, även om de alltid är det. Vi gör en popkonsert, det viktiga är att de fattar stilen, att de vågar spela enkelt och inte behöver stajla.

    (http://www.magasinetfilter.se/magasin/filter-4-08/robyn.aspx)

    I samma artikel säger hon:

    Längtar du efter att skriva nya låtar?
    – Både ja och nej. Det ska såklart bli jätteroligt att bygga vidare på förra skivan och se hur långt vi kan ta det. Samtidigt är det problematiskt att vara så beroende av andra; att Klas Åhlund, som jag skriver med, ska kunna. Att Andreas Kleerup ska ha tid. Det är superjobbigt att jag inte har alla bitarna själv, att jag inte kan spela något instrument och inte har en egen studio. Jag vet vad jag vill, jag kan skriva låtar och kan branschen – men jag kan inte generera det helt själv. Det finns plats för mycket osäkerhet i det.
    Upplever du att du inte tas på lika mycket allvar på grund av det?
    – Absolut. Jag har gjort fyra album och måste fortfarande övertyga folk att jag faktiskt varit med och skrivit i stort sett varje låt. Är det inte sjukt? Än i dag måste jag försvara mig själv som låtskrivare och kreativ person. Det måste alltid dissekeras exakt vad jag har tillfört när jag skriver med någon. Men det är helt ointressant vem som gjort vad när två killar skrivit tillsammans. Kvinnan ses alltid som en liten fé som svävar in och spritsar sin inspiration över mannens stabila talang.

    Det är lätt att få på sig offerkoftan i alla fall. Jag känner flera musiker, som skriver sin egen musik, har sin egen studio och spelar inte bara ett instrument, utan flera. Det börjar bli alltmer vanligt. Kan man inte det får man nog finna sig i att man inte kan ta full credit för det som skapas. Behöver man låna in andra musiker måste de ju få fullt erkännande för sitt bidrag.

  11. Grodan Boll Says:

    Frågan är vilket som är billigast, bygga om en hel stad eller KBT till alla som tror att skuggorna skall äta upp dem?

  12. AnnanDan Says:

    Klart att en sån tuffing som har tatuerade armar och lyssnar på hårdrock inte är rädd att gå ut eller t.o.m. sova på okända platser.
    Vad han missar är att den verkliga faran inte alltid är relaterad till hur vi uppfattar den.
    Tuffingen borde nog vara orolig i de situationer han beskriver, kvinnor som går ensamma ska vara försiktiga. Men behöver nog inte vara såå rädda.
    Och framför allt. Om vi nu tar på oss ett kollektivt ansvar, vad ska det beslutet leda till? Att vi ännu mindre överfaller kvinnor, vi som aldrig gjort det förut och aldrig tänkt göra det? Man kan inte låta bli mer än att låta bli.
    Headbanging verkar inte vara nyttigt, och antagligen har han har mer bläck i armarna än i pennan.

  13. Lavazza Says:

    Bra kommentar till artikeln:

    Vad ska detta manliga kollektiva ansvar innebära rent praktiskt? Förutom att alla män tydligen ska känna skuld och skam för vad dessa fåtal representanter för den manliga gruppen gör mot kvinnor. Hur löser detta problemet med att kvinnor är omotiverat rädda när de går ute på kvällarna? Ska vi börja tillämpa kollektivt ansvar även för andra godtyckliga grupper, för gärningar som ett fåtal personer som man kan placera i den gruppen gör? Kanske muslimskt kollektivt ansvar för alla självmordsbombare? Kvinnligt kollektivt ansvar för all misshandel och mord på små barn? Systembolagskunders kollektiva ansvar för rattonyktra som kör ihjäl folk? Kan man inte istället tänka sig att vi alla, som medmänniskor, har ett kollektivt ansvar att motarbeta alla typer av våld, när helst vi har möjligheten?

  14. Shastra Says:

    Christoffer Röstlund Jonsson får gärna ta på sig Kollektivt. Manligt. Ansvar. om han vill det. Alla andra som vill vara kollektivismens nyttiga idioter får gärna göra samma sak. Men kleta för i helvete inte på mig något av detta ansvar på mig bara för att jag råkar vara man. Kalla det hellre ”kollektivt ansvar hos självhatande-nyttiga-idiotklubben” eller något sådant, så blir syftningen tydligare.

  15. Jay Says:

    Kvinnor är generellt mer rädda och mer oroliga än vad män är. Jag undrar om det inte är så, att det ligger i deras natur. En man kastar sig gärna in i okända situationer med tanken att ”det här klarar jag” … medan en kvinna tvekar, är rädd, är orolig – och om hon kliver vidare in i en okänd situation är det med tanken ”det här går aldrig”.

    Vi kan ju ta jämförelsen med trafiken, där män generellt sett kör med mindre marginaler (ety de känner sitt fordon väl) medan kvinnor tar ut marginalerna väldigt mycket.

  16. AnnanDan Says:

    Pär hittade två karlar.
    En som inte var en mes, och en som var det.

  17. Daniel Says:

    @Lavazza
    ”Vad ska detta manliga kollektiva ansvar innebära rent praktiskt?”

    Mycket bra fundering.
    Själv så har jag varken slagen eller antastat någon kvinna, ingen i min bekantskapskrets håller på med sådant.
    Skulle det framkomma så är det ingen som jag vill fortsätta umgås med.

    Så då är frågan, vad innebär detta kollektiva ansvar för mig som person?
    Vad är det exakt som den där förvirrade stackarn vill att jag som person ska göra?

    Näe helt ärligt, vilken j*vla idiot vad är det han tror sig åstadkomma..fjant!

  18. Pether Says:

    Kvinnor är rädda ute på nätter endast på grund av feministmedias överhype av att de kommer att bli våldtagna och misshandlade, inte om de kommer bli, utan när. Alla män är ju som sagt våldtäktsmän och kvinnomisshandlare.

  19. Mörker Says:

    Ja, vad menar han man gör när man ”tar” kollektivt ansvar egentligen? Anlägger en raggar-stil eller?

    Varför förklarar han inte den vad det är att ta kollektivt ansvar istället? Innebär det även att kvinnor, eller åtminstone feminister, har kollektivt ansvar för falskanmälningar och oskyldigt dömda?

    Dessutom har han inåthelvete fel i sak. Jag är man, stor och tung. Jag är livrädd när jag rör mig på stan. Jag varken kan eller vill slåss men har ändå flera gånger utsatts för kraftigt våld med tydliga hat-motiv. VArje dag hetsas det mot vita män, gärna medelålders och ”straighta” i alla medier. Detta märks på stan där men helt enkelt är lovligt byte för galningar som vill avreagera sig. Många män undviker ju detta, oftast utan att vara medvetna om det, genom att inte åka kollektivt, och inte gå till vissa uteställen, om de går på krogen alls.

  20. Mörker Says:

    Hatten av för Emmaboda-generalen!

  21. Mats Andersson Says:

    Hatten av!

  22. Matthias Says:

    Kul att du hittade en bild på den där Mikael Karlsson. Jag har så länge undrat hur grabbarna i patriarkatet ser ut. Nu vet jag. Undrar om de tog beslutet att bara boka bra artister i bastun?

    Susanna och ninnitokan – ni gör mig glad.

    För övrigt angående ”Mäns våld mot kvinnor”. Det finns kvinnor som går till kvinnofrid och ljuger om att de är utsatta för våld. Detta tillsammans med den lagstiftning och myndighetsutövning hos exempelvis Soc gör att vissa av oss mycket ansvarstagande och jämställda pappar hamnar i fruktansvärda situationer. För att inte nämna barnen. Jag anser att pengar ska satas på våldsoffer och inte var öronmärkta för ett kön. ”Mäns våld mot kvinnor” är genustvetenskapsretorik. Relationsvåld är det riktiga begreppet som det bör satsas pengar på.

    Jag tar inte på mig något kollektivt ansvar. Däremot kan jag berätta att jag är oerhört rädd för mitt ex som sitter och ljuger på kvinnofrid och på Soc. Reinfelt skyfflar in mer pengar. Problemen tror jag bara kommer öka. Vi som är ärliga ser problemen och lider under dem. De som ljuger och manipulerar utnyttjar systemet, från samhällstoppen och nedåt.

    En stor eloge till Pär som är en modig röst i en övrig tystnad. Stöd Pär!

  23. AnnanDan Says:

    Mörker:
    Tycker du var hjärtlös i ditt val av gravatar. Tänk på att ett helt utsvultet folk gråter sig till sömns nu över sin käre ledare.
    Samtidigt undrar om det blir lite lättare att få uttrycka sina åsikter i PK-media här i Nordvästkorea nu när han är borta.

  24. John Berg Says:

    ”Som jag bloggade om här visade det sig, när man i Skåne skrapade lite på ytan i denna fråga, att underlaget (det vill säga bokningsbara artister) bestod till ca 7-8 procent av kvinnor. Alltså 92-93 procent män. Inte så konstigt då att flest män blir bokade, tänker vi som förstår orsak och verkan. Givetvis kan det variera mellan olika regioner, men siffrorna från Skåne ger en indikation om vartåt det lutar.”

    Manliga artister tycks snarare vara underrepresenterade än överrepresenterade i jämförelse med kvinnliga artister. Dock ska en ”artistbokare” inte ta hänsyn till procentuell fördelning av kvinnor och män utan allena utgå från artisternas kvalité och publikens preferenser.

    ”Som går med mobilen i handen. Som tar taxi. Som aldrig kan ha kravlöst kul.”

    Tjejernas rädsla torde vara ett resultat av feministisk skräckpropaganda. Flertalet fall av kvinnomisshandel och sexualbrott sker i hemmet. Män och inte kvinnor borde utifrån Brå:s brottsstatistik gå med mobilen i handen och föredra taxi framför att åka kollektivt.

  25. Joe Black Says:

    Jag trodde att festivalerna främsta uppgift var att ge publiken de artister de vill se. Men oj oj oj, tänk så fel jag hade.

    Riktigt korkad artikel. Gillar deras förklaring att det ”Uppmuntras fler män att bli musiker på ett tidigt plan, långt innan man ens kommer i närheten av ett skivkontakt. Det måste bli en tidigare förändring på till exempel fritidsgårdar och studieförbund. Där kan vissa tjejer uteslutas. Replokalerna är killarnas domän.”
    Att unga killar blir så uppmuntrade som de säger i artikeln är bara skitsnack. Har polare och bekanta som idag spelar i stora band och inga av dem har blivit direkt uppmuntrade utan har valt det själva, och för att bli så bra musiker har de valt bort många andra intressen.
    Om t ex en tjej i 16-årsåldern just har plockat upp en gitarr så är hon av förklarliga själ inte på samma nivå som killar i samma ålder som kanske har spelat i 4-6 år.
    Tjejer väljer ofta att låta bli att engagera sig i musik så jag ser inte det rimliga att komma och gnälla efteråt och vill ha upprättelse. Inget hindrar tjejer att börja fila på ett instrument i början av tonåren (eller ännu tidigare) precis som manliga musiker och harva på flera år i replokalen/hemstudion. Om man inte gör det så kan man inte heller förvänta sig att det skall finnas några större mängder kvinnliga artister. Kvotering my ass! Börja spela istället brudar så ger det där sig automatiskt så förr eller senare.

    Som sagt, riktigt korkad artikel av DN, att se spelningar könskvoterat är för mig lika främmande som att könskvotera min skivsamling.

  26. MJ Says:

    Det är så förbannat märkligt. Först skrämmer feministerna kvinnor så att de blir osäkra och sedan blir kvinnors osäkerhet ett bevis på att de behöver vara skrämda.

    Jag känner förövrigt flera kvinnor (de flesta kvinnor jag känner) som inte är rädda för att gå hem ensamma eller gå ut med hunden på natten eller liknande. Visst är det intressant att de flesta rädda kvinnor och de räddaste återfinns i feministkretsar?

  27. Är även kvinnor sin egen lyckas smed? Says:

    […] även: Genusnytt tar också upp […]

  28. Musse Pig Says:

    MJ, jämför med ”Bellas vänners” hysteriska flykt i ”Könskriget”.

  29. Jack Says:

    OBS!

    Kollektivt ansvar tas redan och sedan samhällets begynnelse, t ex genom polis och militär.

    När feminister förespeglar att inget kollektivt ansvar tas så ljuger de. I praktiken skulle det handla om en gradfråga i åtgärder. Men vi vi vet att fiendens prat är skilt från verkligheten.

    Många har omedvetet köpt deras lögn att inget kollektivt ansvar tas, även här på GN, visar tyvärr en del ovanstående kommentarer.

    Fienden är en skicklig manipulatör.

    Men lite närmare än att ha ”köpt lögnen” kan man gå. Jag tror nämligen alla här vet att t ex polisen finns. Vad det handlar om är alltså att en del undlåtit att koppla ihop prat med verklighet och att ha anammat och repeterat fiendens fraser. Det bör man undvika så långt det går.

    Även när t ex Pär använder begreppet ”positiv särbehandling” för att kalla det mansdiskriminering ovan så legitimiserar han det en aning genom att prata om det som om det vore något som fanns. Positiv särbehandling finns inte som välrepresenterande begrepp, det är den svarta randen på en zebra. Det kan vara nödvändigt när fienden brukar sina begrepp att ge en avkodning en förklaring vad det egentligen betyder i verkligheten, men man bör själv inte föra in fiendens konstruktioner i diskussionen, om inte diskussionen gäller just fiendens terminologi, vilket jag upplever att Pär ville in på och som bara kanske var tydligt nog beroende på vilken bakgrund man har.

    t ex skull det dock istället kunna stå så här:
    ”Ladyfest, en antijämställdistisk ideell organisation som tillämpar mansdiskriminering genom att neka manliga artister en plats baserat på kön”

    För övrigt tycker jag det antijämställdistiska epitetet börjar sitta som en smäck på antijämställdisterna.

  30. Hugo Says:

    @joe black:”Jag trodde att festivalerna främsta uppgift var att ge publiken de artister de vill se. Men oj oj oj, tänk så fel jag hade.”

    Absolut, du hade helt fel. Genuskampen är nämligen överordnad ALLA andra aktiviteter.

    Det är därför helt logiskt att Genusvetenskapen vill kunna tankekontrollera och Genuscertifiera alla andra institutioner vid universiteten. Genus är ju överordnat tidsfördriv som matematik, fysik, biologi (hu!), teknologi, språk….

  31. Hugo Says:

    @Jack: En reflexion: Om polisen är det sätt varpå kollektivt ansvar för gatuvåld tas, kan man inte då säga att inkvotering av kvinnliga poliser HINDRAR män från att delta i det kollektiva ansvaret?

  32. Jack Says:

    ROKS riksstämman 94
    ”I tio år vi kokat
    nu är grytan färdig
    nu gör vi upp med MAKTEN
    nu gör vi upp med MÄN
    POTENTATERNA skall brinna

    HERRARNA skall försvinna
    dom skall brinna i brasan
    så flagorna flyger”

    Genusnytt en kommentar 2011
    ”Herrarna demonstrerar
    Herrarna har fått nog
    Herrarna vill ha trygghet
    Här vid vårt eget bord”

    En kort analys ger att antijämställdisterna är betydligt mer aggressiva än jämställdisterna. Jämställdisterna vill demonstrera och ha tryggheter, antijämställdisterna vill koka era inälvor, bränna er på bål och de har redan smitt planer för dessa dåd sedan 80-talet (eller längre). Deras text kan tolkas som bildlig snarare än bokstavlig, men andemeningen är densamma. i Sverige dör nu 100 män i förtid varje dag.

  33. Johan Says:

    Klart män har ett kollektivt ansvar. Det tycker jag också. Vi är generellt större, starkare och mer aggressiva så vi har ett ansvar att skydda kvinnor oavsett om det är andra kvinnor eller män som är förövare. Det är min åsikt, den är ärkekonservativ och ogillad av de flesta genusvetare. Hur hänger det ihop?

    Som många har sagt har krönikören fel. Det är möjligt att han och andra män är mindre oroliga men det beror i så fall på att de är irrationella, inte på att de har mindre anledning att vara oroliga, tvärtom. Kanske är det biologisk irrationalitet, män ju en tendens att vara mer riskvilliga än kvinnor.

  34. Jack Says:

    Hugo,

    Bra fråga. Inkvotering av kvinnor istället för män till polis hindrar inte men begränsar män inom den domänen. Det finns förstås mycket annat som skulle kunna göras.

    Vad vi behöver göra är dock att byta kontaktpunkter. Vi ska kräva av kvinnor att för det första föda barn, för det andra att sluta mörda småbarn, sina egna eller andas, en brottslighet dominerad av kvinnor, för det tredje att börja ta sitt kollektiva ansvar gentemot det faktum att de parasiterar på män till den grad att män dör 5 år före dem i snitt och avtvingas miljtonals kronor till dem medan kvinnor går och shoppar eller har offentliga glassarjobb. Det är inte hållbart och inte anständigt någon kvinna.

  35. Sture Says:

    Christoffer har ingen manlig bekant som pratar om att han är rädd för att promenera efter midnatt. Jag går ibland omvägar eller tar taxi om jag är ute efter midnatt och träffar eller vill undvika att träffa folk som är fulla och arga eller oberäkneliga. Herrar, damer, ”pursvenskar”, invandrare, eller blandade grupper. Jag vet att risken är liten att jag ska råka illa ut, men jag undviker ibland hellre den risken än att ta den. Inte varje gång, men det händer.

  36. Ritsurei Says:

    Om man nu är rädd för att vistas ute så är det normala att göra något åt det istället för att vifta med offerkoftan. De som är rädda kanske har skäl att vara det? Det finns ju exempelvis feminismförespråkare som aktivt retat upp samt förnekar rättigheter åt 50% av jordens befolkning. Jag hade nog också varit rädd för att vistas ute om jag hyste sådana åsikter.

  37. Ritsurei Says:

    Johan:

    Vad hände med jämställdheten? Könet är ju en social konstruktion enligt feminismen och således bör kvinnan kunna ta hand om sig själv.🙂

  38. Deniz Tek Says:

    Håkan Karlsson – vilken hjälte! Tänk om fler kunde ta bladet från munnen på det viset.

  39. Anders senior Says:

    Angående Carina Häggs artikel i newsmill

    http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/20/mycket-terst-r-f-r-reinfeldt-att-bevisa

    ”De senaste tio åren har antalet anmälningar av misshandelsbrott mot kvinnor ökat med 34 procent. Ökningen beror dels på att kvinnors benägenhet att anmäla har ökat men det finns även mycket som tyder på att det faktiska våldet mot kvinnor ökar. Mörkertalet beräknas vara mycket stort”

    Detta är ju rent svammel!!
    Trots att anmälningarna ökar är mörkertalet konstant, eller ökande?
    Uppenbarligen går det att beräkna ett mörkertal… Blir det inte ett känt tal då?

    ” Våldtäkt räknas som ett av de värsta brotten mot mänskliga rättigheter men trots detta tas uppemot 90 procent av alla anmälningar om våldtäkt inte ens upp för behandling i domstol”

    Detta tyder mer på att misstanken avskrivs. Falska anklagelser?

    ”Det har skett en ökning av antal anmälda sexualbrott, men endast tre av tio våldtäktsbrott klaras upp där den misstänkte gärningsmannen lagförs”

    Om den misstänkte gärningsmannen inte lagförs betyder det i klartext att han frias från anklagelsen, och därmed inte längre är någon gärningsman över huvud taget…..

    Detta är ju skrämmande hur hon vrider på sanningen…..

  40. Ms Mengele Says:

    Rent generellt tycker jag att våldtäktsbegreppet är urvattnat. Straffen för våldtäkt är dessutom alldeles för höga. Våldtäkt är hemskt men det är hemskare att tex sparka någon på pungen. Sparka en man på pungen är praktiskt taget inte straffbart. Mannens könsorgan skyddas inte av svensk lag.

  41. Göran Says:

    När ska specifikt manliga rädslor tas på allvar? Alla män som våndas när deras fruar och sambos är ute och pippar runt på stan. Detta är ett exempel på manlig rädsla. Är det straffbart? Givetvis inte.

  42. Ritsurei Says:

    Eva Lundgren ville ju reformera våldtäktsbegreppet till att även innefatta en blick från en man. Det som är så tragiskt i det hela är att man inte kan diskutera våldtäktsbegreppet med en Amerikan eftersom ordet ”rape” inte har samma innebörd i Sverige. Det är alltid lika kul att se hur de himlar med ögonen så fort man förklarat den svenska definitionen. Tar jag upp definitionen av samtyckeslagstiftningen skrattar alla så mycket att vi gråter. Beatrice Asks ”lila brev” ger också tårkanalerna samt skrattmusklerna mycket billig träning här.

  43. Johan Says:

    @Ritsurei
    Jag vet inte om kön är en social konstruktion eller inte. Fysiska skillnader är ju biologiska, men aggressivitet tycks det finnas olika bud på. För mig spelar det ingen roll för jag träffar människor som lever här och nu och i vårt segment av historien finns det skillnader mellan män och kvinnor som gör att jag delvis behandlar dem olika (jag är mer fysiskt beskyddande mot kvinnor och söker hellre emotionellt stöd hos kvinnor, även om det givetvis finns individuella skillnader) men jag tycker fortfarande att det är jämställt för att jag tycker vi är lika mycket värda och jag är villig att se människor som individer.

  44. dolf Says:

    Jag har vid ett flertal tillfällen sett hur man förfasar sig över att det är så få av de anmälda våldtäkterna som leder till åtal och fängelsedomar, men bortser från att man redan har ett bortfall på runt 50% (om jag minns rätt från när jag kollade statistik på detta) därför att gärningsmannen är okändt. Jäkligt svårt att åtala en person man inte vet vem det är.

  45. Caroline Says:

    Till er män som verkar ogilla att man kan se saker ur en kvinnas perspektiv ibland. För det kan man också, vi har kommit så långt i vår utveckling som människor. Tack och lov. Precis som vi ibland ser på saker ur mäns perspektiv.

    Förhoppningsvis delar alla strävan mot att vi båda ska vara lika mycket värda. Att kvinnor nu vill ha plats verkar då resultera i (till vissa mäns förtret), ganska givet, att det sker på några mäns bekostnad. Därav kan man behöva ge tjejer inom till exempel musiken en chans att synas. Sen kan man ju fråga om det handlar om att det är män som väljer män, och därmed blir det fler manliga band, just för att det föder sig självt att detta systemet snurrar runt. Eller om det bara handlar om ren kompetens. Men det är som att säga att män är bättre chefer för att det finns fler manliga chefer. Även där kan det handla om system som är utformade på så sätt att fler män når dessa positioner. Där måste man titta på den bakomliggande problematiken. Att det skulle handla om att dåliga kvinnliga artister skulle få chansen tvivlar jag starkt på, det handlar nog snarare om att ge chansen att få fram fler kvinnor som ger fler kvinnor. Sen kommer männen aldrig försvinna i detta, det kommer bara finnas en chans för båda könen att finnas med på musikarenorna.

    Till kommentaren gällande studier på mäns våld mot kvinnor. Där nämns att män också är hotade på stan. Av just andra män ja. Så egentligen är jag ledsen att behöva vara krass, men det är faktamässigt så att män som könsgrupp är överrepresenterade i våldsbrott vare sig det är mot män eller kvinnor. Så därför kanske man behöver se över vad problemtaiken i detta är och varför man då måste utreda vad mäns våld mot kvinnor handlar om. Och då menar jag inte att du som nu är en snäll man som inte använder våld ska ta åt dig, jag beklagar bara att du har andra män i världen som dessvärre brukar våld mot andra.

    Så allt detta handlar om att titta på historien. Män har i alla tider fått mest plats, och nu börjar vi närma oss ett samhälle där alla kan få plats oavsett kön. Vilket jag i alla fall är glad för. Jag förstår att det är fel att peka på att detta är alla mäns fel för det är det inte på något sätt, men det finns dessvärre som i många fall en grupp människor i samhället som uttrycker sig på ett mindre klokt sätt.

  46. Tjej Says:

    Johan verkar vara den enda som har nåt vettigt att säga bland dessa kommentarer

  47. ”Avslöjande: Så skapas en feministisk shitstorm” « GenusNytt Says:

    […] bloggade härom dagen om Håkan Karlsson på Emmabodafestivalen, som sa i en DN-artikel att han struntar […]

  48. Claes-Peter Says:

    Örnsberg alt Aspudden – Har kollat på sajter som Flashback och Avpixlat, men det är bara samma att ”polisen saknar spår”, och inga signalement är publicerade. Christoffer Röstlund Jonsson på tidningen Liljeholmen/Älvsjö vill att man ska ta ansvar – lite svårt när tom signalementet hemlighålls – men hur tar Christoffer Röstlund Jonssons eget ansvar sig uttryck? Rent praktiskt, sådär? Han tycker väl han har gjort sin bit när han angriper Ström. Jag antar att duon i Stockholm som går omkring om nätterna med sina knivar tar intryck och påverkas av det.

    Men någon iver att gripa gärningsmännen uttrycker inte CRJ. Är det inte ett gammalt talesätt, att ”det som är allas ansvar är ingens ansvar”? Genom att smeta ut ansvaret på alla världens män – eller man kanske bara menar etniska svenska män – så har man ju mer eller mindre garanterat att inga åtgärder kommer att vidtas.

    CRJ skryter i sin artikel om att han knallat runt nattetid i olika storstäder världen över. Och ingenting hände. Ja, om man inte begriper att det handlar om risk, om risker som är olika och kan jämföras. Man kan ju möta personer som säger att de kör utan säkerhetsbälte eller cykelhjälm, och ännu har ingenting hänt.

    En arbetskamrat till mig berättade, att en bekant till henne hade kört fel i New York och hamnat i ett slumområde. Och hon uttryckte det ungefär som så, att han hade blivit hejdad – eller frågade han om vägen – och då hade han blivit angripen av ett antal män. Och hon sa att jag vet inte vad dom gjorde med honom, men han blev aldrig riktigt normal igen.

    Jag tillbringade en del tid i slumkvarteren i några USA-städer 1969, men vi hade lokala känningar och rörde oss tillsammans med folk som bodde i området. Det var ju annars lite spänt ibland, som i Memphis när årsdagen av mordet på Martin Luther King inträffade.

    Ja, på tal om det – vet inte om hon spelar ännu, men ett tips vore att ta hit Bonnie Raitt, regerande bluesdrottning. Eller diskriminerar festivalerna efter ålder?

  49. Kvoteringsförespråkare ger Emmabodafestivalen stormen i vattenglaset « Aktivarum Says:

    […] i dramat skedde redan igår när Genusnytt uppmärksammade bandbokaren Håkan Karlssons uttalanden i DN kultur om hur Emmabodafestivalen ser på genuskorrekthet (kvotering) när artister […]

  50. Ritsurei Says:

    Caroline:

    Män har alltid tagit plats, inte glidit in på en räkmacka bara för att de är av ett specifikt kön. De har genom kompetens och erfarenhet byggt upp ett förtroende hos makthavarna/cheferna. Om ni kvinnor vill åtnjuta samma respekt som vissa män gör måste även ni jobba för det om ni någonsin vill bli tagna på allvar.

    Kvotering och könsfascism har helt motsatt effekt.

  51. Gonzo Says:

    Jag tycker att män har ett kollektivt ansvar för våldet och måste ta ett gemensamt kraft tag för att komma till rätta med problemet.

    Nu måste vi män ställa oss upp som en man och ta ansvar för att minska våldet mot den mest utsatta gruppen, nämligen MÄN.

  52. Gonzo Says:

    Media och feministerna göder kvinnors rädsla. Kvinnor SKA vara rädda och behvöa beskydd från ”riktiga karlar”.

    Män vägrar se sig själva som offer. Män blundar för att andra män blir utsatta för våld.
    Man kan kräva att en man ska ”ta det som en karl” och att han ska ”visa att han är en man”.
    Det går inte att kräva att en kvinna ska ”ta det som en kvinna”.

  53. Ritsurei Says:

    Gonzo:

    Logiskt korrekt men knappast verklighetstroget. Män och kvinnor som kommer alltid att utsättas för våld. Vinnaren är den som alltid ligger steget före. Ett bra steg för alla parter är att skaffa sig en bra självkänsla och en självsäkerhet som inte signalerar rädsla.

  54. Tidning chockad – en man som är FEMINIST « GenusNytt Says:

    […] om könet på de artister han bokar (och därför vägrar kvotera in kvinnor, jag bloggade om det här). Det är Metro-krönikören Fridah Jönsson som öser sin galla över Karlsson. Tack för tipset, […]

Kommentera

