”Hårdast slår julhetsen mot kvinnorna”

by

Jäpp! Där satt den! Jag har väntat på årets variant.

”Hårdast slår julhetsen mot de som tar ansvar där hemma. De tusen detaljerna som ska stämma. Allt som en lyckad julfixarkvinna ska ha koll på. Och hela tiden med ett leende på läpparna, aldrig någonsin ryta till – julstämningen über allés!”

Det är ingen hejd på hur synd det är om kvinnor under julen, enligt journalisten Svante Tidholms krönika på Aftonbladets kvinnosajt Wendela.

Låt mig fortsätta citera Svante Tidholm:

”I själva verket har för de flesta julförberedelser pågått flera månader. Det börjar med det sociala: vilka ska fira jul med vilka? Kvinnor runt om i landet ringer och mejlar över generationsgränser, kompromissar och förhandlar; ”Om vi kommer till er på juldan, sen åker vi till dem på annandagen”. ”Nej, det går inte, för han är med sina respektive i år, och vi firade inte med deras svärföräldrar förra året.”

Ja, vilket ringande. De har det verkligen kämpigt, kvinnorna. Tidholm fortsätter:

”I december tornar allt det praktiska upp sig som berg i horisonten. Julklapparna! Julmaten! Resplaner, biljetter, sovplatser! Räcker pengarna? Än är allt under kontroll? Nu, när den sista veckan i december kommer… ja då jävlar är det full hets.”

Ja, full hets. Berg tornar upp sig. Att kvinnorna inte faller ned i stroke är ett under.

Sedan kommer då den väntade attacken mot männen:

”Jag tror många kvinnor går på knäna i dessa tider. Frustrerade över att i stort sett ensamma försöka navigera fartyget i snöstormen. Och jag tror många män försöker hålla jämna steg, göra sitt allra bästa. En del lyckas. Men jag tror också att många väljer att äntligen få sjunka ner i soffan och vila sig efter en hård höst, lämna över allt till de som ju ”vill” ha en riktig jul och tycker det är ”härligt” att jobba dygnet runt för andras skull.”

Några män ”lyckas” alltså hjälpa till, men de flesta ”sjunker ner i soffan”. Mannen – det icke ansvarstagande könet! Det Lata Könet.

Stämmer verkligen bilden av mannen som lat? Jag tvivlar.

Och dessutom: Människan föddes inte till att stressa ihjäl sig i slutet av december varje år. Det är en mänsklig uppfinning. Ett frivilligt val. Låt bli att bygga upp ett sådant enormt berg av förväntningar! Ta det lugnt! Tagga ned!

Om nu någon prompt måste ha en helt sagolik Fanny-och-Alexander-jul (och jag misstänker att det oftast är kvinnan som är denna någon) så får väl vederbörande stå ut med sitt val. Den som sätter ribban högst får också hoppa högst.

Tack för tipset, Johan! Här, här och här har jag tidigare år bloggat om ämnet ”kvinnor drabbas värst av julen”.

61 svar to “”Hårdast slår julhetsen mot kvinnorna””

  1. Hugo Says:

    Undrar om intern konkurrens inom kvinnokollektivet bidrar till julstressen?

  2. AV Says:

    Lyfter min kommentar från tidigare tråd.

    Vad han beskriver är alltså att HON har tagit på sig att vara projektledare för Den Perfekta Julen ™ och då ska HAN fråga om han gör det OK och vad HON vill ha.

    Jag skulle vilja vända på det. Om HAN nu sätter sig så förbannat i soffan, är det kanske för att HANs förväntningar på en bra jul är att tagga ner och umgås istället för de tusen detaljernas jul. HON kanske borde lyssna på vad HAN förväntar sig. Om HAN förväntar sig DPJ ™ får han snällt resa dig och stryka julgardiner, men det kanske vore bättre om HON kunde släppa lite på kraven på hur julen ska vara. Låta ABBA lägga in sillen, låta Scan rulla köttbullar och låta Rydbergs göra rödbetssalladen, och i stället krypa ner bredvid honom i soffan med en kopp glögg och en tallrik med köpta pepparkakor. Se till att man får några lugna dagar med varandra, ladda batterierna inför våren och be Äntligen hemma-gänget dra dit pepparn växer med sina perfekta dukningar med hemmagjord dekoration av grankvistar, ståltråd, spraymålade änglar av gamla lampskärmar och pärlor i matchande färger. Ingen jävel tackar ändå för det arbetet.

    Vad är det barnen vill ha i juletider? TID med sina föräldrar. Dra ut hela legolådan och ha legokväll den 23:e, involvera dem i matlagningen d 24:e och använd hela d 25:e i pulkabacken! Åk hem och värm er i soffan med varm choklad och samla bilbanan de fick i julklapp. Vardagsrumsgolvet är nu Monzabanan! Vem är Schumacher? Släpp alla måsten, umgås och dina barn kommer vara evigt tacksamma istället för en uppsjö av plastleksaker som blivit tråkiga redan innan nyår..

    Skål go’vänner av olika åsikter och God Jul!

  3. Musse Pig Says:

    Jag vet inte hur många familjer han inkluderar i sitt underlag för den slutsatsen. Hemma hos oss delar vi ganska lika på förberedelsearbetet inför julen. Julafton firar vi bara med den närmaste familjen. Jag gör av tradition julskinkan och julgröten och skaffar julgran. Min fru gör laxpuddingen. Resten köper vi färdigt. Bara att värma upp. Städning delar vi som vanligt lika. Presenter till barnen köper båda, men var och en för sig. Julkort fixar ibland jag, ibland min fru. Om det passar och vi har lust så kan det ibland hända att vi bjuder hem släkten på middag på juldagen eller annandagen. Då delar vi lika på matlagningen. Ja, mer är det inte. Jag tror vi är högst normala. Det är klart, om jag hade varit gift med ett kontrollfreak så hade naturligtvis dessa enkla förberedelser kunnat förvandlas till ett hysteriskt helvete.

  4. Nova Says:

    Det fattar ni väl att den som kan få mannen att verkligen satsa på en perfekt jul får ett jätteförsprång framför väninnorna.

  5. AV Says:

    Nova: Du menar alltså att det finns en julhets bland kvinnor och råder en kvinnlig antijullugns-kultur? Det är ju något för institutionerna för kritisk feminitetsforskning att ta tag i. Dessa kvinnor måste omprogrammeras eftersom de förstärker en julmaktsordning och tillskansar sig strukturell makt bara för att de är kvinnor. Som kvinna är man därför med i ett strukturellt förtryck av män, oavsett hur man firar jul. Skämmes på sig! Ett årligt statligt bidrag på 100 miljoner till denna kritiska kvinnoforskning är av nöden.

  6. Pidde Says:

    1932: Ein Land, ein Volk
    2012: Ein Land, ein Geschlecht
    Minnet är kort!

  7. Info Says:

    SVERIGES RADIO ”GÖR KÖN” INFÖR JULEN

    ”I vårt samhälle anses kvinnan mest lämpad att ta hand om barn. Det är en kulturell konstruktion att kvinnor har en medfödd förmåga att ta ansvar för relationer.”

    Orden är ”jämställdhetsexperten” Ylva Elvin-Nowaks, författarinna till boken ”Att göra kön” och en av huvudpersonerna i P1:s indignerade programinslag ”Blåa paket till pojkar och rosa till flickor” 2011-12-21.

    Ni kan möta henne t.ex. här:

    http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article10811671.ab

    Sveriges radios Karin Wirenhed var förstås eld och lågor inför Ylvas budskap. Men manliga, radikalfeministiska sympatisörer saknas inte heller. Här uttalar sig t.ex. Löjtnant Klänning Solfors:

    http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article10811678.ab

    Hans främsta argument är att hånande och överlägset kalla alla mödrar på hela jorden, i alla världsdelar, från äldsta tider för några miljoner år sedan fram till hans egen födelse, för ORANGUTANGMAMMOR. (Gäller det också hans egen mamma och mormor?)

    Förmodligen gläder sig därför löjtnant Klänning Solfors åt att en av människans närmaste primatläktingar, den ”könsstereotypa” och genusvetenskapligt outbildade orangutangen, nu är en av jordens många akut utrotningshotade arter.

    Till det mera fruktansvärda i jularnas leksakskataloger hör, enligt Sveriges radio, att det avbildas så få pojkar som leker med Barbie-dockor. Men hav tröst, Genussverige, här är en fullkomligt jämställd, statligt genuscertifierad julklapp:

    http://www.malmgrenpaintings.se/1984_delsida.htm

  8. Jesuit Says:

    Efter 60 jular och två äktenskap kan jag säga att det är kvinnorna som hajpar julen – ingen annan! De blir som galna i julhandeln, pustar och stånkar i julträngseln, vallningarna startar, svettigt värre, vad f-n om man kunde få nån hjälp, nej för f-n, inte så .. håll dig ur vägen.. gå och titta på TV – det här är MIN show – min och ingen annans! Nu ska det mätas vilken kvinna som hade mest ordning på Julen.. Men..men säger jag i oktober. Vi sticker! Till Kanarieöarna, så slipper vi julstressen. Hennes iskalla blick dödar omedelbart. ”-Ska vi åka så blir det efter jul!” Inget snack. Så är det bara. Mitt råd – ta kommandot – åk ändå om kärringen trilskas. Hon har inte ”alla på sin sida”. Inte alls! Alla hennes väninnor älskar nämligen hennes man lika mycket som de avskyr sina egna, de kan nämligen konsten att jämföra och värdera. Även män. God Jul från Malta önskar singeln ”Jesuit”. Ska ta en promenad i dag i solen. Skönt. Mina barn kommer på Annandagen och stannar en vecka….

  9. Hans Engnell Says:

    Precis. Vem är det månne som skapar förväntningarna om den där perfekta julen? Är det månne i högre grad kvinnor än män som vill att allt i hemmet ska vara perfekt och stressar ihjäl sig för att uppnå detta?

  10. Pether Says:

    Det är kvinnorna som vill ha den överkonsumerade julen, och det är männen som betalar den. Klart att man sjunker ner i soffan när man ser alla sina besparingar försvinna.

  11. Per Says:

    Vem bestämmer VAD som ska göras inför julen? Om man har olika ambitioner om hur julen ska firas, vilken nivå är det då som gäller??

  12. Carl Says:

    Vilka är det egentligen som aldrig växer upp? Är det män som fortsätter leka som pojkar, eller kvinnor som klamrar sig fast vid naiva och sentimentala fantasier om ‘perfektion’?

  13. Backlash Says:

    Ok, nu vet vi hur det ser ut hemma hos familjen Tidholm. Hos oss andra fungerar det lite annorlunda.

  14. Sötisen Says:

    Jösses, tant Svante är verkligen en ofantligt grundlurad, pinsam stackare. Jag började garva =)

    Svante Tidholm håller ju på att smöra som en tok för könskommunisterna, på en skräpblaska, som tillbedjer genusdogmen *könsmaktsordningen*.

    Undrar vad den talanglösa stackaren har för personlig slogan? Kanske: Så lågt man kan komma, hur djupt kan man sjunka – jag vill offentligt kräla som en slemmig liten mask på botten av det Wendelska Genusträsket och prutta patetiska feministfloskler? =)

  15. Ivar J Says:

    @AV: ”Dessa kvinnor måste omprogrammeras eftersom de förstärker en julmaktsordning och tillskansar sig strukturell makt bara för att de är kvinnor.”

    Precis!!

  16. JD Says:

    Svante Tidholm skriver på ett sätt som gör det nästan pinsamt uppenbart att det är hans egna erfarenheter han utgår ifrån.
    Ryck upp dig Svante. Res dig från soffan och skärp till dig!
    Du skämmer ju ut hela Manssläktet!

    Jag skäms å dina vägar Svante!

  17. JD Says:

    Finns det ens någon????? som tvekar över att det är Svantes egna erfarenheter som ligger till grund för hans krönika?
    Man blir chockad!

  18. Mulle Says:

    Jag gör ingenting hemma. Jag varken diskar, tvättar, bäddar eller städar. Ibland handlar jag mat.

    Igår var jag och köpte julöl. Resten får min sambo ta hand om.

    Jag är helt nöjd med det och det är min sambo också.

    Varför gnälla när livet kan vara så enkelt

  19. Jocke Says:

    Det är märkligt att detta dumma och enfaldiga tjat alltid ska komma varje år. Det finns forskning som tydligt visar att även ensamstående kvinnor väljer att pyssla och syssla i avsevärt större utsträckning än ensamstående män. Något som inte minst märks kring julhelgen.

    Jag minns när jag själv var singel och inte hade ett endaste julpynt hemma. Och när jag besökte mina kvinnliga vänner som också var singlar var deras bostäder totalt överbelamrade med julsaker. Men inte nog med det, de började stressa med julklappar redan i oktober – typ.

    Så om det är några som är offer i juletider så är det vi män som mot vår vilja ska tvingas in i denna fullkomliga hysteri som få av oss känner något behov av. Och om vi inte ställer upp på våra kvinnors allt mer växande krav och förväntningar så är vi såklart mansgrisiga. Vi ska ta oss i kragen, skärpa oss, hjälpa till, osv, osv.

    Slutligen så är det märkligt hur det funkar här i Sverige. När män engagerar sig i sådant de gillar så är det ett problem som måste belysas och skulbeläggas. Exempelvis att män skriver wikipediaartiklar, spelar dataspel eller håller på med musik mer än kvinnor.

    Och när kvinnor engageras sig i något de gillar så är det också ett problem som självklart beror på OSS MÄN. Man skulle ju lika gärna kunna säga att kvinnor har makten över julfirandet. Att kvinnor bestämmer. Att män inte har något att säga till om. Men aldrig. Kvinnor = offer. Alltid, alltid, alltid! Så ofattbart tradigt att behöva höra detta larviga ältande år ut och år in.

  20. Lasse Says:

    Kan inte låta bli att skratta åt vinklade undersökningar.

    ”Mammor tycker att julen är årets stressigaste högtid, enligt en undersökning från 2010 som Familjeliv.se gjorde med 9000 mammor.”

    Ja, Ni läser rätt man har bara intervjuat mammor !

    Det går heller inte att utläsa frågeställningen t.e.x vilken arbetsfördelning som egentligen råder.

  21. Lasse Says:

    Kära feminister

    Hör nu och häpna, det skulle faktiskt kunna vara så att även män tycker att Julen är årets stressigaste högtid.

  22. Tommy Says:

    Svante kanske inte har sett ”Ett päron till farsa firar jul”. Clark Griswold verkar inte ha det helt lätt i juletider.

  23. Johan F Says:

    Lyckligt skild!
    Kommer ihåg hur jularna var då jag var gift. Det var ett enormt stressande för att fixa en ”perfekt jul”. Min f.d. fru hade extrema förväntningar och krav på hur vi skulle pynta, handla OCH resa till allt och alla.

    Nu avnjuter jag en underbar julafton med flickvän (hon kommer _aldrig_ bli något annat hur mycket hon än önskar), Juldag och annandag blir med min son (mat, leka med julklappar, mysa, prata, kolla på film samt ta en tur förbi några goda vänner).

    Jag var klar med planering och julklappsinköp till Lucia. Julstädningen är möjligen halvdan men vi har det mysigt! Jag är helt lugn och bara njuter. Ansvar för de tidigare årens stress och SKIT tar jag inte!

  24. Lövet Says:

    Jag funderade på att skriva en kommentar på hans artikel, nåt generativt…

    …men när ”Far åt helvete” blev den enda relevanta responsen jag kom på trots mycket funderande så avstod jag…

  25. Kalle Kula Says:

    Krossa Julmaktsordningen!!

    (cred till AV för begreppet)

  26. Coachen Says:

    Jocke skriver

    ”Det finns forskning som tydligt visar att även ensamstående kvinnor väljer att pyssla och syssla i avsevärt större utsträckning än ensamstående män. Något som inte minst märks kring julhelgen.”

    Det kanske är därför som barnen hellre firar jul med sina mödrar än med sina fäder? De där fäderna som gråter ut i media över sin ensamhet i juletid.

    Nej jag håller med, luta er tillbaka i soffan, spela dataspel och musik, passa på att slappa lite inför arbetet som stundar efter julhelgen, man kan göra som brukar göra alla andra helger. Det där med jul är onödigt egentligen.
    Käka Mamma Scans färdigtrillade köttbullar, de är inte goda men går att äta för dem som inte har högre krav på käket än att det är ätligt. Mat lagad från grunden är överskattat, det var sånt våra morsor höll på med för länge sedan när kvinnor var hemmafruar. Idag är vi mer civiliserade och tittar hellre på när andra lagar mat i TV.
    Köpa julklappar redan i oktober skulle ju möjligen kunna vara ett sätt att undvika stress närmare jul men varför fega på det viset? Det är osportsligt!
    För övrigt kan man skrota julklappar, unfgarna är iaf nöjda med att få tid tillsammans med sina föräldrar, som någon skrev här ovanför, och skiter i julklappar. Det är ett typiskt feministpåfund det där med julklappar, de vill bara ha något att göra av med mannens pengar på.

    Och män är definitivt inte lata bara för att män inte deltar i julförberedelser! Män skottar snö på vintern, det har undersökningar visat. I år får män lite mer fritid och det kan de behöva.

  27. Musse Pig Says:

    ”Coachen”, sköt du ditt!

  28. Lasse Says:

    @Coachen skriver

    ”Det kanske är därför som barnen hellre firar jul med sina mödrar än med sina fäder?”

    Vilka belägg har du för att barnen hellre firar Jul med sina mödrar ?

    Så du tror att ett hem som är överpyntat gör att min son hellre skulle fira Jul hos mamma. Kärlek och längtan till sina barn samt viceversa bygger på andra saker än hur mycket pyntat man har.

    ”De där fäderna som gråter ut i media över sin ensamhet i juletid.”

    FY FAN vilken vedervärdig människosyn du har, själv skänker jag många tankar och även lite hjälp till alla som är hemlösa under Julen dvs. 90% män. Jag tänker på mina manliga vänner som inte får träffa sina barn p.g.a. ett rättssystem som totalt havererat. Jag föraktar dig för det du skriver, det är så lågt.

    Stannar för nu ser jag att din enda ambition är att provocera med härskartekniker och att trolla.

  29. Coachen Says:

    Lasse, du känner tydligen till att det finns män som inte träffar sina barn under julen trots att frågar efter belägg för mitt påstående.
    Man behöver bara titta sig runt omkring så ser man att de stora barnen som får välja själva väljer att fira jul hos sin mammor. Om hemmet är överpyntat eller bara pyntat har jag inte nämnt något om, det är din åsikt och slutsats.

    Hemlöshet var ingenting jag blandade in i mitt resonemang och har ingenting med saken att göra. I deras fall är inte barnen det primära, det de allra fört behöver är en bostad att ta emot sina barn i. man måste börja i rätt ände, det vet de hemlösa själva. Så det är vad vi jobbar för, vi som inte nöjer oss med att sitta och ömka människor som saknar det vi själva ser som en rättighet.
    Möjligen har du blundat för det faktum att det även finns barn i hemlöshet.

    Ett hett tips: Prova med att hålla isär det som faktiskt står och dina egna fantasier om vad som står.

  30. Jocke S Says:

    Precis, instämmer med Musse Pig. Coachen kan gå upp till sina tomtar på loftet. Det ensidiga (julskinks)fjäsket och misandrin hos feministmän, visst är det beklämmande.
    Allt det här ställföreträdande lidande som Svante Tidholm m.fl. producerar, (se på bilden av honom, nertryckt för kvinnors skull?)
    Hur kul är det för kvinnnor att matas med sådant här? Och smålöjligt beskrivet?
    Är det f.ö. inte sådant som kan inordnas under ”Den självuppfyllande profetian”? Tidholm har satt ramarna, och från dem kan ingen feministtrogen kvinna undkomma! Då faller ju bilden/myten!
    F.ö tänker man på semestern, vem har oftast störst ansvar där? Vällustigt beskrivet i de där husvagnsfilmerna (har glömt namnet). Men där mannen i sina mödor förstås skildras som en tönt! Kan man tänka sig samma beskrivning av kvinnan i juletid?

  31. kristina Says:

    Ha ha ha! Min man brukar dra igång något ”julstök” dagarna innan jul, vilket brukar betyda ”byta-fönster- i hela glasverandan-julstök, ”sätta in ett nytt kök-julstök”, ”lägga golv-julstök”.

    Nu kan jag skratta åt det, men ett tag höll jag på att få spelet. Och grannarna undrade varför det bankar och låter från vårt hus, natten innan julafton. Nu är barnen med och fixar och det är ju skönt! Å städerskan får städa huset innan alla gäster dyker upp.

    Vem gillar julen egentligen? Pernilla Wahlgren? Jag tycker att det är en konstig dag som får en att känna sig kvävd, även att jag har en fin familj är gift med min man, har tre barn, vi är 5 vuxna syskon som brukar fira ihop fast våra föräldrar är skiljda osv.

    Men skämt å sido…från ett annat håll…

    Jag lider med alla er som inte får vara med era barn på julafton! Mammor som pappor. Men jag har förstått att kvinnorna många gånger lägger rabarber på barnen om man inte är sams.

    Hoppas ni ändå kan få lite julefrid och tänk långsiktigt! Det kommer en dag då era barn tar egna initiativ. Vi som var 5 barn gjorde revolution mot våra skiljda föräldrar och tvingade dem att umgås på julafton – för våran skull. Julafton är BARNENS högtid – då får ni fan offra er för oss! Hoppas era barn kan stå upp för er i framtiden! Och jag kan skriva under på att jag spenderat många nätter gråtandes efter min pappa innan jag av egen vilja flyttade dit. Mamma skällde på mig för varje väska och möbel jag flyttade ut. Ingen hade nog orkat stå emot om man inte var så jävla envis som jag är. Vem som helst hade satt ner sin väska och flyttat tillbaka till mamma och struntat i allt.

    Tack alla pappor för att ni finns! Även om ni ligger i sofforna så är ni uppskattade! Å kom ihåg att era barn troligen vill vara med båda på julafton. Fast att jag är mamma och kvinna kan jag sätta mig in i hur det kanske kan kännas att inte få vara pappa på julafton. Då blir en liknande artikel som ett jävla slag i ansiktet. Det är nog rätt många som kanske ligger i soffan och känner sig rätt frustrerade. Julmat är ju dessutom inte särskilt rolig mat.

    Kanske soffliggarna kan ta åt sig och gå upp och röra lite i grytorna.

    GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!

  32. Sam Says:

    Lyssna på varandra i jul, och utgå inte från att det den ena vill är det bästa. Kom överens och hjälps åt, så räcker nog tiden till, även till frid. Undvikande som en del män sysslar med är ett slags förtryck när förväntningarna om hur julen ska vara inte bara kommer från mannen, som sällan kan (vill?) avstå från att njuta frukterna av det arbete kvinnan gör. Däremot är det inte säkert att kvinnans nivå är den perfekta. Prata om det! Kvinnor är inte farliga, men ofta ganska trötta.

  33. Matte Says:

    Ett tips till Coachen och övriga julstressade.

    Passa på och umgås under julen under lugna förhållanden, lek med barnen, spela sällskapsspel eller ta promenader.

    Ett barn uppskattar detta mer än en stressad mamma.

    Män förvärvsarbetar ju mer än kvinnor så familjen har råd med allt vad julen innebär, varför ”glöms” det bort? Coachen kanske kan svara?

  34. Lasse Says:

    Åhhh vad trött jag blir på personer som Coachen, de sitter i sin egen lilla drömvärld och tillverkar halmgubbar i rasande takt samtidigt som de försöker sätta Svenskt rekord i provokationer samt härskartekniker.

    Varför stöter man aldrig på sådana avvikande personer i verkligheten ?

  35. Jocke S Says:

    Kristina, verkligen fint beskrivet! Jag tror många pappor, som inte träffar framför allt sina döttrar, inte vågar tro på det du beskriver. Utan att mamma och dotter alltid är ett lag mot pappan, ja särskilt så som tiderna ser ut och beskrivs i media. Men det varierar förstås efter f.d. familj.

  36. Liberalen Says:

    Min flickvän älskar att julpynta och pyssla till max, som en slags traditionell hobby. Det är däremot inte min stora hobby. Vi trivs oerhört bra med just detta. Hemtrevligt.

    Vi kompletterar varandra, och lider inte av den könskommunistiska, antiheterosexuella, samhällsdestruktiva, fullständigt omänskliga likhetsdogmatismen.

    God Jul =)

  37. Mattias Says:

    Nova,
    😀

  38. Matte Says:

    Vem tar ansvaret för att bilen fungerar så att familjen kan åka till släkten? Vem skottar snön? Bär hem granen, bär hem maten, jobbar in mest pengar? Osv osv….

    Snacket om en jämställd jul är helt snedvriden. Varför?

  39. Ella Says:

    AV: Klockrent. Tack! Och God Jul!

  40. robjoh Says:

    @Coachen
    ”För övrigt kan man skrota julklappar, unfgarna är iaf nöjda med att få tid tillsammans med sina föräldrar, som någon skrev här ovanför, och skiter i julklappar. Det är ett typiskt feministpåfund det där med julklappar, de vill bara ha något att göra av med mannens pengar på.”

    Jo för folk har ju verkligen argumenterat för att vi inte ska köpa julklappar till barnen…

    Du kanske ska tagga ner lite och inse att alla inte ser vikten av att ha samma jul som du. Jag instämmer med de flesta här, skit i allt som innebär den ”perfekta” julen och ha kul med barn och familj istället. Min familj köper bara presenter till de minsta sen lägger vi resten av tiden på att umgås samt spela sällskapsspel istället. Vi har löst problemet med julen att vi kör knytkalas, svårare än så behöver det inte vara.

  41. Jocke S Says:

    Till Matte m.fl. Jag har minsann också skrivit en jul- och vinterkrönika, vilken seriöst tar upp just dessa saker och alla vedermödorna för respektive kön.
    Nåja, i lite mer satirisk form, med budskapet riktat även till Jämo.
    Jag lovar en muntrare läsning än Tidholms förutsägbara fjäsk!
    ”Snöröjning i insnöad könsdebatt”
    http://www.sourze.se/Sn%c3%b6r%c3%b6jning_i_insn%c3%b6ad_k%c3%b6nsdebatt_10565471.asp

  42. Leif Says:

    Jag känner en slags motvillig respekt för Jehovas vittnen. De sitter minsann inte vid sin dator och skriver artiklar där de talar om för alla andra hur felaktigt de lever. Nej de står där utanför våra dörrar, och där riskerar de allt från ett ”Nej, tack!” till ett ”Dra åt helvete, jävla idioter!”
    Svante Tidholm däremot, han kan i lugn och ro njuta av sin egen förträfflighet, för inte tror väl någon att han ens missionerar bland sina närmaste grannar?
    Men du, Svante, det är aldrig för sent att börja!

  43. Lövet Says:

    Jag tror att Coachen stavade fel ”Grinchen” skulle det naturligtvis ha stått…

    …med sådana feminister som han så behövs ingen antifeminism!

  44. Jocke Says:

    @ Coachen

    Lite julpynt och mys är inte fel, men den där totala jävla HYSTERIN som så många kvinnor bygger upp är ju för fan inte sund. Det är bara att kolla på fejjan. Vilka är det som har tjatat om julhelvetet sedan oktober? Vilka är det som pyntar sig sönder och samman, bakat och städat i förbannelsens förbannelse? Ja, inte fan är det mina manliga vänner.

    Allt för många kvinnor odlar en negativ julpyntningskultur som går ut över familjen. De borde lära sig spänna av, tagga ner och njuta av sin ledighet. Men i helvete heller. Då är det viktigare att kunna skryta inför sina väninnor om att man har haft den perfekta julen. Men hur perfekt blev den egentligen?

    Sedan det där korkade du skrev om ensamma män. Det beror på något mycket större än julpyntandet, nämligen att män utsätts för kraftig diskriminering av samhället. Och det kan man ju självfallet rajlera över och håna om det får en att må lite bättre så här i juletider.

  45. lastkaj Says:

    Jag tycker du har en oerhört nedlåtande ton i det här blogginlägget som inte känns okej:
    ”Ja, vilket ringande. De har det verkligen kämpigt, kvinnorna.
    Ja, full hets. Berg tornar upp sig. Att kvinnorna inte faller ned i stroke är ett under.”

    Du har inte funderat på att det FAKTISKT är så för oerhört många kvinnor och att det faktiskt är j’vligt stressigt? Det hade varit minst lika stressigt om mannen hade fixat allting så du behöver inte förminska deras stress, däremot om det är vanligast att kvinnor fixar allt med julen eller inte det vet jag inte, jag misstänker att det kan ligga mycket i det men min generation född 88 och kring där har det inte så! För oss betyder inte julen lika mycket vad jag märker hos mig själv och vänner, bekanta, sambon och vi skulle ALDRIG hålla på som dårar på det där sättet – det är som du säger ett fritt val. När jag och min sambo bjuder hem släkt eller våra respektive familjer oavsett om det är jul eller inte så sliter vi båda med att få ihop allting och hade vi inte det så vet jag att jag som mordern kvinna aldrig hade låtit honom sitta och fisa i soffan medan jag slet, gör slut med karl som vägrar hjälpa till eller se till att han gör det, vad är problemet?

  46. Mylan Says:

    Kvinnor – lugna ner ert stressiga kön.

  47. lastkaj Says:

    Istället för att spekulera kring om barn vill fira med sina farsor eller inte så låt barnen välja punkt slut.

    Jocke S Bara för att ditt ex och dotter ”var ett lag mot dig” betyder det inte att alla är det (precis som du skriver) jag själv är helt övertygad om att det inte finns ett starkare band än mor och dotter tätt följt av far och son, sen kan alla bli hysteriska över det men jag tror helt enkelt att det funkar så och jag vet att jag själv skulle valt (och gör) att fira med min mamma alla gånger, vårt band är nämligen starkare än allt. Sen kan man ju fira vartannat eller lägga ner det, spelar roll om ungen är hos sin morsa den 24e eller 25e? Snacka om hets.

  48. Mörker Says:

    Mina tankar går så här i juletid till alla barn som inte får fira jul med sin pappa. Som väntar på en tomte som aldrig kommer. Och om det kommer en tomte så luktar han konstigt och känns helt fel.

    Tack ALLA politiker för denna verklighet!

  49. Mörker Says:

    Och till alla ni ”mammas nya vän” som tänkt dra på er tomtekostymen:

    Låt bli!

  50. Claes-Peter Says:

    Jag inser nu den enorma orättvisan – alla kvinnor förfogar inte över en man! Det måste staten genast råda bot för! Alla ensamstående kvinnor ska efter rekvisition tilldelas en man, som de fritt förfogar över för julstök osv. Männen tas naturligtvis ut bland alla de män, som fegt smiter ifrån sitt ansvar genom att leva som single. Kvinnan fyller bara i en rekvistion i god tid.

    Rutinerna finns ju redan sedan gammalt – på den tiden då vi hade ett militärt försvar, så fanns det system för att skicka ut inkallelseorder för repövningar och liknande. Självklart är alla papper med arbetsordning osv arkiverade för historieforskningen, och kan tas fram igen. För de män som vägrar infinna sig på mobiliseringspl… vid kvinnans hem ska det sedvanliga straffet på en månads fängelse utgå.

  51. Matte Says:

    @lastkaj

    Hjäper du din pojkvän när ni flyttar, bilen krånglar eller vad som…. Eller sitter du i soffan och fiser då?

    Jag menar jämställdhet innefattar män också.

  52. Johannes Westlund Says:

    Jag har till följd av denna tråd drabbats av akut träningsverk i magtrakten efter alla skrattattacker. Jag kan bara skaka på huvudet och konstatera att detta är Sverige anno 2011. Man häpnar…

  53. Kvinnan räddar julen! « Lapsus Dei Says:

    […] Genusnytt Like this:GillaBli först att gilla denna […]

  54. Claes-Peter Says:

    Nog hjälper väl de allra flesta till, men de överskattar ibland sina krafter. Kan bli farligt när man bär tunga möbler i trappor. Fast de är ena baddare på att slå in glas och porslin papper.

  55. kristina Says:

    Helt otroligt…jag inser plötsligt vilken jämställd uppväxt jag måste haft. I vår familj som i och för sig är inte är normen har både farmor, mormor, syster, jag själv och morfar tillsammans med min dotter varit tomte, liksom bror, styvfar, systerson, svåger…

    Free your mind!!

    Och ni pappor ni kan faktiskt stå upp lite för att ni vill träffa barnen! Det tror jag att de skulle uppskatta även om det så var på McDonalds utan all äcklig julmat…

    Titta på alla dessa stackars barn som behöver sina pappor! På pappors vis!

  56. kristina Says:

    @Jocke, Tack för lite uppskattning. Det kan behövas även fast man är tjej i detta forum. Ni verkar inte gilla oss?

  57. morey Says:

    pateriska människor , har ni ingtet annat för er ?
    morsing and goodbye!

    nu ska jag skapa lite inovativt tänkaden och tänker inte stanna här i allafall, ett gäst spel och sen…borta med vinden..

  58. lastkaj Says:

    @Matte säger:
    ”Hjäper du din pojkvän när ni flyttar, bilen krånglar eller vad som…. Eller sitter du i soffan och fiser då?

    Jag menar jämställdhet innefattar män också.”

    Kan du tänka dig att jag faktiskt gör det!!! Först hjälpte han mig flytta och sedan när han några månader senare skulle flytta in hos mig då hjälpte jag honom! Eftersom vi båda har körkort är jag lika kapabel till att försöka fixa bilen när den krånglar och vi försöker båda två men brukar hellre lämna in den. Grilla är jag bättre på så det sköter jag medan han är en fantastisk kock. Vi diskar båda två, tvättar gör vi ALLTID tillsammans (mycket roligare) och dammsuger gör vi båda två också. Om något behöver lagas hjälps vi oftast åt.
    Det finns faktiskt familjer där man hjälps åt lika mycket och där man märker att man är bättre på vissa saker (jag – grilla, han – skruva ihop ikeamöbler) och då är det okej att man gör den sysslan. Skulle ALDRIG sitta i soffan och ”fisa” medan han slet, men jag älskar ju min sambo också det är kanske där problemet ligger hos vissa…?

  59. Hjalmar Says:

    @Kristina 23:32
    Jodå, vi gillar er🙂
    Jag kan ärligt säga att jag älskar kvinnor, även om min uppskattning kan variera…
    Men visst är det ett manligt forum, man säger ofta vad man tycker i ett inlägg, och inte så mycket mer. Feedback på kommentarer är inte alltid vår starka sida… Uppskattning brukar ges efter prestation, dvs fb ges till kommentarer som väcker starkt gillande eller ogillande.

    @lastkaj
    Gratulerar. Alla är verkligen inte lika lyckligt lottade. Ni hjälps åt, men vem bestämmer? Pojkvännen låter väldigt väldresserad…

  60. lastkaj Says:

    @ hjalmar
    så bara för att min pojkvän hjälper till hemma så är han väldresserad? Du menar att det inte är naturligt för en man att hjälpa till hemma? Så om jag förstått det rätt så är det jag som dresserat min sambo till att hjälpa mig med disken, städningen, matlagningen etc och hade jag inte så duktig dresserat honom hade jag fått göra det själv?

    Jqag kan upplysa dig om att vi aldrig ens behövt diskutera det, vi bara gör det. Har varket dresserat honom eller blivit dresserad själv.

  61. Vad Säger Jämställdismen Del 2 - Genusfolket Says:

    […] Angående att kvinnor stressar mer och tar mer ansvar runt julhelgen skriver Pär Ström ”Människan föddes inte till att stressa ihjäl sig i slutet av december varje år. Det är en mänsklig uppfinning. Ett frivilligt val. Låt bli att bygga upp ett sådant enormt berg av förväntningar! Ta det lugnt! Tagga ned!” (länk) […]

Kommentera

