Det ”barnläkaren” råkat ut för är vardag för män

by

Idag uppmärksammar Dagens Nyheter i sin huvudledare den grovt bristande rättssäkerhet som den så kallade barnläkaren råkat ut för (hon som åtalats för att ha dödat ett barn på Astrid Lindgrens barnsjukhus). En av GenusNytts läsare har skrivit en insändare som går ut på att den avsaknaden av rättssäkerhet är vardagsmat för män. Här är den:

Hej Pär, jag vill gärna att du uppmärksammar den kvinnliga barnläkaren!

Den kvinnliga läkare som stått åtalad för mord på en litet barn på Astrids Lindgrens Barnsjukhus frikändes för två månader sedan i tingsrätten efter 2 år 8 månader och 9 dagar.

Hon har nu låtit sig intervjuas i Läkartidningen om den process hon upplevt. Hon frihetsberövades på sin arbetsplats, har upplevt en form av tortyr i (det svenska) häktet och har förlorat nästan 3 år av sitt liv. När hon hördes av polis förstod de inte vad hon sade, de tolkade det mesta fel, på grund av okunskap och ren och skär inkompetens.

Det är bra att den kvinnliga läkarens historia berättas. Det hon fick uppleva är nämligen det tusentals oskyldiga svenska män får uppleva varje år. Otaliga är de svenska män som hämtats på sina arbetsplatser, satts i häkte i månader, pratat med poliser som dömt dem på förhand efter påhittade historier och åklagare som åtalat dem, och i vissa fall fått dem dömda, på mycket lösa grunder. Ofta bara på en påhittad historia.

Dessa män har fått uppleva precis samma saker som denna kvinnliga läkare, men eftersom de är män uppmärksammas de inte. Jag kan hitta 999 män, om jag får erforderliga resurser, som kan matcha detta kvinnliga fall.

Det är dock bra att det svenska rättsystemet blir belyst och avslöjat för vad det är. Det är bara tråkigt att det görs när en enstaka kvinna är offret, aldrig när en man berövas sina mänskliga rättigheter.

Jag kan inte annat än gratulera den kvinnliga läkaren för att hon råkade få rätt advokat för sitt fall. Annars hade hon kanske idag suttit på Hinseberg.

Här är den utmärkta artikeln:

”Grävande journalist”

.

För övrigt 1: Nu fortsätter uppmärksamheten på den kvinna som misshandlades nyligen av egyptisk militär, utan att den man som får en lika grov misshandel på samma film får någon uppmärksamhet. Det är DN:s ledarskribent Erik Helmerson som skriver om kvinnan (enbart). Kommentar: Det är märkligt. En kvinna är fortfarande en Kvinna, även i Sverige, ännu år 2011 – trots tsunamin av prat om jämställdhet. Jag bloggade tidigare om det här.

För övrigt 2: Puh! Jag blir alldeles matt av all mansfientlig genusvinkling i svenska medier. Nu är det dags igen. Dagens Nyheter har publicerat en artikel över nästan ett helt uppslag om att de tekniska yrkena inom musikproduktion präglas av en övervikt av män. De menar ljudtekniker och liknande. Se uppslaget nedan. Kommentar: Det är ju mest män som vill hålla på med sådant. Är det ett problem? Blir det sämre musik av det?

Annonser

103 svar to “Det ”barnläkaren” råkat ut för är vardag för män”

  1. Diskriminerad pappa Says:

    På tal om diskriminering av män. Jag och min sambo har två små barn. När hon blev inlagd på sjukhus under ett par veckor kontaktade sjukhuset socialen med en ”orosanmälan” enbart för att jag är man och skulle vara ensam hemma med två barn i ett par veckor… (jag är skötsam, ostraffad och har ett bra jobb och bra ekonomi)

    När vi sedan träffade socialen sa jag direkt:

    ”Om jag hade blivit inlagd på sjukhus i två veckor och barnens mamma skulle vara ensam med barnen, skulle ni gjort en orosanmälan då också?”

    Då blev socialtanten svettig och lade ned fallet direkt. Nästan. Det hamnade i en ”slaskpärm” som endast länsstyrelsen har tillgång till ”för statistik”.

    Det är ett himla liv om diskriminering av kvinnor (vilket är bra), men diskriminering av män passerar i det tysta. Jag har inte anmält detta någonstans och inte ens berättat det för någon förrän nu.

  2. Man & Woman United Says:

    @ Grävande journalist Genus Nytt Pär ström

    Hur kan man stödja oberoende journalistiskt grävande av dessa rättsövergrepp publiceras (översatt till fler språk för omvärldens hjälp) på Genus Nytt Pelle Billing Mfl oberoende bloggar?

  3. Håkan Says:

    Personligen tror jag att hon haft tur i oturen. Eftersom hon var kvinna så var det för många så hemskt att HON dödat ett barn att fallet fick stor uppmärksamhet. Det gjorde att många började ifrågasätta utredningen vilket troligen gjorde att hon frikändes i slutändan. Med en manlig läkare hade det nog bara blivit en liten notis.

    Diskriminerad pappa JO-anmäl sjukhuset. De måste då förklara varför de gjorde orosanmälan. Eller kontakta sjukhuset själv. Det blir nog väldigt jobbigt för dem om de inte kan klämma ur sig en vettig förklaring.

  4. MaxH Says:

    Grävande Journalist & Pär Ström: Det där tipset gillade jag inte. Det var generaliserande och inga konkreta saker som faktiskt berättades. Om det nu så att han kan hitta 999 män, ge oss några. Om du nu är journalist, backa upp det med lite hårda siffror och källor istället för mjuka Intetsägande ord.

    Jag säger inte att det inte händer, eller att det faktiskt kan vara så att är vardagsmat för män när det gäller familj- och barnsituationer).

    Jag säger bara att denna insändare var helt innehållslös och utan något värde.

  5. Access Says:

    MaxH säger:
    ”Det där tipset gillade jag inte. Det var generaliserande och inga konkreta saker som faktiskt berättades. Om det nu så att han kan hitta 999 män, ge oss några.”

    Du kan ju börja med att läsa ”Fällda för sexövergrepp : om rättsfall i Sverige” av Thérèse Juel. Du hittar den här:
    http://www.bokus.com/bok/9789153434733/fallda-for-sexovergrepp-om-rattsfall-i-sverige/

    Sen kan du titta på ett antal kända fall. T ex det par i Gävle där mannen anklagades för övergrepp mot sina barn och häktades i isoleringscell utan möjlighet till försvar eller kontakt med anhöriga (mycket uppmärksammat fall under hösten).

  6. Klas Klättermus Says:

    Håller med MaxH om att ovanstående blog inta har någonting med ”journalistik” att göra. Var är fakta, källor, resonemangen som inte bygger på rena spekulationer?

    Tanken om oberoende journalistik är bra, men denna insändare kvalificerar i bästa fall under rubriken ”godtyckligt tyckande”. Ämnet är intressant och viktigt. Kanske ska den ”oberoende journalisten” göra ett nytt försök?

  7. Lorem Ipsum Says:

    Man få mångmiljardbidrag av staten på rena spekulationer och kreativt användande av ”undersökningar”.

  8. Ulf Says:

    Från Helmerssons artikel:

    Trots revolutionen och trots veckans manifestation där tusentals kvinnor protesterade mot våldet, finns föga hopp om att kvinnornas situation kommer att förbättras nämnvärt i Egyptens strikta patriarkat.

    Bortsett från alla kommentarer om själva videon, och hur det nu var med det där att polisen skulle ha ”slitit av henne kläderna”, så kan man påminna om Prof. Hofstede’s ranking av olika länder. Där står följande:

    Egypt scores 45 on this dimension and is thus considered a relatively feminine society. In feminine countries the focus is on “working in order to live”, managers strive for consensus, people value equality, solidarity and quality in their working lives. Conflicts are resolved by compromise and negotiation. Incentives such as free time and flexibility are favoured. Focus is on well-being, status is not shown. An effective manager is a supportive one, and decision making is achieved through involvement.

  9. Man & Woman United Says:

    @ Lorem I

    Är du insatt i processen om beviljandet om press stöd?

  10. Nils Jungenäs Says:

    Samtidigt som man gratulerar barnläkaren till att ha haft turen att ha fått en bra advokat, kan man ju passa på och gratulera till att hon haft turen att inte ha snopp. Då hade hon kanske suttit på kumla idag.

  11. "Grävande journalist" Says:

    Den dag ‘obducenten’ och ‘allmänläkaren’ ges utrymme för en lång inkännande intervju i Läkartidningen, den dagen kan vi konstatera att viss jämställdhet finns inom läkarkåren.

    Värdet av min insändare: Jag sitter med mängder av förundersök-ningar och fall och kan konstatera att mängder av män hamnat i samma sits som den kvinnliga barnläkaren, men männen får inte samma möjlighet till inkännande intervjuer i facktidningar eller annan media. Tvärtom blir de oftast uthängda och förföljda på nätet om man tar upp deras fall.

  12. Mia. Says:

    Vardag för män?

    ”Det hon fick uppleva är nämligen det tusentals oskyldiga svenska män får uppleva varje år. Otaliga är de svenska män som hämtats på sina arbetsplatser, satts i häkte i månader, pratat med poliser som dömt dem på förhand efter påhittade historier och åklagare som åtalat dem, och i vissa fall fått dem dömda, på mycket lösa grunder. Ofta bara på en påhittad historia.”

    Ja så brukar det låta gällande ‘mäns våld mot kvinnor’ också. I USA uppskattar de som jobbar med detta att 20-30 % av vårdnadstvisterna tillhör dessa ‘surrealistiska’ vårdnadstvister.

    Såväl män som kvinnor drabbas av dem. Ganska 50/50 tror jag. I de fall där kvinnor är drabbade handlar det om att försöka ‘komma undan’ sitt ex. I de fall där män drabbas handlar det om att försöka inte bli ‘utmanövrerade’. Så hur agerar då ‘konfliktdrivaren’? Ja när det är en man så försöker han ‘hänga kvar’ via den gemensamma vårdnaden. När det är en kvinna försöker hon ‘straffa ut’ pappan med enskild vårdnad. Kruxet blir att reda ut när det är det ena eller andra sas.

  13. Jocke S Says:

    Två aber angående barnläkaren:
    1) Det gällde ett barns död. Men att t.ex. anklagas som pappa för incest kan nog ses som lika allvarligt förstås. Om det är en man alltså…
    2) Jag läste en del av artikeln i läkatidningen, den var jäääättelång. Om det stämmer som framkommer där, varför har inte advokaten anmält till JO eller nån?
    3) Sedan har jag aldrig förstått det här fallet, (är sällan i Sverige).Var det inte någon annan på sjukhuset som gav en avgörande för hög dos innan? Vad hände med det fallet?

  14. JD Says:

    Att lägga till det grävande journalist skriver är att ju värre brottet ses som ur moralisk synpunkt ju grisigare beter sig polis och åklagare. Våldtäksanklagelse leder per automatik till hårda restriltioner där den häktade isoleras helt från omvärlden på ett sätt som ses som rättsvidrigt om det skulle ha skett på en anstalt för dömda personer.
    Om den anklagade får tala med anhöriga så får han inte på något sätt antyda varför han är häktad eller att han är oskyldig. Det händer också att hans försvarare inte får information om att hans klient har förflyttats till häkye på annan ort vilket försvårar försvaret avsevärt.
    Det råder ingen som helst tvekan om att svenskt rättsväsende utövar psykisk tortyr i syfte att bryta ned den tilltalade före en rättegång.
    Något som tom FN har fört fram.
    En eloge till grävande jourmalist som orkar gräva i skiten!

  15. Klas Klättermus Says:

    ”Grävande journalist” skriver:

    ”Jag sitter med mängder av förundersök-ningar och fall och kan konstatera att mängder av män hamnat i samma sits som den kvinnliga barnläkaren”

    Men är det då inte din uppgift att steg för steg försöka bringa rätsida på detta. Även ett litet steg är ett steg. Att ge upp slaget innan det börjat kan väl inte fungera?

    Jag tycker det låter som en väldigt viktig och bra uppgift, men om du är intresserad av den på allvar, måste du ta den på allvar. Och inte skylla på saker och ting.

  16. Man & Woman United Says:

    @ MaxH och Klas

    Har det helt gått undgått er att kolla upp de länkar som spamats ut här under typ ett två år?

    Om förslag på förändring om fri publicering av rättsövergrepp inte duger så återstår wikileaks,anonymous och omvärldens protester.

    Har ni koll på rättsövergrepp mot Butt Butt,Catrine da costa. Är ni bekanta med Glenn Forestgate?

    Vad händer när en rättsstat baseras på godtycklighet och feministiska lögner? Läs Södertäljefallet. Max Scharnberg.

    Mig veterligen så finns det ingen politisk vilja att utreda påståendena om oskyldigt dömda och systematiska rättsövergrepp. Inga resurser att klara av att publicerar granskaning av enskilda rättsfall där radikalfeminismen präglat utredningsdag ett.
    Bortsett från tråden om te x assange av grävande flashback kollegor.

    Om inte pengar ges till utredning så handlar det om att avslöja de godtyckliga och radikalfeministiska strukturer som pär varit inne på tidigare med upprepade repotage om Sös våldtäkts intyg,anna ardin och sofia wiléns numera statsfeminismens anklagelser mot julian assange,förhörsledare som kände anmälaren och vinklade undersökningar av sjukvårdspersonalens syn på misshandlade kvinnor etc.

    Genus Nytt bygger på tips från allmänheten. Om grävande journalister redogör för om ekonomiskt bistånd skulle fler fall komma fram i ljuset och i samråd med redaktionen dvs Pär Ström om publicering på genus nytt. Ser det som feg och dum invändning att motsätta sig förslaget. Som dessutom skulle ge en inblick i omfattningen.

    Varför utreder inte politikerna själva Rättsrapporten ”Felaktigt dömda” varför dröjer beslutet om resningskommission i Sverige 2012/2013? Om Samhället har fått siffror på över 1000 felaktigt dömda varför ligger det inte i Justitiedepartementets intresse att utreda saken.

    http://www.rättsstatensvänner.se
    http://www.rsorg.se
    http://www.rattsakerhet.se
    Advokatupproret 2005

    Nu lämnas uppgiften till modiga j som inte börjar gnälla när rättsstaten Sverige är starkt kopplat till ett feministiskt korthus som är på väg att falla. Det kräver gemensamt arbete. Det är en av orsakerna till att jämställdhet diskuteras här dag och natt året om. Och det oavsett tidigare politisk bakgrund,aight?

  17. Jämställdhetsfeministern Says:

    DN har rätt: så länge det finns fler manliga ljudtekniker än kvinnliga i Sverige, så är den en oerhörd orättvisa och ett bevis för det omänskliga förtryck som kvinnor lever under i Sverige. Minst hälften av alla ljudtekniker i Sverige måste vara kvinnor – allt annat är kvinnodiskriminering!

  18. Info Says:

    PÄR STRÖM SKRIVER: ”JAG BLIR ALLDELES MATT ÖVER ALL MANSFIENTLIG GENUSVINKLING I SVENSKA MEDIER”

    Aktuellt just nu:

    RADIKALFEMINISTISK RADIOJUL

    Egentligen blir jag inte förvånad. När redan idag på fredagsförmiddagen Sveriges radio tar avstamp i patriarkatets skuld till att att ”queera punkkvinnor” inte ”förväntas” kunna hårdsminka sig likaväl som heterokvinnor. Det skedde i programmet STIL.

    HBT-kvinnor kan visst sminka sig. Och gör det också. Skillnaden är, enligt en intervjuad feministikon, att heterokvinnor sminkar sig för att behaga män – fruktansvärt! – under det att queerkvinnor sminkar sig för att behaga sig själva. De har tagit tagit kontrollen. – Programmets titel:

    ”RÖDSTRUMPAN – KAN FEMINISM NÅGONSIN BLI MODERIKTIG?”

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2794&artikel=4869308

    Grupp 8
    Rödstrumpor
    Den feministiska kampen
    Nina Lekander
    Gunilla Thorgren
    Barbro Backberger

    Info om Nina Lekander:

    https://genusnytt.wordpress.com/2011/11/17/dn-tycker-for-manga-musikkritiker-ar-man/#comment-82528

  19. Jämställdhetsfeministern Says:

    Beträffande rättssäkerhet: i Sverige vet vi, tack vare den feministiska upplysningen och genusvetenskapen, att män ÄR skyldiga och att så många män som möjligt därför måste dömas till fängelse, för jämställdhetens skull. Klart att det är upprörande när en kvinna anklagas för ett brott: kvinnor är ju offer.

  20. JD Says:

    @MaxH
    Vår förre Justitiekansler ville belysa dessa problem på olika sätt genom bla rapporten felaktigt dömda. För detta blev han i princip lynchad och avsatt. Denna rapport ligger i idag bildligt talat i en papperskorg på justitedepartementet sedan socialdemokraterna hade styret.
    Idag har vi som bekant en mycket ”fogligare” JK.
    Läs gärna om fallet Holmlin om hur illa behandlad han blev bara för att han blev anklagad för ett moraliskt vedervärdigt brott. http://www.nkmr.org/holmlinfallet.htm

    För att se måste man öppna ögonen Max.

  21. Man & Woman United Says:

    Max Klas

    Det grävande journalist efterfrågade var ”resururser”. Som jag tolkade det,ekonomiska och publicering.

    Grävande journalist Vad består dessa ”resurser” av?

  22. JD Says:

    @Man & Woman United

    De organisationer du räknar upp är tyvärr väldigt uddlösa.

  23. Man & Woman United Says:

    @JD
    Berätta mer?

  24. Clabbe Says:

    Från DN-artikeln om den ”ojämställda” musikbranschen:

    – På spelställena är det nästan alltid en man som är ljudtekniker. Vi arbetar med många tjejer – vår manager, våra agenter och presspersoner – men när det kommer till det tekniska är det fler män.

    Notera att maktjobben (managers och agenter) och de glammiga jobben (presspersoner) innehas av tjejer. Ljudteknikerjobben – där de faktiskt krävs en massa års hårt arbete och lite – talang innehas av män.

    Undrar om Hanna Fahl sett Hjernevask?

  25. Man & Woman United Says:

    @ JD

    Har ju ingen betydelse att sossarna är borta. Alliansen fattar ju inte några beslut de heller. Däremot vurmar för feministiska myter och antijämställdism.

  26. Lorem Ipsum Says:

    @Man & Woman United, säkert inte mer än du vet 🙂 Det statliga presstödet är en snårig djungel som i mitt tycke inte hör hemma i ett modernt samhälle. Särskilt inte idag då självpublicering i princip är gratis.

    Feministiskt perspektiv är en webbtidning med 1500 betalande läsare som vardera betalade 350 kronor och som idag åtnjuter presstöd.

    Den här bloggen skulle gott kunna kvala in för presstöd om man löste formalian.

    http://www.presstodsnamnden.se/Presst%C3%B6d%20S%C3%B6k%20st%C3%B6d.htm

    Under avdelningen ”Lågfrekventa tidningar” finns kriterierna som måste uppfyllas.

  27. barfota Says:

    God Jul och Gott Nytt År på er alla och tack för att ni orkar kämpa i en konstant uppförsbacke, ju högre upp på backen man kommer ju bättre utsikt får man över Sveriges stadsfeminism.

    Feminism är antijämställdhet och kvinnor är inte lika med feminister.

  28. Man & Woman United Says:

    @ Lorem I

    Grymt precis vad jag menade. Genus Nytt och Pelle Billing blogg kan lätt ordna 350 betalande läsare var.

    @ Pär Ström

    Vad säger du om förslaget?

  29. Anders senior Says:

    Lite mer ironi så här innan jul….
    Jämställdhetsfeministern har faktiskt en poäng här, ”kvinnor är ju offer”, finns det inte en man någonstans i bakgrunden man kan åtala istället? En man kanske gick förbi i korridoren utanför och nös? Intresset att fria en oskyldig man, är ju betydligt lägre än att fria en skyldig kvinna……
    Det gick ju alldeles utmärkt att ge Pastorn strängare straff än barnflickan, trots att hon var mördaren…….

  30. monica pernroth Says:

    En GOD JUL-NYHET som omväxling!Svensk FörfattningssamlingSFS2011:1503 gjort en ändring i sina instruktioner för Migrationsverket.
    Där står, Hör och häpna:
    5. i samband med uppföljningar och prognoser analysera faktorer som har
    betydelse för genomförandet av verksamheterna inom migrationsområdet
    och i det sammanhanget särskilt beakta omvärldsfaktorer,
    6.VID GENOMFÖRANDET AV VERKSAMHETEN BELYSA OCH BEAKTA KVINNORS OCH MÄNS VILLKOR.!! Det ni, även mäns villkor skall beaktas!!
    Ha därför en GOD JUL Pär och alla andra !

  31. Lorem Ipsum Says:

    @monica, det var ett steg i rätt riktning och God Jul på dig också 😀

  32. Pelle Says:

    Hoppas tomten kommer med en stor och varm offerkofta imorong 🙂

  33. Chroni Says:

    MaxH:

    Tja, FBI säger ju att 25% av alla våldtäktsdömda män i USA är oskyldiga….det är väl minst 1000 iaf.

  34. Klas Klättermus Says:

    Man & Woman United säger:

    ”Har det helt gått undgått er att kolla upp de länkar som spamats ut här under typ ett två år? ”

    Men signaturen ”Grävande journalist” tillför ingen fakta i något av de målen. Ingen substantiell analys. Ingenting. Bara tyckande som bygger på någon form av frustration som utmynnar i handlingsförlamning.

    Alla fall du listar är intressanta. Men vad tillför det att posta bloggar som citierar insändare utan substans? Det är ju sådant som gör att en blogg som denna aldrig kommer tas på allvar.

    Kvaliteten finns helt enkelt inte där.

    Därmed inte sagt att det kan förbättras. Och därmed inte sagt att det finns mycket som förtjänar en ficklampa i svenskt rättsväsende. Men då måste det också vara en ficklampa som lyser på fakta och resonemang av klass.

  35. barfota Says:

    @monica pernroth

    ”FörfattningssamlingSFS2011:1503 gjort en ändring i sina instruktioner för Migrationsverket.”

    Migrationsverket!?!

    ”VID GENOMFÖRANDET AV VERKSAMHETEN BELYSA OCH BEAKTA KVINNORS OCH MÄNS VILLKOR.!! Det ni, även mäns villkor skall beaktas!!”

    Jag har påtalat det flera gånger att invandrare, kvinnor och HBTQ röner ett visst intresse hos Svenska media och myndigheter.Inte många Svenska vita heterosexuella män som berörs av detta precis.

    Men, God Jul i alla fall!

  36. Musse Pig Says:

    Samma behandling som den stackars pojken i Bjästa. En läskigare moblynchning kan man inte tänka sig.

  37. JD Says:

    God Jul Monica
    Jag beundrar dig i ditt engagemang för juridisk rättvisa men håller du inte med mig om att väääldigt lite har hänt sedan tillkomsten av rsorg, rättsstatens vänner etc.
    Varför inte en enda stor organisation som får mer tyngd och auktoritet som verkligen kan ställa krav på förändringar.
    Det som finns nu är ju totalt meningslöst och uddlöst.

  38. Jocke S Says:

    Klas Klättermus,

    Visst, det ligger en del i vad du säger. Men då skulle jag vilja fråga:
    1) Vad tycker du själv rent allmänt, om svensk könsdebatt och dito politik?
    2) Vad gör du i så fall själv, utifrån vad du tycker?

  39. GandalfGrå Says:

    @monica pernroth

    Ja det kan ju verka bra…men är det inte bara fjäsk för invandrarmän….det är ju inte dom som är hatade i Sverige det är ju vita medelålders män som är jordens avskum nr.1 d.v.s vanliga svenska män…det är ju vi som står i skottgluggarna ständigt som slagpåsar..i allt från vårdnadstvister..till falska anklagelser om incest..våldtäkter..och att vi inte likabehandlas i lagen…det är ju helt otroligt att i en rättsstat som Sverige att könen inte är likaställda inför lagen…!

    Föresten så fort som dessa män från andra länder har accimilerats i det svenska samhället märker även dom hur illa ställt det är med rättvisan i sverige…!

    God Jul 🙂

    //GandalfGrå

  40. Josef Boberg Says:

    God Jul ❗

  41. barfota Says:

    @Klas Klättermus

    ”Alla fall du listar är intressanta. Men vad tillför det att posta bloggar som citierar insändare utan substans? Det är ju sådant som gör att en blogg som denna aldrig kommer tas på allvar.”

    Genus Nytt ”Belyser den obelysta halvan av jämställdhetsfrågan”, varken mer eller mindre. Någonstans därute finns det nog en och annan med både tillräckliga resurser och kunskap för att kunna göra något som snappar upp en hel del åsikter och strömningar (lustighet) härifrån.

    En kan inte göra allt men alla kan bidra med något.
    För alla kvinnor och mäns skull så får vi hoppas på det bästa.

  42. Lena Says:

    Manuell länkning:

    http://lenalilliedropssomewords.blogspot.com/2011/12/hyckleri-och-arlighet-dan-fore.html

  43. monica pernroth Says:

    Barfota../gandalf Grå.. ETT steg är ETT steg! Utan det steget blir det inget!
    Du skall nog ändå vara glad att, (om )du är en vit medelålders man istället för en svarthårig yngling med ”konstigt” namn.
    Jag har inom RO sett alldeles för många sådana fall, där sådana killar blir utsatt för så grova förutfattade meningar, att en vit medelålders man inte har en chans i jämförelse!!Män är män!

    Just nu är det kvinnornas tidsålder i SV, efter vad det tycks, men det tragiska är, att en pendel ALLTID slår tillbaka om man inte dessförinnan hittar jämvikt.
    SJÄLVKLART skall ALLA ha samma rättigheter, oavsett kön!
    Det här mm-tänkandet som vissa grupper hänger sig åt, har ju absolut inget med jämlikhet att göra!
    Som kvinna är jag sååå trött på gnälliga ”OFFER” kvinnor.
    VILL jag vara offer så kan jag ju fortsätta att leva så, men vill jag inte, så VÄLJER JAG att vara en STARK KVINNA.

    Håller absolut med JD att inte så mycket utåt har hänt sedan våra organisationer bildades, men detta är ju ett mastodontarbete att rubba en maktordning som hittills inte blivit ifrågasatt.

    Rättsväsendet har alltid rätt! Vill inte bli granskat! Ber aldrig om ursäkt för begångna fel! GÖR aldrig fel!

    Dock vet jag att vi har gjort skillnad för enskilda människor, vilket är gott nog. Några liv har vi i alla fall räddat, det vet jag med säkerhet. Ibland behöver man bara finnas och lyssna och ge stöd att gå vidare.
    I vissa frågor borde vi verkligen ha en slags ”paraplyorganisation” eller jobba tillsammans på något sätt, så att det blir ett starkare tryck.

    Måste kolla julskinkan nu….(min man har gjort Janssons) så det blir jämlikt värre!

  44. Lena Says:

    Monica Pernroth:

    Vart finns dessa gnälliga kvinnliga offer?

  45. Man & Woman United Says:

    Ja, det är tur att det är uteslutet att sådan uppmärksamhet kan sätta rätten till en rättvis och rättssäker domstolsprocess i fara. I Sverige till skillnad från i andra länder
    Ursprungligen postat av skarlockholmes
    Jag kommer att ta reda på allt om nämndemän, åklagare och domare i målet. Det ska bli ett av de mer transparenta målen som gått av stapeln i Sverige. Framför allt ska domarens/domarnas tidigare dömande granskas i detalj. Alla deras domar kommer att tas ut från tingsrätten för att granskas. Den politiska tillhörigheten på alla nämndemän och deras politiska bakgrund och gärning kommer att publiceras i tråden.
    Vi kanske borde organisera oss, skaffa oss Twitter-konton t ex för att nå ut med vårt budskap, speciellt om vi i ett senare skede skall outa nämndemännen, åklagaren och domare i målet. Det blir helt enkelt vi mot ignorans och medveten propaganda.
    Det är också vad WL uppmanar sina anhängare att göra – att organisera sig med hashtaggen #wlsup
    Nu kommer statsfeminismen inte vara okritiserad så länge till.
    Fler män och ”felaktigt dömda” uppmanas att träda fram för att göra gemensam sak mot radikalfeminismen i Sverige.
    Rättssäkerhets doktriner är på väg att formuleras,manifest och demonstrationer.
    Absolut. Den dag Assange sätter sin fot på svensk mark kommer det att starta ett stort antal aktiviteter, både organiserat och spontant. Framför allt kommer ett stort antal personer med erfarenhet från rättsrötan i Sverige att köras ut via internationell media. Därutöver finns det listat mängder av andra mediaaktiviteter. Det kommer inte att bli Assange som ställs inför rätta, det kommer att bli det svenska rättssystemet som ställs inför internationell media. Om det svenska åklagarväsendet ställer upp samma sopor som i första omgången så kommer de att skämma ut Sverige fullständigt, det gäller alla aktörer i den kommande cirkusen. Bilden av Sverige ska förändras fullständigt. Sverige ska förknippas med våldtäkter och ett fullständigt rättsvidrigt samhälle, med full rätt.

  46. barfota Says:

    @monica pernroth
    Låter gott med Janssons!
    God Jul och jag instämmer med alla har som är av den åsikten att det borde startas en paraplyorganisation med pondus och slagkraft som kan verka för rättvisa och verklig jämställdhet för alla.

  47. GandalfGrå Says:

    @monica pernroth

    Jag hoppas att du har kokat skinkan själv annars är det bra mycket mer jobb med en Janssons Frestelse än att ”bara” griljera skinkan 😉 och i så fall är det ju inte så jämställt…!

    😉
    God Jul alla jämställdister…..i alla fall ni som kan klara er utan Hen…Han och Hon duger så bra så…..sen vill jag passa på att säga till kvinnorna i Sverige ge er man något fint till Jul det är han värd…en hemmabio kanske eller varför inte ett par jävligt råa högtalare….! Män behöver inte en ny tröjja eller en ny slips…vi vill ha hårda paket…som kostar mycket och eftersom ni är på väg förbi i löneligan kan ni väl dela med er av det till er högt älskade man /pojkvän…! 😉 bara ett enkelt råd…!

    //GandalfGrå

  48. UNDRANDE Says:

    Vi har haft rymdkapplöpning.
    Du kommer ihåg de där orden ”not because they are easy, but because they are hard”.
    Nu, decennier efter, har vi offerkapplöpning.
    ”Den som utmålar sig som störst offer VINNER!!! Ju värre desto bättre!”

  49. Lena Says:

    Undrande:

    Ja det är en tuff kamp 😉

  50. Jocke S Says:

    Ja jag har föreslagit en paraplyorganisation till både Pär Ström och Pelle Billing (på den tiden jag ännu var aktiv på hans blogg.)
    Jag jobbade flera år med AFS (Antifeministiska samfundet, nerlagt 2007 tror jag), och mellan 2002 och ett par tre år framåt, tiodubblade vi medlemsantalet, från 250 – 2500. Med frivilliga bidrag, och vi hade även en del aktioner. Allt för små för att kunna göra något som är nödvändigt idag, men ändå.
    Mitt förslag här, var att alla bloggar som ville vara med och nämnas med namn hos de andra, betalade en summa årligen, kanske hundra kr.
    Och alla intresserade privatpersoner betalade en femtiolapp.
    Med några få tusen medlemmar skulle vi kunna få in hundartusen eller mer, per år, att användas till, – annonser!
    Där vi konfonterar Juholt i SVD, Reinfeldt i AB, Expr i AB osv, med deras tokiga uttalanden som det finns en drös av, att bemöta, eller hur?
    Och på så sätt skapa medvetenhet om tokigheterna, och även locka in fler medlemmar, vilket skulle kunna ge en snabb dominoeffekt, och skapa medvetenhet!
    Ett aber är att det behövs en central, en styrelse och en koll på pengar osv. en del jobb, det var väl argumenten jag mötte på mitt mail till de båda.
    Ämnet vi borde kunna komma överens om, – ungefär att ”statsfeminism är könsrasism utan någon demokratisk giltighet”. Feminismen kan man inte förbjuda, den bör kunna ta kål på sig själv.
    Rättvisa lagar och satsningar och positiv uppmärksamhet åt båda könen från samhällets sida är väl vad vi kräver?
    ”På båda könens villkor, för båda könens bästa”
    God jul från syldiga nejder, JS

  51. Jocke S Says:

    ”God Jul från sydliga nejder” skulle det vara förstås!

  52. Man & Woman United Says:

    @ JD

    Samtliga ingår i Rättssäkerhetsrörelsen med bibehållna särintressen. När människor börjar upptäcka hur lätt det är att bryta med arvet av ”en svensk tiger” och inser de att inte längre är ensamma. Då kommer samarbetet nationellt och internationellt höras 😉

    Kulturnyheterna om året som gick
    #prataomdet fick stora journalistpriset,tillbakablick på omvärldens demonstrationer, anklagelserna mot julian assange och Sveriges nya benämning, Feminismens saudiarabien.

  53. monica pernroth Says:

    Angående skinkan Gandalf, så är den nu kokt, men den skall även griljeras.. Allt tar tid, men endast tomten är vaken. Eller är det kanske tomtemor?God Jul alla!

  54. Backlash Says:

    Hanna Fuhl borde prova att bära en normalstor PA- anläggning för en DJ eller ett rockband. Den består av ca 500 kg högtalare, stativ, slutstegslådor, lampor, mixers, elkablar etc. Detta utgör minimum, som även den tonåring som jobbar ideellt på en fritidsgård måste ha med sig i bilen, bära in och montera. Ett proffsgig kräver ofta flera ton av prylar. Försök gärna hitta en (1) tjej som vill syssla med sånt. Ofta gratis de första åren, innan man skapat sig ett namn i branschen. Sen kan vi börja fundera på att diskutera könsfördelningen.

  55. Lena Says:

    Må alla horor griljeras på hög låga med deras förrädiska förtalsfulla hycklande tal.

    Ljus kommer alltid brinna för de billiga förljugna. Lågan kommer snabbt slockna för falskt förekomna.

  56. Man & Woman United Says:

    @ Monica JD Jocke S Barfota Musse Pigg Nils J

    ”Rättsväsendet har alltid rätt! Vill inte bli granskat! Ber aldrig om ursäkt för begångna fel! GÖR aldrig fel!”

    Vad händer då när folket allvarligt riskerar förlora förtroendet för rättsväsendet?

    Kommer Feminismens saudiarabien möta våren med protester mot rättsövergrepp,maktmissbruk, icke könsneutral lagstiftning.

    Demonstrationer som kablas ut via social media till omvärlden om krav på omfattande reformer inom rättsstaten. Som te x utredning av Rättsrapporten felaktigt dömda och krav på införandet av Resningskommission 2012/2013. Se Norges modell.

  57. Lena Says:

    Yepp, ja är delvis kvinnlig poet., och jag hatar hyckleri

  58. Lena Says:

    M&W är inte du lite wicked ? 😉

  59. Lena Says:

    Ska vi gå ut och ta en öl ? Supa skallen i bitar?

  60. Lena Says:

    Ok, kan du inte svara normalt till en tjej, så kanske det förklarar ditt djupa intresse i någon som var ganska ridig och bristande charmig och blev anklagad för våldtäkt! 😉

    God Jul sötnos!

  61. Man & Woman United Says:

    RÅ synar barnläkarfall efter kritik
    Riksåklagare Anders Perklev (RÅ) ska granska hur andra åklagare hanterade fallet med läkaren på Astrid Lindgrens sjukhus som åtalades för att ha dödat ett spädbarn.
    Annons:
    Läkaren friades i domstol och har sedan berättat hur illa poliser och åklagare behandlade och bemötte henne under utredningen. Hon har kallat det ”lågintensiv tortyr”, och poliser och åklagare har därefter fått skarp kritik.

    RÅ avser även att titta på hur medicinska bedömningar ska användas.

    Stockholm TT
    2011-12-24 00:21

  62. Nicolaj Says:

    Du e populàr, Pàr! Saxat fràn en feministblogg:

    ”Lack
    Gjorde en sak jag inte borde ha gjort, dvs kolla runt på Pär Ströms blogg. FYFAN VAD LACK JAG BLIR säger jag bara. Visst att det finns idioter men de har ingen som helst analys så det är ba att skrika ”DU HAR INGEN GENUSANALYS SÅ THIS CONVERSATION IS OVER” eller helt enkelt skita i dem. Men denna lille dryge Pär Ström letar upp så sjukt mycket research och har en utarbetad analys, zåklart att den fallerar, men han tror på den som en tror på en religion typ. ”Antijämställdister” vs ”Jämställdister” och allt vad de innebär. YEEZ LOUIZE säger jag ba. Asså kram, ba kram.
    Fattar ej vad hen får allt ifrån?? Nyss skrev hen ju om Ghaz och emmabodafestivalen och att chefen för festivalen som har ansvaret för bokningen av artister. Chefen är tydligen ”jämställdist” pga att hen inte bryr sig om könet på artisten han väljer utan enbart hur bra dem är. Jo men eller hur att han gör. Precis som Ghaz skriver här handlar det inte bara om att hen jämförde kvinnor med ”krymplingar”?! Refererar till kvinnor som en minoritet när vi är halva befolkningen!
    Något av de värsta är när han säger ”Jag respekterar verkligen jämställdhets­ideal, men det är inget jag kan lägga in i mitt arbete och jag är stolt över att jag inte gör det, säger Håkan Karlsson.” MEN GUUD VA BRA ATT DU FÖDDES TILL MAN DÅ SÅ ATT DU KAN FÅ HÅLLA PÅ SÅ!!!!!!!!!
    Tänk er exakt detta scenario med endast en ändring – Håkan Karlsson heter Hedvig Karlsson istället och är kvinna. Vad hade hänt i så fall tror ni? Utskrattad, hatad och förnedrad på öppen plats ungefär gissar jag. Kul värld vi lever i. wiiiiee

    /t”

    adress till denna fantastiska làsning:
    http://thelmaernst.blogspot.com/

  63. Lena Says:

    Pedofiler känns ganska fel

  64. UNDRANDE Says:

    Varför får man bättre bemötande hos manliga Bandidos än hos kvinnliga poliser?
    Kan någon sätta ett genusperspektiv på det?
    En utmaning kanske? Ja, man undrar.

    P.S.: Lena, vill inte han gå ut med dig så skit i honom! Vänd dig till de som uppskattar poesi, vackra kvinnor och raka puckar istället! Var håller du hus och vilket ölmärke gillar du bäst? 😉

  65. Lena Says:

    Hur fan ser du ut?

  66. Hoffmeister Says:

    Hatten av för Hedvig Karlsson!

    Har precis nu bestämt mig för att stötta Pär Ström med 200 SEK även denna månad.

    God Jul alla jämställdister!

  67. Man & Woman United Says:

    @ Lena

    Var du inte på Jämställdhets träffarna?

  68. Lena Says:

    Jag tycker du verkar ganska nykter och skärpt. Och mer än många.

  69. Lena Says:

    Din sista kommentaren var till undrande

  70. Lena Says:

    M&W nej.

  71. Lena Says:

    Finns det psykon, så är ett ovan med den text parollen!!

  72. Lena Says:

    Undrande:

    Vad söker du själv?

  73. Man & Woman United Says:

    @ Lena

    Du är välkommen till nästa Jämställdhetsträff.

  74. Lena Says:

    Har du läst mitt sista inlägg?

  75. GandalfGrå Says:

    @Lena

    Vi kanske skulle förstå vad du menar om du utvecklade dina synpunkter lite grann….! Som det är nu verkar du bara vilja ha så många inlägg som möjligt…och inget av dom är speciellt insiktsfullt…!

    God Jul på dig ”Lilla gumman” eller kanske ”stumpan” 😉

    //GandalfGrå

  76. Lena Says:

    Gandalfgrå:

    Jag tycker du har en poäng.

    Försöker du kommunicera med döda så det ganska dött ut!

  77. Lena Says:

    Gandalfgrå:

    Julkram till dig 🙂

  78. Ritsurei Says:

    M&WU:

    Spring! 😉

  79. The Flegm Wad Says:

    Kvinnlig anställd hade sex med flyktingpojke

    http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1594560/Anstalld-hade-sex-med-flykting.html

    ”Om den här relationen kommit upp under vanliga förhållanden hade det inte funnits något att säga om saken”

    Vilken reaktion hade det blivit om det vart en manlig anställd och en flyktingflicka?

  80. MaxH Says:

    Access: Tack, men det kommer inte från insändaren. Jag betvivlar inte att fallen finns, tvärtom! Eftersom insändarens artikel inte innehåller någon som helst fakta ifrågasätter jag insändarens motivering till att övht skicka in den, och Pär Ströms motivering till att publicera den.

  81. Man & Woman United Says:

    Ung kvinna åtalad för sexbrott

    En 20-årig kvinna har åtalats för sexuellt övergrepp mot barn och sexuellt ofredande.

    Åklagaren Magnus Öhrn skriver i åtalet att kvinnan, som är bosatt i Skellefteå, under år 2010 ”genomfört sexuella handlingar med målsäganden, som varit under 15 år”.

    Finns erkännanden

    Kvinnan åtalas också för att ha förmått målsäganden att ta fotografier när 20-åringen ”varit lätt klädd eller naken”, likaså att 20-åringen på olika sätt sexuellt berört målsäganden.

    I polisförhör har den åtalade unga kvinnan, enligt åklagaren, erkänt stora delar av de misstänkta brotten.

    Spelar upp förhör

    Som bevis finns också en timslång videoupptagning med den unga målsäganden.

    Ett vittne ska också höras vid den kommande rättegången om vad både målsäganden och den 20-åriga kvinnan berättat om de olika händelserna.

    Publicerad igår kl 12:41 av:

    Hans Berggren

    Skellefteå

  82. jD Says:

    Intressant att RÅ har beslutat att granska åklagaren.
    Ska bli kul att se hur medias reaktioner blir då åklagaren hävdar att behandlingen mot sköterskan följer ordinär procedur och inte är unikt.
    Troligen reagerar man med tystnad.
    En annan intressant aspekt är om RÅ hade granskat det här om sköterskan hade blivit fälld? Hade hanteringen varit ok i så fall?
    Är psykisk tortyr ok enligt RÅ, JK mfl om en person blir lättare fälld för ett omoraliskt brott.
    Det inofficiella svaret i Sverige är nog JA!

  83. Man & Woman United Says:

    Norran/norran.se

  84. Man & Woman United Says:

    @ JD

    Narkosläkaren rättfärdigar kritiken mot rättsläget i Sverige när hon skriver

    ”Prestigen blev viktigare än att förstå.”

  85. Erik Jämställdhet Says:

    God Jul, alla Jämställdister, Feminister, Anti-Feminister, Mansrättsacktivister och alla andra

  86. Man & Woman United Says:

    Barnläkarens kritik ska utredas
    Sverige 24 dec 20:20
    Polisen ska nu utreda den kritik som den dråpfriade barnläkaren på Astrid Lindgrens sjukhus ska ha riktat mot hur hon behandlades under utredningen av fallet.

    Det är Eva-Lotta Hedin, chefsjurist vid Rikspolisstyrelsen, som på julaftonen beslutade att anmäla ärendet till polisens avdelning för internutredningar.

    Riksåklagare Anders Perklev anser också att fallet ska utredas, men tycker att det är bättre om justitiekanslern som oberoende myndighet sköter utredningen, berättar Ekot.

  87. Man & Woman United Says:

    Krav på reformer för Rättssäkerhet fortsätter under 2012 för att garantera rättvis och objektiv rättegångar utan oskyldigt och felaktigt dömda. Fler gräv om fall kommer bringa tryck på Justitiedepartementet att se över Rättspolitiken och även ta sig an Rättsrapporten som ligger i papperskorgen.

    Polisen internutreder behandling av barnläkaren

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4875675

  88. Hur ser män som slår kvinnor ut? Says:

    Lena säger:
    ”Hur fan ser du ut?”

    Like a ordinary guy.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hur-ser-man-som-slar-kvinnor-ut_6712933.svd

  89. Friad – efter två år, åtta månader och nio dagar Says:

    @Man & Woman United

    En av synpunkterna den kvinnliga läkaren har är att hon inte vill bli kallad för BARNLÄKARE.

    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=17586

    ”Nu vill narkosläkaren sluta gräva ner sig i det som har hänt.

    – Jo, jag kan prata om det för jag har inget att dölja, men jag kan inte leva med en stämpel i pannan: »Det är jag som är ’barnläkaren’.«

    Hon säger att det har varit viktigt att det har hetat »barnläkaren« i kvällspressen.

    – För det här har inte varit riktigt, det har bara varit en tokig historia, och jag är ingen barnläkare, jag är narkosläkare, intensivvårdare, och det ska jag fortsätta vara!”

  90. the simp Says:

    @ Friad – efter två år, åtta månader och nio dagar

    TT och Svd skriver ”Barnläkare”

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/polisen-utreder-barnlakarens-kritik_6731495.svd

    tt.se/

  91. Bo Says:

    Haha! Har du tagit en bild på tidningen och lagt in..

    så brukar jag också göra med diverse texter.

  92. Hans Says:

    Nu är fyra tunga anmälningar mot en socialförvaltning på väg för deras övergrepp mot mig. Polisen, Socialstyrelsen, DO och JO. Socialchefen i min kommun har gjort all för att försöka stoppa men rättvisan kommer, det lovar jag dig.. Mr xxxxx

  93. No value Says:

    ”För övrigt 1:” Feminismen vill bibehålla kvinnors historiska särställning och beskydd (tom förstärka den) samtidigt som de vill ha männens alla rättigheter och lite till. Feminismen är inte för jämställdhet, tvärtom. Hur feminismen har lyckats bli förknippad med jämställdhet är märkligt när det är två helt olika begrepp.

    Feminsister är fyllda av manshat och deras hjärntvättade anhängare är tomma på sunt förnuft. De är dessutom helt världsfrånvända och blinda. De borde utrustas med vitt käpp.

  94. Ulf Says:

    @No value,

    Feminsister är fyllda av manshat och deras hjärntvättade anhängare är tomma på sunt förnuft. De är dessutom helt världsfrånvända och blinda. De borde utrustas med vitt käpp.

    Suck – sådant där är lika fel och kontraproduktivt som de inhopp här och var som hävdar att Pär Ström med anhang är kvinnohatande masochister.

    Den stora majoriteten män och kvinnor som ser sig själva som feminister läser sannolikt in något helt annat i det; det som man här (och nästan endast här) kallar jämställdism. Det betyder inte att de är blinda, världsfrånvända eller korkade. Det krävs rätt mycket energi för att genomskåda de kollektiva fördomar som slår rot i ett samhälle. Vi har alla våra blinda sidor, säkerligen.

  95. Man & Woman United Says:

    JK utreder hantering av barnläkaren
    Även justitiekanslern, JK, utreder åklagarens och polisens behandling av den barnläkare som åtalades för att ha dödat ett spädbarn vid Astrid Lindgrens sjukhus.
    Annons:
    – Det finns väl all anledning att man tittar på detta från olika utgångspunkter, säger justitiekansler Anna Skarhed.

    Bakom anmälningarna står läkaren själv, som berättat om tortyrliknande behandling, samt enskilda personer. Även Rikspolisstyrelsen och riksåklagaren ska granska om fel har begåtts.

    Stockholm TT
    2011-12-25 13:40

  96. Lena Says:

    Monica Pernroth:

    Hur mycket betalt får du? Brinner det i byxan på dig?

    ”Du skall nog ändå vara glad att, (om )du är en vit medelålders man istället för en svarthårig yngling med ”konstigt” namn.”

    Det där är BULLSHIT!

    Både kvinnor och flickor blir dömda för brott idag. Och både orättvist och hårt. Och trots att det finns transsexuella kvinnor som hatar kvinnor, så ger det ingen sanning. Framförallt ingen rättvisa!

  97. Silver Levinsky Says:

    Angående barnläkaren,
    Hennes beskrivning av hur det fungerar vid häktning instämmer jag med till fullo. Jag satt själv oskyldigt häktad i 110 dagar varav det mesta helt isolerad från så jag känner igen hur j-igt man behandlas.
    All heder åt henne för att hon orkar beskriva och belysa hur vårt rättssystem fungerar och hur vem som helst kan tvingas gå igenom sådan tortyr som är helt lagligt i Sverige.

  98. Lena Says:

    Skärp er:

    Vet ni om att du inser att dina vänner är verkliga vänner. När de verkligen bryr sig. När de hukar inför för fjortonde gången inför snutar. För du vet att när de kan säga sitt ditt namn. Står fem män andra beredda i bakgrunden.

  99. Silver Levinsky Says:

    Lena:
    Vad är det för fel på dig egentligen?
    Du har inte lyckats få fram ett enda inlägg där du säger någonting vettigt vi kan ta ställning till förutom att du verkar väldigt arg på någonting…. Vad är det du vill ha sagt med alla dina kommentarer?

  100. Man & Woman United Says:

    Barnläkaren fick lämna etiknämnd

    Läkaren som åtalades för barnadråp på

    Astrid Lindgrens sjukhus uppmanades

    att inte delta på möten som ledamot

    i etikprövningsnämnden i Stockholm.

    Det säger läkaren till Läkartidningen.

    Enligt läkaren ringde rättschefen på

    utbildningsdepartementet, sedan

    anklagelserna blivit kända, och bad

    henne att inte delta i mötena. Enligt

    ST Press ville nämndens ordförande se

    henne fortsätta men så blev det inte.

    Justitiekanslern ska utreda

    åklagarens och polisens behandling av

    läkaren, liksom Rikspolisstyrelsen

    och riksåklagaren. Svt.se nyheter inrikes

  101. Lilla O Says:

    Barnläkaren borde sitta i fängelse och @ Musse Pig – ja, fy fan vad synd det är om våldtäksmannen i Bjästa, det var ju helt okej att alla skrev fruktansvärda saker om och till flickan och kallade henne hora, helt rätt!Att försvara en våldtäksman är så virdrigt så jag finner inte ord.

  102. Man & Woman United Says:

    Ska narkosläkaren vid tidigare Astrid Lindgrenssjukhus sitta i fängelse på vilka grunder då?

  103. Man & Woman United Says:

    ”Enligt svenska rättegångsbalken är det klart och tydligt att åklagaren har skyldighet att presentera och söka även uppgifter som talar för den tilltalade, den så kallade objektivitetsprincipen. ”

    ”Boken [Fällda för sexövergrepp av Therese Juel] beskriver hur advokaten påstås ha bemött dem och vilket brist på engagemang som de menar att advokaten har visat dem, hur polis och åklagare enligt dem har underlåtit sig att granska målsägandens utsaga ordentligt samt inte följt sin objektivitetsprincip.”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: