Energikurs för ungdomar, dock ej pojkar

by

Jag citerar energiföretaget Umeå Energi:

Är du en tjej som är nyfiken på miljö, teknik och energi? I slutet av varje sommar ordnar Umeå Energi den populära kursen Energi för tjejer.

Då har du som går ut åttan chansen att vara med. Under en spännande och rolig vecka får du lära dig mer och träffa kompisar med samma intressen.

Vår duktiga personal leder kursen och varvar teori med praktik i våra lokaler. Vi gör också flera studiebesök på bl.a. Umeå Energicentrum i Klabböle, vindkraftverket i Holmsund, universitetet och superhäftiga Dåva kraftvärmeverk.

Kursen är helt gratis och vi bjuder på allt du behöver under veckan (t.ex. lunch, fika och vissa klädplagg). Antalet platser är begränsat.

Nästa kurs hålls sommaren 2012. Håll utkik efter mer information här på webben!

Det var ju inte så jämställt. Läs mer här.

För övrigt 1: Det är något magiskt med begreppet ”kvinnor och barn”. Här kommer ännu en märklig användning av det begreppet, från bland annat Aftonbladet. Det gäller massmordet i Sydsudan. ”Vi har varit ute och räknat kroppar, och beräknar att 2 182 kvinnor och barn samt 959 män har dödats”. Varför slås kvinnorna ihop med barnen? Det gör ju att vi inte får veta hur många kvinnor och hur många barn som dödats. Påpekande: Jag tycker det är lika hemskt när en människa blir dödad, oavsett kön. Men när barn dödas är det nog ändå ett snäpp hemskare.

För övrigt 2: ”Antalet barn som följer med en förälder in i fängelse har ökat de senaste åren. […] De flesta kvinnoanstalter har därför anpassats för att kunna ha barn boende där.” Jämställt? Läs mer här. Tack för tipset, Johan!

För övrigt 3: En pojke var nära att drunkna i vågbassängen i Gustavsvik. En brottsutredning har inletts mot den förälder som var med pojken. Föräldern är misstänkt för ”framkallande av fara för annan” och ”vållande av kroppsskada”. Den åklagare som leder utredningen säger till Nerikes Allehanda att han inte vill berätta om det är mamman eller pappan som är misstänkt, därför använder tidningen termen ”den aktuella föräldern” när föräldern ska omnämnas. ”Den aktuella föräldern” håller sig nu undan. Läs mer om det här. En ledtråd om könet på föräldern finner du i denna artikel. Tack för tipset, Thomas!

46 svar to “Energikurs för ungdomar, dock ej pojkar”

  1. Ulf Says:

    Förvirrande beskrivning i AB…

    Femåringen drogs snabbt upp ur vattnet och en badvakt påbörjade livräddande insatser.

    sedan:

    Johan Wallentin började genast göra hjärt-lungräddning på femåringen.

    Vad var det för livräddande insatser som badvakten ägnade sig åt då?

    Får jag gissa så gjorde badvakten något bra, men överlät till Wallentin som sannolikt var mer erfaren och utbildad. Precis som man skall göra.

    Stor heder, hursomhelst, till de som agerade snabbt och räddade pojkens liv.

  2. Gonzo Says:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14175710.ab

    ”En norsk kvinna filmade mordet på sin egen dotter.

    I Storbritannien satt hennes pojkvän och följde händelsen via Skype.

    – Hon hävdar att han instruerade henne att göra det, säger åklagaren Kristin Rusdal.”

    Männens makt är så stark att vi kan få kvinnor att mörda sina egna barn. Det spelar ingen roll att vi befinner oss hundratals mil bort.

  3. Greger Says:

    Har du någonsin testat att maila nyhetsredaktionerna på de stora tidningarna och frågat hur de försvarar användandet av uttrycket ”kvinnor och barn”.
    Jag håller med om att det borde sluta användas men det börjar bli tröttsamt att läsa om det i snart vartenda inlägg.

  4. sexistnytt Says:

    Ibland är det bra med separatistisk undervisning, det har jag själv erfarenhet av och nog kan väl de flesta som gått skola vittna om att pojkar tar mycket plats i undervisningen. Men det borde ju finnas alternativ till detta med pojkgrupper och blandade grupper så ungdomarna får välja. Återigen också dåligt ur ett transperspektiv när det gäller såpass unga som kanske inte ens är säkra på sitt kön och inte har valt än.

  5. Matte Says:

    Trist för de pojkar som är intresserade men inte får vara med. Men de hittar väl andra vägar om intresset är tillräckligt stort.

  6. Petter Says:

    Låter lite som kommunisternas försvar av sina diskriminerande självförsvarskurser.
    ”Det finns andra kurser som killarna kan gå på”
    Undra hur det skulle låta om en styrelse bara tog in män med hänvisningen ”det finns andra företag som kvinnorna kan söka sig till”..

  7. Anders senior Says:

    Jag höll själv i mina yngre dagar en kurs för tjejer som slutat åttan, en ”prova på” kurs som skulle öppna ögonen på dem att intressera sig för el-tele teknik. Det var givetvis en bra för dem att få prova på, men varför inte öppna för alla? Tänk bort könet helt och hållet för ett ögonblick; Denna prova på-kurs kan ju givetvis fungera som tänkt, d.v.s. folk blir intresserade och söker sig till den utbildningen. Omvänt kan man även ha andra fördelar, de som tänkt sig att gå el-tele teknisk utbildning får prova på och upptäcka att det inte alls var som de tänkt sig, och slipper därmed slösa bort år av sitt liv på att välja en utbildning som inte lever upp till vad de förväntar sig…

    Tänk ett steg till:
    När ungdomarna är skall välja vidareutbildning idag är det rena lotteriet, de vet inte (oftast) igentligen vad de vill, utan väljer allt som oftast ganska godtyckligt, ofta går de i sina föräldrars fotspår helt enkelt av den anledningen att de inte vet/känner till andra tänkbara alternativ. Om man istället lämpligtvis efter sjuan, innan åttan, när de ändå är som mest skoltrötta, ger dem ett ”praktikår” där de praktiserar i en månad på olika typer av arbetsplatser, detta skall då vara obligatoriskt för alla att prova allt, tjejer som killar. En månad inom sjukvården, en månad inom tillverkningsindustrin, en månad inom lantbruk etc. etc. alternativen är många. Då får dessa ungdomar chansen att prova många olika yrkeskategorier, de som tror att ”det här är inget för mig” tvingas då prova allt, inkusive sina egna förutfattningar om yrket.
    De får chansen att ta reda på vad de vill med sina liv. När de sedan kommer tillbaka till skolan och skall börja åttånde klass vet de vad de vill syssla med som vuxna och kan koncentrera sig på de ämnen som är viktigt att kunna för just den karriären, de vet vilken vidareutbildning de bör satsa på för just den karriären de önskar sig, och blir därmed motiverade att lära sig de ämnena för att de då också får ett konkret mål att sträva efter. Studiemotiveringen torde öka mångfalt! Grabben som tänkte gå el-tele kanske rent av börjar inom vården istället efter att ha fått prova på, nu vill han jobba med äldrevården istället! Den andra killen fick det bekräftat att just el-tele var hans grej. Precis lika som för tjejen som fick sina tankar bekräftade om sina drömmar om att bli veterinär. Samtidigt som hästtjejen efter att ha provat på en månads jobb på flygflottiljen nu är helt övertygad om att hon skall bli flygtekniker eller jaktplanspilot!

    Nu kan de helt plötsligt välja yrken och karriärer efter sitt eget tycke och smak istället för vad familj och samhälle förväntar sig eller tycker åt dem. Och de slipper slösa sin energi på massa ämnen/kurser/utbildningar som de ändå inte har något intresse av…….

  8. vmm Says:

    För övrigt 1: 2182 kvinnor och barn dödade och 959 män dödade. Sammanlagt blir det alltså 3141 dödade.

    I U-länder är ungefär hälften av befolkningen barn. Hälften av 3141 är, avrundat, 1570. 1570 barn dödade och 1570 vuxna dödade. 959 av de 1570 var vuxna män. Återstår 611 vuxna kvinnor som blivit dödade.

    Om vi antar att de dödade återspeglar befolkningsstrukturen i övrigt så är det alltså väldigt få kvinnor som dödats. Men som sagt så är det ju omöjligt att veta fördelningen när dom skriver så där.

    Annorlunda uttryckt: ca 75% av en befolkning i u-länder är kvinnor och barn (50% barn, sedan 25% vuxna kvinnor och naturligtvis 25% vuxna män). Av dom dödade i Sydsudan är 69% kvinnor och barn (2182 av 3141) trots att dom som sagt utgör ca 75% av befolkningen.

    Jag har inte läst artikeln i Aftonbladet som det refereras till här, men låt mig gissa att den inte handlar om hur våldsutsatta männen är.

  9. Mörker Says:

    Oroande utveckling med barn i fängelse. Tidsandan är ju sådan att kvinnors behov alltid går före barns behov. Sorgligt att pappor inte ens får vara chans att vara förälder när mammorna (trots kvinnorabatt) hamnar i fängelse.

    Ekar ihåligt om kraven på att pappor ska ta ut mer föräldraledighet, när pappor som engagerar sig i sina barn ändå inte räknas som likvärdiga föräldrar.

  10. Dennis Says:

    Vissa föräldrar i främst Indien aborterar flickfoster medan pojkfoster får komma till världen. Är detta kvinnodiskriminering eller mansdiskriminering?

    Sverige tar emot flest män som flyktingar. Är detta kvinnodiskiminering eller mansdiskriminering?

    Skulle du tyckt det ombytta varit bättre eller sämre, för din del?

  11. Petter Says:

    Anders Senior. Väldigt socialistiskt förslag.
    Ge eleverna valmöjligheter istället.
    Ha elitklasser för de som vill och klarar antagningsprovet,
    Ha vanliga klasser för de som vill det
    Och låt de som vill, anmäla sig till ett praktikpaket..

  12. Petter Says:

    förmodligen är dessa kurser en del av anledningen till att allt fler tjejer söker sig till tekniska utbildningar medan allt fler skoltrötta killar med teknikintresse hoppar av skolan..

  13. Dennis Says:

    Min övertygelse är att västvärldens invandring beror på företagens vilja att kunna dumpa löner. Det finns ingen annan rimlig förklaring.

    Min fråga är om västvärldens övervägande mansflyktingar är ett sätt att få svenska män att betala ett högre ”pris” för kvinnan?

    Kan det vara så?

  14. Anon Ym Says:

    ‘2 182 kvinnor och barn samt 959 män har dödats’ kan teoretiskt innebära att 1 kvinna, 2181 pojkar och 959 män dödades.

    Men i så fall lär SIDA inte få bidrag till ‘kvinnor och barn’ så då måste ‘de’, pk-diktaturens medlöpare, väl manipulera siffrorna.

  15. Petter Says:

    http://svtplay.se/v/2668031/mittnytt/_ett_bakslag_for_jamstalldheten_?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,2668316/sb,k103328,1,f,-1
    Istället för att diskutera nationella problem som att männen är diskriminerade i Svensk lag så väljer ordföranden i Eu’s jämställdhetskommitté att diffust anklaga en strippklubb för tråkigheter.

  16. Info Says:

    TILL GONZO (15.08): FAKTA OM DEN NORSKA KVINNAN SOM DRÄNKTE SIN DOTTER

    ”Yasmin Chaudhry, en 26-årig muslimsk kvinna av pakistansk härkomst boende i Oslo, umgicks vid tretiden på natten den 10 oktober 2010 med sin 33-årige pojkvän i Storbritannien via Skype. Hennes ettåriga dotter vaknade och skrek. Mamman blev irriterad över att barnet ställde oresonliga krav på sin mors uppmärksamhet mitt i natten och bestämde sig för att den lilla behövde lära lära sig disciplin och hur man uppför sig gentemot sina föräldrar. Pojkvännen höll med och föreslog en hink med vatten i vilken dottern sänktes ner med huvudet före. Yasmin höll sålunda sin dotters huvud under vatten tills hon slutade andas och slapp därefter barnets pockande på uppmärksamhet.”

    http://avpixlat.info/2012/01/06/muslimsk-mor-drankte-ettaring-dotter-i-vattenhink/

  17. Fridlyst åsikt Says:

    Petter,

    Han säger ”den nordiska åsikten” när han pratar om strippklubb. Man undrar vad han menar med det. Själv anser jag dock att strippklubb utan möjlighet till sexköp borde förbjudas.

  18. Joakim Says:

    Vad gör gubben på bilden? Hår har han tappat också, och så är han vit! Det gör ju honom till ännu mer kvinnoförtryckare! Hoppas innerligt att han har rakat sig dock, det syns inte tillräckligt tydligt på bilden.

  19. Anders senior Says:

    @Petter

    Fullständiga valmöjligheter är precis det jag är ute efter, fast jag vill ge dem chansen att utöka sitt eget synsätt på vad som är möjligt att välja:
    När de gjort detta år av praktik är de fullständigt fria att välja den inriktning i livet som de själva brinner för, efter att ha fått prova på de olika inriktningarna, inget annat.
    Jag tycker inte det är en socialistisk tanke, bara sunt förnuft.

    Angående vanliga klasser och elitklasser:

    Jag har alls inget emot detta, tvärt om.
    Alla har tyvärr inte samma förutsättningar för att kunna studera etc. men får man prova olika saker så vet man ju åtminstånde i vilken sektor man vill arbeta, har man inte IQ nog att bli antagen till elitklassen och bli raketforskare och teoretiker, kan man kanske åtminstonde bli raketmontör i raketfabriken. Vad jag vill undvika är att den blivande raketforskaren går miste om en lysande karriär bara för att denne inte har fått upp ögonen för möjlighteten, och därför halvhjärtat utbildat sig till kock istället….
    Eller att raketmontören jobbar halvhjärtat/omotiverad inom vården, och kanske tar ut missnöjet över din sjuka farsa, iställlet för att skruva ihop raketer för fulla muggar med ett leende på munnen för att denne inte insett att möjligheten finns.

    Människor kan göra oanade saker bara man är motiverad, jag känner ett flertal mattesnillen som var rent av usla eller medelmåttliga i skolan av ren uttråkning. Det var helt enkelt skittråkigt att räkna äpplen och päron i skolexemplen, därför satt de och halvsov på lektionerna i skolan (med usla betyg och mattekunskaper som följd). Några år senare däremot, satt de i sina källare och räknade fasförskjutningar, delningsfrekvenser, impedanser, sinus, cosinus och jag vet inte vad, och konstruerade högtalare på löpande band. De hade helt klart passat i en elitklass om bara något tidigare fått dem att inse att detta är vad matte handlar om, tex genom att få praktisera på en plats som fått dem att förstå detta! ”Bäst jag lägger manken till på matten om jag skall lyckas bli högtalarkonstruktör” (Eller raketforskare).

    Rätt man eller kvinna på rätt plats helt enkelt!
    Skitsamma könsfördelning!
    Inget Socialistiskt med det tycker jag, jag tycker det är mer höger faktiskt, skall man investera en massa tid och pengar i våra barn, se till att göra det rätt från början…..

  20. dolf Says:

    Vill göra ett litet tillägg till vmms eminenta lilla sifferanalys, vilket är att ”barn” är i sig problematiskt i ett sådant sammanhang, för vad vi betraktar som barn här hemma i Sverige kan mycket väl vara stridande män i ett konfliktområde som Sudan. Jag vet inte var man drar åldersgränsen för ”barn”, men jag skulle föreställa mig att 13-åriga soldater då alltså räknas in bland ”kvinnor och bar”, trots att de med tanke på deras roll i sammanhanget borde räknas som män. Vill man hårdra det så skule det teoretiskt vara möjligt att ”2182 kvinnor och barn dödade och 959 män dödade” i själva verket var 1 kvinna och 3140 män. Att sådan kreativ sanning inte är bortom nyhetsmedia behöver väl knappast påpekas.

  21. Petter Says:

    Jag tolkade som att du menade att alla skulle tvingas praktisera i alla inriktningar, vilket dels är socialistiskt eftersom folk blir stöpta i samma form, och dels socialistiskt eftersom det tar tid och resurser från företagen för att upprätthålla ett påhittat ”rättviseskäl” (alla hittar inte rätt direkt, alltså ska alla ledas av farbror staten).
    Skulle vara en helt annan sak att erbjuda skoltrötta ungdomar ett praktik paket där de praktiserar på olika ställen, men att utgå från alla ungdomar är vilsna får är en väldigt trist beskrivning.

  22. Jenny Says:

    från energikurser för tjejer till bordellverksamhet för män…

    märkligt (och tråkigt) att män alltid ska se feminister som deras värsta fiender. Alla feminister behöver inte vara manshatare per automatik. stämmer många gåner men inte alltid.

    jag tycker det är synd att det inte finns energikurser för både tjejer OCH killar och bordellverksamhet som kan gynna BÅDA könen i Sverige.

    behåll sexköpslagen överallt men gör det lagligt att både sälja och köpa sex för de som vill på tex kommunala bordeller. Kameraövervakning, skatt och moms. Jag kan inte någon förlorare.

    Varken kvinnor, män eller moralen.

  23. Mrs G Says:

    Barn i fängelset?! Helt uppåt väggarna galet!!! Efter allt hemskt som man hört talas om och hur ofta barn far illa eftersom deras föräldrar är totalt dumma i huvudet, missbrukare, fyllon, kriminella etc så inför istället nån slags lag om att inte ALLA får lov att bli föräldrar bara för att de vill. Att skaffa barn är inte varje persons rättighet, det är en skyldighet gentemot barnet att ta hand om och värna om det.

    Mrs G

  24. Backlash Says:

    Lol Jenny, kommunala bordeller med kameraövervakning. Pax för att smygkopiera hårddisken.🙂

  25. Backlash Says:

    Det värsta med barn i fängelset är nog att kriminalvården tydligen inte har någon organiserad verksamhet för dem. En plit borde avdelas att hämta och lämna dem på ordinära dagis och skolor varje dag, så att de får daglig kontakt med det civila samhället.

  26. Björn Says:

    Aftonbladetlänken angående Sudan verkar vara fel. Är det någon som har rätt länk tro? Hittar inte när jag googlar😦

  27. Pelle Says:

    Energikurs för tjejer? Om det hela ska leda till bättre energieffektivitet och miljötänkande (vilket ofta energikunskap handlar om idag), så är det lite att motarbeta sig själv genom att utesluta en stor del av befolkningen.

    Men det handlar säkerligen om pengar, så som allt annat…suck.

  28. Anders senior Says:

    @Petter

    Aha, du tänker så…..😉

    Jag håller inte med alls faktiskt, jag anser inte att man stöper dem i formar när man gör detta. Jag tycker precis tvärtom, att man ger dem chansen att ta sig ur en stöpt form genom att vidga sina vyer och prova på andra saker. Dessutom tror jag att den tid och de resurser som företagen satsar (frivilligt givetvis) betalar sig i längden, då de får anställda som vet vad de ger sig in i och brinner och är engagerade för sitt jobb, hellre än någon som tröttnar efter en månad när aha-upplevelsen kommer, och bara sitter av sina åtta timmar för lönens skull….

    Att det skulle vara av rättviseskäl har jag aldrig hävdat, det är en värdering som du lägger in i det. För mig handlar det om produktivitet och effektivitet, varför skall jag som företagare skola in en medarbetare som slutar om ett par år när denne tröttnar på jobbet för att den inser att den valt fel yrke? Eller ännu värre, som jag nyss skrev, bara sitter av tiden i väntan på pension, eller något bättre som kanske aldrig dyker upp….. Låter det produktivt? Bättre då att få en medarbetare som varit hos mig i åttan, blivit såld på yrket, och därefter haft en dialog med mig, eller om det är ett större företag, och min HR-avdelning om lämpliga framtida utbildningar för att vara lämplig för just detta jobb, Den personen kommer tillbaka, hungrig efter arbete och i stort sett redo och klar att sättas i drift, nästan utan att jag behöver lyfta ett finger!

    Eller om vi vänder på resonemanget lite, jag skulle slippa sortera bort en massa onödiga jobbansökningar eftersom personen var här i åttan, och och hit vill personen aldrig mer återvända då denne vantrivdes på denna typ av arbetsplats. Den personen söker inte ens jobbet…….Vi skulle slippa slösa på både min och den sökandes tid vid anställningsintervjuver.

    Många företag efterfrågar redan idag en dialog mellan skolan och företaget, just för att kunna hitta rätt personer, och rätt utbildningsnivå. Varför skall eleverna läsa ovidkommande ämnen som varken de själva eller deras blivande karriärer (arbetsplatser) har någon nytta av, frågar du mig är det ett mer socialistiskt tänkande i så fall, och dessutom slöseri med tid, vilket är detsamma som minskad produktivitet.

  29. Petter Says:

    Det blir ett rättviseskäl eftersom det är långt ifrån alla som väljer fel utbildning (även om det är för många, håller med). Resultatet blir ju att alla trycks in ett system för att ett par elever väljer fel utbildning. Men om en elev exempelvis är väldigt begåvad i matematik, och vill gå snabbare fram i den teoretiska utbildningen, så vill inte jag ifrånta denna personens möjlighet med hänvisning till att många andra personer väljer fel. Att ta in 1 års praktik istället för studier skulle ju sinka denna elevens mål.
    Jag har inget emot praktik. Men det är en fråga om människosyn, jag tror att eleverna kan göra sina val själva, såvida vi tillhandahåller alternativen (vilket vi inte har gjort eftersom vi haft en socialistisk skola där alla ska vara så lika som möjligt)
    Jag har inget emot ditt förslag om praktik, men tycker det ska vara frivilligt.
    Tycker också att eleverna borde få möjligheter att skugga studenter på olika utbildningar för att på så sätt också få tro på framtiden och välja ett passande gymnasieprogram.
    Det är yrkesprogrammens och Högskoleutbildningars jobb att anpassa utbildningarna efter arbetsmarknaden eftersom det blir väldigt kostsamt ifall varje elev ska handplocka kurser efter enskilda företags efterfrågan. Det är detta som ligger bakom att antalet lokala kurser minskats under denna mandatperiod.

  30. Man & Woman United Says:

    DN DEBATT 7 JANUARI

    ”Kvotering inte nödvändig för att öka jämställdheten”

    Bernström, Hjelm och Fälth: Vi har identifierat 10 punkter för att öka andelen kvinnor i bolagsstyrelserna – utan att kvotera.

  31. Man & Woman United Says:

    USA erkänner män som våldtäktsoffer

    Tidigare godkändes enbart kvinnor. Nu kan de medel som kan komma att anslås i arbetet för att förhindra våldtäkter komma att öka.

  32. Man & Woman United Says:

    Dagens Nyheter-

    USA erkänner män som våldtäktsoffer

    Tidigare godkändes enbart kvinnor. Nu kan de medel som kan komma att anslås i arbetet för att förhindra våldtäkter komma att öka.

  33. GirlWritesWhat? Kvinna om felen i Feministisk Våldsteori samt Vänsterpartiets hyckleri « Aktivarum Says:

    […] Händelsen resulterade i en polisanmälan om ”framkallande av fara för annan” och ”vållande av kroppsskada” Åklagaren ville dock inte berätta för Nerikes Allehanda om det var pappan eller mamman som anmälan gällde så i den tidningen användes termen ”den aktuella föräldern” vid beskrivning av det inträffade. […]

  34. Hugo Says:

    Läsvärd krönika av Sakine Madon:

    http://www.expressen.se/ledare/1.2672305/sakine-madon-feminister-gor-kvinnor-till-offer

  35. Jocke S Says:

    Nu är inte längre Stieg Larssons trilogi med Salander (tillräckligt?)feministisk, enligt en filmgubbe. Alltmera snurrigt…
    http://www.newsmill.se/artikel/2012/01/05/d-rf-r-r-millenniumtrilogin-inte-feministisk#comment-327687

  36. Tobias Says:

    Inte förrän nu har en man kunnat kallat sig för våldtäktsoffer, alltså.. seriöst? Att enbart kvinnor har varit den typen av offer, och att alla bidrag och donationer sker till just kvinnor som utsatts. Inga män.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14177308.ab

  37. Kristin Says:

    Läsvärt av Dick Erixon

    ”Manshat på teater”

    http://www.dagensps.se/opinionen/artiklar/2012/01/07/78147969/index.xml

  38. Silver Levinsky Says:

    Saxat från kriminalvårdens hemsida:
    ”Kvinnor som döms till fängelse är trasigare än män, både fysiskt och psykiskt. Det ställer höga krav på personalen.”

    Hur i hela h-e kan man gå ut och påstå en sådan sak?
    Om nu kriminalvården tror att det förhåller sig på det sättet så förstår jag varför kvinnorna alltid har gräddfil inom kriminalvården.
    Trevligare lokaler och celler,bättre bemanning och personal, mer aktiviteter,utbildningar och insatser.

    Män får ju stå för sina handlingar rätt och slätt.
    Ingen bryr sig om de har barn, är psykiskt sjuka eller missbrukar något.

  39. Hugo Says:

    Madon har skivit en ledare och inget annat. Var för nyvaknad. Sorry.

  40. Anders senior Says:

    @Petter

    07 januari 2012 kl. 1:07

    Ja, när du lägger fram det på det viset måste jag hålla med dig.

    Fast att erbjuda ett praktik år för de som inte riktigt vet, tycker jag ändå inte är helt fel…. – Om inte annat för att avprogrammera dem från skolans indoktrinering.😉

  41. 50/50 Says:

    Saudiarabien diskriminerar män:

    http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-16412202

  42. signe Says:

    Jag har en fråga om ex nummer två som du tog upp, vilket jag tycker är ett väldigt långsökt argument.

    För det första: i vilket land gäller det som kvinnor får ta med sina barn in i fängelset? sverige eller ex afghanistan?

    Andra länder utnför vårt scandinavien så är fadersrollen helt annurlunda, det är kvinnan som föder upp barnen och därför är det väll ingen konstigt att barnen följer med kvinnan isåfall? Kanske inte barnen har en pappa häller.

    Annars så är det väll inte så bra för ett barn att visstas på ett fängelse för män (speciellt), som i regel gör grövre brott än kvinnor.

    I övrigt så är dina debatt artiklar fyllt av gnäll och du värkar inte veta vart du vill komma, iallafall inte vi feminister som brinner för jämsstädhet. Jag vill lägga till, att anledningen för kvotering eller ”teknikkurser” avsätt för kvinnor, är för att uppmuntra till något- som män i århundrandes har fått göra men inte kvinnor. Att du känner dig kränkt av det kan jämföras med en fis i rymden av alla problem och orättvisor här i världen.

  43. Daniel Says:

    Jag undrar när den första konstgjorda horan kommer? Typ som ett solarium idag. Man stoppar in några tior och får sig sen sitt livs upplevelse. Anar att en sådan samlagsrobot snabbt skulle bli förbjuden. Men jag väntar ändå spänt tills tekniken når dit för att få höra vilka argumet feministerna då kommer med.

    Vilka kommer argumenten bli för att förbjuda kvinnomaskinen (som till en början ingick i hyran och stod i Sveriges alla gemensamma tvättstugor)? Någon som vill gissa?

  44. Daniel Says:

    Kommer man få utnyttja RUT & ROT avdragen för sexuella investeringar och ändamål? Fredde Reinfeldt, var är du..? Svara mig din slappkuk.

  45. aristo Says:

    Jag har noterat att begreppet ”kvinnor och barn” ofta motsvaras i engelskspråkiga medier av uttrycket ”innocent men, women and children” när katastrofer o.dyl. inträffar. Manliga offer får alltså mer empati utomlands än i feminismens saudiarabien. Ganska avslöjande.

  46. Könsrasism även hos Umeå Energi | Lika rättigheter för alla Says:

    […] Läs mera här! DelaTwitterFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna post. Det här inlägget postades i Svarta listan. Bokmärk permalänken. ← Apartheidpolicy nu även hos Friskis och Svettis […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: