Med Juholts avgång sprack ännu en feministisk myt

by

Idag har kritiken mot Håkan Juholt tvingat honom att avgå. Därmed sprack ännu en feministisk myt. Vilken myt det rör sig om ser du i skärmdumpen nedan från en debattartikel av Gudrun Schyman:

”Juholt klarar krisen för han är man” skrev alltså Schyman i en debattartikel (här). Jag citerar:

”Vi har inte sett utgången av detta ännu, för Håkan Juholts del, men jag känner igen mönstret. Jag känner också igen ett annat mönster. Det könsbaserade. Det maktmönster som brukar benämnas genuskontraktet eller könsmaktsordningen eller den patriarkala maktordningen och som har som konsekvens en olika behandling av kvinnor och män på maktpositioner. […] Det är många (hittills) som har varit snabba på att uttala fullt förtroende för Håkan Juholt. Sällan har väl utsagan om att kvinnor måste vara dubbelt så bra och bara får göra hälften så många fel, varit så tydlig som här.  […] Den intressanta frågan blir då varför orken tar slut just när kvinnorna avgått eller, som nu, varför ett politisk parti kan ha ett oändligt tålamod med en partiledare som är man men vara obönhörligt hårda när det gäller en kvinna. Jag önskar inte någon upplevelsen och erfarenheten av drev men jag skulle önska att kvinnor och män behandlades lika.”

Ja du Gudrun, synd på din fina debattartikel, men det verkar ha blivit tryckfel i det där ”genuskontraktet” du pratar om. ”Den patriarkala maktordningen” verkar ha tappat greppet. Den manliga räkmackan kraschlandade.

Håkan Juholt tvingades bort – trots att han är man.

Även statsvetaren Jenny Madestam har uttalat sig feministiskt med anledning av Håkan Juholts kris. I Dagens Industri sa hon att kvinnor döms hårdare än män och att Håkan Juholt därför kan klara sig undan drevet:

Visserligen krävdes några fler faktorer än ett felaktigt hyresbidrag innan Juholt tvingades avgå, men de var av mindre allvarlig karaktär eftersom de inte hade med bidragsfusk att göra – de var huvudsakligen felsägningar. Jenny Madestam säger samma sak i Svenska Dagbladet, här (tack för det tipset, Andreas).

Påståendet ”Juholt klarar krisen för att han är man” kan alltså betraktas som ännu en antijämställdistisk myt. Myth busted!

Faktum är att det kanske är tvärtom. Så här skrev Expressens krönikör Britta Svensson igår:

”Om Mona Sahlin har det sagts ända sen hon klev fram att den kritik hon fick berodde på att hon är kvinna. Kan man tänka sig en kvinnlig politiker behandlas så som medier, partikamrater och allmänhet behandlat Håkan Juholt? Hon hade försvarats av olika kvinnliga grupperingar. Vem har försvarat Håkan Juholt? Hans öde ger en väldigt bitter smak i munnen.”

Britta Svensson anser alltså att Håkan Juholt har fått mindre stöd under sin kris för att han är man. Vilket är motsatsen till det feministiska påståendet ”Juholt kommer att klara sig för han är man”. Britta Svensson menar alltså att det hade varit lättare för en kvinna att klara krisen!

Vilket är något som jag också tror. I Sverige år 2012 är det en black om foten att vara man.

84 svar to “Med Juholts avgång sprack ännu en feministisk myt”

  1. Gunnar (D.U.) Says:

    Finns ju gott om feministiska myter som spräcks hela tiden, som den här om vilka som mest åker bil / kollektivt:

    Jessica Alenius om Stadsplanering
    ”Myt att män åker betydligt mer bil”:
    http://www.newsmill.se/node/41747

    ”Jessica Alenius, vice VD BIL Sweden: I debatten får man ofta intryck av att män åker betydligt mer bil medan kvinnor åker betydligt mer kollektivt.”

    ”Enligt den senaste resvaneundersökningen så använder såväl kvinnor som män bil i cirka 70 procent av resorna (kvinnor 66 % och män 71 %). Det näst vanligaste färdsättet för män är cykel följt av buss. Kvinnor uppvisar samma mönster. När det gäller resor gjorda med T-bana, spårvagn eller tåg, så är skillnaderna marginella mellan kvinnor och män. Att påstå att kvinnor reser mer kollektivt än män och att kvinnor drabbas hårdare än män om kollektivtrafiken försämras är därmed inte sant.”

  2. Gonzo Says:

    Ännu en män som kämpar för kvinnorna?
    Läs slutet.

    http://www.e24.se/business/oron-for-eurons-kollaps-ar-naiv_3287377.e24?postingId3287947#articlecomments

    Christer Gardell, vd för Cevian Capital,

    ”Till något helt annat. Du är med i rekryteringsbolaget Women Executive Search, som inriktar sig på rekrytering av kvinnor till chefsnivå och styrelser. Hur kommer det sig att du är engagerad i det?

    –J ag fick en fråga och jag tyckte att det var ett piggt initiativ. Jag tror att det är bra att ha den typ av firma som går utanför de traditionella rekryteringsfirmorna som är väldigt fokuserade på medelålders vita män. Jag tycker att det är viktigt att få fler kvinnor i ledande befattningar.

    I ditt eget bolag är fem av fem styrelseledamöter män. Samtliga av bolagets sex partner är också män. Vore det inte bra att börja på hemmaplan?

    – Jo, vi söker kvinnor, och har gett en del kvinnor erbjudanden. Men vi har några stycken och skulle gärna ha fler.

    I styrelsen?

    –Nej, i företaget”.

  3. Rickard Says:

    När socialdemokraternas väljarstöd sjönk i botten i och med Sahlins övertagande av partiledarposten så blev hon aldrig ersatt.

  4. Smajl Says:

    Om Juholt har klarat sig bättre pga att han är man så beror det i så fall honom själv. Ingen annan än han själv har velat att hjälpa honom. Mona Sahlin däremot gömde sig bakom sitt kön.

  5. Gonzo Says:

    Det ryktas tydligen om att Jämtin ska ta över efter Juholt.
    Är någon förvånad att det blir en kvinna?

  6. Smajl Says:

    Gonzo – Nej tvärtom, fast hellre Carin Jämtin än sossethomas eller Claes Malmberg. Många gånger är kvinnor bättre, särskilt de med söner som barn. Jag vet inte ang Carin.

  7. Jocke S Says:

    När det gäller Juholt, så var ju den där Ylva Johansson på honom med detsamma om hur obehagligt det var med mustaschplakat.
    Väldigt fult sexistiskt påhopp, och detta som tongivande (fråga mig inte hur) sossekvinna, mot en nyvald partiledare!
    Schyman, på rätt plats igen. Det är fullkomligt omöjligt, att någon man skulle ha kunnat begå alla dessa tabbar som hon gjort, och fortfarande betraktas om en slag (feministisk) primadonna i landet. (Verkar tveksamt om någon feminist ens vågar gå emot henne i livbåtsfrågan på newsmill).
    Kvinnor döms mildare, i de flesta fall, inkl i domstol, finns säkert undantag.
    Skall bli kul att se om sossarna rasar ännu mer, med en kvinna vid rodret och mer feminism.
    Att offnetligt kalla sig feminist och tro att det ger credit, blir nog allt mer tveksamt. Juholt ”har visat vägen”…

  8. Anton Says:

    Känns som att Britta Svensson har helt rätt i sitt antagande just pga att det sker en helt öppen diskriminering av män inom så gott som alla områden. Hela tiden läser man hur illa det är att vara en vit, medelålders man. Man blir häcklad, diskriminerad och hatad för det, och det av kvinnor och t.o.m av vissa andra män.

    Det sägs att män ska lämna plats och t.o.m offra sig för kvinnor och barn, med ett plustecken mellan kvinnor och barn.

    Men i det feministiska tänket, så saknar jag en reel verklighetsanknytning:

    Män är föräldrar, de är oftast mycket goda sådana, dvs tvärtom mot vad man kunnat läsa till och från sedan 2007. Alla vet väl att ensamstående mammor har det svårt?

    Män är oftast de som är den huvudsaklige familjeförsörjaren.

    Män är även de som arbetar med att bygga, allt ifrån fordon till bostäder och allmänna byggnader.

    Män är de som oftast tar sig modet att ingripa när någon råkar illa ut, oavsett vilket kön denne har.

    Faktum är att feminism diskriminerar, förringar och nedvärderar män, men glömmer helt bort mannens värde, rättigheter och nödvändighet för ett fungerande samhälle. Feminism propagerar för jämställdhet, men vägrar att acceptera att lika rättigheter är lika skyldigheter, för båda könen.

    Hälsningar

    Anton

  9. Smajl Says:

    Vilket riksdagsparti ska man egentligen rösta på av om man vill mannen och könen rättvisa? Vilket parti är sämst på jämställdhet?

  10. Jocke S Says:

    Juholts inledningstal: ”70 procent av världens fattiga är kvinnor. Det saknas mer än 100 miljoner kvinnor på jorden. Så många kvinnor hade fått leva om kvinnor hade haft samma tillgång till vård, mat och fysisk trygghet som män. 100 miljoner! Det är en makaber siffra. Det här kriget talar vi sällan om – att hålla tillbaka halva mänskligheten är det största resursslöseriet som världen över huvud taget ägnar sig åt.”
    Det hjälpte inte, kanske tvärtom? (det första påståendet utan bevis, som en del annat från honom)
    Vi behöver män i Sverige, män som inte hukar inför feminismen, somn vågar kritisera båda könen, som är jysta mot kvinnor men utan detta erbarmliga fjäskande!

  11. Backlash Says:

    Han fick avgå för att Lena Melin och andra ledande opinionsbildare var missnöjda med att han hade fel kön.

  12. noterat Says:

    Det var verkligen hedersamt av Pär att ta upp denna fråga.
    Om Håkan varit kvinna hade bemötandet från massmedia varit helt annorlunda. Skall bli intressant att se hur det går för Karin Jämtin som ju tar över åtminstone första dagarna, De kvinnliga reportrarna, liksom de ”ridderliga” manliga kommer att gulla med henne. Inte svårt att vara partiledare då.
    Kan heller inte undgå att tänka på hur fruktansvärt olika bedömningen är i rättsmaskineriet. Helge Forsmo, säkerligen en ful fisk, fick livstid för anstiftan till mord. Men TJEJEN som utförde mordet fick vård i sju år och är nu en fri kvinna. Massmedia skriver bara positivt om stackars Sara Svensson.

  13. Lasse Says:

    Feministdrevet (maffian) inom Socialdemokraterna tvingade Juholt att avgå till slut.

    Feministmedia har genom sin propaganda lyckats få bort Juholt.

    Feminismen har ännu en gång visat att den präglas av totalitarism.

    Jag hoppas på ett väljarras av episka mått. Medelsvensson måste vakna till.

  14. Carl Says:

    Och hon som mördade två poliser och satt i amerikanskt fängelse. Nu har hon fått publicera två böcker och blev inbjuden till bokmässan. Större delen av svenskarna tror sannolikt att hon är oskyldig tack vare media.

    Så gör man uppenbarligen karriär i egenskap av kvinna, offerkoftan täcker vilken skit som helst!

  15. hsl Says:

    Undrar hur många minuter det kommer att ta innan vi får höra att nästa partiledare MÅSTE vara en kvinna … Om det inte redan har sagts.

  16. Bo Says:

    Gonzo, m.fl.
    Det ryktas även starkt om en yngre kvinnlig kandidat…Veronika Palm.
    Om det blir verklighet har jag svårt att se att Sossarna någonsin ska nå fram till sin ”traditionella” väljarbas igen

  17. Lorem Ipsum Says:

    @Lasse, du menar väl muffian?🙂

  18. Joakim Says:

    Kommer ihåg när du skrev om det sist: https://genusnytt.wordpress.com/2011/10/08/se-har-avslojas-feministisk-propaganda/

    Bara en sån sak som att Sahlin fick sitta i fyra år medan Juholt inte ens fick sitta i ett år tyder väl snarare på en eventuell motsats?

    ”Det maktmönster som brukar benämnas genuskontraktet eller könsmaktsordningen eller den patriarkala maktordningen och som har som konsekvens en olika behandling av kvinnor och män på maktpositioner.”

    Menar Schyman att det finns både en könsmaktsordning och en ”patriarkal maktordning”? Säkert ett fristående ”patriarkat” också.

    ”Det är många (hittills) som har varit snabba på att uttala fullt förtroende för Håkan Juholt. Sällan har väl utsagan om att kvinnor måste vara dubbelt så bra och bara får göra hälften så många fel, varit så tydlig som här.”

    Att Juholt hade ”fullt förtroende” när han tillträdde var väl inte så konstigt? Partiet var i djup kris och Sahlin som tillträdde 2007 var impopulär sedan Tobleroneaffären 1995 medan Juholt var ett oprövat kort som man tillsatte på vinst och förlust. Det skriker argumentationsfel!

    Förresten uppmanades Juholt under hela sin kris att ta en time-out från sina kollegor, men vägrade. Det gjorde inte Sahlin.

    Jag hoppas hursomhelst att Juholt kan få ro nu när han gjort det enda rätta. Nu verkar det även som om Carin Jämtin kan efterträda – låt oss då hoppas på att hon verkligen är bäst lämpad också. Fast S har ju inte haft några riktigt heta kandidater sedan Sahlin avgick heller, så det kanske inte spelar så stor roll den här gången.

  19. Shastra Says:

    (Jocke S citerar Juholts inledningstal)

    Det saknas mer än 100 miljoner kvinnor på jorden. Så många kvinnor hade fått leva om kvinnor hade haft samma tillgång till vård, mat och fysisk trygghet som män. 100 miljoner! Det är en makaber siffra.

    Visst är det en makaber siffra. Lika makaber som antalet män som dör eller dödas i förtid. Den naturliga proportionen mellan könen är 1.05 nyfödda pojkar för varje nyfödd flicka. Den befintliga proportionen, i hela världen och bland alla åldrar, är 1.01 män för varje kvinna. Med en total befolkning på 7 miljarder människor så innebär det c:a 7*(1.05-1.01)/2 = 0.14 miljarder män = 140 miljoner män som saknas bara för att de föddes med ”fel” kön. Vem blir den förste politikern som vågar ta upp detta som en jämställdhetsfråga?

  20. michael Says:

    Smajl.
    Vilket parti är sämst på jämställdhet?
    F! Vänsterpartiet Sossarna osv alla som kallar sig ett feministiskt parti

  21. PL Says:

    Vad gäller vilket parti som är jämställdast så finns nog inget som lever upp till våra krav på likabehandling. Vi som brinner för jämställdhet, är motståndare mot den orättvisa unkna feminismen, borde börja engagera oss politiskt (oavsett vilket parti vi identifierar oss med) och åtminstone från insidan motarbeta dravlet om patriarkatet, och istället ständigt börja uppmärksamma de områden där män far illa och negativt särbehandlas och som Pär ständigt belyser på denna blogg.

  22. Jocke S Says:

    Heder åt Britta Svensson som vågar säga sanningen på lögnblaskan X-pressen (en f.d. tidning). Skall lägga namnet på minnet!
    Det finns en och annan journalist som tycks ha smitit ifrån den närmast obligatoriska Hjärntvätten hos offentliga personer i riket. Varför de flesta andra inte är riktigt torra bakom öronen heller.
    Men det finns några få politiker också, flera kvinnor. Det ger hopp.

  23. GandalfGrå Says:

    Jag känner med Håkan Juholt idag trots att jag aldrig har röstat socialdemokratiskt…jag tycker att han gör avslut med värdigheten i behåll!!

    Och av två onda ting välj det minst onda ..dvs välj sossarna istället för vänsterpartiet som i mina ögon fortfarande inte har städat ut kommunismen helt och fullt..!

    Till Håkan Juholt från en meningsmotståndare du avslutar ditt partiledarskap med värdighet…hoppas att du i ditt privatliv och kanske även i politiken orkar resa dig..!

    //GandalfGrå

  24. Brüno Says:

    Klimatet i Sverige blir mer och mer mot att man aldrig får kritisera en kvinna på ledande befattning.

    Debatten på Lunds universitet för några månader sedan, där satt en av debattörerna på fullt allvar och hävdade att Mona Sahlin behandlats värst vid jämförelse Sahlin-Juholt. Hon hade dock inte analyserat det hela klart, och jag vill minnas att hon lovade att publicera motiveringarna så småningom när de blev klara. Skall bli mycket intressant läsning, speciellt nu när Juholt tvingats avgå!

  25. Ragnar Says:

    Jag skulle nog själv vilja påstå att Moderaterna, SD och Centern tillhör de minst dåliga vad beträffande verklig jämställdhet.

    Vänstern följt av Miljöpartiet är sämst. F! är inget parti enligt mig, de är djur.

  26. Sam Says:

    En svala gör ingen sommar.

  27. Joel Johansson Says:

    Jag vaskade fram den här i morse: http://mobil.aftonbladet.se/partner/wwwredirect/debatt/debattamnen/politik/article12668614.ab

    Det finns säkert ett otal sådana artiklar🙂

  28. Mörker Says:

    Bra att det går bakåt för sossarna, men tanke på vilka galningar som åtminstone tidigare utövat makt genom dem.

    Tycker ändå lite synd om Juholt. Den nya hedonistiska media-eliten och andra hänsynslösa antidemokratiska krafter (vänstern) har skapat en offentlighet som följer mobbningens mest primitiva lagar. Allt för att slippa öppen debatt om viktiga politiska frågor. Säkert är tanterna lite mer skonade. Det brukar ju vara de som ligger bakom och styr mobbningen. Och så de tuffa mobbarkillarna, som Jonas Sjöstedt, förstås.

  29. Björn Says:

    Smajl:

    ”Vilket riksdagsparti ska man egentligen rösta på av om man vill mannen och könen rättvisa? Vilket parti är sämst på jämställdhet?”

    Jag tror faktiskt det blir SD som är sämst på det som idag brukar kallas jämställdhet men som vi alla vet är något helt annat. Det är det enda riksdagspartiet som jag vet som tar avstånd från allt radikalfeministiskt trams.

    Angående kvotering skriver de på hemsidan:

    ”Vi vänder oss mot alla former av kvotering, särbehandling, positiv särbehandling etc. Oavsett vad man kallar det så handlar det om diskriminering och om att sätta andra saker än kompetens i främsta ledet.”

    Vet dock inte hur pass mycket de driver frågan.

  30. Olle Says:

    Man kan väl inte dra så pass starka slutsatser från enskilda fall? Det är är precis en anekdot, precis som att kvinnor behandlas tuffare. Tyvärr finns det ingen forskning på detta. Men att säga att det här krossar en myt är väl precis lika befängt som att säga att Mona Sahlin behandlades tuffare för att hon var kvinna? I och med att en av dina käpphästar är att påståenden ska vara underbyggda med fakta kan du väl inte påstå att ett fall kan krossa en myt? Eller har jag missat något?

  31. Valeria Says:

    Måste faktiskt få uttrycka ett visst stöd för Håkan Juholt. Visst, han har en del saker i bagaget som är besvärande och han har vid ett antal tillfällen gjort märkliga uttalande. Men:

    Socialdemokraternas kris kan inte enbart lastas på honom, och jag är ganska övertygad om att Juholt kommer att bli delvis rentvådd när historiker får sätta tänderna i krisen inom S. För det stora problemet är att S i dagsläget inte har någon egentlig politik. Sedan man förlorade makten har man mer eller mindre låtit alliansen sätta den politiska agendan och varit väldigt dåliga på att presentera en egen politk. Man har i princip kritiserat alliansens politik, men inte kommit med några egna förslag på hur problemen ska lösas – i varje fall har man inte nått fram till väljarna med sina lösningar.

    Mediedrevet som drabbade Juholt är i hög grad en utkomst av detta. När det inte finns någon politik att diskutera hamnar personer i fokus istället. Hade S haft en tydlig politik som lockat väljarna så hade oppinionsläget troligen inte påverkats lika mycket av Juholts affärer och det är inte heller omöjligt att han faktiskt hade överlevt. Juholt trodde själv att han skulle klara sig ur krisen när han fick börja prata politik, och troligen hade han också fått rätt – förutsatt att S hade haft något att komma med på det planet.

    Nej, Juholt har sina brister, men han kan inte ensam lastas för krisen inom S. Socialdemokraterna har varit på väg utför under en längre period – utförsbacken började redan under Perssons ledning – och nu har bollen verkligen kommit i rullning. Framtiden får nu utvisa om och i så fall när man kommer på rätsida igen.

  32. Björn Says:

    Valeria:

    Jo jag tror definitivt du har rätt där. Dessutom har moderaterna och alliansen gått så mycket mot mitten att de stött emot S. Dessa dagar är det inte särskilt stor skillnad på vänsterfalangen inom M och högerfalangen inom S. Det gör det ganska svårt för S att uttala lösningar då halva partiet teoretiskt skulle kunna gå över till moderaterna i stället. Många har redan gjort det hoppet och fler kan det bli.

  33. Joakim Says:

    @Valeria
    Om vi nu lämnar jämställdhetsdebatten så…nej, S-krisen är inte Håkan Juholts fel, utan också avsaknaden av en bra partiledare – annars hade Juholt aldrig kommit till makten alls. Han var en nödlösning på vinst och förlust. Juholt utstrålar visserligen värme och medmänsklighet, men han har faktiskt ett alldeles för tungt bagage för att kunna leda ett parti, så det är inte bara avsaknaden av politiken. Att fortsätta klandra honom för S-krisen efter hans avgång håller jag dock med om att det är det fegaste som finns. Varken Göran Persson, Mona Sahlin eller Håkan Juholt bär längre något ansvar för S:s framtid då de redan gjort det enda ansvarsfulla och avgått.

  34. Kristin Says:

    Björn: Smajl:

    Göran Hägglund, Kristdemokraterna är inte feminist.

    https://genusnytt.wordpress.com/2010/08/31/jag-ar-inte-feminist-sa-han/

  35. Lövet Says:

    @Sam: Stig Malm, Ove Reiner, S-O Littorin….

    ….tre ”svalor” som ger dig din ”sommar” – snyggt val av ordspråk hördu, mycket snyggt :p

    …men vi känner ju din empatiska människosyn sen tidigare!

  36. Björn Says:

    Kristin:

    Jo det har du rätt i men jag upplever att kristdemokraterna inte vågar sticka ut i frågan. Det känns som de inte vågar något alls faktiskt och det är troligen därför som de håller på att åka ut ur riksdagen hela tiden.

  37. AV Says:

    Olle: Eftersom de från början påstår att ”Kvinnor döms hårdare än män” kan man tolka det på tre olika sätt

    1. Det finns kvinnor som döms hårdare än män, bara för att de är kvinnor. Det påståendet är korrekt, liksom att det finns män som döms hårdare på andra punkter för att de är män. Knappast det som menas.

    2. Kvinnor döms oftast hårdare än män. Men då bör man skriva det. Oftast, i allmänhet, i genomsnitt etc. Och täcka upp det med ett p-värde.

    3. Alla kvinnor döms alltid hårdare än män. Och då räcker det med ett enda exempel för att krossa myten!

  38. Man & Woman United Says:

    Radikalfeministerna och s-kvinnor sålde sig billigt ;precis på samma sätt Sahlin försökte sälja ut Sveriges rättsäkerhet (fånga in assange) och få hjälpa att vinna valet, denna gång till nya feminist partiet Moderaterna.

    S-kvinnor och radikalfeministerna kommer lobba fram en kvinna nu. Veronica Palm och s: s feminister!
    Bye bye (s) 2014!

    Ni kommer smulas sönder och upplösas. Det är sannerligen synd om människorna. Farväl till gemensamma välfärd sjukvård aka arvet från förförför föräldrars slit och oskjälvisk uppbyggnad . Välkommen amerikanska livsstil och sjukvårdsförsäkring. Juholts avgång var riggad som en human avrättning istället för att Juholt skulle sparkas öppet av partiledningen.

    SOCIALDEMOKRATER OCH (S) ÄR EN FAN SKAM!!

    (S) och feministisk Dumhet fick råda före politiskt innehåll. Mona Sahlin Ylva Johansson Sven Erik Östberg Vanja Lundby Wedin mfl högdjur som är redo att kliva upp är väl vad ska man säga…. nöjda.

    Fuck Off radikalfeministiska (S) Bara ifall ni råkat missuppfattat det hela. Ni blir tok sänkta 2014 trots att det är det mest ologiska,icke kärleksfulla och katastrofala för alla och envar.

    Folket kommer vända sig mot er inte med hat utan med vetenskap och kärlek för att driva frågor som kommer underifrån.

    Något ni inte kan stoppa är Pappors diskriminering vid Vårdnadstvister med brottmåls övergrepp

    Folket råkar ha internet och Socialdemokraterna representerar inte längre folket..

    Radikalfeminism och ren Dumhet vinner över politiskt innehåll utifrån människan i feminismens saudiarabien

    S-kvinnor,s-feminister och radikalfeminister bestämde sig för denna smutsiga vårdnadstvist när (s) i danmark. Och den bäst lämpade råkade vara en kvinna. Men (s) feminister som ännu inte har gjort upp med sveriges tragiska svek under andra världskriget. Utan snarare inspirerats av institutet för rasbiologisk biologi. Det kommer röster om att Radikalfeministerna och s-feminister ligger bakom kuppen mot kunga huset.Radikal Feministerna och s är värre nazister än något silvias och kungens förför föräldrar sympatiserat med. Ska det lastas nuvarande kung och drottning. Beställningsverk!

    S-kvinnor och Radikalfeminister ta ansvar. Yeah right!

  39. Man & Woman United Says:

    Något s-feminister eller övriga beslutsfattande politiker inte kan stoppa är kränkningar och brott mot grundlagen, medborgarrätt,rättssäkerhet,krav på tjänstemanna ansvar och omvärldens insyn av Sveriges sk trovärdiga rättvisa.

    Att Genus Nytt Pelle Billing Aktivarium Rättssäkerhets Organisationen Flashback kollegor Minpappa.nu Pappaliv mfl
    Mfl mfl kommer få mer att säga till om och driva folks röster (språkrör)

    Rättssäkerhetsrörelsen Jämställdhetsrörelsen Mansrörelsen

  40. En Läsare Says:

    Hej S-Kvinnor!

    Sahlin var 7 resor värre. Försökte ni sänka henne också😉

  41. Man & Woman United Says:

    Radikalfeminist som blir sänkt av radikalfeminister.

    Jutt det…

    … vem kräver dessutom sitt egna krav om ändrad valberedning…

  42. Man & Woman United Says:

    Radikalfeministerna hymlar åtminstone inte med sina bevekelsegrunder att först hugga Juholt i ryggen för att sedan offentlig avrättning. Innan de ska införa sitt eget förslag på valberedningsform som SKA vara en kvinna

  43. ICA MAXI Says:

    I kassan på ett varuhus tog inte mannen betalt av en kvinna trots att hon tog två stycken tygpåsar som vardera kostade 10 kr. Hon hade långt till bilen och tungt att bära sa hon och slapp att betala. Trots att jag hade mer mat än henne fick jag inga. Jag blev irriterad och frågade varför. Vi kan ju inte dela ut sådana kassar till alla kunder, de kostar 10 kronor stycket. Annars har du plastpåsarna för en och femtio där under. Vilket jävla svar.

  44. Man & Woman United Says:

    Sahlin 7 resor värre

    Vad f menas¿
    Sahlin blev ratad av borgerliga väljare.

    Juholt blev förrådd av sina egna,attackerad av borgarna,fick överta väljarnas reaktioner mot (s)s 90tals radikalfeminsm samt perssons och sahlins nederlag,icke att förglömma sfeministers korrupta underhandling med motståndarna och mutade ga:media.

    Detta medför Winwin situation för moderaterna som uppenbarligen inte någon feminist tycks fattat nog efter två val . Inte efter ett tredje heller. Men baksmällan slår in till slut när partikassan sinat…
    Socialdemokratisk ideologi är historia. Nu gäller det skaffa en god sjukvårdsförsäkring och begreppet själv är bäste dräng!

    Den nya radikalfeministiska adeln i reaktionärt statar samhälle. Eller som Håkan Juholt skulle uttryckt…fienden

    Är detta frukten av Palm och Danielssons kamp för arbetarrörelsen? S ett skämt,missriktad välvilja och falsk trygghet. Varför kan det bli val snart..

    S kommer förfalla redan innan valupptakten och frätas sönder innifrån av
    Tillsättandet av ny partiledare. Själva Processen i sig kommer bana väg för alliansens tredje raka vinst. Med skillnad att den kommer vara en fullvärdig majoritets regering

    Skade glad absolut inte bara smått realist

  45. L.H Says:

    Det här är en del av vad som har hänt känslomässigt med en del kvinnor och en del män. De har svårt att gilla män överhuvudtaget.
    Jag tror inte det hade spelat någon roll vilken man som hade blivit ledare för Socialdemokraterna.

    Jag lyssnar på Lugna favoriter, Kärlek och Romantik på sista tiden har det mest varit kvinnor som skickar kärlekshälsningar till andra kvinnor.

    Det bevisar en sak att känslor är manipulerbara i hög grad och att det är lättare att sänka känslor än att höja.

    I förlängningen blir det nog så att det blir manliga och kvinnliga partier mer eller mindre. Kulturen består mer av kvinnor som blivit kränkta och ska hämnas. Män och kvinnor förenas en kort stund för att göra barn och separerar sen, långa förbindelser blir mer sällsynta. Allt i linje med feministernas önskningar, feministerna är helt enkelt överlyckliga för tillfället.

  46. Argus Says:

    Att Sahlin fick gå för att hon är kvinna en myt. Hon fick gå därför att hon gjorde ett katastrofval. Juholt fick inte ens chansen att gå till val. Vi får inte glömma bort att det är fler kvinnor än män som kan rösta i allmäna val. Hade kvinnorna velat ha Mona Sahlin så kunde de ha röstat fram henne. Det gjorde de inte. Så i praktiken var det Sveriges kvinnor som röstade bort Mona Sahlin från makten.

  47. Man & Woman United Says:

    @ LH

    Det är Genus Nytt Mansrörelsen som gäller irl mao

    När är nästa jämställdhetsträff och när f kommer den efterfrågade jämställdhet och rättssäkerhets föreläsningen??

    Lena vart är du som frågade om att gå ut och supa? Nu får det f hända någonting. Är s jävla trött en livslögnen ska styra och ställa.
    Ett land,ett Samhälle kan inte byggas på rädsla för män och ideologin att könet är en socialkonstruktion. Ju mer man tänker på det ju mer träder likheterna fram med nazism
    och fascism

    Män och kvinnor ur Jämställdhetsrörelsen Rättssäkerhetsrörelsen Antikönskrigsrörelsen mfl behöver förenas för att förespråka vetenskap och kärlek.

    Vetenskapen är det enda som kan rädda mänskligheten från radikalfeministernas hets som anspelar på fruktan för det manliga könet och viljan till könskrig. Hoppet står till dessa rörelser och inte traditionell politik

  48. Sam Says:

    @lövet

    Jag vet att du inte accepterar att samhället är ojämställt förutom vad gäller män, som är de enda förfördelade nu sedan feministerna segrat i könskampen. Med den utgångspunkten är det förstås värre att en man blir offer för den hätska ton som medier brukar ha mot kvinnor som felar. Men det går faktiskt att ha empati oavsett kön. Positivt är att kvinnoförnedring inte längre är gångbart i politiken, vilket två av de fall du nämner visar.

  49. Mrs G Says:

    Om en kvinna på samma post uppträtt lika dumt och varit självgod och full av lögner hade hon inte ens varit tilltänkt som partiledare.

    Mrs G

  50. Argus Says:

    S-kvinnorna kommer att uttala misstroende mot varje kandidat utan springa. S-kvinnorna skiter i partiet – de är förmodligen glada att Håkan fick gå, även om de inte vågar uttala det. Det viktiga för S-kvinnorna är att få in så många ledande företrädare med springa som möjligt. Socialdemokratins kris ger de blanka fan i.

  51. Daniel Says:

    @Mrs G
    Mona Sahlin, Gudrun Schyman…need I say more?

  52. L.H Says:

    Man & Woman United:

    Feministerna använder film och teater till att sänka kärleksnivån till män. Nästan ingeting som kommer från en feminist är inte noggrant uträknat för att sänka kärleken till män.

    Självklart får en del kvinnor svårare med att ens vara i närheten av män utan känna sig illa till mods. Jag tror t.o.m det orsakar psykiska besvär hos en del kvinnor men de flesta verkar inte ta någon större skada.En del säger att de bara hatar män men inte barn men de hatar visst barn eftersom de hatar deras framtid.

    Det lustiga är att Moderaterna spelar med i det här.

  53. michael Says:

    Man & Woman United.
    Du behöver inte vara orolig vi har redan börjat nedmonteringen av feminismen.Och detta vet dom själva därför allt mer desperata utspel i media och politiken.Men detta hjälper oss bara eftersom allt fler då genomskådar deras lögner och könsrasism.
    Och jag skulle inte ha något mot en kvinnlig partiledare som är jämställdist och är kritisk mot feminismen för vi ska inte glömma bort att allt fler kvinnor också genomskådar den

  54. L.H Says:

    Argus

    Bryr sig feministerna överhuvudtaget om staten Sverige och att den ska gå bra.

    Jag tycker definitivt inte det. Det viktigaste för dem är att krossa män.

    Att män står för den största delen av produktionen som är försäljningsbar utomlands det bryr de sig inte ett dugg om och att även kvinnor är beroende av mäns prestationer de finns inte i deras medvetande. De tror att män är helt värdelösa för kvinnor och kvinnor klarar sig bättre utan män

  55. Jämställdhetsfeministern Says:

    Nu måste nästa partiledare för S bli en kvinna. Så att det blir jämställt.

  56. Unified Says:

    Glöm inte vem det var som först skapade feministerna.

  57. tim Says:

    jag håller rmed om att feministerna gör allt för att krossa mannen och riktigt spetsa till honom också för gammal sur ost. jag vet inte vad jag någonsin gjort kvinnligheten men det sägs att mina manliga förfäder var busar. det är väl därför som man är så hatad.

  58. Mörker Says:

    Nu måste nästa partiledare bli en färgad, lesbisk, muslimsk, handikappad, kommunistisk labb-råtta som bytt kön flera gånger. Nyamko Sabuni!

  59. erik Says:

    gillar att du tillhör den diskurs du föraktar. dels kritiserar du feminismen för att vara ryggdunkande och ojämställd, dels förespråkar du mannens lika villkor. aldrig ser du till kvinnan. döp åtminstone om bloggen till mansnytt, för den har blivit precis lika knäpp som en militant feministisk åsiktsblogg. stämningen här är stundtals obehaglig. många talar om feminismen som den rabiata feminismen talar om patriarkatet. att det ska vara så svårt att stödja båda könen… stå enade. på samma sida.

    och det är svårt att vara POLITIKER, man eller kvinnan spelar väl ingen roll.

  60. michael Says:

    erik.
    Vi jämställdister kritiserar bara en ism medans feminister kritiserar bara pga kön.Jag hoppas du är så pass klok att du förstår att det ena är rätt och det andra fel.

  61. Clabbe Says:

    Det här citatet från Juholt är intressant:

    – Jag har känt klassföraktet i vissa kretsar. Det har varit legitimt på borgerliga ledarsidor att göra karikatyrer av mig och ge mig öknamn, säger Juholt.

    En partiledare måste kunna leva med både karikatyrer och öknamn (antar att han syftar på ”Ljugholt”) – det ingår i jobbet. Men hur får han det till ”klassförakt”? Hade han varit kvinna hade han givietvis sagt att att det beror på att han är kvinna. Men den förklaringen funkar inteför en manlig socialdemokrat.

    http://www.expressen.se/nyheter/1.2686331/hakan-juholt-jag-har-tankt-i-de-har-banorna-lange

  62. mänsklighetens vagga Says:

    Mörker, trots sin svarta hudfärg har massajerna i Afrika medelvärdet 104 nmol/mL 25OHD. De lever idag halvt påklädda. Undrar vad evolutionen givit dessa för värde om den inte hade behövt ta hänsyn till hudcancer. Något säger mig att svart hudfärg är bättre lämpad för ett tropiskt klimat och ljussådan för Sverige. Något säger mig att män är mer lämpade att styra ett land än kvinnor. Vad anser evolutionsforskarna om feminismen? Hör kvinnor hemma i riksdagen eller ej?

  63. Lövet Says:

    @Sam: Malm avgick för sin lägenhetsaffär – inte för ”fittstimmet”. Vi andra anser kanske att – hypotetiska* – fall av överenskommelser mellan vuxna om sex mot betalning (pekuniär, eller i natura) är ok när det sker mellan myndiga kvinnor och myndiga män.

    Skiljelinjen mellan dig och mig är sannolikt att j a g anser att kvinnor ä r myndiga och kan betros med egna beslut.

    Halmgubben i din första mening kan du stoppa upp nånstans!

    *) Märk väl att drevet mot Littorin anfördes av samma Lena Mellin som startade Juuholtdrevet…

  64. mänsklighetens vagga Says:

    Ridderligheten är en svag komponent. Om så riksdag, regering och media endast hade bestått av 10 % kvinnor tror jag ändå att kvinnorna bestämt mer än hälften. Efter analys är inte ens fördelningen 90 % män och 10 % kvinnor jämställd.

  65. michael Says:

    mänsklighetens vagga.
    Roligt att läsa din kommentar din analys är precis som feministers i t.ex F! där man anser att det måste vara kvinnlig dominans inom alla beslutande organ i partiet pga patriarkala strukturer.Själv bryr jag mig inte om vilket kön en politiker har utan vilken politik personen står för

  66. Kristin Says:

    Magnus Linton satt nyss i TV4 morgonsoffa och talade om vad som drev Breivik, bland annat då ”hans föreställning om feminisering av samhället”

    Förhoppningsvis kommer det på tv4play

  67. mänsklighetens vagga Says:

    Jag kan inte tänka mig ett framtida Sverige där statsfeminismen kan överleva. Tills en början kan feminismen säkert hålla god takt men den dag då en mer aggresiv kultur eller ett maskulint styrt land vill bredda sina gränser är det slut. Männen i amazonia blir antingen slavar eller dödade. Kvinnorna blir våldtagna och gravida. Nya herrar tar över. Så ser framtiden ut. Utvecklingen har redan börjat.

  68. Carl Says:

    Clabbe: Att högern föraktar i allmänhet och klassföraktar i synnerhet ingår i själva ideologin. En moderat kan skaka av sig kritik genom att vara dryg och självgod vilket en ‘sosse’ (negativ benämning som bevisar högerns förakt för politiska motståndare) absolut inte kan.

  69. PL Says:

    erik skrev:

    ”aldrig ser du till kvinnan. döp åtminstone om bloggen till mansnytt”

    Pär Ström nämner emellanåt även orättvisor kvinnor utsätts för. Men dessa förekommer utomlands, sällan eller aldrig i Sverige.

    Du förstår, i Sverige idag utsätts inte kvinnor för några orättvisor, tvärt om glider kvinnor på en räkmacka genom livet idag.

    Påstår du motsatsen kan du ju komma med några exempel på hur kvinnor uttryckligen diskrimineras (dina egna fantasier duger inte utan det ska stå svart på vitt att kvinnor särbehandlas), så som Pär Ström om och om igen kommer med exempel på hur män ständigt diskriminera i förhållande till kvinnor i Sverige idag och genom historien.

    Du kanske ska starta världens kortaste mest innehållslösa blogg? En blogg om orättvisor kvinnor utsätts för idag i Sverige, som helt saknar inlägg eftersom några exempel inte finns?

  70. ConZor Says:

    ”Wanja som höll i yxan”

    ”Officiell version: Håkan Juholt valde själv att gå.

    Sanningen: partiledaren kämpade in i det sista, men fälldes av partiets innersta krets.

    – Det var Wanja Lundby- Wedin som höll i yxan, säger en källa med god inblick i det verkställande utskottet.”

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14249068.ab

  71. Jocke S Says:

    Wanja, Sahlin (som åkte på Juholts förslag) och Ylva Johansson med mustaschpåhoppet. Gissa om det kacklats informellt bland sossekkvinnor! Partiet är rena rama Fi, med toffelhjältarnas ”Mansliga” som släptåg.

  72. Jocke S Says:

    Mörker, inte snyggt inlägg (namnet på slutet), inspirerar sådana som erik!

  73. Antihycklerist Says:

    Skriver under varje ord av Erik kl.07,24.
    Klockrent!

  74. Mrs G Says:

    Läs gärna mitt lilla inlägg i ämnet http://wp.me/p1uIV8-2Ip

    Mrs G

  75. Jocke S Says:

    Mrs G Vem har pratat ”synd om”?
    Visst, och Juholt feminist, så han fick ”god hjälp” av kvinnorna i partiet, med början hos Ylva Johansson.

  76. JD Says:

    Jag kanske är elak nu men ända sedan Gudrun Schyman blev sparkad från Vänsterpartiet och grundade Feministiskt Initiativ så har hela Gudrun känts som en enda stor feministisk myt!
    Utan denna feministiska livboj eller flytväst så skulle Schymans kändisskap ha sjunkit som en tegelsten i Marianergraven.

  77. Joakim von Anka Says:

    Håkan Juholts felsägningar var medvetna. Han var tillsagd att göra bort sig eftersom det då skulle bli lättare att sparka honom. Dessutom fick feministerna lite mer vatten på sin kvarn.

  78. Man & Woman United Says:

    Har inte länken till Juholts tal i Oskarshamn

    Men han sa i stil med ”..historien kommer visa sanningen ..” och syftar på spelet i (s)-kulisserna. Lägg därtill läckorna från (S)-Göteborg ,arbetarstaden, mfl distrikt om att Juholt är utsatt för en intern kupp (koordinerat av radikalfeminister!) Många kritiska s-distrikt (till Juholt) ovetandes om motivet till hans avsked.

    (S) ska inte ha en man som partiledare är budskapet. Om någon nu skulle missat budskapet. Nu när s-kvinnor radikalfeministerna statuerar exempel och Lena Melin håller upp skalpen! Titta vad vi gör med män. Inte alls Scumt?Not!

    Att Juholts tal var felpreppade kort innan förklarar grodorna samt s-kvinnornas underhandlade med journalisterna osv

    Radikalfeministerna inom S-kvinnorna,rebella mfl hade redan Ersättaren till Juholt klar!

    Socialdemokrat tillika lärare som stöttar Veronica Palm strax efter valberedningen vaskat fram och (s) bestämt sig för Juholt: ”Han blir inte långvarig..”

    Slutsatsen:
    Det SKA vara en …….. partiledare!

  79. Argus Says:

    För övrigt så var det väl Mona Sahlin som sparkade Stig Malm. Någon som minns ”fittstimsdebatten”?

  80. Man & Woman United Says:

    @ Smajl säger

    Vilket riksdagsparti ska man egentligen rösta på av om man vill mannen och könen rättvisa? Vilket parti är sämst på jämställdhet?

    Genus Nytt skapade en lista på vilka partier som var minst feministiska inför förra valet.

    Pensionärs partiet
    är ett bra val

    Glöm pinsamma (pp) som fegade ur och gjorde bort sig totalt i sitt snack om rättssäkerhet och rättvisa när de svek assange under smutskastningskampanjen

    Kolla in
    http://www.jämställdhetspartiet.se

  81. Man & Woman United Says:

    Wiki skriver: runt 1990, men hade förekommit tidigare inte minst i militära kretsar.

    Uttrycket populariserades efter en bilfärd omkring år 1990. Stig Malm upptäckte Socialdemokratiska kvinnoförbundets dåvarade ordförande
    Margareta Winberg på trottoaren, vilket fick hans chaufför att börja tala om ”fittstimmet”. Ordet kom ut efter ett fikamöte på LO 1992 där Stig Malm återberättat händelsen, ”mest som en absurditet”. De berörda kvinnorna med Winberg i spetsen drog i gång en debatt under början av
    maj
    1992, där Malm bland annat avkrävdes en offentlig ursäkt. Mona Sahlin, socialdemokraternas dåvarande partisekreterare, förklarade att alla som använder ett sådant språkbruk förtjänar förakt. Vänsterpartiledaren Gudrun Schyman begåvade Stig Malm med epitetet ”pittpamp”.

    Malm vidhåller att det var hans chaufför som myntade uttrycket. Emellertid vägrade han av hänsyn till dennes integritet att röja namnet.

    År 1999 utkom antologin Fittstim, med texter av unga svenska feminister.

    Blåstrumpa
    Rödstrumpa
    Feminism

    ”Det är något jag får leva med” , Aftonbladet, 2005-09-20.

  82. Aktivarum Says:

    PL:

    ”erik skrev: ”aldrig ser du till kvinnan. döp åtminstone om bloggen till mansnytt” Pär Ström nämner emellanåt även orättvisor kvinnor utsätts för. Men dessa förekommer utomlands, sällan eller aldrig i Sverige.”

    Upplysningsvis så pratar erik om att se till ”KVINNAN” inte kvinnor.

    Kvinnor är riktiga personer med riktiga liv – ”Kvinnan” däremot är en teoretisk fantasi som knäppskallar ständigt försöker ursäkta vrickade ideer med.

    Den enkla lösningen är att prata om män och kvinnor – inte om ”mannen” och ”kvinnan” ty ingen av de bägge finns i verkligheten.

  83. PO Says:

    I denna långa diskussion om Juholt har ingen nämnt kanske det värsta, nämligen att hans sambo och rikets (för en tid) eventuellt första dam är dömd för förskingring.

    Tänk på alla högtidliga sammanhang där hon skulle ha medverkat och se anständig ut.

    Hos många kändisar dyker med tiden skelett fram ur garderoberna – men det här skelettet sitter ju redan på parkett och ler fräckt.

  84. Man & Woman United Says:

    @ L.H

    Det är ett cyniskt och vidrigt beteende från (S). Förstår verkligen människor; med olika etniska bakgrunder, kontakt med myndigheter och Samhälle. Åk ut till Storstädernas förorter och Intervjua människorna vad de anser om (s) och myndigheter. Dom dissar även Alliansen. Så direkt demokrati är det enda som fungerar att politik ska bli verklighetsförankrad. Socialdemokraterna har haft problem ända sedan palme blev för alltför vänster radikal och sköts. Vissa säger att s-toppen yttrade att palme måste bort och de har bara sig själva att skylla. (S) har tappat sin själ och utgår inte från folket därav väljarras.

    Det behövs omfattande strukturförändringar och väljarnas protester att (ssu) (feminism) (broderskapsrörelsen) ska marginaliseras till förmån för att sakfrågor föds underifrån. Precis som SAP en gång i tiden föddes i början på 1900-talet.

    Det enda folket aka väljarna kan kräva är att (S) delas upp i två partier. Ett för folket och ett med feminister,ssu och broderskapsrörelsen.

    Juholt representerar folket underifrån! Får se nu bara när nyheten släpps om att det måste vara en …….. partiordföranden

    Varför kan inte bara Jämtin och Juholt byta plats?

    Men problemet ligger i feminismen. S har fel politik. Någon som ser de enorma möjligheterna för delning av (s):-)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: