41-årig tränare blev kär i 13-åring – är nu gravid

by

Den 41-åriga kvinnliga handbollstränaren (och tvåbarnsmamman) blev kär i en av de 13-åriga pojkar som hon tränade, och de inledde en relation. Tränaren dömdes till 22 månaders fängelse (villkorligt) för sexuellt utnyttjande av minderårig.

Nu har det gått två år och den numera 43-åriga tränaren är gravid med den numera 16-åriga pojken. Nu skriver en del medier gullegull-reportage. Jag citerar en artikel:

Vi är båda lyckliga

De älskar varandra trots allt motstånd och nu kröns deras relation av en bebis. Den 43-åriga handbollstränaren Renata Juras är gravid – med sin 16-åriga fästman Ervin Unterlechner. ‘Vi är båda lyckliga’, säger 43-åringen.

Kan man dra några slutsatser av det, om man betraktar världen med genusglasögonen på (som antijämställdisterna har lärt mig att göra)? Jag lämnar fältet fritt för diskussion!

Läs artikeln här och här. Tack för tipset, Patrizia!

För övrigt 1: Här finner du en engelskspråkig sajt vid namn MaleSurvivor, som handlar om hur män och pojkar som utsatts för sexuella övergrepp kan komma över sitt trauma. Har tyvärr tappat bort vem som tipsade mig.

För övrigt 2: Svenska Dagbladet skriver idag om när amerikanska soldater mördade 24 civila irakier år 2005. Tidningen skriver att den amerikanska patrullen ”dödade 24 obeväpnade irakier, bland dem tio kvinnor och barn”. Jag undrar varför Svenska Dagbladet särskilt påpekar att kvinnor dog? Är det något särskilt med det könet? Och varför klumpas kvinnor ihop med barn av Svenska Dagbladet? Intressant nog har Ekot en lite vettigare formulering om samma nyhet. De skriverBland de döda fanns både män, kvinnor och barn”. Uppdatering: Enligt denna källa dödades i denna massaker 14 män, 4 kvinnor och 6 barn.

64 svar to “41-årig tränare blev kär i 13-åring – är nu gravid”

  1. AnnanDan Says:

    Stackars kille. 16 år och redan är livet intecknat av en vuxen föförerska som borde haft bättre vett, i synnerhet efter att nästan ha suttit på fästning.
    Saknar egentligen ord för detta. Stackars kille.

  2. maukonen Says:

    Påminner om lärarinnan Mary Kay Letourneau och den 13-årige , Vili Fualaau.

    Mary Kay satt iofs i fängelse mellan 1997 och 2004 men gifte sig senare med lille Vili.
    Hennes barn och make innan hon började ha sex med den då 13-årige Vili har tagit helt avstånd från henne.

    Om det det varit vice versa, hade då mannen fått villkorlig dom i detta nu aktuella fall ???
    Nej det hade han inte…..

  3. Nova Says:

    Slutsatsen är väl uppenbar. Här rör det sig om äkta och vacker kärlek. Till skillnad från slemmiga gubbar som ler mot tjugofemåringar. Det vet man ju vad dom är ute efter.

  4. Gonzo Says:

    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/kulturochnoje/article14263026.ab

    ”Låt krogarna fortsätta ha egna åldersgränser”

    Snart får väll krogarna välja vilket kön och hudfärg dom vill släppa in.

  5. CaseyJones Says:

    Säkert att 41-årige tränaren inte blev våldtagen av 13-åringen då? Och sen under hot tvingad att gifta sig?

  6. Man & Woman United Says:

    Äckligt! Tidningen normaliserar Pedofili där förövaren är en kvinna brottsoffret en pojke.

  7. Gonzo Says:

    Hur ofta ser man ”pedofeli” bli så rentvättad i media?
    En vuxen hjärntvättar ett barn.

    Hur ser han på henne om 5 år? eller när han inser att hon faktiskt fyller 50 år och att deras barn var det sista hon kunde få?
    När han inser att hon är en gammal och äcklig slemkärring som utnyttjar små barn?

  8. Jesuit Says:

    ”Ekot en lite vettigare formulering om samma nyhet. De skriver ”Bland de döda fanns både män, kvinnor och barn”.”

    Vettigare formulering?? Ha ha ha… Vilka övriga fanns med bland de dödade då, jag menar förutom männen, kvinnorna och barnen?

  9. Jesuit Says:

    Gonzo. Hon blev dömd till 22 månaders fängelse villkorligt. Undra hur villkoren såg ut? Att de inte skulle ha sex fram tidd dess pojken fyllde 16? Undrar om dom klarade det? Annars skulle hon väl har förpassats till fängelset, antar jag?

  10. Gonzo Says:

    Jesuit

    Och hur ska dom kunna kolla om dom har sex eller inte?
    Pedofiler är väldigt bra på att dupera sina offer och få sin vilja igenom.
    Tror inte för en sekund att hon hållit fingrarna borta från honom.

  11. Info Says:

    NI MÄN FÖRDERAR ÄLDRE KVINNOR!

    Det inpräntar den radikal- och statsfeministiska avdelningen Wendela i Aftonbladet.

    Ja, egentligen talar Wendela om ”VI män” (alla män), men eftersom jag, Info, ENBART kan attraheras av yngre kvinnor under alla förhållanden, så måste jag vända mig till er andra, ”ni män”.

    Så här ser ni alltså ni andra män på era förhållanden och preferenser (enl. AB):

    ”Sexologen Malena Ivarsson känner väl igen de här tendenserna från brev och samtal.

    – Feministrörelsen och veckotidningar har uppmuntrat tjejer att bli starka och ta för sig, och det är bra. Men bakom hårdheten finns ofta en osäkerhet och ett ständigt behov av bekräftelse. En äldre kvinna är ofta mer trygg i sig själv och har därmed mindre behov av ständig bekräftelse.

    – De unga männen attraheras av kvinnor i 40–50-årsåldern.”

    ”Och att äldre kvinnor kan attrahera yngre killar [t.ex. tioåringar] råder det ingen tvekan om. Deras mognad och erfarenhet står högt i kurs även hos unga män i Sverige.”

    ”Sexuellt kan yngre män och äldre kvinnor komplettera varandra. Hon är fortfarande på toppen av sin lust och han får en bekräftelse på sin sexuella förträfflighet.”

    ”De är roligare. Äldre tjejer har mer erfarenhet av livet och kan skämta – också om sig själva. De är intressanta att diskutera med, medan intelligenta samtal med en tjej i tjugoårsåldern är sällsynta.”

    http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article10743049.ab

    Gör som Sveriges nationalsymbol:

    ”ZLATAN IBRAHIMOVIC. Den blonda kvinnan vid Zlatans sida var tidigare marknadschef på flygbolaget Fly Me och är elva år äldre än bolltrollaren.”

  12. Mia. Says:

    Slutsatsen är väl att män och kvinnor fortfarande inte ses som jämställda när det kommer till sexualitet heller. Lagen är jämställd.. ‘Könsrollordningen’ tar det dock tid att ändra på. Huvudsaken är att man som individ är konsekvent sas i sin uppfattning.

  13. Patrik B Says:

    Men det kanske är äkta kärlek? Låt dem försöka!

  14. Gonzo Says:

    Info

    Inget fel med att män väljer äldre kvinnor, man har helt olika smak.
    Man väljer den man älskar och passar i hop med.

    Så länge det inte rör sig om barn.

    Det är bra att dom yngre självupptagna brudrna får se att det finns andra kvinnor än dom.

  15. Hjalmar Says:

    Pedofili glorifierat. Barnvåldtäkt (under 15 år). Otäckt, vidrigt!
    Vänd på relationen, då hade medias reaktioner varit enhälligt fördömande, och ska så vara!

  16. Man & Woman United Says:

    ”Den 41-åriga manliga handbollstränaren (och tvåbarnspappan) blev kär i en av de 13-åriga flickor som han tränade, och de inledde en relation. Tränaren dömdes till x års fängelse för sexuellt utnyttjande av minderårig.
    Nu har straffet avtjänats och flickan är gravid med tränaren.”

    ”Vi är båda lyckliga
    De älskar varandra trots allt motstånd och nu kröns deras relation av en bebis.”

  17. Gonzo Says:

    Hade det varit i Sverige (eller USA) så hade det automatiskt räknats som våldtäkt och skulle gett några år bakom galler.
    OM vi har lika lag för olika kön förståss

  18. AV Says:

    Även om han nu är över 15 är det fortfarande olämpligt och faktiskt fortfarande olagligt om hon ännu är hans tränare. Han är i beroendeställning till henne. Så även om de inlett förhållandet nu hade det varit utnyttjande.

    Det finns en skarp rågång, egentligen en berlinmur med minfält och taggtråd, för oss som arbetar med barn, ungdomar och vuxna i vård och utbildning. Man får INTE bli ihop med de man har ansvar över!

    Tyvärr är det fortfarande en skillnad i attityd för de som använder sin makt över de som är i beroendeställning. En man på 40 som blir ihop med en kvinnlig elev på 15 vårar är ett praktsvin. Honom vill vi helst slänga ner i en källare och kasta bort nyckeln. Men om en kvinna gör det finns det plötsligt en massa förmildrande omständigheter och hon får villkorligt. Frågan är vad som är mest fel jämställdhetsmässigt, att män straffas hårdare eller att kvinnor räknas som mindre ansvariga (nästan som barn) för sina handlingar. Hon menade ju inte pojken något illa…

    Egentligen borde detta reta upp just feminister, eftersom det är kvinnoförnedrande att betrakta dem som barn. De klagar ju ofta på att män som grupp inte tar tillräckligt avstånd från de män som brukar våld, men själva tar man inte avstånd från de normer som klär på kvinnor offerkoftor och förminskar deras ansvar. Koftan värmer väl för bra?

  19. Fritiof Says:

    Jag tycker detta är helt sjukt men hon är inte pedofil, hebefil däremot. En pedofil skulle aldrig dras till en 13-åring, de är alldeles för gamla nämligen.
    Om en gubbe hade dejtat en 13-årig tjej hade det inte skrivits om det på samma sätt, det håller jag med om.

  20. Mrs G Says:

    Ja som flera skriver…hade det varit omvänt scenario så hade det varit ramaskri och mannen hade väl i värsta fall hamnat bakom lås och bom.
    Sen kanske man inte ska ha så förbannat förutfattade meningar om allt. Tänk om det faktiskt är kärlek på riktigt? Kärleken bryr sig inte skvatt om en siffra på ett papper ska jag berätta.
    Det skiljer 20 år mellan min man och mej , men det har aldrig varit och kommer aldrig att bli något problem för oss.
    En del andra människor runt omkring oss däremot har grava problem med ålderskillanden mellan oss etc etc.

  21. Jesuit Says:

    Ja det är ju riktigt, men jag utgår från att den yngre av er i alla fall var vuxen när förhållandet inleddes.

  22. Andreas Says:

    Att SvD publicerar en sådan formuleringen om ”kvinnor och barn” kan endast innebära att SvD ser en skillnad i människovärde mellan män och kvinnor. Vad skulle annars förklaringen vara till att särskilt peka ut hur många kvinnor som dödats, och att dessutom likställa kvinnor med barn (barns liv är för dom flesta av oss mer värda än vuxnas liv).

    Det är bra gjort Pär att du återkommande påpekar dom här sakerna. Vattnet urholkar stenen. Snart kanske det ligger i mer öppen dager vilken pervers människosyn våra medier, rent slentrianmässigt, uppvisar.

  23. Mr Galahad Says:

    Njae rent psykologiskt så behöver inte kvinna vara vare sig pedo- eller hebefil. Då skulle hon nämligen inte bara dras till enbart den killen utan vara attraherad av flera och dessutom under lång tid.
    Det är alltför lätt att lägga pedokortet varje gång en barn (dvs under 18år) är inblandat men faktum kvarstår att de flesta sådana brott inte alls begås av människor som faktiskt har den störningen.

    Men det åt sidan så har vi faktiskt ännu värre fall här i Svea.

    Två 13-åriga killar har sex med en 15-årgig tjej efter en ”sanning och konsekvens lek” flickan friades med motiveringen att pojkarna snarare ”utnyttjat kvinnan för att göra sin sexuella debut”.

    Ett annat exempel är en 15-årig pojke som hade sex med en 13-årig flicka. I tingsrätten friades han, men i hovrätten dömdes han för sexuellt utnyttjande av barn

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/oklart-rattslage-nar-unga-har-sex?

    //Mr G

  24. masa Says:

    Detta är vidrigt. Jag vill inte sätta mig till doms över deras påstådda kärlek, men att framställa detta som något normalt är oansvarigt. Det är en ojämlik pedofil relation som är enormt olämplig.

    Jag tycker att texten subtilt andas inställningen att våldtäkt och pedofili mot flickor som resulterar i graviditet är ett övergrepp där flickan är offer, medan övergrepp mot pojkar med samma utgång inte är ett lika stort övergrepp för det var ju inte HAN som blev gravid. Man kan ju ha den åsikten, men det är ju isåfall ett väldigt enögt sätt att se det.

    Bör det inte vara ”lika kränkande” att tilltvinga sig/stjäla en mans/pojkes sperma som att tilltvinga sig en kvinnas/flickas livmoder?

  25. Fritiof Says:

    @ Mr Galahad

    Du har helt rätt i det du skriver, det vi definitivt kan säga är att hon inte är pedofil för ingen pedofil vill ha en 13-åring, oavsett hennes läggning är det oansvarigt och det jag tänker är ”vad kan en så gammal kvinna finna hos en liten pojke?” Det är ju uppenbarligen något som är stört.

  26. Erik Says:

    Att Ström inte förstår varför det särskilt påpekas att ”24 obeväpnade irakier, bland dem tio kvinnor och barn” dödades i Haditha talar för en tämligen bristfällig insikt i krigets dynamik. Efter den attack som utlöste massakern var de amerikanska soldaterna på jakt efter gärningsmännen (och att det rörde sig om just män kan vi vara övertygade om), och sköt sedan urskiljningslöst mot de civila de stötte på under sina räder. I ett krig där gränsen mellan fiende och civil är försvinnande tunn händer det emellanåt att samme man som hälsar glatt på en under morgonen är densamme som under natten grävt ned en IED vid vägkanten. Att däremot tro att det skulle vara någon av kvinnorna (eller barnen) vore ett statistiskt mycket dåligt underbyggt antagande.

    Kort sagt: det fanns ingen som helst anledning att misstänka att kvinnor och barn var insurgenter, medan männen ändå kunde – även om de i detta fall inte var det – ha varit det. Ponera att du söker efter en vit gärningsman, men arresterar ett antal svarta individer av bara farten…

  27. Mr Galahad Says:

    @ Fritiof

    Jo visst är det något knasigt med henne men vad detta är kan vi bara gissa och det är förmodligen inte hebefili med tanke på hur ovanlig den läggningen egentligen är. Omkring 4% av befolkningen tror jag att expertisen uppskattar det till.

    ”Kanske var hennes fd man kontrollerande och kall så hon tvingades till att söka kärlek där hon kunde få den”..

    (Förklaringen till ett annat liknande fall jag kommer ihåg)

    //Mr G

  28. Andreas Says:

    Angående lovestoryn mellan den medelålders vita heterosexuella kvinnan och lill-killen:

    Det kan vara svårt t.o.m. för en jämnårig, vuxen man att värja sig mot en kvinna som verkligen bestämt sig för vad hon ska ha. En 13-16 åring har i sammanhanget ingen chans.

    Han tycker/tror säkert att han älskar henne och vill ha barn med henne. Men det är också sant att hon kan ha bestämt att det ska vara så och att han, med begränsade referensramar (tonåring!), inte kan se något annat än att det måste vara på just det sättet.

    Män och yngre kvinnor betecknas i regel som lite perverst och äckligt (det räcker med att det finns en rejäl åldersskillnad). Kvinnor och yngre män beskrivs som ”kärlek mot alla odds” eller ”Äntligen vågar kvinnor ta för sig”, eller liknande. I det här fallet handlar det t.o.m. om pedofili och ändå så är det OK eftersom dom (enligt henne) älskar varandra.

    Det är lite som med sexturismen: Män som skaffar en asiatisk flickvän under semestern är sexköpare. Kvinnor som skaffar en Gambiansk pojkvän under semestern söker ”krydda i tillvaron”, och ”vågar leva ut”.

    SVT hade ju t.o.m. ett program som gullade med kvinnliga sexturister…

  29. J Says:

    @Erik

    Heisann. Du har kanskje ikke vært i noen av de krigene du beskriver? Du fremstår ihvertfall dårlig informert og din kritikk noe feilrettet. Det finnes en rekke eksempler på at kvinner og barn har deltatt i krigføringen i ”moderne kriger”, herunder også i Irak. Som en begynnende introduksjon til tematikken, kan du jo lese deg opp om tamiltigrene, http://en.wikipedia.org/wiki/Liberation_Tigers_of_Tamil_Eelam. Tilsvarende er tilfellet i Irak og Afghanistan.

    Uansett tror jeg neppe at journalistene har hatt noen stor baktanke bak bruken av begrepet kvinner og barn, sett ift om sistnevnte har vært en del av krigføringen eller ikke. Jeg tror vel heller (slik Pär er inne på) at de skriver ”kvinner og barn” med basis i tankesettet: ”menn er skyldige og kvinner er offer” som preger oss i vesten i dag.

    Kvinners priviligerte posisjon førte tidligere til særskilt omtale når de ble utsatt for noe vondt. Barn og kvinner har tradisjonelt blitt beskyttet. Menn har tradisjonelt måtte beskytte. I nåværende samfunnsklima krever kvinner (da spesielt feminister) at kvinner skal ”få posisjoner”, ”menn må slippe frem de duktige kvinnene” etc. Med posisjoner følger ansvar. Da må terminiologi som døde ”kvinnor och barn” bort. Likt skal være likt.

  30. Aktivarum Says:

    Erik:

    ”Att Ström inte förstår varför det särskilt påpekas att ”24 obeväpnade irakier, bland dem tio kvinnor och barn” dödades i Haditha talar för en tämligen bristfällig insikt i krigets dynamik.”

    Tala för dig själv!

    ”Efter den attack som utlöste massakern var de amerikanska soldaterna på jakt efter gärningsmännen (och att det rörde sig om just män kan vi vara övertygade om)”

    Det kan vi inte alls vara! Det finns både kvinnliga självmordsbombare och kvinnliga terrorister bland ”insurgents” denna del av världen har heller inte varit främmande för att använda barn mot ”fienden”

    ”och sköt sedan urskiljningslöst mot de civila de stötte på under sina räder.”

    Ja det blir ofta så när fienden utnyttjar de civila för att hålla sig osynlig.

    ”I ett krig där gränsen mellan fiende och civil är försvinnande tunn händer det emellanåt att samme man som hälsar glatt på en under morgonen är densamme som under natten grävt ned en IED vid vägkanten.”

    Javisst, men det gäller såklart alla.

    ”Att däremot tro att det skulle vara någon av kvinnorna (eller barnen) vore ett statistiskt mycket dåligt underbyggt antagande.”

    Nej! Och ju mer du säger sånt där ju större är såklart chansen att insurgents använder kvinnor och barn för attackerna precis som amerikanska gäng numera accepterar kvinnliga medlemmar då de upptäckt att de är värdefulla att gömma vapen på då polisen oftare avstår från att kroppsvisitera dem.

    ”Kort sagt: det fanns ingen som helst anledning att misstänka att kvinnor och barn var insurgenter, medan männen ändå kunde – även om de i detta fall inte var det – ha varit det.”

    Som sagt, ju mer du säger så där – ju större orsak har vi att förvänta oss kvinnor och barn som insurgents pga deras större chans att lyckas med uppdragen. För övrigt hur sjutton skall du veta vem som grävde ner en improviserad sprängladdning? Mycket statistik som finns på det.

    ”Ponera att du söker efter en vit gärningsman, men arresterar ett antal svarta individer av bara farten…”

    Ponera du inte vet vem du söker – bara var denne person är någonstans…. Situationen som beskrivs förekom redan under Vietnamkriget och även där dödades kvinnor och barn, såväl civila som beväpnade.

  31. maukonen Says:

    @Mrs G 25 januari 2012 kl. 11:19,

    Men var du ”byxmyndig” och kanske till och med över 18år när du mötte din äldre man?

    I detta fall som Pär bloggar om så var pojken 13 år och omyndig när den 41-åriga kvinnan började bli en aning för intresserad av honom….

    Det är skillnad på vuxna som utnyttjar minderåriga barn sexuellt och vuxna som attraheras av varandra sexuellt.

  32. Kim Says:

    Infallsvinkeln ombytta kön kastar ljus endast åt någon promille av verkligheten. Det är därför perverst och vidrigt. Men i och med deras gemensamma barn kan förhållandet klassas som biologiskt framgångsrikt. Några andra åsikter än så bör man inte ha i själva sakfrågan. Kan det sexuella cougar-beteendet gå i arv? Finns det risk att fenomenet smittar av sig och får folkligt stöd?

  33. Mr Galahad Says:

    Samtidigt är det viktigt att vi vuxna kommer ihåg hur det är att vara tonåring. Det moraliskt och juridiskt felaktiga i att ha sex med en yngre tjej är inget de tänker på när lusten knackar på.

    Utifrån min egen sexdebut så skulle den kvinnan idag blivit dömd för våldtäkt mot barn (Jag 14år hon 21år) men det var ingenting någon av oss tänkte på just då😉 och jag har under hela mitt liv varit tacksam för de erfarenheter Marie gav mig. Erfarenheter som dessutom avundades av mina vänner som alla mer eller mindre desperat försökte få till det.

    Frågan som uppstår är när sådana relationer är okej och inte och det är inte så lätt att svara på. Ska vi vara hårda för att vara säkra på att kunna straffa alla de vuxna som utnyttjar barn eller ska vi ha en mer avslappnad syn på tonårssex för att inte ”vanligt frivilligt och lustfyllt sex” ska få helt oproportionella konsekvenser för de inblandade.

    //Mr G

  34. h:o Says:

    Jag har mycket svårt att tro att svenska tidningar skulle spegla Renatas och Ervins förhållande på detta vis.

  35. Gonzo Says:

    Mr Galahad

    Är du lika öppen för att vuxna män ska få ha sex med minderåriga tjejer.
    Är det okej om snälle Lennart 42 inviger Lisa 13 i sexlivets mysterium?

  36. Man & Woman United Says:

    ”De är roligare. Äldre tjejer har mer erfarenhet av livet och kan skämta – också om sig själva. De är intressanta att diskutera med, medan intelligenta samtal med en tjej i tjugoårsåldern är sällsynta.”

    RadikalFeminist tanterna stiftar lagar för att själva ränna på krogen kladda,leva ut sina bdsm begär, förgripa sig,sexuellt ofreda lamkött och ha sex med yngre män. Resa till utlandet med yngre sexslavar och undgå rosa kuvert. Hyckleri? För kvinnor våldtar inte pojkar eller män.

    Jo,kvinnor har sexuella begär, beter sig svinigt och våldtar, enda skillnaden är att de är bättre på att dölja det och kan dölja det bakom antijämställd lagstiftning.

    Sätt er in i den (hemliga) kvinnliga kodexen som är tabu för kvinnor är bryta och därmed svika. Läs repotagen(på bloggar sociala medger) om kvinnors sexualtrakasserier på teatern som tystades ner.

    Sen var det ju det här med biologin att pojkar och män alltid förutsätts vilja ha sex när en tjej eller kvinna vill.
    #pratarfeministeromdet

    #Mansnätverket: ”Vad händer när män börjar berätta”

    Det är Därför könslagstiftningen är icke neutral. Det är bara män som våldtar och kvinnor har enligt snedvriden lagstiftning lättare att sätta dit en man för våldtäkt,än tvärtom eller för en man att anmäla lögn som falsk tillvitelse, utan att det finns någon som helst rättssäkerhet för män.

    Det finns heller inte någon riktig jämställdhet och sund debatt om sexualitet och våldtäktslagsstiftning som mentalt vapen och föremål för maktmissbruk.
    Kvinnors sexuella manipulation, psykologiska anstiftan,sexuella beteende och begär diskuteras inte. Det är bara mannen som utgångspunkt som det skyldiga könet och förövare. Det finns heller ingen jämställdhets diskussion kring kvinnors avsaknad av ansvarstagande, skyldigheter för sitt sexuella beteende som också bygger kvinnan som offer och mannen som förövare.

    Läs Petra Östergrens artikel om avsaknaden av sexuell debatt i Samhället här:

    Rättsstatens undvikande att Lagfara Missbruk av våldtäkts lagstiftning är dessutom ett hot mot kvinnlig solidaritet. Antijämställd lagstiftning urholkar även tilltron till rättväsendet för alla och envar. Alla medborgare är beroende av en fungerande rättsstat. Vart är maktbalansen mellan icke könsneutral lagstiftning,oskyldigt dömda män pga lögn vid bevekelsegrunder som skam,svartsjuka,hämnd. Maktbalans för att skapa objektiv och neutralt rättsväsende.

    Maktbalans för objektiv och neutral syn på kön av förövare och behovet av Resningskommission för rättsfall där oskyldiga män dömts eller den manliga eller kvinnliga
    förövaren gått fri?

    AntiJämställt tänkt av radikalfeminister på 70/80 talet med införandet av radikalfeministisk lagstiftning på 90talet.

    Det är Svensk Jämställdhet i sitt essä. Könsneutrallagstiftning i feminismens saudiarabien. Not!
    Det finns diskrepans mellan svensk rättsstats uppbyggnad och könsbestämmelsen på förövaren som man och alltid det skyldiga könet.

    Rättsstaten är således antijämställd och behöver genomgå omfattande reformationer för att återfå status och förtroende som rättssäker och rättvis dvs objektiv och neutral. Samtidigt som beslut om Resningskommission görs till vålfråga 2014.

    Socialdemokraterna gör nu Rättvisa till sin valfråga inför 2014.

    Är mer än skeptisk för deras jämställda syn eller fortsatta antijämställda reformer; som på 90talet, ska utmana Reinfeldt och Alliansen.

    Resningskommision är nämligen Kristendemokraternas (Kd) förslag sen flera år tillbaka.

  37. Man & Woman United Says:

    Nu senast:

    Motion 2010/11:Ju376 Resningskommission – Riksdagen
    27 okt 2010 … Motion 2010/11:Ju376 Resningskommission … Motion till riksdagen … av Otto von Arnold (KD) …
    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx

    Motion 2011/12:Ju364 Resningskommission – Riksdagen
    4 okt 2011 … Resningskommission. … Senast inkomna följdmotioner · Bläddra … av Otto von Arnold (KD) …
    http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx

  38. Torstensson Says:

    Andreas

    ”Det är lite som med sexturismen: Män som skaffar en asiatisk flickvän under semestern är sexköpare. Kvinnor som skaffar en Gambiansk pojkvän under semestern söker ”krydda i tillvaron”, och ”vågar leva ut”. ”

    Så ser det ut. Sen ska det också sägas att många etniskt svenska kvinnor blir provocerade av svenska män som väljer utländska kvinnor även om det inte är en thailändska. Har varit med om det, men det är absolut inget som stör mig. Tvärtom, jag hade önskat att fler inbitna svenska män hade fått se vilka pärlor det finns kring medelhavet. Fy FAN säger jag bara, vilka snyggingar.

    Pelle Billing sa en gång på sin blogg att de flesta vill ha någon inom sitt eget land vilket kanske är sant, men det är för att dom inte satt sin fot utanför Trollhättan och för att dom via media fått läsa hur dåliga svenska män är.

    Nu kanske jag har en fetisch för mörka tjejer men första gången jag kom till Spanien, eller rättare sagt Baskien så dog jag. Fy helvete vad snygga kvinnorna är där.

  39. Man & Woman United Says:

    Petra Östergren: ”Dags att utmana de rättrogna feministerna”

    Med dagens feminister finns ingen sexuell revolution i sikte – Debatt
    8 apr 2008

    ”Vi måste diskutera den fråga vi verkat lyckas undvika sedan 1968: vilken sexualmoral skulle allra mest bidra till ett jämlikt samhälle?”

    http://www.expressen.se/debatt/1.1114663

  40. Erik Says:

    @ J

    Du nämner de tamilska tigrarna, men så vitt jag vet har de inte ägnat sig åt fundamentalistisk, islamsk terrorism vare sig i Irak eller någon annanstans. Givetvis deltar kvinnor (och barn) i vissa moderna krig, men långt ifrån alla. Det förekom kvinnliga soldater i Röda armén under Andra världskriget, bör vi då utgå från att det fanns kvinnliga soldater i alla arméer under kriget?

    @ Aktivarium

    Att du (och Ström) inte verkar ha insett att omnämnandet av kvinnor och barn i förluststatistiken kommer sig av det faktum att krig i regel går till så att män dödar män, medan kvinnor och barn i regel inte dödar någon, men å andra sidan faller offer för krigets våldsamhet, är ärligt talar bara ignorant. I det aktuella fallet rörde det sig inte om en självmordsbombare, utan om en vägbomb, vilken alltså måste placeras på offentlig plats. Med tanke på kvinnors begränsade rörelsefrihet i Irak (samt en rad statistiska observationer angående gärningsmän) är det rimligt att anta att de som placerade bomben – i likhet med i stort sett samtliga medlemmar i al-Qaida eller anslutna organisationer – var män.

    Att insurgenter i Irak eller Afghanistan – eller ”amerikanska gäng”, vilka det nu är – numera tillåter kvinnor som täckmantel är givetvis problematiskt, men bidrar inte till ditt resonemang. Att mörda civila är givetvis alltid fel, men det blir inte mer rätt att skjuta kvinnor och barn bara därför att det finns en något högre sannolikhet att de härbärgerar terrorister eller själva är det (och återigen: sett till det totala antalet insurgenter är deras antal försvinnande litet).

    Presentera f.ö. gärna denna statistik som det finns så mycket av.

  41. Lövet Says:

    @Erik: Faktum är att enligt internationell lag så är det helt tillåtet att tom bomba civila mål t om en skola ett sjukhus eller en kyrka om fienden har använt den för militära ändamål.
    Exempelvis så upphävs skyddet omedelbart när en krypskytt använder kyrktornet för att skjuta från, eller skyddet för ett civilt skyddsrum om det också härbergerar en militär lednings- eller kommunikationsfunktion, eller för ett sjukhus- eller skolområdet om man grupperar granatkastare där.

    F.ö. så åvilar generellt ansvaret för civila dödsoffer helt på den sida som väljer att strida ouniformerat. Det är d e som står för fegheten.

    …det utesluter dock inte – som vi har sett – att enskilda amerikaner, britter m fl begår övergrepp, men som vi också sett så beivras de med kraft i amerikanska militärdomstolar.

  42. Kim Says:

    Det var inga dåliga kommentarer här inte. Känns inte som jag har något över huvudet taget att tillägga.

  43. H. Jarryd Says:

    http://www.aftonbladet.se/wendela/article14266019.ab

    Läste lite om det sk pappadrevet. Jag kan inte tycka illa om personer som försöker förstå verkligheten. Jag förespråkar ett mindre ansvar för mannen i barnuppfödandet. Föräldrarskapet ska baserat på manlig frivillighet, men samtidigt manlig rätt.

  44. Mr Galahad Says:

    @Gonzo

    Det är omöjligt att rent generellt säga huruvida det skulle vara fel eller ej enbart utifrån de berördas ålder.
    Jag kan utifrån mitt vuxna perspektiv tycka att en 13-åring är på tog för ung för att ha sex öht men samtidigt så var jag själv bara ett år äldre när jag gjorde det.
    Samtidigt kan jag utifrån samma vuxna perspektiv ifrågasätta vad en 42-årig Lennart kan tänkas vilja med lilla Lisa trots att jag vet att denna åldersnoja är en konstruktion som inte passar så väl in på vår biologi och våra instinkter. Människan är det enda djur där en könsmogen hona anses ska vänta med samlag i 3-5 år efter att hon blivit könsmogen.

    För mig blir därför frågan om uppsåtet väldigt intressant även om förmodligen kan antas vara brottsligt uppsåt bakom Lennarts närmanden.

    Jag tror att vi måste ha ett system där sunt förnuft måste få spela en viktig roll i bedömningen av eventuella brott i synnerhet med tanke på de ganska digra konsekvenser som väntar den unge man som döms för sex med barn.

    //Mr G

  45. Kim Says:

    Mr Galahad De olika könens perspektiv ser inte samma ut. ”Lennart 42” vill befrukta Lisa, svårare än så är det inte att förstå. Lyckas han med detta drar han en evolutionär vinstlott. En annan sak är vad man kan anse vara rätt och fel. Ungefär som att samtidigt ifrågasätta både assisterad dödshjälp och överlagt mord. Den yngre herren som artikeln handlar om gör inget fel. Man kan säga att han drar nytta av det sista av kvinnans sexuella värde. Vad hon gör är att skaffa sig sund avkomma. Antagligen är han sund eftersom han lyckas förföra henne som är äldre och mer erfaren. Jag kan inte se att någon är offret just i denna situation. Han har blivit pappa (vilket egentligen säger rätt mycket) och hon har blivit mamma. Hur hon blev det kan väl bara ha gått till väga på ett sätt.

  46. Ullis Says:

    En 41 årig kvinlig tränade blir tjär i sin 13 åriga elev…… hur vanligt är det procentuellt sett jämfört med hur vanligt det är med manliga tränare som inleder en sexuell kärleksrelation med sina betydligt yngre kvinliga elever?

    Nu är grabben 16 och deras kärlek verkar hålla i sig så varför denna moral panik?

    Många här inne tyckte det ju var helt ok när en manlig sadist utnyttjade en 16årig spykisk instabil tjej med självskade beteende för sadistiskt sex.

    Strunta i den här typen av fall där det verkar handla om äkta kärlek. Våga skriva i klartext hur vanligt det är med ungdomsledare som bara vill utnyttja undomar sexuellt och hur vanligt procentuellt sett att det är en manlig respektive en kvinlig förövare.

  47. Aktivarum Says:

    Erik:

    ”Att du (och Ström) inte verkar ha insett att omnämnandet av kvinnor och barn i förluststatistiken kommer sig av det faktum att krig i regel går till så att män dödar män, medan kvinnor och barn i regel inte dödar någon, men å andra sidan faller offer för krigets våldsamhet, är ärligt talar bara ignorant.”

    Den som är ignorant är ärligt talat du. Här har du en sida där vi kan se hur stor del av männen som tillhör de väpnade trupperna. Som du ser kan vi med din logik statistiskt sluta oss till att dödade män nästan alltid är civilpersoner. Obs, kika på Nordkorea och Sydkorea om du vill se extrema exempel.

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_active_troops

    ”I det aktuella fallet rörde det sig inte om en självmordsbombare, utan om en vägbomb, vilken alltså måste placeras på offentlig plats. Med tanke på kvinnors begränsade rörelsefrihet i Irak (samt en rad statistiska observationer angående gärningsmän) är det rimligt att anta att de som placerade bomben – i likhet med i stort sett samtliga medlemmar i al-Qaida eller anslutna organisationer – var män.”

    Upplysningsvis finns inga organisationer anslutna till Al Qaida, det är nämligen mer ett samlingsnamn för personer som lyssnade på Bin Laden än en organisation som kan ansluta någonting. Irakiska befrielsekämpar däremot finns det i mängder – de har inte ett dugg med Al Qaida att göra. Al Qaida är religiösa knäppskallar. Irakiska insurgents är Extremistiska Nationalister. Den främsta skillnaden mellan dem är att Al Qaida VILL slåss mot USA var än de finns Irakierna vill bara slippa USA och ha tillbaka sitt land.

    ”Att mörda civila är givetvis alltid fel, men det blir inte mer rätt att skjuta kvinnor och barn bara därför att det finns en något högre sannolikhet att de härbärgerar terrorister eller själva är det (och återigen: sett till det totala antalet insurgenter är deras antal försvinnande litet).”

    Poängen var att männen statistiskt sannolikt är just civila. Man skall alltså varken skjuta män, kvinnor eller barn på måfå. Om man däremot vet var man skall skjuta så är med högsta sannolikhet alla i närheten inblandade i det väpnade motståndet för det är så motståndsceller funkar.

    I Somalia under ”Black Hawk Down” berättade amerikanska trupper hur somaliska kvinnors långa svarta spöklakan hade används för att dölja beväpnade fiendetrupper. Efter att ha gått på det tricket en gång med förluster som följd så mötte samma styrka en ny fiendestyrka med samma taktik… Den här gången väntade inte amerikanerna på fiendens drag utan sköt på både kvinnorna och på soldaterna bakom dem. De allra flesta insatta anser Somalierna var tränade av Al Quaida som hade kommit dit mycket tidigare för att lära somalier hur man bäst bemöter amerikansk krigföring och skjuter ner just helikoptrar av militär typ.

  48. Aktivarum Says:

    Ullis:

    ”Många här inne tyckte det ju var helt ok när en manlig sadist utnyttjade en 16årig spykisk instabil tjej med självskade beteende för sadistiskt sex.”

    1. Det var just sex som de INTE hade, åtalet rörde misshandel eftersom något pippande inte förekom.

    2. Hon hade lurat såväl honom som nätsajten ”Darkside” att tro hon var 18, hon ljög sedan för polisen och sade det var ”Anna Lindh” och inte hon som hade använt det kontot.

    3. Diskussionen handlade inte om det var ok, den handlade om huruvida det han gjort var lagligt.

  49. Kim Says:

    Det är mycket allvarligt och mansfientligt att samhällets syn på vad kärlek är, alltid ses ur en kvinnas ögon. Ullis, vem ger dig rätten att monopolbelägga begreppet kärlek?

  50. Sanna D Says:

    Helt ok i mina ögon. Det är sådan moralpanik i Sverige så fort det är en del åldersskillnad mellan de som har ett förhållande / har sex.

    Det som är trist är däremot att radikalfeminismen som härskar i media vill få det bara är ok om kvinnan är äldre än mannen, men inte tvärtom. Typisk dubbelmoral alltså. Speciellt konstigt är det med tanke på att det i praktiken är vanligare att yngre kvinnor vill ha äldre män än tvärtom.

  51. Man & Woman United Says:

    @ Ullis

    Det är just det här resonemanget som gör att det är en tidsfråga innan feminism,radikalfeminism kommer nedtecknas i historieböckerna något makthavare och politiker vidrigt försökte tvinga på folket.

    Jämställdhet tillåter båda sidor finnas till om än inte nödvändigtvis 50/50 utan som naturlig del. Radikalfeminismen och Socialdemokraternas men även statsministern alliansens värsta svek mot mansligheten är att fortsätta hjärntvätta medborgarna trots protester.

    Vad återstår då?

    Ännu mer upplysnings tankar från Pelle Billing,Erin Pizzey och Doris Lessing och ännu mer avslöjande blogg repotage och protester mot radikalfeministiskt maktmissbruk och antijämställdhet!

  52. Mozzi Says:

    Vad jag reagerar starkast mot här är att kärleken förutsätts vara något där man står vänd mot varandra med trånande blickar. Vem tror att den bilden är hela verkligheten, sett ur båda könens ögon? I alla böcker och långfilmer löper detta som något självfallet. Det framställs som frånstötande att ens ifrågasätta korrektheten. Vem tror att mannen är ämnad för hyckleri?

  53. Joakim Says:

    För övrigt 2: Tänk om det är en kvinna och nio barn. Respektlöst att stjäla offerkoftan från barnen i så fall – eller de 14 männen för den delen. Ovanligt dock att Ekot är så nyanserade i sin formulering.

  54. Man & Woman United Says:

    @ Sanna D

    ”Helt ok i mina ögon.”

    I mina ögon med men jag tolererar inte dubbelmoralen,hyckleriet. Vart kommer den ifrån. Inte från Scum! Bitterhet,besvikelse över män,nedärvt manshat på mödernet? Berätta många vill gärna veta.

    ”Det är sådan moralpanik i Sverige så fort det är en del åldersskillnad mellan de som har ett förhållande / har sex.”

    Är det inte så att kvinnor har minst lika stort sexuellt behov som män. Men jag förstår inte om kvinnor på 60talet gjorde sexuell revolution och ville göra revolt mot mödrarna och kvinnliga könsroller med prydhet,goda modern som ideal och tillbakadragenhet. Men vad hände sedan? Kom radikalfeministerna in och skapade offer rollen med skuld och skam beläggande av både kvinnan och mannen dvs förpassade frigjordheten och kärleken. Det är ju exakt det kvinnorna på 60talet gjorde uppror mot från början. Radikalfeministerna kanske är konservativa höger och reaktionärer som Dolf tidigare skrev. Att minoriteten radikalfeminism våldsamt tog över kvinnornasrörelse är precis det Doris Lessing skriver och debatterar kring.
    Hos Doris Lessing finns de sunda värdegrunderna kvinnan och mannen som varandras jämlikar.

    Likaså respekt för ömhet och närhet i ett förhållande oavsett kön och ålder. Feminism är helt enkelt inte konsekvent här och saknar sexuell revolution som Petra Östergren skriver. Det behövs inte ordagrant en sexuell revolution men någonting annat än 30år av hjärntvätt och reaktionär gammal mossig misandri.

    ”Det som är trist är däremot att radikalfeminismen som härskar i media vill få det bara är ok om kvinnan är äldre än mannen, men inte tvärtom. Typisk dubbelmoral alltså.”

    Word!

    ”Speciellt konstigt är det med tanke på att det i praktiken är vanligare att yngre kvinnor vill ha äldre män än tvärtom.”
    Återigen hjärntvätt som män och kvinnor gör revolt emot;-)

    Det är pga radikalfeministernas vilja till könskrig som så många inte kan acceptera tanken på radikalfeminism. Som förstår att viljan till könskrig bäst besvaras med kärlek. Vem emotsätter sig egentligen jämställdhet:-)

  55. Mr Galahad Says:

    @Kim ja om du med ””Lennart 42″ vill befrukta Lisa” menar att hans instinkter gör att han attraheras av henne. Instinkter som finns där i just befruktnings syfte, dvs ung hona = stark och frisk avkomma.
    Nu är det förvisso inte enbart instinkterna som styr vem vi blir attraherad av men ändå..🙂

    //Mr G

  56. JockeH Says:

    Jag är länk tipsaren! Håll bättre koll nästa gång.

  57. Erik Says:

    @ Aktivarium

    ”Som du ser kan vi med din logik statistiskt sluta oss till att dödade män nästan alltid är civilpersoner.”

    Nej, men väl med din förvanskning av min logik. Du kan titta på ett land och notera att endast en eller ett par procent av dess befolkning ingår i dess beväpnade styrkor (och om jag förstått den statistik du länkar till berör den endast officiella, statliga trupper), men att av denna procent är 100% (eller strax därunder, beroende på land) män. Vi vet att merparten – vilket är en underdrift; endast enstaka fall av kvinnliga självmordsbombare eller andra former av insurgenter är kända från irakkriget, och brukar då uppmärksammas särskilt mycket i media – av motståndsmännen i Irak är män, och således är det svårare att skilja civil från stridande när det gäller män än då det gäller kvinnor och barn.

    (Att diskutera definitioner är en petitess, men al-Qaida har de facto anslutna organisationer, även om du har rätt i att al-Qaida som sådant endast är ett löst sammanhållet nätverk – vilket dock tar på sig det ena dådet efter den andra.)

    ”Poängen var att männen statistiskt sannolikt är just civila. Man skall alltså varken skjuta män, kvinnor eller barn på måfå.”

    Naturligtvis är de det, och givetvis skall man inte skjuta folk på måfå, men det debatterade ämnet var faktiskt den evigt återkommande indignationen i denna blogg och dess kommentarer över att det särskilt påpekas då kvinnor och barn fallit offer för krigets våldsamhet. Låt vara att endast några promille av det totala antalet män i Irak är/var insurgenter, men av det totala antalet insurgenter är endast några promille kvinnor (och barn), varför det inte kan anses omotiverat att uppmärksamma när uppenbart civila dödas.

    I ditt exempel med striderna i Mogadishu blir fallet givetvis mer komplicerat, men som Lövet redan påpekat måste de som gömmer sig bland civila hållas skyldiga för förluster uppkomna i sådana situationer. Irreguljär krigföring är smutsigt, men förändrar inte det faktum att stridande kvinnor och barn i krig är en statistisk anomali.

  58. Kim Says:

    Mr Galahad, ”dvs ung hona = stark och frisk avkomma.” Inte nödvändigtvis såklart. Att avkomman blir så frisk som möjligt ligger inte främst i mannens intresse. För honom är kvantitet viktigare än kvalitet. Frånvaro av könssjukdomar, begynnande graviditet med annan hane osv.
    I takt med att kvinnan blir alltmer självständig utsätter hon dessutom mannen för allt svårare evolutionär stress. Inte minst i dagens feministiska samhälle såklart. Tittar man anatomiskt på en kvinnokropp så är den utformad som ett vapen. Oavsett hur stor eller liten risken är att hon brukar detta så är mannen i underläge. När det kommer till fysisk styrka är kvinnan skyddad av lagstiftning medan mannen är utelämnad till kvinnans nyckfullhet, utan möjlighet till nödvärn. En ung hona har evolutionärt haft många fördelar.

  59. Carl Says:

    Bara konservativa nötter bryr sig om ålderskillnad. Finns med största sannolikhet några av dem här. (KD & SD sitter i samma båt, en båt som åker ut till havs nästa val som tur är)

    Kärlek ser inga färger som man brukar säga och är man könsmogen så varför skulle en korkad trångsynt vuxenvärld säga ‘O nej, ni får allt vänta tills vi bestämmer att det är OK!’.

    Hade det handlat om en man med ‘för ung’ kvinna skulle det dock förstås vara total våldtäkt och mannen skulle vara fucked for life på grund av löpsedlar. Men vad jag hör bland vanliga människor så är det socialt nästan lika illa när ‘cougars’ jagar ‘småpojkar’.

  60. råd&rön Says:

    Det sociala är bara en konstruktion som grundar sig på gängse uppfattning. Jag skulle inte vilja påstå att tex Iran, Qatar eller SaudiArabien fungerar sämre än Sverige. Tvärtom. Feminismen och matriarkatet kommer bli sin egen undergång.

  61. Jag 32, Hon 12. Says:

    Tycker denna artikel faktiskt passar in på mig för tillfället.

    Jag gick och kärade ner mig i en 12-åig tjej, vi har nu ett förhållande, och den enda skillnaden jag ser är att vårt åldersspann är mindre än damen i denna post har med sin kille.

    Själv tycker jag inte det är något fel med detta då det är ömsesidig kärlek mellan oss och jag står inte i någon beroendeställning till henne (dvs jag är t.ex. inte tränare/”fröken” till henne)

  62. Patrizia Kenny Says:

    @ Jag 32 ,Hon 12

    du skulle fundera om att söker hjälp ”

    ”Jag gick och kärade ner mig i en 12-åig tjej, vi har nu ett förhållande”

    du har ett ”förhållande” med ett barn! .. det du verkligen gör, är att utnyttja henne

  63. Jag 69, Hon 15. Says:

    Tycker denna artikel faktiskt passar in på mig också för tillfället. Jag gick och kärade ner mig i en 15-årig tjej, vi har nu ett förhållande. Själv tycker jag inte det är något fel med detta då det är ömsesidig sex (mycket sug och många munsprut). Vi väntar bebis.

  64. Jesuit Says:

    Den här diskussionen öppnade tydligen dörren för allsköns knäppgökar som den ovan. Stick för f-n och trolla någon annanstans!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: