Hjälp mig med exempel på stöd till kvinnliga företagare!

by

Som jag nämnde för en tid sedan skriver jag på en bok om könsdiskriminering i Sverige, vilket i praktiken är detsamma som mansdiskriminering.

Nu håller jag på med kapitlet om företagande. Det finns ju mängder med könskodat stöd till kvinnliga företagare: från staten, länsstyrelser, privata företag, EU med mera.

Jag har förstås en del material men har nog missat mycket också, så jag tar gärna emot tips från bloggläsarna på stöd som ges specifikt till kvinnliga företagare. Skriv kommentar eller mejla till par(at)atomer.se

(Hittar någon ett exempel på stöd som bara ges till manliga företagare så är jag lika intresserad av det, för det är lika fel, men jag misstänker att det blir svårt att hitta)

För övrigt 1: Debatten om SCUM fortsätter i Kristianstadsbladet. Nu skriver författaren Pernilla Glaser en artikel med rubriken ”Män är individer, män är del av  förtryck”. Slutklämmen är ”Varje dag som vi inte rasar över de offer som det manliga systemet skördar är en dag av lögn”. Jag kallar det misandri – manshat.

För övrigt 2: Här får du ett boktips inför julen: ”Introduktion till ekofeminism”. Ja, det är precis vad det låter som – antijämställdism sammanslaget med miljörörelse.

För övrigt 3: Aftonbladet fokuserar bara på den kvinna som blir misshandlad av egyptisk polis i denna film, och struntar i den man strax intill som samtidigt blir misshandlad. Att det är två personer som samtidigt blir lika svårt misshandlade syns ännu bättre på denna film på en utländsk nyhetssajt – även där fokuserar man helt på kvinnan, både i rubrik och brödtext. Tack för tipset, Charlie!

 

39 svar to “Hjälp mig med exempel på stöd till kvinnliga företagare!”

  1. ninnitokan Says:

    För övrigt 3:
    Men va fan!
    Jag ser två individer som misshandlas på ett helt vidrigt sätt, jag ser inte en man och en kvinna. Jag ser absolut inte att den ena skulle vara viktigare/värre än den andra. Och va då hennes kläder slits av. Hur viktigt är det i detta sammanhang? En kvinnas påtvingade nakenhet är alltså så viktigt att det är den feta texten, medan misshandlar är den lilla underrubriken.

    Vad är det för fel på vår värld! Och på våra journalister?
    Är det krav på att sakna några skruvar i huvudet för att bli journalist?!

  2. QED Says:

    Tillväxtverket verkar ha en hel del på temat

    http://www.tillvaxtverket.se/kvinnorsforetagande

  3. Mrs G Says:

    Nu har jag lagt upp reportaget från Expressens bilaga Sköna Söndag i min blogg: If all days were holidays, där jag berättar varför jag har valt att vara hemmafru och varför jag tycker att det är viktigt att man gör sina egna val här i livet.

    Mrs G

  4. Tänd ett ljus för mannen Says:

    http://www.kvinnatillkvinna.se/stod-kvinnorattsaktivister-i-konfliktomraden

    …kan man väl säga är en form av företagsverksamhet även om inte syftet direkt är att tjäna pengar.

  5. Forellen Says:

    Den här julkalendern är vidrig: http://svtplay.se/v/2614197/rim_och_reson/lucka_20_har_ligger_jag_och_duger

  6. Ett bidrag Says:

    Google:
    Energi för tjejerwww.umeaenergi.se/Om-Umeaa-Energi/Jobb…/Energi-foer-tjejer.eptCachad – Liknande

    Är du en tjej som är nyfiken på miljö, teknik och energi? I slutet av varje sommar ordnar Umeå Energi den populära kursen Energi för tjejer. Då har du som går ut …

  7. ParStrom Says:

    Tackar för tipsen!

  8. vmm Says:

    För övrigt 3:

    Clinton fördömer nu våldet i Egypten:

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/gatuvald-mot-kvinnor-uppror-egypten_6721543.svd

    ”USA:s utrikesminister Hillary Clinton fördömer i ovanligt hårda ordalag särskilt våldet mot kvinnliga demonstranter.”

    Våld mot män som demonstrerar anser hon förmodligen inte vara okej heller, men hellre det än våld mot kvinnor.

  9. Sam Says:

    Men håll med om att makten i det rådande systemet bygger på en sorts ideal om manlighet, såsom konkurrens och fysiskt styrkeövertag, som kvinnor anses sakna. Detta trots att manlighet kan vara så mycket mer än så, precis som att vara kvinna inte bara handlar om en kvinnlighet där hon är offer, svag och snäll.

  10. Matte Says:

    Blir lite illamående av den helt öppna misandrin.

  11. profanum_vulgus Says:

    Mannen misshandlas dessutom mer. Varför skriver de att polisen sliter av henne kläderna, det är ju helt klart att tröjan lossnar under misshandeln och det enda avsiktliga någon av banditerna gör med tröjan är att försöka svepa den om henne igen.

  12. Ep Says:

    Tips:

    http://www.malmobusiness.com/sv/home/artiklar/utvecklingsprojekt-

    for-kvinnliga-malmoforetagare
    http://www.iuc-skane.se/aktuellt/nytt,-nytt-vi-fortsaetter-fraemja-

    kvinnors-foeretagande!.aspxhttp://www.iuc-skane.se/aktuellt/nytt,-nytt-vi-fortsaetter-fraemja-kvinnors-foeretagande!.aspx

    http://www.malmobusiness.com/sites/default/files/filearchive/iuc_erbjudande_for_kvinnor_som_driver_foretag_i_malmo.pdf

  13. Tobias Karlsson Says:

    Såvitt jag kan se av videon så verkar hennes tröja bli avdragen som en konsekvens av våldet inte medvetet. Det verkar också som att en av soldaterna sedan täcker henne med kläder. För att sedan låta den vidriga misshandeln fortsätta.

    Som sagt innan detta är en vedervärdig misshandel och mordförsök av två individer att folk enbart fokuserar på att den ena av dem var en tjej är ett tydligt exempel på att man anser dem vara mer värda.

  14. Ep Says:

    Tips:

    http://www.malmobusiness.com/sv/home/artiklar/utvecklingsprojekt-for-kvinnliga-malmoforetagare

    http://www.iuc-skane.se/aktuellt/nytt,-nytt-vi-fortsaetter-fraemja-kvinnors-foeretagande!.aspx

    http://www.malmobusiness.com/sites/default/files/filearchive/iuc_erbjudande_for_kvinnor_som_driver_foretag_i_malmo.pdf

  15. David Says:

    @Forellen
    Jag kollade på julkalenderavsnittet. Vidrig jävla könsrasism. Hitler-TV för skattemedel. Resten av mina tankar kring det det bör jag nog inte skriva ner…

  16. Tänd ett ljus för mannen Says:

    http://www.almi.se/Kvinnodriv/Information/

    Tänd ett ljus för mannen

    …och låt det brinna.

  17. Stati Stik Says:

    @Forellen: Kanske slår mamman ihjäl ungarna i nästa avsnitt. Det brukar ju kvinnor göra.

  18. Ep Says:

    http://www.tillvaxtverket.se/huvudmeny/press/nyhetsarkiv/senastenytttillvaxtverket/tiofargstarkaforebildertillfinaliforetagartavling.5.44d90f53133ad39a56f80003248.html

    Syftet med Beautiful Business Award är att lyfta fram inspirerande företagarkvinnor som är förebilder och som driver sina företag på ett hållbart och nytänkande sätt. Under tävlingens fem år har totalt över 6 500 nominerade kvinnor uppmärksammats. I årets tävlingsomgång nominerades 1234 företagare. Arrangörer är PwC, Tillväxtverket och Driftig.nu. Priser delas ut i kategorierna Årets Företagerska, Årets Tjänsteutvecklare och Årets Uppstickare.

  19. Ep Says:

    http://www.tillvaxtverket.se/huvudmeny/insatserfortillvaxt/flerochvaxandeforetag/framjakvinnorsforetagande.4.74f57d0f1283a4f88ff80006481.html

  20. Ep Says:

    http://www.tillvaxtverket.se/huvudmeny/insatserfortillvaxt/regionalutveckling/resurscentraforkvinnor.4.21099e4211fdba8c87b800017797.html

  21. Johan Says:

    Kvinnliga företagsambassadörer är både ett stöd för ambassadörerna och för potentiella kvinnliga företagare. http://www.ambassadorer.se/

  22. David Says:

    @ Stati Stik
    Slår mamman ihjäl barnen i nästa avsnitt så uppfyller SVT kanske kraven på opartiskhet. Sedan har de punkten ”fri från inflytande från politiska krafter” att brottas med också.
    http://svt.se/2.60806/1.707572/vad_ar_public_service

    (men avsnittet är väl att betrakta som konst som vanligt…)

  23. Lundquist Says:

    Tredje världskriget – ett könskrig

    I en inte alltför avlägsen framtid kan jag tänka mig att någon feminstdiktatur lyckas ta fram ett biologiskt vapen som endast angriper människor med y-kromosom. Paranoid eller förutseende?

  24. Mars Says:

    Sam:

    Jag tycker det synsättet är begränsat och diskriminerande. För å ena sidan återspeglas de flesta av orden, som t.ex. konkurrens och styrka, i båda könen. Precis som du säger är rymmer äkta manlighet även annat än dessa ord. Konkurrens och styrka är kopplade till makt och inflytande – inte till könstillhörighet.

    Å andra sidan, vad man inom radikalfeminismen gör är att konsekvent associera sådant som anses som ondska till män och godhet till kvinnor. Det är en ”lek” med ord, men som blivit så vedertagen att många – av känsloskäl – ser det som vedertagen sanning. Senast i raden, vår egen statsminister.

    Som Pär säger – det är inget mindre än manshat, i samma anda som hat emot människogrupper spridits i samhället genom tusentals år.

  25. Niklas Says:

    På det här temat vill jag tipsa om kampanjen ”Stötta manligt företagande”. Den är mycket bra tycker jag!

    Läs mer: http://www.feminetik.se/vildmark/?sub=show&id=10352

  26. Lasse Says:

    http://www.nyforetagarcentrum.org/system/visa.asp?HID=899&FID=853&HSID=14419&ActMenu=16005

    http://www.skanskan.se/article/20100210/SJOBO/702109819/0/nyhetsdygnet/*/kvinnosatsning-lonade-sig

    http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?showResults1889543=true&a=1488471&d=33919

    http://www.utced.se/filer/UtcedSlutrapport.pdf

  27. ParStrom Says:

    Återigen, stort tack för alla tipsen om kvinnors företagande!

  28. Ulf Says:

    Jag såg först nu filmen. Det verkar som om kvinnan blir slagen (närmast) medvetslös rätt snabbt, och att de då börjar släpa bort henne – endast en av poliserna fortsätter misshandeln med sparkar – vidrigt – men de andra tycks ha tappat lusten och skyler över henne istället och en annan polis ställer sig som skydd. Misshandeln av mannen fortsätter dock. Att en av poliserna tar sig för att hoppa jämfota på honom tycker jag är en av de mest upprörande detaljerna, bortsett då från den svenska kommentatorns fullständiga likgiltighet inför våldet riktat mot mannen.

  29. Chattanoga Says:

    Jag tycker att rapporteringen om den Egyptiska misshandeln förtjänar ett eget inlägg.

  30. Ulf Says:

    @Lasse,

    Jag följde några av länkarna, och noterade att man i Sjöbo tycker att det är fel att barnskötare har lägre lön än VA-teknikerna, även om man bestämt att arbetena är ”likvärdiga”.

    Jobben är ju trots allt inte så likvärdiga att barnskötarna kan söka VA-teknikernas jobb… dock skulle det möjligen fungera omvänt.

    Vidare kräver VA-teknikerjobbet en tvåårig högskoleutbildning, medan barnskötare är en gymnasial utbildning, två terminer heltid/halvtid, med endast grundskola som inträdeskrav.

    Hur jobben kan bedömas som likvärdiga förstår jag inte riktigt.

    Dessutom sägs efterfrågan vara stor på VA-tekniker, medan arbetsmarknaden för barnskötare är ”kärv”, med stor konkurrens om de jobb som finns…

    I Gotlands arbetsvärderingssystem sorteras barnskötare in i poänggrupp 250-299, samt poängrupp 300-349. VA-ingenjörer finns i grupp 350-399. Brandmän är i den lägsta gruppen, vilket är märkligt med tanke på de höga fysiska krav och farliga arbetssituationer det handlar om.

  31. Dan Says:

    @ Forellen

    Kan man inte stämma SVT Play för att de lägger ut diskriminerande material om män? Det är ju vidrigt. Kan inte nån skicka liknande teckning om kvinnor till SVT och se om de har lust och lägga ut det på samma sätt?

    Temat kan vara; Mannen säger ”jag får slita hela dagarna för att försörja min fru och mina barn”. Kvinnan säger ”Jag lämmnar barnen på dagis och har hela dagen för mig själva så jag kan lata mig”.

    Det skulle vara lika sjukt och fel som den teckning de har uppe nu men nu är det mannen som är offret.

  32. Dan Says:

    Varför stänger alla dessa radikalfeminister kommentator funktionen för sina sjuka inlägg om SCUM? De vet nog att de då skulle få minst100 fakta, belägg och bevis som tydligt visar varför dessa radikalfeminister är lika sjuka som deras bibel.

  33. Lasse Says:

    @Ulf

    Det förstår inte jag heller.

    Om jag skall vara ärlig har jag inte läst artikeln ordentligt, den kom bara med på en hörn när jag sent igår satt och letade länkar för att hjälpa Pär.

    Som vanligt skall konkurrens sättas ur spel enligt feminismens ideologi.

    Marknadsekonomi skall ersättas med något annat eftersom tillgång och efterfrågan är förbjudet enligt feminism.

    Leker att jag är arga snickarn och säger:

    Det kommer att gå åt helvete för Sverige om feminismen skall styra och vi ser redan exempel inom järnvägen samt flera landsting.

  34. vmm Says:

    Ofta används det här med kvinnliga företagare som argument i den politiska debatten. Senast igår hörde jag någon i riksdagen, från centern, som sa att det är bra att det är lättare nu att starta privata vårdbolag inte minst för att det ger kvinnor möjlighet att driva vårdbolag. Eller som jag har hört att reglerna kring företagande måste förenklas för att man vill ha fler kvinnliga företagare. ”Gör det bättre för företagare, för det skulle gynna kvinnliga företagare” är resonemanget. Män och mäns företagande är politiskt ointressant, om man nu inte ska tala om regler för att förhindra roffande och fusk (tex när det gäller MÄNNEN som äger vårdföretag), då går det alldeles utmärkt att utpeka företagarnas manliga kön. Så jag tror manliga företagare och kvinnliga företagare har olika roller i den politiska debatten.

  35. ninnitokan Says:

    Mrs G:
    Bra artikel! Får jag lov att komma med lite privata tankar och råd?

  36. Mylan Says:

    En bok är på sin plats men om jag varit dig hade jag också sammanfattat bloggen och gett ut i pocketformat. Du behöver bara redigera lite i all text och så är allt klart. Många av kommentarerna kan du säkert använda dig av och plötsligt så har du två böcker..

  37. morey Says:

    blir alldeles matt..stödet till kvinnligt företagande är inget annat än en form av coaching för kvinnor, motsvarigheter för män finns och har alltid funnits, efter som män har ett stort försprång här..

  38. Lasse Says:

    @Morey

    ”motsvarigheter för män finns och har alltid funnits, efter som män har ett stort försprång här.”

    Jaså var vänlig ge ett enda exempel på riktat stöd enbart för män, varit entreprenör i 25 år och jag har fortfarande inte sett röken av något dylikt.

    Sen har du fel, kvinnor erhåller även finansiellt stöd och lokaliteter.

    Läs på innan du sprider falsk propaganda.

  39. PO Says:

    Lasse, var erhåller just kvinnor finansiellt stöd?

Kommentera

