Svårartat gumvälde inom idrotten problematiseras inte

by

Jag tvingas tyvärr konstatera att det råder ett svårartat gumvälde bland vinnare av Svenska Dagbladets idrottsutmärkelse ”Lilla Bragdguldet”. Gummor, gummor och åter gummor som pristagare.

Saken aktualiseras av att löparen Moa Hjelmer igår utsågs till mottagare av priset för 2011. Jag ifrågasätter inte hennes värdighet som vinnare. Värre är det när man tittar på statistiken. Ett mönster av gumvälde träder fram väldigt tydligt. De verkar ha en unken manssyn på Svenska Dagbladet.

Sedan 1994, när Lilla Bragdguldet instiftades, har det gått till 6 killar och 12 gummor. Dubbelt så många gummor, alltså. Verkligen inte särskilt jämställt.

Men inte nog med det. De sex senaste åren har priset enbart delats ut till gummor. Inte en kille i sikte sedan 2005 – trots alla duktiga idrottskillar som jag vet finns och som faktiskt hade förtjänat att lyftas fram. Om Svenska Dagbladet bara hade bemödat sig om att leta lite.

Kanske något för Rättviseförmedlingen att ta tag i?

Märkligt nog kan jag konstatera att Svenska Dagbladet inte problematiserar det gumvälde de har skapat. Trots en artikel över ett helt uppslag (se ovan) nämner de inte hur duktiga killar systematiskt väljs bort på grund av osynliga strukturer. De verkar inte ha någon genusmedvetenhet på redaktionen – förmodligen råder gummiga attityder där. Jag tror de skulle behöva besök av en genuskonsult.

Till nästa år är det verkligen dags för Svenska Dagbladet att lyfta fram en duktig idrottskille! Det är på tiden att killar släpps fram på samma villkor som tjejer.

(OBS: Ovanstående är en drift med den genusretorik som är vanlig i svenska medier, fast med omvända kön. Vänd på könen ovan så känns blogginlägget helt naturligt. Jag är inte anhängare av kvotering – åt något håll)

För övrigt: Studieförbundet Medborgarskolan stöder FN-förbundets könskodade kampanj Flicka, som av könsskäl låter bli att hjälpa pojkar. Se nedan eller läs här.

63 svar to “Svårartat gumvälde inom idrotten problematiseras inte”

  1. torres2008 Says:

    Kvinnor som hatar män kan inte göra så mycket åt. Unga kvinnor har makt och det går inte att komma ifrån hur man än gör. Man bör dock ha klart för sig att en kvinna når sitt sexuella attraktionsklimax vid 20 års åldern (+-5 år). Därefter devalveras det sexuella värdet med ungefär hälften varje decennium. Således når en 20 åring efter tre devalveringar och 30 år endast upp i 12,5 procent. Detta kan Reinfeldt såväl Juholt och Jonas Sjöstedt skriva under på. Gudrun Schyman likaså oavsett om hon vill eller ej. Hon har 5 % kvar.

  2. Matte Says:

    År 2005 när det sist var en man som, var fortfarande en tid då kvinnor var förtryckta inom idrotten. Åren efter det har det blivit jämställt när bara kvinnor vinner. Men det är fortfarande mycket jobb kvar, för att det ska bli riktigt jämställt måste det vara ett krav att det är en duktig tjej som vinner. Allt annat är patriarkalt och sexistiskt.

    (OBS ironi). Jag tog ett stycke ur jämställdhetsfeministerns bok.

  3. Matte Says:

    Det är bra att Medborgareskolan hjälper utsatta flickor. Det hade varit allra bäst om de hade hjälpt barn.

  4. Ivan Says:

    Strålande skrivet!

  5. Prill Says:

    Briljant:-)

  6. ParStrom Says:

    Jag har tagit bort en kommentar som jag inte vill ha på min blogg.

  7. robjoh Says:

    🙂

  8. Roine Says:

    Vad förutom politiken skiljer Jonas Sjöstedt och Fredik Reinfeldt åt? De ser likadana ut, ungefär samma ålder, längd och hud och hårfärg. Ungefär samma klädsel, vikt och hårlängd. Vilken politik som är bäst är omöjligt att säga sett ur en filosofisk synvinkel. Båda vill nog Sverige sitt bästa, sett ur egna ögon. Sjöstedt skriker sig rödblommig och hes över utförsäljningen av statliga bolag. Han talar om rättvisa och patriarkat. Suck. Vet han ens vad detta är? Finns det något sådant? Reinfeldt är något mer nykter och egoistisk, men i övrigt av samma klena virke. De är båda herrar ur sin tid. Reinfeldts politik må vara ekonomiskt mer drivande och i slutänden generera större avkastning. Sjöstedts politik må vara mer jämställd och rättvis. Vad nu rättvia är för något? En sämre ekonomisk utveckling är kanske priset man får betala för att jämna ut klasskillnaderna, om man nu tycker att det är värt det dvs. Politik är ytterst endast en världsuppfattning. Alla har lika rätt. Vad dessa två herrar dock har gemensamt är oförmågan att kunna eller vilja se verkligheten med två ögon.

  9. Lasse Says:

    Vi börjar skönja konturerna av Amazonia, ett totalitärt matriarkat som är en konstig blandning av.

    Nazism
    Fascism
    Stalinism
    Marxism

    Blir inte riktig klok var man skall placera feminismen eftersom den är så full av motsägelser, enda jag vet är att vi nu ser en av de makthungrigaste ideologierna någonsin i historien växa fram.

    *********************

    Bra inlägg Pär.

  10. Lasse Says:

    Angående medborgarskolan, dra iväg ett mail många bäckar små🙂

    Carl Johan Östh

    carljohan.osth@medborgarskolan.se

    Förbundsrektor

  11. JHJ Says:

    Om du ska hålla på med den här sortens omskrivningar bör du använda ”kärringvälde”. Gubbe parerar i svenskan såväl kärring som gumma och det är ingen som helst tvekan om att det är den förra, nedlåtande och föraktande, betydelsen som används av feminister i media och politik.

  12. Roine Says:

    Är amazonia den slutliga lösningen på män? Vill extremfeminister verkligen gasa eller på annat sätt utrota alla män? Det skulle varit intressant att veta vad de tycker, innerst inne.

    Hur som helst så borde den politik som bäst gagnar folkets vilja råda. Folkets (svårdefinierat) inneboende vilja är svår att klura ut, då i princip alla åsikter är sprungna ur uppfattningar. Uppfattningar som i sin tur härrör någonstans. Jag kan tycka att den medfödda instinkten hos båda könen borde vara utgångspunkten i all politik. När man däremot analyserar så kan man ifrågasätta om det över huvudet taget är möjligt att göra det ena könet som en vinnare i feminismens könskamp och tvärtom. Ungefär som att fråga sig vem som skulle vinna ett kärnvapenkrig mellan Östermalm och Söder i Stockholm. I vissa fall av diskriminering är det såklart möjligt att göra en grupp av individer missgynnade. Men som sagt, jag undar om detta egentligen är möjligt när det kommer till kön. Skulle i så fall kvinnorna vara nettovinnare av dagens feminism? Vid en ytlig analys verkar det vara just så men jag är dock inte helt övertygad.

  13. Roine Says:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14222415.ab Man kan undra hur många mord socialtjänsten ligger bakom. Man kan undra hur många våldtäkter feminismen gjort sig skyldig till.

  14. Clabbe Says:

    Gillar hela grejen med att ta på sig omvända ”genusglasögon” , men tycker liksom JHJ att ”gummor” inte alls har samma klang som ”gubbar”. ”Kärringar” är bättre men allra bäst är ”fruntimmer”.

  15. ninnitokan Says:

    JHJ: Om du ska hålla på med den här sortens omskrivningar bör du använda ”kärringvälde”. Gubbe parerar i svenskan såväl kärring som gumma och det är ingen som helst tvekan om att det är den förra, nedlåtande och föraktande, betydelsen som används av feminister i media och politik.

    Jag håller helt med i detta. Gumma fyller inte funktionen gubbe gör i det sammanhanget.

  16. Jocke S Says:

    Det kan ligga en gubbe bakom SvD:s vurm för kvinnor även på detta området: Sportjournalisten (tidigare( på tidningen, Sune Sylvén, skräder inte på orden, mannen som älskar att sparka på sitt eget kön. Citat om damidrott: (2006, början) ”Det har gått rätt långsamt vilket till stor del berott på en utbredd manschauvinism”. (Slutet) ”….det finns säkert en del kvardröjande mansgrisar som grymtar missnöjt över en tid som är ur led.”
    Vem är ur långsamt led?
    (Ur ”Är SvD en feministblaska – den med?”, sourze)

  17. Toddan Says:

    Svensk statsfeminism= kollektiv kvinnosjälvömkan konstruerad till vetenskap och politik.

  18. Jocke S Says:

    Det VI borde problematisera är varför det gått så här. Män var redan tidigare på många områden ett eftersatt kön. Utslagning, dödlighet, kriminalitet osv, och de tyngsta,kallaste, faligaste och sktigaste jobben, förståeligt på ett sätt men inget erkännande för detta.
    Nu halkar män efter på en mängd nya områden, betygen, högskolan, idrotten, flera yrken även löner på sina håll, osv. Plus inom traditionella kvinnoområden inom offentlig sektor där inte mycket hänt.
    Jag trorm att efter 35 år så har luften delvis gått ur det manliga könet. Allt skuldbeläggande, lögnerna och att vi skall skämmas för att vi gått i spetsen på många områden. Det hjälper bara om vi gör något själva, en mansrörelse, en humaniströrelse och/eller en paraplyorganisation som jag föreslagit innan. för våra söners OCH döttrars skull, För det finns en baksida av medaljen för dem också!
    Och: Statsfeminismens politiker mot skampålen inför valet 2014.
    Sverige är ett korrumperat land som odemokratiskt vinklar stöd åt kön!

  19. Musse Pig Says:

    ”Tantvälde” kanske?

  20. Forellen Says:

    Tänk om någon riktade en likadan insats till bara pojkar. Det skulle garanterat väcka starka (naturliga) reaktioner i envar som kom i kontakt med kampanjen.

  21. Forellen Says:

    Föredrar förresten gumvälde. Kärring är för aggressivt. Det skulle inte se bra ut

  22. ninnitokan Says:

    Musse pigg.
    Nej. Tant är också mjukt och bär inte på det gårda som gubbes ena betydelse har. Jag kallar mig själv tanten:)

    Kärring är enda motsvarigheten till gubbe[hård variant]. Vi har andra skällsord oxå, men den enda som stämmer för att byta ut gubbe[hård variant] är just kärring.

  23. Musse Pig Says:

    Lasse, jag tror militanta manshatande flator och kommunister fann varandra och gjorde gemensam sak. Därav den marxistiska modellen parad med det Mein Kamppf+liknande SCUM-manifestet. Passar som hand i handske. En hatdriven marxistisk samhällsanalys kombinerat med en könsrasistisk, kvinnochauvinistiskt, fascistoid pamflett. Lägg därtill syndabocksfenomenet som möjliggör projektion av egna brister och tillkortakommanden samt skuldbeläggande på en som kan definieras som utanförstående i kombination med att ingenting kan få folk att överse med varandras brister så som om de har en gemensam fiende.

  24. ninnitokan Says:

    Forellen:

    Föredrar förresten gumvälde. Kärring är för aggressivt. Det skulle inte se bra ut

    Är meningen det ska se bra ut eller vara en översättning av ”gubbvälde”?
    Gumvälde är inget som sticker det minsta mot mig som kvinna. Det är absolut helt tandlöst och då missar det syftet att vara ett utbyte av gubbvälde.

  25. Musse Pig Says:

    Hej Ninni,
    ja, jag kan hålla med om det. Dock, som en markering att det handlar om spegling av deras egna beteende och inte en genuin misstro mot kvinnligt ledarskap el dyl så kan ett mildare ordval tjäna som en markering kanske.

  26. ninnitokan Says:

    Musse Pig
    Nu har du en poäng. Den får jag fundera på.:)

  27. Hjalmar Says:

    Instämmer, gumvälde räcker som markering.

    @Pär Ström:🙂

  28. Patrik Says:

    Bra med det mjukare ”gumvälde”, tycker jag. Jämställdister bör inte försöka trumfa feminismens kraftuttryck utan bara peka på dubbelmoralen. Annars blir det bara buffligt och man tappar goodwill.

  29. Grrblt Says:

    Att använda ordet gumvälde missar totalt chansen att uppmärksamma hur ordet gubbvälde används. Gummor är trevliga och mysiga och bjuder på bullar. Gummornas manliga motsvarighet kallas visserligen gubbar, men gubbe kan användas på två sätt och i gubbvälde används det på det andra sättet: någon otäck, arg och slemmig jävel. Motsvarigheten blir kärringvälde. Det handlar inte om att ”trumfa” ordet gubbvälde, det handlar om att synliggöra att det är socialt accepterat att använda dessa tillmälen mot män.

  30. Aktivarum Says:

    Hej allihopa!

    Jag tror diskussionen gumvälde/kärringvälde kommer sig av det faktum att gubbe betyder bäggedera.

    Gubbe kan vara hårt – Gubbjävel
    Gubbe kan vara mjukt – Men lilla gubben

    Gumma kan inte vara hårt – Gumjävel
    Kärring kan inte vara mjukt -. Men lilla kärringen..

    Det är utan tvekan så att mediefeminister skriver gubbvälde som ett hårt uttryck. Frågan är då, är kärnan i vår kritik att de då också måste rapportera alla kvinnovälden också (annars blir hela bilden fel), eller är kärnan i vår kritik deras hårda användning av ordet gubbe?

    Utan tvekan kritiserar vi jämställdister bägge, när Pär Ström skriver gumvälde innebär det att han kritiserar bägge, den hårda användningen av gubbe genom att inte själv skriva på samma sätt (föregå med gott exempel) – bristen på rapportering av kvinnovälden genom att själv rapportera dem vilket gör osynligheten synlig. Jag kan inte säga med säkerhet men det är mycket möjligt Pär Ströms metod är den bästa här. I vilket fall som helst är inget fel på den.

    Man kan alltid välja mellan att klaga på människor och att föregå med gott exempel. Det är en fråga om människosyn (en av de få rätta användningarna av ordet) huruvida man är villig att gå först eller vill ställa krav på den andra…. Vi vet vad statsfeminismen väljer.

  31. dolf Says:

    Jag är helt för kärringvälde som motsvarande gubbvälde. Det finns ingen anledning att tassa runt i ullstrumporna och vara snäll när man blir angripen och utsatt för nedsättande uttryck och formuleringar. Bit tillbaka och bit hårt. Men … många taggar upp och biter allt för fort många gånger så att man skapar konflikter pga av missförstånd, därför att man tolkar någons uttalande som feministisk kritik fast det kanske inte alls var menat så. En viss försiktighet inte man smäller till är därför befogad. Vi behöver ju inte ta efter amerikanerna och samla på collateral damage.
    Att Pär sen använder sig av gumvälde, är helt i linje med hur han debatterar och beter sig som person. Han är en lugn och snäll debattör, så det skulle skorra falskt om han började föra en hårdare och mer agressiv linje. Samma sak gäller med Pelle Billing. De gör bägge bra ifrån sig som det är, vi behöver inte att de tuffar till sig, men vi behöver en elak jävel som komplementerar dem och ger feminister som Gudrun Schyman och Claes Borgström på huden så det ryker om det. En filur i Paolo Robertos anda skulle kanske ge lite mer bett åt rörelsen.

  32. Joakim Says:

    Feminister agerar demonstrativt. De anser sig ha rätt att ”kompensera” patriarkatet så länge övervikt av ”gubbar” fortfarande råder någonstans. Om de nu skulle få igenom denna galna idé skulle det dock bli intressant att se om de fortfarande skulle vilja kompensera arvsskulden eller om de faktiskt skulle se till att förhindra gumvälde också.

    Instämmer med Musse Pig. Med ”tantvälde” kan ingen feminist komma och säga att vi använder ett aggressivare ord (kärringvälde) än det ord de använder (gubbvälde). Kom ihåg att vi aldrig får framstå som värre än feministerna.

    @ninnitokan
    Tant är dock betydligt mer laddat än gumma, se tantskrälle (= gubbskrälle) och surtant (= surgubbe), eller varför inte mili-tant/(mili)tant om en radikalfeminist/kvinnochauvinist/mansmisshandlare? Vi bör åtminstone börja med att etablera ”tantvälde” innan vi drar på nästa växel.

  33. Jonna, ex-feminist Says:

    Det här är OT:

    http://www.skanskan.se/article/20120117/NYHETER/701169824/1007/-/ny-tidning-till-skane

  34. Anonym Says:

    Hej Pär! Jag skulle vilja veta om du någonstans har svarat på detta: http://www2.ne.su.se/ed/pdf/39-7-abammpmp.pdf eller om du har planerat att göra det. Det skulle vara intressant.
    Mvh

  35. ninnitokan Says:

    @ Joakim (och alla)
    Jag tycker absolut du har en poäng nu.

    Förklarar utifrån mig själv. Skulle min man kalla mig ”min tant” skulle jag inte alls reagera. Tant funkar bra med min personlighet. Skulle han säga ”min gumma” skulle mina ögonbryn hoppa så högt att dom fastnade i i hårfästet. ”Gumma” är liksom för sockersött för att användas om mig.

    Därför blir kombinationen gum-välde, för mig, inte bara tandlöst utan patetiskt. Det missar totalt målet, menar jag.

    Samtidigt är det viktigt att vi inte faller till mediafeministernas nivå. ”Tantvälde” är inte alls så aggressivt som ”gubbvälde”, men det är inte heller patetiskt. Med tantvälde går poängerna fram, tror jag.

  36. Forellen Says:

    Jämställdister tycker inte illa om något av könen. Det är skillnaden mellan oss och feminister som använder ordet gubbe.

  37. L.H Says:

    Det är helt väsentligt vilka som sitter på propagandainstrumenten. Är det feminister kommer de att jobba för att sänka ner männen i avgrunden är det bättre folk kommer de vara mer neutrala.

    En liten förbättring kan ses i tidningar kanske tillfällig men jag kunde faktist läsa DN utan hitta en enda nedvärdering av mannen i dag.

    Det brukar alltid vara något annars kanske Pär och andras jobb gett visst resultat.

  38. ninnitokan Says:

    @ Anonym:
    Då Pär inte brukar svara i kommentarsfälten så tar jag och gör det istället. Jag betvivlar absolut att Pär kommer svara mer än han har gjort.
    Är du nyfiken på hur vi jämställdister ser på den där ”sågningen” så kolla blad kommentarerna i nedanstående länkar. Där finner du även Pärs svar.

    https://genusnytt.wordpress.com/2011/11/12/annu-en-hyllning-av-scum/
    https://genusnytt.wordpress.com/2011/11/27/norges-forskningsrad-lagger-ned-genusforskning/

  39. Backlash Says:

    Stig Malm myntade på 90-talet en kraftfull synonym till gumvälde. Ungfeministerna tyckte ordet var så bra att de skrev en hel antologi med samma titel. Fast jag tror inte att ordet passerar språkfiltret på denna bloggen.🙂

  40. ninnitokan Says:

    Backlash
    Haha. Det skulle nog inte vara helt poppis om vi använde det:)

  41. Anonym Says:

    Ninnitokan:
    Tack🙂

  42. Medborgare P Says:

    Det dummaste jag läst på länge! Om man är påläst inom idrotten så vet man att kvinnor har lägre status och värderas inte alls, de blir sedda som utomjordingar. Kvinnor har varit förbjudna att idrotta!
    Så sent som VM i Kina 2007 fick damerna pris pengar om de vann guld.
    Alltså detta kan vara det löjligaste jag läst på länge. Varför skall inte damerna få uppmärksamhet. Herrar har fått uppmärksamhet inom idrott i alla år och får fortfaradne dagligen, det får inte kvinnor, se på den stora massan!!! Det är ju bara att slå upp vilken tidning som helst det är ju bara GUBBvälde på varenda sportsida!
    Och om ni inte vet det så kan jag tala om att det är 90% män och 10%kvinnor, herrejösses vilket gumvälde det blev, jävlar vad mkt plats det tar. Sånt SKIT snack.

    Många påstår att damer inte ens skall idrotta, så jävla petetsikt, vi är människor och en människokropp är byggd för att röra på sig och idrotta, och så mkt mer!!

    Kvinnor får bara sidor i tidnignen OM ho gjort ngt utöver det vanliga, typ vunnit guld, annars skrivs det inget alls om kvinnliga idrottare generellt.

    Ni vet flickor behöver också kvinnliga förebilder inte bara manliga.
    Men det är väll så att män bara är avundsjuka på dessa framgångsrika kvinnor. För inte kan väll en man ha en kvinnlig förebild. MEN tvärtom går bra. Kvinnor kan ha manliga förebilder, vad ger det egentligen för budskap. En kvinna kan inte ha samma fysik som en man, därför är det bra med kvinnliga fysiska förebilder!!!

  43. Musse Pig Says:

    @Medborgare P:
    http://www.google.se/imgres?q=tre+apor&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1024&bih=478&tbm=isch&tbnid=j2SiXGFwj-nCoM:&imgrefurl=http://carrrro.blogg.se/2011/august/min-fodelsedag.html&docid=fYzpHqtjcwVN9M&imgurl=http://carrrro.blogg.se/images/2011/tre-apor_162851908.jpg&w=600&h=429&ei=vZYVT-WTOIrc0QH0g-zuAQ&zoom=1&iact=rc&dur=297&sig=105561849570497214760&page=6&tbnh=123&tbnw=172&start=75&ndsp=16&ved=1t:429,r:7,s:75&tx=102&ty=18

  44. ninnitokan Says:

    Musse Pig ;D

  45. Medborgare P Says:

    Kul att håna? Roligt att göra sig lustiga? Vilka fina människor ni är.
    Tyder bara på okunskap om idrott och dess betydelse och historia.

    Det är bara att se verkligheten som den är. För några årsedan var det inte en ENDA kvinna som prisbelönades. Så vad är det ni lipar över nu för att en kvinna får pris idag?
    Men ni ska snart se att kvinnor blir utslängda från idrotten. Inom fotbollen har det bara börjat. Alltfler flickor slutar med fotboll eller ens börjar i fotboll. Idrotta skall väll vara ngt för alla? Oavsett kön. Vi skall uppmuntra flickor och pojkar att hålla på med den idrott de vill.
    Titta på idottsgalan själva, så kan ni se att majoriteten är män så ni behöver inte oroa er om den manliga platsens tron.
    Idrottsgalan finns på svtplay. Håll till godo!

    Välkommen med en bättre kommentar.

  46. Andy Says:

    jag blev dubbelkränkt på tuben i morse:
    http://bryngelsbetraktelser.blogg.se/2012/january/att-bli-krankt.html

  47. Antihycklerist Says:

    Det finns en massa kärringar både bland män och kvinnor. Även ett par miserabla rövslickare!

  48. Medborgare P Says:

    Det är som att säga att det väller gubvälde ur de som vunnit jerringpriset, Rolf-Göran Ridsport. För igår var det återigen en man som vann. GUBBvälde. MEN en gubbe som normativt idrottar en kvinnlig idrott.

  49. Rick Says:

    @Medborgare P
    Kvinnors idrottande uppmärksammas väldigt mycket i proportion till antalet utövare. När det handlar om individuella grenar avgörs kvinnors respektive mäns synlighet av deras relativa prestationer, dvs en man kring plats 5 får inte alls samma uppmärksamhet som en kvinna på prispallen – givet att bägge är från Sverige.
    I lagsport uppmärksammas kvinnors idrottande betydligt mindre än mäns, men då får du börja fråga dig vem som utgör publiken. Varför ser man så sällan kvinnor som i ur och skur följer med sitt favoitlag, inte minst om det ligger långt ifrån toppen i en lägre divison? Du vet nog svaret, men låtsas om något annat. Det är i princip samma orsak till att så få män syns i modesammanhang eller i alla de där otaliga tidskrifterna som enbart riktar sig till kvinnor. Borde inte män kvoteras in i dem?
    Förresten, varför anväbder du ord som ”lipa” om ironisk kritik? Är det inte du som ”lipar” nu?

  50. Grrblt Says:

    Att använda gumvälde som replik på gubbvälde, är i stort sett samma sak som att ge igen med en klapp på kinden efter man har blivit örfilad. De är ”samma sak” men ligger så långt ifrån varandra att det bara blir löjligt.

    Medborgare P: sportsidorna domineras av män för att män är bättre på sport. Svenska damlandslaget i fotboll är inte bättre eller roligare att se på än ett duktigt pojkjuniorlag. Damerna får därmed mer mediautrymme och prispengar än de förtjänar. Men sen kan du jämföra med curling, där damerna inte är tristare att se på än herrarna, och vårt damcurlinglandslag får mycket riktigt mer uppmärksamhet än herrlaget.

  51. Grrblt Says:

    Jag ska tillägga att Kajsa Bergqvist fick lika mycket utrymme som Stefan Holm, när båda två var i farten. Höjdhopp är en sport där man inte med ögat kan se att män är bättre, så eftersom båda låg i världstoppen ägnade vi oss att titta på dem lika mycket.

  52. Antihycklerist Says:

    ”Kul att håna?…Tyder bara på okunskap om idrott och dess betydelse och historia.”

    Troligen! Det är deras strategi. Tillsammans med inhyrda kvinnliga rövslickare. Det går nog i deras trosor när de far runt och lägger in sina försynta små provokationer Troligen fula som barn och nu får de chans till lite beröm av missnöjda män istället.

  53. Medborgare P Says:

    Jag har sett herrar div 6 och det är så dåligt. Jag har till och med manliga vänner som spelar div 6 och de säger själva att de är sämre än damerna i damlandslaget, för dem är inte spelet det vikta bara bollen hamnar i mål, själva spelet i div 6 är totalt orelevant. ”det är inte så noga hur det blir” säger han. Att tro att damerna landslaget spelar lika dåligt som herrar div 6 är en dålig jämförelse och tyder på brister inom området.

    Alltså fotboll och herrfotboll skall inte jämföras mot varandra. Förstår inte grejen .Tjejer tävlar mot tjejer, killar mot killar. Det är ingen som tycker att Charlotte Kalla åker fel, gör fel, är dålig, skjuter dålig med skidorna etc men så fort vi pratade fotboll tycks alla veta vad de pratar om.

    Damerna är otroligt duktiga på att spela fotboll. Varför vara så negativ mot damfotboll, de älskar det dem gör älska dem för det.

    ordet respekt har tappat betydelse i debatten om kvinnor som spelar fotboll.

    Ja och visst lipar jag, snart frågar du väll om jag har mens också. Då får jag fråga dig om du har stånd eller möjligen klämt pungen mellan benen?
    Svälj din kropp om du får in den!

  54. ninnitokan Says:

    Medborgare P:
    Saken är att detta inlägg inte alls handlar om idrott eller förebilder. Det är en protest mot samhällets misandri

    Det klargör också Pär Ström i inlägget:
    ”OBS: Ovanstående är en drift med den genusretorik som är vanlig i svenska medier, fast med omvända kön.”

    Likväl reagerar du precis som väntat och med det bekräftar du behovet av såna här inlägg. Därför var Musse Pigs kommentar underbar humor, i min smak. Dessutom visar du att jag hade fel i diskussionen vi haft om ordval. ”Gumvälde” fyller funktionen det är tänkt att fylla.

    Om du inte vill se samhällets misandri, om du inte vill höra om den positiva särbehandlingen av oss kvinnor så kan vi inte visa dig det hur vi än gör. Då skriver vi för dom som bryr sig om både kvinnor och män och som vill få upp ögonen för det skeva i vårt samhälle.

    Jag antar att du är för yttrandefrihet och åsiktsfrihet? Då är det väl okej med dig att vi gör det vi verkligen tror på gynnar samhället på sikt?

  55. Antihycklerist Says:

    ”Svälj din kropp om du får in den!”

    Haha underbar humor..

  56. ninnitokan Says:

    Antihycklerist:
    Tillsammans med inhyrda kvinnliga rövslickare. Det går nog i deras trosor när de far runt och lägger in sina försynta små provokationer Troligen fula som barn och nu får de chans till lite beröm av missnöjda män istället.

    Precis så. Vad tycker du jag ska kräva för hyresintäkt?

    Eller så är det helt enkelt så att jag är för sann jämställdhet. Punkt.

  57. Andy Says:

    haha nån här uppe tror att division sex i fotboll är sämre än damfotbollslandslaget. hur kommer det sig att när damfotbollslandslag vågar sig på att möta fotbollslag (vanligtvis p13) så torskar dom alltid med 10-0?

    givetvis är fotbollslag i division 6 vida överlägsna damlandslaget i damfotboll. att påstå något annat är att vara verklighetsfrånvänd. eller så VILL man gärna att verkligheten ska se ut på ett visst sätt. för att man läst på en feministkurs på en folkhögskola nånstans i obygden att kvinnor minnsann kan.

    visst, kvinnor kan. men att damlandslaget i damfotboll ens skulle vara i närheten av dom sämsta herrspelarna, det är inget annat än en utopi.

  58. Medborgare P Says:

    Andy!
    Det är totalt orelevant att ens jämföra damer och herrar.

    Nej. Landslaget i fotboll slår det sämsta gänget i div 6. Jag lovar.

  59. Medborgare P Says:

    ”En kvinna hade föreläsning för ungefär 300 studenter. Hon tog fram en 500-lapp och frågade: ‘Är det någon som vill ha 500-lappen?’
    Alla räckte givetvis upp handen.
    Hon knölade ihop den och frågade samma sak.
    Alla räckte upp handen.
    Hon stampade på den och frågade igen.
    Alla räckte upp handen.
    Då sa hon ‘Det här ska ni ta lärdom av, för hur ful och smutsig någon än är så har den fortfarande samma värde.’ ”

  60. Andy Says:

    medborgare:
    varför tror du att kvinnor som helt uppenbart är oerhört mycket fysiskt svagare än män skulle vinna? du VILL att dom ska vinna men det är inte samma sak som att det nånsin skulle kunna hända.

    när vi var 13 mötte vi sveriges u21 damlandslag. 7-0🙂

    men om damlandslaget mötte grunden boys hade det säkert blivit hyffsat jämt.

  61. Joakim Says:

    @ninnitokan
    ”Skulle min man kalla mig ”min tant” skulle jag inte alls reagera. Tant funkar bra med min personlighet.”

    Dock är ”min kärring” mer laddat än ”min gubbe”.

  62. ninnitokan Says:

    Joakim:

    Jag känner mig nöjd efter jag sett att gumvälde gav önskat resultat. Att det är så som du säger beror på det Erik beskriver i sin kommentar 17 januari 2012 kl. 13:23.
    Du kan inte jämföra gubbe i dess mjuka betydelse, med ord för kvinnor med hård betydelse.

  63. Forellen Says:

    ”Du kan inte jämföra gubbe i dess mjuka betydelse, med ord för kvinnor med hård betydelse.”

    Tänk om alla jämställdhetsfrågor var lika underhållande som den här…🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: