Kvinnors våld mot män ökar kraftigt – och räkmackebrev från matriarkatet

by

Från Finland rapporteras att män allt oftare blir misshandlade av kvinnor. Kvinnor står nu för 40 procent av alla våldsdåd som sker i hemmen. I Helsingfors har antalet fall där en kvinna brukat våld mot en man ökat från 700 år 2007 till 1100 förra året.

Den här utvecklingen märks på skyddshemmen, som får fler och fler manliga ”kunder”.

Jussi Pulli, som är utvecklingschef vid ett skyddshem, säger dock att många män fortfarande upplever det som skamligt att berätta om att de blir misshandlade. Man kan därför anta att mörkertalet är stort.

Han säger också att det är typiskt att kvinnor använder tillhyggen såsom en kniv eller stekpanna, medan män i det typiska fallet använder knytnävarna eller fötterna.

Läs mer här. Tack för tipset, Fredrik!

För övrigt: Både Fabian och Martin har vidarebefordrat nedanstående mejl, som det fått idag, till mig. ”Det kom ett räkmackebrev från matriarkatet”, skrev Martin till mig. Här är räkmackebrevet som gått ut till massor av studenter idag:

Är du en kvinnlig student inom ämnena naturvetenskap, teknik eller IT? Är du intresserad av att göra en utlandspraktik i Europa?

Allt du behöver göra är att fixa din praktikplats för en period mellan 3 och 10 månader. Därefter kan du söka stipendiet på 500€/månad. Praktiken måste vara avslutad senast 30 september 2012. WiTec konsortiet tar emot ansökningar löpande, med sista ansökningsdatum 29 februari 2012. Läs mer på www.gu.se/witec eller kontakta Karolina Catoni för mer information.

WiTec-konsortiet administrerar Erasmuspraktik och består av Högskolan i Borås, Malmö högskola och KTH. Göteborgs universitet koordinerar konsortiet.

79 svar to “Kvinnors våld mot män ökar kraftigt – och räkmackebrev från matriarkatet”

  1. ninnitokan Says:

    För övrigt: Som mamma till en son som pratar om att gå just den banan så blir jag sorgsen på ett personligt plan av sånt här. Varför ska min son inte ges såna möjligheter för han har ”fel” kön? Varför ska inte alla som kämpar kunna söka på lika villkor?

    Han är flitig i skolan, snäll och skötsam. Vad har han gjort för fel som är intresserad av NO-området och är kille? Jag kan bara tänka mig hur kränkande det skulle vara för honom(och alla andra killar) att få ett sånt mail i framtiden.. som om han inte var lika mycket ”värd att satsa på” som tjejerna i hans klass.

  2. Valeria Says:

    @ninnitokan

    Det är precis det här som blir fel. Man babblar från feministiskt håll om att män varit och är överordnade kvinnor, och därför ska kvinnor kompenseras. Själv har jag lite svårt att förstå resonemanget. Visst finns det massvis med historiska exempel på uppenbar diskriminering mot kvinnor, men jag har lite svårt att se vad din son har med saken att göra. Han har väl det, om man betraktar män som en grupp och kvinnor som en annan. Men är det etiskt försvarbart?

  3. Matte Says:

    Jag är runt 30 och väntar fortfarande på ett räkmackebrev från patriarkatet som feministerna har utlovat mig sen jag var liten skolpojk. De måste ha fel address?

    Angående relationsvåldet så tror jag mörkertalet är enormt med tanke på skammen och förlöjligandet män möts av, samt de få möjligheterna till stöd och hjälp.

  4. Helena Says:

    ”Statistiken” från svenska.yle.fi är inte mycket att hänga i julgranen.

  5. ninnitokan Says:

    @ Valeria:
    Jag tror egentligen det där med ”historisk kompensation” är ett överskyla och motivera den pågående diskrimineringen av män. Jag tror att det handlar om att man inte ta ett steg tillbaka erkänna med ett ”vi hade fel könet är inte (bara) en social konstruktion”.

    För att få till det ”viktiga” 50/50 på toppnivå måste man skapa en omkörningsfil för unga kvinnor där dessa är i minoritet. Naturvetenskap, teknik eller IT, i synnerhet teknik och IT är liksom det som grabbar oftare gillar. Och så kan vi ju rakt inte ha det.

    Vidrigt!

    Ser man det på en samhällsnivå, jag skulle tappa motivationen av att vara så uppenbart diskriminerad. Hur bra är det att låta unga killars motivation få stryk så här? Slöseri på begåvningskapital i samhället. Vi behöver duktiga individer inom NO, vad dessa har för kön är totalt ointressant.

  6. Boy | Annorlunda Says:

    […] trust a Boy don’t  trust a Boy they Always  steal they Always  […]

  7. barfota Says:

    @ninnitokan

    ”Varför ska min son inte ges såna möjligheter för han har ”fel” kön? Varför ska inte alla som kämpar kunna söka på lika villkor?”

    Därför att i Sverige så är könsrasism och diskriminering av män både tillåtet och skattefinansierat!

    Visst blir man riktigt sorgsen och förbannad. Hur förklarar jag för mina söner att, de skall stå tillbaka och snällt finna sig i att diskrimineras?

    Förslag på vad jag skall säga till dem, någon klok eller god feminst som kan ge mig svaret?

  8. ninnitokan Says:

    @ barfota

    Visst blir man riktigt sorgsen och förbannad.
    Mm.. det blir man. Som förälder är barnen viktigast. Förstår mig inte på feminister som har egna söner.

    Men vi ska vara stolta över att vi lever i ett av världens ”mest jämställda” land, eller hur? Kanske man en dag inser att jämställdhet inte går att mäta i lika utfall.

    Jag Ser fram mot att ta del av förslagen som kommer hagla över dig.

  9. rödluder Says:

    barfota. bäst är nog att säga som det är, nämligen att söner får hålla till godo med det lilla och att detta beror just på att de är pojkar. Och att påpeka att feminismen bottnar i manshat och endast är en utstuderad metod att ta maximalt betalt för sitt kön, samtidigt som man förklarar hur detta kan kringgås. På detta sätt stjälper man kvinnans förmåner och sakta tvättas ridderligheten ur folksjälen.

  10. Fredrik Says:

    @Helena. Om du tycker statistiken är bristfällig så kan du ju läsa nyheten i original på Helsingin Uutisets webbplats. Den artikeln är mer nyanserad: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/90873-yli-tuhat-miesta-joutui-naisen-pahoinpitelemaksi

  11. Paraplydrinken Says:

    Äh, låt kvinnorna få stipendier och stöd. Det är ju dom som vill göra allt jobbet sen – låt dom göra´t

  12. kristina Says:

    Hej alla besvikna! Det går idag 100-tals grabbar på praktik inom traditionellt manliga yrken. Inte en tjej så långt ögat når inom vissa näringar – tråkigt men så ser verkligheten ut. Det är ingen räkmacka utan bara ett litet försök att få till en balans genom uppmuntran. Sa en som jobbar sedan många år inom traditionellt manliga yrken och är kvinna. När jag tittar på personallistorna finns där få tjejer om ens någon.

    Uppmuntra din son att välja teknik – det finns många jobb som väntar i Sverige, inte minst inom ingenjörsyrken och gruvnäringen. Det är i sig en räkmacka! I vissa sektorer ligger man efter med miljarder pga brist på kompetens oavsett kön, religiös tillhörighet, läggning och allt vad ni vill.

  13. kristina Says:

    Och by the way jag har också söner som väljer traditionellt. De går mot en ljus framtid, och kommer inte hindras av några få satsningar för tjejer.

    Ni känns lite lågutbildade som ni resonerar – om jag får kontra med lite med att stämpla er med något….(och jag är inte feminist utan humanist).

  14. Musse Pig Says:

    Kristina, hur kan du inte förstå vad som är fel?

  15. Musse Pig Says:

    Kristina, vad har du själv för utbildning?

  16. Musse Pig Says:

    Din kommentar, Kristina, tyder inte på någon djupare bildning….

  17. barfota Says:

    @rödluder
    Jo, bäst att säga som det är men jag vill ju inte att de skall växa upp och bli kvinnohatare. Feministhatare är mer legitimt.

  18. robjoh Says:

    @Kristina
    Jag skulle också vilja rekommendera folk att välja gruvnäringen, kan tjäna rätt bra. Jag förstår dock inte vad det har med nyheten att vi har en fond för utlandsstudier som bara en del av våra ungdomar får stödja. Hade du varit Humanist hade du frågat dig varför en pojke inte har samma möjligheter som en flicka.

  19. robjoh Says:

    @Barfota
    När blev feminsthatare legitimt i Sverige? Lever jag i ett annat land än du?

  20. ninnitokan Says:

    @ kristina:
    Ni känns lite lågutbildade som ni resonerar

    Jag tycker denna lilla ”stämpling” är rätt osmaklig och allt annat än passande för någon som kallar sig humanist. Vad spelar utbildningsnivån på oss för roll? Eller du är sån som anser dig vara lite finare än ”arbetare”?
    Jag kan upplysa dig om att jag inte passar in i ”lågutbildad” men jag brukar lyssna till folks argument, alltså vad som sägs, inte vem som säger. Så jag förstår inte riktigt vad poängen var med den stämplingen, förklara?

    Så nu vill jag gärna se lite argument från dig.
    Detta är könsdiskriminering då varje individ är en individ inte en del av ett kollektiv och bara vissa individer(dom med ”rätt” kön) ges möjlighet att söka.

    Du menar att argumentet för att denna diskriminering skall vara acceptabel ”ett litet försök att få till en balans genom uppmuntran”.

    Förklara då för mig:
    Varför är denna balans viktig? För mig är könet inte en merit, så förklara gärna varför det blir en merit för dig.

    Om man nu argumentet är ”uppmuntra”, bör inte den uppmuntran göras i högstadiet, inte när individerna redan valt en väg och då premiera vissa individer?

  21. barfota Says:

    @kristina

    ”Det går idag 100-tals grabbar på praktik inom traditionellt manliga yrken. Inte en tjej så långt ögat når inom vissa näringar – tråkigt men så ser verkligheten ut.”

    Ja det är tråkigt att tjejer väljer bort lågavlönade, smutsiga och farliga jobb, för det kan väl inte var så att det är förbjudet för tjejer att söka sig till dessa yrken?

    ”Ni känns lite lågutbildade som ni resonerar – om jag får kontra med lite med att stämpla er med något….(och jag är inte feminist utan humanist).”

    Japp, 7 årig folkskola och stolt som fan! Vad jag vet så står ingen sann humanist för diskriminering, men så är jag ju inte så välutbildad heller. Är det med humanismen som feminismen att det ”finns så mååånga olika sorters humanism/feminism?

  22. michael Says:

    Lite uppmuntran lite diskriminering eller finns det bara diskriminering utan gradering

  23. barfota Says:

    @robjoh

    ”När blev feminsthatare legitimt i Sverige? Lever jag i ett annat land än du?”

    Samtidigt som skattefinansierat manshat. Vi lever i samma land.

  24. Pidde Says:

    När vǻldtäkterna och misshandeln av kvinnor sägs öka är det statsfeminism eller lögnaktiga kvinnor bakom, eller möjligtvis en ökad anmälningsbenägenhet. När misshandeln av män sägs öka ökar den, punkt slut. Jämställdistisk logik är för härlig. Men seriöst killar, har inte tonen här blivit lite för otäck även för er smak?
    Ex: ”Förstår mig inte på feminister som har egna söner”. Smaka på hatet och och okunskapen i den meningen.

  25. barfota Says:

    @michael

    ”Lite uppmuntran lite diskriminering eller finns det bara diskriminering utan gradering”

    Mycket uppmuntran, ingen diskriminering tycker jag är ett förträffligt sätt.

    Vi skall ha samma skyldigheter, rättigheter, lagar och lika straff för samma brott, m.a.o. samma spelregler för alla oavsett kön, religion, sexuell läggning m.m. Lagarna skall helt enkelt vara neutrala! Med det sagt så finns det ingen anledning att specificera ytterligare.

  26. Lorem Ipsum Says:

    @Pidde, utdrag ur http://exposingfeminism.wordpress.com/shaming-tactics/

    ”Charge of Endangerment (Code Orange) – The Elevated Threat Charge

    Discussion: The target is accused of being a menace in some undefined manner. This charge may be coupled with some attempt to censor the target. Examples:

    “You guys are scary.”
    “You make me feel afraid.”

    Response: It may be constructive to point out that only bigots and tyrants are afraid of having the truth expressed to them. One may also ask why some women think they can handle leadership roles if they are so threatened by a man’s legitimate freedom of expression.”

  27. barfota Says:

    @Pidde

    ”När v?ldtäkterna och misshandeln av kvinnor sägs öka är det statsfeminism eller lögnaktiga kvinnor bakom, eller möjligtvis en ökad anmälningsbenägenhet.”

    Eller möjligtvis ändrade lagar och tillämpningen av dessa tillsammans med det du nämner.

    ”När misshandeln av män sägs öka ökar den, punkt slut. Jämställdistisk logik är för härlig”

    Eller möjligtvis att männen börjar vakna upp och anmäler misshandel de också.

    ”Men seriöst killar, har inte tonen här blivit lite för otäck även för er smak?”

    Nej. exemplet du anger är klart och tydligt, vem vill medverka till att diskriminera sina söner? Hur kan en feminist som hejar på denna mansdiskriminering se sin son i ögonen, skäms feministen inte det minsta lilla? Till sist vem (mer än du) får logiken till att vara ”Jämställdistisk ”, jag själv kallar mig t.ex. inte för jämställdist, däremot pappa till söner.

  28. ninnitokan Says:

    Pidde:
    Letar man tillräckligt desperat kan man säkert hitta hat i kaffesump också.

  29. Andreas Says:

    @Helena:
    Du försöker undergräva trovärdigheten till undersökningen utan att lämna något argument för varför den inte skulle vara trovärdig. Inte seriöst.

    @Kristina:
    ”Ni känns lite lågutbildade…”. Ett tips när man skriver en sån sak är att inte använda så usel svenska som du gör i fortsättningen av samma mening: ”- om jag får kontra med lite med att stämpla er med något…”

  30. ninnitokan Says:

    Barfota:
    Tänk va skönt det hade varit med en debatt och diskussion som baserades på att åsiktsmotståndare bollade med argument istället för löjliga påhopp mot oss som personer (så som trams om ”lågutbildade” och ”hat & okunskap”)

  31. barfota Says:

    @ninnitokan

    ”Tänk va skönt det hade varit med en debatt och diskussion som baserades på att åsiktsmotståndare bollade med argument istället för löjliga påhopp mot oss som personer (så som trams om ”lågutbildade” och ”hat & okunskap”)

    Ja men sånt trams som påhopp om utbildning har jag noll till över för, det är bara mobbare och översittare som håller på med sånt. Vissa mobbare kräver tydligen en lång, gedigen och påkostad utbildning för att bete sig som obildade idioter, jag klarade det på 7 års folkskola och hann till och med lära mig att mobbning och diskriminering är fel😀

    Precis som du har jag många gånger ställ mig frågan. Vad rör sig i skallen på de feminister som medvetet medverkar till att förstöra sina söners framtid? Är de så övertygade i sin ideologi (indoktrinering) att det överskuggar allt sunt förnuft, är de dumma, elaka eller rentutav totalt känslokalla och likgiltiga?

  32. ninnitokan Says:

    @ barfota
    Inte jag heller. Jag har ”gift ner mig” som det så fint brukar kallas med en sån där ”lågutbildad” som bara har grundskola och han är den smartaste människa jag vet.

    Du vet på fester där man inte känner folk så blir första samtalet gärna vad man jobbar med? Jag brukade svara koncernens namn för att undvika använda min ”fina titel”. Det där man kallar ”status” imponerar helt enkelt inte på mig.🙂

  33. JenWalker Says:

    Reblogged this on Prataomdom.

  34. Helena Says:

    Andreas säger 02 februari 2012 kl. 22:22: @Helena:
    Du försöker undergräva trovärdigheten till undersökningen utan att lämna något argument för varför den inte skulle vara trovärdig. Inte seriöst.

    Texten ligger på Aftonbladets nivå. Inga vetenskapliga referenser ges.

    Inte seriöst.

  35. barfota Says:

    @ninnitokan

    ”Det där man kallar ”status” imponerar helt enkelt inte på mig.🙂

    Samma här. Vad som imponerar på mig är ärliga, raka människor och faktum är att de flesta jag träffat på vill bli bemötta på basis av sin mänsklighet, inte för sitt kön, sin titel, deras rikedom eller utbildning. De ytterst få som sätter sig på höga hästar brukar jag ”plocka ned” rätt så fort.

  36. Orwell Says:

    @Ninnitokan

    Många kloka ord från dig! När det gäller samhällets (positiva) utveckling är det naturligtvis både förkastligt och direkt farligt att bespotta unga män på det sätt man gör. Vi vet av historien att unga, arga och ”socialt felplacerade” ( = degraderade) män är som tickande bomber. Det slutar sällan väl.

    Jag väntar fortfarande på den svenska kvinna som, av egen kraft och utan ett arv som startkapital, bygger upp och driver ett stort exportimperium – Ikea och Volvo för att ge exempel. Efter alla dessa år av curlande måste man kunna skaka fram någon som på riktigt kan bidra till vårt samhälles välfärd (dvs. vår exportnäring), och då menar jag inte folk med kompetens på pappret. Det räcker inte.

    Spotify, Skype mfl. är svenska digitala uppfinningar. Spelföretagen som utvecklar spel till PC och konsol är andra viktiga komponenter i vårt IT-baserade samhälle. Alla är män. På sin höjd några procent kvinnor, och då oftast kvinnor som verkligen är intresserade och kompetenta. Precis som det ska vara – lika rättigheter och skyldigheter, vilket inte alltid innebär 50/50.

    Tyvärr finns risken att enskilda kvinnor drabbas av förtryckta mäns vrede, vilket är förkastligt. Jag tror inte att man kan be gruppen ”kvinnor” att rannsaka sig själva, utan det är männen som måste säga ifrån om de känner sig förtryckta. Uppenbarligen är det inte tillräckligt många i dagsläget. Att be kvinnor som blivit inkvoterade att stiga åt sidan är nog ganska naivt. Särskilt i en tid av borgerlig arbetspropaganda, där heltidssysselsättning är varje enskild indiviiids ansvar och ingen annans, är det naturligtvis många som blir glada för ett jobb – hur de än fick det. Får de status på köpet, eller ”status”, så är de kanske ännu lyckligare.

    Ninnitokan; en sak till. Din son får inte låta sig slås ner. Du får inte tillåta det. Det finns en plats för honom också – bara han står ut ett tag till. Det är lätt att tappa motivationen, men det resulterar bara i frustration och utanförskap. Livet lär oss mycket – i bästa fall hur man överlever även tuffa tider.

  37. Orwell Says:

    @Ninnitokan

    Måste bara berömma dig en gång till. Du verkar förbaskat intelligent och det är just därför som du inte måste hävda dig genom yrkestitel el dyl ovidkommande. Kristina däremot känner jag stor sorg inför, eftersom hennes uppträdande vittnar om enorma krav att leva upp till från både henne själv och omgivningen. Tänk att behöva leva så dagligen – allt man säger och gör måste vägas på vågen för att noga välja sina ord och handlingar. Annars kanske man inte får vara med i det ”sociala spelet”.

    Tack Ninni för alla de kloka tankar du förmedlar🙂

  38. Johannes Westlund Says:

    Guuuud vad man tröttnar på den här skiten snabbt. Är tjejer verkligen så inkapabla till att ta egna initiativ att man måste muta dem med upp emot 5000 euro? Det är ju motbjudande. Jag skulle känna mig kränkt om jag vore tjej. Snacka om att bli nervärderad!

    Och alla dessa organisationer som ska stötta tjejer som vill jobba med IT. De kan lägga ner helt. Jag tror inte tjejer vill helt enkelt. Företag fullkomligt dreglar över kvinnliga ingenjörer redan som det är och speciellt inom IT. Bara genom att bli ingenjör så kan man som tjej utan anledning få tjäna 1000kr mer än sin manliga kollega (uppgifter från Sveriges Ingenjörer). Ändå söker knappt några tjejer till ingenjörsutbildningar. Personligen har jag absolut inget problem med IT-tjejer och jag tror att jag talar för branschen när jag säger just det. Jag jobbar gärna med olika personer, vad de har mellan benen är bara intressant när jag dejtar (hoppas det är ok iaf? för måste tyvärr säga att killar blir bortkvoterade från dejter med mig).

  39. Helsingborgaren ! Says:

    Johannes

    Jag har varit Erasmus-student. Detta kommer vara provocerande för många.

    Man får cirka 50 000 i stipendie (skattebetalarnas pengar) plus då vanligt csn vid sidan om.

    Erasmus-studier innebär att kraven är låga på de kurser man läser. Båda institutioner (hem-universitet) och gäst-universitet är måna om att inte göra det för svårt för studenterna. Gäst-universitetet får massor av pengar från EU av att ta emot erasmus-studenter och har därför all anledning att dels ge reklam för sitt universitet genom att utländska studenter kommer dit samt att man har ett system som gör att de betyg du får vid en erasmus-period inte skrivs in i betygdokumentet i ditt hemland. I betygdokumentet kommer det enbart stå att studenten klarade godkänt. Så det innebär att studenten inte behöver anstränga sig att göra bra ifrån sig utan kan komma undan med ett D minus i Europa och få det omsatt till godkänt i sitt Ladok-utdrag i Sverige. Betygen är dolda alltså och på det sätter riskerar ingen student att sänka sitt medelbetyg. VG-studenter riskerar därmed inget genom att få D minus i ett annat land som har det systemet.

    Erasmus är således en betald charter-resa där det primära fokuset är att skapa kulturella bindningar och där studieresultat är mindre fokuserat. Det märktes tydligt på attityden jag mötte hos andra Erasmus-studenter. Det var väldigt intelligenta personer som blev utvalda att bli Erasmus-studenter förvisso, men själva perioden utomlands var väldigt avslagen och det var festa festa festa som gällde. Mer fest än det är normalt vid studier i hemlandet.

    Det mottagande universitetet behandlade erasmus-studenterna som drottningar och kungar från dag 1 och anordnade spritfester, utflykter, nattklubbar hyrdes osv. Studenterna sysselsatte sig med att festa och ha mycket sex. Några digra hårda studier var det inte någon som sysslade med. Visst har det gett tmig en enorm erfarenhet och att jag som person växte osv, men man kan ju tycka nu i efterhand att det hade kunnat vara mer seriöst. Det var den roligaste tiden i mitt liv helt klart och detta kalaset dvs 50 tusen rätt in på mitt konto var det ni kära skattebetalare som betalade.

  40. Chroni Says:

    Hur har män diskriminerat kvinnor historiskt sätt? Genom att arbeta hårt och ta hand om dem? Eller satt de på puben hela dagarna och söp när kvinnor var ensamma med barnen hemma?

  41. Chroni Says:

    kristina: fast du inser att ca 70% på våra högskolor är kvinnor?

  42. Fredrik Says:

    @Helena: Siffrorna baserar sig på polisstatistik, dvs. våldsbrottsroteln vid polisen i Helsingfors tog i fjol emot 1100 anmälningar av män som offer för våld där det är en gärningskvinna som är skyldig. Det står i originalartikeln i Helsingin Uutiset som jag redan länkade till.
    Om du kräver att alla nyheter ska vara vetenskapligt belagda för att vara trovärdiga så blir nog utbudet ganska smalt.

  43. Lövet Says:

    ”Ni känns lite lågutbildade som ni resonerar – om jag får kontra med lite med att stämpla er med något….(och jag är inte feminist utan humanist).”

    Mmm… Jo, just det… humanist var det ja… mmmhh visst…

    Jag tänker inte ifrågasätta din egendeklaration, du får kalla dig vad du vill. Men du ger onekligen i din kommentar uttryck för vad som måste ses som en direkt vidrig människosyn.
    Så O m du nu är ”hööögutbildad” så visar det bara en sak – att hög utbildning inte är synonymt med normalt folkvett!

  44. ninnitokan Says:

    @ Orwell:
    Tack:)

    Din son får inte låta sig slås ner. Du får inte tillåta det. Det finns en plats för honom också – bara han står ut ett tag till.

    Vi kommer naturligtvis göra(och gör) allt Vi kan för honom, för att mildra effekten av att leva i ett mansfientligt samhälle.🙂

    Vi är på snabb framfart, jag känner hur vindarna vänder för folk börjar höja sina kritiska röster. Det är ett gott tecken.

    ”Folk blir vansinniga om man säger att man är feminist”

    ”– För att folk är dumma i huvet! Läs en bok, ta reda på vad det betyder!”

    (länk)

    Det där är klassiskt fel att underskatta sina motståndare (och osmakligt att kalla folk som är av annan åsikt ”dumma i huvet”). Inte sällan tolkas kritik mot feminismen som okunskap om densamma. Att många på denna sidan, inklusive mig själv, kommer från feminismen tycks inte få ett liljeholmens att tändas hos dessa individer.

    En dag, när vi ser på denna tidsepok i backspegeln, kommer dessa individer förstå varför ”folk blir vansinniga” av det som görs i vårt samhälle.

    Säger som signaturen ”Man & Woman united” brukar säga:
    We shall over come!

  45. Ivar J Says:

    ”Kvotering främjar kvinnorna utan att påverka effektiviteten på arbetsplatsen, visar resultaten som publicerades på fredagen i tidskriften Science.”

    Är inte ett argument för kvotering att det blir effektivare med fler kvinnor?
    (Att kvotering av kvinnor främjar kvinnor är ju inte så konstigt.)

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kvotering-fungerar-bra-for-kvinnor_6820667.svd

  46. JD Says:

    @Helena

    Jag blir ledsen då jag läser din kommentar som jag tycker vädrar både cynism direkt föraktfullhet mot människor som blir misshandlade av andra.

    Du anser att bara för att Män mår dåligt och misshandlas psykiskt och fysiskt så är inte det av underordnad betydelse!
    Du anser att Män som misshandlas är ett hot mot kvinnor som misshandlas!!!!

    Hur har du kunna bli så cynisk och hänsynslös Helena?

  47. ninnitokan Says:

    @ Ivar J:

    Vi har bevisat att det inte påverkar därför är diskriminering motiverad?

    Logiken är roande!

    :@ Varför kan inte media ha med någon källförteckning! Den där studien vill jag själv se. Den slutsatsen är förvisso ett totalt icke-argument men dessutom, jag tror inte ett ögonblick på den utan att själv få ta del av materialet.

  48. JD Says:

    Så här är det!

    Kvotering fungerar bra för kvinnor PUNKT

    http://op.se/nyheter/inrikes/1.4348882-kvotering-fungerar-bra-for-kvinnor

  49. Man & Woman United Says:

    Hur kommer det sig att Sverige skiljer sig från resten av Skandinavien i sin syn/satsning på kvinnors våld mot män (våld i nära relationer)?

    Bortsett från Institutet för Rasbiologi i Uppsala vad är det mer som ligger till grund. Utmärker sig Svensk statsfeminism med bl a promotion av scum och just den totala likgiltighet inför kvinnors våld mot män och barn. Det är inte så märkligt med antijämställdhet när regeringens sk jämställdhets satsningar är uppbyggd på ”slagen dam”.

    ”If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

    Desmond Tutu

  50. ninnitokan Says:

    JD:
    Nu är vi upplysta!
    Det genomför vi överallt. Så, grabbar om ni ser mig i kön på Ica så släpper ni förbi mig, för det är bra för mig att jag slipper vänta på min tur och det påverkar inte Icas omsättning.
    (Iaf inte förrän inte ni får nog och drar någon annanstans eller köper mindre)

    Så otroligt korkat!

    Där måste ju ändå finnas något mer/annat i studien än vad media får det till. nu är jag nyfiken!

  51. JD Says:

    @ninnitokan

    Man anser alltså att kvinnor tror på sin egen konkurrensförmåga först då man fått hjälp i form av kvotering.

    Kan det möjligen bero på att den Svenska feminismen det senaste årtiondet har tryckt ned kvinnors självkänsla så pass mycket att den Svenska kvinnan inte vågar tro på sig själv utan feministisk stöttning i ryggen.

    Feministisk daltande med kvinnor har gett oss svaga kvinnor vilket i sin tur har gett feminismen ännu mer inflytande över dessa svaga kvinnor.

    Feminismen lever på att göra kvinnor svaga och beroende!

  52. ninnitokan Says:

    JD:

    Jag hittade mer om det här. Jag säger bara SUCK! Läs själv och du ser vad jag suckar åt.

    Om man verkligen vill se att något är på ett visst sätt, så kan man dra slutsatser åt det håll man vill se. Det är inte utan att man jobbar hårt i samhället för att legitimera ännu mer kvotering.

  53. Mira Says:

    @ Pidde 22:01 ” misshandeln av kvinnor sägs öka är det statsfeminism eller lögnaktiga kvinnor bakom, eller möjligtvis en ökad anmälningsbenägenhet. När misshandeln av män sägs öka ökar den, punkt slut. Jämställdistisk logik är för härlig.”

    Jag och min bror har sett vår pappa bli verbalt och fysiskt misshandlad i flera år. Han lyfte aldrig ett finger för att försvara sig, för han tror inte på våld. Istället försökte han skaffa sin fru psykologhjälp och tala henne ur sitt våldsspråk. Jag har sett honom blodig. På gatan. Jag har sett honom hotad med filékniv mot magen. Alltid så det inte syns efteråt. Jag har sett henne slå sönder låsta dörrar och buckla innerväggar. Kvinnor kan! Jag har blivit släpad i håret av henne, blivit förföljd från dörr till dörr veckor i streck sen jag flyttat hemifrån, mina grannar har blivit trakasserade och mina morföräldrar mordhotade. Jag har blivit mordhotad. Och hela tiden våldet, och hoten om våldet, de psykiska följderna av att ha fått sitt själsliga liv pissat på av en manipulativ psykopat som vet hur man knäcker en tonåring tjej över tid. På min mobilskärm står det 187 obesvarade telefonsamtal en natt, ringda kontinuerligt så jag inte hinner ringa pappa mellan hennes samtal, hysteriska skratt och väsanden de gånger jag svarar. Panisk skräck – är det inatt hon dödat min pappa, ligger han i en blodpöl nu? Står hon ovanför hans lik och ringer mig?

    Du kanske undrar varför vi inte polisanmälde? Jo, för att vi älskade henne. För att hon hörde till vår familj och vi levde i hoppet att hon skulle lägga av och att familjen skulle bli hel. För att man inte polisanmäler sin familj, man försöker laga den. En polisanmälan hade inneburit slutet för allt hopp, för all tid vi alla lagt ned på att försöka få ett slut på helvetet och komma ut på andra sidan som en hel familj. Det är samma mekanismer som fungerar hos kvinnor som stannar i våldet, som gör att män stannar.

    Till slut gick det inte längre och min pappa polisanmälde en synnerligen grov misshandel, där min lillebror var mycket nära döden. Inga vittnen utanför familjen. Men vi polisanmälde, när det handlar om livet för ett barn så är alla gränser passerade. Men vet du vad min pappa fick höra av polisen? ”Det där får du ta hand om hemma”. Trots rättsläkarintyg lades hela utredningen ned. Vet du varför? Jo, för att hon började polisanmäla. Hon anmälde honom för misshandel, mordhot, mig för olaga hot och jag vet inte allt. Hon använde sig skickligt av den självklara sanningen att mannen alltid är våldsverkaren, att män är djur, att kvinnor per definition är offer. En poliskvinna sade till oss under ett förhör: ”du måste ju förstå att hon är rädd för dig.” Och det slutade med att hon fick ensam vårdnad om det barn hon själv försökt döda. Tills han blev gammal nog och stack hemifrån en natt.

    Sverige 2012. Öppna ögonen. Öppna ögonen för i helvete.

  54. barfota Says:

    @Johannes Westlund

    ”Är tjejer verkligen så inkapabla till att ta egna initiativ att man måste muta dem med upp emot 5000 euro? Det är ju motbjudande. Jag skulle känna mig kränkt om jag vore tjej. Snacka om att bli nedvärderar!”

    Jag menar att ingenting kan vara mer kränkande, man talar indirekt om ”du är svag, du duger inte som du är”, inte så upplyftande för någon skulle jag tro.

    ”Och alla dessa organisationer som ska stötta tjejer som vill jobba med IT. De kan lägga ner helt. Jag tror inte tjejer vill helt enkelt. Företag fullkomligt dreglar över kvinnliga ingenjörer redan som det är och speciellt inom I”

    Av egna erfarenheter så kan jag bara hålla med dig, tjejer vill helt enkelt inte, och för att tjejer inte vill så vill feministerna TVINGA in dem på dessa områden och männen skulden för att kvinnor inte beredes tillträde. Feminister är de som bäst vet hur andra borde leva sina liv. Därför hävdar jag att feminismen på sikt är ett större hot mot kvinnor än det faktiskt är mot männen.
    Kvinnor är inte lika med feminister och feminismen är inte lika med jämställdhet.

    ”Personligen har jag absolut inget problem med IT-tjejer och jag tror att jag talar för branschen när jag säger just det. ”

    ””

    Jag tror också du ”talar för branschen”, på mitt jobb så ville vi inget hellre än få in tjejer, men som sagt var ingen var intresserad.

  55. barfota Says:

    @Mira
    Lider med dig och din familj, hoppas ni har det bättre nu.
    Kram

  56. JD Says:

    @Mira

    Det är bra att du berättar då det finns fler i samma situation.
    Kram!

  57. Mira Says:

    @ barfota – Nej lid inte med oss, vi har lidit klart🙂 Men det måste bli ett slut på den här skevheten, det är därför jag berättar. Att män ska stå ut med allt skit och sen bli bespottade som lögnare eller någon slags veklingar när de väl anmäler – det ska inte få passera ostört.

  58. JD Says:

    @Ninnitokan

    ”Uppgiften gick ut på att genomföra en sifferövning på tid. ”

    Det står ingenting om hur kvoteringen gjordes eller vad den avser.
    Något som är fullständigt obegripligt då man går ut med ett pressmeddelande om en slutsats man har dragit på GBG-Universitet.

    Göteborgs universitet är beroende av svaga kvinnor så ju fler kvinnor som kan intalas att de inte klarar sig utan kvotering, extrahjälp och psykologisk rullator ju mer kan Göteborgs universitets genusprofessorer kräva ut i lön

    Skamligt!

  59. ninnitokan Says:

    Mira:
    Starkt av dig att berätta! Din berättelse behövs i dagens samhälle för att få samhället att vakna upp.
    Kram!

    JD:
    Framförallt så reagerar jag på slutsatsen att det inte påverkar effektiviteten på arbetsplatsen. Det är en slutsats man inte kan dra över huvudtaget från en studie i kontrollerad miljö.

    ”I experimentet genomfördes även en avslutande gruppövning för att se om kvoteringsinsatserna påverkade gruppens samarbetsförmåga i ett senare skede. I arbetslivet skulle detta kunna innebära minskad effektivitet i en arbetsgrupp. Men forskarna kunde inte hitta några sådana tendenser, vilket kom som en överraskning.”

    Låt oss säg så här.
    Jag kallar in dig för ett försök i jonglering där du och en kvinna ska tävla om hur många kast ni klarar göra.
    Sen ger jag kvinnan mer tid än dig och räknar kast ni klarar för att se om kvinnans motivation att tävla ökar.
    Skulle du bli förbannad av det experimentet?

    Säg nu att resultatet av det experimentet används för att jag ska välja vem av er jag ska anställa på ett jobb ni båda vill ha.
    Skulle du DÅ bli förbannad för kvinnan fick mer tid när det faktiskt har konkret betydelse för dig som individ?

    Jag blir frustrerad över sån ren idioti.

  60. Mira Says:

    @ ninnitokan & JD
    Egentligen är det inte ett dugg starkt att berätta, men det är starkt att lyssna. När vi levde i vårt helvete fanns inte bloggar som denna, och det fanns ingenstans vi blev trodda. Bara på några år har opinionen börjat växla så smått. Det finns hopp, trots att den feminism som en gång varit en kamp för rättvisa har muterat till ett människoätande monster. Någon dag kommer majoriteten att inse det, hoppas jag. När folk har modet att lyssna och kliva ur sin bekvämlighetszon.

  61. Chattanoga Says:

    Johannes Westlund:
    ”Bara genom att bli ingenjör så kan man som tjej utan anledning få tjäna 1000kr mer än sin manliga kollega (uppgifter från Sveriges Ingenjörer).”

    Har du någon länk till detta?

  62. Man & Woman United Says:

    @ Mira Ninni Barfota Sara mfl

    Word!

    Om du Mira Ninni Helene Bergman Barfota Monica Pernroth Matilda Sara mfl jämställdister vill göra gemensam sak och kärleksfullt bekämpa antijämställdism som te x myndigheters nonchalans av kvinnors våld mot män. Under fredliga demonstrationer kräva regeringens satsning ska revideras till att bekämpa våld i nära relationer och Rättssäkerhet. Får ni flagga för det här:-)

    No lie can live forever. How long,not long. We shall over come.

    Martin Luther King

  63. michael Says:

    Mira.
    Ja det är just det som är problemet att feminister förnekar kvinnors relationsvåld att man offrar alla dessa barn som lever i destruktiva familjer i en ism namn

  64. Erik jämställdhet Says:

    Tack, Mira

    Ju fler som berätar om sina upplevelser dästu mer uppenbart blir det att problemet finns och svårare att förneka det.

    @ Ninni, JD

    Tog mig friheten att kolla upp vilka bibliotek som har AAAS, här:

    http://libris.kb.se/bib/8258315

    Det är bara att låna hem om ni bor där eller beställa den genom erat bibliotek.

  65. Erik jämställdhet Says:

    Articklen heter för övrigt ”Ready, Steady, Compete” och är författad av Marie Claire Villeval

  66. barfota Says:

    @Man & Woman United
    Skulle absolut ställa upp på en sån grej.
    Kanske under parollen Vi kräver inget extra, bara rättvisa!

  67. Mira Says:

    @Man & Woman United samma här, jag ställer också upp och vet fler som skulle göra det. Bara det är tydligt att vi inte förminskar kvinnor, det verkar finnas gott om människor som vill få det till en antingen-ellersituation och den retoriken måste bemötas med tydlighet. Könsneutralitet i myndigheters bemötande av medborgare är mitt ledord…

  68. ninnitokan Says:

    @Man & Woman United
    Jag instämmer med ovanstående två kommentarer. Så länge det är fredliga demokratiska metoder så är jag med på det jag kan.

  69. Mira Says:

    @Michael – Exakt, man offrar barn, män, och faktiskt kvinnor också. Jag är ju kvinna. Men jag är nog fel sorts kvinna, eller så tänker en feminist att jag förtjänar att pinas eftersom jag är solidarisk med män: min pappa och min bror. Det skrämmer livet ur mig att det finns myndighetspersoner som kan avfärda ett 19-årigt brottsoffer som ”könsförrädare”.

    När en kvinna ställer sig på en mans sida och brottslingen är en kvinna blir det någon form av syntaxerror i en feministhjärna tror jag.

  70. Erik jämställdhet Says:

    Har vi en aktion på gång?

    Vad gör ni på första maj?

  71. Erik jämställdhet Says:

    @ Mira

    Jag har häller fattat detta med att systerskapet är viktigare än allt annat. Men det finns feminister som antingen inte känner till att kvinnor kan vara förövare eller att de känner till det men prioriterar andra frågor. Men visst problimet sopas under mattan.

  72. Könsrelativism « Monaloger Says:

    […] en kvinna ställer sig på en mans sida i en misshandelsutredning där båda är brottssoffer, och brottslingen är en kvinna, blir det någon form av syntaxerror i en feministhjärna tror jag. Noun 1. syntax […]

  73. Hjalmar Says:

    @Mira 10:08
    Jag blir så ledsen av att läsa din berättelse. Det är verkligen hemskt att sådana händelser förnekas, och inte tas på allvar. Polisen, mfl. myndigheter, ska vara en garant för människors säkerhet.

    Du styrker mig i min uppfattning att dagens feministiska politik särskilt förtrycker män, men även kvinnor. Att barn dessutom råkar illa ut gör mig både uppgiven och förbannad. Dock hoppas jag ännu på framtiden.

  74. Andre Says:

    Tyvärr är det närmast gigantiskt många barn som hamnar i kläm och det med Socialtjänstens goda minne. Överlag känns det ok att betala skatt, men inte till Socialtjänstens verksamhet.

  75. trollkonstnär Says:

    Kvotering fungerar bra för kvinnor http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.847744-kvotering-fungerar-bra-for-kvinnor Där ser ni grabbar. Särbehandling av kvinnan är endast positiv.

  76. Man & Woman United Says:

    @ Mira Barfota Ninni Erik mfl

    Är också emot antingen eller. Det är därför män och kvinnor just behövs nu i fredliga humanististiska kärleksfulla demonstrationer för jämställdhet.

    Jag anser Pelle Billings tankar om Jämställdhet 2,0 och Pär Ström/Genus Nytts tankar om Jämställdhet formulerar precis detta.

    Återigen många samlas här oavsett kön höger vänster politikisk åsikt ålder etnisk bakgrund religon feminism antifeminism etc här just av den enkla anledningen att något inte står rätt till i Samhället. Män och kvinnor ska strida mot varandra. Om det beror på Inkompetens,bristande social förmåga att bemöta människor i behov av hjälp,ideologier som blundar för ett kön eller om det beror på överbelastning får framtiden utvisa.

    Att män och kvinnor enas istället för går in i könskrig är en sund kärleksfull reaktion som ger hopp för framtiden;-)

    Jämställdhetsträffarna runt om i landet är en bra början för öppna samtal och varm dialog i Samhället.

  77. Helena Says:

    Andreas skrev 02 februari 2012 kl. 22:22 till mig en osammanhängande text – utan ref. förstås.

  78. Serpens Albus Says:

    ”…Från Finland rapporteras att män allt oftare blir misshandlade av kvinnor. Kvinnor står nu för 40 procent av alla våldsdåd som sker i hemmen…”

    Tackar för läsningen.
    Jag vill också påpeka att det som jag ser som ett stort problem är själva attityden mot kvinnors våld mot män. Det ignoreras praktiskt taget helt. Jag har sett flertalet män bli fysiskt (och psykiskt) misshandlade ute på stan men aldrig, inte en enda gång sett en man slå en kvinna.

    Jag behandlade ämnet kort i min egen blogg
    http://serpensalbusway.wordpress.com/2012/01/06/kvinnovaldssamhallet/

  79. Det talas om (nät)hat « kvinnaochantifeminist Says:

    […] Däremot har folk självmant visat upp det dom ansåg vara hat, så låt mig bjuda på två ex.: Jag skrev i en diskussion: “Förstår mig inte på feminister som har egna söner”. Signaturen Pidde […]

Kommentera

