Där rök det hoppet…

by

Nu visar det sig att Stefan Löfven har bestämt sig för att köra det hårdfeministiska spåret. Så här säger han till Expressen:

Tror man på alla människors lika värde är man också starkt emot diskriminering. Det är så oerhört provocerande att hur att se hur kvinnor diskrimineras i vårt samhälle och i vårt arbetsliv. Jag är en övertygad feminist punkt slut.”

Jag blir så frustrerad. Han blir ”oerhört provocerad” av kvinnodiskrimineringen han ser, så den måste vara väldigt omfattande. Men vad är det för kvinnodiskriminering han åsyftar?

Kan du visa, Stefan, hur kvinnor blir diskriminerade i dagens Sverige? Detta curlade kön som åtnjuter positiv särbehandling av staten (och andra delar av det offentliga).

Tack för tipset, Tommy!

För övrigt 1: Nättidningen Feministiskt Perspektiv, som till skillnad från oss jämställdister uppbär presstöd för sin opinionsbildning, har intervjuat Pelle Billing. Det är bra. Vad jag uppskattar mindre är att de har lagt en del energi på att fråga Pelle Billing om vad som skiljer honom och mig åt, och vad han tycker om mig, och vilken relation vi har. Det är detta som inleder artikeln. Det är uppenbart att de försöker så split i den jämställdistiska rörelsen. Pelle har bloggat om intervjun här.

För övrigt 2: S-kvinnors ledare Lena Sommestad ber partiets utrikespolitiske talesperson Urban Ahlin om ursäkt för att ha anklagat honom för sextrakasserier offentligt (här). Tack för tipset, Tommy!

För övrigt 3: Notera rubriksättningen (nedan) som Sveriges Radio har gjort till denna artikel. Det är lustigt nog Löfvens egen ideologi som slår tillbaka mot honom själv…

133 svar to “Där rök det hoppet…”

  1. Melmac Says:

    Gå in och läs SSU’s råd till Löfven:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vi-vantar-oss-oppen-valprocess-infor-2013_6803611.svd

  2. Goro Bertz Says:

    Det är ju självklart. Du är det svarta fåret. Du säger som det är rakt upp och ner, brutalt och självklart. Pelle säger också som det är men mer ödmjukt. Feministerna är inte och leka med, det saken är klar. Det är skillnad på folk och folk.

  3. Goro Bertz Says:

    …enligt deras synsätt…

  4. Lasse Says:

    Angående PB intervjun.

    Jag blir vansinnigt irriterad när man försöker ge ordet ”antifeminist” en negativ klang och tolkning. PB går rakt i fällan och häller ännu med bensin på elden i den här frågan. Han spelar feminismen rakt i händerna.

    Min tolkning av ordet antifeminist är att man är emot feminismens ideologi och det tycker jag är positivt. För mig är det ingen skillnad mellan termen jämställdist och antifeminist.

    *****************************

    Angående SL, vad skall man säga han fick garanterat jobbet under tukt och förmaning. Har var tvingad att ansluta sig till feministsekten för att bli vald.

  5. Oberoende Observatör Says:

    Pär: Som jämställdist-pionjär har du ett rykte av mytiska proportioner inom feminismen. En ikon som feminister av alla schatteringar kan enas om att de inte tycker om. Om din aura skulle försvinna skulle feminismen omedelbart spricka i våldsamma falangstrider. Därför är Pelles åsikt om dig mycket mycket viktigare än alla hans tankar om hur verklig jämställdhet kan uppnås.

  6. Valeria Says:

    Tror att Lövféns feminism är lite spel för galleriet. Hans förankring hos kvinnor och det hemska faktum att han är man har pekats ut som hans akilleshäl, och det är väl inte så konstigt om han försöker att kväsa ifrågasättandet. Frågan är hur mycket det egentligen kommer att prägla politiken.

  7. Lavazza Says:

    Dags för er att knycka FP:s idé och göra om era bloggar till nättidningar. 1,7 miljoner för strax under 3000 prenumeranter! Det är ju runt 500 kr per prenumerant. Du och Pelle måste ju kunna slå dessa siffror. Vad tar FP för prenumerationer? Ett par hundralappar? Vi är många som är beredda att stödja er, och samtidigt se till att ni får mer stöd.

  8. Kalle K Says:

    Det är lika omöjligt för en svensk politiker att säga att hen inte tror på Feminismen som för en amerikansk att säga att hen inte tror på Gud.

  9. Backlash Says:

    Ännu en politiker som likt en papegoja rablar tomma floskler. Vem hade väntat sig annat?

  10. Musse Pig Says:

    Pär, låt dig inte provoceras. Låt oss lita på P Billings integritet och följa hur han hanterar försöket att splittra opinionen mot feminismen.

  11. Liberalen Says:

    Även politikern (S)tefan försöker blåsa liv i det genusklonade kommunistliket, och svär trohetseden till den (s)tatligt påbjudna (s)tatsreligionen: Könskommunistisk Antivetenskap, Verklighetsförnekelse Och Könshat På Befolkningens Bekostnad. Av PK-eliten kallad feminism och jämställdhet.

    Och visst kommer det därför att rassla i kön(s)kommuni(s)ten (S)tefans imaginära arbetar-plånka. Cirka 140 000 kronor i månaden till allas vår nya ryggradslö(s)a genu(s)-je(s)us, och femini(s)tiska cheerleader: (S)tefan.

  12. Backlash Says:

    Jag hörde hela talet på P1 nu. Och han gör en freudiansk felsägning som transkriberingen utlämnat:

    Det är så oerhört provocerande att se hur män… Hur kvinnor diskrimineras i vårt samhälle och arbetsliv.

  13. Prill Says:

    Bra intervju med PB, feministerna måste ju bara smälta. Pär och Pelle har olika framtoning och det är bra. PB kan avdramatisera feministkritiken samtidigt som Pärs kompromisslösa stil är nödvändig för att folk ska förstå att det här är allvar. Jag är så trött på alla ridderliga omskrivningar som alla män snurrar in sig i så fort feminismen ska kritiseras. Det gör aldrig Pär. Fortsätt så!

  14. Man & Woman United Says:

    Lavazza säger:

    ”Dags för er att knycka FP:s idé och göra om era bloggar till nättidningar. 1,7 miljoner för strax under 3000 prenumeranter! Det är ju runt 500 kr per prenumerant. Du och Pelle måste ju kunna slå dessa siffror. Vad tar FP för prenumerationer? Ett par hundralappar? Vi är många som är beredda att stödja er, och samtidigt se till att ni får mer stöd.”

    Jag är på och betalar för detta upplägg;-)

  15. Urban Says:

    Lavazza, precis vad jag tänkte! Vårt mål måste ju självklart bli presstöd. Sätt igång och fnula på det Pär och Pelle!

  16. Urban Says:

    Jag betalar utan att tveka glömde jag att tillägga!

  17. KrisHanteringen@S Says:

    @Backlash: Han höll på att säga ”människor”, men rättade sig snabbt.

  18. JD Says:

    @Backlash

    ”Det är så oerhört provocerande att se hur män… Hur kvinnor diskrimineras i vårt samhälle och arbetsliv. ”

    Det är ju underbart!🙂
    Jag tycker att det bevisar mer än väl att han mer eller mindre kände sig tvungen att uttrycka de bevingade orden -Jag är feminist!

  19. masa Says:

    Lavazza mfl:

    Bra idé om presstöd – 1500 prenumeranter är vad som krävs vad jag kan förstå.

  20. IDe Says:

    Och vad var det som var så mycket bättre med gumman Sahlin då?
    Ingen man hade fått sitta så länge som hon gjorde, fått så många chanser som hon fick…
    Det blev ju pinsamt till slut. Man krävde att hon skulle ställa sin plats till förfogande. Det ville hon inte lyssna på. Kort därefter kräver drottningen att alla andra ska ställa sina platser till förfogande. Värsta despotfasoner som påstås höra ihop med manssläktet…

    @ Liberalen
    Försök komma med argument någon gång. Det där hjärndöda spammandet hjälper inte någon.

  21. IDe Says:

    @ JD
    ”Jag tycker att det bevisar mer än väl att han mer eller mindre kände sig tvungen att uttrycka de bevingade orden -Jag är feminist!”

    Ja! Exakt min åsikt! Någon som har det här som sin hjärtefråga skulle aldrig göra en SÅDAN felsägning.

    Äckligt med politiskt spel.
    Det kokade feministisk ilska i hela landet igår. Han behövde läsa och höra att han var ”gubbe”, ”gubbig”…
    Idag är han en ”överygad feminist”?

    Men det här är kanske bara en nödvändig odräglig ouvertyr…
    När han har stärkt sin makt…? … han kommer att ge igen?

    Vilken teater livet i Sverige har blivit!

  22. Ola Says:

    Någonstans måste man ställa sig själv frågan när saker och ting inte längre är värda att kämpa för. Är den svenska mannen värd rättvisa, till priset av sig själv.. Vilket är enklast; riva ner månen från himlavalvet eller vänja sig vid ljuset..

  23. Gustav Says:

    Intressant könsfördelning på redaktionen för Feministiskt Perspektiv:
    22 kvinnor – 1 man.

    96% kvinnor

    Genusfolket är alltid duktiga på att föregå med gott exempel och sätta nya jämställdhetsrekord.

  24. Man & Woman United Says:

    @ Lavassa Pär Ström mfl

    Tänk er att ha Genus Nytt observatörer utsända på stan som rapporterar,gör research och ställer dom obekväma frågor som saknats till politiker på te x presskonferenser och riksdagsmöten. Om ga:media har aktieägarna,pk och den radikalfeministiska agendan att vara till lags öppnas oändliga möjligheter av fri oberoende granskning. Och vem vet arbetstillfällen;-)

    Nu är det framåt som gäller…

    Media Locket samt Journalistkårens självklara dagar med korruption och utebliven granskning av maktmissbruk är förbi. En ny typ av skribenter och samhällsgranskning är på väg att födas!

    Och i en förlängning ett nytt (vänster liberalt?) parti månne?

    http://www.jämställdhetspartiet.se finns redan som plattform

    Det är inte försent inför 2014 att ta till vara alla missnöjda socialdemokrater och besvikna alliansen väljare att göra gemensam sak se fd piratpartiets intro på den politiska scenen.

    Det finns en anledning till att så många vänster,socialister, socialdemokratska manliga väljare samlats här tillsammans med lika pissed off höger människor.

  25. Petter Says:

    Det fanns högt uppsatta judar i Tyskland som stödde nazismen, bevisligen finns samma idioti och mekanismer i dagens feministiska Saudi-Arabien.

  26. Anders Senior Says:

    Vi får se hans uttalande från den ljusa sidan, tack vare det kommer deras siffror att sjunka ytterligare……

    F! har ju ett feministiskt koncept, vad har de? 0,4% av rösterna?
    Fortsätt så här, så är snart sossarna också under 10% åtminstonde.

    Dags att någon förnuftig människa startar ett politiskt parti som är uttalat mot feminism men för jämställdhet, tror det skulle dra många röster!

    Enfrågeparti? Det var miljöpartiet i början också….

  27. Man & Woman United Says:

    @ Anders

    Alliansen är också feminister. Kd-kvinnor,centern kvinnor statsfeministern osv

    Kolla in

    http://www.jamstalldhetspartiet.se

    Jag kommer rösta på det om det är möjligt 2014 nu när piratpartiet gjort bort sig och dessutom blivit radikalfeminister

  28. Shastra Says:

    Intressant att de valde just Edda Manga för att göra intervjun med Pelle. Hon är av samma skrot och korn som Pia Laskar, Jan-Carl Raspe, m.fl. Det är ungefär som om Genusnytt skulle låta Mattias Flink intervjua Anna-Klara Bratt.

  29. Gunnar (D.U.) Says:

    Pär S, jag tycker din raka tydlighet vinner i längden!!!
    Fortsätt bara så!
    Det du gör är så kraftfullt och det märks att det hela tiden påverkar i positiv riktning!

    Att softa till kommunikation mot det statsfeminismen åstadkommer i samhället tror jag inte alls på.

  30. masa Says:

    Det var talande med jubelropen då han sa att han är feminist. Det var inte bara jubelrop utan segerrop. Den senaste tidens manipulation i media om ”blir det en man?” etc. underförstått ”blir det en kvinnohatare?” lyckades, han lade sig platt och sade ”förlåt att jag är man, men jag kommer inte utmana er självutnämnda feminister, jag kommer till och med uttrycka er ilska åt er så den inte vänds mot mig!”. Segerropen bekräftade avtalet – ”ha! där tryckte vi till patriarkatet!”. Vi får se hur länge det håller.

    Det här ger en tydlig bild av den ”feministiska” maktdynamiken. Kvinnor som hatar män är de som pratar om män som hatar kvinnor, och driver fram liknande stämningar. Enormt tråkigt att det svenska samhällslivet är så primitivt, och att detta fåtal lyckas kidnappa debatten à la söndra och härska. Jag hoppas verkligen att de kloka kvinnor och män som faktiskt finns på maktpositioner börjar göra upp med sånt här som inte hör hemma i politiken.

  31. Liberalen Says:

    På tal om ”För övrigt 1”. Jämställdistmusketörerna såsom musik:

    Pär är den poppiga discomusiken, lirat i discot med stora speglar på väggarna, med stans fläskigaste bashögtalare, som simply just won’t quit.

    Pelle är den nästan kväljande smöriga men mycket välbehövliga och riktigt uthålliga dansbandsmusiken.

    Erik är ett fylligt, briljant och omväxlande Zimmer soundtrack som liras från en scen vars fundament är byggd av solid granit, förankrad i, och de facto byggt direkt på granitberget.

    Omväxling förnöjer, och smaken är som baken =)

  32. Mustachkampen är över å kränkningarna fotsätter. « fittstimm Says:

    […] Asså inte nog med det. Man behövde inte läsa många rader i broder Pär Ströms  inlägge för att hitta kränkning nummer två. I samma inlägg. https://genusnytt.wordpress.com/2012/01/27/dar-rok-det-hoppet/ […]

  33. Shastra Says:

    @Liberalen
    Det enda som saknas är motsvarigheten till Jimi Hendrix cover av ”Star-Spangled Banner” som får folk (i detta sammanhang speciellt feminister) att tänka: vad fan håller vi på med egentligen?

  34. barfota Says:

    Bäste Pär Ström
    Med all respekt för Pelle Billing och hans åsikter men i min smak är den bloggen på tok för feminism-light, tillmötesgående, förstående och förlåtande mot feminister. Bara en sån sak som detta gör att jag tycker det känns mer som att ”be om” än att kräva, på tok för snällt.

    ”PB: Jag kämpar för huvudsakligen två saker. Det ena är att vi har en jämställdhetspolitik i Sverige där vi vid sidan av kvinnofrågorna tar in de viktigaste mansfrågorna så att vi får en mer komplett jämställdhetspolitik. ”

    Vaddå ”vid sidan av” och vaddå ”viktigaste”, varför inte jämställdhet rakt av, män är inget ”vid sidan” av kvinnor som bara har några futtiga ”viktiga” frågor.

    Kämpa på Pär, dags att lägga mer ved på brasan, låt feminismen brinna… den förtjänar det!

  35. Joakim Says:

    Tips till Stefan Löfven: Tror man på alla människors lika värde är man också starkt emot all sorts diskriminering. Lycka till med ditt jämställdhetsarbete!

  36. Andreas Says:

    Vill ge samma tips till Stefan Löfven: Tror man på människors lika värde är man också starkt emot all sorts diskriminering. Alltså måste man utgå ifrån individen rättigheter och skyldigheter och inte könet.

  37. Valeria Says:

    Det jag blev mest imponerad av i Löfvéns utspel var att han inte talade om strukturer, utan dolda strukturer. En retorisk fundering: Kan man inte bli lite mer diffus?

  38. Lorem Ipsum Says:

    @Valeria, möjligen om de dolda strukturerna är amorfa🙂

  39. Backlash Says:

    Men vilken fantastisk ide: En ‘jämställdistisk’ webbtidning med statligt presstöd. Ifall den tar in skribenter som Ström, Billing, Bergkvist, Stjärnström etc skulle den utan problem få så många prenumeranter att kraven för presstöd uppfylls. Och valet av chefredaktör är ju väldigt lätt – Ingrid Carlqvist! Tidningen skulle lätt ha råd med ett par-tre heltidsanställda plus ett antal regelbundna frilansare.

    Det enda problemet som jag ser det är att ganska många i rörelsen, åtminstone jag själv, har rötter i den gammaldags borgerliga falangen som tycker att skattemedel inte ska slösas i onödan. Men i såna här sammanhang gäller det att vara pragmatisk. Om motståndarsidan uppbär skattemedel så kan vi göra detsamma.

  40. Östen Örnhammar Says:

    Jag är fyllt upplyft att vara född som en man.
    Jag är glad jag inte föddes som Stefan Löfven.

  41. Östen Örnhammar Says:

    Menar att de måste vara förfärligt att födas som en kvinna. Det verkar ju bara vara ett fruktansvärt helvete…

  42. Östen Örnhammar Says:

    Menar att de måste vara förfärligt att födas som en kvinna. Det verkar ju bara vara ett fruktansvärt helvete…
    Sossarna går bra från bad to worse, med denna lågpannan…

  43. Man & Woman United Says:

    @ Masa Anders S Nils J kvinnliga jämställdister & Östen

    Excentrisk eller bara idéer underifrån

    Socialdemokraterna har circus 100.000 medlemmar. Men snart ungefär lika många väljare. En Underdrift?

    De kan inte enbart överleva på nästintill härska och söndra och stockholms feminister.

    Alliansen har å sin sida misslyckat kapitalt med att övergå från statsreligonen feminism till jämställdhet 2,0 och 3,0 Trots att kunskapen och vetenskapen finns! Alliansen har haft två mandat perioder på sig. Statsministerns radikalfeministiska jultal var sista spiken i kistan och går emot all empirisk forskning.

    Socialdemokraterna har ännu en gång bekänt färg, könshatet.

    Piratpartiet hade kunnat locka mången väljare(anarkoliberaler,dream world kids osv Det är pUnK¡) med den breda och samlade valfrågan ”Rättssäkerhet” upphovsrätt yttrandefrihet med stöd mot grundlagen och regeringsformen.

    Själv Röstade jag på (S) trots partiets radikalfeministiska profil förra gången. Sahlin- wtf! Istället för något jämställdistiskt som inte fanns då. Det var mer en protest mot Moderaternas pga Moderaternas profeministiska linje. Utan tvekan Hjärnsläpp:'(

    Dessförinnan blev det blankt. Detta val och föregående hade jag tänkt gå över till det minst feministiska inom Alliansen. Men alla kallar sig feminister. Men nu tvär nej om inte, som sagt Maria Abrahamsson,Moderat Männen och gamla moderaterna tar över nuvarande radikalfeministiska Moderat ledda Alliansen.

    Rösten faller prel. på http://www.jämställdhetspartiet.se om fler likasinnade funderar på att göra samma sak och visa antijämställdisterna riktig jämställdhet.

    Breddas Jämställdhetspartiet till ”Rättssäkerhet” med upphovsrätt,yttrandefrihet,praktiserande deklarationen för mänskliga rättigheter och humanistiska värdegrunder som jämlikhet,rättvisa och broderskap(upplysningen) dvs med Mänsklighetens värdegrunder underifrån finns en stora möjligheter för män och kvinnor tillsammans oavsett ålder,klass,religon, etnicitet att nå framgång 2014.

    Camilla Lindberg kan bli partiets första dam;-)

    Michael Alonzo partiets förste rebell och språkrör för jämställdhet B-)

    Knapp Nytt kan blir lite lätt elaka val korrar.

    Wikileaks och Julian Assange kan få fullfölja sin plötsligt avbrutna gäst föreläsning hos (s) och broderskapsrörelsen:-o

    Raggarrörelsens Håkan Juholt kan erbjudas att bli partiets starke man B-)

    Pelle Billing,Monica Pernroth,Bo Rothstein,Johan Hakelius, Marcus Birro, Rigmor Robert, Leif Gw Persson,Göran Lambertz,Helene Bergman mfl är stående gästpanel för att lyfta sakfrågor.

    Robert Gustafsson,Johan Rheborg,Ulf Brunnberg(James May Mens Lab),Henrik Schyffert,Paolo Roberto

    samt

    Anna Thernheim, Tomas R, Wahle mfl signade och osignade band mfl får stå för kultur linjen. Tunes från Anna Thernheim, Dyno, Gros Music, Hansson & Carlsson Kubben Tagga, Adrian Lux, Joy Divission,DAF,Rammstein, mode,Wallenberg Leila K, Ken Ring, indiepop och kärlek med XXX, White Lies, The Smiths och Cure

    No lie can live forever. How f long,not long. We shall overcome.

    Martin Luther King

  44. Andreas Says:

    I Aktuellt just nu: Den kvinnliga programledaren och den kvinnliga politiske kommentatorn sätter likhetstecken mellan jämställdhet och feminism… suck.

  45. Imre Says:

    Jag tycker jämställdismen strävar efter rätt mål men använder fel metoder. Feminismen och kvinnokämparna siktar mot stjärnorna och når halvvägs. De har på detta sätt skapat acceptans för sin ideologi. Jämställdismen siktar mot jämställdhet men når ingenstans. Det vi ber om är egentligen självklart.

    Mannens motsvarigheten till Gudrun Schyman måste träda fram. Den manliga halvan måste analysera och formulera frågor som utstuderat gynnar sitt eget kön. Förslag på lagar och åtgärder som gagnar mannen maximalt måste definieras.

  46. Peter Says:

    Visste inte så mycket om snubben. Men han såg ut dom en slugger, en torped i en mafiosofilm.
    Förefaller som skenet bedrar.
    Kanske farsan gav han på nöten (näsan) och han springer till mamma och söker skydd.

  47. Backlash Says:

    Imre: En manlig spegelbild till Schyman skulle vara Borat. Typ. Han skulle inte ha en chans i Sveriges medieklimat.

  48. Man & Woman United Says:

    ”Med en internationalistisk euroförespråkare som inte sitter fast i det radikalfeministiska träsket och förmodligen inte ser en kalender med nakna flickor som ett politiskt problem kan socialdemokratin här äntligen ha hittat den förlorade ledaren.”

    blogg.tianmi.info

  49. barfota Says:

    @Imre
    Du måste hålla i minnet att Genus Nytt bara….
    ”Belyser den obelysta halvan av jämställdhetsfrågan” Pär Ström skriver ju dessutom böcker som brukar väcka viss förargelse bland feminister. Men viss hade vi behövt mycket tuffare och konkretare åtgärder för att nå resultat snabbare!

    Du kan gå in på Misandripatrullen, hämta bilder, beställa T-Shirts o.s.v. som du kan trycka ut och sprida om du vill hjälpa till.

  50. Man & Woman United Says:

    Skicka en inbjudan till Borat med förbehåll och varning för Super swedish feminism

  51. Girlwriteswhat argumenterar NAFALT – Pelle Billing intervjuad av Feministiskt Perspektiv « Aktivarum Says:

    […] Därefter kommer de in på Pär Ström (vars förnamn konsekvent felstavas i tidningen) Kartläggningen menade ju att han och Pelle Billing är de två pelarna för mansrörelsen i Sverige, så här svarade Billing: ”Sen har han som sagt valt ett annat tonläge och det beror på hur man är som person. Per Ström är som han är.” […]

  52. Anders Senior Says:

    @ Man & Woman United

    Vilka ligger bakom det partiet?

    Äsch, skitsamma, nästa val har de min röst!!😀

  53. UNDRANDE Says:

    ”Jag är en övertygad feminist punkt slut.”

    Sosse-alibism PUNKT SLUT!

  54. Man & Woman United Says:

    @ Imre Barfota

    Paolo Roberto militant antifeminist. Har för mig att han försökte bli politisk i (s)

    Men absolut han som också har humor! Han skulle få många anhängare followers!

    Ola Rapace
    Marcus Birro

    Henrik Schyffert

    Mikael Persbrandt Thorsten Flinck visar dessutom att det går att vara konstnär socialist och dissa radikalfeminism och genus. Kanske gäller mer Thorsten Flinck. Det var dessutom radikalfeministen Suzanne Osten som slängde ut Thorsten i rännstenen istället för att ge honom vård och behandling.

    Robert Gustafsson och Borat mot scumma tant radikalfeminism

    Johan Rheborg som Örjan Lax tror jag inte heller är feminist och skulle kunna göra någon hårdför satir på scum radikalfeminism s-kvinnor

    Magnus Uggla eller Ulf Brunnberg är nog inte heller feminister lyssna in deras grymma program på sr.se (p1?) p2 i somras

    Lars Norén, tveksamt, om han ska försöka mäta sig med nationalskalden Strindberg. Då får han ligga i lite mer med karaten och läsa av vindarna. Mer än att skvallra på kollegor i största allmänhet ”En dramatikers dagbok.” Mer än sadistiskt och torftigt skilldra människornas utplåning i Anna Politkovskaja

    Ställ dessa herrar mot regissören till turteaterns uppsättning av Scum. Så skönjas inte bara politiskt sprängstoff utan konstnärligt, även.

    Tills dess… när f kommer Thorsten Flincks (tvteater) uppsättning av Fadren på tv4….Det är ju för f Strindbergs år trots statsfeminismen ynka bidrag på ett par hundra tusen lax i adm utgifter.

    ”Har kvinnan varit mera förtryckt än mannen? Nej, mindre! Hon har alltid varit skonad för krigstjänst, politiska bestyr, o.s.v. Men hon har icke deltagit i lagstiftningen? Hon har icke velat, utan funnit förmånligare stå över lagen! Kvinnan har valt sin ställning. Nu ångrar hon sig och söker genom bedrägeri komma upp.”

    August Strindberg

  55. barfota Says:

    @Man & Woman United
    Ja detta är väl med några få undantag lika aktuellt i dag.

    ”Har kvinnan varit mera förtryckt än mannen? Nej, mindre! Hon har alltid varit skonad för krigstjänst, politiska bestyr, o.s.v. Men hon har icke deltagit i lagstiftningen? Hon har icke velat, utan funnit förmånligare stå över lagen! Kvinnan har valt sin ställning. Nu ångrar hon sig och söker genom bedrägeri komma upp.”

    Kanske är skillnaden att hon inte ångrar sig och har lyckats komma upp genom bedrägeri.😀

  56. Ulf Andersson Says:

    Apropå För övrigt 3:
    ”Det är lustigt nog Löfvens egen ideologi som slår tillbaka mot honom själv…”

    Stefan Löfven får ställa sig i kö.
    Det är fler män som före honom har fått
    plikta för sin feministiska övertygelse
    (bland annat Peter Settman):
    http://www.dads-r-us.se/2012/01/23/den-politiska-korrektheten-slog-tillbaka/

    Jag tycker inte ett dugg synd om män som är politiskt korrekta
    och får ta konsekvensen av sin ideologi.
    Håller tummarna för att fler feminist-nissar åker på löpande band
    och kryssar av dem på min lilla lista………………….

  57. Gonzo Says:

    Hur är det med Reinfeldt.
    Är han feminist eller inte?
    Har någon frågat honom?
    En jag eller nej fråga?

    Törs karln svara på en sådan fråga?
    Det är väll bara KD prällarna och SD som skulle våga säga nej vi är inte feminister. Men båda dessa partier har passerat sitt bästföre datum med många år. KD med si sådär en 500 år och SD 65 år

  58. Man & Woman United Says:

    @ Aktivarium

    Blev SL tvingad till att kalla sig feminist och lydigt läsa högt ur det tillstuckna talet för husfridens skull?

    Vad är alternativtet för (s), internt könskrig? Alla parter inom (s) är slutkörda speciellt s-kvinnor som utstått mycket kritik.

    Var syftet med Feministiskt perspektiv att försöka söndra den oberoende Mansrörelsen? PB och PS kompletterar varandra grymt bra! Pelle är läkaren med diplomatisk karaktär och Pär den oberoende entreprenören som belyser den obelysta halvan av jämställdhetsfrågan. Båda populära språkrör bland män och kvinnor som tröttnat på antijämställdhet.

    Båda dessa herrar är som en magnet för vänster,sossar,socialister,vänster liberaler,humanister,alliansen väljare, höger,liberaler osv Vad säger det om kraften i Jamställdhets engagemanget som politikerna och antijamställdisterna totalt misslyckats med!

    Att inte begripa att männen lämnat (s) och vänstern två val i rad och återfinns bl a här är att blunda för verkligheten. Det är inte höger extrema och (sd) som hänger på Genus Nytt något feministerna misstolkat i sin undermåliga research av det politiska läget.

    Där strategin för vänstern,(mp) och (s) att återfå väljarnas förtroende och vinna valet 2014

  59. Gonzo Says:

    Ulf Andersson

    Jag hoppas att Peter Settman inte får någon ersättning eller annan form av belöning för att han drog sig tillbaka.

    Jag hoppas att han blev utan inkomst så han ser vad som händer om man tackar nej till jobb. Då inser han kanske varför man måste jobba och tacka jag till jobb Trotts att man är en karl

  60. UNDRANDE Says:

    Gonzo 27 januari 2012 kl. 23:56
    En cykel av märket Ukrajina made in CCCP passar dig bra.
    Du är ute och cyklar.
    Om jag får lov att säga det rakt ut.

  61. UNDRANDE Says:

    Gonzo 27 januari 2012 kl. 23:5
    ”En jag eller nej fråga?”

    Den var ju rolig hehehehe.
    Antingen JAG eller blir det NEJ.
    Du väljer själv.
    Sosse-Jeopardy: ”Jag har svaret, men vad är frågan?.”

    WOW!
    Duktig vovve!

  62. Argus Says:

    Det här är inte särskilt svårt att förstå. Helst ville man ha en kvinna, men ingen tackade ja. När man då tvingas välja en man så måste denne kompensera sitt felaktiga kön genom att mässa feminism. Hade han nekat, hade han inte blivit vald. Feminismen står överst, nästa gång måste han svära sin tilltro till massinvandringen från Mellanöstern och Nordafrika. Han kommer att säga att utan den så skulle vårt samhälle inte att fungera.

  63. Ulf Andersson Says:

    @ Gonzo
    ”Jag hoppas att Peter Settman inte får någon ersättning eller annan form av belöning för att han drog sig tillbaka.”

    Tja, snubben e ju liksom tjifen på Baluba
    och lär ju tyvärr inte drabbas av något ekonomiskt avbräck……
    ”Programledare och kreativ chef på produktionsbolaget Baluba. ”
    Faktarutan i artikeln
    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article14251203.ab

  64. Kens Says:

    Jag misstänker också att dom försöker så split mellan Pär och Pelle.

    Dom har funnit att Pelle är betydligt mjukare och inriktar sig nu på att försöka få mentala hållhakar på Pelle. Den här intervjun luktar Strategi. Frysa ut Pär.

    Bra att du har genomskådat detta Pär.

  65. Ulf Andersson Says:

    OT: Professor Annica Dahlström motbevisad
    av färsk svensk studie
    ”Nej, pappor är inte farligare för sina barn”
    Färsk svensk studie motbevisar Dahlströms teori –
    ”finns inga vetenskapliga belägg”
    http://www.aftonbladet.se/wendela/article14280234.ab

  66. Kens Says:

    Det är så radikalfeministerna har jobbat. Hitta de medgörliga männen och sedan manövrera ut de män som står rakryggat. Fungerar ungefär som när tjejer bestämt sig för att mobba ut en annan tjej. Då gör man det mycket slugt.

    Lägg därtill att Pelle blir alldeles till sig i trasorna när han hamnar på ett kafé med en feminist. Pelle är väldigt lättpåverkad och detta vet feministerna.

  67. Mörker Says:

    Vilket svammel. Är folk lite på lyset ikväll?😉

  68. Argus Says:

    Sedan kan man ju tycka att det är lite roande att genusindustrin känner sig så hotade av två män som på ideel basis driver varsin blogg på nätet. På ena sidan: Den statligt finansierade feministiska miljardindustrin med egna statliga verk och högskolor och politikernas ständiga öra. På andra sidan: Pär och Pelle!

  69. Gonzo Says:

    UNDRANDE

    J.la öl. Jag menade naturligtvis, har någon frågat Reinfeldt om han här feminist eller inte. Ja eller Nej. Inga slingrande svar.

  70. Ulf Andersson Says:

    @ Mörker
    ”Vilket svammel. Är folk lite på lyset ikväll?”

    Har inte tagit en droppe starkt.

  71. Ljuset Says:

    @Mörker
    Vilket är svammel?

  72. Markus Ollikainen Says:

    Stefan Löfven måste titulera sig som ”feminist” eftersom dagens läroböcker på gymnasienivå förkunnar att ”den politiska rörelsen som arbetar för jämställdhet kallas feminism”…

    Pär skrev om detta i höstas:

    https://genusnytt.wordpress.com/2011/12/06/feministisk-indoktrinering-i-larobok-for-gymnasiet/

    //Markus
    Pappamanualen.se

  73. Argus Says:

    Rimligen måste han heta Löfvén. Annars så skulle namnet uttalas obetonat.

  74. Gonzo Says:

    Snart har vi 50% kvinnliga partiledare som ett krav i Sverige.
    Har vi 6 partier i riksdagen så ska 3 partiledare vara kvinnor.
    Är det 7 partier så ska 4 vara kvinnor

    Det är bara att ordna, rimligen så blir det det största partiet som får byta till en kvinnlig partiledare om något mindre parti tagit sig in och har en manlig partiledare.
    Större parti = större makt = större behov av en kvinnlig ledare.

  75. Imre Says:

    Backlash Vem påstår att han behöver ge sig ut i media, bokform räcker väl.

  76. Niklas Says:

    http://www.aftonbladet.se/wendela/article14280234.ab

    Detta trots att 10 % av barnet som föds inte är pappornas biologiska (kvinnan har då varit otrogen och bedragit honom). Fantastiskt !

  77. Men@Work Says:

    Mer feminism inom sossarna är ju bra. Då går de ju ner under 15 % ganska snart…

  78. Men@Work Says:

    Ganska kul egentligen att Sverige tar begreppet ”politisk korrekthet” till sin spets. Då vet andra länder vad de INTE ska göra. Men hur mycket ska våra barn fara illa under tiden? Tills Sverige kommer på bättre tankar…

  79. Jämställdhetsfeministern Says:

    Ja, förtrycket och diskrimineringen av kvinnor i Sverige är oerhört omfattande. Dessutom är den systematisk. Den drabbar alla kvinnor oerhört hårt varje dag. Det går inte en sekund utan att man påminns om denna enorma kvinnodiskriminering. Så fort man slår upp ögonen på morgonen, så ser man den. Det finns hela bibliotek av forskning där man kan läsa om hur omfattande detta strukturella förtryck av svenska kvinnor är och vilken avgrundsdjup misär svenska kvinnor tvingas leva i.

    Klart att detta är oerhört provocerande.

  80. Forellen Says:

    Backlash

    ”Om motståndarsidan uppbär skattemedel så kan vi göra detsamma.”

    Kan och borde.

  81. Julius Evola Says:

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/misshandlande-mor-doms-till-fangelse

  82. Musse Pig Says:

    Så snart man börjar förhandla med den etablerade makten så hamnar man i en kohandelsituation där sanning inte har högst prioritet. Det är nog få som klarar detta utan att låta sig korrumperas och transformeras till en del av maktetablissemanget. Pär, jag hyllar dig för din insats och hoppas i djupet av mitt hjärta att du håller dig fri från sådana bindningar som leder till att du blir en del av det etablissmeng som tagit sig före att leda de okunniga massorna. Hittills så är du ett stort föredöme och jag har den största respekt och förtroende för dina ambitioner och det sätt som du agerar på.

  83. Musse Pig Says:

    Fåfänga är en stark drivkraft. Girighet en annan. Maktlystnad ytterligare en.

  84. IDe Says:

    @ Gonzo
    ”Det är väll bara KD prällarna och SD som skulle våga säga nej vi är inte feminister”

    KD? Det där partiet vars företrädare skyllde ekonomiska krisen på männen för bara några veckor sedan? Redan glömt?

    En annan företrädare för det partiet påstod nyss att ”unga tjejer våldtas på löpande band”.
    Det gick tydligen inte att övervinna attraktionskraften hos massan som våldtar sanningen på löpande band (de där politiska poängerna etc.)

    Den som har minst anledning att vara feminister är i själva verket alliansen.

    Hur tillfredsställa en massa infantila ungar i kvinnokropp som har invaderat vänstern? Svår uppgift.

    Jag håller med M&W. Det behövs ett nytt parti – som betonar vikten av individuell frihet och social rättvisa. Men vad är det för mekanism som gör att ett parti plöstligt har intagits av idioter som gör allt för att förstöra det utan att stanna upp och tänka efter? Hör de inte varningsklockorna? Läser de inte vad majoriteten dagligen påpekar?

    Felsägningen han gjorde + hans påstådda goda kontakt med Göran Persson och att han har gjort sig känd som ”anti-feminist” förr – allt talar för att inga andra strategier funkat eller kommer att funka varför han var (kanske i överenskommelse med Persson och andra likasinnade) tvungen att välja en pragmatisk lögn.

    Jag är inte så säker på att jag godtar en sådan lögn även om läget är katastrofalare än någonsin. Kanhända han redan nu nedtecknar allt detta i sin dagbok (som material för sina kommande memoarer): ”Jo du, Göran. Man skulle gjort som Littorin och stuckit. Förtjänar detta otacksamma land vår ansträngning längre? Men nu är det sagt… Jag känner mig som en blottare, för jag är inte ett dugg övertygad … Men som lovat, ska jag göra allt vad jag kan för att …” etc…

    Hån och kräkningar redan första dagen. En tidigare statsminister liknades av kvinnor vid en stor nallebjörn. På den nivån är det. Sen fyller de media med att utmåla alla män som objektifierande, onda grottvarelser etc.. Fy fan!

  85. IDe Says:

    Vilken absurd kontradiktion egentligen! Feminism är i grunden en högerideologi. Alltså består socialdemokratin i själva verket av en massa högerfolk. Hur fixa det här? Den som lyckas kommer att hamna i historien som politiskt geni. För högern kan du argumentera mot. Varje gång du försöker argumentera mot feministen är du en sådan där unken patriark. Feminism är verkligen totalitarismens nya skyddsmantel.

  86. Lasse Says:

    @Imre skriver

    ”Feminismen och kvinnokämparna siktar mot stjärnorna och når halvvägs. De har på detta sätt skapat acceptans för sin ideologi.”

    ”Mannens motsvarigheten till Gudrun Schyman måste träda fram.”

    **************

    Håller med dig om ovanstående rader och varit inne på samma spår flera gånger. Nu kanske vi inte behöver någon extrem som Gudrun men vi behöver någon som i klarspråk agerar motvikt.

    @Barfota

    ”Med all respekt för Pelle Billing och hans åsikter men i min smak är den bloggen på tok för feminism-light, tillmötesgående, förstående och förlåtande mot feminister. Bara en sån sak som detta gör att jag tycker det känns mer som att ”be om” än att kräva, på tok för snällt.”

    Vi har gjort samma analys, tycker det är tråkigt när PB glidit in på en ursäktande approach och drabbats av ridderlighetsviruset. Än värre är att feminismen ser sin chans p.g.a. ovanstående, en chans att köra in en kil mellan våra jämställdhetskämpar.

    Vi har rätt att KRÄVA jämställdhet och lika rättigheter mellan könen.

    Vi har rätt att KRÄVA ett slut på mansdiskrimineringen.

    Blir frustrerad när PB börjar föra fram kvinnofrågor som det viktigaste.

    Vilka kvinnofrågor förresten ?

    Har hängt här bra många år och följt feminismens framfart, enligt mig finns det inga kvinnofrågor kvar att föra fram eftersom kvinnorna nu passerat männen på alla områden när vi pratar äkta jämställdhet.

    Tyvärr har feminismen börjat använda termen felaktigt, uttrycket ”jämställd” används nu som en ursäkt för att skaffa sig mer makt. En makt där det helst skall vara 100% kvinnor.

    Tycker Pär inte skall avvika en tum från sin approach. Vad det beträffar direktsända TV debatter tycker jag Pär är några strå vassare en PB och föredrar honom i rutan.

    Avslutningvis tycker jag självklart att PB och PS har gjort ett enormt arbete för äkta jämställdhet.

  87. Musse Pig Says:

    Jag undrar vilka de här irrationella, stockkonservativa som PB kallar antifeminister är? Vilka syftar han på? Vilka bloggar? Vilka kommentarer? Det behövs exempel. Det luktar lite mysko….

  88. Man & Woman United Says:

    @ IDe säger:

    ”Feminism är i grunden en högerideologi”.

    Har hört det här flera gånger senaste tiden. Spotta ut hela tex ten vad du menar om feminism som en höger idé. Vad grundar du det på, franska revolutionen,marxismens könsroller där männen förvärvsarbetar och kvinnan är hemma med barnen, suffragetter,kvinnors besvikelse över att inte komma ut i arbetslivet efter tillverkat ammonution under kriget, våldsamma radikalFeministernas övertag av Erin Pizzey och Doris Lessing?

    Det uppstod en höger och vänster spricka inom (s) efter palme. Palme som branting kom från högre klass. Under Erlander fanns inte denna höger vänster problematik visserligen tog han till flaskan men det var inte mer än så.

    Du måste redogöra för ditt påstående att ”feminism är en höger idé.” Vänstern och (s) har drivit feminism långt innan borgarna. Menar du att Gudrun Schyman är en gold digger bakom masken av feminism. Hm..som alla gått på. Då stämmer det kanske, för hon införde skiten och persson/wallström som höger godkände samtida eva lundgrens forskning,

  89. Man & Woman United Says:

    @ IDe

    Jag stödjer PB och PS men hänger mest här för att det inte går att kommentera från alla plattformar på Pelle Billing Blogg i dags läget.

    Riktigt jämställda kvinnor är kloka jämlikar till männen som Erin Pizzey,Helene Bergman,Monica Pernroth,Rigmor Robert,Ingrid Carlqvist,Therere Juel, Doris Lessing,Anna Motz mfl samt alla socialistiska och vänster liberala kvinnorna i omvärlden som stödjer assange och ser igenom Super swedish feminism.

    Vad är det för fel på Feminismens saudiarbabien där pojkar och män är förtryckta,där engagerade pappor blir psykiskt torterade och slaktade i vårdnadstvister ,för många män blir oskyldigt dömda och det finns mer än 1000 politiska fångar som inte utreds.
    Utreds gör inte heller Omvärldens Kritik mot svenska häktnings förfaranden eller Rättsrapporten felaktigt dömda och införandet av Resningskommissoner.

    Detta som en direkt verkan av radikalfeminism fått härja fritt i Sverige allt sedan Erin Pizzey och Doris Lessing blev attackerade av samma våldsamma radikalfeminister på 70talet.

    Om det är pga feminismen är en höger idé,som sagt, förklara gärna hur du menar! Är Christian Diesen och Marianne Lejonhuvfud höger? Har vi missat information som bara du sitter på? Vi väntar med spänning:-S

  90. Mrs G Says:

    Sossarna gräver sin egen grav….

    Mrs G

  91. IDe Says:

    @ Man & Woman

    Du VET att jag har argumenterat för och förklarat det där hundratals gånger. Jag orkar helt enkelt inte upprepa mig mer.

    Jag har också påstått att en uppvaknad vänster idag skulle vara den snabbaste dödsstöten mot feminismen. Och det är feminister väl medvetna om.

    Troligen är detta också anledningen bakom häxjakten på Juholt.

    Vad är det framtiden kommer att visa och ge honom rätt, menade Juholt?

    Så vitt jag vet deklarerade han sig aldrig som feminist.
    Ström på den här bloggen vet jag, missuppfattade en gång en socialdemokratisk kvinnosida och trodde att det var Juholts sida med orden ”vi är ett feministiskt parti…”. Men det var inte Juholts egna ord. Det var kanske avsiktligt av dessa kvinnor att folk skulle uppfatta det så, vilket gjorde Juholt förbannad? Vad vet jag? (Juholt tålde inte ultrafeministen Sahlin).

    Frågetecken efter frågetecken…

    Slutet vet vi i alla fall och början på en ny karusell.

    För att inte väcka misstankar kunde man inte välja en kvinna. Helst ville feminister ha Bodström. Tänk bara på Melins lovord om honom. Kompromissen blev Löfven som kunde hålla skenet uppe…

    Ungefär: ”ok! nu är det sagt; kan vi gå över till viktigare saker nu, sådant som socialdemokratin är känd för (sådant som inkluderar en jävla massa pojkar och unga och äldre män)?”

    Jag har svårt att tänka mig honom som aktiv feminist. Men jag är inte glad för hans kompromiss.

  92. Man & Woman United Says:

    @

    Det finns en anledning till att främst män men också kvinnor är så kraftigt emot feminism och radikalfeminism.
    Det finns en anledning till att (s) förlorade valet två gånger i rad och ev ett tredje.
    Det finns en anledning av männen valde bort (s) pga radikalfeminismen,rebella och s-kvinnor.

  93. Man & Woman United Says:

    Hägglund vs Odell

    KD-kvinnor vill ha Acko Ankarberg Johansson

  94. Jocke S Says:

    Kollade in lite i början på feministiska perspektivs intevju med Pelle Billling. Gav upp rätt snart, ganska intetsägande, om man hängt med ett tag och läst liknande. Jag är inte överens med honom, (och inte heller altid med de andra närliggande bloggarna.)
    Men var och en gör så gott den kan, vi får nog acceptera att vi ser saker och ting från olika synvinklar.
    Jag har haft en annan inställning till ”gårdagens kvinnoförtryck” än Pär Ström också, och skrev det till honom. Och där har han ju enligt sig själv här på genusnytt ändrat sig, och ser bredare på frågan om jag förstått rätt. (Om hur män förtrycktes förr)
    Hur som helst. Det man kan kräva är ärlighet och konsekvens i mesta görliga mån… Och inse att man kan och kanske måste ändra sig, erkänna fel, eftersom allting är en fråga om utveckling. Även denna.
    För den som är intresserad, så finns det här. Från i somras, med fortsättning nyligen. Inget resultat, i en viktig mansfråga.
    http://www.pellebilling.se/2011/07/byggarbetare-dor-och-skadas-i-sommar/
    Sedan tycker jag man skall totalt strunta i om dessa feminister anklagar en för ”antifeminism”. Eller om Pelle Billing gör det, han viker sig i frågan. Men tycker däremot att ”feminismen skall få finnas”. ”Var, när, hur” har jag frågat? Inget svar!
    Jag var aktiv i flera år på AFS (Antifeministiska samfundet) som var en föregångare långt innan Pelle Billing kom in, grundat -1995, och med tusentals aktiva och med (anonyma) besök även från riksdagsledamöter m.fl.
    AFS la grunden, och var inte alls emot kvinnors samhällsengagemang, eller ”som inte tänkt efter intellektuellt” som Pelle B också påstår. Helt fel!
    Kör på Pär Ström!

  95. Man & Woman United Says:

    I en intervju med P1 Morgon sa Mats Odell (KD) i morse att han vill satsa på polis och rättsväsende eftersom ”unga tjejer våldtas på löpande band”.

    Den bilden sågas nu av Brottsförebyggande rådets experter. – Formuleringen kanske var olycklig, säger Mats Odell till SvD.

    Det var på fredagsmorgonen som Kristdemokraternas vice partiordförande Mats Odell intervjuades i P1 Morgon i Sveriges radio. När han ombads redogöra för sina profilfrågor lyfte Odell upp rättsfrågorna som ett exempel.

    – Vi har en våldsvåg i Malmö där det är nya skjutningar i stort sett varje vecka. Människor dödas och skottskadas. Unga tjejer blir våldtagna på löpande band, sa han då.

    Det sista påståendet fick programledaren Lasse Johansson att reagera och fråga vad Odell menade med ”på löpande band”.

    – Ja, alltså om du följer med i media kan du se att här är en väldigt allvarlig utveckling, att inte kunna känna trygghet. Äldre människor blir rånade i sina hem. Här måste vi stå upp och bli betydligt tydligare, svarade Odell.

    Johansson är inte ensam om att ställa sig frågande till formuleringen. I bloggar och på Twitter fanns det under gårdagen en del som undrade Odell egentligen tänkte.

    Enligt experter på Brottsförebyggande rådet (Brå) är det en felaktig beskrivning.

    – Att det sker våldtäkter på löpande band vill jag inte hålla med. Det finns inget bevis som säger att det är så, säger Klara Hradilova-Selin, utredare på Brå.

    – Det tror jag inte är ungdomarnas upplevelse heller om man skulle fråga dem, tillägger hon.

    Under 2011 anmäldes 1971 fullbordade våldtäkter mot flickor under 15 år. Motsvarande siffra för flickor i åldern 15-17 år var 647.

    De höga siffrorna har enligt Hradilova-Selin flera olika förklaringar. Bland annat den nya sexuallagstiftningen som infördes 2005 som gör att alla sexuella handlingar mot unga personer rubriceras som våldtäkt. I många fall kan det också handla om två jämnåriga underåriga som haft sexuell kontakt som sedan anmälts av en tredje part.

    – I större utsträckning rubriceras sexuella övergrepp som våldtäkt vid en anmälan eftersom att det ger polisen en mycket större verktygslåda, säger hon.

    I efterhand menar Mats Odell att han kanske borde ha formulerat sig annorlunda. Samtidigt poängterar han att det 2010 anmäldes 17 200 sexualbrott och att 40 procent av dem var våldtäkter.

    – Man kanske inte ska kalla det löpande band men varje våldtäkt är ju en personlig katastrof för den kvinna som drabbas. Den otrygghet som kvinnor känner för att överhuvudtaget gå ut eller motionera är fullständigt oacceptabel, säger han.

    Bilden han målade upp under intervjun speglar enligt Mats Odell en verklighet.

    – Jag ville peka på samhällsproblem där vårt parti haft en inriktning som inte satt brottsoffer tillräckligt i fokus. Det var det som var syftet.

  96. barfota Says:

    @Lasse
    Jag men både Pär Ström och Pelle Billing behövs och kompletterar varandra. I min alldeles personliga smak så föredrar jag Pär Ström litet ”hårdare” attityd mot feminister. Och som du säger…

    ”Vi har rätt att KRÄVA jämställdhet och lika rättigheter mellan könen.

    Vi har rätt att KRÄVA ett slut på mansdiskrimineringen.

    Blir frustrerad när PB börjar föra fram kvinnofrågor som det viktigaste.”

    Låt oss göra det nu!

  97. Jocke S Says:

    Barfota! Gå gärna in och kolla min PB länk ovan!
    Där en signatur Patrik (gör samma även här iblan) förnekar mansfrågor, med PB:s direkta stöd!
    Visst, ryggdunk är inte heller bra, men man måste vara någotsånär konsekvent.

  98. Gunnar (D.U.) Says:

    Jag tycker det är fyra nyckelpunkter som mansdebatten måste drivas kring:
    – Lika rättigheter
    – Lika skyldigheter
    – Lika möjligheter
    – Lika VÄRDE
    , oavsett kön eller andra attribut!

    Den sista ”lika värde” tycker jag är något av en kärnpunkt här!
    Det är där vi idag har störst glapp mellan könen!

    Lika värde kommer in i allt som typ: överlevnadsmakten, dödsfall i yrkeslivet, kortare livslängd, kvoteringsdiskussioner, relationsmakten, pappors lägre värde i att få utöva sin föräldraroll – ja i det mesta av det som både Pelle Billing och Pär Ström och alla runt kring här brukar ta upp.

    Är ju mycket det som Jocke S diskuterar i kommentarerna i den länk han hänvisar till här ovan också.

    Men jag tycker både Pelle och Pär missar det lite.
    Bara lika rättigheter och skyldigheter blir ganska platt och svagt i slutänden!
    Det måste kompletteras med lika möjligheter och inte minst lika värde, anser jag!

    Hela den här attityden med ”vita medelålders män”, gubbväldet, ”gubbarna måste maka på sig”, ”släppa fram kvinnorna”, ”mäns våld mot kvinnor”, vilja kvottera bort män, nätverket Hilda som ska omvandla rättsväsendet till en statsfeministisk högborg, m.m. i oändligt många exempel, är ju just att män ges ett väldigt mycket lägre värde än kvinnor!

    Så tar vi dessa fyra kärnvärden som grund så kan det mesta härledas och motiveras utifrån det för att få till en sund jämställdhet, är min kraftfulla åsikt!

  99. Man & Woman United Says:

    @ Barfota

    PB och PS har fångat upp Socialdemokratiska och vänster liberala väljare tillsammans med besvikna och avhoppade allianskollegor=Samhälls och politisk impact månne? Och inte bara längre en ungdomsgård;-)

    PB är syrak att säga kvinnofrågor kompletterar mansfrågor i jämställdhet 2,0 Jämställdhet kämpar även Pär för men belyser ”främst” den obelysta halvan av jämställdhestfrågan vilket är otroligt ball och grymt nyskapande! PB och PS är ett radarpar och pionjärer där traditionell partipolitik fundamentalt misslyckats!! Framförallt SAP men också nu statsfeministern med copycat alliansen.

    När jämställdhet är uppnådd behovs inte Genus Nytt mer det har Pär själv uttryckt. Då kan vi jämställdhets pirater och rättssäkerhets pirater segla vidare till nästa äventyr utmaningar ;-)

    Mans och kvinnofrågor konkurrerar inte ut varandra. Det finns utrymme och därmed lockas justa feminister och kvinnor till bloggarna och Jämställdhetsrörelsen

    Jämställdhetsrörelsen,Antikönskrigsrörelsen och
    Rättssäkerhetsrörelsen initierades av Mansrörelsen. ( kopplas ihop med frågor som upphovsrätt,humanism,mänskliga rättigheter, yttrandefrihet dvs fd piratpartiets kärnfrågor osv)

    Jämför läget med 60talet då kvinnorörelsen initierade jämställdhetsrörelsen som dessvärre attackerades och togs över av våldsamma radikalfeminister i minoritet.

    PB Mansnätverket har mitt fulla stöd och förtroende som kompletterar PB med jämställdistisk crew där j många är socialdemokratiska män och vänsterliberala followers;-)

    Att samtliga drar åt samma håll trots särintressen,individuella skillnader visar på styrkan i Mansrörelsen Jämställdhetsrörelsen Rättssäkerhetsrörelsen Papparörelsen och Antikönskrigsrörelsen

    Klart radikalfeminism börjar ser sina dagar och antijämställda politiska beslut räknade

    Det ni missar är PB styrka ligger i hans ödmjukhet att skapa dialog med justa feminister och kvinnor som är i majoritet.

    Men jag förstår om vi alla vill vara Jämställdhetspirater och stå på bloggbarrikaderna. Det hör liksom till det som håller på att hända;-)

    No lie can live forever. How long,not long. We shall overcome.

    Martin Luther King

  100. Man & Woman United Says:

    @ Gunnar

    Grymt uppdatera PB & PS på det:-)

  101. Gunnar (D.U.) Says:

    @Man & Woman United
    Jag har aktivt försökt få med Pelle B på det men jag får ingen respons alls från honom på detta!
    Verkar precis som han inte alls förstår min poäng här!
    Har tagit upp det några gånger här hos Pär också i kommentarer, men jag vet inte hur noga han läser alla kommentarer som skrivs här…
    Får kanske prova med en direktkontakt med Pär…

  102. Jocke S Says:

    Man & Woman United, Gunnar (D.U.) m.fl.

    Man kan ha olika åsikter och utgångspunkter, (och även olika fakta). Man man måste rent allmänt vara konsekvent och tydlig, och öppen.
    Jag tog ställning – 77, och var aktiv på Antifeministiska samfundet, som startade redan – 95! Kom själv in först – 02, då var vi 250.
    Tre år senare var vi över tvåtusen.

    Om jag är ”antifeminist” eller ej avgör jag själv, och vad det innebär.
    Så länge som dagens verklighet (media och politik) hyllar extremfeminism, så kan jag kalla mig det, om jag vill.

    Visst kan och bör man kommunicera med ”feminister” (vad det nu är). Men det blir alltid bakslag till slut, eftersom det rör sig om ett könsegocentriskt perspektiv.
    Eller en ”social konstruktion”, en ”kvinnofälla” kanske?🙂

    Mvh JS. ”På båda könens villkor, för båda könens bästa!”
    (Saknar nog wifi nu några dar.)

  103. barfota Says:

    @Jocke S
    Har läst och följt PB´s blogg också och det finns för mycket feminism-light där för min smak. Men jag hävdar fortfarande att både Pelle och Pär gör skillnad!

  104. Jocke S Says:

    Gunnar (D.U.)

    Vi kanske får återkomma till detta? Om du sett min länk så…
    Experter på mansfrågor/manlig jämställdhet, är vi f.ö. alla män, mer eller mindre!

  105. Jocke S Says:

    barfota, instämmer, det är inte alls i min smak, och inte konsekvent. Som hur mitt inlägg om vägarbetare (med kvinnlig fotomodell!) bemöttes!
    Men alla utvecklas vi, förhoppningsvis!

  106. barfota Says:

    @Gunnar (D.U.)
    Gillar vad du skriver men jag skulle vilja byta ut ordet ”mansdebatten”, mot jämställdhetsdebatten. Jag vill helst slippa könskodade debatter och nätverk därför att två fel inte ger ett rätt. När det gäller ”Lika VÄRDE” så vet jag ärligt talat inte hur det skulle kunna gå till, lika värde existerar inte och kommer nog aldrig att kunna existera heller därför att pengar, makt och status ”talks”.

    Så här ser jag på våra Svenska lagar som skall gälla för alla fullt friska personer i Sverige.
    Vi skall ha samma skyldigheter, rättigheter, lagar och lika straff för samma brott, m.a.o. samma spelregler för alla oavsett kön, religion, sexuell läggning m.m. Lagarna skall helt enkelt vara neutrala! Med det sagt så finns det ingen anledning att specificera ytterligare.
    Får vi igenom detta, då kan vi skrota både Genus Nytt och Pelle Billings blogg, då börjar nästa sega utopiska kamp… Ett rättvisare samhälle för alla.

  107. Mattias Says:

    I min yrkeskategori söker arbetsgivaren ofta män eftersom det är en överrepresentation av kvinnor på arbetsplatserna. Centrum för (näringslivs)rättvisa har ju stoppat att män inkvoterats på utbildningar. Man kan ju tycka vad man vill om kvotering, men det är ingen konspiration för att utrota män.

  108. barfota Says:

    @Man & Woman United

    ”När jämställdhet är uppnådd behovs inte Genus Nytt mer det har Pär själv uttryckt.”

    Nej, som jag skriver… då har vi inte kommit ett skit längre för de flesta vanliga knegare från de nedre klasserna, då startar en ny utopisk kamp om ”den nya verkliga jämställdheten” m.a.o. Ett rättvisare samhälle för oss alla. Därför kan jag känna att detta med feminismens vara eller inte vara, jämställdismen o.s.v. är nys och mer eller mindre bortkastad tid. Varför denna omväg att utrota feminismen när vi kan gå direkt på att skapa ett rättvisare samhälle för alla? Kvinno/mansfrågor, jämställdhet hit eller dit (1) eller (100) gör ingen skillnad! Att aktivt protestera och KRÄVA samma skyldigheter, rättigheter, lagar och lika straff för samma brott, m.a.o. samma spelregler för alla oavsett kön, religion, sexuell läggning m.m. Lagarna skall helt enkelt vara neutrala! det gör skillnad!

  109. Gunnar (D.U.) Says:

    @barfota
    Att byta ut ordet ”mansdebatten”, mot jämställdhetsdebatten köper jag. Ligger nämre det jag tänker mig också…
    Även om ordet mansdebatten ibland behövs som komplement för att sätta fokus på att mansfrågorna ligger efter och behöver lyftas lite extra mycket!

    Min tanke med ”Lika VÄRDE” är inte att det ska vara en juridisk lagtext, utan mer en sorts värdegrund i samhället och i diskussionsklimatet för hur vi ser på varandra, och respekterar varandra, när jämställdheten och våra olika roller och egenskaper diskuteras och utformas.
    ”Lika VÄRDE” hjälper även till att förtydliga brister i attityder och värden som förs fram i debatten, tycker jag!

    Begreppet ”samma spelregler för alla oavsett kön, etc” är för diffust och intetsägande, tycker jag. Är mer som en sorts plattityd!
    Mina fyra punkter tycker jag bättre styr upp vad det handlar om.

    Och som jag skrev, i dagens jämställdhetsdebatt är det största gapet mellan könen just vilket värde vi ges i vår könstillhörighet, inte minst hur feminismen influerar denna debatt, är min åsikt!

  110. Man & Woman United Says:

    @ Jocke S Gunnar Anders S

    Har inte upplevt PB som omöjlig eller feminist light.

    Förstår bara varför det inte händer någonting efter alla dessa år! Slutsatsen blir att vi har underskattat oss själva och lämnat över ansvaret till fega och korrupta politiker oavsett höger vänster skalan!

    Om Mansrörelsen får till föreläsningar nu inom kort i Sthlm Göteborg och Malmö bland allmänheten så kan saken diskuteras!

    Intressant spörsmål helt klart. Men hur f ska män som är vänster liberala, socialdemokrater rösta 2014 om inte feminism/antijämställdism byts ut till jämställdhet och jämställdism. Liberaler och höger upplever samma dilemma på sitt håll.

    Det var ju exakt samma frågor som vänsterliberale Strindberg debatterade kring kretsen av Branting mfl när det begav sig. Det Strindberg skrev om då är lika aktuellt idag om inte mer. Strindberg som för övrigt hyllades av arbetarrörelsen.

    De som påstått att feminism är höger här på Genus Nytt får f ta och ge svar på tal nu!

    Är ändå övertygad av ett nytt parti måste startas för ändamålet att komma till bukt med politiken.

    Har tidigare flaggat för gemensam sak trots särintressen och tidigare politisk bakgrund bakom

    http://www.jämställdhetspartiet.se

    dvs om fler tenderar ha lika mycket pessimism inför traditionella partier och block ryggradlöshet att inte åstadkomma förändring.

    Camilla Lindberg och Michael Alonzo är i så fall föreslagna språkrör att driva sakfrågor Gunnar räkna upp som Jämställdhet,Rättvisa/Rättssäkerhet osv

  111. Man & Woman United Says:

    @ Barfota och Gunnar

    Det är f en hypotes som behöver testas. Det är ju det Wikileaks och Julian Assange driver men som försökte tystas ned. Ni imponerar. Jag vill heller inte välja. Men när landet och icke diskussionen sett ut som dom gjort dvs alla partier kallar sig radikalfeminister.

    Så ni menar att om man gräver här kommer vänster höger sprickan inom (s) förklara situationen i feminismens saudiarabien. För jag är rädd för att historiskt sänka (s) som de köns och klass förrädare de skulle visa sig vara inför 2014. Och därmed börja bygga från grunden med hund år. Som sagt blir det ingen debatt om (s) mansförtryck och om feminism är en höger idé från början är jag är beredd att byta till vilket parti som helst som aktivt bekämpar antijämställdism, Till ett parti som inte gör skillnad på mansförtryck från kampen mot mänskligt förtryck.

    Men förtroendet för alla partier är körda så det enda riktiga är att engagera sig i http://www.jämställdhetspartiet.se

  112. barfota Says:

    @Gunnar (D.U.)

    ”Även om ordet mansdebatten ibland behövs som komplement för att sätta fokus på att mansfrågorna ligger efter och behöver lyftas lite extra mycket!”

    Jag menar att det ”lyfts” på tok för mycket i snart sagt alla frågor och att bli ”lyft” betyder indirekt att man är svag och behöver hjälp, alltså en sorts diskriminering av alla de som inte blir ”lyfta”, ge oss det jag efterfrågade tidigare så behöver ingen lyftas, bara behandlas rättvist. Kom ihåg att när en lyfts fram så diskrimineras en annan, inte bra och inte det minsta jämställt alls.

    ”Begreppet ”samma spelregler för alla oavsett kön, etc” är för diffust och intetsägande, tycker jag.”

    Jag tycker tvärtom att det är lättförståeligt. Vi alla spelar i ”samma livets landslag”, varför då ha olika spelregler i samma match?
    Sedan tror jag inte på ”värdegrunder”, för vems värdegrunder skall gälla? Ordet ”värdegrund” är ännu ett ”hokus pokus” ord som låter bra men inte säger ett skvatt om vad som gäller eller inte gäller. Jag är för en tydlig lagstiftning (som ju också är en sorts värdegrund) och tror inte på något vis på att vi skulle kunna hitta en ”frivillig värdegrund” som ens kommer i närheten av att tilltala en majoritet av befolkningen. Vacker tanke, men jag sågar den idén. Men självklart är alla tankar värda att ”spåna” omkring.

  113. barfota Says:

    @Man & Woman United

    ”Mans och kvinnofrågor konkurrerar inte ut varandra. Det finns utrymme och därmed lockas justa feminister och kvinnor till bloggarna och Jämställdhetsrörelsen ”

    Jag är betydligt mer ”rabiat” än du och kan med bästa vilja i världen inte ta till mig att det skulle finnas ”justa feminister”, rasister eller nazister, sorry.

    ”Jämför läget med 60talet då kvinnorörelsen initierade jämställdhetsrörelsen som dessvärre attackerades och togs över av våldsamma radikalfeminister i minoritet.”

    Nu skall man akta sig för att tro på vad man läst sig till i böcker, ställ dig frågan vem initierade och eldade på under kvinnorörelsen och varför.

    ”Det ni missar är PB styrka ligger i hans ödmjukhet att skapa dialog med justa feminister och kvinnor som är i majoritet.”

    Det du missar är att vi blir fler och fler som inte vill se någon som helst ödmjukhet, förlåtelse, förståelse eller trevande försök att samarbeta med feminister. Som jag sagt kvinnor är inte lika med feminister och kvinnor är mycket välkomna att kämpa sida vid sida med oss för jämställdhet men feminismen (lätt eller tung) är att jämställa med könsrasism, nazism och helt ärligt, vill du samarbeta med dessa grupper?

    En gästskribent som Fredrik Sandberg skriver…

    ”Även om jag alltid kommer att uppmuntra klassisk, liberal feminism och dess strävan efter lika rättigheter oavsett kön, kan jag inte annat än se den radikalfeministiska teorin som både vetenskapligt ogrundad och i förekommande fall rent misandrisk.”

    För mig är ett sådant uttalande ”feminism-light” ”att uppmuntra klassisk, liberal feminism och dess strävan efter lika rättigheter oavsett kön”, ähhh… sorry om jag är korkad men själva ordet feminism avslöjar det inte åtminstone litet om vilket kön som s.a.s. skall ”lyftas fram”.

    ”No lie can live forever. How long,not long. We shall overcome.”

    Visst men inte förrän vi sätter ned foten och från tidernas begynnelse fram till dagens datum så har ju lögnen överlevt om det inte är lång tid så vet jag inte vad som är det. Är det inte mer än hög tid nu, jag vill inte vänta längre på att ”We shall overcome.”

    Tänk tanken och där räknar jag in mig själv. Tänk om alla vi som ”gnäller” här hade använt den tiden vi lagt ned på att skriva fram och tillbaka till varandra på att tillskriva politiker, tidningar och myndigheter, delat ut flygblad, protesterat o.s.v. Var hade vi då stått idag? Tänk tanken, fundera!

  114. Misslyckande Says:

    Hur går feminism och massinvandring ihop?

    70.000 riskeras av hedersvåld – Förklara jämställdhet där?

  115. barfota Says:

    @Argus
    Huvudet på spiken😀
    Tyvärr vägrar många att bli vuxna, det är ju bekvämare att ”någon annan” både skall försörja, skuldbeläggas, ta ansvar för allt elände. Men vad händer när dessa börjat ”maka på sig”, vem skall de då skylla på. Kanske är det den ”poletten” som börjar ramla ned.

    @Misslyckande

    ”Hur går feminism och massinvandring ihop? 70.000 riskeras av hedersvåld – Förklara jämställdhet där?”

    Det går inte ihop och femmorna får nog litet problem när de skall förklara. Vanligast när du ställer det frågan är att du möts av ett påstående om att du är rasist eller islamofob, i bästa fall så bemöts du med total tystnad ZZZzzz… Det riskerar att bli en ”tickande bomb” genom att man undviker att ta tag i frågan. Nej jag är inte rasist, Islamofob eller ens en gång Sverigedemokrat.

  116. Man & Woman United Says:

    @ Barfota Misslyckadande

    Se individen och lär känna kvinnor och män med olika etniska bakgrunder. Tro inte vad tidningarna skriver om. Studera öststats kultur,förstå grundbudskapet i att grundbudskapet i alla religoner förenar. Individ nivå finns onda inom alla grupperingar. Så bryts ny mark och mänskligheten kommer segra underifrån där fattigdom är en enorm orsak men också det som förenar mänskligheten som det högsta över allt annat.

    Jag är betydligt mer ”rabiat” än du och kan med bästa vilja i världen inte ta till mig att det skulle finnas ”justa feminister”, rasister eller nazister, sorry.

    Återigen att tro att alla kvinnor som engagera sig i kvinnofrågor inte är våra jämlikar blir svårt. Kolla in Hanna Fridéns kritik mot radikalfeminismen. Jag som du är starkt emot rasister,könsrasister,fascister,afa,svarta blocket,edl,fundamentalister osv. Kvinnor som jag kan tänka mig samarbeta med är Petra Östergren,Erin Pizzey,Doris Lessing,Hanna Fridén mfl. Sen om namnet feminism skulle ersättas av jämställdhet Jämställdism Antikönskrigsrörelsen eller vad f som helst är bara positivt och fortsättning på något nytt. Låt inte små hinder blockera det stora målet som de flesta här och annorstädes verkar vara överrens om. Det är fördelen med den nyupptäckta friheten och oberoende nu att stå utanför politiken och gammel media. Det hela är enkelt varför krångla till det. Att Hanna Fridén visar självrannrannsakan hos kvinnor och kvinnorörelsen är något av det mest konstruktiva som hänt på länge. Vad f gör vi här? Jag skulle imorgon dag vilja delta i något just sådant konstsruktivt som öppen fri debatt irl med fler likasinnade och oliktänkande,hjälpa till där det behovs för att skapa och driva nya nättidningar,skapa efterfrågade föreläsningar,driva obekväma sakfrågor ,göra repotage ställa politiker mot väggen och publicera på bloggarna,framföra rättssäkerhets doktriner,demonstrera om det skulle behövas för att kräva (köns)neutral lagstiftning,införande av Resningkommissioner,bidrag till Mansjourer,uppmärksamma och analysera okända rättsövergrepp osv.

    Det var precis så Amnesty International startades en gång i tiden. Mindre kommentarer mer kärleksfull fredlig handling för allas lika värde och rättvisa.

    Nu skall man akta sig för att tro på vad man läst sig till i böcker, ställ dig frågan vem initierade och eldade på under kvinnorörelsen och varför.

    Ja förklara gärna varför. Trollen kommer i sådana fall avslöjas! Flera olika källor samt män och kvinnor som var yrkesverksamma på den tiden numera pensionärer. Alltså info från gatan eller omskrivet som verkligheten.

    Ovan vill jag göra i samråd med fler likasinnade aka Freestyling ”We shall over come;-)
    Vilket i paktiken innebär att
    Metodiskt ta nästa naturliga steg att skapa framtiden av det material ”vi skrivit här fram och tillbaka”😉

    Vi råkas förhoppningsvis på Nästa Jämställdhets träff i landet.

    Tagga lugnt på klubben boys and girls.

    Peace

  117. Stina Says:

    Men, pojkar små… tror ni fortfarande att det är skillnad mellan olika politiker?

  118. Misslyckande Says:

    Allas människors lika värde?

    Varför får jag dyrare högkostnadsskyddskort när illegala får gratis vård?

    Varför har jag inte råd att gå till tandläkaren när illegal får gratis tandvård?

    Lika värde my ass!

  119. Stina Says:

    Vad menar du med ”illegala”?

  120. barfota Says:

    @Man & Woman United

    ”Se individen och lär känna kvinnor och män med olika etniska bakgrunder. Tro inte vad tidningarna skriver om.”

    Sant och precis så gör jag. Tidningar slutade jag tro på för c:a 50 år sedan och jag har en hel del vänner med olika etniska bakgrunder, religioner o.s.v. Jag har inga som helst problem med det. Det är massinvandringen jag är främst är emot.

    ”Studera öststats kultur,förstå grundbudskapet i att grundbudskapet i alla religoner förenar. Individ nivå finns onda inom alla grupperingar.”

    Nej, förslagsvis bör de som bosätter sig här studera och respektera vår kultur. Du pratar som feministerna, har ”du läst ditt har du läst datt, men… du förstår inte feminismen” o.s.v. Läs nu NOGA för jag påstår inte att alla polacker är sådana men på den tiden jag jobbade i polen så var det inget ovanligt. Man hade två till tre jobb. På morgonen så kom man till sin ”arbetsgivare” tog sin lastbil, åkte med den förste arbetsgivaren bil för att jobba svart hos en polare eller leverera varor åt den tredje arbetsgivaren. Vill tala om att detta var under kommunismens tid och inget ovanligt alls. Vad som heller inte var ovanligt var att polisen tog mutor, särskilt inför stundande högtider så bötfälldes bilister godtyckligt, polisen samlade in ”julklappspengar”. Allt detta samtidigt som vissa högt uppsatta gammelkomunister formligen vadade i drivor av US dollar, fy f-n! Området jag bor på är mer eller mindre en ”privat skjutbana” för personer från kulturer jag inte är så säker på att jag ens vill lära mig förstå. Nej, det är inget hat eller rasism, tänk om det bara hade varit så banalt, det är verkligheten nu, här i dag!

    ”Så bryts ny mark och mänskligheten kommer segra underifrån där fattigdom är en enorm orsak men också det som förenar mänskligheten som det högsta över allt annat”

    Nej, fattigdomen förenar INTE människor däremot är det fattigdom och förtryck som skapar upplopp och revolt. Fattigdom och ensamhet är vår tids stora gissel och är bara relevant för det land du lever i och dessutom subjektivt hur man upplever sin fattigdom. Jämfört med människor på Haiti så är vi alla rika knösusar som Von Anka men, jag bor inte på Haiti och är fattig i Sverige!

    ”Återigen att tro att alla kvinnor som engagera sig i kvinnofrågor inte är våra jämlikar blir svårt”

    Varför skulle de inte vara våra jämlikar och varför skulle de inte driva kvinnofrågor, klart kvinnor skall driva sina frågor men inte på någon annans bekostnad och tillika med könsrasism inbakad i konceptet. Sen måste man klargöra att ”kvinnofrågor” inte är samma sak som ”feministfrågor” och att kvinnor inte är lika med feminister ej heller är feminismen lika med jämställdhet.

    ”Låt inte små hinder blockera det stora målet som de flesta här och annorstädes verkar vara överrens om.”

    Ar ”de flesta här verkligen” överens om detta, är de flesta här beredda på att jobba för feminismen, tillåt mig tvivla.
    Ang. att samarbeta så är jag av den 100% absoluta uppfattningen att feminismen i alla former måste avskaffas helt därför att den är att jämställa med nazism och könsrasism, samarbeta kan man bara göra med någon som inte inrättar eller upprätthåller feminism, en ”ny feminism” eller någonting etter värre. Vill feministerna göra avbön (omvända sig) så skall inte jag hindra eller försvåra samarbetet på något vis, då lyfter jag på hatten och välkomnar dem in i jämställdhetens underbara värld.

    ”Att Hanna Fridén visar självrannrannsakan hos kvinnor och kvinnorörelsen är något av det mest konstruktiva som hänt på länge.”

    So what, om detta är det mest konstruktiva som hänt på snart 50 år så lär ingen av oss uppleva den dagen feminismen försvinner för gott, läste du inte resten av vad hon skrev på sin blogg och vad hennes likasinnade vänners bloggar skriver.

    Visst är det positivt att Hanna tar avstånd från manshat men det räcker inte eftersom feminismen (antijämdställdismen) är könsdiskriminerande så är det feminismen man måste ta avstånd ifrån.

    ”Nu skall man akta sig för att tro på vad man läst sig till i böcker, ställ dig frågan vem initierade och eldade på under kvinnorörelsen och varför. Ja förklara gärna varför. Trollen kommer i sådana fall avslöjas! Flera olika källor samt män och kvinnor som var yrkesverksamma på den tiden numera pensionärer. Alltså info från gatan eller omskrivet som verkligheten”

    Nej trollen kommer inte att avslöjas eftersom ”trollen & de som tror sig veta bättre” kommer att avkräva empiriska bevis, en akademisk gurus svammel värderas högre än verkliga människors erfarenheter. För att göra en lång historia kort så behövde man billig arbetskraft och dubbelt så många konsumenter, kvinnorna drevs ut från hemmen och man måste anordna ”hjärntvättningsinstitut” (dagis) som kunde indoktrinera den uppväxande generationen. Någonting som uppenbarligen lyckades.

    Jag håller där för denna veckan, måste se till familjen också.
    Trevlig helg!

  121. Moog Says:

    Brüno går på femman i skrivande stund. Scenen när han prövar att gå med i armén torde intressera er. Ja, hela filmen egentligen. Förstår någon vad jag pratar om?

  122. Nils Jungenäs Says:

    Stina

    Moget…?

  123. Man & Woman United Says:

    @ Barfota säger

    Nej, förslagsvis bör de som bosätter sig här studera och respektera vår kultur.

    Sker det inte redan idag? Och om det inte sker tillfredsställande vad tror du det beror på? Vad är dina förslag på förändring? Det Räcker bara att gå till sig själv för att förstå på individ nivå istället för att hitta förklaringen som feminister i påhittade strukturer.

    Formuleringen tidigare Kanske missförstods, det gäller för båda parter att släppa garden,ha självdistans och ”kill your darlings”.

    Försöker förtydliga igen; våga lära känna varandras kultur och åsikter ömsesidigt i naturliga sammanhang utan att kräva något i gengäld som ekonomisk vinst. Bara pure mänsklighet! Det vill säga om individer vill. .

    Radikalfeminister har organiserat sig och hyllar scum för det högsta framför mänskligheten. Vilket i sin tur skapar ifrågasättande krafter som här.

    Hanna Fridén,Petra Östergren, Lisa Bjurwald mfl skulle jag gärna lyssna mer till om deras syn på manshat vid t ex föreläsning och debatt irl även om jag erkänner mig till old school Erin Pizzey,Doris Lessing Therese Juel,Rigmor Robert,Marianne Ahrne,Monica Pernroth,Helene Bergman,Ingrid Carlqvist mfl
    Måste självrannsaka i syfte att inte spela radikalfeministerna i händerna. Nu börjar kvinnor granska radikalfeministerna vilket är sjukt betydelsefullt.
    Poängen är frågan om man är beredd att ompröva sina värderingar att lära känna motståndaren så kanske missförstånd kan redas ut och jämställdhets kampen kan fortsätta framåt. Det är värt ett försök utan att göra avkall på egna grund värderingar. Nyfikenhet och humor mitt i allt allvar är tunga egenskaper kring dessa ämnen.

    ”Människor hatar ofta varandra därför att de fruktar varandra. De fruktar varandra därför att de inte känner varandra. De känner inte varandra därför att de inte har några förbindelser med varandra. De har inga förbindelser med varandra därför att de lever åtskilda.”

    Martin Luther King om fiender

  124. Man & Woman United Says:

    @ Barfota säger

    men… du förstår inte feminismen” o.s.v. Läs nu NOGA för jag påstår inte att alla polacker är sådana men på den tiden

    Så varken du,jag,kvinnorörelsen eller feministerna själva förstår feminism. Det kan onekligen ligga något i det. Det är i alla fall en början på ett slut då för den vedervärdiga ideologin. Där jämställdhet tar över. Annars begriper jag inte vad du grundar din kritik mot feminism.

    Förutom på de ruffiga erfarenheter som beskrivs i polen under kommuniststyre.

    Är varken mer eller mindre feminist än du själv skulle kalla dig. Säger bara att bader meinhofs aktioner liksom breiviks attacker fick/får motsatt effekt i samhället. Vilket är mänsklighetens yttersta bevis på att kärlek alltid besegrar hat inte ytterligare dödande.
    Även det skrev Ghandi och Martin Luther King om.

    Vilket förespråkar fredliga protester om än retoriskt vassa;läs anomynous operation scum sweden, mot radikalfeminismen i sverige. Oblodig revolution. Scum och radikalfeminism bekämpas genom avslöjanden. Läs social media och blogg verktygen som inte bara utmanar ga:media utan kommer ta jobben;granska maktmissbruk i alla lägen, ifrån de som sviker sitt journalistiska kall.

  125. Man & Woman United Says:

    @ Barfota Misslyckande

    Ordet Massinvandring skymtades vilket är politiskt betingat så förklara gärna vad som menas,hur det kännetelnas,hur ni ser på det osv.

    Extremism, höger och vänster finns också som en term för att förklara grupperingar. Likaså feministisk extremism. Det Hanna Fridén för att återkomma till hennes betydelsefulla insats visar på mod att hon går emot de som förespråkar manshat. Är helt övertygad att om att vi kan mötas under (namnet) jämställdhet utan att kalla oss vare sig antifeminist,särarts feminist eller maskulinist etc skulle tjafset vara över på ett halvår lagom till sommaren.

    Genom att just ena mänskligheten istället för splittra. Och se igenom och bekämpa att det finns vidriga cyniker som tjänar pengar på konflikter motsättningar.

  126. Man & Woman United Says:

    @ Attention: Stefan Löfvén och Socialdemokraterna

    Där rök inte nödvändigtvis hoppet…

    Genus Nytt och Pär Ström kan kanske göra underverk…

    Men i den bästa av världar skulle frågan ändå väckas då makten finns där ute på gatan att Socialdemokraterna vill återfå väljarnas förtroende och vinna valet 2014.

    Så det enda som krävs är att genom Genus Nytts blogg inlägg och kommentarer ompröva sin politik, sin ideologi att gå från feminism/antijämställdism till jämställdhet så skulle få tillbaka sina manliga väljare som flytt och nyfikna nya väljare.

    Genus Nytt med Pär Ström är villiga att berätta mera om inbjudan från (s) skickas inom kort

  127. Musse Pig Says:

    Tänk om det blivit denna groteskt överskattade politiker: http://www.youtube.com/watch?v=Cvcdsj3ZWkg

  128. barfota Says:

    @Man & Woman United
    Försökte just posta svar till dig men det gick inte.

  129. barfota Says:

    @Man & Woman United
    Det går inte att posta, troligen så har det hamnat i något censur-PK-filter😀

    Jag kan naturligtvis inte ”revidera” mina ärliga och uppriktiga åsikter så att de passar in, sorry!

  130. Patrik(PP) Says:

    Jag trodde Löfven kunde bli en vändning men tydligen har han redan vikit ner sig för s-kvinnorna.

  131. Argus Says:

    Jag tror inte att Löfvén är särskilt feministisk (han kommer från Metall…). Att utge sig för att vara feminist ingick nog i dealen. Det är ingenting unikt. Det finns ett ganska omfattande hyckleripaket som varje förtroendevald numera måste svära tilltro till. Ska vi slå vad om att han kommer att vara positiv till invandringen och mångkulturen?

  132. Jocke S Says:

    Argus. Nähä, och vad gör skillnaden?

  133. Jocke S Says:

    Pelle Billing säljer generellt ut oss kritiska män som ”antiintellektuella antifeminister”, frustrerade pojkar och pappor som diskrimineras och vilka prostesterar på sitt sätt.
    Pelle B bör skaffa sig lite mer erfarenhet, och tänka lite djupare, han trampar ordentligt i klaveret, inte första gången heller.
    Jag tar avstånd från den här aningslösa intervjun!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: